nyhetstest

Kocken Anders Levén kommer till Allt för Sjön på Stockholmsmässan, 1-9 mars. Tillsammans med inbjudna gäster ska han inspirera alla sjöbussar till att laga bättre mat ombord. Och som den rutinerade radio- och tv-personlighet han är, sker allt förstås i direktsänd radio.

– Något av det allra viktigaste när man är till sjöss är maten. Livet ombord blir så mycket roligare och mysigare om maten är vällagad och välsmakande. På Allt för sjön kommer jag att visa olika matlagningsknep, knep som man kan ta till när man är begränsad av både kokmöjligheter och tillgången på råvaror säger Anders Levén.

Anders Levén var tidigt ute som tv-kock. Faktum är att han är en av våra första och mesta tv-kockar. Ria Wägner i salig åminnelse.

Sedan mitten av 90-talet har han gjort över 600 tv-program. Sannolikt mest i Sverige. Det kan vara värt att påpeka detta, i dessa tider när matlagningsprogrammen och kocktävlingarna finns i snart sagt varje radio- eller tv-kanal, från tidig morgon till sen kväll, frejdiga kockar och arga kockar, män och kvinnor, en del amatörer, andra proffs.

Anders Levén är proffs. Han är man och han är frejdig. Kock har han varit i nästan hela sitt yrkesverksamma liv, från det att han var 19 år. Att han blev just kock var mer en slump, eller som han säger: ”Det bara hände”.

Idag är han 54 fyllda. Efter att som tonåring ha börjat som konditorelev hamnade Anders Levén så småningom på en av den tidens bästa hotell- och restaurangutbildningar i Sverige, den på Kristineberg i Stockholm.

Sedan följde jobb på stockholmskrogarna Coq Roti, Wermdö Golfklubb, Finsmakaren och SAS Radisson i Frösundavik. Dessutom gjorde han en sväng ut i Europa där han bland annat fick jobb som chefskock på det kända schweiziska kurhotellet Lenkerhof i Lenk Berner Oberland.

När man läser Anders CV förstår man att han med utgångspunkt i kockyrket har förmågan att både utveckla och bredda. Dessa förmågor är viktiga ingredienser i det som har gjort honom till något mer än ”bara” kock, han är även en matkreatör och en entreprenör.

I Anders Levéns CV står att läsa följande: Kock, restauratör, författare till sex böcker, programledare och kock i tv och radio, estradör, matkreatör, hovmästare på HMS Älvsnabben, jägare, korvmakare och entreprenör. Anders är alltså en man med många järn i elden.

Anders Levén fostrades även som kock när han gjorde lumpen ombord på HMS Älvsnabben, Marinens stora skolfartyg som varje år tog rekryter och kadetter på långresa över fjärran hav, till exotiska platser runt hela jorden.

Anders fick vara med på Älvsnabbens sista långresa 79/80, från Stockholm över Atlanten via Västindien, igenom Panamakanalen och upp längs med USA:s västkust, hela vägen till Vancouver i Kanada. Sedan hem igen. Det var en tid som lärde Anders en hel del om mat och mathållning. Ena veckan i kalla vatten, snudd på i arktiskt klimat, andra veckan i tropiska vatten. Ibland is på bänkar och skåp i kabyssen, ibland på tok för varmt också i kylutrymmena.

Anders Levén berättar gärna om sin tid som rekryt på Älvsnabben, en tid som kom att betyda mycket för honom som kock och restauratör. Anders var hovmästare ombord. Hans uppgift var att serva befälen i deras speciella mäss. Var tredje timma, dygnet runt, var det skaffning. Då gällde det att vara alert. Rekryterna i kabyss och mäss fick jobba skift, de sov i korta pass varhelst det fanns plats. Hade man tur fanns en ledig hängmatta.

– En stor bit ombord var maten. Ibland skulle den vara varm, ibland kall. Det gällde att hänga med i svängarna. Man byggde upp en viss känsla, man lärde sig läsa av. De här kunskaperna, den här känslan, har jag haft nytta av också senare i livet, när jag gjort mina menyer och när jag mött mina gäster, säger Anders.

Anders verkar vara en glad och vänlig person. Han förefaller också vara avskalad all prestige och allt traditionellt karriärstänkande. Och därför är det säkert ingen slump att hans två restauranger ligger där de ligger, vägg i vägg med byggvaruhuset Fredells i Nacka. Oglamoröst och rustikt på något sätt. Rustikt som råspont. Inte Fina gatan precis. Ändå förstklassig mat gjord på de bästa råvarorna. La Planche (plankan) och Little Fred (ja, för den som inte fattar, Little Fred efter ”storebror” Fredells). Dukade bord eller take-a-way, vilket som, och så hans specialitet: Egenproducerade kryddiga korvar, på menyn eller också att köpa hem.

På Allt för Sjön kommer Anders att visa på menyer lämpliga för livet ombord. Enkla att laga och ruggigt goda. Han kommer att laga några av de rätter han tagit fram speciellt för Allt för Sjön. Och detta gör han ibland tillsammans med en gäst, någon personlighet med båtanknytning. Anders kommer förstås också att prata om lämpliga råvaror att ha med sig ut på sjö och hav.

– Båten har begränsade stuvnings- och skafferiutrymmen, liksom många gånger också begränsade möjligheter att kyla maten. Därför måste man tänka efter före, när det gäller maten och matens hållbarhet.

– För den korta weekend-turen är matvarorna förstås inte lika svårhanterade som när man är ute en längre tid. Basråvarorna tar man med sig hemifrån, som potatis, ris, pasta, rotfrukter, olivolja, socker, salt och peppar. Lite torrmjölk i reserv är också bra att ta med. Och så färska kryddor i kruka. Kryddorna håller sig skapligt, med lite skötsel.

– De här sakerna kan man ta med sig i tillräcklig mängd. De är dessutom lättstuvade då de är hyfsat okänsliga och har skaplig hållbarhet också i rumstemperatur.

– Värre är det med färskvarorna. Om man bara är ute några dagar, ska det som är känsligast ätas först. Alltså först fisk och skaldjur, sedan färskt kött och slutligen det som är torkat eller rökt.

– Är man ute lite längre får man köpa under hand. Runt om i skärgården finns handelsbodar. Där kan man köpa färskvarorna, alltså mjölken och brödet, köttet och fisken. Dessutom, tillägger Anders, glöm inte abborren, den lokalt fångade, eller varför inte rödspättan eller gösen?

På Allt för Sjön kommer Anders att presentera Levéns röra, en variant på Skagenröra. Ett exempel på att hans mat ofta är lite utöver det vanliga. Gör han en Toast Skagen, så är det inte ”bara” en Toast Skagen, det vill säga räkor med de sedvanliga ingredienserna, majonnäs, dill, pepparrot, rödlök och citron. Anders spetsar röran med lite whiskey – och vips så har han fått till en smakupplevelse utöver det vanliga.

Info: www.alltforsjon.se

Att försämringar i syreupptagningsförmåga begränsar fiskars utbredning och tillväxt vid höga vattentemperaturer stämmer inte, visar ny forskning från Göteborgs universitet.

Den nya studien presenteras i den vetenskapliga tidskriften Journal of Experimental Biology och innehåller kontroversiella resultat som går på tvärs mot vedertagna sanningar i forskningsfältet.

