Yachtbyggaren Tankoa ska snart leverera sin första stora yacht, den som syns på bilderna här intill. Varvet säger själva att de är den enda båtbyggaren som levererar yachter i den här klassen och med den här stilen.
Tankoa S693 på 69,30 m har designats och tagits fram i samarbete med Yacht-Ology, ett företag som ägs av Michel Karsenti. Kontraktet för den nya yachten skrevs i mars förra året till en före detta kund hos Karsenti.
Tankoa Yachts kallar sig för ett ”boutique shipyard” och är baserat i Genua. De har återförsäljare och agenter världen över. Leveransen av den nya yachten är planerad till sent i juli i år. Hon kommer då att kryssa omkring i vattnen utanför den franska Rivieran och får senare sin premiär på 2015 Monaco Yacht Show.
Tankoas filosofi är att kunna ge yachtkunderna något annat än holländska eller tyska yachter som alternativ. Hur annorlunda den här yachten blir jämfört med många andra på den ständigt heta yachtmarknaden blir intressant att följa.
Yachten är redan till stora delar klar. Ombord finns allt från lyxiga boutrymmen för ägare och gäster till bastu, gym och en ”lekavdelning” för vuxna.
Båda yachtens huvudmaskiner är försedda med filter i kolfiber för att minimera utsläpp och för att möta standards enligt RINA Green Plus. Generatorerna har dessutom extra tryckförsedda filter och ljuddämpare för miljöns skull.
Info: www.yacht-ology.com
Insatserna är höga för teamen i Volvo Ocean Race 2014–2015. Nu gäller det för Dongfeng Race Team att de får båten reparerad och transporterad till starten i Itajaí i tid för att kunna vara med på nästa etapp.
Den nya masten har redan anlänt och Dongfengs båt är beräknad att anlända till Itajaí på måndag kommande vecka. Därmed bör besättningen hinna trimma in allting ombord inför In-Port Race och starten, som sker i slutet av nästa vecka. Den nya riggen har installerats på halva tiden som det normalt tar med ett sådant arbete.
Kinesiska Dongfeng Race Team med svensken Martin Strömberg ombord och Charles Caudrelier/FRA som skeppare var tvungna att dra sig tillbaka från förra delsträckan 1 april efter att en del av masten skadats ordentligt cirka 200 Nm från Kap Horn.
Besättningen fick gå i nödhamn i Ushuaia i Argentina. En del av besättningen plus markbesättningen och en del extra seglare från Kina håller för tillfället på att segla båten till Itajaí.
Teamet räknar med att ha en helt återställd båt igen till starten av Leg 6, som går till Newport, Rhode Island, i USA 19 april.
Om de inte lyckas innebär det slutet för hela projektets satsning, enligt teamchefen Bruno Dubois (BEL).
I bästa fall anländer båten till Itajaí på måndag. Besättningen har rapporterat att de har mindre än 1 000 Nm kvar till målet i sydöstra Brasilien.
Under tiden flygs en ny mast in från Dubai via Amsterdam till São Paulo i Brasilien. Därifrån kommer den att transporteras till Itajaí.
När masten väl är på plats återstår en hel del arbete med riggningen etc. detta tar normalt en vecka, särskilt efter den tuffa seglingen från Auckland i Nya Zeeland som båten har varit med om.
Förhoppningsvis kommer båten att vara redo till Team Vestas Wind Itajaí In-Port Race, som seglas lördag 18 april.
I dag har regeringen beslutat att Sveriges lantbruksuniversitet ska stå som ägare och ansvara för upphandlingen av ett nytt undersöknings- och forskningsfartyg. Fartyget ska användas till miljöövervakning och datainsamling för fisket.
– Det är viktigt att Sverige nu får ett eget fartyg och inte längre behöver förlita sig på möjligheten att hyra fartyg från andra länder för att kunna bedriva forskning om fiskbestånden i våra vatten. Den vetenskapliga kunskapen om fiskbestånden är avgörande för att kunna fatta politiska beslut som leder till ett hållbart fiske. Därför är det viktigt att säkerställa, ytterligare stärka och utveckla svensk forskningskompetens, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.
Regeringen har sedan tidigare satsat medel för att påbörja projektering och nybyggnation av ett nytt undersöknings- och forskningsfartyg. I dag har regeringen tagit ett ytterligare steg genom att fatta beslut om att Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) ska stå som ägare och ansvara för upphandling avet nya fartyget. Sjöfartsverket kommer att kontrakteras av SLU att ha det så kallade managementansvaret, vilket innebär att Sjöfartsverket kommer att vara ansvariga för bland annat drift och underhåll av fartyget.
– För att vi ska kunna fatta välgrundade beslut och säkra en god havsmiljö så krävs att vi kan samla in data om miljötillståndet i havet, vilket möjliggörs av det nya fartyget, säger klimat- och miljöminister Åsa Romson.
Syftet med satsningen är att ersätta forskningsfartyget Argos som togs ur drift 2011 och därmed tillgodose Sveriges behov av fartygsresurser för miljöövervakning och datainsamling för fisket på lång sikt. Ett utsjögående undersöknings- och forskningsfartyg är nödvändigt för att samla in data om miljötillståndet i haven och ge underlag för politiska beslut, om till exempel fiskekvoter och åtgärder för en bättre havsmiljö.
– Att Sjöfartsverket ges managementansvaret för fartyget innebär att vi använder statens resurser mer effektivt och undviker att bygga upp ytterligare en redarorganisation inom staten, samtidigt som tillgång och nödvändig flexibilitet garanteras genom en samverkanslösning mellan myndigheterna, säger infrastrukturminister Anna Johansson.
En viktig målsättning är att fartyget har en hög beläggningsgrad och det kommer därför att finnas flexibilitet för användning inom flera andra undersöknings- och forskningsområden.
Den australiska lyxbåtsbyggaren Riviera lägger om sin designstil. Den helt nya modellen Riviera 6000 Sport Yacht får en ny stil och lanseras som ”the ultimate on-water entertainer”. Den eleganta nya modellen blir Rivieras flaggskepp i serien med ”Sport Yacht”. Båten får premiär i augusti i år, men har redan fått mycket uppmärksamhet för sin design. Försäljningen har också gått bra. 16 stycken båtar av nya 6000 har redan sålts.
Enligt Rivieras ägare och ordförande, Rodney Longhurst, är den nya modellen det senaste exemplet företagets inriktning att bygga och utveckla lyxiga båtar inom ett brett produktområde för världens finaste områden för båtliv, främst Australien och delar av USA.
Design för 6000 Sport Yacht omfattar bland annat en utökad golvyta med en väl tilltagen kabin för ägaren, mer stuvutrymmen och sociala utrymmen för att umgås samt en helt ny nivå för att bygga badrum och toalettutrymmen i båtar.
Ägarens badrum är placerat föröver i en avdelning där det även finns plats för tonårsrum, kontor, extra pentry eller en fjärde kabin.
Båten säljs med olika designlösningar. Bland annat kan köparna få olika lösningar för matplats och sällskapsutrymmen samt välja hur många kabiner de vill ha. 6000-modellen har som standard och kännetecken en ”king-sized walk-around bed” midskepps.
