nyhetstest

Länsstyrelsen i Stockholms län har följt kollegorna i Västra Götaland och lagt upp en webbkarta (Google maps) över länets tömningsstationer, borsttvättar och allmänt tillgängliga spolplattor.

Infoavdelningen i Göteborg tog fram en likartad karta med 40 befintliga tömningsstationer. Det är ingen app, men kartan nås med smartphone och är helt gratis. Stockholms version har 70 befintliga och planerade anläggningar:

http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/nyheter/2011/Pages/ny-webbkarta-over-battvattar-och-tomningsstationer.aspx

Drygt fyra miljoner människor vistades i den svenska skärgården förra sommaren och 2.5 miljoner åkte fritidsbåt. I år kan den siffran öka. – Med nära en miljon fritidsbåtar i landet är det kanske inte så konstigt att nästan var fjärde svensk väljer att vara ute på sjön. I år har ju sommaren börjat bra så det kan säkert bli fler som kan få sina finaste sommardrömmar uppfyllda, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.

Den positiva trenden i båtbranschen ser ut att hålla i sig. Det visar bland annat antalet bokningar till årets stora båtmässa, Scandinavian Boat Show, som öppnar 9 november på Stockholmsmässan.

– Vi har faktiskt ett bättre bokningsläge nu i början av juli än vi hade förra året. Så det ser mycket ljust ut, säger Thomas Sandberg.

Båtliv ger bättre hälsa
Den stora båtlivsundersökningen 2010* visar att tre av fyra båtägare upplever att båtlivet påverkar deras hälsa mycket eller ganska positivt. De viktigaste upplevelserna är friheten, naturen, tystnaden och lugnet samt fint väder.

5,7 miljoner övernattningar i båt
I landet finns omkring 202 000 övernattningsbara fritidsbåtar. I dessa gjordes förra sommaren omkring 5,7 miljoner övernattningar (bäddnätter). Flest övernattningar gjordes i naturhamnar.

I de cirka 1 500 anordnade fritidsbåtshamnarna i Sverige är 450 klassificerade som gästhamnar. Totala antalet båtnätter i gästhamnarna under förra sommaren var 531 123, vilket motsvarar 1 487 144 personer och gästnätter. Mycket mer fakta om båtlivet finns på ”Fakta om båtlivet i Sverige 2011”*.

* Källa: Fakta om båtlivet i Sverige 2011, http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Fakta-om-batlivet/

Foto: Magnus Deutgen.

Water Finder Special är en rosa-färgad pasta som omedelbart ändrar färg till “mycket starkt röd” vid kontakt med vatten under bensin eller andra mineraloljor i bränsletankar. Genom att bestryka en pejlsticka och sänka den till tankens botten kan man omedelbart fastställa om vatten finns i tanken.

Om det finns vatten i tanken avtecknas nivån tydligt genom rödfärgning. Tub: 50 g

Rostskador i bränsletankar orsakas ofta av kondensvatten, men vatten kan också tränga in genom otäta manluckor eller felaktigt placerade ventilationsrör. Om och när vattnet tränger in i tanken sjunker det alltid till tankens botten där det blir anledning till en mängd olika problem som rostangrepp, bakteriell nedsmutsning beroende på att mikroorganismer ofta finner sig väl tillrätta i en dåligt skött tank.

Pris 189. Säljs av Watski.

Info: www.watski.se

Den här fyrkantiga stekpannan är riktigt fiffig att ha med sig i båten. Det är en Tefal kvalitetsjärn med “non-stick” beläggning. Perfekt för det kompakta köket ombord. Med Tefals “Thermo-spot” som indikerar när järnet når idealisk stektemperatur. Mått: 18×20 cm Pris 289 kr. Info: www.watski.se

EU-kommissionens förslag till ny fiskerilagstiftning måste skärpas och ambitionerna höjas om vi ska rädda fiskbestånden och näringen för framtiden. Det säger Världsnaturfonden WWF i en kommentar till kommissionens förslag om EUs nya fiskepolitik som presenterats den här veckan.

Situationen i haven är alarmerande och i EU är drygt 70 procent av unionens kommersiella fiskbestånd fullt utnyttjade eller överfiskade. Enligt WWFs opinionsundersökning våren 2011 i 14 EU-länder vill nio av tio medborgare köpa fisk från hållbara bestånd. Men 72 procent av de tillfrågade ansåg sig inte har tillräcklig information för att kunna göra det i vardagen.

Men när EU:s gemensamma fiskeripolitik ska göras om hoppas många på en förändring. Under 2013 ska lagen klubbas och idag presenterade EUs fiskekommissionär Maria Damanaki ett första förslag.

Förslaget innehåller en del bra förslag, bland annat att kvoterna ska baseras på vetenskapliga råd.

Hållbara fiskbestånd ska nås 2015 bland annat genom fleråriga förvaltningsplaner. Men hur besluten ska nås och vilka tidsramar som finns, lyser med sin frånvaro.

– Det krävs mer ambitiösa krav och tydligare åtgärder om vi ska få hållbara fiskebestånd och en bärkraftig ekonomi för näringen. EUs medlemsländer och parlamentsledamöter måste visa politiskt mod. Annars får de bära ansvaret för en havererad politik med allvarliga konsekvenser för både fisken och näringen, säger Tony Long, chef för WWFs lobbykontor i Bryssel.

WWF uppmanar Europaparlamentet och medlemsstaterna att se till att en verklig decentralisering av fiskeförvaltningen sker. Aktörer på regional nivå – fiskare, tjänstemän, forskare, industrin och ideella organisationer – bör få en roll som samförvaltare för att genomföra fleråriga planer. Förvaltningen måste kopplas till tydliga mål att bevara fisken i havet.

Det saknas också tydlig vision för att minska överkapaciteten av fiskeflottan – en viktig förutsättning för att få bukt med överfisket. Förslaget om förbud mot dumpning av fisk står i motsatsställning till generösa övergångsregler och kommersiella möjligheter att sälja fisk som landas utanför kvoterna.

– Det är en besvikelse att bara se några vaga uttalanden i kommissionens förslag med tydliga mål, åtgärder eller tidsfrister för att säkerställa att EU blir en global ledare för att främja ett hållbart fiske, säger Tony Long som hoppas att medlemsländerna och parlamentet aktivt deltar i debatten och bidrar till att förslaget till ny fiskerireform skärps.

