Miljöminister Andreas Carlgren välkomnar den Östersjöstrategi som EU-kommissionen presenterade i Bryssel idag. Bland förslagen finns att Östersjön ska bli ett pilotområde i EU för havsmiljöåtgärder och att fosfater tas bort ur tvättmedel. – Det är hög tid att EU blir en betydande aktör för Östersjön. Vi är mycket nöjda med att få kommissionens tydliga besked om att Östersjön ska bli ett pilotområde i genomförandet av EU:s marina direktiv, säger miljöminister Andreas Carlgren.
Kommissionens strategi innehåller också följande förslag för att förbättra Östersjöns miljö:
Ett övergödningsmål om ökningen av fosfatrening till 0,5 mg/l, vilket innebär samma reningsgrad som i Sverige runt hela Östersjön. Detta stärker genomförandet av Östersjönländernas gemensamma aktionsplan för havsmiljön, Baltic Sea Action Plan.
Ta bort fosfater i tvättmedel. I första hand skall genomförandet i länderna runt Östersjön skyndas på. Sverige pekas också ut som så kallat lead country i fosfatfrågan och kommer att fortsätta att agera pådrivande för ett förbud i alla EU-länder.
Havsplanering ska utvecklas i hela Östersjöregionen. Östersjön kan därmed bli en föregångsregion för ett genomförande av EU:s maritima blåbok.
Åtgärder inom jordbruk och fiske förutses för att minska belastningen på havet. Östersjöstrategin ska skapa ett ramverk för förbättringar med åtgärder på kort sikt och genom att löpande uppföljning.
Mellan 2007 och 2013 kommer Östersjöregionen att tilldelas närmare 10 miljarder euro för miljösatsningar genom sammanhållningspolitiken och andra EU-medel.
– Vi ser fram emot att få agera som lead country för fosfatförbudet och för en bättre avloppsrening. Utifrån strategin kommer vi under det svenska ordförandeskapet att visa på Östersjön som ett exempel för hela EU om hur utvecklingen kan vändas i ett förgiftat hav. Sverige ska göra skillnad det kommande halvåret och samla den kraft som finns i EU för att rädda Östersjön, säger Andreas Carlgren.
EU:s Östersjöstrategi ska diskuteras vid ett särskilt möte för medlemsstaternas EU-ministrar i Stockholm den 17-18 september. Sverige kommer som ordförandeland att driva på ett snabbt antagande av EU:s Östersjöstrategi i samband med stats- och regeringschefernas möte den 29-30 oktober.
Enligt Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 6 personer omkom under maj i år jämfört med 9 personer under maj 2008. Totalt har 24 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 31 under 2008.
Här är den aktuellastatistiken:
2009 maj 2008
4 fritidsbåt 1
1 fritidsbåt, utländsk –
– dyk 2
1 övriga 4
– is 2
6 totalt 9
Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under maj 2009.
8/5, Fritidsbåt
Fjällbacka, Gåsön, Florön, OP-län
En man 50-årsåldern saknas efter att båten grundstött på ett skär.
11/5, Fritidsbåt
Älmhult, Femlingen, G-län
En 67-årig tysk man som försvann under en kajaktur på sjön Femlingen har hittats död.
17/5, Fritidsbåt
Sollerön, Siljan, W-län
Två män 61 och 76 år var ute och fiskade när deras båt kapsejsade. Den 61-årige mannen har hittats drunknad, den äldre mannen är inte hittad.
22/5, Övriga
Jättendal, Hälsingland, X-län
En 1-årig pojke föll ner i en brunn och drunknade.
27/5, Fritidsbåt
Sandön, Luleå skärgård, BD-län
En 65-årig man avled när han med en mindre båt var på väg till en större båt ute i sjön. Han har av någon anledning fallit i vattnet, men det är oklart varför. Det blåste starka vindbyar på platsen.
Ostindiefararen lämnade på lördags kvällen Göteborg under klarblå himmel. Skeppet gör sommaren 2009 en skandinavisk turné med hamnstopp i Danmark, Norge och längsmed Sveriges västkust. Sommarens turné är uppdelad i fem etapper. Ombord finns, förutom den professionella besättningen, en jungmansbesättning om 50 män och kvinnor som byts ut efter varje etapp. Den första etappen går till Arendal på norska Sörlandskusten.
Till Sörlandskusten anländer Götheborg på midsommarafton den 19 juni för att vara del av den historiska folkfesten Kjaempestaden.
– Det glädjer oss att Götheborg är ute på turné igen och att vi kan genomföra turnén som planerat trots branden i Frihamnen, då vår lagerlokal brann ner. Nu hoppas vi att skeppet får en sommar med mycket segling och uppskattade hamnbesök i våra skandinaviska grannländer, säger Emanuel Persson, expeditionsledare på SOIC.
Innan färden går vidare till Arendal, stannar Götheborg till i Marstrand för att agera startskepp för Volvo Ocean Race den 14 juni.
Scandinavian Tour 2009
Klara hamnstopp:
Marstrand/Volvo Ocean Race 14 juni
Arendal 19-21 juni
Fredrikshamn 26-28 juni
Sandefjord 1-3 juli
Stavern 4-5 juli
Stavanger 15-17 juli
Lysekil 27-30 juli
Risör 6-9 augusti
Länk: www.soic.se
Ericsson 4 leder fältet i Volvo Ocean Race på väg mot Stockholm. Det har gått undan ganska bra under natten och nu återstår mindre än 200 Nm till målgången. Ericsson 3 ligger på tredje platsoch PUMA på andra plats. Det är dock oerhört tätt mellan båtarna i fältet, men med tanke på den tuffare navigering som väntar så kan “svenskbåtarna” ha ett försprång.
Här är de senaste uppgifterna från racets hemsida:
The news is encouraging from Telefonica Blue. Race Director Jack Lloyd, who was with Bouwe Bekking this morning in Marstrand where the boat underwent a full inspection overnight, reports that there is no major structural damage to the keel or the canting mechanism.
The main damage is to the daggerboard casing and the hull aft of the casing. The daggerboard took the brunt of the impact. The shore crew, led by Campbell Field, is working on a fix for that. There is some gouging of the keel bulb, which will be filled.
Apart from a few minor bruises, all the crew is in good shape and there is a positive mood in the camp.
Jack also reported that Ericsson Racing have made their workshop available for repairs and plenty of other team member have weighed in to help out.
The plan at this stage is to have the boat on the water by Wednesday or Thursday at the latest. Bekking’s intention is to resume racing with a view to making the start line for the Stockholm in-port race series.
07:15 GMT UPDATE
Small gaps are appearing on the leaderboard at the 07:00 GMT Position Report. PUMA is still stuck in an Ericsson sandwich, Ericsson 4 leading the shoe boat by a mile with the Nordics on Ericsson 3 holding third but now three miles adrift of their big brothers.
Telefonica Black leads the second string at +7 miles while Green Dragon (+8) has traded places with Delta Lloyd (+9). The deficit from first to last has grown by five miles since the last sched.
Now just over 200 miles to the finish. The Race Viewer shows them broad reaching in 18-20 knots.
06:45 GMT UPDATE
Given that the fleet is still rollicking along at 20 knots, revisions are being issued on ETAs. There is one light patch lying ahead, halfway along the Olund Island, which they are due to reach by 13:00 GMT.
If their progress is not unduly slowed by that dollop of light wind, which seems likely at this stage, then the ETA may be in the region of 21:00 GMT (23:00 local, Sweden). Further updates when we have them.
