I månadsskiftet maj-juni kommer M/S Rosella tillbaka till Roslagen. Fartyget, som under de senaste åren har trafikerat rutten Helsingfors-Tallinn, ersätter M/S Ålandsfärjan på den alltmer populära rutten Kapellskär-Mariehamn. Rosella tar över trafiken tills Viking Lines nybeställda fartyg med arbetsnamnet ”Viking ADCC” sätts in på samma rutt sommaren 2009.

Flytten av Rosella innebär en fördubblad kapacitet på rutten under sommarens högsäsong samt ett bredare restaurang-, nöjes- och shoppingutbud för passagerarna. Flytten betyder även förbättrad anslutningstrafik för kunder från Dalarna, Uppland, Södermanland, Västmanland och Gästrikland.

Rosella kan ta 1700 passagerare och har fler och mångsidigare allmänna utrymmen än Ålandsfärjan. Fartyget är snabbare och restiden förkortas till två timmar. Genom sin storlek erbjuder Rosella en lugnare och stabilare överfart året om i alla väderleksförhållanden.

Rosella kan ta 340 bilar vilket är en fördubbling av bilkapaciteten. Restaurangutbudet omfattar bland annat en buffetrestaurang med 250 platser med en separat à la carte-avdelning, ett Sea Side Café med 205 platser samt ett Street Café med traditionellt pubutbud samt sallader och smörgåsar. I taxfreebutiken utökas utbudet av livsmedelsprodukter. Underhållningsutbudet omfattar levande dansmusik i fartygets dansrestaurang, olika temaavgångar, bingo och andra tävlingar, artistbesök m m. Barnaktiviteter arrangeras varje dag under högsäsong. Trådlös internetanslutning finns i konferensavdelningen samt i både Sea Side Café och i Street Café.

Anledningen till flytten av Rosella är att det första av Viking Lines två nybeställda fartyg, Viking XPRS, sätts in på trafik mellan Helsingfors och Tallinn i slutet av april. Viking Line har även beställt ett nytt fartyg som är specialdesignat för just trafiken mellan Roslagen och Åland. Detta fartyg, med arbetsnamnet ”Viking ADCC” (All-Day Cruising & Commuting), sätts i trafik 2009. Under tiden tar alltså Rosella över.

Rosella byggdes från början speciellt för trafik mellan Stockholm och Åbo och fick sitt namn från Roslagen. Under flera år gick hon i kryssningstrafik under namnet ”Dancing Queen”.

– Efter flera år i Finska viken återkommer Rosella och ger oss större kapacitet på den alltmer populära rutten Kapellskär-Mariehamn, vilket är mycket glädjande. Hon kan ta dubbelt så många bussar och personbilar och till skillnad från Ålandsfärjan har hon ett stort sol- och aktivitetsdäck, större konferensavdelning och nattklubb. Våra passagerare får ett bättre och bredare utbud av mat, dryck, nöjen och shopping i väntan på vårt nya fartyg Viking ADCC, som just nu byggs på varv i Spanien och sätts i trafik 2009, säger Jan Kårström, vd för Viking Line Skandinavien.

Fartygsfakta M/S Rosella:
Antal bäddar: 1 184
Passagerarkapacitet: 1 700
Antal personbilar: 340
Antal lastbilar/bussar: 40
Längd: 136 m
Bredd: 24 m
Fart: 21 knop

Statens maritima museer gör nu en enkätundersökning för att få mer kunskap om hur sportdykningen i Stockholms län ser ut. Enkäten som finns tillgänglig på myndighetens webbsida ställer frågor om var sportdykare oftast dyker och vad det är som gör att vissa vrak är mer populära som dykobjekt än andra. Resultatet ska hjälpa arkeologerna att kunna förutse nedbrytningstakten för olika vrak.

Undersökningen är en del av ett större projekt med namnet MACHU (Managing Archaeological Heritage Underwater) där sju EU-länder deltar. Inom MACHU vill man utveckla tekniker och metoder för att lokalisera, undersöka och skydda kulturlämningar under vatten. Samtidigt vill man finna sätt att göra den delen av kulturarvet mer tillgänglig för medborgarna – exempelvis genom dykparker. Den svenska delen av projektet leds av Statens maritima museer och syftar till att utveckla en metod för att kunna förutse nedbrytningstakten för olika typer av vrak.

– Alla vrak på botten bryts ned förr eller senare. Hur fort det går beror på olika faktorer som samverkar. Att det är strömt där vraket ligger, att det är en populär ankringsplats eller en omfattande sjötrafik i närheten är exempel på vad som kan öka nedbrytningstakten, säger Göran Ekberg, arkeolog på Statens maritima museer och medarbetare i projektet.

Statens maritima museers marinarkeologer har redan en relativt god bild av i vilken omfattning exempelvis kabelnedläggningar och muddringar påverkar lämningar under vatten. Däremot saknas en generell kunskap om sportdykningens effekter.

– Enkäten ska hjälpa oss att få en uppfattning om dykfrekvensen i olika områden i Stockholms skärgård samt i vilka miljöer och på vilka typer av vrak som det är attraktivast att dyka på. Kunskapen om alla nedbrytande faktorer tillsammans göra det sen möjligt för oss att bedöma vilka vrak som löper hög risk att brytas ned snabbt, förklarar Göran Ekberg.

Med hjälp av enkäten hoppas de maritima museerna också kunna se hur stor kännedom som finns hos sportdykarna om den svenska fornlämningslagen och vad man generellt tycker om den.

Enkäten som fylls i anonymt finns nu på statens maritima museers webbplats www.maritima.se.
Den kan även nås via www.dykarna.nu, www.sportdykarna.se samt på Svenska Sportdykarförbundets sida www.ssdf.se under perioden 15 april–15 maj.