Läs mer på: http://www.wwf.eu/fisheries/?200997/A-First-Reaction-to-the-CFR-Reform-Proposal

Bryggcaféet i Grötvik fortsätter med sitt ambitiösa pårogram i sommar. Här är programmet för nästa vecka, det vill säga 18-22 juli.


Optimistjolleskolan börjar ny kurs måndag 1030. Några platser kvar för elever 8-12 år

”Sommartango på Bryggan” måndag 1800-2100

”Gäster på Bryggan” tisdag – onsdag 1830

Ulrika Larsson, ”Bokgudinnan” och ägare av Bokia i Halmstad om ”Det svenska deckarundret”

Birgitta Green, ”Coréträning på Bryggan” – hur man stärker bål & rygg och sin allmänfysik

”Dans på Bryggan” fredag 22 juli 1900-2200 med ”Elvis4ever”

Dagligen och gratis kan alla åldrar meta krabbor med utrustning som tillhandahålls på BryggCaféet Grötvik samt träffa Brygghunden Laban!

Traditionsenligt bjuder Hallberg-Rassy även in övriga båttillverkare att visa sina båtar under helgen. För att möta den stora efterfrågan att visa båtar på Öppet Varv hos Hallberg-Rassy, blir det tack vara nya bryggor, även 2011 ett rekordår med så mycket som 131 båtar upp till 64 fot, varav 22 nyheter.

Det är båtar från många olika tillverkare i många olika länder. De flesta båtar är segelbåtar, men det finns även en hel del motorbåtar. Dessutom finns 86 olika leverantörer av motorer, rigg, segel, navigationsutrustning och övriga närliggande tillbehör på land. Det går inte att hitta ett så brett utbud av segelbåtar i storleksklassen 31–64 fot på någon annan flytande båtmässa i hela Norden.

Alla Hallberg-Rassybåtar i vattnet, inklusive nya flaggskeppet Hallberg-Rassy 64
Fredag, lördag och söndag, alla dagar mellan kl 10.00 och 18.00, visas Hallberg-Rassy 310, 342, 372, 37, 40, 43 Mk II, 48, 54, 62 och nya flaggskeppet Hallberg-Rassy 64 i hardtopversion i vattnet.

Dessutom visas många Hallberg-Rassy-båtar under byggnation i olika stadier. Vid vissa stationer i varvet pågår båtbyggeri även under helgen. Varvet är mycket väl värt ett besök. Alla har möjlighet att gå snitslade banor genom hela varvet fredag kl. 15.00–18.00 samt lördag och söndag kl 10.00-18.00. Provseglingar finns det möjlighet till måndagen den 29/8 efter särskild överenskommelse.

Filmvisning på lördag kväll av Rolf Bjelke och Deborah Shapiro
Det är en tradition på Hallberg-Rassy att arrangera en trevlig sammankomst på lördag kväll under Öppet- Varv-helgen. I år kommer de kända seglarna Rolf Bjelke och Deborah Shapiro att visa sin film “Time on ice” från deras segling till Antarktis med övervintring där. De seglade sin 40 fots stålketch “Northen Light” dit. Rolf är en gammal Hallberg-Rassyvän och har seglat mycket och långt även med sin dåvarande båt, en Misil I, byggd av Harry Hallberg.

Filmen kommer att visas på engelska för att internationella gäster ska kunna följa med. Eftersom antalet platser till filmvisningen är begränsat behövs en anmälan.

Info: www.hallberg-rassy.com

Nu är det första exemplaret av CR Yachts nya båt, 380 DS, sjösatt. Den är testad och levererad till kund. Resultatet efter provseglingen var, enligt varvet, över förväntan vad det gäller stabilitet och fart. Kunden hade valt en 19/20 dels konventionellt mast med Fibertech formbakade segel ifrån Lundh Sails vilket gav båten mycket goda fartegenskaper samt höjdtagningsförmåga.

Med cirka 40 % av vikten i den 1,72 m djupa blykölen uppför båten sig stabilt och tryggt i alla väder.

Inredningen utförs som standard i Khayamahogny, men går även att få i amerikansk vitek. CR 380 DS är unik i sin klass med att kunna erbjuda två kabiner, två toaletter varav en med separat dusch, navbord, stort pentry samt ”walk-in” stuvfack. Det finns olika inredningslösningar att välja bland med upp till tre kabiner.

Orderstocken på CR 380 DS sträcker sig in på 2012.
CR 380 DS kommer att visas upp i Henån på Öppna varv, Sjöen för alle i Oslo samt Southampton under 2011.

Info: www.cryachts.se

Young People´s Voices in the Archipelago är namnet på ett nytt EU-projekt som Skärgårdsstiftelsen nu söker pengar för från Central Baltic Archipelago and Islands programmet. – Det är viktigt för Skärgårdsstiftelsen är få veta hur de unga ser på sin situation och framtid i vår skärgård, säger Lena Nyberg, VD för Skärgårdsstiftelsen och initiativtagare till projektet.

För Lena Nyberg, som har en bakgrund som barnombudsman, är frågor som rör unga och framtiden viktiga även på Skärgårdsstiftelsen. Därför är hon är mycket glad över att på kort tid fått igång ett samarbete mellan organisationer i Sverige och på Åland som nu gör det möjligt att skicka in en ansökan om projektmedel.

– Barn och unga har ofta en mycket klar uppfattning om vad som är spännande och vad som är viktigt i deras vardag. Skärgårdsstiftelsen måste bli bättre på att möta våra unga skärgårdsbors önskan och behov. Kan vi öka vårt barn- och ungdomsperspektiv så kommer det säkert att ge fler unga intresse för skärgården, även om de inte bor där.

Projektet som kan start hösten 2011 om medel beviljas, sträcker sig två år fram i tiden är på samma gång ett pilotprojekt för Österåkers kommun som också deltar från Sverige, berättar Pia Hedenstedt som författat ansökan.

– De ser att detta är ett stort problem för Skärgårdskommunerna och vill genom projektet få hjälp att hitta nya lösningar och vägar att nå ungdomarna. De har också sagt sig vara beredda att ompröva sina prioriteringar till gagn för ungdomarna och dela med sig av sina erfarenheter till andra kommuner.

Från Åland deltar skärgårdsungdomarnas egen organisation, SKUNK i projektet vilket borgar för god förankring hos ungdomarna. På svenska sidan deltar förutom Skärgårdsstiftelsen och Österåkers kommun även Friluftsfrämjandet som bidrar med sin kunskap och erfarenhet kring ungdomsaktiviteter och friluftsliv.

Projektet är på Åland finansierat av Landskapsregeringen och i Sverige av de deltagande organisationerna samt Stockholms läns landsting.

