Fler unga båtägare på Göta kanal i sommar

Ovanligt många hemmasemestrande svenskar valde att besöka Göta kanal i år. Från midsommar och framåt kan säsongen 2020 sammanfattas som ett enda långt högtryck och flera av entreprenörerna längs kanalen vittnar om rekord, enligt AB Göta kanalbolag.

Pressmeddelande:

Som ett av Sveriges i särklass största och mest välkända turistmål lockar Göta kanal årligen över tre miljoner besökare och årets säsong var inget undantag. Trots rådande pandemi. Hela 36% av alla vuxna svenskar har besökt Göta kanal det senaste året enligt en nygjord undersökning som kanalbolaget låtit göra.

– I år ökade antalet landgäster i snitt med cirka 10% jämfört med i fjol och på vissa populära platser upp emot 50%, säger Roger Altsäter. När det gäller antalet fritidsbåtar så valde 20% fler svenskar att semestra på Göta kanal i år jämfört med 2019. Vi såg tidigt att försäljningen av fritidsbåtsbiljetter till den svenska marknaden ökade.

– Det är också roligt att se att allt fler yngre besöker Göta Kanal i år, denna grupp som kanske vanligtvis reser utomlands har i år utforskat Sverige. Gruppen under 30 år har ökat med 20% i år, berättar Roger Altsäter.

Antalet internationella fritidsbåtsgäster minskade med cirka 75%. Totalt besökte 14 olika nationer kanalen i år. Totalt blev antal båtgäster nästan detsamma som förra året.

– Efter en svag inledning kantad med mycket ovisshet vittnar drygt 70% av våra turistföretag om att säsongen varit bra eller mycket bra, säger Magnus Hollwin, marknads- och kommunikationschef på AB Göta kanalbolag. Vi är en öppen anläggning som är coronasäkrad i sin natur vilket lockat många landgäster till kanalen. Våra entreprenörer anpassade sig till det rådandet läget och på vissa håll har det varit en rekordförsäljning i sommar. Passagerarbåtarna har haft det tuffare då de begränsades av antalet passagerare som fick tas ombord. Vi har dock haft fyra passagerarbåtar som kört dagsturer på kanalen i sommar, säger Magnus Hollwin.

FOTO:G…RAN BILLESON

Bild – Engine Box.jpg

Motorbox

En Engine box kan anslutas till analoga givare eller J1939 och omvandlar motordata till NMEA 2000. Det finns två versioner för en motor eller för två motorer. Boxarna är helt inkapslade (IPX9) och godkända för montering i ett motorrum.

Genom att ansluta givare från motorn till boxen redan i motorrummet går det att reducera kablage och visa motordata på moderna instrument eller displayer.

Engine box för en motor kostar ca 5 060 kr och Engine box för två motorer kostar ca 8 420 kr.

I sortimentet finns även ett stort antal navigationsgivare och givetvis analoga givare för all typ av motordataövervakning ombord.

www.odelco.se

 

Bild – 7″-TFT.jpg

OCEANLINK TFT-DISPLAYER

Två nya displayer: OceanLink 4.3″ och OceanLink 7″. Bägge displayerna av högsta kvalitet, vattentäta och kan ta in och omvandla data från analoga givare, J1939 och NMEA 2000. 7″-displayen har även stöd för fler motorgivare samt för två videokameror.

Det finns också möjlighet att ansluta en Media Box till NMEA 2000 och styra den från en TFT-display. Med en mediabox kan man streama ljud via Bluetooth samt lyssna på AM/FM.

För seglaren finns möjlighet att montera ett mastfäste med tre st liggande 7″-displayer eller en stående 7″-display.

Priser

OceanLink 4.3″ TFT-display kostar ca 9 040 kr och OceanLink 7″ TFT-display kostar ca 16 280 kr. En Media Box kostar ca 5 330 kr.

www.odelco.se

 

Bild – Satellit-temp.jpg

OCEANLINK INSTRUMENTSERIE

Den nya OceanLink instrumentserien består av masterinstrument (85 mm) som ansluts till en motor och satellitinstrument (52 mm) som ansluts till masterinstrumentet. En master kan t.ex. vara en varvräknare. Data som bränslenivå, temperatur eller tryck kan visas i mastern men även i dedikerade satellitinstrument. Upp till 16 st satellitinstrument kan anslutas till en master. Larm som uppstår kan kvitteras i mastern eller från andra skärmar ombord.

Masterinstrumentet har ingångar för analoga givare, J1939 samt NMEA 2000. Data som kommer från analoga givare eller från J1939 omvandlas till NMEA 2000 så att det kan visas på en NMEA 2000-display.

Ett masterinstrument kostar ca 2 780 kr och ett satellitinstrument ca 850 kr. Instrumenten finns i vitt eller svart utförande.

www.odelco.se

 

Övervakar motorns data

VERATRON (fd VDO Marine) har under många år tillverkat övervakningsprodukter av högsta kvalitet till fordon och båtar.

Nu har Veratron lanserat en ny serie produkter som omvandlar analog motordata från mekaniska motorer samt digital motordata från J1939 till den marina standarden NMEA 2000.

På så sätt är det enkelt att modernisera sin instrumentering och få upp motordata i traditionella instrument, moderna motordatadisplayer eller på en plotter.

www.odelco.se

 

 

Bild – Seastar-1.jpg

Elstyrning för alla båtar

Dometic Marine introducerar sin banbrytande Electric Power Assist styrning. Lätt att montera på alla utombordarsmärkena och integrerbar med befintligt styrsystem. Den senaste innovationen ger smidig och enkel servostyrning till mekaniskt styrda utombordare.

Dometic Marine har presenterat sin nya Electric PowerAssist styrning, konstruerad för att ge en smidig och enkel känsla av elektrisk servo-styrning till ett brett utbud av populära båtar, inklusive pontonbåtar, daycrusiers, RIBs, aluminiumfiskebåtar och mittkonsolbåtar.

Den senaste innovationen från Dometic Marine debuterade idag i båtindustrin under den virtuella IBEX utställningen 2020. Dometic Electrics Power Assist styrning är en prisvärd lösning med enkel installation som ger minskat styrmotstånd och en bättre förarupplevelse för mekaniskt styrda båtar med en utombordare från 90 – 200 hästkrafter. Den integreras med alla befintliga SeaStar rack eller styrkabelsystem, så det finns ingen anledning att installera ny styrning för att dra nytta av denna innovation. Det fungerar också med både standard och tiltstyrväxlar.

Electric Power Assist monteras enkelt på alla större utombordsmärken och integreras med båtens mekaniska styrning. Det minskar styrmotståndet till nivåer som liknar Dometics Electronic Power Steering, med snabb styrrespons och konsekvent styrkraft från styrbord till babord. När detta system har installerats vrider nu den mekaniska styrkabeln bara hjälpassistenten, medan det elektriska styrdonet faktiskt vrider motorbelastningen.

Detta system skiljer sig avsevärt från konkurrenters ”elektriska styrväxlar” på marknaden, eftersom det inte ökar belastningen på den mekaniska styrväxeln eller styrkabeln. Detta säkerställer långsiktig prestanda under verkliga förhållanden på vattnet. I det osannolika fallet att hjälpassistenten slutar att fungera, återgår ett Failsafe-system automatiskt till vanlig mekanisk styrning.

Detta system är utformat för enkel installation av återförsäljare, marintekniker eller slutanvändare. Electric Power Assist styrning är en idealisk uppgradering som förbättrar körupplevelsen och kundnöjdheten för ett nytt och stort segment av båtmarknaden. Det har designats som en plug-and-play-installation för att betjäna både OEM- och eftermarknadskanalerna.