I ägarens badrum finns flera lyxiga detaljer, handdukstork och italienskt kakel. En glasdörr skärmar av duschutrymmet och i badrummet finns även tvättmaskin med mera.
Under cockpit på 6000 Sport Yacht finns ett stort garage för en 3,2 m (10,5 fot) tender med utombordare, som enkelt kan sjösättas med en inbyggd, elektrisk winch.
På båtens sidoutrymmen finns stora soldäck, musikutrustning och annat som kan vara skönt att ha till hands i solen.
Båtens hardtop är tillverkad i plast och täcker den 10,5 kvm stora cockpiten för att ge skugga och skydd på varmare breddgrader. I vårt klimat vill vi hellre ha öppningsbara luckor, vilket också finns med en elektriskt manövrerbar funktion.
Liksom övriga båtar från Riviera är 6000 Sport Yacht robust byggd. Den är försedd med ett starkt skrov med köl, något som Riviera har använt sig av under hela sin 35-åriga historia och som visat sig vara värdefullt i Australiens tuffa vattenmiljö.
6000 Sport Yacht är utrustad med funktioner som auto-pilot, auto-trim, Dynamic Positioning System (DPS) och Anti-Corrosion Protection (ACP), med möjlighet att uppgradera till Volvo Glass Cockpit system inklusive joystick.
Motorerna är dubbla Volvo Penta IPS2-950 (533 kW / 2×725 hk). Toppfarten anges till cirka 31 knop med full last. Marschfarten är 26 knop, vilket ger en räckvidd på 268 Nm med 10% bränsle i reserv.
Tekniska fakta
Längd: 19,3 m
Bredd: 5,38 m
Djup: 1,36 m
Vikt: 25 750 kg
Bränsle: 2 650 liter
Vatten: 800 liter
Hålltank: 500 liter
Motorer: 2xVolvo Penta IPS2-950s (533kW / 2 x 725hk)
Övrigt: Volvo Penta Dynamic Positioning System och auto-pilot, Volvo Penta Anti-Corrosion Protection
Räckvidd: 268 Nm vid 26 knop
Info: http://www.riviera.com.au/
Fritidsbåtsdirektiv, 94/25/EU, som vi levt med sedan 1998, upphör att gälla den 18 januari nästa år och det nya, 2013/53/EU, går i kraft. Efter detta datum får inga nya produkter certifieras mot det gamla direktivet. All certifiering skall då ske mot det nya. Det är tillåtet, under en överg
ångsperiod fram till 18 januari 2017, att placera produkter på marknaden certifierade mot det gamla direktivet men därefter måste alla produkter uppfylla kraven i det nya direktivet 2013/53/EU.
Det innebär att inga produkter certifierade mot direktiv 94/25/EU får placeras på marknaden efter detta datum. Med det nya direktivet följer ett utökat ansvar för ekonomiska aktörer (tillverkare, tillverkarens representant, importörer och distributörer).
Några viktiga saker att tänka på:
Tillverkare
– Se till att ha kontroll över förändringar i standarder
– En produkt som täcks av Fritidsbåtsdirektivet skall uppfylla kraven i den senaste utgivna standarden publicerad i EU Kommissionens tidning ”Official Journal”.
– Tillverkarskylten skall kompletteras med tillverkarens kontaktadress.
– Teknisk dokumentation och kopia på Försäkran om överensstämmelse måste sparas 10 år
– Tillverkare skall på begäran av marknadsövervakningsmyndigheterna kunna identifiera vilken ekonomisk aktör som har levererat en produkt under tio år efter att de har fått produkten levererad.
Tillverkarens representant
– Måste ha skriftlig fullmakt från tillverkaren om man vill utföra vissa specificerade uppgifter för CE-märkning
– Upprättandet av teknisk dokumentation får inte delegeras till tillverkarens representant
– Teknisk dokumentation och kopia på Försäkran om överensstämmelse skall sparas tio år
– Tillverkarens representant skall på begäran av marknadsövervakningsmyndigheten kunna identifiera vilken ekonomisk aktör som har levererat en produkt under tio år efter att de har fått produkten levererad.
Importörer
– Har skyldighet att kontrollera att tillverkaren utfört bedömning av överensstämmelse med kraven i direktivet
– Har skyldighet att kontrollera att tillverkaren upprättat erforderlig teknisk dokumentation
– Har skyldighet att kontrollera att tillverkaren utfärdat Försäkran om överensstämmelse
– Har skyldighet att kontrollera att tillverkaren CE-märkt produkten
– Importörens namn, registrerat firmanamn eller registrerat varumärke samt kontaktadress skall finnas på produkten.
– Importörer kan krävas åtgärda avvikelser mot krav, dra tillbaka eller återkalla produkten
– Importörer har samma skyldigheter som tillverkaren om produkten marknadsförs i eget namn.
– Importörer skall på begäran av marknadsövervakningsmyndigheten kunna identifiera vilken ekonomisk aktör som har levererat en produkt under tio år efter att de har fått produkten levererad.
Distributörer
– Har skyldighet kontrollera att produkten är CE-märkt
– Har skyldighet kontrollera att produkten har identifikationsnummer
– Har skyldighet kontrollera att tillverkarens och vid import, importörens namn, varumärke samt kontaktadress finns på produkten
– Måste kontrollera att erforderliga dokument åtföljs produkten
– kan krävas åtgärda avvikelser mot krav, dra tillbaka eller återkalla produkten
– har samma skyldigheter som tillverkaren om produkten marknadsförs i eget namn
– har skyldighet att på begäran från myndigheten, överlämna all dokumentation som behövs för att visa att produkten uppfyller kraven.
– Distributörer skall på begäran av marknadsövervakningsmyndigheten kunna identifiera vilken ekonomisk aktör som har levererat en produkt under tio år efter att de har fått produkten levererad.
Elektrisk framdrivning
– Kretsar för elektrisk framdrivning får inte interagera med andra kretsar så att endera kretsen slutar fungera på avsett vis.
Räddningsstegar
– Anordning skall finnas för person i vattnet att ta sig ombord på egen hand
Toalettinstallationer
– Toalett får endast vara kopplad till septiktank eller behandlingsystem
– Överbordventil skall kunna säkras i stängt läge.
PCA ”Efterkontroll”
– Är endast tillåtet för privatimportörer.
– Båt/ vattenskoter skall märkas ” Bedömd enligt efterkontrollförfarandet” (Post Construction Assessment)
Fritidsbåtsdirektivet i sin helhet hittar du här:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013L0053&from=EN
Raymarines navigatorer med operativsystemet Lighthose II hanterar numera sammanfogade rastersjökort i sina plottrar. Även äldre plottrar kan hantera sjökorten genom att uppdatera operativsystemet gratis fån Raymarines hemsida.
Riktpriset är för micro SD-kort Sweden och SD-kort Finland är 1595 skr inklusive moms och SD-kort Finland är 1595 skr inklusive moms.