Hälleflundror undersöktes i tolv olika miljöer
Tolv forskare inom plattformen GRIP vid Göteborgs universitet studerade 500 hälleflundror från Island i laboratoriemiljö på Sven Lovén centrum i Kristineberg. Tolv olika havsmiljöer skapades där temperaturer från 5 till 18 grader och pH-värden för havsvatten från dagens nivå till den som förväntas råda vid nästa sekelskifte undersöktes.

– Att lyckas hålla alla 500 hälleflundror friska i fyra månader vid sex olika temperaturer och vid två olika vatten pH var en av studiens allra största utmaningar, säger Albin Gräns, som är en av två förstaförfattare till studien.

Resultaten motsäger tidigare teori
I motsats till vad man tidigare trott så visar resultaten att syreupptagningsförmågan hos fiskar inte alls är den faktor som är begränsande vid temperaturer som är näst intill dödliga för dem.

Och tvärtemot den rådande teorin, som förutsäger att havsförsurning kommer att ge en ytterligare försämrad syreupptagningsförmåga, så hade 2100 års låga pH nivåer snarare en positiv effekt.

– Det har funnits en klart dominerande teori kring hur klimatförändringarna kommer att påverka fiskars fysiologi, men ingen har riktigt testat teorin experimentellt förrän vi gjorde det. Många har varit fast i ett visst tänk, säger Erik Sandblom, medförfattare och en av studiens initiativtagare.

Växte sämre i kyla
Till skillnad mot vad man tidigare trott visade det sig dock att hälleflundrornas tillväxt påverkades oberoende av deras syretransportförmåga, och till sin stora förvåning upptäckte forskarna att fiskar som levt i den kallaste temperaturen växte mycket sämre vid framtidens låga pH.

– Att den negativa effekten av havsförsurningen är så pass stor på fiskarna vid temperaturer som de faktiskt lever i, är klart oroande för framtiden, säger Albin Gräns.

Foto: Fredrik Jutfelt

På båtmässan Allt för sjön visar KG Knutsson AB upp en serie snygga kabelgenomföringar som är perfekta vid montering av till exempel en lampa, ankarvinsch eller solpanel på båten. Genomföringen sluter tätt runt kablar och rör och ser till att inga fuktskador uppstår.

Kabelgenomföringarna kommer från brittiska Index Marine och har ett gediget och elegant utförande som smälter in i de flesta båtmiljöer. De finns i olika storlekar med en möjlig rör- eller kabeldiameter från 2,5 mm och upp till 34 mm.

Det finns tre höljmaterial att välja mellan; plast, aluminium och rostfritt stål. Genomföringarna levereras med antingen solida eller förborrade tätningar, tydliga monteringsinstruktioner medföljer. Samtliga varianter har genomgått omfattande damm- och fukttester.

KGK visar upp kabelgenomföringarna i monter C14:21 på Allt för sjön som pågår på Stockholmsmässan i Älvsjö 1–9 mars 2014.

Crewsavers senaste flytväst – Supersafe AIR – tar begreppet barnsäkerhet steget längre. Västen, som finns i två barnstorlekar, är utformad för att klara av de tuffaste förhållandena till sjöss.

Benn´s Mast & båttillbehör säljer Crewsavers nya väst som har upp till 150 N flytkraft. För dig som långseglar med barn är denna väst ypperlig. Räddningsvästen har en konstant flytkraft på 100N, men får hela 150 N flytkraft, om den inbyggda lungan blåses upp. Det gör att barnet vänds snabbare och flyter högre i vattnet.

Supersafe Air är smidigt utformad, med ett tåligt tyg i stark, gul signalfärg och har integrerad säkerhetssele som går att kroka fast i säkerhetslina. Justerbart midjeband, dubbla grenband och visselpipa ökar säkerheten ytterligare.

Supersafe AIR är signalgul och kommer i två storlekar: Baby/child <15kg samt Child/junior 20-30 kg. Pris 1095 sek resp 1195 sek.

Info: www.benns.se

Sommar, sol och båtsäsong. I sommar har Navigationsgruppen sommarkurser för de yngre båtförarna, ett sexdagars läger där 12–15 åringar lär sig om navigation, sjösäkerhet, brand, sjukvård och sjövägsregler. Teorin varvas med praktiska övningar på vattnet tillsammans med en instruktör.

Under sex dagar får ungdomar mellan 12 och 15 år lära sig grunderna i navigation och sjösäkerhet.

Navigationsgruppen har även praktiska säkerhetsmoment, såsom handbrandsläckning och en livflotteövning där de får prova att vända och klättra upp i en livflotte.

På kursens sista dag skriver deltagarna ett prov för en provförrättare för Förarintyg på förmiddagen. Ungdomarna genomför även en liten praktisk uppkörning innan det är dags för gemensamma lekar och avslutar med fika och utdelning av intygsboken och Förarintygsbeviset.

Ungefär hälften av dagarna är praktik och hälften är teori. Praktiken genomförs i små Suzumar-båtar där de får möjlighet att lära sig grundläggande hantering av båten, såsom tilläggningar och manövrering.

Navigationsgruppen vill att alla som vistas på sjön ska ha utbildning som ger dem trygghet och frihet. Oavsett ålder så ska den utbildningen finnas till hands, och därför vill vi erbjuda de yngsta båtförarna att utveckla sina kunskaper.
Utbildningen finns i Pampas Marina eller vid Seacastle på Lidingö.

Text: Ebba Serner. Källa: Navigationsgruppen.

Varje säsong utvecklar Crocs ett stort antal nya skomodeller och i år expanderar varumärket sin båtkollektion med en ny lätt och bekväm sko. Den nya modellen Beach Line Mule är en innovativ och snygg sko inspirerad av livet till havs.

– Vi är stolta över att utöka vårt sortiment med Beach Line Mule i vårens båtkollektion, säger Dale Bathum, Produktchef på Crocs, Inc.

– Den nya modellen sammanflätar vårt arv av träskor med vår historia av båtinspirerade skor och sandaler. Vi erbjuder samtidigt våra konsumenter ett bekvämt alternativ till våren.

Med den nya kollektionen kan du vara trendig och praktisk både på land och till sjöss. Med variationen av färger erbjuder Crocs något för varje stil samtidigt som materialet håller dig bekväm vart du än går. Skorna är helgjutna i Croslite, ett material som dämpar när du sätter i foten. Yttersulan i gummi förstärker dessutom skornas greppfunktion. Denna nya favorit finns för dam, herr och barn. I dam- och herr finns skon från storlek 36 till storlek 47 till ett rekommenderat pris på 499 kr.

Crocs lanserar dessutom kollektionen Stretch Sole – de första skorna med den nya, innovativa teknologin Fit2U Technology som innebär att skon är extremt böjbar, stretchig och flexibel. Yttersulan består av mjuka och tåliga kuddar som anpassar sig efter dina fötters rörelse, samtidigt som den avtagbara innersulan av Croslite™ ger foten dämpning hela dagen. Tillsammans med det stretchiga canvastyget på ovansidan blir Stretch Sole sommaren skönaste sko. Du kommer knappt märka att du har dem på dig, samtidigt som du kan njuta av att de är sköna, snygga och bekväma. Skorna finns för både dam och herr i flera olika ljusa och neutrala färger i storlek 35 till 48 till ett rekommenderat pris på 599 kr.

Varje år skadas ett stort antal personer när de är ute med sina fritidsbåtar, i genomsnitt 33 så allvarligt att de omkommer. Det är Sjösäkerhetsrådets uppgift att försöka minska båtolyckorna och därmed också personskadorna och dödsfallen. På Allt för Sjön på Stockholmsmässan, 1-9 mars, visar Sjösäkerhetsrådet hur man kan förebygga eller minska riskerna och olyckorna ute på sjö och hav.

