Ny bok med stark kritik mot Kustbevakningen

I en ny bok av författaren och journalisten André Persson ifrågasätts Kustbevakningen på flera punkter. Kritiken riktas mot bland annat myndighetens arbetssätt och användande av sina resurser.

Pressmeddelande:

Kustbevakningen verkar ha glömt bort sitt enda huvuduppdrag, miljö-övervakningen. Istället är det en oerhört splittrad organisation som vill verka inom flera områden där man saknar kompetens.

– Kustbevakningen är en dysfunktionell myndighet i kris som borde omorganiseras och få en helt ny ledning”, säger André Persson, författare till boken, Kustbevakningen – en berättelse om myndigheten som gick på grund.

Den aktuella boken berättar om en ung och självständig myndighet som egentligen bara har ett huvuduppdrag: Miljöövervakningen. Men trots det så har Kustbevakningen ständigt sökt nya sidouppdrag för att visa på sitt existensberättigande. Det har lett till att man idag utför en mängd olika arbetsuppgifter inom områden där man helt saknar kompetens.

– Den svenska Kustbevakningen är en liten myndighet som har fått för många sidouppgifter som den inte klarar av att sköta. Det här gagnar ingen aktör. Jag tar upp flera exempel på det i min bok. Dessutom präglas Kustbevakningen av en osund fusk- och mobbingkultur som möjliggörs av starka informella ledare och en svag generaldirektör. Kustbevakningen är en dyr lekstuga som inte fungerar. Som sådan borde den göras om från grunden eller uppgå i en annan myndighet, säger André Persson.

Boken avslöjar också ett tveksamt utnyttjande av materiel och stora båtar som används för släktingar och vänners privata ändamål, liksom ett vidlyftigt utnyttjande av traktamenten.

– Det är väldigt symboliskt att nu Medelhavsaktuella KBV Triton 002, ett av Kustbevakningens största miljöfartyg, har använts vid en begravning för en av chefernas släktingar. Så kallade begravningskörningar, skall enligt mina källor, också vara mycket vanligt inom Kustbevakningen. Jag skriver också om hur ett vidlyftigt utnyttjande av traktamenten är vida spritt inom organisationen, inte minst vintertid då Kustbevakningen är i det närmaste sysslolös, säger André Persson.

Boken innehåller också vittnesmål om dåliga arbetsförhållanden med avstängning och mobbing av misshagliga medarbetare. Något som också bekräftas i en hemlig arbetsplatsutredning gjord av Previa hösten 2016, som rapporterade om mycket dåliga arbetsförhållanden och innehöll svidande kritik mot nuvarande ledning.

Ledningen inom Kustbevakningen har inte velat medverka i boken och generaldirektör Lena Jönsson får också mycket stark kritik i boken för hur hon leder organisationen.

– Jag tycker att svenska skattebetalare förtjänar seriösa, välskötta och effektiva myndigheter som visar öppenhet, respekt och professionalitet. Dit räknar jag inte Kustbevakningen. Och det är naturligtvis allvarligt, eftersom det i förlängningen handlar om samhällskontraktet. Jag tycker att Justitiedepartementet och Anders Ygeman skall ta sig en allvarlig funderare på hur den här dyra, spretiga och illa omtyckta myndigheten kan användas på ett mer effektivt sätt, säger André Persson.

Foto på båt: Kustbevakningen.

https://www.facebook.com/BokenOmKBV/

27 reaktioner på ”Ny bok med stark kritik mot Kustbevakningen”

  1. Hej! Vi lever i ett fritt land och jag vill önska lycka till med försäljningen av boken. Den blir säkert en storsäljare bland människor i Stockholms skärgård. Jag tycker dock att det är synd att nedvärdera en yrkeskår bestående av fd. sjömän från handelsflottan, Marinen, yrkesfisket etc. som inkompetenta. Jag hävdar tvärtom att en sådan bredd på kompetens svåreligen går att finna inom någon annan del av sjöfartsnäringen. Dit räknar jag för övrigt inte privatpersoner från Stockholms skärgård, innehavande av aluminium, plast eller träbåtar, vilka några sommarmånader ger sig ut på “insjön”. Dessa vädrar på olika sätt sin ilska över att lagstiftarna fattat beslut om att alkohol och framförande av båt/fartyg inte hör ihop. Inte ur ett sjösäkerhetspektiv i alla fall. Med statistik kan ju som bekant allt bevisas så ni behöver inte komma dragandes med vare sig det ena eller andra! Oaktat att jag inte läst boken, så menar jag att det är största skälet till hatet mot Kustbevakningen. Det är dock min fasta övertygelse att det hatet nästan bara finns just i Huvudstaden. Slutligen så siar jag om att upplagan kommer att säljas i samma numerär som det finns fritidsbåtsägare i insjön runt Stockholm. Tacksam för återkoppling på den punkten.

