Den 17 oktober till och med 13 december arrangerar Arbetets museum och Statens maritima museer Fartygsforum 2009 i Norrköping. Under lördagen öppnar Arbetets museum också utställningen Skeppsbrott på fotogalleriet Hyllan. Fyra generationer Gibson på Scillyöarna, sydväst om Land’s End i Cornwall, Storbritannien har dokumenterat skeppsbrott sedan 1860-talet.
Fartygsforum hålls för nionde gången, i år med temat Flytande arbetslivsmuseer, utveckling och samverkan. Forumet är en mötesplats för ideella aktörer, myndigheter och institutioner som arbetar med att bevara och bruka historiska fartyg. Under dagarna kommer bland annat forskningsprogrammet Bevarande och utveckling av det flytande kulturarvet – forskningsbehov att presenteras av Lennart Bornmalm och Bosse Lagerqvist från Göteborgs universitet. Transportstyrelsen informerar om kommande regler och Sjöhistoriska museet berättar om fartygsbevarande runt Östersjön och utveckling av k-märkningen av fartyg.
Utställningen Skeppsbrott
Fotografen Hans Ola Ericson kom i kontakt med Frank Gibson under ett av sina besök på Scillyöarna. Franks farfars far, John Gibson, skaffade sig sin första kamera 1860, och efter sex år lämnade han sjömanslivet för att bli yrkesfotograf. Han började fotografera havet och framför allt skeppsbrotten längs Cornwalls kust och kring Scillyöarna. Alla skepp på väg till eller från Europa måste ta sig förbi de förrädiska farvattnen. Storformatskameran Thornton Pickard och fascinationen för skeppsbrott gick i arv i fyra generationer. Nu visas en serie originalfotografier på fotogalleriet Hyllan på Arbetets museum.
Hans Ola Ericson är journalist och har under många år skrivit om sjöfart ibland annat Nautisk Tidskrift, Sjörapporten, Sjöfartsverkets tidning och Svensk Sjöfarts Tidning.
UTSTÄLLNINGSPERIOD: 17 oktober–13 december 2009
Länk: www.arbetetsmuseum.se
Foto samtliga bilder: Familjen Gibson.
Regeringen har idag beslutat att ge Vägverket, Banverket, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen i uppdrag att lämna förslag till ett nytt planeringssystem för transportinfrastrukturen.
– En fungerande infrastruktur är en grundförutsättning för jobb och företagande i alla delar av landet och planeringssystemet för infrastruktur är regeringens viktigaste styrmedel för att påverka infrastrukturutvecklingen, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Nuvarande planeringssystem innebär att det krävs nära fyra år av utrednings- och förankringsarbete innan regeringen kan fatta beslut om vilka infrastrukturåtgärder som ska genomföras. Den tiden bör förkortas avsevärt. Ett nytt planeringssystem bör vara mer flexibelt så att åtgärderna kan anpassas till nya förhållanden och samtidigt kräva mindre omfattande underlagsmaterial. Det är också viktigt att uppföljning sker i förhållande till de transportpolitiska målen. En utgångspunkt för det nya förslaget är att det även fortsättningsvis ska finnas en nationell plan och regionala planer.
Trafikverken ska i sitt arbete med att ta fram ett nytt planeringssystem samråda med VTI (Väg- och transportforskningsinstitutet), Boverket, Naturvårdsverket, SIKA (Statens institut för kommunikationsanalys), planeringsansvariga myndigheter på länsnivå, SKL (Sveriges kommuner och landsting) samt med Transportinfrastrukturkommittén. Uppdraget ska remitteras och därefter redovisas till Regeringskansliet senast den 15 februari 2010.
90 år fyller den ena, 120 år fyller den andra. Både Citroën och Eiffeltornet jubilerar i år och firar det tillsammans med en unik show med internationella dimensioner. Ljusshowen visas nämligen simultant på internet.
Från den 22 oktober och tre månader framåt kommer Eiffeltornet att bjuda på en 12 minuter lång ljusshow fyra gånger per kväll. Citroën deltar i showen på grund av sina historiska band med Eiffeltornet, som märkligt nog fungerade som reklampelare åt det franska bilmäket under närmare tio år. Namnet Citroën fanns upplyst i stora bokstäver på tornet från 1925 till 1934. Detta “lysande” samarbete fortsätter nu under 2009.
Vid premiären för Eiffeltornets ljusshow visar Citroën upp sin kreativa sida med hjälp av den nyaste modellen C3. Den höga vindrutan Zenith gör att passagerarna kan följa hela showen i sin fulla höjd. Tio exemplar av nya Citroën C3 placeras på kända platser i Paris med vindrutan vänd mot Eiffeltornet. Varje bil blir också utrustad med en kamera som sänder bilderna direkt på internet. Den 22 oktober kl 21.00 kan man se showen direkt på www.citroen.com var man än befinner sig på jordklotet. Internetsurfaren kan växla mellan de olika platserna för att se showen ur olika perspektiv genom C3:s vindruta Zenith.
