Nyheter

När det kommer en liten ny bebis i familjen får man lust att ta foton – många foton. I ögonblicket tycker man om dem, men efter några år upptäcker man hur lika och tråkiga de egentligen är. Vi har pratat med Årets Fotograf Thomas Nielsen, som ger bra råd om annorlunda och intressantare barnbilder.

När den lilla guldklimpen föds går det inte många timmar förrän barnet står i centrum för familjens beundran och framför frontlinsen på alla familjemedlemmarnas kameror. Föräldrar och mor- och farföräldrar fotar loss för att hålla kvar och föreviga varje liten rörelse och varje leende som den lilla nya människan gör. Aldrig har så många foton tagits som nu efter digitalkamerans frammarsch. Men innebär det också att vi tar bättre foton? Om du tar en titt i barnfamiljernas fotoalbum kommer du att se att alla bilder i stort sett ser likadana ut, berättar fotografen Thomas Nielsen. Det finns ingen berättelse, bara bilder på barnet i olika kläder och i olika stadier. Bilderna har ingen historia. Många föräldrar tycker att bilden är bra just när de har fotograferat den, men när de betraktar den igen några år senare har de glömt situationen. Och eftersom bilden själv inte berättar något, är den lika trist som det som finns bredvid i fotoalbumet.

Det som familjerna vill ha är naturliga bilder av sina barn. För att det ska vara möjligt måste man börja med att göra fotograferandet till något naturligt. När väl kameran har tagits fram ur lådor och gömmor är tillfället ofta borta och resultatet blir istället ett arrangerat foto med stela leenden. Jag har aldrig mina kameror i fotoväskor eller med lock på. De står framme och är redo att fotografera. Med Olympus avancerade dammreduceringssystem är det inte längre ett problem, berättar Thomas Nielsen, som dessutom anser att det är viktigt att man har en kamera som kan stå ut med att vara en del av familjen. Genom åren har jag haft många Olympus-kameror, både kompaktkameror och digitala spegelreflexkameror. Alla har hållit till både mitt professionella liv som fotograf och mitt aktiva familjeliv med barn. Det har gjort att jag har fått många bra foton – och utmärkelser, fortsätter Thomas Nielsen.

Det är viktigt att tänka i barnhöjd. När min dotter leker i sitt lilla kök sitter jag på golvet bredvid och blir en del av leken. Det gör att jag kan ta några fina foton. Jag kommer inte rusande helt plötsligt med min kamerautrustning utan är istället en naturlig del av det hela när nallen ska matas. Att jag är i samma höjd som min dotter ger en helt annan bild, berättar Thomas Nielsen. Många vuxna gör det misstaget att de tar bilden uppifrån och ner i en vinkel på 45 grader. Om man gör det förlorar man för- och bakgrund i bilden som dock är en viktig del av bilden.

En bra bild utgörs av tre lager: förgrunden, mellangrunden och bakgrunden. Det är dessa tre lager tillsammans som berättar historien och som skapar en bra komposition.

Till exempel födelsedagsbilden med tårtan placerad i förgrunden (t.ex. längst ned i vänstra hörnet), barnet i mellangrunden som blåser ut ljusen och ballongerna som syns suddigt högst upp i bakgrundens högra hörna. Ta fotot i barnets ögonhöjd – det skapar en harmonisk komposition. Inomhus bör man aldrig använda zoom, utan då ska man istället gå lite närmare – det ger bättre bilder och minskar risken för röda ögon om man fotograferar med blixt, förklarar Thomas Nielsen.

Vad gäller semesterfoton, måste man bestämma sig för om man vill ta porträtt eller göra "ett reportage" som berättar en historia. Placera barnet i förgrunden i det ena hörnet (kanske lite suddigt) med t.ex. en gatugycklare i mellangrunden och en byggnad i bakgrunden. Det gör bilderna intressanta. Kom hela tiden ihåg att ändra bildens komposition eftersom det kommer att skapa ett mer spännande fotoalbum.

Det är svårt at fotografera utomhus på sommaren. Foton som tagits i solen skapar starka färger och hårda skuggor, särskilt i ögonhålor och under näsan. Gå därför in i skuggan – det ger ett mjukare ljus. När du tycker att du har tagit den perfekta bilden så ta tio till. Oftast visar det sig att just de blir de bästa bilderna. Gå en meter åt sidan, fånga en ny vinkel, ändra ditt beteende och du kommer att se hur många olika sorters bilder du kan få ut av det, förklarar Thomas Nielsen.

Om du är ute och fotograferar när din son spelar fotboll i knattelaget kan bilden fördärvas av att en åskådare i bakgrunden har en röd tröja, eftersom ögat är skapat till att dras mot rött. Om du försöker göra bilden svartvit istället kommer du att se att hela upplevelsen förändras. Det är viktigt att experimentera – och kom ihåg att ingenting är förbjudet. En galen idé eller vinkel kan göra att du får fram den bästa bilden.

Idag är automatiken i en kamera så bra att den kan ändra stämningen i en bild. Vitbalansen kan bland annat helt filtrera bort rödsticket i en solnedgång, vilket man ju inte vill. Därför har de bästa kamerorna många s.k. scenprogram. Dessa program är tänkta att användas i särskilda situationer. Försök att se denna automatik som en GPS som visar vägen. Ibland behöver du hjälpa den lite för att den ska veta vart du vill gå. Kameran har därför en sceninställning för till exempel solnedgång. Prova dig fram med sceninställningarna och upptäck skillnaden, uppmanar Thomas Nielsen.

Det är svårt att svara på vilken kamera jeg vill rekommendera. Själv föredrar jag Olympus på grund av de goda egenskaper och den korrekta färgåtergivning. Jag är glad för min lilla E-420 som inte tar upp särskilt mycket plats och som det är enkelt att ta med sig. Åt de mer krävande uppgifter använder jag den topprofessionella E-3, men det finns ju många möjligheter. De små Mju Though som kan användas under vatten och som tål att bli tappade på marken är ju geniala för barnfamiljer. Då kan även barnen ta foton utan att man behöver vara rädd för att apparaten ska gå sönder, slutar Thomas Nielsen, som blandt annat har arbetat för en av världens största bildagenturer, Magnum i New York, och som inte mindre än två gånger har hedrats med titeln årets fotograf.

Lysekil: Världens största matchracingtävling för damer, Lysekil Women’s Match, drar igång med kappseglingar i Kyrkeviksbukten i morgon tisdag. Där tränade de tolv besättningarna ur yppersta världseliten under måndagen, innan det framåt kvällen var dags för högtidlig invigningsceremoni i Havsbadsparken.

