23 februari, 2023

Klassisk yacht får elektrisk drivlina och hållbar utrustning

När den klassiska yachten Talisman från 1920-talet fick ny ägare undrade han hur båtens ursprungliga designer, Henry Rasmussen, skulle förbättra sin klassiska design med tillgång till dagens teknik. Han ville återställa Talisman och båtens system till hur de var för 100 år sedan. Ett av svaren blev en elektrisk motor.

Talisman var när den var ny enbart en seglande båt. 75-fotaren var den första stålskrovsyachten som byggdes på Rasmussens varv och hon seglade under flera namn med olika ägare i 99 år. Hon överlevde en brand och ett blixtnedslag, men till slut gick skadorna inte att reparera och tiden hade tagit ut sin rätt. 2019 seglade en ambitiös besättning den misshandlade yachten till HCC Badeverft i Danmark.

Varvet är även specialister på att installera Torqeedo elmotorer, vilket ingick i den kommande fullständiga restaureringen. En annan expert på elektrisk framdrivning engagerades för att definiera Talismans högteknologiska drivlina. De viktigaste delarna fastställdes snabbt: Torqeedos Deep Blue 100 kW elektriska drivsystem skulle ersätta dieselmotorn. En 25 kW elektrisk bogpropeller skulle läggas till för manövrerbarhet. Båda skulle drivas av en Deep Blue litiumjon batteribank laddad med förnybar energi från solpaneler ombord och genom att använda den elektriska enheten som en hydrogenerator när yachten var under segling.

Ägarens vision för Talisman gick utöver en hållbart framdriven yacht som genererar sin egen energi. Alla material och system utvärderades för att säkerställa en låg miljöpåverkan. Allt som togs bort från yachten under restaureringen utvärderades noggrant, katalogiserades, rengjordes och reparerades. De gamla seglen förvandlades till unika och vackra väskor för ägarens gäster ombord.

Eftersom Talisman är klassad av det internationella klassificeringssällskapet DNV krävdes en hybriddrivlina. Batteribankens kapacitet på cirka 120 kWh möjliggör ren motorkörning upp till 189 sjömil (i lugnt väder, med en medelfart på sex knop). Om utökad motorgång krävs finns en reservdieselgenerator integrerad i Deep Blue-systemet.

Tack vare den integrerade energihanteringen av Torqeedos Deep Blue Hybrid drivs yachten nästan uteslutande av den förnybara energin som genereras av sol och vind. Denna energi kan användas överallt när den behövs: för framdrivning, för 24 V ombord strömförsörjning eller för drift av enheter med 230 V växelström. Matlagning sker på en induktionsspis och elektrisk durkvärme värmer denna klassiska skönhet. Således behövs ingen gas eller bensin ombord. Även utombordsmotorn till jollen är en elektrisk från Torqeedo.

Seglen och repen är hållbart tillverkade av 100 % återvunna PET-flaskor. Den teak och mahogny som inte gick att rädda kommer från certifierad plantageodling: varje enskild planka som bearbetas på varvet är numrerad och dess ursprung kan spåras.

Varvet Abeking & Rasmussen (A&R), där Talisman ursprungligen byggdes tar också olika steg mot hållbar skeppsbyggnad. Idag är deras yachter utrustade med effektiva energisystem och värmeåtervinningssystem och zinkanoder byts ut mot aktiva anoder som inte förorenar haven.