    Mvh Gale

  2. Håller fullkomligt med dig David. Ska bli mycket intressant att läsa den här “granskningen”. Boken har ju dessutom finansierats genom gåvor, så författaren är väl inte helt opartisk.
    Jag tror också att en stor del av missnöjet med KBV grundar sig i sjöfyllerilagen.
    Har träffat representanter för föreningen “Båtfolket” som ju både avskyr KBV och Sjöfyllerilagen. De har inte en enda aning om vad KBV egentligen jobbar med, de tog inte mer än ca två min. samtalande ATG komma fram till det.
    Ser fram emot att läsa den här sk “granskningen”. Kommer antagligen att skratta gott… Åt Persson alltså.

  3. Hej David och Henrik! Noterar att ni värderar boken utan att ha läst den. Vad Skönt att den är dålig och att Kustbevakningen fungerar tip-top. Då behöver vi inte diskutera saken mer. Fö så dryper era inlägg av fördomar och översitteri. Vem var det som var buyest? Förmodar att ni eller till er närstående arbetar på sagda myndighet. Med vänlig hälsning, André Persson

    1. Tja André, det som fångade mig i din kommentar var påpekandet om att jag ägnar mig åt översitteri. Kanske uppfattas det så? Jag hade dock inte skrivit det påpekandet i negativ klang, mot bakgrund av ditt eget försök till förmynderi gentemot de som bakar kanelbullar på kanelbullens dag. Klart vi ska hylla kanelbullens dag! Hur skulle det se ut om KBV talade om för alla båtentusiaster att den bullen stoppar du inte i dig……..

        1. Förstår inte frågan? Vill du ha mitt personnummer? Detta är sista gången jag ritar i denna sandlåda, och jag vill därmed ta tillfället i akt. Tänk på vad du skriver. Nu senast i Aftonbladet. Jag förbehåller mig rätten att ifrågasätta ditt intellekt, med anledning av din formulering, att KBV terroriserar barnfamiljer, fiskare etc. Du bör nog överväga att gå en grundkurs i statsförvaltning så att du lär dig hur spelreglerna ser ut. Om nu inte syftet är det som står efter nästa mening. Finns säkert saker som kan förbättras i KBV, det gäller för all verksamhet. Men du framstår som en okunnig rättshaverist som endast söker uppmärksamhet för att få din bok såld ( lägre än Glocalnet). Avslutningsvis så upprepar jag, det heter inte “foto på båt” utan foto på fartyg. Det är ju det där med meterna vet du. Du använde dem själv godtyckligt i Aftonbladet;) Försök nu ha en trevlig sommar, även om du inte kan framföra något flytetyg onykter!

  4. Riktar först några ord till Henrik.
    Vi får väl se vem som skrattar sist Henrik, jag har läst boken och jag förekommer en hel del i den.
    Jag tror du blandar ihop Båtfolket med sajten alltom02promillepasjon.se som länge exponerat KBV och bland annat var den sajten som hittade märkligheter i KBV:s årsredovisning.
    Sedan har 0,2-sajten publicerat annat om KBV vilket föranlett till att övrig media hakat på, så du har nog förväxlat.
    Såvitt jag vet så har båtfolket endast gett sig på KBV:s propaganda för att försvara sin sjuke mor med all rätt.

    Till David kan jag säga at jag håller med. Det är djupt tragiskt att båt och skärgårdsfolkets tidigare fina relation till KBV gått från omtyckta till hatobjekt. Om detta står att läsa i boken.

