SBU

Miljö och kommunikation var två av de viktigaste frågorna vid Svenska Båtunionens Båtriksdag (årsmöte), som hölls i Helsingborg 28–29 mars. Ett av resultaten kan bli en miljöcertifiering av båtklubbar landet runt.

Sedan flera år har Svenska Båtunionen delat ut pris till Miljöbästa Motorbåt och Segelbåt på båtmässan Allt för sjön i Stockholm. Detta kommer troligen att förändras till att bli ett mer generellt miljöpris till en båt, ett tillbehör eller någon annan produkt eller tjänst för båtlivet.

Anledningen är både att båtmarknaden och båtförsäljningen har förändrats snabbt och att det idag finns ett betydligt större utbud av miljömässigt bra produkter för båtlivet. Så var dock inte fallet när priset instiftades för snart tio år sedan.

Miljöcertifiering av båtklubbar kan bli verklighet efter en motion till Båtriksdagen från Södra Roslagens Båtförbund. De vill i sin motion att informationsmaterial tas fram till både båtklubbar och båtägare för ett kommande certifieringsprogram.

SBU:s styrelse håller med och ville i sitt svar till motionen medverka till att ta fram ett kontrollsystem för en frivillig miljöcertifiering av båtklubbar.

Information och transparens var i fokus för en motion från Gästriklands Båtförbund. De vill att Unionens kommittéer löpande ska informera båtförbundens ombud i aktuella frågor.

Båtriksdagen gick helt på motionens förslag, som bland annat innebär att en plan ska tas fram för att samverka på ett djupare plan än idag.

Båtriksdagen beslutade också om hur SBU:s långsiktiga mål ska se ut i en reviderad verksamhetsplan för 2015. I den beskrivs bland annat hur SBU ska medverka till långsiktiga mål för ett båtliv med livskvalitet och hur SBU med sina över 170 000 medlemmar bör vara en naturlig samarbetspartner i alla frågor som rör svenskt båtliv.

Vid de sedvanliga valen utsågs Bengt Gärde från Lidingö Båtförbund till ordförande för en ny tvåårsperiod.
Lars-Åke Redéen

Bildtext:
Den nyvalda styrelsen för Svenska Båtunionen. Fr. v. Rein Lillesaar, Smålands Båtförbund, Lars Afzelius, Västkustens Båtförbund, Christer Friedh, Blekinge Båtförbund, Harald Mårtensson, Östergötlands Båtförbund, Bengt Gärde (ordförande), Lidingö Båtförbund, Lasse Carlsson, Västkustens Båtförbund, Karl-Axel Wennerstrand, Vänern Väst Dalslands Kanals Båtförbund, Kristian Ehrling, Lidingö Båtförbund, och Kjell Holst, Skånes Båtförbund. Saknas på bilden: Kenneth Svensson och Christer Olsson, båda Saltsjön-Mälarens Båtförbund. Foto: Lars-Åke Redéen, Båtliv.

Många bostadsinbrott kan förhindras med hjälp av så kallat märk-DNA. Det visar polisens preliminära utvärdering av ett pilotprojekt i Stockholm där 1 500 hushåll har följts under ett år. Metoden ska nu testas i ett nytt projekt för att minska stölder av båtmotorer, drev, båtar och övrig utrustning vid Näsbyvikens båtsällskap i Täby utanför Stockholm.

Märk-DNA är den modernaste tekniken av stöldskyddsmärkning på marknaden och den har visat på goda stöldförebyggande effekter då märkta föremål är mindre attraktiva att stjäla. Metoden möjliggör också spårning av stulet gods tillbaka till ägaren. Polisen har tillsammans med bland annat SSF Stöldskyddsföreningen och de största försäkringsbolagen genomfört ett så kallat hot-spot-projekt i tre Stockholmskommuner under 2014, för att utvärdera om metoden kan minska inbrott. Slututvärdering pågår, men hittills pekar allt på mycket goda resultat.

Nu är det dags att genomföra ett motsvarande stöldförebyggande ettårigt projekt i båtvärlden med start den 1 april för medlemmarna i Näsbyvikens Båtsällskap. Bakom projektet står också båtförsäkringsbolaget Svenska Sjö och SSF Stöldskyddsföreningen som även samverkar med polisen.

Näsbyvikens Båtsällskap, som utsetts till årets båtklubb 2014, är en allmännyttig ideell förening, ansluten till Svenska Båtunionen som bildades 1935 och idag har cirka 750 medlemmar.

– Vi har haft stora problem med stölder av framförallt båtmotorer och drev och genom projektet hoppas vi att försvåra för tjuvarna och göra motorer och tillbehör mindre attraktiva att stjäla, säger Roger Alm, ordförande i Näsbyvikens Båtsällskap.

Projektet går ut på att båtägarna får tillgång till DNA-märkning från SSF som ska användas på båt, motor, drev, trailers och annan stöldbegärlig utrustning. Området kommer också att skyltas upp ordentligt för att informera om att märkning är genomförd.

– Vi ser fram emot att se resultatet av projektet säger Per Grywenz på Svenska Sjö, som försäkrar klubbanslutna båtägare. Vi har naturligtvis ett stort intresse av att minska den här typen av stölder för att våra kunder ska få ett problemfritt båtliv och för att inte behöva höja premierna gentemot försäkringstagarna.

Båtmotorstölderna i Sverige har minskat marginellt mellan 2013 och 2014, enligt Brottsförebyggande Rådet, Brå. Men problemet är fortfarande stort. Under 2014 polisanmäldes drygt 2 500 båtmotorstölder.

– Vi tror starkt på DNA-märkning som metod och projektet är viktigt för att bedöma effekterna av märkning som förebyggande metod mot båtstölder, säger Annika Brändström, vd på SSF Stöldskyddsföreningen.

Projektet vid Näsbyvikens Båtsällskap kommer att utvärderas ur ett brottförebyggande perspektiv och planer finns på att det kommer att ske i samband med projektarbete i utredningskriminologi vid Gävle Högskola under ledning av professor Jerzy Sarnecki.

