Bohusbanken har tecknat ett treårigt samarbetsavtal med GKSS för att stärka segelsällskapets juniorverksamhet. Mer än 800 barn och ungdomar deltar i klubbens aktiviteter varje säsong och de får nu en stabil grund för utbildning, träning och tävling.

– Bohusbanken är en lokal bank, som vill verka lokalt, säger Bertil Fröberg, chef i västra regionen av Danske Bank, som Bohusbanken är en del av.

– Vi sympatiserar starkt med GKSS ungdomsarbete och har ambitionen att engagera oss långsiktigt för seglarungdomarna både på bredden och i toppen.

GKSS har nu fått nya förutsättningar att utbilda sina instruktörer, rusta upp ungdomarnas lokaler och köpa in nödvändig utrustning. Dessutom skapas ett årligt stipendium: Bohusbankens stipendium till Årets Junior.

GKSS är en av Sveriges största idrottsföreningar med 4 200 medlemmar och har fostrat många framgångsrika seglare. Åtta av de tolv som ingår i det svenska seglingslandslaget och som slåss om att få representera Sverige i OS nästa år kommer från GKSS.

– GKSS står för starka värden som kompetens, utmaning och tävlingslust, värden som vi i Bohusbanken delar. Två exceptionellt framgångsrika organisationer kan nu samarbeta, och det uppskattar vi, säger Bertil Fröberg.

Bohusbanken har för sjätte året i rad de mest nöjda kunderna, både på privat- och företagsmarknaden, och dessutom de mest nöjda medarbetarna och den största tillväxten jämfört med övriga svenska fullservicebanker.

– Våra ungdomar har stora förväntningar på samarbetet, säger Peter Klock, VD för GKSS, och vi är stolta över att Bohusbanken ser GKSS alla fördelar.

Info www.gkss.se

1991 upphörde båtindustrin på Finnboda. Det markerade slutet på en varvsindustri som startade 1774 med en fabrik för tjärtillverkning. Under mer än 100 år var Finnboda en av Stockholms största och betydelsefulla arbetsplatser. Idag byggs bostäder på området. Historien om Finnboda varv från beckbruk via varv till bostäder berättas i en utställning som startar på lördag.

Bakom utställningen står Eliane Högberg och Johan Högberg vars farfar, respektive farbror arbetade som VD för Rederi Svea som ägde Finnboda varv.
– Utställningen beskriver Finnboda varvs historia från 1774 då det tillverkades tjära vid en fabrik här via varvstiden och tiden därefter med konstnärsateljéer och rejvpartyn, berättar Eliane Högberg. Mest handlar det dock om varvet.

Varvet var under en tid Sveriges största och i slutet av 1800-talet jobbade 700 personer vid varvet. Idag har varvsområdet omvandlats till bostadsområde men pirer, en byggkran, en svets- och en maskinhall tillsammans med stapelbädden påminner om den gamla tiden.

Utställningen pågår till den sista maj men både Eliane Högberg och Johan Högberg hoppas att utställningen kan permanentas.
– Det är viktigt att aldrig glömma sin historia, menar Eliane Högberg. Varvet var och är en betydelsefull del av Stockholms kulturhistoria.
Finansieringen har säkerställts genom Högbergsfonderna, Länsstyrelsen i Stockholms län, Sjöhistoriska muséet och Swedbank. Utställningen visas i möbelbutiken Fogias lokaler (f.d. Maskinverkstaden) på Finnboda varvsväg.

Namnet Finnboda har enligt uppgift sitt namn från att platsen fungerade som hamn för så kallade finnskutor. Redan på 1700-talet fanns ett beckbruk på platsen och från 1805 ett torp men namnet Finnboda.

1874 köptes Finnboda av Berglunds mekaniska verkstad på västra sidan av Södermalm och ett av landets viktigaste skeppsvarv. Varvet utvecklades till ett av landets största.

1916 köptes Finnboda Slip av Stockholms Rederi AB Svea och ombildades till AB Finnboda Varf. Rederi AB Svea byggde ut och moderniserade varvet med nya stapelbäddar och en maskinverkstad med järnvägsförbindelser.

1917 stod nya arbetarbostäder färdiga på Finnbodaberget.

1930-talet var en lönsam period för Finnboda bl.a. därför att man började använda den nya gassvetsningstekniken.

1940 uppfördes varvets första svetshall och kajerna moderniserades, nya elektriska kranar inköptes och matsalar och personalutrymmen togs i bruk.

