SBU

Svenska Sjös kundnöjdhetsmätning vid skada- höga betyg har blivit ännu högre. Båtförsäkringsbolaget Svenska Sjö mäter löpande kundnöjdheten i form av en enkät-undersökning som alla kunder som nytecknat eller haft en skada får möjlighet att delta:

• För helåret 2014 satte 83 % betyg 4–5 varav 58 % angav betyg 5 (femgradig skala).
• För jan–sep 2015 satte hela 86 % betyg 4–5 varav 60 % angav betyg 5

– Vi är glada för betygen i sig och i förbättringen som vi tolkar som mycket bra. Som ägda av båtägarorganisationerna och dess medlemmar är det extra viktigt för oss att ha hög kundnöjdhet. Det är som att ha bra relationer inom familjen, säger Jacob Enestad, skadechef på Svenska Sjö.

Info: www.svenskasjo.se

Regeringen höjer anslaget till friluftslivets organisationer med 20 miljoner kronor per år från och med 2016. Förslaget finns med i den budgetproposition som finansminister Magdalena Andersson kommer att presentera den 21 september. Det är ett mycket glädjande besked för det svenska friluftslivet.

Pressmeddelande:
Satsningen på friluftslivet är ett led i arbetet med att nå målen för friluftslivspolitiken där regeringen bland annat vill stärka friluftsorganisationernas stöd till skolans verksamhet med friluftsdagar och utomhuspedagogik samt satsningar på utevistelse för barn och unga, naturkontakt, fysisk aktivitet, mångfald och integration.

– Det är mycket glädjande att anslagshöjningen äntligen blir av. Det innebär att regeringen nu förstår vilka positiva effekter och bidrag friluftslivet levererar till samhället – inte minst vad gäller förbättrad folkhälsa och ökad miljömedvetenhet bland barn, ungdomar och vuxna. Men även de bidrag friluftsrörelsen ger till demokratisk skolning, integration och arbetstillfällen är säkert sådant som legat till grund för regeringens bedömning, säger Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

– Beskedet innebär att friluftslivets organisationer nu äntligen kan stärka och säkra den långsiktiga verksamheten och genomföra specifika satsningar inte minst för barn och ungdomar och för integration och mångfald. Detta är mycket, mycket glädjande för oss, säger Per Klingbjer, styrelseordförande för Svenskt Friluftsliv.

Företrädare för Socialdemokraterna och Miljöpartiet har vid flera tillfällen de senaste åren lovat att höja anslaget till det svenska friluftslivet och nu blir det verklighet från och med 2016.

Läs mer på regeringens hemsida: http://www.regeringen.se/artiklar/2015/09/ny-satsning-pa-friluftslivet/

De nordiska ländernas friluftsorganisationer uppvaktade Nordiska rådet och startar samarbetet ”Friluftsliv i Norden” – för att säkra och förbättra förutsättningar och möjligheter för friluftslivet idag och i framtiden.

– Målet är en gemensam nordisk handlingsplan för friluftslivet. Vi vill säkra att friluftslivet har en framskjuten och stark position. Friluftslivet och dess organisationer lämnar idag ett stort bidrag till samhället som inte så många tänker på – det handlar om ökad miljömedvetenhet, fysisk aktivitet, sysselsättning och demokrati, säger Ulf Silvander, generalsekreterare i Svensk Friluftsliv.

”Friluftsliv i Norden” är ett samarbetsprojekt mellan friluftsorganisationerna i Norge, Sverige, Danmark, Finland och Island. Det övergripande syftet med projektet är att öka kunskapen om friluftslivet för att på sikt skapa förutsättningar för en nordisk handlingsplan för ökat friluftsliv i Norden.

– Att vara i naturen och glädjen med friluftsliv är starka värden i alla nordiska länder och något som binder oss samman på ett naturligt sätt. Det här projektet vill främja friluftslivet som en del av vårt gemensamma kulturarv, säger Siri Meland friluftspolitisk rådgivare i Norsk Friluftsliv.

Projektet kommer att pågå under 2015-2017. Resultatet ska presenteras 2017 i form av rekommendationer och prioriteringar för att säkra ett gemensamt nordiskt friluftslivsarbete. Barn och ungdomar kommer att vara ett prioriterat område.

Fakta om Friluftsliv i Norden
Projektet «Friluftsliv i Norden» stöttas av Nordiska rådet och är ett samarbete mellan Svenskt Friluftsliv, Norsk Friluftsliv, Friluftsrådenes Landsforbund (NO), Friluftsrådet (DK), Suomen Latu (FI). Projektet ska arbeta fram en beskrivning av behov, intressen och engagemang hos etablerade intressenter och organisationer för att säkra ett framtida högt fokus på friluftsliv i Norden. Målet är att öka kunskapen om vad friluftsliv i Norden är, utarbetarekommendationer för att säkerställa friluftslivets framtid i Norden – där barn och ungdomar kommer att få en framträdande roll i planering och genomförande. Målet är även att friluftsorganisationerna arbetar fram en gemensam handlingsplan för friluftsliv.
Fakta om friluftslivets värden
• Miljömedvetenhet handlar om barn och ungas positiva upplevelser av naturen. Det man lär sig och är med om som liten värnar man om som vuxen. De nordiska länderna är världsledande på forskning runt miljö- och klimatfrågorna och det beror på att vi har en nära relation med naturen. Det är viktigt att föra vidare till kommande generationer.
• Fysisk aktivitet handlar om folkhälsa där det finns enorma vinster för samhället i form av minskade sjukvårdskostnader. Inaktivitet kostar samhället flera miljarder om året, i Sverige är den summan 6 miljarder per år. Rökning kostar samhället 7-8 miljarder om år. Den summan är skyhög även i de andra nordiska länderna. Men det handlar även om andra positiva effekter vad gäller folkhälsan, forskningen visar att om vi vistas i naturen så har det positiva effekter på psyket där stressnivån minskar efter bara tre minuter.
• Sysselsättning handlar om att friluftslivet skapar hundratusentals arbetstillfällen i Norden. I Sverige omsätter friluftslivet 100 miljarder om året och skapar 75 000 årsarbeten, motsvarande siffror i Danmark är 29 miljarder och 28 000 årsarbeten.
• Demokrati handlar om att de ideella friluftsorganisationerna är en viktig del av den nordiska demokratiska modellen. Den amerikanska forskaren Robert Putnam framhäver att deltagandet i ideella organisationer har positiva effekter såsom medmänsklighet och tillit, så kallat socialt kapital. Ju mer tillit desto mer demokrati. I ett land med många ideella och frivillig organisationer ökar tilliten, de har en mer välfungerande demokrati och god ekonomisk tillväxt.

Specialistförsäkringsbolaget Svenska Sjö som sedan 1967 försäkrar fritidsbåtar och båtklubbar rapporterar färre skador hittills under sommarmånaderna.

De två vanligaste skadetyperna, sjöskador och stölder har under juni och halva juli minskat jämför med samma period 2014.

Antalet anmälda sjöskador har minskat med 44 % och antalet stölder har minskat med 25 %, båda jämfört med samma period förra året och per 1000 försäkrade båtar.

