Nyheter

Ericsson 4 har åter tagit ledningen i Volvo Ocean Race första delsträcka och ligger nu i ledningen, 9 Nm före Puma. Trea är fortfarande Green Dragon, som ligger 34 Nm efter Ericsson 4. Anders Lewander med Ericsson 3 ligger på sjätte plats, 63 Nm efter ledaren.

Här är Ericsson 4:s senaste pressrelease:

ERICSSON 4 LEG ONE DAY 18 QFB: Received 28.10.08 1104 GMT

You all get to see the footage of these Volvo 70’s surfing down waves at break-neck speeds and plowing their way through the ocean to their next port of call, but what you don’t get to see is the life down below the deck….which can be as extreme!!!

I have just come off my morning watch 6 -10am, so I thought I would give you a brief description of what happens in the 20 minutes prior to going on deck. I could get up earlier and have more time for all this, but sleep is king!!!

0540 – Get woken up by Blood (Phil Jameson). Usually with some sort of crass remarks, followed by a brief description of what is going on outside with regards to conditions and general performance of the boat. This is the most important time of the pre-watch period. I am normally the guy at home who drives my wife nuts by hitting the snooze button three times before actually getting up. No time for that here. The race is on…for the toilet. You could set your watch by my body clock, and at 0542, I need the toilet pretty bad. The unfortunate thing is my watch mate, Joca (Joao Signorini), needs it as well and sometimes one or two of the other 11 guys on board. The only advantage I have is my bunk is further forward, so I generally beat them all to it.

So, out of the bunk. This is about 7 feet in the air and some minor acrobatics are involved there I can tell you, to make sure I don’t land on the guy sleeping 2 feet below me, or the puddle of water that has accumulated in the bilge below our bunks. Tip toe to the toilet dodging all the puddles without slipping and breaking your neck, or getting your thermal underwear wet.

0548 – Finish toilet programme (that’s a story in itself which I won’t go into). Head via galley to grab a bowl of porridge, and then proceed as far back in the boat as I can to have my breakfast and start to get changed. All the weight on board needs to be near the back of the boat when going downwind in these sorts of conditions. Helps to prevent nose diving….hopefully!

0555 – Back to the galley to rinse the bowl. Back to the hanger where all our wet weather gear is hung. Double check you have enough clothing on without over doing it. You don’t want to sweat too much in these conditions. Finish getting dressed, and lose your balance, placing your dry foot and sock into the puddle of water mentioned above….! Get over it, both boots will be wet in a matter of an hour or so.

Dave Endean – pitman

Foto: Ericsson Racing Team.

Ericsson 4 behåller ledningen i Volvo Ocean Race. Med knappt 2 800 Nm kvar till Kapstaden leder båten med 3 Nm före Puma. Ericsson 3 ligger nu på sjätte plats, 73 Nm efter Ericsson 4. Seglingen sker i ganska lugnt väder och båtarna gör 12-16 knop fär tillfället.

Länk: www.volvooceanrace.org

Engelska Princess Yachts International plc laddar rejält inför London International Boat Show 2009 (9 – 18 januari). Företaget kommer då att ha sitt största deltagande någonsin på mässan, som hålls i anläggningen Excel. Princess monter omfattar bland annat Princess V85 och både Princess 85 Motor Yacht och varvets flaggskepp, Princess 95 Motor Yacht som visas för första gången på en internationell båtmässa.

Bland nyheterna som visas upp finns även nya Princess V42, en helt ny uppföljare till den tidigare V42:an som har blivit en av de mest sålda sportbåtarna i sin klass.

Princess Yachts International etablerades 1965 i Plymouth i England och har idag över 2 000 anställda där. Omsättningen för 2007 uppgick till över 2,5 miljarder svenska kr. Båtarna säljs i över 65 länder.

Princess Yachts modellutbud omfattar båtar på 42 – 95 fot.