Förra säsongen åkte rekordmånga passagerare med på Stockholm Sightseeings turer. På grund av det enorma intresset körs fler turer än vanligt igång i början av april. – Det är jätteroligt att så många vill åka med oss. Vi har blivit fullkomligt nedringda av både turister och stockholmare som undrar när turerna kör igång, och till helgen smäller det, säger Carina Elgendahl, produktchef på Stockholm Sightseeing.

På lördag den 12 april börjar Stockholm Sightseeings guidade båtturer Under Stockholms broar och Djurgården runt köras. Det blir en extratidig säsongsstart som svar på ett rekordstort intresse. De senaste två åren har antalet passagerare som åker med Stockholm sightseeings båtar ökat med över 25 procent.

– Ökningen tror vi beror på vårt breda turprogram med en bra mix av historia, skärgård, stad, naturupplevelser och spänning. Dessutom fortsätter antalet utländska turister i Stockholm att öka och ryska och italienska besökare står för en stor andel av våra passagerare, säger Carina Elgendahl.

Under våren är det främst stockholmare och utländska turister som åker med på turerna, medan de svenska turisterna kommer framåt sommaren.

Från historielektioner till racing i skärgården
Turen Under Stockholms broar visar upp Stockholm från vattnet och innehåller historiska och nutida fakta om många av stadens kända byggnader.

På publikfavoriten Djurgården runt kör båten genom Stockholms nationalstadspark i Djurgårdsbrunnskanalen. Förinspelade guideröster med Hasse Alfredson och Pia Johansson berättar intressanta fakta och anekdoter i passagerarnas hörlurar. Specialguidningen för barn står Markoolio för.

Bland de övriga turerna finns allt från den vackert lugna morgonturen God morgon Stockholm till Skärgårdsracet, där passagerarna får uppleva Stockholms övärld i 26 knop.

Startdatum för Stockholm sightseeings övriga turer:
Nybrofärjan till Djurgården 26 april
Hop-on hop-off sightseeing 31 maj
Kungsholmen runt 31 maj
God morgon Stockholm 1 juni
Skärgårdsracet 22 juni

Mer information om avgångar och priser, samt broschyr finns på www.stockholmsightseeing.com

Kommentarer

Bashar 12:24:56 2008-06-05

Hej !

Jag undrade bara hur kan man hitta priser för stockholm sightseeing tur ??!

10 000 steg om dagen rekommenderas för att må bra. I Silvas produktserie exercise-4-life® finns redskapen som motiverar till att motionera mer. Nyheten ex3plus är en unik stegräknare som inte behöver sitta på höften och har ett effektivt sjudagarsminne som gör att man kan registrera sin träning vad gäller kaloriförbrukning, distans och hastighet.

Vardagsmotion är all rörelse och motion som enkelt kan utföras i vardagen, från promenaden till bussen till att klippa gräset. Rätt mängd vardagsmotion bygger upp en grundläggande kondition och styrka som krävs för mer planerade motionspass. Det rekommenderas att man går 10 000 steg om dagen för att må bra och uppnå god hälsa, då inkluderas även små ”hit-och-dit-steg” som när du lagar mat, går och hämtar kaffet på jobbet eller städar garaget.

– Alla steg du tar i vardagen räknas. Grunden i vårt koncept för vardagsmotion, exercise-4-life, är våra unika stegräknare som är ett mycket effektivt hjälpmedel för att hålla koll på hur mycket man rör sig dagligen och även för att uppnå sina mål. En hälsosam livsstil bygger på kontinuerlig motion och då räknas även stegen till exempelvis tvättstugan, säger Per Engman, Produktchef Silva Sweden.

ex3plus – stegräknare med ny teknologi
Den nya generationens stegräknare behöver man inte fästa på höften.
ex3plus avancerade treaxliga accelerometer känner av rörelser i tre plan vilket medför att den ger noggrant resultat hur man än bär den, i fickan, väskan eller runt halsen. ex3plus är utrustad med sju dagars separat minne och en stegbarometer som beräknar medelvärdet över sju dagar. ex3plus ger också information om antal steg, distans, kalorier och tid. Vid midnatt nollställs räknaren så att man på morgonen inte behöver tänka på att ställa om den. ex3plus väger endast 20 g.

Silvas stegräknare ex3plus kostar cirka 400 kronor finns att köpa i välsorterade sportbutiker.

Silva är världens ledande tillverkare av kompasser. Företaget grundades 1933, och byggdes kring en svensk uppfinning som resulterade i den världsunika kompassen med vätskefyllt kompasshus och Silvas 1-2-3 system. Idag har företaget en nettoomsättning på över 300 miljoner SEK och har cirka 250 anställda världen över.
Huvudkontoret ligger strax norr om Stockholm och ledande marknader är Europa och USA. Produktportföljen omfattar utöver kompasser och pedometrar även pannlampor, outdoorinstrument, kikare, professionella mätinstrument samt orienteringsutrustning. Sedan september 2006 ingår Silva i den finska Fiskarskoncernen och är därmed noterad på Helsingforsbörsen.

www.silva.se

Säsongens första Match racing-tävling, Ice Breaker i Långedrag 12-13 april, har ett sensationellt starkt startfält, världselitseglare från fyra nationer möts. Världsmästaren i Match racing, Ian Williams, världsfyran Björn Hansen, Staffan Lindberg, Johnnie Berntsson och flera nordiska elitseglare kommer. – Vi vill få en tuff träningstävling inför Match Cup Sweden och VM i Match racing och motståndet här är fantastiskt, säger brittiske världsmästaren Ian Williams.

Förklaringen till det superstarka startfältet i Ice Breaker är att det bara är tre månader kvar till den svenska världsmästerskapstävlingen Match Cup Sweden i Marstrand, som återuppstod i fjol med Brandspot och GKSS som arrangör. Marstrandsseglingen ingår i World Match Racing Tour och blev en stor succé, den helsvenska finalen gick till historien som den tuffaste någonsin – och med en svensk seglare som segrare, stockholmaren Björn Hansen.