Rafflande matchracingdueller mellan seglare av världsklass är förstås huvudsaken under Lysekil Women’s Match, men det händer en hel del annat också. Tävlingssponsorerna och andra aktörer erbjuder, med centrum i Havsbadsparken, en lång rad aktiviteter som bäddar för folkfest.

I tävlingssponsorernas egna tält erbjuds allt från försäljning av skor och kläder med marin anknytning (Trendmark), tågvirke och tillbehör (Robship) eller drakbåtar där behållningen går till forskning kring Addisons sjukdom (Mix Megapol och Torps Köpcentrum), till tävling med radiostyrda båtar i bubbelpool (Mix Megapol) eller ansiktsmålning och minigolf (Preem).

Hos Telenor bjuds besökarna på smoothies, som kan vara bra för att svalka stämbanden innan man går till Stena Line och Stena Bulk för att spela in en egen DVD i deras videokaraoke. Där kan man också vinna presentkort i en frågetävling på tid med dator och storbildsskärm. Nicanders Båtvarv visar flera av sina segelbåtsmodeller vid VIP-bryggan, där Ocean Group också erbjuder fartfyllda turer i RIB-båt, eller lugnare modellbåtssegling. De som föredrar att vistas under vattnet istället, kan prova på att dyka två till priset av en hos Oxygen.

Alla barnen visas speciell uppmärksamhet i år, med ett helt lekland hos GT med hoppborgar och annat kul. Vid tre tillfällen varje eftermiddag under tävlingsveckan är det också möjligt för alla under 15 år att delta i Skeppsbrutnas klubb på Havets Hus, där man bland mycket annat får klappa krabbor och bygga sin egen vindsnurra. Där finns också chansen att se en spektakulär drakflygning, där du till och med kan ha turen att få behålla en drake efteråt. På Lysekils SS Gullmars jolleslip lånar Båths ut allehanda småbåtar för provsegling.

”Sol, vind och vatten” är ett seminarium där riksdagsledamöter diskuterar förnybar energi och hållbar utveckling, som arrangeras på kvällen den 29 juli. Design som framgångsfaktor och Konst i offentlig miljö är teman för två seminarier på onsdagskvällen. Resten av kvällsprogrammet är kanske mer lättsmält för familjerna, med ett gediget artistuppbåd på scenen i Havsbadsparken. Eller vad sägs om Tommy Nilsson på onsdagskvällen, gruppen E.M.D. dagen därpå och så Eric Gadd som avslutning på fredagen. I Sailors Night Club inne på Havsbadsrestaurangen svarar Duo Jag, Partypatrullen och Eric Gadd för högtrycket. Hela evenemanget rundas av på lördagskvällen med prisutdelning på scenen i Havsbadsparken och ett kulinariskt smakprovsrace med läckerheter från Ridderheims.

Exakta tider, platser, priser och andra detaljer finns i veckoprogrammet.

Länk: www.lysekilwomensmatch.se

Det blev ett tufft jobb att få upp de 31 Storebrobåtarna genom Hjälmare kanal under onsdagen och torsdagen den 23-24 juli. Från Arboga ån till Hjälmare docka tog det åtta timmar att slussa båtarna.

– Det gick bra, inga incidenter, men det tog längre tid än vi hade räknat med, säger Janne Eriksson, slussmästare vid Hjälmare kanal.
De 31 båtarna slussades upp i storleksordning under onsdagen och torsdagen och samtliga låg på torsdag eftermiddag ute i Hjälmaren. Det var första gången som Storebro Royal Crusing Club (SRCC) genomförde sin årliga eskader på Hjälmare kanal.
– Det var en succé, trots att det var slitigt. Alla i personalen fick stående ovationer av båtfolket när slussningen var genomförd, säger Janne Eriksson.

Foto: Michael Lyckholm

Fakta: Hjälmare kanal
Hjälmare Kanal är Sveriges äldsta konstgjorda vattenväg. Den byggdes för att underlätta transporterna av gods mellan Bergslagen och Stockholm. Idag trafikeras kanalen endast av fritidsbåtar och passagerarfartyg. Slussarna öppnas och stängs för hand precis som för fyra hundra år sedan. Hjälmaren ligger 22 meter över Arbogaån, och nivåskillnaden är fördelad på nio slussar. Hjälmare Kanal ägs av Sveaskog, som har inlett ett omfattande upprustningsarbete av kanalen.

Måndag 28 juli invigs Lysekil Women’s Match, världens största matchracingtävling för damer, i Havsbadsparken i Lysekil. Resten av veckan, 29 juli – 2 augusti, körs sedan de populära och publiknära seglingarna i Kyrkeviksbukten. Årets deltagande matchracingskeppare kommer från Frankrike, Danmark, Australien, Tyskland, USA och Italien. Sverige representeras av förra årets segrare Linda Rahm, Team Stena Bulk, samt Jenny Axhede och Anna Kjellberg. Stena Bulk och Preem Petroleum är huvudsponsorer när tävlingen nu genomförs för fjärde gången.

Program
Förutom de dagliga seglingstävlingarna bjuds under veckan på underhållning av bl a Tommy Nilsson, E.M.D. och Eric Gadd. Tisdagen 29 juli kl 18:00 debatterar riksdagsledamöter under temat ”Sol, vind och vatten” om energi och miljö med fokus på förnyelsebar energi och hållbar utveckling. Under måndagen finns det dessutom för media möjlighet att tillsammans med några av de tävlande delta i det sista träningspasset före tävlingsstart.
Tävlingen
Lysekil Women’s Match är världens största matchracingsegling för damer med prispengar uppgående till 400.000 SEK att fördelas mellan de deltagande lagen. Nästa år, 2009, får tävlingen Lysekil Women’s Match VM-status. ”En kombination av hög idrottslig nivå med starkt publikt intresse” var en del av motivet till varför Lysekil valdes före flera andra seglingsmetropoler.
Båtarna
Tävlingarna seglas med båtar av modell DS 37. Längd 11,25 m, bredd 3,20 m, djup 2,10 m och vikt 3 900 kg. De sex båtarna är likvärdiga men lottas ändå varje morgon mellan teamen.
Matchracing
Matcherna är relativt korta, ca 20 – 25 minuter, men mycket intensiva. Sluttiden har dock ingen betydelse utan det gäller att vara först i mål. Det är viktigt att fatta snabba taktiska beslut och utföra smarta manövrar. Man seglar två varv runt en bana, som startar med kryss (motvind) och avslutas med läns (medvind).

