Nyheter

Trots att fyra matcher i grundomgången av Lysekil Women’s Match fortfarande återstår, är det redan klart vilka åtta seglare som tagit sig till kvartsfinal. Bland dem finns svenskorna Anna Kjellberg, Caroline Sylvan och Johanna Larsson.

– Skönt att veta det, nu kan vi fokusera framåt, kommenterar Anna Kjellberg, som dock missar segern i Women’s International Match Racing Series.
Genom att ta sig till kvartsfinal säkrade brittiska Lucy Macgregor nämligen så många poäng att ingen längre kan hota hennes förstaplats i hela serien:

– Vi är såklart väldigt nöjda med det, serien har varit väldigt rolig att segla, strålar Macgregor, som får 25 000 dollar (drygt 160 000 kronor) för den bedriften.

Kjellberg kan dock fortfarande tampas med danskan Camilla Ulrikkeholm om andraplatsen i WIMR Series, liksom om den prispott på 50 000 dollar som står på spel i Lysekil Women’s Match. Just nu delar Anna tredjeplatsen i Lysekil med fransyskan Claire Leroy efter resultaten 6 – 3 i matcher, bara en seger efter Ulrikkeholm:

– Idag var vi duktiga på att behålla lugnet ombord och hitta puffarna när vinden droppade frampå eftermiddagen, tyckte Kjellberg, som har stor rutin och samlat på sig mycket erfarenhet efter att ha deltagit i alla deltävlingarna i den nystartade WIMR Series.

Titelförsvararen i Lysekil Women’s Match, Camilla Ulrikkeholm, har vunnit de två senaste Lysekilstävlingarna. Nu delar hon, på 7 segrar och 2 förluster, ledningen i grundomgången med Lucy Macgregor. Men danskan var inte nöjd med att ha förlorat två matcher:

– Nej, en förlust är en förlust och vi vill bara ha segrar, fastslår hon med glimten i ögat och en nick mot konkurrenterna.

– Vi gillar när det blåser mycket som igår, men vi klarar att segla bra även i svagare vindar. Det är vår sjunde tävling här i Lysekil, så nu börjar vi lära oss förhållandena, konstaterar hon.

Under torsdagen avslutas grundomgången i Lysekil Women’s Match och de åtta främsta går vidare till kvartsfinalerna, som seglas torsdag eftermiddag och fredag förmiddag. Semifinalerna går fredag eftermiddag och lördag förmiddag, innan det är dags för finalen på lördag eftermiddag.

Ställning i Lysekil Women’s Match 2013 efter två dagars seglingar i round-robin (alla möter alla). De åtta främsta är redan klara för kvartsfinal, men den inbördes ordningen kan ändras efter avslutad grundomgång.

Skeppare, nationalitet, vunna/förlorade matcher:
1. Lucy Macgregor, GBR, 7 – 2
1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 7 – 2
3. Anna Kjellberg, SWE, 6 – 3
3. Claire Leroy, FRA, 6 – 3
5. Ekaterina Skudina, RUS, 5 – 3
6. Anne-Claire Le Berre, FRA, 6 – 4
7. Caroline Sylvan, SWE, 5 – 5
7. Johanna Larsson, SWE, 5 – 5

9. Claudia Pierce, NZL, 3 – 7
10. Alexa Bezel, SUI, 1 – 7
11. Anna Kjellgren, SWE, 0 – 10

Ställningen i Women’s International Match Racing Series inför Lysekil Women’s Match (skeppare/nationalitet/WIMR Series poäng):
1. Lucy Macgregor, GBR, 66
2. Anna Kjellberg, SWE, 61
3. Stephanie Roble, USA, 47
4. Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 44
4. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 44
6. Caroline Sylvan, SWE, 26
7. Tamara Echegoyen, ESP, 25
7. Klaartje Zuiderbaan, NED, 25
7. Claudia Pierce, NZL, 25
10. Julie Bossard, FRA, 22
11. Katie Spithill, AUS, 19
12. Alexa Bezel, SUI, 17
13. Merel Witteveen, NED, 15
13. Ekaterina Skudina, RUS, 15
15. Nicole Breault, USA, 10
16. Susannah Pyatt, NZL, 9
17. Milly Bennett, AUS, 8
18. Anna Kjellgren, SWE, 7
19. Madeline Gill, USA, 6
20. Anne Marit Hansen, NOR, 4
20. Sung-Eun Choi, KOR, 4
20. Morgane Dréau, FRA, 4

WIMR Series
Evenemangen som tillsammans bildar 2013 års Women’s International Match Racing Series är:
• Saint Quay Women’s Match Racing, seglades den 15 – 19 maj i St Quay, Frankrike. Båttyp: Elliott 6m.
• Busan Cup International Women’s Match Race, seglades den 6 – 9 juni i Haeundae Beach, Sydkorea. Båttyp: Bakewell-White K30.
• Danish Open Ladies Cup, seglades den 20 – 23 juni i Skovshoved, Danmark. Båttyp: J/80.
• New York Women’s Invitational, seglades den 11 – 14 juli i Oakcliff, USA, Båttyp: SM 40.
• Lysekil Women’s Match, seglas den 5 – 10 augusti i Lysekil, Sverige. Båttyp: DS 37.

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.
Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.

Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Thun Tankers, med Lysekils Kommun som värdstad.

Info:
www.lysekilwomensmatch.se http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch
Twitter: LWMLYSEKIL #LWM2013
Instagram: @LWMLYSEKIL #LWM2013

Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Nu går startskottet för Sjöfartsverkets EU-projekt MONALISA 2.0. Innovationer och sjötrafikledning ska leda fram till ökad effektivitet, säkerhet och minskad miljöpåverkan för sjöfarten.

Fartygstrafiken blir allt mer intensiv och risken för olyckor ökar. Med bättre beslutsunderlag för fartygen och ett nytt koncept med sjötrafikledning vill Sjöfartsverket tillsammans med ett 30-tal partners från hela Europa höja sjösäkerheten.

– Behovet av att styra och stödja sjöfarten är avgörande för att garantera säkerheten för sjöfarten och miljön, säger Ann-Catrine Zetterdahl, Sjöfartsverkets generaldirektör.

Internationella organisationer och företag har visat stort intresse för MONALISA 2.0-projektet som tilldelats drygt 100 miljoner kronor i finansiering från EU:s TEN-T program. MONALISA 2.0 omfattar 38 partners i form av myndigheter, representanter från det privata näringslivet och akademin i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Spanien, Italien, Malta, Grekland och Norge.

– Framkomlighet, säkerhet och miljömedvetenhet är viktigt för alla transportslag. Det är glädjande att Sverige fortsätter att vara en ledande innovativ aktör, inte minst inom sjöfarten, nu med MONALISA 2.0, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Målet med MONALISA 2.0 är att lägga grunden för ett helt nytt trafikledningssystem för sjöfarten där fokus ligger på ökad effektivitet, minskad miljöpåverkan och ökad säkerhet. Konkreta applikationer och tjänster för sjötrafikledning kommer att demonstreras. I projektet ingår även utveckling och tester för en effektivare sjö- och flygräddning samt evakuering av passagerare. Risk- och sårbarhetsanalyser, samordnad planering och övningar för massevakuering av passagerarfartyg kommer också att genomföras.

En viktig del i MONALISA 2.0 är att använda sig av relevanta resultat från tidigare genomförda forsknings- och innovationsprojekt och att återanvända goda exempel från andra områden i samhället och se om dessa kan bidra till att utveckla sjöfartssektorn.

