Igår invigdes det första tankstället med ACP Diesel Bio 30 innehållande 30 procent förnybar rapsmetylester(RME). Koldioxidutsläppen minskar med en femtedel, beräknat ur ett livscykelperspektiv. Den nya stationen i Älmhult är ett resultat av ett nära samarbete mellan IKEA, DHL, H&M, Volvo Logistics och Preem. Alla dessa företag är stora transportköpare.
Samarbetet syftar till att skapa förutsättningar för transportutförarna att kunna tanka bättre och mer miljöanpassat dieselbränsle.
– Vi tror mycket på diesel och arbetar hårt för att utveckla nya varianter av dieselprodukter. Raps är en förnybar råvara som är utmärkt att blanda i diesel, säger Andreas Viefhaus, Marknadsdirektör på Preem.
Preem kommer att färdigställa drivmedelsanläggningar på fyra orter där de övriga företagen har knutpunkter för leveranser i form av lager och produktion. Syftet är att skapa bättre förutsättningar för transportörerna att tanka ett bränsle med lägre miljöpåverkan.
– Miljön är viktig för oss. Genom det här samarbetet banar vi väg för ett nytt sätt att arbeta med logistik och miljöfrågor, säger Andreas Viefhaus.
Tankställena med ACP Diesel Bio 30 kommer att vara tillgängliga för alla företagskunder. Dock måste fordonsägaren kontakta sin motortillverkare innan körning för att säkerställa att motorgarantierna gäller fullt ut.
Länk: www.preem.se
Toyota har valt att förlägga den internationella pressvisningen av den tredje generationens fullhybridbil Toyota Prius till Sverige. Under tre veckor i juni kommer 650 journalister i omgångar till Stockholm för tester och provkörningar.
Toyota valde just Stockholm som premiärort eftersom staden och dess omgivningar erbjuder både varierande körförhållanden och många vackra fotograferingsmiljöer. Stockholm är också en av de städer i världen som har den största andelen fullhybridbilar i trafik. Bland annat är mer än var femte Taxi 020-bil en Toyota Prius.
Ytterligare en bidragande orsak är förstås också att EU-kommissionen har utsett Stockholm till Europas miljöhuvudstad 2010, ett pris som staden fick för sitt arbete för ett miljövänligt stadsliv.
– Det är mycket hedrande för oss att premiärvisningen av en för miljön så viktig biltyp förläggs just till Stockholm. Det är ytterligare ett kvitto på att Stockholms långvariga och genomgående miljöarbete har burit frukt, säger Stockholms miljö- och trafikborgarråd Ulla Hamilton (M).
Den helt nya Toyota Prius är, i likhet med de tidigare generationer, en fullhybrid. Det
innebär att den drivs av både el- och bensinmotor i kombination, och vid behov också kan köras kortare sträckor på enbart eldrift. Jämfört med den nuvarande, andra generationen är nya Prius något större med starkare motor, men ändå sänkt bränsleförbrukning.
Pressvisningen med provkörning av den nya generationen Toyota Prius äger rum mellan den 8 juni och 26 juni.
ITT Jabsco presenterar stolt en ny fjärrstyrd dubbelstrålkastare 233SL med normalljus på 200 000. Dubbelstrålkastaren har rena, moderna linjer och många nya funktioner som aldrig funnits tidigare på en strålkastare i den här storleken.
Nya Jabsco 233SL har konstruerats för att få den bästa kombinationen av spridning (bredd) och intensitet (längd). Flera nya designlösningar har byggts in i 233SL och ger funktioner som t.ex. inställning från spotlight till flodljus och 10º automatsvep. Horisontell vridbarhet är kontinuerligt 360º utan avbrott, och det vertikala området är totalt 27º – 9° från mittlinjen till högsta läget och 18° från mittlinjen till lägsta läget. Om man trycker på en knapp sveper ljuset kontinuerligt 10º på varje sida om den initiala målpunkten.
Jabsco 233SL monteras med bajonettbas av snabbkopplingstyp och säkerhetslåssystem, som är perfekt vid montering och demontering för förvaring och resor. Den trådlösa fjärrkontrollen underlättar monteringen. Fyra trådlösa kontrollenheter kan monteras på olika ställen i båten utan dyrbar kabeldragning.
Marinstrålkastare måste kunna klara många olika uppgifter, bland annat att lokalisera bojar och lysa upp en trång farledsränna. Jabsco 233SL klarar allt detta med glans.
Länk: www.jabsconews.com
I fredags presenterades Internationella Havsforskningsrådets (ICES) rekommendationer för fisket i Östersjön. Det är en ljusare bild än på länge som målas upp, även om hoten är många. – Vi får för första gången på mer än 20 år rapporter om spöfångad torsk längs kusterna. Låt oss ta denna chans och låt det vara slut på årtionden av misslyckad fiskepolitik, säger Sportfiskarnas Generalsekrterare Stefan Nyström.
ICES konstaterar en positiv utveckling för framförallt det östra beståndet i Östersjön medan situationen fortsatt är sämre i det västra beståndet. För Sveriges sportfiskare kan torskens ökning i Östersjön innebära att ett mer än 20 år långt torskfiskestopp är över.
– För oss som fiskar med spö har det på grund av en usel fiskeförvaltning inte funnits torsk att fånga längs kusterna på många år. Nu får vi rapporter om fångster vi inte hört på mycket länge, säger Stefan Nyström.