Young People´s Voices in the Archipelago kommer att arbeta med uppsökande verksamhet bland ungdomarna på öarna samt olika seminarier och konferenser. Avslutningsvis kommer ungdomarna själva att lämna fram en rapport till berörda politiker och makthavare med förslag till hur livet i skärgården kan bli bättre för ungdomar och unga vuxna.

Inför helgens Grand Prix-tävlingar i UIM Class 1 World Powerboat Championship i Norge är det många som gärna vill bryta Team Victorys dominans. Victorys båda förare, Arif Al Zafeen och Nadir bin Hendi, blir därmed lovligt byte för alla som vill vinna BMW Norwegian Grand Prix. Tävlingarna körs 15-17 juli i Arendal. Det är årets andra deltävling inom UIM Class 1 World Powerboat Championship.

De regerande mästarna i Team Victory leder poängligan efter att ha tagit full pott vid säsongspremiären i Abu Dhabi. De är inställda på att ta karriärens 23:e seger och därmed sätta rekord i Arendal. De har goda traditioner i Norge, teamet har vunnit där åtta gånger av de 14 gånger de har ställt upp i tävlingen i Arendal. Förra året vann de båda racen där.

Tio båtar står på startlinjen inför det 14:e Grand Prix i Arendal sedan 1994. Tiotusentals åskådare kommer att följa tävlingarna, som körs i vackra omgivningar med goda förutsättningar att följa dramatiken på banan. Arendal är en av de bästa tävlingarna på hela Class 1 tour och de norska racingteamen är bland världens bästa.

De som ska slåss för de norska färgerna är den här gången teamen Welmax och Relekta. Jorn Tandberg och Christian Zaborowski vann i Arendal 2006, men nu ställer de upp som konkurrenter i var sitt team. Tandberg har dessutom vunnit i Arendal en gång till, 2008, samma år som han tog EM-titeln.

Tandbergs partner är Kolbjorn Selmer i den Mercury V8-utrustade Welmax. Denna helnorska kombination gjorde stor succé i Arendal 2009 och har tagit tio pallplatser på 21 starter och vunnit sex tävlingar från pole position. Fem av dessa kom förra året i Edox Pole Position Championship.

Teamets ägare, Tandberg, har också bekräftat att de kommer att köra med en egen andrabåt, ferskfisken.no. Det är samma båt ritad och byggd av Maritimo som deltog under namnet Welmax Alianza i Brasilien förra året.

I Relektas båt tävlar Ugur Isik och Christian Zaborowski, som placerade sig på femte bästa tid i kvalificeringen men därefter kraschade i årets första race. Teamet har köpt det vinnande skrovet Fazza av Victory Team och komemr väl förberedda till start.

Här är ytterligare fakta i den engelska pressrelease som organisationen bakom tävlingen har skickat ut:

The team has enjoyed a roller-coaster ride since its launch at the Norwegian Grand Prix last season, grabbing its first podium in Abu Dhabi last year and there is now an air of excitement within the team that they have the complete package to step up their title challenge.

Fendi Racing also fields a new boat whilst Austrian-based DAC Racing roll-out a cut-down version of their Tencara.

Luca Formilli Fendi and Giovanni Carpitella will unveil their new Outerlimits boat-engine package; their decision to run with the Outerlimits hull and twin 850 SC Outerlimits Powertrain engines sees the American high-performance boat manufacturer making its debut in the UIM Class 1 World Powerboat Championship.

Fendi and Carpitella teamed-up in Class 1 last season and have taken two podium finishes in six starts, with Carpitella hoping they can at least repeat his three visits to the podium in Arendal last year.

DAC Racing’s Guido Cappellini is confident that the extreme modifications to his Tencara – cutting 120cm from the mid-section and reducing the overall weight by several hundred kilos – and upgrades to his Mercury engines, giving 50hp more per engine, will give him and throttleman, Giampaolo Montavoci, who starts his 100th race in Arendal, a real shot at competing at the front of the pack and challenging for race honours.

The team runs the restyled DAC 40 as kim.com for the first time in Arendal.

Sheikh Hassan bin Jabor Al-Thani and Steve Curtis will lead the Spirit of Qatar Team’s two-boat attack out onto the fjords, looking for the win that has so far eluded them in Class 1 since they joined forces in 2008.

And whilst they [Sheikh Hassan and Curtis] have enjoyed considerable success together, winning six times and lifting both national and world titles racing in America, they have had to settle for podium finishes – six – from their 12 starts in Class 1.

The team made an impressive return to the Championship earlier this year stepping onto the podium four times, Sheikh Hassan and Curtis grabbing two second places, with Matteo Nicolini aiming to keep the pressure on his teammates and build on his impressive performance with rookie driver Ali Al Neama, finishing third-quickest in qualifying and third in race 2 – both outfits running Victory-built hulls with SKEMA V12 engines.

And whilst Curtis is the only member of the team and one of only five of this seasons’ 22 competitors to have won in Arendal – in 2002 with Bjorn Gjelsten – both Sheikh Hassan and Nicolini – albeit now in opposing boats – will be hoping for a repeat of previous successes on Norwegian fjords in Arendal this week, the pair winning in Oslo in 2004 and in Trondheim in 2005, the year they won the European Championship.

Team Abu Dhabi has announced a change in their line-up, bringing in Emirati Majed Al Monsoori to partner wheelman, Rashed Al Tayer. Both are experienced racers; Al Tayer already a triple race-winner in Class 1 in just his second season, whilst Monsoori has come up through the ranks from Jet Ski competition and single-seater circuit racing. The duo also competes together in the XCat series and may well be a force to be reckoned with.

Chris Parsonage Racing retains the same driver-pairing with Giorgio Manuzzi alongside Norwegian throttleman Pal Virik Nilsen. The former teammates at Maritimo Offshore have both enjoyed podium success in Arendal, Manuzzi getting second and third last year and a third, behind Nilsen, in 2009.

The Grand Prix weekend gets underway with first practice on Friday afternoon. A second practice on Saturday afternoon is immediately followed by qualifying in the Edox Pole Position and race 1, with a final practice session and race 2 on Sunday.

