Familjepaket med premiumambitioner

Med ett nytt, sportigt flaggskepp på knappt 9 m gör Yamarin en stark comeback. En V6 utombordare på 300 hk gör båten till ett fint familjepaket.

Yamarin 88 DC är mer än bara en ny båt från en känd tillverkare. Det här är Yamarins nya flaggskepp efter att företaget blev systerbolag med Buster Boats under samma ägare. Båten står för ett nytt designspråk som kommer att gälla för en serie framtida modeller från Yamarin.

Inför lanseringen av den här båten gick ryktena i båtbranschen om att den som första båt i Norden skulle premiärvisas med Yamahas nya V8 XTO Offshore utombordsmotor på 425 hk, med en toppfart på minst 50 knop. Så blev det inte. I stället visades båten i två versioner med Yamaha V6 på 300 hk respektive V8 på 350 hk.

Det är enkelt att se den här modernt designade båtens många fördelar. Den är uppbyggd kring en stor, social sittbrunn med många fria ytor. Hela båten inbjuder till kul och sportig körning med familj och vänner.

Vi har provat 88 DC (prototypbåtar) med båda motoralternativen. Med F350 nådde vi en toppfart på 45 knop, men då var V8:an utrustad med en stor 17 tums Solas propeller med M-nav. Det gav en riktigt kraftfull acceleration till den drygt 2 300 kg tunga båten, men specialpropellern gjorde också båten tydligt trimkänslig i vissa farter med för mycket trim. V-skrovet har en bottenvinkel på 18,5 grader.

Med Yamahas erkänt fina V6 på 300 hk blev toppfarten lite drygt 40 knop och en lämplig marschfart 30–35 knop. Det gav båten en fin gång med bättre viktfördelning. Den häftiga accelerationen uteblev, men båten känns mer harmonisk med V6. Kort sagt: ett riktigt bra familjepaket med en bränsleförbrukning som bör ligga 1–3 dl/Nm under V8-alternativet.

I övrigt var de två båtar vi provade helt identiska, förutom en snygg foliering på båten med V6. Designen bär tydliga släktskap med Buster Phantom och Magnum/SuperMagnum, vilket förklaras med att konstruktören är Kai Ilmanen i båda fallen.

Båtens linjer är elegant sportiga med en trubbig stäv, ett stabilt fördäck och en snyggt sluttande vindruta, som tyvärr har allt för klena vindrutetorkare. På provbåten var dessutom rutans passform inte bra.

I aktern finns en stor badplattform och bakom soffan breda luckor som även tjänstgör som solbädd. På skrovsidorna syns långdragna skrovfönster.

Förkabinen är rymlig och inbjudande med två rejäla fullängdskojer föröver, men med för tunna madrasser (blir 20 mm tjockare i produktionsbåtarna). Kabinen har ljusinsläpp från taket via två skylights och två långa skrovfönster. Toaletten har inget eget ljusinsläpp, men den är rymlig med vattentoalett och en del förvaringsutrymmen.

I den här båten har tillverkaren fått plats med en midkabin, som nås från förkabinen via ett trångt utrymme eller genom en lucka under en av sittbänkarna i sittbrunnen. Enligt Yamarin fungerar midkabinen bra, särskilt om man har luckan öppen och kapellet uppe. Vi är mer tveksamma och anser att det är en reservkabin, möjligen avsedd för små barn.

Sittbrunnen är mycket rymlig med plats för hela familjen och några vänner. Soffan är ”G-formad” på ett annorlunda och smart sätt med ett stort tilltaget bord i mitten.

På babords sida, bakom passageraren, finns ett pentry med enlågig spis och tvättställ. I underkant finns ett kylskåp och under passageraren finns stuvutrymme för köksprylar.

Förarplatsen är enkelt uppbyggd med två sittplatser på en bänk. För en lång (189 cm) förare fungerar det bra att sitta ner och köra medan en kortare förare nog föredrar att stå med stolen delvis uppfälld.

Körställningen är genomtänkt med gasreglaget logiskt placerat. Framför föraren sitter en 16 tums Yamarin Q-smartskärm, det vill säga både navigator och infotainmentsystem i ett. Vid sidan av finns lättbegripliga knappar för elementära funktioner som man behöver kunna nå snabbt. Bredvid plottern finns ett rymligt handskfack.

Vid vår provkörning gick det rejäl sjö. Trots det sitter man väl skyddad både vid förarplats och på aktersoffan. Den strömlinjeformade vindrutan skyddar hela vägen.

Designen av badplattformen är smart med två nivåer som underlättar ombordstigningen och ger gott om plats för den som vill sola. Kapellet förvaras bakom aktersoffan i ett eget utrymme.

Badplattformen är mycket stabil och ombordstigningen förenklas av plana ytor. Det känns säkert att gå ombord både från för och akter. Vi tycker dock att en båt i den här prisklassen ska ha riktiga gasfjädrar i rostfritt som standard, särskilt för stora luckor som annars kan ramla ner medan någon letar efter något i stuvfacken.

Det är gott om plats och stuvutrymme ombord, inte minst i sittbrunnen. Här finns små gasdämpare på luckorna, men prototypens stängningsanordning med svarta gummilås känns inte premium. Dessa ersätts av rostfria lås i produktionsbåtarna.

Sammanfattning: Yamarin 88 DC har alla möjligheter att bli en premiumbåt i den öppna klassen. När en del detaljer har fixats till och tillverkaren bytt ut enkla lösningar mot snyggare blir detta en riktigt fin daycruiser. En båtköpare som är villig att betala 1,5 Mkr kan lägga på lite till för att få rätt känsla i detaljerna.

Midkabinen behöver särskild omtanke för att bli mer användbar. I sin slutliga version kanske båten även blir godkänd för Yamaha V8 XTO på 425 hk. V6 på 300 hk är dock bästa valet.

Text & foto: Lars-Åke Redéen

 

Tekniska fakta

Längd:         8,8 m

Bredd:          2,95 m

Djup:            0,70 m

Bränsle:       300 liter

Personer:    12

Vikt:              ca 2 350 kg

Motor:           200–350 hk

Toppfart:      45+ knop

Pris:              1 255 000 kr (Yamaha F300BETX). 1 390 000 kr med Yamaha F350AETX och DeLuxe-paket

Info:              www.yamarin.com

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*