Mått och fakta om nyheterna:
Princess V42 – Principal Dimensions
Overall Length (incl pulpit) 44ft 6in (13.56m)
Overall Length (excl pulpit) 43ft 6in (13.26m)
Beam 13ft 1in (3.99m)
Draft 3ft 6in (1.07m)
Displacement approx. (Twin MTU 1200hp) 9.26 tonnes*
Fuel Capacity 187 gallons (850 litres)
Water Capacity (incl calorifier) 73 gallons (332 litres)

*Displacements are calculated with full fuel and water but with no optional equipment fitted or other gear or crew aboard.

Länk: www.princessyachts.com

Kommentarer

Berra 08:41:15 2008-10-27

Pincess bygger världens snyggaste motorbåtar. Eller hur?

Ericsson 4 håller undan i täten och behåller ledningen på väg mot etappmålet i Kapstaden. Båtarna har fått mer vind och ökat farten betydligt de senaste timmarna. Vi lunch rapporterade de genomsnittliga hastigheter på 16-19,5 knop. Tvåa är fortfarande Puma med Green Dragon som trea.

Glädjande nog så avancerar Ericsson 3 lite grand. Båten ligger sexa för tillfället, men det är ganska jämnt i fältet och förändringar kan komma snabbt.

Länk: www.voloceanrace.org

Dixon Yacht Design har flera gånger överraskat båtvärlden med sina stora och häftiga båtar. De har oftast innovativ design som fungerat som föredöme för andra varv och konstruktörer. Bill Dixon och hans team har nu tagit fram en 80 meter lång segelbåt, som enligt Bill innebär en ny definition på begreppet segling.

Denna enorma skapelse är en seglande yacht med flybridge. Sådana finns redan på marknaden, men med sina 80 m totallängd är det här något alldeles extra.

Till skillnad från många andra seglande yachter har 80 m båten kabiner och utrymmen för ägaren och VIP-gäster i mitten av båten och ovanför vattenlinjen. Övre däck fungerar inte bara som styrplats utan är även salong för gästerna ombord. Totalt finns det plats för 12 gäster med kabin och 18 besättningsmän.

Båten kan riggas antingen som ketch eller som skonare, den senare lösningen passar för dem som vill kunna passera Panamakanalen. Båten har tre styrplatser och massor av utrymme för leksaker och småbåtar.

Länk: www.dixonyachtdesign.com

Helly Hansen lanserar sin första ekologiska kollektion Ekolab – ett projekt som kommer att göra hela företaget mer miljövänligt. Helly Hansen ska ta ett helhetsgrepp kring begreppet ekologi och kommer inte enbart att se till materialval i kläderna, utan även till hur produkterna förpackas, transporteras och tillverkas.

Helly Hansens projekt Ekolab är mer än bara en kollektion – det är ett experiment som ska leda till att hela företaget tar ett större ansvar för den värld vi lever i.

– Genom att testa material och ytbehandlingar ur ett miljöperspektiv har vi redan efter vår första kollektion hittat nya ytbehandlingar och produktionssätt, som ersatt flera av de metoder vi tidigare använt i den vanliga kollektionen. Tack vare att vi använder oss av dessa upptäckter i resten av verksamheten gör att Ekolab kan ses som ett experiment för att utveckla och förnya hela Helly Hansens miljöarbete, förklarar Øyvind Vedvik, Outdoor Category Manager på Helly Hansen.

Vid tillverkningen av Ekolab har Helly Hansen fokuserat på att i mesta möjliga mån närproducera produkterna och använda sig av material och delar som tillverkas så nära fabrikerna som möjligt. Produkterna förpackas i förpackningar tillverkade av återvunnen kartong och papper och försluts med förpackningsband eller folie utan PVC. Transporterna sker huvudsakligen med båt. I Ekolabs kollektion har man dessutom redan på designnivå tänkt på miljön. Till exempel har man genom optimal användning av material fått mindre spilltextilier. I tillägg har man använt miljövänliga tyger samt dragkedjor, märken, hängare och fodermaterial som baseras på samma miljötänk.

