Nyheter

Anmälningarna har rullat in till Segelsällskapet Viken/Ägir i Uddevalla och deras årliga seglingsevenemang Pantaenius Bohusracet. Seglingen har sedan 2007 vuxit till Sverige största ”shorthanded” kappsegling. Starten går i Uddevalla med målgång på Smögen.

Tävlingen har idag över 170 båtar anmälda och det är ett rekordantal trots att många fick bryta förra året pga av hårda vindar.

– Anmälningstiden har inte gått ut ännu så det finns stora möjligheter till att tävlingens alla 200 startplatser kommer att ta slut i år, säger Pär Bäck som är tävlingsledare.

Starten för tävlingen sker löpande under fredagen den 28 juni mellan kl: 10,00 till 16:00 i olika startgrupper ute på Byfjorden i Uddevalla. Efter start väntar en rejäl utmaning för deltagarna – en sträcka på 160 nautiska mil skall seglas från starten i Uddevalla ner till Marstrand vidare norr ut längs Bohusläns vackra kust för att sedan en bit in i Norge vända söder ut med målgång på Smögen. Snabbaste båt väntas segla sträckan på ca 24 timmar och väntas i mål runt 17 tiden på lördagen.

På torsdag eftermiddag den 27 juni arrangeras en uppvärmningssegling på Byfjorden utanför Uddevalla för de som vill finslipa formen.

Deltagarna i tävlingen är en blandning av elitseglare, motionärer och mer eller mindre nybörjare.

Begreppet ”shorthanded” innebär att man har begränsat antalet besättningsmedlemmar till 2 personer mot normalt 4-10 besättningsmän på denna typ av båtar. Det innebär att seglingen verkligen sätter deltagarna på prov i både uthållighet, seglingskunskaper och sjömanskap.

Skärgårdsstiftelsen har i samarbete med Gösta Frohms Stiftelse och Friluftsfrämjandet färdigställt två Skogsmullestigar för att locka barn och unga att kika på naturen lite mer Under Lupp.

– Vi har många fantastiska marker och platser inom Skärgårdsstiftelsen som vi vill att barn och unga ska känna sig nyfikna på att utforska. Barn har en underbar fantasi som vi vill ta tillvara på, säger Sandra Löfgren, projektledare för Skärgårdsstiftelsen.

Snart står de första två stigarna klara på Skärgårdsstiftelsens marker. Den första invigdes på Grinda under ”En dag i skärgården” den 18e maj. Då fick barnen träffa Skogsmulle som guidade runt alla mellan de 10 olika stoppen för att kika på ev hus för spindlar, leta efter Skogsmulles svans och skor, föreställa sig drakar och andra spännande saker.

Skogsmulle var också mycket noggrann med att förmedla att vi alla har ett ansvar att vara rädda om naturen. – Att få in både allemansrätten och nyfikenheten i ett och samma koncept är lysande, säger Sandra. Vi vill inte ha pekpinnar – möjligtvis pet-pinnar för att leta spännande saker med.

På måndag är det dags för invigning på Björnö av det tillgänglighetsanpassade Skogsmullespåret. Även denna gång kommer Skogsmulle själv att vara på plats för att guida runt en förskoleklass. Efteråt får alla baka sitt eget pinnbröd och höra lite om den spännande snorkelleden som finns gömd i vattnet strax bredvid.

Klockan 12 knyter Skogsmulle och stiftelsens Vd Lena Nyberg upp repet för att förklara spåret öppet. – Skärgårdsstiftelsen behöver öka barn och ungdomsperspektivet i vår verksamhet och detta är ett sätt att tillgängliggöra våra marker för barn. Att höjden på skyltarna passar rullstolar är i linje med det tillgänglighetsanpassade åtgärder vi redan gjort på Björnö som snorkelleden och bryggan. Det finns även dass för rörelsehindrade för att underlätta besöket hos oss, säger Lena Nyberg.

Spåret på Björnö har delvis finansierats från donationer till minne av Harriet Schöldberg som var en aktiv Friluftsfrämjare och trogen vän till Skärgårdsstiftelsen.

Vid kungens länsbesök i Uppsala län 3 maj besökte kungaparet UIC-bolaget Sublift i Öregrund. Vid besöket visades företagets båtlyftsvagn Sublift upp för både kungaparet och landshövdingen. Sublift används av marinor och båtklubbar för sjösättning eller upptagning av båtar och ersätter kranar, traktorer, trailers och slipvagnar.

Även Lars Olde på företagsinkubatorn Uppsala Innovation Centre (UIC) deltog under kungaparets länsbesök och berättade om UICs verksamhet i länet och om hur Sublift får affärsutvecklingsstöd genom UIC.

I år firar kung Carl XVI Gustaf 40 år som statschef i Sverige. I samband med jubileet reser kungaparet runt och besöker samtliga län i Sverige. Vid besöket i Uppsala län passade kungaparet på att besöka UIC-bolaget Sublift i Öregrund.

Kungaparet tittade intresserat på när Anders Eriksson på Sublift sjösatte en sjöräddningsbåt på 13 ton med hjälp av båtlyftsvagnen med samma namn, Sublift, och därefter körde upp vagnen till uppställningsplatsen igen. Kung Carl XVI Gustaf har ett stort marint intresse och det gick inte att ta miste på kungens nyfikenhet när Anders Eriksson enkelt fjärrstyrde Subliften ner i vattnet och sedan körde upp den på land igen.

Länsstyrelsen i Uppsala ansvarade för det program som togs fram för kungaparets länsbesök. Lars Olde på Uppsala Innovation Centre var medbjuden gäst under kungaparets länsbesök och hade rekommenderat ett besök hos UIC-bolaget Sublift i Öregrund.

– Vi är glada att UIC rekommenderade länsstyrelsen att planera in ett besök hos oss i samband med kungaparets länsbesök. Vi uppskattade att få berätta om och visa upp vår båtlyftsvagn Sublift för kungen och drottningen. Inte minst med tanke på kungens intresse för båtar och sjöliv. Kungen ställde många nyfikna frågor, säger Robert Forsberg, försäljningschef på Sublift.

