Blekinge Båtförbund arrangerar även i år ett sommarläger för ungdomar. Alla medlemmar mellan 10-14 år tillhörande en båtklubb ansluten till Blekinge Båtförbund är välkomna till ett roligt och spännande läger på Marinens fritidsläger, Skönstavik i Karlskrona skärgård. Kravet för deltagande innefattar att Du är simkunnig och har tillstånd av Dina föräldrar samt medlem i klubb ansluten till BBF.
För endast 1500 kr/delt får Du vara med oss och segla, köra motorbåt, navigera, göra utflykt, grilla, bada och leka. I avgiften ingår även försäkring, mat, logi och hyra för båtarna vi använder.
Påmönstringen sker, för grupp 1 o 2, måndagen 26/7 och avmönstringen lördagen 31/7. Anmäl Dig redan nu för att vara säker på en plats! Din klubb har anmälningsblankett annars kontaktar Du BBF:s kansli på tfn 0455-80390 eller via e-post blekinge.batforbund@telia.com.se. Kontakta annars någon av ledarna nedan.
Anmälan skall vara BBF tillhanda senast den 31/5. (Först till kvarn osv.)
I år är lägret är indelat i 3 grupper men största delen av lägret utförs gemensamt. Grupperna är följande:
Grupp 1:
Målet är att upptäcka havet och sjösport på ett lekfullt vis. Du lär Dig grunderna i segling o köra motorbåt samt hur färdas säkert till sjöss.
Grupp 2:
Målet är att lära sig ännu mer om sjön. Vi går igenom det som krävs för att ta ”Rorsmansmärket”, dvs grunderna i att manövrera segelbåt o motorbåt, navigation, sjösäkerhet och nödsituationer till sjöss. Du som är över 14 år har även möjlighet att ta märket genom att utföra själva Rorsmansproven. Grupp 3:
Miniledare (ca 15 år) utses av ungdomskommittén, ring mer för information eller intresseanmälan.
Grupp 1 o 2: 26 – 31 juli.
Grupp 3: 23juli – 1 augusti.
Ha en solig och rolig sommar!
Ungdomskommittén
Jessica Wennfalk 0706-765659
jesswen06@hotmail.com
Finansminister Anders Borg, kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth och integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni har i dag skickat en uppmaning till Europeiska kommissionen om att reglerna i det gemensamma EU-direktivet om moms måste ses över för att förbättra villkoren för ideell sektor. Uppmaningen sker mot bakgrund av att kommissionen har inlett ett fördragsbrottsförfarande mot Sverige.
Kommissionen anser att den svenska momslagen innehåller för generösa undantag för den ideella sektorn och därmed strider mot EU:s momsdirektiv.
– En rapport som tagits fram av två externa utredare pekar på att de svenska reglerna inte står i överensstämmelse med EU:s momsdirektiv. En anpassning av de svenska reglerna till EU:s momsdirektiv kan leda till ekonomiska och administrativa problem för delar av den ideella sektorn. Frågan är dock inte akut, vi är i början på en lång process. En självklar utgångspunkt är att oavsett hur momsregelverket kommer att utformas i framtiden ska den ideella sektorn i sin helhet inte förlora ekonomiskt på eventuella förändringar. Vi kommer att föra en dialog med såväl idrottsrörelsen som andra delar av den ideella sektorn, säger Anders Borg.
Men samtidigt vill vi passa på att uppmana kommissionen att se över det föråldrade regelverket på momsområdet som EU-länderna är skyldiga att följa. Reglerna är svårtolkade vilket flera avgöranden från EU-domstolen har visat, säger Anders Borg.
Bildtext:
Hamnen hos Karlskrona Segelsällskap är mycket uppskattad bland båtfolk från när och fjärran. Här finns sju fasta gästplatser. Foto: Maarten van Leeuwen.
– Vi vill uppmärksamma EU på vår rika och viktiga folkrörelsetradition i Sverige och övriga Norden och uppmana EU att bidra till att allmännyttig ideell verksamhet inte får betungande skatteregler som leder till ökad skattebelastning och ökad administrativ börda, skriver de tre ministrarna.
För att kunna visa hela fiskehistorien för eftervärden, med sjöbodsinnehåll, bostad med mera så har Enångers Båtsällskap träffat ett samarbetsavtal över sockengränserna. Detta genom en överenskommelse med Njutångers Hembygdsförening, vilka hade en samling av material från sekelskiftet 1800-1900 i sin ägo och hade den inriktning som saknades i Enångers Båtsällskaps samling, det vill säga de hade båtar från tidigt 1900 byggda i Enånger och motorer från 1900 talets början , många av dem har suttit i Enångersfiskarnas båtar, samt verktyg för båtbyggeri med mera och i Njutånger fanns bostad och sjöbod samt fiskredskap.
I Borka har nu en sjöbod från 1800-talet renoverats och iordningställts och inventarierna från Njutånger har flyttats in, på detta sätt kommer hela fiskehistorien från våra socknars fiskevatten att samlas på Borka Brygga. De gamla fiskarna i dessa båda socknar levde ju ganska likartat varför en helhetsbild av deras liv kan skapas genom detta samarbete.
På Borka Brygga kan man nu se verktyg för båtbyggeri, motorer ”kultändare” tillverkade för 110 år sedan i Hudiksvall och Jättendal med flera platser, ett 60-tal gamla båtmotorer av olika fabrikat, gamla fiskebåtar, historiska bilder från 1800 talet, i den nya delen finns fiskeredskap , sälbössor med mera samt en bostadsdel som visar hur man bodde och levde när 1800-talet gick in i 1900-tal.
På Borka Brygga som är hemmahamn för 135 egna båtar finns nu en välbesökt havsrestaurang med fullständiga rättigheter, sjömack, gästhamn som i Svenska Turistföreningens gästhamnsguide har tilldelats 19 poäng av 20 möjliga en nyanlagd campingplats ,en minigolfbana, ett historiskt arbetslivsmuseum inrett i en sjöbod från 1800-talets början.
www.ebs.st
Svenska Båtunionen valde en ny styrelse vid Båtriksdagen 2010, som hölls 26–28 mars. En nyhet är att Unionsstyrelsen fick en kvinnlig ledamot i Anita Zeliath från Hässleholm. Svenska Båtunionen är riksorganisation för landets båtklubbar och organiserar totalt över 160 000 båtägare.
Förväntningarna var höga inför årets Båtriksdag eftersom programmet var ovanligt välpackat. Förutom ordinarie förhandlingar pågick flera workshops, där delegaterna kunde diskutera olika ämnen, under Båtriksdagen som hölls på Tallinks fartyg mellan Stockholm och Tallin.
Bland de motioner som togs upp fanns ämnen som utsläpp av toaavfall, utbildningsbidrag för båtklubbsprogrammet BAS, moms för båtlivet och Unionens egen webbkommunikation.
