Blixt Pro Sailing håller hög form i år. SM-seger för andra året i rad och det tredje SM-guldet på fyra år. Thomas Blixt, TP52:an Blixt Pro Sailing och dess 14 man starka besättning försvarade fjolårstiteln i årets tuffa SM i havskappsegling ORCi i Arkösund i helgen. Tidigare i år totalvann teamet året ÅF Offshore Race.
– Vi känner oss väldigt stolta över den här SM-titeln. Vi höll en jämn och hög nivå under hela regattan och vi har en samtrimmad, skicklig och härlig besättning med både unga och gamla, de flesta med lång erfarenhet, säger Thomas Blixt, 59, skeppare på TP52:an Blixt Pro Sailing, en 52 fot lång havskappseglingsracer i kolfiber.
Lång erfarenhet är ett adelsmärke för Blixt Pro Sailing, som har hög medelålder ombord, äldst är taktikern Stefan Winberg, 70, som i somras vann SM-guld i Drake också.
KSSS-teamet Blixt Pro Sailing vann sitt SM efter tre dagars segling, fyra bankappseglingar och ett längre havsrace på 68 sjömil. Med resultaten 1-4-10-2 efter banracen ledde TP52:an inför den avgörande havskappseglingen, men bara knappt och på samma poäng (7), före Swan 42:an Ladykiller med bland andra Martin Strömberg, som nyligen seglade Volvo Ocean Race på den kinesiska båten Dongfeng.
Med 16 av Sveriges vassaste havskappseglingsbåtar i tävlingsklassen ORCi på startlinjen blev det också flera segrare i de fyra bantävlingarna, Swan 42:an Ladykiller, KSSS, X-332:an Xplorer med Per Lundqvist, KSSS, som skeppare och Farr 40:an Stormtrooper och Jonas Andersson som skeppare.
Havskappseglingen skulle bli hård och oviss med höga vågor en ombytlig och stundtals hård vind. Starten inne i Arkösunds trånga hamn i stark vind blev dessutom minst sagt kaotisk och dramatisk, men mitt i röran av båtar lyckades den stora TP52:an Blixt Pro Sailing tråckla sig ur utan att krocka och tog ledningen direkt. Den höll man sedan i 11 timmar 36 minuter, och vann den havskappseglingen, femte SM-etappen, på omräknad tid 1,15 minuter före Richard Bergqvists IMX40 Foxy Lady.
– Men 12 minuter före start gick vårt storsegel sönder så vi var tvungen att ta ner och laga det provisoriskt och kom till start med två minuter tillgodo. Men det höll, berättar Thomas Blixt.
Totalt gav det Blixt Pro Sailing den andra delvinsten, totalsegern och SM-guldet.
– Vi seglade med fullt fokus genom hela det långa havsracet, tog rätt taktiska beslut och hela besättningen seglade otroligt vasst. Långa havsrace är ju verkligen vår gren Vi kan se tillbaka på en riktigt bra säsong, totalseger i ÅF Offshore Race och en ny SM-titel.
Blixt Pro Sailings besättning i SM 2015:
Thomas Blixt, skeppare
Stefan Winberg, taktiker
Jonas Svensson, navigatör
Marco Brizzi, storsegeltrim
Andreas Emmoth, trimmer
Jonas Tingelholm, keyboard
Sunkan Sundqvist, fördäck
Tim Danielsson, fördäck
Fredrik Nilsson, fördäck
Marcus Lagerquist, grinder
David Nogén, grinder
Carl Bohlin, trimmer
Lars-Ola Nordqvist, trimmer
Per Nogén, trimmer
Resultat SM ORCi 2015, Arkösund (Norrköpings Segelsällskap):
1. Blixt Pro Sailing, Thomas Blixt, KSSS, TP52, 1-4-10.5-2-1.5 /totalt 8.5
2. Ladykiller, Mats Bergryd, KSSS, SWAN 42, 2-1-12-4-9 /totalt 16
3. Foxy Lady, Rickard Bergqvist, NSS, IMX 40, 4.5-3-8-6-3 /totalt 16.5
Foto: Anders Lundin.
Efter fyra intensiva dagars segling i holländska Brouwersdam stod det på söndagseftermiddagen klart att Sverige har fått en ny världsmästare i Kona One-klassen. Rutinerade Björn Holm från KSSS lyckades vinna guldet. Han vann efter en verklig strid på kniven där han lyckades hålla undan för 16-årige Sil Hoekstra från Nederländerna. Bronsmedaljen bärgades också till Sverige genom Jonas Davidsson, också från KSSS.
Mästerskapet avgjordes i Brouwersdam Zeil & Surfcentrum där ett flertal internationella vindsurfingmästerskap har avgjorts genom åren. Totalt deltog 58 seglare, både damer och herrar, som fick tävla i verkligt utmanande förhållande med allt från lätt till extrem hårdvind.
Redan under den första mästerskapsdagen kunde Björn Holm ta ledningen genom stor taktisk och teknisk skicklighet i den inledande lättvindsseglingen. Han lyckades sedan hålla undan för den unge holländaren Sil Hoekstra som kom allt närmare i sammandraget under de två sista dagarnas segling i vindar mellan 12 till 15 m/s. Den sista tävlingsdagen blev nervpirrande men Björn lyckades behålla lugnet och kunde säkra guldet genom en andraplats i den sista seglingen, vilket gav en totalpoäng på 26 mot 29 för Sil Hoekstra från Nederländerna som är en av världens främsta juniorer i OS-klassen RS:X.
– Jag är oerhört glad. Det är mitt tredje VM-guld och det klart tuffaste att erövra med den hårdaste konkurrensen. Jag är imponerad av min unge konkurrent och hade vi haft en dag till med hårdvind, hade resultaten kunnat bli annorlunda, säger guldmedaljören Björn Holm.