I slutet av 1950-talet genomfördes en ny moderniseringsetapp för att bygga fartyg upp till 13 000 dödviktston. Två stora kranar införskaffades och en ny svetshall uppfördes. Ett antal lastfartyg samt passagerarfartyget Birger Jarl byggdes. Fartyget går fortfarande i trafik mellan Stockholm och Åland under samma namn.

Under början av 1960-talet sjösattes bl a passagerarfartyget Svea Jarl som under många år gick i trafik på Finland under Rederi AB Sveas flagg och från 1976 som Vikinglinjens Apollo III.

1970 köptes varvet av Saléns och 1974 blev Finnboda en del av Salénsägda Götaverken. 1977 införlivades Götaverken i Svenska Varv vilket också innebar att verksamheten vid Finnboda avvecklades. Nordic Link var varvets sista egentillverkade fartyg 1981. Finnboda blev sedan ett reparationsvarv.

Under 1990-talet hyrdes Finnbodas lokaler ut till företagare. 1997 köpte HSB området där nu 700 bostäder, affärslokaler och kontor uppförs.

En helgtur med övernattning eller en veckas båtluffande under semestern? I årets Bed & Breakfast-katalog kan man välja bland mer än 600 bäddar i Stockholms skärgård, vare sig man föredrar att bo på vandrarhem, på hotell eller hemma hos skärgårdsbor.

– Bed & Breakfast har blivit jättepopulärt. Det gör det enkelt att komma ut och kostar inte mycket. Dessutom får man ett personligt bemötande och kommer in i ö-livet på ett bra sätt, säger Mats Wåhlin, projektledare på Skärgårdsstiftelsen.

Årets upplaga av Skärgårdsstiftelsens broschyr Bed & Breakfast är en komplett guide till en lyckad skärgårdsvistelse. I den finns alla vandrarhem och hotell i Stockholms skärgård. Dessutom – alla bäddar hos de skärgårdsbor som slår upp dörrarna för besökare.

– Uthyrningen av privata bäddar har varit en stor framgång. Väldigt många som båtluffar i skärgården utnyttjar också boendet hos skärgårdsborna och blir därigenom mer än bara turister, säger Mats Wåhlin, projektledare för Bed & Breakfast på Skärgårdsstiftelsen.

Bed & Breakfast är ett enkelt sätt att få vistas ute i skärgården. Det som bjuds är en säng, tak över huvudet, ett vänligt bemötande och frukost – serverad eller egengjord.

Ger alla chansen att komma ut i skärgården

Bokning av boendet sker direkt hos värden och ofta finns möjlighet att hyra både sänglinne, cyklar och båt. Vissa boenden går bra att ta sig till med buss och bil, andra måste man åka Waxholmsbåt eller ta egen båt för att nå. I katalogen framgår också hur långt det är till närmsta badplats, vilket språk värden talar och annan information som kan vara bra att veta för besökare.

En av dem som tar emot skärgårdsturister är Birgitta Nilsson på ön Yxlan i norra skärgården.

– Det är roligt att så många hittar ut i vår vackra skärgård. Genom Bed & Breakfast får alla chansen att komma ut, även de som inte har egen båt eller sommarstuga, säger hon.

Katalogen Bed & Breakfast finns att hämta på Waxholmsbolagets terminal, i Sverigehuset och i alla turistbyråer i Stockholms län. Den går även att ladda ner digitalt från www.skargardsstiftelsen.se

(2007-04-22, Valencia) Det blev en bekväm seger – efter en tuff inledning. Victory Challenge slog China Team med dagens största segermarginal, tre minuter och 50 sekunder.
– Det viktiga idag var att göra saker enkelt och bara göra jobbet på det sätt vi alla vet att det ska göras. När vi väl utökat vår ledning blev det ett ganska bekvämt race, säger David Endean, fallman på Järv (SWE 96).
– Jag njöt verkligen hela dagen, säger Pelle Petterson, skeppare för de svenska America’s Cup-utmaningarna 1977 och 1980. Han var 18e person ombord.

Med tanke på att bristen på vind Valencia under inledningen av utmanarserien Louis Vuitton Cup gjort att det bara var flight tre av round robin ett som seglades idag – av elva – den söndag när den elfte flighten skulle ha seglats går det inte att dra några slutsatser av resultattabellen ännu.

Men i och med att Victory Challenge vann sin andra match – av tre –ligger teamet för närvarande på en delad tredjeplats i utmanarserien Louis Vuitton Cup, sedan en av huvudmotståndarna i kampen om en av de fyra semifinalplatserna, spanska Desafío Español förlorade idag mot franska Areva Challenge.

