nyhetstest

Under FN:s sjöfartsorganisation IMO:s (International Maritime Organization) pågående generalförsamling har i dag Sverige återinvalts som en av medlemmarna av IMO:s råd för de kommande två åren. Rådet är IMO:s verkställande organ och består av 40 medlemsländer från alla världsdelar.

– Det är glädjande att Sverige har fått ett förnyat förtroende att ingå i IMO:s råd. Sveriges röst förblir stark i sjöfartsvärlden, vilket är viktigt för det fortsatta viktiga arbetet med att öka säkerheten till sjöss, skydda den marina miljön och underlätta för näringen genom tillskapandet av entydiga regler, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Från den 1 januari 2010 blir nybildade Focus Nordic AB den största fotodistributören i Norden. – Vi är tre bolag i tre länder som har haft ett nära samarbete i nästan 20 år. Vid årsskiftet går vi samman till ett gemensamt bolag, säger Thomas Wernbo som blir vd för Focus Nordic AB som får sitt säte i Partille strax utanför Göteborg.

De tre bolagen som går samman är danska Westheimer A/S, norska Aronsen A/S och svenska Focus Trading AB. I sammanslagningen ingår också det finska bolaget Focus Image Nordic OY som de tre bolagen äger gemensamt.
Thomas Wernbo ser fusionen som ett naturligt steg efter det nära och långa samarbetet.

– Sammanslagningen är naturlig även ur den aspekten att många av våra leverantörer ser Norden som en marknad. Det blir lättare för dem att göra affärer med oss.

– Var för sig är de fusionerande bolagen ledande inom distribution av fotoprodukter i sina länder. Men eftersom flera av våra kunder redan är aktiva på den skandinaviska marknaden, kan vi genom det nya bolaget ge effektiv och samordnad service i hela Norden.

Mikael Westheimer, ägare till Westheimer A/S, är nöjd med beslutet om fusionen.

– I all vår representation i Norden ska vi bevara de mycket täta band som vi har med de lokala handlarna. På sikt ska vi, tack vare fusionen, kunna erbjuda våra kunder ett bredare, större och mer prisvärt varusortiment inom foto.

Fusionen kommer att ge fördelar i form av exempelvis större och samordnade inköp. Thomas Wernbo konstaterar att Focus Nordic AB blir den största kunden hos många av leverantörerna i Europa.

Focus Nordic AB får en beräknad omsättning på cirka 70 miljoner euro. Med vissa nationella skillnader respresenterar bolaget följande varumärken:
Casio kameror, Focus, GePe, Hähnel, Hoya, Ilford, Jobo, Joby-Gorillapod, Kenko, Kodak, Lensbaby, Lenspen, Lowepro, Metz, Nissin, Panasonic, Pentax, SanDisk, Steiner, Swarovski, Tamrac, Tamron, Transcend, Velbon m.fl.

Länk: www.focustrading.se

Bilden föreställer från vänster till höger: Thomas Wernbo, Mikael Westheimer, Knut Aronsen.

Det blev ingen enighet i förslaget till nya bestämmelser inom EU för att förbättra för hårt fiskade bestånd och känsliga marina miljöer. Dock kunde man enas om en kompromiss som innebär att man förlänger de nuvarande reglerna med några tillägg.


– Jag är mycket besviken att vi inte kunde enas, säger Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad.

Förslaget som diskuterades vid ministerrådet är mycket omfattande – både till innehåll och till geografisk utbredning och frågan kommer nu att fortsätta diskuteras under det spanska ordförandeskapet. Huvudpunkterna i förslaget är:

att minska utkasten av fisk genom;

•ökade maskstorlekar i redskapen
•förbud mot att kasta fisk som är laglig att landa sorteringsrist i räk- och kräftfisket
•att ge ökade möjligheter att skydda känsliga områden och arter
•att förbjuda fångster av känsliga arter såsom vissa hajar och rockor
•att ge EU-kommissionen mer inflytande över tekniska detaljbestämmelser
Förslaget innebär en del stora förändringar genom övergång till bland annat större maskstorlek. Därför var det viktigt att ha en rimlig övergångsperiod som innebär att fiskarna har möjlighet att förändra sina redskap.

Det antagna kompromissförslaget

Det förslag som man antog innehåller en förlängning av nu gällande tekniska regleringar¹ under 2010 och längst till 30 juni 2011 med följande viktiga tillägg:

•ett generellt uppgraderings förbud i alla EU:s fiskevatten (highgrading prohibition) som innebär att all fångst som är laglig att landas inte får kastas utan måste föras iland och avräknas från kvoterna
•bilaga III från TAC-förordningen² 2009 fortsätter att gälla även från 1 januari 2010.
– Jag är mycket besviken att vi inte kunde nå enighet om det kompromissförslag som det svenska ordförandeskapet presenterade. Det fanns en rad positiva delar som hade inneburit ett stort steg mot ett mer hållbart fiske med betydligt mindre utkast”, säger Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad.

– Samtidigt förstår jag de problem som näringen inom stora delar av Europa skulle ställas inför genom införandet av förslaget men dessa problem hade delvis kunnat lösas genom övergångsperioder, fortsätter Axel Wenblad.

Fotnot:
¹Tekniska regleringar (850/98)
²Bilaga III TAC-förordningen (43/2009) Här ingår tekniska bestämmelser mellan EU och Norge.

Kommentarer

X 12:55:37 2009-11-30

"- Jag är mycket besviken att vi inte kunde enas, säger Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad."

Jag trodde det var ministrarna som satt i ministerrådet.

Söndagen den 6 december är det dags för Sjöhistoriska museets populära julmarknad! Passa på att köpa julklapparna från skärgårdens hantverkare. Här hittar du allt från marina målningar till broderier. Dessutom finns museets bibliotek på plats med utförsäljning av böcker. Du kan också bege dig en trappa ner och tillverka dina egna julklappar i museets skaparverkstad Ruskpricken. Café i Lä serverar glögg och lussekatter. Fri entré kl. 10-16.