Björn Holm tävlar för KSSS. Vinsten i 2015 års Kona One-VM är hans tredje. Sedan tidigare har han vunnit världsmästerskapen 2007 och 2013.
Även bronsmedaljen seglades hem till Sverige genom Jonas Davidsson som även han tävlar för KSSS. När resultaten summerades efter tolv seglingar hade Jonas 30 poäng, en mer än silvermedaljen.
– Det har varit ett privilegium att komma hit till denna härliga kappseglingsort. Jag lyckades hålla min segling på en väldigt jämn nivå vilket jag är oerhört nöjd med. Mest stolt är jag över min 14-årige son Elias som var yngst i hela fältet, säger Jonas Davidsson.
Kona One är en entypsklass inom vindsurfing som seglas i alla världsdelar. Damer och herrar tävlar tillsammans och alla har identiska brädor. Segelstorleken avgörs av seglarens vikt för att ge så jämna förutsättningar som möjligt. Det är en tävlingsklass där taktik och teknik i stor utsträckning kommer främst vilket gör att klassen attraherar såväl unga talanger som erfarna vindsurfare.
Foto (Brouwersdam Zeil & Surfcentrum):
Björn Holm – Guld, Världsmästerskapen 2015, Kona One Sil Hoekstra – Silver, Världsmästerskapen 2015, Kona One Jonas Davidsson – Brons, Världsmästerskapen 2015, Kona One Podium Kona fleet
Kompletta resultat:
www.konawindsurfingworlds.com
Hydrographicas sjökort ingår i 2015 års sjökortsutgåva för Marin Navigator. Användare kan tanka hem svenska sjökort i rasterformat till Androidenheter med Marin Navigator, som även innehåller 88 stycken Hydrographica sjökort.
Följande områden ingår:
Gästrikekusten, Stockholms skärgård, Sankt Anna och Gryts skärgårdar, Blekingekusten, Hallands Väderö, Västkusten Syd, västkusten Koster, Vänern norra och Ekens skärgård.
Den fil som innehåller svenska och Hydrographicas sjökort heter MN_Sweden_HG_2015.zip
Info: www.soltek.se
En av de få verkliga nyheterna på den flytande båtmässan i Oslo var denna Ibiza 801 Sport Cab. Båten ”klarar” den norska lagen om flytväst med 1 cm. Ibiza Boats är en av de få båttillverkarna som fortfarande bygger båtar i Norge och det klarar de dessutom att göra med ett positivt resultat.
Ägaren till Ibiza, Helge Duus, är en av kritikerna till den nya lagen om att bära flytväst, som gäller i Norge. Han är tveksam till att sätta gränsen för när besättningen måste ha flytväst vid just 8,0 m. Det är en av anledningarna till att den nya Ibiza 801 Sport Cab är 8,01 m.
Därmed behöver inte besättningen ha flytväst på utan kan själv bestämma om när det behövs.
– Jag har faktiskt så stor tilltro till mina kunder att de själva vet när de ska ta på sig räddningsvästen, säger Helge Duus till dagstidningen Agderposten.
Båten i sig är en blandning av walk around konsolbåt med kojplatser och bowrider. Det är förvånansvärt gott om plats ombord och när den första prototypen väl är helt färdigställd kan detta bli en storsäljare.
På den flytande båtmässan visades Ibiza 801 Sport Cab med en mäktig Yamaha V8 utombordare. Den såldes dock till ett särskilt mässpris på 799 000 kr med en Yamaha 300 hk utombordare, vilket är mycket konkurrenskraftigt.
Info: www.ibizaboats.no
För andra året i rad vann en racerbåt ritad av svenska Mannerfelt Design Team världens längsta och tuffaste offshore race – Cowes Torquay Cowes. Deras vinnande båt körde de 185 Nm med en rekordartad snittfart på 83 knop.
När båten körde över mållinjen höll den hela 105 knop. Båten är en standard Martini Vector 40 ritad av Mannerfelt Design Team.
– Detta är nog den ”största segern” vi någonsin har vunnit, säger en jublande glad Ocke Mannerfelt.
– Vi vann världens längsta och tuffaste offshore race för andra året i rad. Och detta med en standardbåt!
Den klassiska tävlingen Cowes-Torquay-Cowes powerboat race organiseras av British Powerboat Racing Club. Det är världens äldsta och längsta offshore powerboat race.
Inför årets race samlades deltagarna som alltid vid klassiska Cowes Yacht Haven och drog sedan ut på havet. Själva tävlingen kördes under söndagen.
Resultat och information: http://cowestorquaycowes.co.uk/
Tillsammans med Adventure 55, Contest 42 och Arcona 465 är Linjett 43 nominerad till Årets båt i kategorin ”Långfärdsbåtar”.
Pressmeddelande:
Nya Linjett 43 är en vacker, modern segelbåt med klassiska linjer. Mest innovativt är den höj- och sänkbara kölen med uppmärksammade grundstötningstest i upp till 8(!) knop.
Ett genomtänkt kvalitetsarbete som även visar sig i gediget hantverk. Inredningen är Linjett´s adelsmärke och det är här du kan påverka, göra verklighet av dina idéer och funderingar.
Nomineringen lyder:
”Stor för sina 43 fot, modern i stilen, välinredd, välseglande och försedd med en lyftköl, som tål grund. Dessutom är Mats Gustafssons skapelse igen fin att se på. Hans mål är att bygga perfekt i allt och göra rätt för beteckningen mycket båt för pengarna. Nya Linjett 43 är årets kanske intressantaste och mest innovativa cruiser/semesterbåt och igen ett gott exempel på vad små svenska varv förmår”
Båtmässan i Göteborg och Maringuiden står bakom Årets Segelbåt. Syftet är att uppmärksamma nya segelbåtar med de mest kreativa nyheterna. För att få jämförbarhet och hållbart diskussionsunderlag delas båtarna in i tre grupper – familj, långfärd och prestanda.
