För att undvika en situation där EU sätter stopp för en fortsatt förmånlig momsredovisning för ideell sektor har regeringen beslutat att ansöka om tillstånd att införa en momsredovisningsgräns för den ideella sektorn.
Regeringens avsikt är att i den uppkomna situationen värna de ekonomiska villkoren för den ideella sektorn i Sverige eftersom de svenska momsreglerna för ideella verksamheter inte överensstämmer med EU:s momsdirektiv, enligt EU-kommissionen.
– Jag hoppas och tror att Kommissionen kommer att se positivt på vår ansökan. Mitt intryck är att de har stor förståelse för frågans vikt för Sverige, säger finansminister Anders Borg.
Idag är i stort sett hela den ideella sektorn i Sverige undantagen från momsplikt. EU-kommissionens uppfattning är att utformningen av de nuvarande svenska momsreglerna inte överensstämmer med EU:s gemensamma momsregler, det s.k. momsdirektivet. Under de senaste veckorna har EU-kommissionen varit på väg att ta avgörande steg inför en stämning vid EU-domstolen.
För att undvika en snar stämning har regeringen idag beslutat att överlämna en ansökan om omsättningsgräns för momsredovisningen till Kommissionen.
En omsättningsgräns skulle värna stora delar av den ideella sektorn genom att den undantar verksamheterna från moms om den skattepliktiga omsättningen av varor och tjänster understiger en viss nivå. Sveriges ansökan innebär att verksamheter som har en momspliktig omsättning på maximalt 1 miljon kronor undantas. Beloppsnivån, som har satts efter att hänsyn tagits till synpunkter från företrädare för den ideella sektorn, skulle betyda att över 90 procent av föreningarna skulle undantas från momsplikt.
– Den ideella sektorn har en stark förankring och en stor betydelse här i Sverige. Ett levande och demokratiskt samhälle behöver medborgare som är engagerade i idrottsföreningar, kulturföreningar och socialt arbete, säger kultur- och idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth och Nyamko Sabuni, ansvarig minister för politiken för det civila samhället i en kommentar.
Ändrade momsregler skulle leda till administrativa bördor och ökade kostnader för den ideella sektorn. Regeringens utgångspunkt är dock att värna ideell verksamhet samt att den ideella sektorn i sin helhet inte ska förlora ekonomiskt på grund av eventuella förändringskrav från EU.
Momsdirektivets regler för verksamheter som bedrivs av ideell sektor är nästan 40 år gamla och i stort behov av översyn. Regeringen kommer särskilt att framhålla vikten av detta i processen kring den s.k. Grönboken, vilken behandlar ändring av EU:s momsregler. Regeringen kommer att arbeta för att ett nytt direktiv medger momsundantag för den ideella sektorn.
Säkerhetsbesiktningskommitténs uppdrag 2010 var att inventera och gå igenom säkerhetsbesiktningen som produkt. Den skulle också utreda om det finns någon marknad för säkerhetsbesiktningar idag och i sådant fall vad som bör ändras för att återigen få fart på dessa.
– Det finns en hel del säkerhetsbesiktningsmän och förbundsansvariga som undrar vad Säkerhetsbesiktningskommittén har arbetat fram under året. Jag vill först be om ursäkt för att jag inte har hållit dem löpande informerade, säger Philippe Tamwelius, ansvarig för säkerhetsbesiktningen.
– Antalet utförda säkerhetsbesiktningar har gått ned dramatiskt de senaste åren och den negativa trenden fortsätter. Vi kan också konstatera inom de lokala förbunden att antalet förfrågningar har gått ned i antal. Detta är ett trist faktum, men mycket svårt att göra någonting åt.
– Jag trodde att notisen som publicerades på tidningen Båtlivs hemsida i början av sommaren och därefter i tidningen skulle resultera i ett stort antal spontana kommentarer och idéer från säkerhetsbesiktningsmännen, men tyvärr kunde jag konstatera att den endast resulterade i ett mycket litet antal kontakter.
– Flertalet av de få antalet kontakter som jag tog emot tyckte att det var dags att lägga ned säkerhetsbesiktningen helt.
Säkerhetsbesiktningskommittén har under året diskuterat ett antal varianter på en ändrad säkerhetsbesiktning, men kommittén tror inte att det finns någon större framtid för produkten idag.
– Vi ser inte heller att en ändrad säkerhetsbesiktning kommer innebära ett ökat antal förfrågningar. Vi vill givetvis inte lägga ned säkerhetsbesiktningen, men vi ser heller inte någon anledning att lägga ner mer pengar eller resurser på den i och med att marknaden helt enkelt inte verkar ha något behov av den.
– Jag är också lite bekymrad över att det inte verkar finnas någon större entusiasm kvar hos dagens säkerhetsbesiktningsmän. Det var, som sagts ovan, min förhoppning att besiktningsmännen skulle ta spontana kontakter med oss inom kommittén för att bidra med idéer om en ändrad besiktning, men sådana kontakter har tyvärr helt uteblivit.
– Det vi däremot tror på är en omarbetad och mer detaljerad version av den produkt som idag benämns som ”Egen Säkerhetskontroll av fritidsbåt” som togs fram av den tidigare Säkerhetsbesiktningskommittén. För att kunna lyckas med denna omarbetning så kommer vi att behöva all hjälp vi kan få från dels säkerhetsbesiktningsmännen, dels från andra personer som kanske sitter en specifik sakkunskap inom området båtar och säkerhet.
Intresserade kan ta kontakt med Philippe:
philippe.tamwelius@gmail.com
Tel. 073-347 9514
Den som vill ta del av den föreslagna verksamhetsplanen för 2011 hittar denna i programmet för Unionsrådet 2010
Info: www.batunionen.se
Bilden:
Philippe Tamwelius, ansvarig för säkerhetsbesiktningen inom SBU.
Det börjar bli dags att utse Tummen Upp 2011. Utdelningen sker som vanligt under högtidliga former på båtmässan Allt för sjön i Stockholm i mars. Göran Luthander (bilden) från Årjäng är en riktigt värdig vinnare av Tummen Upp 2010. Han fick sitt stipendium på 15 000 kr på Allt för sjön 5 mars 2010.
Den här gången är Tummen Upp mer prestigefylld än någonsin. Förutom i Sverige utses Tummen Upp stipendiater även i Norge och Finland. Båttidningarna Båtmagasinet (Norge) och Vene (Finland) står för de arrangemangen tillsammans med International Färg AB.
I Sverige är det Båtlivs läsare som väljer och nominerar kandidaterna till Tummen Upp, båtlivets mest ansedda pris till den bästa kompisen i båtklubben.
Skicka oss ett E-mail eller ett brev med en text som beskriver din/er kandidat och helst även bilder på personen.
Den vi söker och belönar är en person – man eller kvinna – som har uträttat något särskilt bra för sin båtklubb och sina båtkompisar. Kort sagt, en riktigt go´ kompis i båtklubben.
Stipendiaten belönas med en summa på 15 000 kr.
