Som ny vd för Svenska Sjö har Per Grywenz stor makt över tiotusentals båtförsäkringar. Han ser Svenska Sjö som det självklara valet för ännu fler båtägare.
Per Grywenz är 51 år. Han började som vd för Svenska Sjö AB 1 oktober och kommer närmast från försäkringsjätten Trygg-Hansa, där han bland annat har varit chef för affärsutveckling inom privatdivisionen.
En udda detalj är att Per, som bor i Uppsala med sambo och tre barn, inte har någon egen båt.
Är du båtmänniska?
– Nej, och det är väl möjligen lite konstigt. Jag måste skaffa en båt. Å andra sidan känns det inte som något handikapp och det är inget som jag har dolt. Jag har dock haft ett par mindre segelbåtar båtar men båda är avvecklade.
– Alla de som säljer försäkringar och reglerar skador på Svenska Sjö måste däremot vara experter och det är de. Annars är det något fel.
Vilken blir din viktigaste roll på Svenska Sjö?
– Att göra Svenska Sjö mer attraktivt och ännu mera självklart bland båtägarna och då framförallt bland de som är medlemmar i båtklubb, det är ju främst för dom vi finns till. Vi är en medlemsförmån. Är det någonstans det dyker upp konkurrens så är det i nischer som till exempel båtförsäkring. Det är lättare att tränga igenom någons specialintresse. Därför måste vi marknadsföra oss och ständigt utvecklas.
Vad är viktigast för ett nischbolag inom båtförsäkringar?
– Skaderegleringen är väldigt viktig eftersom kunderna är kunniga, och båtklubbsmedlemmarna är och bör vara ännu kunnigare och de kan därmed vara väldigt kritiska och det med rätta Vi som företag måste försöka göra allt vi kan för att hitta vårt berättigande på den marknaden.
Hur ser du på Svenska Sjös position?
– Svenska Sjö är båtklubbsmedlemmarnas försäkringsbolag, men min känsla är att förståelsen för hur det hänger ihop nog har suddats ut rätt ordentligt. Ett sätt att bli bättre är att inte hela tiden bli jämförd med premie. Vi kan till exempel tydliggöra vad det innebär att båtklubbsmedlemmarna är delägare.
Förklara dig…
– Ett företag bör över tiden redovisa ett överskott, som i det här fallet går tillbaka till försäkringstagarna genom deras organisationer. Det ska vara smartare att försäkra sin båt hos oss eftersom vinsten går tillbaka till båtlivet.
Vill du att ni ger en återbäring?
– Absolut. Om det blir direkt till båtägaren eller till den lokala båtklubben, vilket jag tycker är naturligast, vet jag inte än, det är ett beslut för ägarna.
Vilken är Svenska Sjös roll?
– Om vi bara ska vara en av specialisterna på båtförsäkringar så blir vi väldigt utsatta för konkurrensen från de andra. Vi ska finnas där för att det inte ska skapas orimliga villkor eller höga priser och överskott som går båtlivet förbi. Vi ska vara det smarta valet för de med hårda krav på sin båtförsäkring och som tycker det är bra att ett eventuellt överskott till 100 procent kommer båtlivet till del och inte försvinner till någon anonym privat aktieägare.
Vilket uppdrag har du fått av styrelsen?
– Jag ska vända trenden uppåt för Svenska Sjö. Vi vill ha fler försäkrade båtar och inte bara vara garanten så att marknaden blir för dålig för båtägarna.
Vad ser du för möjligheter i samarbetet med Trygg-Hansa?
– Det är bara positivt att ha dem som formell försäkringsgivare. Dels blir allt enklare då vi snackar samma språk och båda har erfarenheter av och relaterar till Samma marknad, den svenska. Det underrättar väsentligt när man ska utveckla försäkringar. De är också väldigt proffsiga att ha att göra med.
– Sedan kan vi tillsammans med dom utveckla andra försäkringserbjudanden till Svenska Sjös kunder. Vi får se hur det kan utvecklas. Jag tror att vi ska vila lite på det innan vi drar igång något.
– Jag vill först skapa en tydligare bild av vad våra kunders ägarskap i Svenska Sjö innebär. Vi ska se till att det som är grunden – service, skadereglering och produkter – är i toppklass. Men för att stärka oss ytterligare på sikt måste vi göra något mer. Det kanske är att klubben får tillbaka en rejäl slant varje år om det blir ett överskott.
Lars-Åke Redéen
Bildtext:
Per Grywenz, vd för Svenska Sjö AB.
Bättre och billigare Båtklubbsförsäkring
Båtklubbsförsäkringen genom Svenska Sjö blir både billigare och bättre från 1 januari 2015. Då byter båtklubbsförsäkringen genom Svenska Sjö försäkringsgivare från Lloyds till Trygg-Hansa.
Skadekostnaden för försäkringen har varit stabil de senaste åren och resulterar nu för 2015 i en rejäl premiesänkning. Alla priser sänks med cirka 20 procent samtidigt som en del förbättringar genomförs.
– Från och med 2015 omfattas även båtförbundens verksamhet av hela grundskyddet. Flera moment får högre ersättningsbelopp och rättskydd omfattar även brottmål. Vi bedömer också att servicen vid större och mer komplicerade skador kommer att förbättras genom Trygg-Hansas lokala skadenätverk, säger Per Grywenz, vd för Svenska Sjö AB och Peter Karlsson på SBU.
SBU och Svenska Sjö hoppas att klubbarna kommer att uppleva det som positivt och att de som inte har tecknat tilläggsförsäkringarna gör det i ökad omfattning.
– Vi hoppas också att detta kan bidra till ännu starkare relationer med klubbarna. Medlemsförmånen med båtklubbsförsäkring och båtförsäkring är viktiga delar i medlemskapet och behöver ständigt utvecklas, säger Peter och Per.
Kockan 1700 på onsdagen svensk tid gick starten för den andra delsträckan av Volvo Ocean Race 2014-15 från Kapstaden till Abu Dhabi. Båtarna lämnade Kapstaden i hård vind och svenska Team SCA fick en perfekt start.
– Starten kommer att bli helt galen, sa den svenska seglaren Martin Strömberg ombord på kinesiska Dongfeng Race Team innan starten och syftade på vinden på runt 15 m/s.
Och det blev dramatiskt när de sju lagen först seglade ett varv runt en bana nära hamnen och sedan lämnade Kapstaden bakom sig. Spanska MAPFRE var först över startlinjen och när vinden fyllde deras segel satte de fart ut i banan i 20 knop.
Den hårda vinden gjorde att seglarna fick slita hårt under manövrarna runt banan. Vid det näst sista rundningsmärket skapades dock en tillfällig vindlucka bakom Kapstadens landmärke Taffelberget. Team SCA låg då sexa men lyckades glida förbi sina konkurrenter och hitta tillbaks till vinden först. Manövern gjorde att de låg trea när startbanan var avklarad och när fältet fortsatte söderut mot Godahoppsudden hade Team SCA tagit ledningen.
Dongfeng Race Team passerade det sista rundningsmärket som femma och enligt Martin Strömberg blir det en utmanande fortsättning på etappen.