Bland de mer handfasta ämnena märks ett beslut om att ta fram en folder om hur båtägare bör hantera pallningsmaterial. En av anledningarna till detta är den tragiska olycka som skedde i Strängnäs i höstas då en person avled när hans båt föll över honom.
Efter en diskussion togs även en kvinnlig ledamot med i styrelsen. Det är Anita Zeliath från Hässleholm, som har sin och familjens båt i Pukavik och därmed representerar Blekinge Båtförbund.
Bildtext:
Svenska Båtunionens styrelse 2010. Fr. v. Erik Duvner, Skånes Båtförbund, Ingemar Wahlman, Gästriklands Båtförbund, Carl R Hellström, Östra Vänerns Båtförbund, Sten Olsson, Bottenvikens Båtförbund, Anita Zeliath, Blekinge Båtförbund, Lasse Carlsson, Västkustens Båtförbund, Bengt Gärde (ordförande), Lidingö Båtförbund, Denis Helin, Saltsjön-Mälarens Båtförbund, Martin Nordström, Blekinge Båtförbund, Lars Afzelius, Västkustens Båtförbund, Inge Bramer, Saltsjön-Mälarens Båtförbund.
Najad 505 och Greenline 33 har utsetts till MiljöBästa Båt 2010 av Svenska Båtunionens Miljökommitté. Priset överlämnades av miljöminister Andreas Carlgren (C) på Båttinget 10 mars.
Prisutdelning för MiljöBästa Båt 2010. Fr. v. Fr. v. Jacqueline Widström, Najad, Bengt Gärde, Svenska Båtunionen, Andreas Carlgren, miljöminister (C), Bernt Lindquist, Fabmar (Greenline). Foto: Roland Brinkberg
Det är Svenska Båtunionens Miljökommitté som för andra året i rad utser MiljöBästa båt i klasserna segelbåt respektive motorbåt. Valet baseras på hur båttillverkarna uppfyller de miljökrav som Svenska Båtunionen (SBU) ställer för MiljöBästa Båt.
Så här motiverar Miljökommittén årets utnämningar:
Segelbåt
”Najad 505 är en exklusiv båt tillverkad för en utvald krets av brukare där miljöaspektens prispåverkan inte är avgörande utan tillåter nya och långsiktigt miljövinnande koncept för övrig produktion i långa serier.
Motorbåt.
”Miljökommittén utnämner Greenline 33 Hybrid till MiljöBästa motorbåt 2010. Valet baseras på tillverkarens utpräglade inriktning vid framställning av en motorbåt med minimal negativ påverkan på miljön vid såväl framdrivning som vid materialval. Svenska Båtunionens enkät har till alla delar besvarats, där Greenline 33:s väl utvecklade hybriddrivning särskilt noterats. Båten kan bilda skola för efterföljare.”
– God havsmiljö är bra för båtlivet på samma sätt som ett miljövänligt båtliv är bra för havsmiljön. Det är ett gemensamt intresse för regeringen och båtlivet att värna havs- och kustmiljön i och runt Sverige. Det sa Miljöminister Andreas Carlgren vid Båttinget 2010 på Stockholmsmässan i Älvsjö, onsdagen 10 mars. Båttinget arrangeras av SBU i samarbete med Sweboat.
Andreas Carlgren presenterade ett fyrapunktsprogram för båtlivet och miljön i framtiden:
De skadliga båtbottenfärgerna ska fasas ut och alternativa lösningar sökas. Det kan handla om t.ex. båtbottentvättar. Reglerna för båtbottenfärger harmoniseras för närvarande inom EU. Sverige agerar för strängare krav vid användning av biocider i båtbottenfärger inom EU. Ett statligt bidrag om 120 miljoner kronor per år till lokala vattenvårdssatsningar – LOVA innebär bl.a. finansiering av båtbottentvättar.
Toalettavfallet ska inte ut i sjön. Toalettavfallet ska omhändertas, dels från fartyg men också från fritidsbåtar. När det gäller större fartyg sker arbetet genom HELCOM för att i hela Östersjön åstadkomma ett förbud eller krav på rening av utsläppen för kryssningsfartyg och passagerarfärjor. När det gäller fritidsbåtar och utsläpp av toalettavfall är det främst ett sanitärt problem och ett förbud förbereds. Hur detta förbud kommer utformas är för tidigt att saga då remissrundan avslutas på fredag den 12 mars. Regeringen kommer nu att gå igenom alla remisser och återkomma under våren med ett förslag till utformning. Det blir ett förbud men nyttan med detta kommer att vägas mot konsekvenser för den enskilde, som t.ex. kostnader.
Krafttag mot nedskräpning. Det behövs krafttag mot nedskräpning längs kusterna. En del av regeringens satsning på havsmiljön går till åtgärder mot nedskräpning. Naturvårdsverket ger 2,5 miljoner kronor per år i tre år för natur- och miljövård längs stränderna i norra Bohuslän via havsmiljöanslaget. Det finns möjlighet för kommunerna att få stöd för t.ex. strandstädning genom praktikliknade åtgärder som Arbetsförmedlingens program “Lyft”. I branschen tas initiativ som Sveriges första båtskrot på Muskö.
Minskade utsläpp från fritidsbåtar. Utsläppen måste minska från tvåtaktsmotorer, som idag är ett problem med upp till 40 procent högre utsläpp än från fyrtaktsmotorerna, samt mer bränslerester som innehåller olja. Avgaskraven på EU-nivå är gamla och regeringenvi vill se ett nytt förslag. Det är önskvärt med en ökad användning av den mer miljövänliga alkylatbensinen. Arbetet med elmotorer är intressant, bland annat den prototyp som beräknas serietillverkas under 2011.
– Regeringen har på ett helt annat sätt än tidigare lyft fram och vidtagit åtgärder för havsmiljön de senaste fyra åren. Senare i vår ska Sverige redovisa hur åtagandena inom HELCOM när det gäller kväve och forforutsläppen ska uppfyllas. Nu satsas en miljard kronor årligen på bättre havsmiljö. En ny havsmiljömyndighet är under bildande. Östersjön har under det svenska EU-ordförandeskapet utsetts till pilotområde som gör att vi kan gå före med miljöförbättrande åtgärder. Vi har infört förbud mot fosfat i tvättmedel, och nu går vi vidare med maskindiskmedel. På område efter område ser regeringen till att förbättra havets miljö, säger Andreas Carlgren.
Fotnot: Ytterligare åtgärder som alliansregeringen gjort för havsmiljön inkluderar:
– Inrättandet av Havsmiljöinstitutet i Göteborg
– Kosterhavet som den första marina nationalparken
– Utpekande av ytterligare sex marina skyddsområden, vilket innebär en fördubblad areal inom de svenska havsområdena
– Pådrivande för åtgärder i Kaliningrad, som enskilt betyder mest för Östersjöns miljö.
– Satsning på 90 Mkr på en mellanstatlig fond för åtgärder i Östersjön.
Foto: Roland Brinkberg.