Kuriosa kring Citroën 90 år
Citroën, som fått sitt namn efter sin upphovsman André Citroën, firar att det är 90 år sedan den första serietillverkade bilen, Type-A, rullade ut på vägarna. Sedan dess har många blivande Citroën-klassiker sett dagens ljus. Allt från Traction Avant, eller B11 som vi kallade den i Sverige, och 2CV, antistatusbilen som blev överkomlig för alla och envar, till dagens C5 med gashydraulik och transportklassikern Berlingo.
Märket har under 2000-talet lanserat ett helt nytt och brett modellprogram med försäljningssuccéer såväl inom personbilar som lätta lastbilar. Citroën är ledande i Europa på kompakta MPV-modeller med det gemensamma tilläggsnamnet Picasso. Citroën är också bland de ledande märkena vad gäller låga utsläpp av CO2. Under 2008 sålde Citroën 1 356 000 bilar vid 8 000 försäljningsställen och har idag 13 500 anställda. Under jubiléumsåret 2009 har märket gått in i en förnyelseprocess med ny identitet, nya kundrelationer och en ny produktserie – DS-serien.
Vid det kommande rådsmötet med Europas fiskeministrar den 19 och 20 oktober ska flera avgörande frågor för Östersjöns fiskbestånd behandlas. Ministrarna ska besluta om ett nytt system för gränsöverskridande fiskekontroll inom EU och om Östersjöns fångstkvoter för 2010. För att den positiva, men oväntade, ökningen av torsken i Östersjöns östra bestånd ska kunna fortsätta krävs nu en effektivare förvaltning.
– Världsnaturfonden WWF välkomnar regeringens linje att dumpning av torsk, så kallat utkast, bör förbjudas i samband med förbättrad selektivitet i trålredskapen under 2010. Men det nya danska förslaget om en minskad minimistorlekt på trålad torsk från 38 cm till 35 hör hemma i papperskorgen, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF. Enligt forskare uppnår torsken i Östersjön könsmognad först vid 42-50 cm storlek. Problemet med dumpning löses bäst genom selektiva fiskeredskap och kontroll. Något annat vore att ge upp målet om torskbeståndens återhämtning.
För att Östersjöns torskbestånd ska få en fortsatt återhämtning måste EUs fiskeministrar en gång för alla lösa frågan om trålfiskets utkast, dumpningen av torsk. Men fiskebegränsningar, återhämtningsplaner och tekniska regleringar blir verksamma först när fiskeflottans kapacitet har anpassats till fiskbeståndens bärkraft. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med fisk för att försörja alla båtarna.
Torskfiskets förvaltningsplaner för Östersjön är baserade på en fångststorlek med ett minimimått på 38 cm. Skulle en ny minimigräns införas blir nästa års vetenskapliga utvärdering och måluppföljning av förvaltningsplanerna för de tre senaste årens torskbestånd omöjlig. Det skulle dessutom slå hårt mot bestånden eftersom ännu färre torskar då inte skulle få chansen att reproducera sig.
För att komma tillrätta med det illegala fisket som hotar Europas redan överfiskade bestånd, ser WWF fram mot att förslaget till det nya gränsöverskridande kontrollsystemet antas på rådsmötet och skyndsamt implementeras i Europas medlemsländer. Fiskerådsmötet måste stödja kommissionens rätt att hålla inne ekonomiskt stöd från den Europeiska Fiskefonden (EFF) till medlemsstater som genom att inte leva upp till regelverket inom EUs gemensamma fiskepolitik hotar de marina fiskresurserna. Det sanktionssystem som föreslås i kontrollförordningen måste också samordnas med nu gällande inom EUs rådsförordning för illegalt, orapporterat och oreglerat fiske.
WWF uppmanar jordbruksminister Eskil Erlandsson och fiskerådsmötets övriga ministrar att följa återhämtningsplanen och att anta fiskekvoter för 2010 enligt det Internationella Havsforskningsrådet (ICES) rekommendationer.
Länk: www.wwf.se
Foto: Erling Svensen, WWF Canon.
Anna-Maria Saméus, produktchef på Volvo Personvagnar, har utsetts till Årets teknikkvinna 2009. Hon tilldelas priset för sin förmåga att kombinera teknik och affärsmässighet i en internationell miljö med ledarskapet som verktyg. Priset delas ut av försvars- och säkerhetsföretaget Saab.
– Jag är naturligtvis jätteglad över att få det här priset, och hoppas att det kan inspirera andra kvinnor att jobba med teknik, affärer och ledarskap, säger Anna-Maria Saméus.