Nu utmanar han och hans finländske teamkamrat i Alandia Sailing Team, Staffan Lindberg, britten Ian Williams, svenska toppseglarna Johnnie Berntsson, Mattias Rahm och nordisk seglarelit på Grade 3-tävlingen i Långedrag i helgen.

– Tävlingen har aldrig bjudit på bättre motstånd. Med en delvis ny besättning blir det här en perfekt uppladdning inför första deltävlingen på Touren i Brasilien i slutet av april. Målet är att få segla alla tävlingar på Världstouren i år, förklarar Björn Hansen, som utnämndes till Årets seglare i fjol för sin fjärdeplats på Touren och segern i Match Cup Sweden.

En som inte var helt nöjd med resultatet var britten Ian Williams, som inte blev riktigt vän med den snabba och lättmanövrerade båttypen DS37, men som trots sitt misslyckande i tävlingen vann världstouren och världsmästerskapet i Match racing.

– Nu ska vi lära oss båten och ta revansch i Match Cup Sweden, menar Ian Williams som också vill trimma in sin nya besättning inför årets världsmästerskap i Match Racing.

Som enda svenska kvinnliga seglare får Linda Rahm och Anna Kjellberg chansen att segla mot männen. Linda har klivit på damernas världsranking från en nionde till femte plats.

– Intresset är också rekordstort inför Match Cup Sweden, flera ur den absoluta världstoppen vill komma, så det kommer att bli en rekordtuff VM-tävling, berättar Erik Centerwall, GKSS.

Startlista Ice Breaker, Långedrag, 12-13 april

Deltagare
1. Ian Williams
2. Björn Hansen
3. Staffan Lindberg
4. Peter Wibroe
5. Johnie Berntsson
6. Mathias Lindeborg
7. John Bäck
8. Johan Qviberg
9. Linda Rahm
10. Mattias Rahm
11. Anna Kjellgren
12. Rickard Fornander

Reserver
1. Jenny Axhede
2. Victor Cukierman
3. Anton Johansson

www.matchcupsweden.com

Höj kunskapen om allemansrätten, säkra långsiktigt skydd av naturområden, samhällsplanera för ett aktivt friluftsliv inte minst bland barn och ungdomar och öka fysisk aktivitet på recept. Det är några av de förslag som Svenskt Friluftsliv föreslår i det friluftspolitiska programmet, Friluftslivet och samhället, som lämnas över till miljöministern Andreas Carlgren idag, onsdag 9 april.

– Skriften sammanfattar vad Sveriges ideella friluftsorganisationer vill att politiker ska göra för att bevara och framförallt utveckla friluftslivet i Sverige, säger Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

För att påverka regering och riksdag har Svenskt Friluftsliv utarbetat programmet Friluftslivet och samhället. Programmet slår fast att en långsiktigt framgångsrik friluftspolitik kräver en stark grund.

– Det vi vill är att det finns en friluftspolitik med tydliga visioner och mål, ändamålsenlig lagstiftning och infrastruktur samt självklart ekonomiska resurser och en lämplig organisation av samhällets resurser, fortsätter Ulf Silvander.

Hela det friluftspolitiska programmet går att ladda ner på www.svensktfriluftsliv.se
(under forskning/rapporter)

Fakta om Svenskt Friluftsliv (www.svensktfriluftsliv.se)
Svenskt Friluftsliv är talesman för de ideella friluftsorganisationerna i Sverige. Svenskt Friluftsliv jobbar för att bevara och utveckla förutsättningarna för ett aktivt friluftsliv och värna allemansrätten. Målet är att människor i Sverige ska ha möjlighet att utöva ett aktivt friluftsliv – idag och i framtiden.
Svenskt Friluftsliv har 21 medlemsorganisationer: Cykelfrämjandet, Friluftsfrämjandet, Korpen, Riksförbundet Hälsofrämjandet, Riksförbundet Sveriges 4H, Sportfiskarna, Svenska Brukshundsklubben, Svenska Båtunionen, Svenska Cykelsällskapet, Svenska Folksportförbundet, Svenska Frisksportförbundet, Svenska Gång- och Vandrarförbundet, Svenska Jägareförbundet, Svenska Kennelklubben, Svenska Kryssarklubben, Svenska Livräddningssällskapet, Svenska Orienteringsförbundet, Svenska Scoutrådet och Svenska Turistföreningen, Svenska Klätterförbundet, Svenska Kanotförbundet

Svenska Kryssarklubben, Båttekniska Nämnden (BTN) vill uppmana alla som har en båt med dieselmotor att i år, extra noggrant kontrollera innehållet i sin bränsletank och filter. Anledningen till detta är att oljebolagen tilläts att fr.o.m. 1 augusti 2006 tillsätta max 5% biologiska oljor (FAME = fettsyrametylester) i dieselbränslet. FAME inblandningen innebär en klart ökad risk för att klumpar bildas till följd av tillväxt av s.k. mikrober/bakterier. Oljebolagen skriver själva att denna risk för klumpbildning är störst vid marin användning.

Än viktigare nu att underhålla bränslesystemet i och med FAME-dieseln
”Maskin/Propellerhaveri” (=ingen framdrift/motorstopp av div. orsaker) är den klart vanligaste orsaken till att Sjöräddningen rycker ut. Statistiken för 2007 angav hela 224 fall av just detta. Vi vet också sedan tidigare att ”skit i bränslet” representerar ett stort antal av motorstoppen. Motorstopp till följd av bränslestopp finns med i de 224 fallen, men däremot inte stopp p.g.a. bränslebrist dvs. tom tank (14 fall). Vi vet också att det slarvas en hel del med bränslesystemets underhåll i båtar. Marginalerna för slarv är betydligt mindre med nya FAME-dieseln.