– MONALISA och dess efterföljare MONALISA 2.0 ger ett konkret bidrag till behovet av förbättrad sjötrafikledning, samordning, stöd och minskad miljöpåverkan, säger Ann-Catrine Zetterdahl.
Projektet har en totalbudget på drygt 200 miljoner kronor och pågår till och med år 2015.

Info: www.monalisaproject.eu

Sjöfartsverket arrangerar en sjöräddningsuppvisning under Lysekil Women’s Match. Fredagen den 9 augusti kommer en av Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar att rädda två personer som övergett ett fartyg.

Under Lysekil Women’s Match kommer Sjöfartsverket att visa hur sjöräddning kan gå till i praktiken. En av Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar och en lotsbåt kommer att finnas på plats för att undsätta två nödställda.
Sjöfartsverket finns på plats under hela evenemangsveckan och i sitt tält berättar de bland annat om sitt uppdrag att ansvara för sjö- och flygräddningen i Sverige.

Sverige är en ledande internationell förebild för effektiv och fungerande sjöräddning – enligt en modell som bygger på tät samverkan mellan frivilliga krafter och statliga myndigheter.

Tid: Den 9 augusti. Klockan 11-13. Tiden är inte exakt. Sjöfartsverkets monter finns i tältet vid tävlingsbåtarna.

Titelförsvarande danskan Camilla Ulrikkeholm har fått en smakstart i kvartsfinalomgången i årets Lysekil Women’s Match. Med två segrar av två möjliga är hon ensam om att vara obesegrad, och toppar därför tabellen.

– Vi är mycket glada för två segrar. Vi seglade ett par täta kvartsfinalmatcher i svåra förhållanden, där det hela tiden gällde att kika efter nästa vindpust, berättar Camilla.

En av danskans båda matcher gick mot svenska Caroline Sylvan, som misslyckades med att anlända till starten i tid och därför tilldömdes en straffsväng:

– Caroline var väldigt tätt på oss under större delen av racet, så när vi närmade oss målgången var vi glada att hon hade en straffsväng kvar att göra, kommenterar Ulrikkeholm, som önskar sig mer stabil vind under fredagen.

– Ja, det var lite lotteribetonat idag, med puffar som drog ner mellan klipporna och ganska mycket skiftningar i vindriktningen också, tycker hon.

Främsta svenska är Anna Kjellberg från Göteborgs Kungliga SS, som med en seger och en förlust nu delar fjärdeplatsen med fransyskan Claire Leroy:

– Det var svårseglat idag, så resultatet känns OK men inte mer, säger Marie Björling Duell, tidigare matchracingrorsman av absolut världsklass men nu taktiker i Kjellbergs besättning.

– Segern mot Lucy Macgregor kan visa sig viktig när resultaten ska räknas ihop, eftersom hon är en högt rankad seglare som det lönar sig att slå. Ledningen i den matchen skiftade flera gånger, men inför den sista undanvinden kunde vi skapa en lucka och sedan dryga ut, förklarar Marie, som tycker att Kjellberg & Co har ett bra slagläge inför fortsättningen.

Även fransyskan Anne-Claire Le Berre, som med resultatet 2 – 1 delar andraplatsen med Macgregor, suckade lite över torsdagens förhållanden i Lysekil. Ännu mer missnöjd var hon dock med sina egna starter:

– Vi missade två av tre och det håller inte i ett så här starkt fält, konstaterar hon.

– Det var besättningens manövrer och vår förmåga att hitta rätt i vindskiften som räddade oss.

Kvartsfinalomgången i Lysekil Women’s Match fortsätter fredag förmiddag. Semifinalerna går fredag eftermiddag och lördag förmiddag, innan det är dags för finalen på lördag eftermiddag.

Ställning i kvartsfinalomgången i Lysekil Women’s Match 2013. Alla ska möta alla, alltså 7 matcher per skeppare. (Skeppare, nationalitet, vunna/förlorade matcher):
1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 2 – 0
2. Lucy Macgregor, GBR, 2 – 1
2. Anne-Claire Le Berre, FRA, 2 – 1
4. Anna Kjellberg, SWE, 1 – 1
4. Claire Leroy, FRA, 1 – 1
4. Ekaterina Skudina, RUS, 1 – 1
7. Caroline Sylvan, SWE, 0 – 2
7. Johanna Larsson, SWE, 0 – 2

Slutresultat i round-robin (grundomgången). (Skeppare, nationalitet, vunna/förlorade matcher):
1. Lucy Macgregor, GBR, 8 – 2
2. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 7 – 3
3. Claire Leroy, FRA, 7 – 3
4. Anna Kjellberg, SWE, 6 – 4
5. Anne-Claire Le Berre, FRA, 6 – 4
6. Ekaterina Skudina, RUS, 5 – 5
7. Caroline Sylvan, SWE, 5 – 5
8. Johanna Larsson, SWE, 5 – 5
9. Claudia Pierce, NZL, 3 – 7
10. Alexa Bezel, SUI, 3 – 7
11. Anna Kjellgren, SWE, 0 – 10

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.
Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.

Info:
www.lysekilwomensmatch.se http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch
Twitter: LWMLYSEKIL #LWM2013
Instagram: @LWMLYSEKIL #LWM2013

Bilden:
Anna Kjellberg, SWE. Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Stena Sailing Team befinner sig nu i Chicago för att segla den fjärde deltävlingen i Alpari World Match Racing Tour. Halva säsongen har gått och efter en semester och hemmatävlingen i Marstrand laddar laget inför en avgörande vecka i USA.

Det har gått en månad sedan Stena Match Cup Sweden avgjordes på Marstrand, där var Stena Sailing Team blev utslagna i en jämn kvartsfinal mot Phil Robertson (NZL). En besvikelse som ändå är en dela av ett starkt facit eftersom laget tagit sig vidare från grundomgången i samtliga tävlingar under året. Efter en kort ledighet från segling samlade skepparen Johnie Berntsson laget förra veckan för ett par tränings pass mot Keith Swinton i Hälleviksstrand. Båten de seglade var TOM 28 vilket är just den båttyp som nu kommer användas i Chicago Match Cup.

– Vi kom hit till Chicago i fredags och har seglat träningsmatcher mot de andra lagen både igår och idag. Det känns bra, vi har både vunnit och förlorat och det är tydligt att vi måste vara på topp för att kunna få med oss ett bra resultat den här veckan, säger Johnie Berntsson som ser fram emot en publikvänlig tävling.

– Chicago är en häftig stad och vi seglar precis i city så arrangörerna slår på stort och väntar sig väldigt många åskådare. Om man ser till båtarna är de mindre och något kvickare än DS37:orna vi seglade på Marstrand. Tom 28:an är mer lik en jolle så man måste vara mer distinkt samtidigt som den är känsligare i hur man rör sig ombord.

Hittills har det varit olika segrare i de tre världscuptävlingar som seglats och fältet är väldigt jämt. I dagsläget ligger Stena Sailing Team på en niondeplats men med ett starkt resultat i Chicago är det inte långt upp till pallen. Sedan återstår en deltävling i Bermuda innan säsongen avslutas i Malaysia i december.

– Tävlingen i Chicago är viktig för alla för nu gäller det att skaffa sig ett så bra utgångsläge som möjligt inför Monsoon Cup, säger Johnie Berntsson som tycker att Stena Sailing Team lyft sig flera nivåer tack vare nysatsningen inför årets säsong.

