Efter att lanserat Nimbus 27 E-power redan 2009 kommer nu en eldriven version på en halvplanande båt från Nimbus. 305 Drophead E-power har goda förutsättningar att nå en större marknad.
I takt med ökad elektrifiering får många vänja sig vid att köra lite långsammare på sjön. Det är bra för både miljön och det allmänna välbefinnandet.
När Nimbus visade sin första eldrivna prototyp 2009 var uppmärksamheten i media enorm. Båten var intressant rent tekniskt, man kom aldrig i serieproduktion.
Därefter har Göteborgsföretaget visat ytterligare en båt som finns med eldrift som alternativ. De har även sjösatt två nya eldrivna båtar med varumärket Bella, som ägs av Nimbus Group.
305 Drophead E-power bygger på en båt som från början är halvplanande och alltså ingen snabbgående båt med topphastighet över 25 knop. Modellen har med dieselmotor funnits i produktion sedan 2015.
Nyheten är att man nu kan köpa den med eldrift. Den elektriska drivlinan kommer från tyska Torqeedo och består av en Deep Blue 50i 1400 rpm drivenhet med ett 42.2 kWh BMW i3 batteri.
Att ladda batteriet tar 16 timmar via 230 V eller å timmar med 380 V.
Marschfarten anges till 5–8 knop. Med en fart på 5,7 klarar båten 53 M, vilket är tillräckligt för många båtägare. Den som vill ha riktigt lång räckvidd och klarar sig med en fart på 3,7 knop kan köra 86 M.
Den som vill ha längre räckvidd och lite bättre prestanda kan i stället välja ett extra batteri med snabbladdare. Då är alternativet BMW i3 2×42.2 kWh totalt alltså 84.4 kWh.
Info: www.nimbus.se