CHAMPIONSHIP STANDINGS
1. 3 Victory Team – 40pts 2. 96 Spirit of Qatar – 30pts 3= 10 Fendi Racing – 19pts 3= 95 Spirit of Qatar – 19pts 5. 5 Team Abu Dhabi – 18pts 6. 74 Poliform – 10pts 7. 50 Parsonage Racing – 8pts 8. 18 MITI – 4pts 9. 90 Welmax – 3pts 10. 91 Relekta – 2pt

BMW Norwegian Grand Prix, Arendal (15-17 July)
Friday, 15
15.00-16.30 official practice
Saturday, 16
12.30-13.00 official practice
13.15-14.00 Edox Pole Position
17.00 BMW Norwegian Grand Prix – race 1 (8 laps – 52.45Nm)
Sunday, 17
11.00-12.00 official practice
14.30 BMW Norwegian Grand Prix – race 2 (11 laps – 72.36Nm)

Info: www.class-1.com

En katamaran blev snabbaste båt i årets upplaga av Skärgården Snabbaste Båt, som kördes i Stockholms skärgård. De senaste åren har topphastigheten ökat till närmare över 100 knop och vissa båtar når upp till 150 knop. Tävlingen är uppdelad i flera tre olika klasser: RIB, Enskrov samt katamaran.

Årets totalvinnare av Skärgården Snabbaste Båt 2011 blev Johan Lindqvist med en skater (katamaran).

Utöver detta arrangeras även Bullit en vattenskotertävling med drygt 30 deltagare. Vinnare av Bullitt blev Ola Laquist.

Dagen startade med att fem ekipage lämnade återbud, bland annat en Katamaran Miss Turbine, Nortech Super Cat 50 med 2×1900 hk som når upp till 175 knop. Dagarna innan tävlingen hade en annan katamaran som når nästan 200 knop med dubbla turbinmotorer fallit av.

På plats blev fjolårets vinnare Richard Frisk tvungen att bryta vid starten på grund av av ett elfel på en av motorerna. Två Fountain 47 fick motorfel under loppet.

1995 var gick det första racet ”Skärgårdens snabbaste båt”, arrangerat av finansmannen Aje Philipson och hans vänner. Racet gick vid Ingarö och Sandhamn.

Den första båten som vann var ”Flying Flipper” som nådde en topphastighet av 60 knop, vilket då var skärgårdens snabbaste båt. Sedan tog hans son Coci Philipson över tävlingen som arrangerar detta tillsammans med Nello Zalbo (eventgeneral) på Mamy Event.

Foto: Eyewitness och Mattz Birath.

Info: www.skargardenssnabbastebat.se

Info: www.bullitt.se

Kommentarer

Carl-F 21:42:36 2011-07-12

Om det nu var tre klasser kan ju inte bara en katamaran vinna! Vilka var de andra?

Åskådare 12:09:56 2011-08-10

Tyvärr så har SSB blivit tråkigare och tråkigare. Nästan inga båtar som kör, superstruligt vid åskådarområdet osv. Behöver göra en nystart för att bli en tävling värd namnet. Miss Turbine kan väl lägga ned helt eftersom de aldrig lyckas ta sig till start?

Den 6 juli invigdes Promarinas marina och gästhamn i polska Sopot av såväl Polens president, Sopots borgmästare som ärkebiskopen av Gdansk. Sopot är Promarinas trettonde hamnanläggning, och den första utanför Sverige.

Polens president Bronislaw Komorowski anlände till den officiella invigningen av Sopot marina i militärbåt, och fick hjälp att lägga till av Promarinas hamnkapten och hans medarbetare. Ett stort uppbåd av ortsbor och polsk media fanns på plats för att välkomna presidenten.

När presidenten klippt banden och förklarat marinan för öppnad höll Sopots borgmästare Jacek Karnowski tal. Därefter välsignades gästhamnen av ärkebiskopen av Gdansk, Tadeusz Goclowski.

– Nu välkomnar vi alla besökare till vackra Sopot. Det är en drömhamn som håller väldigt hög klass, säger Calle Söderberg, driftansvarig på Promarina.

Den polska Östersjöpärlan Sopot har alla förutsättningar att utvecklas till en av de ”marinor att längta till” som är Promarinas ledord. Marinan har drygt 100 båtplatser med plats för både små och stora båtar. Strax intill ligger den 500 meter långa piren i engelsk stil som besöks av hela en miljon turister varje år.

Promarinas hamnkapten på plats i Sopot heter Mariusc Martenka och är polsk liksom organisationen där i övrigt. Med hög servicegrad, vänligt bemötande och det faktum att båthamnen är svenskägd hoppas Promarina locka svenska båtar över till andra sidan Östersjön.

– Eftersom det är vår första säsong i Sopot tror vi främst att det kommer polska båtar till gästhamnen i år. Men allt eftersom båtägare från andra länder kring Östersjön upptäcker vilken pärla Sopot är, så tror vi att andelen nordiska besökare kommer att öka.

– Vi har jobbat länge med flera objekt i Polen. Det här är bara början på en expansion där. Det kan komma mer inom kort, säger Calle Söderberg.

Promarina AB sköter förutom marinan i Sopot driften av tolv gästhamnar, vinterförvaringar och marinor runt om i Sverige. Det är Arkösund, Furusund, Mariefred, Norrköping, Norrtälje, Oxelösund, Rindö, Sandhamn, Strängnäs, Uddevalla, Västervik och Wallhamn. Promarina tillhör Viamarekoncernen där bland andra även NMSS med varumärkena Stockholmradio och Sjöassistans som verkar för att skapa en trygg och säker tillvaro på sjön, Svenska Båtskolan och Sjösportskolan som erbjuder utbildningar inom båt- och sjöliv, Sandhamn Seglarhotell och fyra hotell inom Scandinavian Resort, Skärgårdsradion 90,2 Stockholms skärgårds egen radiostation samt Nimbus Group som är ett av Europas ledande företag inom båttillverkning.

Promarina driver och utvecklar hamnar i Sverige, med människan i fokus. Vårt mål är att skapa framtidens marinor med en inriktning och kvalitet som morgondagens båtägare önskar. Vi har identifierat att svenska hamnar sitter på en stor utvecklingspotential. En modern och färgstark hamn ökar attraktionskraften för såväl stadens invånare som besökande båtägare. Samtidigt skapar den nya jobb åt det lokala näringslivet. En levande hamn är beviset på en välmående stad. Och Promarina arbetar långsiktigt för att förverkliga den visionen.

Internationella valfångstkommissionen, IWC, inledde på måndagen sitt 63:e partsmöte på kanalön Jersey. – Regeringarna måste vidta brådskande åtgärder för att både öka öppenheten inom IWC och tackla ökande hot mot valar delfiner och tumlare från sjöfart, olje- och gasutvinning, fiskeredskap och buller i haven, uppmanar WWF.