Förstapriset består av en studieresa till Saabs kontor i Bryssel och en mentor från Saab under ett års tid. Samtliga som ansökt erbjuds en plats i ett kvinnligt nätverk.
Juryns motivering
En jury bestående av representanter från Saab och employer branding-företaget Unviersum motiverar valet av Årets teknikkvinna så här:
“Anna-Maria Saméus ger oss bilden av en teknikkvinna som arbetar i en internationell miljö med ledarskapet som verktyg, nära affärerna och med kunden i fokus. Hennes engagemang och nyfikenhet har bidragit till utveckling och förmåga att kombinera teknik och affärsmässighet. Detta är en teknikkvinna som vi kommer att se mer av i framtiden.”
Anna-Maria Saméus har arbetat på Volvo i 14 år. Efter att nyligen ha avslutat ett affärskonceptarbete för en kommande bilmodell kommer hon nu att återgå till sin roll som produktchef med ansvar för att sammanföra tekniska lösningar med marknadens krav. Anna-Maria Saméus har studerat Industriell ekonomi på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg.
Övergödning av haven kan ha inverkan på den genetiska variationen hos alger. Det visar forskning vid Göteborgs universitet, som lägger en pusselbit till kunskapen om hur algblomningar uppstår.
Fytoplankton utgör grunden för hela den marina näringskedjan. De mikroskopiska organismerna är vanliga i kustnära områden från polartrakterna ända till ekvatorn, och förökar sig genom celldelning. Vid riklig förekomst av celler i vattenmassan uppstår en algblomning – ett återkommande problem i svenska hav och längs våra kuster.
Forskare vid Institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet, har länge intresserat sig för algblomningars uppkomst och orsaker. Doktoranden Karolina Härnström har i sin avhandling fokuserat på kiselalger, som är den största enskilda gruppen av fytoplankton, och dess förekomst i övergödda Mariager fjord på Jylland.
Resultaten visar att övergödning kan påverka algernas genetiska variation: i Mariager fjord fann forskarna andra typer av alger under perioder med kraftig övergödning, än då övergödningen var lindrigare.
– Vi känner till förvånande lite om kiselalgernas ekologi, om varifrån cellerna kommer som ger upphov till blomningar och om det är samma populationer som återkommande blommar på en viss plats eller om det skiljer sig åt. Min forskning kan bidra till ett svar, och kanske öka kunskapen om hur algblomningar påverkas av miljöförändringar och hur populationsdynamiken hos dessa alger ser ut i ett mikroevolutionärt perspektiv, säger Karolina Härnström.
Avhandlingen Bloom dynamics and population genetics of marine phytoplankton – Community, species and population aspects försvarades vid disputation den 25 september. Länk till avhandling: http://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/20913
Bilden föreställer kiselalgen i närbild. Foto: Karolina Härnström. Foto porträtt: Karolina Härnström.
Den 18 oktober går starten för tävlingen la Solidaire du Chocolat med Tietos segelbåt Tieto Passion som en av de tävlande. Det är den första transatlantiska tävlingen där sport, evenemang och välgörenhet kombineras. Tävlingen är öppen för Class40-båtar och går mellan Nantes, Saint-Nazaire, i Frankrike och Yucatan i Mexiko.
Tieto Passion är en del av Tietos marknadsföringsprogram Tieto on Tour, som lanserades i början av 2009. Programmet sker i samarbete med Microsoft och EMC. Syftet är att sprida kunskap på Tietos huvudmarknader om bolagens lösningar och tjänster. Med hjälp av ett mobilt briefing-center och båten Tieto Passion skapas naturliga mötesplatser. Hittills har nära tusen kunder och partners deltagit i olika aktiviteter.
Nya kunderfarenheter
Med konceptet Tieto on Tour vill Tieto ge sina kunder nya erfarenheter och samtidigt utforska framtida möjligheter inom IT. Att dela kunskaper och erfarenheter över gränserna, attrahera nya kunder och anställda samt bygga Tietos varumärke, är kärnan i programmet. Tieto presenteras där som en innovativ, global IT-partner med fokus på produktivitet, hållbarhet och tillväxt.
De stora samtalsämnena i IT-branschen är desamma världen över – effektivitet, produktivitet, håll¬barhet och nya tjänster. Tietos koncept Future Office och Financial Value Chain är exempel på lösningar som helt anpassats till dessa kundbehov. En kund som är intresserad av hållbar utveckling eller grön IT kan få hjälp av Tieto med utvärdering, planering och implementering av miljövänliga lösningar för inköp, drift och återvinning av IT-utrustning och IT-processer, och därmed minska sitt koldioxidutsläpp.
– IT skapar tillväxt och effektivitet i alla sorters organisationer. Kunddriven IT och toppmoderna innovationer för kundbetjäning är det som främst driver IT-investeringarna. De företag som klarar låg-konjunkturen bäst är de som redan vet hur de ska prioritera sina IT-investeringar när botten är nådd, säger Pilar Lundholm, marknadschef på Tieto.
