I oktober invigdes en ny miljöanpassad båttvätt på Pampas Marina i Solna. När båten, placerad över en spolplatta, rengörs med högtrycksspruta rinner vattnet och de miljöfarliga resterna av bottenfärgen ner i speciella avloppsbrunnar som i sin tur leder in i ett reningsverk. Här separeras vattnet från färgrester, tungmetaller, oljor och andra föroreningar. Dessa samlas upp i en filtertunna som sedan fraktas bort för destruktion eller deponi. Det renade vattnet leds i sin tur tillbaka ut i Mälaren.
Cirka 3 000 liter vatten kan renas per timme, vilket gör att marinans personal vid den nya anläggningen kan miljötvätta ett 20-tal båtar per dag. Anläggningen är levererad av Reningssystem i Sverige AB (www.reningssystem.nu).
Text: Bengt Anderhagen
CG Pettersson Sällskapet hade sin årliga sommarträff för elfte året. Denna sommar samlades vi vid Bryggholmen strax utanför Enköping. Annelie och Tommy Larsson från Enköpings Segelsällskap var värdpar och hade ordnat en mycket lyckad tillställning.
Bryggholmen med eldsjälen Lennart Wernberg ställde upp för oss på alla tänkbara sätt. Han transporterade bord och bänkar till bryggan så att vi kunde sitta tillsammans i närhet av våra båtar som låg vid bryggan. Vi njöt av vår sillunch och senare på kvällen grillade vi tillsammans. Träffen inleddes som vanligt med ett glas punsch och en skål för Sällskapet.
Efter lunchen sker den sedvanliga inspektionen där vi begrundar och beundrar varandras båtar. Människor, tillresta och de som bodde på ön, kom också till bryggan för att prata och ställa frågor om våra båtar. I år var det många barn med som inte bara badade och paddlade kanot utan också var intresserade av båtarna och hjälpte välvilligt till när det behövdes. En bra tillväxt för sällskapets fortlevnad.
EYSTRA hade ny motor och även bytt några kölplankor i vinter. Birgitta och Kent har lagt ner många arbetstimmar även inför denna säsong. KIM:s skeppare, Lennart Bodén, med gasten Jens visade stolt sina intarsiabilder i ruffen som före ägaren och båtbyggaren hade gjort. Lennart bevarade denna dyrgrip med respekt och omtanke. MUFFLAREN var renskrapad och blänkte ikapp med VIDAR III och VI TRE. IAN och SARABAND låg bredvid, båda lika vackert vitmålade. GLI kom insmygande och la sig mellan.
På andra sidan bryggan låg värdparet Annelie och Tommy Larsson med den vackra INGER II och sen följde på rad båtarna YRSA, TITTI och VÅG III. Där hade också MARGONA med tredje och fjärde generationen Nyberg förtöjt. De trivdes bra både i vattnet och på land. Sen låg MISSAN och WIKING XI. Runt hela bryggan fanns nu CG Petterssons otroligt vackra skapelser, de flesta byggda på 10, 20 och 30-talet och fortfarande i bästa skick.
Vi bjöds på en mycket intressant guidad tur runt Bryggholmen. Vår guide Mats Nordgren berättade att här låg Johan den III:s glasbruk på 1500-talet. Idag är det en fornlämning av intresse för arkeologer, den intressantaste i Skandinavien fick vi lära oss. Mats visade också de hus som är under restaurering. Bland annat finns en unik kakelugn kvar. Stiftelsen Bryggholmen ser till att både hus och åkermark bevaras på bästa sätt. Bryggholmen är ett naturreservat, där det finns gott om mistel och en rik lövträdsskog. Väl värt ett besök för alla båtägare. För icke båtägare finns transport om man kontaktar Bryggholmen.
Anneli och Peter Eriksson på Våg III hade lagt en trevlig tipsrunda med kluriga frågor om bl a CG Pettersson och Bryggholmen. Den lycklige vinnaren fick en CGP-keps i pris.
Efter avslutningen vid lunchtid på söndagen följdes Inger II, Vi Tre och Wiking XI åt till Enköping. Vi fick där guidning runt parken av Tommy och Annelie och fika i deras klubbhus. En trevlig avslutning på en härlig sommarhelg med strålande sol, varmt badvatten, annorlunda upplevelser, trevlig samvaro och fantastiska båtar och båtmänniskor.