Miljöminister Andreas Carlgren talar vid Båttinget 2010 på Stockholmsmässan i Älvsjö under rubriken “Regeringens syn på båtlivet och miljön”. Därefter delar han ut priset MiljöBästa Båt 2010 till representanterna för årets vinnare, Greenline 33 och Najad 505. Båttinget arrangeras av Svenska Båtunionen och Sweboat, Båtbranschens Riksförbund i anslutning till båtmässan Allt för Sjön.
Tid och plats:
Tid: Onsdagen den 10 mars 2010, kl. 09.30.
Plats: Stockholmsmässan, Älvsjö.
Läs mer om Båttinget:
http://www.alltforsjon.com/common/Article.aspx?id=7568
Göran Luthander från Årjäng vinner Tummen Upp och får 15 000 kr i stipendium. Utmärkelsen delas ut av International Färg AB i samarbete med tidningen Båtliv. Göran får Tummen Upp eftersom han är en riktig båtkompis som alltid ställer upp för sina vänner.
– Det är med glädje som vi delar ut Tummen Upp till Göran Luthander. Vi vill gärna framhålla det vanliga båtlivet i Sverige, säger Bo Wernlundh, försäljningschef på International Färg AB.
Stipendiaten till och med bor på båtklubben hemma i Årjäng. Han är inte främmande för att hjälpa sina båtkompisar vad det än gäller – små problem med båten eller större frågor i båtklubben.
Tummen Upp firar i år sitt femårsjubileum. Juryn fick in ett rekordstort antal anmälningar från hela landet.
– Stipendiet delas ut till en person som ställer upp för andra i båtklubben men kanske inte syns själv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för Båtliv.
Göran Luthander är lärare på Årjängs Praktiska Gymnasium och egen företagare. Han är aktiv i Årjängs Båtsällskap sedan 1976 och har bland annat varit vice ordförande, medlem i klubbens hamnkommitté och under många år den främste när det gäller att utveckla Årjängs BS och Årjängs båthamn. För närvarande är han en av de ansvariga för att hamnen ska rustas upp och byggas ut för cirka 600 000 kr.
Göran Luthander fick sitt stipendium på 15 000 kr på båtmässan Allt för sjön i Älvsjö 5 mars.
Juryns motivering:
”Göran Luthander är en äkta båtkompis som osjälviskt ställer upp för sina vänner. Han är otroligt hjälpsam och det ska mycket till för att Göran säger nej.”
Två Runners Up
Förutom vinnaren i Tummen Upp utsågs två stycken Runners Up:
Lars Nikell, Helgasjöns Segelsällskap, Växjö.
Rolf Bernström, Båtsällskapet Arken, Upplands Bro.
Dessa båda erhåller båtvårdsprodukter från International Färg AB värda 3 000 kr per person.
Kommentarer
Grattis! Det var välförtjänt.
Grattis även till Båtliv för en bra utmärkelse.
Vindö Yacht Club är en intresseförening för de vackra, klassiska Vindöbåtarna från 60- och 70-talet. Båtarna kräver en del underhåll och teknikförbättringar samtidigt som en ny generation seglare successivt tar över ansvaret för dessa kulturskatter. Den nya hemsidan som är framtagen för att hjälpa båtägarna i detta arbete, innehåller även ett forum för utbyte av erfarenheter. Info på www.vyc.se För mer info, kontakta webmaster@vyc.se
Idag är endast en fåtal förhörsförrättare kvinnor men detta ska det förhoppningsvis bli ändring på. Förhörsförrättaren är den som håller förhör och utfärdar Förarintyg, Kustskepparintyg mm. Nämnden för Båtlivsutbildning fastställer kraven för de olika intygen samt utser förhörsförrättarna.
Som förhörsförrättare får du en god inblick i svenskt fritidsbåtliv. Du erbjuds löpande fortbildning om olika aktuella båtfrågor, som exempel har vårens fortbildning rubriken ”Teknik idag och Teknik imorgon”.
En lärare eller studieanordnare kontaktar dig när det är dags att förhöra eleverna. Du ger dem en skrivning som du sammanställt i samråd med NFB och rättar den på plats enligt instruktioner. De godkända eleverna får en intygsbok som du köper från NFB, därefter registrerar du utfärdade intyg i en databas. Du får en ersättning per elev som skriver.
För att bli förhörsförrättare för Förarintyg behöver du ha undervisat på förarintygsnivå, du ska också själv ha Kustskepparintyg samt kunna visa på egen fritidsbåtserfarenhet.
Ta kontakt med NFB:s kansli på telefon 08 – 663 79 93 så hjälper de dig med ansökan.
Projektledare är Linda Lindenau:
linda@batunionen.com
Svenska Båtunionens verksamhetsberättelse för 2009 är nu klar. Den innehåller massor av nyttig information om SBU, som organiserar över 160 000 båtägare som är medlemmar i båtklubbar runt hela landet.
Bland de viktigaste händelserna under förra året märks utnämningen av tre stycken båtar till MilöjBästa Båt 2009, vilket gjordes på Allt för sjön ifjol. Denna utnämningen blev mycket uppmärksammad och följs upp på årets mässa med offentliggörande av vinnarna på Allt för sjön 5 mars.
SBU äger också tidningen Båtliv, som är organisationens officiella organ. Tidningens upplaga är därmed klart största av alla europeiska båttidningar: 145 300 exemplar sex gånger om året. Medlemmar som är anslutna till SBU får tidningen Båtliv i sitt medlemskap i respektive båtklubb.
Svenskt Friluftsliv, talesmannen för Sveriges friluftsorganisationer, bildades den 22 februari år 2000 och firar i år 10 år. Uppgiften är fortsatt att stärka friluftsorganisationernas långsiktiga finansiering, öka friluftslivets status i samhället och att värna allemansrätten. Under åren har Svenskt Friluftsliv lyckats påverka friluftslivet på en rad punkter, till exempel har de första politiska debatterna någonsin om friluftsliv hållits.
Sedan starten har Svenskt Friluftslivs arbete lett till att regeringen ökat det statliga anslaget till friluftslivet, från blygsamma 15 till 25 miljoner kronor per år. Dessutom är friluftspolitik sedan 2005 ett eget politikområde i budgetpropositionen, vilket även det är en följd av organisationens arbete.
– När jag ser tillbaka har vi åstadkommit en rad förbättringar, men det finns mycket kvar att göra. Sverige behöver ytterligare förstärkning av budgeten för friluftslivets organisationer för att de ska överleva. Vi som organisation måste få ansvaret att fördela dessa medel på samma sätt som idrotten gör idag, säger Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.
Nyligen fick Sundsvall utmärkelsen Årets friluftskommun, en utmärkelse som är ett resultat av organisationens arbete. Priset delades ut av miljöminister Andreas Carlgren i samband med Folk och Natur-konferensen på Sånga Säby utanför Stockholm. Konferensen fokuserade på framtidens friluftsliv.