De positiva rapporterna till trots finns stor anledning till försiktighet. Det handlar om enstaka årskullar som gått bra och den stora mängden torsk är fortfarande mycket små och har knappt hunnit fortplanta sig en enda gång.
– Återhållsamhet nu skulle resultera i såväl ökad lönsamhet för yrkesfisket samtidigt som vi fortsatt skulle kunna ha ett givande sportfiske på torsk vid kusterna, säger Stefan Nyström.
Vad ska man nu göra för att den positiva utvecklingen inte ska bli tillfällig?
– Ökningen för torsken beror delvis på en bättre förvaltning men i minst lika hög utsträckning på att vi har haft tur med förutsättningarna för torskens reproduktion under en period. Nu har vi en unik chans att genom att följa ICES råd skapa en långsiktigt hållbar förvaltning som gynnar alla som fiskar, menar Stefan Nyström.
Sportfiskarna hoppas att Sverige ska utnyttja sitt ordförandeskap i EU till att säkra torskens framtid.
– Det är glädjande att Fiskeriverket tydligt driver linjen att vi bör vara försiktiga med torskbestånden och följa ICES rådgivning. Nu får vi hoppas att Jordbruksministern med kraft driver igenom den linjen även när ministerrådet under Sveriges ordförandeskap i oktober ska fatta beslut om kvoterna, avslutar Stefan Nyström.
Kombinationen av världens vackraste båtresa och jazz i världsklass kommer att ge gästerna oförglömliga upplevelser när MS Finnmarken seglar från Tromsö till Bergen den 13 oktober. Jazz på Hurtigruten är något alldeles speciellt och uppskattas av både artister och gäster.
Kombinationen av stämningsfull och engagerande jazzmusik, lugnet ombord och naturen som kuliss, skapar en helt unik atmosfär – en atmosfär som inte går att få någon annanstans.
Kjell Karlsen (77) är en av Norges främsta dirigenter och har präglat norsk jazz- och populärmusik sedan 1950-talet. Han har skräddarsytt ett program med artister som håller hög internationell klass.
– Jag är verkligen stolt över vårt program. Vi har väldigt duktiga musiker, med jazz både för äldre och yngre, säger Karlsen, som har belönats med Kongens Fortjenstmedalje i guld för sina insatser för norskt kulturliv.
Årets jazzsegling startar i Tromsö den 13 oktober och kommer enligt Karlsen att präglas av swing och fantastiska Hot Club de Norvège. Bandet, som är känt för sin tolkning av Django Reinhardt och hans Hot Club de France, är huvudorkester på resan och har valt att fira sitt 30-årsjubileum under jazzseglingen på Hurtigruten.
Under fyra dagar kommer publiken att kunna njuta av musikaliska höjdpunkter från morgon till kväll med jazzprofiler som Björn Vidar Solli, Kåre Nymark jr., Wenche Gausdal, Even Kruse Skatrud och multiinstrumentalisten Per Frydenlund, endast avbrutet av fantastiska naturupplevelser, goda måltider och en jazzfrågetävling med skribenten och historikern Björn Stendahl.
Dag Arnesen är en av Norges främsta pianister och kompositörer. Under seglingen till Bergen kommer han leda ”skipskompet” och han ser fram emot både jobbet och resan.
– Det är ingen tvekan om att detta är ett unikt arrangemang. Det är en helt fantastisk resa, men det är också ett otroligt trevligt sätt att jobba på. Det kommer att bli en väldigt speciell atmosfär ombord, säger Arnesen.
Hurtigrutens försäljningschef i Norden, Per Eide-Olsen, är en stor jazzentusiast och ser fram emot sina två största passioner i livet – Hurtigruten och jazz.
– 2009 års program är fantastiskt, och äntligen har vi Wenche Gausdal och Dag Arnesen på plats. Jag är otroligt glad för detta, säger Eide-Olsen.
Prisexempel:
Från:
Oslo NOK 6 735
Stockholm NOK 8 445
Priserna är per person och inkluderar flyg från vald avreseort till Tromsö och tillbaka från Bergen samt jazzseglingen med Hurtigruten Tromsö-Bergen med halvpension. Priset från Stockholm inkluderar en natt på hotell i Bergen.
Länk: www.hurtigruten.no
Det tyska företaget Niro-Petersen KG har tagit fram denna bekväma sits för båtens pushpit. Den hängs enkelt upp på pushpit och kan stuvas undan när den inte behövs. Som skydd för det rostfria har sätet gummifästen.
Sätet finns i två versioner, som båda tillverkas i rostfritt. En av dem har även rostfritt i själva sitsen medan den andra har teak i sittplatsen.
Pris från € 406,00 respektive € 646,00 med teak, plus moms.
Länk: www.Niro-Petersen.de
Ästad Gård som har utvecklats till en SPA-anläggning i världsklass utökar nu sin repertoar av bastumiljöer med Nordens och troligtvis världens första undervattensbastu. Därmed kan gästerna nu välja mellan sex bastumiljöer – och fler väntar runt hörnet. Sinnenas SPA på Ästad Gård är ett unikt, exotiskt och inspirerande SPA placerat ute i det fria. Genom en trädgård når besökarna de olika SPA-faciliteterna.
Här finns kvarnbastun som ligger i två etage, ångbastun med varmbad som tar plats under en gammal stenbro, sjöbodsbastun belägen precis intill kvarndammen, den tropiska bastun, tornbastun som ligger på hög höjd samt varma karbad, massagebad och en glasklar källvattensjö med sand från Kattegattsbotten.