Tieto on Tour fortsätter 2010
Tieto on Tour handlar om att skapa långvariga relationer samt öka synligheten och medvetenheten om företaget bland dess intressenter. Att driva försäljningen ingår också som ett viktigt mål. Återkopplingen från kunder som deltagit i Tieto on Tours aktiviteter, och som har haft möjligheten att träffa Tieto-experter från hela världen via digitala kommunikations¬kanaler i det mobila briefing-centret, har varit mycket positiv.
Med båten Tieto Passion får kunder och partner också möjligheten att segla tillsammans och bygga närmare relationer. Tieto on Tour fortsätter under 2010 med mål¬sättningen att träffa fler kunder i alla länder där Tieto primärt verkar.
Mer information om Tieto on Tour och tävlingen la Solidaire du Chocolat finns på:
http://www.tieto.com/tietopassion
http://www.tieto.com/tour/
http://www.lasolidaireduchocolat.com/en
Researrangören PolarQuest utvidgar sin sensationella reseatlas med isbrytarexpeditioner till de allra mest otillgängliga delarna av Arktis och Antarktis. En värld för sig. Och en mycket behaglig sådan. Med en spektakulär utsikt! Så skulle man enkelt kunna beskriva tillvaron som passagerare ombord på en isbrytare.
Det handlar om resor till polartrakternas mest otillgängliga utposter. På programmet märks de mäktiga kejsarpingvinkolonierna i Weddellhavet, Östantarktis med de sällan besökta öarna Heard, St Paul och Kerguelen samt Nordostpassagen i Adolf Erik Nordenskiölds spår. Stämningen ombord är avspänt familjär, med polarintresserade resenärer från hela världen, en rysk besättning och österrikiska kockar. Femstjärniga femrätters middagar avnjutes i den ombonade matsalen, och landstigningar med gummibåt varvas med intressanta föreläsningar av världens ledande polarkännare ombord.
Det är researrangören PolarQuest som nu utvidgar sin världsatlas med isbrytarexpeditioner till några av jordens mest isolerade platser. Svenska resenärers intresse för resor till polarområdena har ökat markant de senaste åren.
– För tio år sedan reste 50 personer om året med oss till Svalbard, berättar Katarina Salén på PolarQuest.
– I år är det kanske 1000 personer. Allt fler söker sig till polartrakternas unika vildmark, som inte alls bara är spännande för forskare och äventyrare med is i skägget. Med PolarQuest reser man bekvämt!
Isbrytarna på expeditioner av det här slaget är ombyggda och anpassade för att hugade polarresenärer ska få uppleva sitt livs resa. Nu väntar några sista, unika expeditioner i Arktis och Antarktis för den bastanta skönheten Kapitan Khlebnikov. Därefter återgår hon till sin forna tjänst som eskortfartyg längs kusten i ryska Arktis och genom Nordostpassagen. Värstingturen går runt hela Arktis och varar i tre månader.
– För den som är polarintresserad och har möjlighet är det här ett tillfälle att under verkligt kunnig ledning få besöka vår jords minst besökta och allra mest isolerade utposter, säger Katarina Salén.
Länk: www.polarquest.se
I vår lanserar Crocs vad som spås bli företagets nästa storsäljare – skomodellen Crocband. En helt ny modell, men samtidigt en slankare och trendigare version av Crocs klassiska Cayman-sko.
Crocband är den ultimata fritidskon och med sitt retroutseende är den inte bara snygg och smidig, utan även bekväm och skonsam mot fötterna. Yttersulan ger ett perfekt grepp i extrema förhållanden och innersulan har små cirkulationsknoppar som stimulerar blodcirkulationen i fötterna.
– För sju år sedan fick vår Cayman-modell sitt stora genombrott och satte Crocs på världskartan. Nu tror och hoppas vi att Crocband kommer att upprepa den succén och att Crocs kommer att växa ytterligare som varumärke, säger Kimmo Salmi VD för Crocs i Norden.
Precis som alla Crocs-skor, är Crocband gjorda i det dynamiska materialet Croslite™ som är ett ergonomiskt och antibakteriellt material som lindrar muskeltrötthet med upp till 62,6 % jämfört med att vara barfota. Croslite™ gör även att skorna passar utmärkt att gå barfota i och förblir luktfria – även på varma sommardagar.
Medan Båtlivs redaktion håller på att ta upp sin Buster Magnum för vintern sjösätts det riktigt stora båtar i Nederländerna. Från Feadship, som är ett av världens ledande varv på megayachts, har vi fått denna bild på sjösättningen av deras skrov nummer 680.
Det är varvet Feadship som har sjösatt denna
yacht från Koninklijke De Vries Scheepsbouw. Den är på 65,00 m (213,3 fot). Det imponerande skrovet gick av stapelbädden inför varvets 680 anställda samt en rad inbjudna gäster.
