2 november, 2021

Sjöfartsverket bemöter kritik om säkerhetsrisk med sjökort

Sjöfartsverkets nya sjökort (”sjökortslyftet”) innebär en säkerhetsrisk för fritidsbåtar. Det anser Svenska Kryssarklubben (SXK), som förra veckan skickade ut en pressrelease efter en artikel i tidningen På Kryss, en text som även publicerades här på Båtlivs hemsida.

Enligt SXK är anledningen till kritiken att många tidigare farbara vatten markerade som 3–6 m i de nya sjökorten nu har markerats som 0–3 m.

– Vi undrar varför Sjöfartsverket gör så här på de nya sjökorten. Tänker de bara på den tunga kommersiella handelssjöfarten och struntar i fritidsbåtar och lokal yrkestrafik för att spara pengar?, säger Fredrik Norén, generalsekreterare för SXK i en artikel i På Kryss.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilden är en skärmdump från artikeln i På Kryss.

Artikeln är skriven av journalisten Jonas Ekblad, som är mycket kunnig i navigationsfrågor. Han skriver bland annat så här:

”Bo Hammarberg, som jag känner sedan gammalt, hörde av sig. Han är en av de duktigaste skärgårdsnavigatörer jag vet och har en enorm lokalkännedom i Stockholms skärgård. Nu var han upprörd. Han hade sökt på Sjöfartsverkets hemsida och nyfiket tittat på de nya sjökort som är utlagda på Kartvisare Fyren, som är Sjöfartsverkets digitala karttjänst.

Vissa av de nya sjökorten för Stockholms skärgård finns redan tryckta i standardformat men båtsportkorten planeras inte komma förrän i mars 2022. Det som slog honom var att mängder av farbara sund och populära naturhamnar nu var fyllda med mörkblå färg som markerar ett vattendjup på 0–3 meter. Det innebär att vattnet inte är farbart med hjälp av sjökortet. Med utkik i fören, solen i ryggen, klart vatten och gärna framåtseende ekolod kan det fungera men annars blir det riskabelt.”

De exempel som används i artikeln kommer bland annat från Lisslö-Lökholmen i Stockholms skärgård. Där finns en populär naturhamn som efter Sjöfartsverkets senaste uppdatering är markerad mörkblå (0–3 m djupt).

Fredrik Strömbäck, kundansvarig inom Sjöfartsverkets avdelning för sjögeografi, tycker att förändringarna är befogade.

– Det ser grundare ut i de nya sjökorten, men vi har bara visat sanningen, som det egentligen alltid har sett ut.

– Vi jobbar för att göra sjökorten säkrare. Tidigare visades djupangivelser med en medelvattenyta från när sjökorten gjordes. I grunda områden betydde det att de var väldigt gamla.

Sjöfartsverket har genomfört ett omfattande förbättringsarbete av sina sjökort. Målsättningen har varit att göra dem mer lättolkade och säkrare. Med hjälp av avancerad teknik och flygbildstolkningar har Sjöfartsverket tillsammans med Lantmäteriet analyserat och uppdaterat sjökorten för några av landets mest grunda farvatten.

– Samarbetet har gjort att vi kunnat upptäcka tidigare okända undervattenstenar och bränningar, sådant som återfinns i våra sjökort, säger Fredrik Strömbäck.

– Tidigare visades djupangivelser med en medelvattenyta från när sjökorten gjordes. De var i grunda områden väldigt gamla. När man gör om det till referenssystemet RH 2000 så har vi fått räkna om alla djupuppgifterna och då kan det ha försvunnit 2–3 dm på grund av landhöjningen. Då kan ljusblått bli mörkblått.

Hela artikeln med olika åsikter och mer fakta finns här:

https://pakryss.se/sunden-som-forsvann/