Vad säger Svenska petroleuminstitutet (SPI)?
I och med att den nya FAME dieseln är betydligt känsligare för uppkomst av mikrober så rekommenderar SPI nu att man ska tömma sin dieseltank på hösten. Man har tagit fram en folder som kan hämtas på; www.spi.se Det framgår dock inte i foldern hur tömning av dieseltankar ska gå till rent logistiskt/praktiskt. Detta handlar kanske om upp till 75 000 båtar som ska dräneras på ”gammalt” bränsle på alla marinor och båtklubbar.

Miljön allt viktigare
Kryssarklubben önskar definitivt inte en utveckling där massor av båtägare häller i miljöfarliga biocider i bränslet (t.ex. Grota Mar m.m.). Dessa biocider är mycket giftiga och en sådan utveckling bidrar sannolikt inte till någon miljövinst totalt sett med den delvis förnybara FAME-dieseln.
Under sommaren 2007 har vissa sjömackar haft FAME inblandning och andra inte. Statoils sjömackar i stockholmsområdet har t.ex. inte haft FAME inblandning och inte heller OKQ8 på sina renodlade sjömackar. Bilden om vilka bolag som har haft FAME inblandning eller inte är lite oklar. På vanliga bensinstationer där båtägare kan handla diesel i dunk där har man garanterat haft 5% FAME i dieseln under 2007.
Troligen kommer all diesel framgent att ha FAME inblandning av miljöskäl. Möjligen kommer syntetisk diesel också att finnas tillgänglig inom en inte alltför avlägsen framtid.

Räkna alltid med lite vatten i tanken
SPI anger att ”så länge som det inte finns vatten i en dieseltank så är det inga problem att förvara FAME-dieseln upp till ett år”.
Problemet för oss båtägare är att man alltid måste räkna med att det finns viss mängd kondensvatten i en dieseltank. Kondensvatten är nästintill ofrånkomligt beroende på temperaturväxlingar och därav kondensering av luftfuktigheten inne i tanken. Dessutom är det liten eller ingen omsättning alls under stor del av året i en fritidsbåt vilket förvärrar.

Mikrober bildar klumpar
Det som gör detta extra allvarligt är att den mängd mikrober som bildats i vissa fall har varit så ”geggiga” att det t.o.m. har satt stopp i det sugrör som finns inne i tanken. Föroreningarna har alltså proppat igen och därmed inte ens nått vattenavskiljare och filter. Vid båtanvändning i lugnt väder kan utfällningarna ligga på tankbotten i åratal, men vid svall eller sjögång blandas tankinnehållet om och utfällningarna kan stoppa bränsletillförseln.

Hur kan man då skydda sig?
Båttekniska Nämnden BTN anser att den nya dieseln med FAME är ett allvarligt säkerhetsproblem såvida man inte har full kontroll på hela bränslesystemet. BTN rekommenderar följande åtgärder (förutom normala filterbyten och rengöring/kontroll av vattenavskiljare):

– Se till att bränsletanken kan inspekteras invändigt och rensugas (på lägsta punkten där slam samlas) genom inspektionsluckan eller via hålet för nivågivaren.
– Sug ur bottenslam med en Oljesug (Bild 2) vår och höst .
– Kan man inte komma åt att inspektera eller suga ur bottenslam så måste tanken göras om. Dieseltankar ska vara byggda så att de kan inspekteras, det har gällt i många år. Skvalpskott ska även ha öppningar i nederkant.
– Dieseltanken bör helst ha en bottenavtappning på lägsta punkten om möjligt. Som alternativ kan ett fast sugrör på lägsta punkten monteras vid ombyggnad. Ett alternativt sätt att slippa dränera tanken varje höst och vinterförvara bränslet (i tät behållare på säker plats), kan vara att blockera tankventilationen helt under vinterförvaringen. En enkel ”Slangtång” som gör att man klämmer till om ventilationsslangen eller att montera en ”Ballofix”/kulventil på ventilationsslangen kan vara lösningen som förhindrar att fuktig luft kommer in i tanken. Man får dock inte glömma att återställa ventilationen på våren.

Bilden visar tankföroreningarna i en Dehler 34 som nylevererades december 2006. Det fanns ytterst lite kondensvatten i form av ett fåtal vattendroppar i tanken.

Stefan Kindeborg
ordf. SXK Båttekniska Nämnden

Kommentarer

Leif Ahrgren 22:54:18 2008-06-01

Varning! Tillslut INTE tanventilationen uder vintern.När överstående luft kyls under vintern kommer den att minska i volym. Undertrycket kan bli så stort att tanken mer eller mindre imploderar, dvs sjunker ihop och totalförstörs.
Mvh/Leif Ahrgren

Kjell Vågfelt 15:02:06 2009-08-08

Jag har haft stora problem med mikrober i tanken i sommar. Motorn går en timma, sedan stannar den. Får den vila några timmar så går den sen en timma till. Bränslefiltren var rena, men silen i tanken var igensatt av svart geggigt slem. Jag har gjort rent, men problemen kvarstår. Troligen är det en propp någonstans i den 5 m långa ledningen från tanken till motorn.

Jag hade inte hört talas om detta (välkända?) problem, men nu verkar det vara allmänt känt. Jag har tvärtom tidigare fyllt upp tanken med diesel på hösten för att motverka kondens. Gissa om mikroberna har trivts i min tank…

Vid årets Båtriksdag, som hölls i Stockholm 5–6 april, valdes en delvis ny styrelse. Göran Andersson fortsätter som ordförande (tidigare vald) medan ett par ordinarie ledamöter kom in via nyval.

På Båtriksdagen antogs bland annat ett uttalande om regeringens förslag till nya regler för obligatoriskt förarintyg, så kallat båtkörkort.

Främre raden, fr. v.: Kent Danielsson, Leif Stenlund, Denis Helin, Göran Andersson (ordförande), Carsten Syverstad, Martin Nordström, Sten Olsson. Stående fr. v.: Carl R Hellström, Tommy Engvall, Bengt Gärde, Lars Afzelius.