Till denna härliga samling läggs nu ännu en bastu till. Mitt i källvattenssjön placeras en varm relaxavdelning. Med en sprakande kamin, stora fönster och en spegelblank vattenyta intill knuten skapas en rofylld och förtrollande atmosfär.
En trappa ner väntar den heta undervattensbastun med plats för 20 personer.
– Idén tog form då vi ville bredda upplevelsen på gården och låta ett helt nytt perspektiv ta form framför våra gästers ögon.
Undervattensbastun är långt ifrån en vanlig träpanelsbastu. Längs en av de stenbeklädda väggarna rinner ett vattenfall i miniatyr som skänker ro åt både kropp och själ. Ljudet av porlande vatten möter den sprakande brasan och den heta värmen känns extra skön när man vilar blicken på undervattensparadiset genom rutan. En utsökt upplevelse har skapats.
– Liksom trädgården kommer vi att ljussätta vattnet såväl ovanför vattenytan som under. Härliga vattenväxter som näckrosor och annat kommer ytterligare pryda utsikten och givetvis ska vi ha fi skar också, berättar Daniel Carlsson.
Länk: www.astadgard.nu
Projektet KlassDraget har blivit en succé. KlassDraget är en gemensam satsning av Sportfiskarna och Svenska Jägareförbundet som erbjuder 30000 skolbarn i årskurs 3-5 chansen att uppleva natur och friluftsliv på skoltid.
– För många barn är det första gången i livet de får komma ut och fiska, kanske dra upp en abborre och uppleva naturen på nära håll, säger Bengt Olsson projektledare för KlassDraget på Sportfiskarna.
Barnens skogsbesök har halverats på tjugo år, visar en färsk undersökning som nyligen presenterats av Sveriges Lantbruksuniversitet. Ett sätt att råda bot på denna flykt eller rädsla för skogen, är projektet KlassDraget.
– Vår erfarenhet är att både elever och lärare uppskattar att med hjälp av kunniga instruktörer komma ut i naturen, säger Bengt Olsson.
Den lokala fiskeklubben eller jaktvårdskretsen tillhandahåller instruktörer som tar med en skolklass på en friluftsdag och står för utrustning och material. Förhoppningsvis fortsätter läraren och klassen att använda naturen i undervisningen efteråt. Fiskeutrustningen får man behålla.
– Det går till så, att intresserade fiskeklubbar och jaktvårdskretsar runtom i landet tar kontakt med skolor i närområdet, eller så är det skolan som tar kontakt med en förening, säger Karin Ekh, ungdomsansvarig på Svenska Jägareförbundet.
Klassdraget finansieras av medel från Friluftsrådet, Landsbygdsprogrammet och branschorganisationen SPOFA Spöfiske, samt med stöd av Sveaskog.
Länk: www.klassdraget.se
Genmar Holdings, USA:s nästa största båttillverkare, söker nu konkursskydd enligt Chapter 11. Företaget bygger båtar under namn som Glastron, Larson, Wellcraft, Four Winns och Carver. Det är samma typ av skydd och rekonstruktion som bland andra General Motors arbetar efter. En ansökan som Genmar lämnade till US Bankruptcy Court i Minnesota på måndagen visade att företagets tillgångar uppgår till US$237.5 miljoner medan skulderna är minst US$216.5 miljoner.
Genmars styrelseordförande, Irwin Jacobs, säger till tidningen Minneapolis Star-Tribune att konkursskyddet inte omfattar drygt US$400 miljoner i ytterligare tillgångar. De inblandade bankerna är Wells Fargo och Fifth Third bank. Dessutom omfattar ansökan ytterligare 20 kreditorer.
– Om någon hade sagt till mig bara för en månad sedan att Genmar någon gång skulle behöva ansöka om konkursskydd så hade jag inte ansett att det ens var en möjlig tanke, säger Jacobs i ett uttalande.
– Jag har alltid försökt hitta vägar så att Genmars balansräkning ska fungera och även när tiderna har varit tuffa så har det alltid funnits möjligheter.
Enligt Jacobs uttalande i tidningen är det bankernas tuffare krav på säkerheter som har lett fram till konkursansökan. Jacobs äger själv cirka 40 procent av aktierna i företaget. Han är en mycket välkänd företagare i båtbranschen men inte bara för sina håra tag som företagare utan även för att skänka stora summor till välgörenhet i Minnesota. En av minoritetsägarna är Carl Pohlad, som äger cirka 15 procent.
För att minska Genmars kostnader har företaget de senaste 18 månaderna minskat personalstyrkan från cirka 4 500 till cirka 1 500 personer. Genmar har över 1 000 återförsäljare.
Inget av Genmars övriga bolag – inklusive Jacobs Trading, Jacobs Management, Watkins, FLW Outdoors och Jacobs Interactive – omfattas av konkursansökan. Den berör inte heller VEC Technology LLC, Genmars egen version av vakuumijicering för tillverkning av bland annat båtskrov.