    Efter bokens publicering har följande inträffat.
    I korthet. Morgan Johansson har begravt sitt PM och igen vägrar att utvärdera lagen. Dvs man kan inte legitimera lagen vilket naturligtvis inte gör KBV:s arbete lättare att sätta ditt Svenssons med flytvästarna på och förarbeviset i handen om de tagit en pilsner för mycket till lunch. Mer om regeringens och båtorganisationernas feghet och armkrokning med nykterhetsrörelsen står att läsa om här. Brottsbekämpande resurser har nu fått order om att börja pinnplocka igen. Givetvis för att rädda polischefen och redan har första rapporten trillat in att KBV far runt och trycker in sina plaströr i truten på folk.
    http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/item/146-maj-2017-regeringen-oppnar-for-en-oversyn

    1. Menar du på allvar, Ola Ljungberg, att den här sk “granskningen” skulle leda till att KBV och Polisen skulle fått direktiv om att öka sjöfylleriövervakningen, dessutom i statistikhöjande syfte? Detta befäster bara mina tidigare teorier om den här sk “granskningen”, och de personer som håller på med densamma. Tack!

  5. Jag har fått blåsa 4 ggr, helt omotiverat, samtliga blås på förmiddagen. Statistikblås. De stoppade mig för fortkörning 25 knop. Samtidigt dånade “Sandhamn Express” förbi i 65 knop vilket de gör varje dag under turistsäsong, ibland 3 i bredd. Kustbevakningen kan dra pt h-vete. Lägg ned snarast möjligt. De pistolbeväpnade småbrudar som terroriserar vanligt folk borde syssla med teater istället.

  6. David, vi lever i ett fritt land. Där slutar vår samsyn. Jag har, tvärtom du, nu läst nästan hela boken och vill gratulera Persson till ett gediget arbete att belysa en oseriös och misskött myndighet som spenderar våra skattepengar på ett häpnadsväckande dumt och slösaktigt sätt. Det är inte annat än billigt att komma med argument om Stockholm och nubbe: tvärtom ge riktiga Sjöpolisen mer resurser så stt de kan hjälpa oss i Stockholms skärgård under hela året, snarare än KBV som bara syns jagandes barnfamuljer med vattenskoter på sommaren!

  7. André – nej, jag har inte läst boken än. Jag lovar att komma med saklig kritik efter att jag gjort det. Men diverse citat från boken som jag läst gör mig tveksam.

    Ola – Du representerar väl “Båtfolket”? Jag tror inte att jag överdriver om jag påstår att du inte har helt klart för Dig vad KBV verksamhet innebär.

    1. Nej, Henrik, jag representerar inte Båtfolket. Vem eller vad du representerar känn svårare att fastställa eftersom du väljer att vara anonym här.

  8. Har läst boken. Noga. Den är välskriven, faktaspäckad och visar på en dysfunktionell myndighet, nepotism, slöseri med skattemedel, Introvert organisation, obegripligt beteende, spretiga uppgifter. Ett tydligt bevis på att Kbv bör läggas ner som egen myndighet och uppgå i försvaret.

  9. Märkligt. Jag skrev en artig kommentar och den är borttagen av någon diktator i demokratin. Eller så är det något tekniskt det beror på. Provar väl igen.
    Jag har läst boken Henrik. När du läst den så får vi väl se vem som skrattar sist. Det är en skrämmande läsning. Inte ens lapplisor har (även i bokform) blivit så hårt kritiserade.

    När det gäller hatet mot KBV sm David tar upp kan jag nämna att som västkusting är hatet där precis lika stort.
    Att jaga 10-åringar, ge sig på SSRS, Svenssons med flytvästarna på och förarbeviset i handen om de tagit en pilsner för mycket till lunch osv skänker ingen respekt till KBV. Detta är beklagligt då före lagens införande så hade inte KBV den låga status bland båt & skärgårdsfolket – vilket KBV:s Neijnes själv skrivit om.
    Och det är ganska naturligt. Om polisen skulle börja haffa gångtrafikanter som korsar en gata med en öl innanför västen så skulle polisen självklart bli lika impopulär. Speciellt om de år ut och in med propaganda går ut och försvarar sina sjuke mor mot bättre vetande.

    Nu efter att regeringen igen fegat ur på sina löften att göra en översyn av lagen så får “lunch-pilsnerjägarna” en större uppförsbacke och klyftan mellan båt & skärgårdsfolket och lagutövare växer. Att politikerna vägrar ger ju givetvis oss som med fakta som stöd kritiserar lagen belägg att lagen är nykterhetspolitik och har inget med sjösäkerhet att göra, vilket även rättsväsendet har slagit fast.