Nästa år har vi planerat att vara vid Idskär, Heleneborgs Båtklubbs klubbholme. Har du en Petterssonbåt och vill vara med i Sällskapet, ring 08-590 854 58 så berättar vi mer.
Mait Knuts
C G P Sällskapet
Bildtext:
CG Pettersson Sällskapet vid sin sommarträff vid Bryggholmen utanför Enköping. Foto: Per-Olof Knuts.
Karlshamns kommun har föreslagit att kommunens avgifter för båtplatser ska höjas. Dessutom vill den ansvariga nämnden, teknik- och fritidsnämnden, att båtägare som inte bor inom Karlshamns kommun ska betala 30 procent mer än de som bor i Karlshamnskommun.
Förslaget innehåller även ett förslag om en serviceavgift på 250 kr/år för att kommunen ska kunna förbättra servicen i skärgården med soptunnor, bryggor och liknande.
– Vi ifrågasätter om inte detta strider mot Kommunallagen, säger Bengt Svensson, ordförande i Svaneviks Bryggförening med 270 medlemmar.
– Att kommunen vill höja båtplatsavgifterna är inte mycket att säga om. Men att de därutöver vill införa en serviceavgift på avgifterna och att de båtägare som bor utanför kommunen ska betala ytterligare 30 procent mer förstår vi inte.
Båtklubben har arbetat med en skrivelse till Karlshamns kommun tillsammans med egna medlemmar som är jurister och tillsammans med Blekinge Båtförbund.
Även andra båtklubbar, bland andra Matviks bryggförening, berörs av förslaget.
Länk: www.svanevik.info
Kommentarer
Synd att ni inte förstår innebörden i beslutet, jag har varit i kontakt med kommunen och fått en förträfflig förklaring. Hällaryds (Karlshamns) skärgård är suveränt skött. Skulle 250 kr vara för mycket för att få fortsatt god service? Och varför skall bara kommunens skattebetalare bidra till detta. Nej 30 % helt OK.
Varför ska inte samma villkor gälla i Karlshamn som på alla andra platser som finansieras med skatter? Var går gränsen?
Så du anser det är fullt logisk att de som inte bor i kommunen ska betala mer än de som bor där?
Båtfolket spenderar väl förhoppningsvis en massa pengar i kommunen.Jag skulle tro att affärer restauranger marinor mm. får bra draghjälp av allt båtfolk.
Vi kanske skall höja fastighetsskatten soptömningen mm för alla sommarställen,jag menar dom bor ju någon annanstans egentligen.
Svenska Båtunionen, tillsammans med SWEBOAT och Sjöfartsinspektionen tar inför mässan ”Allt För Sjön” 2009 fram önskemål/kriterier för vad som kan anses vara utmärkande för ett miljötänkande inom fritidsbåtssektorn.
Kriterierna skall inte ses som felfria eller slutgiltiga, utan bygger på de erfarenheter gruppen nu besitter. Kriterierna kommer i framtiden att anpassas till utvecklingen.
En panel representerande SBU, SWEBOAT och Sjöfartsverket bedömer vilken båt som skall få utmärkelsen ”MiljöBästa Motorbåt” första dagen på båtmässan ”Allt För Sjön” 2009.
Detta är minimikrav för en ”MiljöBästa Motorbåt”
CE-märkning. Ett miljötänkande skall ha varit en del av processen vid konstruktionen. Detta skall vara dokumenterat. ISO 14001 dock inte nödvändigt.
Detta är minimikrav för en ”MiljöBästa Segelbåt ”.
CE-märkning. Ett miljötänkande skall ha varit en del av processen vid konstruktionen. Detta skall vara dokumenterat. ISO 14001 dock inte nödvändigt.
Motorbåtar – Miljöbästa motorbåt -ver 4.pdf
Segelbåtar – Miljöbästa segelbåt -ver 4.pdf
Nu är det dags igen att sätta sig vid skrivbordet med navigationshjälpmedlen. Eftersom vi i tävlingskommittén inte vill göra Båtlivs trogna lösare av den årliga navigationstävlingen besvikna har vi fått ihop nya uppgifter att kämpa med under den båtfria delen av säsongen.
Några av frågorna
och beräkningarna är lätta, andra lite svårare.
Sedan brukar vi ju vara kända/ökända för att
ha med vissa klurigheter – så även i år.
OBS OBS OBS!
Förtydligande Fråga 14: om vilket land som ligger närmast den magnetiska nordpolen var tänkt som en “klurighet”, men har blivit en riktig slamkrypare tack vare en viss språkförbistring.