Länk: www.genmar.com
Ett EU20 följer med Ola Skinnarmo och hans team på den krävande expeditionen som avseglar från Stockholm den 15 juni och beräknar nå Berings sund i september -09. – ‘Målet med vår expedition är att på ett miljöneutralt sätt genomföra en stor, spännande strapats. Visualisera de skrämmande förändringar som sker i Arktis sårbara miljö och viktigast, inspirera människor att dra sitt strå till stacken, säger Ola Skinnarmo. – Jag valde ett elverk från Honda för att få det mest pålitliga, effektiva och driftsäkra elverket på marknaden. Att dom uppfyller EU:s miljödirektiv Euro2 är självklart också viktigt.
Expeditionen har under hösten och vintern 2008-09 utrustat och färdigställt projektets segelbåt, Explorer of Sweden. Den 15 juni kommer Explorer of Sweden att avsegla från Skeppsbron i Stockholm. Via Karlskrona kommer expeditionen angöra Malmö* (18 juni), Köpenhamn, Göteborg och Oslo innan det är dags för det långa “benet” upp till Tromsö i norra Norge.
Från Tromsö seglar expeditionen sedan vidare mot Svalbard och forskningsbyn Ny Ålesund. Där kommer expeditionen att fotografera och filma samt samla kunskap från de stationerade forskare som har fokus på Arktis och global uppvärmning.
Seglatsen går sen vidare och i mitten av september beräknas expeditionen med Explorer nå Berings sund. Man har då seglat igenom hela Nordostpassagen, så som Nordenskiöld 130 år tidigare utförde bragden ombord på segelfartyget Vega.
Expeditionen följer i svensken Adolf Erik Nordenskiöld spår. Åren 1878-79 färdades han och hans expedition med ång- och segelfartyget Vega från Atlanten i väst till Stilla havet i öst. Hans expedition blev den första i världen att ta sig fram längs denna rutt.
Honda är världens ledande tillverkare av elverk. EU20 är extremt tystgående, driftsäker, har gummifötter för vibrationsfri gång och låg vikt (konstruerad för att bära med sig). Samtliga Hondas elverk uppfyller EU-direktiven gällande elsäkerhet och uppfyller även EU´s direktiv Euro2, ett miljökrav som baseras på tidigare EPA (US Environmental Protection Agency).
Länk: www.honda.se
Honda är världens största motortillverkare. Oavsett på vilket sätt du vill ta dig fram så finns det ett omfattande utbud från Honda att välja mellan. På land, till sjöss och numera även i luften återfinns det förstklassiga produkter framtagna av Honda.
Honda Power Equipments utbud består av gräsklippare, åkgräsklippare, trimmers, elverk, vattenpumpar, jordfräsar, snöslungor och båtmotorer för både privatkund och proffs.
2008 såldes 5 500 000 Power Equipment-produkter över hela världen.
Länk: www.skinnarmo.com
Kommentarer
Funderade just på att köpa ett likadant! Nu blir det affär.
Vi också. Behöver mycket vatten.
Snart kommer Volvo Ocean Race till Sverige. Från 10 juni till 14 juni kommer kajerna i Marstrand att svämma över av världens främsta seglare av alla nationaliteter, som under några dagars avkoppling kan njuta av stadens historia och atmosfär innan de på söndagen beger sig iväg mot Stockholm.
Marstrand blir ett intimt Stop Over, där publiken kan beundra de sju Volvo Ocean Race båtarna, som kommer att ligga förtöjda med aktern in mot kajen, och samtidigt njuta av alla aktiviteter som pågår runt om på ön innan ”flottan” lämnar stan.
Med Marstrands klippor som läktare kommer publiken att på nära håll kunna se båtarna starta från Marstrand och efter ett kustnära varv sticka iväg mot Stockholm. Så packa picknick korgen och boka in Marstrand Stop Over i din kalender. Marstrand kommer definitivt att vara stället för dig som vill bryggsegla á la Volvo Ocean Race stil.
Under stoppet i Marstrand kommer lekparken på ön att kryddas med extra mycket kuliga leksaker. Trampbilar, lastbilar, radiostyrda bilar, körbana där man som liten kan ta sitt första ”körkort” och mycket mer. Och också Victor Seagull kommer att vara på plats – Volvo Ocean Race egen maskot, som gärna ställer upp på foto tillsammans med barnen.
Länk: www.marstrandstopover.se
Under sommarens turné kommer Ostindiefararen Götheborg att besöka ett antal norska kuststäder. Nu står det klart att skeppet besöker Risör Träbåtsfestival 6‐9 augusti. Träbåtsfestivalen i Risör är en av Nordeuropas mest kända båtfestivaler. I år vill arrangörerna markera sin internationella profil genom att bjuda in båtar och hantverkare från hela Norden.
Risör har flera hundra års historia som skuthamn och båtbyggarstad. Det är också därför som stadens årliga träbåtsfestival har uppnått en sådan popularitet sedan starten för 30 år sedan. Under några dagar i augusti försätts hela staden i festivalstämning när både gamla och nya träbåtar kommer på besök. I hamnen finns en hantverksgata med utställare med anknytning till båt och hav och flera regattor äger rum under festivaldagarna.
Årets festival får alltså besök av Götheborg, som kommer att ligga vid Dampskipsbryggen. Det är ett besök som arrangörerna ser fram emot med stor entusiasm.
– Vi är oerhört begeistrade över att få besök av Ostindiefararen Götheborg under årets Träbåtsfestival. Götheborg och Risör Träbåtsfestival jobbar båda med att förvalta och förmedla kustkulturen och träbyggarkonsten. Götheborg är det största skeppet som någonsin besökt festivalen och vi ser fram emot den spektakulära synen av fullriggaren förtöjd i ”den hvite byen ved Skagerrrak”, säger Jon Glöersen, festivalledare för Risör träbåtsfestival
Götheborg gör under sommaren 2009 en turné i Skandinavien. Skeppet kommer att besöka ca 11 hamnar i Danmark, Norge och Sveriges västkust.
