nyhetstest

Söndagens program för den kinesiska vicepresidenten Xi Jinpings officiella stadsbesök i Sverige inleddes med bland annat ett besök ombord på Ostindiefararen Götheborg. – Tack vare Ostindiefararens historiska resa till Kina har skeppet ett mycket stor symbolvärde för Kina och det kinesiska folket. Skeppet symboliserar närmare 300 år gamla handelsrelationer mellan länderna, säger Rikard Thornander, vd på Svenska Ostindiska Companiet.

Tillsammans med vicepresidenten anlände ett flertal kinesiska ministrar till Ostindiefararen Götheborg. Under eftermiddagen reser delegationen vidare till Stockholm där man bland annat kommer att träffa näringsminister Maud Olofsson.

– Ostindiefararen Götheborg betyder oerhört mycket för Sverige och svenskt näringsliv, skeppet är en dörröppnare för svenska företag ute i världen, säger näringsminister Maud Olofsson.

Ostindiefararen Götheborgs historiska resa till Kina och tillbaka till Sverige (2005 – 2007) hårdbevakades av kinesiska media vilket gjorde skeppet mycket känt bland den kinesiska befolkningen. Därigenom blev skeppet även en nationalsymbol för Sverige i Asien.

Kinas vicepresident Xi Jinping ombord på Ostindiefararen Götheborg. I en symbolisk handling, för framtida handelsrelationer mellan Sverige och Kina sätter vicepresidenten segel i gångspelet på värderdäck tillsammans med landshövding Lars Bäckström. Bild: Anna Jolfors.

– I Kina värderas långvariga relationer och Ostindiefararen Götheborg symboliserar närmare 300 år gamla handelsrelationer mellan Sverige och Kina. Det är en av anledningarna till att många kinesiska ledare vill besöka skeppet, säger Rikard Thornander, vd på Svenska Ostindiska Companiet.

Under förmiddagen besökte vicepresidenten även SKF och efter besöket ombord på Ostindiefararen Götheborg begav sig delegationen vidare för lunch med landshövding Lars Bäckström innan vidare transport till Stockholm.

Sedan 2005 har närmare 650 000 personer besökt Ostindiefararen Götheborg och i samband med sjösättningen 2003 utsågs H.M. Kung Carl XVI Gustaf till skeppets högste beskyddare.

www.soic.se

Den 15 meter långa fartygsprototypen Stena Airmax döps idag i Göteborg. Prototypen ingår i ett projekt där en ”luftkudde” testas för att minska friktionen mot vattnet och därmed även bränsleförbrukning och utsläpp på framtidens stora tankfartyg. Stena kommer att investera upp emot 50 miljoner kronor i projektet.

Mycket goda resultat har hittills framkommit vid tester med mindre ordinarie fartygsmodeller varför man nu vågar gå vidare till denna storskaliga modell med en egenvikt av hela 25 ton. Nu skall motsvarande prover genomföras med Stena Airmax.

Gudmor vid dopet är Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.

Stena Teknik driver sedan fem år tillbaka ett utvecklingsprojekt för att hitta en metod att minska ett fartygs motstånd och därmed radikalt reducera energiutnyttjandet och bränsleförbrukningen.

”Resultaten vid de provningar som genomförts ser mycket lovande ut. Beroende på typ av fartyg och fart räknar vi med en energibesparing på 20 – 30 procent. Nu ska detta verifieras genom tester med den nybyggda prototypen Stena Airmax,” säger Ulf G. Ryder, VD Stena Bulk.

Utvecklingsprojektet och byggandet av modellen P-MAXair har skett i samarbete med Chalmers och Skeppsprovningsanstalten SSPA i Göteborg. Stena Airmax kommer att testas i en skyddad vik av Gullmaren på svenska västkusten under våren 2010 där omfattande datoriserade testprogram kommer att genomföras. Fartygsmodellen drivs av elmotorer vid dessa simuleringar.

Luftkudde minskar friktionen
Konceptet går ut på att minska den ”våta ytan” d v s den del av skrovet som är i kontakt med vattnet och som bromsar fartyget. Detta åstadkommes genom att en del av fartygets platta botten ersätts med en utskärning i skrovets botten (en s.k. kavitet) som fylls med luft. Således möter vattnet en luftyta i stället för en stålplåt och därmed minskar friktionsmotståndet. Detta kan synas enkelt men en rad fenomen uppstår som komplicerar bilden. Bland annat bildas det intern vågbildning i kaviteten som reducerar den positiva effekten. Det är också en balansgång mellan att optimera lufttrycket så att största möjliga motståndsminskning uppnås och samtidigt minimera luftläckaget.

Luftens inverkan i fullskala
Provning av fartygsmodeller i testbassänger har gamla anor och tekniken för att skala upp resultaten från en modell till fartyg är väl känd. Stenas projekt avviker dock från detta genom att även luft är inblandat. Det finns ingen erfarenhet av hur luftens inverkan i modellskala skall överföras till fullskala. Att bygga ett fartyg baserat på normala modellförsök av en 4 m lång modell skulle innebära ett mycket stort risktagande.

Stena tog därför beslutet att bygga en modell i skala 1:12 vilket motsvarar en 15 m lång modell för att verifiera att de uppnådda resultaten gäller även i en större skala. Detta har tidigare aldrig gjorts. Även utprovning av luftregleringssystemet blir en viktig del för framtida projekt.

Patenterad bulb
Stena har ansökt om patent för den breda och platta bulben i förskeppet, som underlättar för vattnet att pressas in under fartyget på ett gynnsamt sätt.

