10 oktober, 2023

Många skandinaviska premiärer på Cannes båtmässa

Cannes Yachting Festival befäster sin ställning som den viktigaste flytande båtmässan i Europa. På denna mässa, som hålls i början av september varje år, visades över 700 båtar på 5–50 m längd. Mässan besöktes av cirka 55 000 personer.

Det nordiska inslaget i Cannes har blivit allt starkare de senaste åren. Elbåtstillverkare som X Shore och Candela har en framskjuten plats bland elbåtstillverkarna och flera nordiska tillverkare av segel- och motorbåtar finns på plats.

Den båttillverkare som har gjort det största avtrycket de senaste åren är utan tvivel Axopar. När den första modellen lanserades var Axopar ensamma om sin design. Idag känns det som att minst hälften av motorbåtarna är kraftigt inspirerade av detta finska företag med tillverkning i Polen.

Nimbus premiär för flaggskeppet i WCT-serien blev mycket uppmärksammat. Den helt nya Nimbus W11 är en stor båt som passar främst på varmare breddgrader, till exempel runt Medelhavet och i Florida.

Windy Boats hade världspremiär för nya 40 Camira RS. Det är en typisk Windy med tidlös men ändå elegant och modern design. Båten har ett djupt V-skrov och två kraftiga motoralternativ från Volvo Penta samt ett från Yanmar.

Samma sak gäller Marex 440 Gourmet Cruiser, som visar att det går att raffinera gamla koncept och skapa en ny generation familjebåtar. Med det nya flaggskeppet har norska Marex designat en yacht som förenar idén med en klassisk långfärdsbåt för nordiska förhållanden med en lång rad innovationer.

Brunswick Boat Group lanserade det nya båtmärket Navan, som är en del av Quicksilver-familjen. De två första modellerna är Navan C30 och S30.

På segelbåtssidan dominerar stora katamaraner och enskrovsbåtar på över 50 fot vid bryggorna. Men här fanns också nyheter som Grand Soleil 65, Bavaria 46 och Hanse 410.

De allra största katamaranerna representerades av till exempel 80 Sunreef Power ECO. Denna 23,8 m långa jättebåt är försedd med solcellspaneler på sidorna. I segelbåtsutförande har den dessutom solceller i mast och – på sikt – även i seglen. Därmed kan den bli näst intill självförsörjande på el.

 

Nimbus W11 är byggd på samma stegade skrov som T11 och C11 med höghastighetsegenskaper i kombination med låg planeringströskel. Båten är utrustad med två Mercury V10 utombordsmotorer, antingen 2 x 300 hk eller 2 x 400 hk. Hastigheten ligger mellan 20 och 40+ knop. Weekender 11 är helt vakuuminjicerad och finns tillgänglig med EcoDeck. Sittbrunnen på W11, som liknar den i W9, ger gott skydd med en stor fönsterruta och sittplatser för tre. Båten är utrustad med en T-top med en stor elektrisk taklucka.
Marex 440 Gourmet Cruiser är 13,70 m lång och 4,27 m bred. Förutom den modell som visades vid premiären – Gourmet Cruiser – kommer ytterligare en variant på samma skrov: 440 Scandinavia Version med en sluten salong.
Navan by Quicksilver är ett nytt båtmärke från Brunswick som tar upp kampen i det ständigt växande segmentet med snabba dagturs- och kupébåtar på cirka 10 m.
Windy Boats hade världspremiär för nya 40 Camira RS på Cannes båtmässa 12–17 september. Camira RS är en typisk Windy med sin tidlösa men ändå elegant moderna design. Båten har ett djupt V-skrov och två kraftiga motoralternativ från Volvo Penta samt ett från Yanmar.
Saxdor Yachts nya flaggskepp Saxdor 400 GTO hade världspremiär i Cannes. Den 12,4 m långa båten andas sportighet och komfort i högsta klass. Allting ombord känns genomarbetat och färdigt att möta den starka efterfrågan som båttillverkaren har. Den båt som visades i Cannes var utrustad med 2xMercury V10 à 400 hk, vilket ger en toppfart på cirka 46 knop för den 8,4 ton tunga båten.
Bavaria C46.
Grand Soleil 65 Performance.
X Shore 1 var en av de mest intressanta elbåtarna i Cannes. Här visas dock ett brett utbud med konkurrenter från Europa.
Sunreef 80 Eco seglingsversionen I Dubai.