Fakta:
DNA-märkning innebär att en fluorescerande vätska, osynlig för blotta ögat, men synlig med hjälp av UV-ljus, appliceras på det som ska märkas. Varje märkning har ett unikt DNA som går att spåra internationellt och är omöjligt att avlägsna, då minsta partikel av blandningen innehåller en unik kod. SSF:s DNA-märkning innehåller också en stor mängd mikropunkter som möjliggör avläsning och ägaridentifiering på plats dygnet runt.

Märkningen reagerar på UV-ljus vilket gör den lätt att hitta för Polisen. Alla polisbilar i Stockholms Län har utrustas med UV-lampor för att lättare hitta DNA-märkt stöldgods, dessa är finansierade av Stöldskyddsföreningen.
För att visa att någonting är märkt fästs också petsäkra varningsdekaler på det märkta föremålet.

Natten till 17 maj 2014 brann Klinte Båtklubbs klubblokal ner. Innan jul var fastigheten uppbyggd igen.

Klubben, med knappt 50 medlemmar, förlorade inte bara sin fasta punkt utan även material från 40 års verksamhet, dyrbara marina tavlor med mera.

– Det var väldigt tufft, men ganska snabbt beslöt vi oss för att bygga upp fastigheten igen, säger klubbens ordförande, Mats Ågren.

– Vi hade en fullvärdesförsäkring, men värdet var okänt för oss. Länsförsäkringar var väldigt schyssta och kom ganska snabbt fram till att vi skulle få möjlighet att bygga upp fastigheten igen och innan jul stod den klar.

I början av juli gjöts grundplattan till det nya klubbhuset. Samtidigt som bygget startade uppmärksammades båtklubben på att det fanns externa medel att ansöka om för att främja besöksnäringen på gotländsk landsbygd.

– Förutom försäkringspengarna fick vi en del pengar från Tillväxtverket via Region Gotland för att utveckla gästhamnsverksamheten. Vi fick till och med en bastu, säger Mats Ågren.

På Luciadagen 13 december invigdes Klinte Båtklubbs nya kafé och klubblokal.

– Utifrån den eländiga branden fick vi helt nya lokaler och servicehus. Det var verkligen ett lyft för oss. Själva bygglovsprocessen tog bara fyra veckor och Region Gotland med sina tjänstemän var oerhört välvilligt inställda.

Länsförsäkringar värderade båtklubbens fastighet till cirka 2,8 Mkr. Med försäkringspengarna, egna insatser och bidrag har båtklubben investerat totalt det dubbla.

Info: www.klintebatklubb.se

Den 28–29 mars är det dags för Svenska Båtunionens årsmöte, Båtriksdagen. I år hålls Båtriksdagen i Helsingborg. Bland annat ska Båtriksdagen ta ställning till motioner om miljöcertifiering av båtklubbar och SBU:s framtida inriktning.

På fredagskvällen kommer marinbiologen Kristin Johansson att informera deltagarna om ”Livet under ytan” i Öresund. Därefter hälsar Helsingborgs borgmästare hälsar Båtriksdagen välkommen i Rådhuset kl. 09.30 på lördagsmorgonen.

Under lördagen blir det också en busstur till olika delar av Helsingborg. Rundturen avslutas med lunch på Sofieros slott. Guider kommer att ordna sightseeing i Helsingborg och Helsingör för medföljande under båtriksdagsförhandlingarna.

De sedvanliga förhandlingarna påbörjas på Marina Plaza direkt efter lördagens lunch. Kl. 18.30 ajourneras förhandlingarna för att fortsätta på söndagsmorgon.

På lördagskvällen hälsas nya deltagare välkomna, förtjänsttecken delas ut och efter middagen blir det besök av spexare från Lund.

Alla handlingar och underlag med motioner och propositioner finns på SBU:s hemsida.

Info: www.batunionen.com

Svenska Sjö som sedan starten 1967 ägs och drivs av Sveriges båtägarorganisationer, söker nu försäkringsrådgivare i hela landet.

Tjänsten är initialt en säsongsanställning mellan april och september och uppgiften är att aktivt kontakta båtägare och göra en genomgång av dennes båtförsäkring och vid behov
sälja Svenska Sjös omfattande båtförsäkringar.

Arbetet är självständigt och helt provisionsbaserat och du bestämmer själv hur mycket du vill arbeta med detta.

För att lyckas behöver du vara social och strukturerad. Nödvändig utbildning får du av
Svenska Sjö. Du behöver ha tillgång till bil, mobiltelefon och dator med internetuppkoppling då all
administration går över företagets hemsida www.svenskasjo.se

Under 2015 genomför Svenska Sjö en rad förbättringar i villkoren och vi är övertygade att detta tillsammans med vår höga kundnöjdhet, inte minst vid skada, kommer att göra jobbet både roligt och uppskattat. Det borde därmed också kunna ge en hygglig förtjänst.

Är du intresserad eller har någon du tror är intresserad så tveka inte att kontakta mig, helst per mail och före 15 mars

Med vänlig hälsning
Per Grywenz, vd Svenska Sjö AB
per@svenskasjo.se

I år får 27 organisationer dela på det totala statsbidraget om 27,8 miljoner kronor, varav 18,7 miljoner kronor är organisationsbidrag och 9,1 miljoner kronor projektbidrag. Det statliga anslaget till friluftsorganisationer är oerhört viktigt för friluftsorganisationernas överlevnad. Det möjliggör allt från lärarfortbildning i orientering, friluftsliv i skolor, integration och ungdomar i fjällen till cykelleder och skridskobanor. Barn och ungdomar är prioriterat även i år.

– Friluftsorganisationerna bidrar till att vi rör på oss och att vi får vara med i ett socialt sammanhang, det gäller alla åldrar och samhällsgrupper och oavsett var du bor i landet. Vi lämnar därmed ett både viktigt och stort bidrag till samhället i form av förbättrad folkhälsa och lägre sjukvårdskostnader. Men organisationerna är i mycket stort behov av ytterligare resurser för långsiktig överlevnad om vi skall nå riksdagens uppsatta friluftspolitiska mål, säger Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

Organisationen Svenskt Friluftsliv ansvarar för fördelningen av bidrag sedan år 2011. Totalt inkom 71 ansökningar från 27 olika organisationer om t otalt belopp över 45 miljoner kronor och översöknings-graden var 61 %.

Sammanfattning av fördelning av medel se nedan i detta pressmeddelande. För att ta del av hela protokollet om fördelningen besök www.svensktfriluftsliv.se/bidrag.