Arrangörer i Lysekil är Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. Preem och Stena Bulk (tillsammans med systerföretaget Concordia Maritime) är huvudsponsorer, medan Carpe Diem Beds of Sweden, Ridderheims Delikatesser, Evidens och Musto är engagerade som partners.

Lysekil: Anna Kjellberg överraskade stort med att ta sig till final i matchracingen på Marstrand i början av juli. Men när världens största matchracingtävling för damer, Lysekil Women’s Match, drar igång om en vecka, då tar hon inget för givet: – Nej, vi vill skruva ner förväntningarna och ta en match i taget. Men vi känner inte heller att vi aldrig kan ta oss till final igen, säger Anna Kjellberg.

Om en vecka, den 29 juli – 2 augusti, är det återigen dags för världens största matchracingsegling för damer, Lysekil Women’s Match. Tolv av världens absolut främsta dammatchracers finns i startfältet, och nykomlingen Anna Kjellberg är bland de yngsta. Trots andraplatsen efter världsettan Claire Leroy på Marstrand, ser hon sig fortfarande som en rookie med Lysekilstävlingen som startskottet på karriären. Men inställningen och ambitionsnivån är det inget fel på, det framkommer med all önskvärd tydlighet. Anna är full av självförtroende:
– Att få vara med i Lysekil Women’s Match är vår största utmaning hittills, men jag känner mig inte orolig för att floppa. Istället är det nu det börjar och nu vi kan få mäta oss mot de bästa, resonerar hon sansat och full av tillförsikt.

Som de flesta andra började Anna segla i olika jolleklasser. På sjön Aspen i Lerum drillades hon av bröderna Rahm (Stefan, förbundsdirektör i Svenska Seglarförbundet, Thomas, assisterande förbundskapten och Mattias, själv framgångsrik matchracingseglare och gift med Linda, fjolårssegraren i Lysekil). Några toppresultat blev det dock inte. Anna hamnade oftast strax utanför pallen, med fjärdeplatser i både JEM och NM. Men under studierna på seglingsgymnasiet i Lerum väcktes intresset för matchracing under en temadag i DS-båtarna (samma båtar som seglas i Lysekil):
– Jag är kanske lite sällskapssjuk och gillar lagarbete, så enmansjollar gav mig ingen större kick, konstaterar Anna, som efter studenten fick plats i en matchracingbesättning via sin dåvarande tränare Linda Rahm.
– Jag var ung och hade ingen koll på större båtar, men jag hoppade in på fördäck, minns hon.

Besättningen och Anna själv märkte efter hand att hon nog var bättre lämpad för en plats längre bak i båten. Att komma med taktikkommentarer framifrån fördäck fungerade inte helt tillfredsställande, så när rorsman ville hoppa av tog Anna Kjellberg över rodret. Ett par tjejer ur den gamla besättningen finns fortfarande med nu när det är dags att segla i Lysekil; Annika Ölme som sköter taktik och storsegel och Ann Dahlsten som trimmar förseglet. Utöver dessa är Johanna Lyrstrand fördäcksgast, Vanja Lundberg tar hand om alla fall och trimtampar och så finns Nina Barne på positionen vid masten:
– Nina är en gammal räv som står för rutin och erfarenhet. Hon läser också till kustbevakare, berättar Anna, som själv nyligen blivit färdig med utbildningen i Karlskrona.

Den unga Kjellberg-besättningen har en blygsam rankingposition som 23:a i världen, men de är fortfarande på väg uppåt:
– Ja, vi har klättrat några platser på varje ny ranking som presenterats det senaste, poängterar Anna och avslöjar att de före sommaren bara hade seglat en enda grade 1-tävling (högsta internationella klassen).
– Det var Rolex Osprey Cup i Florida hösten 2006, en riktigt lärorik tävling för oss även om vi inte gjorde något vidare resultat, säger hon.
På EM 2007, en grade 2-tävling men med riktigt bra motstånd eftersom de europeiska tjejerna är duktiga på matchracing, slutade Anna Kjellberg & Co fyra. Precis utanför pallen igen, alltså:
– Ja, men vi visade att vi är att räkna med. Vi har ju tränat mycket mot Jenny Axhede och Linda Rahm, så det var kul att få visa på en tävling att vi kunde vara med ordentligt.
– Och när vi nyss nådde finalen i grade 1-tävlingen på Marstrand så tyckte jag inte att vi seglade över vår förmåga. Jag blev mer glad än förvånad över den andraplatsen, skrattar Anna.

Framöver vill Anna Kjellberg gärna satsa på OS nu när matchracingen ska återkomma på programmet från 2012. Men först behöver hon få inbjudningar till fler grade 1-tävlingar och dessutom placera sig väl i dem, så att det blir ytterligare avancemang på världsrankingen. Efter andraplatsen på Marstrand är Lysekil Women’s Match ytterligare en chans till ett skutt uppåt på rankingen:
– Visst kommer jag att vara nervös för det är en stor grej för oss, men jag känner trygghet i att vi är vana vid DS-båten och att vi vet hur vi ska lösa problem som uppstår. De senaste åren har vi till exempel gjort riktigt bra starter! Jag litar på att alla ombord kan sina sysslor, så att jag kan sköta mitt, avslutar hon.

Deltagare i Lysekil Women’s Match, 29 juli – 2 augusti:
Claire Leroy, FRA, världsranking 1
Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 2
Katie Spithill, AUS, 3
Silke Hahlbrock, GER, 4
Elisabeth Baylis, USA, 5
Linda Rahm, SWE, 9
Jenny Axhede, SWE, 10
Sabrina Gurioli, ITA, 12
Camilla Ulrikkeholm, DEN, 14
Lucy MacGregor, GBR, 22
Anna Kjellberg, SWE, 23
Anne-Claire Le Berre, FRA, 61

Lysekil Women’s Match, som seglas 29 juli-2 augusti 2008, är med 400 000 kronor i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Stena Bulk, med Carpe Diem Beds of Sweden, Ridderheims Delikatesser, Evidens och Musto som partners. 2009 har Lysekil Women’s Match VM-status.

Länk: www.lysekilwomensmatch.se

Daniel Sparring, SRC, blev på lördagen 080719 den förste världsmästaren i den nya miljöklassen SL60 i båtracing, i Sundsvalls hamn. Redan efter tre av fyra heat stod Daniel klar som segrare. På andra plats kom, också ohotad, Oskar Samuelsson från KMK:R.