– Vi är mycket mer samkörda i laget än förra året och det är nödvändigt för konkurrensen har hårdnat. Men hittills har det inte räckt hela vägen fram vilket betyder att vi måste bli bättre. Det är väldigt jämt i toppen och det är småsaker som avgör; nu vill vi se till att marginalerna är på vår sida.

Stena Sailing Team i Chicago Match Cup
Johnie Berntsson – Skeppare
Johan Barne – Taktiker
Björn Lundgren – Fördäck
Oscar Angervall – Trimmer
Följ Stena Sailing Team:
Hemsida – www.stenasailingteam.com
Alpari World Match Racing Tour – www.wmrt.com
Facebook – www.facebook.com/BerntssonSailingTeam
Twitter twitter.com/berntssonsail
Ställningen i världscupen:
http://www.wmrt.com/result/seasons-rankings.html

Följ tävlingen här:
http://new.livestream.com/WorldMRT/cmc13-qr1?query=awmrt&cat=event

Missa inte Search America´s Cup magasin, nu på onsdag 7 augusti klockan 19:30 i Kookaburra, Stenungsbaden Yacht Club. Gästerna den här gången är ingen mindre än Pelle Petterson, Tomas Wallin och Magnus ”Mango” Augustsson. Har du inte möjlighet att vara på plats kan du se programmet på webben.

Search America´s Cup magasin
America´s Cup är enligt många det största och allra mäktigaste inom seglingssporten. Och det mest prestigefyllda att vinna. Tävlingen ligger i den absoluta framkanten av seglingssporten och samlar de bästa seglarna samt den senaste tekniken. Årets upplaga, den 34:e, är utan tvekan omgången som kommer gå till historien som den mest innovativa genom tiderna. Omgången där man flyttade fram gränserna till det yttersta. På gott och ont.

Försvarare är Oracle Team USA och utmanare är svenska Artemis Racing, Emirates Team New Zealand och italienska Luna Rossa Challenge 2013. Sverige finns dessutom representerat i Red Bull Youth America’s Cup. Utmanarserien Louis Vuitton Cup är i full gång. Finalen startar i början av september.

Search Magazine sänder, i samarbete med Silverbullet Film, en serie program med fokus på America´s Cup där man tillsammans med inbjudna gäster lyfter fram intressanta aspekter och följer tävlingens händelseutveckling. På onsdag kl 19:30 går första avsnittet inför publik. Frida Zetterström håller i trådarna tillsammans med Fredrik Aurell från Search Magazine och inbjudna gäster den här gången är ingen mindre än Pelle Petterson, Tomas Wallin och Magnus ”Mango” Augustsson.

Fredrik Aurell ställer frågorna. Pelle, Tomas och Mango ger svaren.

KORT OM
Pelle Petterson
Pelle Petterson är det mesta tänkbara inom segling och olympier, världsmästare, designer och entreprenör är några av de titlar som han bär. Pelle deltog i America’s Cup både 1977 och 1980 som skeppare på den egendesignade båten ”Sverige”. Båda tävlingarna seglades med Tolvor. Pelle är även involverad i den aktuella upplagan genom svenska Artemis Racing.

Tomas Wallin
Tomas Wallin är ett välkänt namn i kappseglingskretsar, inte minst för sin satsning i America’s Cup. År 1992 var Stenungsbaden Yacht Club moderklubb för den svenska America’s Cup-utmanaren Tre Kronor, den tredje svenska båten som gett sig in i tävlingen. Tomas var en av de drivande krafterna bakom det svenska syndikatet i America’s Cup som avgjordes i San Diego i USA 1992. Det var första gången tävlingen seglades med IACC-båtarna och den svenska båten hette ”Tre kronor”.

Magnus ”Mango” Augustson
Göteborgaren Magnus ”Mango” Augustson har seglat professionellt i snart 20 års tid. Han representerade Sverige i Solingklassen på OS i Sydney 2000 och har deltagit i två Americas Cup; ett med Victory Challenge 2003 och ett med det Italienska Pradateamet 2007. Mango började segla för Artemis 2009 och har varit med i det intensiva arbetet med förberedelserna inför utmaningen i Americas Cup 2013. seglat med dem fram till som just nu befinner sig i San Fransisco och arbetar intensivt med Fredrik Aurell ställer frågorna. Mango ger svaren.

Hon har inte seglat matchracing sedan VM i Sverige i juni i fjol, men det uppehållet har tydligen gjort susen. Efter första dagens seglingar i round-robin (alla möter alla) i Lysekil Women’s Match, leder fransyskan Anne-Claire Le Berre tävlingen med lika många vinster som seglade matcher, fyra stycken.

– Det är tredje gången vi seglar här i Lysekil och vi gillar verkligen arenan och de stora båtarna (DS 37). Vi har väldigt roligt och känner faktiskt ingen press alls, kommenterar hon.

I likhet med flertalet övriga seglare tyckte dock Le Berre att tisdagens förhållanden i Lysekil, med vindstyrkor både omkring och väl över 10 m/s, som dessutom skiftade i riktning en hel del, var utmanande och tröttande för både muskler och hjärna:

– Ja, det var tufft att hantera båten och skota in seglen idag, men min besättning gjorde ett mycket bra jobb, berömmer fransyskan.

Även ryskan Ekaterina Skudina lovordade sin besättnings manövrer, som fungerade utmärkt trots mycket vind och inte mindre än fyra nationaliteter (tre ryskor, en slovenska, en danska och en svenska) ombord:

– Kommunikationen var en nyckel idag, även om jag behövde översätta en hel del från engelska till mina båda ryska gastar, skrattar Skudina, som hamnade precis utanför pallen i sin senaste regatta, VM i matchracing i Korea i juni.

– Vi förbättrade oss en hel del under dagen och seglade riktigt snabbt på undanvindarna.

Svenskorna Anna Kjellberg, Caroline Sylvan och Johanna Larsson, klubbkamrater från Göteborgs Kungliga SS, delar femteplatsen i Lysekil Women’s Match efter att alla tre vunnit två och förlorat lika många matcher under tisdagen. Larsson får ses som dagens överraskning efter att ha inlett med segrar både över Kjellberg, där hon tidigare ingick i besättningen, och över brittiskan Lucy Macgregor, som leder hela Women’s International Match Racing Series:

– Vi hade riktigt gott flyt i början, log Johanna Larsson, själv lite förvånad över de skalperna.

– Ja, vi visste väl inte riktigt vad vi kunde förvänta oss, erkänner hon.

Lucy Macgregor förlorade bara matchen mot Johanna Larsson, och skuggar nu ledande Le Berre på 4 – 1 i matcher:

– Det var en tuff dag och jag är rejält trött, men tjejerna i min besättning är förmodligen ännu mer slitna, konstaterade Macgregor, som verkade hoppfull inför de fortsatta seglingarna i Lysekil Women’s Match – Absolut, men det är fortfarande tidigt i regattan så mycket kan hända!

Lysekil Women’s Match fortsätter under onsdag och torsdag med grundomgången, bestående av en dubbel round-robin (alla möter alla två gånger). När alla besättningarna seglat 20 matcher vardera avancerar de åtta främsta till kvartsfinalerna, som seglas torsdag eftermiddag och fredag förmiddag. Semifinalerna går fredag eftermiddag och lördag förmiddag, innan det är dags för finalen på lördag eftermiddag. Då utses inte bara segraren i Lysekil Women’s Match, utan det står också klart vem som vinner hela Women’s International Match Racing Series. 100 000 dollar i prispengar ska fördelas.