Här redovisas i sammandrag beslutet om fördelning av 2015 års anslagsmedel fattat av Svenskt Friluftslivs fördelningskommitté.

Organisationsbidrag per organisation, kr
Svenskt Friluftsliv, 1 800 000
Cykelfrämjandet, 500 000
Friluftsfrämjandet, 8 600 000
Hälsofrämjandet, 200 000
Livräddningssällskapet, 1 840 000
Turistföreningen, 865 000
Kryssarklubben, 300 000
Sportfiskarna, 4 000 000
Båtunionen, 365 000
Frisksportförbundet, 50 000
Folksportförbundet, 30 000
Cykelsällskapet, 50 000
Fjällklubben, 60 000
Summa organisationsbidrag: 18 660 000

Verksamhetsbidrag (projekt) per organisation, kr
Scouterna, ”Scouting för alla”, ”Breddat friluftsliv”, 1 346 000
Sportfiskarna, ”KlassDraget”, 1 200 000
Turistföreningen, ”Get real summer 2014”, ”Unga utvecklar fjällen
Tillsammans – verksamhet för integration”, 800 000
Cykelfrämjandet, ”Vi rullar fritt”, 566 000
Båtunionen, ”Funktionärsskolan”, 180 000
Gång- och vandrarförbundet, ”Vandring för unga och äldre – Sverigevandringen”, 35 000
Orienteringsförbundet,”Lärarfortbildning i orientering steg 2”, 405 000
Livräddningssällskapet, ”Livräddarföreningar”, ”Issäkerhetsrådet”, 480 000
Naturskyddsföreningen, ”Mer friluftsliv i skolan”, 845 000
Friluftsfrämjandet, ”Gilla backen”, 1 250 000
Klätterförbundet, ”Uppstart av bredd och friluftskommitté”, ”Alpina tjejer”, ”Klättring med
socioekonomiskt utsatta grupper”, ”Informationsbroschyr till markägare”, 415 000
Kanotförbundet, ”Paddelpasset”, 250 000
Jägareförbundet, ”Nya svenskar i naturen”, 508 000
Förbundet Skog och Ungdom, ”Näverbiten”, 150 000
Cykelsällskapet, Underhåll cykelturistleder, 200 000
Kryssarklubben, ”Ungdomar upplev skärgården!”, 360 000
Skridskoförbundet, ”Skridskobanor”, 200 000
Summa verksamhetsbidrag: 9 190 000

Om några dagar kommer runt 100 000 förväntansfulla, längtande och båtintresserade människor att strömma in genom portarna på Stockholmsmässan för att ta del av nyheter och det breda utbud som Allt för sjön bjuder på i år.

Svenska Båtunionen är som vanligt med men på ny plats i C-hallen monter; C 18:29 bredvid KMK, Stiftelsen Hållbara hav och Transportstyrelsen.

Vi fokuserar på tre teman i vår stora monter i år:

Båtmiljö: I vår monter presenteras projektetet Ren botten utan gift och vår nya sajt Båtmiljö.se. Här kan du få tips hur du ska göra för att hålla din botten ren utan att använda onödigt mycket bottenfärg och hur du kan miljöanpassa ditt båtliv.

Sjösäkerhet: I år satsar vi mer än någonsin på att sprida budskapet om att använda flytväst. Vi anordnar en tävling där Allt för sjöns besökare kan nominera en vän till en flytväst med texten Världens bästa [VALFRI] (kanske “mormor”, “farfar”, “syrra”….).

Navigationskunskaper: Nämnden för båtlivsutbildning är på plats och berättar allt du behöver veta om olika navigationsutbildningar för fritidsbåtar.

Vi anordnar också ett öppet miljöseminarium tillsammans med Allt för sjön. Du hittar info på www.batunionen.com

Under 2015 kommer Nynäshamns Segelsällskap att fira sitt hundraårsjubileum genom att arrangera ett antal svenska mästerskap, Skärgårdskryssarpokalen och VM för 5,5:or samt en större veteranbåtsfestival.

Veteranbåtsfestivalen arrangeras av Nynäshamns Segelsällskap tillsammans med Skärgårdskryssareförbundet 7–9 augusti. Båtarna anländer på torsdagen och under fredagen den 7:e och lördagen den 8:e blir det kappseglingar för segelbåtar, uppvisningar och parad för motorbåtar.

Hamnen är mycket publikvänlig och besökarna kommer nära båtarna när de ligger i hamn. Det kommer även att vara ett antal båtar som tar emot besökare för de som vill gå in i båtarna. I hamnen finns ett flertal restauranger, kaféer, stånd och bodar. I samband med festivalen kommer det även att bli flyguppvisning och utställning av veteranbilar.

Förra gången det var veteranbåtsfestival i Nynäshamn kom drygt 230 båtar från hela Europa och 80 000 besökare.

Info: www.nss100.se

Bildtexter:
Klassiska segelbåtar Foto Sofia Lind.
Klassiska motorbåtar. Foto: Annika Ahlstedt.

På lördagen blev det helt officiellt att Näsbyvikens Båtsällskap har utsetts till Årets Båtklubb 2014 av tidningen Båtliv. Klubbens ordförande och ytterligare några personer från Näsbyvikens BS tog emot den fina sjömanskistan laddad med båttillbehör värda långt över 100 000 kr.

Årets Båtklubb belönas traditionellt med en specialbyggd skattkista i massiv mahogny med båtprylar till ett värde av närmare 150 000 kr. Kistan tillverkas av Orust Yacht Service i Henån och prisutdelningen äger rum på Båtmässan i Göteborg.

Tävlingen för att utse Årets Båtklubb 2014 fick ett antal mycket intressanta nomineringar från båtklubbar i hela landet. Flera båtklubbar pekade på stora insatser för att bygga om och restaurera sina anläggningar. Juryn föll dock för Näsbyvikens Båtsällskaps starka engagemang inom flera områden.

Juryns motivering till årets vinnare:
”Näsbyvikens Båtsällskap är stor, välskött och bra organiserad. Den arbetar på ett förtjänstfullt sätt med det som båtlivet i allmänhet ska stå för. Båtsällskapet skapar goda förutsättningar för gott kamratskap, trivsam samvaro och förståelse för en god miljö hos sina medlemmar.”