Frågan bör omformuleras till : Vilket land ligger närmast den magnetiska nordpolen sett från en geofysikers synvinkel ?
Förtydligande Fråga 5: Farleden som avses är den du kommer till 0,8 M innan spetsen av Norra Bondökallen
Starten av tävlingen sker VID sydpricken/remmaren S Rönnskär – inte från den ungefärliga pos. som anges.
Ström beräknas endast i frågorna 3 -5, inte i senare delen av tävlingen
Tävlingskommittén
Världens största båt- och motortillverkare för fritidsbruk Brunswick Marine och dess dotterbolag Brunswick Marine in Sweden har ingått ett 3-årigt samarbetsavtal med Sjöassistans. Samarbetet innebär att de kunder som köper ett fabriksnytt båtpaket (båt+motor) hos någon av Brunswick Marine in Swedens återförsäljare får vid köpet med 1 års medlemskap i Sjöassistans.
– Vi vill att våra kunder ska känna sig trygga även om det oväntade skulle hända. Tillsammans med Sjöassistans kan vi skapa en trygg och långvarig relation med båtägaren, säger Bertil Wåhl VD på Brunswick Marine in Sweden.
– Om det mot förmodan inträffar något till sjöss, litet eller stort, är målet att familjen tryggt och snabbt ska komma ut på sjön igen. Tillsammans med Brunswick ska vi verka för ett så bekymmersfritt båtliv som möjligt, säger Jens Johansson VD på Sjöassistans.
Sjöassistans har under de senaste åren behandlat över 100 000 samtal från båtmänniskor som har varit i behov av information/rådgivning eller assistans. Detta har inneburit att många situationer som hade kunnat utvecklas till allvarliga incidenter har kunnat undvikas.
Info om Sjöassistans
Skandinaviens största sjöservicecentral. Årligen handläggs drygt 25 000 st ärenden (vid ej fara för liv). Sjöassistans samarbetar med Danmark, Norge och Finland. Centralen är bemannad dygnet runt, året runt. Sjöassistans ingår i Viamarekoncernen. Mer info på hemsidorna, sjoassistans.se samt viamare.se.
Info om Brunswick
Brunswick Marine in Sweden är ett helägt dotterbolag till Brunswick Marine in EMEA, som är beläget strax utanför Liege i Belgien. Moderbolaget ägs i sin tur av Mercury Marine Inc. i USA och ingår i Brunswick-koncernen.
Brunswick Marine in Sweden marknadsför kända varumärken som Uttern, Örnvik, Silver, Arvor, Bayliner, Maxum, Trophy, MV-Marin, Quicksilver, Valiant, Mercury och MerCruiser.
Länk: www.sjoassistans.se
Nu är det dags att söka bidrag ur Svenska Båtunionens fond för utveckling av båtlivet.
Fonden bildades år 2000 och bidrag lämnas till alla typer av verksamheter och projekt som kan utveckla båtlivet.
Bidrag kan ges till båtförbund, båtklubbar eller enskilda medlemmar. Även organisationer kan i särskilda fall få bidrag ur fonden.
Ansökan lämnas till Svenska Båtunionen senast 30 november. Ansökan ska innehålla en beskrivning av hur bidraget ska användas, en ekonomisk plan och hur stort bidrag som söks. Mer information med mera från:
Svenska Båtunionen, af Pontins väg 6, 115 21 Stockholm.
E-mail: info@batunionen.com
Hålls den 3-5 april 2009 på Viking Line M/S GABRIELLA till Helsingfors
Motioner, förslag och framställningar till Båtriksdagen skall vara Unionsstyrelsen tillhanda senast 15 januari 2009.
Kallelse, verksamhetsberättelse och övriga handlingar sänds till Båtförbunden 4 veckor före Båtriksdagen i enlighet med direktiv för Båtriksdagens genomförande.
Samtidigt publiceras handlingarna på Svenska Båtunionens internetsajt.
Länk: www.batunionen.com
Unionsstyrelsen
Bilden:
Deltagarna på Båtriksdagen 2008, som hölls på Piperska Muren i Stockholm.
Ett antal äldre gentlemän och damer med färöiskt ursprung gästade Karlskrona 16 aug. Anledning till besöket var att sprida kunskap om den Färöiska kulturen.
– Vi har varit en sluten nation alltför länge och Vi vill gärna visa upp oss och ha ett utbyte, berättar expeditionsledaren Ólavur Heygum, som också gärna kallar sig för ambassadör.