06:00 GMT UPDATE
We will bring the latest on the Telefonica Blue situation as soon as we have it. In the meantime, PUMA skipper Ken Read has sent his reaction to events at the start in Marstand where Bouwe Bekking’s men hit a rock, were stranded for two hours, suspended racing and are currently undergoing repairs in port.
“Telefonica’s collision with the rock is enough to make you sick to your stomach watching,” Read wrote. “A grotesque sight that you never want to see or be part of.
“We were following about 10 boat lengths behind T Blue in second place heading south when it happened. Capey (navigator Andrew Cape) was sitting next to me and saying that we were going to have to come up or down in the near future.
“We were going about 13 knots. And then … bang. Their (Telefonica Blue’s) entire transom came out of the water right in front of us. I said to Capey, ‘up or down!’, towhich he said up and we climbed off of the stricken boat by about three lengths and made it through.
“Bottom line is that no one wants to see something like that happen and for sure we are thrilled that no one was hurt. We hope they get back in the race by Stockholm. It just isn’t the same without the entire fleet together for the finish in St Petes.”
05:45 GMT UPDATE
We currently have a mountain of emails in from you, our avid online audience. I am going to do my best Edmund Hillary impersonation and bring you a taste of them throughout the morning. Apologies if you don’t make the cut.
Treat our liveblog email like a dart board. If you throw enough arrows you are bound to hit the bull’s-eye sooner or later.
05:40 GMT UPDATE
Mark Covell reports from the FleetBroadband Express that he has transmitted a load of video footage to our editing team here at Race HQ. That should take care of the rest of the morning’s viewing. Get the popcorn in.
05:30 GMT UPDATE
The emails from the Volvo Open 70 Media Crew Members are like big red buses … nothing for an hour, then three arrive at once.
This, just in, from PUMA’s Rick Deppe. “At 0500 GMT after crossing gybes with E4 for the last five hours, we are now side by side and headed north at pace, there are about 250 miles to he finish.
“Right now the thinking is that the wind will die out as we move north and the front that we have been playing will start to move away and we move into a high pressure system and a very different type of sailing.
“E3 are also right on our heels, let’s hope they don’t know something special about the area l or have some trick up their sleeve as we get closer to the coast and begin to play the sea breezes and coastal effects. It’s been a drag race up to now and that has suited us, the last 200 miles will be very tricky.”
Will the Nordics’ local knowledge play a hand in the outcome? We’ll see.
05:15 GMT UPDATE
There is a similar disregard for shut-eye on Delta Lloyd, so says Sander Pluijm. “We passed Green Dragon and Tel Black and made good gains on the rest, so after a rather disappointing day yesterday, this start of the day is better.
“The crew is eager not end up in the back of the fleet again so fighting spirits are high and sleeping hours low.”
05:00 GMT UPDATE
An email reaches us from the keyboard of Ericsson 3 Media Crew Member, Gustav Morin. Seems there are some bleary eyes among the Nordic crew. This leg may be a sprint, but sleep is at a premium.
Morin takes up the story … “I was just about to fall asleep behind the wheel”, Richard Mason says and put his head on the hatch in the aft when he comes up from emptying the water in the ballast tanks.
“His eyes are barely open and luckily he is about to take off to the his bunk. We have made pretty big gains on PUMA and Ericsson 4 during the night and morning. And we have increased the distance to Telefonica Black.
“We are still making good speed witht the big A4 gennaker up heading north-east towards Oland. It’s been a very fast trip so far and if the wind doesn’t drop we will, knock on wood, be ahead of the scheduled in to Sandhamn.”
04:45 GMT UPDATE
Thanks to the guys on the FleetBroadband Express for their eyewitness account of quite a boat race. By the 05:00 Position Report, we have a three-way stoush at the front featuring the Ericsson twins and PUMA.
And there is barely a crunchy nut corn flake between the second group of Delta Lloyd, Green Dragon and Telefonica Black. In fact, there is just four miles from first to last.
Just over 260 miles have been wiped off the clock, so another 260 remaining to the finish line in Sandhamn.
03:15 GMT UPDATE
Sorry for the delay. It was my turn at the wheel of the FleetBroadband Express. As I write this, we’re about a boatlength behind Ericsson 4, trying to keep up with them. The wind is up just over 15 knots, and the boats are doing speeds near 20 knots according to our GPS.
Ericsson 4 and PUMA have been trading gybes downwind this morning with PUMA the meat in an Ericsson sandwich. Magnus Olsson and the boys on Ericsson 3 aren’t far behind.
We’re just watching as Ericsson 4 sets up for a gybe. The process seems to start about 90 seconds to 2 minutes before they alter course. The sail stack on deck gets moved, the lines all set up for new heading, and then, finally, they swing the bow around. It almost looks more the the boat rotates under the sail than anything else. This particular gybe wasn’t the smoothest we’ve seen from Ericsson 4. Perhaps they had a bit of stagefright with us so close behind.
And Ian Moore, navigator Green Dragon, has just emailed in: “It’s daybreak and it looks like us and Delta Lloyd are bringing some pressure into the back of the fleet. We can now see then whole fleet and we have gained significantly on what we think is Tele Black. I think we just have more wind.”
02:00 GMT UPDATE
We’re up alongside PUMA now, who are leading the fleet on the charge north as the day breaks over Sweden. Great conditions out here, just around 12-14 knots of wind and PUMA sailing flat and fast with the spinnaker, staysail and full main up.
Not sure how much sleep the guys are getting on the race boats. Here, on the FleetBroadband Express, most are down below catching some rest.
Gustav Morin, Ericsson 3, says they’re trying to manage the sleep better on their boat. They think that was part of the problem last leg.
“We are trying to get some sleep and we have a couple of guys lying in their bunks on standbywatch, which means they are ready to go up for any manouvre. Last leg we think we lost a lot from pushing too hard with no sleep and everyone had a downtour at the same time whitch had a big effect on the decisionmaking. ‘The boat goes faster with more guys on deck, but only to a certain point, It is hard to find the balance,’ says Magnus Olsson and continues: ‘We are trying to be a bit smarter with the sleeping this time.'”
01:00 GMT UPDATE
Mark’s timing isn’t bad, I’ll give him that. This is Peter Rusch reporting now from the FleetBroadband Express, and just as Mark was getting ready to sign off, we spotted the masthead light of what we think is Ericsson 4. We’ve been charging along in an attempt to intercept the fleet as it closes with the coast.
If you ever want to gain an appreciation for just how fast the Volvo Open 70s are, just try to keep with them. It’s one thing to see them speed by during a leg start or in-port race. But it’s another thing again when you’re trying to stay with them for the long haul.
The sun is just starting to bleed light over the eastern horizon now, and I should think we’ll have a better idea of who were closing with over the next 30 minutes or so.
As Mark mentioned, our connection out here is good – thanks Inmarsat – but not quite what the guys have in the office. But keep the emails coming, and we’ll try to respond in kind. And over the next few hours, we’ll have some sunrise shots for you as well.
00:00 GMT UPDATE
Welcome to the Day 2 Live Blog. The eventful story of Day 1 is right here.
When we left the fleet they were all on port gybe and headed for Sandhammaren, on the south-east tip of Sweden. The breeze was a solid 20 knot westerly, and showing no signs of fading.
And not much has changed, everyone still blasting at the coast – the big tactical question being how close to go to the land. The further in you go, the more miles you save, but the more you risk running out of wind as you sail into the wind shadow of the land. A dilemma we will see played out in the next hour or two.