– Första natten kommer att vara tuff med kryss längs med kusten och det gäller att hänga med i täten runt Godahoppsudden. Det kommer vara värst väder under den första veckan.
Målgången i Abu Dhabi är beräknad till 11-15 december. Volvo Ocean Race 2014-15 avgörs i nio etapper på väg runt jorden och avslutas med stor final i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
Etapp 2 Kapstaden – Abu Dhabi
Etappen från Sydafrika till Förenade Arabemiraten tar Volvo Ocean Race tillbaks till norra halvklotet och från Atlanten till Indiska Oceanen.
I december blåser det ofta en kraftig vind från sydväst i Kapstaden vilket betyder att Båtarna troligtvis kommer mötas av kraftig motvind under det första dygnet efter starten. Navigatören kommer tidigt att behöva besluta sig för att antingen segla söderut i vindar från väst eller hålla sig närmare den afrikanska kusten. Ett svårt beslut eftersom vädret i regionen är väldigt oberäkneligt och det som känns som rätt vägval kan snabbt förvandlas till ett misstag.
Det troligaste scenariot är att båtarna seglar söderut inledningsvis för att hitta möjligheten att snabbt segla österut. Nackdelen med detta vägval är Agulhasströmmen, ett stort och kraftigt havsströmsystem på upp till fem knop. I kraftiga vindar från väst kan strömmen, som kommer från motsatt håll, skapa tuffa vågförhällanden.
Ett annat scenario är mycket lätta vindar söder om Godahoppsudden som orsakas av att vädersystem i Atlanten och Indiska Oceanen slår ut varandra. Om det händer kommer seglarna kunna hitta vind nära kusten men det alternativet leder till mer segling i motvind
Det stora hindret på väg norrut blir det stora vindlösa högtrycket i Indiska Oceanen. Den vanligaste lösningen på problemet är att välja en väg västerut i området och dra nytta av vindar från nordöst just söder om Madagaskar. När detta hinder avklarats bör båtarna få stabila passadvindar från sydöst och båtar som kommer österifrån kommer då att ha optimala och snabba vidvinklar.
En av riskerna i området är den tropiska cyklonsäsongen. Dessa stora vädersystem skapas nära doldrums och blir mer och mer kaotiska när de spinner söderut. När cykloner bildats slår de dessutom ut passadvindarna vilket gör det svårt att hitta vind utan att riskera båtskador i stormen.
Den andra etappen andra nöt att knäcka är Indiska Oceanens doldrums som är olikt doldrums i Atlanten. Här möts passadvindar från sydöst och monsunvindar från nordväst vilket skapar ett brett band av cumulusmoln, regn och lätta vindar söder om ekvatorn. Området är ofta smalare västerut men det är inte lika uppenbart som i den första etappen.
Efter Doldrums är det ett långt ben upp till Persiska Viken i monsunvindar från nordöst. När monsunen tappat kraft är det oftast en övergång i lätta och byiga vindar. Vinden i området blåser oftast från nordväst och kallas Shamal. Efter Ormuz är det vanligtvis undanvind till Abu Dhabi.
En av världens största färjeoperatörer, Stena Line, blir först i världen med att köra en stor färja för 1 500 passagerare på metanol. Det nya bränslet minskar utsläppen med drastiskt jämfört med dagens bränslen.
Stena Line har beslutat att bygga om ett av fartygen som trafikerar sträckan mellan Göteborg och Kiel till metanoldrift. Den 240 meter långa färjan Stena Germanica blir i början av 2015 världens första metanoldrivna fartyg. Projektet genomförs i samarbete med den ledande motortillverkaren Wärtsilä, hamnarna i Göteborg och Kiel samt världens största metanoltillverkare och leverantör, Methanex Corporation.
Ombyggnaden av Stena Germanica kommer att ske på Remontova-varvet i Polen med start i slutet av januari 2015. Hela processen beräknas ta sex veckor och finansieras delvis genom EU-initiativet “Motorways of the Seas”. Totalt uppgår kostnaden för projektet till cirka 22 miljoner Euro.
– Vi på Stena Line är oerhört stolta över att kunna bidra till utvecklingen i vår bransch. Vårt fokus har alltid legat på innovation som gynnar både våra kunder och samhället i stort, och det här är ett utmärkt exempel på när dessa syften sammanfaller. Vi utvärderar ständigt nya bränslen för framtiden, och att bli först i världen med att konvertera ett fartyg till metanoldrift är ett stort steg mot hållbara transporter. Projektet har kunnat genomföras tack vare ett bra samarbete mellan vår tekniska personal, Wärtsilä och Methanex, säger Carl-Johan Hagman, vd för Stena Line.
Wärtsilä har utvecklat teknik och utrustning för att konvertera motorerna samarbete med Stena Teknik. Motorn blir efter omställning ”dual fuel” där metanol används som primärt bränsle, medan möjligheten också finns att använda MGO (Marine Gas Oil) som backup.
Metanol är en färglös vätska som kan framställas av naturgas, kol, biomassa eller till och med CO2. Genom metanolanvändningen minskar utsläppen av svavel (SOx) med ungefär 99 procent, kväve (NOx) med 60 procent, partiklar (PM) med 95 procent och koldioxid (CO2) med 25 procent jämfört med dagens bränsle.
Från början av 2015 måste fartyg i det särskilda utsläppskontrollområdet (SECA) runt Östersjön och Nordsjön använda bränsle med en mycket låg svavelhalt på 0,1 procent (mot dagens gräns på 1,0 procent). Vanligast är att använda MGO, som är ungefär 40–50 procent dyrare än den bunkerolja (HFO) som används i dag. Parallellt med övergången till bränsle med låg svavelhalt genomför Stena Line ett antal projekt där man tittar på alternativa bränslen och andra tekniker för utsläppsrening, till exempel LNG, batteridrift och avgasrening genom så kallade skrubbers.
– Vår storlek gör att vi har ett brett perspektiv på hanteringen av de nya svavelreglerna och det är troligt att vi kommer att använda flera olika lösningar under de kommande åren. Men om metanolprojektet går som planerat är tanken att vi ska konvertera fler färjor, säger Stena Lines vd Carl-Johan Hagman.
Metanol har potential att bli ett viktigt bränsle för sjöfarten. Utsläppen ligger på ungefär samma nivå som för LNG, men metanol är lättare att hantera och ställer inte samma krav på infrastruktur. Sedan 2005 har Stena Line arbetat på att minska sin miljöpåverkan genom ett energisparprogram, och i snitt har man lyckats minska fartygens energiförbrukning med 2,5 procent om året.
– Det här är ett projekt som har en särställning för oss eftersom flera företag i Stena-sfären har medverkat. Stena Line, Stena Teknik, Stena Bulk, Stena RoRo och Stena Oil har alla varit delaktiga inom sina respektive områden. Tack vare det samarbetet har projektet kunnat genomföras. Att under den närmaste tiden anpassa eller konvertera det fyrtiotal fartyg som finns i Stena Lines flotta till de nya reglerna är dock en stor utmaning som kommer att kräva avsevärda resurser, säger Carl-Johan Hagman.