Tekniska data om Demonstratormodellen Stena AirMAX i skala 1:12
Längd 15 m
Bredd 3.3 m
Djupgående ”fullastad” 0.9 m
Vikt fullastad 35 ton
Fart 5 knop
Framdrivning 2 x 10 kW

Motsvarar i fullskala:
Längd 182 m
Bredd 40 m
Djupgående ”fullastad” 11.3 m
Vikt fullastad 65,000 ton
Fart 14 knop
Framdrivning 2 x 8,000 kW

Modellen är byggd av en stållåda, som innehåller all utrustning och som omges av ett formskrov i glasfiberarmerad plast. I den platta botten finns ett urtag för ”luftkudden”, som är nästan hela bredden och ca hälften av båtens längd.
Modellen drivs av 2 elmotorer vars ström genereras av en dieselgenerator.

Luftkudden matas av fläktar och regleras så att underkanten på luftbubblan ligger nära botten men utan att läcka ut.

Modellen bemannas av 1 – 2 personer. Testdata skickas via länk till en följebåt. Testerna kommer att assisteras av personal och båtar från Sjöräddningssällskapet.

Northport System har släppt en uppgradering av navigationsprogrammen för PC Fugawi Global Navigator och Fugawi Marine ENC, versionsnummret är 4.5.50. Med den nya uppgraderade programvaran kan sjökort och kartor som användaren har i sin dator omvandlas för att passa i handdatorer och mobiltelefoner med operativsystem från Microsoft och Nokia.

De operativsystem som stöds är Microsoft Windows Mobile 6.5 eller tidigare och Symbian 60 version 3 och 5. Programvaran som skall användas heter PathAway GPS 5 och finns i versioner för både operativsystemen Windows Mobile och Symbian 60.

Telefoner som har Microsoft Windows Mobile är t.ex HTC, SonyEricsson X2 med flera. Operativsystemet Symbian 60 används i ca 60 olika modeller av Nokia samt även av Samsung, LG och SonyEricsson. T.ex. så har SonyEricssons nya telefon Vivaz just Symbian 60 som operativsystem.

Sjökorten konverteras till PathAway speciella format av Fugawi Global Navigator och Fugawi Marine ENC version 4.5.50 Detta betyder att alla sjökort och kartor som användaren idag har i sitt Fugawi Navigations program kan användas i handdatorer och mobiltelefoner med programvaran PathAway.

Uppgraderingen av Fugawi är gratis för alla användare som köpt Fugawi programvaran efter 1 januari 2007 och uppgraderingen kan laddas hem från http://www.soltek.se/demo/fugawi4550.exe

Telefoner med Symbian 60 3rd och 5th edition som programmet PathAway GPS 5 Symbian stöder:
LG: KT610, JoY
Samsung: G810, i7110, i8510 INNOV8, Omnia HD i8910, L870, SGH-i400, SGH-i450, SGH-i520, SGH-i550, SGH-i560, SGH-i570,
Sony Ericsson: Idou, Vivaz, Satio,
Nokia: 3250, 5230, 5500d, 5700, 5800 XpressMusic, 5320 XpressMusic, 5530, 5630, 5730, 6110 Navigator, 6120 Classic, 6121, 6124, 6210 Navigator, 6220 Classic, 6290, 6650, 6700 Slide, 6710 Navigator, 6720, 6730, Surge 6790, E50, E51, E52, E55, E60, E61, E61i, E62, E63, E65, E66, E70, E71, E71x, E72, E75, E90, N71, N73, N75, N76, N77, N78, N79, N80, N80 IE, N81, N82, N85, N86, N91, N91 8Gb, N92, N93, N93i, N95, N95 8GB, N96, N97, X6

www.soltek.se

En av Englands mest intressanta unga seglare har bestämt sig för att segla med i världens äldsta solosegling jorden runt – 2010 VELUX 5 OCEANS. Den blott 19-årige Oscar Mead ställer upp i samma startfält som några av världens mest meriterade långseglare inför det 30 000 Nm långa racet som startar från Frankrike i oktober.

Redan förra året var Oscar på tidningarnas förstasidor som den yngsta personen någonsin att fullborda Original Singlehanded Transatlantic Race (OSTAR). Ett år senare har han alltså tagit sig an en ännu tuffare utmaning, som även kallas “the Ultimate Solo Challenge”.

Oscar blir den yngste skepparen någonsin att styra en egen båt i denna nio månader långa regatta.

– Att kappsegla över Atlanten var en sak, men att kappsegla jorden runt i VELUX 5 OCEANS är en ännu större utmaning. Denna segling har vunnits av några av världens ledande och mest välkända seglare och det finns gott om seglare som har försökt olika rekord i racet. Jag ska definitivt försöka att bli den yngste att fullborda tävlingen, säger Oscar.

Oscar pluggar konstruktion för motor- och segelbåtar vid Southampton Solent University och gör ett års uppehåll under tiden han kappseglar jorden runt.

www.velux5oceans.com

När man jobbar utan begränsningar kan resultatet bli riktigt bra. så är fallet med holländska Vripacks nya och unika forskningsfartyg 138 New Generation Explorer. Det är en tidigare kund till varvet som har beställt den här extremt välutrustade båten för leverans till sommaren 2011. Trots att det är en väldigt robust och välutrustad båt ligger den på under 500 ton inklusive sina fem däck.

Trenden med välutrustade megayachts som klarar av en och annan resa även till någon av de båda polerna är tydlig. Åtskilliga ägare av megayachts låter kända varv bygga extremt välutrustade långfärdsbåtar.

Den här båten har bland annat en fantastisk avdelning för ägaren med manshöga panoramafönster och en stor avdelning med bad och dusch. Åtta gäster kan inkvarteras i fyra separata kabiner på övre däck.

För att ytterligare tänja på gränserna så är den här båten byggd i tre olika material. Skrovet är gjort i stål, överbyggnaden i aluminium och bryggan och en del andra delar är tillverkade i komposit. Kombinationen sparar vikt och ger båten bättre balans.