Sublift tillverkar och säljer fjärrstyrda och självgående båtlyftsvagnar till marinor och båtklubbar över hela världen. Vid en båtupptagning med en Sublift tas båten varsamt upp ur vattnet genom att båtägaren kör ner Subliften på en ramp i vattnet, styr vagnen in under båten som sedan lyfts upp och transporteras hela vägen till uppställningsplatsen. Båten hanteras på samma sätt vid sjösättning. Båtlyftet sker nära skrovet, vilket innebär att båten lyfts med hög säkerhet. En Sublift kan dessutom användas för att på ett snabbt sätt lyfta båtar för miljövänlig bottentvätt av skrovet.

– De marinor eller båtklubbar som har en Sublift gör det möjligt för båtägaren själv att bestämma när han eller hon vill få sin båt upptagen eller sjösatt. Många andra lösningar på marknaden kräver ofta flera maskiner som traverser och kranar för att hantera båtar. En Sublift kan ersätta alla dessa maskiner, och då slipper marinorna dessutom skrymmande maskiner på området, fortsätter Robert Forsberg.

Sublift finns i fyra modeller som kan hantera båtar på 12 till 90 ton. I dag utvecklar Sublift modeller för båtar på 150 och 300 ton.

Bild 1: Robert Forsberg på Öregrundföretaget Sublift berättar om hur marinor och båtklubbar använder Sublift för sjösättning och upptagning av båtar.

Bild 2: Anders Eriksson på Sublift sjösätter en sjöräddningsbåt på 13 ton. Kungen tittar intresserat på hur Anders hanterar båtlyftsvagnen.

Bild 3: Kungen tittar på när Anders Eriksson på Öregrundföretaget Sublift hanterar båtlyftsvagnen.

Bild 4: Drottning Silvia, landshövding Peter Egardt med fru Lena Egardt, Lars Olde på UIC och Kung Carl XVI Gustaf samlade hos Sublift i Öregrund.

Foto: Thomas Henrikson

Om Sublift
Sublift bildades 2003 i Öregrund, då under namnet Anytec Marine. Sublift tillverkar och säljer fjärrstyrda och självgående båtlyftsvagnar med samma namn, Sublift, till marinor och båtklubbar över hela världen. En Sublift används för sjösättning eller upptagning av båtar och ersätter kranar, traktorer, trailers och slipvagnar. Vid en båtupptagning med en Sublift tas båten varsamt upp ur vattnet genom att båtägaren kör ner Subliften på en ramp i vattnet, styr vagnen in under båten som sedan lyfts upp och transporteras hela vägen till uppställningsplatsen. Båten hanteras på samma sätt vid sjösättning. Båtlyftet sker nära skrovet, vilket innebär att båten lyfts med hög säkerhet. En Sublift kan dessutom användas för att snabbt lyfta båtar för miljövänlig bottentvätt av skrovet. Med en Sublift på marinor eller båtklubbar kan båtägaren själv bestämma när båten ska bli upptagen eller sjösatt. Sublift finns i fyra modeller som kan hantera båtar på 12 till 90 ton. I dag utvecklar Sublift modeller för båtar på 150 och 300 ton. www.sublift.se

Om Uppsala Innovation Centre
Uppsala Innovation Centre (UIC) är en av landets främsta företagsinkubatorer med dokumenterat goda resultat och med en hög överlevnadsgrad på UIC­bolagen. UIC är branschoberoende och erbjuder kvalificerad rådgivning och stöd för framgångsrik affärsutveckling för idébärare, företagare, entreprenörer och tillväxtföretag som vill etablera sin idé på marknaden och utveckla sitt affärsmannaskap. UIC-modellen innefattar bland annat sex programsteg och 50 handplockade affärscoacher som stöttar bolagen i deras affärsutveckling. UIC erbjuder även hjälp med att hitta finansiering samt väl utvecklade kommersiella och tekniska nätverk. Ägare till UIC är till lika delar Almi Företagspartner Uppsala AB, Stiftelsen för samverkan mellan universiteten i Uppsala, näringsliv och samhälle (STUNS), SLU Holding AB samt Uppsala universitets Utveckling AB. UIC ingår i Almi

När The Tall Ships´ Races återvänder till Östersjön efter fyra år är Briggen Tre Kronor af Stockholm åter med på startlinjen. Förra gången det begav sig var 2009 och då gjorde Tre Kronor succé. I första deltävlingen placerades hon på tredje plats och tilldelades också utmärkelsen Årets nykomling “worldwide”, plus att besättningen tog hem priset för bästa insats under Crew Parade i två städer.

Under The Tall Ships´ Races 2009 seglade vi med ungdomar från Baltic University Programme och Fryshuset och arbetade med ledarskap och hållbar utveckling för Östersjön. Då var Tre Kronor det enda fartyget med Blå flagg och därefter har vi har varit pådrivande i frågan om att fartygen ska tömma avloppsvattnet i land istället för i Östersjön. Idag är Blå flagg en officiell del av The Tall Ships´ Races och alla fartyg uppmanas att tömma sina tankar i land.

Vår medverkan i The Tall Ships´ Races ingår som en del i Initiativet Hållbara Hav där ett friskare Östersjön är det övergripande målet. Detta innefattar också att skapa medvetna och engagerade ungdomar som förstår sammanhangen och kan arbeta för en hållbar utveckling.

Det är därför med stor glädje och stolthet som vi hälsar drygt femtio ungdomar från Fryshyset, Cirkus Cirkör och Marina Läroverket välkomna ombord på Tre Kronor af Stockholm. Tillsammans med vår erfarna besättning vill vi ge dem ett minne för livet och en erfarenhet som får dem att växa som människor.