Klassen SL60 är en rundbaneklass med en 60 hästars fyrtakts low emission utbordare. Den är EPA-klassad, vilket är ett internationellt miljögodkännande.

Klassens ursprung kommer från svenskt arbete för modernare och renare racing. Ett antal racingentusiaster har övertygat fabrikanten Mercury att tillverka en extra kort rigg till deras modernaste motor, för att den ska kunna passa de racingkatamaraner som används.

Därefter har klassen även blivit internationellt godkänd av UIM, motorbåtracingens högsta organ. Den har redan spridit sig till flera nationer. Så detta första VM är en svensk framgång på flera sätt.

Bilden:
Daniel Sparring vinner VM i framtidsklassen SL60 i Sundsvall.

Havskappseglingen ”Baltic Sprint Cup” startar på lördag 19/7 i Travemünde med första målgång i Karlskrona. Stoppet innebär att gästhamnen under ett par dagar kommer att ta emot ca 60 tävlingsbåtar i storleken 11-25 meter. Ca 400 besättningsmän som kommer att gästa Karlskrona under tre dagar. Tävlingen har sedan 2005 besökt ett stort antal städer runtom Östersjön och i Nordsjön och nu är det Karlskronas tur. I år deltar två Svenska båtar med bland annat den kända blekingen Hans Hamel i sin 46 fots ”One Off-båt” ”Essex Girl”.

Målgången blir publikvänlig mellan Stumholmen och Basareholmen. Då det i förväg är svårt att förutse tid för målgång, kan man följa båtarnas framfart på hemsidan www.balticsprintcup.com. Tävlingsledningen kommer från England och Tyskland medan målgång, startprocedur och bemanning av Race office i Tallebryggans båtklubbs klubblokal sköts av de lokala seglarklubbarna under ledning av Lars Möller från KSS.

Gästhamnspersonal från Båtbolaget möter upp och ”lotsar” båtarna i hamn där de välkomnas med informationspaket om Världsarvsstaden Karlskrona. Hamnkapten Johan Rennemark ansvarar för att alla får ett varmt välkomnande. Kommunen välkomnar med guidade turer för deltagarna samt ett ”Price Giving Party” i Bastion Aurora. Ansvarig för detta är Malin Hagberg-Andersson från turistbyrån som också tillser att lokala kontakter kan knytas under vistelsen här. Sammanhållande för gruppen som servar de ca 400 seglarna i Karlskrona är Morgan Rennemark, VD för Båtbolaget och 45 Knots.

Starten inför nästa etapp i tävlingen sker onsdagen den 23/7 söder om God Natt. 45 knots RIB-båt och Båtbolagets Rebel 24 kommer fyllda med gäster att följa den spännande starten på plats. Målgång två sker i Klaipeida. Därifrån går tävlingen vidare till Gdynia. Sista start från Gdansk och sista målgång i Rönne på Bornholm.

Den 22 meter långa och 6 meter breda segelbåten Ericsson 4 har trimmats in i Nynäshamn. Under 10 dagar i juli testade teamet den nybyggda båten som ska tävla i en av världens tuffaste seglingstävlingar, Volvo Ocean Race 2008-2009.

– Närheten till öppet hav är anledningen till att vi valde Nynäshamn som bas under tio dagar. Där har vi möjlighet att snabbt komma ut på öppet vatten där vi ska pressa och testa båten, säger Martin Klug, team-koordinator för Ericsson Racing Team.

När den nybyggda båten Ericsson 4 anlände den 6 juli kom den direkt från varvet i Kista. När båten inte testades på havet låg den i Nynäshamns kommuns gästhamn där det 30 man starka teamet har sin bas.

– Det känns fantastiskt att ett av Sveriges största projekt inom segling gästade kommunens gästhamn. Vårt mål är att bli ostkustens seglarcentrum och det här är ett stort steg i rätt riktning, säger Stefan Andersson, chef för Nynäshamns kommuns gästhamn.

Världsomseglingstävlingen Volvo Ocean Race startar i Spanien i oktober och avslutas i juni 2009 i Ryssland.

Den 16 juli skrev Kustbevakningen kontrakt med Peene Werft på fyra nya kombinationsfartyg av typ KBV 031. Beställningen omfattar också en option på ett femte fartyg som kan beställas fram till den 31 december i år. Peene Werft ligger i Wolgast, Tyskland, och är ett varv inom Hegemann-koncernen.

Det första fartyget ska levereras i april 2011 och de följande tre med fyra månaders intervaller. Därmed kommer alla fartyg att vara levererade 2012. Inriktningen är att placera ett fartyg i varje kustbevakningsregion för att ersätta en del av de äldre miljöskyddsfartygen i den nuvarande flottan.

Benämningen kombinationsfartyg innebär att fartygen ska tjänstgöra som miljöskydds- och övervakningsfartyg med alla de uppgifter som Kustbevakningen har i dag; t.ex. sjötrafik- och miljöövervakning, gräns-, fiske-, tull- och polisiära kontroller till sjöss.

Fartygen är avancerade miljöskyddsfartyg och kan ta upp och lagra 250 m³ olja i egna tankar. De är också väl utrustade för sjöräddning i alla väder. Fartygen har bl.a. en rescue-båt placerad på en ramp i aktern, och har möjlighet att bekämpa bränder till sjöss och i hamnar. Den operativa förmågan blir väsentligt större än den hos dagens miljöskyddsfartyg.

Ordersumman är 86,3 miljoner euro för fyra fartyg.

Tekniska data:
Längd: 50,1 meter
Bredd: 10,4 meter
Djupgående: 3,0 meter
Deplacement: 896 ton
Fart: 15,5 knop

Med sin förtöjningsvakt är svenska YachtSafe ett nytt båtlarm som sticker ut på marknaden. Förutom, de numera, traditionella larmegenskaperna som att larma vid inbrott och stöld samt spårning, kan YachtSafe som enda larm meddela båtens ägare om båten är otillräckligt förtöjd.

Om båtens förtöjning slitit sig och båten ligger och slår mot bryggan eller mot en annan båt larmas båtägaren omedelbart via information till mobiltelefonen. Det lilla uppstickarföretaget VETEL AB från Göteborg har på kort tid lanserat den patenterade produkten som i samarbete med försäkringsbolag ger upp till 20% lägre premie.