Statistiken talar sitt tydliga språk. Flertalet olyckor till sjöss inträffar bland dem som ger sig ut ensamma, för att till exempel fiska. Många av dem som skadas eller omkommer är påverkade av alkohol, i storleksordningen sex av tio, och i 95 procent av fallen är det män som drabbas. Olyckorna ökar också med stigande ålder. Den största andelen skadade eller omkomna återfinns hos dem mellan 60 och 70 år.

När det gäller biltrafik har myndigheter och intresseorganisationer under flera år jobbat aktivt och framgångsrikt med en nollvision avseende antalet omkomna i bilolyckor. Nu finns en liknande vision och strategi för småbåtar och småbåtsägare. Antalet dödsolyckor bland småbåtsägarna måste ner. För att sätta lite tryck på det arbetet blåste huvudmannen, Transportstyrelsen, för ett par år sedan liv i det då tillfälligt slumrande Sjösäkerhetsrådet.

Lars-Göran Nyström handplockades för uppdraget att bli ny sjösäkerhetssamordnare och ledare för Sjösäkerhetsrådet. Lars-Göran hade redan tidigare på Sjöfartsverket arbetat med sjösäkerhetsarbete, fast från en liten annan vinkel. Han är nämligen mannen som gav oss Båtsportkorten i A3-format, de nya varianterna med pilar och mera logisk bläddring – för att underlätta hanteringen och öka läsbarheten, en liten och enkel förbättring, men nog så viktig förändring för att öka sjösäkerheten.

– Sjösäkerhet uppnås inte enbart genom lagar och regler. Det handlar också om insikt, kunskap och acceptans – att man förstår betydelsen av att tänka sjösäkerhet. Att vara ute på sjön handlar om respekt, insikt och mognad när det gäller synen på alltifrån alkohol och flytväst till kalla vatten och den egna förmågan, säger Lars-Göran Nyström.

– Att vara ute på sjön handlar om så mycket, från att kunna tolka både sjökort och väder och vind till att kunna trafikreglerna för båtar och att veta hur man läggar till och förtöjer. Man ska kunna hantera både knopar och knop. Dessutom ska man vara rätt utrustad, säger han. Den som råkar i nöd men som själv kan kalla på hjälp, uppge sin position och hålla sig vid medvetande i en timma har goda möjligheter att bli räddad.

Det är Sjösäkerhetsrådets uppgift att driva ett attityds- och opinionsarbete, liksom ett arbete för att förbättra de tekniska förutsättningarna för säkerheten. Då krävs att Sjösäkerhetsrådet bättre vet vad man pratar om. Man måste öka den egna kunskapen, helt enkelt. Tidigare har Sjösäkerhetsrådet endast haft kunskap om hur många som omkommit, man har inte vetat detaljerna om varför. Nu börjar rådet få bättre koll. Analytikern Jonas Ekblad på Sjösäkerhetsrådet har till uppgift att ta reda på just varför och hur olyckorna inträffar.

På Allt för Sjön kommer Sjösäkerhetsrådet att bygga upp ett litet hamnområde, ”Säkra hamnen”, en som man kallar det sjövettspool, en bassäng med både y-bommar och båtar. Där kan man få tips och råd om allt ifrån så kallad konflikthantering när konflikter uppstår i samband med stressen då man ska lägga till eller hoppa i land och förtöja, om vikten av fendrar, räddningsstegar och betydelsen av tampar som är iordninggjorda och klara. Runt omkring i ”Säkra hamnen” finns dessutom Sjösäkerhetsrådets informatörer som kan ge råd och tips om livet ombord, både när det gäller säkerheten uppe på däck och säkerheten nere i kabyssen. I Sjösäkerhetsrådets monter på Allt för Sjön finns också möjlighet att prova nya modeller av flytvästar och annan säkerhetsutrustning.

Dessutom kommer man att för alla barn, mellan 4 och 11 år, hålla en sjövettsskola. Där, i en fiktiv båt, får man lära sig om till exempel flytvästar och om vikten av att sitta i sittbrunnen och inte sitta uppe på däck, om svallvågor och en massa annat. Barnen får lösa uppgifter och när dessa är avklarade får man ett diplom.

Sjösäkerhetsrådet som bildades 1962 är ett samarbetsorgan mellan Transportstyrelsen, Kustbevakningen, Rikspolisstyrelsen, Sjöpolisen Göteborg och Stockholm, Sjöfartsverket, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Försvarsmakten, Båtbranschens Riksförbund, Sjöräddningssällskapet, Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben, Svenska Seglarsällskapet, Försäkringsbolagen, Sportdykarna, Riksföreningen Gästhamnar Sverige och Svenska Livräddningssällskapet och Sportfiskarna.

En stor del av Båtlivs läsare har fått ett erbjudande med tidningen inför Allt för sjön, som pågår 1–9 mars. Kupongen som följer med tidningen gäller 3–6 mars som det står med fet text. De datum som står under – 3–8 mars – är tyvärr fel.

Nu lanserar Svedea en ny vattenskoterförsäkring. Försäkringen gäller med nyvärdesersättning vid stöld eller totalskada hela första året och för skador på vattenskoterns delar under de två första åren. För den som håller vattenskotern inlåst nattetid ger Svedea 20 % rabatt på premien.

Lagom till säsongen 2014 lanserar Svedea en ny försäkring för vattenskoter. Försäkringen kan tecknas för vattenskotrar med backväxel och startspärr. Villkoren ger bland annat nyvärdesersättning vid stöld eller totalskada hela första året och för skador på delar under de två första åren. För att försäkringen ska gälla ska vattenskotern vara låst när den inte används och till den som förvarar sin skoter inlåst nattetid mellan 22 och 07 ger Svedea 20 % rabatt på premien.

– Vattenskotrarna blir allt fler på den svenska marknaden och som specialistbolag känns det självklart att ge kategorin en anpassad försäkring, säger Göran Södergren, produktchef för båt- och vattenskoterförsäkring på Svedea.

Vattenskotrar är stöldbegärliga och precis som för utombordsmotorer så drabbar brottsligheten försäkringskollektivet med stora skadekostnader varje år. Startspärrar och annan skyddsutrustning gör det svårare för tjuvarna men det mest effektiva sättet att försvåra för tjuvarna är att förvara vattenskotern inlåst.

– Genom att ge en rejäl rabatt till den som håller sin vattenskoter inlåst så hoppas vi att fler väljer denna lösning. Vi vill kunna erbjuda så bra premier som möjligt och att bromsa skadeutvecklingen tjänar alla på, säger Göran Södergren.

Info: www.svedea.se

Norska Saga Suntop 320 får svensk premiär på Allt för sjön, som öppnar för allmänheten på lördag. Det är en rymlig familjebåt med salong och en öppen akterdel. Saga har dessutom flera nyheter på gång.

Norska Saga Boats är välkända för sina fina familje- och salongsbåtar. Den mest klassiska modellen från företaget är långköraren Saga 27. Den allra senaste nyheten är Saga Suntop 320, som håller på att introduceras på marknaden. Det är en rymlig däcksalongsbåt med hög bokomfort med plats för tolv personer.

Saga har, liksom många andra båtproducenter, siktat in sig på de sociala faktorerna kring båtlivet. Nya båtar bör vara välutrustade för gemenskap med familj och vänner och stora sociala utrymmen är viktigare än många kojer i båtarna.

