Staycation, svemester, hemester, coolcation – nu kommer seamester. Kärt ord har många namn. Det handlar om trenden att semestra på hemmaplan. En trend som alltjämt ökar.
Pressmeddelande från Sweboat:
Intresset bland svenskar att semestra i Sverige är fortsatt stort, det visar Visit Swedens undersökning i samarbete med YouGov 2024. En trend som hållit i sig sedan pandemin och ökar alltjämt.
Rapporten visar att 66 procent av svenskarna semestrade i Sverige det senaste året. Resterande gjorde det några år tidigare. Visit Sweden kallar det för svemester, hemester, staycation och coolcation. Det senare syftar på utländska resenärer som väljer Sverige tack vare vårt behagliga klimat.
Smögen är en av de mest populära platserna för både seglare och bryggseglare.
– Till teleskoporden kan vi nu även lägga till ”seamester”, säger Mats Eriksson vd på båtbranschens intresseorganisation, Sweboat. Han menar att det oroliga världsläget i kombination med sämre privatekonomi gör att vi helst undviker städer och stora folksamlingar. I stället söker vi oss till naturupplevelser, trygghet och lugnare vatten – i ordets rätta bemärkelse.
– Vi väljer trygga äventyr. I båtens kokong stärks familje- och vänskapsband samtidigt som vi får avkoppling och härliga naturupplevelser.
Visit Swedens undersökning visar också att Göteborgs skärgård, Bohuslän med bland annat Fjällbacka och Strömstad, Göta kanal, Halmstad samt Västra Götaland är platser vi helst reser till.
– Det gläder mig att typiska båtlivsområden hamnat på första plats. Det bådar gott för framtiden och för hela vår bransch, säger Mats Eriksson.
– Det oroliga världsläget i kombination med sämre privatekonomi gör att vi helst undviker städer och stora folksamlingar. I stället söker vi oss till naturupplevelser, trygghet och lugnare vatten, säger Mats Eriksson vd på Sweboat.