Länk: www.soic.se
Länk: www.trebatfestivalen.no
Fiskeriverket och Naturvårdsverket kommer under september att starta arbetet med att ta fram förslag till hur Sverige bör arbeta med reglering av fiske i marina skyddade områden. Representanter för länsstyrelserna kommer att bjudas in att delta i arbetet.
Fiskereglering för att skydda särskilt känsliga naturvärden bör övervägas framförallt i så kallade Natura 2000 områden, vilka ingår i ett europeiskt nätverk av skyddade områden.
Marina naturreservat som kräver särskild hänsyn kan också komma i fråga för fiskereglering.
Frågan om reglering av fiske har aktualiserats på flera håll under senare år, bland annat har EU-kommissionen formulerat ett vägledande dokument om hur medlemsstaterna bör gå tillväga för att införa fiskerestriktioner i nationella havsområden där andra nationer fiskar.
Länk: www.naturvardsverket.se
Volvokoncernens egenutvecklade plattform för hybriddrift av tunga fordon har installerats i ett flertal olika fordonstyper och sedan i våras rullar koncernens bussar i trafik i Göteborg och från och med nästa vecka också i London. Erfarenheterna av koncernens parallellhybridteknik så här långt visar på väldigt god bränslebesparing.
“Vi visste att tekniken hade potential men faktum är att de fordon som vi satt i trafik överträffat våra förväntningar med råge”, säger Anders Kellström, produktplaneringssansvarig för hybridfordon inom Volvo Powertrain.
Volvokoncernen har sedan 1980-talet provat olika typer av hybridlösningar och i mars 2006 premiärvisades världens första kommersiellt gångbara hybridlösning för tunga fordon. Volvokoncernens lösning bygger på ett koncept som sammanfattats i begreppet I-SAM – Integrated Starter, Alternator Motor (integrerad startmotor, generator och motor). I den här lösningen arbetar en elmotor och en dieselmotor parallellt vilket innebär att de båda motorerna kan utnyttjas inom de områden där de är effektivast. Det här för med sig en högre kapacitet jämfört med seriehybrider, men också minskad bränsleförbrukning och förbättrad körbarhet – samtidigt.
I dagsläget har Volvokoncernen utvecklat ett tjugotal olika hybridfordon med koncernens hybridlösning, däribland hjullastare, bussar och sopbilar. I april var det världspremiär för stadsbussen Volvo 7700 Hybrid när den sattes i trafik med passagerare i Göteborg i ett fälttest. Tack vare hybridtekniken nås en energibesparing per passagerare med upp till 50-75 % jämfört med om de hade kört bil.
Det faktum att Volvokoncernens hybridteknologi bygger på en plattformslösning innebär goda marknadsmässiga förutsättningar. Lösningen kan användas till många olika av koncernens produkter och applikationer vilket minskar produktionskostnaderna och underlättar volymtillverkning. Hybridteknologin är en av de mest lovande och konkurrenskraftiga teknologierna för kommersiella fordon och högt prioriterad inom Volvokoncernen. Trots det tuffa marknadsläget fortsätter koncernen sin satsning på hybridteknologi för de olika produktslagen inom koncernen. Hybridteknologin, med sin stora potential för bränslebesparing, innebär sänkta kostnader och ökad lönsamhet för våra kunder och ger samtidigt stora miljömässiga fördelar inte minst när det gäller utsläpp av klimatpåverkande koldioxid. Tidigare gjorda beräkningar visar på bränslebesparingar på 20-30 % för lastbilar, upp till 30 % för bussar och 10 % för hjullastare.
Halterna av dioxiner i ytsediment är förhöjda i stora områden längs den svenska Östersjökusten och i utsjöområdena. Mellan tre och fyra källor står för de flesta föroreningarna. Strömming fångad i södra Bottenhavet har visat sig ha de högsta dioxinhalterna. Där återfinns också stora sedimentområden med förhöjda halter.
– Det tyder på att koncentrationen i fisk kan påverkas av de förorenade sedimenten, säger Kristina Sundqvist, Umeå universitet, som den 29:e maj disputerar på en avhandling om källor för dioxiner.
Hon påpekar också att en jämförelse med andra länders gräns- och riktvärden indikerar att sedimenten vid många av de provtagna platserna kan utgöra en risk för Östersjöns ekosystem. Ett stort problem i Östersjön är att dioxinhalten i fet matfisk, till exempel strömming, är förhöjd och att den inte har minskat sedan mitten av 1980-talet, trots minskade utsläpp från industrier. Varken Sverige eller EU har ännu något gräns- eller riktvärde som definierar vid vilken föroreningshalt som sediment kan utgöra fara för organismer.
Dioxiner utgörs av en stor grupp av ämnen, där sammansättningen i utsläppen varierar från olika källor. På så sätt bildas ett föroreningsmönster som ofta är specifikt för källan, ett kemiskt fingeravtryck. Med hjälp av matematiska metoder, s.k. receptormodellering, har Kristina Sundqvist räknat ut fingeravtryck för potentiella källor och därmed kunnat identifiera verkliga källor som är viktiga i sammanhanget. Hon har utgått från prover av de två översta centimetrarna av sedimenten, tagna i kustnära områden och utsjöområden två mil eller mer från kusten, från Haparanda i norr till Skåne i söder.