– Vi hoppas på att det inte är en slump utan att den gynnsamma utvecklingen håller i sig. Att stölderna sjunkit är extra positivt då många klubbar inom SBU jobbar aktivt med förebyggande arbete där erfarenheter delas mellan klubbarna, det senaste är DNA-märkning där Näsbyvikens båtklubb är pilot. Vad gäller sjöskador försöker vi göra vad vi kan för att tipsa våra kunder om hur grundstötningar undviks. Vi finns till för skador men det är alltid bäst att undvika dom, inte minst för att de oftast inträffar när man behöver båten som mest, och även om vi är snabba så blir det alltid ett stillestånd, säger Jacob Enestad, skadechef på Svenska Sjö

En skadetyp som ökat är maskinskador men det är beräknat då maskinförsäkring ingår utan extra premieuttag för båtklubbsmedlemmar och för yngre motorer

– Det är extra roligt för oss som kundägt bolag om skadeutvecklingen håller i sig, då ett överskott går tillbaka till kunder och klubbar, avslutar Jacob Enestad på Svenska Sjö.

Info: www.svenskasjo.se

Inom två år ska medlemmarna i Nynäshamns Motorbåtsklubb sluta måla med giftläckande båtbottenfärg. Tillsammans med forskningsprojektet CHANGE testar klubben nu giftfria alternativ som skrovdukar och borsttvätt. Metoder som ska hålla havstulpanerna borta utan båtbottenfärg.

Nynäshamns Motorbåtsklubb har tagit steget fullt ut och satt ett datum när de ska sluta måla sina båtar med bekämpningsmedelsklassad båtbottenfärg. Inom två år är målet att giftfria mekaniska metoder ska kunna ersätta de kopparbaserade bottenfärgerna.

För att få en oberoende utvärdering av de giftfria alternativen ska nu klubben tillsammans med forskningsprojektet CHANGE testa olika mekaniska metoder som finns tillgängliga på marknaden. Det är bland annat skrovdukar, borsttvättar och andra handhållna verktyg som ska testas för att kunna utröna om resultatet blir vad tillverkarna utlovar.

– Samarbetet med CHANGE-projektet ligger helt i linje med vår ambition att klubbens medlemmar senast 2017 ska ha giftfria båtbottnar. Vi ser fram emot en spännande säsong där ett 15-tal båtar i klubben ska ingå i testet, säger ordförande Rolf Lindqvist.

Konferensen inleddes med att miljökommitténs ordförande och SBU:s verksamhetschef, Peter Karlsson, hälsade välkommen och första föreläsare var Hans Elwing, professor på Göteborgs universitet och ägnat en stor del av sitt yrkesliv att finna ämnen som gör våra båtbottenfärger mer miljövänliga. Propellerpåväxt är ett avsevärt problem för småbåtar där 80 % av dragkraften kan gå förlorad om det får växa fritt. Ett sätt att förkoppra propellrar har emellertid tagits fram av Lennart Falck i Göteborg och har visat sig vara väldigt effektivt utan att vara nämnvärt miljöstörande.

Kopparjoner är särskilt giftiga mot havstulpaner, blåmusslor, mm men inte för alger och vissa typer av “slem”. Koppar är däremot ganska ofarligt för människan och har använts som antifouling sedan 1700-talet. Tyvärr är större delen av den koppar som finns i färgerna är till ingen nytta och en stor del av båtägarna vet heller inte vilken båtbottenfärg de använder. Både koppar och zink hittas i betydligt större koncentrationer på uppställningsplatser än i sediment i hamnarna.

Koppartillsatser måste ersättas med biocider som är relativt ofarliga för människor och som bryts ner av naturen och som är godkända på land eller som läkemedel. Hans Elwing och hans forskarkollegor har hållit på i mer än 20 år med att hitta potenta ämnen till båtbottenfärger och det har spenderats ca 60 miljoner på att få en tillsats som heter Medetomidine undersökt och godkänd i allehanda instanser. Det har tagit 15 år att få deras färg för en kostnad av ca 60 miljoner (Medetomidine)

Mia Dahlström initiativ till Change.
Makrolider finns i ca 20 varianter Ivermecitin är en av dem. (svälter ut havstulpaner).

Makrolider har ca 1000 ggr lägre utläckningshastighet än koppar och är lika potent. Teoretiskt går det att göra en coating som inte läcker något men fungerar ändå. Antifoulingpinnen HEAB ofarlig för människan. Innhåller makrolider. Godkänt för användning inom jordbruket.

Anneli Rudström – Nytt på antifoulingfronten på KEMI
Pratade om skillnaden mellan kemiskt och fysiskt verkande produkter och hur man riskbedömer produkter. Nationella produkter prövas mot EU:s vägledning. Verksamma ämnen utvärderas i ett gemensamt översynsprogram. KEMI gör farobedömning, effektivitetsbedömning, exponeringsbedömning, riskbedömning och beslutar om eventuell begränsad tidsperiod. Antifoulingprodukter som förhindrar påväxt enbart på fysikaliskt grund behöver inte vara godkända. Att ett medel är godkänt av KEMI betyder inte att det är miljövänligt. KEMI godkänner bara sådant som är farligt.

En godkänd färg är alltså farlig medan en icke godkänd är ofarlig eller?

Mekaniska metoder – ingen färg! Det finns ingen klar skillnad mellan hårda och mjuka färger. Ofta högre halter i hårda färger. För att en produkter ska accepteras ska marginalen mellan effekt och exponering vara tillräckligt stor.

Båtmiljö.se är en viktig faktor när det gäller information och båtlivets långsiktiga miljömål. Havstulpanvarningen!!

Hur tacklar man problematiken på uppställningsområden som kostar miljoner att sanera och hundratusentals kronor att minska påverkan utifrån nuvarande regler

Bertil Björkman – Båtägare och entusiast har tillsammans med Kenth Malmberg på MSE AB med flera utvecklat en mobil båtbottentvätt som återanvänder spolvattnet som också tas om hand på bästa sätt. Enligt min mening är detta ett alternativ som i de flesta fall ersätter spolplatta och produkten heter Hullwasher 6000 och är en miljöoptimerad, kostnadseffektiv mobil båtbottentvätt www.mseab.com

Mobil och självförsörjnde (eget elverk). Inget avlopp. Beprövad teknik. Ska inte kräva saneringa av riskklassad mark. Ska inte inkräkta på strandskydd. Tillgånglig nför alla. Användarvänlig. En tvätt som står på ett släp med trekammarbrunn + finfilter. Steg 2 rening. Epost info@ekowasher.com

CHANGE-PROJEKTET Mia Dahlström Sjögren koordinator för forskningsprojektet Bonus CHANGE
Påväxt orsakar högre bränsleförbrukning, framförallt på mindre propellrar (havstulpaner upp till 40%) och sämre manöverbarhet. Kopparfärger klarar inte att hålla borta ”slime” men hårda färger med låg vidhäftningsförmåga kan vara ett alternativ för snabba motorbåtar. Det finns 2-3 miljoner fritidsbåtar i Östersjön (ca 500 000 efter svenska kusten) och fritidsaktiviteterna ökar liksom användningen av giftfärger. Vad behövs för att ändra beteenden? En viktig faktor är att kartlägga marknadens strukturer. Hur når man slutanvändare och hur får man dem att byta glasögon? Hur ska man reglera med lagliga medel för att få effekt? Kommunikation och delaktighet? Måla mindre!!! Tillförsel av koppar till mark, vatten och sediment är underskattad. Användning av giftiga biocider kan sänkas med 50-70% om man väljer färg på ett bättre sätt.