”Den här nya produkten fyller ett viktigt gap i vår portfölj av marina styrprodukter och båtindustrin som helhet”, säger Eric Fetchko, President Dometic Marine. ”Vi är glada över att få alla fördelar med servostyrning inom räckhåll till fler båtanvändare. Det faktum att Electric Power Assist enkelt kan integreras med befintliga styrsystem gör det ännu mer win-win för båtanvändare och industrin,” tillade Fetchko.

Electric Power Assist styrning är planerad för produktion i början av 2021.

www.dometic.se

 

 

Bild – GPSMAP x3.png

Bättre sjökortsplottrar med bättre skärmupplösning

Garmin presenterar GPSMAP 723, GPSMAP 923 och GPSMAP 1223-serien – nästa generations sjökortsplotters och kombinationsenheter i mellanstorlek i en slimmad strömlinjeformad design, förbättrad skärmoptik och ett stort urval funktioner som sömlöst kan integreras in i Garmins marina system. De finns tillgängliga både med och utan ekolod.

Pressmeddelande:

GPSMAP x3-serien har en slimmad design med en kant-till-kant-display och är utformad för att passa många olika typer av instrumentbrädor. Den kan monteras på bygel, flushmonteras eller integreras helt plant. För att vara ännu tydligare och kunna avläsas i solljus har GPSMAP 1223 och 923 högupplösta IPS-touchskärmar (in-plane switching) som ger konstanta och rättvisande färger som kan ses från alla betraktningsvinklar, även med polariserade solglasögon. Dessutom finns mer än 50% respektive 60% fler pixlar i skärmen på GPSMAP 923 och 723, jämfört med tidigare modeller. För befintliga Garmin-kunder3 som vill uppgradera till nya GPSMAP x3-serien finns ett retrofit-kit tillgängligt för att göra installationen enkel.

Att GPSMAP x3 erbjuder nästan dubbelt så stor processorkraft som i den tidigare generationen är till stor fördel för alla sensorer ombord; ekolod, radar, kameror, video och digital switching och det förbättrar användarupplevelsen i hela nätverket. Dessa system är snabba och responsiva med en 10Hz-mottagare för GNSS (GPS, GLONASS och Galileo) för exakt positionering och följsam fart- och Kurs över grund (KÖG)-data. Den utökade processorkraften ger också Garmins snabbaste sjökortsuppdatering, som är nästan helt utan fördröjningar även i höga farter.

Kombinationsenheterna med inbyggt ekolod (xsv-serien) erbjuder inbyggt stöd för 1kW traditionellt CHIRP-ekolod för att ge dig extraordinär målseparation ned till 300 meter (1 000 fot) under båten. Dessa nya kombinationer har inbyggt stöd för Ultra High-Definition SideVü och ClearVü skanningekolod med Garmins nya färgpalett med starka färger i hög kontrast, som gör det enklare att särskilja fisk och strukturer. Xsv-modellerna har också fullt stöd för produktlinjen Garmin Panoptix all-seeing ekolod, inklusive revolutionerande Panoptix LiveScope ett live skanningekolod i realtid. Givare köps separat.

Navigera med självförtroende då du använder Garmins exklusiva sjökort BlueChart g3 och BlueChart g3 Vision med integrerade data från Navionics och Auto Guidance teknologi. Med Garmins sjökort får du oöverträffad detaljrikedom och förmånen att kunna ta del av sammansatt data både från Garmin och Navionics som innehåller hjälp att navigera, se djupkonturer, information om tidvatten och strömmar och även detaljerad information om hamnar och marinor. Välj BlueChart g3 Vision för att få den mest detaljerade datan, inklusive flygfoton, satellitbilder och 3D-vyer över och under vattnet.

Som alla andra GPSMAP-enheter har den kraftfulla GPSMAP x3-serien full nätverkskapacitet för Garmins marina nätverk och stöd för NMEA 2000, vilket gör det enkelt att bygga upp en anpassad elektronisk lösning som passar din båt, inklusive ekolod, radar, autopilot, instrument, kameror och ännu mer. J1939 och NMEA 2000 motoranslutning ger enkel integration med motorer, inklusive utvalda Yamaha-motorer, och vår exklusiva OneHelm funktion för anslutning till kompatibla  tredjepartsenheter, såsom EmpirBus digital switching. Integrering via OneHelm förenklar kontroll och anpassning av båtens alla viktigaste system till en centralenhet – din Garmin sjökortsplotter.

Tack vare inbyggt Wi-Fi är det enkelt att ta del av allt mervärde som finns i den kostnadsfria allt-i-ett-appen Garmin ActiveCaptain där du kan få åtkomst till funktionen OneChart, Quickdraw, information i ActiveCaptain Community och mycket mer. ActiveCaptain ger också smartaviseringar5 direkt i din plotter, trådlösa mjukvaruuppdateringar, möjlighet att planera även då du inte befinner dig på båten och mycket, mycket mer. Du kan också koppla ihop andra kompatibla Garmin-enheter såsom Garmins marina smartwatch quatix, gWind Wireless 2-givare, GNX Wind marininstrument och trådlösa fjärrkontroller med GPSMAP x3-serien via integrerat stöd för ANT i enheterna. Slutligen så kommer seglare att uppskatta de inbyggda SailAssist-funktionerna som ger den information och guidning som krävs för att vinna fördelaktiga lägen.

Pris från 11 199 kr.

www.garmin.se

 

 

Bild –

Göta kanal en vinnare på hemestertrenden

Ovanligt många hemmasemestrande svenskar valde att besöka Göta kanal i år. Från och med midsommar så kan säsongen 2020 sammanfattas som ett enda långt högtryck, och flera av entreprenörerna längs kanalen vittnar om rekord, enligt Göta kanalbolag.

Pressmeddelande:

Som ett av Sveriges i särklass största och mest välkända turistmål lockar Göta kanal årligen över tre miljoner besökare och årets säsong var inget undantag. Trots rådande pandemi. Hela 36% av alla vuxna svenskar har besökt Göta kanal det senaste året enligt en nygjord undersökning som kanalbolaget låtit göra.

– I år ökade antalet landgäster i snitt med cirka 10% jämfört med i fjol och på vissa populära platser upp emot 50%, säger Roger Altsäter. När det gäller antalet fritidsbåtar så valde 20% fler svenskar att semestra på Göta kanal i år jämfört med 2019. Vi såg tidigt att försäljningen av fritidsbåtsbiljetter till den svenska marknaden ökade. Svenskarna planerade för en sommar med båt och många hade en resa på Göta kanal på sin ”bucket list”, säger Roger Altsäter, vd på AB Göta kanalbolag.

– Det är också roligt att se att allt fler yngre besöker Göta Kanal i år, denna grupp som kanske vanligtvis reser utomlands har i år utforskat Sverige. Gruppen under 30 år har ökat med 20% i år.

– När det gäller internationella fritidsbåtsgäster så minskade dessa med cirka 75% vilket var mindre än vi befarade. Totalt besökte ändå 14 olika nationer kanalen i år. Summerar vi antalet båtar så landar vi tack vare ökningen av svenska båtar på nästan samma antal båtgäster som förra året, säger Roger Altsäter.

– Efter en svag inledning kantad med mycket ovisshet vittnar drygt 70% av våra turistföretag om att säsongen varit bra eller mycket bra, säger Magnus Hollwin, marknads- och kommunikationschef på AB Göta kanalbolag.