Ekolab kommer under 2009 att utökas till en större kollektion med nya material och ytbehandlingar, framtagna i projektet. Materialen och ytbehandlingarna kommer dessutom att implementeras i Helly Hansens övriga kollektioner.

I kollektionen Ekolab finns skidbyxor, skidjacka, underställ i fleece samt bastoppar. Materialen i plaggen är organisk bomull, återvunnen polyester (utgör 60 procent av materialet i samtliga fleeceplagg) och tyger certifierade enligt Öko-Tex Standard 100.

Länk: www.oeko-tex.com

Ericsson 4 ligger en mycket tajt ledning på väg mot Kapstaden. Tvåa är Puma, som bara ligger 1 Nm efter. Trea är Green Dragon, som är ytterligare 25 Nm efter. Det ryska teamet har hamnat på efterkälken ordentligt och ligger nästan 200 Nm efter.

Även Ericsson 3, med skepparen Anders Lewander, ligger efter, 81 Nm efter ledaren. Det är illa för Lewander eftersom båten dras med straffpoäng efter fadäsen med en allt för lätt köl, vilket ger tunga minuspoäng.

Båtarna hade på söndagskvällen under 3 000 Nm kvar till Kapstaden.

Länk: www.volvoocearace.org

bilden:
Ericsson 4 vid rundningen utanför Brasilien. Foto: Rick Tomlinson.

Jonas Andersson från Frövi, körde idag Formel 1 VM för racerbåtar i Kinesiska Shenzhen. Efter ett mindre problem i starten fick Jonas jaga hårt, han gjorde till och med racets snabbaste varv. Han lyckades därmed komma i mål på fjärde plats, samma position som han först startade ifrån.

Jonas har tidigare vunnit två race och brutit i tre. Senast för två veckor sedan rollade han vid en boj när han låg på tredjeplats. Därför pressade han inte ytterligare idag, utan säkrade poäng nog för att behålla sin andra plats i serien. Även Jonas Team, F1 Team Sweden ligger på andra plats i teammästerskapet.

Serieledande Jay Price från USA tog andraplatsen och drog ifrån lite till. Vann gjorde Sami Seliö, som är regerande världsmästare, och han ligger nu bara två poäng efter Jonas Andersson. Två tävlingar återstår, de går 5/12 och 12/12 i Förenade Arabemiraten.

Bilden:
Jonas Andersson i kinesiska Shenzhen. Foto: Philippe Stiernon.

Det var skador och förnedring när Kung Neptun besökte Ericsson 4 vid ekvatorn. Här följer Gustav Morins berättelse. Han är mediaman ombord. Vilket svar vi än kom med var det fel och vi straffades med att dränkas i gammal mat. Igår rann en mix av gröt, chili con carne och några indiska frystorkade rätter från huvudet och ner i kalsongerna på alla ombord, utom på skeppare Anders Lewander och vaktkaptenerna Magnus Olsson och Richard Mason.

De har varit igenom rutinen förr och njöt istället av ögonblicket av förnedring som Kung Neptun har all rätt att utföra på förstagångsbesökare av hans vatten, på de södra breddgraderna.

Mitt ute på havet, i 17 knops fart under en låg men ganska stökig bidevindsbog, föregick alltså detta. Det hela var lika roligt som absurt. Efter att vi alla fått vår dos av äckligheter balanserade vi oss fram på fördäck och duschades rena av de översköljande sjöarna.

Inatt rundade vi ön Fernando vid Brasiliens kust. Dessvärre var vi tvungna att ta en liten omväg för att få ombord en ny sattelitmottagare. Inget vidare att behöva göra för oss som redan förlorat mer än måttligt till våra konkurrenter.