Ställning i Lysekil Women’s Match 2013 efter en dags seglingar i round-robin (alla möter alla). Skeppare, nationalitet, vunna/förlorade matcher:
1. Anne-Claire Le Berre, FRA, 4 – 0
2. Lucy Macgregor, GBR, 4 – 1
3. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 2 – 1
4. Ekaterina Skudina, RUS, 3 – 2
5. Johanna Larsson, SWE, 2 – 2
5. Anna Kjellberg, SWE, 2 – 2
5. Caroline Sylvan, SWE, 2 – 2
8. Claire Leroy, FRA, 1 – 2
8. Claudia Pierce, NZL, 1 – 2
10. Alexa Bezel, SUI, 0 – 3
11. Anna Kjellgren, SWE, 0 – 4

Ställningen i Women’s International Match Racing Series inför Lysekil Women’s Match (skeppare/nationalitet/WIMR Series poäng). Macgregor, Kjellberg och Ulrikkeholm slåss om totalsegern.
1. Lucy Macgregor, GBR, 66
2. Anna Kjellberg, SWE, 61
3. Stephanie Roble, USA, 47
4. Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 44
4. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 44
6. Caroline Sylvan, SWE, 26
7. Tamara Echegoyen, ESP, 25
7. Klaartje Zuiderbaan, NED, 25
7. Claudia Pierce, NZL, 25
10. Julie Bossard, FRA, 22
11. Katie Spithill, AUS, 19
12. Alexa Bezel, SUI, 17
13. Merel Witteveen, NED, 15
13. Ekaterina Skudina, RUS, 15
15. Nicole Breault, USA, 10
16. Susannah Pyatt, NZL, 9
17. Milly Bennett, AUS, 8
18. Anna Kjellgren, SWE, 7
19. Madeline Gill, USA, 6
20. Anne Marit Hansen, NOR, 4
20. Sung-Eun Choi, KOR, 4
20. Morgane Dréau, FRA, 4

Info: http://www.lysekilwomensmatch.se/

Bilden:
Anna Kjellberg, till vänster, i tät match mot Johanna Larsson, som Johanna vann.

Greenline från den slovenska båtbyggaren Seaway Yachts presenterar en helt ny och spännande modell på 48 fot: Greenline 48 Hybrid. Båten kommer att visas i sjön till hösten, men redan nu har en del bilder och renderingar släppts.

Greenline var först med att i större skala serieproducera en riktig hybridbåt, Greenline 33. Båten väckte stor uppmärksamhet för sitt fina drivsystem och de moderna metoder med vilken den är byggd. Seaways är kända för att använda moderna plaster, vakuuminjicering och mycket fin design på sina skrov. 33:an är ett bra exempel på detta med sin luftiga inredning och båtens fina ”släpp” från vattnet.

Greenline 48 Hybrid blir lite annorlunda än både 33:an och 40-fotaren med namnet Greenline. Båten har vad som kallas tredje generationens hybridsystem som standard. Elsystemet ger 230V AC (växelström) hela tiden.

48 Hybrid får panoramautsikt 360 grader genom sina stora fönster och en mycket flybridge som blir mycket enkel att komma upp till. Ägarkabinen blir extra generöst tilltagen med separat badrum och dessutom får båten två rejäla gästkabiner.

Liksom tidigare modeller får den här båten ett öppet pentry, väl skyddade däckssidor etc.

För designen svarar Seaway Design med båtbyggeriet sköts av Seaway Yachts.

Tekniska data
Längd: 14,99 m
Längd skrov: 13,95 m
Bredd: 4,80 m
Djupgående: 1,00 m
Vikt: 13 200 kg
Kabiner: 3 plus salong
Dieseltank: 1 500 liter
Vattentank: 600 liter
Hålltank: 2 x 80 liter
Motorer / max fart:
2 x Volvo Penta D3-220, 16 knop
2 x Volvo Penta D4-300, 20 knop
2 x QSB 6,7-380, 23 knop
Räckvidd diesel: 1 000 Nm vid 7 knop
Elektrisk framdrift 60V: 2 x 14 kW
Generator: 2 x 10 kW
Toppfart el: 6 knop
Marschfart el: 4 knop
Räckvidd el: 20 Nm
Solpaneler kapacitet: upp till 1,4 kW
Hybridbatteri kapacitet vid 60V: 46 kWh
CE-klass: B
Info: www.bavariasverige.se

EM i havskappsegling, Avantime ORCi EM på Sandhamn, har nu avverkat två bankappseglingar och två havskappseglingar. Därmed återstår fem bankappseglingar under torsdag till lördag Tävlingen har lockat 550 seglare fördelade på 60 båtar från åtta nationer av olika typer och storlekar. Norska Camilla, estniska Amserv och svenska Team Arken Zoo leder respektive klass.

Under tisdagen startade havskappseglingsmomentet, vilket skiljer sig i distans för de tre olika klasserna beroende på båtarnas storlek.

De största båtarna i ORC 1 seglar 153 distansminuter, de mellanstora i ORC 2 seglar 98 och de minsta båtarna i ORC 3 seglar 84 distansminuter. Vindarna låg mellan 7-9 sekundmeter från syd. De första båtarna kom in vid 01.00 natten till onsdag och de sista passerade mållinjen strax efter klockan 10 på onsdag förmiddag.

Efter havskappseglingarna leder den norska båten Camilla, med skepparen Ole Martin Vordahl, i ORC 1. Den estniska båten Amserv, med skepparen Juss Ojala, leder i ORC 2 och bland de minsta båtarna i ORC 3 leder den svenska KSSS-båten Team Arken Zoo med skepparen Patrik Forsgren.

Tävlingarna inleddes under måndagen, med gynnsamma sydostliga vindar om 5-7 sekundmeter, med två bankappseglingsrace utanför Revengegrundet, Sandhamn.

Efter den första dagens seglingar ledde den norska båten Trucknor Wolfpack i ORC 1, den estniska båten Premium i ORC 2 samt ytterligare en estländsk båt, Sugar 2, i ORC 3. Marginalerna till övriga båtar var dock relativt små.

Hittills har årets mästerskap kantats av utmärkt seglingsväder, spännande race och nöjda seglare. Med ett par tävlingsdagar kvar och fem bankappseglingar ser de friska vindarna ut att hålla i sig. Tävlingarna är planerade att avslutas på lördag.

Foto; Malcolm Hanes.

Bild 1 och 2: Tight start i ORCi 3 med de minsta båtarna.
Bild 3: Camilla leder ORCi 1
Bild 4: Amserv leder ORCi 2
Bild 5: Team Arken Zoo leder ORCi 3

Här är de senaste uppdateringarna från Bryggcafeet i Grötvik.

Sommarsäsongen avslutas 1900 varje gång.

Tisdag – Johannes Brost – “efter Avalon”

Onsdag – ambassadör Karl-Olof Andersson, bördig från VARBERG och med den tuffaste UD posteringen i Pyongyang i NordKorea som efter sin kollega Lars Danielsson i Seoul – Sydkoreas framförande ifjol, samtalar om “NordKorea i nyheternas epicentrum”

Torsdag avslutas traditionsenligt vår sommarserie “Gäster på Bryggan” av Henrik von Sydow som “sommarsamtalar i Grötvik”

Säsongen avslutas program mässigt med besöket till Tylö fyr i samband med den internationella Fyrdagen, söndagen 18 aug. Mer info om detta speciella evenemang kommer i dagarna centralt från Svenska Fyrsällskapet.