Transportstyrelsen har idag lämnat över sin rapport om förutsättningar för ett förbud mot utsläpp av toalettavfall som myndigheten gjort på uppdrag av regeringen. I rapporten föreslår Transportstyrelsen att det införs ett generellt förbud för fritidsbåtar att släppa ut toalettavfall såväl längs svenska kusten som i insjöar. Samtliga fritidsbåtar som har en fast toalett installerad måste ha en tank med möjlighet till sugtömning i land enligt förslaget.

Dessutom föreslås att kravet på fritidsbåthamnarna förtydligas så, att samtliga hamnar ska ha mottagningsanordningar som kan ta emot det toalettavfall som fritidsbåtarna som anlöper hamnen behöver lämna där.

Transportstyrelsen fick i mars 2009 i uppdrag från Näringsdepartementet att, i samråd med Naturvårdsverket och Sjöfartsverket, utreda förutsättningarna för ett införande av ett förbud mot utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar och hur det ska avgränsas.

Förslaget som Transportstyrelsen lämnar till regeringen kan sammanfattas i tre delar:

• Ett generellt förbud som stadgar att fritidsbåtar med fast toalettinstallation inte får släppa ut toalettavfall. Detta gäller fritidsbåtar inom Sveriges sjöterritorium och svenska fritidsbåtar inom andra vattenområden.

• Ett konstruktionskrav att samtliga fritidsbåtar med fast toalettinstallation ska ha en tank med möjlighet till sugtömning till mottagningsanordning i land. Om denna möjlighet inte finns, måste toaletten tas bort från båten.

• Ett förtydligande av kravet att samtliga fritidsbåtshamnar ska ha mottagningsanordningar som kan ta emot det toalettavfall som de fritidsbåtar som anlöper hamnen har behov av att lämna dit. Det kan omfatta landtoaletter, utslagsvaskar och sugtömningsanläggningar. Vilka möjligheter som ska finnas i en hamn beror alltså på hur behoven ser ut.

Transportstyrelsen ser såväl miljömässiga som rättsliga argument för förbudet. Dessutom framför myndigheten estetiska, hygieniska, sanitära, etiska och moraliska argument.

– Vi ser den miljömässiga nyttan som förbudet innebär som viktigast, säger Per Nordström, sjöfartsdirektör på Transportstyrelsen.

– Dessutom har vi i Sverige förbundit oss genom Helsingforskonventionen att genomföra ett sådant förbud, men ännu inte gjort det. Det föreslagna förbudet ger oss möjlighet att leva upp till det vi lovat.

Förbudet föreslås ske i två steg. Steg 1 omfattar de miljömässigt mer känsliga områdena i Sverige, steg 2 övriga områden. Steg 1 föreslås kunna träda i kraft två år efter att ett beslut om förbud fattats av regeringen, steg 2 ytterligare två år därefter.

Rapporten finns på www.transportstyrelsen.se

Kommentarer

Lasse 23:08:18 2009-11-30

Obegripligt att myndigheterna i en ojämn kamp mot privatpersoners sista frizon t.om. skall lägga sig i var lite svartvatten töms. Har vistats i kustnära skärgårdsmiljö i 30 år och har aldrig upplevt några problem i denna fråga, då båtfolk är kloka människor och tömmer ev svartvatten i de yttre farvattnen som i ringa omfattning påverkar de grunda vikar vilka oberopas som särskilt känsliga. I den sk enmansutredningen som gjorts hämtas all fakta på antaganden gjorda av en enda person och kan således bedömas ha validitet zero. Använd våra gemensamma resurser till vettig forskning på miljövänliga antifoulingfärger, alternativa bränslen och ett större fokus på den internationella sjöfartens allt värre nedskräpning av våra kuster som börjar bli ett mycket omfattande problem. Sänd ett par representanter från transportstyrelsen och näringsdepartementet till västkusten och inspektera den internationella skit som får tas emot på kusten från Göteborgs södra skärgård till Strömstad i norr. Inte många vikar är fria från spilloljedunkar, hushållsavfall och mängder av polymera material med mkt lång nedbrytningstid. Sanering av dessa stränder och områden görs numer enbart där beslutsfattare och besuttna har sina fritidsnöjen och inte vill se verkligheten på nära håll. Prioriteringarna är stötande och som vanligt är det låg- och medelinkomsttagare som får betala i båda ändar när fiina siffror skall presenteras i EU.

Hälsn Lasse, miljövän, seglare & skattebetalare

Svenne 09:41:41 2009-12-01

Jag håller med Lasse. Det här är ännu ett överförmynderi från klåfingriga byråkrater som helst vill reglera allt som vi gör. Självklart ska vi tömma tankarna där de inte stör någon, men det här är inte något problem.

Jenny 10:05:07 2009-12-01

Gubbar, det är dags att tänka om. Ni får börja tömma toaletten på rätt ställe.

Fredrik 15:19:54 2009-12-01

Helt rätt beslut, självklart skall toatömning ske på ett hygeiniskt sätt iland.

Jenny 16:11:43 2009-12-01

Det är ju inget beslut utan ett förslag…
Men visst kan båtfolket också tömma toan på land.

Lasse 20:39:21 2009-12-01

Gubbar eller kärringar Jenny, detta är kanske ingen genusfråga utan en fråga om sans & balans! Hur hanterar vi då den internationella yrkestrafiken strax utanför våra territorialvatten, friluftsfolket i kanoter, mufflon på klipporna i strandnära områden, blöja? badgäster som ej besöker de eventuella bajamajjor som finns, toapoliser?