YachtSafe har inbyggd GPS och förutom larm till mobilen kan familjens landkrabba följa båtens rutt i digitala sjökort på datorn där hemma. Unikt med produkten är också möjligheten att kunna läsa av båtens instrument hemifrån, nu kan båtägaren skicka ett sms och få reda på hur mycket det blåser vid båten redan före en seglats. Den som vill ha ännu bättre koll på sin båt kan välja tilläggspaket med inbyggd grundstötsdetektering som meddelar om båten gått på grund. Den tar hänsyn till både djup och uppmätta krafter och sparar en loggfil över hela händelseförloppet. Ett oumbärligt hjälpmedel för båtuthyrare.

– I min uthyrningsverksamhet är det tryggt att hela tiden ha kontroll över var mina båtar är och veta att de inte gått på grund. Nu slipper jag obehagliga överraskningar, säger Staffan Francke på Swede Charter i Marstrand.

YachtSafe har USB för enkel konfigurering via PC. Pris för larmenhet, kombinerad GSM/GPS-antenn, IR-sensor och vattentät siren: 5995 kr.

Länk: www.yachtsafe.se

Kommentarer

Carl 16:50:12 2009-03-02

Har kikat på många system på marknaden, detta är helt klart bästa alternativet. Är mycket nöjd med produkten. // Småbåtsägare i göteborg

Regeringen har idag beslutat att föreslå nio områden i Sverige till EU:s nätverk av värdefulla naturområden, Natura 2000. Bland annat föreslås Markallen i Norrbottens län, Norra Midsjöbanken i Kalmar län och Stora Middelgrund i Hallands län att ingå i nätverket.

– Jag är nöjd med att vi nu fullgör våra viktiga åtaganden gentemot Natura 2000. Vi får ett erkänt skydd av viktiga arter och livsmiljöer i olika delar av landet, säger miljöminister Andreas Carlgren.
– Inom flera av de nu beslutade områdena finns mycket goda vindlägen och dessa kan därför vara av intresse för framtida utbyggnad av vindkraft. Vindkraftverk kan tillåtas där om de inte skadar de arter, sandbankar och rev som skyddet avser.

Områden som Sverige föreslår till Natura 2000:

Västra Götalands län
Malmöfjord
Måseskär
Soteskär

Hallands län
Stora Middelgrund och Röde bank
Morups bank

Kalmar län
Norra Midsjöbanken

Gävleborgs län
Finngrundet – Östra banken

Västernorrlands län
Vänta Litets Grund

Norrbottens län
Marakallen

Beslutet innebär också att ett tidigare föreslaget Natura 2000-område utökas. Det är Kosterfjorden-Väderöfjorden i Västra Götalands län.

För att kunna göra en bedömning om vindkraftsetablering är möjlig i marina Natura 2000-områden krävs både att det finns djup kunskap om områdena som skyddet avser och kunskap om vindkraftens effekter för dessa. Berörda myndigheter kommer att få i uppdrag att ta fram en strategi och vägledande material för att tydliggöra förutsättningarna för vindkraftetablering i områdena. De skall även analysera möjligheterna till synergier mellan biologisk mångfald och vindkraft.

Vad är Natura 2000?
Natura 2000 är namnet på det nätverk av värdefulla naturområden som sedan 1993 byggs upp inom EU. Stora och små geografiska områden avgränsas av alla medlemsstater i ett gemensamt syfte; att bidra till bevarande av biologisk mångfald inom EU. Bestämmelserna kring Natura 2000 återfinns i två EG-direktiv; Fågeldirektivet (79/409/EEG) och Art- och habitatdirektivet (92/43/EEG). Det senare handlar om bevarande av hotade livsmiljöer (naturtyper) och vissa grupper av växt och djurarter. Direktiven är ett av EU: s viktigaste bidrag till arbetet med att bevara biologisk mångfald.

Ericsson 3 och Ericsson 4 lämnade Sverige 17 juli och satte segel för att genomföra sin obligatoriska kvalificeringssegling. Tävlingsbesättningarna kommer inte återvända till Sverige innan Volvo Ocean Race besöker Marstrand i mitten av juni 2009. Den 3 000 sjömil långa seglingen till teamets träningsbas på Lanzarote, Kanarieöarna, används av Ericsson Racing Team för tester inför jordenrunt seglingen och är första längre seglingen som genomförs med Ericsson 4 sedan sjösättningen i slutet av juni.

“Det har tagit lång tid att nå denna punkt men vi ser fram emot att se hur de två nya båtarna jämför under kvalificeringsseglingen” säger båtdesignern Juan Kouyoumdjian.

36-årige Kouyoumdjian, bättre känd i seglingsvärlden som “Juan K” har rätt att vara nervös. Argentinaren designade de två nya Ericssonbåtarna som kommer att bära färgerna för världens största leverantör av mobila system under den 37 000 sjömil jordenrunt seglingen Volvo Ocean Race, som startar den 11 october i Alicante, Spanien.

Juan K designade den vinnande båten i tävlingen 2005-06 och har tillbringat mycket tid sedan dess med att skapa två andra generationens Volvo Ocean 70 båtar åt Ericsson Racing Team.

“Varje båt är ett framsteg och en utveckling av vad vi gjort tidigare. Tävlingsbanan runt jorden har förändrats och vi har anpassat parametrarna till de nya vind och seglingsförhållandena. Om vi har gjort vår läxa får vi alla ett bra resultat denna gång” säger Kouyoumdjian.

De två båtarna måste i enlighet med tävlingens regler genomföra en 2 000 sjömil lång kvalificeringssegling. Ericsson 3 och 4 kommer att tävla mot varandra i en 3 000 sjömil lång testsegling från Nynäshamn till teamets träningsbas på Lanzarote, Kanarieöarna.

Ericsson har anmält två båtar i 2008/09 års upplaga av Volvo Ocean Race. Skeppare på de två båtarna är Anders Lewander (SWE) med en nordisk besättning och Torben Grael (BRA) med en internationell besättning.
“I förra tävlingen började vi sent och upplevde tekniska problem tidigt i tävligen vilket tydligt begränsade vår prestation” säger Ericsson Racing Teams VD Richard Brisius. “Genom att börja tidigt (vid förra tävlingens slut 2006), har Ericsson kunnat knyta till sig vad vi anser är rätt människor, rätt design, rätt båtbyggare och rätt träning, men detta har även flera av våra starka konkurrenter gjort så vi ser fram emot en spännande tävling”

Utöver de två skepparna och designern Kouyoumdjian, har teamet arbetat med namnkunniga båtbyggaren Killian Bushe som ansvarat för bygget av de två 70-fots båtarna. Byggandet genomfördes i en anläggning i Kista, granne med Ericssons huvudkontor. Ericsson 3 sjösattes i februari och Ericsson 4 avtäcktes den 26 juni.
“Vårt mål var att bygga två av de bästa båtarna och vårt team har lagt lika mycket arbete på detaljerna på båda båtar” säger Bushe som byggde den vinnande båten i föregående Volvo Ocean Race och även de svenska båtarna för Victory Challenge i America’s Cup 2007.