Tummen Upp är Båtlivs riksomfattande kampanj för att uppmuntra och inspirera båtfolket i Sverige. Detta sker i samarbete med International Färg AB.
Vi behöver anmälningarna senast 14 januari 2011. Skicka dem till:
TummenUpp@batliv.se
eller till: Tummen Upp, Båtliv, Ö. Vittusgatan 36, 371 33 Karlskrona.
Båtlivs redaktion
Tummen Upp är ett samarbete mellan tidningen Båtliv och International Färg AB
Bilden:
Göran Luthander, vinnare av Tummen Upp 2010.
Kommentarer
Hans engagemang för säkerhet och trygghet.
Han är aktiv inom båtklubben, jobbar för att hamnen skall fungera bra.
Sedan en viktig del – han är delarrangör när man har säkerhetskurser för både "vanligt båtfolk", elever som läser förarbevis och skeppare.
Han åtar sig att utföra mörkernavigering för elever både vuxna och barn som läser förarbevis etc. allt för att de skall känna sig trygga och verka för säkerheten när de är ute med sina båtar.
Har alltid koll och sticker ut o hjälper folk bl a i de svåra vattnen runt Utklippan/Utlängan i Blekinge skärgård. Arbetar hårt för att Utlängans fyr ska fortsätta vara i drift och i gott skick.
Arbetar på idéell basis på "Gerda"med utbildning av ungdomar.
Har jobbat med Sjövärnet och är en mycket omtyckt lärare på området. Kolla upp honom!
Bengt Göran Fransson i Marinens Båtklubb Karlskrona nominerar jag med att han är en drivande själ för vår förening vad gäller säkerhet på land och till sjöss. han är ett föredömme för klubben och framförallt för de yngre vad gäller säkerhet.Att han dessutom är jobbar många timmar i veckan för medlemmarnas sak och inte sin egen gör att han är en hedersman. Tänk er efter en vårrustning, alla är i konen för att kolla ny utrustning på båten, tanken är att städa upp efter sig senare i sommar. Då är det BG som tar hand om allt miljö avfall och ser till att det hamnar på rätt ställe , sen får den ansvarige ett jag budskap om bättring. Bra BG.
Tack för kommentaren, men alla nomineringar ska skickas till:
TummenUpp@batliv.se
Redaktionen
Båtägarna i Askersunds Segel- och Motorbåtsklubb har i höst kunnat tvätta sina båtar på en helt ny spolplatta. Den har blivit verklighet med ideellt arbete och bidrag. – Det fungerade bra när vi tog upp båtarna i höst. Vi hanterade totalt cirka 350 båtar, säger Arne Karlsson som har varit med från projektets början till slut.
Spolplattan betjänar i första hand dem som har båtplats i båtklubben, cirka 250 stycken. Dessutom är cirka 100 andra båtägare till anslutna till båtklubben.
– Tanken är att man ska kunna tvätta båten vid upptagningen och även under båtsäsongen. Plattan ligger i anslutning till båtrampen, som en förlängning till denna, säger Arne Karlsson.
Grunden för spolplattan var en skiss från SBU på ungefär hur det skulle kunna se ut. I princip har klubben följt det förslaget och lagt till en slambrunn.
Klubben tittade även en del på andra klubbar som har löst sina tvättfrågor med spolplattor, bland annat Sandö Hamn i Kungsbacka.
För båtklubbens medlemmar är spolningarna gratis, det är en kostnad som ingår i medlemsavgiften. De får inte använda några kemikalier vid spolningen av båtarna.
– Kostnaden för klubben med att bygga spolplattan är främst våra egna arbetsinsatser. Vi har jobbat ganska mycket med frivilliga, säger Arne Karlsson.
Den nya spolplattan är rejält tilltagen, 23×8 m. Utrymmet räcker därmed till för att spola och tvätta av två båtar samtidigt. Det slam som sköljs av båtarna går till en slamavskiljare på 3 m3. Därifrån går restmaterialet och vattnet till ett sandfilter för att slutligen rinna ut i en separat brunn. Det renade vattnet pumpas därefter ut i sjön igen.
För att spola båtarna har klubben två Kärcher högtrycks kallvattentvättar till anläggningen. Dessa fanns i klubben sedan tidigare.
Båtklubbens ekonomiska utlägg är cirka 260 000 kr. för att betala detta sökte styrelsen ett så kallat LOVA-bidrag på 500 000 kr. Klubben fick 50 procent – 250 000 kr – eftersom medlemmarna kunde räkna sitt eget arbete som en insats värd 250 000 kr. Detta helt enligt förutsättningarna för LOVA (Lokala Vattenvårdsprojekt).
– Vi hade inte fått bidraget om vi hade fått ett föreläggande från kommunen. Den som har gjort det mesta jobbet med all pappershantering och ansökningar till myndigheterna är Jeanette Johansson. Vi hade aldrig dragit det här om inte hon hade skött kontakten med myndigheten, säger Arne.
Klubbens budget var på 500 000 kr om arbetet hade lagts ut på entreprenörer och det var den summan som klubben sökte LOVA-bidrag för. Under arbetets gång har klubben tagit hjälp av entreprenörer med bland annat grävning och asfaltering av spolplattan.
Askersunds Segel- och Motorbåtsklubb har även installerat en toatömningsstation i sommar. Det är en Zickert membranpump Buddy Modell 120 E som har fungerat bra.
– Många båtägare har sugtömt sina hålltankar med den. Den är enkel att använda och avfallet går till vårt gemensamma kommunala avlopp, berättar Arne som har byggt om sin båt så att den kan tömmas med pumpen.
Klubben sökte 150 000 kr i LOVA-bidrag till toatömningsstationen och fick 75 000 kr. även denna kan användas gratis av båtägarna. Klubben har även fått råd och hjälp av Vätterns Vattenvårds förbund, Askersunds miljöinspektör och Östergötlands båtförbund.
Lars-Åke Redéen
Genom att samordna många kunder till en köpstark beställargruppering ska fler och bättre giftfria tekniker för att hålla båtskrov rena nå marknaden. Naturvårdsverket och Svenska Båtunionen är två av aktörerna bakom initiativet och nu inleds en kartläggning av vilka idéer och lösningar som finns idag och vilka krav kunderna har på en färdig produkt.
– Från Naturvårdsverkets sida vill vi pröva alla möjliga vägar att stimulera utvecklingen av olika giftfria lösningar för att hålla båtskrov rena från påväxt. Teknikupphandling kan vara en bra väg, säger Petra Wallberg på Havsmiljöenheten.
I decennier har problemet varit känt att båtbottenfärger, innehållande t.ex. tenn och koppar, kan ha mycket negativa sidoeffekter på havsmiljön. Skärpt lagstiftning har gjort att flera färger har blivit förbjudna och fler miljöanpassade alternativ har introducerats på marknaden.
Utbudet av helt giftfria lösningar är dock fortfarande begränsat och fler alternativ behövs för att passa olika typer av fartyg och fritidsbåtar som används i skilda havsmiljöer. Dessutom finns det oklarheter kring hur bra miljöprestandan hos de nya alternativen verkligen är.
