Nyheter

Finska Sjöräddningssällskapet har beställt en snabb commuter av Paragon Yachts AB till skolningscentret på Bågaskär utanför Helsingfors. Räddningsbåten färdigställs under våren 2010 och presenteras vid Allt för Sjön 2010, båtmässan i Älvsjö i mars i Stockholm.

Paragon 25 är 8,1 meter lång och 3meter bred, med en toppfart på 35 knop. Båten tar åtta personer och har en räckvidd på 200 sjömil.

Båten utrustas med Finska Sjöräddningssällskapets elektronik- och räddningsutrustning.
Med den kan båten tjänstgöra som sällskapets skolningsbåt och användas vid sjöräddningsuppdrag. Båten tillverkas vid varvet i Terjärv, Finland och levereras till Sjöräddningen i mars 2010.

Paragon 25 kostar 111 000 Euro, som Reijo Rautauoma donerar till Sjöräddningssällskapet. Reijo Rautauoma är sällskapets största privata bidragsgivare. Han har bland annat finansierat Helsingfors PV5-klassens räddningsfarkost.

Kommentarer

"NISSE PÅ KBV" 23:11:29 2009-12-05

Önskar att SSRS i Göteborg vore lika kloka
som våra grannnar i Finland. Nä för här skall
det byggas egna idiot båtar, Ja det är nog en
prestige fråga. ps GÖTEBORG är på baksidan.

Olof Malmlöf 18:59:47 2009-12-07

Smma med vårt försvar. Skall alltid ha "egna" versioner av helikoptrar, fordon och annat. Konstigt

Infrastrukturminister Åsa Torstensson har i dag under den internationella sjöfartsorganisationen IMO:s generalförsamling i London skrivit under Sveriges anslutning till barlastvattenkonventionen. Sverige blir därmed tredje EU-land att ansluta sig till konventionen.

Regeringen överlämnade den 7 juli en proposition om Sveriges anslutning till och genomförande av barlastvattenkonventionen till riksdagen, som biföll regeringens förslag.

Det är känt sedan länge att om nya skadliga arter får fäste i en miljö kan de ekologiska och ekonomiska konsekvenserna bli mycket stora, då det är näst intill omöjligt att återställa miljön. Förutom negativ påverkan på fiske, turism och rekreation, kan till exempel vissa musslor täppa till intag och utsläpp av vatten till industrier, vattenverk med mera.

– Det är oerhört viktigt att vi skyddar vår marina miljö och förhindrar att ytterligare arter etablerar sig i Östersjön och Nordsjön. Jag kommer därför att i bilaterala samtal med mina kollegor runt om i världen verka för att fler stater ansluter sig till konventionen, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Nytt regelverk
Vid barlastvattenkonventionens ikraftträdande (som kräver minst 30 stater som motsvarar minst 35 procent av världstonnaget), kommer ett helt nytt regelverk för hantering och kontroll av barlastvatten att införas, i enlighet med de internationella reglerna, som förhandlats fram inom ramen för den internationella sjöfartsorganisationen 2004.

De nya reglerna innebär att fartygs barlastvatten måste hanteras på ett sådant sätt att spridning av skadliga organismer och patogener, det vill säga organismer som orsakar sjukdom hos annan organism, till exempel virus, bakterier, urdjur och svampar, minimeras. De nya reglerna gäller i första hand för fartyg som går i internationell trafik, men även nationell trafik kan omfattas om det skulle anses nödvändigt, till exempel för att skydda vattentäkter.

Tillgång för svenskt näringsliv
Fartyg använder vatten för att stabiliseras. Det nya regelverket innebär att barlastvattnet antingen måste skiftas till havs på ett visst avstånd från land och ett visst djup eller i särskilda inrättade områden, renas ombord på fartygen eller lämnas till särskilda mottagningsanläggningar i land.

– Barlastvattenkonventionen är särskilt glädjande för svenskt näringsliv då vi har svenska företag som ligger långt framme i utvecklingen av system för rening av barlastvatten, säger Åsa Torstensson.

Tack vare ett avtal med Hansen Racing erbjuder nu Autoexperten sina kunder reservdelar även till amerikanska fordon.

– Hansen Racing är Sveriges äldsta och största företag specialiserat på import av reservdelar till både USA-bilar, truck, vans och marinmotorer. Att teckna avtal med dem är både hedrande och spännande. Det är ett respekterat familjeföretag med stor kunskap i branschen, säger Ted Öqvist, VD för Autoexperten.

Hansen Racing AB grundades av Carl Hansen 1966. I dag sitter Mistral Hansen, Ken Hansen, William Hansen och Ted Hansen i styrelsen.

– För oss är service, kvalitet, ansvar, trygghet och ekonomi viktiga ledord och Autoexperten har ett koncept som tilltalar oss. Avtalet omfattar hela vårt sortiment av bildelar och marindelar samt truck- och van-delar, säger Mistral Hansen, VD på från Hansen Racing.

När det gäller bildelar har Hansen Racing i dag ett brett utbud med över 60 000 reservdelsnummer i lager. På marinsidan ligger inriktningen främst på inom- och utombordsmotorer med kringutrustning och en del tillbehör till dessa.

Autoexperten har 69 butiker för försäljning av tillbehör och reservdelar till bilar samt verkstadsutrustning till bilverkstäder. 330 verkstäder är knutna till verkstadskedjan Autoexperten verkstad.

– Totalt har vi över 340 000 artiklar i sortimentet som kan levereras inom 24 timmar, säger Ted Öqvist.

Kustbevakningen har fått i uppdrag av regeringen att ställa ett av sina sjöövervakningsflygplan med personal till förfogande för EU:s marina insats Atalanta utanför Somalias kust. Kustbevakningens deltagande inleds under första halvåret 2010 och ska pågå under högst fyra månader.

– Det är glädjande att Kustbevakningen har kompetens och teknik för att bidra till säkra mattransporter, säger Kustbevakningens gd Judith Melin, som också ser värdet av att Kustbevakningen härigenom får ytterligare erfarenhet av arbete i internationella sammanhang.