Nu provseglas segelbåtarna och vinnaren i respektive kategori koras på Båtmässan 6-14 februari 2016.
På www.batmassan.se och www.maringuiden.se kommer fortlöpande rapporter och tester av samtliga tio båtar men även filmer, intervjuer, intryck och frisk segling publiceras.
Med start under våren 2016 kommer stora delar av Stockholms skärgård att sjömätas med moderna metoder. Det står klart sedan ett samarbetsprojekt mellan Sjöfartsverket och Stockholms läns landsting beviljats EU-finansiering.
– Resultatet kommer att bli säkrare sjökort för såväl den sjöburna kollektivtrafiken som för alla som färdas på sjön, säger Magnus Wallhagen, produktionschef sjögeografi på Sjöfartsverket.
De stora farlederna i Stockholms skärgård är sjömätta med moderna metoder, vilket innebär att djupförhållandena där är kända med mycket stor noggrannhet. Men utanför farlederna finns områden som i vissa fall inte är sjömätta sedan andra halvan av 1800-talet eller tidigt 1900-tal. På den tiden använde man sig av handlod och positioneringen var inte så exakt. En del av dessa områden trafikeras av den kollektiva skärgårdstrafiken genom Waxholmsbolaget, och det är dessa områden som kommer att sjömätas med start under våren 2016.
Sjömätningen utförs av Sjöfartsverket. Därefter uppdateras Sjöfartsverkets elektroniska sjökort med det nya sjömätningsresultatet, så att Waxholmsbolaget får tillgång till förbättrade elektroniska sjökort. Även de reguljära sjökortsprodukterna kommer att uppdateras med den nya djupdatan under främst 2018.
– Sjömätningsresultatet kommer också att användas för att göra analyser av Waxholmsbolagets rutter för att kunna hitta möjligheter till effektiviseringar och möjliga bränslebesparingar, säger Magnus Wallhagen.
Sjömätning kommer att starta våren 2016 och pågå även 2017. Därefter uppdateras sjökortsprodukterna under främst 2018. Projektet pågår 2016 – 2019. Normalt måste Sjöfartsverket prioritera sjömätning och sjökortsprodukter för handelssjöfartens räkning, men genom EU-stödet från Interreg Central Baltic programmet kan verket nu även prioritera skärgårdstrafiken i Stockholmsområdet.
– Det är fantastiskt glädjande att vi på det här sättet får möjlighet att samarbeta och få fram moderna sjökortsprodukter för Waxholmsbolaget. Det är ett bra exempel på vad Sjöfartsverket menar med maritimt partnerskap när vi samverkar med andra för att kunna göra mer tillsammans, säger Magnus Wallhagen.
Fakta om ADAPT – Assuring Depth of fairways for Archipelago Public Transportation
Projektet ADAPT som beviljats EU-stöd är ett samarbete mellan Sjöfartsverket, Stockholms läns landsting som ansvarar för den kollektiva skärgårdstrafiken i Stockholms län genom Waxholmsbolaget, samt Ålands landskapsregering som har motsvarande ansvar för skärgårdstrafiken i Ålands skärgård. Syftet är attsamarbeta för att hitta möjligheter till effektivisering och möjliga bränslebesparingar samt att höja säkerheten för skärgårdstrafiken genom sjömätning och moderna sjökortsprodukter.
Den totala budgeten är 2,2 miljoner euro, varav Interreg Central Baltic finansierar 1,6 miljoner euro.
Göteborgsföretaget Båtsystem har tagit fram denna smidiga och praktiska badstege speciellt avsedd för RIB-båtar. Stegen har fyra respektive fem steg och passar de flesta RIB-båtar.
Pressmeddelande:
Stegen finns i två storlekar.
RIB400, som den mindre stegen heter, är 850 mm lång och levereras med två byglar och fästband. Tyngden från stegen fördelas över tuberna, så det är ingen risk att den nyper i tuben eller orsakar skador på båten. Passar till Ribbar med 400 mm tub. Pris 3 750 kr.
RIB 500 är en större variant med fem steg. Den är 1 115 mm lång och levereras med två fästbyglar och fästband. Passar till Ribbar med 500 mm tub. Pris 4 350 kr.
Info: www.batsystem.se
Amerikanska Boston Whaler introducerar två helt nya modeller på 2015 Cannes Yachting Festival. Det är de helt nya modellerna 420 Outrage och nya 320 Vantage, där den större båten blir företagets nya flaggskepp.
Amerikanska Boston Whaler är ett klassiskt båtmärke, välkänt för sin höga kvalitet och för sina osänkbara båtar.
Både 420 Outrage och 320 Vantage är helt nya modeller, där 420 är den hittills största modellen från företaget. 320 Vantage har flera stora nyheter för Boston Whaler, till exempel dubbelpulpet.
320 Vantage har bland annat stora sociala utrymmen med ordentliga sittbänkar som kan vändas föröver eller kombineras för att skapa en väl tilltagen solbädd. Navigationsutrustningen är VesselView och som tillval även Raymarine elektronik för integrerad kontroll.
I cockpit finns, förutom förarplats m m, elektrisk grill, kyl och vask och – som tillval – utrustning för sportfiskare. På styrbord sida finns en dörr för dykare och en rostfri stege, som kan stuvas undan ombord när den inte behövs.
På akterspegeln sitter en Mercury Verado utombordare.
420 Outrage har rena, snygga linjer och breda skarndäck. Den har en robust förarplats med en skyddande hardtop. Under däck finns väl tilltagna boutrymmen med över 2 m ståhöjd.
Båten levereras som standard med fyra stycken Mercury Verado 300 hk utombordsmotorer, vilket ger kraft och fartpotential för rejäla fisketurer. Båten har även digital gas och växelväljare samt joystick för enkel manövrering.