Båtriksdagen 2008 gjorde ett uttalande om de kommnande reglerna för ett eventuellt båtförarintyg:

Regeringens förslag stämmer med båtfolkets åsikt

Svenska Båtunionen, församlad till Båtriksdag i Stockholm 5-6 april, noterar med tillfredsställelse att regeringen har lagt fram ett förslag om obligatoriskt förarbevis för fritidsbåtar, så kallat båtkörkort.

– Detta är nästan helt i linje med vad Svenska Båtunionen sedan lång tid har arbetet för, säger Göran Andersson, ordförande för Svenska Båtunionen.

– Vi ser denna åtgärd som mycket betydelsefull för att höja sjösäkerheten. Detta kombinerat med att staten tar sitt ansvar för infrastrukturen på sjön genom att hålla huvudfarleder även för fritidsbåtar samt nysjömäta och agera för en ökad sjösäkerhet är något som vi välkomnar. Vi ser fram emot remissförfarandet, då vi har möjlighet att lägga fram våra detaljerade synpunkter.

– Vi förutsätter att de närmare 400 000 personer som redan har förarintyg kan fortsätta använda detta i kombination med giltig legitimation. Detta för att få en så smidig övergång som möjligt med så liten administration som möjligt.

Svenska Båtunionen är riksorganisation för 157 000 fritidsbåtsägare i Sverige och en av Europas största båtorganisationer. Svenska Båtunionen organiserar närmare 900 lokala båtklubbar genom regionala båtförbund.

Stockholm 20080405
För ytterligare information:
Göran Andersson, tfn 0730-44 09 44

Kommentarer

Erik Bohlin 17:04:57 2008-04-09

Märkligt att fortfarande se elva mer eller mindre skäggiga gubbar i SBU:s styrelse. Tur att inte media bryr sig om att kritisera den katastrofala bristen på jämställdhet. Båtlivet berör ju till 50% kvinnor. Jag vet ju att de kvinnor som försökt ta sig in i "gubbstrukturen" har misslyckats och besvikna dragit sig tillbaka.
Först när alla ombord i en båtägande familj känner att Svenska Båtunionen är en viktig organisation för svenskt båtliv när man lämnar bryggan, då har man nått ett viktigt mål. Om några veckor börjar båtfolket lämna bryggan och ser inga andra hinder än dem man själv kan lösa. Svenska Båtunionen vet många inte ens att den finns. Då och då får dom dock en mycket trevlig tidning hem i brevlådan. Den heter Båtliv. Den har en "viss" anknytning till Svenska Båtunionen i form av ett märke på förstasidan och får ett visst ekonomiskt stöd från SBU.
Detta säger "en av de gamla", som gärna vill retas.
Erik Bohlin

Tävlingen ”Vinn en Göta kanalresa med din båt” är nu avgjord. Bland 115 inkomna svar har följande vinnare utsetts bland de rätta svaren. Båtliv och Göta kanal gratulerar vinnarna!

1:a pris
En resa på Göta kanal, Mem-Sjötorp, ToR med egen båt
Vinnare: Bo Svensson, Lidköping
Motivering: ”På Göta kanal finns gemytet, lugnet och friden, något vi alla behöver nu för tiden”

2:a – 5:e pris
Boken ”Göta kanal – den blå vattenvägen genom Sverige”
Vinnare:
Carola Granberg, Västerås
Susanne Sillerström, Sundsvall
Bertil Johansson, Västerås
Daniel Nydegger, Hjälteby

Rätt svar:
1. Göta kanal Express är en 3-dagarsresa mellan Mem och Sjötorp på för- och eftersäsong.
2. Fem gästhamnar i Göta kanal har trådlöst internet
3. Göta kanal invigdes år 1832.

www.gotakanal.se

Regeringen klargjorde 3 april sin åsikt om reglera för det kommande båtförarintyget (Båtkörkortet). Enligt infrastrukturminister Åsa Torstensson blir de nya reglerna så här.

Tre olika behörighetsbevis föreslås införas:

1. Obligatoriskt behörighetsbevis ska gälla för båtar vars skrovs längd är minst 10 meter eller som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 15 knop. Krav på behörighetsbevis för fritidsbåt ska inte gälla personer som vid lagens ikraftträdande fyllt 55 år eller för permanent boende på öar utan bro- och bilfärjeförbindelser.

2. Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsskepp (längd minst 12 m/bredd minst 4 meter). Detta motsvarar dagens behörighetsbevis för skepp, den s.k. skepparexamen.

3. Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsfartyg ska gälla för båtar som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 30 knop.

Innehav av behörighetsbevis kommer att krävas från 1 april 2011. Ambitionen är att reglerna om godkännande av utbildare, utväxling av befintliga bevis ska träda i kraft under 2009.

Regeringen arbetar nu med de sista justeringarna i lagtexten och planerar att skicka ut en departementspromemoria på remiss inom kort.

Halmstads Marinfestival erbjuder även i år möjligheten att boka seglatser via vår hemsida www.halmstad.se . Ett smidigt sätt att försäkra sig om en plats på de fina traditionsfartygens turer på vattnet utanför Halmstad.

Halmstads Marinfestival fyller fyra år i år! 17-20/7 firar vi med fyra festivaldagar fyllda med marina aktiviteter, seglatser, mat & dryck, artister m m. Ett tjugotal traditionsfartyg är på väg mot Halmstad i år också. Onlinebokningen för seglatserna öppnas för bokning på vår hemsida idag. Via www.halmstad.se når man enkelt bokningen.

De fartyg som är kontrakterade kommer bl a från Danmark, Holland, Tyskland och Sverige. En del är gamla vänner som kommer igen, några är nya. Exempelvis är Störtebeker , en bark från Tyskland en ny skönhet. Så är även Christine af Bro , Kristinehamns stolthet som fraktas hit från Vänern, en nutida bojort, sjösatt 2002.

Tillgängligheten ökar
En annan nyhet för i år är att vi lyckats få hit Kvartsita, vi kan i år skryta om att både festivalområdet OCH seglatserna är tillgängligt för alla. Detta handikappanpassade tvåmastade skolskepp från Bohuslän, gör det möjligt för funktionshindrade att segla ut i Kattegatt.