– Vi är en öppen anläggning som är coronasäkrad i sin natur vilket lockat många landgäster till kanalen. Våra entreprenörer anpassade sig till det rådandet läget och på vissa håll har det varit en rekordförsäljning i sommar. Passagerarbåtarna har haft det tuffare då de begränsades av antalet passagerare som fick tas ombord. Vi har dock haft fyra passagerarbåtar som kört dagsturer på kanalen i sommar, säger Magnus Hollwin.

– Trots att så många sökt sig till Göta kanal i sommar så har det inte uppstått trängsel utmed kanalens 19 mil och antalet nöjda besökare har ökat med 18% i senaste kundundersökningen. Hela 96% säger att de vill komma tillbaka. Problemet med överturism börjar sjunka in och många söker sig bort från storstäderna vilket Göta kanal i år är ett gott exempel på, avslutar Magnus Hollwin.

 

Bild – SteadySteer (3).jpg

Lyxigt smidig styrning och intuitiv kontroll

Simrad presenterar SteadySteer, en ny funktion som gör det säkrare och bekvämare att navigera med autopiloten. SteadySteer ger smidig och intuitiv kontroll och gör att användaren kan ta omedelbar, manuell kontroll av båten genom girar utan att behöva koppla ur autopiloten och automatiskt återaktivera den när en ny kurs har upprättats.

SteadySteer ger användarna autopilotkontroll med rodret. När rodrets rörelser identifieras åsidosätter SteadySteer autopiloten tillfälligt medan du manuellt girar båten, vilket ger dig omedelbar, manuell kontroll när som helst. Inga knapptryckningar, inga larm – det är bara att vrida på rodret!

Den nya tekniken innebär färre distraktioner så att du bara behöver fokusera på körningen. Du behöver inte gissa eller beräkna hur många grader kursen ska ändras, eller titta på displayer eller tryckknappar. Rikta bara stäven mot din destination. Den ger dig det ultimata förtroendet för autopiloten så att du kan fortsätta rakt mellan girarna.

Huvudfunktioner:

  • Smidigare styrning
  • Använd rodret för att styra autopiloten
  • Gira manuellt – bekväm manuell förbikoppling
  • Autopiloten aktiveras automatiskt på raka etapper
  • Smidig och intuitiv båtstyrning
  • Krångelfri autopilot för hydraulisk styrning

SteadySteer är fullständigt kompatibel med NAC™-2, NAC™-3 (fw-version 1.1.02.00 och senare), AP™44, IS42 och AP™48 (fw-version 2.2-57.3.163 och senare) och Simrad® MFD:er (fw-version 20.2 och senare). AP44, IS42 eller AP48 krävs för att fungera med utvalda äldre Simrad®-MFD:er. Den här fantastiska nya utvecklingen är lämplig för båtar med hydraulisk styrning. SteadySteer kommer att finnas att köpa tillsammans med befintliga Simrad-autopilotsystem till ett startpris på 5 4,255.20 SEK inkl. moms.

 

Mercury Marine och Beneteau stärker partnerskapet för att kunna erbjuda prisbelönta utombordare till kunder världen över

Mercury Marine, en division inom Brunswick Corporation (NYSE: BC), har tillkännagett ett utvidgat partnerskap med Beneteau på global nivå för att kunna ta tillvara på den starka position och ledande ställning respektive varumärke har och för att kunna erbjuda Beneteau-kunder Mercury-kraft på alla modeller från år 2021. Detta tillkännagivande ges exakt två år efter att Mercury Marine och Beneteau först tillkännagav ett partnerskap i Nordamerika.

Med detta samarbete, kommer Beneteaus kunder att kunna dra nytta av ännu mer konkurrenskraftiga, högpresterande och högkvalitativa utombordare och motorpaket.

”Relationen mellan Mercury och Beneteau har fortsatt att växa kontinuerligt under de fem senaste åren och vi är glada över att nu kunna erbjuda en större skara av båtmänniskor möjligheten att uppleva vad man redan framgångsrikt fått uppleva i USA – att två av de mest välkända varumärkena inom den marina branschen tillsammans arbetar för att kunna erbjuda ett överlägset båt- och motorpaket”, sade Marty Bass, president EMEA, Mercury Marine.

”Vi är oerhört glada över att kunna utvidga vårt samarbete med Mercury Marine och erbjuda våra kunder utvalda premiumprodukter för att förbättra prestandan för de paket vi erbjuder”, sade Luca Brancaleon, Groupe Beneteau Deputy General Manager – Brand and Product Strategy. Vidare sade Brancaleon: ”Efterfrågan på stora utombordare fortsätter att växa och Mercury har visat sig vara en bra partner för oss i Nordamerika och vi är därför övertygade om att vi kommer att upprepa framgången i andra regioner framöver.”

“Jag är oerhört glad för detta utökade samarbete med Mercury Marine och vi ser fram emot ett långt och framgångsrikt samarbete,” sade Yann Masselot, Beneteau Brand Director.

Kunder kommer att kunna beställa Mercury-utombordare på Beneteau-paket med omedelbar verkan och samarbetet kommer att visas upp på kommande evenemang runtom i Europa.

 

Bild – 010-01010-00_HR_043.jpg

GARMIN BLIR DEN FÖRSTA STORA MARINTILLVERKAREN SOM ERBJUDER MULTI-BAND GPS MED BÅDE L1 OCH L5-FREKVENSER

Garmin presenterar idag GPS 24xd, en positionsmottagare och antenn med multi-band GPS, som ger båtförare den mest avancerade positions- och kursdata som finns tillgänglig. GPS 24xd använder både L1 och L5-frekvenser tillsammans med stöd för flera satellitsystem (GPS, Galileo2, GLONASS, BeiDou2) för att kunna erbjuda multi-bands GPS-kapacitet som möjliggör en noggrannhet inom 1 meter. Tack vare en inbyggd magnetisk kurssensor är det möjligt att precisera kursen inom 3 grader, vilket möjliggör optimal sjökortsstabilitet, radar overlay och mini-automatisk radar plotting aid (MARPA) Automatisk aktivering av mål även i lägre farter.

“Vi är fortsatt fast beslutna att hålla fast vid vår mission att erbjuda den allra senaste och mest innovativa marinteknologin som finns på marknaden idag och vi är säkra på att GPS 24xd står för det åtagandet.” säger Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin. “I och med användningen av multi-band GPS är vi övertygade om att nya GPS 24xd kommer att förse Garmins kunder med den högsta möjliga nivån av pålitlighet och precision då de åker båt, fiskar eller är ute och seglar.”

Med GPS 24xd kan du som båtförare uppleva oöverträffad noggrannhet oavsett vilken fart du håller då du kör din båt. GPS 24xd är framtagen utifrån existerande GPS 19x och erbjuder revolutionerande multi-bandsteknologi som är den första i sitt slag inom marinindustrin som riktar sig mot konsumenter. Den har en positionsuppdateringshastighet på 10Hz och marknadens mest precisa högkänsliga tillgängliga spårning. Dessa nya funktioner följs av GPS, Galileo2, GLONASS och BeiDou2 satellitkonstellationer för att erbjuda båtförare världen över marknadsledande noggrannhet på vattnet, oavsett förhållanden, distans eller destination.

Med en magnetisk kurssensor blir det möjligt för båtförare att bibehålla sjökortsstabilitet och radar overlay, oavsett fart. Genom att leverera en kursnoggrannhet inom +/- 3 grader gör denna magnetiska sensor GPS 24xd idealisk för långsammare cruising, då GPS KÖG (Kurs Över Grund) data kan bli mindre tillförlitlig.