Info: www.bryggcafeet.com

Team Anna Kjellberg (bilden) är laddade inför tuffa race i Lysekil. – Det är härligt att vara tillbaka i Lysekil och det är alltid gott när det inledande träningspasset är avklarat, nerverna lägger sig lite. Det var mycket roligt att segla med Marie Björling för första gången i går, hon har ju själv styrt under många år och min känsla är att vi är väldigt lika, säger Anna Kjellberg.

– Om möjligt är ännu lugnare än mig. Vi är redo för tävlingsstart, det kommer garanterat att bli tuffa race där det gäller att ge allt för att vinna! Startlistan denna vecka är det tuffaste hittills i år, och så ska det såklart vara när det är final för första gången i Women International Match Race Series.Vi ser fram emot en rolig vecka och hoppas på att bjuda publiken på många tajta och spännande race, säger Anna Kjellberg.

Idag tisdag startar Lysekil Women Match, världens största matchracingtävling för kvinnor på vattnet utanför Lysekil. Tävlingen är finalen i den nystartade första kvinnliga matchracingtouren Women International Match Racing Series.

Anna Kjellberg ligger på andra plats i serien efter brittiska Lucy Macgregor, och har chans att vinna touren totalt.
Tävlingen i Lysekil är speciell för Anna, då hon vann VM brons i Matchracing i Lysekil 2009. Teamets nära och kära är på plats i Lysekil med stor hejarklack, och sedan hoppa steamet på stort stöd från publiken på klipporna.

Teamet denna segling består av:
Marie Björling, Linnéa Wennergren, Karin Almquist, Annie Wennergren, Annika Carlunger och Anna Kjellberg.

Twitter: teamannaswe
Instagram: teamannaswe
Facebook Team Anna Kjellberg -SWE Match Race Challenge

Den Internationella Fyrdagen firades första gången år 2002 och firas sedan dess varje år den söndag (även lördag på vissa platser) som infaller under den tredje hela helgen i augusti.

Världens fyrar är unika maritima byggnadsminnen. Många större f.d. bemannade fyrars framtid är på sikt osäker då alla troligtvis inte kommer att kunna bevaras. Med största sannolikhet kommer inte heller några fler bemannade fyrplatser att uppföras. Under den Internationella Fyrdagen försöker därför Svenska Fyrsällskapet, lokala fyrföreningar och Sjöfartsverket öppna så många fyrar som möjligt så att intresserade har möjlighet att besöka en del av Sveriges unika maritima kulturarv.

Förra året hölls 74 fyrplatser i Sverige öppna vilka besöktes av tillsammans fler än 11.200 personer. Förutom i Sverige firas dagen bland annat i: Australien, Belgien, Danmark, England, Finland, Holland, Irland, Mexico, Polen, Skottland, Tyskland, USA och Wales. Fyrdagen är synnerligen populär i Sverige och normalt har vi fler fyrar öppna och fler besökare än vad resten av världen har tillsammans!

Förutom möjligheten att besöka alla öppna fyrar pågår det även olika kringaktiviteter på flera fyrplatser. På vissa fyrplatser kan man köpa något att äta och dricka men annars rekommenderar vi att man tar med egen förtäring. Kom ihåg att flera av ovan nämnda fyrar är belägna på öar. Kontrollera om det ordnas sjötransport, vad det kostar i så fall och hur du bokar båtresan. Vädret kan också orsaka att vissa platser inte kan besökas.

Under samma augustihelg arrangerar även världens radioamatörer sin årliga fyrradioweekend. De bemannar ett flertal fyrplatser (år 2012 bemannades 471 fyrplatser varav 22 i Sverige) runt världen med radioamatörer som talar med varandra via kortvågsradio. Läs mer om radioamatörernas fyrweekend på hemsidan: http://www.illw.net

Svenska Fyrsällskapet hoppas att du under helgen 17-18 augusti besöker någon eller några av nedanstående 70-tal fyrar. Vi har listat deltagande fyrar med början längst upp i norr från finska gränsen sedan runt vår kust upp till gränsen mot Norge och avslutar med några fyrar i Vänern och Vättern. Fyrarna är normalt öppna mellan 12 – 16 men viss lokal variation av öppettider kan förekomma och i så fall har vi skrivit detta efter fyrnamnet. Flera fyrar är öppna både på lördag och söndag och i så fall står det (L+S) efter fyrnamnet. Det finns även ett par fyrar som är öppna en annan dag istället för 17-18 augusti och ett par håller på att repareras så att man inte kan öppna fyren. Detta är i så fall angivet på respektive fyr

Mer information om de olika fyrplatserna och hur man kommer dit finns på Svenska Fyrsällskapets hemsida www.fyr.org Klicka på knappen FYRAR i vänster kolumn.

Klicka därefter på översta raden ”Svensk Fyrkarta av Leif Elsby” (www.fyr.org/SvFyrkartaLE.htm)
Klicka sedan vidare på kartan på namnet på de olika fyrarna.

När världens största regatta för segelfartyg avslutades i Szczecin i helgen tog den svenska briggen Tre Kronor af Stockholm hem silvermedaljen i A-klassen för de största fartygen. Det har varit en tuff segling med tidvis hårda vindar och såväl fartyg som besättning har fått visa vad de går för vilket de gjort med den äran.

Tre Kronors prestation har uppmärksammats mycket av såväl medtävlande som av tävlingsledningen eftersom det inneburit en inbrytning i toppen där de norska fartygen annars haft en dominerande ställning. Många uttrycker sin beundran för fartygets vackra linjer och det skickliga sätt som hon seglas på. Samtidigt har Tre Kronor fått mycket uppskattning för det miljöengagemang som hon står för genom Initiativet Hållbara Hav.

Ungdomar för Östersjön
The Tall Ships´ Races är en segling för ungdomar och ombord på Tre Kronor har ett femtiotal ungdomar från Fryshuset, Cirkus Cirkör och Marina Läroverket medverkat tillsammans med den ordinarie besättningen. Ungdomarna har fått vara med och delta i det mesta av arbetet ombord från att sätta och trimma seglen till disk och städning. Satsningen ingår som en del i Initiativet Hållbara Hav och målet med seglingen är att väcka intresse och engagemang för Östersjön bland ungdomarna.

Fem kilometer Crew Parade
Som avslutning för hela The Tall Ships´ Races genomfördes den traditionella ”Crew Parade” med närmare 3000 ungdomar i ett 5 km långt tåg. Briggens ungdomar och besättning gjorde en enastående uppvisning. Med tema Hållbara Hav hoppade, dansade, kröp och simmade fiskar, maneter, krabbor, en bläckfisk, ett fisknät fullt med skräp och mycket mer, allt under ledning av Kung Neptun.

Medverkar i forskning om Östersjön
Under racet har Tre Kronor också samlat in vattenprover för att kartlägga förekomsten av läkemedelsrester och miljögifter i Östersjön. Provtagningen sker i samarbete med Stockholms universitet och kommer att redovisas under Initiativet Hållbara Havs seminarium den 5 september på Kastellholmen.