Jenny 11:09:30 2009-12-02

Lasse,
alla får väl dra sitt strå till (gödsel)stacken.

Lennart 19:00 2009-12-07 18:59:28 2009-12-07

Används obekväma båttoaletter i kustnära områden i någon större omfattning? Det finns ju toaletter i alla gästhamnar och naturhamnar!

Christer 15:18:31 2010-02-27

Om det finns fräscha toaletter, suganordning i hamnar eller bryggor med möjlighet att tömma toalettavfallet (latrin) i så kan man tänka att det iallafall blir lättare att vara "klimatsmart": http://www.pontoner.se/septitank-brygga.html

Finlands Båtförbund har använt marknadens enda giftfria båtbottenfärg, Neptune Formula, två år i rad med mycket gott resultat. Som ett resultat av detta rekommenderar de nu även svenska båtförbund att använda färgen. Säsongen 2009 har varit en succé för Neptune Formula på den finska marknaden och färgen har fått positiv respons från såväl kunder som media.

Inför säsongen målade Finlands Båtförbund 20 plattor med Neptune Formula , som sedan låg i havet runt finska skärgården fram till oktober. När plattorna togs upp, var de omålade ytorna täckta av snäckor, medan de ytor som var målade med Neptune Formula var fria från snäckor upp till 90 %. Finlands Båtförbund tyckte även att primern, som var ny för säsongen, var mycket bra och förbättrade vidhäftningen av färgen.

– Det här är såklart jätteroligt och ett stort erkännande för oss. Vi hoppas att båtklubbarna i de andra länderna runt Östersjön följer Finlands exempel och rekommenderar färgen till sina användare, säger Claes Tarras Ericsson, VD för Ekomarine.

Färgen Neptune Formula har utvecklats i Sverige av Ekomarine i samarbete bland annat med Tjärnö Marinbiologiska laboratorium och Ytkemiska institutet. Tekniken är patentskyddad i Sverige och skyddas även i bland annat EU, USA, Japan och Sydkorea. Företaget bygger sin teknik på upptäckten att en naturlig bakteriefilm skapar ett syrereducerat skikt närmast skrovet som avskräcker bland annat havstulpaner.

Om Ekomarine
Ekomarine grundades 2002 av Claes Tarras Ericsson och Mikael Haeffner, och utvecklar marknadens enda giftfria bottenfärg, Neptune Formula. Neptune Formula är den första färgen som lanserats kommersiellt och bygger på Ekomarines forskning.
Under 2007 gick Östersjöstiftelsen och Allba Invest AB in som delägare i företaget. 2009 belönades Ekomarine med den internationella utmärkelsen Brands with a Conscience.

Länk: www.neptuneformula.com

I samband med Båtmässan i Göteborg arrangeras den fjärde Kustkonferensen. Temat för årets konferens är Framtid och Miljö, där några av de viktigaste framtidsfrågorna för svenskt båtliv sätts i fokus.

Båtmiljörådet kommer för första gången att presentera sitt reviderade Miljöprogram för fritidsbåtar och författaren och debattören Stefan Edman bjuder på ett unikt seminarium – ”Slaget om Bohuslän”. Dessutom presenteras spännande nyheter, trender, tekniska innovationer och mycket mer. Arrangörerna Västsvenska Turistrådet, Sweboat och Båtmässan hoppas på stor uppslutning.

– Kustkonferensen har ambitionen att göra skillnad, säger Mats Eriksson, VD på Sweboat. Jag hoppas att våra medlemmar och många andra tar chansen att påverka viktiga frågor och knyta värdefulla kontakter inom branschen, med samarbetspartners och beslutsfattare.

För mer information och anmälan – www.batmassan.se/kustkonferensen

medan vi huttrar i kölden och tänder juleljus i mörkret seglar världens fämsta kappseglare för fullt. Seglingarna pågår för fullt i Dubai, där Pieter Heerema, hans taktiker Ray Davies och deras besättning ombord i No Way Back igår placerade sig så bra att de nu leder DHL Trophy före den svenska båten Artemis. Medan finanskrisen vindar sveper över Dubais finanscentrum är det en mer lagom bris som seglarna får ta del av.

No Way Back leder den pågående cupen totalt före Team Aqua och BMW ORACLE Racing. Svenska Artemis ligger på fjärde plats i sammandraget.

Fleet race, provisional results after four races:

Ranking, name of team, helmsman, results (DHL Trophy double points regatta in bold), total number of points

1) No Way Back, Pieter Heerema, 3, 3, 4, 1, 2, 4, 2 – 19 points
2) Artemis, Tim Snedden, 5, 2, 1, 3, 4, 5, 10 – 30 points
3) Team Aqua, Chris Bake, 9, 7, 2, 2, 8, 3, 4 – 35 points
4) Team Katusha, Bob Little, 4, 9, 5, 6, 3, 7, 8 – 42 points
5) Ceeref, Igor Lah, 8, 8, 7, 7, 1, 2, 12 – 45 points
6) BMW ORACLE Racing, Neville Crichton, 10, 6, 6, 8, 5, 6, 6 – 47 points
7) Team Austria, Christian Binder, 6, 1, 10, 9, 7, 1, 14 – 48 points
8) Team Sea Dubai, Yousef Lahej, 1, 5, 3, 10, 6, 9, 20 – 54 points
9) Organika, Maciej Nawrocki, 7, 4, 9, 5, 8, 8, 16 – 57 points
10) Puerto Calero Islas Canarias, Daniel Calero, 2, 10, 8, 4, 9, 10, 18 – 61 points

DHL Trophy annual ranking

Ranking, name of team, points

1) No Way Back, 10 points
2) Team Aqua, 12 points
3) BMW ORACLE Racing 15 points
4) Artemis, 16 points
5) Ceeref, 26 points
6) Organika, 32 points
7) Team Austria, 32 points
8) Team Katusha, 32 points
9) Team Sea Dubai, 39 points
10) Puerto Calero Islas Canarias, 40 points
11) Jelik, 55 points

Photos: Copyright Raffaello Bastiani / RC44 Class Association

1) Start of the DHL Trophy, with Team Aqua and BMW ORACLE Racing at the pin end of the line. The American team is about to tack and cross ahead of the pack.
2) From left to right: No Way Back, Artemis and Team Aqua.