Förutom en superb högkänslig spårning på vattnet är GPS 24xd kompatibel med Multi-SBAS (Satellite-Based Augmentation System) som korrigerar felaktigheter gällande signalmätningar och erbjuder utförlig information om signalnoggrannhet, integritet, kontinuitet och tillgänglighet. Denna utvidgade kompatibilitet gör att du som båtförare kan försäkra dig om att du alltid håller rätt kurs då du navigerar mot nästa waypoint.

GPS 24xd-serien finns tillgänglig nu till ett rekommenderat cirkapris på 3 499 kronor. Inkluderat är ett mastfäste, fäste för ytmontering och ett fäste för montering under däck för att du enkelt ska kunna installera den på vilken båttyp som helst. Den finns tillgänglig för Garmins plottrar i två versioner, med stöd för bade NMEA 2000® och NMEA 0183, inklusive den prisbelönta GPSMAP®-serien. Besök Garmin.se för mer information.

2 Stöd finns då det är tillgängligt

 

 

 

 

Bild – Guide Natura Taxibåt RENÖN (5).jpg, Hansi ett.jpeg

Piteå kommun sänker turbåten

Piteå kommuns kultur och fritidsnämnd har beslutat att lägga ned turbåtsverksamheten i Piteå skärgård sommaren 2021.

– Kontraproduktivt och är inte i linje med Piteå kommuns strategiska plan om hur den vill utveckla skärgården, säger Hansi Gelter, som driver upplevelseföretaget Guide Natura, och som skött turbåtstrafiken sedan 2016.

Han sköter också om de fyra stugor Piteå kommun har Piteå skärgård.

– När kommuner som Kalix, Luleå och Skellefteå satsar på turbåtstrafik så väljer Piteå kommun att sänka linjen, säger Gelter kritiskt.

I sommar har han kört 94 turer och skjutsat 576 personer,  i form av båttaxi, transfer till stugorna och den turbåtslinje som gått från Piteå havsbad till öarna Stenskär och Stor- Räbben söderut i den yttre skärgården.

– En fördubbling av antalet personer jämfört med sommaren 2019, säger Gelter.

Han pekar på att utvecklingen av skärgårdsturerna utvecklades så positivt att 2017 investerade han 1,3 Mkr i en ny Anytec.

Läget nu är att i stället för turbåtar kommer kommunen att gå ut med en ny upphandling om transfer till stugorna.

– Vi får se vad kommunen kan komma med där rent ekonomiskt. Blir ersättningen för låg tvingas jag sälja båten vilket betyder att från nästa sommar kommer varken ortsbor eller turister att ta sig ut i skärgården. Jag kan inte finansiera verksamheten fullt ut utan turlinjen, säger Gelter.

Kultur och fritidsnämndens ordförande Elisabeth Lindberg (S) medger att beslutet att plocka bort turbåtlinjen inte följer riktlinjen i skärgårdsstrategin men att kommunen måste spara en miljon kronor nästa år och av det står turbåtlinjen för 300 000 kronor.

– Vi är jätteledsna att vi måste göra detta, men vi hoppas att vi kan ta tillbaka linjen ett annat år, säger hon.

Text & foto: Tommy Norin

 

Bild – 76A1601 (kopia).png

Skeeter seglaren och Sail Racings Test Team medlem Daniel Hearn i Minnesota, USA.

– Höghastighetssegling har alltid influerat utseende, passform och funktion av Sail Racings produkter. Därför möttes vi upp med Sail Racings Test Team medlem och proffs-isseglaren Daniel Hearn i hans jakt för solid svart is i de norra delarna av Minnesota, säger Joakim Berne, vd Sail Racing International.

– Tillsammans med Daniel och den Internationella Skeeter Föreningen utvecklade vi en kollektion av tekniska produkter designade och konstruerade för höghastighets is-segling, vi kallar kollektionen Black Ice, fortsätter Joakim.

Utforska fyra limiterade produkter konstruerade i Gore-Till exempel med dunkanaler där värme behövs. En mycket hållbar, lättvikt och vattentät kollektion av plagg som håller dig varm även i de tuffaste miljöerna.

Endast 50 st / stil har låtits produceras globalt, exklusivt tillgängliga på sailracing.com samt hos Sail Racing Club Houses.

Info: www.sailracing.com

 

Bild – SOLIX15_G3_Screen-4Pane_wide.jpg

Uppdaterad processor och ekolod

Tredje generationen SOLIX är en vidareutveckling som ger snabbare respons tack vare en ny kraftfull dubbelkärnig processor och uppdaterat ekolod som är skarpare med längre räckvidd. Cross Touch användarinterface ger möjlighet att anpassa SOLIX för varje användare så att det som är viktigt för användaren är lätt åtkomligt. Det är mycket enkelt att skapa favoritvyer och anpassa synliga data samt att snabbt få åtkomst till de vanligaste justeringarna.

SOLIX G3 finns i tre storlekar 10,1”, 12,1” och 15,4”. Samtliga enheter är utrustade med Dual Spectrum Chirp ekolod, Mega Down Imaging+ och Mega Side Imaging+. Humminbirds Mega Imaging+ teknologi är känd för sin höga detaljrikedom och ett populärt verktyg för att hitta fisk och identifiera strukturer på botten. På SOLIX G3 serien har Mega Side Imaging+ räckvidden uppgraderats och är nu upp till 75m åt sidorna (totalt 150m) och Mega Down Imaging+ är djupet upp till 75m. SOLIX G3 kan även kompletteras med Mega 360 Imaging givare som likt en undervattensradar ger en klar bild på 70m runt båten, ett perfekt hjälpmedel för spinnfiskare. För djuphavsfiske är SOLIX G3 kompatibel med Airmar Chirp givare och har nu Airmar transducer ID support vilket gör inställningen enkel och säkrar bästa möjliga resultat.

SOLIX G3 serien är även utrustad med GPS kartplotter som är kompatibel med Navionics sjökort samt avancerade funktioner som Dock-to-dock autorouting, Plotter sync, SonarChart Shading m.m. Möjlighet finns även att skapa egna djupkartor direkt på skärmen när båten körs med AutoChart Live. Djupkurvor med flera färgval samt hårdhet och vegetations kartor kan skapas. Djupkartorna är anpassningsbara och kan läggas som ett lager över Navionics sjökortet med justerbar transparens. Dessa kartor kan delas med andra genom AutoChart Live Share och man kan då även få tillgång till andras uppladdningar.

SOLIX G3 har många nätverksmöjligheter som ger möjlighet att skapa One-Boat Network. Ethernet för att kommunicera med andra SOLIX enheter och Minn Kota trollingmotorer med iPilot-Link. Bluetooth för att kommunicera med smarta telefoner samt FishSmart app och Minn Kota Talon/Raptor grundvattenankare samt Cannon Optimum djupriggar. NMEA 2000 för att presentera motordata och annan information som finns i nätverket. SOLIX G3 har även inbyggd WiFi för bland annat Navionics Plotter sync och framtida funktioner.

Pris från 29 995 till 52 995 kr.

Info: https://www.comstedt.se/innovativ-teknik/humminbird/solix

 

Bild – HELIX15_MEGASI+_G4N_left.jpg

Humminbird HELIX G4N

Fjärde generationen HELIX lanseras nu samt en större enhet med 15” skärm.