Magnus Dahlström arbetar med fälttester i changeprojektet. Panelförsök i 4 olika länder med plexiglasskivor som målas med olika färger för att mäta utläckage och graden av marin påväxt med hjälp av biocidfria paneler och se hur kommersiella färger verkar. Pro scraper är ett utmärkt hjälpmedel när man behöver skrapa båten och samla upp resterna och den demonstreras på följande klipp. https://www.youtube.com/watch?v=06lCyhPd_Xw och den ska givetvis kombineras med en godkänd industridammsugare.
Maria Lagerström SU Change och XRF som verktyg vid undersökning av bottenfärger och avskrap på mark. När underliggande lager av förbjuden färg kan finnas kvar. Field PortableX-ray Flourecence – korta analystider och låg kostnad jämfört med kemiska analyser. 30 sekunder per båt. Mark kan också mätas 0,5 – 1 cm. Britta Eklund har som ambition att få ut XRF-pistoler till allmänt bruk till hösten-15. En pistol kostar 200 000 – 400 000 kr. Målet med change är att minska påverkan på vattnet och lära sig hur det fungerar i ett helhetsperspektiv.

Britta Eklund, SU. Duger mekaniska metoder att ersätta bottenfärger? Samarbete SBU & Change – kombinera kommunikation och vetenskapligt arbete. Ta fram siffror på olika tekniker – vad kostar det i tid och pengar och hur nöjd blir man med resultatet? Förslag till förbättringar! Hur får man igång diskussionen bland båtägarna?

Miljöblästring av båtar –Jens Johanisson och Ove Johansson –Miljöblästring Skandinavien AB www.ysg.se Dessa herrar berättade om hur de gör säkra blästringar av båtar även om de innehåller gamla färger med TBT.

TBT totalförbjöds i Sverige 1993, för fritidsbåtar -89, och inom EU blev det en successiv utfasning 03-07. TBT är 100 ggr giftigare än DDT och angriper människans immunförsvar och är hormonstörande. Kostnad: 650.-/m + moms.

Reviderade riktlinjer för båtbottentvätt med mera – Roland Örtengren från MIK

Det finns 75 miljoner (LOVA-pengar) till lokala vattenvårdsprojekt och det är länsstyrelsen som fördelar pengarna och stödet är i första hand till minskning av fosfor och kväveutsläpp. Man kan även få pengar för åtgärder för att minimera spridning av miljöfarliga ämnen från båtbottnar (blästring, bottentvätt) och man kan få 50% av kostnaden. Bidrar man med eget arbete kan man få högre kostnadstäckning och man får värdera eget arbete till 200.- per timme inklusive mötestider mm.

När det gäller avfallshantering i hamnarna ansvarar varje fritidsbåtshamn för allt avfall från det nära båtlivet men det går att skriva sig fri genom att lägga ansvaret på varje enskild båtägare. En miljöplan och en avfallshanteringsplan måste emellertid göras i samtliga fall. Hjälp kan man få via SBU:s skrifter: Egenkontroll av hamnar och avfallshanteringsplan för fritidsbåtar. Transportstyrelsen har också en bra blankett med instruktioner som kan laddas hem från http://www.transportstyrelsen.se/sv/Blanketter/Sjofart/Fritidsbatar/Avfallshanteringsplan-fritidsbatshamnar/

Reviderade riktlinjer för båtbottentvätt har processats sedan 2012 och inget har blivit bättre trots flera nya versioner. De som kom i december -14 gäller trots att även den har stor kritik men riktlinjer är ingen lag och lokala föreskrifter har svag ställning. Syftet är att minska användningen av biocidfärger men det är tveksamt om dessa riktlinjer har någon effekt i praktiken. Skurusundets BK:s överklagande av tillsynsbeslut från Nackakommun gjorde att det inte finns några incitament för att man behöver anlägga spolplattor för att ta hand om spolvatten från båtar. De synpunkter som båtlivets instanser haft på riktlinjerna har hittills inte alls beaktats men efter den hård kritik från bland annat SNF har man lovat att återigen göra förändringar. Utifrån det som skett är det troligt att Havs- och vattenmyndighetens tjänstemän inte har en aning om vad de håller på med och att de vägrar att lyssna på båtlivet ger dem heller inget högre anseende.

Vad har vi gjort den senaste tiden? Ren botten uitan gift. Miljötema i nr 6-2014 i Båtliv. Flera miljöartiklar i Båtliv nr 1-2015. Miljökonferens 7-8mars. Samrådsmöten för bättre vatten. Revidering av ”Hamnar för fritidsbåtar” och ”Egenkontroll av hamnar för fritidsbåtar”. Rådgivning till båtklubbar angående toatömning och spolplattor.

Helena Nilsson som under den senaste tiden varit ansvarig för projektet Ren botten utan gift som är ett samarbetsprojekt mellan SBU, SNF, Sportfiskarna och Skärgårdsstiftelsen hade en föredragning om vad som gjorts och vad som ska göras och information finns på Båtmiljö.se

Göran Danielsson och Lennart Åsell avslutade konferensen med en genomgång av hur man på bästa sätt löser problem med toatömning efter det förbudet som inträder 1 april i år.

Avslutande reflekteringar
Vad behöver vi göra den närmaste tiden?
Alla hamnar behöver en aktuell avfallshanteringsplan!
Miljökonferens ska genomföras även nästa år och gärna två dagar som nu.
Harald tar gärna emot förslag till programpunkter.
Vad händer i förbunden?
Lidingö båtförbund (Christer Björkén) bestämde sig för att förebygga och få bort allt farligt avfall. Hur sköter vi oss bäst. Först förbjöd vi biocidfärger. Hur skapar vi en bra infrastruktur? Alla är inte med men det närmar sig. 2019 ska det inte finnas en enda biocidmålad båtbotten på Lidingö.
Västerbottens båtförbund (Bengt Hallberg) presenterar avfallsplan/skylt för UMS Simphamn som ligger i naturreservatet Kont. 4 nya toatömningsaordningar i Umeå kommun. Är aktiv i styrgrupp för kustvattenråd och medverkat till att LOVA-bidrag delats ut till åtta båtklubbar med rätt adress. Ingår i Vattendelegationens referensgrupp. Visar ett bildspel om Vattenförvaltning inom båtlivet som väckte stort intresse inom Vattendelegationen/Vattenmyndigheten.
Jimmy D SMBF berättar om hur man går till väga för att få ett bra miljötänk i alla klubbar. Miljökonferens i höstas lockade 140 personer från 30 klubbar. Förbjuder tvätt av målade båtar. Bullriga båtar tillåts ej.
Håkan Ström, Södra Roslagens Båtförbund ny i sammanhanget tackar för en bra dag. Berättar om hur man jobbar med ca 600 båtar blir det dyrt (ca 1 miljon med kranbil och spolplatta per år). Anlade en ny tvåfilig ramp + tvåplats-spolplatta och har fått en långsiktig lösning som inte kostar lika mycket. Miljöcertifierar medlemmarna! I två av tre klubbar kan man lyfta båten själv när som helst. Sveriges största båtklubb (Viggbyholm) ca 1800 medlemmar.