Årets satsning har möjliggjorts tack vare TeliaSoneras huvudpartnerskap i Initiativet Hållbara Hav samt bidrag från stiftelser, fonder och medlemmar i Föreningen Briggen Tre Kronor.

Om The Tall Ships´ Races

The Tall Ships´ Races är världens största regatta för segelfartyg och genomförs i olika delar av världen varje år. The Tall Ships´ Races är inte bara tävling utan det övergripande målet är att låta ungdomar från olika länder mötas och skapa kontakter över landsgränser och sociala grupperingar.
I år går ett av racen i Östersjön och totalt deltar närmare 5 000 ungdomar från ett tjugotal länder ombord på drygt hundra fartyg och större båtar.

Årets segling startar i Århus i Danmark och går via Helsingfors och Riga till Szczecin i Polen. Två av benen är kappsegling där fartygen tävlar i fyra olika klasser varav Tre Kronor ingår i A-klassen för de största fartygen. Sträckan mellan Helsingfors och Riga är en sk Cruise in company där fartygen seglar tillsammans för att besättningarna ska lära känna varandra.

I samtliga hamnar arrangeras omfattande publika evenemang med besökssiffror som normalt räknas i hundratusentals.

Fredagen 24 maj inleds årets upplaga av Kalmar Båtmässa, som hålls i gästhamnen längst in i Kalmar hamn. I tre dagar kommer aktiviteterna att avlösa varandra i Kalmar Gästhamn.

Mässan har på bara tre år etablerat sig som sydöstra Sveriges största båtevenemang och hade förra året närmare 25 000 besökare.

Invigningen sker fredagen den 24 maj kl. 12:00 med underhållning av musikkåren Lyran och operasångaren Thomas Björklund Svensson. Invigningstalare är Kalmars kommunchef Kenneth Condrup.

Några exempel ur programmet:
•Sjöfartshögskolan visar upp sina två simulatorer.
•Sjöräddningssällskapet visar sina räddningsbåtar och gör uppvisningar. Bland annat görs en räddningsuppvisning med helikopter på lördagen.
•Världens första gasdrivna utombordare från Lehr testkörs hos Baltic Skeppsfournering.
•På flytbryggan är du välkommen ombord på ”Öppna Båtar” där du får ställa frågor och känna på båtlivet bland de privata båtägare som visar upp sina pärlor!
•I år har vi en begagnatmarknad där privatpersoner visar upp sina båtar . Välkommen och titta på båtarna som är till salu! Mer info finner du vid respektive båt.
•Kalmars medeltidsreplik Aluett finns på plats och rustas för segling.
•Hemvärnet med de nationella skyddsstyrkorna ur Marinbasen förevisar Stridsbåt 90H.
•Speedcats erbjuder prova på aktiviteter med flyboards (flyg som en fågel och dyk som en delfin), speedcats (som gokart på vattnet) och SUP (Stand Up Paddleboard, vilket är en kombination av vågsurfing och kajak).
•Kalmar Marina erbjuder turer med sin snabba RIB-båt.
•Prova på att slå rep med Repslagarna från Repslagarbanan i Karlskrona.
•I Tullhamnen håller rederier och fartygsägare öppet hus och visar båtar av väldigt olika slag.
•Kustbevakningen visar upp sitt nya kombinationsfartyg KBV 033, som är hela 52,1 meter långt, 10,7 meter brett och 26 meter högt.
•På lördagen kl. 11 går Triator City Sailing av stapeln.

Evenemanget består av en serie kappseglingar på korta banor i hamnområdet. Fyra stycken C55:or med jämbördig utrustning finns till deltagarnas förfogande.

Info: http://www.kalmar.com/batmassa

Nu kommer den europeiska allmänhetens beteenden och attityder kring havet att kartläggas för att man i framtiden ska kunna påverka åtgärder och beslut. I Sverige är det Göteborgs universitet som, vid två tillfällen, bjuder in allmänheten till diskussioner om havet.

Havet är en viktig resurs för den europeiska allmänheten, trots det vet forskarna ytterst lite om människors kunskaper och attityder till havet.

– Det är bara genom medborgarnas deltagande som vi kan utforma gemensamma insatser som bemöter allmänhetens problem och prioriteringar när det gäller en hållbar användning av havet, säger Géraldine Fauville, projektledare för EU-projektet ”Sea for Society” (SFS) på Göteborgs universitet.

Ungdomar diskuterar om havet
Som en del i projektet samlas nu 22 ungdomar två helger i Kristineberg, på Sven Lovén centrum för marina vetenskaper i Fiskebäckskil, för att diskutera om havet.

Deltagarna är mellan 18 och 28 år och bosatta i Västra Götalandsregionen. Liknande diskussioner kommer att hållas i ytterligare åtta europeiska länder: Norge, Polen, Irland, Portugal, Frankrike, Italien, Spanien och Grekland.

– Det är viktigt att man samarbetar över nationsgränserna för att ta hand om en gemensam resurs som havet. De nationella gränserna betyder inte så mycket när man pratar om ett hållbart hav eller ett havsvänligt samhälle. Därför är det viktigt att arbeta på en europeisk nivå, säger Géraldine Fauville.

Kartlägga kunskaper om havet
Syftet med kartläggningen är att förstå och fånga allmänhetens kunskaper, attityder, värderingar och beteenden kring havet och sedan identifiera kunskapsbristerna och föreslå hur luckorna kan fyllas.

Målet är att skapa nya gemensamma värderingar för framtida åtgärder och beslutsfattande, vilket förhoppningsvis leder till en hållbar europeisk havsmiljö.
Havet är en viktig resurs för den europeiska allmänheten, trots det vet forskarna ytterst lite om havet.

– Människor har besökt månen och dykt ner i havets djup på olika platser i världen, men det är faktiskt bara fem procent av havsbotten som har observerats av det mänskliga ögat. Kanske vet vi för lite om havet för att hantera det på rätt sätt? Vi kanske sätter vår egen överlevnad på spel? säger John Joyce, den irländska representanten för SFS.