Vi kämpar nu för allt vad tygen heller för att ta igen förlusterna från Doldrums. Dessvärre är det svårare nu eftersom vi inte kommer att gå in i några fler lika ostadiga områden. Men det är inte omöjligt. Fortsätter vi utan att göra misstag och får några fördelar i vädret kan vi komma ikapp.

En stor sak är också att alla i besättningen är hela, vilket är ganska svårt när sjön går hög. Varje rörelse måste tänkas igenom innan den utförs. Tappar man greppet kan man slå sig illa. Marginalerna är små.

Det blev inte minst Mange Olsson påmind om igår när han halkade i pentryt och slog i revbenen. Det var en rejäl smäll som nästan bröt revbenen, och det är imponerande hur han kämpar på och fokuserar på allt annat än sin skada, trots smärtan.

“Att han fortfarande sysslar med yachting på den här nivån är otroligt. Jag har redan ont i ryggen och tycker att det är hårt slit”, säger Richard Mason som är 33 år och gör sitt tredje Volvo Ocean Race.

Mange är 26 år äldre…

Gustav Morin/Ericsson 3

Ericsson har tagit en knapp ledning på 4 Nm när båtarna i Volvo Ocean Race har drygt 3 000 Nm kvar till etapmålet i Kapstaden. Därmed är över hälften av delsträckan avklarad. På andra plats ligger Puma och på tredje Telefonica Blue, som är 6 Nm efter Ericsson 4.

Det har börjat friska i lite mer och tätbåtarna gjorde på lördagsförmiddagen cirka 17 knop. Ericsson 3 med Anders Lewander & Co. låg då på 7:e plats, 41 Nm efter ledaren.

Efter halva sträckan genomförd skiljer det inte mer än 93 Nm mellan ledaren och den sista båten i fältet (Team Russia). Det innebär att det blir kamp ända in i mål.

Länk: www.volvooceanrace.org

Bilden: Ombord på Ericsson 3. Foto: Gustav Morin.

True Heading AB och FLIR Systems Inc. USA har tecknat avtal om distribution i Sverige gällande värmekameralösningar för fritidsbåtsmarknaden. True Heading AB, kompletterar nu sitt sortiment av högkvalitets-produkter för fritidsbåtsmarknaden med de kända värmekamerorna från FLIR. Detta är ett naturligt steg för att kunna erbjuda ett komplett system för navigering i svensk miljö för alla årstider och väder med både radar, AIS och kameror.

FLIR Systems Inc är världsledande på tillverkning av värmekameror och verksamma i alla områden inom detta produktsortiment. Huvudprodukten bland kamerorna avsedda för marintbruk på fritidsbåtar är Navigator. Navigator finns i både rörligt och fast utförande. Kamerorna är underhållsfria och installeras enkelt ombord och kopplas för presentation till TV, PC eller plotter.

True Heading AB är ett ledande bolag inom marintelematik och transponderteknologi som tillhandahåller den högsta kvalitet och service på de arbeten och produkter vi marknadsför. Vi samarbetar med våra kunder så att de ökar sin effektivitet, interna kvalitet och egna kapacitet. True Heading följer upp och ser till att målen som våra klienter satt upp tillsammans med oss för de tjänster och produkter vi tillhandahåller uppfylls. Vårt mål är att tillhandhålla garanterat innovativa lösningar som ger nöjda kunder.

Länk: www.trueheading.se

Ericsson 4 med brasilianske skepparen Torben Grael var på torsdagseftermiddagen andra båt att runda ön Fernando de Noronha utanför den brasilianska kusten. Därmed tog Ericssons internationella besättning 3,5 viktig poäng och stävar nu vidare mot Kapstaden i Sydafrika och målet för etapp 1 av Volvo Ocean Race.

Ericsson 4 var endast 13 sjömil (cirka 25 km) efter irländsk/kinesiska Green Dragon som rundade först. Trea var amerikanska Puma alldeles bakom Ericsson 4. Tillsammans med de poäng som båtarna fick efter in port-racet i Alicante för drygt två veckor sedan betyder det att samtliga tre båtar i topp har sex poäng.