Sammanfattat av Hans-Jörgen Alsing

Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS, som bland annat arrangerar havskappseglingen ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt) är sedan år 1967 en av delägarna till försäkringsbolaget Svenska Sjö. Nu utvecklar Svenska Sjö och KSSS samarbetet och Svenska Sjö träder in som ny officiell försäkringssponsor till KSSS.

Svenska Sjö är ledande specialister på båtförsäkringar och företaget är känt för att ha väldigt nöjda kunder, speciellt när det inträffat en skada. På den senaste kundundersökningen Svenska Sjö genomförde under 2014, uttryckte 85% sig mycket nöjda med båtförsäkringsbolaget.

Svenska Sjö går genom det stärkta samarbetet in som KSSS nya officiella försäkringspartner och företaget blir en del i den starka varumärkes- och marknadsplattformen KSSS utvecklat under de senaste åren. Bland annat kommer Svenska Sjö medverka i KSSS nationella kampanj runt en av världens största havskappseglingar, ÅF Offshore Race vilket innefattar synlighet för Svenska Sjö på print- och digital annonsering, i affärspress och seglingsmedia, utomhusreklam, webb och event.

Förutom den årliga partnerfinansiering som Svenska Sjö skjuter till inom ramen för det officiella sponsorskapet med KSSS, tar KSSS, i rollen som ägare, en aktiv roll med målet att eventuellt överskott går tillbaka till KSSS ideella verksamhet. KSSS kommer bland annat hjälpa Svenska Sjö med arbete inom försäkringsförmedling, rekrytering av eventpersonal och utveckla nya försäljningskanaler för företaget.

– Det känns spännande att vi nu kan erbjuda en av de mest uppskattade båtförsäkringarna till våra medlemmar och övriga målgrupper. Och att vi på samma gång kan erbjuda Svenska Sjö nya kanaler inom försäljning, marknadsföring och varumärkesassociering, är givetvis ett bra kvitto på att våra olika verksamheter är laddade med bra värden, säger Henrik Jansson, Kommersiell Direktör på KSSS.

– Vi är mycket stolta att vi nu blir en officiell sponsor och samarbetspartner till Sveriges ledande organisation inom segling och att vi tillsammans kan utveckla aktiviteter och försäkringserbjudanden som förhoppningsvis kommer våra gemensamma målgrupper tillgodo, säger Per Grywenz, VD Svenska Sjö.

Sponsorskapet med KSSS sträcker sig över tre år. Under våren inleds en rad gemensamma aktiviteter inom marknadsföring, event, försäljning, information och PR.

Bildtexter:
Henrik Jansson, KSSS.

Per Grywenz, Svenska Sjö.

Vid årsstämman den 16 april valdes Per Klingbjer till ordförande i Svenskt Friluftsliv. Per har ett genuint friluftsintresse, är doktor i naturgeografi, och har varit engagerad i styrelsen sedan 2012 samt aktiv i medlemsorganisationen Svenska Fjällklubben i 30 år.

Per valdes till ordförande fram till årsmötet 2016, den tidpunkt då Stefan Nyströms ordinarie mandattid skulle utgått. Stefan Nyström som varit ordförande de senaste 5 åren lämnade ordförandeskapet på egen begäran, då rollen inte gick att förena med uppdraget i miljömålsberedningen vid regeringskansliet.

– Jag vill ta ett aktivt ansvar för att driva de samlade centrala frågorna för att stärka friluftslivet i Sverige. Som ordförande kommer jag att fortsätta det viktiga arbete som styrelsen driver, det vill säga stärka de långsiktiga förutsättningarna för friluftslivet i Sverige. Jag kommer att lägga ett tydligt fokus på att öka och trygga den långsiktiga finansieringen, verka för en förändring av skattelagstiftningen, bidra till utvecklingen av friluftspolitiken och givetvis vårda och värna allemansrätten, säger Per Klingbjer, ordförande Svenskt Friluftsliv.

Samtidigt avgick Håkan Weberyd ur styrelsen och Susanne Söderholm (Svenska Orienteringsförbundet) samt Åke Granström (Svenska Jägareförbundet) invaldes som nya styrelseledamöter för en tid av två år.

– Jag ser fram emot att få samarbeta med den nya styrelsen. Svenskt Friluftsliv står på en solid grund och jag ser att denna nya styrelse kommer att fortsätta på den inslagna vägen, säger Ulf Silvander, Generalsekreterare.

Svenskt Friluftsliv består av 24 ideella organisationer, alla med stark förankring i friluftsliv och folkhälsa. Tillsammans organiserar föreningarna närmare 2 miljoner medlemskap i närmare 9 000 lokala- och regionala klubbar.

Info: www.svensktfriluftsliv.se

Svenska Seglarförbundet är en av delägarna till båtförsäkringsspecialisten Svenska Sjö. Nu manifesteras det tydligare när Svenska Sjö blir officiell partner till en av svenskt båtlivs största nyheter, Allsvenskan i segling.

Förutom samarbetet kring Allsvenskan startar man under året en rad olika samarbetsprojekt där den gemensamma nämnaren är att ge ökad medlemsnytta genom att utveckla bra och unika försäkringslösningar för förbundets medlemmar.

Att SSF är ägare till Svenska Sjö innebär att en del av eventuellt överskott går tillbaka till kunderna i form av bonus på nästkommande års premie samt att utveckla verksamhet som till exempel barn- och ungdomsverksamhet.

– Det känns oerhört kul att vi får vara en partner till ett så framgångsrikt idrottsförbund som Svenska Seglarförbundet som också har en omfattande barn- och ungdomsverksamhet, säger Per Grywenz, vd på Svenska Sjö.

Svenska Sjö är kända för att ha väldigt nöjda kunder, speciellt när de haft en skada. Under 2014 var enligt kundundersökning, hela 85 % mycket nöjda.

– Allsvenskan i segling skall kora Sveriges bästa segelklubb men syftar också till att skapa mer aktivitet i klubbarna och därmed öka tillgängligheten till vår sport. Därför känns det extra positivt att ha Svenska Sjö som partner till Allsvenskan då de också jobbar för ett bredare och mer lättillgängligt båtliv, säger Stefan Rahm, Förbundsdirektör/sportchef Svenska Seglarförbundet.

Bilden: Allsvenskan seglas i båttypen J/70, en livlig liten kölbåt som seglas på fyra personer. Foto: Per Heegaard.

Miljö och kommunikation var två av de viktigaste frågorna vid Svenska Båtunionens Båtriksdag (årsmöte), som hölls i Helsingborg 28–29 mars. Ett av resultaten kan bli en miljöcertifiering av båtklubbar landet runt.

Sedan flera år har Svenska Båtunionen delat ut pris till Miljöbästa Motorbåt och Segelbåt på båtmässan Allt för sjön i Stockholm. Detta kommer troligen att förändras till att bli ett mer generellt miljöpris till en båt, ett tillbehör eller någon annan produkt eller tjänst för båtlivet.

Anledningen är både att båtmarknaden och båtförsäljningen har förändrats snabbt och att det idag finns ett betydligt större utbud av miljömässigt bra produkter för båtlivet. Så var dock inte fallet när priset instiftades för snart tio år sedan.

Miljöcertifiering av båtklubbar kan bli verklighet efter en motion till Båtriksdagen från Södra Roslagens Båtförbund. De vill i sin motion att informationsmaterial tas fram till både båtklubbar och båtägare för ett kommande certifieringsprogram.