I det fortsatta arbetet för friluftslivet och allemansrätten önskar Svenskt Friluftsliv att friluftsorganisationerna ska få samma undantag i socialavgiftslagen som idrotten har, att friluftsliv kommer med på ett tydligare sätt i miljömålsarbetet, att det inrättas en allemansrättens ombudsman, att forskningen inom friluftsliv stärks och att skolan tar ett större ansvar för friluftsliv i unga år.
Svenskt Friluftsliv är talesman för det svenska friluftslivet och friluftsorganisationerna i Sverige. Svenskt Friluftsliv arbetar för att bevara och utveckla förutsättningarna för ett aktivt friluftsliv och värna allemansrätten. Målet är att människor i Sverige ska ha möjlighet att utöva ett aktivt friluftsliv – idag och i framtiden.
Svenskt Friluftsliv har 21 medlemsorganisationer: Cykelfrämjandet, Friluftsfrämjandet, Korpen, Riksförbundet Hälsofrämjandet, Riksförbundet Sveriges 4H, Sportfiskarna, Svenska Brukshundsklubben, Svenska Båtunionen, Svenska Cykelsällskapet, Svenska Folksportförbundet, Svenska Frisksportförbundet, Svenska Gång- och Vandrarförbundet, Svenska Jägareförbundet, Svenska Kennelklubben, Svenska Kryssarklubben, Svenska Livräddningssällskapet, Svenska Orienteringsförbundet, Svenska Scoutrådet och Svenska Turistföreningen, Svenska Klätterförbundet, Svenska Kanotförbundet.
www.svensktfriluftsliv.se
Svenska Jeanneauklubben bildades 2004 av ett gäng entusiaster och hade redan det första året ett femtiotal medlemmar. Enligt stadgarna skall klubben verka för att främja medlemmarnas gemensamma Jeanneau båtintressen, samt att i övrigt arbeta för gemenskap och trevnad bland medlemmarna såväl till lands som till sjöss.
Idag har klubben drygt 130 medlemmar, varav flertalet finns i Stockholmsregionen. Styrelsen arbetar dock med flera olika lösningar för att öka engagemanget i hela Sverige. Vi har ett nära samarbete med importör och försäljare av Jeanneaubåtar, säger Jan Smede som är ordförande i klubben. Genom detta samarbete kan vi hålla en hög standard på våra klubbträffar, fortsätter Jan.
– På vårkanten arrangeras klubbträffar med praktiska övningar i plastreparationer, masttrimning, tips om vintervård osv. På båtmässorna brukar vi arrangera klubbträffar med föreläsare i något aktuellt ämne. Årsmötet kommer att hållas på mässan Allt för sjön den 6 mars. Och då kommer vi att bjuda in någon aktuell föreläsare, säger Jan. Sedvanliga vårträffar till sjöss arrangeras i Stockholms skärgård och i Mälaren veckorna innan midsommar.
Klubbens hemsida har genomgått en omfattande ansiktslyftning. Vissa delar är tillgängliga även för icke-medlemmar medan den inre kärnan är öppen endast för medlemmar. Genom hemsidan sköts hela klubbens register och ekonomi. Anmälan om medlemskap sker också på hemsidan. Den sökande skriver in sina uppgifter och när betalning av årsavgiften (300 kr) registrerats så den nye medlemmen tillträde till hemsidan. De nya funktionerna är en välkommen avlastning för vår kassör, säger Jan. Vi har också ett adressregister med drygt 250 personer som vi kan nå med massutskickade mail.
– Det senaste halvåret har vi haft ca 3000 besökare på hemsidan. Därför har vi nu också börjat erbjuda plats för annonsörer på hemsidan. Vi hoppas att den nya hemsidan skall gagna såväl medlemmar som besökare, säger Jan och hälsar alla Jeanneauägare välkomna till klubben.
www.jeanneauklubben.se
Sv Seglarförbundets Historiska Utskott inbjuder till Seglare Minns onsdagen den 17 mars 2010 kl 18.00 i Tranebergsstugan, Bromma. Efter den gemensamma middagen får vi höra Gutta Johansson och Olle Jo Johansson berätta för Börje Larsson om sina seglingsäventyr i bl.a. 470, 6mR, 11 one design, Big T och numera Drake.
Förhandsanmälan nödvändig senast måndag 15 mars till Maivor Bergau tel 08-393102, e-post bergau@glocalnet.net eller till Sv Seglarförbundets kansli 08-4590993, e-post asa@ssf.se.
Kostnaden 150 kronor, som även inkluderar delikat middag betalas kontant vid ankomsten till T-stugan.
Välkomna.
Den mest populära seglingen i Sverige – Watski Baltic2star – blir kanske också den mest spännande. I år kan seglingen ta emot 125 seglande båtar och anmälningslistan var i princip fulltecknad efter två veckor. Idag har arrangörerna cirka tio båtar som står på kö för att få starta om någon annan hoppar av.
Banan blir i stort densamma som förra året, Oxelösund-Visby-Oskarshamn-Oxelösund , i tre etapper. Starten går onsdag eftermiddag 26 maj och seglarna beräknas tillbaka lördag 29 maj. Man kommer att kunna följa alla båtar via transpondrar som sänder positioner till hemsidan
http://watski2star.se
Huvudarrangör är Oxelösunds Segelsällskap-OXSS, som får hjälp av sällskapen i Visby och Oskarshamn.
Bland de deltagande finns många av de mest kända seglarna i landet, Klabbe Nylöf, Jonas Claesson, Anna Drougge, Lena Having, Björn Österberg , Anders Lewander m.fl.
http://watski2star.se
Miljöminister Andreas Carlgren kommer att delta på Båttinget som går av stapeln onsdagen den 10 mars på Stockholmsmässan i samband med båtutställningen Allt för sjön. Temat för årets Båtting är ”Båtlivet och miljön – vad gör vi för att förbättra den?”
Företrädare för Båtmiljörådet, Världsnaturfonden, Kemikalieinspektionen, båt- och tillbehörsbranschen m.fl. kommer att presentera nya lösningar och produkter för en hållbar miljö.
Under Båttinget kommer även Svenska Båtunionens pris för MiljöBästaBåt att delas ut. Moderator för tinget är redaktör Malcolm Dixelius.
Båttinget återkommer varje år och kan beskrivas som en båtlivets riksdag. Inbjudna är företrädare för riksdag och regering, myndigheter och kommuner samt båtlivets organisationer och båtbranschen.
För vidare upplysningar kontakta generalsekreterare Hans W. Berglund, Svenska Båtunionen, hans.w@batunionen.com eller VD Mats Eriksson, SweBoat, me@sweboat.org.
Det började med några inlägg och kommentarer på lokala bloggar och gästböcker om att vi borde samarbeta mer mellan klubbarna för att öka intresset för segling i regionen kring Tylön. Det ena gav det andra och nu kan vi stolta presentera Tylösegling – ett nätverk mellan seglarna och klubbarna i området från Båstad till Falkenberg.
Det är ett lagom avstånd för att det ska vara rimligt att ställa upp i varandras tävlingar. Mitt emellan hamnarna ligger Tylön så det låg nära till hands att definiera det som “klubbarna som syns från Tylön”.