Operation Atalanta är den första marina EU-gemensamma insatsen i EU:s historia och ska förhindra piratattacker mot livsmedelstransporter, handelssjöfarten och stävja piratattacker i Adenviken och utanför Somalias östkust.

Kustbevakningens uppgifter i Operation Atalanta blir att upptäcka, dokumentera och rapportera brottslig verksamhet. Myndighetens flygplan tillhör världens mest avancerade och lämpliga flygplan för ändamålet. De är utrustade med toppmodern teknisk utrustning och har den räckvidd som behövs. Ett flygplan med besättning från Kustbevakningen kommer att ställas till EU:s förfogande, under EUNAVFORs ledningsorganisation. Detta kommer att ske någon gång under första halvåret 2010 och pågå under högst fyra månader. Under en sådan tidsbegränsad period är det möjligt för Kustbevakningen att också planera för en tillräcklig operativ flygverksamhet på hemmaplan.

– Nu går mina medarbetare med stöd av andra myndigheter in i en intensiv planeringsfas för att personalen på ett säkert och effektivt sätt ska kunna fullfölja uppgiften, säger Judith Melin.

Vid frågor kring Kustbevakningens planering för ett deltagande i Operation Atalanta, för flyg- och flygtekniska frågor och för säkerhetsfrågor se kontaktuppgifter till höger.

En av Sveriges mest legendariska veteranbåtar, den omskrivna Petterssonbåten Viking X, kommer att visas på Båtmässan i Göteborg, 6–14 februari 2010. Viking X ingår i Sjöhistoriska Museets samlingar och det är första gången båten ställs ut på en mässa. Den kommer att finnas i Båtmässans speciellt uppbyggda träbåtshall, tillsammans med många andra vackra träbåtar.

Det intressanta med Viking X är att den är i originalskick.

– Den är mycket varsamt renoverad, egentligen bara lackad, säger Pierre Dunbar, ordförande i Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar.

Viking X har en spännande historia. Båten ritades 1925 av den legendariske båtkonstruktören CG Pettersson. Samma år gjorde CG Pettersson en berömd långresa runt Skandinavien för att visa upp sitt mästerverk. Med sig ombord hade han bland annat en fotograf och en levande maskot; grönapan Jocke.

Sällskapet lämnade Stockholm 20 juli 1925. Inombordsmotorn från Penta på åtta hästkrafter gav en toppfart på sju knop. Efter att ha rundat södra Sverige tog det närmare tre månader att nå Narvik. Båten lastades därefter på tåget till Luleå, sjösatte igen och fortsatte sin resa i vinterväder till Stockholm, dit man anlände 15 veckor senare.

Världens största databas för fritidsbåtsritningar
Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar och Sjöhistoriska museet håller som bäst på att skapa världens största databas för fritidsbåtsritningar. I februari flyttar skanningsprojektet in i träbåtshallen på Båtmässan i Göteborg.

– Vi uppmanar besökarna att ta med sig sina gamla ritningar till Båtmässan för att få dem dokumenterade. Vi har cirka 23 000 ritningar i våra arkiv men vi räknar med att lika många finns undangömda i människors byrålådor. Västkusten är en guldgruva när det gäller fritidsbåtsritningar, säger Pierre Dunbar, ordförande i Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar.

Målet är att skanna 5 000 ritningar varje år. Alla ritningar kommer att finnas tillgängliga på Internet, om upphovsrätten tillåter.

Om CG Pettersson:
CG Pettersson (1876–1953) är Sveriges mest kände båtkonstruktör. Han ritade över 1 000 båtritningar, allt från jollar till stora fartyg. Typiska kännetecken på motorbåtarna är att de är långsmala och har rak stäv. CG Pettersson gav också namn åt Petterssonbåten som kom till under 1920-talet.

Foto båten:Anneli Karlsson, Statens Maritima Museer.

Ritning: Ruffmotorbåt 9,00×2,10, ritad av C G Pettersson. Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar och Sjöhistoriska museet kommer att skanna fritidsbåtsritningar på Båtmässan.

Länk: www.batmassan.se

Det blev en dramatisk start för Race 4 i Clipper 09-10 när båtarna la loss från Kapstaden. Åtta båtar korsade startlinjen inför ett delrace på 4 700 Nm till Geraldton i västra Australien. Vid starten kolliderade båtarna Hull & Humber och Cork, vilket resulterade i att båda teamen fick återgå till hamnen. Ingen i besättningarna skadades och nu pågår reparationerna för fullt.

Båten med namnet California fick den bästa starten i den stuva sydvästliga brise som rådda nedanför Taffelberget och ledde fältet ut på de stora vattnen. California följdes närmast av Spirit of Australia, som gärna vill ta en seger på denna delsträcka till sin hemmahamn, och därefter det framgångsrika Team Finland.

Skepparna på både California och Team Finland bor i Kapstaden, så de kan ha haft en viss fördel framför övriga deltagare inför seglatsen i Sydatlanten.

Tävlingens ordförande, Sir Robin Knox-Johnston, fanns med som åskådare vid starten och sa:

– Det här är verkligen tät kappsegling och sådana här incidenter inträffar när kappseglare möts. Tävlingen är dock på väg och åtta båtar kommer att ta sig till Geraldton. De två skadade båtarna kommer att repareras så snart som möjligt och sedan gör de sitt bästa för att hinna med de övriga deltagarna.

Clipper 09-10 Round the World Yacht Race startade 13 september från engelska Humber och återvänder dit i juli 2010 efter 35 000 Nm oceansegling. Över 40 nationaliteter och 230 yrken finns representerade i besättningarna.