– Luftburna föroreningar som kommer från olika typer av förbränningsprocesser och kemisk omvandling av ämnen i atmosfären tycks vara viktigast för relativt rena kustområden och i utsjöområden. I de kustnära områden som hade en förhöjd halt var framför allt två typer av källmönster viktiga – historisk användning av klorfenol för att impregnera virke och ett annat fingeravtryck som med stor sannolikhet kopplas till annan trärelaterad industri, berättar Kristina Sundqvist.
Dioxinförorening som följd av historisk klorblekningen av pappersmassa eller läckage från kloralkaliförorenad mark tycks dock ha obetydlig inverkan på nutida ytsediment förutom på några enstaka provtagningsplatser i Bottenhavet.
Eftersom sediment, framför allt i kustnära områden, kan röras om av till exempel vågor kan studien inte fastslå med säkerhet att all dioxinförorening i ytsediment kommer från nutida utsläpp. Att det finns höga halter av dioxiner från historisk klorfenolanvändning visar att läckage från förorenade markområden nära vatten orsakar lokala eller regionala förhöjningar av föroreningsnivån i sediment. Sanering av klorfenolförorenade jordar pågår också runt om i landet.
Fredagen den 29:e maj försvarar Kristina Sundqvist, Kemiska institutionen, Umeå universitet, sin avhandling med titeln ‘Sources of dioxins and other POPs to the marine environment-Identification and apportionment using pattern analysis and receptor modeling’. Svensk titel: Källor för dioxiner och andra persistenta organiska föroreningar i marin miljö – Identifikation och beräkning av källbidrag med hjälp av mönsteranalys och receptormodellering.
Disputationen äger rum kl. 13.00 i hörsal KB3B1 i KBC-huset, Umeå Universitet.
Fakultetsopponent är professor Miriam Diamond, Department of Geography, Chemical Engineering and Applied Chemistry, University of Toronto, Canada.
Läs hela eller delar av avhandlingen på:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-22266
2008 köpte Statens fastighetsverk (SFV) Karamellan, tidigare Drottningholmspaviljongen. Sedan dess har planeringen för och renoveringen av ett nytt besökscentrum pågått – ett besökscentrum som rymmer butik, biljettförsäljning, informationsavdelning för världsarvet Drottningholm samt ett café. Utvändigt är det mesta sig likt men invändigt är det inte många som kommer att känna igen sig då Karamellan, lagom till sommarsäsongen, tar emot besök.
Drottningholms slott med omgivande miljö är sedan 1991 upptaget på Unescos världsarvslista, vilket innebär att det även internationellt är förklarat som mycket värdefullt ur kulturhistorisk synpunkt. Karamellan är inte klassat som byggnadsminne men eftersom huset är en del av den skyddade miljön ute på Drottningholm har SFV valt att bevara exteriören vid den omfattande renoveringen som genomförts i samarbete med Drottningholms slottsförvaltning och slottsteater. Invändigt är förändringen desto större.
– Vi ville åstadkomma ett modernt, tillgängligt och attraktivt besökscentrum – en plats som både ska vara funktionell ur informationssynpunkt men också trevlig att vistas i, säger Anders Ahlberg, fastighetschef på Statens fastighetsverk.
De besökare som tidigare gästat Karamellan kommer förmodligen att bli förvånade då de kliver över tröskeln till den nyrenoverade byggnaden.
– Det är en helt ny känsla som infinner sig då man öppnar dörren. Det mest slående är rymden och ljuset i byggnaden, ett resultat av att vi valt att ta bort hela övervåningen. Vi hoppas och tror att Karamellans väntade gäster kommer att uppskatta förändringen, säger Rolf Karlsson, fastighetsförvaltare på Statens fastighetsverk.
Svensk husmanskost i historisk miljö
En viktig del för besökare på Drottningholm är ett bra restaurangutbud. Då SFV bestämde sig för att skapa ett nytt besökscentrum var det därför självklart att ta in en kunnig restauratör. Joakim och Marina Lundblad är krögarparet som driver det nyöppnade caféet i Karamellan, Drottningholms slottscafé. Här kommer makarna Lundblad bland annat att erbjuda hemlagad klassisk svensk mat och nybakat surdegsbröd.
Historik – Schweizeri från 1800-talet
Drottningholmspaviljonen – eller Karamellan som byggnaden kom att heta – uppfördes troligen under senare hälften av 1800-talet, exakt datum är inte känt. Ursprungligen var det ett schweizeri, vilket var benämningen på ett finare café som även serverade alkohol. Schweizerier fanns i många offentliga parker under 1800-talet. Namnet Karamellan var etablerat redan vid förra sekelskiftet. Byggnaden har även kallats Landelius konditori efter hovkonditor J C Landelius som drev rörelsen här fram till 1913. Byggnaden fick sitt nuvarande utseende vid en ombyggnad 1903. Verandan glasades in under 1900-talets första decennier.
Bilden:
Nyrenoverade Karamellan på Drottningholm är redo för sommarsäsongen. Foto: André Strömqvist, SFV.