Brad Jackson och Stu Bannatyne, som båda var vaktkaptener på Ericsson 4 (bilden) som vann Volvo Ocean Race 2008-09 har utnämnts till Sailor of the Year vid 2009 Yachting New Zealand Excellence Awards. Båda tillhör världens absoluta kappseglingselit och är tillsammans med ännu en New Zealändare, Mark Christensen, de enda som har vunnit Whitbread/Volvo tre gånger.

Jackson och Bannatyne seglade ombord på New Zealand Endeavour i racet 1993-94, då den båten vann maxiklassen. I tävlingen 2001-02 tog Bannatyne sin andra seger som besättningsman på Illbruck. Jackson tog sin andra seger på ABN AMRO ONE i tävlingen som hölls 2005-06. Den senaste segern innebär att både Jackson och Bannatyne har tre vinster vardera under fem race.

– Vi tycker att Brads och Stuarts långa seglarkarriär och den betydelse de har haft både för sporten och för sina kompisar i högsta grad är beundransvärd, säger chefen för Yachting New Zealand, Des Brennan.

– Det är väldigt få kappseglare som skulle ha klarat av vad de här två killarna har gjort.

Paret startade sin karriär tillsammans med Sir Peter Blake (1982 och 1989, och 2001 med Steinlager 2 besättningen), Grant Dalton (2001), och Mike Sanderson (2006) när denne vann Sir Bernard Fergusson för New Zealand Sailor of the Year.

Vid prisceremonin i Auckland, New Zealand, kommenterade Bannatyne utdelningen så här:

– Det var en riktigt trevlig överraskning att bli nominerad. Brad och jag är öldmjuka när vi ser vilka det är som har fått det här priset tidigare. Det krävs mycket för att vinna den här typen av seglingar, men det viktigaste är att få rätt folk i rätt besättning och vi har haft tur med det.

Bilderna:
Jackson styr under ett 24-timmarsrekord. Foto: Guy Salter/ERT.

Bannatyne mottar sin belöning bredvid Jacksons fru, Marlene.

Allvaret närmar sig för att dela ut Tummen Upp 2010. Utdelningen sker under högtidliga former på båtmässan Allt för sjön i Stockholm i mars. Det är Båtlivs läsare som väljer ut och nominerar kandidaterna till Tummen Upp. Skicka oss ett E-mail eller brev med en text som beskriver din/er kandidat och helst några bilder på personen. Jouko Kavén (bilden) fick Tummen Upp 2009.

Den vi söker och belönar är en person – man eller kvinna – som har uträttat något särskilt bra för sin båtklubb och sina båtkompisar. Kort sagt, en riktigt bra kompis i i båtklubben.

Stipendiaten belönas med ära och en summa på 15 000 kr.

Tummen Upp är Båtlivs riksomfattande kampanj för att uppmuntra och inspirera båtfolket i Sverige. Detta sker i samarbete med International Färg AB.

Vi behöver anmälningarna senast 15 januari 2010. Skicka dem till:

TummenUpp@batliv.se

eller till:
Tummen Upp, Båtliv, Ö. Vittusgatan 36, 371 33 Karlskrona.

Ett samarbete mellan tidningen Båtliv och International Färg AB

Nu är snart världens första superyacht som drivs med kraft från solceller färdigbyggd. Det är ett varv i Tyskland som tar fram denna jättebåt på 30 m längd och 15 m bredd. Tyskarna ligger längst fram i världen med arbetet att ta fram fungerande solceller. Därför passar det här bygget perfekt som ett bevis för att det går att bygga “miljövänliga” superyachts.

En hake är priset på denna båt, kallad PlanetSolar. Den kostar närmare 100 Mkr, men kommer att byggas klar till en planerad världsomsegling med start i april 2011.

Båten är byggd som en trimaran vid varvet Knierim i Kiel. Helt klart är att det blir världens första båt i sitt slag. Denna superyacht har en genomsnittlig elförbrukning för framdriften på endast 20 kW (26,8 hk) och en genomsnittlig marschfart på 8 knop.

Besättningen består av tre personer, men PalenSolar kan ta emot 200 personer på sina stora ytor.

Solpanelerna täcker totalt 508 kvm ombord. Den totala effekten som kan tas emot med solceller uppges till 120 kW. Batterierna som ska klara av att hushålla med den uppladdade strömmen är på enorma 1,3 megawatt och sitter i sidoskroven.

PlanetSolar ska på olika platser i Europa i vår. På den tilltänkta världsomseglingen ska PlanetSolar korsa Atlanten, Panamakanalen, Stilla Havet och Indiska Oceanen. Hon ska också lägga till för PR i ett antal stora metropoler som till exempel New York och HongKong. Trimaranen finansieras av en tysk investerare vid namn Immo Stroeher. Han planerar att använda denna superyacht som fritidsbåt efter hemkomsten.

Tekniska fakta PlanetSolar
Längd: 31,00 meter
Bredd: 15,00 meter
Vikt: 60.000 kg
Solcellspaneler: 507 m2
besättningen: 2 skeppare
Design: Lomocean Design/Neuseeland
Länk: www.planetsolar.org

Från och med 15 december blir det en del nya röster som hörs när Sjöfartsverket tar över utsändningarna av sjöväderprognoser och navigationsvarningar från Stockholm Radio. Utsändningarna flyttas från Stockholm Radio till VTS West Coast i Göteborg och sändningstiderna blir samma som tidigare. Det enda mottagarna ska märka är att begreppet Stockholm Radio ersätts med MSI Sweden där MSI står för Maritime Safety Information.