Info: http://www.soltek.se
Själslig ensamhet. Längtan efter närhet. Den otyglade sexualitetens pulserande lust. Sjöfararnas ständiga dilemman medan de färdas över haven. Nu visas utställningen ”Sex and the Sea” på Sjöhistoriska museet. Framtagen av konstnären Saskia Boddeke och filmregissören Peter Greenaway.
Sedan urminnes tider har sjömannen färdats över haven och ofta varit hemifrån under långa tider. Mycket av det som uppstår i en sådan situation går att hantera, men att stänga av sin sexualitet är inget människan klarar av.
Detta är något som utställningen Sex and the Sea utforskar. En utställning som ursprungligen är framtagen för Rotterdams maritima museum och som nu visas på Sjöhistoriska museet.
– Utställningen rör sig mellan sjömännens fantasier under långa resor och det som faktiskt väntar i hamn, mellan livet hemma och livet till havs, mellan stora känslor och fysiska behov, förklarar Hans-Lennart Olsson som är chef på Sjöhistoriska museet.
Det bärande inslaget i utställningen är den konstfilm som är gjord av den holländska konstnären Saskia Boddeke och den brittiske filmregissören Peter Greenaway. I filmen berättar framförallt ett antal sjömän om sina erfarenheter från livet till havs. En tillvaro som kan upplevas som främmande.
– Genom att visa utställningen vill vi få besökarna att reflektera över normer. Styrs de av vad som är lagligt eller inte eller av det sociala sammanhanget? Långt bort från hemmet kanske andra värderingar härskar, säger Hans-Lennart Olsson.
Saskia Boddeke berättar att männen i filmen talade väldigt rakt och ärligt om sina sexuella erfarenheter under intervjuerna, något som hon tycker är bra.
– Jag ser mig själv först och främst som en artist och det är viktigt för mig att besökarna känner att de har fått vara med om en stark upplevelse. Om de håller med om det som visas eller inte bryr jag mig egentligen inte om – så länge de blir berörda, säger hon.
Enligt en enkät från Sjöfartstidningen har tre av fyra kvinnliga sjöfartsstudenter utsatts för sexuella trakasserier. Detta är också något som museichefen menar att utställningen på sitt sätt belyser eftersom den visar upp en klassiskt manlig bild av sexualiteten.
– Sjöhistoriska vill vara en mötesplats och plattform för fortsatt öppen diskussion om identitet, sexualitet och genus, säger han.
Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.
Info: www.sjohistoriska.se
Low Emission Antifouling (LEAF) är ett nytt koncept för att förhindra påväxt av alger och havstulpaner på båtskrov. Så kallad marin fouling på båtar ger upphov till höjd bränsleförbrukning och därmed ökade CO2 utsläpp. Det innebär att påväxten hindras utan utsläpp av stora mängder av gifter som handlar i havet och är därmed ett alternativ till de kopparfärger som används idag och vilka bidrar till att 1000-tals ton koppar hamnar i havet med såväl kända som okända ekologiska konsekvenser.
EU-projektet, som koordineras av SP, har nu nått så långt att 500 liter båtbottenfärg har producerats av det italienska företaget Boero. Fältförsök i Sverige, England, Italien och Brasilien har visat att färgen fungerar väl. De 500 literna prototypfärg skall nu provas av cirka 70 frivilliga båtägare runt om i världen. Av dessa är ca 40 svenska båtägare på både väst och östkusten.
– För oss är det självklart att det ska finnas miljötänk och hållbarhet även kring det här ämnet, sa ett småbarnspar i 30-årsåldern när de fick sina färgburkar.
Ett 20-tal förväntansfulla svenska båtägare kom till SP för att hämta prototypfärg som delades ut av doktor Emiliano Pinori, på vars doktorsavhandling LEAF-konceptet i hög grad bygger.
SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut är en internationellt ledande institutskoncern med cirka 1 400 medarbetare. Vi skapar värde i samverkan och erbjuder kvalitet i hela innovationskedjan, vilket har stor betydelse för näringslivets konkurrenskraft och hållbara utveckling.
Info: www.sp.se
Sparbanken i Falkenberg donerar en ny räddningsbåt till Sjöräddningssällskapets station i Falkenberg. Båten, en åtta meter lång räddningsbåt i Gunnel Larson-klassen, är speciellt utvecklad för kustnära räddning och kommer att levereras i juni.
– Vi är otroligt tacksamma. Utan det lokala stödet kan vi inte göra vårt jobb, säger Rolf Westerström, VD på Sjöräddningssällskapet.
Totalt får 20 lokala projekt och organisationer ta emot drygt 2,4 miljoner kronor genom Falkenberg Sparbanks Framtidsbank, i samband med bankens 150-årsjubileum. Sjöräddningssällskapet är den största mottagaren på strax över miljonen.
– Vi vill uppmärksamma det fantastiskt viktiga arbete som Sjöräddningssällskapet gör runt våra kuster. Ett ideellt arbete där människor brinner för att rädda liv, säger Göran Bengtsson, VD på Falkenbergs Sparbank.
Sjöräddningssällskapets räddningsstation i Falkenberg grundades 1973 och har 14 frivilliga sjöräddare. Förra året ryckte stationen ut på 17 uppdrag, majoriteten under sommarmånaderna. Den nya åttametersbåten kommer att bli ett viktigt tillskott till stationen och underlätta räddningsarbetet för besättningarna.
Bilden:
Sjöräddningssällskapets station på Smögen. Foto: SSRS.
Den som vill ha en perfekt klocka åker till Schweiz. Den som vill ha en superb yacht åker till Nederländerna. Så resonerade en lojal kund till holländska Jetten Yachting, det prestigefyllda holländska stål- och aluminiumvarvet i staden Sneek.
Den väl erfarna båtköparen, som vill vara anonym, har seglat på världshaven med sin nuvarande 17 meter långa Jetten och betraktar den som något alldeles extra. De uppskattar friheten att kunna segla överallt och ankra var de vill.
Därför valde de Jetten för att bygga sin kommande och mer anpassade yacht. Det blir en 21 meter Custom Built Classic Motor Yacht.
Jetten har nyligen fått sin Jetten 50 MPC nominerad av holländska Magazine Motorboat med motiveringen ”the for European Motorboat of the Year nominated Jetten 50 MPC maybe reflects the future of the Dutch steel and aluminium Yacht building in Europé”.
Bland Jettens övriga kunder finns den världsberömda italienska tenoren Andrea Bocelli, som lät Jetten Yachting konstruera och bygga sin senaste yacht.
Den nya yachten på bilden här intill konstrueras av Theo Werner från Werner Yacht Design
I maskinrummet på den nya båten finns två pålitliga dieselmotorer. Båten får så kallad ”Portugisisk brygga”, yttre övertäckt däck, två master och utrymme för en dinge på taket över akterdäck. Kort och gott ett riktigt litet fartyg.
Vidare utrustas yachten med klassiska fönster och en klassisk inredning med mysig salong och ägarkabin med ”walk in closets” för frun ombord.
Den som vill sola och bada har flera möjligheter till detta, bland annat från akterdäck. Det finns även en ångbastu ombord för den som verkligen vill koppla av.
