Volvo Pentas satsningar på att skydda världshaven och andra vattendrag uppmärksammades på Fort Lauderdale International Boat Show i Florida. Detta blev extra tydligt när MRH Innovation & Sustainability Awards delas ut för första gången av Marine Research Hub.
MRH Innovation & Sustainability Awards är en prisceremoni som uppmärksammar prestationer som främjar maritim innovation och hållbarhet. Denna prisutdelning arrangeras i samarbete med organisationen Marine Research Hub och Fort Lauderdale International Boat Show (FLIBS), som avslutades 29 oktober. Syftet med priset är att uppmärksamma de aktörer som ger ett betydande bidrag till att främja av maritim hållbarhet.
Finalisterna tillkännagavs 25 oktober av Marine Research Hub, som är en ideell organisation som syftar till att främja ”den blå ekonomin”. Den blå ekonomin avser en ekonomi baserad på hav och vattendrag med en strävan efter att använda den marina miljön och dess resurser på ett hållbart sätt. Målet är att upprätthålla och bevara den marina miljöns ekosystem samtidigt som organisationen stöder ekonomisk utveckling och människors välbefinnande.
Enligt juryn har Volvo Penta förtjänat sin plats bland de tre finalisterna eftersom företaget strävar efter sitt nettonollmål med en mångsidig strategi. Detta inkluderar utvecklingen av alternativa bränslen, användningen av hybridelektriska och bränslecellsteknologier och utvecklingen av innovativa båtdesigner. Alla dessa lösningar har utformats samtidigt som Volvo Penta har behållit sina typiska värden med komfort och prestanda, enligt juryn.
IPS (Inboard Performance System) är en sådan milstolpe, där Volvo Penta med nytt utnyttjande av teknik har gjort betydande framsteg. Miljömässigt sticker systemet ut främst vad gäller effektivitet och utsläpp. Jämfört med en traditionell inombordsmotor och axeldrift ger IPS 30 % bättre effektivitet och 30 % lägre koldioxidutsläpp, enligt Volvo Penta. Företaget släppte nyligen en större och effektivare IPS40, lämplig för båtar och yachter på 22–55 m.
Ett annat exempel på Volvo Pentas bidrag till nettonollvisionen är att alla deras nya dieselmotorer kan använda HVO 100-bränsle. Denna förnybara diesel är ett fossilfritt bränsle som är tillverkat av förnybara råvaror, till exempel vegetabiliska oljor och animaliska fetter. Volvo Penta använder HVO 100-bränsle i alla båtar vid sitt testcenter i Göteborg och främjar aktivt användningen av förnybara biobränslen.
Inom elhybridlösningar har Volvo Penta bland annat i år lanserat prototypen Volvo Penta Hybrid Electric tillsammans med Groupe Beneteau. I juni presenterades parallellhybridprototypen för media, kunder och återförsäljare. För seriell hybridteknik har Volvo Penta utvecklat en serie effektiva dieselgeneratorer.
Volvo Penta genomför även ett vätgasexperiment med belgiska CMB.tech. En vätgasdriven färja som heter Hydrobingo använder ett dubbelbränslesystem och gör testkörningar utanför Japans kust. Baserat på erhållna resultat producerar Hydrobingo upp till 54 % mindre koldioxidutsläpp och 28 % mindre kväveoxidutsläpp än ett liknande dieseldrivet fartyg.