– Teknikupphandling, dvs. att samla många mindre kunder i en beställargruppering vars köpkraft är så stor att den kan attrahera leverantörer att ta tekniksprång, användes framgångsrikt av Energimyndigheten på 1990-talet. Då för att snabba på marknadsintroduktion av energieffektivare teknik t.ex. värmepumpar och vitvaror. Nu ska vi använda metoden för att snabba på utvecklingen av giftfria lösningar för att hålla båtbottnar rena, säger Erik Noaksson, projektledare för initiativet Ren botten utan gift och verksamhetschef på Jegreliusinstitutet för tillämpad Grön kemi.
Ett led i den kartläggning som nu inleds är en utställning på båtmässan Allt för Sjön, 5-13 mars 2011 i Stockholm. Där kommer tio av de mest lovande giftfria lösningarna att visas upp. En jury, som representerar betydelsefulla svenska kundgrupperingar, kommer att bedöma koncepten.
Initiativet Ren botten utan gift finansieras av Naturvårdsverket och leds av en styrgrupp där Svenska Båtunionen, Sveriges Redareförening, Kustbevakningen, Sjöfartsverket, Kemikalieinspektionen, Transportstyrelsen samt Vinnova också ingår.
För mer information
Erik Noaksson, projektledare (erik.noaksson@jll.se) 070-278 22 44
Petra Wallberg, Naturvårdsverket (petra.wallberg@naturvardsverket.se) 08-698 11 16.
Bilden föreställer Boatwashers tvätt i Saltsjöbaden.
Kommentarer
Kemikalieinspektioonens syn på effekter av koppar (som de är ensamma om inom EU) i havsvatten är baserad på felaktiga grunder. Rapport: http://www3.ivl.se/rapporter/pdf/B1349.pdf visar att kopparn inte är problem annat än i slutnare vattenbassänger. Men trumpetandet av kemikalieinspektionens ståndpunkt har lett till att kopparfärg mm felaktigt benämnes giftigt av de som ej förstår hur det egentligen är.
Jönköping blev 10-11 september en skådespelsplats med sjöfartsförtecken. Hamnen, Munksjön och kanalområdet däremellan blev denna helg centrum för sjöliv – så som det ter sig idag och så som det kunde vara för sådär 100 år sedan. Föreningen Wetterns SjöfartsHistoria lyckades locka och samla ett stort antal gästande båtar, från allmogebåtar och små ångslupar till större ång- respektive segelfartyg.
Denna lyckade satsning tillsammans med den traditionella och populära Allmogemarknaden, då man förflyttas tillbaka i tiden och båtklubbarnas ”Segelbåtens Dag för juniorer, gav en helg utöver det vanliga i Residensstaden.
I Munksjön lyste otaliga små vita segel, ömsom mot gråmulna skyar, ömsom i skön septembersol. Jollar i olika storlekar och klasser, riggade för race och ”prova-på-segling”. Vem som helst kunde bli sugen att styra ut på den lilla sjön mitt i stan. En lätt vind som alls inte förskräckte, men som förstås satte segelkunskaperna på prov, fläktade Jönköping och tusende flanörer, åskådare och, inte minst segelfolk – unga såväl som mognare.
Jönköpings segelsällskap och medarrangerande båtklubbar runt södra Vättern kommer med all säkerhet att göra tradition av ”Segelbåtens Dag”. JSS har en uttalad policy och inspirerad verksamhet för ungdomarna. Klubben lägger stor vikt vid att engagera barn och ungdom och seglarskolan fostrar i både sjövett och sjömanskap. Vad är sen roligare än att mäta färdigheterna i ett race vid ett sånt här evenemang?
Lördagen var en perfekt dag att uppleva feststämning i Jönköping. Vare sig man är båt- eller sjöintresserad eller inte, gick det nog inte att undvika att påverkas av allt som flöt på Jönköpings vatten. Segelbåtarna i mängd, de små ångsluparna med de gälla piporna, både i hamnen och ute i Munksjön, de större ångbåtarna och segelskutorna.
Hamnen i Jönköping hade längs östra piren och den långa yttre pirarmen en rad go’a gamla fartyg. Med omsorgsfullt ”avlastat” styckegods längs kajkanten, gavs en mycket illusorisk atmosfär av forna tiders sjöfartsmiljö. Endast en möjligen ”felparkerad” modern plastbåt bröt den annars så perfekta linjen av antika stämningsskapande skönheter. Antika förresten – några skutor var faktiskt nya, men byggda på gammalt vis efter gamla ritningar.
Det var trångt, det var ett myller av människor på kajen. Antagligen som förr i tiden då fartyg anlöpte Jönköpings hamn. Tänk bort bilarna och motorvägarna – Vättern var en trafikled av största betydelse. Tänk också bort centraliseringen i det nutida Sverige så får du en bild av en bra mycket mer levande byggd runt vår stora sjö, längs kanalerna och de andra vattenvägarna.
Än i dag är det faktiskt så att den som kommer till stranden och har en båt – han kan fortsätta.
Eric Nordevall II kom inte. Omständigheter hindrade henne tyvärr att bli färdig i tid. Istället representerades Nordevall och Forsviks Varv av Joy och Lasse Sundström, som invid kanalen låtit ställa upp ångslupen Forsvik med vilken de båda brukar köra passagerarturer uppe i Forsvik. Lasse har också till uppgift att få igång Nordevalls ångmaskin så småningom.
I ett rymligt tält fanns ett antal utställare av sjömansslöjd, båtmodeller och även ritningar till allehanda gamla båttyper. En par läckra små ångmaskiner, veritabla konstverk, prydde Sveriges Ångbåtsförenings avdelning. Leif Gunnerud från Gävle samt Sven och Maggan Jönsson, från Åkersberga stod till tjänst med alla önskvärda upplysningar. Här fanns mycket intressant att inhämta för oss som gillar när det kokar, pyser och väser.
Hamnbassängen hade också livlig trafik. Ångslupar kom och avgick med passagerare, mindre roddbåtar med söndagsklätt folk gled värdigt fram längs borden på de större fartygen. De många deltagarna, alla i tidstypiska kläder, autentiskt skådespel på gatan, bleckblås med cylinderventiler, repslagning och marknad som på ”Den gamla goda tiden” – allt bidrog till att skapa en mycket historisk anda över denna septemberhelg. De seglande ungdomarna i Munksjön gav samtidigt en hoppfull vision av kontinuitet för Jönköpings och Vättern sjöfart.
Text & foto: Ronny Lingstam, JSS
Båtklubbarnas dag som i våras var ett hugskott hos två båtklubbar och som fem klubbar började jobba för, har nu vuxit till ett evenemang med ett 20-tal klubbar där över 100 båtar förväntas delta. Huvudnumret är den båtparad som i sakta fart och under festliga former kommer att färdas med start vid Eriksdals Båtklubb, längst ner i Årstaviken och sedan går ut på riddarfjärden och rundar Kungsholmen för att återförenas på Riddarfjärden. En avslutande tuutfanfar avslutar årets Båtklubbarnas Dag.