Båten är försedd med dubbla maskiner och byggs för närvarande hos CIZGI Shipyard i Turkiet enligt MCA LY2 reglementet. Inredningen görs av företaget Art Line.

LOA : 138ft
LWL : 123ft
BOA : 30ft
BWL : 29ft
Draft (design load) : 9ft
Depth : 14ft
Height above DWL : 59ft
Displacement : 480.8 t
Engines : 2 x 750 HP, Cat C-32, Acert, A-Rating
Exterior Designer : Vripack®
Interior Designer : Art Line
Builder : CIZGI Shipyard Turkey

www.vripack.com.

Svenska Båtunionen valde en ny styrelse vid Båtriksdagen 2010, som hölls 26–28 mars. En nyhet är att Unionsstyrelsen fick en kvinnlig ledamot i Anita Zeliath från Hässleholm.

Förväntningarna var höga inför årets Båtriksdag eftersom programmet var ovanligt välpackat. Förutom ordinarie förhandlingar pågick flera workshops, där delegaterna kunde diskutera olika ämnen, under Båtriksdagen som hölls på Tallinks fartyg mellan Stockholm och Tallin.

Bland de motioner som togs upp fanns ämnen som utsläpp av toaavfall, utbildningsbidrag för båtklubbsprogrammet BAS, moms för båtlivet och Unionens egen webbkommunikation.

Bland de mer handfasta ämnena märks ett beslut om att ta fram en folder om hur båtägare bör hantera pallningsmaterial. En av anledningarna till detta är den tragiska olycka som skedde i Strängnäs i höstas då en person avled när hans båt föll över honom.

Efter en diskussion togs även en kvinnlig ledamot med i styrelsen. Det är Anita Zeliath från Hässleholm, som har sin och familjens båt i Pukavik och därmed representerar Blekinge Båtförbund.

Bildtext:
Svenska Båtunionens styrelse 2010. Fr. v. Erik Duvner, Skånes Båtförbund, Ingemar Wahlman, Gästriklands Båtförbund, Carl R Hellström, Östra Vänerns Båtförbund, Sten Olsson, Bottenvikens Båtförbund, Anita Zeliath, Blekinge Båtförbund, Lasse Carlsson, Västkustens Båtförbund, Bengt Gärde (ordförande), Lidingö Båtförbund, Denis Helin, Saltsjön-Mälarens Båtförbund, Martin Nordström, Blekinge Båtförbund, Lars Afzelius, Västkustens Båtförbund, Inge Bramer, Saltsjön-Mälarens Båtförbund.

www.batunionen.com

Hallberg-Rassy presenterar ett nytt flaggskeppt. Det är en ny 64-fotare, som är en stor nyhet i dubbel bemärkelse. Det är den största båt som någonsin byggts av Hallberg-Rassy. Det är otvivelaktigt en äkta Hallberg-Rassy och modellen står samtidigt för en rad viktiga nyheter. De enorma akterdäcksstuvarna på hela 8,6 kubikmeter sväljer en RIB om så önskas. Det finns även en stor hydrauliskt utfällbar badplattform.

Pressrelease från Hallberg-Rassy:

Däckslayouten är ren. Alla skylights och luckor är flushmonterade. De främsta 6,5 metrarna av däcket är helt flushat. Det finns ett soldäck integrerat i akterruffstaket. Ankarvinschen är dold under däck. Som uppgradering finns hydrauliskt kutterstag med rulle under däck och genuarulle under däck. Det finns totalt åtta förtöjningsknapar uppe på teakfotlisten, varav två springknapar på varje sida. Som tillbehör finns en hydraulisk landgång som kan fällas in helt och hållet i akterstuven.

Sittbrunnen är ovanligt stor, 3,10 m lång, 55 cm längre än på Hallberg-Rassy 62. Det fasta sittbrunnsbordet i teak är rejält dimensionerat. Alla viktiga seglingsfunktioner hanteras redan som standard från sittbrunnen av en ensam seglare genom knappsegling från piedestalen. Knappsegling infördes av Hallberg-Rassy för sexton år sedan och är inregistrerat varumärke för Hallberg-Rassy. Som extrautrustning finns hydrauliskt kutterstag, hydraulisk gennaker eller till och med hydraulisk code zero. Alla rullas genom knapptryckning från styrpiedestalen.

Nedgångsstickskotten sänks på elegant och enkelt sätt ned. Sittbrunnen är välskyddad av den Hallberg-Rassytypiska vindrutan eller hardtopen.

Inredningen har ovanligt mycket naturligt ljus. Totalt finns så mycket som trettioen ljusinsläpp i båten. Därav är
sex stycken skrovfönster. Skrovfönster är något som infördes av Hallberg-Rassy för 34 år sedan 1976. Man sitter och ser ut i salongen genom de fyra skrovfönstren där. En person med normallängd ser stående ut genom de stora salongsfönstren. Interiören erbjuder 12 alternativ i 5 sektioner, vilket blir 72 olika inredningslayouter för alla smaker och behov.

Motorn är väldimensionerad. Det är en 6-cylindrig Volvo Penta D6-280 på 280 hk och 669 Newtonmeters vridmoment vid 2 500 varv per minut. Tankvolymen är även den generös för lång räckvidd med 1 800 liter bränsle och 1 300 liter färskvatten.

Maskinrummet är stort och har plats för mängder av teknisk utrustning, är väl ljudisolerad och lättåtkomlig för service och underhåll.

Vattenlinjen är 2,23 m längre än på Hallberg-Rassy 62. Frers fartdiagram för Hallberg-Rassy 64 förutser 9,2 knops fart vid 5 m/s sann vind och 75 graders vindinfallsvinkel, och 11,5 knops båtfart med bara stor och traditionellt försegel i 12 m/s och 110 graders vindvinkel. Hög båtfart gör det här till en riktig milätare.