Suntop 320 är inget undantag. Båten har en salong och matplats som kan öppnas upp ordentligt när det är sol och vackert väder samtidigt som den ger skydd mot vind och regn. I akterdelen av salongen finns en kapellösning, som gör att båten kan stängas till.

Saga skriver i ett pressmeddelande att båten har en modern förarplats med antirefleksbehandlade material och modern stil. Navigationsutrymme för traditionella papperssjökort finns vid passageraren, men här finns också gott om plats för elektroniska instrument.
Skrovet är halvplanande med köl och rak axel samt en propeller som är väl skyddad. Marschfarten anges till max 20 knop.

Tekniska specifikationer:
Längd: 9,78 m
Bredd: 3,25 m
Vikt: 4 800 kg
Motor: Diesel 225 – 300 hk
Bränsletank: 420 liter
Vattentank: 220 liter
Hålltank: 100 liter
Kojer: 4 + 2
Info: www.carlandersbatvarv.se

Varje år utser Sjöräddningssällskapet (SSRS) Årets Sjöräddare. Av 2013 års 827 sjöräddningslarm och 502 sjöambulanstransporter har tolv uppdrag nominerats. Vinnarna koras på båtmässan Allt för sjön i Stockholm på fredag.

Fredagen är bara öppen för bransch, press och speciellt inbjudna, men på lördag öppnar Stockholms båtmässa för allmänheten.

Utmärkelsen Årets Sjöräddare är ett sätt att hylla frivilligheten, som har varit Sjöräddningssällskapets grundstomme ända sedan starten 1907. Sjöräddningssällskapets 2 000 frivilliga sjöräddare har jour dygnet runt, året om. De ställer upp med sin tid för att alla som vistas utmed vår långa kust och i våra stora sjöar ska känna sig trygga. De frivilliga sjöräddarna medverkar i 70 % av all sjöräddning i Sverige, helt utan krav på ersättning.

Förra året utförde Sjöräddningssällskapet 827 sjöräddningsuppdrag och 502 sjöambulanstransporter. Det är en ökning med nära 20 procent jämfört med föregående år. Samtidigt ökade de förebyggande utryckningarna (kostnadsfri hjälp för medlemmar innan läget utvecklats till att bli akut) från 1 978 till 2 485 fall.

– Att Sjöräddningssällskapet kan se tillbaka på vårt mest hektiska år någonsin har givetvis med den varma och soliga sommaren att göra, men vi tror också att allt fler upptäcker båtlivet och väljer att visas i och runt våra vatten. Vi får också allt fler medlemmar, vilket är väldigt positivt för främjandet av ett säkrare liv till sjöss, säger Rolf Westerström, Sjöräddningssällskapets vd.

De tolv nominerade sjöräddningsstationerna är (läs om alla räddningsinsatser och frivilliga sjöräddare via länken nedan): RS Loftahammar, RS Dalarö, RS Käringön, RS Vändburg/ Burgsvik, RS Böda, RS Trosa, RS Kalmar, RS Piteå, RS Strömstad, RS Örnsköldsvik, RS Härnösand och RS Trelleborg.

Oljebekämpning står i blickfånget på båtmässan i Stockholm. Under mässan, som pågår mellan 1 och 9 mars, kan du träffa kustbevakare, tekniker och rekryterare från Kustbevakningen, som alla bidrar till att hålla oljan borta.

Kustbevakningens miljöräddande uppdrag för ett renare hav står i fokus. I årets monter, som heter C19:31 och finns i C-hallen, finns strandbekämparen KBV 079 – en båt som är speciellt framtagen för oljebekämpning i grunda vatten.

Kustbevakningens strandbekämpare arbetade hårt med
oljeutsläppet i Kyrkösund 2011. Med den operationen som utgångspunkt kommer Kustbevakningen att visa en del av den utrustning vi använder vid oljebekämpning.

Det miljöräddande uppdraget är grunden till Kustbevakningens ständiga närvaro till sjöss, varje dag året runt. Denna närvaro kombinerar de med en rad andra arbetsuppgifter, till exempel sjöövervakning, fiskeinspektioner, kontroller av varor (tullkontroll) och personer (gränskontroll) samt inspektioner av bemanning och certifikat på yrkessjöfarten. Det gör Kustbevakningen till en maritim resurs för samhället.

Du som är intresserad av att arbeta på Kustbevakningen kan träffa myndighetens rekryterare under mässans andra helg:

Torsdag 6 mars 12.00–20.00
Fredag 7 mars 12.00–16.00

Kustbevakningens tekniker finns på plats onsdag 5 mars till lördag 8 mars.

Foto: Kustbevakningen.

För första gången är miljön en officiell del av båtmässan Allt för Sjön. Miljötorget har utvecklats av Initiativet Hållbara Hav i samarbete med Allt för Sjön och Initiativet är därmed en av båtmässans officiella partners. På 700 kvadratmeter samlas företag, organisationer och myndigheter som har det gemensamma att deras arbete eller produkter bidrar till att Östersjöns miljö kan räddas.

Centralt på torget hittar du Initiativet Hållbara Havs miljöutställning ”Östersjön – vem bryr sig…” Lagom till Allt för Sjön har utställningen fått ett helt nytt innehåll. Denna gång utgår vi från hemmiljön. Hela utställningen är utformad som en liten etta med kök där man kan gå runt och se vad många av de produkter och varor som vi omger oss med har för effekter i miljön och på oss själva. Samtidigt får man praktiska tips och råd om vad man själv kan göra för att minska sin påverkan

Havsverkstad

Varför är det viktigt för torsken att djupvattnet i Östersjön håller en viss salthalt och hur kan man visa det med ett hönsägg?

Vad är osmos och vad kan en gelégroda säga om blåmusslornas situation i Östersjön? Kom till vår Experimentverkstad så ska vi förklara. Tag gärna med barn och barnbarn!

Passa också på att testa Fiskespelet som, med hjälp av några tändstickor, förklarar vad som är hållbart fiske!

Samtal, diskussioner och föredrag
Vad innebär förbudet mot toatömningar i skärgården som träder i kraft 2015?
Hur håller jag min båtbotten ren utan att använda giftiga färger? Varför bygger KTH en soldriven bärplansbåt och finns det någon bättre investering för 280 miljarder kronor än att rädda Östersjön?

På miljötorgets scen möter du företrädare för myndigheter, organisationer och företag som i samtal, diskussioner och föredrag ger svar på dessa och många andra frågor.

Se hela progammet på http://www.hallbarahav.nu/program-afs14

Som generalagent för Jeanneau segelbåtar i Sverige har Navigare Yachts nu också fått exklusiv import av Jeanneaus motorbåtsprogram i Stockholm. Jeanneau ingår i en av världens största båtkoncerner.

Deras motorbåtar står för modern design, skön komfort och goda sjöegenskaper. Med effektiv tillverkning och stora volymer blir prisbilden mycket fördelaktig.

Navigare Yachts kommer att sälja följande modellserier från Jeanneau:
• Leader – Open eller Sportop version 30–40 fot
• NC – ”New Concept” Cabin version 30–46 fot
• Velasco – Flybridge version 43 fot

Under båtmässan Allt för sjön i Stockholm, 1-9 mars presenterar Navigare Yachts för första gången Jeanneau NC 9. Båten har fått fler utmärkelser med motiveringarna härlig komfort och rymd, praktiska lösningar samt modern design.