Stena Germanica
Längd: 240 meter Byggår: 2001
Bilar: 300 Passagerare: 1 500
Lastmeter: 4 000 Motor: Wärtsilä 8ZAL 40S MD med 32 000 hästkrafter
Helena Nilsson är projektledare för det nya SBU-projektet ”Ren båtbotten utan gift”.
Vad innebär projektet?
– Det handlar om att minska användningen av biocidfärger och kanske i stället välja en båttvätt eller ett annat alternativ. Vi fokuserar på den svenska kusten öster om Öresund, säger Helena, som själv är seglare och tidigare jobbade som journalist på tidningen Segling.
– Vi kommer att åka runt till olika platser, prata med båtklubbar och kommuner. Dels för att inspirera till annat än att måla med giftig bottenfärg, dels för att visa vad man kan göra och vilka andra metoder båtägarna kan använda.
Vad ska du göra, rent konkret?
– Jag vill på olika sätt inspirera båtägare i stället för att ge pekpinnar.
– Vi ska bland annat nylansera hemsidan Båtmiljö.se under SBU:s flagg. Hemsidan byggdes upp 2010 av Skärgårdsstiftelsen, WWF och Baltic Sea 2020, men las tyvärr ner i juni 2014 på grund av minskade anslag.
Vad är viktigast att börja med?
– Att lyfta frågan och starta diskussionen i båtklubbarna. Vi kommer bland annat att lansera en film, som ska spridas digitalt, och en broschyr med giftfria alternativ.
”Ren båtbotten utan gift” löper till och med sista mars 2015. Helena kommer att dela sin tid mellan Svenska Naturskyddsföreningen och SBU.
Projektets syfte är att minska användningen av biocidfärger på båtar. Projektet finansieras av Havs- och vattenmyndigheten (HaV) med 2,1 Mkr. Därutöver lägger de fyra organisationerna cirka 500 000 kr. De fyra föreningar som står bakom projektet är Naturskyddsföreningen, SBU, Skärgårdsstiftelsen och Sportfiskarna.
Lars-Åke Redéen
Nu finns Båtliv nummer 6 ute som papperstidning. Som prenumerant får du tidningen direkt hem i brevlådan. Du kan också välja att läsa tidningen här på hemsidan.
På Båtlivs hemsida finns alla möjligheter att läsa tidningen mobilt. Förutom en snabb mobilsajt har vi även en E-tidning, PDF-tidning och Facebooksida, där nyheter presenteras varje dag.
Läs E-tidningen här: http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=x1p4q5vb&emwgt
I menyerna ovan finns även en PDF-tidning, där du kan läsa äldre tidningar såväl som det senaste numret.
Idag går starten för den andra etappen av Volvo Ocean Race 2014-15. Utan hot från pirater kommer man nu kunna segla hela vägen från Kapstaden till Abu Dhabi, men med en överhängande risk för cykloner blir det långt från enkel resa.
Det blir en tuff inledning efter startskottet idag klockan 1700 svensk tid. De sju tävlande båtarna ska först ta sig runt en bana utanför hamnen i Kapstaden och prognosen säger att det kommer blåsa upp till 15 m/s.
Efter Godahoppsudden fortsätter lagen österut i Indiska Oceanen på väg mot Mauritius.
– Vi har just sett början på säsongen för tropiska cykloner i södra Indiska Oceanen och det verkar som att vi kommer ha flera cykloner under etappen, säger tävlingens meteorolog Gonzalo Infante.
En tropisk cyklon är ett vädersystem med vindar på upp till orkanstyrka (33 m/s) men det finns fler hinder att ta sig genom. Efter stiltjebältet doldrums vid ekvatorn väntar monsunvindar längre norrut i Indiska Oceanen och när lagen närmar sig Abu Dhabi välkomnas de av gassande sol och extrem värme uppe på däck.
Tävlingsledningen uppger att etappen på 6 125 sjömil kommer att ta runt 25 dagar att segla. I Volvo Ocean Race 2011-12, då etappen från Kapstaden till Abu Dhabi introducerades i tävlingen, fraktades tävlingsbåtarna på fraktfartyg en lång sträcka för att undvika piratattacker. Säkerhetssituationen i området har blivit mycket bättre sedan dess och lagen har nu fått grönt ljus för att segla hela vägen till målet.
Den kommande etappen har alla förutsättningar att bli lika spännande som den senaste. Abu Dhabi Ocean Racing räknas som favoriter efter segern i den inledande etappen och lördagens In-Port Race i Kapstaden. Men de kommer mötas av hård konkurrens.
Den kinesiska båten Dongfeng Race Team med Martin Strömberg ombord överraskade genom att ta en andraplats i den första etappen. De var det lag som seglade flest sjömil under etappen och ändå var de bara 12 minuter efter vinnarna över mållinjen.
– Våra konkurrenter verkar tycka att vi är snabba och det är bra att de tänker så, säger Martin Strömberg. Jag hoppas att det sitter kvar i deras tankar.
– Samtidigt är det en helt ny etapp och det gäller att ladda om. Vi har chansen att komma på pallen på igen. Det är inte bara en dröm längre för vi var nära att vinna senast och vi vet att kan få ett ännu bättre resultat nu.
På Dongfeng Race Team ersätts den kinesiska seglaren Wolf (Yang Yiru) av sin landsman Black (Liu Xue) under den kommande etappen.
På Team SCA kliver brittiskan Dee Cafari ombord för att göra sin första havsetapp, en del av lagets plan på att variera besättningen. Svenskbåten imponerade med en tredjeplats i lördagens In-Port Race och är nu sugna på att nå ett toppresultat även i en lång havsetapp.
– Det var grymt att ta en pallplacering i lördags. Vi hade bra lagmoral redan innan och vi är glada över resultatet men nu är alla ivriga att komma ut på havet igen där vi kan fortsätta lära oss och göra framsteg, säger Team SCA:s brittiska skeppare Sam Davies.
I botten av tabellen har spanska MAPFRE mycket att bevisa efter att de anlände sist till Kapstaden och dessutom kom sist i helgens In-Port Race. Skepparen Iker Martinez har stuvat om i laget genom att plocka in den erfarna franska navigatören Jean-Luc Nélias och Rob Greenhalgh (GBR) som ny vaktkapten. Greenhalgs syster är navigatör ombord på Team SCA.
Startskottet för den andra etappen kan ses live på www.volvooceanrace.com från klockan 16:50 svensk tid.
Abu Dhabi Ocean Racing surfar på en framgångsvåg i Volvo Ocean Race. Vinnarna av den förstaetappen ledde dagens In-Port Race i Kapstaden från start till mål. Svenskbåten Team SCA imponerade med en tredjeplats i den korta kappseglingen.
Dagens In-Port Race, en kort kappsegling utanför hamnen i Kapstaden, avgjordes i friska vindar på upp till 15 m/s. Abu Dhabi Ocean Racing och deras brittiska skeppare Ian Walker startade bäst och fick snabbt ett tryggt försprång. De lyckades behålla sitt övertag under de tre varven runt banan även om de utmanades av konkurrenterna på upploppet.
– Vi fick en bra start och besättningen jobbade riktigt bra idag. Jag tappade andan bara av att titta på dem, säger Ian Walker som också vann den första långa etappen i Volvo Ocean Race 2014-15.