Sea for Society är ett 3,5-årigt projekt som finansieras av EU med 4,26 miljoner euro (ca 35 miljoner kronor).
Ungdomarna möts i Kristineberg följande helger: 24-26 maj och 14-16 juni.

Bottenvikens bästa båtmål finns i Kemi och Luleå. Men tillgången till bränsle upplevs som ett problem i hela området. Enligt en enkät som gjordes för finländskt och svenskt båtfolk var gästhamnen i Kemi i en egen klass.

Gästhamnen fick mycket beröm för sina tjänster och sitt centrala läge. På den svenska sidan berömdes mål i Luleå skärgård.

Andra hamnar som ansågs vara högklassiga var hamnarna i Torneå, Marjaniemi på Karlö och Röyttä i Ii på den finska sidan samt de svenska hamnarna Svinöran i Piteå och Kohamn i Kalix. Enligt båtfolket skulle det av städerna i Bottenviken finnas störst skäl att förbättra båtservicen i Uleåborgs stad.

I regel var de som svarat på enkäten nöjda med servicen, men tillgången till bränsle fick hård kritik av båtfolket. Problemet med bränslet är att betalningskorten inte duger i grannlandets bränsleautomater. Dessutom finns det alltför få tankningsställen speciellt på den finska sidan.

Fantastiska ljusa sommarnätter
I allmänhet upplevdes Bottenviken som en trevlig plats att spendera sin fritid på. Jämfört med många andra båtlivsområden är vattnet i Bottenviken rent och området är lugnt och fridfullt. Av de som svarat på enkäten faller de fantastiska ljusa sommarnätterna många i smaken. Båtfolket rör sig på havet även vintertid då många skidar på isen.

I svaren upplevdes olika förhållanden för båtlivet ställvis som en utmaning. På den svenska sidan finns skärgård och djupa vatten. På den finska sidan finns det däremot färre öar och vattnen är grundare.

Projektet Boundless Bothnian Bay, som delvis finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden, genomförde en enkät i samband med båtevenemanget Bothnia Eskader i juli 2012. I enkäten utreddes båtfolkets åsikter om servicen vid Bottenviken och allmänt om frågor relaterade till båtliv. Sammanlagt svarade 37 båtlag på enkäten.

Svaren har sammanställts på projektets webbsidor: www.metsa.fi/bbb.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, stoppar det svenska fisket av torsk i Kattegatt från och med 27 maj. Skälet är att årets kvot i det närmaste är uppfiskad.

– Den tilldelade kvoten för i år är 37 ton och vi bedömer att cirka 30 ton redan är uppfiskat. Och då har vi ännu inte fått in all redovisning av förra veckans fiske, säger Jarl Engquist, handläggare vid HaV.

Sedan 2012 tillåts inget riktat torskfiske i Kattegatt men däremot tillåts yrkesfiskare ta i land en viss mängd torsk som så kallad bifångst. I år satte EU den kvoten till 37 ton för svenskt fiske.

– Enligt våra bedömningar har det fångats mellan 3 och 4 ton torsk i veckan den senaste tiden. För att kvoten skulle räcka hela året hade infiskningstakten behövt ligga på cirka 700 kilo per vecka, säger Jarl Engquist, handläggare på enheten för administrativ kontroll

Enligt Internationella havsforskningsrådet, ICES, är torskbestånden i Kattegatt fortsatt svaga och på historiskt låga nivåer. HaV:s beslut innebär att allt svensk fiske av torsk i området stoppas. Från och med 28 maj är det inte heller tillåtet att landa eller lasta om torsk fångats i Kattegatt. Från och med 29 maj är det också förbjudet att sälja torsk som fångats här.

– I fjol behövde vi inte stoppa fisket utan kvoten, då 49 ton, räckte hela året, säger Jarl Engquist.

För tio år sedan låg den svenska kvoten för torskfiske i Kattegatt på 852 ton men har sedan dess minskat kraftigt för varje år. 2007 låg kvoten på 271 ton och 2011 var den nere på 86 ton.

Källa: HaV.

Den 25-26 maj arrangeras Västerås Skärgårdsdagar och Västerås Flytande Båtmässa med roliga upplevelser och aktiviteter för hela familjen vid Färjkajen och i Västerås gästhamn.

Gästhamnen och färjkajen fylls av aktiviteter och upplevelser när Västerås Skärgårdsdagar och Västerås Flytande Båtmässa anordnas för 4:e året i rad den 25-26 maj i Västerås. I år kommer Mälarenergis Fiskedag att genomföras under lördagen i samband med evenemanget. 400 kg regnbågslax släpps ut i tippviken och väntar på att fångas av entusiastiska fiskare. Det finns möjlighet att uppleva riddare, flyboard, klassiska racerbåtar, tipspromenad, allsång, gycklare, konstutställning, Segway och Zoom, jollekappsegling och kajaker samt mycket mer.

Flera båt- och båttillbehörsföretag finns på plats och välkomnar besökarna att provköra båtar och botanisera bland reservdelar, motorer, kläder och båttillbehör.

– Vi tycker det är fantastiskt roligt att erbjuda Västeråsarna en sådan här dag och att tillsammans med aktörer som har fokus på båtlivet och aktiviteter kring och i Mälaren kunna visa upp den Mälarstad vi är säger Linda Jonas, PR- ansvarig för Västerås & Co.

Under dagarna finns det också möjlighet att träffa Västerås Turistbyrå, SjöEvent, Sjöräddningssällskapet, Sjövillan Spa, Yachtcharter i Västerås AB, Veteranbåtcharter, JM AB, Lidl, Best Western Mälaren Hotell & Konferens, Frösåker Golfklubb, Björnö stug- & aktivitetscenter AB, Mälarenergi, Instant Management, Fritidsbåtsmuseet och Arboga Turism.