HELIX är sedan första lanseringen populära ekolod för sportfiskare. Avancerade och innovativa funktioner som AutoChart Live, Mega Imaging och Chirp teknologi har varit drivande i tidigare generationer. Den fjärde generationen G4N är uppdaterad med integrerad NMEA2000 och WiFi samt förberedda för framtida One-Boat Network funktioner.

HELIX G4N finns i flera olika storlekar 8”, 9”, 10,1”, 12,1” och nu även 15,4”. Varje storlek förutom 15,4” finns i tre olika modeller beroende på ekolodsteknik, enbart Dual Spectrum Chirp ekolod, i kombination med Mega Down Imaging+ eller med dem båda samt Mega Side Imaging+. Humminbirds Mega Imaging+ teknologi är känd för sin höga detaljrikedom och ett populärt verktyg för att hitta fisk och identifiera strukturer på botten. HELIX G4N kan kompletteras med Mega 360 Imaging givare som likt en undervattensradar ger en klar bild på 70m runt båten, ett perfekt hjälpmedel för spinnfiskare.

HELIX G4N serien är även utrustad med GPS plotter som är kompatibel med Navionics sjökort. Möjlighet finns även att skapa egna djupkartor direkt på skärmen när båten körs med AutoChart Live. Djupkurvor med flera färgval samt hårdhet och vegetations kartor kan skapas. Djupkartorna är anpassningsbara och kan läggas som ett lager över Navionics sjökortet med justerbar transparens. Dessa kartor kan delas med andra genom AutoChart Live Share och man kan då även få tillgång till andras uppladdningar.

HELIX G4N har många nätverksmöjligheter som ger möjlighet att skapa One-Boat Network. Ethernet för att kommunicera med andra HELIX enheter och Minn Kota trollingmotorer med iPilot-Link. NMEA 2000 för att presentera motordata och annan information som finns i nätverket.  Bluetooth för att kommunicera med smarta telefoner samt FishSmart app och Minn Kota Talon/Raptor grundvattenankare samt Cannon Optimum djupriggar. Helix G4N har även inbyggd WiFi för framtida funktioner.

 

Pris från 10 995 till 39 995 kr.

Info: https://www.comstedt.se/produkt-kategori/gps-plotter-och-ekolod/helix-network-plotter-ekolod

 

 

Europeisk plattform för båtuthyrning öppnar i Sverige

Europas största plattform för båtuthyrning online kommer till Sverige. Det är Click&Boat, som grundades 2013 av de franska entreprenörerna Jeremy Bismuth och Eduoard Gorioux.

Företaget har precis lanserat sin svenska hemsida och är nu berett att satsa fullt ut på den svenska marknaden. Eduoard Gorioux ser fram emot ankomsten på den svenska marknaden, och har höga förväntningar på marknaden:

– Sverige har en lång seglingstradition och en stor del av befolkningen är intresserade av båtliv. Vi ser därför ankomsten på den svenska marknaden som ett naturligt nästa steg och är övertygade om att folk kommer att vara intresserade av testa på de möjligheter som vår tjänst erbjuder.

Det har sedan ett tag tillbaka varit möjligt att hyra båtar via Click&Boat i Sverige. Plattformen har omkring 250 båtar tillgängliga för uthyrning i landet, till största delen i Stockholm och Göteborg. Men när sajten satsar helt på den svenska marknaden hoppas de på att få fler medlemmar runt omkring i landet och bredda sitt geografiska område.

Idén är enkel och uppskattad i stora delar av Europa där den är etablerad. Som båtägare registrerar man sin båt på hemsidan och anger de datum som den ska vara tillgänglig för uthyrning. Båtägaren bestämmer priset för uthyrningen själv och Click&Boat tar betalt för tjänsten via en kommission, som dras ifrån transaktionen mellan ägare och hyrestagare då båten hyrs ut.

Priset, typen av båt och storleken kan variera brett på plattformen, men all nödvändig information för uthyrningen finns tillgänglig på båtens annons. För båtägare innebär plattformen ett smidigt sätt att hyra ut båten under de datum de inte använder den, för att täcka utgifter för båten som för underhåll och platsavgift.

Det går även att hyra båt på varmare breddgrader, där segelsäsongen fortfarande är igång. Sajten har gott om båtar kring Medelhavet i Italien, Kroatien och Grekland.

Info: www.clickandboat.com/se

 

 

Bild – Tohatsu 115W_UPSIDE_2_light.jpg

Ny och kraftfull generation fyrtaktare från Tohatsu

Efter flera års design, utveckling och testning startar den japanska producenten Tohatsu Corporation leveranserna av sin nya modellfamilj med MFS75/90/100/115A-motorer.

– Vi är glada att kunna introducera vår helt nya serie fyrtaktsmotorer. Tohatsu har arbetat flera år med att designa, utveckla och testa dessa modeller så att vi inte bara ska möta, utan överträffa våra kunders förväntningar, säger Linda Karlsen, försäljningschef Marin.

De nya motorerna med 75, 90, 100 och 115 hk har det bästa vridet, den högsta topp-hastigheten och den snabbaste accelerationen i sin klass. Detta uppnås med hjälp av Tohatsus specialutvecklade avgassystem, som är helt unikt i branschen. 4-2-1 Performance Tuned Exhaust har avgasgångar som är lika långa. Detta eliminerar helt möjligheten för avgasinterference och förbättrar vridmomentet drastiskt.

Det resulterar i att båten planar snabbare och att man kommer upp i topphastighet fortare.

– Vår 4-2-1 Performance Tuned Exhaust gör att vi nu har de bästa 75 hk, 90 hk, 100 hk och 115 hk motorerna i hela branschen, säger Hyuga.

De nya modellerna är tillgängliga i Tohatsu Aqua Marine Blue. MFS 115 hk finns också i Beluga White. De kommer med flera olika rigglängder och olika val av rorkult eller reglage.

Den nya serien består av noga utvalda komponenter som tillsammans skapar robusta, tuffa motorer utan att reducera prestandan. Vikten är också optimerad, och en avancerad elektronisk styrenhet (ECU) samlar all motorinformation, och beräknar hela tiden den optimala kraft-leveransen. Detta ger de nya motorerna mycket god manövrerbarhet och pålitlighet.

Info: www.tohatsu.se

 

Bildtext:

Bild: De nya modellerna

är tillgängliga i Tohatsu

Aqua Marine Blue.

MFS 115 hk finns också

i Beluga White.

 

Bild – Nemesis_12_Landscape_Dash_Left_half-+-quarter.png_44399.png

Ny seglingsdisplay från B&G

B&G lanserar en ny generations intelligent seglingsdatadisplay under namnet Nemesis. Den ska ge oöverträffad sikt, med fullständig anpassning eller lättanvända förinställda flerfunktionsmallar och automatiska instrumentpaneler beroende på din typ av segling.

Pressmeddelande:

Oavsett om det gäller tävling eller nöjessegling ger Nemesis seglare seglingsdata som de kan lita på, när och hur de vill se dem, oavsett förhållanden och skapar en intuitiv länk mellan instrumentnätverket och verkligheten.

En ljusstark IPS SolarMax-pekskärm med HD-upplösning, superbreda betraktningsvinklar och synlig även med polariserade solglasögon oavsett var du befinner dig ombord. Nemesis har justerbara datastorlekar, paletter och bakgrundsbelysning för optimal visning oavsett förhållanden och oavsett om du använder den på masten eller i sittbrunnen.

Den här anpassningsbara allt-i-ett-displayen kan monteras både stående eller liggande, medan den lättanvända ”drag and drop”-redigeraren ger ett brett urval av grafiska mätare, SailSteer, tanknivåer, digitala data, IP-kameravyer, histogram och bilder.