Att färingarna kom till Karlskrona var dock inte kommunens förtjänst. I brist på svar kontaktades Lars Erik Blomvist, Lyckeby Båtsällskap, och Anders Rinaldo, Kajakklubben Eskimå, som tog sig an uppgiften som värdar. Båten som de hade med sig är en färöisk kapproddningsbåt med samma utseende som typen hade på vikingatiden.
Under vistelsen i Karlskrona genomfördes en uppvisningsrodd, under ledning av den kvinnliga styrmannen, som avslutades med ett omtyckt besök på Marinmuseum som dessutom bjöd på fri entré. Båten har hemmahamn i Köpenhamn där dessa utflyttade färöingar har sin hemvist, och trailat upp båten till Karlskrona.
Text & foto: Lars Erik Blomqvist
Från 1969 och tio år framåt såldes närmare 3000 Albin 25. De flesta i Sverige, men några båtar hamnade så långt bort som i USA och Kanada.
Albin 25 är en praktisk semesterbåt med totalt fem kojplatser i för- och akterruff, ett bra utformat pentry, toalett och rymligt doghouse. Tråkig, säger de som vill ha lyxigare standard och åka fort. Underbar säger alla vi som varje sommar ger oss ut på vågorna med våra bekväma, lagom stora och lagom snabba ”husvagnar på vatten” i sådär 5 – 10 knop.
Sedan några år tillbaka finns det en klubb för Albin 25-ägare där även de med annan Albinbåt är välkomna. Klubben har medlemmar över hela landet och utomlands, vilket vittnar om Albinbåtarnas spridning och popularitet. Vi har även systerklubbar i Europa och USA.
Klubben satsar framför allt att vara en mötesplats på webben. På hemsidan, skriver medlemmarna om sina båtar och båtprojekt. Förra vintern beskrevs till exempel en totalrenovering av en båt med tips och bilder. I det mycket aktiva forumet byter medlemmarna råd och idéer om allt från lämpliga reservdelar till fina båtrutter i våra skärgårdar. På hemsidan går det att köpa klubbrelaterade och andra produkter till bra priser i medlemsbutiken.
Det är enkelt att bli medlem, logga in på hemsidan och anmäl dig.
Länk: www.albin25.se
Ödby Båtklubb på Sotenäs är den 100:e klubben i Västkustens Båtförbund. Klubben bildades i somras av samhällighetsföreningarna, som består av cirka 150 hus, på Ödby Ö.
Intresset för båtliv är stort i den nya klubben, som vill främja det lokala båtlivet. Klubben har tillgång till en ny hamn med 120 båtplatser.
– Ödby Båtklubb har även till syfte att verka för ökad trivsel och vänskap mellan medlemmarna, säger Dick Andreasson, ordförande.
Klubben hade sin första aktivitet i form av en fisketävling 2 augusti.
Bildtext:
Styrelsen i Ödby Båtklubb. Fr. v. Pierre Chocron, Göran Andersson, Lars Lindahl, Magnus Jörnesten, Dick Andreasson, Lars Martinsson, PG Boij (Claes Tham saknas på bilden).
I sommar har Stiftelsen Håll Sverige Rent tillsammans med Lidingö stad gett fritidsbåtägarna möjligheten att tvätta sina båtar på ett miljöanpassat sätt. Med borsttvätten i Käppalahamnen på Lidingö vill Håll Sverige Rent och Lidingö stad visa fritidsbåtägare att det finns alternativa metoder till båtbottenfärger.
– Att tvätta båtbotten istället för att måla är inte bara bra för miljön; båtägaren sparar tid och pengar genom att slippa köpa dyr färg och ägna tid åt att skrapa och måla. Allt fler av dagens båtägare har inte heller möjlighet eller intresse att lägga någon längre tid på underhåll av sina båtar, säger Jessica Ångström, projektledare, Håll Sverige Rent.
Lidingö stad är en skärgårdskommun med många båtägare och båtklubbar. Satsningen med borsttvätten i Käppalahamnen är ett led i deras hälsoarbete.
Borsttvätten i Käppalahamnen öppnade 15 juli. En tvätt kostar 100 kronor. I borsttvätten borstas båtbotten ren från alger och havstulpaner utan att skada skrovet. Tvätten tar cirka 15 minuter och proceduren upprepas tre gånger under säsongen eller när man känner att skrovets yta är angripen. Håll Sverige Rent erbjuder i år en sms-tjänst där man kan få meddelande till sin mobiltelefon eller e-postadress när det är dags att tvätta båten.