Flyg en tur
Vill man inte segla utan hellre ge sig upp i det blå så kan vi presentera ett sjöflygplan som kommer att starta och landa på Nissan. Halmstad Hamn och Stuveribolag fyller 100 år och guidade turer med dubbeldäckare till vår idag moderna handelshamn kommer att köras under festivalen. En utställning i Kajskjulet kommer att visa vår hamns historia.

www.halmstad.se

Som det första kajakföretaget i världen inför nu Point 65 ett pantsystem för sina kajaker. Det innebär att kunden får 500 kronor i pant när han eller hon lämnar in sin gamla kajak. Kajaken tas omhand av SRV återvinning, som Point 65 slutit avtal med. – Pantsystemet är en viktig del i vårt miljöprogram. Vi börjar i Sverige i år och kommer att utvidga till övriga Skandinavien och så småningom till alla de 22 länder där våra kajaker säljs, säger Richard Öhman, grundare av Point 65.

Svenska Point 65 är det ledande kajakföretaget i Nordeuropa. Nu blir företaget även föregångare i världen när det gäller miljöansvar, då pantsystemet för kajaker blir det första någonsin i sitt slag.

– Som utvecklare och tillverkare av kajaker jobbar vi hela tiden nära naturen. Därför känns det naturligt med denna långsiktiga satsning att ta vårt miljöansvar och ta hand om gamla och utrangerade kajaker, inte minst då vi växer snabbt och numera säljer en väldig massa kajaker, säger Richard Öhman.

Det företag som fått i uppdrag av Point 65 att återvinna de utrangerade kajakerna är SRV återvinning som ägs av kommunerna Botkyrka, Haninge, Huddinge, Nynäshamn och Salem. Kajakerna kommer att fraktas till SRV:s återvinningsanläggning i Gladökvarn där de omvandlas till bränslefraktion.

De kajaker som ska ”pantas” lämnas in hos Point 65:s lager i Tomteboda, Solna. Alla Point 65-kunder som lämnar in sina kajaker får, förutom att kajaken kostnadsfritt tas omhand på ett miljöriktigt sätt, även ett presentkort värt 500 kronor att nyttja vid köp av nästa kajak. Avtalet gäller för kajaker köpta 2005 eller senare och där garantiformuläret fyllts i och registrerats.

Enligt Naturvårdsverkets utredning “Genomförande av EUs utsläppstakdirektiv – en lägesrapport för Sverige 2006” uppgår mängden utsläpp av växthusgaser från fritidsbåtar till över 7 500 ton per år. De 430 000 fritidsbåtarna i Sverige förbrukar mer än 100 000 kubik – alltså en miljard liter – bränsle varje år.

www.point65.se

Grand Hôtel har utökat sitt konferensutbud genom ett nära samarbete med exklusiva båten SeaLounge. Båten sjösattes förra veckan och ligger nu vid Skeppsbron nedanför Kungliga Slottet. Från och med idag kan Grand Hôtel nu erbjuda en unik plats för heldagsmöten till havs.

SeaLounge är ett spännande komplement med många möjligheter till Grand Hôtels rum för möten och fester. Den gemensamma satsningen går under namnet SeaLounge Grand Hôtel Stockholm. Från och med idag, den första april, erbjuder Grand Hôtel ett nytt och unikt forum för konferenser med SeaLounge Grand Hôtel Stockholm.

Det är en utmärkt plats för möten, upplevelser och rekreation ute till havs med förstklassig mat, dryck och bemanning ombord.

Stockholmsarkitekten Pontus Lomar svarar för den nya designen av högklassiga SeaLounge Grand Hôtel Stockholm.

Lomar Arkitekter har skapat en tydligare loungekänsla och gett utomhusbaren på övre däck en varmare inramning. Den flytande loungen är utformad för att erbjuda maximal komfort och funktion oavsett om det är för en konferens, lunch, affärsmiddag eller fest. Ombord finns modern, trådlös konferensteknik, lounge, cocktailbar, utomhus-jacuzzi, inglasad bastu och utomhusbarbeque. Båten kan ta upp till 30 mat- och konferensgäster eller 44 gäster till fest och mingel.

– Med tanke på den ökande efterfrågan på konferenslokaler känns det fantastiskt att ligga i framkant vad gäller nya mötesplaster. Med SeaLounge Grand Hôtel Stockholm kan vi erbjuda en helt unik konferensupplevelse till havs, säger Nils Axing vd på Grand Hôtel.

Förutom mötesytor och middagslokal kan båten även arrenderas som festvåning. Den flytande loungen bjuder på kulinariska läckerheter från Grand Hôtels kök, som kökschefen Peter Frohm står bakom. Mötet eller middagen kan efterföljas med ett bastubad och dopp i havet i den rofyllda skärgårdsmiljön eller med en avslappnad cocktail i utomhus-jacuzzin.

SeaLounge Grand Hôtel Stockholm avgår från Skeppsbron nedanför Kungliga Slottet, mittemot Grand Hôtel, och tar gästerna till olika platser i Stockholms skärgård eller Mälaren efter önskemål. Till sommaren kan Grand Hôtel också erbjuda hotellets gäster, turister och allmänheten möjligheten att köpa biljetter till fasta turer med SeaLounge Grand Hôtel Stockholm.

– Vi arbetar ständigt med att utveckla vårt erbjudande av förstklassiga upplevelser. Därför blir samarbetet med SeaLounge Grand Hôtel Stockholm ett utmärkt komplement till vårt befintliga erbjudande, avslutar Nils Axing vd på Grand Hôtel.

www.grandhotel.se

Racerbåtesset Jonas Andersson lyckades med vad han själv knappast trodde var sant. Han vann i lördags sin första pole position och fick därför starta först. Vid starten rykte tvåan Thani Al Qamzi snabbt förbi, och det blev ett tätt race där Jonas bakom sig hela tiden var förföljd av Jay Price med flera. På 30:e varvet fick ledande Thani motorhaveri och Jonas gick upp i ledningen som han höll trots stundtals hård anstormning bakifrån. Jonas Andersson tog Formel 1 segern i Qatar!