The Tall Ships´ Races är världens största regatta för segelfartyg samtidigt som det är ett av världens största publika evenemang där antalet besökare räknas i miljoner i de fyra städer som står som värdar för racet, nästan i klass med sommar-OS och fotbolls-VM. Fartygen tävlar i fyra klasser varav A-klassen är de största fartygen och den mest prestigefyllda klassen. Totalt medverkar drygt hundra fartyg och man räknar med att runt 6 000 ungdomar från 30 länder medverkar. Målet med The Tall Ships´ Races är att föra samman ungdomar från olika länder och verka för vänskap och förståelse över nationsgränserna.

Med utgångspunkt från Upernavik har Ola Skinnarmo nu påbörjat letandet efter Adolf Erik Nordenskiöld svenska polarhistoriska stolthet Vega som sjönk 1903 någonstans i Melvillebukten utanför Grönland.

Utanför Upernavik, Grönland, den 6 augusti 2013 – Efter en och en halv månad och 3000 sjömil ankom Ola Skinnarmos Vega Greenland expedition i förra veckan Upernavik, den sista civiliserade utposten på Grönlands västkust. Med utgångspunkt härifrån har man nu påbörjat sökandet efter Adolf Erik Nordenskiöld svenska polarhistoriska stolthet Vega med avancerad teknisk utrustning (AUV, sideskanner mm) som expeditionens förlängda arm under ytan.

– Positionen som Vegas kapten hävdas uppgett i sjörättsförhöret när de kom hem var N 74°23 – W 58°45. Det är vad vi utgått ifrån. Nu skannar vi av sjömil efter sjömil av havsbotten runt om och analyserar informationen. Jag har skidat till både Syd- och Nordpolen och seglat genom Nordostpassagen, men det här är min mest utmanande expedition hittills. Botten är rejält kuperad så med lite fantasi kan man se båtar överallt, säger Ola Skinnarmo

Under den närmaste veckan försöker man hitta spår av Vega med utrustningen på båten. Därefter används en undervattenrobot för att djupare analysera de mest intressanta spåren. Förhoppningen är att man finner Vega inom två veckor.

– Med ombord har vi forskarna Martin Jakobsson och Larry Mayer som under resan samlat data om shelf-isar utmed Grönlands kust. Även om vi nu inte hittar Vega så är de redan nöjda med den insamlade datan vilket gör expeditionen framgångsrik. Men det innebär inte att jag är nöjd, fortsätter Ola.

Sökandet går att följa på http://www.skinnarmo.com/mina-aventyr/expedition-vega-2013/.

Adolf Erik Nordenskiöld blev 1879 den förste någonsin att segla från Atlanten i väst till Berings hav i öst genom Nordostpassagen. Hans fartyg Vega var en bidragande orsak till succén. Det var också i Vegas spår genom Nordostpassagen som Olas senaste expedition gick 2009.

Info: www.skinnarmo.com för mer information.

Bilderna:
Martin Jakobsson och Ola Skinnarmo. Foto: Glenn Mattsing.

Analyserande av havsbottnen för att finna spår av Vega.

Test av sökningsutrustningen i Upernavik. Foto: Glenn Mattsing.

Under Västerhavsveckan mellan den 3 och 11 augusti sker många spännande aktiviteter på Havets Hus och i Lysekil. Hajsläpp, nattvandringar i akvariet, visningar av en fiskebåt och exkursioner med forskningsfartyg är några exempel. Förutom alla arrangemang ute i kommunen kommer vi att finnas i ett stort tält, mitt i evenemangsområdet för segeltävlingarna Lysekil Women’s Match

För femte året arrangeras Västerhavsveckan med hjälp av Västra Götalandsregionens miljönämnd. I år inträffar den mellan den 3-11 augusti. Längs hela kusten, från Göteborg till Strömstad och i Lidköping vid Vänern, bjuds det på 100-tals roliga, spännande och intressanta upplevelser för stora och små. Alla med Västerhavets miljö i fokus. I Lysekil kommer de flesta aktiviteter hända mellan 5 och 10 augusti. Aktiviteterna i Lysekil arrangeras bland annat av Havets Hus i Lysekil AB, Göteborgs Universitets – Sven Lovén Center Kristineberg, Lysekils kommun och SLU – Havsfiskelaboratoriet.

På måndag den 5 augusti kl 14.30 invigs Västerhavsveckan i Lysekil med traditionsenligt hajsläpp av småfläckig rödhaj utanför Havets Hus. Hajen är född och uppvuxen på Havets Hus och föräldrarna och småsyskonen får stanna kvar i anläggningen. Hajen är märkt för att man vid en eventuell återfångst ska kunna få reda på mer om hur de lever. Genom att sätta ut märkta hajar i det fria hoppas vi på Havets Hus kunna bidra till att öka kunskapen om småfläckiga rödhajars levnadsvanor och migrationsmönster.

Nedan finns exempel på aktiviteter som kommer att ske. Vissa aktiviteter är gratis och för andra tas en avgift ut. Läs mer på Havets Hus eller Västerhavsveckans hemsida: www.havetshus.se alt http://vasterhavsveckan.se/kommuner/lysekil/.

Visning av fiskebåten Sandö. Besök LL 253 Sandö som är en av Sveriges sista större träfiskebåtar.

Båttur med ROV. Följ med fartyget M/S Soten och se livet djupt under ytan direkt via en liten undervattensrobot som filmar djurlivet.

Hajsläpp! I Lysekil inviger vi Västerhavsveckan med det numera traditionsenliga Hajsläppet! På Soten kan man se hajsläppet under ytan med hjälp av en undervattenskamera (ROV). Barnen får rita havets djur.

Västerhavsveckan på Lysekil Women’s Match. Vi kommer att finnas i ett stort tält mitt i evenemangsområdet för segeltävlingarna.

Västerhavsveckans havsverkstad. Lär känna djuren i klappakvariet, experimentera mm i evenemangsorådet i havsbadsparken.

Nattvandring på Havets Hus. Vad gör djuren på nätterna?

Exkursion med forskningsfartyg. Häng med på exkursion ombord på forskningsfartyget Oscar von Sydow!

Krabbspötillverkning. Kom till oss så hjälper vi dig att tillverka ditt eget krabbfiskespö!

Krabbfisketävling. Under Västerhavsveckan i Lysekil kan du tävla i krabbfiske!

Klappakvarium i Västerhavsveckans tält. Passa på att klappa på några av havets invånare när du besöker Västerhavsveckans tält.

Temaguidning på Havets hus. Vi bjuder på olika teman varje dag som tar avstamp i något av våra akvarier.

Rita havets djur. Lär om djuren i Västerhavet på ett roligt och innovativt sätt

Öppna portar på Lovéncentret Kristineberg. Välkommen till öppet hus på en av världens äldsta marina forskningsstationer.

Sälsafari från Lysekil. Följ med fartyget M/S Soten ut i skärgården och titta på sälar och sjöfåglar.

Strandskola Minior i Lysekil. Under tre förmiddagar kan du som är mellan 7 och 12 år delta i vår strandskola.

Idag måndag samlas Europaeliten i havskappsegling i Sandhamn för att segla om europamästartiteln i tävlingsklassen ORCi. Thomas Blixt, skeppare på den svenska båten Blixt Pro Sailing TP52, är en av favoriterna inför mästerskapet .

– Vi kommer väl förberedda med en vältrimmad besättning, bra båt och nya segel och tänker segla för ett guld, säger KSSS-skepparen.