    Men nu handlar inte boken enbart om pilsnerlagen utan om mycket annat vansinnigt om KBV.

    Kan samtidigt rikta några ord till SBU. Folk är bra besvikna att SBU bedriver nykterhetspolitik och har “pudlat” och hellre går krokig arm med politiker än båtlivet och de förbud som haglar över båtfolket.
    Varför sådan rädsla (även för SBU) att få fram en utvärdering och att stå bakom sin regeringsskrivelse med begäran om en översyn frågar jag mig stilla…

    Jag kommer inom kort på mina fora att uppmana båt & skärgårdsfolk att blåsvägra då regeringen vägrar legitimera lagen. Och detta fenomen har två professorer 2011 skrivit om i DN, “Lag utan legitimitet”.

  10. Nu dök min tidigare kommentar upp samt fler kommentarer, kanske beror på min webbläsare, cachning.

    Henrik. Nej jag representerar inte alls Båtfolket.se
    Som jag skrev: “Jag tror du blandar ihop Båtfolket med sajten alltom02promillepasjon.se som länge exponerat KBV och bland annat var den sajten som hittade märkligheter i KBV:s årsredovisning.”
    Jag tycker det är beklagligt att en den fina relation som fanns till KBV är bort”blåst” tack vare en pilsner för mycket till lunch, eller rentav om man ätit godis (vilket KBV skrivit om).
    Jag har försökt med Neijnes att få till en saklig dialog men KBV väljer att försvara lagen med “alternativa fakta”, diverse mörkläggningar och uppvisar precis som regeringen en total faktaresistens i detta fallet. Varför?
    beträffande KBV.s verksamhet så har jag en hyfsad bild av den. När du läst boken så kommer du finna att min namn förekommer en hel del i den. KBV borde skämmas med den katt & råttalek som ni bedriver med en lag utan legitimtet, det är i längden ohållbart. Att en myndighet går ut med “alternativa fakta” i syftet att felprogrammera politiker för sitt existensberättigande väcker avsky. Boken tar upp bland annat detta beteende från KBV. Tyvärr tror jag relationen mellan KBV och båt & skärgårdsfolket är oreparerbart då KBV agerat liknande som i romanen skriven av Franz Kafka, “processen”.

    Varför är det så angeläget att trycka in de facto skötsamma i brottsregistret, stämpla dem som “rattfyllon”, böter i nivå med misshandel, samtidigt som man inte säger ett ord om att det är helt fel kategori av båtar man straffar?
    Vi har alla svaret, även SBU, Transportstyrelsen (TS) med flera. Lagen löser inget problem. den missar inte heller målet för målet som pilsnerlagen ska lösa, det finns inte. Oavsett alkohol eller båttyp så är storleken på “problemet” som lagen ska lösa enligt TS är på tre decimaler! Ska verkligen våra knappa brottsbekämpande resurser ägna sig åt att jaga nykterhetsrörelsens hjärnspöken?

  11. Men Ola, varför står du i “Båtfolkets” monter på AlltFörSjön?
    Representerar du bara dom ibland?
    Jag ser gärna en utvärdering av sjöfyllerilagstiftningen, liksom andra nystiftade lagar. Ditt hat och hets mot KBV är dock närmast sjukligt. Det är vanliga, trevliga människor som jobbar i KBV, och dom gör sitt jobb. Sjötrafikövervakning är en liten del av det jobbet, vilket du borde kunnat inse om du vore lite mer påläst i frågan.

    1. Jag rycker in som monterpersonal för båtfolket och hjälper till förmedla deras budskap och svara på frågor då det vissa dagar är så hårt tryck på montern. det är inte samma sak som att representera dem.
      Tittar man på båtfolket.se hemsida så står där vilka som representerar båtfolket.
      Men förväxlingen är inget ovanlig Henrik. Även Göran Gabrielsson förväxlas med dem.

      När jag ändå har dig på “tråden” Henrik så uppskattar jag att du som KBV:are (förmodar jag?) har kuraget att kommentera. det är inte många KBV:are som har.