Båten kan hanteras av två personer, men det finns utrymmen ombord för en mindre besättning också. Ett förstklassigt luftkonditioneringssystem garanterar luften och temperaturen ombord.
För ägaren är säkerheten ombord högt prioriterad. Alla yachtens system är dubblerade med dubbel säkerhetsutrustning. Det tjocka skrovet sår emot tunn, flytande is, arför yachten kan segla till många platser jorden runt.
Konstruktionen av yachten startar efter sommaren. Leveransen är planerad till andra halvan av 2016.
Info: www.jettenyachting.nl
Den första båten byggd av Swedish Steel Yacht (SSY AB) i Gävle är sjösatt och provkörd. För att projektet med serietillverkning ska bli verklighet behovs 70 Mkr, enligt en artikel i Ny Teknik.
Swedish Steel Yacht har fått stöd (2013) av Energimyndigheten på 4,6 Mkr för att genomföra byggandet av en arbetsbåt till sjöräddning, lots, polis, försvar etc. Idén som blev ett projekt startade 2011 av familjeföretaget, bestående av Håkan och Petra Rosén samt sonen Rasmus.
Båten byggs i en lättviktskonstruktion av Sandviks rostfria stål, 2507. Drivlinan kommer bestå av en laddturbinlösning (microturbin) från Marin Hybridteknik och batterielektriskt framdrivningssystem från Echandia Marine.
Att bygga båtar i rostfritt är sällsynt men inte unikt. Däremot är fördelarna med rostfritt flera. Den första protypbåten, den 10,5 m långa Elvira, är en lätt konstruktion tack vare att den är byggd i 1,6 mm höghållfast stål. Enligt konstruktören är materialet så glatt att det inte behöver bottenmålas på många år.
Båten väger 4,5 ton, ungefär samma som motsvarande konstruktion i kolfiber, men lättare än om båten hade byggts i aluminium.
– Det är underligt att ingen har kommit på att bygga båtar så här tidigare. Idén är jättebra och kan bli en ny industristandard för båtar. Jag har inspirerats av vikingarnas snabba träbåtar med skrov som sviktade för att ta upp stötarna, säger Håkan Rosén till tidningen Ny Teknik.
Företaget har idag endast en provbåt. Ingen båt har sålts till konsument. Priset beräknas till cirka 3 Mkr för en fritidsbåt byggd enligt Håkan Roséns konstruktion.
Info: www.ssy.se
Silver Wind är namnet på en helt ny yacht från International Shipyards Ancona (ISA) i Italien. Under hennes fartfyllda yta döljer sig en kombination av dieseldrift, vattenjet och eldrift.
Det här är det välkända varvets allra senaste yacht och den största i företagets serie med ”Sport line”. Dessutom är det en riktigt snygg yacht med eleganta linjer. För exteriören svarar Andrea Vallicelli medan Nuvolari Lenard står för interiören.
Det är inte många yachtägare som beställer så avancerad och modern teknik som den här 43,63 m långa yachtens ägare har gjort. Genom att använda vattenjet och dieselmotorer samt eldrift kan han välja mellan att plana i 32 knop och att glida fram ljudlöst utan miljöpåverkan i åtta knop.
Generatorerna har dessutom varierbart varvtal, vilket är en ny teknologi i yachter. Ombord finns dessutom den mest avancerade navigationsutrustningen med I-Bridge, AIS och djupdata. Troligen är det här världens mest avancerade yacht i sitt slag idag.
Ägaren har en annan yacht från samma varv, en 51 m deplacerande båt för världsomsegling. Den här yachten är mer tänkt att användas i ”hemmavattnen”, det vill säga Medelhavet…
Utrymmena ombord är strikt uppdelade för ägare med gäster och besättning. På huvuddäck finns salong, middagsutrymmen och ägarkabin med utsikt föröver. Runt det rymliga matbordet på huvuddäck finns plats för tolv gäster.
Om det blir långtråkigt att titta på Medelhavets blåa böljor finns en mängd alternativ. Yachten har, förutom diverse solutrymmen och barer, även ett system för service som hanteras med en iPad. Servicesystemet är designat Videoworks och integrerar all ljud- och ljusutrustning ombord. Hela yachten kan övervakas med iPad, från båtens Apple TV, till et kalejdoskop och iTunes, ljus- och ljud överallt etc.
Ägaren är ytterst känslig för ljud. Därför har båten ljuddämpande utrustning av olika slag, bland annat fyra mikrofoner som aktivt hjälper till att dämpa ljud i ägarkabinen.
Varje badrum och duschutrymme ombord har sitt eget mosaikgalleri och på väggarna hänger dyrbar konst från italienska konstnärer. Här finns också paneler klädda med tyger från Hermès och annat av livets riktigt goda.
Mellan besättningens kojer finns utrymme för båtens tender, en 5.,5 m Castoldi RIB. Här finns också andra leksaker; två vattenskotrar med mera.
Silver Winds vanliga framdrift sköts med kraft från två stycken MTU dieselmotorer, som driver vattenjetaggregat från svenska Kamewa genom särskilda backslag. Till systemet är även kopplat till motorer från Siemens, som kan försörja vattenjetarna när huvudmotorerna är avslagna.
Med MTU-motorerna når Silver Wind en toppfart på 32 knop och en marschfart på 26 knop. Med eldrift är det tyst kryssning i åtta knop som gäller. Dieselgeneratorerna drar då ”endast” 91 liter per timme.
Tekniska fakta:
Längd: 46,3 m
Bredd: 9,5 m
Djup: 2,95 m
Deplacement: 400 ton
Motorer: 2 x Caterpillar 3512B DITA SWAC
Fart (Max/Cruise): 17,5 knop/15 knop
Räckvidd: 4 500 Nm vid 12 knop
Ägare och gäster: 12
Besättning: 9
Tender: 1 x 5,5 m Castoldi
Konstruktion: Stålskrov; överbyggnad i aluminium
Konstruktion och design: Baglietto; Francesco Paszkowski Design
Interiör: Francesco Paszkowski Design; Margherita Casprini
Byggare: Baglietto, 2014
Bilder: Jeff Brown/Mark Sims / Boat International
Hela 76.310 besökare valde att fira påsk på Bilsport Performance & Custom Motor Show vilket är en ökning med 9.000 besökare i jämförelse med 2014 års mässa.
Fordonsutställare från Sverige och resten av Skandinavien – till och med från Nordamerika – fyllde Elmias mässhallar i Jönköping med bilar, motorcyklar och lastbilar av allra högsta klass.
Bilsport Performance & Custom Motor Show sträcker sig även utanför taken. Bland annat uppvisningar, shower och tävlingen Påsksladden som innebar full gas samtliga fyra dagar.
Flera tunga priser delades ut efter jurybedömningen. Ett av de tyngsta priserna – People’s Choice Performance – gick till Anders Franzén från Hjo. Hans Amazon hyllades av både besökare, jury och den kanadensiske custombyggaren JF Launier.
Bilden:
Anders Franzén, Hjo, chockade både besökare, jury och andra utställare med sin makalöst välbyggda Volvo Amazon. Det ledde bland annat till priset People’s Choice Performance.