Europamästerskapet i Sandhamn arrangeras av KSSS och seglas i Sandhamn hela veckan 5-10 augusti. Kappseglingen är en av de stora höjdpunkterna på den svenska seglingssäsongen 2013. 61 båtar från sex nationer i tre tävlingsklasser är anmälda till EM i ORCi, som är elitklassen i havskappsegling.

Med en 36 timmar lång och en andra kortare havskappsegling samt sju bankappseglingar utanför Sandhamn ska det avgöras vem som blir Europas bästa havskappseglingsteam.

Av svenskarna är Thomas Blixt, fjolårets SM-segrare och silvermedaljör i VM, och Ralf Aspholm, årets svenska mästare, två av toppfavoriterna.

Thomas Blixt startar med sitt 14-mannateam Blixt Pro Sailing med en av de snabbare och större båtarna, en 18 meter lång TP52 som är byggd helt i kolfiber.

– Vi känner oss väl förberedda, har ett samtrimmat team och målsättningen är att vinna EM-guld, säger Thomas Blixt, som bor i Sollentuna och seglar för KSSS.

EM inleds på måndag med en bankappsegling följt av havskappsegling tisdag-onsdag och därefter bankappseglingar fram till avslutningen på lördag.

Laser Master i Borstahusen var en stor framgång för GKSS duktiga laserseglare. I tuff konkurrens med ett startfält på 180 deltagare från 25 länder lyckades Stefan Nordström ta silvermedalj i den största klassen standard master, och i radialklassen vann Agneta Jonsson, GKSS klassen Women Master med Yvonne Malmsten, GKSS som tvåa.

I den största klassen Standard Master (deltagare mellan 45-54 år) med ca 60 deltagare var det en
mycket jämn kamp genom hela regattan. Inför sista dagen ledde Christian Gunni Pedersen från
Danmark en poäng före Stefan Nordström, GKSS och Andreas John från Tyskland ytterligare 8
poäng efter. Sista dagen blev precis så spännande som en bra tävling skall vara och när sista
seglingen fick avbrytas efter första undanvinden pga för lite vind hade Stefan Nordström guldet
och Christian silvret. Mästerskapet avbröts därefter och därmed tog dansken guldet, Stefan silvret
och Andreas Willim från Tyskland tog bronset före sin landsman.

I Radialklassen vann Agneta Jonsson, GKSS Women Master med Yvonne Malmsten, GKSS som tvåa.
Trea blev Silvia Ravetllat från Spanien. Agneta seglade mycket imponerande i det 72 båtar stora
startfältet i Radial och hade lägst poäng av alla startande.

I Standard Apprentice-klassen (deltagare mellan 35-44 år) var det till en början en tuff fight mellan
Maciej Grabowski från Polen och Niklas Edler från Sverige som varvade 1:a och 2:a platser mellan
varann. Mot slutet på mästerskapet gled dock Polacken iväg och knep guldet 5 poäng före Niklas.
Bronset gick till Martin Wigforss som avslutade mästerskapet starkt med en 2:a och en 1:a.

För kompletta resultat se följande länk:
http://www.teamboss.se/events/EUROPEANLASERMASTERCHAMPIONSHIP2013/Results/tabid/45
4/Default.aspx

Foto: Mats Svensson Borstahus Bild.

För första gången har en dam vunnit senior-SM i vindsurfing. Den som stod för bedriften var 16-åriga Andrea Holm från Stockholmsklubben KSSS som efter en storstilad avslutning kunde bärga guldet i Kona One-klassen när seglingarna idag avslutades på vattnen utanför Båstad. Bakom sig i resultatlistan hade hon idel herrar, varav två världsmästare. Andrea Holm ligger tvåa på världsrankingen och vann tidigare i somras junior-SM där hon slog alla killar.

Årets svenska mästerskap avgjordes i klassiska seglingsvatten utanför Båstad med totalt 45 seglare på startlinjen, varav två tidigare världsmästare.

Förhållandena under helgen var mycket utslagsgivande med omväxlande vindar och krävande vågor. Den som bäst bemästrade förhållandena var rekordunga Andrea Holm. Hon lyckades hålla samtliga herrar bakom sig och vann den helt avgörande finalen efter övertygande segling.

– Jag är överlycklig. Det är mitt första guld i seniorsammanhang. Jag visste att jag hade chansen samtidigt som konkurrensen var stenhård. Idag hade jag marginalerna på min sida och det räckte hela vägen, berättar Andrea Holm.

Kona One är en av världens största vindsurfingklasser där herrar och damer tävlar tillsammans. Det är en entypsklass vilket innebär att innebär att alla seglare tävlar på identiska brädor. Segelstorleken bestäms av seglarens vikt. Allt för att ge så rättvisa förhållanden som möjligt vid start. Sverige har varit mycket framgångsrikt internationellt de senaste åren med bland annat två VM-guld. Vid årets VM i Quebec tidigare i somras var den nyblivna svenska mästarinnan en försmädlig tjuvstart från att, som första dam någonsin, vinna Kona-klassen.

– Vi har haft en målmedveten satsning för att matcha fram ett antal unga talanger. Andrea är en av de främsta och har allt som behövs för att en dag nå OS. Det är glädjande när detta arbete bär frukt och vi ser med stor tillförsikt mot framtiden, berättar Johan Fallenius, ordförande i Svenska Kona One-förbundet.

Andrea Holm har bakgrund som jolleseglare i Optimistklassen där hon under flera år haft stora framgångar. För tre år sedan bytte hon klass och har de senaste åren satsat intensivt som vindsurfare och har nått internationell toppklass på rekordtid.

– Att segla internationellt har utvecklat min segling. Jag har gått framåt mycket den här säsongen, både tekniskt och taktiskt. Min bakgrund som jolleseglare hjälper mig mycket ute på banan, förklarar Andrea.

SM-silvret vanns av rutinerade Ulf Antonsson från Varbergs Segelsällskap före årets världsmästare Björn Holm från Kungliga Segelsällskapet, på bronsplats. SM-seglingarna hade också status som Skandinaviskt mästerskap. Andrea vann här före den danske vindsurfinglegenden Tim Aagesen, tidigare världsmästare i Kona One och med ett flertal VM-tecken från olika vindsurfingklasser under tre decennier.

Bilder (Foto: Sailing Båstad)
Andrea Holm – Svensk och skandinavisk mästare 2013 i vindsurfing, Kona One-klassen.

För samtliga resultat – SM-veckans hemsida: http://sailingbastad.se/seglarveckan-2013/final-kona/

Topprankade matchracingbesättningar från Danmark, Storbritannien, Ryssland, Schweiz, Frankrike, Nya Zeeland och förstås Sverige fick under måndagen ett par timmars träningssegling i DS 37-båtarna som används i Lysekil Women’s Match. Och all publik som gett sig ut på Släggös klippor fick en försmak av veckans underhållning.

Nu väntar några dagars tuffa fighter innan 100 000 dollar i prispengar kan fördelas efter lördagens final. Titelförsvarare i Lysekil Women’s Match är danska världsettan Camilla Ulrikkeholm, som nyligen tog VM-silver i Korea och ligger fyra på Women’s International Match Racing Series:

– Det blir riktigt tufft här i Lysekil i år och vi kan inte ta något för givet. Nu ska det bli skönt att få komma igång och se var vi står, tycker hon.