Det var ett oerhört tufft och krävande race och blott hälften av deltagarna kom i mål. Det är tio år sedan en svensk vann ett Formel 1 lopp, då var det Göran Karlöf som vann i Tammerfors.

Jonas Andersson visade ifjol att han var mycket snabb, men han hade problem med motorerna som han pinade för hårt och han hade bara ett par målgångar. När han kom i mål då blev det placeringar på podiet. Ambitionen i år var att ta sig till mål och samla VM-poäng. Nu tog han maxpoäng direkt!

Ur svensk synpunkt blev det här en super fullträff. Jonas Andersson vann racet, tvåa blev Qatar teamets Jay Price och där är svensken Pelle Larsson manager för teamet. Dessutom blev Jonas Andersson eget team, F1 Team Sweden, bästa team med alla tre båtarna i mål på poängplats.

– Nu har svensk båtsport fått en verklig stjärna för ungdomarna att se upp till. Vi hoppas att detta gör att vår stora ungdomssatsning får verkligt stort genomslag så att vi får många fler som vill köra racerbåt och kanske att vi kan köra ett eget Formel 1 lopp i Sverige inom 3-4 år, säger förbundsordföranden Christer Gustafsson.

Resultat Formel 1 Doha, Qatar 29/4 2008
1) Jonas Andersson, Sverige, 48 varv
2) Jay Price, Qatar, 48 v, + 1,76
3) David Trask, Australien, +18,20
4) Sami Seliö, Finland, + 23,25
5) Guido Cappellini, Italien, + 15,51 (-1 varv för påkörd boj)
6) Uvis Slaktaris, Lettland, – 2 varv
7) Philippe Chiappe, Frankrike, – 3 varv
8) Stan Kourtsenovsky, Ryssland, – 3 varv
9) Philippe Tourre, Frankrike, – 3 varv
10) Massimo Roggiero, Italien, – 3 varv

Nästa Formel 1 race: 4-6/5 Portimao, Portugal

www.svera.org

Visit Skärgården, som presenterade sig med ett jättelikt sjökort på båtmässan Allt för sjön i Stockholm, håller på med vårförberedelserna. Snart flyttar organisationen in i Celsinghuset på Strandvägen i huvudstaden.

Många nya, spännande aktiviteter är planerade. Läs mer på deras hemsida.

www.oppenskargard.se

Sail Racing lanserar Limited Edition, ett antal produkter i begränsad upplaga. Produkterna i Limited Edition är tillverkade i lätta och smidiga material med funktionella egenskaper som vattentäthet, vindtäthet och andningsförmåga. Varje enskild produkt finns tillverkad endast i vitt i en upplaga om 100 st och säljs exklusivt på den svenska marknaden hos 15 utvalda återförsäljare. www.sailracing.se

Som första billeverantör i Sverige inför Toyota i april 2008 en energideklaration av alla nya Toyota-bilar. Deklarationen, som helt följer det förslag som Konsumentverket har tagit fram, ska göra det lättare för bilköparna att göra ett miljöriktigt val. Hittills har inga båtföretag gjort något liknande, men det kanske är på väg.

Toyotas energideklaration påminner om den märkning som sedan flera år tillbaka används för bland annat vitvaror. En skala mellan A och G visar på ett pedagogiskt sätt hur energi­effektiv bilen är, det vill säga hur mycket koldioxid (CO2) som bilen släpper ut per kilometer. ”A” är bäst, med ett koldioxidutsläpp under 100 g/km.

Från april ska den nya energideklarationen finnas på informationsskyltarna vid alla nya bilar hos Toyotas återförsäljare. Successivt kommer den också att finnas i allt broschyrmaterial.

– Vi vill på ett tydligt sätt visa hur mycket koldioxid våra bilmodeller med olika motoralternativ släpper ut. Därigenom hoppas vi kunna påverka bilköparna att göra ett så energieffektivt val som möjligt, säger Hans-Eric Almebäck som är vd för Toyota Sweden AB. Det handlar inte om att till varje pris välja en liten bil, utan om att fatta ett medvetet beslut om vilken bil man ska köpa oavsett storleksklass.

Toyota i Sverige har miljödeklarerat sin bilar sedan 15 år tillbaka. Hittills har det dock inte gått att på ett tillräckligt enkelt och tydligt sätt se hur energieffektiv en speciell bilmodell är.

– Det förslag som Konsumentverket har tagit fram är mycket bra och kommer förhoppnings­vis att införas mer allmänt i bilhandeln 2009 eller 2010. Vi vill inte vänta så länge. Det är en så angelägen fråga att vi har beslutat att börja redan nu, säger Hans-Eric Almebäck. Det ligger också helt i linje med de tydliga mål som vi satte upp i fjol för våra återförsäljare om att sänka de genomsnittliga koldioxidutsläppen för nybilsförsäljningen.

– Konsumenterna kommer i slutänden att tjäna på att välja en så energieffektiv bil som möjligt inom respektive storleksklass. Eftersom samtliga bränslepriser lär fortsätta att stiga, kommer energieffektiva bilar absolut att ha ett högre andrahandsvärde. Då är den miljö­märkning som vi nu inför till mycket god hjälp när man köper ny bil.

Det svenska företaget Ekomarine, som bland annat Östersjöstiftelsen står bakom, ser en ökad efterfrågan på giftfri båtbottenfärg. På kort tid har företaget lyckats nå ut till dubbelt så många återförsäljare som planerat med sin nya giftfria bottenfärg Neptune Formula.