Fri entré

Tid: 25-26 maj. Öppettider: kl. 10.00-16.00

Plats: Färjkajen och Västerås gästhamn

Söndagen den 26 maj arrangerar kanalerna i Sverige och Norge “Slussdagen 2013”, där alla som vill kan få gratis vägledning i hur man slussar med fritidsbåt. Syftet är att öka kunskapen om kanalerna och visa att slussning är både enkelt och säkert.

En undersökning, genomförd av InFact på uppdrag av Föreningen Sveriges och Norges kanaler, visar att så många som 46 procent av svenskar som har slussat, tycker att det är roligt att slussa. Siffrorna visar också att några känner en viss osäkerhet i slussarna och det vill föreningen Sveriges och Norges kanaler göra något åt.

– Syftet med Slussdagen 2013 är att visa båtfolket att kanalsemester är spännande och rofyllt och att slussning faktiskt är både enkelt och tryggt. Slussning handlar om teknik. Och med rutinerade slussvakter som vägleder och instruerar, brukar de flesta lära sig mycket snabbt. Vårt mål är att avdramatisera slussningsmomentet hos dem som känner en viss osäkerhet, säger Benny Ruus, ordförande i föreningen Sveriges och Norges kanaler och kanaldirektör vid Dalslands kanal.

Erbjuder gratis utbildning
“Slussdagen 2013” genomförs på inte mindre än sex kanaler i Sverige och Norge; Bergslagskanalen, Dalslands kanal, Göta kanal, Hjälmare kanal, Kinda kanal och Haldenkanalen. Alla som kommer till dessa kanaler söndagen den 26 maj, mellan kl 10-12, kommer att få undervisning och vägledning av erfaren slusspersonal. Kanalbolagen ställer upp med båtar för slussning, så besökarna behöver bara ta med sig flytväst.

– Vi hoppas att så många som möjligt kommer och provar på slussning på slussdagen.
Slussning är en stor del i upplevelsen av en kanalfärd och vi hoppas att vårt evenemang kan bidra till att fler väljer att prova på kanallivet, avslutar Benny Ruus.

2013 firar Volvo Ocean Race sitt 40-årsjubileum och det vill tävlingen uppmärksamma tillsammans med sina fans. För att illustrera utvecklingen för evenemanget, som började som Whitbread Round the World Race den 8 september 1973, har tävlingen samlat sina 39 bästa ”race face”-bilder till en jubileumsutställning.

Meningen är att den 40:e bilden ska komma från DIG.

Efter 40 år finns det många som sitter inne på bilder från ett hamnstop som Volvo Ocean Race gjort runt om på jorden. En bild på en seglare ombord på en båt eller på kajen, kanske från någon av de gånger som tävlingen besökt Sverige i Göteborg eller Stockholm.

Volvo Ocean Race startar nu fototävlingen ”40 years, 40 stories” som pågår från 22-29 maj och där temat är seglare, familjer, vänner, publiken och DU.

Om du har en bild som säger något om passionen, stoltheten och engagemanget hos de som gjort Volvo Ocean Race till det stora evenemang det är idag kan du skicka in den som ett bidrag till tävlingen.
Om bilden är riktigt bra kan den väljas ut till att bli en del av jubileumsutställningen i tävlingens officiella museum – Volvo Ocean Race Museum i Alicante, Spanien.

Skicka ditt bidrag till tävlingen via mail till: competition@volvooceanrace.com senast onsdagen den 29 maj klockan 17:00.

För tävlingsregler och mer information om hur du deltar, var god besök: www.volvooceanrace.com.

2013 firar Volvo Ocean Race sitt 40-årsjubileum och det vill tävlingen uppmärksamma tillsammans med sina fans. För att illustrera utvecklingen för evenemanget, som började som Whitbread Round the World Race den 8 september 1973, har tävlingen samlat sina 39 bästa ”race face”-bilder till en jubileumsutställning.

Meningen är att den 40:e bilden ska komma från DIG.

Efter 40 år finns det många som sitter inne på bilder från ett hamnstop som Volvo Ocean Race gjort runt om på jorden. En bild på en seglare ombord på en båt eller på kajen, kanske från någon av de gånger som tävlingen besökt Sverige i Göteborg eller Stockholm.

Volvo Ocean Race startar nu fototävlingen ”40 years, 40 stories” som pågår från 22-29 maj och där temat är seglare, familjer, vänner, publiken och DU.

Om du har en bild som säger något om passionen, stoltheten och engagemanget hos de som gjort Volvo Ocean Race till det stora evenemang det är idag kan du skicka in den som ett bidrag till tävlingen.
Om bilden är riktigt bra kan den väljas ut till att bli en del av jubileumsutställningen i tävlingens officiella museum – Volvo Ocean Race Museum i Alicante, Spanien.

Skicka ditt bidrag till tävlingen via mail till: competition@volvooceanrace.com senast onsdagen den 29 maj klockan 17:00.

För tävlingsregler och mer information om hur du deltar, var god besök: www.volvooceanrace.com.

Att förbereda båten för sjösättning ger ofta upphov till farligt avfall i form av bland annat batterier, spillolja och lösningsmedel. Om avfallet slängs i naturen, förvaras eller sorteras felaktigt kan det skada både människa och miljö samt leda till stora kostnader för hamnföreningen.

Under 2011 samlades 59 830 ton farligt avfall från de svenska hushållen, men beräkningar visar att ytterligare mellan 4 000 och 6 000 ton farligt avfall slängs i hushållssoporna varje år.* Avfall som bland annat uppstår i samband med båtrenovering.

– Batterier får till exempel inte förvaras tillsammans med brandfarlig vätska som spillolja och lösningsmedel eftersom det finns risk att gnistor kan uppstå, de ska istället sorteras i en batteribox. Sprayburkar får inte heller förvaras tillsammans med brandfarlig vätska som spillolja och lösningsmedel. Allt farligt avfall ska också lagras under tak och eventuellt spill ska kunna fångas upp av ett sekundärt skydd, säger Michael Ederfors ansvarig för farligt avfall på SITA.