Info om vinnaren: www.nbs.a.se

Svenska Sjös kunder är bra på att anpassa försäkringsbeloppet för sina båtar till rådande marknadsvärde. Under 2014 hade Svenska Sjö 50 totalskador av totalt drygt 1 900 skador. Det innebär att totalskadorna utgjorde 2,6 % av alla skador.

– I dessa fall avvek marknadsvärdet från det försäkrade värdet med i mindre än 10 % och det får man väl ta som inom felmarginalen då det är svårt att exakt pricka marknadsvärdet varje dag, säger Per Grywenz.

– Vi ber alltid våra kunder att se över sitt försäkringsbelopp vid förnyelser. Det verkar ha gett effekt.

Under 2014 stod totalskador för 2,6 % av antalet skador och cirka 12 % av det totala utbetalda skadebeloppet. Premien för totalskaderisken utgör samma andel, eller i snitt 163 kr per kund hos oss.

Delskador, det vill säga reparationer, står för 97,4 % av antalet skador och 88 % av de totala skadeutbetalningarna. Denna grupp ökade under året med ca 20 %.

– Svenska Sjös kunder har därmed fått mer för pengarna under 2014, säger Per Grywenz.

Svenska Sjö, som sedan 1967 ägs och drivs av båtägarorganisationerna är ledande specialister på båtförsäkring i Sverige. Bolaget har cirka 16 % av båtförsäkringsmarknaden.

I ett samarbete mellan forskningsprojektet CHANGE och SBU vill vi ta reda på hur effektiva de alternativa metoderna till bottenfärg är på att hålla påväxt borta.

Haven mår inte bra och vi måste alla göra vad vi kan för att minska gifttillförseln till haven. Istället för att använda båtbottenfärger kan man börja använda alternativa metoder att hålla påväxten borta.

Idag finns det ett flertal metoder och produkter tillgängliga på marknaden. Man kan också ta upp sin båt under säsong och rengöra den med högtryckstvätt.

Vi söker dig som vill prova något annat än bottenfärg. För många känns de alternativa metoderna till bottenfärg ännu alltför oprövade.

Vi vill därför i samarbete med vanliga båtägare runt om i landet ta reda på hur effektiva metoderna är, hur stor kostnaden är och hur mycket arbetstid respektive metod innebär under en säsong. Vi vill också ta reda på hur nöjd du var efteråt.

För att vara rättvisande vill vi endast ha med skrovrena båtar, alltså helt utan gammal bottenfärg. Som kontrollgrupp vill vi ha med några båtar som använder ostkustfärg.

Har du en båt som inte alls är bottenmålad, det vill säga skrovren, eller en båt som du är säker på att den är målad med ostkustfärg enligt tillverkarens instruktioner och vill hjälpa oss med att ta fram vetenskapliga fakta så ring eller skicka ett mail till:

Peter Dahl 076-203 2007, peter.dahl@cmb.gu.se vid Göteborgs universitet eller
Britta Eklund 070-604 7613, britta.eklund@aces.su.se vid Stockholms universitet

Läs mer om CHANGE på:
http://www.changeantifouling.com/

Svenska sjö, som sedan 1967 ägs och drivs av Sveriges båtägarorganisationer, arbetar ständigt med att utveckla sina båtförsäkringar och trygghetslösningar för dig som båtägare och medlem, men även din båtklubb. Från i år har bolaget ansträngt sig lite extra med en rad förbättringar för att öka din trygghet både på sjön och på land.

• Allrisk upp till 50’000 kr. Ingår i helförsäkring för medlemmar

• Utökat område under juni, juli, augusti ingår i helförsäkring för medlemmar.

• Maskinskada ingår i helförsäkring för medlem och för motorer upp till 5 år gamla. Därefter kan tillägg tecknas innan motorn är 10 år och gäller upp till hela 14 år.

• Uppläggningsmaterial båtvagn, stöttor och täckmaterial höjs till 20’000 kr, mot tidigare 10’000 kr.

• HEL +, den mest omfattande försäkringen – Försäkring till ett fast överenskommet försäkringsvärde är nu möjligt att teckna för båtar med ett värde över 100’000 kr, oavsett årsmodell.

• Självriskbonus upp till 1 500 kr. Om du säljer din båt får ny ägare som försäkrar båten i Svenska Sjö 500 kr i självriskbonus direkt. Du får behålla din till ny båt.

• Skadehistorikcertifikat – Om du säljer din båt kan du själv printa ett för att visa köpare din båts skadehistorik- Extra trygghet för köparen

• Ägarbonus – Svenska Sjö ägs av båtägarorganisationerna. Vid ett bra resultat går det tillbaka till dig som kund och till båtlivet i form av ägarbonus.

• Ny lägsta självrisk sänks till 1500/3000 kr där 3 000 kr gäller vid sjöskada.

• Sjöassistans ingår självklart i alla Svenska Sjös försäkringar

Nyheter för din båtklubb
Som du kanske känner till så är du som båtklubbsmedlem ägare av Svenska sjö, via Sveriges båtägarorganisationer. Det betyder att Svenska Sjö även har möjlighet att försäkra din båtklubb till ett förmånligt pris. Bolaget ber dig även uppmärksamma att det 2015 kan stödja din båtklubb enligt följande.
• När medlem tecknar båtförsäkring i Svenska Sjö ger de 100 kr till din båtklubb. Se till att de har klubbens uppgifter för smidig utbetalning.

• Båtklubben kan tjäna upp till 4 000 kr genom banner på hemsida och annons i medlemsutskick. Läs mer på hemsidan under rubriken ”För båtklubbar”

• Båtklubbens försäkringspremie har sänkts med 21%

Info: www.svenskasjo.se

Näsbyvikens Båtsällskap har utsetts till Årets Båtklubb 2014 av tidningen Båtliv. Det är en stor och välskött båtklubb som i ett storstadsområde ändå har lyckats bevara gott kamratskap och ett högt miljömedvetande hos sina medlemmar.

Årets Båtklubb belönas med en specialbyggd skattkista i massiv mahogny med båtprylar till ett värde av närmare 150 000 kr. Prisutdelningen äger rum på Båtmässan i Göteborg lördagen 7 februari, dit alla är välkomna.