Bakom ledartrion seglade de två spanska Telefónica-båtarna (Black och Blue) på väg mot rundningen på torsdagskvällen. Efter dem såg det ut som om Ericsson 3 med svensk skepparen Anders Lewander och hans nordiska besättning skulle runda som sjätte båt. Ericsson 3 var då cirka 120 sjömil efter Green Dragon. Men på torsdagsmorgonen hade avståndet varit 170 sjömil så båtarna längre bak i fältet hade bättre vindar under torsdagen och avståndet i fältet krymper.

Ericsson 3 fastnade i Doldrums – dvs de stiltjebälten som rör sig runt ekvatorna – i flera dygn. Drygt 15 timmar längre satt Ericsson 3 fast i nästan total stiltje jämfört med Ericsson 4 som valde en västligare väg. Och för en av besättningsmedlemmarna ombord den nordiska båten var det extra jobbigt.

Dansken Stefan Myrälf fick sätta sig i “tandläkarstolen” sedan han bitit av en tand. Men den lagades provisoriskt av Richard Mason som tillfälligt fick lämna sitt jobb som vaktkapten och agera “tandläkare”. Enligt rapporterna mår Myrälf bra.

Nu ger sig båtar ut på en sydostlig kurs ner mot etappmålet Kapstaden som ligger cirka 3300 sjömil (6100 km) från torsdagens rundning. Navigatörerna på båtarna kommer att försöka hitta en kurs precis i kanten av högstryckssystemen där det blåser ost till nordost. De som lyckas bäst kan räkna med en behaglig seglats ner till Kapstaden.

VOLVO OCEAN RACE LEADERBOARD
(Okt. 23, 2008, 1600 GMT)
1. Green Dragon 3,343 sjömil till mål.
2. Ericsson 4, 5 sjömil efter ledare.
3. Puma, 6 sjömil efter.
4. Telefónica Black, 8 sjömil efter.
5. Telefónica Blue, 67 sjömil efter.
6. Ericsson 3, 121 sjömil efter.
7. Delta Lloyd, 142 sjömil efter.
8. Team Russia, 171 sjömil efter.

Bilden: Foto: Rick Tomlinson.

Det spanska företaget Ronautica Yachts & Renovables har tagit fasta på miljöarbetet på allvar. Företaget har tagit fram ett helt nytt koncept för ett mer miljövänligt båtliv vad gäller båtar och marinor. Spanjorerna har skissat på en helt miljövänlig marina där båtar ska kunna förvaras utan någon större miljöpåverkan. Med solceller och vindkraftverk för elproduktionen minskar belastningen på miljön.

Ronautica Yachts presenterar i november en av världens första masstillverkade miljöbåt på Barcelona International Boat Show.

Båten byggs vid Ronauticas varv i spanska Vigo och har bland annat en elmotor på 4,8KW, transmission från Volvo Penta, 8 högeffektiva motorbatterier utan krav på underhåll och ytterligare 3 batterier för övrig förbrukning ombord.

Länk: www.ronautica.com

Kommentarer

El gringo 11:28:02 2008-10-24

Kul att nån tar den här frågan på allvar. Hoppas att svenska båtklubbar kan följa efter – snabbt!

Göran 13:09:25 2008-10-25

Kolla på oss på Lidingö. Vi har testat en tvätt hela sommaren och det har fungerat väldigt bra.

JB 15:09:36 2008-10-27

Göran: vad har det med artikeln att göra?

Göran 16:53:16 2008-10-27

Ursäkta, kommentaren hamnade under fel artikel

Italienska Iveco har presenterat en ny dieselmotor på 560 hk med mycket låg totalvikt. Motorn, som premiärvisades på Genuamässan, är den lättaste i 600 hk-segmentet och mer än 200 kg lättare en Yanmars nya motor i samma klass.