Exempel på farligt avfall som måste tas omhand är ej rengjorda emballage som innehållit exempelvis olja, färg eller lösningsmedel.

En viktig huvudregel är att farligt avfall ska sorteras ut från övriga renoveringsrester och att olika avfallsslag inte får blandas. Avfallet måste också förvaras så att det inte kan läcka ut i miljön. Transporten ska ske av företag som har tillstånd och kan hantera avfallsdeklarationer och transportdokument.

– Att inte sortera avfallet från båtrenoveringen eller att sortera fel drabbar inte den enskilda individen, men det kan resultera i höjda avgifter för hamnföreningen som man tillhör. Därför är det viktigt för båtägaren att ha goda kunskaper om avfallshantering, säger Jonny Johansson, Hamnfogde i Karlshamn.

Nedan följer några exempel på vad som är farligt avfall
• Båtbatterier
• Småbatterier mindre än 3 kg
• Spillolja
• Oljehaltigt vatten
• Lösningsmedel
• Penseltvätt
• Färgrester
• Oljefilter
• Glykol
• Sprayburkar
• Ljuskällor

Fler sorteringstips finns i SITAs app Källsortera som är tillgänglig för både App Store och Google Play.
*Källa: Avfall Sverige

Team North Sails, den här gången med Björn Österberg som skeppare fortsätter att leverera i Volkswagen X-35 Cup. De var inte med i lördagens distanssegling, tillika Lidingö Runt, men på söndagen lyckades de spika alla seglingar utom en på Nacka Strand Sail Arena.

Säsongens andra Grand Prix hölls i Nacka Strand, Volkswagen X-35 Cups hemmaarena där Team North Sails Sportswear fortsatte sina framgångar och med 7 poäng åkte hem som vinnare. Audi e-tron med Teemu Kekkonen som skeppare kom tvåa med 10 poäng.

Escape Racing Team förbättrade sitt resultat förvånansvärt mycket. Från att ha hamnat näst sist efter regattan i Saltsjöbaden slutade de på tredjeplats med 21 poäng.

”I dag gick det mycket bättre, det var ganska svårseglat så vi är väldigt nöjda. Vi hoppas att vi ska kunna segla på samma nivå under resterande regattor. Det är bara att ligga i, det är tuff konkurens alla har förbättrat sig och alla seglar jättebra så det är inte säkert att vi kommer att kunna greja det. Men det känns bättre och bättre, vi blir stabilare och mer samspelta i teamet.”

Denna regatta kommer att kunna följas i TV-programmet Segling som går i TV4 Sport på onsdag 22:00.

Se teasern för programmet här: http://www.youtube.com/watch?v=ZvVY2wjHMhM

Nu har vinnaren av Upptäck Båtlivets riksomfattande tävling ”Vinn ett båtliv” utsetts! Märta Törnerud med familj från Nacka utanför Stockholm kommer att under hela sommaren få fri tillgång till en mindre motorbåt för att upptäcka båtlivet ”all inclusive” kryddat med diverse upplevelser i skärgården.

Samtidigt kommer de att blogga om sina nya upplevelser på www.upptäckbåtlivet.se och dess facebooksida, www.facebook.com/upptackbatlivet

På måndagen överlämnades båten till familjen Törnerud på Marindepån i Nacka.

”Det känns helt fantastiskt att få denna chans. Det är dags att göra sjöbusar av barnen och kombinera fart, upptäckarglädje med sköna skärgårdsupplevelser”, säger Märta med en instämmande familj.

”Vi ser fram emot att få visa hela familjen hur enkelt och roligt båtliv är”, säger Mats Eriksson på Sweboat – Båtbranschens Riksförbund som står bakom satsningen Upptäck Båtlivet.

På plats var även representant från Atlantica, KGK Motor, Marindepån, Navigationsgruppen och Securmark, som på olika sätt bidragit till att förverkliga tävlingen.

Upptäckbåtlivet.se är guiden för alla som längtar ut på sjön. Där hittar du allt du behöver för att ta steget och uppleva det fantastiska som båtlivet har att erbjuda. Se filmer, bilder, artiklar och guider samt delta i tävlingar med fina priser! Upptäck Båtlivet är initiativ av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.

Sweboat är båtbranschens intresseorganisation med ca 400 medlemsföretag. Verksamhetens målsättning är att främja och värna gemensamma branschintressen, skapa gynnsamma verksamhetsbetingelser för branschen, vara branschens talesman och remissorgan, skapa förståelse för branschens vikt och roll i samhället samt medverka till en positiv inställning till båtlivet.

Info: www.sweboat.se

Bilderna:
Foto: Sweboat

Överlämnande av nyckel: Mats Eriksson överlämnar båtnyckeln till Märta Törnerud med familj

Lyckoönskningar: Från vänster: Kicki Norman/Atlantica, Calle Ortner/Navigationsgruppen, Björn Sandhaag/Marindepån, Anita Lundh/Securmark, Mats Eriksson/Sweboat, Lasse Johansson/KGK Motor samt familjen Törnerud – Märta, Martin, Agnes och Magnus.

Första turen: Märta vid rodret.

Nu tas det första spadtaget för den nya bron till Kvarnholmen i Stockholm, där det planeras för en ny stadsdel i historisk miljö. Förutom 2500 bostäder utvecklas här närservice, skolor och nya kommunikationer. Allt beläget på en naturskön plats med närhet till både stadsliv och skärgård. Kvarnolmsförbindelsen med bro över Svindersviken och tunnel genom Ryssbergen byggs av det tyska byggföretaget Bilfinger.

– Bron möjliggör för fortsatt utveckling av Kvarnholmen. Området blir därmed ännu mer attraktivt med närheten till centrala Nacka. Attraktivitet handlar om just närhet till kommunal service, handel och natur såväl som till familj, vänner och arbete. Med bron bygger vi ihop vår kommun och för människor samman.