Fartyget har byggts för en mycket erfaren ägare som ville uppgradera från sin tidigare båt. Vid sjösättningen var skrovet målat i en diskret grå lack, men denna kommer att ersättas av en högglansig lack efter sjöprover.
Länk: www.feadship.nl
Tekniska data
Builder: Feadship – Koninklijke De Vries Scheepsbouw
Type: Twin screw motor yacht, steel hull and aluminum superstructure
Length overall: 65.00m 213’3”
Beam overall: 12.30m 40’4”
Draft (loaded): 3.65m 12’0”
Fuel capacity (approx.): 160,000 l 42,260 US Gallons
Fresh water capacity (approx.): 47,500 l 12,550 US Gallons
Design:
Naval Architect: De Voogt Naval Architects
Exterior styling: Clifford Denn
Interior design: François Zuretti
Propulsion
Main engines: 2x MTU engines, 16V4000M60, 1760 kW / 2360 bhp @ 1800 rpm
Propellers: Wärtsilä, 2 x 5 blades fixed
Propeller shaft: Akerboom
Reduction gears: Reintjes
Stabilizers: Quantum zero speed
Max. speed appr.: 16 knots
Range: 5.000 NM at approx. 12 knots
Classification: LROS 100A1, SSC, Yacht, (P), Mono G6-LMC, UMS
Air conditioning: Heinen & Hopman
Entertainment system: Van Berge Henegouwen
Electric system
Generators: 3x Caterpillar C9 + 1 x Caterpillar 3056 emergency generator
Main electric system: Imtech
Accommodation
Owner: Stateroom, bathroom, dressing room, study
Guests: 8 in 4 guest rooms
Crew: 24 in 13 cabins
Italienska Colombo bygger mycket vackra motorbåtar i klassisk stil. På årets Genuamässa presenterade de den första snabba och eldrivna båten i sin kategori: Colombo 24 Super Indios ELECTRIC.
Eftersom båten inte använder något fossilt bränsle alls för framdriften när den körs på el har den verkligen nått gränsen för nollemissioner.
Båtens motor är uppladdningsbar och om elen hämtas från en förnyelsebar energikälla blir miljöpåverkan minimal. Båten cruisar tyst och lämnar därför ren luft och en tyst miljö efter sig.
Båten har tagits fram i samarbete mellan Giacomo Colombo S.p.A. och varvets österrikiska återförsäljare, Ortner Boote. Tillsammans har de bygget denna specialversion av en vanlig Colombo 24 Super Indios, som är elegant med sitt vita skrov och detaljer i mörk teak.
Idén var att bygga en ny båt med den senaste tekniken från bilvärlden och för att möta kommande miljökrav för helt rena avgaser. 24 Super Indios använder en elmotor på 95 hk, vilket gör att den når cirka 20 knop. Med elmotorns fina vridmoment får båten dessutom relativt bra acceleration. Batteriet återladdas på mindre än sex timmar med hjälp av dubbla laddare med två olika anslutningar till landström.
Med full laddning kan båten köras i mer än fyra timmar. Vid marschfart 11 knop har båten en räckvidd på cirka 25 Nm.
Denna elversion av båten har ett specialkonstruerat skrov medan däck, cockpit och övriga utrymmen är samma som i bensinversionen.
Tekniska data
Construction material Fibreglass
Decoration Teak
Length 7,23 m
Beam 2,43 m
Draft 0,38 m
Electric Power Piktronik Sac 60 – 70 kW (95,2 hp)
or Sac 40 – 52 kW (70,7 hp)
Dry displacement 2,2 ton.
Max. speed 20 kn
Max. people aboard 8
C.E. Category C
Länk: www.colomboboats.it
Under våren 2009 genomförde Stormfågeln ett antal verifierande tester. Resultaten av dessa presenterades och fick stor uppmärksamhet vid konferensen FAST 2009 i Aten den 4 till 8 oktober.
Flera delegater betecknade det som något av konferensen mest intressanta information och Stormfågelns representanter i Aten knöt flera mycket potenta kontakter med såväl potentiella slutkunder som partners för den vidare utvecklingen av Stormfågelns produkter.
I början av 2009 gav Stormfågeln det schweiziska företaget CTD Marine i uppdrag att via CFDmoduleringar fastställa verkningsgraden av Stormfågelns propeller. Beräkningarna låg till grund för hållfasthets- och livstidsberäkningar av Stormfågelns propulsor, som genomfördes av IMES, Institute of Mechanical Systems vid Zürich University of Applied Sciences.
På den tionde internationella konferensen för Fast Sea Transportation i Aten under rubriken “Analysis of the pitchable surface piercing propeller Stormfageln” presenterade Lennart Berghult från CTD Marine och professor Jürg Meier vid IMS resultaten från CFD-moduleringarna och de statiska och dynamiska hållfasthetsanalyserna.