På flera klubbar ordnas också med öppet hus och öppna bryggor där man visar upp sina båtar och klubbhus för nyfikna besökare. Vilka det till slut blir är inte riktigt klart, men det är ju ännu några dagar kvar.
Det ska, enligt arrangörerna, bli en festlig dag och början på en lång tradition, men det finns en allvarlig bakgrund. De ideella båtklubbarna har funnits tätt intill och inne i städerna sedan över 100 år och utgör ett starkt kulturellt inslag såväl för stadsbild som för invånarnas rekreation. Idag lever dessa båtklubbar ett alltmer osäkert liv på grund av bygg- och exploateringsplaner. När nya stadsdelar växer fram intill vatten glöms fritidsbåtarna bort och på betongkajerna står det ”förtöjning förbjuden”.
Info: Stefan Iwanowski 070-770 85 42
stiwa@spray.se
Ing-Marie Freijd 0708-572 261
art@freijd.se
www.heleneborgs.se
Båtklubbarnas dag i Stockholm 29 augustiblir en riktigt festlig och anslående syn då Stockholms Mälarvatten fylls av båtar! Initiativet kommer från fem innerstadsklubbar men antalet deltagande klubbar blir betydligt större! Med stränder och kajer som publikläktare ska båtarna köra i ett långt pärlband nerifrån Årstaviken och upp mot Riddarfjärden, rundar Kungsholmen och tillbaka till Riddarfjärden där de samlas till ett stort ”båthav”.
– Att Stockholm vore fattigare utan sina småbåtar tycker de flesta. Fritidsbåtar på väg över glittrande vatten en sommardag är ”Stockholm i mitt hjärta” för både besökare och bofasta. Sightseeingbåtarna gör numera till och med en extrasväng på vissa ställen där det ligger tätt med fi na båtar, säger Stefan Iwanowski i Heleneborgs Båtklubb.
– Det vill vi uppmärksamma med denna Båtparad den sista söndagen i augusti!
www.heleneborgs.se
Mob: 070-770 85 42
E-post: stiwa@spray.se
Foto: Stefan Iwanowski.
Hela 27 segelbåtar deltar i en tredagars kappsegling mellan Piteå och Kalix den 7-9 juli. En ny intressant tävlingsform för både familje- och semesterseglare och rena kappseglare. – Det här är en enkel tävlingsform och vi hoppas att vi får igång fler kappseglande människor i Norrbotten. När man deltar i kappseglingar, tränar man sig verkligen i sitt segelkunnande och det är bra för den framtida säkerheten ombord, säger Hans Forsgren, licensierade tävlingsledare för det här första Rubus Arcticus.
Det är båtklubbarna längs Norrbottenskusten som gemensamt ordnar kappseglingen. Premiäråret går den från söder till norr, från Piteå till Kalix. Idén kommer från en kappseglingsmodell som bland annat provats i Vättern med gott resultat.
-Jag var med på den förra året och hela 81 båtar deltog i den långdistansseglingen, säger Hans Forsgren och fortsätter:
-Det här är ett försök att få fler att våga kappsegla och vi räknar med att köra Rubus Arcticus Race vartannat år och variera seglingsriktningen. Om två år blir alltså starten uppe på Trutskär i Kalix och målet blir Svinöra i Piteå.
Kappseglingen den 7-9 juli går dag 1 från Svinöra i Piteå till Liggskär i Luleå. Dag 2 startar båtarna från Liggskär och seglar till Kohamn utanför Töre och dag 3 går tävlingen vidare till Trutskär i Kalix. Tomas Nilsson, Hans Kempén, Kenneth Björkfot, Leif Persson och Hans Forsgren finns i kommittén för Rubus Arcticus Race och middagarna på kvällarna sköts lokalt av respektive båtklubb.
Seglingen delas in i två klasser, en kappseglingsinriktad med mer vana i att kappsegla och en klass för nya kappseglare och mindre vana. Varje båttyp har sedan sitt så kallade LYS/SRS-tal, ett handikappsystem likt det i golf, vilket gör att alla båtar oavsett båttyp har samma chans att vinna. En båt som kommer i mål betydligt senare än den först båten som passerar mållinjen, kan alltså vinna, eftersom den seglade tiden ska multipliceras med den enskilda båttypens LYS/SRS-tal. En snabb båttyp kan ha 1,26 i LYS/SRS, medan en långsam segelbåtstyp kan ha 0,96.
Svenska seglarförbundet har relativt nyligen kommit ut med ett nytt regelverk som ersätter LYS systemet. Det nya systemet heter Svenskt Respitsystem, SRS. Begreppet ”LYS-tal” ersätts med ”SRS-tal”, men är samma sak för de allra flesta båttyperna. Normalt startar alla båtar samtidigt i en kappsegling och det kan bli väldigt trångt på startlinjen, vilket kan avskräcka nya kappseglare.
I Rubus Arcticus Race startar varje båttyp vid en förutbestämd tid efter en teoretisk uträkning, som ska göra att alla båtar kommer i mål ungefär samtidigt. Båt med lågt LYS/SRS tal startar före den med högre, eftersom den behöver längre tid att segla samma sträcka.
(Rubus Arcticus är det latinska namnet på Norrbottens landskapsblomma åkerbär)
Läs mer på Norrbottens Seglarförbunds hemsida: www.svensksegling.se/norrbotten
Bildtext:
Varje sommar hålls över tio kappseglingar vid ljusa Norrbottenskusten. Foto: Håkan Sjunnesson.
Domstens båtklubb på Skånes västkust fyller 40 år, vilket firas med kalas i höst. Först väntar en härlig båtsäsong i denna klubb som har en hel del regelbundna aktiviteter. – Alla båtfolk är välkomna att hälsa på i vår hamn. Vi har både badbrygga och fin sandstrand samt fredade områden runt hela byn. Det finns fina promenader längs kusten och en i bokskogen en bit från hamnen, berättar Göran Artman, ordförande för Domstens båtklubb.
Klubben har drygt 300 medlemmar och äger själv hamnen med sina 150 båtplatser. Hamnen har nya duschar och toaletter samt Portapottitömning. Någon pump för fasta hålltankar finns inte än.
I hamnen med sina väl skyddande pirarmar finns sex ordinarie gästplatser. Dessutom använder klubben systemet med röda och gröna skyltar som ger mer plats för besökare.
I Domsten seglar medlemmarna varje tisdag. Klubbseglingarna lockar 10–12 båtar, som seglar en runda runt fasta sjömärken i en dryg timme.
– Därefter tar vi en pilsner tillsammans i klubbstugan och sitter och ljuger. Årets seglare blir den som har deltagit flest gånger. Därmed blir det aldrig några protester eller liknande.