Motorn heter N67 560 och är på 6,7 liter. Den levererar 560 hk vid 3 000 rpm och väger 610 kg utan backslag.

Motorn håller samma mått som tidigare varianter av Iveco N60-motorn, men har fått en nyutvecklad intercooler. Detta ger ett vikt-effekt-förhållande på 0,92hk per kg, vilket är bäst i klassen. Yttermåtten är L 1090mm, B 780mm och H 790mm.

Det var en motor av den här typen som tog hem totalsegern i årets upplaga av Round Britain Race. Den finns tillgänglig i februari 2009.

Länk: www.fptpowertrain.com

Puma och Ericsson 4 med skepparen Torben Grael fortsätter att jaga efter ledande Green Dragon med skepparen Ian Walker. Green Dragon, med irländsk-kinesisk besättning ombord, har hittat ett vinnande spår och har lett Volvo Ocean Race de senaste dygnen. De åtta deltagande båtarna är nu mycket nära rundningsmärket utanför Brasiliens kust och kommer att runda detta under det närmaste dygnet. Till slutmålet i Kapstaden återstår dock 3 400 Nm.

Spridningen mellan de deltagande båtarna har blivit lite mindre det senaste dygnet. Sista båten, Team Russia, ligger drygt 200 Nm efter ledaren. Ericsson 3 med skepparen Anders Lewander ligger på sjätte plats, 174 Nm efter. Men mycket kan hända beroende på hur båtarna tar sig ut ur stiltjebältena.

Igår kväll skickade Gustav Morin, mediaman ombord på Ericsson 3, detta meddelande inför passagen över ekvatorn:

Stundande förnedring

“Se till att inte slänga någon mat från och med nu. Gör du det blir det bara värre för dig själv. He he he”.

Kung Neptun är på väg ombord för att förnedra alla som inte korsat ekvatorn tidigare. Han är härskare över havet och man måste genomgå en, enligt ryktet, ganska otrevlig ceremoni för att han ske ge oss tillåtelse att segla på hans vatten.

De inledande orden kom från Volvo Ocean Race-räven Richard Mason som förmodligen kommer att leda hela spektaklet, vilket ryktet säger ska äga rum imorgon bitti.

Det kommer nog att bli ganska intensivt eftersom alla utom tre i besättningen, Richard Mason, Magnus Olsson och Anders Lewander, korsar ekvatorn för första gengen.

Stay tuned
Gustav Morin/Ericsson 3

En revolutionerande uppfinning inom antenntekniken gör att nya satellittelefoner blir mycket mindre än sina föregångare. Det är företagen Iridium Satellite LLC och Sarantel som har presenterat den nya antennen, kallad Sarantel PowerHelix. Denna teknologi har byggts in i Iridiums nya handburna enhet, Iridium 9555 .

Iridium 9555 har flera nyheter som användarna kommer att uppskatta. Till exempel en mycket skarpare skärm, högtalartelefon, SMS och E-mailfunktioner, en uppdaterad mini-USB data port, intern antenn och väsentligt mycket mindre yttermått. Den är också programmerbar på 14 språk.

Länk: www.iridium.com

Steyrs hybridsystem, som är det första för marint bruk som serielevereras, har belönats med innovationspriset på mässan IBEX 2008. På Öppna Varv visades en Steyr 256H45 med hybridsystem. Detta kan monteras på alla Steyrs marinmotorer och med alla alternativ till transmissioner i företagets motorprogram på 55– 280 hk. Hybriddelen, som väger 75 kg, kan till exempel ersätta dieselmotor med separat elverk och ger 7kW vid 48V. Kostnaden är 134 000 kr förutom motor.

Steyr Motors GmbH får innovationspriset på IBEX (International BoatBuilders Exhibition & Conference) i Miami i kategorin inomborsmotorer. Juryn bestod av BWI (Boating Writers International) och priset delades ut av NMMA (National Marine Manufactorers Association).