Ställningen efter Race 3

1. Team Finland 29 points
2. Spirit of Australia 26 points
3. Hull & Humber 21 points
4. Cork 20 points
5. Jamaica Lightning Bolt 20 points
6. Uniquely Singapore 17 points
7. Cape Breton Island 16 points
8. Qingdao 11 points
9. Edinburgh Inspiring Capital 8 points
10. California 4 points

Länk: www.clipperroundtheworld.com

Holländska Pedro Boats, världskänt för sina fina stålbåtar, presenterar en ny modell i glasfiber. Båten får sin världspremiär på världens största båtmässa, BOOT 2010, som hålls 23-30 januari i Dusseldorf. Båten är baserad på en engelsk båtmodell med namnet Kent, som har producerats tidigare.

Det ganska stora varvet Pedro Boats har i 35 år fokuserat på motoryachter i stål. Jämsides med det arbetet har de dock under senare tid även tagit fram en helt ny serie i plast. Båtfamiljen kallas Cantia, och med den ska Pedro Boat vidga sin marknadsandel i Europa.

Den nya Cantia kommer inte att byggas helt och hållet av Pedro Boat. Skrovet i plast levereras av Adel Polyester, ett holländskt specialföretag som inriktar sig på polyester och andra kompositmaterial. Alla övriga moment, som till exempel snickerier och installationer, kommer att ske hos Pedro Boat i Norra Holland.

Tekniska fakta
Cantia 28 Cabin Cruiser
Längd ö a: 8,45 m
Bredd: 3,23 m
Djupgående: 0,90 m
Bränsletank: 215 liter
Färskvattentank: 170 liter
Hålltank: 95 liter
Kojer: 2 + 1
Motor: Volvo Penta D2/55 HS25A 41kW / 55 hk
Vikt: 4 500 kg
CE-kategori: B

Länk: www.pedro-boat.nl

Branzells Elektro-Diesel och Malte Månson gruppen går samman genom att Malte Månson Holding AB förvärvar samtliga aktier i Branzells Elektro-Diesel AB. Gruppen består därmed av 15 verkstäder i Sverige och Norge med huvudkontor och centralt distributionscentra i Skänninge. Totalt får gruppen cirka 200 anställda.

Både Branzells och Malte Månson bedriver agenturverksamhet bland annat inom dieselmotorer för industriellt bruk, dieselcenters för modern dieselteknik samt serviceverkstäder främst riktade mot kommersiella kunder.

”Vi är väldigt nöjda med detta samgående” säger Jan Branzell, ägare till G. Branzell AB och Gunnar Almesåker, VD för Malte Månson Holding AB.

”Genom sammanslagningen blir gruppen en av Sveriges största oberoende kedjor av serviceverkstäder med specialistkompetens inom bland annat dieselteknik. I gruppen ingår två enheter med den senaste utrustningen för modern commonrail- och injektorteknik. Det ger oss styrkan som partner till större kommersiella kunder samtidigt som vi tillsammans når en större marknad för våra agenturprodukter och specialistservice”.

Malte Månson har under senare år utvecklat produktområdet ”Motor och Miljöteknik” där inriktningen är att arbeta med produkter och service för att miljöanpassa motorer, till exempel genom att förse dessa med partikelfilter, konverteringssatser för alternativa bränslen till exempel biogas, samt miljöanpassning och optimering av insprutningssystem för att minska bränsleförbrukning och därmed minskade utsläpp av emissioner som koldioxid mm.

”Genom samgåendet når vi flera viktiga marknader med vårt koncept”, säger Gunnar Almesåker.

Branzells driver fem verkstäder i Karlstad, Örebro, Västerås, Linköping och Jönköping som kompletterar Malte Månsons servicenät som finns på nio orter så att de tillsammans bildar en god marknadstäckning.

Seanet Maritime Communications AB lanserar strategiska roamingavtal med Hutchison 3 i Italien samt Orange och Vodafone i Spanien. Avtalen innebär att Seanet kan erbjuda sina tjänster till mer eller mindre alla ombord på fartyg med bolagets system i Medelhavsregionen och därmed bedöms Seanets intjäningspotential 2010 öka med cirka 30 procent jämfört med 2009 i denna region, vilken är bolagets viktigaste geografiska marknad.

Seanet lanserar strategiska roamingavtal med operatörerna Hutchison 3 i Italien samt Orange och Vodafone i Spanien. Avtalen innebär att Seanet nu kan erbjuda sina tjänster till mer eller mindre alla ombord på fartyg med Seanets system i Medelhavsregionen.

Seanets primära intäkter kommer från de roamingrelationer som bolaget lanserar. Genom att driftsätta avtalen med Hutchison 3 i Italien, Orange och Vodafone i Spanien samt Wind i Grekland i början av december, kan ytterligare drygt 40 miljoner mobilabonnenter ringa från de fartyg där Seanet har installerade system ombord. Därmed bedöms bolagets intjäningspotential öka med cirka 30 procent, jämfört med 2009 i Medelhavsregionen.

“Vårt arbete med internationell roaming strävar efter att 100 procent av alla ombord med sin egen mobiltelefon ska kunna använda våra tjänster. I och med de avtal som nu lanseras har vi i princip uppfyllt detta mål i Medelhavsregionen, som är vår viktigaste marknad för närvarande”, säger Seanets VD Klas Lundgren.

Seanet har nu, direkt eller indirekt, relationer med 200 operatörer globalt.

“Vi har nu kommit till ett läge där brist på roamingrelationer i Europa endast i mycket få fall kan äventyra möjligheten till affärer med intressanta redare. Det, tillsammans med branschens modernaste GSM-plattform, gör oss till en attraktiv partner”, säger Seanets VD Klas Lundgren.

Länk: www.seanet.se

Regeringen har idag beslutat om en utredning med uppgift att utveckla planeringen av svenska havsområden. Planeringen i svenska havsområden bli tydligare, med målet att klara miljön samtidigt som havsbaserade verksamheter ska kunna utvecklas.

En statlig myndighet ska få ansvaret för planeringen av den ekonomiska zonen där idag ingen sammanhållen planering sker. Havsområden inom en sjömil från kusten berörs ej av utredningen och i många fall är än större områden undantagna. Utredare blir Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad.