Suget efter biobränsle kommer att förändra skogsskötseln. Med tätare ungskogar och ny teknik kan bioenergigallring bidra med nya lönsamma bränslevolymer till energiförsörjningen. Det skriver Dan Bergström i en avhandling från SLU.

I dagens skogsbruk syftar röjning och gallring till att forma bestånd som i framtiden kan säljas som massaved och sågtimmer. Förutsättningarna håller dock på att förändras, genom högt uppsatta energi- och klimatpolitiska mål, i Sverige, i EU och globalt, och genom den växande efterfrågan på förnybar energi.

Täta ungskogar innehåller stora mängder biomassa. Endast en mindre del av denna biomassa är kommersiellt gångbar som massaved och sådana bestånd är dyra att röja. Den troliga framtida trenden här är att istället skörda hela träd för energiändamål. Dan Bergström från SLU i Umeå har i sitt doktorsarbete studerat en ny sådan gallringsmetod, s.k. krankorridorskörd. Metoden går ut på att klena träd i täta ungskogar avverkas i smala stråk eller korridorer in i bestånden och används till biobränsle. På så sätt kan ungskog bli en lönsam resurs i klimatarbetet och samtidigt kan träden som står kvar sannolikt utvecklas på ett bra sätt för framtida slutavverkning.

– Om man utför metoden på rätt sätt så syns ingen skillnad jämfört med konventionell gallring, säger Dan Bergström.

Merparten av biomassan tas tillvara för energiändamål, men en del näringsämnen lämnas kvar i skogen eftersom det går att använda teknik som avlägsnar löv och barr vid gallringen, vilket också ger mindre aska vid förbränningen. Metoden minskar också transportbehovet – och därmed koldioxidutsläppen – genom att materialet komprimeras innan transport. Fortfarande finns det dock mycket att förfina när det gäller teknikutveckling och här finns goda möjligheter för svenska teknikföretag.

Krankorridorskörd gör det möjligt att skörda stora, nya volymer skogsbränsle, något som är av stort intresse för ett land som Sverige där det årliga uttaget av biomassa närmar sig vad som idag är möjligt att ta ut. Täta ungskogar utgör cirka 12 procent eller 2,8 miljoner hektar av den beskogade arealen i Sverige, vilket gör att det handlar om cirka fem miljoner kubikmeter biomassa årligen för landet som helhet.

Resultaten visar att det kan vara lönsamt att börja sköta unga skogar på ett annat sätt än idag, så att de blir täta med hög volym biomassa.

Det har gått nästan 20 år sedan Lewmar introducerade sin senaste stora serie med segelbåtswinschar. Nu är de tdags igen, när det engelska företaget introducerar sin nya winschserie med namnet EVO. Den hade premiär på METS (Marine Equipment Trade Show) i Amsterdam förra veckanoch har flera nya finesser plus en ny “plattform” som gör den mer servicevänlig än äldre winschar. Winschen har hela sju års garanti.

EVO har konstruerats utan kompromisser. Materialval, kvalitetssäkring och alla andra förutsättningar har gjorts för att skapa en produkt med så hög kvalitet som möjligt. Bland annat har ett speciellt dataprogram FEA (Finite Stress Analysis) använts i konstruktionsarbetet.

Den nya serien består av sju självskotande winschar: storlekar 15, 30, 40, 45, 50, 55, 65, som finns med en växel (enbart storlek 15) och tvåväxlade kombinationer. Elektriska versioner av winscharna finns från och med storlek 40.

Säkerhet är en av de viktigaste faktorna i dessa nyheter. Lewmar har byggt in några viktiga säkerhetsfinesser för att göra seglingen säkare för hela familjen. Bland annat är vinkeln på winschhandtaget annorlunda och första växeln är alltid i medurs läge på alla EVO winschar.

Länk: www.lewmar.com

Världsnaturfonden WWFs pris på 10 000 euro till årets bästa Östersjöjordbrukare har delats ut i Riga, Lettland. Utmärkelsen syftar till att lyfta fram berömvärda insatser för jordbrukets minskning av bidraget till Östersjöns övergödning. I finalen deltog en nominerad jordbrukare från respektive deltävling i samtliga Östersjöländer utom Danmark.

Vinnarna i tävlingen ”Baltic Sea Farmer of the Year Award 2009” är Katariina Vapola och Jyrki Ankelo från Finland som mottog priset på 10 000 euro (ca 100 000 kronor), skänkta av Swedbank, vid en ceremoni under den internationella jordbruks- och miljökonferensen “A Greener Agriculture for a Bluer Baltic Sea” i Riga, Lettland. Övriga nominerade tävlingsdeltagare, nationella vinnare i sina respektive hemländer, belönades med ett pris på 1 000 euro (ca 10 000 kronor).

Den internationella juryns motivering lyder:
För starkt och mångårigt engagemang för miljöskydd, för det stora antal genomförda innovativa åtgärder för ett minskat näringsläckage – och för juryns övertygelse att de på ett enkelt sätt kan kopieras och användas av andra jordbrukare i Östersjöregionen.

Från Sverige belönades jordbrukaren Bertil Aspernäs, Bergkvara i Torsås kommun i Kalmar län, som är en svensk pionjär inom reglerad dränering, vilket innebär att vattnet kan hållas kvar på åkrarna för att minska närsaltsläckaget ut i vattendragen. En metod som nu blir ett inslag i det svenska lantbygdsprogrammet.