– Här har vi ytterligare ett utmärkt exempel på hur samarbete mellan seglare, klubbar och bloggar kan lyfta regional segling. Med Tylösegling så tar man steget vidare jämfört med de vanliga LYS-cuperna och skapar en gemensam plattform för anmälningar, resultat och diskussioner.
Vad händer på Tylösegling?
• Publicitet. Se till att ingen ska kunna missa någon segling i närområdet. Verka för att öka intresset för segling allmänhet och kappsegling i synnerhet. Detta ökar även värdet för sponsorer.
• Kappseglingskalender. Alla seglingar i närområdet läggs in i en gemensam kalender.
• Anmälningssystem. Ett gemensamt ställe för att anmäla sig till kappseglingarna i kalendern och där man direkt kan se alla andra som anmält sig. Detta hjälper till att dra deltagare enligt fårskocksprincipen.
• Resultat. Snabbt upp med resultat från seglingarna.
• Följ seglingarna med GPS livetracking, direktsänd video, twitter och annat.
• Diskussioner. Öppet forum för diskussioner av olika slag, bilder, filmer och annat utbyte mellan seglarna.
• Seglingsbloggar. De lokala seglingsbloggarna samlas ihop på ett ställe så man lätt kan följa dom.
• Andra aktiviteter. Eskadersegling, utbildningar och annat.
Sist men inte minst
• Tylöcupen. En segling från vardera klubb ingår i en gemensam cup med lagom fult vandringspris och andra finare priser. Totalt sex seglingar under säsongen alltså.
Seglingarna i Tylöcupen är Kölsvinet (Båstad), Tylön Runt (Halmstad), Spangenberg (Grötvik), Krabbseglingen (Skallkroken), Hallandsseglingen (Falkenberg) och Marsten Runt (Lövstaviken). Prisutdelning på säsongens sista segling.
Tylösegling drivs ideellt av seglare för seglare.
Länk: www.tylosegling.se
Foto: Anna Danielsson.
Svenska Båtunionens utmärkelse MiljöBästaBåt 2009 blev en stor succé med tre premierade båtar. Vi inbjuder er nu att visa framtidens båtliv och att nominera en eller flera av era saluförda fritidsbåtar till utmärkelsen ”MiljöBästaBåt” 2010.
Konsumenterna frågar allt mer efter miljöanpassade båtar. Vad är då viktigare än att båttillverkarna visar upp att man följer med i utvecklingen.
Utmärkelsen ger stor positiv uppmärksamhet och visar på ett lyhört miljö- och kvalitetsengagemang. Med ständigt förbättrade miljöegenskaper erbjuds produkter som svarar mot allt fler miljömedvetna båtköpares krav.
Att lämna en nominering kostar inget men det finns mycket vinna!
Skicka nominering på svenska till Svenska Båtunionen, info@batunionen.com senast 2010-02-15.
Utmärkelserna ”MiljöBästaBåt” 2010 delas ut på båtmässan ”Allt För Sjön” 2010 i Stockholm.
Läs mera på www.batunionen.com om MiljöBästaBåt, årets kriterier och ytterligare kontaktuppgifter.
Vi ser fram emot era nomineringar.
Hälsar
Bengt Gärde
Ordförande Svenska Båtunionen
Bengt Hallberg 070-5828049
Ordförande Miljökommittén
Hans W. Berglund
Generalsekreterare
Inför säsongen 2010 kommer Ornö Runt med ett antal nyheter inom utbildning. Till vår hjälp har vi North Sails. Vi vill stödja våra seglare och hjälpa till med utbildning för att vi skall göra vår segelsport större. Vi har även en ambition att Ornö Runt skall vara en inkörsport för nya kappseglare. Det finns inga krav på att man måste ha segel av ett visst fabrikat för att delta i dessa utbildningar.
1. ”Börja kappsegla”, en kvällskurs tisdag 9 feb kl 18-21
För dig som kan segla med aldrig har kappseglat. Vi kommer gå igenom det du behöver kunna för att delta i Ornö Runt.
Lärare: Ove Hägg och Lars Blomgren ”vanliga klubb kappseglare”
Datum: 9 feb
Tid: kl 18-21
Plats: North Sails, Ängshyddevägen 1, Lidingö Varvet, LIDINGÖ
Pris: 200kr (I priset ingår startavgiften till Ornö Runt Värde 300kr)
2. Regler för kappseglare en kvällskurs tisdag 16 feb 18-21
För dig som brukar segla Ornö Runt. Du kan en del om reglerna. Du har kört Ornö Runt eller andra typer av skärgårdskappseglingar förut. Du kan de viktigaste reglerna men skulle behöva en genomgång och uppfräschning av kappseglingsreglerna. Vi kommer att vinkla utbildningen mot en skärgårdskappsegling mer än mot bankappsegling.
Lärare: Stefan Winberg
Datum: 16 feb
Tid: kl 18-21
Plats: North Sails, Ängshyddevägen 1, Lidingö Varvet, LIDINGÖ
Pris: 300kr
3. Skärgårdsmetrologi, en kvällskurs tisdag 23 feb kl 18-21
Kunskapen om väder och vind kan vara betydande för oss kappseglare. Varför kan det vara bättre att gå på högersidan i ett sund? Om det blir sjöbris vad innebär det egentligen? Vad är relevant väderinformation att ta med sig innan en kappsegling, Lage Larsson gör det enklare för dig att förstå och använda väderinformation.. Kursen riktar sig både till dig som nybörjare men även den erfarne seglaren.
Lärare: Metrolog Lage Larsson
Datum: 23 feb
Tid: kl 18-21
Plats: North Sails, Ängshyddevägen 1, Lidingö Varvet, LIDINGÖ
Pris: 300kr
4. Debrief efter Ornö Runt
Efter Ornö Runt kommer det öppnas chans att återblicka och lära av varandras erfarenheter från seglingen. Anna Drougge,North Sails kommer själv segla Ornö Runt och även agera moderator i en Debrief. Tillsammans kommer vi försöka hitta den vinnande strategin. Detta kommer äga rum i samband med prisutdelningen på kvällen.
Moderator: Segelmakare Anna Drougge
Datum: 23 Maj
Tid: ca kl 18
Plats: Kolnäsviken Ornö
Pris: Gratis
Coachning av Segeltrim
På söndagen efter Ornö runt kommer North Sails att erbjuda personlig coachning i Trim. North Sails har coacher på plats som ger tips ombord och från följebåtar om just ditt trim på din båt. Målet är att du ska hitta ett bra och snabbt trim för din båt och göra det enkelt hitta tillbaka till. Gemensam samling efteråt på Dalarö för att summera och reflektera dagens övning.
Deltagarantal, max 15 båtar, Först till kvarn gäller!!