”Vi är glada att få introducera Jeanneau motorbåtar på den svenska marknaden. Med fler olika modeller och tillval har vi ett brett utbud som är perfekt anpassade för den svenska marknaden”, skriver Navigare Yachts i ett pressmeddelande.

Info: www.navigareyachts.com

Den franska seglaren Charles Caudrelier fyller idag 40 år och samtidigt är det hans första dag som officiell skeppare för det unika kinesiska laget Dongfeng Race Team som kommer att tävla i Volvo Ocean Race 2014-15.

Caudrelier underskattar inte uppgiften han står inför, han känner till utmaningen som väntar och de tuffa förhållanden som är en del av världens största professionella kappsegling runt jorden. Som en ledande figurer i det franska laget Groupama som vann Volvo Ocean Race 2011-2012 är han inte främmande för tävlingen.

När han nu presenteras som skeppare för det kinesiska laget Dongfeng Race Team under onsdagen vet han vad som krävs för att ta laget genom nästa.

– Jag såg på min skeppare och vän Franck Cammas i sen senaste upplagan att det är ett enormt ansvar och en krävande uppgift att vara skeppare. Men jag har lärt mig av mina tidigare erfarenheter och jag vill fortsätta bygga på de färdigheterna, säger Charles Caudrelier som är uppvuxen i Bretagne och räknas som en av Frankrikes främsta havskappseglare.

Bland hans tidigare meriter finns segrar i tävlingarna Solitaire du Figaro och Transat Jaques Vabre och Volvo Ocean Race 2011-12 ombord på Groupama där även de svenska seglarna Martin Strömberg och Martin Krite seglade.

– Att fylla 40 år är symboliskt, jag kommer ihåg mär jag var liten och såg Eric Tabarly och Peter Blake segla tävlingen men jag trodde aldrig att jag skulle vara i samma position som dem. Nu har jag nått en ålder där jag vill byta roll och börja leda och att bli skeppare i Volvo Ocean Race är ett viktigt för mig både som seglare och person.

Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race tvivlar inte på att Dongfeng Race Team har hittat rätt man för den krävande uppgiften.

– Charles är en seglare som nu idag skickligare och mer kapabel än någonsin tidigare, dessutom så är han den perfekta personen för klara av den extra utmaningen det innebär att integrera de kinesiska seglarna med resten av besättningen.

– Han är fokuserad på att vinna men han är samtidigt en man som alltid vill dela med sig av sina kunskaper och som vill hjälpa till i utvecklingen mot att vi ska kunna se en besättning med enbart kinesiska seglare i framtida upplagor av Volvo Ocean Race.

Men det handlar inte bara om Caudrelier – framtiden för seglingssporten i Kina är kärnan i Dongfeng Race Team. Efter en andra uttagningsomgång i början av månaden har nu ytterligare fyra seglare anslutit till Chinese Academy Squad som sedan tidigare bestod av 12 seglare. Den franska skepparen ser fram emot sin roll som lärare.

– Utav dessa seglare vill vi välja ut fyra som blir en del av besättningen*. Våra kinesiska kandidater är väldigt dedikerade och jobbar hårt, men få av dem har erfarenhet av havskappsegling vilket är en utmaning eftersom det bara är sex månader kvar till starten. Vi måste lära dem allihop om vi ska kunna prestera som lag, säger Charles Caudrelier och fortsätter:

– Nu när vi börjat segla med varandra har jag redan sett en utveckling i deras personlighet och skicklighet. Jag njuter verkligen av att lära ut min sport och dessutom tror jag tror att det är vikigt för sporten att Kina blir mer involverade i segling. Jag vill göra min del och gynna seglingssporten, Kina och Dongfeng Race Team.

Caudrelier planerar att presentera den slutgiltiga besättningen i juni men ett par av nyckelpersonerna ombord kan presenteras innan dess. Halva besättningen kommer att bestå av kinesiska seglare och halva av seglare från resten av världen.

– Jag har pratat med seglare som jag tävlar med tidigare och som jag känner från förra upplagan av Volvo Ocean Race. Det svåra är att jag letar efter utmärkta seglare som också är intresserade av att ta sig an det här ovanliga projektet.

– Låt oss tala klarspråk; den här kinesiska kampanjen är stor en utmaning. Jag vill ha en bra atmosfär ombord och jag vill rekrytera vänliga människor som vill dela med sig av sina kunskaper och intresserade av den kinesiska kulturen.

Serenity Marina i Sanya, som kommer att vara värd för ett hamnstop i tävlingen 2014-15, kommer också att vara hemmahamn för laget under en träningsperiod. Dongfeng Race Tea ger sig av med sin Volvo Ocean 65 till Auckland, Nya Zeeland i slutet av mars för en riktig övning i havskappsegling och därefter kommer de segla tillbaks till Europa för att göra sig redo för starten av Volvo Ocean Race i Alicante, Spanien den 4 oktober.

Team SCA blir det första temet i Volvo Ocean Race där en tjejbåt får full uppbackning från start. Båtliv har besökt träningslägret vid teamets bas i Puerto Calero på Lanzarote på Lanzarote, där förberedelserna pågår som bäst under goda förutsättningar.

Flera båtar har haft tjejer ombord under tidigare Volvo Ocean Race och det har även funnits båtar med enbart tjejer ombord. Men den gången hade teamet även en båt med manlig besättning, som fick högsta prioritet i teamet.

Därför är det nu riktigt spännande att se hur Team SCA:s satsning faller ut. Tjejerna, med uppbackning av ett riktigt proffsigt team med svensk och internationell ledning, har alla förutsättningar inför Volvo Ocean Race. De har en av de första båtarna – av sju totalt – som byggts och de har hunnit träna över 10 000 Nm tillsammans.

Båtliv var med ombord under några timmars segling utanför Lanzarote i 25 februari. Det är inget snack utan att det här är ett team med ypperliga förutsättningar. Flera av tjejerna i teamet har minst lika stor erfarenhet och välfylld meritlista som många av killarna på de andra båtarna.

– Vi har imponerats av kvaliteten på kandidaterna som vill vara med och segla. Våra farhågor att det skulle bli svårt att hitta erfarna kvinnliga seglare, eftersom ingen kvinna har deltagit i Volvo Ocean Race på över tio år, visade sig vara helt utan grund. Trots det finns det ingen underskattning i utmaningen som ligger framför oss, säger Richard Brisius, chef för Team SCA.

De fem första tjejerna som utsågs till besättningen var Carolijn Brouwer, Nederländerna, Sophie Ciscek, Australien, Sam Davies, Storbritannien, Annie Lush, Storbritannien, och Liz Wardley, Australien. Därefter har teamet tagit in Abby Ehler, Stacey Jackson, Sally Barkow, USA, och Justine Mettraux, Schweiz. Därmed har Team SCA nu nio kontrakterade seglare för Volvo Ocean Race 2014-2015.

Hittills har ingen svensk tjej blivit uttagen. Frida Langenius var med och testade en vecka på Lanzarote, men hon var inte riktigt villig att satsa på Volvo Ocean Race den här gången.

Sam Davies (skepparen på den stora bilden) var skeppare under vår segling med teamet. Hon styrde VO 65:an med säker hand och styrde besättningen på ett bra men lite försiktigare eller mer artigt sätt än många manliga skeppare vi har sett i Volvo Ocean Race. Sam Davies har massor av sjömil bakom sig i bland annat OS-seglingar, match racing och kappseglingar jorden runt.