För två år sedan investerade klubben i ett modernt övervakningssystem med kameror. Det spelar in på nätterna så att vi kan se om det händer något på nätterna. – Framför allt är det avskräckande för tjuvar. Vi har kompletterat detta med vaktgång under sommarhalvåret. Det har fungerat bra så här långt, säger Göran Artman.
www.domstensbatklubb.se
Bildtexter:
Styrelsemedlemmar och seglare i Domstens båtklubb samlade inför en tisdagssegling. Ordförande Göran Artman tvåa från höger i främre raden. Foto: Susanne Artman.
Den 31 maj träffade finansminister Anders Borg företrädare för en rad organisationer som verkar inom den ideella sektorn. På agendan stod bland annat att diskutera utredningarna rörande inkomst- och mervärdesskattefrågor och hur Sverige kan utforma en modern skattelagstiftning. Efter mötet höll finansministern en pressträff i Pressrummet i Rosenbad.
Målsättningen är först och främst att arbeta fram en högre omsättningsgräns för de ideella organisationerna. Som förslaget sett ut hittills har en generell omsättningsgräns om 250 000 nämnts, men detta skall nu revideras i samarbete med ideell sektor och en ny, högre omsättningsgräns skall föreslås specifikt för ideell verksamhet.
Det poängteras dock att en ideell förenings eller stiftelses verksamhet inte ska kunna bli så stor, utan att införlivas i momssystemet, att den konkurrerar ut rent kommersiell verksamhet. Vidare nämner man att inkomstkällor som i dagsläget benämns ”hävdvunna” även fortsättningsvis kommer att vara skattefria. Slutligen sägs också att man inte längre har som mål att införa moms på lokalhyra för ideell sektor.
Förslaget ligger alltså oförändrat för annan i dagsläget momsbefriad verksamhet, men för just den ideella sektorn har man inte längre några intentioner att gå vidare med lokalmoms.
Anders Borgs uttalanden leder till en del reflektioner. Först och främst får vi inga klara besked om när det kan bli aktuellt med nya regler för den ideella sektorn. Man ser ut att räkna med ett år för att inhämta mer information och föra diskussioner med kommissionen. Det för tankarna till att det tidigast kan bli fråga om en ändring 1 januari 2012.
Det är tydligt att Anders Borg ser fördelar med att specialreglera för den ideella sektorn. Det kan ifrågasättas om Sverige kommer att ha framgång med ett sådant förslag. Vidare kan man fundera över alla gränsdragningsfrågor som kommer att uppstå i en situation med specialreglering för en viss sektor. Hur löser man t.ex. att en hyresvärd fått avdrag för moms på ombyggnation av en lokal om det i nästa steg flyttar in en ideell organisation? Kommer det att leda till momskonsekvenser för hyresvärden vilket i sin tur leder till en ovilja att upplåta lokalen till en ideell organisation?
Som alltid ger momsen upphov till en hel del frågetecken även om finansministerns intentioner är de bästa – man vill verkligen på alla sätta värna om den ideella sektorns fortlevnad.
Bilden är från en båtklubb i Landskrona.
Svenska Båtunionen och Sweboat bjuder in till seminarium under Almedalsveckan. Seminariet kommer att fokusera på miljöarbetet kring båtlivet och uppmärksamma viktiga samarbeten mellan myndigheter, båtorganisationer och båtbranschen.
Miljöarbetet kring båtlivet står alltmer i centrum och miljöanpassningar sjösätts på allt fler plan. Inte minst har många tillverkare av båtar och båtprodukter insett konkurrensfördelarna i att tidigt anpassa sig till kommande miljödirektiv på EU-nivå.
Företrädare för Världsnaturfonden, Båtmiljörådet och Båtskroten kommer att delta.
Dessutom deltar Svenska Båtunionens generalsekreterare Hans W. Berglund och Sweboats VD Mats Eriksson i seminariet som leds av redaktör Bengt Anderhagen, tidningen Båtliv.
Tid 6 juli kl. 1300
Plats Tullhuset på Skeppsbron i Visby hamn
För vidare upplysningar kontakta generalsekreterare Hans W. Berglund, eller VD Mats Eriksson.
Svenska Båtunionen är en sammanslutning av landets 26 regionala båtförbund och representerar därmed mer än 900 båtklubbar med ca 162 000 medlemmar.
Sweboat är båtbranschens intresseorganisation med ca 400 medlemsföretag, indelade i fem branschgrupperingar.
Foto: Gotlands kommun.
www.batunionen.com
Den ideella sektorn ska kompenseras så att vi fortsatt kan ha en aktiv folkrörelse i Sverige om vi till exempel på grund av EU-krav måste ändra momsreglerna. Det beskedet gav finansminister Anders Borg idag när han träffade företrädare för en rad organisationer som verkar inom den ideella sektorn.
– Samtalet med branschens företrädare har varit viktiga och värdefulla för mig. Det är en självklar utgångspunkt att vi inte ska försämra villkoren för denna typ av verksamhet i Sverige, säger Anders Borg.
Syftet med mötet var att diskutera frågor som uppkommit i samband med EU-krav kring momsfrågor, men även inkomstskattefrågor i verksamheter som bedrivs av allmännyttiga ideella föreningar, stiftelser och registrerade trossamfund.
Finansministern framhöll att den ideella sektorn inte ska förlora ekonomiskt på ändrade momsregler. Regeringen överväger att införa en regel som undantar den ideella sektorn från moms om den skattepliktiga omsättningen av varor och tjänster understiger en viss nivå. Förslaget kräver dock ett särskilt medgivande från EU.
– Jag vill samtidigt betona att det är viktigt att den inkomstskattebefriade kommersiella verksamheten i ideella föreningar inte blir så stor att den snedvrider konkurrensen, säger Anders Borg.
Finansministern klargjorde även att den ideella sektorn inte ska drabbas ekonomiskt om obligatorisk moms införs på lokaler. Antingen kommer uthyrning till ideell verksamhet även i fortsättningen undantas från moms eller så kommer sektorn att kompenseras på annat sätt.
Bilden är från Tranebergs Segelsällskap. Foto: Roland Brinkberg.
Philippe Tamwelius är ny sammankallande för säkerhetsbesiktningskommittén inom SBU. Det är känt att antalet utförda besiktningar under de senaste åren gått ned i antal, bland annat på grund av att försäkringskravet har slopats. Men Philippe vill åter stärka betydelsen av säkerhetsbesiktningen och göra en rejäl omstart med en omarbetad produkt.
– Vi håller på med en inventering av allt det fina arbete som redan har gjorts och ser över både upplägget och strukturen för besiktningen, säger Philippe, som arbetar på ett försäkringsbolag och även är ordförande i Talluddens Båtsällskap på Lidingö.
– Vi kommer att ta kontakt med de besiktningsansvariga i förbunden och ta in åsikter från olika håll. Vi vill gärna ha synpunkter även från andra som känner ett engagemang för säkerhetsbesiktningen. Det finns en stor kunskapsmassa ute i förbunden och det finns säkerligen en hel del idéer bland besiktningsmännen om hur besiktningen bör omformas för att vinna mark igen. Det är oerhört viktigt att jag får ta del alla dessa idéer och synpunkter.