Resultaten rönte stor uppmärksamhet både under och efter själva presentationen. I beräkningarna av Stormfågelns verkningsgrad har CTD Marin tagit hänsyn till tre medier och arbetet har därför varit mycket komplext och avancerat. Förutom att propulsorn arbetar i gränskiktet mellan ett vatten- och luftskikt, uppstår även kavitation när propellerbladen rör sig genom vattnet. Det ger det tredje mediet vattenånga.
Förbluffade och intresserade deltagare
Stormfågelns marknads- och försäljningschef Jan Buckhöj deltog under presentationen och kunde notera hur konferensdeltagarnas intresse växte i takt med Lennart Berghults redogörelse för Stormfågelns propulsor, dess design och unika egenskaper:
– Lennart avslutade sitt föredrag med att visa en filmsnutt från ett av sjöproven med vår prototypbåt. Han ombads av deltagarna att köra frekvensen om och om igen. Framför allt förbluffades man av farten och att båten når planingsläge på bara ett par båtlängder.
Professor Meiers avslutade sitt anförande med konstaterandet att det inte finns några kritiska svagheter i Stormfågelns propulsor som inte kan åtgärdas via mindre konstruktions- och/eller materialförbättringar samt att den kommer att möta uppställda livstidskrav för kommersiell sjöfart.
En komplett 3D-modell av hela Stormfågelns propulsor togs fram inom ramen för IMS analysarbete. Modellen inkluderar propellerblad och hela den mekanism som gör att bladen kan vridas. Baserat på 3-modellritningarna var ett flertal delegater skeptiska till konstruktionen av mekanismen och antydde att den var allt för komplex. Enligt Jan Buckhöj tillbakavisade professor Meier dessa farhågor med ett leende:
– Meier poängterade att konstruktionen är både enkel och i hög grad robust. Efter presentationen visade jag därför bilder på mekanismen för en rad intresserade delegater. När de fick den presenterad på detta sätt var det lättare att se och förstå den i många stycken geniala designen. Meier berättade också att lejonparten av alla goda idéer faller när de kommer till hållfasthets- och livstidsberäkningar. Konkret innebär det att Stormfågeln nu passerat genom ett avgörande nålsöga.
Verifierande tester ökar intresset för Stormfågeln
Presentationen hölls sent på konferensens näst sista dag. Redan samma kväll och sista dagen uppvaktades Stormfågelns av representanter för en rad såväl potentiella slutkunder som partners för den vidare utvecklingen av bolagets produkter. Redan innan konferensens start hade Stormfågeln ett inplanerat möte med en av världens största tillverkare av bland annat färjor och paramilitära båtar, men enligt Jan Buckhöj blev mötena med intressanta partners långt fler än beräknat:
– Vi blev hedrade av det stora intresset. Verifieringarna vi genomförde och presenterade tidigare i år har gjort att vi nu tas på ett betydligt större allvar. Klart är också att den marina världen känt till oss under många år, men vi uppfattas inte längre som enbart en av flera representanter för en god idé. Vi har verifierat vårt systems prestanda, vilket är oerhört viktigt i en konservativ bransch där få är villiga att ta onödiga risker.
Även Stormfågelns VD Peter Wasmuth har märkt effekten av den statusrapport som bolaget presenterade i juni 2009:
– Vi är inne i ett mycket spännande skede. Vi önskar att vi hade möjlighet att ge mer information om de kontaktar vi tagit, som tagits med oss och som vi just nu odlar. Intresset för Stormfågeln vid FAST 2009 ligger i linje med de nya signaler vi fått sedan vi i juni presenterade resultatet av våra verifierande tester i dokumentet “Lägesrapport juni 2009”.
Länk: www.stormfagel.se
I Kronobergs län planeras över 140 verk att byggas Södra Vindkraft AB i Växjö planerar att bygga över 140 vindkraftverk i regionen. Det mesta är idag ute på samråd och vindmätningar pågår, varför projekten är i ett tidigt skede. Även Triventus AB i Falkenberg planerar byggnation av ca 20 verk i Fågelås, Hjo, som ska ge en effekt på 40-60 MW. Källa: Byggsveriges affärskälla – SverigeBygger AB
Han är före detta amiral i amerikanska flottan, kärnvapenstrateg och expert på ubåtsjakt. Nu föreläser han om sina erfarenheter på Marinmuseum i Karlskrona. Att kalla kriget är hett på Marinmuseum går inte att missa i höst, flera föreläsningar kommer att ta upp denna spännande och händelserika period.
Först ut är den amerikanska amiralen och kärnvapenstrategen Jerry Holland som har åkt hela vägen från New England för att berätta om USA:s perspektiv på kalla kriget till havs mellan åren 1950 och 1989.