Boston Whaler grundades för över 50 år sedan. Företaget har sin bas i Edgewater, Florida, och bygger båtar på 11–42 fot.
Info: www.bostonwhaler.com
Tekniska fakta 420 Outrage
2015 SPECIFICATIONS
> L.O.A.: 42’ 6” (13.0 m)
> Beam: 13’ (3.96 m)
> Draft: 31” (0.79 m)
> Weight (dry, no engine): 22,000 lbs (9,979 kg)
> Weight (with engines, fuel and water): 24,800 lbs
(11,249 kg)
> Maximum Weight Capacity: 7,482 lbs (3,394 kg)
> Swamped Capacity: 4,000 lbs (1,814 kg)
> Maximum Persons Capacity: 20
> Maximum Horsepower: 1,675 hp (1,249 kW)
> Minimum Horsepower: 1,200 hp (895 kW
> Maximum Engine Weight: 3,400 lbs (1,542 kg)
> Transom Height: 30” (0.76 m)
> Transom Angle: 15º
> Deadrise at Transom: 22 º
> Fuel Capacity: 600 gallons (2,271 L)
> Waste Capacity: 20 gallons (76 L)
> Water Capacity: 60 gallons (227 L)
> Bridge Clearance with Hardtop: 12’ 5” (3.81 m)
> Bridge Clearance with Hardtop and Satellite TV: 14’ 2”
(4.32 m)
> Bridge Clearance with Upper Station: 18’ 6” (5.64 m)
Torsdag till och med söndag är det flytande båtmässa i Oslo för 39:e gången. Den stora båtmässan – Båter i sjøen – hålls liksom förra året på Aker brygge i centrala Oslo. Hela 265 är anmälda till mässan, varav 36 är segelbåtar och 40 rena nyheter. Dessutom finns ett 50-tal tillbehörsutställare på plats. Norge har traditionellt varit en mycket stark marknad för båtförsäljningen, även när övriga europeiska marknader har tappat farten. På senare år har dessutom segelbåtsförsäljningen varit bra i Norge.
Totalt sett visar den norska båtbranschen en försäljningsökning på 15 procent under de senaste två åren. Cirka 60 procent av båtarna som visas på den flytande båtmässan tillhör den kategorin som säljer bäst – båtar på 4–7 m längd. Ungefär som i Sverige, mend andra ord.
Båter i sjøen hålls på Aker Brygge Marina mitt i den norska huvudstaden. Det finns gott om restauranger och hotell i närheten och även en hel del parkeringsmöjligheter. Mässan har dessutom gratis parkering i två timmar för besökare.
Dörrarna öppnas torsdag 3 september kl. 11.00 och stängs söndag 6 september kl. 18.00.
Info: www.baterisjoen.no
Hanse 315 visades för första gången i världen på Allt på Sjön i Gustavsberg i augusti. Båten har en ny design med hög prestanda, modern design och mycket lättseglad. Under utvecklingen av nya Hanse 315 var detta ledorden för denna modell. Resultatet talar för sig självt. Sportig utsida, mycket bra seglingsegenskaper, lättseglad och stabil. Modern, rymlig välplanerad inredning med mycket ljus och dessutom marknadens största sittbrunn i sin klass.
Nya Hanse 315 uppfyller alla köpares krav oavsett om du föredrar sportig segling, avkopllande semestersegling eller vill leva båtliv ombord med familj och vänner.
Utmärkande design är den branta stäven och raka aktern vilket ger en lång vattenlinje och eleganta sportiga linjer. Detta tillsammans med den djupa kölen ger Hanse 315 betydligt med prestanda än andra båtar i sin klass.
Seglingsegenskaperna kännetecknas av god balans och fart på alla bogar. Mycket tack vare det stora storseglet och den djupa L-kölen (1,85 cm djupgående) och den breda aktern. Focken är självslående som på vanligt Hanse-vis. Detta ger en snabb och välbalanserad båt som är lättseglad och trygg.
Hanse 315 styrs i grundutförandet med en rorkult och kan fås med dubbla rattar som tillval. Aktern kan stängas med den stora badplattformen. När den är öppen ger den mer utrymme i sittbrunnen för exempelvis barn som vill leka. Väljer man versionen med dubbla rattar ingår också ett fast, hopfällbart sittbrunnsbord.
Inuti är Hanse 315 ljus, luftig och rymlig. Ny design för sidofönstren med riktigt reptåligt glas och många öppningsbara ventiler som släpper in massor av ljus och luft. Det finns gott om stuvutrymmen i salong, pentry och kabiner liksom stora förvaringsutrymmen i sittbrunnen. Hanse 315 erbjuder gott om utrymmen för en besättning på 4-5 personer. Ståhöjd på 1,92 cm vid nedgång och pentry samt med sina 1,77 cm i fören imponerar. Denna ståhöjd som finns i de ytor där man är mest som pentry, våtutrymme, nedgång osv. uppnås via sänkt golv med helt ny balkkonstruktion undertill.
Två inredningslayouter erbjuds i förpiken. Antingen med öppet främre skott och stor dubbelkoj eller ett slutet skott med kabindörr. Akterut finns en dubbellkoj under sittbrunnen, med bekväm “king-size”-bädd. Alla bäddar har en längd på över 2,0 m och inbjuder med de sköna dynorna till bekväm sömn.
Info: www.bohuscharter.com
Igår döptes kemikalie- och produkttankern Stena Imperial i Savannah, Georgia. Fartyget är en MR-tanker på 50.000 DWT av så kallad IMOIIMAX-modell och ägs genom ett Joint Venture till lika delar av Stena Bulk och det indonesiska Golden Agri Resources (GAR). Fartyget är en vidareutveckling av ett redan etablerat och framgångsrikt koncept, nu med extra stor lastflexibilitet och ännu lägre bränsleförbrukning. IMOIIMAX är designade för att frakta såväl vegetabiliska oljor och kemikalier som olje- och petroleumprodukter.