Philippe Tamwelius nås på:
Tel. 073-347 9514.
philippe.tamwelius@bredband.net
Ett av de större seglingsarrangemangen i södra Sverige blir i år ännu större. Kappseglingen Ven runt från Råå har lockar upp mot 100 båtar från både Sverige och Danmark. Genom att förnya kringarrangemangen räknar man med att få mer publicitet, mer publik och därigenom också fler seglare. Tillsammans med ca 20 andra föreningar som är verksamma i och kring Råå hamn fyller man hela Råå med aktiviteter.
Utställningar på Museet, fartygsbesök från kustbevakning, Lotsar, Sjöräddning och Sjövärnskåren varvas med Båtmässa, dans på bryggan och olika festaktiviteter.
– Vi ville engagera alla och det fanns ju hur mycket intresse som helst säger Stefan Nilsson vice ordföran-de i RHSS. Nu är vi 20 föreningar som är med och fixar aktiviteter. Att vi också har fått hit Båtmässan gör att det säkert kommer att vara ”mycket” folk på lördagens stora Kräftkalas.
Årets upplaga av kappseglingen Ven Runt från Råå går i år lördagen 14 augusti. Arrangemanget omfattar dels kappsegling på ca 25 Nm enligt handikappsystemet SRS/SweLYS och dels en familjeklass där det gäller att ta sig runt ven.
Båtmässan på Råå
I år flyttar båtmässan som arrangerats i Helsingborg under många ut på Råå. Det kommer att finnas bå-tar både i hamnen och på land. Det kommer också att finnas utställare av bland annat tillbehör och klä-der etc.
Aktiviteter för icke kappseglare
För bryggseglare som bara vill flanera längs kajerna och titta på båtar finns en tipsrunda med fantastiska priser som lottas ut under kvällens kräftfest. Har man inte egen båt men ändå vill följa kappseglingen från havet kan man lösa biljett till Ven Runt i Turistklass och Råå båtarnas Skuta ”Siam” som kör ett varv runt Ven tillsammans med startfältet. Här kan man också delta i en frågesport med fina priser. På kvällen blir det stor Kräftfest för alla sorters seglare.
Bakgrundsinformation Råå Helsingborg Segelsällskap har ca 700 medlemmar med både segelbåtar och motorbåtar. Ven runt från Råå har arrangerats sedan början av 60-talet. Årets prisbord är värt över 100 000 kronor Råå har ca 1200 båtplatser och är en av Öresunds största småbåtshamnar
Intressanta Länkar
www.brunstorpevent.se
www.venrunt.com
www.rhss.m.se
www.raabatarna.se
Svenska Båtunionen och Sweboat på Almedalen 6 juli ”Upptäck båtlivet, politiker!” Med den uppmaningen till företrädare för regering och riksdag, kommuner och landsting inbjuder Svenska Båtunionen och Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – till ett seminarium under Almedalsveckan, tisdagen 6 juli kl. 1300 i Tullhuset på Skeppsbron i Visby hamn.
Miljöarbetet kring båtlivet står alltmer i centrum och miljöanpassningar sjösätts på allt fler plan. Inte minst har många tillverkare av båtar och båtprodukter insett konkurrensfördelarna i att tidigt anpassa sig till kommande miljödirektiv på EU-nivå.
Seminariet kommer att fokusera på dessa frågor och visa på det viktiga samarbetet mellan myndigheter, båtorganisationer och båtbranschen.
Företrädare för Världsnaturfonden, Båtmiljörådet och Båtskroten kommer att delta.
Dessutom deltar SBU:s generalsekreterare, Hans W Berglund, och Sweboats VD, Mats Eriksson, i seminariet som leds av redaktör Bengt Anderhagen, tidningen Båtliv.
För vidare upplysningar kontakta generalsekreterare Hans W. Berglund, hans.w@batunionen.com eller VD Mats Eriksson, me@sweboat.se
Svenska Båtunionen är en sammanslutning av landets 26 regionala båtförbund och representerar därmed mer än 900 båtklubbar med cirka 162 000 medlemmar.
Sweboat är båtbranschens intresseorganisation med cirka 400 medlemsföretag, indelade i fem branschgrupperingar.
Foto: Foto: Gotlands kommun.
För att visa fiskehistorien för eftervärden har Enångers Båtsällskap träffat ett samarbetsavtal. Detta genom en överenskommelse med Njutångers Hembygdsförening, som har en samling av material från sekelskiftet 1800–1900. I Borka har en sjöbod från 1800-talet renoverats och inventarierna från Njutånger har flyttats dit. Därmed kommer hela fiskehistorien från områdets fiskevatten att samlas på Borka Brygga.
På Borka Brygga kan man nu se verktyg för båtbyggeri, motorer ”kultändare” tillverkade för 110 år sedan i Hudiksvall och Jättendal med flera platser, ett 60-tal gamla båtmotorer av olika fabrikat, gamla fiskebåtar, historiska bilder från 1800 talet, i den nya delen finns fiskeredskap, sälbössor med mera samt en bostadsdel som visar hur man bodde och levde när 1800-talet gick in i 1900-tal.
På Borka Brygga, som är hemmahamn för 135 egna båtar, finns en välbesökt havsrestaurang med fullständiga rättigheter, sjömack och en gästhamn.
www.ebs.st
Blekinge BF anordnar även i år ett sjösportläger för ungdomar. Alla medlemmar 10–14 år gamla som tillhör en båtklubb ansluten till förbundet är välkomna till ett roligt och spännande läger på Marinens fritidsläger i Karlskrona skärgård. Kravet för deltagande innefattar att ungdomarna är simkunniga och har tillstånd av sina föräldrar.
Kostnaden är 1 500 kr. För det får deltagarna segla, köra motorbåt, navigera, göra utflykt, grilla, bada och leka. I avgiften ingår även försäkring, mat, logi och hyra för båtarna vi använder.
Lägret är uppdelat på två grupper: 26–31 juli respektive 23 juli – 1 augusti.
Påmönstringen sker, för grupp 1 och 2 sker måndagen 26 juli och avmönstringen lördagen 31 juli. Anmälan senast 31 maj till blekinge.batforbund@telia.com.se
Björn Bergstrand håller föredrag för båtklubbar och andra intresserade med rubricerade titel. Han har seglat i vikingavatten Shetland, Färöarna, Island, Grönland, New Foundland och besökt Erik Rödes och Leif Eriksons bosättningar. Resan innehöll all tänkbar spänning såsom stormar, fast i packisen, krock med fartyg m m.
Björn har cirka 120 bilder och berättar i cirka en timme. Föredraget har varit mycket uppskattat på båtklubbar och Båtmässan i Göteborg.
Björn ser fram emot att få komma och berätta på klubbaftnar o dyl.