Länk: www.sfv.se
Med 62 000 människor i race village och nästan 60 000 fler som följde racet längs kusten mellan Salthill och Barna vid den norra kusten i Galway Bay, blev lördagens In-Port Race i Galway en stor succé. På söndagsmorgonen var det dock dags för Volvo Ocean Race ledning att titta framåt igen till nästa start, som inträffar 2011.
Detta var den tredje av så kallade rundabordssamtal och diskussioner inför framtiden som seglingsledningen genomförde. Tidigare har beslutet att flytta huvudkontoret för Volvo Ocean Race till Alicante presenterats vid ett av dessa möten, som tidigare har hållits i Rio de Janeiro och i Boston.
På Irland hade flera speciella gäster bjudits in. Bland andra den franska flerskrovsseglaren Franck Cammas, ensamseglaren Rolans Jourdain och Jean-Luc Nelias samt den franska America’s Cup seglaren Luc Gelluseau.
Volvo Ocean Race VD, Knut Frostad, startade presentationen med att förklara varför och hur racet måste förändras för att bli ännu mer framgångsrikt i framtiden.
– På samma sätt som alla andra seglingsprojekt ger goda förberedelser oss bättre möjligheter att genomföra själva tävlingen, sa Frostad.
– Vår första målsättning är att öka antalet deltagare till nästa race. Vi vet att vi behöver ha en stor flotta i framtiden för att tävlingen ska nå sin fulla potential.
– Ett viktigt steg på vägen för att få fler båtar på startlinjen till Alicante 2011 är en reducering av kostnaderna för varje team. Flera förändringar som påverkar detta är redan officiella, bland annat minskningen av antalet besättningsmedlemmar från 11 till 10 och en nästan 40%-ig reducering av seglen, säger Frostad.
För att uppmuntra även tjejer att vara med i seglingen nästa gång kommer de nya reglerna att tillåta kvinnliga besättningar att ha 12 personer ombord, inklusive mediapersonen. Av dessa kan två vara killar.
Reglementet för båtarna Volvo Open 70 Class ändras maxvikten för kölfenan till 7 400 kg. Det kommer även att presenteras en minimivikt för kölfenan, som ska vara solid. Båtarnas vikt ökas till någonstans mellan 14 000 och 14 500 kg, jämfört med dagens 13 860 till 14 000 kg.
Länk: www.volvooceanrace.org
Ett omkring 10 000 år gammalt valskelett har påträffats i samband med E 6-utbyggnaden Strömstad. Valbenen undersöks nu av forskare vid Göteborgs universitet – som bland annat vill se om fyndet är den mystiska ”swedenborgsvalen”.
Valbenen påträffades i mitten av april söder om Skee i Strömstad kommun, i samband med grävarbeten vid utbyggnaden av E6. Det näst intill intakta valskelettet, mellan 15 och 20 meter långt, har nu studerats av Thomas Dahlgren vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet, som kan konstatera att valen är en rätval.
Det finns idag fyra arter av rätval. Extra kittlande är att valbenen i sin storlek och utformning påminner om en femte art: den mystiska ”swedenborgsvalen”, första gången beskriven av vetenskapsmannen Emmanuel Swedenborg på 1700-talet.
´
– Det finns tidigare benfynd i Västsverige från det man tror är swedenborgs rätval. Men eftersom det är komplicerat att artbestämma valben som påträffas i jord är det inte utrett om valen verkligen funnits, det kan lika gärna vara en myt, säger zoologen Thomas Dahlgren.
För att artbestämma valfyndet har Thomas Dahlgren och hans kollega Leif Jonsson tagit DNA-prover som ska analyseras i samarbete med forskare på the Natural History Museum i London.
Valbenen är intressanta ur fler aspekter. Runt benbitarna, som låg väl samlade i en leravsättning, påträffades rester av marina organismer som även de tillhör numera utrotade arter.
– Jakten på de stora valarterna, som ledde till att den atlantiska gråvalen och kanske swedenborgsvalen utrotades, kan också ha orsakat utrotningen av ett stort antal arter som är beroende av valkadaver för att överleva, säger Thomas Dahlgren.
Valbenen tros vara omkring 10 000 år gamla och påträffades 75 meter över havsytan, men på en plats som vid den tiden låg långt ut i kustbandet. Att benen kunnat bevaras så länge tros bero på att packats in i fin, syrefri lera. Det största valbenet, cirka 2,5 meter långt, är en del av ett käkben. Till de mindre benen hör bland annat en ryggkota. Diskussioner pågår om benen kan tas om hand och eventuellt visas upp för allmänheten.
Foto valskopa: Tommy Svevia.
Foto valben: Thomas Dahlgren.
Fakta swedenborgsval (Balaena swedenbo´rgii)
Valarten anses ha förekommit i Nordsjön från inlandsisens avsmältning och fram till för cirka 8 000 år sedan, och därefter dött ut. Ett tiotal benfynd av arten finns från Västsverige. Det har dock spekulerats i att benfynden förväxlats med andra arters, och att swedenborgsvalen aldrig existerat. Källa: Nationalencyklopedin
Länk: www.science.gu.se
Hjulångaren Eric Nordevall ll gör sig beredd På Nationaldagen 6 juni 2009 sjösätts hjulångaren Eric Nordevall ll i Forsvik. Det 130 ton tunga ekskeppet lanseras majestätiskt ned i vattnet under pompa och ståt, till kanonsaluter och högtidstal. 15 juni bogseras hjulångaren över Vättern till Motala. Kanske passerar hon på sin färd vrakplatsen där originalet Nordevall vilar. I Motala vigs skeppet med panna och maskineri, ett giftermål som inte sett sin like på 150 år.