Detta säger Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande i Nacka, när kommunen och Bilfinger nu tar det första spadtaget i byggandet av Kvarnholmsförbindelsen.

– Nu börjar vi bygga och redan om två år kommer förbindelsen underlätta vardagen för många Nackabor. Det blir en vacker bro med en teknisk lösning som minimerar ingreppet i omkringliggande natur, säger Yussuf Hassen som är projektchef i Nacka kommun.

– Vi har stor vana att bygga broar i Europa och är stolta över att få bidra med vår kunskap och erfarenhet i arbetet med Kvarnholmsförbindelsen. Detta spadtag markerar starten på byggarbetet och en fortsättning på vårt goda samarbete med Nacka kommun, säger Svend Armland, Projektchef på Bilfinger.

Helgen 25-26 maj avgörs GKSS Spring Cup i Långedrag där både det bästa svenska laget och det bästa internationella laget kvalar in till Stena Match Cup Sweden på Marstrand i juli. I startfältet till Spring Cup finns några av världens bästa matchracingseglare och de utmanas av ett par svenska framtidshopp som vill ta klivet ut på den internationella seglingsarenan.

Tio lag tävlar i Spring Cup och en av de topprankade skepparna som deltar är Reuben Corbett från Nya Zeeland, rankad 12:a i världen. Hans lag vann GKSS Spring Cup för ett år sedan och tog sig sedan till kvartsfinal i världscuptävlingen på Marstrand. 


– Vi har deltagit i Spring Cup ett par gånger och årets startfält är det starkaste jag har sett i tävlingen. Det finns gott om talangfulla och meriterade lag, för att inte tala om de yngre lagen som har mycket erfarenhet av att segla båttypen DS37, säger Reuben Corbett.

– Det vore fantastiskt om vi kunde försvara vår titel i Spring Cup och ta oss till Marstrand för andra året i rad. Med erfarenheter från förra årets regatta har vi nu större möjligheter att ta oss ett steg längre och åtminstone till semifinal.

En kvalplats är reserverad för det bästa svenska laget och konkurrensen kommer att vara hård bland de fyra hemmalagen som deltar. Viktor Ogeman, Jakob Klitte och Nicklas Dackhammar är skeppare för var sitt GKSS-lag och de utmanas av ett meriterat team med Niclas Düring och Charlie Ekberg från Swedish Youth Team i America’s Cup. Viktor Ogeman och hans lag klättrade i den senaste världsrankingen upp från 40:e plats till 28:e plats tack vare bra resultat under våren. Förra året fick laget ett wildcard till Stena Match Cup och nu hoppas de få en ny chans att matchas mot världseliten i Marstrand.

– Det hade vart jätteroligt att komma tillbaks till Stena Match Cup. Det hade betytt mer för oss i år än förra året eftersom vi nu har bättre förutsättningar att ta vara på det vi kan lära oss och dessutom vinna fler matcher. Vi har utvecklats mycket det senaste året och vi har en bra chans i Spring Cup. Det är ett starkt startfält men om vi seglar på topp så är vi en utmanare, säger Viktor Ogeman.

GKSS Spring Cup arrangeras av Göteborgs Kungliga Segelsällskap och seglas i Långedrag den 25-26 maj i båttypen DS37. Tävlingen inleds med en grundomgång där alla tio lag möter varandra i var sin match där vinnaren får ett poäng. De bästa lagen går sedan vidare till ett slutspel med semifinaler och final som avgörs i bäst av fem matcher. Tävlingen pågår från 9-18 på lördag och från 9-17 på söndag, med prisutdelning beräknad till klockan 17.00.

Startfält GKSS Spring Cup 2013

Reuben Corbett (NZL) – ISAF Rank 12

Nicolai Sehested (DEN) – ISAF Rank 14

Joachim Aschenbrenner (DEN) – ISAF Rank 17

Staffan Lindberg (FIN) – ISAF Rank 21

Viktor Ogeman (SWE) – ISAF Rank 28

Rasmus Viltoft (DEN) – ISAF Rank 29

Henrik Eyermann (SWE) – ISAF Rank 156

Jakob Klitte (SWE) – ISAF Rank 69

Nicklas Dackhammar (SWE) – ISAF Rank 341

Charlie Ekberg/Niclas Düring (SWE) – Swedish Youth Team America’s Cup

Stena Match Cup Sweden seglas på Marstrand 1-6 juli och är en av sex deltävlingar i Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar. Det finns plats för 12 lag i startfältet och åtta lag har en garanterad plats i Stena Match Cup tack vare att de tilldelats ett Tourkort som ger dem en inbjudan till varje deltävling. Två lag kvalar till Marstrand genom GKSS Spring Cup och ytterligare två lag bjuds in med ett wildcard. Ett wildcard har tilldelats fransmannen Mathieu Richard och vem den andra skepparen är presenteras de kommande veckorna. I Stena Match Cup ingår också en Women’s Class och vilka de tävlande damlagen är presenteras inom kort.

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Dagböcker från svenska insatser utanför Somalia blir utställningen “Vi var där”, som öppnar på Sjöhistoriska 24 maj. Sjöhistoriska museet har i flera omgångar låtit personer i Marinen och Kustbevakningen skriva dagbok under insatserna för att skydda fartyg från piratattacker vid Afrikas horn. Nu blir alltså dagböckerna utställning.

– Under flera år har vi läst, hört och sett reportage om piratverksamheten i vattnen utanför Somalia. Ofta har det varit övergripande beskrivningar om dramatiska händelser, långt från vår vardag i Sverige. Ett litet steg mot att förstå vad som pågår är att lyssna på de som har varit där, säger Johan Gustafsson utställningsproducent på Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer.

Somalia har i många år varit drabbat av krig och svält. I början på 2000-talet blev piratattacker ett stort problem utanför landets kust. I små snabba båtar anfaller pirater handelsfartyg och tar dem, deras besättningar och last som gisslan och kräver stora lösensummor. År 2008 beslutade EU att skicka en flottstyrka för att stoppa piraterna och skydda fartygen som var lastade med förnödenheter till den somaliska befolkningen.