– Internationella Valfångstkommissionen står inför utmaningen att bli en mer modern och effektiv organisation som diskuterar valfångst, men även andra många hot som valar och delfiner idag är utsatta för, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Den marina miljön har aldrig tidigare varit under så stor press och flera arter av valar, delfiner och tumlare arter är på randen till utrotning. I dagsläget finns troligen bara 130 exemplar kvar av gråvalarna (Eschrichtius robustus) i nordvästra Stilla Havet och olje– och gasprojekt utgör växande hot. Ett företag planerar att bygga en oljeplattform i direkt anslutning till valarnas födoområden i Sakhalin i nordöstra Ryssland.

Av världens minsta tandval – Kaliforniatumlaren – finns bara 245 djur kvar. Ofta blir de offer för drivgarn som hindrar tumlarna från att komma till ytan för att andas. Varje år fastnar 300 000 valar, delfiner och tumlare i fiskeredskap. Ett annat återkommande problem är att fartyg kör på stora valar och dödar dem och under förra årets oljeolycka i Mexikanska Gulfen dog bland annat många flasknosdelfiner.

Under årets IWC-möte föreslår Brasilien att ett nytt valreservat skall bildas i södra Atlanten, där valskådningen idag är en viktig ekonomisk inkomstkälla för lokala kustbor. Australien och andra länder arbetar med att visa att det finns alternativa metoder där valarna inte behövs dödas för att samla in vetenskapliga data. Något som skulle få den japanska vetenskapliga fångsten att falla. Båda dessa intitiativ stödjer WWF.

Valfångsten är fortfarande ett hot mot valbestånden. Sedan moratoriet mot kommersiell valfångst infördes år 1986 så har närmare 14 000 valar dödats i vetenskapliga syften, främst av Japan, Island och Norge.

Men det är lika viktigt att ta andra hot på allvar som bifångst, föroreningar, förstörelse av livsmiljöer, ohållbart fiske, olja och gasprospektering, sjöfart, vattenbruk, nedskräpning och klimatförändringar. Det hotar också de samhällen som är beroende av kustnära miljöer för sin försörjning och överlevnad, säger Tom Arnbom, valexpert på WWF.

IWC-mötet pågår mellan 11-14 juli på Jersey.
Fakta: Internationella valfångstkommissionen (IWC) bildades år 1946 för att bevara valpopulationerna i haven. Sedan 25 år finns ett förbud mot kommersiell valjakt (infördes 1986). 88 nationer är medlemmar, däribland valfångarländerna Japan, Norge och Island. Enligt artikel 5 i IWCs konvention kan en nation reservera sig mot ett beslut. Därför kan Island och Norge vara medlemmar och ändå jaga val kommersiellt. Artikel 5 har kritiserats för att göra IWC tandlöst.

Snabbare, enklare och grönare fartygsanlöp. Det är målet med ett nytt samarbete mellan Sjöfartverket och Göteborgs Hamn. Samarbetet ska gynna kunderna och en säker och hållbar sjöfart genom effektiva processer och ett innovativt arbetssätt. Nu startar samarbetet på allvar. Göteborgs Hamn är Nordens största hamn med cirka 12 000 fartygsanlöp om året.

Vid varje anlöp är många aktörer inblandade. Fartyget behöver till exempel ha kontakt med Sjöfartsverket för att få information om trafiksituationen i hamnen samt för att beställa lots. Fartyget behöver också kontakta Göteborgs Hamn för att få information om kajläge, beställa kringtjänster med mera.

Nu har Göteborgs Hamn och Sjöfartverket beslutat sig för att under en testperiod samlokalisera dessa tjänster i Amerikaskjulet, där Göteborgs Hamnbolag sitter sedan början av april. I praktiken innebär det att Sjöfartsverkets sjötrafikinformation, VTS-centralen, och lotsbeställningen flyttar ihop med hamnens fartygsplanering, Port Control.

– Genom att sitta tillsammans hoppas vi kunna förbättra och effektivisera anlöpsprocessen ytterligare. Våra kunder kommer att tjäna på ett fördjupat samarbete, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.

Samarbetet innebär också en miljövinst eftersom fartygen kan trafikledas tidigare och på så sätt anpassa hastigheten efter trafiksituationen i hamnen.

Sjöfartsverket har sedan några månader tillbaka satsat på Göteborg som en knutpunkt för sin verksamhet.

– Vår satsning i Göteborg öppnar dörrarna för helt nya lösningar och samarbetsformer där kundens behov ska vara utgångspunkten. Målet för oss är att fartygen ska uppleva ännu större trygghet och effektivitet vid både in- och utsegling, säger Ann-Catrine Zetterdahl, generaldirektör för Sjöfartsverket.

Det är verkligen mycket på gång i Bryggkaféet Grötvik i Halmstad den här sommaren. Under den pågående veckan (11-15 juli) är det bland annat tango, Optimistjolleseglingar och dans på bryggan.

Så här ser hela veckans program ut:

”Sommartango på Bryggan” måndag 1800-2100

”Gäster på Bryggan” tisdag – onsdag 1830;

Owe Bergman, tidigare kurator på Mjellby konstmuseum samtalar den 12 kring ”Halmstadgruppen på Pärlemorkusten”.

Ginna Lindberg, Sveriges Radios korrespondent i Washington ger den 13 sina insiktsfulla kommentarer om USA.

Optimistjolleskolan har examensregatta onsdag 1100 för elever 8-12 år

”Dans på Bryggan” torsdag 14 juli 1900-2200 med ”Elvis4ever”

Dagligen och gratis kan alla åldrar meta krabbor med utrustning som tillhandahålls på BryggCaféet Grötvik samt träffa Brygghunden Laban!

Info: www.bryggcafeet.com

Grötviks småbåtshamn 3,5 nm SV om Halmstad i riktning mot Tylösand
56° 38,9 N 12° 46,7 E
Djup 2 m
Kustkort 92 – Kattegatt
Skärgårdskort 923 – Tylön – Kullen

I sommar satsar Waxholmsbolaget på ungdomar genom en båtluffningskampanj på Spotify. Syftet med den tre veckor långa kampanjen är att få ungdomarna att upptäcka Stockholms soligaste stadsdel, skärgården. Stockholm har en unik skärgård. Riktiga skärgårdar finns nämligen bara på ett fåtal platser i världen och ingen är så stor som den i Stockholm.