Seglare kan välja vilka data, paletter och inställda storlekar och positioner de vill ha, eller så kan de helt enkelt välja bland ett urval av förvalda inbyggda B&G-instrumentpaneler och mallar. Med ytterligare automatiska funktionslägen kan användare välja de seglingsdata som de vill visa baserat på typen av segling eller seglingsläge: lovart, från sidan, lä eller före start.

Användning av komponenter i högsta kvalitet, mängder av testtimmar och utveckling av seglare i alla förhållanden, i kombination med de mest exakta seglingsdata som finns i B&G-nätverket och instrumenten, garanterar att användare kan lita fullt ut på Nemesis. Tillförlitligheten och noggrannheten hos både data och displayen ger dig den trygghet du behöver för att fatta rätt beslut. Dessutom kan Nemesis-displayen styras via pekskärmen eller från en Apple Watch.

Nemesis är en förstklassig datadisplaylösning för segling från B&G och finns i skärmstorlekarna 9 och 12. Pis 39 990 kr.

Info: www.bandg.com

 

 

Bild – Axopar 28 C BLTP_MY2021_R7A5229x.jpg

Många uppdateringar på modern klassiker

Axopar 28 uppdateras på en rad punkter inför kommande årsmodell. Båten har redan blivit något av en modern klassiker och trendsättare i sin klass efter stora försäljningsframgångar över hela världen.

Finländska Axopar har hela tiden satsat på en ständig utveckling med nya idéer i sina modeller på 28 och 37 fot. Konceptet finns idag med versionerna Cabin, T-Top och Open.

Den främsta förändringen till 2021 års modell är en ny förarkonsol med tillhörande plats för navigation. I alla Axopar-modeller kommer det att sitta Simrad-instrument. Det mest exklusiva av alternativen för A-28 är en bredare ”Glass Helm Information Display”. Båten får därmed ett skräddarsytt grafiskt användargränssnitt med Simrad IDS-systemet (Dual 12”). Systemet är också integrerat med utombordsmotorer från Mercury.

Externt kommer Axopar 28 Cabin-taket att ha en ny design, takräcke (tillval) för att ta med utrustning med mera.

Båtarna har också fått ett förbättrat skydd på skrovets utsida. Liksom på Axopar 37 inkluderar skyddet nu även kanten på badplattformarna, som har ökat i storlek.

Bland övriga förbättringar märks ny design på framstolarna, bättre badstege och ny design på den aktre soffan.

www.axopar.fi

 

 

Bild – 3 n 1 Trolling motor transducer nosecone upperview.png_38632.png

Givare för Ghost nu på marknaden

Lowrance meddelar att Active ImagingTM 3-i-1 Nosecone-givaren för Ghost-trollingmotorn finns nu tillgänglig för leverans.

Active Imaging™ 3-i-1 Nosecone-givaren ger överlägsen skärpa och högupplösta bilder på fiskar och strukturer på längre avstånd än någon annan teknik för strukturåtergivning, vilket gör det perfekt för att hitta områden som håller fisk t.ex. högar av sten, sjunktimmer, tångbäddar, djupfåror och branter. Det valfria tillbehöret lägger till Lowrance CHIRP-ekolod, SideScan och DownScan Imaging™-ekolodsteknik på den redan funktionsspäckade Ghost-trollingmotorn.

”Vi är mycket glada över att kunna lägga till den här kraftfulla funktionen i vår Ghost-trollingmotor”, säger Knut Frostad, CEO, Navico Group. ”Genom att lägga till Active Imaging 3-i-1-kapacitet i Ghost-trollingmotorn har vi skapat ett oumbärligt verktyg för alla seriösa fiskare.”

Pålitlig, tålig och byggd för att hålla. Den ultratysta Lowrance Ghost-trollingmotorn för sötvatten gör att sportfiskare kan fiska längre, åka snabbare och komma närmare utan ett ljud. Ghost har en nyutformad borstlös motor med mer kraft och längre körtid än någon annan trollingmotor på marknaden. Den har dessutom andra fördelar, till exempel integrerade Lowrance-ekolodsfunktioner, waypoint-ankring och en branschledande treårig garanti. Kombinationen av tillförlitlighet, kraft, effektivitet och tyst gång ger Ghost-trollingmotorn en vinnande kombination som uppfyller alla krav som sportfiskare har på en förstklassig trollingmotor.

Nya 3-i-1 Nosecone är nu tillgänglig från auktoriserade återförsäljare och kostar 4010 SEK. Mer information om Lowrance-produkter finns på www.lowrance.com.

 

Hansen Marine lanserar ny webbshop mot slutkonsument

Hansen Marine tar steget mot en e-handelsplattform speciellt anpassad för Sveriges alla båtägare och fritidsmekaniker.

Sedan starten 1966 har de byggt ett sortiment av kvalitativa eftermarknadsreservdelar till marinmotorer, båtar, drev och transmissioner. Hansen Marine representerar några av världens ledande leverantörer såsom Sierra reserv och servicedelar, Solas propellrar, Bennett trimplan och Gulf smörjmedel bara för att nämna några.

– På Hansenmarine.se kan man enkelt söka upp sin motor eller leta fram de tillbehör man behöver. Vi lägger ett stort fokus på att hela tiden uppdatera och digitalisera katalogen och vi har idag över 2,5 miljoner kopplingar mellan motor och reservdel. På vår hemsida hittar man snabbt och enkelt sin specifika reservdel, tillbehör eller verktyg, säger Carl Arkelsten, affärsområdeschef på Hansen Marine.

Från det 8 700 m2 stora lagret i Spånga, norr om Stockholm skickas varan om möjligt redan samma dag som beställningen kommer in.

– Vi har integrerat Klarnas betallösning vilket gör köpet tryggt och enkelt.

– Med vår starka dedikation för båtliv och vår motortekniska kompetens strävar vi ständigt framåt med att ta fram nya produkter, leverantörer och lösningar så att du som båtägare ska kunna tillbringa så mycket tid som det går ute på vattnet, avslutar Carl Arkelsten.

  1. Hansen Group AB är ett familjeföretag grundat 1966. Det är Sveriges äldsta och största företag specialiserat på import av reservdelar till amerikanska bilar, marinmotorer och drev samt tillbehör och säkerhetsutrustning inom motorsport. C. Hansen Group AB är även licenstagare av varumärket Gulf i Sverige som innefattar smörjmedel och bränslestationer. Mer information finns på www.hansenmarine.se

 

 

Smidigare att ansöka om VHF-tillstånd hos PTS

Post- och telestyrelsens (PTS) nya e-tjänst för ansökan om radiotillstånd (VHF) för fritidsbåt ger användaren möjlighet att direkt efter ansökan spara ner eller skriva ut tillståndet.

Med den nya tjänsten är handläggningen av ansökningar automatiserad. Tjänsten kräver inloggning med Bank-ID, och när användaren loggat in och ansökt skapas ett tillstånd som finns lätt tillgängligt via ”Mina sidor” i tjänsten.

Den fungerar för de vanligaste ärendena, som att ansöka om, ändra i och säga upp VHF-tillstånd för fritidsbåt, samt att ändra till exempel adress och andra personuppgifter. På grund av identifieringen via Bank-ID kan i dag endast privatpersoner använda tjänsten.

– Vår ambition har varit att erbjuda en snabb, säker och smidig hantering för alla som har eller vill ansöka om tillstånd för att använda VHF-radio i fritidsbåt, säger Karoline Boström, chef för enheten för spektrumtillstånd på PTS.