Länk: www.giftfrimiljo.nu
Bildtext:
Käppalahamnen Lidingö. Foto: Lidingö stad.
Kommentarer
Varför satsa skattepengar på såna här dyra tvättar när det finns bra bottenfärger?
Giftiga ja… och hur bra är det att använda?
Vad spelar det för roll? Alla investeringar är bättre än börsen idag.
Naturreservaten Stora Nassa i Värmdö och Huvudskär i Haninge har blivit Stockholms läns första hänsynsområden. Här ska båtfolk, fritidsboende och andra skärgårdsgäster kunna finna lugn och ro.
Kustlänsstyrelserna har av regeringen fått i uppdrag att utforma så kallade hänsynsområden på försök. Länsstyrelsen i Stockholm har fått in tio områdesförslag från kustkommunerna och har nu i ett första steg valt dessa två.
Rekommendationerna är bland annat att inte köra fortare än 5 knop, inte använda motorn mer än nödvändigt, inte åka vattenskidor eller vattenskoter och att inte tömma toaletten i havet.
Hösten 2009 görs en utvärdering av rekommendationerna.
Bengt Anderhagen
Svenska Seglarförbundets Historiska Utskott inbjuder i samarbete med Sjöhistoriska Museet till Historiska Dagen på Sjöhistoriska Museet 15 november kl. 10–16.
Dagens tema är Skärgårdskryssarregeln 100 år. Skärgårdskryssarförbundet står för programmet och med föredrag och filmer. Kostnad 150 kr inklusive lunch.
Förhandsanmälan Maivor Bergau tel. 08-393102, bergau@glocalnet.net eller till SSF:s kansli tel. 08-459 0993, asa@ssf.se senast 13 oktober.
Seglare minns hålls onsdagen 15 oktober kl. 18.00 i Tranebergsstugan, Bromma. Våra gäster blir Björn Unger, tidigare ordförande i SSF och med internationella uppdrag, och Stefan Winberg, segelmakare och framgångsrik kappseglare. Kostnad 140 k inklusive middag. Förhandsanmälan Maivor Bergau tel. 08-393102, bergau@glocalnet.net eller till SSF:s kansli tel. 08-459 0993, asa@ssf.se senast 13 oktober.
Tisdag 8 juli 2008 kl 1400 – 1500 Folkuniversitetets lokaler Skeppsbron 18 Visby Vad betyder fritidsbåtslivet för det lokala näringslivet i skärgårdsglesbygden? En skärgårdsbo har ofta många uppdragsgivare. Det finns exempel på öar där 30 boende har cirka 20 företag för att kunna bedriva sina olika verksamheter. Skärgårds- och kustsamhällenas ekonomi vilar ofta på flera ben, ett av de ben som ökat betydligt på senare tid är besöksnäringen.
Mer än 2,5 miljoner svenskar vill vara ute på sjön. De är också intresserade av upplevelser runt båtlivet. I praktiken ställer dessa grupper nya krav på besöksorten som tillgång på övernattning, varvsservice, restauranger, guider m.m. Många fritidsbåtsägare har idag möjlighet att nyttja sin båt under perioden maj till september. Men de möts ofta av ett begränsat serviceutbud under våren och hösten, den tid då skärgården erbjuder en fantastisk naturupplevelse. Detta innebär ett krav på en ökad mångfald av det lokala serviceutbudet. För att skärgårdsbefolkningen ska få lönsamhet på sin serviceverksamhet till skärgårdsturisterna är det dessutom nödvändigt med en säsongsförlängning av skärgårdsturismen.
Under 2008 har frågan om bränsletillgången i skärgårds- och kustsamhällena ställts på sin spets då ett av de större bränslebolagen sagt upp kontraktet med alla sina sjöstationer. Vad händer när sjömacken inte finns kvar? Kommer båtturisterna då också eller väljer de att åka till andra platser. Kan avvecklingen av sjöstationer innebära att den så kallade ”dunkningen” ökar.
Behövs det ett riksgemensamt utvecklingsprogram för Sveriges skärgårdar?
Seminariedeltagare: Riksdagsman Rune Wikström, Landstingsrådet Gustav Andersson, Kommunalrådet Peter Roslund, Direktör Bisse Alm, Visit Skärgården och Generalsekreterare Hans W Berglund, Svenska Båtunionen.
Seminarieledare Bengt Anderhagen.