Tävlingen för att utse Årets Båtklubb 2014 fick ett antal mycket intressanta nomineringar från båtklubbar i hela landet. Flera båtklubbar pekade på stora insatser för att bygga om och restaurera sina anläggningar. Juryn föll dock för Näsbyvikens Båtsällskaps starka engagemang inom flera områden.

Juryns motivering:
”Näsbyvikens Båtsällskap är stor, välskött och bra organiserad. Den arbetar på ett förtjänstfullt sätt med det som båtlivet i allmänhet ska stå för. Båtsällskapet skapar goda förutsättningar för gott kamratskap, trivsam samvaro och förståelse för en god miljö hos sina medlemmar.”

Info om vinnaren: www.nbs.a.se

Båtlivets finaste stipendium delas ut på Allt för sjön i mars 2015. Det är dags att fundera på vem som ska få Tummen Upp 2015.

Per Sahlin i Heleneborgs Båtklubb fick Tummen Upp 2014. På fritiden är han en hårt engagerad ungdomsledare i klubben.

Nu söker vi nästa vinnare av Tummen Upp. Båtlivs läsare väljer och nominerar kandidaterna till Tummen Upp, båtlivets mest ansedda pris till den bästa kompisen i båtklubben där stipendiaten belönas med 15 000 kr. Stipendiet delas ut i samarbete med International Färg AB.

Skicka oss ett E-mail eller ett brev med en text som beskriver din kandidat och helst även bilder på personen. Ju noggrannare nominering, desto större chans.

Vi söker en man eller kvinna som har uträttat något särskilt bra för sin båtklubb och sina båtkompisar. En riktigt bra kompis i båtklubben.

Tummen Upp görs i samarbete med International Färg AB. Vi behöver anmälningarna senast 9 januari 2015. Skicka dem till:
TummenUpp@batliv.se

eller till: Tummen Upp, Båtliv, Ö. Vittusgatan 36, 371 33 Karlskrona.

Tummen Upp är ett samarbete mellan tidningen Båtliv och International Färg AB

Bildtext:
Per Sahlin fick Tummen Upp 2014. Foto: Roland Brinkberg.

Ludvika Motorbåtsklubb blev Årets Båtklubb 2014. Nu är det dags att utse en ny och lika populär båtklubb.

Det var en värdig vinnare som mottog priset för Årets Båtklubb på Båtmässan i Göteborg i februari i år. Priset delades ut till vinnaren – Ludvika Motorbåtsklubb – på Båtmässan i Göteborg av Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen.

Priset är en sjömanskista i högsta kvalitet laddad med båtprylar till ett värde av cirka 125 000 kr.

Nu är det dags att utse ”Årets Båtklubb 2014”. Tillsammans med Båtlivs läsare vill vi hitta en båtklubb som uppfyller tävlingens förutsättningar. De är ni läsare som bäst vet vad som händer i klubbarna.

Den klubb som utses bör uppfylla detta:
”Utmärkelsen skall ges till en klubb, ansluten till något av Svenska Båtunionens båtförbund, som i sitt arbete har skapat goda förutsättningar för gott kamratskap, trivsam samvaro, gott sjömanskap, sjösäkerhet och förståelse för en god miljö hos sina medlemmar.”

Information om tävlingen finns på hemsidan www.AretsBatklubb.se

I juryn för Årets Båtklubb finns Lars-Åke Redéen, Båtlivs chefredaktör, Bengt Gärde, SBU:s ordförande, Lars Afzelius, ordförande i Båtlivs redaktionskommitté, Lasse Bengtsson, senior editor Båtliv, Peter Karlsson, Svenska Båtunionen, och Bo Wernlundh, sponsoransvarig Båtliv.

Omröstningen är öppen till och med 9 januari 2015.

Bildtext:
Ludvika Motorbåtsklubb tar emot utmärkelsen Årets Båtklubb 2013 på Båtmässan i Göteborg.

Sveriges i särklass största doublehandsegling (över 100 deltagare) med Pitstop inför efter sju framgångsrika år flera större förändringar. Endast fyra personer har under alla dessa år kunnat fullfölja samtliga seglingar (alltifrån bleke, dimma eller hård vind har satt stopp för många), dock har många startat alla år.

Genom modellen med Pitstop får fler orter komma i fokus både massmedialt och publikt. Seapilot2star kan genom kravet på AIS följas online, webbkameror ombord som direktsänder, samt med webbutsändningar från samtliga orter följas hem ifrån ”soffan”.

Deltagarna är allt från Familj till Volvo Ocean Race.

Nyhet 1: Varje klass startar gemensamt på varje ort. Långsammaste båtarna startar först.
Beräknad 1:a starttid är kl. 08.00 på varje ort.

Nyhet 2: 1:a start i Oxelösund sker på måndagen den 25 maj.
1:a start i Visby sker tisdagen den 26 maj.
1:a start i Oskarshamn sker onsdagen den 27 maj.

Nyhet 3: Banan görs något kortare (Landsort och Knolls Grund utgår). Ändras från 280 Nm till 260 Nm.

Nyhet 4: För att öka säkerheten vid undanvindssegling i hårt väder, kan seglingsnämnden vid skepparmötet meddela att det är tillåtet att välja om man vill segla med eller utan undanvindssegel under hela seglingen.
Man seglar då hela seglingen med det SRS-tal som gäller för det val man har gjort.

Nyhet 5: För att främja fler damer och ungdomar att delta ges en rabatt på startavgiften båtarbåtarbåtar som har en förstagångsdeltagare inom denna kategori.

Info: www.seapilot2star.se

Sjösport Charter Långedrag har släppt programmet för äventyrsseglingar till och med våren 2018. Hela programmet finns att ladda ner från företagets hemsida.

– En del av våra äventyrsseglingar är ganska långa och kräver planering och framförhållning för de som vill segla med oss. Normalt har vi jobbat med en säsong i taget men när vi nu lagt en plan för lite längre seglingar de närmaste åren kände vi ett behov av att ge kunderna en chans att också börja planera, säger Anders Svedberg.