Mer information om ansökan finns på PTS webbplats, pts.se/batradio.

 

 

Bild – Cavalaire Sur Mer Marina – Navily.jpg

Förbättrad navigationsapp från C-MAP

C-MAP har förbättrat och bytt namn på appen Embark App till C-MAP: Boating App. Appen är kostnadsfri att ladda ned och ger användaren tillgång till en rad olika funktioner för såväl kartografi som annat, och dessutom erbjuds en kostnadsfri testperiod med Premium-funktionerna som kan användas på mobilen, surfplattan eller datorn.

Pressmeddelande:

C-MAP gör stora investeringar i sin nautiska navigeringsapp. Det omfattar introduktionen av den senaste kartografin med hög upplösning och uppdaterade funktioner. C-MAP: Boating App är en av de högst rankade marina navigeringsapparna på marknaden. Den har betyget 4,7 i App Store och 4,6 i Google Play Store.

Nya navigeringsverktyg

Förutom förbättringar av kartografi har appen även ett nytt verktyg för avståndsmätning och sökning med koordinatverktyg, som båda syftar till att förbättra navigeringsupplevelsen i appen tillsammans med de aktuella populära funktionerna autorouting, personliga waypoints, rutter och spår.

Senaste och detaljerade väderdata

Appens sjövädersprognos har också uppdaterats, och användarna kan upptäcka månfasen för sin kommande fiske- eller seglingsresa. Dessutom kan användare nu visa förhållanden längs hela rutten, oavsett om det gäller nederbörd, vind, tidvatten eller våginformation.

Tusentals nya intressanta platser

I samarbete med Navily – en ledande social navigeringsguide om ankringsplatser och marinor – listar appen nu tusentals nya destinationer runt om i världen så att användarna enkelt kan söka efter förtöjningsplatser eller andra intressanta platser, inklusive stränder, butiker och mycket mer.

Dessa data inkluderar ytterligare information om tillgängliga bekvämligheter, VHF-kanal, telefonnummer, antal förtöjningsplatser, djup, längd och foton samt recensioner från användare.

Sex språk

C-MAP: Boating App, har också utökat sin globala närvaro, och finns nu tillgänglig på tyska och italienska samt på engelska, franska, spanska och norska.

C-MAP: Boating App kan laddas ned kostnadsfritt och tillgång ges på en rad olika enheter, inklusive din mobil, surfplatta och dator. Användare som reser till ett område utan internet eller mobil datatäckning kan uppgradera till Premium och ladda ned offlinekartor och väderinformation, så att de kan vara säkra var de än befinner sig.

Info: www.c-map.com/app/

 

 

Bild – OnDeck_Hub_HR_1000.jpg:

Fjärranslutning till båten

Garmin OnDeck System är en helt integrerad fjärranslutningslösning som dygnet runt ger båtägare tillgång till viktig information gällande båten.

När den är hopparad med appen ActiveCaptain kan OnDeck se till att du är uppkopplad mot din båt genom att visa båtens batteristatus, länspumpsaktivitet, dörrsensor, GPS-position och ännu mer. Man kan även få aviseringar om förändringar som sker med båten, även om båten förflyttar sig in i eller lämnar ett anpassat geofence-område. Förutom GTB 10 OnDeck Hub ingår en dörrsensor, en temperatursensor, en landström-sensor och en reläomkopplare i systemet

OnDeck ger dig tillgång till båtdata dygnet runt via en 3G/4G-anslutning som ständigt är påslagen (prenumeration krävs). Var du än befinner dig virtuellt kan du se information från trådbundna sensorer, inklusive batteristatus, NMEA 2000-data, länspumpsaktivitet eller saltvattenpump, landström, temperatur och dörrsensorer som kan meddela dig om någon tar sig in i båten. Larm och aviseringar för dessa system kan anpassas personligt så att de passar just dina behov.

Systemet OnDeck är kompatibelt med GPSMAP 8400, GPSMAP 7400, GPSMAP 1022/1222 och GPSMAP 722/922/1222 Plus-serien. Pris 10 599 kronor plus abonnemang.

www.garmin.se

 

Bild – torn_eyelet_green_tarp_fixed_black_midi.jpg, blackmini_on_green_tarp.jpg, Holdon_MIDI_single_blk_f1.jpg

Presenningsklämma med patenterad konstruktion

De här svensktillverkade klämmorna låter dig enkelt fixera och förstärka fastsurrningen av en presenning. Klämman fästs på kanten av presenningen och har en patenterad konstruktion som gör att den kniper åt hårdare ju mer den belastas.

Presenningsklämman fungerar på många olika material och fungerar utmärkt för att exempelvis täcka bilar och båtar, för bygg- och trädgårdsarbeten eller för camping. Klämman är även utmärkt räddare för presenningar där öljetterna slitits sönder.

Klämmans unika konstruktion gör att ju mer den utsätts för spänningar, ju hårdare drar klämman ihop sig och den räfflade delen nyper fast sig i presenningen så att den inte kan slita sig. När presenningen inte längre behövs, kan klämman enkelt lossas, flyttas och återanvändas på en annan presenning.

Presenningsklämman finns i två storlekar; mini som håller för upp till 45 kg, och midi som håller upp till 100 kg. Klämman är tillverkad av glasfiberförstärkt nylon och produceras i Sverige.

www.smartasaker.se

 

Bild – Garmin_MRN_9259.jpg

Kraftigaste radarn hittills från Garmin

Garmin GMR Fantom 254/256 öppen radar med en effekt på 250 W är den kraftigaste marina solid-state radarn på marknaden. Den använder Garmins teknologi MotionScope för att upptäcka och markera rörliga mål i olika färger så att du kan undvika potentiella kollisioner, upptäcka fågelflockar och spåra väder.

Fantom 254/256-serien har mer än dubbelt så mycket kraft som existerande Fantom 124/126 radars och du kan kombinerat se både långa och korta sträckor, vilket är perfekt för seriösa båtförare och fiskare. Nya funktioner, såsom medelvärdesberäkning mellan skanningar och förbättrad MARPA med automatisk aktivering av mål ger förbättrad måldetektering och utökad identifiering av vad som finns omkring dig förbättrar din situationsberedskap ute på vattnet.

En solid-state effekt på 250 W och ett detekteringsområde på 20 till 96 M överträffar Garmin Fantom 254/256 till och med 25kW magnetronradars genom att maximera energi och avståndsupplösningen genom att använda teknologi för pulskompression. Att kunna smalna av horisontell strålbredd hjälper dig att skapa en högupplöst bild och högkänslig måldetektering.

Denna serie är utrustad med teknologin MotionScope och automatisk fartgräns, den upptäcker direkt rörliga mål i realtid – såsom andra båtar, fågelflockar och annalkande väder. Den är lätt att läsa av med markeringar i färg, det kan vara av mål som snabbt dyker upp eller avlägsnar sig från båtens position. Ekospår tar båtens fart i beräkning för att hjälpa kaptenen att snabbt identifiera potentiella kollissionsrisker eller leda fiskare till fågelflockar då de söker efter fiskeställen genom att använda funktionen Auto Bird Gain.

Nya Fantom 254/256 är den första av Garmins radars som har medelvärdesberäkning mellan skanningar, en funktion som minskar sjöklotter och störningar på skärmen för att ge en visuellt tydlig bild av vattnet framför dig. Tillsammans med funktionerna Dynamic Auto Gain, justerbar målstorlek, och Dynamiskt Sjöfilter kan medelvärdesberäkningen mellan skanningar förbättra prestationen på långt håll och underlätta upptäckande av stillastående mål då klotter kan störa positioneringen och stabiliteten vid måldetektering.