SBU:s styrelse håller med och ville i sitt svar till motionen medverka till att ta fram ett kontrollsystem för en frivillig miljöcertifiering av båtklubbar.

Information och transparens var i fokus för en motion från Gästriklands Båtförbund. De vill att Unionens kommittéer löpande ska informera båtförbundens ombud i aktuella frågor.

Båtriksdagen gick helt på motionens förslag, som bland annat innebär att en plan ska tas fram för att samverka på ett djupare plan än idag.

Båtriksdagen beslutade också om hur SBU:s långsiktiga mål ska se ut i en reviderad verksamhetsplan för 2015. I den beskrivs bland annat hur SBU ska medverka till långsiktiga mål för ett båtliv med livskvalitet och hur SBU med sina över 170 000 medlemmar bör vara en naturlig samarbetspartner i alla frågor som rör svenskt båtliv.

Vid de sedvanliga valen utsågs Bengt Gärde från Lidingö Båtförbund till ordförande för en ny tvåårsperiod.
Lars-Åke Redéen

Bildtext:
Den nyvalda styrelsen för Svenska Båtunionen. Fr. v. Rein Lillesaar, Smålands Båtförbund, Lars Afzelius, Västkustens Båtförbund, Christer Friedh, Blekinge Båtförbund, Harald Mårtensson, Östergötlands Båtförbund, Bengt Gärde (ordförande), Lidingö Båtförbund, Lasse Carlsson, Västkustens Båtförbund, Karl-Axel Wennerstrand, Vänern Väst Dalslands Kanals Båtförbund, Kristian Ehrling, Lidingö Båtförbund, och Kjell Holst, Skånes Båtförbund. Saknas på bilden: Kenneth Svensson och Christer Olsson, båda Saltsjön-Mälarens Båtförbund. Foto: Lars-Åke Redéen, Båtliv.

Många bostadsinbrott kan förhindras med hjälp av så kallat märk-DNA. Det visar polisens preliminära utvärdering av ett pilotprojekt i Stockholm där 1 500 hushåll har följts under ett år. Metoden ska nu testas i ett nytt projekt för att minska stölder av båtmotorer, drev, båtar och övrig utrustning vid Näsbyvikens båtsällskap i Täby utanför Stockholm.

Märk-DNA är den modernaste tekniken av stöldskyddsmärkning på marknaden och den har visat på goda stöldförebyggande effekter då märkta föremål är mindre attraktiva att stjäla. Metoden möjliggör också spårning av stulet gods tillbaka till ägaren. Polisen har tillsammans med bland annat SSF Stöldskyddsföreningen och de största försäkringsbolagen genomfört ett så kallat hot-spot-projekt i tre Stockholmskommuner under 2014, för att utvärdera om metoden kan minska inbrott. Slututvärdering pågår, men hittills pekar allt på mycket goda resultat.

Nu är det dags att genomföra ett motsvarande stöldförebyggande ettårigt projekt i båtvärlden med start den 1 april för medlemmarna i Näsbyvikens Båtsällskap. Bakom projektet står också båtförsäkringsbolaget Svenska Sjö och SSF Stöldskyddsföreningen som även samverkar med polisen.

Näsbyvikens Båtsällskap, som utsetts till årets båtklubb 2014, är en allmännyttig ideell förening, ansluten till Svenska Båtunionen som bildades 1935 och idag har cirka 750 medlemmar.

– Vi har haft stora problem med stölder av framförallt båtmotorer och drev och genom projektet hoppas vi att försvåra för tjuvarna och göra motorer och tillbehör mindre attraktiva att stjäla, säger Roger Alm, ordförande i Näsbyvikens Båtsällskap.

Projektet går ut på att båtägarna får tillgång till DNA-märkning från SSF som ska användas på båt, motor, drev, trailers och annan stöldbegärlig utrustning. Området kommer också att skyltas upp ordentligt för att informera om att märkning är genomförd.

– Vi ser fram emot att se resultatet av projektet säger Per Grywenz på Svenska Sjö, som försäkrar klubbanslutna båtägare. Vi har naturligtvis ett stort intresse av att minska den här typen av stölder för att våra kunder ska få ett problemfritt båtliv och för att inte behöva höja premierna gentemot försäkringstagarna.

Båtmotorstölderna i Sverige har minskat marginellt mellan 2013 och 2014, enligt Brottsförebyggande Rådet, Brå. Men problemet är fortfarande stort. Under 2014 polisanmäldes drygt 2 500 båtmotorstölder.

– Vi tror starkt på DNA-märkning som metod och projektet är viktigt för att bedöma effekterna av märkning som förebyggande metod mot båtstölder, säger Annika Brändström, vd på SSF Stöldskyddsföreningen.

Projektet vid Näsbyvikens Båtsällskap kommer att utvärderas ur ett brottförebyggande perspektiv och planer finns på att det kommer att ske i samband med projektarbete i utredningskriminologi vid Gävle Högskola under ledning av professor Jerzy Sarnecki.

Fakta:
DNA-märkning innebär att en fluorescerande vätska, osynlig för blotta ögat, men synlig med hjälp av UV-ljus, appliceras på det som ska märkas. Varje märkning har ett unikt DNA som går att spåra internationellt och är omöjligt att avlägsna, då minsta partikel av blandningen innehåller en unik kod. SSF:s DNA-märkning innehåller också en stor mängd mikropunkter som möjliggör avläsning och ägaridentifiering på plats dygnet runt.

Märkningen reagerar på UV-ljus vilket gör den lätt att hitta för Polisen. Alla polisbilar i Stockholms Län har utrustas med UV-lampor för att lättare hitta DNA-märkt stöldgods, dessa är finansierade av Stöldskyddsföreningen.
För att visa att någonting är märkt fästs också petsäkra varningsdekaler på det märkta föremålet.

Natten till 17 maj 2014 brann Klinte Båtklubbs klubblokal ner. Innan jul var fastigheten uppbyggd igen.

Klubben, med knappt 50 medlemmar, förlorade inte bara sin fasta punkt utan även material från 40 års verksamhet, dyrbara marina tavlor med mera.

– Det var väldigt tufft, men ganska snabbt beslöt vi oss för att bygga upp fastigheten igen, säger klubbens ordförande, Mats Ågren.

– Vi hade en fullvärdesförsäkring, men värdet var okänt för oss. Länsförsäkringar var väldigt schyssta och kom ganska snabbt fram till att vi skulle få möjlighet att bygga upp fastigheten igen och innan jul stod den klar.

I början av juli gjöts grundplattan till det nya klubbhuset. Samtidigt som bygget startade uppmärksammades båtklubben på att det fanns externa medel att ansöka om för att främja besöksnäringen på gotländsk landsbygd.

– Förutom försäkringspengarna fick vi en del pengar från Tillväxtverket via Region Gotland för att utveckla gästhamnsverksamheten. Vi fick till och med en bastu, säger Mats Ågren.

På Luciadagen 13 december invigdes Klinte Båtklubbs nya kafé och klubblokal.

– Utifrån den eländiga branden fick vi helt nya lokaler och servicehus. Det var verkligen ett lyft för oss. Själva bygglovsprocessen tog bara fyra veckor och Region Gotland med sina tjänstemän var oerhört välvilligt inställda.

Länsförsäkringar värderade båtklubbens fastighet till cirka 2,8 Mkr. Med försäkringspengarna, egna insatser och bidrag har båtklubben investerat totalt det dubbla.