Sjöhistoriskas tidigare utställning ”Vem är pirat?” redogjorde för de förhållanden som gör att sjöröveri uppstår, dels ur ett historiskt perspektiv men framför allt utifrån dagens pirater i Adenviken.
– Då fokuserade vi på de somaliska piraternas egna berättelser om sina livsvillkor och den internationella verksamhetens inverkan. Den nya utställningen skildrar mötet med dessa villkor utifrån åtta av de svenskar som deltagit i insatserna, säger Johan Gustafsson.

Precis som i verkligheten blir utställningen Vi var där en resa med avsked och ankomst till en ny plats med helt andra förutsättningar än den vanliga vardagen hemma. Tätt följt av de nya arbetsuppgifterna med eskortering av fartyg och spaning och jakt på pirater. Därefter kommer de egna reflektionerna om vad man har varit med om. Och i väntan på hemfärd, innan man lämnar utställningen, får man dessutom möjlighet att lyssna på en intervju med en av de somalier som nu bor i Sverige men som har erfarenheter av de internationella insatserna.

– Vi har skapat en spännande utställning för hela familjen, en utställning som fångar besökaren och som ger möjligheter att förstå och diskutera allvarliga händelser som man sett på nyheterna. En referensgrupp med ungdomar från 10 år och uppåt har hjälpt oss med innehållet och förhoppningen är att besökarna får en bild av hur det är att arbeta långt hemifrån och av hur globaliserat vårt samhälle är, säger Johan Gustafsson.

Utställningen Vi var där öppnar den 24 maj.
Sjöhistoriska har öppet med fri entré tisdag-söndag 10-17.

Startskottet för säsongen har gått och Volkswagen X-35 Cups Grand Prix 2 hålls i Nacka Strand i helgen. En distanssegling kommer att genomföras som traditionsenligt består av den klassiska kappseglingen Lidingö Runt. På söndagen hålls bankappseglingar på Nacka Strand Sail Arena.

Tio båtar är anmälda och alla är taggade till max. Nu återstår det att se om Volkswagen Sailing Team kanförsvara titeln från förra året som snabbaste X-35 runt Lidingö.

Förra året stod Team Rio som vinnare för det Grand Prix som gick i Nacka Strand med 13 poäng. Tätt följt av Escape Racing Team med 14 poäng och Team Swallow med 15 poäng.

Den här helgen kommer mycket att hända i hamnen i Nacka Strand då det även Seaside Weekend kommer att hållas. Man kommer att ha möjlighet att vara med i SUP Paddle Board Race där man kan utmana kompisar i Stand Up Paddling. Restaurant J kommer att ha en After Sail med DJ både på fredag och lördag klockan 16.00. På lördag bjuds det på BBQ ute på bryggan klockan 18.00.

Whyshore tillsammans med Nacka Strand Yacht Club står som arrangör även för detta Grand Prix som ska hållas i Nacka Strand. Racen går nu i helgen 18-19 maj med X-35 start klockan 10.30 vid Lidingöbron på lördagen och 10:00 på Nacka Strand Sail Arena på söndagen.

Matupplevelsen på kryssningen når nya dimensioner när Birka Cruises lägger om sin köksstrategi och satsar stort på närproducerade råvaror och säsongsanpassade menyer.

− 42 % av våra gäster tycker att det viktigaste vid ett restaurangbesök är att man serveras lokala råvaror. Det visar en nyligen genomför undersökning och är något vi vill skriva under på, säger Sandra Miller Kinge, Marknads- och kommunikationschef på Birka Cruises.

När Birka Cruises inledde ett nytt samarbete med stjärnkocken Fredrik Eriksson vid årsskiftet påbörjades ett stort arbete med att se över kökets inriktning. Resultatet är en meny som anpassas efter säsongens råvaror och gärna närproducerade sådana i så stor utsträckning som möjligt.

− Våra gäster sätter stort värde på matupplevelsen och den nya köksstrategin blir en garant för hög kvalitet, variation och upplevelse. Att handla närproducerat stöttar vi av flera skäl, inte minst för miljö och kvalitet, säger Sandra Miller Kinge.

Som ett led i den nya inriktningen har Birka Cruises just inlett ett långsiktigt samarbete med Skärgårdskött, som inledningsvis levererar kött till restaurangerna ombord.

− Det känns lyxigt att kunna servera kött till våra gäster som kommer från djur som får beta fritt utomhus utan stress. Det ger ett mört och gott kött. Först ut på menyn är Skärgårdsburgaren och Skärgårdstallriken, säger Markus Nordin, Köksmästare på Birka Cruises.

Skärgårdsburgaren kan ses som ett svar på den heta hamburgertrend som råder nu, åtminstone i Stockholm. Extra saftig nötfärs toppad med grönpeppardressing och omsluten av ett specialbröd bakat på potatismjöl gör Skärgårdsburgaren till något utöver det vanliga. Brödet känns igen från en av de hetaste hamburgerrestaurangerna i Stockholm där just brödet har fått stor uppskattning.

Skärgårdstallriken är en annan nyhet på menyn där Fredrik Eriksson har komponerat tre små rätter helt och hållet gjorda på lokala råvaror från skärgården.

Även när det gäller dryck och bröd finns det närproducerade alternativ. På kryssningen serveras sedan början av året lokalt producerade drycker gjorda på ekologiska råvaror från Norrtelje Brenneri. Och i vår lanserar Birka Cruises ett nytt hårdbröd tillsammans med Vilmas Knäcke – ”Birkas Knäcke” gjort på ekologisk surdeg.

− Självklart spänner den här inriktningen över hela köket. Det är en långsiktig process som vi har rivstartat nu i vår. Väldigt roligt tycker vi och det ska bli spännande att se hur våra gäster tar emot det, säger Sandra Miller Kinge.