Redan nästa år står till exempel Svalbard på programmet. Seglingen till Svalbard tur och retur beräknas ta sex veckor och delas upp i två treveckorsetapper. 2016 blir det bland annat en segling till och runt Skottland med besök på whiskydestillerier. 2017 ska Celeste delta i Fastnet Race för att därefter i etapper ta sig till Kanarieöarna via Portugal och Madeira för att avsluta året med att segla ARC till Västindien. Efter några månader med sol och badseglingar återvänder Celeste till Sverige på våren 2018.

Alla äventyrsseglingar genomförs med s/y Celeste of Solent, en Farr 65r som är byggd och säkerhetsklassad för att gå på alla hav med betalande gäster. För vanlig charter tar hon 20 gäster men på havsseglingarna så begränsas deltagandet till tolv personer plus besättning. 2–3 ordinarie besättning ingår alltid och samtliga har lång erfarenhet med Master of Yacht-behörighet.

– På de här seglingarna vill vi ge alla som drömmer om långsegling en chans att uppleva detta och dessutom på en stor och trygg havsseglare som inemellan kan nå farter på över 15 knop, säger Anders Svedberg.

Sjösport Charter tog 2013 över före detta Sjösportskolans charterverksamhet som funnits i Långedrag, Göteborg, sedan 1967. Sjösportskolan heter numera Sjöklar Kustakademi och är ett rent utbildningsföretag.

Info: http://www.sjosportcharter.se/nyheter/aeventyrsprogram-2015-2018/

Inför båtmässorna under våren har SBU inlett samarbete med mässarrangörerna i Göteborg och Stockholm för att kunna skapa förmåner för våra båtklubbar och deras medlemmar.

Medlemsrabatt på Båtmässan i Göteborg
Genom att BÅTKLUBBENS NAMN är medlem i Svenska Båtunionen kan vi nu erbjuda alla våra medlemmar rabatt på inträde och boende under båtmässan i Göteborg.

Inträde på båtmässan
Genom att du är medlem i vår klubb är inträdet 120 kr istället för 150 kr under helgerna och vardagsbiljetten 100 kr om du beställer och betalar biljetten på nätet. Barn och ungdomar upp till 16 år har fri entré.
Biljetter köps här: www.batmassan.se/sbu2015.

Bo på hotell i Göteborg under Båtmässan
Västkustens Båtförbund har förhandlat fram ett erbjudande för medlemmarna ibland annat BÅTKLUBBENS NAMN genom vårt medelmskap i Svenska Båtunionen får rabatt på Hotell Liseberg Heden under båtmässan i Göteborg. Rabatten är hela 20% på boende inkl. frukost.

Bokningarna sker enklast via Hotell Hedens hemsida:
http://liseberg.se/sv/hem/Boende/Hotell/Hotell-Liseberg-Heden/ , bokningskod: batmassa2014. Bokning kan också göras på telefon, uppge bokningskoden. Logipriserna inkluderar stor frukostbuffé. Hotell Liseberg Heden kommer också att lämna ett generöst erbjudande till er som besöker Båtmässan i Göteborg 2015.

I november genomförde Svenska Sjö en kundundersökning där 6 500 kunder svarade. Syftet är att löpande mäta kundnöjdheten avseende service, villkor och skadereglering. Tydligast var att hela 83% av kunderna som haft en skada under 2014 var mycket nöjda med skaderegleringen.

De kunder som haft skada var också mycket nöjda med det varv som reparerade skadan, där svarade 64 % att de var mycket nöjda. Rekommendationsvilligheten bland kunderna också hög. Hela 82 % svarade att de mycket troligen skulle rekommendera Svenska Sjö till vänner och bekanta.

– Vi har länge haft på känn att vi har nöjda kunder och nu har vi det svart på vitt vilket är oerhört glädjande säger Per Grywenz, VD för Svenska Sjö. Vi har förstås målsättningen att väldigt bra då vi som specialister inte gör annat än att jobba med båtförsäkring, man ska ha större förväntningar på oss än på andra, det är rimligt.

– Vi har en stor uppgift i att informera båtägarna om att kolla runt bland andra för att få referenser på skaderegleringskvalitet innan man väljer försäkring. Hela 75% av kunderna hade också valt oss genom rekommendation eller via tips från båtklubben vilket också är glädjande för oss då vi är medlemmarnas egen försäkring, vi är inte till för några andra.

Båtklubben är en viktig mötesplats även i framtiden. Vi kan också i svaren se att information från båtklubben läses i väldigt hög grad så även om kanske inte lika många kommer på möten som förr, så är man intresserad av vad klubben har att säga.

Svenska Sjö frågade även vad kunderna önskar lägga till i försäkringen. – Något som vi verkligen hörsammar och kommer att ta med i erbjudandet inför säsongen 2015, säger Per Grywenz.

Parallellt med kundundersökningen genomförde också Svenska Sjö en större intervjuundersökning bland Sveriges båtägare med frågor om hur man ser på sin båtförsäkring och hur och varför man beslutar sig för just den försäkring man har. Här framkom bland annat att cirka 1/3 av båtägarna valt ett renodlat båtförsäkringsbolag, 1/3 hade valt att försäkra genom hemförsäkringen, men också att 1/3 valt att inte försäkra båten.

– Det är en sak om båten är gammal och inte värd så mycket, men man ska inte glömma ansvarsförsäkringen som täcker skador på annan person eller egendom, båtklubbarna kräver också att båten är försäkrad, avslutar Per.

Rabatter som med råge täcker medlemsavgiften för klubbarna. Det var grundtanken när Västkustens Båtförbund (VBF) började planera erbjudanden för sina medlemmar.

– Vi har riktat in oss på tillbehör som bottenfärger, flytvästar, tågvirke, kapell, dynor, stöldsystem. Det kan utvecklas i det oändliga, säger Bo Wernlundh, ledamot i VBF:s styrelse, med ansvar för att utveckla klubbarnas och medlemmarnas förmåner.

Det har inneburit en hel del arbete med att ringa runt till olika båtföretag och fråga om de är intresserade av att lämna erbjudanden. Ingen har hittills tackat nej.

– Vi har 100 klubbar inom förbundet med cirka 20 000 båtägare, som alla är presumtiva kunder till båtföretagen. Självklart är det intressant att få dem som kunder.

Butikerna skapar erbjudanden som de lämnar till VBF, som lägger ut dem på sin hemsida.