Båten har ovanligt riklig utrustningsnivå redan som standard. Bl a ingår hydraulisk seglingshantering, 8 kW elverk, 20 hk bogpropeller, fyra hydrauliska vinschar, teakdäck, flushade skylights, segel, basinstrument, 120 A laddare och 4000 W inverter.

Första båten kommer att vara i produktion till sommaren 2010.

www.hallberg-rassy.com

Styrelsen i Ekomarine AB meddelar att nyemissionen i Ekomarine är genomförd enligt beslut vid Styrelsemöte 9 februari 2010. Emissionsbeloppet uppgår till 8,3 miljoner kronor. Genom nyemissionen har bolaget fått 164 nya ägare, och det totala antalet ägare i Ekomarine AB uppgår nu till 192 stycken.

* Nyemissionen tecknades till 85 %.

* Ekomarine AB har tillförts drygt 8,3 miljoner kronor före emissionskostnader, motsvarande 925 511 nyemitterade aktier.

* Totalt uppgår antalet aktier i bolaget efter emissionen till 6 535 511
aktier.

* Genom nyemissionen ökar aktiekapitalet med 92 551 kr till 653 551 kr.

Beräknad första handelsdag på AktieTorget är 27 april 2010.

Ekomarine grundades 2002 av Claes Tarras Ericsson och Mikael Haeffner, och utvecklar marknadens enda giftfria bottenfärg, Neptune Formula. Neptune Formula lanserades 2009 och bygger på Ekomarines egen forskning. Ekomarine har två dotterbolag, Ekomarine Paint och Ekomarine Ballast. 2007 gick Östersjöstiftelsen och Allba Invest AB in som delägare i företaget. 2009 belönades Ekomarine med den internationella utmärkelsen Brands with a Conscience.

www.ekomarine.se

Snygg på stranden under och efter graviditeten. Den tvådelade mammabaddräkten är tillverkad i mjuka och svala material och sitter snyggt och skönt under hela graviditeten. Det finns mycket plats att växa i, även den stora magen får plats.

En gravid mage kan vara känslig för UV-strålning. I Zunblocks mammabaddräkt finns en inbyggd solskyddsfaktor på 50+. Tygerna är testade enligt den australiensiska standarden AS/NZ 4399:1996 och garanterar den högsta nivån excellent sun protection (UPF 50+)

Smart amningsfunktion
Baddräkten är också anpassad att kunna användas och sitta snyggt efter graviditeten. Den har en inbyggd amningsfunktion som enkelt kan öppnas eller tillslutas vilket underlättar vid amning på stranden.

Återförsäljare, storlek och pris
Storlekar: S, M, L, XL
Återförsäljare: Bla Babyproffsen, Babyland och Barnens Hus.
Pris inkl moms: SEK 499

www.zunblock.se

Maretron lanserar nu version 3.0 av övervaknings- och styrprogrammet N2KView® för NMEA 2000-nätverk, med fler funktioner och möjligheten att integrera en iPhone i systemet.

Maretron N2KView är ett program som gör det möjligt att övervaka och styra sensorer och givare som använder den nya marina industristandarden NMEA 2000®. Oavsett om du är intresserad av att övervaka ditt fartygs system medan du är till sjöss eller på distans, kan Maretron N2KView visa all information du behöver från motorer, generatorer, tankar, roder, navigationsinstrument, lokalt väder, elsystem och mycket mera.

N2KView är helt konfigurerbar och det går att designa olika skärmar efter dina behov. Det är enkelt att byta mellan olika visningslägen för att övervaka alla system i fartyget. Digital visning, analog visning, grafer, diagram, varningsljus och staplar kan fritt konfigureras för att passa dina krav. Det går även att ställa operativa gränsvärden och färger för analoga displayer så du enkelt vet när alla värden är korrekta och när de inte är det.

Den nya versionen innehåller också komplett stöd för att göra skräddarsydda övervaknings- och styrskärmar för N2KViev-iPhone mjukvaran, som kommer att finnas på Apple App Store.

Tack vare omfattande optimering har processorutnyttjandet av N2KView 3.0 reducerats dramatiskts jämfört med tidigare versioner, så att den nu kan köras på strömsnåla datorer, som fläktlösa datorer, t.ex. NaviGear M Station.

När en dator har anslutits till NMEA 2000-nätverket med Maretron USB100 gateway, går det att ansluta andra pc och handenheter genom konventionell teknik som Ethernet, WiFi eller 3G för att få distansövervakning. Det går t.ex. att se tanknivåer på fartyget i din mobil när du tankar. Du kan också övervaka fartygets position överallt i världen om en Internetanslutning finns ombord.

I Platinumversion 3.0 adderas stöd för visning och styrning av CAN-utrustad Cruisair Q-Logic luftkonditionering, Marine Air Elite luftkonditionering och Eskimo Ice ismaskiner.

Larmhanteringen har förbättras med möjligheten att använda datorns högtalare och för att skicka e-post genom fler SMTP servers.

www.marinplus.se

Det var lugna och oberäkneliga vindar under första dagens segling vid 41 Trofeo S.A.R. Princesa Sofia Mapfre, det tredje eventet inom ISAF Sailing World Cup. Alla de topprankade seglarna gick vidare efter första dagens seglingar.

Slutresultaten visar på en stabil ledargrupp plus några överraskning. Ett typexempel återfinns i 470-klassen, där hela 93 båtar seglade i två grupper. Stuart Mcnay’s från USA, klassens ledare tillsammans med den australiske seglaren Matthew Belcher, kämpade med de stundtals tuffa förhållandena.