Coacher: Patrik Erlandsson, Anna Drougge,
Datum: Söndagen den 24 Maj
Tid: ca kl 9.00-15.00
Plats: Utanför Dalarö
Pris: 500Kr per båt
Anmälan er till ovanstående kurser till orno.runt@tyresobat.se
Alla kommuner och företag runt om i landet ska anpassa sig så långt det går för funktionshindrade. EU har kommit med nya regler inför 2010, där de talar om tillgänglighet för alla som har funktionshinder.
Föreningen Furuboda, Folkhögskola och konferens söder om Åhus har den mäktiga Hanöbukten utanför. Här har föreningen sedan tidigt 60-tal haft en inriktning att skapa förutsättningar för funktionshindrade.
Kristianstads kommun har i flertal år undersökt möjligheten att lägga en brygga ut från denna strand. Företaget Jetfloat tillsammans med Kristianstad kommun har tagit fram en lösning med en brygga som klarar de svåra vågor som denna strand utsätts för. Bryggan klarar dessutom av att ta emot rullstolar och permobiler.
Bryggan, som sträcker sig 50 m ut i Hanöbukten, har en gångbrygga ut till en plattform formad som en fartygsbog. Här finns sittplatser, mantåg och specialliftar för att ge möjlighet för den funktionshindrade att vevas ner och upp i vattnet. Här finns också ramper för att kunna glida i och dra sig upp ur vattnet samt badstegar för den som så önskar.
Länk: www.jetfloat.nu
Fritidsbåtmuséet i Västerås har vuxit mer och mer under de senaste åren och täcker in både kanoter, segelbåtar och motorbåtar. Båtar, motorer, konstruktörsporträtt med mera finns i samlingarna. I höst försöker man ta ett nytt grepp för att locka folk och profilera muséet genom en utställning av marinmålningar och modeller. Förhoppningsvis kommer flera separata evenemang av olika slag att genomföras under de kommande åren.
Marinmålare sågs länge över axeln av ”riktiga” konstnärer. Anledningen kan ha varit att rederier och kaptener ofta beställde målningar av sina fartyg i PR-syfte vilket gjorde att marinmålarna mera betraktades som konsthantverkare än som konstnärer. Carsten Jensens roman ”Den sista resan” tar upp dilemmat mellan konstnärens frihetslängtan och tvånget att arbeta enligt beställarens intentioner. Många marinmålare var duktiga på att avbilda fartyg men klarade inte av att måla hav och himmel som bakgrund.
En som behärskade hela spektrat till fulländning var Gösta Lindahl. Trots detta var han i stort sett okänd under större delen av sitt liv och skänkte oftast bort sina tavlor till vänner och bekanta. På så sätt hamnade två mycket vackra målningar i SS Aros klubbhus. De i sällskapet som kände till konstnären är borta sen länge och det var endast en slump att hans son löste mysteriet vid ett besök på klubbholmen.
När vi började nysta upp historien konstaterades att han faktiskt var representerad både på Sjöhistoriska muséet och på Sjöfartsmuséet i Göteborg, ett kvalitetskriterium så gott som något.
Gösta Lindahls levnadsöde var på sitt sätt en parallell till Harry Martinssons ungdomsäventyr. Han gick till sjöss direkt efter skolan vid fjorton års ålder och seglade kors och tvärs över världshaven med både svenska och amerikanska segelfartyg. Vid nitton års ålder mönstrade han som timmerman på världens då största segelfartyg, fyrmastbarken ”Daylight” som märkligt nog var en seglande oljetanker. Han överlevde dessförinnan konvojer och ubåtsanfall under första världskriget.
Sjömän hobbyarbetade ofta med flaskskepp och annat för att fördriva tristessen under frivakterna. Vid något tillfälle hade Gösta en estnisk skeppskamrat som målade marina motiv. Detta väckte den slumrande talangen och när han tillfälligt gick i land i USA för att arbeta som snickare på tjugotalet togs de första stegen. 1930 återvände han till Västerås och började som byggnadsarbetare och fritidsmålare.
”När jag målar seglar jag igen”, brukade han säga. Ateljén låg i källaren till villan och han använde inte staffli utan målade på ett bord. Han arbetade främst i olja på stora dukar och började i likhet med flera andra marinmålare med att lägga upp bakgrunden. Till skillnad från många andra var han en mästare på att ge hav och himmel liv genom att måla måsar i förgrunden och låta skeppen segla i sjö med skummande vågtoppar. Totalt gjorde han ett hundratal målningar, akvareller och teckningar av både segelfartyg, handelsfartyg och örlogsfartyg. De flesta verken karaktäriseras av ett speciellt ljus som manar fram upplevelsen av havets friskhet och sälta. I 70-årsåldern gjorde reumatism att precisionen så småningom blev lidande varför han fick avbryta sitt måleri.
Jan-Eric Larsson är en skicklig modellbyggare. Han ställer ut sammanlagt sex modeller, två segelbåtar, en brigg, en bankfiskeskonare, en allmogebåt och en modell av en mälarjakt. Den sistnämnda är ett intressant exempel på de fraktskepp som trafikerade Mälaren, framför allt med stångjärn från Bergslagen till Stockholm, men också med virke, jordbruksprodukter och annat. Allmogebåten är av en typ som förekom både i våra farvatten och i skärgården som transportredskap mellan de förr ofta tättbebodda öarna och städerna. Segelbåtarna är representanter för de äldre båttyperna som numera blir färre och färre i takt med att de moderna plastbåtarna tar över våra farvatten.
Utställningen har gjort stor lycka och bland annat resulterat i förfrågningar om fler arrangemang med marinmålare och modeller.
Svenska Båtunionens val av MiljöbästaBåt 2009 blev en stor succé. Då utsåg vi tre båtar i var sin klass. Najad 355, Nimbus 27 Nova S och Whisper 55 premierades för modern produktionsteknik och minskad miljöpåverkan på olika sätt.
Vi fokuserar även i år på klasserna MiljöBästa Motorbåt och MiljöBästa Segelbåt. Utmärkelserna delas ut på Båtmässan Allt för Sjön i Stockholm i mars 2010.
Utmärkelsen Miljöbästa Båt 2010 är avsedd att stimulera båttillverkarna till att ständigt förbättra miljöegenskaperna hos sina produkter så att de ger minsta möjliga miljöpåverkan vid såväl tillverkning som användning.
Svenska Båtunionens, SBU, Miljökommitté kommer att introducera bedömningsgrunderna för ”Miljöbästa Båt 2010” under Scandinavian Boat Show i Stockholm i nov 2009.
”Utnämningen av ”Miljöbästa Båt” ligger helt i linje med det miljöarbete som Svenska Båtunionen bedrivit långsiktigt i närmare 40 år” säger miljökommitténs ordförande Bengt Hallberg. ”Det är ett av sätten att synliggöra båtlivets engagemang för natur och miljö. Vi är ju en del av svenskt friluftsliv som har stort eget intresse av att värna en god marin miljö”.
Vi ser fram emot nomineringar från båttillverkarna till SBU fram till 15 febr. 2010.
Läs mera på www.batunionen.com om MiljöBästaBåt och årets kriterier
Bilden: Pristagarna i MiljöBästa Båt 2009.