Varje år sker tusentals olyckor i samband med backning eftersom det är svårt att se vad som finns bakom sitt fordon. Genom att möjliggöra anslutning av backkamera till de enklare navigatorerna gör Garmin denna viktiga teknik tillgänglig för fler förare. BC 30TM backkamera säljs separat och ger en tydlig bild från området bakom fordonet. Den nya Essential-serien har också flera navigationsfunktioner som tidigare endast funnits tillgängliga i de mer exklusiva modellerna, som Garmin Real DirectionsTM, Direct Access och Foursquare®data.
– nüvi Essential har länge varit vår mest sålda serie bilnavigatorer, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.
– Dessa fristående navigatorer har alltid erbjudit kvalitetsupplevelser och nya funktioner gör det ännu enklare att ta sig fram i trafiken. Miljontals förare har nu också möjlighet att uppgradera sitt fordon med backkamera för att enklare undvika kollisioner vid backning.
Backkameran BC 30 monteras på bakre delen av ditt fordon och är tåligt nog att stå emot de tuffaste väder. Om kameran är ansluten till backljuset visar navigatorn kamerabilden när du lägger i backen (och växlar tillbaka till navigationsläge när du lägger i växeln igen). Om inte räcker det med en enkel knapptryckning för att växla mellan kamera och navigationsläge.
Nya Essential-serien har flera funktioner som inte funnit på den här serien tidigare och som gör det enklare än någonsin för dig att hitta rätt väg. Exklusivt för Garmin finns Real Directions som guidar dig på ett naturligt och intuitivt sätt. Funktionen använder kända landmärken, byggnader, trafikljus och stoppskyltar för att ge körinstruktioner. T.ex. Säger den ”sväng höger vid Statoil” eller ”sväng vänster vid trafikljuset”. Dessutom har de nya enheterna miljontals förinstallerade platser från Foursquare så du kan hitta och utforska nya och populära företag, butiker, restauranger eller andra destinationer. Du kan enkelt söka efter Foursquare-platser via menyn och ”Vart?” För att få vägbeskrivningar.
Direct Access är en ny funktion i Essential-serien som hjälper dig att navigera till komplexa destinationer som köpcentrum och flygplatser. Du kan enkelt söka efter restauranger och butiker inne på ett köpcentrum eller terminaler och biluthyrningar inne på en flygplats. Navigatorn guidar dig till ingången som är närmast slutdestinationen och talar om var den finns. T.ex. Åhlens finns innanför på övre plan.
Ytterligare funktioner som finns med är Lane Assist som tar dig säkert genom komplexa korsningar och avfarter, School zone och fartkameror samt Up Ahead som informerar om närliggande intressanta platser. Enheterna visar även gatunamn, hastighet, aktuell hastighetsgräns och ankomsttid.
2015 års Essentialserie finns med 5 och 6 tums vändbara skärmar så du själv kan välja hur du vill ha karta och information presenterad. Enheterna kommer med Livstids kartuppdateringar1.
Nya Essential-serien finns tillgänglig nu till ett rekommenderat cirkapris på 1 399: – (nüvi 57LM) och
Pris 1 699 kr (nüvi 67LM). BC 30 backkamera har ett rekommenderat cirkapris på 1 599 kr.
Info: www.garmin.se
Stöldskyddsspecialisten BoatSecure introducerar Märk-DNA på båtmarknaden. Märk-DNA är det modernaste stöldskyddet, som ger polisen ökade möjligheter. BoatSecure har marknadens mest prisvärda Märk-DNA, det moderna och effektiva skyddet för din båt och båtmotor.
Märk-DNA penslar du själv på dina saker för att sedan sätta varningsdekalerna med varningar på olika ställen i omgivningen. Sedan lägger man in sina personliga uppgifter. Information om de saker du märkt finns i ett register som internationell polis har åtkomst till.
Det går knappt att se Märk-DNA. Polis och tull ser DNA-märkningen genom att lysa på dem med en UV-ficklampa. Det går inte att ta avlägsna märkningen utan att också förstöra det ytskikt som märkningen är applicerad på. Detta gör också att föremålet i de flesta fall är mindre intressant för tjuven. Polis och tull satsar nu stora resurser på utbildning och utrustning för att kunna spåra Märk-DNA.
För att tydliggöra att Märk-DNA finns levereras varje kit med flera etiketter och dekaler som man kan sätta på de saker man märkt. Det medföljer dekaler i olika storlekar som man sätter upp som en varning på båtmotorn, vindrutan, båtplatsen, fendrarna, mm.
Försäkringsbolagen ser också mycket positivt på Märk-DNA. Därför ska du ta kontakt med ditt försäkringsbolag och se om de kan ge dig några rabatter när du skyddar din båt eller båttillbehör med DNA-märkning.
BoatSecure stöttar båtklubbar med rabatterade paket, mer information, stöldskyddskonsultation, demonstrationer och skyltning för att öka stöldskyddet.
Info: www.boatsecure.se
Nu finns det en prisvärd och enkel ankarwinch som är konstruerad för mindre båtar. Även på en styrpulpet eller ribbåt vill man gärna ha en smidig lösning för ankring. Nuvarande ankarspel är stora och dyra och passar inte för mindre båtar, men nu finns en serie från amerikanska Trac med små ankarwinchar.
Elektrisk ankarwinch Big Water 45 är en prisvärd och lättplacerad ankarwinch för mindre båtar upp till 24 fot. Denna modell har ”frittfall-funktion”. Ett tryck på utknappen så frikopplas mekanismen och ankaret sänks, när önskad längd på linan är ute spärras den med ett tryck på uppknappen. Som tillbehör finns trådlös fjärrkontroll och manöverpanel. Saltvattenmodell med utökat korrosionsskydd.
Winchen har bland annat inbyggd belysning, 100 fot ankarlina, automatsäkring och inbyggd vattentät knappsats. Max ankarvikt är 20 kg. Båtlängd upp till 24 fot.
Hastighet: 65 fot/minut upp, fritt fall ner
Mått winch: Längd 26 cm, bredd 21 cm, höjd 16.5 cm
Mått ankarhållare: Längd 9 cm, bredd 13 cm
Pris 3 495 kr.
Info: www.drev.se
Efter en global fototävling har Suzuki utsett vinnaren av tävlingen ”Suzuki Marine Way of Life”. Bilden heter ”One ride to paradise” och är tagen i Nya Kaledonien.
Den vinnande bilden (stora bilden på första sidan) utsågs bland massor av inskickade bilder från 21 länder. Förutom vinnarbilden utsågs tre stycken runners up för ”Awards for Excellence”. En av dessa är ”Suzuki Sunset” från Sverige.
De övriga belönade bidragen heter ”Doing it the Mozambican way” från Sydafrika och ”Feel so nice with Suzuki outboard” från Japan.
Företaget presenterade sin första utombordsmotor, D55, redan 1965. Suzuki vill naturligtvis marknadsföra sitt 50-årsjubileum och varumärke med fototävlingen.
Den vinnande bilden – ”One ride to paradise” – kommer att användas i Suzukis marknadsföring under hela 2015.