Björn Bergstrand
Risåsvägen 52
429 44 Särö
Tel: 031-936205, 0703-442878
När segelsällskapet GYS celebrerar sitt femtioårsjubileum blir det med ett storstilat evenemang den 4 och 5 september på och omkring Riddarfjärden i Stockholm, där regattan ftroligen kommer att samla omkring etthundra båtar.
GYS har anordnat kappsegling på Ridddarfjärden den första helgen i september sedan 1965, ursprungligen till minne av den stora regatta som hölls där i samband med Stadshusets invigning 1923. Det stora slagnumret har varit, och är, kampen om den näst America’s cup anskrämligaste och mest eftertraktade pokalen, The Scandal Beauty Trophy.
GYS tog också initiativet till Segelbåtens dag, då man seglade på alla Stockholms vatten. Som mest var närmare 1 500 båtar med i denna världens största regatta. När huvudsponsorn drog sig ur på grund av dåliga tider insomnade Segelbåtens dag.
Nu skall den återuppstå, i varje fall på Riddarfjärden. Inte bara de stora och gamla träyachterna kommer att delta utan även en rad inbjudna klasser.
Start- och målkanon placeras på Riddarholmen och högkvarteret blir Stockholms segelsällskaps och Rålambshovs båtklubbs hamnar vid Rålambshov.
Åskådare kommer att kunna åka gratis i veteranbuss mellan Riddarholmen och Rålambshov, där underhållning kommer att ges om allt går i lås. Där skall även olika organisationer sätta upp sina informationstält. Även Automobilhistoriska klubben ämnar visa upp sina gamla rariteter.och man kommer att få se en rad veteranmotorcyklar.
På Riddarholmen och längs Norr Mälarstrand kommer högtalare att placeras ut för referat av seglingarna och sakkunniga kommentarer om det som rör sig på land och på vattnet.
Motor Yacht Societys gamla motorbåtar kommer att defilera liksom Rivaklubbens båtar och Sjöräddning och Kustbevakning visar upp sig. Svenska Skärgårdskryssarförbundet, SSKF, och Sail Yacht Society, SYS, kommer också med sina fina båtar.
För ytterligare information kontakta Mike von Matuska, mike@matuska.se
Starten för båtsäsongen innebär också start på högsäsongen för båtstölder. De flesta båtar stjäls från hamnar med dålig bevakning. Försäkringsbolaget If har lanserat konceptet Säker hamn, som hjälper till att hålla tjuven borta.
If lanserade år 2007 en trygghetscertifiering av svenska småbåtshamnar, kallad Säker hamn. Ett av kriterierna är att hamnen ska bevakas av medlemmarna. Båtar i de certifierade hamnarna har generellt drabbats av betydligt färre skador, vilket inneburit att If har kunnat höja försäkringsrabatten för medlemmarna från 15 till 25 procent.
Idag ligger 30 000 svenska småbåtar i Säker hamn.
De vanligaste båtförsäkringsskadorna på våren är stölder av motorer och drev, som stjäls i samband med sjösättningen då båtarna är nyutrustade.
– Det är en god idé att båtklubbens medlemmar hjälps åt att gå vakt i hamnen under båtsäsongen, och att man startar bevakningen redan innan de första båtarna läggs i sjön, då många båtar är fulla med verktyg och personliga tillhörigheter. På så sätt kan man undvika många olyckliga stölder, säger Dan Falconer, båtexpert på If.
Det här krävs för att blir certifierad som Säker hamn:
• Hamnen ska vara skyddad från öppen sjö och utomstående trafik.
• Hamnen ska ha bevakning utförd av medlemmarna för att minska riskerna för stöld.
• Hamnen ska ha kontroll på andrahandsuthyrningen av båtplatser.
Räknat i antal har stölderna av båtar och båtmotorer minskat successivt under 2000-talet. Däremot minskade inte det totala värdet på de stulna objekten, eftersom det är allt dyrare båtar som stjäls.
Mer än två tredjedelar av alla båtar är försäkrade i någon form. Närmare 40 procent är försäkrade genom speciella båtförsäkringar. Knappt 30 procent är i stället försäkrade genom hemförsäkringen.
IFS STÖLDSKYDDSTIPS:
• Låt om möjligt båten ligga i en bevakad hamn.
• Lås utombordsmotorn med ett klass 3-lås.
• Lås din utombordare vid bryggan med en härdad kätting (10-13 mm) och säkerhetslås.
• Försäkra dig om att du och ditt försäkringsbolag har tillräckligt detaljerade identifikationsuppgifter om din båt och utombordsmotor.
• Ta med dig löstagbar elektronisk utrustning när du lämnar båten.
• Stöldskyddsmärk båten och motorn.
• När du ska förvara båten på en trailer, se till att trailern är låst och att båten är låst vid trailern.
• Skaffa ett spårsökningssystem med uppkoppling till din mobil eller till larmcentral. Detta ger hos If upp till 20 procents rabatt på båtförsäkringen.
Bilden är från Borka brygga i Enånger.
I år hålls Nordic Lagoon Owners Meeting i Nexö på Bornholm 14-16 juli. Arrangörerna räknar med minst 20 båtar till denna lite annorlunda träff. Den förra träffen för Lagoonägare hölls i Visby 2008 när katamaranmarknaden just hade öppnats i Sverige. Nu finns det ett stort antal båtar och de används ofta mycket för långsegling av sina ägare.
Träffen inleds med mottagning, grillparty och andra trevligheter. Därefter blir det bland annat regatta, sightseeing på Bornholm och mycket annat intressant.
Intresserade anmäler sig till:
olle_berg@live.se
Nu finns det möjlighet att snabbt hitta information på Internet för den som har blivit utsatt för brott. Från polisens hemsida www.polisen.se kan man välja vilket län och myndighet man vill se på. En länk från till exempel Blekinge Båtförbunds hemsida går till den flik som behandlar hur man gör då man blivit utsatt för brott.
Vill man tipsa polisen så är det hemsidans förstasida efter att ha valt län som gäller. Där är en blå ruta med texten Tipsa Polisen.
Bilden här intill föreställer Båtsamverkan i Karlskrona.
www.batsam.com
Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB ska under perioden 2010-2014 finansiera ett nytt idrottsstipendium i Östhammars kommun. Det är innebörden i ett avtal som träffats mellan SKB och kommunen. Målgruppen för det nya stipendiet är aktiva ungdomsföreningar som har sitt säte i kommunen och som blivit godkända ”Guldklubbar” i enlighet med kommunens pågående samarbete med SISU Idrottsutbildarna.
– För SKB är det viktigt med en positiv utveckling på de orter där vi verkar. Självklart spelar ett aktivt och rikt föreningsliv en stor roll i detta. Därför är vi glada över att vi i form av ett stipendium kan uppmärksamma både föreningar och dess eldsjälar i kommunen, säger Stig Björne, chef för enheten för samhällsfrågor på SKB.
– I Östhammars kommun finns det ett starkt föreningsliv med starka traditioner och som är till stor nytta för hela kommunen. Att kunna uppmuntra och stödja de föreningar som vill utveckla sin verksamhet och organisation är viktigt för framtiden, och det här stipendiet känns helt rätt i det avseendet, säger Dag Söderberg, fritidschef i Östhammars kommun.