Info: www.klintebatklubb.se

Den 28–29 mars är det dags för Svenska Båtunionens årsmöte, Båtriksdagen. I år hålls Båtriksdagen i Helsingborg. Bland annat ska Båtriksdagen ta ställning till motioner om miljöcertifiering av båtklubbar och SBU:s framtida inriktning.

På fredagskvällen kommer marinbiologen Kristin Johansson att informera deltagarna om ”Livet under ytan” i Öresund. Därefter hälsar Helsingborgs borgmästare hälsar Båtriksdagen välkommen i Rådhuset kl. 09.30 på lördagsmorgonen.

Under lördagen blir det också en busstur till olika delar av Helsingborg. Rundturen avslutas med lunch på Sofieros slott. Guider kommer att ordna sightseeing i Helsingborg och Helsingör för medföljande under båtriksdagsförhandlingarna.

De sedvanliga förhandlingarna påbörjas på Marina Plaza direkt efter lördagens lunch. Kl. 18.30 ajourneras förhandlingarna för att fortsätta på söndagsmorgon.

På lördagskvällen hälsas nya deltagare välkomna, förtjänsttecken delas ut och efter middagen blir det besök av spexare från Lund.

Alla handlingar och underlag med motioner och propositioner finns på SBU:s hemsida.

Info: www.batunionen.com

Svenska Sjö som sedan starten 1967 ägs och drivs av Sveriges båtägarorganisationer, söker nu försäkringsrådgivare i hela landet.

Tjänsten är initialt en säsongsanställning mellan april och september och uppgiften är att aktivt kontakta båtägare och göra en genomgång av dennes båtförsäkring och vid behov
sälja Svenska Sjös omfattande båtförsäkringar.

Arbetet är självständigt och helt provisionsbaserat och du bestämmer själv hur mycket du vill arbeta med detta.

För att lyckas behöver du vara social och strukturerad. Nödvändig utbildning får du av
Svenska Sjö. Du behöver ha tillgång till bil, mobiltelefon och dator med internetuppkoppling då all
administration går över företagets hemsida www.svenskasjo.se

Under 2015 genomför Svenska Sjö en rad förbättringar i villkoren och vi är övertygade att detta tillsammans med vår höga kundnöjdhet, inte minst vid skada, kommer att göra jobbet både roligt och uppskattat. Det borde därmed också kunna ge en hygglig förtjänst.

Är du intresserad eller har någon du tror är intresserad så tveka inte att kontakta mig, helst per mail och före 15 mars

Med vänlig hälsning
Per Grywenz, vd Svenska Sjö AB
per@svenskasjo.se

I år får 27 organisationer dela på det totala statsbidraget om 27,8 miljoner kronor, varav 18,7 miljoner kronor är organisationsbidrag och 9,1 miljoner kronor projektbidrag. Det statliga anslaget till friluftsorganisationer är oerhört viktigt för friluftsorganisationernas överlevnad. Det möjliggör allt från lärarfortbildning i orientering, friluftsliv i skolor, integration och ungdomar i fjällen till cykelleder och skridskobanor. Barn och ungdomar är prioriterat även i år.

– Friluftsorganisationerna bidrar till att vi rör på oss och att vi får vara med i ett socialt sammanhang, det gäller alla åldrar och samhällsgrupper och oavsett var du bor i landet. Vi lämnar därmed ett både viktigt och stort bidrag till samhället i form av förbättrad folkhälsa och lägre sjukvårdskostnader. Men organisationerna är i mycket stort behov av ytterligare resurser för långsiktig överlevnad om vi skall nå riksdagens uppsatta friluftspolitiska mål, säger Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

Organisationen Svenskt Friluftsliv ansvarar för fördelningen av bidrag sedan år 2011. Totalt inkom 71 ansökningar från 27 olika organisationer om t otalt belopp över 45 miljoner kronor och översöknings-graden var 61 %.

Sammanfattning av fördelning av medel se nedan i detta pressmeddelande. För att ta del av hela protokollet om fördelningen besök www.svensktfriluftsliv.se/bidrag.

Här redovisas i sammandrag beslutet om fördelning av 2015 års anslagsmedel fattat av Svenskt Friluftslivs fördelningskommitté.

Organisationsbidrag per organisation, kr
Svenskt Friluftsliv, 1 800 000
Cykelfrämjandet, 500 000
Friluftsfrämjandet, 8 600 000
Hälsofrämjandet, 200 000
Livräddningssällskapet, 1 840 000
Turistföreningen, 865 000
Kryssarklubben, 300 000
Sportfiskarna, 4 000 000
Båtunionen, 365 000
Frisksportförbundet, 50 000
Folksportförbundet, 30 000
Cykelsällskapet, 50 000
Fjällklubben, 60 000
Summa organisationsbidrag: 18 660 000

Verksamhetsbidrag (projekt) per organisation, kr
Scouterna, ”Scouting för alla”, ”Breddat friluftsliv”, 1 346 000
Sportfiskarna, ”KlassDraget”, 1 200 000
Turistföreningen, ”Get real summer 2014”, ”Unga utvecklar fjällen
Tillsammans – verksamhet för integration”, 800 000
Cykelfrämjandet, ”Vi rullar fritt”, 566 000
Båtunionen, ”Funktionärsskolan”, 180 000
Gång- och vandrarförbundet, ”Vandring för unga och äldre – Sverigevandringen”, 35 000
Orienteringsförbundet,”Lärarfortbildning i orientering steg 2”, 405 000
Livräddningssällskapet, ”Livräddarföreningar”, ”Issäkerhetsrådet”, 480 000
Naturskyddsföreningen, ”Mer friluftsliv i skolan”, 845 000
Friluftsfrämjandet, ”Gilla backen”, 1 250 000
Klätterförbundet, ”Uppstart av bredd och friluftskommitté”, ”Alpina tjejer”, ”Klättring med
socioekonomiskt utsatta grupper”, ”Informationsbroschyr till markägare”, 415 000
Kanotförbundet, ”Paddelpasset”, 250 000
Jägareförbundet, ”Nya svenskar i naturen”, 508 000
Förbundet Skog och Ungdom, ”Näverbiten”, 150 000
Cykelsällskapet, Underhåll cykelturistleder, 200 000
Kryssarklubben, ”Ungdomar upplev skärgården!”, 360 000
Skridskoförbundet, ”Skridskobanor”, 200 000
Summa verksamhetsbidrag: 9 190 000

Om några dagar kommer runt 100 000 förväntansfulla, längtande och båtintresserade människor att strömma in genom portarna på Stockholmsmässan för att ta del av nyheter och det breda utbud som Allt för sjön bjuder på i år.

Svenska Båtunionen är som vanligt med men på ny plats i C-hallen monter; C 18:29 bredvid KMK, Stiftelsen Hållbara hav och Transportstyrelsen.

Vi fokuserar på tre teman i vår stora monter i år:

Båtmiljö: I vår monter presenteras projektetet Ren botten utan gift och vår nya sajt Båtmiljö.se. Här kan du få tips hur du ska göra för att hålla din botten ren utan att använda onödigt mycket bottenfärg och hur du kan miljöanpassa ditt båtliv.