Team SCA anlände idag till Itajaí, Brasilien efter tre veckor av hård kappsegling från Auckland, genom Södra ishavet och runt Kap Horn. Svenskbåtens resa i den femte etappen i Volvo Ocean Race 2014-15 har varit långt från lätt.
– Vi klarade oss i hamn. Vi har gjort misstag och saker har gått fel, men vi klarade oss hit i ett stycke så vi är glada, säger Team SCA:s skeppare Sam Davies efter målgången.
Laget korsade mållinjen i det brasilianska etappmålet idag klockan 13.52 (UTC) och togs emot som hjältar, nästan två dagar efter vinnarbåten Abu Dhabi Ocean Racing. Team SCA slutade femma utav de sex båtar som startade etappen. Besättningen, där svenska Onboard Reportern Anna-Lena Elled ingår, har ställts inför ett par mycket utmanande situtationer de senaste veckorna.
En knapp vecka efter etappstarten i Auckland, Nya Zeeland den 17 mars råkade laget ut för en oplanerad gipp där båten lades helt på sidan (en kinesgipp). Under incidenten skadade de ett viktigt försegel vilket gjorde att de hamnade på efterkälken under seglingen mot Kap Horn.
– Vi bevisade i början att vi kunde hålla jämna steg med de andra, men sedan gick ett av våra försegel sönder, ett viktigt segel som vi behövde under den här etappen, säger Sam Davies.
– Det var riktigt, riktigt tufft och vi var frustrerade. Etappen blev en annan typ av utmaning från och med då.
Team SCA mötte precis som konkurrenterna tuffa förhållanden i Södra ishavet med kyla, hård vind och stora vågor. Under en natt förlorade de all elektronik ombord men den 1 april rundade de tillslut Kap Horn.
I söndags slog olyckan till igen när de kolliderade med ett okänt föremål i vattnet och förlorade sitt roder på babordssidan. Besättningen lyckades göra en lagning som höll in i mål även om båten inte kunde segla i maxfart. Nu kommer besättningen att få ett par dagars vila efter de nästan 20 dygn och 17 timmar som det tagit dem att genomföra etappen.
Ett In-Port Race seglas i Itajaí den 18 april och den sjätte etappen starar den 19 april och går till Newport, Rhode Island i USA. Då beräknas även Martin Strömbergs Dongfeng Race Team vara med på startlinjen efter att de bröt den femte etappen på grund av ett mastbrott.
Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
Efter en intensiv etappavslutning lyckades Abu Dhabi Ocean Racing hålla kvar sin ledning över mållinjen i Itajaí, Brasilien. De utökar därmed sin ledning i den totala poängställningen. Team SCA skadade under dagen ett roder i en kollision med ett föremål i vattnet vilket kan försena deras målgång.
– Den har varit en monsteretapp, säger Abu Dhabi Ocean Racings brittiska skeppare Ian Walker. Vi har seglat väldigt bra, framförallt i den hårda vinden nere i ishavet och jag vill berömma hela besättningen för deras insats.
Efter att ha seglat 7 000 Nm genom Södra ishavet och runt Kap Horn hade fyra lag chans att ta hem den femte etappen av Volvo Ocean Race 2014–15 i en intensiv slutspurt. Seglingen från Auckland till Itajaí i Brasilien är tävlingens längsta och tuffaste delsträcka.
– Det är otroligt att vi efter racing i Södra ishavet har kappseglat med fyra båtar inom synhåll från varandra, säger Ian Walker. Tävlingen har samma intensitet som inomskärssegling där taktiska drag mellan båtar blir mer avgörande än stora navigationsbeslut.
Abu Dhabi tog ledningen efter att båtarna rundade Kap Horn i måndags. Närmast bakom dem var spanska MAPFRE och Team Alvimedica slutade trea. Fyran Team Brunel (Nederländerna) gick i mål mindre än en timma efter vinnarna. Abu Dhabi utökar nu sin ledning i den totala poängställningen.
– Att Dongfengs mast gick sönder hade en mental effekt på oss och det blev viktigare att kunna avsluta etappen än att nödvändigtvis komma etta eller tvåa, säger Ian Walker. Men vi har mindre att fixa med båten nu än efter någon annan etapp och ingenting har saktat ner oss.
Martin Strömbergs Dongfeng Race Team, som tidigare låg i delad ledning, ligger nu på andra plats i tabellen trots att de fick avbryta etappen efter sitt mastbrott. Deras båt transporteras nu för motor till Itajaí där laget kommer att få en ny mast inför den sjätte etappen som startar 19 april.
Team SCA har inte haft en enkel resa från Auckland. I Södra oceanen råkade de ut för en kinesgipp där de skadade ett försegel vilket saktade ner dem på väg till Kap Horn. På söndagen slog olyckan till igen när de skadade sitt babordsroder i en kollision med ett okänt föremål i vattnet.
– Vi seglade i full fart och gjorde 22 knop när vi hörde en hög smäll, säger Team SCA:s skeppare Sam Davies. Båten stannade upp och vi tappade vårt babordsroder. Båten la sig helt på styrbordssidan och sedan helt på babordssidan.
Besättningen lyckades göra en provisorisk lagning av rodret som de förväntar sig ska hålla hela vägen in i mål även om de inte kommer att kunna segla med maximal fart. Team SCA beräknas nå Itajaí på tisdag.
– Det är lite tungt att styra nu men tjejerna gjorde ett jättebra jobb med att få ihop allting, säger Sam Davies.
Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
Etapp 5 Auckland – Itajaí
1. Abu Dhabi Ocean Racing – målgång 19:30:10 (UTC) – 1 poäng
2. MAPFRE – målgång 20:02:56 – 2 poäng
3. Team Alvimedica – målgång 20:24:32 – 3 poäng
4. Team Brunel – målgång 20:25:48 – 4 poäng
5. Team SCA – beräknad målgång på tisdag
6. Dongfeng Race Team – DNF – 8 poäng
7. Team Vestas Wind – DNS – 8 poäng
Det är 19 dagar sedan Team SCA lämnade Nya Zeeland och Auckland. Etappen har varit en tuff resa för den svenska tjejbåten. Här berättar teamets svenske ”On board-reporter”, Anna Lena Elled, om etapp fem, den längts etappen i Volvo Ocean Race 2014-2015:
Sedan tidig morgon har vi legat och guppat på ett oändligt hav som mer påminner om olja än vatten. Det är mer eller mindre stiltje och vi gör några knop. Vi tar tillfället i akt och förbereder oss för den sista biten in till Itajai i Brasilien.
Vinden kommer och vi har sannolikt en härlig undanvind framfor oss. ETA just nu är den sjunde på kvällen eller åttonde tidigt på morgonen. Vi ser mängder med fåglar och en och annan säl. Det är fortfarande kallt, cirka 13 grader i vattnet, men det har slutat droppa kondens från taket och kläderna börjar torka upp. For första gången den har etappen går jag utan mössa. Jag tar fram och leker lite med min fina-väder-kamera utan vattenhus. Jag har skalat av ett lager kläder av fyra och går i vanliga skor. Det är en befrielse att kunna smita ut på däck utan att klä på sig alla kläder, en process som de mer stökiga dagarna lätt tar 10 minuter – och massor med energi.