Efter seminariet bjuder SBU på kaffebuffé. där man kan ventilera sina tankar med övriga deltagare. För att kunna välja storlek på kaffepannan är vi tacksamma om du mailar din anmälan till visby@batunionen.com
Foto: Nimbus Boats.
Båtunionens Administrativa System, BAS, och i synnerhet klubbmodulen BAS-K, fortsätter utvecklas i hög takt. När denna artikel publicerats har vi nyligen släppt release 1.3. Eftersom det är webbapplikationer får alla användare tillgång till senaste versionen omedelbart när den införs. Väsentliga punkter i den här uppdateringen är betydligt förbättrad medlemshantering i BAS-M, förbättringar i ekonomiavsnittet i BAS-K samt massor av ”småfix”. Förbättringarna i BAS-M gör att det blir mycket enklare att registrera familjemedlemmar. I ekonomidelen har vi förstärkt funktionerna för kreditering och delbetalningar.
Vad är BAS? Kanske du nu tänker. Detta är benämningen för Svenska Båtunionens webbaserade IT-system. BAS är ett fantastiskt bra system och ett modernt IT-stöd för hela SBU-sfären.
Båtklubbsfunktionärer, båtförbundens funktionärer, besiktningsmännen, SBU-funktionärer, alla har sin del i BAS. Systemet utgörs av ett antal, mer eller mindre, integrerade moduler där BAS-K, administrationsstöd för båtklubben, är den dominerande delen. Övriga moduler är BAS-M för medlemshantering (integrerad med alla andra moduler, medlemmen är det centrala), BAS-F båtförbundens administrationsstöd och BAS-B säkerhetsbesiktningens register.
I BAS-K kan klubben hantera sin hamn och sitt varv inklusive utlåning (t ex nyckelhantering), schemalagda aktiviteter (t ex vakthållning) och fakturering med reskontra av alla avgifter kring detta.
Ni är många som använder BAS-K och många fler är på gång. Vi är angelägna att ni får igång regionala användargrupper där ni kan utbyta erfarenheter och samordna era önskemål om utveckling av BAS. Se till att ert båtförbund tar tag i detta, de får starthjälp från SBU om de vill. I diskussionsforumet för BAS-K kan du redan nu få en hel del hjälp.
Glöm inte dela med dig av dina tips!
Patrik Lindqvist
SBU kansli
Länk: www.batunionen.com
Värmdö Jolleseglare ställde upp med tre C55:or i Lidingö Runt 10 maj. De fick klassplaceringarna 7,8 och 10. Det var inga kanonplaceringar, men med tanke på att den äldsta skepparen var 15år så är det en bedrift utöver det vanliga.
Team Värmdö 1: Daniel Englund 13 år skeppare, Nils Annink 13 år, Johannes Gårdh 12 år, Börje Englund ca 40 år, plats 7.
Team Värmdö 2: Alexandra Nordwall 13 år skeppare, Ebba Serner 12 år, Niklas Karlsson 12 år, Oskar Hagman 12 år, plats 10.
Team Värmdö 3: Gabriella Nordwall 15 år skeppare, Malin Serner 15 år, Maria Englund 15 år, Oskar Karlsson 11 år, plats 8.
Värmdö Jolleseglare bedriver runt klubbens C55:or en juniorverksamhet som bygger på kappsegling men med lika stor del social samverkan, båtvård och båtansvar. Föreningen har ett mycket starkt föräldraengagemang med “båtpappor” som står juniorerna till hjälp, men initiativet ska komma från ungdomarna.
Text: Johan Nordwall
Foto: Johan Granat, Skota.se
Härnösands Segelsällskap är den näst äldsta båtklubben i landet med sina 150 år. Bara Kungliga Segelsällskapet (KSSS) är äldre. 150-årsjubileet firas under hela året men den stora dagen blir 19 juli med jubileumsregatta, sprinttävling för jollar och aktiviteter i land hela dagen. Sjöräddningssällskapet, som inviger sin nya station i Härnösand i år, är också på plats.
– Härnösands Segelsällskap startades redan 1858 av 46 personer, berättar ordföranden Magnus Boström.
1908 byggdes det första klubbhuset på Kanaludden. Tyvärr är huset rivet idag på grund av att en ny simhall skulle byggas just där.
Det har hänt mycket i klubbens historia och än idag är man en stor förening och aktör inom Härnösands kommun.
1958 firade klubben sitt 100-årsjubileum med en jubileumsregatta och SM för Neptunkryssare. Staden var då också målgång för en större havskappsegling.