– Det viktigaste för oss blir förmodligen att hinna bygga upp en riktig teamkänsla och fördela alla uppgifter ombord. De här tjejerna har all den erfarenhet som behövs, men det är ett stort arbeta att sätta samman en besättning till Volvo Ocean Race, säger Sam Davies till Båtliv.

Samtliga nio kvinnor har stor erfarenhet av segling, från ensamkappsegling jorden runt till Olympiska spel och Match Racing i världstoppen. Var och en har funnit sin givna plats i den mansdominerande sport som havskappsegling fortfarande är.

– De är alla talangfulla, naturbegåvade seglare. Nu ska vi i Team SCA ge dem de bästa förutsättningarna, verktygen och den struktur som krävs för att kunna konkurrera på lika villkor i vad som är en klassisk jorden runt-kappsegling. Kvinnliga team i Volvo Ocean Race bör inte vara något ovanligt, snarare något självklart, säger Richard Brisius.
Bakom Team SCA står det globala hygien- och skogsindustriföretaget SCA. Jan Johansson är bolagets vd och koncernchef:
Lars-Åke Redéen

Nu twittrar St1s 277 stationer om sina aktuella priser. – Det är såvitt vi vet de första twittrande stationerna i världen, säger Jonas Sidenå, VD på St1, och det ger en unik transparens i oljebolagens prissättning

– Vi gör över 1.000 priskontroller varje dag för att säkerställa att vi erbjuder våra kunder ett lågt drivmedelspris. Genom Twitter ger vi våra obemannade stationer en röst, men ger också bilisterna möjlighet att direkt se var man tankar billigast. Nu kan man följa sin egen station som hashtag, och löpande följa hur priserna ändras.

Drivmedelbolagens prissättning har alltid präglats av hysch-hysch, och övergripande listpriser utan egentliga möjligheter till breda prisjämförelser. Nu lyfter St1 på locket och redovisar alla priser på alla stationer via Twitter.
-Det är unikt för branschen, säger Jonas Sidenå. Men det känns naturligt att vi står för den innovationen. Vi kämpar hela tiden för att ge kunden ett lågt pris, och det här är vårt sätt att visa att vi menar allvar.

Men alla stationer kommer inte att twittra samtidigt.

– Nej, då blir det ett väldigt kacklande, stationerna twittrar när det är en prisändring på just den stationen. Det kommer att innebära flera hundra tweets om dagen, och det är mycket redan det. Men alla har som sagt möjlighet att följa sin egen station via hashtags.

Adressen är: https://twitter.com/St1Sverige

OtterBox – den ledande skaltillverkaren för smartphones – lanserar det helt nya Symmetry Series-skalet på Mobile World Congress i Barcelona. Symmetry Series är det första mobilskalet på marknaden som kombinerar ett ordentligt skydd för telefonen med snygg, samtida design. Symmetry Series-skalet är resultatet av mer än ett års designarbete, tester och nytänkande, och skiljer sig från alla tidigare OtterBox-skal.

De unika tillverkningsmaterialen gör skalet till det mest slimmade och stöttåliga i sin klass. Det slimmade, snygga smartphone-skalet har en unibody-design som gör det enkelt att sätta på och ta av.

Skalet har två lager, med dels ett invändigt dämpningsmaterial i syntetiskt gummi med bikakestruktur som dämpar effekten av fall och stötar, dels en yttre, hård och skraptålig struktur som också gör att skalet lätt glider i och ur fickan. En upphöjd, fasad gummikant ger dessutom extra skydd åt pekskärmen.

Symmetry Series-skalet erbjuder full åtkomst till smartphonens alla knappar och funktioner. I kombination med OtterBox Clearly Protected-skärmskydd – Clean, Vibrant eller Privacy – ger det en optimal, ström¬linjeformad skyddslösning.

– Vi är mycket glada över den positiva respons vi har fått för denna produkt, säger Steve Daverio, som är OtterBox vd för Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA). Inom OtterBox arbetar vi för att skapa värde för våra partners genom att förse dem med de mest innovativa skyddslösningarna. Vi är mycket glada över att kunna erbjuda det här skalet till alla våra stora återförsäljningspartner inom EMEA.

Skalet finns i en mängd olika färger och grafiska mönster och passar till Apple iPhone 5/5s, iPhone 5c och Samsung GALAXY S 4. Det kommer att kosta från 349 kronor, inkl moms.

Symmetry Series kommer att kunna köpas på Kjell & Co, Media Markt, Phonehouse och Teknikmagasinets butiker över hela landet.

Fotnot: Symmetry Series erbjuder extra skydd mot stötar och skakningar men INTE mot vatten.

Båtsveriges mest spännande aktivitet i år presenteras på båtmässan Allt för sjön, som öppnar på lördag. Med ”FLYGBÅTEN” lanserar Eriksson Marine en tävling som går ut på att få en helt vanlig fritidsbåt att flyga. Tror du att du har den bästa idén hur det kan göras? Har du ett antal vänner som kan hjälpa dig att förverkliga dina idéer? Då är det här en utmaning för dig.

I vinstpotten ligger tävlingens huvudperson – en Monterey 180 FS från 2007 med ett marknadsvärde på 150 000 kr. Båten finns på plats i vår monter A35:23 under hela mässveckan.

Du deltar genom att skriva ner dina tankar kring hur du tror dig kunna få 1200 kg fritidsbåt att bäst trotsa gravitationen. De tre bästa förslagen väljs ut av en jury, och sedan ska idéerna testas i verkligheten!

Med en påse pengar och experthjälp får de tävlande förverkliga sin plan ”Scrapheap challenge-style”. Det lag som lyckas bäst får behålla båten.

Denna tävling är ett samarbete mellan Eriksson Marine Scandinavia, Hamnen.se, Solna Marin, Alandia båtförsäkring samt Marinshopen.

Tävlingen följer ni på Hamnen.se, där bland annat reportage och intervjuer publiceras under tävlingens gång.

Skräntärnorna uppvisade glädjande nog det bästa häckningsresultatet på länge i Stockholms Skärgård, men minken härjar värre än på flera år och spöknäten ställer till det för fiskar och säl. Hur mår djur och natur i Stockholms skärgård egentligen? Rapporten Levande skärgårdsnatur 2014 försöker svara på den frågan.

Skärgårdsstiftelsens tillsynsman och projektets fältsamordnare, Gunnar Hjertstrand, berättar om ett bra år för skräntärnan med ovanligt många häckningar och kläckta ungar.

– Dessvärre är det inte bara positiva ökningar. Minken som inte är ett naturligt inslag i vår skärgård är svårräknad, men tycks ha ökat vilket ställer till det rejält, särskilt bland redan hotade bestånd av sjöfågel, berättar Gunnar.

Utdrag ut Levande Skärgårdsnatur 2014:
”Den kusliga känslan av att åka genom i stort sett fågeltomma skärgårdar numera när vi inventerar havsörnarna är skrämmande. Det är lika viktigt nu som någonsin att arbeta vidare för en giftfri miljö och för en levande skärgård!” Björn Helander, Naturhistoriska riksmuseet och Naturskyddsföreningens Projekt Havsörn

Förutom säl, fågel och fisk inventeras även floran på vissa områden. Medan båtfolket gärna håller sig nära vattnet letar sig forskarna hellre längre upp på öarna, åtminstone om man letar orkidéer. På den tiden då skärgårdsjordbruken var många ute i skärgården var markerna inte lika snåriga och orkidéer och andra numera sällsynta växter vanligare. I rapporten får läsaren en inblick i hur det går till vid inventeringar. Följ med på exkursion in bland täta snår på orkidéjakt eller högt upp på klippavsatser för att ringmärka berguv!