– När vi ser på jordbruket och Östersjön är det ofta på problemet med övergödningen. Tack vare den här utmärkelsen kan vi lyfta fram de jordbrukare som anstränger sig utöver det vanliga och som verkligen bidrar till lösningen på problemet med övergödningen, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF och ordförande för WWFs internationella Östersjöprogram.

Den vinnande gården driver ett ekologiskt jordbruk några mil nordväst om Åbo, Finland. Det enda gödningsmedel som används är väl komposterad torrgödsel från gårdens egna kor samt små mängder flytgödsel. Ströet som används i stallarna består av halm och torv, som suger upp gödsel och urin. Den täckta gödselstaden har underjordisk dränering som ska kompletteras med en slambassäng så att näringsämnena skiljs från gårdens spillvatten samtidigt som vattenkvaliteten kan kontrolleras. Dräneringsdikena passerar en konstruerad våtmark innan de når en närliggande sjö som ytterligare minskar näringsläckaget.

– Genom att göra vad vi kan för att skydda vattnet kan vi minska den totala mängden läckande näringsämnen – och vi vill berätta om hur vi har gjort och hur viktigt det är att stoppa övergödningen av Östersjön, säger Katariina Vapola.

Östersjön är fortfarande ett av de mest hotade och förorenade haven i världen och övergödningen har identifierats som det största enskilda hotet mot Östersjön – och flödet av näringsämnen från jordbruket som den största orsaken till övergödningen. Därför är ett mer hållbart jordbruk med nya jordbruksmetoder viktigt för lösningen av Östersjöns problem. Det är också viktigt att inspirera regionens jordbrukare att ta aktiv del i kampen mot övergödningen – och att belöna de som är ledande med innovativa åtgärder för att minska näringsläckaget från sina gårdar.

– Jordbrukarna spelar en viktig roll i kampen mot övergödningen och de utgör även en stor andel av våra bankkunder. Swedbank har förbundit sig till principen om företagens ansvar och lägger stark tonvikt på hållbarhet, säger Thomas Johansson, projektledare sponsring Swedbank, som tillsammans med WWF och i samarbete med Baltic Farmers Forum för miljön, och jordbruksorganisationer runt Östersjön – här i Sverige LRF – står för tävlingen.

Länk: www.wwf.se

Nu är alla datumen klara för världens viktigaste båtmässor 2010. Bland de mest intressanta finns naturligtvis de skandinaviska mässorna, men även Genua, Miami, Shanghai och Dusseldorf finns med på listan. Klicka på “Båtmässor 2010” i vänstermarginalen på den här sidan så får du alla mässorna i ett dokument!

För den som ska havskappsegla krävs nu en uppdatering av räddningsvästen. Den ska ha minimum 150N i bärkraft, västen skall även ha nödljus och grenband. Den bör också ha ett kraftigt fäste för livlinan. Spinlock har tillsammans med klätterfirman Petzl utvecklat en mycket bra uppblåsbar flytväst som även fungerar som livsele.

Spinlock västen har förutom ovan detaljer även sprayhood, som skyddar mot översköljningar om du hamnar i vattnet.

Dessutom kommer västen med en integrerad säkerhetskniv på 2010 års modell.( att användas för att bl.a. kapa säkerhetslinan om båten håller på att sjunka)
Spinlockvästen har satt en ny designtrend bland flytvästar.

Pris 3 495 kr.

Länk: www.lirosropes.se

Tobago Main Ridge Rain Forest har sex år på rad vunnit det prestigefulla ekopriset på World Travel Awards som presenterades i London förra veckan. Tobago Main Ridge Rain Forest är den äldsta tropiska regnskogen på det västra halvklotet och blev skyddat område redan år 1776.

Regnskogen är hem för över 210 olika fågelarter med exotiska namn som praktmanakin, olivgul spett och strimmig tyrann.

Trinidad & Tobago erbjuder ett fantastiskt fågelliv och otroliga naturupplevelser. Här kan du uppleva en mängd flora och fauna både ovan och under vattnet. Landet har mer än 200 fågelarter, över 300 korallarter, 600 fiskarter, samt mer än 6 000 olika växt- och djurarter. Det finns inga skyskrapor eller stora resorter på Tobago eftersom man inte får uppföra byggnader som är högre än en kokospalm. Dessutom är kusten allmän så både turisterna och befolkningen kan använda stränderna.

Idag flyger Condor, British Airways, Virgin Atlantic, Continental, Delta och Caribbean Airlines till Trinidad & Tobago året runt. Resor till Trinidad & Tobago erbjuds i Sverige av Lime Travel, Escape Travel, Apollo, Deluxe Vacations, Västindienspecialisten, Afro Caribbean Travel, Travelpartner, Tour Pacific, Flex och Flygspecialisten som distribueras genom Ticket, Resia och BIG resebyråer.

Om Trinidad & Tobago
Östaten i Karibien är förutom de karibiska stränderna och havet känt för sitt rika djurliv och sin flora och fauna. De två öarna har flera festivaler och arrangemang där karnevalen och jazzfestivalen är de största begivenheterna. Det utvecklas för övrigt nya turistprojekt som exempelvis Waterfront i huvudstaden Port of Spain som ska göra öarna konkurrenskraftigare när det gäller möten och konferenser.

Länk: www.gotrinidadandtobago.com

När vi har regn och höstrusk i Sverige samlas några av världens finaste yachter i vattnen kring Saint Barthélémy. Turistmyndigheten där och Saint Barth Yacht Club håller på att förbereda ett nytt seglingsevent, som avgörs längre fram den här säsongen: 6-11 april. Regattan är öppen för klassiska såväl som moderna yachter samt mer racingbetonade farkoster.