Krister just wanted me to know that you’re still out there, paying attention, despite the late hour. “I think you were wrong…” Krister goes on to point out that where I said at the 21:15 Update: The leaders have passed south of the light at Blenheim, and we now have a 15-to-18 knot westerly, it’s backed (rotated clockwise) from the north-northwest. The part in brackets should have been (rotated anti-clockwise). Nice spot, Krister.
Johan Carlsson reckons that, “we’re in for another late evening/night finish with the current ETA (estimated time of arrival) at around 23.35 tomorrow. The crews seem to have a pretty big appetite for leg finishes during the dark hours.”
And all the Arrivals team are grateful for it, Johan, they just love those long vigils into the night. I should point out that the ETA is posted in the Data Centre – it’s the variable called ARRIVAL.
Telefonica Black’s navigator, Roger Nilson has just emailed us on that very topic, “One weather model has us running to Olands Sodra Udde and then reaching home fast, finishing in the evening [ED – the one we’re using in the Data Centre]. The other model is a bit more complex with little wind around Gotland tomorrow and arrival in Sandhamn early morning Tuesday.”
As I was saying, long vigils into the night. And talking of long vigils into the night, with the fleet headed for the coast somewhere near the Sandhammaren lighthouse, now less than 20 miles away, the FleetBroadband Express has gone on ahead to try and intercept them. They should pick them up sometime around 01:00 GMT. So this is Mark Chisnell signing off and heading for bed, leaving Peter Rusch to pick up the story from the water once the fleet hit the coast.
Conditions are pretty rough out there, with wind speeds up and over 20 knots, so the rather tougher working conditions will make it difficult for Pete to respond to your emails. But the ‘full service’ blog will be resumed when Cameron Kelleher returns for the dawn patrol in the morning.
In the meantime, thanks for all the messages, it’s been a blast, and I’ll see you tomorrow afternoon.
Follow us on Twitter right here. And you can also link to it directly from your mobile via the top of the mobile channel.
Länk: www.volvooceanrace.org
Sonim Technologies, tillverkarna av världens mest stryktåliga och extrema mobiltelefoner lanserar sin nya och stryktåliga mobilmodell XP3.20 Quest med IP67-klassificering och funktioner som GPS, kamera, FM-radio, ficklampa och riktigt bra batteritid.
Släpp den från två meter rakt ner i betong, prata 18 timmar i sträck, dränk den i vatten, lämna den ute i -20 till +55 grader, täck den med damm eller lämna den på motorvägen.
Sonim XP Quest har genomgått Sonims hårda testutveckling ”Rugged Performance Program” (RPS) utvecklat för att säkerställa en hög standard för telefoner byggda för tuffa förhållanden och med minimal tillgång till el. Sonim XP Quest har förstärkts ytterligare och klarar nu ännu mer stryk än sina föregångare. Exempelvis har Sonim XP Quest:
• Högpresterande lithium-ion batteri som ger 1500 timmar standby och upp till 18 timmars taltid. Passande för exempelvis friluftsentusiaster och båtmänniskor som ofta har långt till närmaste elkälla.
• Utrustad med en anpassad bred knappsats testad för att klara upp till 500,000
knapptryckningar. Detta möjliggör exempelvis för byggarbetare att ringa utan att ta av sig handskarna.
• Kraftfulla högtalare som ger en signal på upp till 110db, 45 % mer än en vad en mobiltelefon normalt sett brukar avge. Till exempel kan ambulanspersonal ringa efter assistans trots högljudda sirener.
Sonim XP Quest överlever ett fall på två meter även om underlaget är av betong, att vara nedsänkt i vatten i upp till 30 minuter och temperaturer på -20 till +55 grader. Mobilen har repfri safirglasdisplay och är militärklassad enligt MIL-810F certifiering mot fukt, salt, transport och värme. Den är utrustad med en 2MP kamera med inbyggd blixt, assisterande GPS, ficklampa, FM-radio, minneskortplats för 2GB minne, J2ME Java-stöd för mobil, Opera mini webbläsare och Bluetooth.
Senare i sommar kommer Sonim erbjuda speciella Quest telefoner optimerade för att kommunicera över mobilnätet med hjälp av Push-to-talk teknik (PoC). Detta kommer att möjliggöra användning av mobilen på samma sätt som en komradio som exempelvis anställda vid en byggarbetsplats kan ha stor nytta av.
– Precis som alla andra Sonimtelefoner kommer Sonim XP Quest med en treårig villkorslös garanti. Om något skulle gå sönder byter vi ut den samma dag. Vi har definierat och satt upp hårda kriterier för stryktålighet, allt för att säkra att alla våra telefoner klarar tuffa förhållanden och är användbara i extrema situationer, säger Bob Plaschke, VD på Sonim.
Sonim XP Quest är kompatibel med ett stort utbud av färdiga biltillbehör, olika headsets och levereras med bältesklämma, laddare och headset.
Mobiltelefonen finns inom kort i butik i Sverige och kommer att säljas med operatörerna
Vodafone and Orange. Återförsäljare i Sverige är Dialect, Expert, RingUp, StrjärnFyrkant, Svenska Foder, Telia, och The Phone House. Priset beräknas bli ca 4000 SEK.
Sonims “Rugged Performance Standard” inkluderar:
1. Batteri med extra lång livslängd
2. Slitstarka tangenter
3. Extra kraftfull högtalare
4. Skydd mot damm och mikropartiklar
5. Skydd mot vatten
6. Skydd mot fall
7. Skydd mot stötar och vibrationer
8. Skydd mot extrem temperatur
9. Resistent mot extremt tryck
10. Resistent mot punktering (?)
11. Resistent mot olja
12. Tre års villkorslös garanti
Länk: www.sonimxp3.com
Det är mycket dramatiska bilder som kommer till oss från Volvo Ocean Races pressavdelning. På bilderna av Telefónica Blues grundstötning syns tydligt hur hårt båten står ordentligt på en enmetersgrynna och hur olikafartyg och båtar närmarsig för att bistå. Bilderna är också talande bevis för hur mycket svårare det är att navigera i svensk skärgård än på öppna oceanen.
Spanska Telefónica Blue har dragit sig tillbaka från vidare tävlan i det här legget. Skepparen – Bouwe Bekking – kallar det inträffade “en katastrof” och vi får se hur det går för båten i de återstående tävlingsmomenten.
Starten har gått! Ska Ola Skinnarmo bli förste svensk som lyckas segla genom Nordostpassagen, sedan Nordenskiöld för 130 år sedan? Trots global uppvärmning ger ryska experter Ola bara 50 procents chans. Vintern har varit kall och våren sen. Gott om is med andra ord.
På måndagen satte han och hans besättning segel och lämnade kajen vid Kastellholmen i Stockholm för att påbörja ett äventyr som enligt planerna ska pågå i cirka tre månader. Den 6 000 sjömil långa seglatsen avslutas inte förrän i Berings Sund mellan Ryssland och Alaska. Ola själv anser att detta är den svåraste expedition han har genomfört
− Isen i Arktis kan vara mycket lömsk och i år ser det ut att vara extra tufft. Det finns helt klart en risk att båten skruvas ner eller att vi likt Nordenskiöld tvingas övervintra i ismassorna. Men faktum är att på grund av den globala uppvärmningen är isen mycket tunn och spröd och till stor del endast ettårig, så den kan försvinna snabbt när sommaren kommer, säger Ola Skinnarmo.
Expeditionen genomförs i samarbete med Världsnaturfonden, som kommer att finnas med ombord. Bland annat ska man studera hur glaciärerna har förändrats, samt livsbetingelserna för människor och djur i de arktiska områdena.