– Den senaste tidens fokus på giftig bottenfärg i Östersjön har gjort att många fritidsbåtsägare efterfrågar giftfria alternativ som också fungerar som ett skydd mot beväxning, såsom havstulpaner och annan påväxt, säger Claes Tarras Ericsson, VD på Ekomarine.
– För första gången kan nu återförsäljarna erbjuda kunderna ett miljösäkert alternativ, säger Claes. Den största anledningen till att så många återförsäljare är intresserade är att båtägare själva frågat efter miljöalternativ hos handlarna.
Totalt finns färgen Neptune Formula hos 40 återförsäljare längs Ostkusten i stället för 20 som var målet för året. Intresserade båtägare som vill använda Neptune Formula har också hört av sig från Västkusten och från Danmark och Norge, trots att garantin inte gäller där i år.
Ekomarines färg Neptune Formula är inte giftig, utan har i stället en biologisk effekt. Bakom företaget står bland annat Östersjöstiftelsen samt Allba Invest AB. Färgen har utvecklats i samarbete med Tjärnö marinbiologiska laboratorium i Bohuslän samt Ytkemiska Institutet. Färgen bygger på Ekomarines patent i Sverige samt internationellt i bland annat USA och EU.

www.neptuneformula.com

För första gången någonsin startar nu Jonas Andersson i pole position i Formel 1. Han fick till en riktig fullträff i sin avgörande körning och utklassade sina konkurenter fullständigt.

Jonas var näst snabbast av alla under det fria tidsträningspasset. När sedan det blev
officiell tidsträning höjdes tempot betydligt, Jonas kapade nästan 1,5 sekund men åkte
ändå ner en placering.

Till det andra och avslutande tidsträningen blev det blåsigt och ingen lyckades förbättrea sina tider.

Helt avgörande är sedan resultaten under Shot out varven, som de sex främsta får köra helt ensamma på banan. Det var blåsigt, men Jonas hade duktigt flyt med både körningen och med vågorna. Han körde in på särklassigt snabbaste tid. Utklassade världsmästaren Seliö, flerfaldige världsmästaren Cappellini och Qatars hemmaförare Price med 1,4 sekunder.

Nu satsar Jonas helt klart på att få en topplacering också i racet. Han går igenom ekipaget på nytt och sätter på en ny motor, berättar han glädjestrålande från Doha, Qatar.

Formel 1 GP tävlingen i Doha, startade kl 16.00 på lördagen. Resultat se www.svera.org

Officella slutresultat från Shot out, tidsträning Formel 1, Doha, Qatar

1 14 ANDERSSON Jonas SWE F1 Team Sweden 43.64 – 150.14 km/tim
2 5 AL QAMZI Thani UAE Team Abu Dhabi 44.08 +0.44
3 1 SELIO Sami FIN Woodstock Red Devil Racing 45.04 +1.40
4 74 CAPPELLINI Guido ITA Tamoil F1 45.11 +1.47
5 11 PRICE Jay USA F1 Qatar Team 45.13 +1.49
6 2 ROGGIERO Massimo ITA Woodstock Red Devil Racing 47.13 +3.49

www.svera.org

Den 19-20 april finns några av nordens bästa seglare på plats för att göra upp i kappsegling på historiskt seglarvatten – det var här, på Stenungsbaden Yacht Club som den svenska America’s Cup-satsningen en gång planerades. I april däremot är det båtar i klassen CB66 och C55 som kommer att drabba samman i en tuff kamp. I samband med tävlingen ges även allmänheten chans att provsegla båtarna tillsammans med besättningarna.

Tävlingen som pågår under helgen 19-20 april är ett samarbete mellan Stenungsbaden Yacht Club och Stenungssunds Segelsällskap. Under helgen kommer sundet mellan Stenungsön och Stenungssund att vara fullt av segelbåtar.

– Segling är något vi verkligen brinner för, och det är ju fantastiskt när man kan vara med och arrangera tävlingar som avgörs precis utanför våra bryggor. Som Yacht Club är det en självklarhet för oss att vara delaktiga i att främja segelklimatet, säger Karin Åkerman, marknadschef, Stenungsbaden Yacht Club.

Tävlingarna avslutas de båda dagarna med prisutdelningar och diskussioner på Kookaburra, Stenungsbadens restaurang, döpt efter finalbåten i America’s Cup 1987. Under lördagen kommer det även att organiseras ett seglingsseminarium där världens två största segelmakare, Quantum och North Sails svarar på frågor och ger information om segling och segelmakeri. Helgen avslutas slutligen med International One Meters, en tävling med radiostyrda båtar i enmetersklassen.

– Det här är ett perfekt arrangemang eftersom den sätter seglarna i fokus, säger Stefan Blom, projektledare för tävlingen. Vi vill gärna göra segling till en mer publik sport samtidigt som vi vill öka kunskapen om tävlingar, material och klasser hos allmänheten.

Snabba, moderna seglare
Båtarna som deltar i regattan är av modell CB66 och C55. CB66 är en ny typ av båt som riktar sig till de alla som är förtjusta i fart, spänning och snabba kast. Det är en snabb och modern kölbåt med mycket jollekänsla. C55 är en båt konstruerad av Pelle Petterson och som snabbt blivit populär bl.a. genom att det är en av Svenska Seglarförbundet rekommenderad kölbåt för ungdomssegling och klubbåt.

– För Stenungsunds Segelsällskap är detta en perfekt inledning av säsongen för kölbåtar som en tidig försmak på vattnen inför årets Tjörn Runt. Vi hoppas på en härlig säsong som även kommer att omfatta ett SM i H-båt i juni månad, säger Lars Berglund, ordförande i Stenungsunds segelsällskap.

Stenungsbaden Yacht Club har en gedigen maritim historia och en självklar koppling till seglingsvärlden. Det var här som den svenska America’s Cup satsningen inleddes, planerades strukturerades. Gurra Krantz, skeppare på den svenska utmanarbåten 1992, bodde på Stenungsbaden Yacht Club, rum 125, under 14 månader när satsningen planerades.