Sjösäkerhet: I år satsar vi mer än någonsin på att sprida budskapet om att använda flytväst. Vi anordnar en tävling där Allt för sjöns besökare kan nominera en vän till en flytväst med texten Världens bästa [VALFRI] (kanske “mormor”, “farfar”, “syrra”….).

Navigationskunskaper: Nämnden för båtlivsutbildning är på plats och berättar allt du behöver veta om olika navigationsutbildningar för fritidsbåtar.

Vi anordnar också ett öppet miljöseminarium tillsammans med Allt för sjön. Du hittar info på www.batunionen.com

Under 2015 kommer Nynäshamns Segelsällskap att fira sitt hundraårsjubileum genom att arrangera ett antal svenska mästerskap, Skärgårdskryssarpokalen och VM för 5,5:or samt en större veteranbåtsfestival.

Veteranbåtsfestivalen arrangeras av Nynäshamns Segelsällskap tillsammans med Skärgårdskryssareförbundet 7–9 augusti. Båtarna anländer på torsdagen och under fredagen den 7:e och lördagen den 8:e blir det kappseglingar för segelbåtar, uppvisningar och parad för motorbåtar.

Hamnen är mycket publikvänlig och besökarna kommer nära båtarna när de ligger i hamn. Det kommer även att vara ett antal båtar som tar emot besökare för de som vill gå in i båtarna. I hamnen finns ett flertal restauranger, kaféer, stånd och bodar. I samband med festivalen kommer det även att bli flyguppvisning och utställning av veteranbilar.

Förra gången det var veteranbåtsfestival i Nynäshamn kom drygt 230 båtar från hela Europa och 80 000 besökare.

Info: www.nss100.se

Bildtexter:
Klassiska segelbåtar Foto Sofia Lind.
Klassiska motorbåtar. Foto: Annika Ahlstedt.

På lördagen blev det helt officiellt att Näsbyvikens Båtsällskap har utsetts till Årets Båtklubb 2014 av tidningen Båtliv. Klubbens ordförande och ytterligare några personer från Näsbyvikens BS tog emot den fina sjömanskistan laddad med båttillbehör värda långt över 100 000 kr.

Årets Båtklubb belönas traditionellt med en specialbyggd skattkista i massiv mahogny med båtprylar till ett värde av närmare 150 000 kr. Kistan tillverkas av Orust Yacht Service i Henån och prisutdelningen äger rum på Båtmässan i Göteborg.

Tävlingen för att utse Årets Båtklubb 2014 fick ett antal mycket intressanta nomineringar från båtklubbar i hela landet. Flera båtklubbar pekade på stora insatser för att bygga om och restaurera sina anläggningar. Juryn föll dock för Näsbyvikens Båtsällskaps starka engagemang inom flera områden.

Juryns motivering till årets vinnare:
”Näsbyvikens Båtsällskap är stor, välskött och bra organiserad. Den arbetar på ett förtjänstfullt sätt med det som båtlivet i allmänhet ska stå för. Båtsällskapet skapar goda förutsättningar för gott kamratskap, trivsam samvaro och förståelse för en god miljö hos sina medlemmar.”

Info om vinnaren: www.nbs.a.se

Svenska Sjös kunder är bra på att anpassa försäkringsbeloppet för sina båtar till rådande marknadsvärde. Under 2014 hade Svenska Sjö 50 totalskador av totalt drygt 1 900 skador. Det innebär att totalskadorna utgjorde 2,6 % av alla skador.

– I dessa fall avvek marknadsvärdet från det försäkrade värdet med i mindre än 10 % och det får man väl ta som inom felmarginalen då det är svårt att exakt pricka marknadsvärdet varje dag, säger Per Grywenz.

– Vi ber alltid våra kunder att se över sitt försäkringsbelopp vid förnyelser. Det verkar ha gett effekt.

Under 2014 stod totalskador för 2,6 % av antalet skador och cirka 12 % av det totala utbetalda skadebeloppet. Premien för totalskaderisken utgör samma andel, eller i snitt 163 kr per kund hos oss.

Delskador, det vill säga reparationer, står för 97,4 % av antalet skador och 88 % av de totala skadeutbetalningarna. Denna grupp ökade under året med ca 20 %.

– Svenska Sjös kunder har därmed fått mer för pengarna under 2014, säger Per Grywenz.

Svenska Sjö, som sedan 1967 ägs och drivs av båtägarorganisationerna är ledande specialister på båtförsäkring i Sverige. Bolaget har cirka 16 % av båtförsäkringsmarknaden.

I ett samarbete mellan forskningsprojektet CHANGE och SBU vill vi ta reda på hur effektiva de alternativa metoderna till bottenfärg är på att hålla påväxt borta.

Haven mår inte bra och vi måste alla göra vad vi kan för att minska gifttillförseln till haven. Istället för att använda båtbottenfärger kan man börja använda alternativa metoder att hålla påväxten borta.

Idag finns det ett flertal metoder och produkter tillgängliga på marknaden. Man kan också ta upp sin båt under säsong och rengöra den med högtryckstvätt.

Vi söker dig som vill prova något annat än bottenfärg. För många känns de alternativa metoderna till bottenfärg ännu alltför oprövade.

Vi vill därför i samarbete med vanliga båtägare runt om i landet ta reda på hur effektiva metoderna är, hur stor kostnaden är och hur mycket arbetstid respektive metod innebär under en säsong. Vi vill också ta reda på hur nöjd du var efteråt.

För att vara rättvisande vill vi endast ha med skrovrena båtar, alltså helt utan gammal bottenfärg. Som kontrollgrupp vill vi ha med några båtar som använder ostkustfärg.

Har du en båt som inte alls är bottenmålad, det vill säga skrovren, eller en båt som du är säker på att den är målad med ostkustfärg enligt tillverkarens instruktioner och vill hjälpa oss med att ta fram vetenskapliga fakta så ring eller skicka ett mail till:

Peter Dahl 076-203 2007, peter.dahl@cmb.gu.se vid Göteborgs universitet eller
Britta Eklund 070-604 7613, britta.eklund@aces.su.se vid Stockholms universitet

Läs mer om CHANGE på:
http://www.changeantifouling.com/

Svenska sjö, som sedan 1967 ägs och drivs av Sveriges båtägarorganisationer, arbetar ständigt med att utveckla sina båtförsäkringar och trygghetslösningar för dig som båtägare och medlem, men även din båtklubb. Från i år har bolaget ansträngt sig lite extra med en rad förbättringar för att öka din trygghet både på sjön och på land.

• Allrisk upp till 50’000 kr. Ingår i helförsäkring för medlemmar

• Utökat område under juni, juli, augusti ingår i helförsäkring för medlemmar.

• Maskinskada ingår i helförsäkring för medlem och för motorer upp till 5 år gamla. Därefter kan tillägg tecknas innan motorn är 10 år och gäller upp till hela 14 år.

• Uppläggningsmaterial båtvagn, stöttor och täckmaterial höjs till 20’000 kr, mot tidigare 10’000 kr.

• HEL +, den mest omfattande försäkringen – Försäkring till ett fast överenskommet försäkringsvärde är nu möjligt att teckna för båtar med ett värde över 100’000 kr, oavsett årsmodell.

• Självriskbonus upp till 1 500 kr. Om du säljer din båt får ny ägare som försäkrar båten i Svenska Sjö 500 kr i självriskbonus direkt. Du får behålla din till ny båt.