I 470 för damer togs segern hem av Giulia Conti och Giovanna Micol från Italien.

www.trofeoprincesasofia-mapfre.org

Det blev en dubbelseger i Rio de Janeiro för Team Fazza med Arif Al Zafeen och Nadir Bin Hendi, när de tog maximala 40 poäng vid det Grand Prix i formel 1 som kördes i helgen. Det är tävlingarna inom UIM Class 1 World Powerboat Championship som har kört igång för säsongen med premiär i Brasilien. Starten kunde inte ha varit bättre med fantastiska förhållanden och fina tävlingsförhållanden.

De segarande förarna körde för Team Fazza i en av deras två båtar. Den andra Fazzabåten kom på andra plats.

De regerande världsmästarna ledde hela tävlingen från start till mål. Det enda mindre problem som drabbade Al Zafeen och Bin Hendi var ett mindre problem med elen ombord. De lyckades ändå bli snabbast över banans 71.32 Nm med en vinnartid på 47min 16.14 sek.

Nu drar VM-cirkusen över till Europa. Nästa deltävling går i norska Arendal, 16-18 juli.

BRAZILIAN GRAND PRIX, RACE 2 – results

1. Fazza 3 – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) – 47.16,14
2. Fazza 1 – A Al Mehairbi (UAE) / M Al Marri (UAE) + 00.14,09
3. Duemme – Foresti & Suardi – G Cappellini (ITA) / G Montavoci (ITA) + 00.28,00
4. Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / N Giorgi (ITA) + 01.56,11
5. Foresti & Suardi – SCAM – F Magnani (ITA) / M Pennesi (ITA) + 02.29,87
6. Welmax Alianza – G Manuzzi (SMR) / M Stromoy (NOR) + 1 lap
Welmax – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) – DNF

CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after race 2 of 14
1. Fazza 3 – 40pts 2. Fazza 1 – 30pts 3. Duemme – Foresti & Suardi – 21pts 4. Team Abu Dhabi – 16pts 5. Welmax – 12pts 6. Foresti & Suardi – SCAM – 11pts 7. Welmax Alianza – 10pts

www.class-1.com

För att fler ska upptäcka upplevelselandet Sverige presenterar Näringsdepartementet i dag ett nytt initiativ för att samordna berörda myndigheter att utveckla nya och gamla destinationer. Initiativet innebär att det upprättas ett partnerskap dit företagaren kan vända sig för att få kontakt med myndigheter och privata aktörer med uppdraget att stötta turistnäringens utveckling.

– Det ska vara enkelt för den lilla företagaren att få tillgång till kompetensutveckling, affärsnätverk, mötesplatser och hjälp att hitta finansiering för att utveckla sin verksamhet, säger näringsminister Maud Olofsson.

Det blir Tillväxtverket och Visit Sweden som får i uppdrag att leda ett samarbete tillsammans med Sjöfartsverket, Transportstyrelsen, Rikstrafiken, Jordbruksverket, Naturvårdsverket, Riksantikvarieämbetet, Vinnova och den nya myndigheten Trafikverket för att tillsammans med näringen och regionerna främja partnerskap för destinationsutveckling.

“Sverige – det nya Matlandet”
– För att det lilla upplevelseföretaget ska blomstra behövs samverkan kring en destination med väl fungerande infrastruktur, tillgängliga transporter, bra boende, god mat samt handel i en unik och hållbar miljö. Vår förhoppning är att det nya samarbetet innebär att turistföretag som vill växa kan ägna mindre tid åt administration och mer tid åt att utveckla sina resemål, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Alliansregeringen har sedan tidigare gjort mycket för att stärka besöksnäringen. Över 170 åtgärder har genomförts för att skapa ett företagsklimat i världsklass, Visit Sweden har fått 170 miljoner kronor extra under mandatperioden för marknadsföring av Sverige som turistland och Alliansregeringen har antagit en strategi för att stärka utvecklingskraften i Sveriges landsbygder. Därtill genomförs en stor satsning på “Sverige – det nya Matlandet”.

I höst startar det italienska rederiet MSC Cruises nya spännande rutter i Nordamerika. De nya kryssningarna bjuder på Nordamerikas dramatiska kontraster: från New Yorks pulserande liv till de öppna vidderna i Kanada och New Englands storslagna natur i sina varmaste höstfärger.

MSC Cruises lanserar nya rutter på 7, 9 och 10 nätter från september 2010 med MSC Poesia. Fartygets 7-nätterskryssningar går mellan New York och Quebec och angör bland annat Halifax, Boston, Newport och Charlottetown. Kryssningen på 9 nätter i oktober utgår från Quebec och går ända ner till Florida, solskensstaten, och angör bland annat Boston, Newport och New York på vägen ner.

– Vi är väldigt stolta över att få presentera våra nya kryssningar i Nordamerika och kunna erbjuda ännu fler spännande och annorlunda kryssningsupplevelser till våra gäster, säger Claes Tamm, nordisk chef MSC Cruises. New York är ett av svenskarnas favoritresmål, och med de nya kryssningsrutterna ger vi möjligheten att upptäcka andra sevärda platser på den nordamerikanska östkusten, kanske i kombination med några dagar i New York.

Nordamerikas östkust bjuder på ett brett utbud av upplevelser: storslagna naturhamnar, charmiga städer från kolonialtiden, Newport med sin unika prägel, Boston, New York, Acadia nationalpark, Quebec Citys kulturella puls, de akadiska bosättningarna i Nova Scotia med flera.
Nordamerika med MSC Poesia 7-nätterskryssning med MSC Poesia på rutten New York – Halifax – Charlottetown – Corner Brook – Quebec från 4 700 kr/person för insideshytt och från 7 500 kr/person för utsideshytt med balkong. I priset ingår 7-nätterskryssning, helpension, all underhållning samt skatter. Priset för barn under 18 år som delar hytt med två fullt betalande är 1 150 kr/barn. Flyg tillkommer.

www.msccruises.se

Klassiska handsydda Docksides seglarskor finns denna säsong i fler färger än någonsin. Några av de nya dammodellerna är Lake Blue, Violet, Aqua och Pink Nub, finns i storlekar 5 – 11 och kostar ca 1195:- Bala är en handsydd mockasin i premiumläder med Laytex skumdämpad innersula, tre-kvarts stabiliserad och halkfri Sebago Lakes yttersula. Färgerna är Navy/White och Red/White, finns i storlekarna 5 – 11. Ca pris 795:- www.trendmark.se

Här är en båt för all som vill åka riktigt snål och miljövänligt på sjön. Skager 660 Hybrid, som premiärvisades på Oslo båtmässa, är en norsk traditionell snipa som har byggts ordentligt. Med standard trecylindrig Yanmar dieselmotor på 28 hk i en vanlig installation med axel gör båten, som är försedd med trimplan i aktern, 13 knop som maxfart.

