Trots intresset för elektrifiering till sjöss är det fortfarande ont om eldrivna jetskis på marknaden. Det vill ingenjören Jack Duffy-Protentis ändra på.
Med väl tilltagna elektriska motorer och en betydligt mer tystgående drift erbjuder eldrivna jetskis en hållbar lösning för de som gillar vattensport. Detta utan att tumma på prestanda eller körglädje.
Detta kunde besökarna se på Allt för sjön i Stockholm, där svenska företag visade både en eldriven vattenskoter och eldrivna surfbrädor. Vattenskotern är även tillverkad i Sverige.
Den amerikanske ingenjören Jack Duffy-Protentis och hans företag eSki har tagit fram en jetski med utbytbara batterier som han hoppas kunna sätta i produktion snart. Bakgrunden till att han tagit fram fordonet är bland annat ett intresse sedan barndomen för jetskis och att han brinner för miljöfrågan.
– Hållbarhet är viktigt för mig. Jag växte upp i New England och har med mina egna ögon sett att årstiderna förändrats drastiskt jämfört med när jag växte upp. För mig är det en jätteviktig fråga som jag vill ta itu med. Jag ville göra något och läka delar av den skada som görs på miljön, säger Jack Duffy-Protentis, grundare och VD för eSki under ett panelsamtal på 3DEXPERIENCE World 2024 i Dallas, ett evenemang arrangerat av Dassault Systèmes.
Det finns inte särskilt många elektriska jetskis på marknaden än. De större jetskitillverkarna likt Sea-Doo har inte börjat erbjuda elektriska drivlinor än. Den enda konkurrenten i dagsläget är Taiga Motors.
– Vår produkt skiljer sig dock från deras. Bland annat är vår jetski tillverkad i fiberglas. Sen har jag också växt upp med jetskis. Jag tror att det har gett mig en bra bild av vad marknaden vill ha för produkt, säger Jack Duffy-Protentis.
Hans plan är att tillverka 250 stycken det första året.
– En siffra som kommer öka till flera tusen längre fram hoppas jag. Men det är beroende av finansiering så klart, säger Jack Duffy-Protentis.
På frågan om hans jetski kommer att vara tillgänglig i Sverige och Europa säger han att han hoppas det.
– Vi vill ju växa och komma ut på fler marknader.