– Den fysiska planeringen av havet är eftersatt. Vi ska ha levande hav. Intresset växer med allt från sjöfart till vindkraftsetablering, samtidigt som havsmiljön blir allt viktigare. Det behövs ett bra planeringsverktyg för svenska havsområden. Det är viktigt inte minst för att förbättra Östersjöns miljö, säger miljöminister Andreas Carlgren.

Uppdraget ska redovisas senast 1 december 2010.

Volvokoncernens båda amerikanska lastvagnsbolag, Volvo Trucks North America och Mack Trucks, har som första tillverkare fått sina 11- och 13-litersmotorer godkända i enlighet med avgaskraven EPA 2010 som träder i kraft i januari 2010. Kraven i EPA 2010 är de tuffaste i världen och innebär i det närmaste obefintliga utsläpp av kväve och partiklar.

Godkännandet har utfärdats av den amerikanska miljöskyddsmyndigheten Environmental Protection Agency, EPA, och av delstaten Kaliforniens luftskyddsmyndighet, California Air Resources Board, CARB. Motorerna har godkänts utan användande av så kallade utsläppskrediter, något motortillverkare som inte klarar kraven fullt ut kan använda för att ändå tillmötesgå bestämmelserna i den nya lagstiftningen.

”Det här är ännu ett bevis för den stora tekniska kompetens som finns hos våra ingenjörer på båda sidor Atlanten”, säger Volvokoncernens tekniske direktör Peter Karlsten.

Både Volvo Trucks och Mack använder sig av katalytisk efterbehandling, eller selective catalytic reduction, SCR, för att klara kvävenivåerna. SCR är en teknologi som används med stor framgång på europeiska lastbilar och som dessutom ger lägre bränsleförbrukning och därmed också lägre utsläpp av klimatpåverkande koldioxid.

Valskådning är en unik naturupplevelse i känsliga havsmiljöer. När en ny valskådarbåt nyligen sjösattes i Nya Zeeland så skedde det efter noggrann prövning av det mest miljövänliga motoralternativet.

Intresset för naturturism ökar över hela världen. Till de snabbast växande formerna hör valskådning. Man räknar med att idag finns det omkring 10 miljoner människor i världen som varje år ägnar sig åt denna form av turism.

I Nya Zeeland är valskådning så betydelsefull att landets premiärminister, John Key, närvarade vid sjösättningen av det senaste tillskottet till landets valskådningsflotta.

Det skedde i början av november i den lilla fiskebyn Kaikoura, som är det stora centrat för valskådning i Nya Zeeland.

Det var företaget “Whale Watch Kaikoura” – som nyligen fick miljöpris för sitt sätt att bedriva naturturism – som sjösatte en ny 18 meters katamaran utrustad med två stycken Volvo Penta D16-750 hk med vattenjetaggregat.

Med Volvo Pentas högteknologiska dieselmotorer minimeras båtarnas påverkan på havsmiljön samtidigt som de cirka 50 passagerarna erbjuds hög ombordkomfort. Vid toppfart kan båten gå i cirka 35 knop.

Motorerna är levererade av Volpower NZ Ltd – Volvo Pentas importör i Nya Zeeland.

Tekniska data:
Ägare: Whale Watch Kaikoura Ltd
Designer: Nic de Waal
Varv: Q-West Boat Builders
Motorer : 2 x Volvo Penta D16-750 hp rating 2 motorer
Aggregat: Hamilton Jet HJ403 x 2
LOA: 17.9 m
WLL: 15.4 m
Bredd: 6.4 m
Djupgående: 0.75m
Displacement: 25.8 ton (full tank)
Material: Marine grade aluminium
Bränsle tank: 2000 l
Passagerare: 48 plus 4 besättning

Henri Lloyds nya Blue Eco Jacket vann sin kategori på den nyligen avslutade branschmässan METS i Amsterdam. Den utsågs även till den mest miljövänliga produkten vid den prestigefyllda utnämningen DAME Awards 2009.

Med Blue Eco Range blir Henri Lloyd blir det första internationella marinklädesföretaget som engagerar sig i ett återvinningsprogram. Blue Eco Jacket och Blue Eco Hi Fit Trousers är tillverkade av återvunnet material och är i sig själva återvinningsbara. Linjen är ett av många tydliga steg för Henri LL oyd att bli ett miljövänligare företag.

Henri Lloyd samarbetar med det japanska bolaget Teijin, som har specialicerat sig på att tillverka och erbjuda miljövänliga produkter och tjänster. Tillsammans har man lyckats ta fram världens första seglarställ som helt följer återvinningssystemet Blue Eco Infinite Loop.

Systemet innebär i praktiken att kunder kan återlämna utslitna Blue Eco produkter till Henri Lloyd som i sin tur behandlas i Teijins återvinningssystem. Det återvunna råmaterialet används därefter till att tillverka nya Blue Eco produkter.

Materialet som används till Blue Eco Jacket och Blue Eco Hi Fit Trousers heter TP Eco och proukterna är 100% vindtäta, vattentäta och med en hög andasfunktion som Henri Lloyds övriga sortiment.

Henri Lloyd Blue Eco Jacket kostar 2395 kr och säljs i färgerna topaz, carbon, marinblått och gult. Henri Lloyd Blue Eco Hi-Fit byxa kostar 1695 kr och säljs i marinblått eller carbon.

Länk: www.sportmanship.se

Transportstyrelsen Sjöfartsavdelning (tidigare Sjöfartsinspektionen) informerar regelbundet om olika produkter som kan vara farliga om de till exempel hanteras på fel sätt. Här är några nyheter ur deras senaste utskick.

Livboj sjönk – rapport från Insjö
I sjöfartens olycks- och tillbudsrapporteringssystem Insjö finns för närvarande 2 416 stycken rapporter. En av dessa berättar om en märklig händelse som inträffade på en svensk färja.

Då en matros höll på med underhållsarbete skulle en livboj lyftas undan från sin upphängningsplats på relingen. Matrosen reagerade på att livbojen verkade väldigt tung. Dessutom kluckade den och det droppade vatten från ett av reflexbanden. En liten spricka syntes i reflexbandet och vid tryck brast detta och ett ca 15 mm stort hål uppstod. Innanför plastskalet verkade det vara tomt och när matrosen vände upp och ner på bojen rann flera liter vatten ut.