Närmast bakom var Team SCA i en hård kamp med nederländska Team Brunel. SCA hade ett litet övertag fram tills Team Brunel passerade dem vid den sista rundningen.
– Det var en bra eftermiddag. Vi gjorde vissa saker rätt och andra saker fel men vi är väldigt nöjda med att ha tagit vår första pallplats i Volvo Ocean Race, säger Team SCA:s skeppare Sam Davies.
Martin Strömbergs Dongfeng Race Team slutade fyra. Efter att ha imponerat stort med en andraplats i etappen till Kapstaden ser de fram emot nästa delsträcka som startar på onsdag och går till Abu Dhabi.
– Vi tog oss genom många jobbiga situationer på vägen hit men var ändå nära att vinna och det ger oss mycket energi inför fortsättningen, säger Martin Strömberg.
Alla In-Port Race utgör en egen tävling, Volvo Ocean Race In-Port Series, med en poängställning som är separat från havsetapperna. Dagens segling räknas alltså inte till den stora tävlingen där vinnaren tilldelas den stora Volvo Ocean Race-bucklan. Men om flera lag skulle sluta på samma poäng efter den sista etappen till Göteborg kommer ställningen avgöras utifrån vem som lyckats bäst i In-Port-serien.
Resultat In-Port Race Kapstaden (Start 1400 GMT)
1. Abu Dhabi Ocean Racing – 15:06:57 -1pt
2. Team Brunel (NED) 15:08:00 – 2pts
3. Team SCA (SWE) 15:09:04 – 3pts
4. Dongfeng Race Team (CHN) 15:09:22 – 4pts
5. Team Vestas Wind (DEN) 15:11:25 – 5pts
6. Team Alvimedica (USA/TUR) 15:16:14 – 6pts
7. MAPFRE (ESP) 15:18:32 – 7pts
Foto: Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race.
Det nya italienska varvet Invictus Yacht skapades för att visa att det går att bygga något helt nytt i båtbranschen. Deras senaste nyhet är den läckert formgivna Invictus 280GT, designad i samarbete med Christian Grande Design Works.
Tanken bakom Invictus var att ge båtbranschen en riktig utmaning för att bygga moderna och eleganta fritidsbåtar.
Varvet har redan flera olika modellserier i sitt program. Bland dem modeller med beteckningarna GT, FX och Text & foto:, samtliga byggda med italiensk design och kvalitet i toppklass, enligt Invictus Yachts.
Tack vare samarbetet med välkända Christian Grande DesignWorks har Invictus designat båtar med hög nivå i teknologi och högsta finish i designdetaljer. Detta gäller särskilt nyheten 280GT, som har en annorlunda och spännande formgivning. Hela stävpartier och båtens övriga linjer är annorlunda än mycket annat på marknaden och kan säkert ge kunder som vill ha något nytt.
Det bulliga utseende har skapat goda innerutrymmen i båten, något som är typiskt för önskemålen från Christian Grande. Konstruktionen med den speciella bogen ger även en längre vattenlinje än normalt, vilket ger bättre gångegenskaper.
280GT har en väl utbyggd badplattform som ser ut som en förlängning av motorkåpan. Ovanpå motorn finns solutrymmen.
I båtens centrala utrymmen finns bland annat en L-formad soffa, ett pentry midskepps och ergonomiska säten för föraren och passagerare. Själva förarplatsen är skyddad med en rejäl vindruta med en rostfri båge.
Tekniska fakta
Längd: 8,90 m
Bredd: 2,84 m
Motor: Volvo 5.7 V8 sterndrive (max 320 hk/240kW)
Maxfart: 38 knop
Personer: 8
Kabiner: 1
Vikt inkl. motor: 2 200 kg
Bränsle: 450 liter
Vatten: 70 liter
Djupgående: 0,90 m
CE-klass: B
Design: Christian Grande
Info: www.invictusyacht.com
När fransmannen François Gabart gick i mål i fredags i Pointe-a-Pitre, Guadeloupe, satte han nytt rekord i IMOCA 60 Class i kappseglingen La Route du Rhum-Destination Guadeloupe.
I kommande nummer av Båtliv finns en intervju med François Gabart, som satte rekord i senaste Vendée Globe. Vi kan dock inte vänta med att publicera filmen här intill från denne fantastiska seglares framförd över Atlanten.
I sin 60-fotare Macif satte han rekord i ensamseglingen Vendée Globe med 78 dagar, 2 timmar, 16 minuter och 40 sekunders nonstopsegling.
På Aquaria Vattenmuseum pågår just nu det största förnyelsearbetet sedan verksamheten öppnade 1991. Det stora havsakvariet, där ett 40-tal arter vanligtvis har sin hemvist, byggs om och därtill planeras ytterligare förändringar av havsutställningen. Verksamheten kommer att vara stängd fram till den 2 december medan renoveringen pågår. Förnyelsearbetet och den temporära flytten av djuren kommer att dokumenteras för att besökare ska kunna följa arbetet bakom kulisserna.
På Aquaria Vattenmuseum på Djurgården i Stockholm pågår just nu en rad spännande förändringar, varav den största utgörs av ett nytt havsakvarium.
– Vårt havsakvarium är från 1991, så det var verkligen dags att byta ut det till ett mer modernt akvarium. Samtidigt passar vi på att göra flera andra förändringar i havsutställningen, säger Fredrik Dahlbeck, vd på Aquaria. Det nya akvariet kommer att innebära en helt ny upplevelse för våra besökare och vi ser fram emot att visa det färdiga resultatet.
På Aquaria har man arbetat intensivt med förberedelserna inför renoveringen och djurens hälsa har varit högsta prioritet. Som ett första steg i renoveringen har det stora havsakvariet tömts på 80 000 liter vatten och ett 40-tal arter, bland annat rockor och hammarhajar, har flyttats. Aquarias marinbiolog och djurvårdare har under flera månaders tid tränat akvariets stora djur för att förbereda dem inför flytten och öka deras stresstålighet. Djuren har nu temporärt flyttats över till ett intilliggande akvarium.
För att genomföra renoveringsarbetet kommer Aquaria att hålla stängt under två veckor (Mellan den 17 november och den 1 december). Från den 2 december öppnar delar av verksamheten igen medan renoveringen av havsutställningen fortgår. Invigningen av den nya havsutställningen är beräknad till mitten av februari. Under tiden kommer besökare och andra intresserade att kunna följa renoveringsarbetet på Aquarias webb (www.aquaria.se), facebook (facebook.com/Aquariavattenmuseum) och instagram (aquariavattenmuseum). Bland att kommer man här att kunna följa arbetet med flytten av djuren.
Aquaria, en värld av vatten, är beläget på Djurgården i Stockholm. Här kan du följa vattnets kretslopp från regnskog till hav via mangroveträsket. Upplev de tropiska ekosystemens rika djurliv och den nordiska naturen med Östersjöns unika undervattensmiljö. 2013 gästades Aquaria av drygt 200 000 besökare och omsatte drygt 15 miljoner SEK. En av Aquarias främsta uppgifter är att agera folkbildande. Aquaria ingår i upplevelsekoncernen Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.