Stena Imperial är det tredje av tio fartyg beställda av Stena Bulk till ett totalvärde av 400 MUSD med leverans till och med år 2017. Fartygen opereras av Stena Weco och går i bolagets globala logistiska system, som nu omfattar ett drygt sextiotal fartyg.
Gudmor vid dopet i Savannah igår var Kari McCormick, fru till Doug McCormick, Commercial Regional Manager, Chevron i Houston. Stena Imperials kapten heter Vinay Singh. Stena Imperial levererades från det kinesiska varvet GSI (Guangzhou Shipbuilding International) i Guangzhou den 1 juli och har nu lastad med palmolja ankommit hamnen i Savannah på amerikanska östkusten.
”Vi är mycket nöjda med prestationen hos de hittills levererade IMOIIMAX-fartygen, som redan uppfyllt alla våra förväntningar. Konstruktionen med flera mindre tankar medför en stor valfrihet vad gäller kombinationen av laster, något som är en stor fördel i vårt befintliga globala logistiska system. Innovativa tekniska lösningar borgar dessutom för lägre bränsleförbrukning och har även visat sig vara mycket effektiva i samband med lossning och rengöring,” kommenterar Erik Hånell, VD Stena Bulk.
IMOIIMAX-konceptet har tagits fram av Stena Teknik i samarbete med det kinesiska varvet i Guangzhou. Fartyget har 18 lika stora tankar för vardera 3.000 m3, vilket ger en ökad lastflexibilitet. Utmärkande är även ett stort antal innovativa tekniska lösningar, som i servicefart ger totalt 10-20 % lägre bränsleförbrukning jämfört med fartyg av motsvarande storlek.
De resterande nio IMOIIMAX-fartygen är Stena Impression (ägare Stena Bulk och GAR – levererad i januari 2015), Stena Image (ägare Concordia Maritime – levererad 8 april, 2015), Stena Important (Concordia Maritime – beräknad leverans hösten 2015), Stena Imperative (Stena Bulk), Stenaweco Impulse (Stena Weco), Stena Imagination (Stena Bulk och GAR), Stena Immortal (Stena Bulk och GAR), Stena Immaculate (Stena Bulk och GAR), Stena Impeccable (Stena Bulk och GAR).
Några av de tekniska lösningar som medför en effektivare energiförbrukning och en ökad logistisk flexibilitet:
• Automatisk bränslejustering av huvudmaskin
• Effektivare värmepanna med återvinning från flera värmekällor
• Tillvaratagande av energiförluster vid propellern
• Aerodynamisk utformning av bostadsdel och brygga
• Alla lasttankar är designade för att passa alla typer av laster som fartyget kan frakta
• Ett effektivt tankrengöringssystem
Tekniska fakta för ett IMOIIMAX-fartyg:
Längd 183 meter; Bredd 32 meter; Dödvikt 50.000 ton
Foto: Kristofer Hultén.
I år firar det stora uthållighetstestet ÖTILLÖ tio år. 120 lag (i par) står på startlinjen, den 7 september på Sandhamn i Stockholms skärgård. 550 lag från hela världen står på väntelista. ÖTILLÖ är originalet och pionjären för den snabbt växande sporten swimrun och den längsta swimruntävlingen i världen.
Deltagarna springer och simmar 75 km i våtdräkt och löparskor över och mellan 26 öar i Stockholms skärgård. Tävlingen är rankad som en av världens tuffaste utmaningar och räknas som VM i swimrun. I takt med att sporten växer blir loppet snabbare, konkurrensen hårdare med allt fler mix- och damlag. Tiden att slå är fjolårets banrekord av världsmästarna Lelle Moberg och Daniel Hansson, 8 tim 16 min 19 sek. De flesta lag når målgången i solnedgången många timmar senare …
– Loppet sänds live på internet måndagen den 7 september från kl. 06:00 http://otillo.se/live
Det hela började med ett vad i baren på Utö Värdshus mellan två bröder och två kompisar. I två år utmanade de varandra att ta sig för egen maskin från Utö till Sandhamn. Sedan plockade tävlingsarrangörerna Michael Lemmel och Mats Skott upp idén och skapade ÖTILLÖ. Det första året 1996 deltog nio lag. Två gick i mål. Nu är loppet ett av de mest prestigefyllda i världen och en helt ny sport har skapats med närmare 60 registrerade swimrunlopp i hela världen.
“Många tyckte vi var galna när vi skapade en tävling av ett så tokigt vad. Ingen, inklusive oss själva, kunde föreställa sig den enorma utvecklingen av swimrun de senaste åren. Swimrun växer stort i hela Europa och framförallt i Sverige. Anledningarna är många, men de viktigaste faktorerna är att du tävlar i par, tillsammans med en kamrat i vild natur. Naturupplevelsen är stor och det krävs inte någon komplicerad utrustning. Vi ser framemot att fira 10 år med ÖTILLÖ och swimrun den 7 september och är ödmjuka men stolta över framgången!” säger arrangörerna Lemmel och Skott.
Swimrun är tävlingsformen där man springer och simmar om vartannat med våtdräkten och löparskorna på under hela loppet. Det finns ingen tid att byta utrustning mellan grenarna.
Konkurrensen är stenhård på ÖTILLÖ, deltagarna är handplockade från kvaltävlingar och meritansökningar. Många får stå över, då maxgränsen är 120 lag.
Startskottet går kl. 0600 utanför Seglarhotellet i Sandhamn och förutom en sträcka som motsvarar 1.5 maraton i terräng i våtdräkten och drygt tre Vansbrosimningar i löparskorna måste deltagarna tackla hala klippor, snåriga stigar, vågor och kallt, strömt vatten. För att klara tidsbegränsningar och ta sig till målgången vid Utö Värdshus på Utö innan mörkret faller finns det ingen tid att förlora. Om väder och vind tillåter, kommer loppet med största sannolikhet att vara snabbare än någonsin.