Vid senare kontroll visade det sig att samtliga livbojar (som köpts 2004) hade hål under reflexbandet. Ett test visade att en vattenfylld livboj sjönk direkt när den placerades i vatten!

Livbojarna är av fabrikat Velerias Georgio, Italien, och har rattmärkning 0474.

Ny blankett Rapport om sjöolycka
Inrapportering av sjöolyckor och allvarliga tillbud till utredningsenheten är obligatorisk för handelsjöfarten och fisket. Den lämpligaste formen att rapportera sådana är med blanketten Rapport om sjöolycka.

Denna har emellertid med tiden blivit alltmer otidsenlig och besvärlig att hantera. Utredningsenheten har därför gjort om den gamla blanketten till en som är smidigare att arbeta med. Gamla och relativt ointressanta uppgifter har rensats, medan uppgifter som av utredarna betraktas som viktiga och relevanta behållits. Det är därför angeläget, att anvisningarna till den nya blanketten följs och att man fyller i de aktuella delarna så noggrant som möjligt.

Blanketten finns tillgänglig på Transportstyrelsens hemsida.

Högsta Domstolen fäller ”paying crew”
För något år sedan skulle en segelyacht seglas över Atlanten till Västindien för att säljas. Inför resan dit hade ägarna (varav en var skeppare ombord) annonserat efter besättning/passagerare som skulle betala för att resa med. Man hade dessförinnan försökt att få fartyget godkänt som handelsfartyg, men det visade sig att den tekniska standarden var för dålig. Yachten förblev alltså klassad som fritidsfartyg.

När man kom ut i Nordsjön blev det dåligt väder och p.g.a. av fartygets svagheter hamnade man i sjönöd och samtliga utom två evakuerades med sjöräddningens hjälp. Fartyget klarades dock, och så sett gick det bra.

Händelsen kom emellertid att utredas av polis, och ägarna blev fällda i domstol för att man inte uppfyllt reglerna för handelsfartyg. Anledningen till att yachten ansågs utgöra ett handelsfartyg var att man hade betalande passagerare ombord, som ägarna kallade ”paying crew”. Domen överklagades av ägarna, men den stod sig både i hovrätten och högsta domstolen, där den till sist hamnade.

Eftersom domen därmed är prejudicerande, kan man konstatera att det fastställts att det i Sverige inte accepteras att man har betalande passagerare ombord utan att uppfylla reglerna för handelsfartyg.

Domen finns tillgänglig på Högsta Domstolens hemsida.

Port föll efter slarvig ombyggnad
Efter att en hiss till väderdäck byggts om till ramp kom också porten till väderdäck att ändras till en modell av giljotintyp, d.v.s. den öppnades och stängdes i vertikalled. I samband med lossning körde en truck mot sidan av portarrangemanget, och då porten sedan skulle stängas gick inte det då porten inte kom ner de sista tre meterna. En besättningsman klättrade upp på en lejdare för att försöka rätta till skadan. Därefter föll porten ur sin infästning och ramlade över besättningsmannen och lejdaren. Som väl var lossade inte nederkanten av porten, utan det bildades ett triangelformat utrymme under porten, vilket räddade besättningsmannen från att bli klämd till döds. Däremot blev hans ena ben klämt och allvarligt skadat då lejdaren krossades i flera delar. I den omedelbara närheten fanns ytterligare två besättningsmedlemmar som klarade sig med nöd och näppe.

Utredningen visar att ombyggnaden, som gjordes nyligen, var i högsta grad undermålig. Kompletta ritningar över arrangemanget hade inte sänts in till klassificeringssällskapets huvudkontor för godkännande. Trots detta hade klassen lokalt godkänt arrangemanget, egentligen utan att veta vad man godkänt. Vidare har rapportering av händelsen från fartyget till tillsynsmyndigheten i praktiken helt uteblivit. Sjöfartsavdelningens jurister har därför gjort en polisanmälan för att man inte rapporterat.

Haverirapport för FESTIVO kommer att läggas ut inom det snaraste på vår hemsida www.transportstyrelsen.se

Oljeutsläpp
På morgonen efter ankomst upptäcktes en brun fläck på isen utanför fartyget. Fartygets saneringsteam aktiverades, och man sanerade det som gick. Oljan, marindiesel, hade trängt upp via en plugg till ett pejlrör på bildäck. Pluggen var inte tätt iskruvad. Man uppskattade utsläppet till 150 liter, varav 50 på utsidan.

Senare visade det sig att oljan hade tagit en märklig väg då många faktorer samverkat på ett osannolikt sätt. Man hade gjort servicearbete i en dagtank, och därför stängt snabbstängningsventilen, som normalt står öppen. Efter arbetet glömde man att öppna denna ventil. Man fyllde dagtanken som vanligt, till strax under larmnivå, och startade rundseparering. Eftersom snabbstängningsventilen på sugsidan fortfarande var stängd, uppstod ett undertryck i systemet. Det visade sig att en av ventilerna, en av butterfly-typ, till en annan tank, en förrådstank, läckte. Pumpen kom alltså att suga olja från den tanken, pumpade oljan genom separatorn och vidare till dagtanken, som överfylldes. Överfyllnadslarmet aktiverades, men kom inte att väcka några misstankar eftersom fartygets rörelser i kombination med det faktum att oljan i dagtanken kom från en kall tank till ett uppvärmt område snarare gjorde att man ansåg detta normalt istället för anmärkningsvärt. Det var ju inte heller någon förbrukning från tanken.

Oljan från den överfyllda dagtanken pressades till överfyllnadstanken. Pejlpluggen, som befanns sig lägre än systemets högsta del, utsattes därmed för ett visst tryck, oljan läckte ut och rann via en scupper på bildäck ut på utsidan. Sammanlagt, förstod man senare, hade 5 000 liter läckt ut. Inga synliga skador på miljön uppstod emellertid.