Tisdag till och med torsdag den här veckan är marinbranschen samlad i Amsterdam till den stora branschmässan METS (Marine Equipment Trade Show). I år har rekordmånga deltagande företag anmält sig. När mässan öppnar tisdagen 18 november finns hela 1 331 företag med på Amsterdam RAI.
Förutom de rekordmånga utställarna, som representerar 46 länder, visar den här stora branschmässan på flera intressanta nyheter. 18 landspaviljonger gör att olika länder kan skapa sin egen miljö under utställningen.
Den kinesiska paviljongen har vuxit betydligt med en fördubbling i antalet deltagande företag jämfört med tidigare år. Ytan för den slovenska paviljongen har utökats med 50 procent.
SuperYacht Pavilion – en specialhall för att skapa nätverk kring yachter med sociala program – blir den hittills största på METS med över 190 utställare. De kommer även att få nydesignade montrar för att ge mer känsla av superyachtbranschen.
– Framgången för METS under de senaste 27 åren har kommit tack vare vårt fokus på att arrangera en mässa med en miljö inriktad på business-to-business, säger Amsterdam RAI:s marina produktchef, Irene Dros.
– På ett framgångsrikt sätt har vi fört folk från hela världen tillsammans, människor som är aktiva inom konstruktion och underhåll av båtar och yachter och vi har hela tiden lyckats vara nära den industri som vi servar.
Marina & Yard Pavilion (MYP) på METS är ett annat fint exempel på hur det här fungerar i praktiken. Årets MYP blir också den hittills största. 45 företag och organisationer har anmält sig till den här paviljongen, vilket motsvarar en ökning med 50 procent jämfört med 2013.
En tredje mässa i mässan inom ramen för hela METS är Construction Material Pavilion, som även den har sitt eget upplägg och program för en specialiserad sektor. Över 30 företag har anmält sig hit, en ökning med tio procent jämfört med METS 2013.
– Dessa tillväxtsiffror för hela METS 2014 är uppmuntrande tecken på en återhämtning för en Nordamerikanska marknaden och kommande förbättringar i Europa och på andra marknader, tillägger Irene Dros.
– METS har stått starkt under den ekonomiska nedgången och stadigt vuxit i både yta och antalet besökare. När vi nu går in i nästa fas kommer METS att fortsätta vara den viktigaste marknaden för världen fritidsbåtssektor.
METS är världens största utställning för tillbehör, material och system för marinbranschen. Mässan hålls på Amsterdam RAI 18–20 november. Den arrangeras av Amsterdam RAI i samarbete med ICOMIA (International Council of Marine Industry Associations).
Lars-Åke Redéen
De svenska företag som ställer ut i paviljongen i år är:
Baltic Safety Products
Båtsystem
Cleanboatprotector (ny)
Gecea Euro Trading
GreenStar Marin
Nammo LIAB
Poly-Produkter
Prezip Technology (ny)
Roca Marin
Rutgerson Marin
Seldén Mast
Sundquist Metall
Swenautic-Tedo
Trelleborg IPS
True Heading/Seapilot
Volvo Penta
Waterline Design med medutställande MOB Line (ny)
Windex
Wireteknik
Info: www.metstrade.com
Den stora bilden är från Europahallen på Rai Amsterdam, som arrangerar METS varje år i november.
Med anledning av onsdagens olycka med torrlastfartyget Nossan beslutade Sjöfartsverket att stänga farleden mellan Trollhättan och Vänersborg. Sedan dess har det pågått ett intensivt arbete med att tätning och länspumpning av Nossan.
Strax efter midnatt, natten till söndagen, var lastrummet tömt på vatten. Efter inspektion är Nossan nu godkänd för att fortsätta sin resa till slutdestination med avgång klockan 15.00. Sjöfartsverket har i samband med det beslutat att farleden mellan Trollhättan och Vänersborg öppnas för sjötrafik den 16 november 2014 klockan 15.00.
Larmet om grundstötning kom till Sjöfartsverkets kanalcentral klockan 12.45 på onsdagen. Det cirka 88 meter långa torrlastfartyget Nossan var på väg till Grums när hon tappade manöverförmågan och gick på grund nära Stallbackabron i Trollhättan. Fartyget tog sig för egen maskin till ledverket under Stallbackabron där fartyget delvis sjönk till botten.
Först på plats var Sjöfartsverkets arbetsfartyg Älvbjörn dit besättningen evakuerades. Därefter fokuserade man på att hålla fartyget på plats. Räddningstjänsten ansvarar för insatsen och Sjöfartsverket och Kustbevakningen bistod i arbetet.
Trollhätte kanal stängdes för sjötrafik som en följd av händelsen. Sedan dess har det pågått ett intensivt arbete med tätning och länspumpning av Nossan. Strax efter midnatt, natten till söndagen, var lastrummet tömt på vatten. Efter förmiddagens inspektion är Nossan nu godkänd för att fortsätta sin resa till slutdestination Gruvön med avgång klockan 15.00. Sjöfartsverket har i samband med det beslutat att farleden mellan Trollhättan och Vänersborg öppnas för sjötrafik den 16 november 2014 klockan 15.00.
Klockan 16.00 söndagen den 16 november 2014 bjuds media till Sjöfartsverkets kontor på Slussledsvägen 6 i Trollhättan där Sjöfartsverkets affärsområdeschef för Trollhätte Kanal Per Lagerström svarar på frågor om insatsen.
Svenska Team SCA seglade in på en tredje plats när Kapstadens in port-race i Volvo Ocean Race avgjordes på lördagen. Växlade vindar och ständiga skiften innebar en spännande tävling och en tuff kamp mellan Abu Dhabi,
Team SCA och Team Brunel, där Abu Dhabi – som också vann första etappen mellan Alicante och Kapstaden – tog hem segern i det timslånga in port-racet.
Det var verkligen svårseglat utanför Kapstaden. Vinden kom ibland från nordväst och ibland från sydöst – och varierade mellan 4 till 15 m/s.
– Det är inte lätt att segla i sådana här förhållanden. Det kändes som om vi alltid hade fel segel uppe och vi fick kompromissa hela tiden. Det var långt ifrån ett perfekt race för oss, men vi gjorde heller inga stora misstag. Jag skulle säga att vi gjorde lite mer rätt än fel, sade skepparen Sam Davies direkt efter racet.
Fotograf: Rick Tomlinson/Team SCA.
Info: www.teamsca.com
Följ tävlingen på www.volvooceanrace.com
Skattebefrielsen för bränsle i luftfartyg, skepp och båtar ska begränsas. Det föreslår regeringen i en remiss som lämnats till lagrådet idag.
Förslaget tydliggör att skattefriheten endast gäller när luftfartyget, skeppet eller båten används för transport av passagerare eller varor mot ersättning, för tillhandahållande av tjänster mot ersättning, för användning av myndigheter eller på uppdrag av myndigheter eller för yrkesmässigt fiske.
Även frivilliga försvarsorganisationer föreslås få förbruka skattefritt bränsle. Dessutom föreslås att andra ideella organisationers förbrukning av bränsle ska vara skattebefriad när de utför sjöräddning, brandövervakning och liknande verksamhet eller övar och utbildar sig för sådan verksamhet. Förslaget är en anpassning till EU-rätten och föranleder en ändring i lagen om skatt på energi.