Många har byggt upp erfarenhet från tidigare tävlingar och en rad med starka atleter och personligheter finns med på startlistan. Regerande världsmästare och banrekordhållare i alla tre klasser Lennart Moberg & Daniel Hansson (herr), Ulrika Eriksson med ny lagkamrat Peter Oom (mix), mor och dotter Bibben Nordblom & Charlotta Nilsson (dam) kommer att möta tufft motstånd runt banan. En av världens främsta ultralöpare Rory Bosio från Kanada tävlar i mixklass. Jonas Colting har deltagit i samtliga nio upplagor, i år blir det i mixklass för första gången. England’s Pippa Middleton antar utmaningen med svensken Jöns Bartholdson. Sveriges största rapartist Petter tävlar för andra året i rad, i år i mixklass. Musikartisten Daniel Adams Ray är en erkänt stark idrottare och har blivit inspirerad att tävla i swimrun.
Mats Andersson är en av de fyra vännerna, som slog vad på baren, och den ende deltagaren som slutfört samtliga nio tidigare upplagor och alla kvaltävlingar till ÖTILLÖ.
”ÖTILLÖ är en av världens tuffaste tävlingar, men är också den härligaste. Trots den ökade populariteten har loppet lyckats behålla den ursprungliga känslan av att vara några kompisar som simmar och springer genom vacker skärgård. Känslan av samhörighet finns med i alla swimruntävlingar men speciellt i ÖTILLÖ. Man deltar även för motståndarna! Dessutom är ÖTILLÖ ett bevis på att en bra idé är en bra idé…” säger Mats Andersson som firar tioårsjubileet genom att tävla med sin bror Jesper Mars, som också var en av de ursprungliga fyra.
Startlista 2015 http://www.otilloswimrun.se/teams/
Sista veckan i augusti seglades Laser Master EM i Gdynia, Polen. De svenska deltagarna gjorde mycket bra ifrån sig och efter fyra dagar och åtta seglingar och en mycket imponerande insats var Tomas Nordqvist, GKSS, redan klar guldmedaljör i den största klassen Standard Master, seglare mellan 45–54 år.
Inför sista dagen låg Stefan Nordström, GKSS, på tredje plats i samma klass med nio poäng upp till Anthoni Roig från Spanien på silverplatsen men samtidigt bara en poäng före Jack de Rijk från Holland på fjärde plats.
Spanjoren blev diskvalificerad för tjuvstart i näst sista seglingen samt seglade dåligt i den sista seglingen. Holländaren gjorde två hyfsade sista seglingar men tack vare en stark segling till femma i näst sista seglingen lyckades till slut Stefan Nordström från GKSS ta silvret efter fem dagar och tio seglingar i den största klassen Standard Master.
EM i Gdynia i år bjöd mestadels på hårda vindar 8-12 m/s och svåra förhållanden med mycket vindvrid och hög sjö. Detta ställde höga krav på taktiskt kunnande samt bra kondition och uthållighet.
Mästerskapet samlade totalt 123 deltagare från flertalet av våra europeiska länder. Det fanns också deltagare från Australien med.
I Laser Master seglar tidigare elitseglare över 35 års ålder och i år var startfältet på EM ovanligt meriterat med ett tiotal guldmedaljörer och deltagare i OS och VM ända sedan 1970-talet fram till Kina i 2008.
I Laser Master seglas varje år ett SM i Sverige samt ett EM och VM. Normalt samlar dessa mästerskap mellan 100-400 seglare med en hög konkurrensnivå.
Foto: Stefan Nordström säkrar silvret i Laser Master foto Ludomil Sawicki
Foto:Tomas Nordqvist surfar mot guldet i laser master foto Ludomil Sawicki
Förhållandena i Göteborg vid den andra deltävlingen i Louis Vuitton America’s Cup World Series bjöd på nära nog perfekta tävlingsförhållanden första dagen, med vindhastigheter på mellan 5–8 m/sek. Land Rover BAR kämpade mot Team Oracle USA om andraplatsen inför den andra tävlingsdagen.
Pressmeddelande:
Dag två präglades av besvärliga förhållanden med lätta och ostadiga vindar, en ny erfarenhet i årets tävlingar. Det uppstod en viss oro för att vinden inte skulle räcka till, men två race kunde genomföras, där Land Rover BAR fick slita hårt för komma igen efter två besvärliga starter. Laget kom tillbaka med en tredjeplats i det tredje racet, men fick nöja sig med en frustrerande femteplats i det fjärde. Med det resultatet blev de trea totalt i Göteborg, strax bakom Emirates Team New Zealand och BMW Oracle Racing, vilken ger dem en sammanlagd andraplats i serien.
Skepparen och lagledaren Ben Ainslie kommenterade:
”Det var en tuff bana. Vinden var mycket lättare andra dagen än under tidigare racing, och det innebar en ny dynamik för alla lag. Vi fick kämpa en hel del på grund av mindre lyckade starter och jobbade hårt för att komma i kapp i båda racen. Vi kämpade hela vägen och slutade totalt på pallen, något som vi är nöjda med. Vi skulle förstås helst velat hamna högst upp på pallen, men det är nästa steg i vår America’s Cup-resa, och det känns bra att tävla i toppen i det här sällskapet.
”För att vara ett nytt lag presterar vi bra, men massor av förbättringar återstår och vi behöver jobba på dem inför den kommande deltävlingen i Bermuda i oktober.”
Nu är det bara att gå för fullt i säsongsfinalen när Louis Vuitton America’s Cup World Series flyttar till Bermuda 16–18 oktober.