I utredningen noteras iakttagelsen att anledningen till den läckande ventilen var att gummimaterialet skadats och hindrade ventilen från att stängas. Tester visade att gummit inte var oljebeständigt. Vidare beskrivs i en bilaga till utredningen hur befälhavaren kom att behandlas av polisen, då han fick sitta i häkte i tre dagar.

Emocean Marine kommer att presentera sin nya modell Voodoo 27 vid båtmässan i Dusseldorf i januari. Båten byggs av ett helt nytt varv i Abu Dhabi. Från för till akter är den byggd för lyxigt båtliv i ett kompakt format. Den har ett ganska djupt V-format skrov som är utvecklat i USA medan designen kommer från Gloss Design i Italien.

Det här är en ganska annorlunda och delvis ny typ av båt, som alltså presenteras på den enormt stora båtmässan Dusseldorf Boat Show, som hålls 23-31 januari. Voodoo 27 är den första i en rad nya modeller från det här varvets europeiska organisation, som har sin bas i St Julians på Malta.

Emocean Marine Europe Ltd planerar att etablera minst fyra återförsäljare i den regionen med start i Kroatien och därefter Grekland, Italien och Spanien.

-Båtmässan i Dusseldorf är en idealisk plattform för oss för att visa de kvaliteter som Emocean Marine och våra båtar har. Vi har redan mött ett mycket stort intresse från kunder, säger Yani Ellul, VD för Emocean Marine Europe Ltd.

– Vi ville presentera en produkt som skulle förbluffa även de mest erfarna båtentusiaster utan att går för långt med våra idéer. Med Voodoo 27 känner vi att vi har nått just så långt och med ett pris från bara 55 000 Euro har vi nog de rätta förutsättningarna.

I december planerar Emocean Marine att presentera ytterligare två nya modeller, Charm 27 och Talisman 27, vid båtmässan i Förenade Arabemiraten. Båda dessa ska finnas på den europeiska marknaden under 2010.

Tekniska specifikationer
Specification
Längd ö a: 8,5 m
Bredd:
Beam 9’ 18” 2.799 m
Draft
W. sterndrive down 36” 91.44 cm
W. sterndrive up 21” 53.34 cm
Dry weight 5,180 lbs 2,350 kg
Fuel capacity 100 gal 380 L
Water capacity 21 gal 80 L
Holding tank 10 gal 40 L

Länk: www.emoceanmarine.com

Emocean Marine kommer att presentera sin nya modell Voodoo 27 vid båtmässan i Dusseldorf i januari. Båten byggs av ett helt nytt varv i Abu Dhabi. Från för till akter är den byggd för lyxigt båtliv i ett kompakt format. Den har ett ganska djupt V-format skrov som är utvecklat i USA medan designen kommer från Gloss Design i Italien.

Det här är en ganska annorlunda och delvis ny typ av båt, som alltså presenteras på den enormt stora båtmässan Dusseldorf Boat Show, som hålls 23-31 januari. Voodoo 27 är den första i en rad nya modeller från det här varvets europeiska organisation, som har sin bas i St Julians på Malta.

Emocean Marine Europe Ltd planerar att etablera minst fyra återförsäljare i den regionen med start i Kroatien och därefter Grekland, Italien och Spanien.

-Båtmässan i Dusseldorf är en idealisk plattform för oss för att visa de kvaliteter som Emocean Marine och våra båtar har. Vi har redan mött ett mycket stort intresse från kunder, säger Yani Ellul, VD för Emocean Marine Europe Ltd.

– Vi ville presentera en produkt som skulle förbluffa även de mest erfarna båtentusiaster utan att går för långt med våra idéer. Med Voodoo 27 känner vi att vi har nått just så långt och med ett pris från bara 55 000 Euro har vi nog de rätta förutsättningarna.

I december planerar Emocean Marine att presentera ytterligare två nya modeller, Charm 27 och Talisman 27, vid båtmässan i Förenade Arabemiraten. Båda dessa ska finnas på den europeiska marknaden under 2010.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 8,5 m
Bredd: 2,8 m
Djup: 2,8 m
Torrvikt: 2 350 kg
Bränsletank: 380 liter
Standardmotorval:
MerCruiser 496 Magnum Bravo III DTS
MerCruiser 496 Magnum HO Bravo III DTS
(375 hp – 280 kW)
(425 hp – 317 kW)
Mercury Marine Verado (200 hp – 149 kW)x2

Länk: www.emoceanmarine.com

Seanet Maritime Communications AB (publ), listat på First North, lanserar strategiska roamingavtal med Hutchison 3 i Italien samt Orange och Vodafone i Spanien. Avtalen innebär att Seanet kan erbjuda sina tjänster till mer eller mindre alla ombord på fartyg med bolagets system i Medelhavsregionen och därmed bedöms Seanets intjäningspotential 2010 öka med cirka 30 procent jämfört med 2009 i denna region, vilken är bolagets viktigaste geografiska marknad.

Seanet lanserar strategiska roamingavtal med operatörerna Hutchison 3 i Italien samt Orange och Vodafone i Spanien. Avtalen innebär att Seanet nu kan erbjuda sina tjänster till mer eller mindre alla ombord på fartyg med Seanets system i Medelhavsregionen.

Seanets primära intäkter kommer från de roamingrelationer som bolaget lanserar. Genom att driftsätta avtalen med Hutchison 3 i Italien, Orange och Vodafone i Spanien samt Wind i Grekland i början av december, kan ytterligare drygt 40 miljoner mobilabonnenter ringa från de fartyg där Seanet har installerade system ombord. Därmed bedöms bolagets intjäningspotential öka med cirka 30 procent, jämfört med 2009 i Medelhavsregionen.

“Vårt arbete med internationell roaming strävar efter att 100 procent av alla ombord med sin egen mobiltelefon ska kunna använda våra tjänster. I och med de avtal som nu lanseras har vi i princip uppfyllt detta mål i Medelhavsregionen, som är vår viktigaste marknad för närvarande”, säger Seanets VD Klas Lundgren.