Seglingen går först runt Sveriges kust upp till Göteborg, sedan via Oslo och Tromsö till Svalbard, där expeditionen kommer att besöka forskare och ta del av färska data kring den globala uppvärmningens konsekvenser. I början av augusti är det dags att avsegla mot Murmansk och sedan börjar det verkliga äventyret – Nordostpassagen. Om de 50 procenten är på Olas sida så når expeditionen fram till Berings Sund i september. Några highlights från äventyret:
• 15 juni Stockholm. Start från Skeppsbron.
• 17 juni Karlskrina
• 18 juni Malmö
• 22 juni Göteborg. Samma dag som Nordenskiöld lämnade Karlskrona
• 24 juni Oslo, segling längs Norges kust mot Tromsö, ankomst 3 juli
• 5 juli mot Svalbard. Utforska södra Svalbard och träffa forskare.
• Början av augusti, Murmansk. Här startar Nordostpassagen på riktigt.
• Dickson, by namngiven av Nordenskiöld.
• Kap Tjeluskin, gamla värdens nordligaste punkt.
• Wrangelön, känd eller kanske ökänd för alla sina isbjörnar.
• Tjukotka, område där WWF jobbar tillsammans med isbjörnspatrullen.
• Någon gång i september avslutas expeditionen i Provedynja.
Länk: www.skinnarmo.com
Kommentarer
Ger honom inte stor chans, massor av is just nu längs rutten han har tänkt sig. Han gav ju upp i Antarktis så fort han förfrös tummen, så han vågar sig väl inte så långt innan han vänder. Förra året var det en galen britt som försökte paddla till Nordpolen, inte en chans fick ge upp nästa direkt, och så Catlin expeditinen i våras, under minus 30 grader i 2 månader i sträck, nej de kom inte heller i närheten av Nordpolen…
Ola lycka till du behöver det!
Kane, det var Göran Kropp som avbröt när han och Skinnarmo skidade tilsammans mot nordpolen. När Göran blev räddad fortsatte Ola själv de restrerande 50 milen till Nordpolen!
Visst jag hade för bråttom helt korrekt, men det blir tufft hur som helst, följde Catlin expeditionen under våren, det var en stentuff kamp för överlevnad inget annat.
Är det ingen mer än jag som funderat på hur det kan komma sig att Nordenskjöld kunde ta sig igenom redan 1880. Då hade ju inte den av människan orsakade växthuseffekten börjat och ändå var det så lite is. Eller fanns det SUVar redan då? 🙂
Heja heja Ola!!! han är ett föredöme och en inspiration – äntligen ett äventyr med hjärta och hjärna.
Tror ju inte för en sekund på att han kommer klara det, men lycka till!
Ericsson 4 med skepparen Torben Grael är klar totalsegrare i Volvo Ocean Race 2008-2009. Det stod klart några minuter innan kl. 23 på måndagskvällen då den mest rafflande delsträckan hittills avgjordes. Segrare blev PUMA, som korsade mållinjen bara ett hundratal meter innan Ericsson 3 med Mange Olsson som skeppare kom i mål.
Det såg länge ut som om Ericsson 3 skulle kunna vinna delsträckan och därmed ta en stor prestigevinst på hemmaplan. Men PUMA kämpade väldigt starkt och efter ett Ericsson 3 fått problem med att storseglet fastnade i radarantennen tog sig PUMA förbi och vann sträckan.
Ericsson 4 behövde egentligen “bara” ta sig i mål, men kämpade mycket starkt och kom alltså trea på sträckan.
Spanska Telefónica Blue gjorde en riktigt bra inledning av leg nio vid dagens start i Marstrand. Men båten med skeppare Bouwe Bekking gick på grund direkt efter starten och stod hårt på en klippa när hjälpen kom fram. Händelsen inträffade vid 14 knops fart, då Telefónica Blue träffade en grynna som låg på en meters djup. Telefónica Blue kom dock senare loss och är med i racet.
Efter grundstötningen tog teamet ombord på Telefónica Blue omedelbart ner seglen, men båten stod ändå fast förankrad på den bohuslänska berggrunden. En lotsbåt och en Kustbevakningsbåt fanns i närheten för att bistå besättningen. Alla ombord var dock oskadda efter intermezzot.
Telefónica Blue tog starten före PUMA med skepparen Ken Read som därefter slog och gick upp i ledningen. PUMA var dock nära att träffa ett grund eftersom båten slog bara några meter från en annan grynna.
Vid åttatiden på söndagskvällen – med 422 Nm kvar till Stockholm – ledde PUMA med 3 Nm över tvåan, Ericsson 4. Ericsson 3 låg då på fjärde plats, 4 Nm efter ledaren. Racet mot Stockholm ser därmed ut att bli oerhört jämnt.
Om söndagens friska vindar håller i sig kan det gå undan ordentligt på väg mot huvudstaden. Vägval och rutin av skärgårdsnavigering kan bli helt avgörande, vilket talar för en svensk delseger. Men med Roger Nilson som navigatör på Telefónica Black (trea på söndagskvällen) kan det bli en rafflande tillställning.
Här är resten av pressreleasen om starten:
Ian Walker took Green Dragon in to a very light patch of breeze immediately after the start and the crew unfurled their enormous code zero fleet as they headed towards the spectator fleet on the right hand side of the course.
Out on the left, PUMA and Delta Lloyd had plenty of wind and for the first 20 minutes of this inshore lap, the left side of the course continued to pay very well, but the breeze was dying all the way across the racecourse.
A big lumpy swell made it difficult for the teams drive the boats in just five to six knots of wind and it was painful to watch as the boats came to a shuddering halt on every wave. The new breeze, when it came, filled in on the right hand side of the course and Green Dragon with the luck of the Irish, and had the first taster of the eight or nine knots of breeze, giving them the advantage in the approach to the first turning mark.
They took the lead followed one boat length behind by Telefónica Blue. PUMA and Ericsson 3 made up the top four, while Telefónica Black, Delta Lloyd and, unusually, Torben Grael and Ericsson 4 were the second string.
Racing downwind, the top three boats hoisted spinnakers, while the chasing pack stayed with their massive code zero headsails. Enthusiastic race goers invaded the racecourse and PUMA sailed downwind escorted by a big spectator fleet.
By the time the leading four had reached the final turning mark, the order had changed again and there was action and drama aplenty. Green Dragon had stayed out to the left of the course, nearest the spectator fleet, but the wind filled in from the right, causing them to lose their lead and allowing Telefónica Blue, Ericsson 3 and PUMA all to reach the mark ahead.
Rounding the mark, Telefónica Blue showed a clean set of heels, while Ericsson 3 caught their spinnaker on their spreaders, which rendered them dead in the water. PUMA powered in and quickly took the opportunity to nip between Ericsson 3 and the mark, as Ericsson 3 wallowed and the crew tried to sort out the mess.
Meanwhile, Green Dragon approached at speed, and sailed inside both Ericsson 3 and PUMA. They were not able to establish their position and it was Telefónica Blue, who led the fleet out into the Kattegat from archrival PUMA, Ericsson 3 and Green Dragon, until disaster struck and the boat struck the rock.
This is the second time that such a disaster has befallen Telefónica Blue. The team struck a rock in Qingdao just before the start of leg five and the boat had to return to Qingdao to be hauled out for damage inspection.
As this press release is closed efforts continue to tow the yacht free from the rocks before the more serious damage is done.
Telefónica Black sailed a solid race to hold off Delta Lloyd, while Ericsson 4 remained mysteriously at the back of the fleet having also had a poor spinnaker drop at the leeward mark.
The 525 leg nine is expected to finish in Stockholm on Tuesday.