Följ tävlingen på www.LandRoverBAR.com
Resultat för Louis Vuitton America’s Cup World Series i Göteborg – fyra race:
1. Emirates Team New Zealand – 54
2. ORACLE TEAM USA – 48
3. Land Rover BAR – 46
4. Softbank Team Japan – 43
5. Artemis Racing – 42
6. Groupama Team France – 37
Totalställning för Louis Vuitton America’s Cup World Series efter två deltävlingar:
1. Emirates Team New Zealand – 72
2. Land Rover BAR – 65
3. ORACLE TEAM USA – 64
4. Softbank Team Japan – 56
5. Artemis Racing – 53
6. Groupama Team France – 50
Info: www.media.landrover.com
Valiant kommer med flera nya produkter i år: en 430 Comfort-modell, Limited Edition av 580 Comfort och 630 Classic samt en utveckling av dess 500 Sport-modell. Våra Limited Edition modeller innehåller vissa variationer från våra nuvarande modeller och fokuserar på annat tyg och andra färger för klädseln, plus vissa andra förändringar, antingen gällande färg eller pontoner eller finjusteringar av layouten.
Pressmeddelande:
430 Comfort-modellen är ett tillskott till vårt Comfort-sortiment. Den är en liten, men välutrustad Rib gummibåt i 4-meterskategorin som lämpar sig för förstagångsköpare eller köpare som är ute efter en enkel och effektiv båt med maximal komfort.
Modellen är även optimal för uthyrning. Den erbjuder en klassiskt däckplanering med ett stuvfack i fören, en liten konsol åt styrbord och ett stuvfack under toften. Konsolen är utrustad med vindruta, ratt, sidomonterad reglagebox, sidoräcke i rostfritt stål, mugghållare och framsäte; konsolen kan lyftas så att en 25 liter stor bränsletank får plats. Det är väldigt lätt att röra sig ombord och gången ger enkel åtkomst till fören.
Som extra tillbehör kan främre sittplatsen göras om till ett behaglift soldäck. Som tillbehör finns, bimini, targabåge, bakre badstege och lanternor finns tillgängliga för att förbättra komforten. Modellen har plats för maximalt sju personer och erbjuds i ett paket med en Mercury-motor på upp till 40 hk med 25 hk som rekommendation. Längden är 4,25 m och bredden är 2,02 m; maximal kapacitet är 655 kg utan motor. Kategori C.
580 Comfort Limited Edition-modellen har en ny finish och en ny layout jämfört med 580 Comfort-modellen. Pontonen är tillverkad i mörkgrå PVC-duk och klädseln har en ljus grå-beige vinylfinish från den nya Vogue-kollektionen av Spradling (Eucalyptus). Den nya modellen är utrustad med en ny ståstol i fiberglas med ett skåp och handräcke i rostfritt stål.
Konsolen har flyttats fram och erbjuder ett alternativt fällbart säte för att bibehålla optimalt utrymme ombord. Som tillbehör finns ett stort soldäck som skapas med soldäcksatsen! 580 Comfort-modellen är helt för-riggad och erbjuds i ett paket med vårt senaste utbud av Mercury-motorer på upp till 115 hk.
630 Classic Limited Edition-modellen har en ny finish och en ny ståstol jämfört med 630 Classic-modellen. Pontonmaterialet är gräddvit Hypalon 1670 Dtex och klädseln levereras med en mörkbeige vinylfinish från den nya Vogue-kollektionen av Spradling (Stone). Den nya modellen är utrustad med en ny ståstol i fiberglas med ett skåp och handräcke i rostfritt stål, vilket ger en snygg finish och optimalt utrymme ombord.
500 Sport-modellens design har gjorts om och en lättare version har lanserats, vilket erbjuder ett mer kraftfullt och tävlingsinriktat paket. Valiant Sport-sortimentet har utformats för kunder som är ute efter att ha roligt, funktion, prestanda och sjösäkerhet till ett väldigt konkurrenskraftigt pris. Sortimentet erbjuder öppna däck med flera tillvalsbara tillbehör för att anpassa båten efter dina behov.
I år lanserar vi några nya paket, inklusive ett sortiment med tillbehör (alternativ för specifika behov), utöver vårt välkända Sport Fishing Pack-sortiment. Bilden visar 500 Sport -modellen med vårt familjepaket, utrustad med vår senaste vattenskidmast.
Den officiella lanseringen av 580 Limited Edition, 630 Classic Limited Edition och den senaste 500 Sport äger rum under Grand Pavois 2015 i La Rochelle. Vår nya 430 Comfort-modell kommer att lanseras officiellt av vår spanska leverantör på Barcelona Boat Show i oktober.
Info: www.valiant-boats.com
Nu är det enklare än tidigare att byta motor i båten. Volvo Penta har tagit fram ett nytt repowering kit, som förutom en fräsch motor även ger bättre laddning och högre komfort i båten.
Båtar med äldre motorer kan i och med detta få ett längre och bättre liv. Genom att ersätta båtens gamla motor med en ny Volvo Penta D1, D2 eller D3 dieselmotor får båtägaren en mängd fördelar, inklusive bättre bränsleförbrukning, högre komfort, pålitlighet och ett ökat värde på båten.
– De repowering kit som vi har konstruerat ger båtägarna ett modernt alternativ till eras nuvarande motorer och installationen är enkel, säger Rickard Nilsson, produktchef vid Volvo Penta.
– Med minimal åverkan på båten ger en ny Volvo Penta båtägaren en helt ny upplevelse.
Volvo Pentas repowering kits för motorerna D1, D2 och D3 har samtliga utvecklats för ett nå en kostnadseffektiv växling till den senaste generationens dieselmotorer. D1/D2 Repowering Kit finns även för äldre motorer med både axeldrift och S-drevinstallationer, vilket gör att kunder med en Volvo Penta 120 S-drev kan få dessa förbrättringar.
D3 Repowering Kit gör det möjligt att koppla ihop en ny D3 dieselmotor med ett existerande Volvo Penta drev. Ett stort utbud av äldre Volvo Penta drev klarar av att kopplas ihop med den nya motorn och får därmed både längre livslängd och högre effektivitet.