Tjejerna i besättningen som har seglat sträckan förut säger att vädermässigt var Sothern Ocean ovanligt lätt. Vi har som mest haft kastbyar på 50 knop och vindar på 40. De säger samtidigt att det var den tuffaste Sothern Ocean-seglingen som de har gjort. Sjögången var svår och båten oerhört krävande att driva. Vi hängde på resten av gänget bra i början fram till första riktiga käftsmällen när vi ”kinesade” rejält. Jag har aldrig varit med om något liknade och fruktade ett ögonblick att det skulle bli svårt att få båten på rätt köl igen. Det gick naturligtvis, men det kostade på. Vårt självförtroende fick sig en torn och det tog mycket kraft att ställa allting till rätta. Dessutom förlorade vi vårt nyckelsegel i processen vilket gjorde resten av seglatsen extra tuff.
Nästa stora utmaning kom när vi förlorade alla instrumenten. Det enda vi hade att segla på var kompassen. Det tog oss cirka 12 timmar att komma fram till att huvudenheten brakat ihop och som väl var hade vi en i reserv. Under dessa dagar (andra veckan in i racet) förlorade vi mark och hamnade bakom fronten som killarna seglade på och vi lyckades aldrig komma igen efter det. Ett par frustrerande dagar följde, men i takt med att vi närmade oss Kap Horn kom glöden tillbaka. Vi fick en fin upplevelse när vi rundade Sydamerika nära land. Vi lade ner en krans med hälsningar till Mange Olssons från hans minnesstund. Han har betytt oerhört mycket för tjejerna och projektet och det var en stark upplevelse. Hans initiala medverkan har satt en prägel på laget och projektet.
Det blåste friskt och när vi passerade Mair Straits hade vi 45 knop vind. I samband med det skörade vi ytterligare ett segel och höll på att förlora Dee överbord. Igår seglade vi på ordinarie segel och de sista två dagarna ser ut att bli friska även de. Det blev ingen slutstrid med killarna den har gången heller men med facit i hand, hur laget har hanterat alla utmaningarna de ställts inför, tror jag de flesta känner sig ganska stolta över bedriften även om det fanns stunder av frustration då vi av olika skäl inte kunde segla upp till båtens prestanda.
Det är en fin balansgång mellan att pusha gränserna och samtidigt segla med gott omdöme och sjömanskap. Det har sannolikt inte varit en lätt uppgift för Sam att ena ett gäng starka individer med så olika bakgrunder och erfarenheter, så en stor eloge till henne.
Nu återstår två nätter på sackosack och sedan väntar dusch och en torr, varm säng. Det låter okej men skall sanningen fram trivs jag alldeles utmärkt ombord. Det är konstigt hur man kan anpassa sig till förhållanden som man aldrig skulle kunna tänka sig i land. Själv har jag kommit undan med ett blått öga som jag fick när jag träffades av en våg i min iver att hitta nya vinklar. Det är inte lätt att vara fotograf på en båt som surfar ner för vågorna i närmare 30 knop och gång på gång översköljas av tonvis med vatten.
Anna-Lena Elled/Team SCA
Foto: Anna-Lena Elled/Team SCA.
Info: www.teamsca.com
Säsongsstarten på regattan i Palma, Mallorca Spanien resulterade i en silvermedalj till Jesper Stålheim i Laser och en bronsmedalj till Johan Molund/Sebastian Östling i 470.
Dessutom visade tävlingen, som är en kvaltävling till världscuptävlingen i Hyères, Frankrike i slutet av månaden, fler styrkebesked med fyra ytterligare besättningar klara för Frankrike; Ida Svensson/Rasmus Rosengren i Nacra17, Victor Bergström/Victor Västernäs i 49er, Carl Fredrik Fock/Marcus Dackhammar i 470 och Johan Molund/Sebastian Östling i 470.
Jesper Stålheim, KSSS, i Laser hade stora framgångar 2013 men hade ett tufft år 2014. I och med veckans tävlingar i tuffa förhållanden som idag slutade med en silvermedalj. I finalen tidigare idag gjorde han en stark insats mot holländaren Nicholas Heiner som slutade på bronsplats.
Svenska Seglarförbundets Förbundskapten Magnus Grävare, kommenterar Jesper Stålheims insats:
– Jespers (Stålheim) segling under den här tävlingen och speciellt idag visar han att han har vänt trenden nu.
Dessutom tog Johan Molund/Sebastian Österling ett brons i 470, en besättning som är ny i sin konstellation med två erfarna seglare; Johan Molund tog en fjärde placering på OS 2004 i Aten i 470 och Sebastian Östling seglade med Anton Dahlberg på OS i London 2012.
– Johan (Molund) och Sebastian (Östling) har gjort en fantastisk prestation och det ska bli roligt att se hur de lyckas konkurrera med Anton Dahlberg/Fredrik Bergström i klassen framöver, säger Magnus Grävare.
Följande SWE Sailing Team-besättningar var redan inkvalade till världscupen i Hyères innan kvaltävlingen för sina placeringar i världsrankingen:
Anton Dahlberg/Fredrik Bergström – 470
Carl Sylvan/Otto Hamel – 49er
Julia Gross/Cecilia Jonsson – 49er FX
Lisa Ericson/Hanna Klinga – 49er FX
Björn Allansson – Finnjolle
Max Salminen – Finnjolle
Jesper Stålheim – Laser
Josefin Olsson – Laser Radial
I och med helgens fina resultat las nu följande besättningar till i listan:
Ida Svensson/Rasmus Rosengren – Nacra17
Victor Bergström/Victor Västernäs – 49er
Carl Fredrik Fock/Marcus Dackhammar – 470
Johan Molund/Sebastian Östling – 470
I världscupen ingår fem deltävlingar i Melbourne, Miami, Mallorca, Hyères och Qingdao, och avslutas med en världscupfinal i i Abu Dhabi.
Samtliga svenska resultat (SWE Sailing Team i fet stil):
470 (herr)
3 Johan Molund/Sebastian Östling, GKSS
8 Anton Dahlberg/Fredrik Bergström, KSSS
12 Carl-Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, GKSS
49er (herr)
10 Carl P Sylvan/Otto Hamel, GKSS
17 Victor Bergström/Victor Västernäs, GKSS
32 Fritiof Hedström/Niclas Düring, GKSS
51 Gustav Petterson/Marcus Anjemark,
67 James Olsson/Henrik Eriksson, GKSS
49erFX (dam)
15 Julia Gross/Cecilia Jonsson, KSSS
19 Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS
47 Klara Wester/Rebecka Netzler, GKSS
Finnjolle (herr)
10 Björn Allansson, GKSS
21 Max Salminen, GKSS
Laser (herr)
2 Jesper Stålheim, KSSS
63 Emil Cedergårdh, GKSS
68 Philip Claesson, GKSS
83 Anders Karlsson, GRYC
89 Emil Bengtsson, GKSS
95 Albin Gipperth, GKSS
102 Claes Törnsten, KSSS
107 Marcus Magnusson, GKSS
Laser Radial (dam)
11 Josefin Olsson, KSSS
58 Caroline Bristulf Norén, GKSS
67 Julia Carlsson, GKSS
82 Lovisa Karlsson, GKSS
Nacra 17
31 Ida Svensson/Rasmus Rosengren, KSSS
52 Sandra Sandqvist/Hannes Westberg, KSSS
RS:X (dam)
48 Fanny Bauman, KSSS
60 Andrea Holm, KSSS
RS:X (herr)
34 Adam Holm, KSSS
Bilden: Jesper Stålheim, KSSS, slutade 8:a på världscupfinalen i Abu Dhabi i november 2014.