Overall Leaderboard
1. Ericsson 4 (Torben Grael/BRA): 102 points
2. PUMA (Ken Read/USA): 87.0 points
3. Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED): 86.0 points
4. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE): 64.5 points
5. Green Dragon (Ian Walker/GBR): 59.0 points
6. Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP): 42.0
7. Delta Lloyd (Roberto Bermudez/ESP): 35.0 points
8. Team Russia (Andreas Hanakamp/AUT): 10.5 points
Länk: www.volvooceanrace.org
Det har varit ett par bråda dagar i Marstrand, där Volvo Ocean Race är på besök. Denna seglarmetropol i världsklass har dessvärre inte judit på så bra väder än för publiken, men det var idel glada miner under prisutdelningen. Nu är även besättningslistorna klara inför tävlingen mellan Marstrand och Stockholm, som startar söndag morgon kl. 13:00 lokal tid.
Crew List Leg Nine: Marstrand – Stockholm
DELTA LLOYD
1. Roberto Bermúdez De Castro/ESP – skipper
2. Wouter Verbraak/NED – navigator
3. Sander Pluijm/NED – media crew member
4. Stuart Wilson/NZL – watch captain
5. Nick Bice/AUS – watch captain
6. Andre Fonseca/BRA – helmsman
7. Ben Costello/NZL – helmsman
8. Ed Van Lierde/NED – trimmer
9. David Pella/ESP – trimmer
10. Gerd-Jan Poortman/NED – bowman
11. Morgan White/AUS – bowman
No changes
ERICSSON 4
1. Torben Grael/BRA – skipper
2. Jules Salter/GBR – navigator
3. Guy Salter/GBR – MCM
4. Brad Jackson/NZL – watch captain
5. Stu Bannatyne/NZL – watch captain
6. Dave Endean/NZL – pitman
7. Horacio Carabelli/BRA – trimmer
8. Tony Mutter/NZL – trimmer
9. Joao Signorini/BRA – trimmer
10. Ryan Godfrey/AUS – bowman
11. Phil Jameson/NZL – bowman
No changes
ERICSSON 3
1. Magnus Olsson/SWE – skipper
2. Aksel Magdahl/NOR – navigator
3. Gustav Morin/SWE MCM
4. Thomas Johanson/FIN – helmsman/trimmer
5. Eivind Melleby/NOR – helmsman
6. Richard Mason/NZL – watch captain
7. Martin Strömberg/SWE – trimmer
8. Jens Dolmer/DEN – pitman
9. Anders Dahlsjö/SWE – bowman
10. Martin Krite/SWE – bowman
11. Arve Roaas/NOR – trimmer/helmsman
On: Eivind Melleby/NOR – helmsman
Off: Magnus Woxén/SWE –helmsman/trimmer
GREEN DRAGON
1. Ian Walker/GBR – skipper
2. Ian Moore/IRL – navigator
3. Guo Chuan/CHN – MCM
4. Neal McDonald/GBR – watch captain
5. Damian Foxall/IRL – watch captain
6. Anthony Merrington/AUS – helmsman/trimmer
7. Phil Harmer/AUS – helmsman/trimmer
8. Andrew Mclean/NZL – pitman/trimmer
9. Justin Slattery/IRL – bowman
10. Freddy Shanks/GBR – bowman
11. James Carroll/IRL – trimmer
On: Guo Chuan/CHN – MCM
Off: Huang Jian CHN – MCM
PUMA
1. Ken Read/USA – skipper
2. Andrew Cape/AUS – navigator
3. Rick Deppe/GBR MCM
4. Erle Williams/NZL – watch captain
5. Robert Greenhalgh/GBR – watch captain
6. Robert Salthouse/NZL – helmsman/trimmer
7. Justin Ferris/NZL – helmsman/trimmer
8. Shannon Falcone/ANT – bowman/pitman
9. Casey Smith/AUS – bowman/helmsman
10. Michael Müller/GER – helmsman/bowman
11. Craig Satterthwaite NZL – trimmer/driver
No changes
TELEFÓNICA BLUE
1. Bouwe Bekking/NED – skipper
2. Simon Fisher/GBR – navigator
3. Gabriele Olivo/ITA – MCM
4. Iker Martinez/ESP – helmsman
5. Jonathan Swain/RSA – watch captain
6. Jordi Calafat ESP – helmsman
7. Xabier Fernandez/ESP – trimmer
8. Pablo Arrarte/ESP Spanish – trimmer
9. Laurent Pages/FRA – helmsman
10. Daryl Wislang/NZL – bowman
11. Pepe Ribes/ESP – bowman
On: Simon Fisher/GBR – navigator
Off: Tom Addis/AUS – navigator
TELEFÓNICA BLACK
1. Fernando Echávarri/ESP – skipper
2. Roger Nilson/SWE – navigator
3. Anton Paz/ESP – MCM
4. Antonio (Ñeti) Cuervas-Mons/ESP – bowman
5. Gonzalo Araujo/ESP – watch captain
6. Jaime Arbones/ESP – watch captain
7. Pablo Iglesias/ESP – helmsman
8. Javier de la Plaza/ESP – helmsman
9. David Vera/ESP – trimmer
10. Maciel Cicchetti/ARG – trimmer
11. Michael Pammenter/RSA – bowman
No changes
Länk: www.volvooceanrace.org
Det blev en kamp ända in på mållinjen när Volvo Ocean Race avgjordes under natten. Ericsson 4 vann med några minuters marginal före Puma och Green Dragon. DÄrmed har Ericsson 4 tagit ett stabilt grepp om totalledning inför de avgörande seglingar. Nu väntar några intensiva dagar i Marstrand innan det är dags för de sju deltagarbåtarna att segla till Stockholm.
Här är nattens pressrelease från Race Office:
Leg Eight Day 5 Daily Story: Sleepless and Shattered
Posted: 10 Jun 2009 06:36 AM PDT
It has been a tough 24 hours for the seven boats in the Volvo Ocean Race as they enter the final stages of leg eight from Galway to Marstrand. Ericsson 4 still has a tenuous lead over Green Dragon (+2 nm) and the pair are match racing up the Danish coast, less than a mile off the beach of Thyborøn, a fishing village in Jutland, famous for being the site of numerous shipwrecks.
However, while the leading pair continues at a steady 11 knots, PUMA (+5) is streaking in from left field and is still managing to average a speed of over 17 knots.
“The big question is will there be enough runway for us to make up the deficit on our competition?” asks MCM Rick Deppe. “We know for sure that we have way more pressure than they do in there on the Danish coast, but our tracks are converging and we only have about 100 miles to the north tip of Denmark, where we make the turn and head for Marstrand.”
A smile is back on the faces of the Telefónica Blue crew as they step back into the race after spending some unfamiliar time at the bottom of the ranking yesterday. They have picked off Ericsson 3 and Delta Lloyd and are now in fifth place, but only 10 nm behind the leader.
“We’ve been taken from hell to heaven directly, in a matter of few hours… only thinking about what happened makes my head ache,” wrote Gabri Olivo MCM.
The relentless conditions, from gales to flat calms, shipping to shallows and ferocious currents, have rendered the crews physically and mentally exhausted.
Brad Jackson from Ericsson 4 explained in a radio interview that this leg is particularly hard physically because the crew is always up and spends a lot more time on deck and therefore more time awake.
“I can hardly recall a race with less sleep,” said Telefónica Black’s navigator Roger Nilson. “No hallucinations, but having a hard time to remember certain simple things. The intensity of the racing has been high and has left very little time over for ‘charging our batteries’.