Den börjar mitt i stan, just där Waxholmsbåten lägger ut från Strömkajen, för att fortsätta mil efter mil rakt ut i Östersjön med tusentals öar och skär som skiftar i karaktär ju längre ut båten åker.

För dem som är mer eller mindre uppväxta på sjön är sommaren inte komplett utan en skärgårdsvistelse, men många har inte ens kommit i kontakt med skärgården trots att de bor i dess närhet. En vanlig missuppfattning är att skärgården endast är till för de som har båt eller stuga men med Waxholmsbolagets reguljära trafik kan alla ta sig ut i skärgården.

– Har man kanske inte föräldrar som haft möjlighet att tagit med en ut, är Stockholms skärgård inte något man tänker på. Vi vill nu att fler och fler ska se skärgården som det självklara valet att båtluffa i, säger Christine Leppänen på Waxholmsbolaget. Att båtluffa i vår direkta närhet är dessutom både billigare och mer miljövänligt än att ta flyget för att båtluffa i exempelvis den grekiska övärlden.

Båtluffarkort öppnar dörren till världens vackraste skärgård med tusentals öar och möjligheter. Kortet gäller i 5 dagar och ger en ca 260 bryggor att välja på – från Gräsö i norr till Sandhamn i mitten och Landsort i söder. Precis som skärgården skiftar miljö finns det många alternativ när det gäller boende, aktiviteter, krogar, barer, caféer, konserter, gallerier, marknader, muséer och utställningar.

– Att båtluffa ger dig friheten att åka var som helst, när som helst och hur som helst. Valmöjligheterna är många och det enda som sätter stopp är fantasin. När du tröttnar på en ö är det bara att kliva ombord på båten som tar dig vidare till nästa ö, säger Sara Weidenhayn på Visit Skärgården, skärgårdens egen resebyrå.

Båtluffarkortet gäller på Waxholmsbolagets alla båtar men även på Cinderellabåtarna och börjar gälla första gången du använder det. Så det går att köpa i förväg för att vänta in bästa vädret och lediga dagar.

Waxholmsbolagets båtar trafikerar Stockholms skärgård varje dag året runt. På uppdrag av Stockholms läns landsting driver vi den kollektiva sjötrafiken från Arholma i norr till Landsort i söder.

Öppen Skärgård verkar för utveckling av besöksnäringen i Stockholms skärgård med syfte att skapa en livskraftig skärgård året om. Idag representeras 231 medlemmar bestående av företag i skärgården, däribland Waxholmsbolaget. Öppen Skärgård driver en åretruntöppen turistbyrå på Strandvägen, en bokningsbar webb, marknads- och kommunikationsaktiviteter samt genomför olika EU-finansierade projekt.

Info: www.waxholmsbolaget.sll.se

Det världsberömda segelfartyget HMS Bounty kommer till Stockholm, Skeppsbron 107, som en del av en Europaturné. HMS Bounty är ett av världens mest berömda segelfartyg. Hon är känd för det sägenomspunna myteriet som ägde rum ombord på fartyget utanför Tahiti 1789.

Historien har överlevt genom nuvarande Bounty, som är en replik av 1700-talsskeppet. Fartyget byggdes 1962 för att medverka i filmen ”Myteriet på Bounty” med Marlon Brando.

Nu kommer detta segelfartyg till Stockholm där turer på däck erbjuds och där besökarna kan lära sig mer om historien om Bounty och segelfartyg från en förlorad och romantiserad tid i den maritimahistorien.

Sedan sin filmdebut i ”Myteriet på Bounty” har skeppet medverkat i flera filmer och dokumentärer, bland annat som Edinburgh Trader i ”Pirates of the Caribbean-filmen ”Död mans kista” med Johnny Depp.

HMS Bounty anländer till Stockholm på Skeppsbron 107. Fartyget anländer torsdagen den 14 juli och stannar till tisdag kväll den 19 juli. Under sin vistelse kommer hon att vara öppen för turer på däck mellan den 15 och 19 juli kl. 11-18.

Pris för att gå ombord på skeppet är 65 kronor för vuxna och 35 kronor för barn. Barn under fem år går gratis. Samtliga intäkter går till fortsatt stöd av fartyget.

Info: www.tallshipbounty.org

Här är en bra film om en fiffig pip till en bränsledunk. Med denna smarta bränsledunkspip, som säljs av Watskihandlarna, slås flödet av automatiskt när nivån når pipens munstycke. Pipen heter Easy Fill och förhindrar att tanken överfylls och sparar därmed vår känsliga vattenmiljö.

Se filmen här:

http://www.watski.se/world/Webb-TV/Easy-Fill/Easy-Fill-Ny-film

Youtube:


Efter succén i St Petersburg* rullar Briggen Tre Kronor ut på en Sverigeturné från Visby via Oskarshamn,Borgholm, Kalmar, Karlshamn, Helsingborg, Marstrand, Lysekil, Bovallstrand, Varberg och avslutar i Simrishamn den 16 augusti.

I Oskarshamn genomför Briggen Tre Kronor publika seglingar
Öppet Skepp 12 juli kl 14 – 16 fri entré

BriggenTre Kronor driver projekt för en hållbar utveckling tillsammans med företag och organisationer som önskar stärka sitt arbete inom CSR och miljö.

Briggen Tre Kronors fokusområden är Östersjön – utifrån aspekterna miljö och ungdomar och en hållbar utveckling i regionen.

Årets sommarturné vill belysa olika problemområden för Östersjön och visa på möjligheter till en positiv förändring.

I besättningen har Briggen även i sommar med elever från Marina Läroverket i Danderyd som får sin sjöbefälsutbildning på fartyget. De har tidigare i år även seglat med elever från marinbiologlinjen som under en tvåveckors resa i Mälaren arbetat med olika typer av vatten- och sedimentprover.

Italienska Colombo producerar snygga motorbåtar på löpande band. Vad sägs om den här eleganta versionen av Colombo 39 Alldays, speciellt avsedd för USA-marknaden. Båten är på 12,69 m (över allt) och har motoralternativ från 2×300 hk.

Grunden för den här modellen är ursprungligen 37 Alldays, som har gjort om en del. Bland moderniseringarna märks att flera delar som tidigare var klädda med mahogny nu har fått ge plats för modernare paneler i mörk metallicfinish och ljusgråa färger.

Inredning, textilier och utrustningsdetaljer ombord ger nu mer besked om modern stil, vilket italienska varv är väldigt duktiga på. Just den här båten har dessutom en extremt hög nivå på allt handarbete ombord, vilket säger en hel del när Colombo är i farten.