– Det här går att utveckla ytterligare. Båtklubbarna har klubbhus, bryggor, inredningar och allt ska hållas i ordning. Så det handlar inte bara om båtföretag.

Bland annat har man fått bra feedback från ett hotell, som lämnade rabatter på boende i samband med förra årets båtmässa i Göteborg.

– De återkom och skapade i somras ett nytt erbjudande för alla SBU:are. De gjorde ett paket med rabatt på boendet och gratis inträde på Liseberg. Från att ha varit ett båtmässerbjudande utvecklades det till ett åretrunterbjudande från dem, vilket är väldigt roligt.

En förutsättning för hela konceptet är att alla medlemmar inom förbundet har ett medlemskort.

– Vi har skapat ett i kreditkortsformat med uppgifter om klubbens namn, att man är medlem i Västkustens Båtförbund, som är ett förbund inom SBU samt ett medlemsnummer. Görs köpen via nätet skapar vi en kod för det.
Text: Anne Adre-Isaksson

Info: www.vastkustensbatforbund.se

Nu har du chansen att följa med tidningen Båtliv till Nordens största båtmässa i Helsingfors. Där finns så gott som alla finska båtmärken representerade plus flera spännande nyheter som till exempel Grandezza 40 Fly och Flipper 880 ST. På köpet får du en skön resa över Östersjön.

Reseledare är Båtlivs Bengt Anderhagen, som bland annat berättar om en nyligen genomförd kryssning runt Kap Horn.

Pris 1 405 kr/person
I prisexemplet ingår:

Kryssning Stockholm–Helsingfors
Del i insideshytt (prisex när två vuxna delar hytt)
Två Bufféfrukostar
Två Buffémiddagar inkl. vin, öl, läsk och kaffe
Entrébiljett till båtmässan i Helsingfors 9/2
Föreläsning med frågestund inkl. kaffe och frukt
Bussresa från båten till Mässan
Gäller avresa 8/2 2015. Sista bokningsdatum är 9/1 2015. Erbjudandet kan ej kombineras med andra rabatter eller med hotellövernattning, erbjudandet gäller ej konferensgrupper.

Tid till havs
Du reser från Stockholm med Mariella på eftermiddagen och ombord hinner du fynda taxfree, äta gott och gå på föredrag. Med på båtresan finns Båtlivs egen sjösäkerhetsexpert, Bengt Anderhagen, som berättar om det senaste inom säkerhet och trivsel ombord.

Avgångstid
Avresa den 8/2 kl. 16.30. Nästa dag i Helsingfors. Åter i Stockholm 10/2 kl. 10.00.

Bokning
Maila team8@vikingline.com och uppge koden “BÅTLIV”. Det går även att ringa tel. 08-452 40 20, vardagar kl. 09.00–17.00.

Avbeställningsskydd
För dig som vill vara säker på att enkelt och billigt vid behov kunna avboka resan fram till 24 timmar innan avresa erbjuder vi vårt förmånliga avbeställningsskydd för 50 kr-. Då får du hela resans pris återbetalt, även utan läkarintyg.

Avgiften gäller per bokning (ej per person) och gäller även för hotellresor, dock ej för stugbokningar eller gruppresor.

Utan avbeställningsskydd dras 10% av resans pris i expeditionsavgift om du inte har läkarintyg, minimiavgift 100 kr.

Söndagen 23 november håller Svenska Båtunionen sitt Unionsråd (halvårsmöte) i Stockholm. På plats finns representanter för båtförbund i hela Sverige.

Svenska Båtunionen består av 27 båtförbund inklusive ett antal större klubbar. Dessa är i sin tur fördelade på cirka 900 båtklubbar landet runt med totalt cirka 175 000 medlemmar.

Det är representanter för alla dessa som samlas i Stockholm för att diskutera SBU:s verksamhet, mål och visioner och budget.

Unionsrådet hålls på söndag på hotell Sergel Plaza. Mer information finns på Unionens hemsida www.batunionen.com under avdelningen för Unionsråd och “Verksamhet”.

Som ny vd för Svenska Sjö har Per Grywenz stor makt över tiotusentals båtförsäkringar. Han ser Svenska Sjö som det självklara valet för ännu fler båtägare.

Per Grywenz är 51 år. Han började som vd för Svenska Sjö AB 1 oktober och kommer närmast från försäkringsjätten Trygg-Hansa, där han bland annat har varit chef för affärsutveckling inom privatdivisionen.

En udda detalj är att Per, som bor i Uppsala med sambo och tre barn, inte har någon egen båt.

Är du båtmänniska?
– Nej, och det är väl möjligen lite konstigt. Jag måste skaffa en båt. Å andra sidan känns det inte som något handikapp och det är inget som jag har dolt. Jag har dock haft ett par mindre segelbåtar båtar men båda är avvecklade.
– Alla de som säljer försäkringar och reglerar skador på Svenska Sjö måste däremot vara experter och det är de. Annars är det något fel.

Vilken blir din viktigaste roll på Svenska Sjö?
– Att göra Svenska Sjö mer attraktivt och ännu mera självklart bland båtägarna och då framförallt bland de som är medlemmar i båtklubb, det är ju främst för dom vi finns till. Vi är en medlemsförmån. Är det någonstans det dyker upp konkurrens så är det i nischer som till exempel båtförsäkring. Det är lättare att tränga igenom någons specialintresse. Därför måste vi marknadsföra oss och ständigt utvecklas.

Vad är viktigast för ett nischbolag inom båtförsäkringar?
– Skaderegleringen är väldigt viktig eftersom kunderna är kunniga, och båtklubbsmedlemmarna är och bör vara ännu kunnigare och de kan därmed vara väldigt kritiska och det med rätta Vi som företag måste försöka göra allt vi kan för att hitta vårt berättigande på den marknaden.

Hur ser du på Svenska Sjös position?
– Svenska Sjö är båtklubbsmedlemmarnas försäkringsbolag, men min känsla är att förståelsen för hur det hänger ihop nog har suddats ut rätt ordentligt. Ett sätt att bli bättre är att inte hela tiden bli jämförd med premie. Vi kan till exempel tydliggöra vad det innebär att båtklubbsmedlemmarna är delägare.