De två båtarna lämnade Nynäshamn den 17 juli och seglingen beräknas ta ungefär 10 dagar. Uppdateringar om deras framfart och en komplett rapport kommer att finnas på teamets webbsida.

Länk: www.ericssonracingteam.com

Lysekil: Svenska Jenny Axhede är en av världens just nu tio bästa matchracingseglare. Tillsammans med sin besättning har hon en lång rad framskjutna internationella placeringar, men väntar fortfarande på seger hemma i Sverige. Kommer den kanske i årets Lysekil Women’s Match den 29 juli – 2 augusti? – Vi siktar på det, skrattar Jenny, som förberett sig grundligt för uppgiften.

Om mindre än två veckor, den 29 juli – 2 augusti, är det återigen dags för världens största matchracingsegling för damer, Lysekil Women’s Match. Tolv av världens absolut främsta dammatchracers finns i startfältet. I fjol kom Jenny Axhede och hennes besättning till Lysekil som något av favoriter, efter seger veckan före i Portugal Match Cup. Men i Lysekil missade de precis semifinal och fick följa den rafflande avslutningen från åskådarberget. I år har de tränat intensivt under våren och gick obesegrade genom den inledande round-robin (alla möter alla) i tävlingen på Marstrand för ett par veckor sedan. I slutomgången lyckades de sämre och slutade till sist på fjärde plats:
– Vi har analyserat ordentligt vad det var som hände på Marstrand, för att det inte ska upprepas i Lysekil, säger Jenny utan att ge några detaljer.
– Men vi har använt oss av tips från vår tidigare mentala coach Johan Plate, avslöjar hon.

Lagom till Lysekil Women’s Match sammanstrålar Axhedes besättning efter flera veckors semester var och en på sitt håll:
– Det är svårt att komma åt matchracingbåtarna för träning under sommaren, så ledigheten är både påtvingad och lite frivillig. Men det är ju lika för alla, tycker Jenny.
Gänget ombord är – med ett undantag – detsamma som i fjol. Nina Bake skotar storseglet och sköter taktiken, Johanna Särnå trimmar förseglet och Annika Carlunger och Elin Åderman fixar jobbet på fördäck. Nykomlingen Suzanne Wallberg ska sköta tail och trim:
– Vi har inriktat oss en hel del på att samtrimma besättningsarbetet och låta Suzanne komma in. Hennes man Daniel, Martin Berntsson och Nils Bjerkås, som alla själva seglat mycket matchracing, har coachat oss så att vi kunnat spetsa till jobbet ombord ordentligt, tycker Jenny.

Årets tävlingssäsong har varit intensiv för Jenny Axhede & Co redan från premiären på senvintern. Sedan har de fortsatt att både träna och tävla ganska mycket under våren och försommaren. I grade 1-tävlingen i spanska Calpe seglade fem av tjejerna Tom 28, och fick riktigt bra matchträning trots att ett par dagar gick bort utan vind. Lika många ur teamet var i Malmö och seglade premiärtävlingen i den nya nordiska damtouren. Där öppnade de starkt, men halkade sedan längre ner i resultatlistan:
– Det viktiga även i Malmö var att vi fick matcha mot andra besättningar, påpekar Jenny, och tillägger att det inte blev något VM-deltagande i år.
– Nej, det gick så långt bort som på Nya Zeeland och redan i april, så vi fick inte ihop det praktiskt.
Lysekil Women’s Match har ju fått VM-status 2009 och Jenny Axhede hoppas kunna hålla ihop sitt gäng åtminstone fram till dess. Hon ser årets tävling som generalrepetition inför VM, och tycker att gänget har fina förutsättningar att lyckas väl:
– Absolut har vi det. Även om vi inte kommit åt båtarna så mycket för träning i sommar så var uppvärmningen på Marstrand värdefull. I kombination med alla vårens aktiviteter har det gett oss en mycket bra grund inför Lysekil Women’s Match!

Deltagare i Lysekil Women’s Match, 29 juli – 2 augusti:
Claire Leroy, FRA, världsranking 1
Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 2
Katie Spithill, AUS, 3
Silke Hahlbrock, GER, 4
Elisabeth Baylis, USA, 5
Linda Rahm, SWE, 9
Jenny Axhede, SWE, 10
Sabrina Gurioli, ITA, 12
Camilla Ulrikkeholm, DEN, 14
Lucy MacGregor, GBR, 22
Anna Kjellberg, SWE, 23
Anne-Claire Le Berre, FRA, 61

Lysekil Women’s Match, som seglas 29 juli-2 augusti 2008, är med 400 000 kronor i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Stena Bulk, med Carpe Diem Beds of Sweden, Ridderheims Delikatesser, Evidens och Musto som partners. 2009 har Lysekil Women’s Match VM-status.
För mer information, se www.lysekilwomensmatch.se eller kontakta presschefen Joakim Hermansson på +46 70 840 59 21 eller e-mail media@sailnet.se. Projektledare Anna Holmdahl White nås på +46 73 068 42 92 och Jenny Axhede på +46 73 978 72 85. Högupplösta bilder finns för nedladdning från www.lysekilwomensmatch.se.

Hanse Yacht AG är idag ett av de största europeiska varven och stärker nu sina nordiska aktiviteter med ett nytt service- och försäljningscenter i Dragör, Danmark.

Scandinavian Yacht Center Dragör A/S är ett nyetablerat nordiskt service- och försäljningscenter i Dragör på Amager, Danmark, för de populära segelbåtarna Hanse och Moody samt för Fjord motorbåtar. Det nya företaget bildas tillsammans av Marineparken ApS i Fredericia, Bryggan i Väst AB i Marstrand, Dragör Bådverft ApS samt HanseYachts AG som också står bakom Moody och Fjord.

Scandinavian Yacht Center Dragör A/S skall erbjuda förstklassig service av Hanse, Moody och Fjord. Företaget ligger strategiskt placerat och passeras av båtar på väg från varvet i Tyskland till Sverige, Danmark och Norge. Det nya servicecentret kommer också erbjuda service till begagnade båtar och även erbjuda vinterförvaring.