Skattebefrielsen åstadkoms på samma sätt som tidigare.
Ändringen föreslås träda i kraft den 1 juli 2015.
Sjöfartsverket har beslutat att tills vidare stänga farleden mellan Trollhättan och Vänersborg med anledning av gårdagens olycka med torrlastfartyget Nossan.
Larmet om grundstötning kom till Sjöfartsverkets kanalcentral klockan 12:45 på onsdagen. Det cirka 88 meter långa torrlastfartyget Nossan var på väg till Grums när hon tappade manöverförmågan och gick på grund nära Stallbackabron i Trollhättan. Fartyget tog sig för egen maskin till ledverket under Stallbackabron där fartyget delvis sjönk till botten.
Först på plats var Sjöfartsverkets arbetsfartyg Älvbjörn dit besättningen evakuerades. Därefter fokuserade man på att hålla fartyget på plats. Räddningstjänsten ansvarar för insatsen och Sjöfartsverket och Kustbevakningen bistår i arbetet.
Trollhätte kanal stängdes för sjötrafik som en följd av händelsen. Fartyget, som är fullastat med timmer, bedöms stå instabilt på botten och insatsen pågår. Dykare har under förmiddagen undersökt skrovet. Planen är nu att täta läckan för att sedan kunna pumpa ut vattnet och ta in fartyget till kaj.
Att tillåta sjötrafik att passera olycksplatsen utgör i nuläget en risk att läget förvärras med tillhörande fara för de personer som arbetar med insatsen. Därför har Sjöfartsverket beslutat att farleden mellan Trollhättan och Vänersborg tillsvidare kommer att vara avstängd. Beslutet kommer att omprövas löpande när ytterligare information om situationen blir tillgänglig.
Regeringen satsar i budgeten för 2015 medel för att påbörja projektering och nybyggnation av ett nytt undersöknings- och forskningsfartyg. Satsningen presenterades på en pressträff på isbrytaren och forskningsfartyget Oden av klimat- och miljöminister Åsa Romson.
Syftet med satsningen är att ersätta forskningsfartyget Argos som togs ur drift 2011 och därmed tillgodose Sveriges behov av fartygsresurser för miljöövervakning och fiskekontroll på lång sikt. Ett utsjögående undersöknings- och forskningsfartyg är nödvändigt för att samla in data om miljötillståndet i haven och ge underlag för politiska beslut, om t.ex. fiskekvoter och åtgärder för en bättre havsmiljö.
– Jag är väldigt glad över att regeringen nu har hittat en lösning på behovet av ett nytt undersöknings- och forskningsfartyg efter Argos. För att vi ska kunna fatta välgrundade beslut och säkra en god havsmiljö är det otroligt viktigt att vi kan samla in data om miljötillståndet i havet, vilket möjliggörs av det nya fartyget, säger klimat- och miljöminister Åsa Romson.
Förslaget innebär att regeringen avsätter medel för att finansiera anskaffningen av ett helt nytt och avancerat utsjögående undersöknings- och forskningsfartyg. Satsningen bygger på underlaget i en förprojektering som på regeringens uppdrag har genomförts av SLU i samarbete med SMHI och Kustbevakningen. Målet är att ett nytt fartyg ska finnas på plats 2018. Fartyget kommer framför allt att användas av SLU och SMHI, men fartyget kommer även att vara en resurs för den havsbaserade forskningen.
Förslaget i budgetpropositionen innebär att medel avsätts på SLU:s anslag för införskaffandet av fartyget.
Örebroforskare har fått 3,2 Mkr från forskningsrådet Formas för att undersöka vilken inverkan plast har på det marina ekosystemet.
– Genom att ta reda på hur farlig plasten är och vad det är som gör den farlig blir det möjligt att hitta lösningar för att minska skadorna på miljön, säger Anna Kärrman (bilden), forskare i kemi vid Örebro universitet.
Vi använder plast dagligen i vår vardag och ungefär en tredjedel av all plast som produceras är tillverkad för att bara användas en gång och sedan slängas. En del av den plast som slängs kommer ut i miljön och hamnar till sist i våra hav.
– Plast är ett hållbart material och finns kvar i miljön i århundraden. Under hela den tiden påverkar den ekosystemet. Det är inte ovanligt att djur till exempel trasslar in sig i plast eller äter plast, säger Anna Kärrman.
Plasten i sig är inte farlig men den kan innehålla ämnen som är hormonstörande eller cancerframkallande. Plast behandlas till exempel med mjukgörare och flamskyddare och när plasten har hamnat i havet drar den dessutom till sig miljögifter som finns i vattnet.
Samlat plastprover
Anna Kärrman har samlat in plastprover från olika hav sedan 2011. Dessa ska först klassas efter typ och storlek och undersökas för dioxin-, hormonstörande och mutagena effekter. De prover som visar negativa effekter analyseras ytterligare med avancerad kemisk analysteknik för att undersöka vad det är som gör att plasten är farlig.
– Utifrån detta kan vi sedan bedöma hur stor risken är för organismer i det marina ekosystemet baserat på data om hur mycket plast som olika arter har visat sig ha i magen och hur känsliga de är för till exempel hormonstörande ämnen.
– Mängden plast som har negativ påverkan på det marina ekosystemet måste minskas i haven. Men för att kunna sätta in rätt åtgärder behövs en ordentlig riskbedömning, säger Anna Kärrman.
Vid den nyligen avslutade Fort Lauderdale International Boat Show var det världspremiär för ett antal båtar i alla storleksklasser. Bland de riktigt stora båtarna var en av de hetaste premiärerna den nya och snabba superyachten Benetti Veloce 140.
Yachten sjösattes i år och är en både elegant och lyxig motoryacht för den som söker det allra finaste. Veloce 140 är konstruerad av Benetti Yachts. Denna superyacht representar 42 m av maximal lyx. Hon är designad av Stefano Righini medan Redman Whiteley Dixon står för all inre design.
Som flaggskeppet bland serien med Benetti Class Fast Displacement är denna yacht fullproppad med tekniska innovationer och finesser.
Det mest tydliga är det nya D2P-skrovet (Displacement to Planing), konstruerat av Pierluigi Ausonio Naval Architecture Studio tillsammans med Azimut|Benetti Research and Development Center. Den största fördelen med detta är den relativt sett låga bränsleförbrukningen. Yachten har 12 knops marschfart och möjligheter att köra ända upp till hastigheter över 20 knop.
Den första Veloce 140 är byggt till en tidigare trogen kund till Azimut Benetti. Yachten har inredning designad av brittiska RWD-Redman Whiteley Dixon i samarbete med ägarens egna designers och Joao Armentano. Träslagen och färgerna går i ljust grått med silver och olika färger av alcantara.
I det stora motorrummet huserar de största motorerna som Viareggiobaserade Benetti har installerat hittills: två stycken MTU 12V 4000 M93L 3500 hk dieselmotorer. Båten har även ett system med elektriska fenstabilisatorer från CMC Marine.
Veloce 140 har plats för tolv gäster och åtta besättning.