Under motorhuven finns dock även en elmotor, som ger riktigt goda och miljövänliga prestanda.

Skager 660 Hybrid är nämligen även utrustad med en elmotor från holländska Bellman, som ägs av Mastervolt. Elhybriden är kopplad direkt på backslaget och så länge man kör med enbart dieselmotorn så laddas båtens batterier.

Snipan har som standard fyra stycken AGM batterier 150Ah. De räcker för cirka fem timmars körning på 75 procent kapacitet i 5 knop.

Smakar det så kostar det, inte minst när man har med norska produkter att göra. Skager 660 Hybrid är inget undantag. Själva båten kostar 625 000 kr med en största dieselmotorn och teakutrustning. Av detta står elmotorn för cirka 70 000 kr i extrakostnad.

Tekniska data Skager 660 Hybrid
Längd: 6,60 m
Bredd: 2,40 m
Vikt: 1 150 kg
Bränsletank:140 liter
Motor: 9–28 hk
Toppfart: 13 knop
Toppfart hybrid: 7 knop
Info: www.skager.no

Hydrolift siktar verkligen på toppen med sin helt nya och revolutionerande styrpulpetbåt SX-22. Båten premiärvisades på Oslomässan av Bård Eker, samme man som försökte köpa Saab tillsammans med Christian von Koenigsegg. På den stora bilden intervjuas Eker av norsk TV. Bård Eker är sedan många år djupt engagerad i båtbranschen och på senare år särskilt genom Hydrolift. Med den nya modellen visar Hydrolift att det fortfarande finns rum för intressanta innovationer.


Skrovet är fräckt med sina designskyddade luftsmorda steg, som visar att båten har kapacitet för riktigt höga farter. Interiören är också spännande, inte minst för att Hydrolift har börjat använda modultänkande på samma sätt som till exempel Buster som har moduler i sina båtar sedan ett par år.

Interiören i SX-22 bjuder på många valmöjligheter. Båten kan snabbt förändras till badbåt till prestandabåt eller anpassas för professionella användare. Båten har också en gjuten, genomfärgad D-fender i polyuretan som även kan eftermonteras och ersättas om den går sönder.

Skrovet har som sagt luftsmorda steg, vilket ger en tvåstegsraket. Konstruktionen är effektiv och ger både hög toppfart och bränslesnål framdrift.

Båten levereras i första skedet med Mercurys Veradomotorer, men kan även utrustas med andra motorer.

Teknisk Data Hydrolift SX-22
Längd: 6,68 m
Bredd: 2,30 m
Vikt: Från 1 000 kg (inkl. motor)
Sittplatser: 4–8 personer
Bränsletank: 250 liter
Motor (utombordare): 150–300 hk
Info: www.hydrolift.com
www.ekerdesign.com

Regeringen beslutade på torsdagen att tillåta byggandet av Marieholmstunneln i Göteborgs kommun. Därmed har regeringen nu tillåtit den andra och avslutande etappen av Marieholmsförbindelsen. Vid torsdagens sammanträde beslutade regeringen om tillåtlighet för Vägverket att bygga en ny vägförbindelse under Göta älv, benämnd Marieholmstunneln, i Göteborgs kommun. Regeringen godkänner därmed Vägverkets begäran om tillåtlighet för projektet enligt miljöbalkens 17 kap.

Marieholmstunneln och Partihallsförbindelsen (som regeringen den 15 februari 2007 beslutade att tillåta utbyggnaden av) är geografiskt och utformningsmässigt kopplade till varandra. Vägverket har föreslagit att den nu planerade vägen ges motorvägsstandard och byggs i en 498 meter lång tunnel under Göta älv med tre körfält i vardera riktning från Marieholmsmotet till Ringön.

Syftet med en ny förbindelse är dels att minska sårbarheten i trafiksystemet i området, dels avlasta Tingstadstunneln och angränsande vägnät där det i dag råder stora säkerhets- och framkomlighetsproblem vid högtrafik. Marieholmstunneln kommer tillsammans med Partihallsförbindelsen att koppla samman E 20 med E 45 och E 6.

Gerber Octane är multiverktyget för outdoorentusiaster: vandrare, klättrare, campare, cyklister och andra. Med sin vikt på 140 g är Gerber Octane tillräckligt lätt för att ha i fickan, ändå har den alla viktiga funktioner som du behöver för dagligt bruk.

Gerbers patenterade design för enhandsöppning av tången gör Gerber Octane snabb och enkel att använda. Totalt åtta verktyg, inklusive V-cut avbitartång, tre olika skruvmejslar, slätt och sågtandat knivblad, flasköppnare, fickklämma och ett nytt verktyg för enkel öppning av förpackningar. Alla verktyg hålls säkert på plats av det patenterade låssystemet Saf.T.Plus. Designen är sportinspirerad med rött handtag, som dessutom gör verktyget lättare att hitta i väskan eller i fickan.

Gerber Octane finns i rostfritt/röd eller rostfritt/mörkgrå och kostar 800:-.