Det nya företaget skall dessutom täcka södra Sverige och östra Danmark vad gäller försäljning av Hanse, Moody och Fjord. Inledningsvis kommer det att resas ett större utställningstält med visning av Hanse, Moody och Fjord – på lite längre sikt kommer det att byggas permanent utställningshall med tillhörande försäljningskontor och servicehallar.

Detta spännande samarbete mellan den svenska och den danska generalagenten för Hanse, Moody och Fjord samt med det väletablerade Dragör Bådvaerft ger nu ett stort gränslöst och unikt nordiskt servicenät för ägare av de tre nämnda båtfabrikaten. Samtidigt säkrar samarbetet snabbare leveranstider då nätverket samlat kommer att hantera flera hundra nya båtar per år.

Respektive generalagent i samarbetet vill framöver också erbjuda kvalificerad service på Hanse, Moody och Fjord. Geografiskt täcker nätverket ett stort nordiskt område med Marineparken GmbH i Flensburg, Marineparken ApS i Fredericia, Scandinavian Yacht Center Dragör A/S, Bryggan i Väst AB i Marstrand samt Bryggan i Väst AB i Stockholm.

För första gången får nu Vasamuseets besökare en uppfattning om den färgprakt Vasa utstrålade när hon for iväg på sin korta jungfrufärd 1628. Den modell i skala 1:10 av skeppet som funnits i museet sedan 1990 har nu bemålats och närmare 500 skulpturer har klätts i färger. – Efter djuplodande forskning vet man idag principerna för hur skulpturerna varit bemålade, vilket gör det möjligt att ge en trolig tolkning av hur Vasa såg ut när hon lämnade kaj, säger Agneta Wolfbrandt, projektledare för arbetet med Vasas bemålning.

Omfattande forskning
Konstvetaren och konservatorn, Peter Tångeberg, har under mer än tio års tid forskat om skeppets färger. Bland annat har han studerat nordeuropeisk kyrkokonst och dess bemålade träskulpturer samtida med Vasa för att få en så tydlig bild som möjligt av vilka färger och metaller som kan ha använts och hur man målade skulpturer vid den tid då Vasa byggdes. Över tusen prover har tagits, varav cirka 300 innehöll färgpigment. Ett trettiotal skulpturer och ornament har undersökts och ca 20 olika färgpigment har identifierats. Tack vare den mångåriga färgforskningen har man fått kunskap om hur Vasa såg ut 1628.

Allt har betydelse
Vasa är en enorm konstskatt och det är inte bara en fröjd för ögat. Alla skulpturer och detaljer har en betydelse och berättar om hur kung Gustav II Adolf ville att omvärlden skulle uppfatta Sverige och kungen själv. Det var ingen slump hur skulpturerna såg ut eller var placerade på skeppet, det fanns ett utarbetat ”program” för vilka symboler som skulle användas.

– Jag upptäcker hela tiden nya detaljer och små saker som bryter symmetrin och överraskar. Om man exempelvis tittar på en rad med romerska krigare så bär alla hjälmar eller hattar med plymer, men på en krigares huvud sitter istället en lagerkrans, säger Agneta Wolfbrandt.

Vasa pryds bland annat av lejon, delfiner, keruber, djävlar, romerska kejsare, sjöjungfrur, fruktknippen och akantusblad. Många skulpturer är naturtroget målade med förgyllda detaljer som till exempel hår, skägg, och bälten. Ibland är färgerna givna, i andra fall, som exempelvis kläder och rustningar, får man lita till principerna för hur rött och grönt, varma och kalla färgtoner växelverkar. Ingen färg får dominera i helheten, färgsättningen är som musik med en fast struktur och rytm som ibland överraskande bryts.

Agneta Wolfbrandt har tagit fram skisser som underlag för bemålningen tillsammans med Peter Tångeberg
Skulpturerna har snidats och målats av skulptören Ingvar Jörpeland.
Modellen har målats av Sjöhistoriska museets modellbyggare Stefan Bruhn och Jan Claeson.

Info: www.vasamuseet.se

Bilden:
Modellen av Vasa är i skala i:10. I bakgrunden skymtar originalet. Foto: Karolina Kristensson, SMM

I arbetet med att etablera Briggen Tre Kronor som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på handel, miljö och ungdomar, har vi ofta noterat att svenska ungdomar har låg kunskap om, och svagt intresse för sina grannländer runt Östersjön. Detta i motsats till att de ofta är beresta och väl förtrogna med andra länder såväl i Europa som på andra kontinenter.

För att undersöka detta vidare har den första etappen av en större undersökning av ungdomar i åldern 19 -30 år boende i Östersjöregionen genomförts, där det övergripande målet är att dokumentera dessa ungdomars framtidsfrågor. Projektet benämnt ”Baltic Sea Future” har initierats av Briggen Tre Kronor i samarbete med, och med ekonomiskt stöd från Sidas Östersjöenhet, som tidigare gjort en opinionsundersökning bland svenskar angående attityden till Östersjöregionen.

2 508 ungdomar i Sverige, Finland och Estland har besvarat 15 frågor om sina grannländer. Svaren visar att få ungdomar känner samhörighet med grannländerna eller väljer grannländerna som destinationer, dock med skillnader mellan länderna; bara 7 % av svenska ungdomar skulle föredra att flytta till ett land inom Östersjöregionen istället för utanför, medan 24 % av estniska ungdomar väljer Östersjöregionen. Av de nio Östersjöstaterna var Sverige och Tyskland de populäraste målen för finnar och ester, medan de baltiska länderna hamnade i intervallet 0 – 2 procent!

Av ett antal listade framtidsfrågor var miljö och energi de som ungdomarna ansåg hade högst prioritet, medan kultur och ”foreign affairs” kom sist.

” en mycket viktig undersökning – som kan ge underlag för fördjupade analyser, diskussioner och nya insikter om hur Östersjöregionen uppfattas av ungdomar” säger chefen för Sidas Östersjöenhet, Thomas Johansson, och fortsätter ” det handlar om att den här regionen ska uppfattas som globalt konkurrenskraftig vad gäller attraktionskraft, vilket innebär att vi måste få ungdomar att bo, studera, verka och trivas med varandra i regionen. Och självklart är då ungdomarnas egna tankar om hur Östersjöregionen uppfattas en viktig utgångspunkt”.

På Öppet Varv den 22-24 augusti 2008 visas bland annat den norska Hallberg-Rassy 62:an med byggnummer 21, ”Fair Lady” upp i vattnet. Totalt visas tre HR 62 på Öppet Varv; även byggnumren 22 och 23 visas under byggnation i bygghallarna.