“You can tell when people are really tired, as they don’t bother to try and get in a sleeping bag; they just collapse in their wet kit wherever they can,” says Ian Walker, whose crew is running double standby watches which means a maximum of two hours sleep in every eight – if you are lucky.
It was a tough night for all onboard PUMA last night before they made their ‘come back’. “It was cold, bumpy and knowing that there is a huge deficit to make up created a sombre mood, the grey skies added the finishing touches to the misery,” Deppe said.
PUMA had sailed into third position yesterday, only to blow out their big spinnaker when sailing downwind just after the Rotterdam Gate Race. They were engulfed in the no-wind centre of the low pressure. “The team is down right now, but all realise that we can’t quit and need to press on,” skipper Ken Read wrote last night, but today, as they bash their way towards the head of the leg leaderboard, morale has, presumably, improved considerably.
At 1300 GMT today, with just 131 nm to go to the finish in Marstrand, it was all to play for as the fleet was split 20 nm from Ericsson 4 in the lead and Ericsson 3, who scored the high highest 24-hour run of 249 nm, bringing up the rear. Computer routeing software is predicting a finish in Marstrand during the early hours of tomorrow morning.
As Marstrand is officially a ‘pit-stop’, the shore crews are not allowed to work on the boats and any damage that requires repairing has to be carried out by the sailing crews themselves. Sleep will be low on the agenda.
Leg Eight Day 5: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)
1. Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 131 nm
2. Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +2
3. PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +5
4. Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +08
5. Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +10
6. Delta Lloyd IRL (Roberto Bermúdez/ESP) +10
7. Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +20
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS
Rotterdam Gate Race
1. Ericsson 3: in 12 mins 40 secs
2. PUMA: in 14 mins 03 secs
3. Telefónica Black: in 14 mins 55 secs
4. Telefónica Blue: in 14 mins 56 secs
5. Green Dragon: in 14 mins 58 secs
6. Delta Lloyd: in 15 mins 03 secs
7. Ericsson 4: in 15 mins 11 secs
Dover Strait Exit Order 8 June 2009
(as the fleet crossed the latitude of Broadstairs, Kent)
1. Green Dragon
2. Telefónica Black
3. PUMA 00
4. Delta Lloyd
5. Ericsson 3
6. Telefónica Blue
7. Ericsson 4
Dover Strait Entry Order 7 June 2009
1. Telefónica Black
2. Green Dragon
3. Ericsson 3
4. Ericsson 4
5. PUMA
6. Delta Lloyd
7. Telefónica Blue
Fastnet Rock Rounding Order 6 June 2009
1. Green Dragon 22:46:34 GMT
2. PUMA 22:51:51 GMT
3. Telefonica Blue 22:53:15 GMT
4. Ericsson 4 22:55:20 GMT
5. Ericsson 3 22:56:23 GMT
6. Delta Lloyd 23:14:15 GMT
7. Telefonica Black 23:23:50 GMT
Länk: www.volvooceanrace.org
Strax efter lanseringen av flaggskeppet Cruiser 55 så lanserar tyska Bavaria en ny betydligt mindre segelbåt, Bavaria Cruiser 32. Båten kommer att introduceras på marknaden i september i år.
Tyska Bavaria Yachts har sagt att de ska investera och satsa även i den rådande lågkonjunkturen, något som redan har märkts tydligt. Under våren lanserades den stora motorbåten Deep Blue 46 och i början av sommaren presenterades Cruiser 55, som provseglas i Båtliv nr 4.
Den allra senaste nyheten är dock betydligt mindre och hamnar mitt i ett riktigt ”getingbo”, den så populära 32-fotsklassen. Förhoppningarna är höga på nya Cruiser 32.
– Vi är stolta över att presentera vår nyutvecklade båt och ser fram emot att få presentera henne för våra kunder, säger Andres Cardenas, VD för Bavaria Yachts.
I båtens koncept ingår flera för den båtstorleken nya detaljer som även finns med på Bavarias övriga och större nyheter. Båten är utvecklad av Farr Yacht Design, som även var med och tog fram Cruiser 55.
Länk: www.bavariasverige.se
Lördagen den 13 juni premiärvisas Paragon 31 – en ny modell från Paragon Yachts – på Volvo Ocean Race i Stockholm. Under tävlingens stopp i Stockholm ska Paragon 31 agera bevakningsbåt, men ligger också förtöjd vid Skeppsbron för visningar.
– Paragon 31 är en båt för båtmänniskor med högsta krav på prestanda och sjöegenskaper. Den är byggd för att klara tuffaste tänkbara miljöer året runt, säger Magnus Andersson, vd för Nimbus Boats, Paragon Yachts ägare.
Båten är den andra modellen i en generation av året runt-båtar som bygger vidare på det lyckade Paragon 25-konceptet. Paragon 31 har goda stuvutrymmen och en planlösning som ger stora utrymmen som passar hela familjen och aktiviteter till sjöss.
Paragons filosofi är utvecklat av Sakari Mattila och bygger på en noggrann förstudie, samarbete och utveckling tillsammans med sjöräddning, kustbevakning, tävlingsförare och yrkesmän som arbetar i krävande miljöer till havs.
– Det är en båt för konnässörer. Samtidigt som den är rymlig och praktisk, är den enkel och trygg att köra och manövrera och har en nytänkande och stilren Skandinavisk design, säger Magnus Andersson.
Båten är starkt v-bottnad, vilket innebär att den går mycket stabilt under manövrering i höga hastigheter och håller nere bränsleförbrukningen till cirka 1,8 liter per distansminut för motoralternativet D6-370. Toppfarten ligger på cirka 38 knop.
Länk: www.nimbus.se
Stena Bulk och Asahi Tanker Co har tillsammans bildat ett joint venture bolag, Asahi Stena Tankers, som ska saminvestera i tonnage av olika fartygsstorlekar. Initialt fokuserar samarbetet på investeringar i Suezmax tankers för globala transporter av råolja.
Asahi Tankers äger och opererar över 100 fartyg, huvudsakligen produkt- och
kemikalie-tankers för transporter av petroleumprodukter, med storlekarna från kusttanker till MR (Medium Range) i de inhemska japanska vattnen och på hela Fjärran Östern-marknaden. Asahi, som samägs av bland andra stora japanska oljebolag, handelshus och rederier har mycket goda kontakter inom japansk shipping och är en av de marknadsledande aktörerna inom sitt segment och i denna region.
”Genom det nu etablerade samarbetet kommer vi att få en större investeringsflexibilitet. Dessutom öppnar det upp för intressanta affärsmöjligheter med tillgång till goda kontakter inom varv, oljetransporter och finans,” säger Kim Ullman vVD Stena Bulk. ”Samarbetet är också en del av vår strategi att stärka vår närvaro i Fjärran Östern,” avslutar Kim Ullman.
”Vi är intresserade av att bredda vår exponering mot större fartyg och våra fartygsflottor kompletterar varandra väl. Stena Bulk är ett mycket framgångsrikt och väl positionerat bolag med stor erfarenhet inom alla sina segment. Genom det här samarbetet får vi nu tillgång till deras expertis och renommé inom tank- och shippingmarknaden,” säger Makoto Iwata, President Asahi Tanker Co.
Ericsson 4 tog sin tredje raka etappseger i Volvo Ocean Race när skepparen Torben Grael och hans besättning blev först in till Marstrand tidigt på torsdagsmorgonen. Det blev ett mycket jämnt race över fem dygn från irländska Galway till den väst-svenska seglingsmetropolen. Mellan ettan Ericsson 4 och sjuan Ericsson 3 skiljde endast en dryg timme.