Hur utvecklade USA sina strategier och metoder under kalla kriget, och hur svarade Sovjetunionen? Detta och mycket mer kommer Jerry Holland, som också är expert på ubåtsjakt, att ta upp söndagen den 18 oktober klockan 14. Föreläsningen simultantolkas till svenska.
Länk: www.maritima.se
Den kritikerrosade dokumentärfilmen “The End of the Line”, som avslöjar de förödande effekterna av överfisket i världshaven, har Östersjöpremiär i Sverige under det svenska ordförandeskapet i EU.
Charles Clover, brittisk undersökande journalist, har granskat miljöeffekterna av fisket i världen. Filminspelningen pågick i två år på olika platser runt om i världen. Den granskar i vilken omfattning överfisket har bidragit till vad som beskrivs som “den största miljökatastrofen folk inte har hört talas om”.
Svartfiske och överfiske i form av för höga kvoter har varit en betydande orsak till de minskade bestånden av torsk och andra fiskarter i Östersjön, Kattegatt och Skagerack och lett till en omfattande fiskedebatt.
Premiärvisningen av ”The End of the Line” i Sverige äger rum i samband med det symposium som FISHBASE 2009 arrangerar på Naturhistoriska Riksmuseet måndag den 19 oktober. Filmpremiären följs av en paneldiskussion med Charles Clover och representanter för globala miljöorganisationer, som Världsnaturfonden WWF, Pew Environment Group och Greenpeace som stöder filmen.
Länk: www.wwf.se
Hamel Sails med två svenska segelloft blir ny svensk distributör för Hyde Sails. Hans Hamel startade sitt segelmakeri 1978. Sedan starten har segelmakeriet tillverkat segel till alla typer av seglare och båttyper, med fokus på hög service och pålitlighet.
– Vi kommer att bli ett starkt team på den svenska marknaden, säger Hans Hamel.
Hamel Sails produktion i Sverige kommer att fortsätta oförändrat med fokus på Performance Cruising och Racingsegel. Hyde Sails kommer att komplettera våra egna produkter, tillsammans kan vi nu erbjuda segel till en bredare kundkrets.
– Vi har vuxit konstant de senaste åren och finns nu representerade över hela världen. Vårt samarbete med Hamel Sails blir ett viktigt komplement till vårt nätverk och stärker vår närvaro på den Skandinaviska marknaden, säger Richard Franks, Hyde Sails försäljnings- och marknadschef.
Grunden för Hamel Sails ligger i de egentillverkade seglen och den trogna personalen, bestående av ett rutinerat team aktiva seglare med erfarenhet från minsta jolle till Americas Cup. Hamel Sails med sina två loft i Sverige, har sitt produktionsloft i Karlshamn medan Stockholmloftet främst nyttjas för service och försäljning.
Länk: www.hamelsails.com
Naturfotografen och författaren Claes Grundsten mottog på onsdagen WWFs utmärkelse Årets Pandabok 2010 för praktverket ”Sveriges nationalparker”. Utmärkelsen som överlämnades av kung Carl XVI Gustaf går till årets bästa naturskildring i ord och bild.
I ”Sveriges nationalparker” låter Claes Grundsten läsaren följa med till alla Sveriges nationalparker. Läsarna tas med på en resa som spänner över en vacker och skiftande natur, från en opistad snöig fjälltopp i Sarek till landets senaste tillskott – den marina nationalparken Kosterhavet – som invigdes i september 2009.
Författarens stora friluftsintresse ledde till att han tillbringade mycket tid i naturen redan i tonåren. Claes Grundstens mångåriga dokumentation ges nu ut lagom till 100-årsjubiléet av när Sveriges första nio nationalparker bildades – och de blev också de första i Europa.
Juryns motivering lyder:
”Med stämningsfyllda bilder och sakkunniga texter tas läsaren med på en magisk resa till Sveriges samtliga nationalparker. Presentationen av olika landskapstyper och dess mångfald av djur och växter beskriver på ett lättförståeligt sätt naturens komplicerade väv av livsformer. Författaren och fotografen Claes Grundsten lyckas i detta praktverk, ’Sveriges nationalparker’, på ett lättsamt och inspirerande sätt förmedla Sveriges unika naturskatter.”
Om författaren:
Claes Grundsten, född 1949, är uppvuxen i Stockholm och idag bosatt på Ingarö i Värmdö kommun. Han ser sig själv som en porträttör av landskap och har blivit känd för sina bilder från de svenska fjällen. Under 1980-talet arbetade han på Naturvårdsverket där han publicerade sin första bok. Claes Grundsten har publicerat mer än tjugo böcker och har mottagit flera utmärkelser, bland annat utnämndes han 1996 till ”Årets naturfotograf i Sverige”. Han är universitetsutbildad naturgeograf och biolog. Sedan 1993 arbetar han heltid som frilansande fotograf.