På 70-talet byggdes varvsområdet ut rejält och för 13 år sedan övertog klubben hamnen från kommunen och man driver nu all fritidsbåtsverksamhet i staden.
– Vi sköter driften och äger allt material. Vattenområdet hyr vi, berättar Lennart von Post, tidigare ordförande i HSS.
Ett av klubbens största arrangemang rent tävlingsmässigt var JSM 1981 med 240 deltagare i fyra olika jolleklasser. 100 funktionärer arbetade och 1 000 besökare kom till Härnösand för att titta på tävlingarna.
– 1992 ordnade vi SM för IF-båtar med 36 deltagare. Enligt deltagarna var det bäst arrangerade SM:et någonsin, såväl på land som till sjöss, säger Lennart von Post.
Under många år ordnade klubben ett båtlotteri. Det började redan år 1900 och höll på fram till 1965. Från början var det stora, fina båtar som lottades ut. Mängder med lotter såldes utmed hela kusten i närheten av Härnösand. Det bidrog till att staden redan tidigt fick ett stort båtinnehav. 1939 bestod priset av en 30 kvadratmeters skärgårdskryssare. Med åren minskade dock båtarna i storlek. 1948 var priset en passbåt med en Penta utombordare. 1955 bestod priset av två ekor och 1965 var förstapris en jolle. Sen var det slut med båtlotteriet.
Lubbe Nordström hör till klubbens mest kände medlem någonsin och han reste hit från Stockholm tillsammans med Calle Möller i en Petterssonbåt.
I dag har klubben 500 medlemmar. De arbetar just nu aktivt med att bygga egna, fasta byggnader för båtuppställning, med bygglov från kommunen.
– Medlemmarna äger sitt eget ”garage” och kan sälja det till någon annan om de senare vill. Totalt finns det plats för 200 båtar på varvet och idag ligger cirka 180 båtar här, säger Lennart von Post.
Klubbens jubileumsprogram började redan vid båtmässan Allt för sjön i Älvsjö där den deltog med en utställning. Ytterligare en utställning om klubben finns på Konsthallen i Härnösand. Under året arrangeras tävlingar som Härnön Runt, Hemsön/Lungön Runt samt historiens första SM för 2-Krona 15–17 augusti.
– På Sveriges nationaldag överlämnar Rikskommittén Sveriges Nationaldag en svensk flagga till oss med anledning av vårt 150-årsjubileum, säger Magnus Boström.
I juni kommer Briggen Gerda från Gävle på besök och då ordnar klubben en eskader som möter skeppet. Årets sista arrangemang blir ett releaseparty för den årsbok klubben har tagit fram, ”Båtliv vid Höga kusten, 150 år med HSS”.
Text: Anne Adre-Isaksson
Foto: Örjan Leek
I strålande solsken invigdes i början av maj Getskärs Marina Förenings nya hamnanläggning.
Hamnen är ett välkommet tillskott av båtplatser för fritidsbåtägare på Västkusten. Redan 2002 samlades ett antal entusiaster i då nybyggda villaområden strax söder om Stenungsund för att undersöka intresset för en småbåtshamn i närområdet och året därpå bildades sedan Getskärs Marina Förening. Bygglov och miljöprövningar tar, som alla vet, sin tid men med rejält stöd från Stenungssunds kommun och en engagerad projektledare i styrelseledamoten Bo Bergqvist kan nu 148 båtägare glädja sig åt var sin båtplats i norra delen av Hakefjorden. Föreningen arrenderar vattnet av kommunen men äger sin hamn och enligt ordföranden Jan Carlsson finns det redan planer på att också bygga en klubbstuga. Entusiasm tycks aldrig ta slut.
Genom ledamoten Anders Ringblom, som varit en av flera drivande krafter i föreningen, bjöds det under invigningsdagen på information om bland annat brand, eldsläckare och gasol ombord av Räddningstjänsten, uppvisning med båt och personal från Sjöräddningssällskapet och uppvisning av Svenska Sökhundsgruppen. Till allas glädje tillhandahöll föreningen också kaffe, läsk, korv och bröd mm till alla hundratals besökare som sedan promenerade ut på de nyanlagda bryggorna.
Text & foto: Lars Afzelius
Bildtext:
Kommunalrådet Ove Andersson klipper bandet till den nya hamnen tillsammans med en glad styrelse.
