Centerkonsolbåtar för fiske, familjer och vattensporter är den mest populära typen av båtar i hela världen, främst i Nordamerika. De är även några av de mest energikrävande båtarna. Med sin effektiva, snabbflygande bärplansbåtsmodell C-8 CC siktar det svenska teknikföretaget Candela på att elektrifiera det båtsegmentet.
Centerkonsolbåtar är de väldigt populära i stora delar av världen med cirka 50 000 sålda årligen bara i USA. Den svensktillverkade Candela C-8 Center Console är designad för att elektrifiera detta båtsegment. De fördelar som ska göra den svenska båten till en framgång är hög elektrisk marschfart, lång räckvidd och energieffektivitet som är flera gånger högre än traditionella glasfiberbåtar.
Candela C-8 CC använder datorstyrda bärplan, som bär upp båten i planande fart. Därmed använder båten cirka 80 procent mindre energi än konventionella V-formade skrov. Detta möjliggör en räckvidd på 57 nautiska mil med en marschfart på 22 knop. Detta är tre gånger längre än någon annan elektrisk båt på marknaden och tillräcklig räckvidd för många fisketurer. Med sina bärplan infällda kan Candela C-8 CC förvaras på en trailer eller strand.
Candelabåten drivs av en C-POD direktdriven kapselmotor. När båten går upp på bärplanen i 16 knop är den väldigt tyst även i marschfart. C-8 CC svävar över vågorna och stabiliseras av sin flygkontroll – en dator – som justerar bärplanen 100 gånger per sekund för att säkerställa en jämn och stötfri gång även i gropig sjö.
Medan traditionella V-bottenbåtar ofta har en hög bränsleförbrukning är Candelas C-POD-motor mycket effektiv, vilket resulterar i minimalt energislöseri för att driva båten framåt. C-8 CC:s 100 hk podmotor räcker för att lyfta ur vattnet med åtta personer ombord, till en kostnad som är mindre än 10 dollar för en hel batteriladdning. Motorn kräver inget underhåll under 3 000 timmar.
– Att flyga smidigt över havet, prata med dina passagerare i ett normalt tonfall och sedan komma fram till din destination efter att ha spenderat bara några Euro el för att komma dit – det är en bättre båtupplevelse, säger Gustav Hasselskog, grundare och vd för Candela.
Ombord i Candela C-8 CC finns gott om sittplatser i både för och akter, en wetbar, soffor för upp till sex passagerare, solsäng, förlängd badplattform med dusch, sex högtalare i skrovet samt spöhållare och ekolod.
Varvtalet på den helt tysta Candela C-POD-motorn kan sömlöst justeras för alla hastigheter ner till 0,2 knop, vilket gör den idealisk för att smyga sig på stora fiskar.
Tack vare ett unikt tekniskt samarbete med premium elbilstillverkaren Polestar drivs alla C-8-modeller av Polestar-batterier. Center Console delar samma tekniska plattform som Daycruiser-versionen av Candela C-8, som presenterades på Consumer Electronics Show i Las Vegas i januari 2023 och för närvarande är den mest sålda elbåten, med över 150 beställningar globalt.
Tillverkad av 100 procent kolfiber kostar C-8 CC från 330 000 Euro, inklusive en 15,4-tums navigationsskärm samt trådlösa uppdateringar av användargränssnittet och flygkontrollen, som låser upp nya funktioner under båtens livstid. De första leveranserna beräknas till sommaren 2024.
Fakta Candela C-8 CC
Längd: 8,89 m
Bredd: 2,50 m
Vikt: 1 700 kg
Batteri: 69 kWh batteri från Polestar
Laddning: Typ 2 AC-laddning, DC upp till 135 kW (35 minuter från 10 till 80 % laddning)
Räckvidd: 57 nautiska mil vid 22 knop
Toppfart: 30 knop
Info: www.candela.com