10 oktober, 2016

40 m superyacht i kolfiber från Baltic Yachts

Finska Baltic Yachts har byggt en ny superyacht helt i kolfiber. 130 My Song har med nästan 40 m totallängd och 102 ton deplacement enorma prestanda. Bakom projektet finns även Reichel/Pugh, Nauta Design och MCM, som samtliga har erfarenhet av den här typen av superyachts i kolfiber.

mysong-nautayacht16cb018983_1600_x_1200 mysong-nautayacht16cb019143_1600_x_1200 mysong130_16cb_00824 mysong130_16cb_00898 mysong130_16cb_00937 mysong130_16cb_01079 mysong-nautayacht16cb018718_1600_x_1200

My Song har alla förutsättningar att bli en riktig prestandamaskin, i minst samma klass som de senaste årens toppyacht 100-fotaren Comanche. Baltic Yachts säger själva i en pressrelease att båten är full av nya innovationer som ska ta den här klassens cruiser/racer till en helt ny nivå.

För själva konstruktionen står San Diego-baserade Reichel/Pugh medan Nauta Design står för interiören och Nigel Ingram från MCM tar hand om produktledningen. Baltics del av båten blir framför allt själva bygget, där det finska varvet är i absolut världstopp.

My Song sjösattes på utsatt tid och har redan testseglats i Finland innan avfärd mot Medelhavet.

Hennes båtfart i planing uppges till närmare 30 knop. Skrovet är en mycket styv konstruktion i lättvikts kolfiber och Corecell med förstärkningar i Nomex. Man ser tydligt släktskapet med de senaste årens många stora grand prix maxi racers i det vida akterpartiet och de väl utdragna linjerna.

Båtens genomsnittliga marschfart är 16,5 knop och hon når nästan det dubbla vid planing. Det innebär att hon blir en av världens snabbaste segelbåtar i sin klass.

Bland de många innovationerna ombord Baltic 130 My Song finns en komplett kolfiberrigg från Southern Spars som kan varieras på flera sätt för cruising eller racing.

Under vattenlinjen är My Song utrustad med Baltic Yachts senaste Retractable Propulsion System (RPS), som gör att skrovet blir helt slätt med propellern indragen. Dessutom kan det användas som en akterpropeller vinklad 90 grader. Därmed kan båten köras tvärs till och från bryggor.

Superyachten är utrustad med en justerbar köl, varvid djupet justeras mellan 4,8 och 7 m.

My Song är den andra yachten för samma köpare hos Reichel Pugh och Nauta och den fjärde båten som Nauta bygger i samarbete med Baltic Yachts.

Inredningen är tänkt att husera 6–8 gäster inklusive ägaren, vars stora kabin med två badrum ligger i förskeppet. Ytterligare två gästkabiner ligger akter om salongen.

 

Tekniska fakta

Längd:         39,62 m

Längd v l:    36,78 m

Bredd:         8,52 m

Djup:           4,80–7,00 m

Vikt:             105 ton

Ballast:        36,25 ton

Skrov:         Kolfiber med Corecell sandwich

Bränsle:      7 000 liter

Vatten:        2 400 liter

Motor:         Caterpillar C8.7 480kW/650hk + Baltic RPS

Segel:         Stor 530m2, genua 380m2, asymmetric 1,300m2

Designed:   Naval architect and structural engineering: Reichel/Pugh Yacht Design Concept, deck and interior design: Nauta Design. Project management: Nigel Ingram, MCM

Info: www.balticyachts.fi