”Sedan den dagen jag började köra båt blev det som en liten vändning i livet. Jag kan själv göra något som man kan tycka är väldigt mansdominerande. Nu kan jag ta båten själv och ut och åka när min man är på jobbet. Jag kan känna det som lite lyxigt att få köra båt själv som kvinna. Det händer att jag kör min man till jobbet med båten. Söderbärke till Smedje-backen där han arbetar. Kan man bara sjöregler, är det inte svårare att köra båt, om man kan köra bil. Allt går att lära sig om man vill.” Kvinna 42 år, SBK
Möjligheten att uppleva denna känsla av lyx anses som självklar för de flesta män som äger en båt. Vad gäller resterande del av befolkningen, dvs. kvinnorna, så har de till skillnad från männen, ett flertal hinder att ta sig över innan denna känsla av lyx och frihet kan uppnås. Inte då! – kanske någon tänker och lite byråkratiskt hänvisar till att det inte finns någon som helst lag eller förbud som hindrar kvinnor att köra båt. Visst, de har alldeles rätt, några sådana lagar finns inte. Men även om kvinnor inte hindras rent juridiskt, så hindras de på annat vis – bl.a. genom fördomar, traditioner och invanda könsrollsmönster – som till stor del är grundade på en sjöhistoria med idel män, vilka gett oss en vedertagen mall som tydligt påvisar hur en riktig sjöman ska se ut.
Hur annorlunda hade det inte varit om Columbus varit en storbystad Christina, med långt svallande rött hår, gnistrande gröna ögon och en brinnande längtan att erövra världen? Tyvärr var så inte fallet och det historiska utbudet av sjömän – såväl det faktiska som det fiktiva – innefattar därför få kvinnor och mestadels skäggiga, rödbrusiga män som ibland även förlänats med en och annan protes då någon bristfällig kroppsdel behövt komplette¬ras. I pojkvärlden är det fullt möjligt att se upp till och identifiera sig med dessa havets hjältar. Hur många pojkar är det inte som haft ex vis våra svenska vikingar, kapten Krok eller någon annan manlig befälhavare som förebild?
För flickornas och kvinnornas del är dock situationen helt annorlunda då avsaknaden av kvinnliga förebilder bland våra historiska sjöfarare i hög grad har bidragit till att dagens kvinnor befinner sig rejält akterseglade inom båtlivet.
Det här är ett faktum som Smedjebackens Båtklubb arbetar aktivt för att förändra. Vår ambi¬tion är att kvinnor och män ska kunna vistas ombord på samma villkor. Det är inte frågan om att män och kvinnor ska byta uppgifter med varandra, utan att dela på dem. En förut¬sättning för detta förändringsarbete är ett gediget underlag som ger förutsättningar att tillhandahålla rätt stöd och insatser. Genom bidrag ifrån Leader Bergslagen har SBK – till-sammans med ABF Västerbergslagen, Fagersta Båtklubb och långfärdsseglaren Linda Lindenau – gjort en undersökning för att söka svar på följande frågor:
– Varför kör inte kvinnor båt i större utsträckning?
– Vilka förutsättningar krävs för att kvinnor ska köra båt i större utsträckning?
En enkät skickades till samtliga medlemmar i SBK och FBK. Kvinnliga medlemmar ombads fylla i enkäten, medan manliga ombads lämna den vidare till en eventuell partner eller dotter. På så vis nåddes ett stort antal kvinnor som vistas på sjön Barken, belägen i södra Dalarna. Av ca 700 utskickade enkäter har 210 besvarats och returnerats, vilket innebär en svarsfrekvens på 30 %. Ibland de förtryckta svarsalternativen medgavs även utrymme för egen¬formulerade svar, vilket bidrog till ett mera omfattande resultat. När så många kvinnor öppenhjärtigt delar med sig av sina personliga erfarenheter ombord blir svaren varierande och väl nyanserade.
I SSRS tidning Trossen kunde vi läsa att Amelia Adamo känner sig nöjd med att vara hopp-i-land-kalle – något hon har all rätt i världen att vara. Precis som hon säger behöver en kvinna inte vara duktig på allt. Men 38 % av kvinnorna som svarat på vår enkät är inte nöjda med sin nuvarande roll ombord, utan uppger att de önskar köra båt oftare!
De hinder som dessa kvinnor upplever på vägen dit, är främst en partner som kör bättre, tätt följt av den egna bekvämligheten samt känslan av osäkerhet. Den här kombinationen av upplevda hinder förstärker varandra i en negativ spiral. Att den som är bäst på att hantera båten fortsätter att föra befälet ombord ökar bara klyftan mellan mannen och kvinnan. Den (enligt statistiken) manlige befälhavaren blir bättre och bättre att framföra båten, medan kvinnan känner en allt större osäkerhet och kanske till slut fastnar i tanken att det är bekvä-mast att fortsätta som vanligt – och det just för att mannen genom sin träning blivit så mycket bättre att köra medan kvinnan av bekvämlighet och osäkerhet stått tillbaka. Ett par som är relativt jämställda på land kan – i den stund de kliver ombord – samtidigt ta ett enormt kliv bakåt vad gäller jämställd¬heten. Ovanstående är ett klassiskt exempel på vidmakthållandet av de traditionella könsrollsmönstren ombord.
Att bryta dessa invanda mönster är inte det lättaste, men det är likaväl fullt möjligt. Det omfattande och öppenhjärtliga undersökningsresultatet har gett oss goda möjligheter att – i första hand för kvinnliga medlemmar i SBK och FBK – bygga upp en relevant utbildnings- och aktivitetssatsning, vars främsta syfte är att stärka kvinnans roll ombord. (Denna satsning är i dagsläget preli¬minär då omfattningen av de aktiviteter som planeras till viss del är bero-ende av om projektet beviljas ytterligare stöd ifrån Leader Bergslagen. Beslut om detta kommer att fattas någon gång under vintern.) Aktiviteterna kommer att utgå ifrån de önske-mål som kvinnorna själva uppgett i enkäten.
De förutsättningar som bidrar till att öka kvinnors möjligheter att ta ett större ansvar ombord, uppges främst vara att de själva får bestämma när, var och hur de ska köra samt att de får köra i dagsljus. Dessa önskemål, tillsammans med det faktum att många kvinnor uppger att de vill träna enbart med sin partner, gör att SBK inte fokuserar på att erbjuda praktisk träning i första hand. Istället kommer vi att – tillsammans med ABF och Linda Lindenau – inrikta oss på att erbjuda kurser och föreläsningar i mod och motivation samt grund¬läggande teoretisk utbildning, då även dessa önskemål framgår tydligt. Om det i ett senare skede visar sig att det finns intresse för praktisk träning kommer även detta att erbjudas.