Gerber Legendary Blades är ett amerikanskt företag som tillverkar högkvalitativa och innovativa produkter för vildmarks- och friluftsliv. I produktportföljen finns bland annat multiverktyg, knivar, ficklampor och vätskesystem som alla säljs under varumärket Gerber. Företaget ingår i Fiskarskoncernen och varumärket marknadsförs i Europa av Silva Sweden AB, som också ingår i Fiskars Outdoor Division.
www.gerbergear.com/se

Förhållandena i Long Beach är fortsatt svåra men detta till trots leder B.S.T. resultatlistan. Dagen inleddes med lätta förhållanden och fortsatte med starkare vindar men då med mycket växlande riktning. Samtliga besättningar har funnit sig till rätta i båtarna och motståndet har hårdnat avsevärt sedan gårdagen. Starterna har varit mycket jämnare och i flera matcher har B.S.T. haft underläget när båtarna lämnat startlinjen. Båtfarten och rätt beslut vid rundningarna har varit framgångsfaktorerna som har räddat teamet under dagen. Johan Barne, taktiker ombord, har haft ett svårt jobb under dagen, men lyckats med att håll laget på rätta sidan om av motståndarna.

Största utmaningen under dagen blev matchen mot Francesco Bruni, vilken fortfarnade inte är avgjord. Efter en jämn första kryss blev undanvinden mycket händelserik med båda båtarna låsta mot vinden med spinnackrarna uppe. Runt bottenmärket har B.S.T. lyckats ta ledningen när plötsligt kryss bojen börjar driva. Båda båtarna rundar dock bojen under höga protest rop. Matchdomaren väljer att avbryta matchen men inte seglingsledningen. B.S.T. håller ledningen till mål och beslutet är ännu under förhandling.

Oavsett utgången av förhandlingarna kommer B.S.T. att behålla ledningen inför morgondagens avslutande grundomgångsseglingar. Efter dessa väntar förhoppningsvis semifinalseglingar för B.S.T.

På semifinalplats just nu efter 11 seglingar, (7 seglingar återstår):
Johnie Berntsson (SWE)
Gavin Brady (NZL)
Francesco Bruni (ITA)
Dave Perry (USA)

På lördag klockan 20.30 genomförs Earth Hour – världens största globala klimatmanifestation – då miljontals människor över hela världen släcker ljuset en timme. Syftet är att ge världens makthavare en kraftfull signal för att agera i klimatfrågan. Var med och släck du också och bjud till fest!

Gustav Trädgård driver Basement Restaurang & Bar i Göteborg som deltar i Earth Hour och släcker lamporna på lördag. För alla som samlas vid middagsbordet på lördag kväll har Gustav skapat en speciell festmeny för Earth Hour. Temat är ekologiskt och resursklokt. Festmenyn består bland annat av blåmusslor, rotfrukter och lammstek samt äpple och glass till efterrätt. Vi rekommenderar färskt lammkött under höst och vinter, för övrigt fryst och närproducerat.

– Jag tycker det är viktigt med miljöfrågor. Klimatet berör allt – människor, djur och natur, men framförallt våra barn och deras barn. För att vi alla ska kunna leva på och njuta av vår planet på ett hållbart sätt släcker jag på lördag. Därför komposterar jag, kör miljösnålt och försöker leva så resursklokt som möjligt, säger Gustav Trägårdh.

Världsnaturfonden WWF hoppas att riktigt många deltar och släcker ljuset på lördag som en kraftfull signal till världens makthavare att ta klimatfrågan på allvar – och att många dessutom tar vara på tillfället att avnjuta en specialkomponerad festmeny för Earth Hour.

– Det är viktigt att lyfta sambandet mellan mat och klimat. Därför är vi mycket glada över att Årets Kock 2010 Gustav Trägårdh har skapat en speciell festmeny för Earth Hour, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på WWF.

Festmenyn finns även på:
www.wwf.se/ehfestmeny

Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS, firar sitt 150-årsjubileum med att arrangera BMW Dragon Gold Cup 5-13 augusti 2010. Tävlingen sponsras av BMW Sverige AB och Bilia Group Göteborg AB. Evenemanget kommer att hållas i Marstrand, en stad som under mer än hundra år varit den viktigaste arenan för internationella seglingsevenemang på den Svenska västkusten. Som arrangörer kommer GKSS att erbjuda nära och spännande kappsegling, samt ett komplett socialt program med massor av aktiviteter för både deltagare och deras familjer.

Draken hör i dag till en av världens främsta entypsklasser bland kölbåtarna. Detta innebär att många kända seglare kommer att vara på plats och tävla om BMW Dragon Gold Cup titeln i Marstrand. Att segla Drake bland de främsta är attraktivt och kappseglingarna lockar ständigt många tidigare OS-medaljörer och andra framstående namn inom seglingsvärlden.

BMW Dragon Gold Cup tävlingarna kommer att hållas ganska nära kustremsan, men på öppet hav väster om Marstrand, där vind och hav erbjuder bästa seglingsförutsättningar. Tävlingen inleds den 7:e augusti med ”tune-up race” och pågår till den 13:e augusti med planerad vilodag den 10:e augusti. Redan idag är ett 50-tal båtar anmälda. Totalt antal anmälda båtar förväntas ligga på mellan 80- 100 stycken.

Med BMW som sponsor garanterar GKSS ett högklassigt evenemang med deltagare från hela världen. Spännande kappsegling utlovas i kombination med storslagna sociala arrangemang i passande miljö.

BMWs ständiga teknikutveckling och uppmärksamhet på detaljer gör företaget till ett av världens mest älskade varumärken. BMWs tro på kvalitet och design gör att ett samarbete av denna karaktär och i denna seglingsklass kan ses som självklar.