Toppfarten är 21 knop och marschfarten 16,5 knop. MTU-motorerna ger sin maxeffekt vid 2 100 rpm
Tekniska fakta
Längd: 42 m
Bredd: 8,50 m
Gäster: 12
Besättning: 8
Marschfart: 16,5 knop
Maxfart: 21 knop
Kabiner: 6
Motorer: 2xMTU 12V 4000M93L diesel
Info: www.benettiyachts.it
Perifa AB lanserar en ny mobiltelefon under varumärket Doogee på den svenska marknaden.
Doogee tillverkas av KVD international i Kina, en koncern som tillverkar två miljoner mobiltelefoner per år. Fabriken är certifierad enligt både ISO 9001 och 14002 och uppfyller kraven enligt CTA, China Testing Alliance. Man tillverkar både åt andra leverantörer, OEM och ODM, och under eget varumärke Doogee. All utveckling och tillverkning sker i egna fabriker och med egen personal.
Priserna genom försäljning utan mellanhänder ligger på väsentligt lägre nivåer än för de flesta smartphones på marknaden idag och ger kunderna nya möjligheter att byta abonnemang och telefon fritt utan att behöva binda sig i två år med högre kostnader. Samtliga modeller är olåsta och kan användas med valfri operatör. Alla modeller har dessutom plats för dubbla simkort. De har även Google Play och svenska menyer förinstallerade. Perifa AB är agent för den Nordiska marknaden.
Som komplement till de fyra tidigare modellerna lanseras nu en flaggskeppsmodell i Doogee sortimentet, Turbo 2, DG900 med priset 2495 kr inkl. moms.
Turbo2 har prestanda i toppklass med en 8-kärnors processor, Octacore Mediatek 6592 och en klockfrekvens på 1,7 Ghz. För att ge bästa prestanda har den 2Gb RAM och 16Gb ROM som kan utökas till 64Gb med ett Micro SD kort. Android 4.4 KitKat med 48 språk inklusive alla Nordiska språk. Batteriet har en kapacitet på 2500 mAh.
Frontkameran kommer från Sony och har 18 Mp. Selfiekameran har 8 Mp. Utförandet är mycket elegant med glas även på baksidan. Både displayen och baksidan har det senaste Corning Gorilla 3 glaset som är betydligt tåligare mot repor och stötar än de tidigare glasen.
Displayen är av full HD typ med 1920×1080 pixels och en pixeltäthet på 441 ppi.
Flera unika funktioner finns på Turbo 2, några exempel är snabbladdning till fullt på 1,5 timme, separat lösenskydd av enskilda appar, intelligenta gester för att starta många olika funktioner. För t.ex. telefonen till örat för att växla mellan handsfree och vanligt samtal. Vänd telefonen på bordet för att avsluta ett inkommande samtal. Skaka på telefonen för att svara. Alla kan väljas via menyer eller väljas bort.
Turbo2 har en ny funktion som kallas HOT KNOT och gör det möjligt att snabbt överföra data mellan två telefoner bara genom att lägga skärmarna mot varandra. Hastigheten på överföringen är 54 Mb/sek och gör det möjligt att dela med sig filmer och bilder blixtsnabbt. Det krävs att bägge telefoner har denna funktion som kommer stort nu från flera tillverkare.
Power save mode har flera möjligheter att minska energiförbrukningen, det går till och med att automatiskt stänga av valbara funktioner vid en viss procent batteri kvar, t.ex WIFI, BT, minska hastigheten, svartvit skärm mm. Mycket användbar funktion.
Turbo 2 kommer att finnas i svart och vitt utförande och levereras komplett med laddare, kabel, handsfree och dubbla displayskydd.
Introduktion i början av december i Sverige.
Ytterligare en nyhet är att den tidigare modellen DG2014 Turbo (1795 kr) i november uppdateras till Android KitKat 4.2.2. de modeller som säljs nu är redan uppdaterade till KitKat. Detta visar att Doogee är med och vidareutvecklar redan lanserade modeller, ovanligt för kinesiska tillverkare.
Med denna modell har nu Doogee fem modeller mellan 1000 kr och 2500 kr på den svenska marknaden. Samtliga är olåsta och inte bundna till någon operatör.
Info: www.doogee.se
Har du provat ett alternativ till bottenmålning? Bor du längs ostkusten? Då vill vi gärna komma i kontakt med dig!
Det nya informationsprojektet Ren båtbotten utan gift ska lyfta fram miljövänliga alternativ till bottenmålning, såsom båtbottentvättar, skyddsdukar, ultraljud, Havstulpanvarningen med flera, och mer kreativa initiativ: exempelvis dykarklubbar som hjälper till med manuell skrubbning.
Hör gärna av dig till oss och berätta om dina egna eller din klubbs erfarenheter. Vi vill även ha kontakt med klubbar som hittat bra lösningar i samverkan med sin kommun.
Projektet Ren båtbotten utan gift är ett samarbete mellan Svenska Båtunionen, Skärgårdsstiftelsen, Sportfiskarna och Naturskyddsföreningen.
Det är bråttom, hör av dig redan i dag till projektledare Helena Nilsson: helena@batunionen.com
I helgen är det Öppna båthus på båder ost- och västkusten. Det är premiär för ett unikt samarbete mellan flera svenska segelbåtsföretag.
Nu i helgen – lördag 15 och söndag 16 november – håller Sveriges segelbåtföretag ”Öppna båthus”. På väst- och ostkust kan du i helgen besöka företagen. Se närmare på din favoritbåt och i lugn och ro diskutera och få goda råd av kunniga båtleverantörer.
Om vädret tillåter kan du på flera platser få en provsegling och en härlig säsongsavslutning.
Mer information på: www.segelbatar.org
Företagen som har öppet hus:
Arcona Yachts i Gustavsberg
Bavia Yacht, Bavaria, Diva och Campus, Värmdö och Henån, Orust
Beneteau, Oxelösunds Båt och Motor
Båtverket, Dehler, Björlanda Kile
Dufour, Gåshaga Marina, Lidingö
Hallberg Rassy Ellös Orust
Lange Maritime Henån Orust
Navigare Yachts Janneau, Stenungsund och Saltsjö Duvnäs
Nordic Yachts, Elan och Fareast, Bullandö Värmdö
Salona / Seascape Kullavik
Sjöman Yachting, Dehler Lidingö
På onsdag startar den andra delsträckan i Volvo Ocean Race. Tävlingens säkerhetsexperter har nu gett klartecken för lagen ska kunna segla hela vägen från Kapstaden till etappmålet Abu Dhabi eftersom de anser att hotet från pirater minskat avsevärt i området.
Även i Volvo Ocean Race 2011–12 gick den andra etappen mellan Kapstaden till Abu Dhabi. Men båtarna seglade då först till Maldiverna, skeppades därifrån till Sharjah i Persiska Viken och fortsatte sedan mot etappmålet. Anledningen till denna stora ligistiska operation var att hotet från att attackeras av pirater i Indiska Oceanen ansågs alltför stort. Även i den följande etappen till Sanya fraktades de samma sträcka på fraktfartyg.
Sedan dess har faran för piratattacker i Indiska Oceanen minskat dramatiskt. De enda pirataktiviteter som dokumenterats nyligen har varit långt västerut, en bra bit bort från rutten i Volvo Ocean Race.