Seanet har nu, direkt eller indirekt, relationer med 200 operatörer globalt.

“Vi har nu kommit till ett läge där brist på roamingrelationer i Europa endast i mycket få fall kan äventyra möjligheten till affärer med intressanta redare. Det, tillsammans med branschens modernaste GSM-plattform, gör oss till en attraktiv partner”, säger Seanets VD Klas Lundgren.

Seanet är en global telekomoperatör till sjöss. Seanet installerar och driftsätter mobiltelefoni samt bredband ombord på färje-, kryssnings- och handelsfartyg. Seanet Maritime Communications AB (publ) är listat på First North vilket är en alternativ marknadsplats som drivs av NASDAQ OMX. Bolag vars aktier handlas på First North är inte skyldiga att följa samma regler som börsnoterade bolag, utan ett mindre omfattande regelverk anpassat till företrädesvis mindre bolag och tillväxtbolag. Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB.

Länk: www.seanet.se

Under oktober ökade Statoils försäljning av etanol E85 med 1 procent jämfört med föregående månad. Jämfört med oktober förra året har försäljningen minskat med 29 procent, till följd av ett lägre bensinpris.

– Även om ökningen är liten, är det glädjande ur klimatsynpunkt att vår försäljning av E85 ökar under oktober. Även miljöbilisten är prismedveten och det är tydligt att prisförhållandet mellan bensin och E85 påverkar försäljningen av E85, säger Sofia Sjöström, drivmedelsansvarig på Svenska Statoil.

Under oktober sålde Statoil drygt 5,9 miljoner liter E85. Statoil har under flera år satsat kraftigt på utbyggnad av E85 och säljer nu E85 på totalt 394 stationer över hela landet. Samtidigt som Statoil satsar på allt fler tankställen för E85 vill företaget också snabbt öka låginblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel.

– Ett effektivt sätt att minska trafikens klimatpåverkan är att öka låginblandningen av etanol i bensin, från dagens fem till tio procent. EU har gett klartecken och nu måste den svenska regeringen agera för att möjliggöra denna låginblandning så snart som möjligt, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Svenska Statoil.

Försäljningen över Statoils stationer under oktober 2009 utgjordes till 8,2 procent av biodrivmedel (etanol i E85, biogas samt låginblandning i bensin och diesel). Andelen bensin utgjorde 57,1 procent, medan andelen diesel uppgick till 34,7 procent. Statoils totala försäljning av biodrivmedel i hela landet under oktober 2009 minskade utsläppen av växthusgaser med över 17 900 ton. Det motsvarar de årliga utsläppen från drygt 6 000 genomsnittliga bensindrivna personbilar.

Etanolen i Svenska Statoils E85 uppfyller Statoilkoncernens hållbarhetskrav som ställer krav på koldioxidreduktion, goda arbetsförhållanden och antikorruption. De emissionsfaktorer för etanol och biogas som ligger till grund för den beräknade utsläppsminskningen i oktober har uppdaterats med utgångspunkt i förändringen av bränslekvalitetsdirektivet 98/70/EG genom ändringen 2009/30/EG och de livscykeldata för biobränslen som anges där.

Italienska Fiat Powertrain introducerar en helt ny C90 dieselmotor, som kommer att finnas i två versioner på 620 respektive 380 hk. De passar främst olika typer av snabbgående motorbåtar som till exempel stora ribbar. På bilden ovan visar vi en FB Design BUZZI 42′ RIB försedd med två C90 à 620 hk.

Motorerna är mycket moderna med sänkt förbrukning och emissioner hämfört med tidigare versioner. De drar nytta av Fiats och Ivecos utvecklingsarbete inom bil- och lastbilssektorn.

De två versioner som blir tillgängliga är för fritidsbåtar (C90 – 620) och för professionella användare (C90 – 380). Därmed består Fiat Powertrains motorfamilj med beteckningen C av åtta versioner från 200 till 825 hh.

Två stycken C90 – 620 enheter har monterats i en FB Design BUZZI 42′ RIB (längd över allt 13,2 m / 43 ft, max bredd 3,7 m / 12 ft, torrvikt 6.700 kg), som når 64 knop med halv last.

Den nya 8,7 liters motorn har den mest avancerade teknologin, till exempel E.C.R. (Electronic Common Rail), vilket ökar effektiviteten och minskar miljöpåverkan. Bränslesystemet har också integrerats för att möjliggöra högt tryck i bränsletillförseln på ett säkert sätt.

Motorn har sex cylindrar i rad och ett så kallat monoblock som är förstärkt med en särskild ram som gör att den går att installera även i sportbåtar som utsätts för extrema förhållanden.

C90 – 620 for pleasure boats
Main technical specifications:
Power: 620 hp (456 kW) @ 2530 rpm
Displacement: 8.7 l
Cylinders: 6 in line
Bore x stroke: 117 x 135 mm
Injection system: E.C.R. (Electronic Common Rail)
Fuel system: 4 valves per cylinder
Turbocharging: TCA (turbo –aftercooler)
Weight: 940 kg
Dimensions: 1,695 mm (L) x 780 mm (W) x 960 mm (H)

C90 – 380 for professional craft
Main technical specifications:
Power: 380 hp (280 kW) @ 2000 rpm
Displacement: 8.7 l
Cylinders: 6 in line
Bore x stroke: 117 x 135 mm
Injection system: E.C.R. (Electronic Common Rail)
Fuel system: 4 valves per cylinder
Turbocharging: TCA (turbo –aftercooler)
Weight: 940 kg
Dimensions: 1,695 mm (L) x 780 mm (W) x 960 mm (H)

Länk: www.fptpowertrain.com

Casio Scandinavia lanserar idag den första digitalkameran i serien EXILIM® G, G som i Casio-klockornas G-SHOCK. Med en smart design av funktionell skönhet, levererar EX-G1 Casios fantastiska funktioner i en 19,9 mm *2 digitalkamera.