Ett mindre antal av kvinnorna uppger i enkäten att de avstår från att köra familjens båt ex vis för att den saknar elstart eller för att den beter sig nyckfullt då den är i behov av repara¬tion eller någon annan åtgärd som främjar hanterbarheten. För att undanröja även detta hinder kommer personal från både Båtshopen och SOLAB att finnas på hamnområdet en dag under nästa säsong och kostnadsfritt ställa upp med sitt kunnande och ge förslag till förbättringar på medlemmarnas båtar. Det ger båtägarna möjlighet att få kostnadsfria råd av en fackman utan att de behöver ta upp båten och traila den till aktuell firma.
Genom ovanstående insatser hoppas vi undanröja större delen av de hinder kvinnor upp-lever stå emellan dem och ett mera jämställt båtliv.
Vill du vara en kvinnlig förebild? Eftersom undersökningsresultatet ger en unik bild av kvinnors förutsättningar för ett aktivt och jämställt båtliv, kommer delar av det att användas även inom SBU: s och Linda Lindenaus projekt att skapa flera kvinnliga förebilder inom båtlivet. Alla kvinnor som känner att de har vilja och potential att utvecklas för att stå som före-bild inom något av båtlivets olika områden har möjlighet att ansöka till projektet. Trettio kvinnor kommer sedan att få stöd att utvecklas inom antingen skrivande, skepparskap, föreningskunskap eller utbildning.
Ta chansen att utvecklas. Ovanstående satsningar ger alla båtlivsintresserade kvinnor – från dem som helt saknar förkunskaper och vill lära sig hantera familjens båt i nödfall – till dem som redan har god erfarenhet och vill utvecklas ytterligare, unika möjligheter att vidareutvecklas inom båtlivet.
Till sist vill jag även ta tillfället i akt att utmana alla män ombord – handen på hjärtat nu karlar! – Vad gör du för att aktivt medverka till ett mera jämställt båtliv med goda förebilder för både flickor och pojkar? Vad kan just du göra för att underlätta för din partner eller dotter på vägen dit? En elstart till båtmotorn är kanske den ultimata julklappen – eller en praktisk kurs i segling?
Text: Marie Lekare, Smedjebackens Båtklubb, som fått både hydraulstyrning, mantågsvajer och fem meter avgasslang av tomten. Läser fn. Handbok för dieselmotorn.
För information:
www.smedjebackensbatklubb.se
www.batunionen.com
Ytterligare citat från undersökningen:
”Det är eller borde vara självklart för alla som är på sjön, man som kvinna, att kunna manöv-rera sin båt, samt att ha teoretiska kunskaper motsvarande förarbevis.”
Kvinna 55 år, SBK
”Det är så skönt när man känner att man kommit över en tröskel och avspänt behärskar något som tidigare varit förknippat med osäkerhet och full koncentration.” Kvinna 39 år, SBK
”Jag gick en manövreringskurs för motorbåt eftersom jag kände mig osäker på att köra båten. Efter det var det jag – och inte min man – som mestadels körde motorbåten (8 m) och det var mycket roligare att vara på sjön. Jag kunde också ta med vänner på båten utan att behöva min man som ”kapten.” Kvinna 44 år, SBK
Båtriksdagen 2010 hålls den 26-28 mars 2010 på Tallink Silja Lines fartyg från Stockholm till Tallinn och åter.
Motioner, förslag och framställningar till Båtriksdagen skall vara Unionsstyrelsen tillhanda senast 15 januari 2010.
Kallelse, verksamhetsberättelse och övriga handlingar sänds till Båtförbunden 4 veckor före Båtriksdagen i enlighet med direktiv för Båtriksdagens genomförande.
Samtidigt publiceras handlingarna på Svenska Båtunionens internetsajt www.batunionen.com
Unionsstyrelsen
Under 2009-2010 driver Svenska Båtunionen ett projekt vars mål är fler kvinnliga förebilder inom båtlivet. Fortfarande är båtlivet så könsrollskonservativt att kvinnliga skeppare, hamnkaptener mm väcker uppseende. Projektledare för projektet är Linda Lindenau (bilden).
Dagens unga flickor och pojkar växer upp i tron att bara män kan köra båt och det kan vi inte låta hända! Det behövs fler kvinnor inom alla områden och projektets mål är att ge ett 30-tal kvinnor i landet stöd att kliva fram som förebilder och ge mod och inspiration till andra kvinnor.
Du som deltar i projektet kommer att utvecklas för att kunna ta uppdrag inom något av dessa fyra områden: skrivande (skriva artiklar inom båtpressen eller böcker), skepparskap (praktik med elever i navigation, charter) föreningskunskap (låta sig väljas till en styrelsepost eller hamnkapten i någon båtorganisation), utbildning (arbeta som navigationslärare eller seglingsinstruktör) och projektet kommer att ge dig det stöd du behöver att axla den nya rollen.
Steg 1, hösten 2009. Väcka intresse för projektet och locka kvinnor att ansöka om att delta Med hjälp av föreläsningar, press, kontakt med båtklubbar mm hoppas vi nå ut med information om projektet. Vi efterlyser kvinnor som är beredda att kliva fram som förebild inom något av de ovan beskrivna områdena. Vill du vara med, skicka då ett mail eller brev med och berätta om dina planer.
Steg 2, våren 2010. Utbildning av projektdeltagarna Projektet ska tillhandahålla stöd och utbildning, både individuellt och i grupp. Det kommer att handla om att öka kvinnornas kompetens inom ämnen som rör båtlivet men också att tillhandahålla kunskap om ledarskap, jämställdhet och maktstrukturer, konfliktlösning mm. De som inte kunnat beredas plats i projektet organiseras i regionala nätverk.
Steg 3, tom 2011 i mån av resurser. Kontakt med nätverket för att behålla entusiasmen och slussa in nya medlemmar
Välkommen med din ansökan! I ansökan, som ska vara SBU tillhanda senast den 1 november, ber vi dig berätta om – din båterfarenhet och övriga relevanta kunskaper – inom vilket område och på vilket sätt du vill kliva fram som förebild – vad du skulle behöva för att kunna/våga göra det
Skicka din ansökan till: Svenska Båtunionen/Linda Lindenau, Af Pontins väg 6, 115 21 Stockholm eller linda@batunionen.com
Projektledare: Linda Lindenau 070-2796822 Ring mig om du har frågor! Projektet finansieras av Ungdomsstyrelsens bidrag för jämställdhetsprojekt
Kommentarer
Det finns två kvinnliga Fartygsbefäl klass VIII i tjänst hos Fagersta Turism under sommarsäsongen 2010.
http://www.fagersta.se/nyheter_2010/20100701_1.htm
/Tina
Kommentarer
Hej
Om man ser till att det blir lätt att tömma fritidsbåtars toalettavfall så kommer "problemet" med tiden att fasas ut. Kommuner, båtklubbar och organisationer borde ta ansvar redan nu. Det finns i dag statliga styrmedel som "LOVA-bidrag" vilket innebär bidrag med 50% vid installation av latrintömning.
Det finns flera sugtömnings-pumpstationer och flytande tömningsstation för fritidsbåtars toalettavfall te.x
http://pontoner.se/septitank-brygga.html