Ericsson 4 utökade därmed sin totala ledning till 15 poäng före amerikanska Puma som med torsdagens andraplats passerade spanska Telefonica Blue i sammandraget.
– Nu är vi ganska nära vårt mål. Även om vi inte är där ännu. Men ett dåligt resultat på den här etappen hade satt oss under stor press. Nu blev det tvärt om. Vi är oerhört nöjda, säger Torben Grael som vet att mycket kan hända under de två etapper och ett in port-race som återstår innan båtarna når slutmålet i S:t Petersburg 27 juni.
Men det var en lycklig skeppare som möttes av närmare 100 fritidsbåtar och över 1000 åskådare uppradade längst Marstrands kala klippor – trots att klockan bara var fem på morgonen. Och trots att etappen bara varat i femdygn var det en rejält sliten besättning.
– Vi är mycket trötta men också mycket glad. Vi har varit tvingade till många snabba beslut och manövrar hela tiden. Först hade vi väldigt mycket vind och en grovs sjö. Och i engelska kanalen fick vi lite vind och mycket strömmar. Det har varit besvärligt, säger Torben Grael.
Under de fem dygnen till havs har Ericsson 4 både varit i ledningen och legat sista. Och det har varit samma situation för systerbåten Ericsson 3 som kom in som sjunde och sista båt till Marstrand.
– Det är kul att komma hem till Sverige. Samtidigt är vi oerhört besvikna över vår placering. Nu ska vi först sova lite sedan måste vi sätta oss ner och gå igenom vad som hände och varför det gick snett, säger Ericsson3:as skeppare Magnus Olsson.
Båtarna stannar i Marstrand till på söndag (14/6). Etapp nio går sedan från Marstrand till Sandhamn utanför Stockholm dit båtarna beräknas komma tisdag 16 juni. För Magnus Olsson och hans besättning väntar revansch.
– Det enda jag är lite orolig för är att vi kommer att vara övertända i vår vilja att visa vad vi kan. Men vi ska nog klara av att hålla känslorna i styr och göra en bra etapp, säger Mange.
VOLVO OCEAN RACE EFTER ÅTTA ETAPPER (AV TIO)
1. Ericsson 4, 102 poäng
2. Puma, 87
3. Telefónica Blue, 86
4. Ericsson 3, 64,5
5. Green Dragon, 59
6. Telefónica Black, 42
7. Delta Lloyd, 35
Foto: Ericsson 4 i Marstrand. Fotograf: Oskar Kihlborg/ERT
I Båtlivs stora fototävlingen 2009 står tre kanonfina priser på spel. Förstapriset är en marinkikare värd 13 000 kr. Den totala vinstsumman är 24 500 kr!
Årets tema för Båtlivs stora fototävling är ”Familjens Båtliv”. Motivet väljer du själv, men bilder som visar familjens båtliv står i fokus.
Allt du behöver göra är att ladda upp in dina bästa bilder på Båtlivs hemsida och se till att så många som möjligt röstar på dem. Intresset är väldigt stort – förra året fick vi in över 250 000 röster.
Tävlingstiden är 15 juni till och med 15 september. Vinnarna presenteras i Båtliv nr 6.
Förstapriset i år är kanonfin marinkikare från Steiner värd 13 000 kr. Andrapriset är en Magellan GPS-navigator värd 7 000 kr och tredjepristagaren får en vattenskyddad kamera från Pentax värd 4 500 kr. Leverantörer av priserna är Focus Trading och GEAR AB.
Båtlivs läsare tillsammans med en jury från Båtlivs redaktion avgör vem som vinner.
Lycka till!
1:a pris
Steiner Commander XP 7×50
Värde 13 000 kr
Den senaste modellen i Steiners fina serie med Commander marinkikare, som har funnits i 25 år. Det här är en riktig toppenkikare med nanoskyddade linser, speciella ClicLoc Eyelock ögonskydd och en mycket robustkonstruktion. Kikaren väger 1 075 gr, den är vattenskyddad ner till 10 m djup och har hela 30 års garanti.
www.kikarproffsen.se
2:a pris
Magellan Triton 2000
Värde 7 000 kr
Magellans Triton-serie är den första i raden av ruggade handhållna navigationslösningar, designade med ett helt nytt användargränssnitt och skärmgrafik som är väldigt enkla att använda. Den kan spela in och spara ljudfiler ihop med waypoints. Den har en inbyggd kamera på 2 MP. Triton-serien är stöttålig och sänkbar i vatten. Dessutom är Triton den först handhållna Magellan GPS att kunna synkroniseras och uppdateras med nya kartor och information genom den nya kartapplikationen, VantagePoint.
www.MagellanGPS.se
3:e pris
Pentax Optio W60
Värde 4 500 kr
En kompaktkamera med 10 MP och 5x vidvinkelobjektiv. Den är vattentät ner till 4 m djup under 2 timmar, klarar kyla ner till -10 grader och har bara 1 cm närgräns. Kameran kan även spela in videofilmer med mycket hög kvalitet (HDTV) i 1280×720 pixlars upplösning.
Kommentarer
ja det var ju mycket bra a saker
Jättefint. Men hur gör man för att rösta på årets bidrag?
Benny,
klicka in på sidan med Fototävling (rubrik i vänsterkant) så står det hur du ska göra.
Lycka till!
Lars-Åke
här kan du till exempel se de senast inskickade bidragen
https://www.batliv.se/foto2009.asp?latest
Göteborgs-företaget 88 Degrees North AB börjar leverera sin sjökortsnavigator för mobiltelefoner lagom till att Volvo Ocean Race gör sina stopp i Marstrand och Göteborg. Med den integrerade GPS, som finns i mobiltelefoner, förvandlar företagets mjukvara 88 SEA mobilen till en komplett sjökortsnavigator med en rad unika extrafunktioner.
88 SEA är det senaste inom sjöfartsnavigation – en mjukvara som användaren laddar ner till sin mobiltelefon tillsammans med sjökorten. Att både mjukvara och sjökort finns sparade på telefonen gör att användaren inte behöver ha mobiltäckning för att navigera på sjön utan endast GPS-anslutning. Detta medför i sin tur att 88 SEA inte kostar något att använda. Skulle användaren byta eller tappa telefonen flyttas licensen över till den nya telefonen. Användaren köper således en livstidslicens.
Först ut att använda navigatorn är de kunder som gjorde sina beställningar i samband med båtmässan Allt för sjön.
“Men nu finns 88 SEA tillgänglig för alla när båtsäsongen startar”, säger Tobias Ärnekvist, vid Göteborgs-företaget 88 Degrees North AB. “Priset för mjukvaran inklusive ett sjökortsområde är 2500 kr och ytterligare områden kostar 500 kr per styck”.
88 SEA fungerar på SonyEricsson- och Nokia-telefoner med inbyggd GPS-mottagare samt på Samsung Omnia HD. Det enda undantaget är SonyEricsson X1 som är en Windows-telefon.
“88 SEA används tillsammans med Sjöfartsverkets vektoriserade sjökort och innehåller de
standardfunktioner som traditionella sjökortsnavigatorer har, men har även nya innovativa
lösningar”, säger Tobias Ärnekvist. “Användaren kan till exempel planera sin rutt i förväg och spara den för senare bruk samt dela med sig av sina positioner och rutter till andra”.
88 Degrees North AB kompletterar sin egen försäljning på www.88degreesnorth.com med partners för att snabbt nå en stor kundkrets.
I dagarna reser Vattenfall det första vindkraftverket vid Nørrekær Enge i närheten av Aalborg. Tretton nya moderna verk ska ersätta 77 äldre modeller. Det handlar om en av Danmarks största landbaserade vindkraftsparker i modern tid.