Den här regattan har sitt ursprung i de seglingar som hölls i samma område redan på 70-talet i regi av François Tolède, som är medlem av Saint Barths turistmyndighet. Arrangörerna hoppas kunna samlas 200 båtar, vilket inte lär bli så svårt eftersom en stor del av världens större yachter finns i de här vattnen när vi har vinter i Europa.

– Vi ser fram emot att välkomna stora amerikanska och europeiska yachter de här veckorna, säger Luc Poupon, tävlingsledare.

Starten för regattan hålls i före detta svenskstaden Gustavia. Den arrangerande båtklubben tror att cirka 80 procent av deltagarna blir britter och amerikaner, men det kommer även deltagare från Mexiko, Sydamerika, Poland och Hongkong. Kanske även en del svenskar letar sig fram till den här regattan.

Länk: www.lesvoilesdesaintbarth.com

Trots spekulationer om att det skulle bli svårt att fylla Oslos båtmässa i vår har arrangörerna nu presenterat en optimistisk information där de säger att allt är bra inför mässan och att den blir av. – Vi är mycket nöjda med mässan och det intresse som den tilldrar sig. Tre hallar är nästan fyllda och anmälningarna fortsätter att ticka in, säger mässchef Merete Rustad.

– De största aktörerna är redan på plats. Erling Sande AS, Brunswick Marine AS, AS Kellox, Lunde Båt AS, Windy Boats AS, Goldfish Boat AS, Hydrolift AS och NB Marine AS har anmält sig.

– Det blir flera världs- och Norgepremiärer på mässan. PÅ tillbehörssidan är redan ett stort antal utställare inom elektronik klara, flera bryggleverantörer och övriga utställare är också på gång, fortsätter Rustad.

Mässan, som heter Sjøen for alle 2010, får också en delvis ny layout med flera nya upplevelser för besökarna.

Sjøen for alle 2010 arrangeras 12-21 mars på Norges Varemesse i Lillestrøm.

Nu lanserar Honda BF225/200/175, stora utombordsmotorer med bättre prestanda och bränsleekonomi som även är NMEA 2000-kompatibla. Efter lanseringen i juli av den nya utombordaren BF60 lanserar Honda nu ett nytt reviderat modellprogram, BF225/200/175, med fyrtakts V6-utombordsmotorer. Prestanda hos de nya V6-motorerna har förbättrats ytterligare, framför allt topphastigheterna, genom ett växelhus med helt ny profil som konstruerats särskilt för att minska motståndet under vattenytan.

Det nya växelhuset i kombination med Hondas unika PGM-FI™-teknik (1) och exklusiva BLAST™-teknik (2) ger en motor som är kraftfull i hela varvtalsregistret.

Därmed förbättras startprestanda och prestanda under snabba accelerationer från låga och mellanhöga hastigheter. Ett nytt hydrodynamiskt växelhus med finslipad utformning förbättrar den totala prestandan. En ny antikavitationsplatta minskar mängden vattenstänk ytterligare under körning. Vattenintagets nya utformning förbättrar vattenintaget och motorkylningen.

Honda är pionjär inom den moderna tekniken för fyrtakts utombordsmotorer och har nu även försett den nya serien V6-utombordsmotorer med företagets patenterade styrsystem för låg bränsleförbrukning.

Genom att utöka det bränslesnåla förbränningsintervallet bidrar ECOmo (3) till de nya motorernas låga bränsleförbrukning. Bränsleförbrukningen regleras noggrant av en O2-sensor i avgasröret. Denna mycket avancerade teknik ger de nya utombordsmotorerna BF225/200/175 en förstklassig (4) bränsleekonomi vid marschfart (5).

Eftersom avancerad elektronisk displayutrustning blir allt vanligare i alla typer av båtar har Honda strävat efter att utombordsmotorerna även fortsättningsvis ska uppfylla kundernas behov. De nya utombordsmotorerna BF225/200/175 följer kraven i den internationella standarden NMEA 2000 (6) och är därmed kompatibla med ett brett utbud av elektronisk utrustning för marin användning. Denna internationellt erkända standard har utvecklats av NMEA och samlar kommunikationsprotokoll för marin elektronisk utrustning.

Ny O2-sensorspecifikation garanterar noggrannare kontroll över bränsleförbrukningen. Användningen av gummikransar kring avgasportarna minskar risken för att vatten tränger in till O2-sensorn.

Ordförklaringar
(1) PGM-FI™: Flerports programmerad elektronisk bränsleinsprutning.
(2) BLAST™: Ett exklusivt styrsystem som justerar tidpunkten för tändningen avsevärt och optimerar luft/bränsle-blandningen för maximalt vridmoment vid acceleration.
(3) ECOmo: Funktion som förbättrar bränsleförbrukningen signifikant under marchfart utan att kompromissa med prestandan.
(4) Hondas egna tester och beräkningar.
(5) 3000 rpm till 4500 rpm
(6) National Marine Electronic Association

Länk: www.honda.se

Scania och Vale Soluções em Energia S.A. (VSE) har tecknat en avsiktsförklaring om samarbete för utveckling av ny teknik för etanol- och gasdrivna industrimotorer för den brasilianska marknaden. VSE planerar att utveckla och tillverka en serie motorer för stationär drift (s k single speed) som ska baseras på Scanias grundmotorer.

Det handlar om motorer som används för generering av elektricitet och för drivning av pumpar och kompressorer i maskiner inom till exempel gruvnäringen och jordbruket.

– Den brasilianska marknaden för stationära motorer i de aktuella segmenten uppskattas till cirka 3 000 motorer per år. Ett framgångsrikt partnerskap mellan Scania och VSE har därför en stor kommersiell potential, säger Robert Sobocki, Senior Vice President och chef för Scania Engines.

Scania, som har mer än 20 års erfarenhet av etanoldrift, ska förutom att leverera grundmotorerna bistå med kompetens för utprovning och utvärdering av tekniken.