Mariestads Motorbåtsklubb var värd när Östra Vänerns Båtförbund höll sitt årsmöte i mars. Av förbundets 18 medlemsklubbar 13 representerade och 40 personer deltog i mötet. Ordförande Carl R. Hellström, sekreterare Bo Dahlman och IT- och utbildningsombud Kenneth Senby omvaldes vid mötet.
Innan årsmötet avslutades överlämnade ordförande ÖVBF:s förtjänstplakett till Stig-Olof Gustavsson, ordförande i Lugnås Båtklubb, Elov Geiström, Lidköpings Båtsällskap och tidigare mångårig kassör i ÖVBF samt till Ingemar Larsson styrelseledamot i Lidköpings Båtsällskap.
Bildtext:
Utdelning av Östra Vänerns Båtförbunds förtjänstplakett. På bilden syns ÖVBF:s sekreterare Bo Dahlman (sittande), ordförande Carl R. Hellström, Stig-Olof Gustavsson, Elov Geiström och Ingemar Larsson.
I år firar Södertälje Båtsällskap (SBS) 60-årsjubileum. Sällskapet bildades 21 juni 1948 och antalet medlemmar var då 65 och antalet båtar 60. Hemmanhamn och varv finns i Torparvik i Södertälje, där sällskapet funnits sedan starten och området har successivt byggts ut. 1949 fick sällskapet sin första klubbholme, Axviks Holmar, öster om Mörkö. Här finns idag fasta bryggor och flytbryggor för cirka 40 båtar.
– I början av 90-talet ville Södertälje kommun flytta hela klubben i samband med byggandet av Järnvägsstationen Södertälje Syd. Marken skulle användas för industrietablering. Det skulle dock bli dyrt att flytta oss så vi blev kvar och fick till och med området utbyggt, berättar sällskapets informatör Gunnar Boman.
Hösten 2007 bestod SBS av 637 medlemmar och 499 båtar var registrerade i sällskapet varav nästan 300 är segelbåtar. En av styrelsens tyngsta uppgifter under förra året var framtagningen och införandet av nya säkerhetsföreskrifter bland annat på grund av en brand i en båthall.
60-årsdagen markeras med en dag på klubbhamnen Torpa 6 september.
– Vi hoppas med detta kunna stärka klubbgemenskapen, visa att vi är en aktiv klubb och att sällskapet har lång historia, säger Gunnar Boman.
På dagen arrangeras Öppet Hus med en mängd aktiviteter. Sjöräddningen visar upp sig, det blir jollekappsegling med ungdomssektionen samt möjlighet för vuxna att prova. En segelmakare finns på plats och på kvällen blir det jubileumsmiddag med underhållning.
Text: Anne Adre-Isaksson
Det finns en sjömack i Öregrund i Roslagen även i sommar. OK-Q8 monterade bort pumparna vid årsskiftet eftersom kajen var i så dåligt skick att pumparna riskerade att rasa ner i vattnet. Under en period var det osäkert om sjömacken skulle öppnas till årets båtsäsong. Något som ledde till många upprörda röster bland både båtfolk och andra.
Bensinbolaget krävde att kajen skulle vara renoverad till den sista april för att hinna få upp pumparna innan sommaren. Trycket på Östhammars kommun blev stort och till slut lyckades man få kajen renoverad. I början av maj monterade OK-Q8 tillbaka de fyra pumparna vid sjömacken i Öregrund.
Närmaste sjömack norr om Öregrund är Gävle. Dit är det cirka 50–60 Nm. Öster om Öregrund finns närmaste sjömack i Käringssund på åländska Eckerö. Och söder om Öregrund finns den närmaste sjömacken i Grisslehamn. Utan macken i Öregrund hade det alltså blivit knepigt för båtfolket att tanka sina båtar.
Text: Anne Adre
Kommentarer
Jag söker en Petterssonåt vid namn Arona. Byggd 1935 vid valdemarsviks slip och båtvarv 1935. Båten är 8,0 x 2,1 m. Båten fanns i valdemarsvik i början av 1990 talet. Ryktet säger att den sålts till motalatrakten. Det är av nostalgiska skäl jag söker efter båten. Finns den i något av Era register?
Tacksam för svar till erala@telia.com. Hälsningar Lasse – G Eriksson
Jag söker en Petterssonbåt på annat håll än blocket. kan Ni hjälpa till och tala om för mig vart jag skulle kunna leta dessa båtar som är till salu?
tack på förhand,
mvh
Jay Stanich jay_stanich@yahoo.com