Bakgrund:
Östhammars kommun kommer att sköta den praktiska hanteringen av idrottsstipendiet. Kommunen ska årligen, genom fritidsnämnden, besluta om fördelningen av stipendiet i enlighet med SKB:s riktlinjer för stipendier till ungdomsföreningar. Den totala summan ska under perioden uppgå till 500 000 kr.
För att en förening ska ha möjlighet att ansöka om det nya stipendiet måste följande kriterier vara uppfyllda:
– Föreningen måste ha sitt säte i Östhammars kommun.
– Föreningen ska under det senaste verksamhetsåret ha bedrivit ungdomsverksamhet och redovisat densamma till fritidsnämnden enligt normer för lokalt aktivitetsstöd.
– Föreningen ska ha erhållit Östhammars kommun, fritidsnämndens och SISU Idrottsutbildarnas utmärkelse ”Guldklubb”.
Avgörande för stipendiets storlek är antalet medlemmar i föreningen. Fördelningen kan variera mellan åren beroende på hur många och hur stora föreningar som söker. Varje enskild förening kan endast erhålla stipendiet vid ett tillfälle.
Det beviljade stipendiet fördelas mellan tre områden: föreningens ordinarie verksamhet, personligt stipendium till eldsjäl i föreningen samt medel till en utbildnings/utvecklingsresa. Föreningen själv beslutar om vilken medlem som ska erhålla det personliga stipendiet.
Det är en ny generation gästhamnar som utvecklas längs våra kustlinjer. Viamares gästhamnsbolag Promarina har ”livets goda” i fokus – spännande arkitektur har en given roll där. Nu tas första spadtaget för en ny byggnad för gästhamnsfaciliteter i Oxelösunds Gästhamn ritad av YAJ arkitekter.
– Idag är en gästhamn mycket mer än nödvändig basservice för båtfolk. Modern gästhamnsverksamhet går ut på att göra båtlivet mer angenämt och skärgården mer lättillgänglig för fler under en större del av året, säger Ylva Lindstedt, arkitekt och VD för YAJ arkitekter.
– I samarbete med Promarina utformar vi anläggningar som förlänger båtsäsongen, erbjuder rekreativa upplevelser även i dåligt väder, och som också har attraktionskraft off season. Vi utformar anläggningarna så att de både länkar båtgäster med ortens attraktioner och erbjuder allmänheten från land en upplevelserik länk till vattnet – ett sätt att boosta hela orten som turistdestination!
– Gästhamnens arkitektur skall vara en attraktor i sig, som tillsammans med anläggningens innehåll och bemötandet där skapar nya reseanledningar till platsen, berättar Ylva Lindstedt.
– Byggnaden för gästhamnsfaciliteter i Oxelösund är en monolit i massivträ, beskriver Jonas Nyberg, arkitekt och delägare i YAJ. Massivträstommen är exponerad exteriört i fasaderna, takbeläggningen är ett också i trä, ett sk faltak. Hela exteriören skall ytbehandlas med väldoftande ”bryggsmörja” eller ”Roslagsmahogny” – en mörkpigmenterad, traditionstyngd blandning av tjära med linolja. Interiörerna blir havsblått monokroma med detaljer i teak.
Byggnadens speciella form är genererad utifrån optimala solvinklar och väderstreck för dels solpanelens funktion (i takfallet mot söder), dels för takfönstrens funktion som dagsljusintag, där den mest intensivt uppvärmande solinstrålningen undviks genom att takfallen vikts bort från södersolen (takfallen mot nordost och nordväst).
– Vi har en grön baktanke med alla våra projekt, vilket stämmer väl överens med Promarinas miljöambitioner, berättar Jonas Nyberg.
– Anläggningen kommer att innehålla miljöteknik i form av solpaneler och värmepump för tappvarmvatten, rörelsedetektorer och sensorer för reglering av belysning, tappvatten och vädring via takfönster. Energisnål belysning och apparatur kommer att användas.
– Förutom att integrera cleantech-system i byggnader, har vi som arkitekter möjlighet att åstadkomma verkliga besparingar vad gäller både miljö och förvaltningskostnader. Det görs genom själva utformningen, väderstrecksorienteringen och placeringen av byggnader. Exempel på vårt arbete med sådana sk passiva klimatsystem i Oxelösund är utjämning av temperatursvängningar under dygnet via en stomme i massivträ – den tunga stommen ackumulerar värme under dagen, värmen återges under kalla nätter. Ett annat exempel är dagsljusintag via takfönster placerade där den mest intensivt uppvärmande solinstrålningen från söder undviks, samt evakuering av fukt och överskottsvärme via självdrag genom takfönstren.
En annan, självklar miljöaspekt av anläggningen är genomgående miljöriktiga byggmaterial. Gästhamnsanläggningen är i sin helhet Blå Flaggklassad. Promarina samarbetar också med Håll Sverige Rent. Utöver den nya byggnaden för gästhamnsfaciliteter i Oxelösund kommer inför sommaren nya bryggor på plats.
Inför nästa säsong får anläggningen ytterligare ett arkitektoniskt tillskott i form av nytt hamnkontor med butik, café och en gästhamnslounge, avslöjar Mats Bylund, VD för Promarina.
www.promarina.se
Kommentarer
Du behöver inte vara bekymrad om entusiasmen, i vart fall inte hos Blekinges, Skånes eller Smålands båtförbund. Vi hade gemensam träff i höstas och det var bra fart på diskussionerna. Blekinge Båtförbund har tidigare haft årliga sammankomster med besiktningsmännen o kommer även i år ha sådan. Hoppas Vi får något att informera om ifrån SBU:s håll. Mest oroväckande är intresset från SBU:s sida. Inga pengar till att informera besiktningsmännen tolkar jag i Din text ovan men samtidigt saknar Du spontana kontakter från oss. Vi har ju inte ens fått frågan om sådan kontakt. Rätt har Du i att det är många som undrar vad Ni i kommittén hållt på med samtidigt skriver Du att Du ber om ursäkt för att Du inte hållt oss med löpande information, så varför inte börja med det då?SBU:s hemsidas "Nyheter" lyser mestadels gapande tom, nämner det som ett tips. Det med "Egenkontroll" kan säkert vara bra för de som är något tekniska kunniga men alla andra då? Du skriver utveckling men jag tycker det närmast liknar ett smygförsök att avveckla säkerhetsbesiktningen. Detta som varit SBU:s o Svenska Sjö AB:s flaggskepp. Ni förlorar en massa kompetens o erfarenheter när Ni nu arbetar för modellen "Egenkontroll". En följdfråga: Kommer Svenska Sjö AB fortfarande lämna rabatt på självrisken och premien för "Egenkontrollerad" båt. Helt plötsligt blir Vi en väldigt massa besiktningsmän och med ingen samordnad utbildning som vid de tidigare konferenserna med de förbundsansvariga. Phillppe, ta nu o börja informera löpande.