• Skadehistorikcertifikat – Om du säljer din båt kan du själv printa ett för att visa köpare din båts skadehistorik- Extra trygghet för köparen

• Ägarbonus – Svenska Sjö ägs av båtägarorganisationerna. Vid ett bra resultat går det tillbaka till dig som kund och till båtlivet i form av ägarbonus.

• Ny lägsta självrisk sänks till 1500/3000 kr där 3 000 kr gäller vid sjöskada.

• Sjöassistans ingår självklart i alla Svenska Sjös försäkringar

Nyheter för din båtklubb
Som du kanske känner till så är du som båtklubbsmedlem ägare av Svenska sjö, via Sveriges båtägarorganisationer. Det betyder att Svenska Sjö även har möjlighet att försäkra din båtklubb till ett förmånligt pris. Bolaget ber dig även uppmärksamma att det 2015 kan stödja din båtklubb enligt följande.
• När medlem tecknar båtförsäkring i Svenska Sjö ger de 100 kr till din båtklubb. Se till att de har klubbens uppgifter för smidig utbetalning.

• Båtklubben kan tjäna upp till 4 000 kr genom banner på hemsida och annons i medlemsutskick. Läs mer på hemsidan under rubriken ”För båtklubbar”

• Båtklubbens försäkringspremie har sänkts med 21%

Info: www.svenskasjo.se

Näsbyvikens Båtsällskap har utsetts till Årets Båtklubb 2014 av tidningen Båtliv. Det är en stor och välskött båtklubb som i ett storstadsområde ändå har lyckats bevara gott kamratskap och ett högt miljömedvetande hos sina medlemmar.

Årets Båtklubb belönas med en specialbyggd skattkista i massiv mahogny med båtprylar till ett värde av närmare 150 000 kr. Prisutdelningen äger rum på Båtmässan i Göteborg lördagen 7 februari, dit alla är välkomna.

Tävlingen för att utse Årets Båtklubb 2014 fick ett antal mycket intressanta nomineringar från båtklubbar i hela landet. Flera båtklubbar pekade på stora insatser för att bygga om och restaurera sina anläggningar. Juryn föll dock för Näsbyvikens Båtsällskaps starka engagemang inom flera områden.

Juryns motivering:
”Näsbyvikens Båtsällskap är stor, välskött och bra organiserad. Den arbetar på ett förtjänstfullt sätt med det som båtlivet i allmänhet ska stå för. Båtsällskapet skapar goda förutsättningar för gott kamratskap, trivsam samvaro och förståelse för en god miljö hos sina medlemmar.”

Info om vinnaren: www.nbs.a.se

Båtlivets finaste stipendium delas ut på Allt för sjön i mars 2015. Det är dags att fundera på vem som ska få Tummen Upp 2015.

Per Sahlin i Heleneborgs Båtklubb fick Tummen Upp 2014. På fritiden är han en hårt engagerad ungdomsledare i klubben.

Nu söker vi nästa vinnare av Tummen Upp. Båtlivs läsare väljer och nominerar kandidaterna till Tummen Upp, båtlivets mest ansedda pris till den bästa kompisen i båtklubben där stipendiaten belönas med 15 000 kr. Stipendiet delas ut i samarbete med International Färg AB.

Skicka oss ett E-mail eller ett brev med en text som beskriver din kandidat och helst även bilder på personen. Ju noggrannare nominering, desto större chans.

Vi söker en man eller kvinna som har uträttat något särskilt bra för sin båtklubb och sina båtkompisar. En riktigt bra kompis i båtklubben.

Tummen Upp görs i samarbete med International Färg AB. Vi behöver anmälningarna senast 9 januari 2015. Skicka dem till:
TummenUpp@batliv.se

eller till: Tummen Upp, Båtliv, Ö. Vittusgatan 36, 371 33 Karlskrona.

Tummen Upp är ett samarbete mellan tidningen Båtliv och International Färg AB

Bildtext:
Per Sahlin fick Tummen Upp 2014. Foto: Roland Brinkberg.

Ludvika Motorbåtsklubb blev Årets Båtklubb 2014. Nu är det dags att utse en ny och lika populär båtklubb.

Det var en värdig vinnare som mottog priset för Årets Båtklubb på Båtmässan i Göteborg i februari i år. Priset delades ut till vinnaren – Ludvika Motorbåtsklubb – på Båtmässan i Göteborg av Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen.

Priset är en sjömanskista i högsta kvalitet laddad med båtprylar till ett värde av cirka 125 000 kr.

Nu är det dags att utse ”Årets Båtklubb 2014”. Tillsammans med Båtlivs läsare vill vi hitta en båtklubb som uppfyller tävlingens förutsättningar. De är ni läsare som bäst vet vad som händer i klubbarna.

Den klubb som utses bör uppfylla detta:
”Utmärkelsen skall ges till en klubb, ansluten till något av Svenska Båtunionens båtförbund, som i sitt arbete har skapat goda förutsättningar för gott kamratskap, trivsam samvaro, gott sjömanskap, sjösäkerhet och förståelse för en god miljö hos sina medlemmar.”

Information om tävlingen finns på hemsidan www.AretsBatklubb.se

I juryn för Årets Båtklubb finns Lars-Åke Redéen, Båtlivs chefredaktör, Bengt Gärde, SBU:s ordförande, Lars Afzelius, ordförande i Båtlivs redaktionskommitté, Lasse Bengtsson, senior editor Båtliv, Peter Karlsson, Svenska Båtunionen, och Bo Wernlundh, sponsoransvarig Båtliv.

Omröstningen är öppen till och med 9 januari 2015.

Bildtext:
Ludvika Motorbåtsklubb tar emot utmärkelsen Årets Båtklubb 2013 på Båtmässan i Göteborg.

Sveriges i särklass största doublehandsegling (över 100 deltagare) med Pitstop inför efter sju framgångsrika år flera större förändringar. Endast fyra personer har under alla dessa år kunnat fullfölja samtliga seglingar (alltifrån bleke, dimma eller hård vind har satt stopp för många), dock har många startat alla år.

Genom modellen med Pitstop får fler orter komma i fokus både massmedialt och publikt. Seapilot2star kan genom kravet på AIS följas online, webbkameror ombord som direktsänder, samt med webbutsändningar från samtliga orter följas hem ifrån ”soffan”.

Deltagarna är allt från Familj till Volvo Ocean Race.

Nyhet 1: Varje klass startar gemensamt på varje ort. Långsammaste båtarna startar först.
Beräknad 1:a starttid är kl. 08.00 på varje ort.

Nyhet 2: 1:a start i Oxelösund sker på måndagen den 25 maj.
1:a start i Visby sker tisdagen den 26 maj.
1:a start i Oskarshamn sker onsdagen den 27 maj.

Nyhet 3: Banan görs något kortare (Landsort och Knolls Grund utgår). Ändras från 280 Nm till 260 Nm.

Nyhet 4: För att öka säkerheten vid undanvindssegling i hårt väder, kan seglingsnämnden vid skepparmötet meddela att det är tillåtet att välja om man vill segla med eller utan undanvindssegel under hela seglingen.
Man seglar då hela seglingen med det SRS-tal som gäller för det val man har gjort.

Nyhet 5: För att främja fler damer och ungdomar att delta ges en rabatt på startavgiften båtarbåtarbåtar som har en förstagångsdeltagare inom denna kategori.

Info: www.seapilot2star.se