I Brasilien finns stor tillgång till de råvaror, till exempel sockerrör, som används för att tillverka alternativa bränslen med mycket låg klimatpåverkan och utan konflikt med livsmedelsproduktionen.

Vale Soluções em Energia ingår i den brasilianska Vale-gruppen, som är ett av världens största gruvföretag, och fokuserar på utveckling av nya tekniska lösningar för att minska klimatbelastningen vid utvinning av kol, liksom på användning av förnyelsebara bränslen.

Principöverenskommelsen mellan Scania och VSE undertecknades i närvaro av Sveriges näringsminister Maud Olofsson och Brasiliens energiminister
Edson Lobão, som under torsdagen besökte Södertälje för att bland annat ta del av Scanias arbete med att minska klimatpåverkan från sina produkter.

Ett av marknadens mesta navigationsprogram för PC datorer har kommit i ny version: 4.5.40 Den nya versionen kan laddas ner från Internet gratis för dom som köpt programmet efter 1 januari 2007. Den nya versionen är kompatibel med Microsofts nya operativsystem Windows 7.

Fugawi Marine ENC versionen har också utökat stöd för GRIB filer (vind och väderdata). Väderdata kan hämtas gratis från flera olika ställen och hämtningen sker genom automatiskt genererat E-postmeddelande av Fugawi Marine ENC, utan att användaren behöver ställa in eller skriva in adresser.

Det nya programmet visas på båtmässorna våren 2010. Fugawi Marine ENC och Fugawi Global Navigator fungerar lika bra i en Mini PC för under 3000 kronor som i en stor och dyr LapTop.

Länk: www.soltek.se

Italienska Ferretti Group – en av världens största tillverkare av fritidsåtar – håller på att struktureras om på grund av finansiella problem. Upp till 300 jobb kan försvinna beroende på hur Ferretti Group löser sina problem, enligt den internationella branschntidningen IBI Magazine.

Indirekt kan det handla om så många som 400-1 800 personer som förlorar jobbet om omstruktueringen följer en plan som presenterats av en konkursförvaltare. Alternativet är dock betydligt värre och en konkurs skulle kunna få svåra följder för Ferretti, som äger mycket välkända varumärken som Riva, Ferretti, Pershing, Bertram och CRN.

En av följderna av de pågående räddningsförsöken är att ett annat känt båtmärke, italienska Apreamare, troligen säljs av Ferretti Group. Ytterligare försäljningen kan komma att omfatta andra kända märken eller att märken som Riva, Ferretti Yachts och Pershing tillverkas och ägs av samma bolag. Riva är för övrigt ett av världens mest kända båtmärken, men har en tillverkningsvolym på under 100 båtar per år.

I januari blev det känt att Ferretti hade svårt att betala tillbaka sina stora skulder. I juli omstrukturerades skulderba och en konkursförvaltare kopplades in.

Ferretti Groups nio varumärken omfattar Ferretti Yachts, Pershing, Itama, Bertram Yacht, Riva, Apreamare, Mochi Craft, Custom Line och CRN. Gruppen grundades 1968 av ordföranden för Ferretti Group, Norberto Ferretti.

Volvokoncernen lanserar Commute Greener, en ny onlinetjänst som hjälper pendlare att bli mer miljömedvetna. Tjänsten nås via mobiltelefonen eller en webbplats på Internet och pendlaren kan snabbt se hur mycket utsläppen av koldioxid minskar vid till exempel samåkning. Volvos hemstad Göteborg blir först i världen med att beställa tjänsten till sina anställda.

När pendlaren har laddat ner applikationen, till exempel från iPhones App Store, kan mobiltelefonen användas till att registrera vilka färdsätt som används för resor till och från arbetet. Datorprogrammet räknar ut hur mycket koldioxid som släpps ut vid olika färdsätt, till exempel bil, tåg, buss, båt eller cykel.

Tjänsten ger också ett socialt nätverk för utbyte av erfarenheter och för tävlingar mellan kollegor, vänner och familjemedlemmar om hur mycket du kan minska koldioxidutsläppen.

”Våra tester visar att individer snabbt kan minska sina koldioxidutsläpp med mer än 30 procent med hjälp av Commute Greener”, säger Magnus Holmqvist på Volvo IT.

Commute Greener har redan börjat användas inom Volvokoncernen. Nu ska samma verktyg även göra det möjligt för 2000 anställda inom Göteborgs Stad att urskilja det mest effektiva och miljövänliga sättet att pendla i olika situationer och att förändra sina pendlingsvanor.

”Commute Greener är ett verktyg som stadens anställda kan använda för att föregå med gott exempel när det gäller att förverkliga stadens miljömål”, säger Eva Rhodin som ansvarar för Trafikkontorets arbete med att öka efterfrågan på hållbara transporter.

Commute Greener är också en viktig del i Volvos övergripande miljöarbete.

”Volvo har arbetat med miljöhänsyn sedan 1972. Nu ser vi det som en viktig uppgift att engagera individer”, säger Niklas Gustavsson, ansvarig för miljöfrågor och myndighetskontakter på AB Volvo.

Tekniken bakom Commute Greener ligger helt i linje med FN:s initiativ när det gäller klimatförändringarna.

”FN har tydligt uttryckt att innovation och teknik spelar en viktig roll. Regler och överenskommelser spelar en annan viktig roll. Men i slutänden är det de val som du och jag gör som verkligen kan göra skillnad”, säger Niklas Gustavsson.

För närvarande kan privatpersoner ladda ner Commute Greener som en applikation för mobiltelefoner av märket iPhone. För att kunna ladda ner programmet till andra mobiltelefoner krävs att en stad, ett företag eller en organisation har beställt tillgång till tjänsten för sina invånare, kunder eller medarbetare. På webbplatsen http://www.CommuteGreener.com finns mer information.