Hjulångaren färdigställs och inreds på Forsviks Varv för att under sensommaren 2010 anträda sin Eriksgata på Göta kanal med destination Stockholm.
På Riddarfjärden döps den världsunika hjulångaren Eric Nordevall ll högtidligen 2010 och påbörjar sin karriär som passagerarfartyg på Göta kanal mellan Stockholm och Göteborg.
Länk: www.nordevall.com
Nu kan flera användare i till exempel en båtklubb på ett enkelt sätt dela på samma mobila 3G-bredband i ett trådlöst lokalt nätverk. Den svenskutvecklade 3G-routern Dovado UMR gör det möjligt att ge många samtidiga användare tillgång till mobilt bredband såväl hemma som i sommarstugan, i husvagnen eller i båten.
Det är lätt att komma igång med Dovados 3G-router. Den har en inbyggd installationsguide, som steg för steg leder användaren genom hela installationen. Det är i princip bara att ansluta datorn, koppla in USB-modemet i routern och följa instruktionerna.
Dovado UMR fungerar med strängt taget alla 3G- och Turbo 3G-modem som finns på den svenska marknaden. För närvarande finns det stöd för närmare 60 modemtyper. Det finns heller ingen begränsning när det gäller operatörer.
Unikt för Dovado UMR är att den är framtidssäker, genom att användaren enkelt kan uppgradera den över nätet. Det innebär att användaren utan kostnad kan ladda ner ny sk firmware, både för t ex nya USB-modem med högre kapacitet och för fler funktioner när de blir tillgängliga.
En annan unik funktion är möjligheten att styra routern på distans, genom att skicka SMS till 3G-routern. Det går bland annat att starta och stoppa 3G-anslutningen, starta om routern och att kolla status (inklusive IP-adress, signalstyrka och månadens trafikvolym). Routern kan även skicka SMS om något har hänt eller om en förinställd trafikvolym har uppnåtts.
Datorerna ansluts till Dovados router antingen via trådlöst WLAN (802.11b/g) eller direkt med nätverkskabel till någon av de fyra Ethernetportarna. Routern kan förstås användas för mer än bara datorer. All utrustning med WLAN-funktion kan dra nytta av den delade 3G-anslutningen: t ex iPhone och andra mobiltelefoner, iPod Touch och spelkonsoler.
– Bara i Sverige finns det en stor marknad för vår 3G-router, med över en miljon användare av mobilt bredband. Dessutom har vi redan nu sett att det finns ett mycket stort intresse även internationellt, säger Erik Arthur som är svensk vd för Dovado.
Pris cirka 1 100 kr.
Dovado UMR säljs i Sverige genom en rad återförsäljare som Dustin, Kjell & Co, Clas Ohlson med flera.
Kommentarer
och hur går det med gäddan? Är det rimligt att sportfiskare får ta upp 3 gäddor per dag när bestånden i skärgårdarna är i princip utfiskade? Vad är planen för den fiskarten? Sportfiskarna borde ta ansvar här och rekommendera på frivillig basis ett stopp för gäddfisket. Kanske kan vi då få tillbaka ett bestånd igen för deras spöfiske.
Hej Jacob!
Vi inom det organiserade sportfisket har ända sedan organisationen startade för 90 år sedan verkat för att det skall finnas livskraftiga bestånd i friska vatten. När det gäller gäddan, så slog vi larm redan i början av 90-talet att den höll på att försvinna i vissa skärgårdsområden längs ostkusten. Tyvärr lyssnade alltför få då, så idag har vi en situation med svaga gäddbestånd framförallt i utsjöområden längs hela ostkusten upp till Norrtäljetrakten. Orsaken är enligt forskarna och Fiskeriverkets Kustfiskelaboratorium sannolikt brist på djurplankton som gör att abborr- och gäddyngel inte har någon mat. Bristen på djurplankton i sin tur beror sannolikt på att skarpsillen brett ut sig, eftersom torsbestånden under många år minskat dramatiskt till följd av den vanskötta fiskeripolitiken. Gäddans tillbakagång har alltså också orsakats av fiskeripolitiken, och har ingenting med sportfiske att göra!
Trots detta, har sportfiskarna tillsammans med vattenägare, skärgårdsstiftelsen, yrkesfisket med flera intresseorganisationer på frivillilg väg stoppat allt fiske efter gädda i viktiga lekvikar i Stockholms skärgård för att se om detta kan vara ett sätt att skydda de svaga bestånd som ändå finns kvar. Det är ännu för tidigt att säga något om resultaten, men det visar hur viktigt hur vi tycker det är. Att nu Fiskeriverket inför en begränsning på 3 gäddor per dag är en utmärkt åtgärd, även om flertalet seriösa sportfiskare sedan länge tillämpar principen att bara ta upp någon enstaka matgädda per fisketillfälle. Nu hoppas vi att Fiskeriverket följer upp med förbud mot nät- och ryssjefiske generellt längs hela kusten under lekperioden. Likaså bör man ta bort allmänhetens rätt att lägga nät på allmänt vatten och flytta ut allt nätfiske från vatten grundare än 3 meter. Det vore välkomna bidrag till gäddans överlevnad och en klok politik för att inte ytterligare försvaga bestånden av t.ex. havsöring.
Hälsningar/Stefan