Tävlingens VD Knut Frostad betonade att han och tävlingsledaren Jack Lloyd kommer att fortsätta arbeta med experter inom sjösäkerhet och övervaka situationen dagligen.
– Om något skulle förändras när det gäller risker under den här eller nästa etapp kan vi närsomhelst ändra våra planer. Vi sätter säkerheten för seglarna främst, säger Frostad.
– Vi är inte experter när det gäller säkerhet på havet inom just detta område. Men vi jobbar tätt tillsammans med människor som är det och deras råd är att vi gör rätt som väljer den här lösningen.
Frostad tillägger också att det kommer att finnas avgränsningar som håller båtarna borta från risker och att dessa gränser är mindre tilltagna än vad som annonserades innan tävlingen startade i oktober.
– Båtarna har nu fler och bättre alternativ när det gäller att välja strategi, och kan få bättre vindvinklar än vad vi trodde innan starten i Alicante.
– Vi kommer också att fortsätta följa båtarna som vanligt i vår officiella Race Tracker och visa deras korrekta position. Den kommande delsträckan kommer att bli lika spännande som den första etappen.
På pappret ser det ut som att etappen till Abu Dhabi kommer att vara upp till tre dygn kortare än vad som först beräknades. Men förändringar i väder och vind gör att potentiella ankomstdatum varierar.
– Sedan 2011 har piratrisken minskat avsevärt och rutten som båtarna seglar har varit fri från pirataktivitet under 2014 och längre tid tillbaka än så, säger Ian Millen, operativ chef för Dryad Maritime som konsulterar Volvo Ocean Race i säkerhetsfrågan och tillägger:
– Det är naturligtvis omöjligt att ta bort risken helt men om något skulle hända längs med rutten kan vi ändra banan och göra välja andra lösningar.
Millen säger att minskningen i pirataktiviteten runt om i världen beror på en kombination av faktorer så som bättre säkerhetsstöd på vattnet, fler beväpnade vakter på fartyg och att fler har börjat ta till sig säkerhetsrådgivning.
Seglarna i Volvo Ocean Race lämnar Kapstaden på onsdag 19 november och beger sig iväg på den 6 125 Nm långa etappen till Abu Dhabi. Båtarna seglat sammanlagt över 38 487 Nm under tävlingen runt jorden och besöker elva hamnar på vägen. Tävlingen avslutas i Göteborg 27 juni 2015.
Den 11 november utsågs Seapilot till 2014 års vinnare av Rising Star, som utses av Deloitte.
Detta när den årliga tävlingen Sweden Technology Fast 50 avgjordes. Det är Sveriges enda oberoende ranking av de 50 snabbast växande teknologiföretagen i Sverige och är samtidigt en årlig utmärkelse till dessa företag. De delar även ut pris i kategorin Rising Stars där fokus ligger på nystartade företag med snabb tillväxt och som har potential att bli rankade i framtida Fast 50. Priset delas ut av Deloitte.
Seapilot tog hem segern i kategorin Rising Stars med en imponerande tillväxt på 913 % över treårsperioden. – Det är en enorm ära och bekräftelse för oss att få ta emot det här priset och vi ser det som ännu ett bevis på att vi har en fantastisk produkt! Säger Jens Johansson, VD True Heading AB.
I rapporten som Deloitte publicerar i samband med prisutdelningen utmärker sig Stockholm och Uppsala som nu drar ifrån övriga landet när det gäller antalet snabbväxande teknologiföretag. Stockholm och Uppsala har ökat sin andel från 54 procent till 64 procent i år. Malmö och Lund kommer efter med endast 16 procent och Göteborg och Linköping hamnar långt efter med 6 procent var.
Eniros flygfoton har vanligen en upplösning på 25-50 cm per pixel. De nya fotona är tagna med nya kameror som klarar fotografier med 10 cm per pixel, vilket innebär att detaljrikedomen blir fyra gånger så hög.
Tidigare var det endast avancerade bildskärmar som hade högupplöst teknik. Men i takt med att kostnaden blir lägre får allt fler datorer, surfplattor och mobiltelefoner bättre bildkvalitet.
– Eftersom allt fler börjar använda såväl mobiler som datorer med högupplösta skärmar vill vi erbjuda våra användare en bättre bildupplevelse, säger Mattias Wedar , chef för Eniros produktutveckling och marknadsföring.
– De här nio första orterna är bara början. Eniro kommer att ha uppdaterade flygfoton för fler städer inom kort.
Idag presenterar Alliansen i landstinget sin budget för 2015. En av de största satsningarna i årets budget är att ett långsiktigt avtal skrivs mellan Skärgårdsstiftelsen och Stockholms läns landsting.
– Det nya femårsavtalet ger Skärgårdsstiftelsen ett viktigt ekonomiskt tillskott som är förutsättningen för ett långsiktig arbete, säger Gustav Hemming (C).
Skärgårdsstiftelsen har under de senaste åren arbetat intensivt för att få en modernare styrning och bättre överblick och strategier för sina byggnader och sin verksamhet, samt kartlagt behoven och vilka åtgärder som behöver prioriteras. För att möta stiftelsens behov upprättas nu ett femårsavtal med stiftelsen.
– Vi vill ha en livskraftig skärgård både för permanent- och fritidsboende, samtidigt som vi vill ha en skärgård som är attraktiv att besöka – och då är Skärgårdsstiftelsens arbete av mycket stor betydelse, säger Gustav Hemming (C).
– Skärgårdsstiftelsen arbetar idag offensivt med att locka fler besökare till skärgården, men också för att skapa bättre lönsamhet och bärkraft för våra arrendatorer och entreprenörer. Ett långsiktigt avtal med landstinget är viktigt för att vi ska kunna fullfölja dessa satsningar som på sikt kan minska beroendet av skattepengar, säger Gustav Hemming (C).
Femårsavtalet innefattar:
– 40 Mkr för att lösa stiftelsens pensionsskuld
– Det årliga driftsbidraget höjs till 50 Mkr – från tidigare 43 Mkr och ökar därefter med tre procent årligen.
– För att kunna möta de ökade underhållsbehoven tillkommer under avtalsperioden dessutom en riktad satsning på 12 Mkr under 2015 och med 24 Mkr årligen de kommande fyra åren.
Övrigt
Skärgårdsstiftelsen äger och förvaltar 40 områden från Örskär i norr till Landsort i söder där stiftelsen bedriver natur- och kulturbyggnadsvård.
Skärgårdsstiftelsens intäkter består till hälften av ett årligt bidrag från landstinget på ca 43 miljoner kronor, till hälften av hyror och arrenden från entreprenörerna som driver värdshus och vandrarhem samt de 16 skärgårdsjordbruken. Stiftelsens uppdrag handlar både om att vårda natur- och kulturmiljöer i skärgården och att underlätta för besökare, turister och det rörliga friluftslivet att kunna ta del av skärgårdsmiljön.
Kommentarer
för 6 år sedan slipade jag bort all bottenfärg och lade två lager av en hård primer
Vid höstupptagningen högtryckstvättar jag botten och
den ser lika prydlig ut som de med giftfärg.
Efter vinteruppallning tvättar jag botten med en
slipsvamp och är redan klar för vårens sjösättning