Brittiska OS-seglaren och världsmästarinnan från 2010, Lucy Macgregor, tyckte att måndagens träningspass avlöpte odramatiskt:

– Ja, det var inga konstigheter trots ett par nya besättningsmedlemmar, så jag ser verkligen fram emot den här veckans seglingar, säger Lucy, som senast seglade på de bohuslänska vattnen 2009 när Lysekil Women’s Match också var VM.

Macgregor vann i våras premiärtävlingen i nyinstiftade Women’s International Match Racing Series i franska Saint Quay de Portrieux, och toppar nu serietabellen medan Ulrikkeholm håller fjärdeplatsen. Tillsammans med svenska Anna Kjellberg utgör de den trio som har chans att ta hem totalsegern i den internationella serien, som efter deltävlingar i Frankrike, Korea, Danmark och USA nu är framme vid finalen i Lysekil. Kjellberg har deltagit i alla seriens evenemang, men seglar nu i Lysekil igen för första gången sedan VM-silvret här 2009:

– Vi har längtat länge efter att få komma tillbaka till Lysekil, och jag tycker det är extra roligt nu när jag kunnat förstärka besättningen med min idol, skrattar Anna och nickar mot Marie Björling Duell, mångårig världsetta och flerfaldig VM-medaljör i matchracing strax efter millennieskiftet. Björling Duell har tagit plats som taktiker i Kjellbergs besättning under Lysekil Women’s Match.

– Det fina med segling är att det alltid finns mer att lära, och nu ska jag lära mig något nytt, kommenterar Marie med ett stort leende.

Startfältet i Lysekil Women’s Match 2013 (skeppare/nationalitet/världsranking):
Camilla Ulrikkeholm, DEN, 1 (titelförsvarare i Lysekil) Lucy Macgregor, GBR, 2 Ekaterina Skudina, RUS, 5 Alexa Bezel, SUI, 6 Claire Leroy, FRA, 8 Anna Kjellberg, SWE, 9 Caroline Sylvan, SWE, 13 Claudia Pierce, NZL, 21 Anne-Claire Le Berre, FRA, 27 Anna Kjellgren, SWE, 39 Johanna Larsson, SWE, 68

Ställningen i Women’s International Match Racing Series inför Lysekil Women’s Match (skeppare/nationalitet/WIMR Series poäng). Macgregor, Kjellberg och Ulrikkeholm slåss om totalsegern.
1. Lucy Macgregor, GBR, 66
2. Anna Kjellberg, SWE, 61
3. Stephanie Roble, USA, 47
4. Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 44
4. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 44
6. Caroline Sylvan, SWE, 26
7. Tamara Echegoyen, ESP, 25
7. Klaartje Zuiderbaan, NED, 25
7. Claudia Pierce, NZL, 25
10. Julie Bossard, FRA, 22
11. Katie Spithill, AUS, 19
12. Alexa Bezel, SUI, 17
13. Merel Witteveen, NED, 15
13. Ekaterina Skudina, RUS, 15
15. Nicole Breault, USA, 10
16. Susannah Pyatt, NZL, 9
17. Milly Bennett, AUS, 8
18. Anna Kjellgren, SWE, 7
19. Madeline Gill, USA, 6
20. Anne Marit Hansen, NOR, 4
20. Sung-Eun Choi, KOR, 4
20. Morgane Dréau, FRA, 4

WIMR Series
Evenemangen som tillsammans bildar 2013 års Women’s International Match Racing Series är:
• Saint Quay Women’s Match Racing, seglades den 15 – 19 maj i St Quay, Frankrike. Båttyp: Elliott 6m.
• Busan Cup International Women’s Match Race, seglades den 6 – 9 juni i Haeundae Beach, Sydkorea. Båttyp: Bakewell-White K30.
• Danish Open Ladies Cup, seglades den 20 – 23 juni i Skovshoved, Danmark. Båttyp: J/80.
• New York Women’s Invitational, seglades den 11 – 14 juli i Oakcliff, USA, Båttyp: SM 40.
• Lysekil Women’s Match, seglas den 5 – 10 augusti i Lysekil, Sverige. Båttyp: DS 37.

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.

Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Thun Tankers, med Lysekils Kommun som värdstad.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

Foto: Dan Ljungsvik/LWM13.

Axlarna är den delen av kroppen där vi oftast bränner oss. Sex av tio personer säger att de oftast bränner sig just på axlarna. Näst vanligast är ansiktet följt av ryggen och armarna. Det visar Strålsäkerhetsmyndighetens webbundersökning om solvanor bland 2 100 personer.

Var tionde person uppger även att de alltid eller ofta bränner sig i solen.

– Det är viktigt att undvika att bränna sig eftersom du riskerar att få hudskador som på sikt kan utvecklas till hudcancer, säger Roshan Tofighi, utredare på Strålsäkerhetsmyndigheten.

Framför allt bör barn och ungdomar undvika att bränna sig eftersom det finns en stark koppling mellan att ofta bränna sig i yngre år och att drabbas av malignt melanom som är den farligaste formen av hudcancer.

Enligt myndighetens webbundersökning verkar yngre bränna sig oftare än äldre. Drygt 15 procent i åldern 18-34 år uppger att de alltid eller ofta bränner sig i solen. Motsvarande siffran i åldern 50-65 år är drygt fem procent och för hela landet tio procent.

– Ett bra sätt att skydda sig mot solen är att använda kläder och att vara i skuggan mitt på dagen när solen är som starkast, säger Roshan Tofighi.

Bland både kvinnor och män är axlarna den del av kroppen där vi bränner oss mest. Kvinnor verkar dock bränna axlarna lite oftare än männen – 70 procent av kvinnorna, jämfört med 52 procent av männen. Däremot bränner männen hjässan oftare – 18 procent, jämfört med fyra procent av kvinnorna.

Undersökningen visar att vi verkar ha blivit bättre på att skydda oss mot solen idag, jämfört med för fem år sedan. Fyra av tio (39 procent) säger att de använder solskyddskräm i större utsträckning. Nästa lika många, 36 procent, uppger att de väljer att vara i skuggan när solen är som starkast.

– Det är bra att allt fler skyddar sig mot solen när den är som starkast. Däremot är det viktigt att komma ihåg att solskyddskräm ska användas som komplement till andra solskydd eftersom det är lätt att tro att man kan vara längre i solen än vad man faktiskt kan utan att bränna sig, säger Roshan Tofighi.

Här är det vanligast att vi bränner oss
1. Axlarna (61)
2. Ansiktet (28)
3. Ryggen (24)
4. Armarna (21)
5. Näsan (18)
(Andel i procent. Möjligt att ange 1-3 svarsalternativ)

Ökad användning av solskydd nu, jämfört med för fem år sedan
1. Solskyddskräm (39)
2. Skugga när solen är som starkast (36)
3. Kläder (27)
4. Inomhus när solen är som starkast (22)
(Andel i procent som uppger en ökad eller kraftigt ökad användning)

Undersökningen är genomförd som en webbundersökning av Intellecta/Userneeds på uppdrag av Strålsäkerhetsmyndigheten. Totalt har 2 100 personer tillfrågats. Respondenterna är 18-65 år. Undersökningsperioden var 31 maj-14 juni 2013.
Myndighetens solråd
• Undvik solen mitt på dagen (kl. 11.00–15.00) när solen är som starkast
• Använd kläder, solhatt och solglasögon som solskydd
• Använd solskyddskräm som komplement där kläder inte skyddar