Snart är det dags för en ny, stor segelbåtspremiär från tyska Bavaria. Cruiser 45 heter den allra senaste modellen, som får sin världspremiär på en av världens största båtmässor, “Boot 2010” i Düsseldorf. Premiären sker i januari.
Bavria har just släppt de första dataritningarna för den nya segelbåten. Efter Cruiser 32, som får svensk premiär i november, är Cruiser 45 den största nyheten från Bavaria sedan Cruiser 55 presenterades.
Från början annonserade varvet att de skulle ta fram en ny 44-fotare i samarbete med Farr Yacht Design och BMW Group DesignworksUSA, en underleverantör till BMW Group. Skrovet förlängdes dock en meter under konstruktionsarbetet och resultatet blev därför Cruiser 45.
Med tre toaletter, separat dusch och flera versioner av kabinlösningar blir det här en stor nyhet i sin klass. Förutom lösningen för innerutrymmena är den gigantiska badplattformen en av de riktigt heta lösningarna både på den här båten och de senaste Bavaria segelbåtarna. Plattformen är i sin nuvarande konstruktion en både smart och väldigt praktisk lösning.
Technical data BAVARIA Cruiser 45
Length overall 14,27 m
Length hull 13,60 m
Length waterline 12,74 m
Beam overall 4,35 m
Deep standard (cast iron keel) (approx.) 2,16 m
Shallow standard (cast iron keel) (approx.) ca. 1,80 m
Unloaden weight (approx.) ca. 12000 kg
Ballast (approx.) ca. 3100 kg
Engine, Volvo-Penta D2-55/D2-75
Engine power 39kW-53hp/53kW-72hp
Fuel tank (approx.) 210 l
Water tank (approx.) 210 l + 150l
Cabins – Charter 4
Berths – Charter 8
Cabins – Owner 3
Berths – Owner 6
Height in salon (approx.) ca. 2,06 m
Mainsail (battened) and fore sail (106%) with UV-Protection, standard (approx.) ca. 107 m²
Height of mast above water line (approx.) ca. 20,65 m
Länk: www.bavariasverige.se
Kameror ombord på fiskefartygen ska visa exakt hur mycket fisk som tas upp ur havet. Fiskarna kan få höjda kvoter, kontrollen kan minska och konsumenterna kan vara säkra på att fisken är fångad på ett hållbart och riktigt sätt. Detta danska förslag till ny gemensam fiskeripolitik presenterades vid ett seminarium i Aalborg av den danska fiskeministern Eva Kjaer Hansen.
I samband med förhandlingarna om nästa års fiskekvoter i Östersjön har Danmark lagt ett förslag som framför allt innebär ett fullständigt förbud mot utkast, det vill säga att slänga fångsten tillbaka i havet.
– Utkasten är ett stort problem och ett oerhört resursslöseri, säger den danska fiskeministern Eva Kjaer Hansen. Vi vill med detta projekt veta den verkliga fångsten – inte vad som landas. Då kan också kvoterna se annorlunda ut i framtiden.
Pilotprojekt
Nu drar man igång ett pilotprojekt där de danska fiskarna blir involverade. Det innefattar kameraövervakning, fyra webbkameror per fartyg dygnet runt eller en observatör ombord. Det ska gå att följa fiskens väg, från vattnet och hela vägen till den ligger i lådorna. De fiskare som frivilligt deltar i projektet och även rapporterar hur mycket fisk som kastas tillbaka i havet ska kunna få en bonus i form av en extra kvot.
En förutsättning för att kunna få bort utkast är dock att torsktrålarnas selektivitet förbättras, det vill säga redskap som sorterar bort oönskad fångst ska användas och att all fångst som tas ombord måste räknas av mot en individuell kvot för varje fartyg.
Nuvarande fiskeripolitik fungerar dåligt
Ett system med individuella årliga kvoter för de fartyg som har fått tillstånd att fånga torsk är också en förutsättning för att det danska förslaget ska kunna fungera på ett bra sätt.
– Det är uppenbart att den nuvarande fiskeripolitiken inte fungerar, säger Eva Kjaer Hansen. Vi måste få stopp på utkasten, all fisk som fångas ska tas i land.
High grading
EU kommissionen föreslår också att förbjuda utsortering av fångsten, high grading, vilket betyder att man sorterar ut och slänger mindre värdefull fisk för att kunna optimera fångsten och öka den ekonomiska vinsten. All fisk som håller den lagliga storleken måste tas om hand.
I projektet ska man också prova att stänga de områden där det finns mycket uppväxande torsk. Pilotprojektet planeras att pågå under två år, innan det är möjligt att införa förbudet mot utkast.
Kommentarer
En sån vill jag ha! Laddad och klar.
Hur mycket kostar den?