Casio lanserade den första stötsäkra G-SHOCK® -klockan 1983. G-SHOCK har sen dess varit ett omtyckt varumärke runt om i hela världen och detta tack vare sin robusta tuffhet, praktiska funktioner och sin utmärkande design. År 2000 lanserades även G’zOne™, en mobiltelefon som också innefattade samma typ av specifikation med sin stötsäkerhet och vattentäthet.

Casio har gett EXILIM G begreppet ”uthållighet” (”Endurance”), som i sin tur ska skapa digitalkameror till elitidrottare och äventyrare som aldrig slutar utmana extrema förhållanden eller sig själva. Denna nya modell framtogs ur detta koncept med stor användning av Casios långa erfarenhet av att skapa teknologi i en stötsäker, vattentät och tunn design.

Hos EX-G1 finns stötsäkra element både på in- och utsidan som ger kameran en läcker och funktionell design. Förutom den höga nivå av prestanda som man kan förvänta sig av en 12,1 megapixel kamera, erbjuder också EX-G1 intervallupptagning och andra funktioner som blir möjliga med de robusta specifikationerna. Intervallupptagningen gör så att man kan fotografera och filma med jämna mellanrum, så att användaren kan få fina resultat under tiden som man utövar någon aktiv sport som t.ex. snowboard eller cykel*3.

Specifikationer för tuffa miljöer
Stötsäkerhet: klarar falltest från en höjd på 2,13 meter (7 fot) *4.
Vattentät: med hänvisning till IEC/JIS Protection Class 8 (IPX8) och Protection Class 6 (IPX6) waterproofing. Kameran klarar ett vattendjup ner till 3 meter (10 fot) i 60 minuter åt gången*5.
Dammtät: med hänvisning till IEC/JIS Protection Class 6 (IP6X) dustproofing.
Köldtålighet: kameran kan användas under förhållanden med temperaturer så pass låga som -10 °C (14 °F) *6.
Konstruktion/design: en konstruktion av två lager där det yttre lagret är gjort i rostfritt stål som motstår stötar och ett inre vattentätt lager i polykarbonat som är förstärkt med glasfiber som absorberar stötar. Det finns ett lager polykarbonat kring slutaren och så är remhållaren i gjuten zink.

*3. Kräver eget stativ för montering av kamera.
*4. Baserat på Casio’s egna undersökningar med hänsvisning till US MIL-STD-810F Method 516.5-Shock, kameran tålde fall från höjder upp till 2,13 meter (7 fot) ner på plywood i 26 olika vinklar.
*5. Baserat på Casios egna undersökningar.
*6. Batteritiden förkortas om temperaturen blir väldigt låg.

Stöttålig, vattentät och dammtät designkamera
EXILIM G EX-G1

Läcker design med robust konstruktion
Stöttålighet
Världens tunnaste profil *1 på 19,9 mm på en stötsäker digitalkamera. Kameran klarar falltester upp till 2,13 meter (7 fot) med Casios egna standarder *2.

*1. As of November 18, 2009, based on a Casio survey
*2. Established with reference to the US standard, MIL-STD-810F Method 516.5-Shock

Vatten- och dammtät
EX-G1 erbjuder vattentät prestanda som motsvarar IEC/JIS Protection Class 8 (IPX8) waterproofing, och kan användas i hela 60 minuter under vatten ända ner till ett djup på 3 meter (10 fot)*3.Kameran är också okänslig mot damm enligt IEC/JIS Protection Class 6 (IP6X) dustproofing.
*3. Baserat på Casios egna undersökningar.
Köldtålig
Kameran kan användas under förhållanden med temperaturer så pass låga som -10 °C (14 °F)*4
*4. Batteritiden förkortas om temperaturen blir väldigt låg.

Stöttålig och vattentät konstruktion
Utvändigt
• Kamerahus i rostfritt stål som står emot stötar
• Polykarbonat-lager för att skydda mot stötar i närheten av objektivet
• Remhållare som är gjord i gjutet zink och som på så sätt fungerar som stötdämpare
• Roterande lås på luckan som sitter för minneskortet
• Levereras med två typer av avtagbara stötdämpare
Invändigt
• Vattentätt lager av polykarbonat som även är belagt med glasfiber för att på så sätt även det klara stötar
• Låskonstruktion för att absorbera stötar och som minskar antalet skruvar.
• Högtalare och mikrofon med filter för att hålla vattnet ute
objektiv
• Objektivring av polykarbonat för att absorbera stötar i närheten av objektivområdet
• Glaslinsen är förstärkt med multi coating som är vatten- och ljusreflektionsavstötande
• Objektivfattning av elastiskt gummi för att kunna absorbera stötar
• Högt presterande material som skyddar objektivenheten mot stötar LCD-skärm
• Akrylplattan som skyddar LCD-skärmen är 1,5 gånger tjockare än på vanliga kameror
• Ett polykarbonatfäste för att absorbera stötar mot LCD-skärmen

BEST SHOT® -funktioner med speciella fördelar för en stöttålig och vattentät kamera

Intervallupptagning
Intervallfunktionen gör det möjligt för användaren att automatiskt fotografera eller filma under satta intervaller för att under tiden kunna ägna sig åt aktiviteter så som cykling, snowboard och vindsurfning*5. Med EX-G1 kan användaren ta imponerande aktionbilder som annars kan vara helt omöjliga att fånga. Intervallen kan sättas till 10 s, 30 s, 1 min eller 3 min, och för film 3, 10, 20 eller 30 min.
*5. Kräver eget stativ för montering av kamera.

Perfekt för en mängd utomhusaktiviteter
BEST SHOT-funktionen låter användaren ta vackra bilder bara genom att välja passande scenval. EX-G1 har ytterligare BEST SHOT-funktioner som ska passa olika utomhusaktiviteter, så som sceninställningar för “snö” och “strand”, som automatiskt justerar objekt som underexponeras på grund av för starka ljusförhållanden som uppstår av snö eller sol. Det finns också en sceninställning för fotografering under vatten som optimerar inställningar då undervattensfotografering annars tenderar att ge bilder med blåstick.

Länk: www.casio.se