– Arbetet inom Projekt ”Levande skärgårdsnatur” är viktigt och genererar intressant och lättillgänglig information till allmänheten i form av den rapport som stiftelsen ger ut varje år. Vi är många som tillbringar tid i skärgården men alla vet inte hur djur och växter mår och hur de påverkas av ibland inte ens synliga faktorer. Skärgårdsstiftelsens fältpersonal med sina unika kunskaper och erfarenheter gör tillsammans med Länsstyrelsen och forskarna en stor insats för miljön. Genom att bevaka den ömtåliga skärgårdsnaturen och upptäcka eventuella problem i tid kan man förhindra att det går för långt åt fel håll, säger stiftelsens vd Lena Nyberg.

Om Projekt Levande Skärgårdsnatur
Projekt Levande skärgårdsnatur startade 1985 med inventeringar av kustfåglar som sedan dess har genomförts varje år. Projektet har utvecklats och innehåller idag inventeringar och bevakning av ett antal djur- och växtarter. Tanken med projektet var att få en bättre miljöövervakning och dokumentation av växt- och djurlivet i Stockholms skärgård. Det skulle fungera som en snabb och obyråkratisk väckarklocka för miljöfrågor i skärgården. Skärgårdsstiftelsen har goda förutsättningar att, genom sina tillsynsmän, samla in material och sköta fältarbetet.

Projektet drivs idag av Skärgårdsstiftelsen och Länsstyrelsen i Stockholms län i samarbete med Naturhistoriska riksmuseet, Naturskyddsföreningen och Stockholms Universitet, vilka även svarar för en stor del av sammanställningen och utvärderingen av data.

Info: www.skargardsstiftelsen.se

Kommentarer

Per-Ola Frid 12:14:46 2014-02-26

Det är synnerligen lovvärt att hålla skärgården och dess djurliv levande och vid god vigör!
Fågellivet har drabbats inte bara av miljögifter utan lika hårt av minkbeståndet.
Varför nämns inte det i artikeln?
Sälstammen har tidigare drabbats hårt av miljögifter men har hämtat sig förvånansvärt bra.
Varför nämns inte det i artikeln?

Vid båtmässan Allt för sjön i Stockholm 1 mars kommer Seapilot att ha världspremiär av Seapilot for Android.

– Ett sedan länge starkt önskemål från våra kunder kan nu uppfyllas genom att vi kan presentera Seapilot for Android. Appen kommer att ha världspremiär under Allt för sjön på Stockholmsmässan i Älvsjö 1 mars 2014, säger Jens Johansson, vd för Seapilot AB.

– Det här kommer att göra många glada som har väntat troget på att få börja navigera med Seapilot på sina androidtelefoner och plattor. Vårt mål är att finnas tillgängliga på alla de stora plattformarna inom kort.

Innan sommaren kommer Seapilot for Android att vara färdigutvecklad och likvärdig de andra plattformarna. Lägsta krav på operativsystem för Seapilot for Android är Android 4.0.3.

– Enligt en undersökning från Statista 2013 står Androidtelefonerna för 80% av den globala försäljningen. Vi ser lanseringen av en app för Android som en stark möjlighet för Seapilot att växa, säger Jens Johansson.

Info www.trueheading.se

Den 31 maj till och med 1 juni blir det båtvisningshelg i Henån. Utbudet består av nya och begagnade båtar, tillbehör och service. Under några vårdagar i slutet av maj kan båtintresserade därmed jämföra ett stort antal både nya och begagnade båtar, för att kunna göra rätt val när du köper båt.

De kan också prata försäkring, finansiering och service för sin båt eller träffa tillbehörsleverantörer och få råd och tips för ett ännu bättre båtliv.

Har du som privatperson planer på att sälja din båt, antingen det är en segel- eller motorbåt, så erbjuder Yacht Center Orust en ”visningsplats”, för att du skall kunna visa din båt och sälja den till någon av alla besökare. Det kommer att bli drygt 20 platser vid norra pontonbryggan i Orust kommuns gästhamn.

Under perioden 29 maj–1 juni är samtliga båtplatser på norra pontonbryggan i Orust kommuns gästhamn reserverade för privata båtar som är till salu och som deltar i Båtvisningshelgen 2014.

Detta är ett arrangemang i samarbete mellan föreningen Yacht Center Orust och Orust kommun.

Kontakta XLNT Yachting för prisinformation och bokning:

Mail: info@xlntyachting.se
Tel: 0701-692 398

Den nord-sydliga tvärförbindelsen i Stockholms skärgård har varit ett av Centerpartiets viktigaste vallöften. Att den nu blir verklighet 2015 är oerhört positivt för utvecklingen i skärgården. Det säger företrädare för Centerpartiet i Stockholms läns landsting.

Sommaren 2012 beslutade landstingsfullmäktige att genomföra Centerpartiets vallöfte från 2010 – att genomföra en nord-sydlig tvärförbindelse genom skärgården, med start 2014.

När Trafiknämnden hösten 2013 beslutade av avbryta upphandlingen av skärgårdstrafiken blev konsekvensen att även upphandlingen av den nord-sydliga tvärförbindelsen avbröts. Sedan dess har förutsättningarna att genomföra den nord-sydliga linjen utanför den samlade upphandlingen diskuterats och utretts.

– Spekulationer om att den nord-sydliga linjen inte skulle bli av på grund av den havererade sjötrafikupphandlingen kan nu kastas i papperskorgen, säger Gustav Hemming (C).

– Med tanke på juridiska omständigheter och att det dragit ut på tiden har vi landat i att det bästa är att genomföra den nord-sydliga trafiken sommaren 2015. För att linjen ska bli lyckad behövs det tid att planera verksamheter längs linjen, säger Bosse Andersson (C).

Trafikförvaltningen har presenterat en plan för genomförandet. Beslut om så kallad trafikplikt kommer att fattas på nästa sammanträde med Trafiknämnden, den 11 mars. Förfrågningsunderlag kommer att beslutas under maj 2014 och tilldelningsbeslut kommer att fattas i början av 2015.

– Vi vill att försöket ska bli en succé som bäddar för att vi kan behålla trafiken efter försöket och successivt utveckla året-runt-trafik från norr till söder. Då är det viktigt att restauranger, turistföretag, arbetsgivare och fast- och fritidsboende får en god framförhållning så att aktiviteter kan förberedas för att locka resenärer att använda linjen, säger Lars Carlsson (C).

Bakgrund:
Den nord-sydliga tvärförbindelsen beslutades av Landstingsfullmäktige att genomföras på försök sommaren 2014, men som en konsekvens av att sjötrafikupphandlingen avbröts stoppades även upphandlingen av den nord-sydliga linjen. Anledningen till att sjötrafikupphandlingen avbröts var att trafiken skulle försämras för många skärgårdsbor och besökare. Centerpartiet har under tiden krävt att den nord-sydliga tvärförbindelsen skulle genomföras trots att upphandlingen avbröts.

Diva 24 DC har blivit en succé. Optimerad för komfortabel dagssegling med övernattningsmöjligheter har hon haft stora försäljningsframgångar. Tillverkaren har förutom till Sverige levererat båtar till Schweiz, Österrike, Tyskland, Norge och Finland. Nu presentera de en ny båt i sin 7-serie.