      Nyligen så gick justitieministern ut och igen fegade ut om den utlovade översynen av pilsnerlagen trots löften därom.
      Politikerna kan/vill/törs inte legitimera lagen och vi alla vet ju varför. Man jagar ett problem med dyra resurser som de facto inte finns. Det kan inte vara en trevlig uppgift att sätta dit harmlösa Svenssons med flytvästarna på och förarbeviset i handen om de tagit en pilsner för mycket till lunch och det förklarar inte heller KBV:s propaganda som innehåller “alternativa fakta”. som direkt felprogrammerar politikerna vilket vi sett nu i justitieministerns senaste utspel då man fegar ut att göra den utlovade utvärderingen. Varför? Mycket runt detta så står det i boken. Jag kan inte förstå detta beteende från KBV. Har du någon förklaring till varför KBV agerar så? Är det för sitt existensberättigande eller?

      Du måste känna till att denna världsunika är en ren morallag mycket för att blidka särintressen och inte löser något problem men ändå säter KBV dit folk hårt.

      Jag har ofta sagt att denna lag är hämtad ur Kafkas “proccessen”:

      “Romanen handlar om Josef K., som en morgon blir häktad utan att få reda på orsaken eller vilket brott han anklagas för. I boken skildras Josef K.:s väg genom labyrintlika domstolar i ett absurt rättssystem.

      Josef K. är banktjänsteman. På sin trettioårsdag arresteras han för ett brott, oklart vilket. Han får tills vidare sköta sitt arbete men kallas ofta till förhör. Omgivningen är obestämt hotfull och han håller på att gå vilse i gångarna i det hus där förhören hålls. Förgäves försöker han övertyga åklagaren om sin oskuld, varvid han blir utskrattad av vissa åhörare. Processen mot honom går vidare. Domaren får han aldrig se och han vet inte vilket brott han anklagas för.”.

      Politikerna vare sig kan/vill/törs legitimera lagen som de många gånger utlovat och vi alla förstår varför. Då agerar KBV som i Kafkas roman och et klockrent exempel på det finns i boken. Var finns civilkuraget här Henrik hos KBV?

      1. “Rycker in som monterpersonal”? Har “båtfolket” så svårt att få tag medlemmar som kan stå i montern? Eller finns det inte så många som vill? Men när du stod i montern så representerade du dom, eller?
        Jag tycker fortfarande att Ola Ljungberg kanske inte är rätt person att intervjua om man ska göra en “granskning” av KBV. Men, som sagt, jag har inte läst boken än så jag ska hålla mig lite. Dock är min bild hittills att Du inte vet vad KBV verksamhet innebär.
        Dom jag sa tidigare, jag är för en utvärdering av lagen, liksom alla nystiftade lagar. Dock så är den ju gällande. Om KBV personal skulle börja “välja” vilka lagar man ska tillämpa, var hamnar vi då? Nån slags bananrepublik… Då kan vi snacka granskning.
        Jobba på med dina politiska kontakter. Det är där det stiftas, och upphävs lagar. Min din pajkastning mot KBV är, och har länge varit, ganska löjeväckande.
        Trevlig sommar!

  12. “Det är vanliga, trevliga människor som jobbar i KBV, och dom gör sitt jobb.”
    Jag har hört det förut. Det var precis vad Adolfs pojkar sa. Vi gör bara vårt jobb. Det blev inte bra.

    1. Jag citerar Ola Ljungberg från ett inlägg på författarens sida:

      “Jag kan förstå den som gjorde liknelsen med WWII även om det medförde en risk att KBV:aren Henrik skulle ta sådan anstöt att han tog det som en anledning att fly. Jag hade hellre sakta men säkert malt ned honom under plösen, en konst jag förfinat under alla år med denna lag.”

      Mal på du, Ola! Det är ganska underhållande.

  13. Bra jämförelse, Carl! Den känns verkligen relevant. Jämföra med ett massmord på 6 milj judar med KBV personal. Bra tänkt…
    Men nu kan räkna jag räkna bort ur debatten.

    1. Tack Gabbe, om det är som du skriver besannas alla mina farhågor-boken grundar sig i missnöje med sjöfyllerilagen. Kustbevakningen får klä skott för missnöjet.
      Jag måste däremot noga poängtera (ifall Persson läser detta) att jag inte läst boken än, eftersom den blivit “försenad”. Men Gabbe har tydligen fått sitt exemplar redan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*