Länk md mer att läsa: www.steyr-motors.com/news/PR_AWARD_Hybrid_IBEX2008.pdf

Länk: www.steyr-motors.se

Kommentarer

Olle B 13:05:24 2008-10-23

Mycket intressant. Men hur kan en sån liten klump va så dyr?

Båtarna i Volvo Ocean Race är på väg ut ur Doldrums, de stora stiltjebältena kring ekvatorn. På torsdagseftermiddagen låg Green Dragon alltjämt etta med Puma som tvåa och Ericsson 4 på en tredje plats. Team Russia har halkat efter och ligger 204 Nm efter ledaren. Även för Ericsson 3 ser det lite bekymmersamt ut. Båten ligger på sjätte plats, 168 Nm efter ledaren, men allt kan ändras snabbt om det bara börjar blåsa ordentligt.

En nyhet är att man kan lyssna på en intervju med besättningen ombord. Du kan lyssna på en intervju med Anders Dahlsjö.

Klicka här för radiointervjun!
högerklicka och välj spara mål som för att spara filen

Bilden:
Anders Dahsljö tillsammans med Thomas Johanson och Magnus Olsson. Foto: Gustav Morin.

Kommentarer

Erik 14:41:00 2008-10-23

Kul att ni har börjat lägga upp filer man kan lyssna på!

Diva 14:41:03 2008-10-23

Kankul! Nu kan alla vi seglingsintresserade lyssna på skvalpet.

Diva 14:41:32 2008-10-23

Hur kul är det egentligen?

Ett aktivt båtliv kräver sin utrustning. Arbesko är en av Nordens ledande tillverkare av skydds- och yrkesskor och utvecklar ständigt nya skomodeller. Nu presenterar företaget en ny skyddssko som med sin ergonomi, sitt skydd och sina vattenavstötande egenskaper även passar det aktiva arbetet på och kring båten.

Arbesko har sedan 1952 arbetat för att utveckla skydds- och yrkesskor av högsta kvalitet med unika egenskaper inom ergonomi, design och skydd. Nu har företaget tagit ytterligare ett steg i sin produkt-utveckling och lanserar flera nya modeller av skyddsskor, däribland den nya modell 465.

– Den här säsongen satsar vi stort på en kollektion av skor som har hög säkerhet kombinerat med en oslagbar smidighet. Tack vare detta passar de flesta modellerna både tyngre uppgifter på arbetsplatsen och fysiska aktiviteter under fritiden. Modell 465 har vi försett med ett ypperligt halkmotstånd och vattenavstötande egenskaper som gör den väl anpassad för båtlivet, säger Peter Svensson, affärschef Arbesko.

Modell 465 är en smidig sko i tuffa färger som sticker ut. Skon har aluminiumtåhätta och mjukt spiktrampskydd utan metall. Skinnet är impregnerat och vattenavstötande, fodret är ventilerande och lästen mycket rymlig. Skon har även Arbeskos unika Energy Gel duo som ger foten maximal avlastning i klack och trampdyna. Sulan är även försedd med nitrilgummi i klacken för bästa tänkbara halkskydd. Storlekar: 35-48. Pris 1 259 kr.

Länk: www.arbesko.se

Nu finns det en specialgjord utrustning för den som jobbar med båtens botten medan båten är kvar i vattnet. Utrustningen heter Mini-B och presenteras på båtmässan i Earl´s Court i London, 25-30 november. Med Mini-B kan de flesta båtägare kontrollera båtens botten, skrapa bort beväxning och avhjälpa mindre fel vid behov.

Tillverkaren rekommenderar Mini-B främst för arbete på grunda vatten, vilket passar i de flesta marinor och båtklubbar. Mini-B är tillverkat med högsta kvalitet i material och säkerhetsdetaljer och kostar cirka 11 000 kr plus moms.

Länk: www.mini-b.com