Vattenfalls arbete är ett led i det danska “Repowering-programmet”* där man byter ut äldre vindkraftverk mot nya, som är större och mer effektiva. Tretton nya 2,3 MW-verk från Siemens kommer att ersätta 77 äldre och samtidigt leverera mer än dubbelt så mycket el. Den årliga produktionen på 120 GWh kommer att motsvara hushållsel till 30 000 danska hem.
Vattenfall är Nordens största vindkraftsaktör med flera pågående och planerade projekt. I Sverige startar exempelvis inom kort bygget av Stor-Rotliden som kommer att bli Vattenfalls största landbaserade vindkraftpark som ska ge hushållsel till närmare 50 000 svenska hem.
– Vattenfalls vindkraftssatsningar är viktiga både för att öka andelen förnybar energi i Norden och för att nå vårt eget långsiktiga mål om en helt klimatneutral verksamhet i Norden 2030, säger Hans von Uthmann, vice vd och chef Vattenfall Norden.
Vattenfall driver idag drygt ett tjugotal vindkraftprojekt i Norden och runt femtio i Norra Europa. Antalet ökar ständigt och i Norden är ambitionen att öka andelen förnybar el från vindkraft till 8 TWh fram till 2016. Det motsvarar hushållsel till 1,6 miljoner hem.
Totalt planerar Vattenfall för 49 TWh förnybar el från vindkraft till 2030. För att genomföra denna utbyggnad av vindkraften arbetar Vattenfall för att hitta lämpliga lägen, både till havs och på land i Sverige, Danmark, Storbritannien, Tyskland, Polen och Holland. Just nu bygger Vattenfall den hittills största havsbaserade vindkraftparken i världen, Thanet utanför Englands ostkust.
*Repowering-programmet syftar till att öka andelen förnybar energi i Danmark genom att byta gamla och ineffektiva, ibland också dåligt placerade vindkraftverk mot nya och mer effektiva.
Är du i åldern upp till 13 år och bor i Stockholm eller Göteborg? Då kan du fira sommarlovet med att låna fiskegrejor och sedan åka och fiska gratis i en fin fiskesjö i närheten.
För tredje sommaren i rad gör ungdomssatsningen “Upp till 13” det möjligt att låna fiskeutrustning i butiker över hela landet och bland annat få en fiskehandbok och en fiskefilm. I Stockholm kan dessutom alla barn som utnyttjar erbjudandet få Sportfiskarnas Sportfiskekort som gäller i mer än 40 sjöar i Stockholmstrakten och bor man i Göteborg fiskar alla barn upp till 16 år gratis på Gula kortets 57 vatten.
– Både Stockholm och Göteborg har fantastiska sportfiskemöjligheter, exempelvis är Orlången i Stockholm mitt eget favoritvatten. Passa på att utnyttja vårt grymma erbjudande i sommar och utforska fisket i ditt närområde, uppmanar Sportfiskarnas ungdomsansvarige Bengt Olsson.
Bland alla vatten som ingår i Gula kortet i Göteborg finns de populära Delsjöarna.
– I Delsjöarna finns ett bra fiske efter bland annat abborre och riktigt stor gädda. Dessutom kan du hyra båt av Sportfiskarna, berättar Linus Andersson på Sportfiskarnas regionkontor i Göteborg.
Det svenska fiskeredskapsföretaget Abu Garcia vill med projektet få flera ungdomar att börja fiska.
– Vi vill stimulera både barn och föräldrar att få uppleva fiske, natur och friluftsliv. Vi vet att ett fiskeintresse som grundas i tidiga år ofta sitter igenom hela livet, säger Olle Lidesjö från Abu Garcia.
Ta med en vuxen till en av fiskebutikerna för att låna utrustningen och få fiskekort och information om fiskevattnen. Sen kan du fiska varje dag på sommarlovet!
I följande butiker kan du låna fiskeutrustning i Stockholm:
CA Carlsson i Stockholm, Karlbergsvägen 13, 08-30 03 49
Fiskarnas Redskapshandel, St Paulsgatan 2, 08-556 096 50
Söders Sportfiske, Lignagatan 5, 08-84 49 00
Sportfiskeboden i Täby, Hamnvägen 1B, 08-756 60 88
Länna Jakt & Fiske, Hantverkarvägen 25A, 08-7711420
I följande butiker kan du låna fiskeutrustning i Göteborg:
Stjärnås Sportfiske, Stockholmsgatan 40-42, 031-19 78 48
Strömvalls Sportfiske, Redbergsvägen 5, 031-707 40 07
EL-GE Sportfiske, Gustaf Dahlensgatan 13, 031-22 05 70
Jaktia Kållered, Ekenleden 1, 031-795 29 80
Detta ingår i Upp till 13:
– Lån av ett haspelset eller en inkapslad spinnutrustning från Abu Garcia
– Gratis medlemskap i Sportfiskarnas ungdomsförbund
– Olycksfallsförsäkring ingår efter registrerat medlemskap
– 32-sidig fiskehandbok
– Sverigefiskekortet från Sveaskog, giltigt 15 maj till 31 aug 2009 för ett barn samt en medföljande vuxen med gratis fiske i fler än tusen vatten i 50 kommuner.
– Sportfiskarnas film om grunderna i sportfiske, “Fiska! Fiska! Fiska!”
– Man behöver bara betala 100 kr i deposition + underteckna ett låneavtal tillsammans med målsman
– Erbjudandet i butikerna gäller fram till 15 augusti
“Upp till 13” är ett unikt samarbete mellan Abu Garcia, Sveaskog, Sportfiskarna och utvalda sportfiskebutiker i hela landet.
Lista över alla butiker där du kan låna fiskeset finns på www.sportfiskarna.se/upptill13
För mer information:
Bengt Olsson, Sportfiskarna: 0739-403170
Sportfiskarnas regionkontor i Göteborg: 031-40 17 40
Olle Lidesjö, Abu Garcia: 0454-88656
Det första exemplaret av Bavarias nya Deep Blue 46 har nu levererats. Båten har designats i nära samarbete med BMW Group Designworks USA, en underleverantör till BMW Group, och premiärvisades i januari i år på båtmässor runt om i Europa. Den båt som nu levererats till kund är en Deep Blue 46 SportTop. Båten har finesser som till exempel inbyggt skjutbart soltak och en riktigt stor badbrygga.
Förutom BMW:s konstruktörer har även båtkonstruktörerna Blank och Petersen deltagit i framtagningen av båten. De ansvarar för all marin konstruktion och design i båten. I vanliga fall arbetar Blank och Petersen med betydligt större projekt (mega yachts) där de gör beräkningar enligt standards som EN-ISO (CE) och olika klassificeringssällskap.
Bavariavarvet har byggt fritidsbåtar sedan 1978 och har de senaste åren producerat över 3 000 motor- och segelbåtar per år. Det gör det till ett av världens största båtföretag i konkurrens med andra jättar som franska Bénéteau (inklusive dotterbolaget Jeanneau) samt amerikanska Bayliner och nyligen konkursade Genmar.
Fakta Deep Blue 46 SportTop
Längd: 14,20 m
Skrovlängd: 12,93 m
Bredd: 4,45 m
Djupgående: 1,10 m
Vikt: 11 200 kg
Vattentank: 410 lit
Bränsletank: 1 200 li
Motor: 2xVP D6-370 hk
Pris: från 320 000 Euro plus moms
Info: www.bavariasverige.se
Kommentarer
får dom bryta helt?