Foto: SSF
Team Abu Dhabi Ocean Racing blev först med att korsa mållinjen i brasilianska Itajaí. På andra plats kom Mapfree medan Brunel Sailing Team kom trea. För Team SCA har det tillstöttt problem.
Medan fyra toppbåtar kämpade om att komma först i mål låg Team SCA drygt 600 Nm efter täten. I 23 knops fart stötte de på något hårt och skadade båtens styrbordsroder.
Bilden är från Team Abu Dhabis vinst i Kapstaden.
Målgången för den femte etappen i Volvo Ocean Race 2014–15 närmar sig. Efter nästan 6 000 Nm skiljer det endast minuter mellan tätbåtarna och spurten till Itajaí, Brasilien kommer att bli en nagelbitare där fyra båtar har segerchans.
Senaste positionsrapport: 0900
Ledare: Abu Dhabi Ocean Racing
Hastighet: 10–12 knop
Vind: NV 10 m/sek
Beräknad målgång: söndag 5 april
Efter att de lämnat Södra ishavet bakom sig har båtarna i Volvo Ocean Race mötts av tuffa förhållanden. Besättningarna har rapporterat att de senaste dagarna har varit bland de tuffaste hittills i tävlingen och att de medvetet hållit tillbaks för att minska risken för båtskador.
– Det har varit en galen natt, meddelade MAPFREs spanska skeppare Iker Martinez under gårdagen.
– Vinden ökade och vred så mycket att vi seglade mot vågorna i 20 knop och hoppade i vågorna hela tiden. Det kändes som att allt skulle gå sönder i bitar. En lucka på båten blåste av och den enda trygga platsen ombord är sovkojen där man får klämma sig mot skrovet för att inte kastas omkring i båten.
Nu råder det lugnare förhållanden men pulsen är fortsatt hög för seglarna. Team Alvimedica har vid ett tillfälle lyckats ta sig upp i ledningen men Abu Dhabi Ocean Racing har annars hållit fast vid ett litet övertag på sina konkurrenter. Spanske MAPFRE och nederländska Team Brunel har avancerat det senaste dygnet och under morgonen låg fyra lag inom 8 sjömil från varandra. Brunel har seglat sönder ett viktigt försegel vilket kan grusa deras förhoppningar om en pallplats men de sista timmarna på tävlingens längsta etapp kommer ändå att bli väldigt spännande.
Team SCA har också stött på tuff segling sedan vände norrut efter Kap Horn, men de har lyckats hämta in 200 Nm på täten.
– Vi börjar sakta inse att vi närmar oss civilisationen. Vi har en hel del fåglar som följer oss och idag har vi sett flera båtar. De såg ut som de också kämpade i de stora vågorna, säger Anna-Lena Elled ombord på Team SCA.
Dongfeng Race Team lämnade i torsdags Ushuaia, Argentina och inledde den 1900 sjömil långa transportsträckan till Itajaí. De avbröt tidigare i veckan etappen efter ett mastbrott och de väntas nå Itajaí 13–15 april.
Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
Håll Sverige Rent har i samarbete med Studiefrämjandet tagit fram ett utbildningsmaterial till den aktuella filmen ’Strömmar av plast’ där Sveriges främsta forskare berättar om plasten och mikroskräpet som fyller våra hav och om Bohuskustens enorma problem med nedskräpning. Materialet består av en studiehandledning, en fördjupningsrapport, filmer om marin nedskräpning mm. Materialet är kostnadsfritt och beställs via Håll Sverige Rents hemsida.
Världshaven håller i snabb takt på att fyllas av skräp och våra svenska hav utgör tyvärr inga undantag. Enorma ansamlingar skräp återfinns i Skagerack, där skräp från hela Nordsjön samlas. I genomsnitt sköljer Nordsjöns vågor upp en kubikmeter skräp i timmen, varje dag, året runt längs Bohuskusten, Sveriges mest nedskräpade kuststräcka.
Marint skräp förorsakar inte bara en förfulad miljö, lidande och döda fåglar och havsdjur – Faktum är att ingen ännu riktigt vet hur denna skrämmande utveckling i framtiden kommer påverka människor, djur och den globala havsmiljön.
UNEP, FNs miljöprogram, förutspår att plast i haven är ett av de 10 snabbast växande globala miljöproblem. Ungefär 80% av det skräp som finns i våra hav består av plast som använts en kort period och oftast bara en enda gång. Endast en bråkdel av skräpet tas om hand – om det i bästa fall sköljs upp på stranden – resten blir kvar i haven för all överskådlig framtid. Plasten ändrar skepnad med tiden och bryts ner till allt mindre plastbitar lagom stora för att ätas av sjöfåglar, marina däggdjur, musslor och fiskar som sedan dör av svält.
På Håll Sverige Rent vet vi att orsaker till, och effekter av marin nedskräpning, tyvärr är relativt okända problem för allmänheten. Detta vill vi självklart förändra. Vi vill skapa intresse och grogrund för diskussion, kunskapsutväxling och handlingskraft hos allmänheten, viktiga samhällsaktörer och opinionsbildare. Vi vill nå individer genom organisationer och plattformar som redan idag engagerar sina medlemmar i folkbildande aktiviteter. Vi hoppas du vill bidra i kampen mot den marina nedskräpningen genom att sprida nyheten om att detta material finns.
Med den helt nya modellen Bavaria 300 Sport utökar tyska Bavaria sin satsning på moderna familjemotorbåtar. Här är de första bilderna, som visar att det blir en modern och ljus båt.
Vi har tyvärr inte fått några exteriörbilder än. Den bild som visas här intill är en Bavaria Sport 400 Open, men linjerna kommer att påminna om den här modellen.
Den nya modellen kompletterar Bavarias serie ”SPORT-LINE”, som även omfattar from SPORT 360, SPORT 400 och SPORT 450. Tillsammans med the SPORT 29 och nya SPORT 300 bildar de en hel serie båtar för båtfolk som ha sportiga båtar med all bekvämlighet ombord. Den nya SPORT 300 kommer att få sin premiär i sommar.
Info: www.bavariasverige.se
Kommentarer
Ser ju ut som att den saknar targabåge, vilket gör den ganska ointressant för vårt klimat.
Finns både med och utan targabåge.
Kommentarer
Säkert bra att vi får ett nytt forskningsfartyg men hur många statsråd kan kommentera en sådan relativt liten nyhet? Har de inget annat att göra? 😉