För designen svarar två designföretag: Victory Design – Brunello Acampora, som står för skrovet, och studion Nuvolari-Lenard, som har designat båtens profil.

Den stora cockpiten och en stor yte för solbadande visar att detta är en båt som i högsta grad lämpar sig för utomhusaktiviteter under fina dagar. Även under tak är känslan att besättningen och passagerarna befinenr sig under bar himmel.

Tack vare båtens väl tilltagna bredd har den en soffgrupp för sju personer och ett matbord i mitten. Under däck finns fem bäddar i två kabiner.

Badrummet är utrustat med dush och har två ingångar.

För motorerna står svenska Volvo Penta med ett IPS-system som ger 300 till 370 hk, joystick med mera.

Båten får premiär på båtmässan i Genua i oktober.

Tekniska specifikationer:
Material: Glasfiber
Längd ö a: 12,69 m
Läng skrov: 11,37 m
Bredd: 3,65 m
Kabiner: 2
Bäddar: 5
Motorer: Volvo Penta från 2 x 300 hk upp till 2 x 370 hk
Propulsionsystem: Volvo Penta IPS 400-450-500
Deplacement: 9,00 ton
Bränsletank: 990 liter
Vattentank: 350 liter
CE-klass: B
Info: www.colomboboats.it

Solen sken ikapp med Björn Hansen i kvartsfinalen på Stena Match Cup Sweden och till och med de instabila och stundtals hårda vindarna gick hans väg när han blev klar för semifinalerna på söndagen. Klipporna runt Marstrandsarenan var fyllda till brädden av en entusiastisk publik.

– Det är alla matchracingseglares dröm att få segla semifinal här, sa Björn som seglat på topp hela veckan.

Även Peter Gilmour, Ian Williams och Jesper Radich är klara för semifinalen.

Vindarna var starka men samtidigt byiga och instabila, vilket gjorde kvartsfinalen besvärlig för seglarna. Phil Robertson fick direkt två straff och en tjuvstart men lyckades ändå komma ikapp Hansens Mekonomen team i den första matchen.

– Vi tog ett snack och beslöt att hitta vår egen väg och segla mer på hur vinden vred än på motståndaren, förklarade Björn som vann med tre raka segrar mot Nya zeeländaren Phil Robertson.

Björn Hansen vann som första svensk Match Cup Sweden 2007, och för en månad sedan tog han sin andra seger i World Match Racing Tour i Korea. Inför semifinalen fick han välja sin motståndare och valde då Jesper Radich, vilket lämnar Peter Gilmour med Ian Williams som motståndare. Hur ser han på finaldagen?

– Det blir stenhårt för alla fyra, de är otroligt duktiga. Gilmour har vi historiskt haft ganska lätt för, men vi vet också att när han kommer igång är han närmast oslagbar, fortsätter Björn.

Peter Gilmour plockade fram all senioritet mot sin adept Torvar Mirsky och seglade ifrån honom i tre raka matcher. Men det var inte utan skärmytslingar på banan, för de båda kolliderade flera gångar och en serie häftiga meningsutbyten utbröt.

– Vi är väldigt lyckliga att ha gått till semifinal efter en svår grundomgång där vi kämpade för våra liv, säger sjufaldige Match Cup-vinnaren Peter Gilmour.

Britten Ian Williams, som tog den tredje semifinalplatsen, hade tuffa matcher mot Damien Iehl, med flera straff och attacker, medan dansken Jesper Radich seglade starkt mot fransmannen Mathieu Richard och vann sin avgörande 3-1 match stort.

Semifinalerna i Stena Match Cup Sweden seglas imorgon söndag från kl 9 och finalen på eftermiddagen.

Resultat Kvartsfinaler Stena Match Cup 2011
Björn Hansen – Phil Robertson 3-0
Peter Gilmour – Torvar Mirsky 3-0
Ian Williams – Damien Iehl 3-1
Jesper Radich – Mathieu Richard 3-1

Info:
www.matchcupsweden.com
Facebook: Match Cup Sweden
Twitter: MatchCupSweden

Foto: Dan Ljungsvik.

Datacom-Lindahl är totalsegrare i ÅF Offshore Race 2011. Skeppare Rolf Aspholm tog hem sin tredje totalseger. – Jag är så stolt. Vägen hit har varit kort och krokig. På rekordtid har jag fått ihop en besättning som verkligen fungerat som ett team. Därför vann vi, säger Rolf Aspholm.

För vägen till totalsegern har inte varit lätt. Först fick han båten för sent. Sedan hade han problem med att hitta den besättning han ville ha. Och när han väl hade fått ihop den fanns det väldigt lite tid kvar att träna tillsammans.

– Nu är det ju så att alla i besättningen är oerhört erfarna havskappseglare, så var och en kan ju sitt jobb. Men segling är ett lagarbete, och för att fungera optimalt ihop måste du träna ihop, säger han och tillägger:

– Roger Nilsson, som ju seglat flera stycken Volvo Ocean Race, var oerhört viktig för oss. När det blåser så lite som det gjorde gäller det att ha en duktig väderman och Roger är bäst.

Själva seglingen runt Gotland tycker Ralf Aspholm var en av de mentalt jobbigaste han varit med om. Och då var detta ända hans 21:a tävling.

– Som skeppare finns det så mycket att oroa sig över när det blåser lite, saker du inte hinner bry dig om när det blåser bra, och det tär på dig, säger han.

Det är vägval, hela tiden vägval. Och så är det vad konkurrenterna gör. Och hur man ska reagera på det. Variablerna är oändliga.

– Tillslut fick jag också börja ransonera dricksvattnet ombord. Jag var rädd att det inte skulle räcka, men så kom vinden. Äntligen, säger han, är tyst en stund och säger:

– Vad roligt det var. Och vi vann. Också över Ran. Niklas Zennströms Ran är en av världen vassaste segelbåtar. Allt hos Ran är tipptopp. Och besättningen är heltidsproffs. Och vi vann. Det är som om AIK skulle slå Milan. Chansen finns, men sannolikheten är liten.

Totalsegrare:
Datacom-Lindahl , skeppare Ralf Aspholm
Klassegrare:
ORC Int Charlie
Datacom-Lindahl, skeppare Ralf Aspholm
Classic Baltic Race
Volonté, skeppare Maria Krafft
SRS Bravo
S/Y Maskin, skeppare Noel Barkelius
SRS Alfa 1
Vindile, skeppare Bengt Eriksson

Kommentarer

SRS Alfa 2 Segraren 10:49:37 2011-07-10

Team OBK med Accenten Linnea.