En annan nyhet i Fantom 254/256 är en mini-automatisk radar plotting aid (MARPA) automatisk aktivering av mål som automatiskt söker upp och spårar upp till 30 mål om ekon, markerade gränser, vaktzon eller MotionScope.

Pris Fantom 254 och Fantom 256 159 466 respektive 167 499 kr.

www.garmin.se

 

Bild – 150hp_GearCase_FloTorq.png, SSR-HD_Cutaway.png

Revolutionerande navsats för propellrar

Mercury Propellers helt nya produkt Flo-Torq SSR navsats finns nu hos Mercurys återförsäljare. Flo-Torq SSR navsats ger, enligt Mercury Marine, en avsevärd NVH förbättring (Noice, Vibration, Harshness = ljud, vibration, kärvhet) för utombordare på 40–225 hk.

SSR navsats är ett navsystem i världsklass. Det har skapats specifikt för att minska och i det närmaste helt eliminera propellervibrationer och växelbuller, samtidigt som hållbarheten för mindre och mellanstora utombordare maximeras.

Flo-Torq SSR utnyttjar Mercurys beprövade Soft-Shift Rubber-teknik i en tyst navsats som förbättrar NVH för tillämpningar med Flo-Torq II-nav, där en maximal minskning av buller, vibrationer och kärvhet är önskvärd. Den ersätter också Flo-Torq III och IV för att förenkla Mercurys utbud av navsatser, samtidigt som det ger en förbättrad prestanda till ett lägre pris utan att offra hållbarheten. SSR-tekniken sänker maxbullret vid växlingar med 22–23 %, både från neutral-framåt och neutral-back och eliminerar i det närmaste växlingens ”klonk”.

Eftersom många båtägare erbjudits allt tystare båtmotorer även från Mercury, så är det också av yttersta vikt att Mercury Propellers kan erbjuda produkter som också minimerar buller, vibrationer och kärvhet. Det arbete som lagts ner på den här produkten är ytterligare ett bevis på det engagemang som Mercury lägger ner på att förbättra NVH för sina kunder. Flo-Torq SSR är det perfekta komplementet till Mercurys utombordare från 40 hk upp till 225 hk med en 1-tums propelleraxel i allmänna, icke ytskärande tillämpningar.

SSR navsats är ett tillägg till två andra SSR-produkter som redan idag finns tillgängliga: SSR HD och SSR Solid. Helt nya SSR (icke HD, icke Solid) kompletterar SSR-utbudet med syftet att passa ett mer allmänt bruk där bullerminskningen är det viktigaste.

 

 

Bild – Lowrance Ghost Lifestyle.jpg

Trollingmotorer för fler båtstorlekar

Lowrance Ghost 52 och 60 trollingmotorer för sötvatten innebär att företagets modeller passar fler typer av båtar. De nya Ghost 52- och 60-modellerna – med 52- respektive 60-tumsskaft – erbjuder alla fördelar och funktioner som fanns med den ursprungliga Ghost-trollingmotorn för båtar med högre för. Därmed finns det en trollingmotor från Lowrance för alla bassbåtar och sportfiskeanpassade båtar.

Pressmeddelande:

Trollingmotorerna Lowrance Ghost 52 och 60 har bland annat följande funktioner:

Den borstlösa motorn genererar kraft som, enligt Lowrance, är 25 procent större än konkurrenternas och ger 45 procent längre körtider på samma laddning. Det motsvarar nästan en extra dag av drift. Kombinationen av precisionstillverkning, sällsynta jordartsmetaller och en banbrytande, sjögrässkyddad propellerdesign ger hög drivkraft och lång köreffektivitet.

Den har en borstlös motor som eliminerar oväsen och till skillnad från vanliga borstmotorer har den inga borstar att slita ut, vilket ger större tillförlitlighet och längre livslängd. Den borstlösa motorn avger inga elektromagnetiska störningar, vilket ger sportfiskare de tydligaste ekolodsbilderna som är möjliga att få, utan störningar på skärmen.

Användare kan styra, justera hastigheten, ställa in ruttnavigering eller ankra på en aktuell plats med pekskärmskontroll på en Lowrance-display via SmartSteer-gränssnittet. Ghost paras enkelt ihop med HDS LIVE, HDS Carbon och EliteTM -Ti2 -displayer via en enkel NMEA 2000-anslutning.

Ghost erbjuder två integrerade noskonsalternativ för ekolod, inklusive HDI (CHIRP och DownScan Imaging™) och Active ImagingTM 3-i-1-ekolodsgivare (CHIRP-ekolod, SideScan and DownScan Imaging) som tillval. Alla motorer levereras som standard med en HDI-ekolodsgivare, men kan när som helst uppgraderas med en annan noskon.

Omedelbar och smidig kontroll med fly-by-wire-styrning gör att Ghost känns som en kabelstyrningsmotor, men utan mekaniska kablar som kan slitas ut med tiden. Oavsett vilket trollingmotorvarumärke som sportfiskarna använde tidigare, kommer de snabbt att känna sig bekväma med den innovativa Ghost-fotpedalen som är helt anpassningsbar. Pedalen kan anpassas så att den passar alla önskemål med programmerbara genvägsknappar och en brytare som kan flyttas, så att trollingmotorn kan aktiveras från båda sidor av pedalen. Lägesknapparna har LED-belysning och en ljudsignal som talar om när ett läge är aktiverat. Fotkontrollen har även en batterinivåindikator. Dessutom är Ghost 60 utrustad med en standardfjärrkontroll för enkel kontroll var som helst på båten.

360-graders breakaway-fästet är utformat för att hantera eventuella stötar och riktar automatiskt in sig på nytt så snart motorn är från hindret. En kompositaxel med livstidsgaranti hjälper till att klara stötar, och en integrerad krängningshämmare minskar studsar vid körning i grov sjö. Fotpedalskabeln sitter fast i fästet med robusta klämmor som förhindrar att den rör sig på däck, skadar spön och rullar och blockerar vyn för installerade Lowrance-ekolod i närheten.

 

 

 

AMT byter till Yamaha båtmotorer

Det finländska båtmärket AMT har inlett ett samarbete med Yamaha Motor Scandinavia, som därmed blir exklusiv leverantör av båtmotorer. Från och med 1 september 2020 säljs AMT-båtar nyckelfärdiga med Yamaha-motorer förmonterade när de levereras till AMT:s återförsäljare i Sverige, Finland och Norge.

Kommentarer kring samarbetet:

– Vi har mer än 30 års erfarenhet av att bygga båtar. Genom alla år har vi lagt stor vikt på hantverk och kvalitet – och aldrig lämnat något åt slumpen. Det är en syn som vi delar med Yamaha, och de är därför en naturlig partner för oss. På det här sättet säkrar vi att den totala upplevelsen för båtägaren blir så ultimat som den bara kan bli, säger Mikael Winqvist, vd på AMT.

–Med sitt fokus på innovation är AMT är en bra match för oss. Vi delar samma produktions- och hållbarhetsfilosofi. Det här är ett nytt och spännande sätt för oss att arbeta på och vi ser fram emot att se hur detta partnerskap utvecklar sig framåt, säger Christopher Sjöblom, ansvarig för Marine på Yamaha Motor Scandinavia.

 

 

Foto: AB Göta kanalbolag.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*