Samtliga repowering kits levereras med alla komponenter och installationsanvisningar.
– Våra Repowering Kits har utvecklats och testats av Volvo Penta. Det är en avgörande faktor för att få en säker, enkel och kostnadseffektiv lösning, säger Rickard.
Nya D1, D2 och D3 motorer levereras samtliga med nya finesser för brukaren. Bland annat har D1 och D2 färskvattenkylning som standard. Detta ger ökad livslängd och möjligheten att få värme och varmvatten. De är dessutom utrustade med en 115 A generator.
D3 levereras med några viktiga modifikationer – EVC ger användarna en unik kontroll över både motorn och framdriften.
Tyska MAN presenterar en ny jättelik marindiesel. Det är en V12 på hela 1 900 hk.
Den tyska fordons- och motortillverkaren har premiär för sin nya motor på Cannes båtmässa i september. Den tolvcylindriga V-motorn med 1 397 kW (1 900 hk) heter V12-1900 och är konstruerad att användas på yachter från 100 fot och större. Motorn är helt nydesignad i allt från bränsleinsprutning till kraftöverföring och kylning jämfört med föregångaren, V12-1800.
Den nya motorn är MAN:s mest kraftfulla hittills. Effektökningen från tidigare modell är hela 74 kW (100 hk) jämfört med V12-1800.
Installationsmåtten för den nya motorn är 2 139 mm x 1 153 mm x 1 265 mm (lxbxh), vilket innebär att V12-1900 hamnar inom måtten för MAN Engines ”customary compact size”.
Vikten är 2 365 kg (torrvikt). Som ett resultat av ökningen av effekten har motorn även ett mycket bra vikt effekt-förhållande förutom de kompakta måtten.
Vridmomentet anges till max 6 220 Nm vid 1 200–2 100 rpm, vilket är väldigt mycket. Det ger tillräckligt kraftområde för att kunna hantera stora yachter med säkerhet och med extra kraft i reserv.
Den nya dieseln bygger på en basmotor på 24,2 liter, något som bland annat förklarar det höga vridmomentet. Bränsleförbrukningen i V12-1900 ligger på samma nivå som i föregångaren, det vill säga 190 g/kWh.
Efter diskussioner med polis och försäkringsbolag startades utvecklingen av ett nytt motorlås för båtmotorer över 50 hk som bultas fast i akterspegeln. Målsättningen med låset var att förbättra stöldskyddet samt att göra det enklare att montera.
Resultatet är ett nytt patenterat klass 3 lås där man använder originalbulten till motorn. För att ett lås skall bli godkänt som klass 3 lås har det tidigare krävts att man använder en härdad specialbult. Det nya låsets konstruktion kapslar in originalbulten så väl att skyddet blir tillfredställande och gör det mycket svårt att forcera.
CombiLock Outboarder Rock motorlås finns för leverans från och med september 2015. Pris 1 595 kr.
CombiLock är svenskutvecklade lås producerade i Gnosjö och marknadsförs i Sverige av Jan Comstedt AB. I produktserien ingår flera olika typer av motorlås och det finns lås för alla storlekar på utombordare. CombiLock levererar även klass 3 hänglås och klass 3 kätting.
Info: www.comstedt.se
På onsdag inleds årets vindsurfing-VM i Kona One-klassen i Brouwersdam, Nederländerna. En av favoriterna är 18-åriga Andrea Holm från Stockholm. Förra året vann hon silver i senior-EM och har varit strax utanför pallen vid de två senaste världsmästerskapen. I Kona-klassen seglar damer och herrar tillsammans och på startlinjen vid VM kommer 70 seglare att rada upp sig.
Redan för två år sedan var Andrea Holm ytterst nära att vinna Kona-VM när det seglades i Quebec, Kanada. Då stoppade en försmädlig tjuvstart henne. Nu hoppas hon på revansch.
– Jag har lärt av misstagen från tidigare år. Nu är jag laddad och redo. I år är det min tur, säger Andrea Holm.
Tidigare i somras vann hon junior-SM i Båstad då hon slog alla killarna. Resten av sommaren har inneburit hård träning ute på Sandhamn i Stockholms skärgård och i Biarritz vid franska Atlantkusten.
– Träningen har varit riktigt bra. Jag har förbättrat mig på alla plan, inte minst hårdvindsseglingen. Guldet i junior-SM känns också bra att ha i ryggen, fortsätter Andrea.
Totalt deltar 70 seglare i årets VM vilket är det tionde mästerskapet i ordningen. Flera tidigare världsmästare från olika vindsurfingklasser kommer att finnas på startlinjen, liksom tidigare olympier.
Förutom Andrea ställer Sverige upp med ett mycket starkt lag. Bland dessa finns Elias Vitell (14 år) från Stockholm som är yngst i hela mästerskapet. Han kom på fjärdeplats vid junior-SM tidigare i somras. I det svenska laget återfinns också åldermannen och dubble världsmästeraren Björn Holm guldmedaljör i VM 2013 och klasstränare för det svenska Kona One-förbundet.
– Vi har haft en målmedveten satsning på våra unga talanger under flera år. Den satsningen börjar nu betala sig, säger Björn Holm.
Kona One är en av världens snabbast växande entypsklasser. Damer och herrar seglar tillsammans och alla har identiska brädor. Segelstorleken avgörs av seglarens vikt för att ge så rättvisa förhållanden vid start som möjligt.
För resultat besök:
Event site: http://konawindsurfworlds.com/
Livetracking: http://konawindsurfworlds.com/tractrac/
Facebook: Kona One and Kona Windsurfing
Foton:
Andrea Holm (Magi Foster)
Elias Vitell (Sailing Båstad)
Brouwersdam (Nick Carter, PWA)