Björn Hansen och hans Mekonomen Team regerar i Marstrand. Toppformen från hela grundomgången höll i sig även i semifinalen, där Hansen slog ut dansken Jesper Radich. – Det känns fantastiskt att vara i final. Senast var det spöregn och 20 sekundmeter, nu kan vi nog få mer publikstöd, sa Björn Hansen.

Hansen tog greppet redan i starten där han lurade ut Radich till en tjuvstart och sen tog en överlägsen ledning som han drygade ut till 200 meter in i mål. Hansen vann semifinalen med 3-1.

– Vår taktiker Gustav Tempelman fortsätter att göra ett kanonjobb och resten av gänget gör också livet lätt för mig, menade Hansen som gillade dagens stabilare vindförhållanden.

Jesper Radich gjorde en bra prestart, men sekunderna innan start fick han problem med förseglet vilket Hansen genast utnyttjade till sin fördel.

Björn Hansen, som var den förste svensk som vann Match Cup Sweden, har nu möjlighet att ta sin andra seger i Marstrand och sin andra seger för året. Hansens Mekonomen Team vann deltävlingen i World Match Racing Tour i Korea i början av juni. Hansen är innan Match Cup i Marstrand åtta i VM-serien WMRT.

I finalen möter Hansen britten Ian Williams som tog tre raka segrar mot Peter Gilmour, Australien, sjufaldig mästare i Marstrand.

Ian Williams har tidigare inte haft framgångar i Stena Match Cup Sweden och såg fram emot mötet med Björn:

– Björn är stekhet och objektivt är han favorit i finalen, men vi tror att vi kan slå honom, sa Williams.

– Vi mötte Williams i Korea och vann med 3-0, sen förlorade vi i Portugal med 3-1, så nu känns det som att det är vår tur igen, avslutar Hansen inför finalen.

Semifinal Stena Match Cup Sweden
Ian Williams – Peter Gilmour 3-0
Björn Hansen-Jesper Radich 3-1

Britten Ian Williams vann finalen mot Björn Hansens Mekonomen Team i Stena Match Cup Sweden 2011. Trea var Jesper Radich, Danmark, som vann över Peter Gilmour, Australien. Björn Hansen seglade med självförtroende och säkert utan misstag genom hela Stena Match Cup Sweden i Marstrand och vann hela grundserien och sin semifinal.

Ställningen i finalen mot Ian Williams var 2-2, men i sista och avgörande matchen i finalen fick han två straffar i rad och därmed var hans chanser till seger borta.

Hansen hade en knapp ledning när han och britten Ian Williams skulle runda sista märket och segla med spinnaker mot mål. I rundningen kolliderade Hansen med Williams båt och fick sitt första straff och direkt därefter hindrade han Williams båt i rundningsmanövern.

– Första straffet var inget att säga om, sen chansade vi och fick ett till, sa Hansen.

– Men att vara här som svensk seglare och segla final på Marstrand inför den här publiken ger rysningar,

Ian Williams team kunde segla hem sin första seger i Stena match Cup Sweden.

– Det är en fantastisk seger. Vi seglade bra och fortsatte att kämpa och tro på en seger. Det är ett otroligt evenemang och det var en otroligt härlig seger för oss som aldrig lyckats riktigt bra här, sa Ian Williams.

I matchen om tredje pris vann dansken Jesper Radich över sjufaldige Marstrandsvinnaren Peter Gilmour, Australien.

– Resultatet är riktigt bra och vi är glada, speciellt med tanke på alla misstag vi gjorde i grundserien, sa Jesper Radich.

Resultat Finaler Stena Match Cup 2011
Ian Williams – Björn Hansen 3-2
Jesper Radich – Peter Gilmour 2-0
Slutresultat Stena Match Cup 2011
1. Ian Williams, Storbritannien
2. Björn Hansen, Sverige
3. Jesper Radich, Danmark
4. Peter Gilmour, Australien
5. Torvar Mirsky, Australien
6. Damien Iehl, Frankrike
7. Mathieu Richard, Frankrike
8. Phil Robertson, Australien
9. Johnie Berntsson, Sverige
10. Keith Swinton, Australien
11. Alvaro Marinho, Portugal
12. Francesco Bruni, Italien
13. Rasmus Viltoft, Danmark
14. Mattias Rahm, Sverige

Info:
www.matchcupsweden.com, Facebook: Match Cup Sweden, Twitter: MatchCupSweden

På fredagseftermiddagen avgjordes Celebrity Race på Marstrand, den årliga kändisseglingen under Stena Match Cup Sweden. I årets tävling medverkar ett 20-tal stora svenska artister och elitidrottare. Bland annat kommer vi att se Carola, Bygg-Matte och Anja Pärson dra i tamparna. Tio kändistäta båtar tävlar mot varandra i en hetsig och actionfylld kamp om äran under ledning av världens bästa seglare.

I dag kl. 15.00 seglas Celebrity Race för fjärde året i rad, en uppskattad aktivitet bland såväl Marstrandsbor som turister och åskådare. I årets startfält blandas artister, idrottare, racerförare och kartläsare, dansare och skådespelare kända för hela svenska folket.

Startfält i Celebrity Race 8 juli, 2011
Carola Häggkvist
Janne ”Flash” Nilsson
Bygg-Matte
Tina Thörner
Sigrid Bernson
Malin Johansson
Magnus Kahnberg
Loui Eriksson
Fredrik Pettersson
Marcus Samuelsson
Stefan Sauk
Anja Pärson
Isabelle Gulldén
Jonathan Stenbäcken
Thomas Ravelli
Josefin Lillhage
Jennifer Brown
Stefan Odelberg
Pelle Petterson
Peter Swartling
Ulf Ekberg
Richard Engfors

Fakta Celebrity Race
Två korta Fleet Race korar vinnaren i Celebrity Race för Stena Match Cup Sweden. Det innebär att alla tio båtar startar samtidigt på given signal. Varje båt seglar mot en boj och plockar upp en flagga som är fäst på bojen när den rundas. Först tillbaka över mållinjen med flaggan ombord vinner respektive race. Seglingarna kommer att följas tätt av publiken från klipporna och av media från pressbåtar ute på vattnet. Ifjol tog Audi hem segern med hjälp av Maria Pietilä Holmner och Hans Olsson. Året dessförinnan segrade Childhood med Alexandra Zazzi och Sara Lumholdt i spetsen.