Dessutom visas 48 stycken Hallberg-Rassybåtar upp i produktion, bland annat helt nya Hallberg-
Rassy 372.

I vattnet i Ellös visas åtta Hallberg-Rassymodeller mellan 31 och 62 fot upp, samt ytterligare 104 båtar mellan 31 och 62 fot från båttillverkare i nio olika länder.

På land ställer 90 relevanta tillbehörsutställare ut på varvets område. 25 000 besökare väntas till Öppet Varv hos Hallberg-Rassy, som är årets båtfest!
I år har det tillkommit inte mindre än två Hallberg-Rassy 62:or till Oslofjorden.

Länk: www.hallberg-rassy.com

30 augusti är det premiär för Hyundai Cup i Sandhamn – en tävling som ska bli årligt återkommande. Här tävlar landets bästa seglare på samma villkor som familjeseglarna. Genom att tillämpa jaktstart, där båtarna startar efter sitt LYS-tal, har alla båtarna möjlighet att bli först över mållinjen.

– Vi har valt jaktstart för att det ska vara roligt att segla och inte så dramatiskt. Genom att minst startar först och att man startar en och en slipper vi tajta situationer som kan skrämma bort familjeseglarna.

– Vi hoppas också på en mer samlad målgång så att folk inte fortfarande seglar på banan när resten sitter i bastun. Om alla seglar upp till sitt LYS-tal har man, åtminstone i teorin, möjlighet att kamma hem första priset som är en Hyundai i10 miljöbil, berättar Bertil Söderberg, initiativtagare och ägare till världens största enskrovs kappseglingsbåt 100-fotaren Hyundai som förstås också kommer att delta.

Fyller ett tomrum
Idén till Hyundai Cup föddes i tomrummet efter HSB Race, en lagtävling för företag som i 27 års tid lockat ett stort antal båtar till Sandhamn i månadsskiftet augusti-september.

– Det har varit en väldigt trevlig säsongsavslutning med ett 50-tal deltagande båtar. Nu hoppas vi naturligtvis att alla de som tidigare seglar i HSB Race fortsätter att komma och ha sin interna lagtävling – denna gång som en del i en betydligt större, officiell kappsegling arrangerad av KSSS, säger Bertil Söderberg.

Den 27 distansminuter långa banan startar vid Skanskobb och rundar Almagrundet via ett antal fasta märken ute till havs. Skulle det bli hårt väder lägger arrangörerna tävlingen inomskärs i stället på Kanholmsfjärden. Målgång sker inne i Sandhamn där en rad fina priser delas ut – förutom miljöbilen Hyundai i10, en Hyundai 46 tums LCD-TV samt ett Pelle Petterson seglarställ.

Efter målgång har Hyundai Cup hyrt hela poolområdet vid Seglarhotellet i Sandhamn som rymmer närmare 500 personer. Där serveras pyttipanna och öl till en kostnad av 175 kronor per person. Dessutom bjuds det på lättare underhållning.

Alla båtarna som deltar ligger utan hamnavgift i Sandhamn hela helgen den 29-31 augusti. Anmälan görs via KSSS hemsida www.ksss.se senast 15 augusti, med möjlighet till efteranmälning mot dubbel avgift fram till en vecka före start.

Förra gången båtar i IMS-klassen tävlade om europamästerskap i Marstrand var 2001. I sommarens EM den 3 – 9 augusti, seglar man efter en ny regel som ska vara mer rättvis.

Mätchefen Tommy Andersson berättar:

– IMS är den överordnade regeln. Under den finns ORC International, som EM kommer att segla under i år. Skillnaden är att man tittar mer på stabilitetsfaktorer, deplacement och segelyta nu. Tidigare har stabila och långkölade båtar varit gynnade, vilket alla har vetat om. Nu kommer det att bli mer rättvist.

Den nya eglen har börjat gälla i år. Sedan februari har man seglat efter ORCI-regeln i Medelhavet. I Sverige har vi också testkört ett antal båtar. I Finland har de gått igenom i stort sett hela sitt båtbestånd som har varit IMS-mätt.

Det bler en del annorlunda hantering när båtarna kommer och ska mätas inför starten till årets EM. Men Tommy Andersson är inte orolig.

– Jag ser inte detta som något stort problem. Flera av oss har arbetat med IMS ett antal år. Hälften av oss var med under EM 2001. Det krävs lite mer plats nu eftersom det finns en ytregel när det gäller segel. Lite fler uträkningar blir det och fler datorer behövs. Även förändringar när det gäller säkerhetsutrustning har skett. Lite nytt har plockats in där. Men vi kommer att få bra övning innan EM vid kommande havskappseglingar, försäkrar Tommy Andersson.

Finska Silver Boats lanserar en unik fritidsbåt. Den populära modellen Silver Hawk får i sommar sällskap av en kvinnligare designsyster. Båten, som tillverkas i en limited edition upplaga erbjuder båttjejerna alternativ till den allmänt rådande maskulina looken på fritidsbåtarna.

Hallonröda, limegröna, ljusblåa och chokladbruna falkar lyser på vitt botten i båtens alla sitsar och madrasser. Även fendertskydden har fått en helt ny image. Helheten kronas av skrovets ljusblå färgsättning.

”Kvinnor är en växande grupp bland båtfolket och med designbåten svarar vi på målgruppens behov. Vid köp av båt vet vi av erfarenhet att männen väljer storlek och motorstyrkan, kvinnorna påverkar i sin tur gällande material och båtens utseende, berättar Silver Boats VD Juhani Haapaniemi om utgångsläget för den nya båten.

Silver Hawk mönstret är designat av freelance grafiker Nora Fleming, som tidigare designat för bl.a. Marimekko. Hon hämtade inspiration från Silvers gamla Hawk -logotyp och från det finska Skärgårdshavet.

”Jag ville skapa något tidlöst, men ändå trendigt, färgglatt och levande. Den största utmaningen var att upprätthålla den visuella luftigheten och den stämning som hör båtlivet till. Därtill gällde det att hitta ett tyg som uppfyller båttygernas tekniska egenskaper”, summerar designern projektets gång.

Formgivningen på båtarna har utvecklats mycket under årens lopp, men tygen och mönstren har förblivit liknande. På detta område vill Silver Boats vara en föregångare.

”Vi vill erbjuda våra kunder något unikt och uppmärksamma speciellt kvinnligt båtfolk, i planeringen av detaljer och färgsättning”, säger VD Juhani Haapaniemi.

Länk: www.silverboats.fi