Pressmeddelande:

Båten har samma ”plattform” som familjeseglaren Campus 7.4 och dagseglaren Diva 24 DC. Grunden har bevisat sina fina seglingsegenskaper på kappsegling redan i familjeversioner. Nu presenterar företaget bakom Diva en sportigare version optimerad för fart och kappsegling.
Modellen har sin grund i ett samarbetsprojekt, men kommer också på ”allmän begäran”.

– Vi har många intressenter som vill utveckla båtens potential för kappsegling och bygga en entypsklass. En ny typ av båt Nya Diva 24 SC erbjuder en helt unik kombination av tre huvudegenskaper. Det ger en båt vi tidigare inte har sett på marknaden och nya möjligheter för seglingsupplevelser och båtliv, säger designern Bernt Lindquist på Fabola Yachts AB.

– Vår nya båt är optimerad för kappsegling och matchracing. Ett rent racingdäck, komplett racingutrustning och tillräckligt med segel sörjer för att kappseglaren skall trivas.

– Samtidigt finns en främre komfortabel och skyddad sittbrunn som bjuder in familjen till trygg semestersegling. Familjevänligheten slutar inte här, båten har trots sitt raciga yttre rejäl plats inombords med fyra fullängdskojer.
Till detta skall läggas båtens för sin storlek helt unika hanterbarhet. Ingen annan båt som seglar så fort och rymmer så komfortabelt boende kan hanteras så smidigt. Sjösätt och ta upp enkelt på en ramp eller strand helt oberoende av lyftkranar eller andra komplicerade lösningar. Transportera med vanlig trailer och rigga utan mastkran.

Diva 24 SC ger möjligheter andra racingbåtar saknar. Båten går att utrusta med komfortutrustning jämförbar med Campus 7.4. Pentry, toa och andra bekvämligheter finns som tillval för den som önskar. Uterummet skapat för Diva DC modellen finns också här och skapar en stor bobåt med bord och gott om plats för fyra personer i den skyddade främre brunnen. Minska djupgåendet från 1,86 till 28 cm på 30 sekunder och du får de grunda vikarna för dig själv.

– Den smidiga trailerhanteringen gör att du väljer dina seglingsvatten med största frihet. Ost- eller västkust eller varför inte outforskade insjöar, en grundkänning är inget problem med vår beprövade kölkonstruktion, säger Bernt Lindquist.

– Många säger att den enda riktiga kappseglingen är den mellan likadana båtar. Vi tycker det ligger mycket i detta och vårt mål är att bygga en entypsklass med strikta regler för rättvis segling till överkomliga kostnader. Båtens redan bevisade egenskaper i kombination med den optimering vi nu gör på fart och effektiv kappsegling kommer inte att göra någon erfaren seglare besviken. Den aktre delen på närmare 2 m av sittbrunnen har en för aktiv segling perfekt utformning.

Plan stor durkyta och ergonomiskt genomtänkta sittsarger. Den främre delen, lite djupare med bra stöd i alla ledder för trimmern ombord. Fördäcket har rena däcksytor för fördäcksgasten. Diva 24 SC har alla trimfunktioner som standard. Den kan seglas med spinnaker eller gennaker. Gennaker är det valda seglet för entypssegling. Urtagbar gennakerbom infälld i däcket. Båten är ritad för att bära en besättning på fyra personer.

– Det gör båten till den perfekta clubracern och en idealisk träningsbåt för klubbarna. Den enkla trailerhanteringen gör att båten kan hanteras som mindre segeljollar. Möjligheten till komfortabel övernattning gör att båten kan lånas ut till klubbmedlemmar eller hyras ut för att dryga ut klubbkassan.

Målet med Diva 24 SC är att skapa en båt som har allt som krävs för aktiv kappsegling och samtidigt kunna användas för behaglig cruising. Diva 24 SC, ready for race or cruise för 268 000 kr.

Tekniska fakta
Längd 7,26 m
Bredd 2,54 m
Djupgående ca. 0,28 / 1,86 m
Deplacement ca. 1000 kg
Vikköl ca. 300 kg
Segelytor: Storsegel 18,7 m2
Fock 11,8 m2
Gennaker 42 m2
Kojer 4 st.
Info: www.fabolayachts.se

Kommentarer

Pelle 08:39:46 2014-02-24

Jag tycker de skall vara försiktiga med att använda så mkt superlativ. Var ombord på Diva 24 DC på Göteborgsmässan och konstaterade att det var en mkt tunnt byggd båt. Durken sviktade, luckorna var väldigt böjliga och skrovet mjukt, förutom där skotten är. Inte konstigt att den är billig

Andreas 11:42:52 2014-02-24

Det var en konstig och snabb reaktion på artikeln!?
Är själv ägare till en Diva 24 DC sedan ett år tillbaka och kan garantera att allt håller. Båten är hårt seglad och flitigt använd utan problem.
Du kanske kommer från en stor båt där allt ‘är stumt, styvt och tungt. Den viktigaste egenskapen med Diva 24 är ju den för storleken unikt smidiga hanteringen.
Skall man som jag köra med en 1500 kg trailer får båten inte bli för tung och då måste nog laminaten vara tunnare.
Men att de blir mjukare betyder inte att de inte håller.
Har man jolle erfarenhet som jag har man lärt sig detta.
Tycker heller inte att båten är särskilt billig men den har gett mig mycket glädje!

Pursuits nya sportiga och rymliga mittkonsolmodell ST 310 Sport lägger för första gången till i svenska vatten. Den här amerikanska skönheten visas på båtmässan Allt för sjön i företaget Våtts monter. Med dubbla 300 hk utombordare levererar hon upp till 48 knop med extremt stabil gång och hög bekvämlighet.

Pursuit Sport ST 310 är rymlig, kraftfull och bekväm. Den passar alla som vill ha en kraftfull daycruiser för sport, umgänge och äventyr eller som behöver en rejäl båt för transporter, både inom- och utomskärs.

Båten rymmer lätt 15 vuxna och den har gott om stuvnings- och praktiska förvaringsutrymmen för sport- och annan utrustning som till exempel dyktuber, vattenskidor, fiskeredskap med mera. Den har till och med en så kallad livewell för levande bete. Och med ett stabilt aquadynamiskt optimerat skrov är den mycket lättmanövrerad.

ST 310 är försedd med en unikt utformad vindruta för att inte föraren eller passagerarna ska största för mycket av fartvinden. Båten har väl skyddade sittplatser både för föraren med passagerare samt övriga gäster ombord. I fören finns ett stort utrymme med design som i en typisk bowrider.

Båten har som standard eller tillval bland annat inbyggd badplattform med infällbar badstege, en inbyggd fiskbox, spöhållare med mera.

Tekniska fakta
Längd: 9,50 m
Bredd: 2,90 m
Djupgående: 0,86 m
Vikt: 4 032 kg med 2x 250/300 hk Yamahamotorer
Bränsletank: 984 liter
Vattentank: 75 liter
Hålltank: 75 liter
Motorer max: 600 hk (447,4 kW)
Bottenvinkel: 24°
Info: www.vatt.se

Kommentarer

Rolf Bengtsson 15:33:26 2014-02-24

Vått är en förmodligen en pojkdröm för ägaren!
Företaget har gått med 25.407.000:- i förlust på 10år!
Allt finanseras med vinster från Ica Kvantum i Tyresö.