Förklara dig…
– Ett företag bör över tiden redovisa ett överskott, som i det här fallet går tillbaka till försäkringstagarna genom deras organisationer. Det ska vara smartare att försäkra sin båt hos oss eftersom vinsten går tillbaka till båtlivet.

Vill du att ni ger en återbäring?
– Absolut. Om det blir direkt till båtägaren eller till den lokala båtklubben, vilket jag tycker är naturligast, vet jag inte än, det är ett beslut för ägarna.

Vilken är Svenska Sjös roll?
– Om vi bara ska vara en av specialisterna på båtförsäkringar så blir vi väldigt utsatta för konkurrensen från de andra. Vi ska finnas där för att det inte ska skapas orimliga villkor eller höga priser och överskott som går båtlivet förbi. Vi ska vara det smarta valet för de med hårda krav på sin båtförsäkring och som tycker det är bra att ett eventuellt överskott till 100 procent kommer båtlivet till del och inte försvinner till någon anonym privat aktieägare.

Vilket uppdrag har du fått av styrelsen?
– Jag ska vända trenden uppåt för Svenska Sjö. Vi vill ha fler försäkrade båtar och inte bara vara garanten så att marknaden blir för dålig för båtägarna.

Vad ser du för möjligheter i samarbetet med Trygg-Hansa?
– Det är bara positivt att ha dem som formell försäkringsgivare. Dels blir allt enklare då vi snackar samma språk och båda har erfarenheter av och relaterar till Samma marknad, den svenska. Det underrättar väsentligt när man ska utveckla försäkringar. De är också väldigt proffsiga att ha att göra med.
– Sedan kan vi tillsammans med dom utveckla andra försäkringserbjudanden till Svenska Sjös kunder. Vi får se hur det kan utvecklas. Jag tror att vi ska vila lite på det innan vi drar igång något.
– Jag vill först skapa en tydligare bild av vad våra kunders ägarskap i Svenska Sjö innebär. Vi ska se till att det som är grunden – service, skadereglering och produkter – är i toppklass. Men för att stärka oss ytterligare på sikt måste vi göra något mer. Det kanske är att klubben får tillbaka en rejäl slant varje år om det blir ett överskott.
Lars-Åke Redéen

Bildtext:
Per Grywenz, vd för Svenska Sjö AB.

Bättre och billigare Båtklubbsförsäkring
Båtklubbsförsäkringen genom Svenska Sjö blir både billigare och bättre från 1 januari 2015. Då byter båtklubbsförsäkringen genom Svenska Sjö försäkringsgivare från Lloyds till Trygg-Hansa.
Skadekostnaden för försäkringen har varit stabil de senaste åren och resulterar nu för 2015 i en rejäl premiesänkning. Alla priser sänks med cirka 20 procent samtidigt som en del förbättringar genomförs.
– Från och med 2015 omfattas även båtförbundens verksamhet av hela grundskyddet. Flera moment får högre ersättningsbelopp och rättskydd omfattar även brottmål. Vi bedömer också att servicen vid större och mer komplicerade skador kommer att förbättras genom Trygg-Hansas lokala skadenätverk, säger Per Grywenz, vd för Svenska Sjö AB och Peter Karlsson på SBU.
SBU och Svenska Sjö hoppas att klubbarna kommer att uppleva det som positivt och att de som inte har tecknat tilläggsförsäkringarna gör det i ökad omfattning.
– Vi hoppas också att detta kan bidra till ännu starkare relationer med klubbarna. Medlemsförmånen med båtklubbsförsäkring och båtförsäkring är viktiga delar i medlemskapet och behöver ständigt utvecklas, säger Peter och Per.

Helena Nilsson är projektledare för det nya SBU-projektet ”Ren båtbotten utan gift”.

Vad innebär projektet?
– Det handlar om att minska användningen av biocidfärger och kanske i stället välja en båttvätt eller ett annat alternativ. Vi fokuserar på den svenska kusten öster om Öresund, säger Helena, som själv är seglare och tidigare jobbade som journalist på tidningen Segling.
– Vi kommer att åka runt till olika platser, prata med båtklubbar och kommuner. Dels för att inspirera till annat än att måla med giftig bottenfärg, dels för att visa vad man kan göra och vilka andra metoder båtägarna kan använda.
Vad ska du göra, rent konkret?
– Jag vill på olika sätt inspirera båtägare i stället för att ge pekpinnar.
– Vi ska bland annat nylansera hemsidan Båtmiljö.se under SBU:s flagg. Hemsidan byggdes upp 2010 av Skärgårdsstiftelsen, WWF och Baltic Sea 2020, men las tyvärr ner i juni 2014 på grund av minskade anslag.
Vad är viktigast att börja med?
– Att lyfta frågan och starta diskussionen i båtklubbarna. Vi kommer bland annat att lansera en film, som ska spridas digitalt, och en broschyr med giftfria alternativ.
”Ren båtbotten utan gift” löper till och med sista mars 2015. Helena kommer att dela sin tid mellan Svenska Naturskyddsföreningen och SBU.
Projektets syfte är att minska användningen av biocidfärger på båtar. Projektet finansieras av Havs- och vattenmyndigheten (HaV) med 2,1 Mkr. Därutöver lägger de fyra organisationerna cirka 500 000 kr. De fyra föreningar som står bakom projektet är Naturskyddsföreningen, SBU, Skärgårdsstiftelsen och Sportfiskarna.
Lars-Åke Redéen

Foto: Magnus Helander.

Har du provat ett alternativ till bottenmålning? Bor du längs ostkusten? Då vill vi gärna komma i kontakt med dig!

Det nya informationsprojektet Ren båtbotten utan gift ska lyfta fram miljövänliga alternativ till bottenmålning, såsom båtbottentvättar, skyddsdukar, ultraljud, Havstulpanvarningen med flera, och mer kreativa initiativ: exempelvis dykarklubbar som hjälper till med manuell skrubbning.

Hör gärna av dig till oss och berätta om dina egna eller din klubbs erfarenheter. Vi vill även ha kontakt med klubbar som hittat bra lösningar i samverkan med sin kommun.

Projektet Ren båtbotten utan gift är ett samarbete mellan Svenska Båtunionen, Skärgårdsstiftelsen, Sportfiskarna och Naturskyddsföreningen.

Det är bråttom, hör av dig redan i dag till projektledare Helena Nilsson: helena@batunionen.com