Mer information finns på: http://www.gkss.se/en/Events/DragonGoldCup2010

Garmin presenterar den nya versionen 2010 av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision nu finns tillgänglig. Framtagen för att återge samma detaljerade information som ett traditionellt papperssjökort, gör nyadesignade BlueChart 2010 det enkelt att se och identifiera information som djupkurvor, bränningar, sjömärken, fyrar, djupsiffror och mycket mer.

Nya BlueChart 2010 innefattar på både BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision. Båda dessa sjökort ger användaren traditionellt sjökort, tidvattenstationer (där tillgängligt), perspektiv vyer, och fiskekort. Som tillägg, med dessa nydesignade kort, kan användaren dra nytta av ökade dimensioner, standardiserad information likväl som förbättrad övergång mellan zoomskalor och sömlösa övergånga mellan kortgränser. Den nya kartdatan ger också användaren möjlighet att själv definiera vilka djupkurvor som skall visas som grunt vatten i blått. Vill man bara att tremeterskurvans yta skall vara blåmarkerad kan man enkelt ställa in detta.

BlueChart g2 Vision erbjuder utöver detta även satellitbilder och 3-dimentionell presentation både över och under vattenytan. BlueChart g2 Vision erbjuder även Garmins unika funktion Auto Guidance som automatiskt beräknar en säker färdväg till vald destination utifrån av användaren angivet säkert djup, höjd samt hur nära land man vill gå. Utöver detta innehåller även BlueChart g2 Vision mängder av flygfoton tagna över hamnar, marinor mm.

2010 års version av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision kommer finnas tillgänglig efter den 1 april. Denna version är den första nya version som släpps efter att Garmin i juni 2009 frivilligt valt att återkalla alla BlueChart g2 och g2 Vision av version 2009 på grund av felaktig djupdata. Garmin erbjuder nu alla kunder som blivit berörda av denna återkallning en fri uppdatering till 2010 års version. För mer information om man som kund är berättigad en fri uppdatering samt hur man skall gå tillväga, besök www.garmin.se/bluechart2010.

Som utlovat presenterar tävlingsledningen de aktuella hamnarna för Volvo Ocean Race i högt tempo. Den senaste nyheten är att Miami i Florida komemr tillbaka som värdhamn. Miami ska stå som värd innan den delsträcka som seglas till Lissabon under Volvo Ocean Race 2011-12. Florida har en lång tradition tillsammans med racet och det blir femte gången som denna “sunny state” välkomnar Volvo Ocean Race .

Miami har konkurrerat med ett stort antal kända hamnar om att få stå som värd för delsträckan. Inte minst flera Nordamerikanska hamnar var villiga att arrangera stoppet.

Båtarna kommer till Miami efter en relativt kort segling från brasilianska Itajai.

– Volvo Ocean Race är världens i särsklass främsta jorden-runt-segling. Det är en stor ära för Miami att bli utvald som värd för ett stopover, säger Marc Sarnoff i Miamis organisationskommitté.

Även VD:n för Volvo Ocean Race, Knut Frostad, är nöjd:

– Vi är väldigt säkra på att Miami kommer att ge oss en första klassens seglingsupplevelse under våren 2012 och att Floridas befolkning kommer att välkomna oss på ett varmt sätt.

Race village kommer att ligga i Bicentennial Park på Biscayne Bay nära centrum i Miami.

www.VolvoOceanRace.com

Bildtext:
Fr. v. Geno Effler, Vice President of Public Affairs Volvo Cars North America, Volvo Ocena Race Commercial Director Greg Miall, District 3 Commissioner Frank Carollo, City of Miami Mayor Thomas Regalado, District 2 Commissioner Marc Sarnoff.

Det var en enig jury som röstade fram Årets Sill 2010. Skådespelaren Peter Harryson, matprofilen Alexandra Zazzi, årets kock Gustav Trägårdh och Sjöräddningssällskapets VD Rolf Westerström var rörande överens om att ”Senap och maltwhisky” skulle utses till vinnare i hård konkurrens med tre andra sillinläggningar.

Juryns motivering: ”En angenäm sill med whiskyns rökighet och havets sälta där nyanserna tydligt kommer till sin rätt.”

– Det var betydligt svårare att välja ut årets vinnarsill i år eftersom alla fyra sillsorterna höll en jämn och hög kvalitet. Samtidigt var ju juryn helt enig i sitt val av Årets Sill 2010 vilket ökar möjligheterna för att sillinläggningen ska falla svenska folket i smaken och sätta Klädesholmen på kartan som Sveriges sillcentrum, säger juryns ordförande Peter Harrysson.

Alexandra Zazzi var också nöjd med valet av ”Senap och maltwhisky” som Årets Sill 2010.

– Jag tycker det är roligt att man kan ta en folklig och välkänd sill som senapssillen och förbättra den på ett nytt och spännande sätt genom att tillföra maltwhiskyns rökighet till smaken.

De fyra sillinläggningarna, som juryn fick provsmaka, har tagits fram av köksmästarna på restaurang Salt & Sill. Två sorter var krämiga och två inläggningar klara. Den vinnande sillen ska nu produceras av Klädesholmen Seafood. Årets Sill 2010 börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6 juni – samtidigt som ”Sillens Dag” firas på Klädesholmen. En krona per burk går till Sjöräddningssällskapets arbete för ökad säkerhet till sjöss.

– Varenda krona är viktig för Sjöräddningssällskapet och vi är mycket tacksamma för pengarna från Årets Sill. Vi får ju inga bidrag från staten utan är helt beroende av gåvor för att kunna fortsätta rädda liv till sjöss. Bidraget från försäljningen av Årets Sill 2010 kan vi använda till livsviktig utrustning för våra frivilliga sjöräddare, säger Rolf Westerström, vd Svenska Sjöräddningssällskapet.

www.kladesholmenseafood.se
www.saltosill.se