– Vi hade inte den bästa av starter och det gjorde livet lite svårt för oss under första halvan av första kryssen. Men allt förberedelsearbete vi genomfört gav resultat, vi lyckades segla på utsidan av kineserna, träffa rätt på ett par vindskiften och komma i en stark position, säger David Endean.

– Därefter handlade det bara om att minimera riskerna.

Ombord som 18e person fanns Pelle Petterson, 74, svensk seglings största namn, två faldig OS-medaljör och skeppare, designer med mera, för de två första America’s Cup-utmaningarna med båten Sverige.

– Det var ett superarbete ombord och jag var imponerad av kommunikationen mellan killarna, sa han efteråt.

Efter att flight tre seglats idag avtog brisen i Valencia igen.

Därmed flyttades Victory Challenges match mot BMW Oracle Racing till imorgon. Oracle hade stora problem under inledningen av sin match idag mot Team Shosholoza (som Victory Challenge slog i fredags). Det sydafrikanska teamet ledde över det amerikanska teamet vid båda rundningarna under första varvet.

– Vi ser fram emot att möta BMW Oracle imorgon, vi hade hoppats få göra det idag, men det kan vänta. Vi kommer att gå in för det racet på samma sätt som vi gör för alla våra race, fokusera på att göra vårt bästa, minimera misstagen och ta hem en seger, säger David Endean.

BMW Oracle Racing är tillsammans med Luna Rossa Challenge och Mascalzone Latino är obesegrade hittills i Louis Vuitton Cup.

Andra match imorgon blir mot tyska United Internet Team som ännu inte vunnit en match.

Pressmeddelande

Internet Konst Scandinavia marknadsför en ny tjänst som heter www.i-konst.se, där man kan beställa en oljemålning som är gjord utifrån ett digitalt fotografi som förlaga.
”-I och med utvecklingen av digitalkameran använde så har fler och fler människor en uppsjö av bilder som de inte gör något med. En massa personliga minnen från semestern, bröllopet, släkten, äventyrsresan, barnen, husdjuren, första träffen och liknande som sedan bara blir liggande på hårddisken. Samtidigt köper folk en mängd reproduktioner och konst som de inte har någon relation till och sätter på sina väggar.” säger Angela Lin Andersson VD för Draupnir Holdings Limited som är företaget bakom tjänsten. ”i-Konst är ett sätt att lyfta fram fram och förädla fina personliga bilder till en annan form. Ett sätt att skapa kvalitets konst från egna bilder och minnen.”

Tjänsten är utformad så att man på www.i-konst.se laddar upp den digitala bild man vill ha en målning av. Alla tavlorna målas i olja på canvas.
Sedan får man välja stil, d v s om man vill ha målningen målad med tunnare eller bredare pensel, samt om man har några speciella övriga önskemål gällande uppmålningen. Företaget anlitar konstnärer som har gedigna kunskaper i måleri i olja och arbetar i huvudsak som frilansare. När målningen är färdig kan den ses av kunden genom inloggning på websidan. De kan alltså bedöma resultatet och godkänna målningen innan den packas och sänds hem till dem.

Tjänsten är tänkt som ett komplement till andra fotografi och konstformer. Kanske vill man ha lite mer personlig konst på sin vägg. En vy av berget man vandrat på, solnedgången på smekmånaden, fågeln som alltid sitter i rönnbärsbusken, barnen när de badar eller morfar hemma i sin trädgård. Bilder talar så många olika språk och när de görs om till oljemålningar så får de dessutom en ytterligare dimension och karaktär. Det är nog många som gärna skulle byta ut den där dyra reproduktionstavlan mot en oljemålning av något som de faktist sett och har minnen eller någon relation till.

Denna tjänst erbjuder nya möjligheter och alternativ för konst i hemmen. Priset är en viktig faktor i valet av konst och när priserna är så här låga för riktig målad konst så blir det möjligt för de flesta att skaffa en egen oljemålning av motiv man tycker om.
Info www.i-konst.se

Pressmeddelande

Vid ett evenemang på Bibliothéque Solvay i Bryssel presenterar Volvokoncernen idag sin egenutvecklade och unika hybridlösning för tunga fordon som lastbilar och bussar. Evenemanget är ett led i Volvokoncernens satsning för att göra kommersiellt gångbar hybridteknologi för tunga fordon tillgänglig på marknaden.

Vid evenemanget deltar bl a Jan-Eric Sundgren, medlem av Volvos koncernledning med ansvar för samhälls- och miljöfrågor, samt Volvo Bussars vd Håkan Karlsson.

Deltagarna får bl a se och testköra en buss med hybriddrift och vidare kommer Volvokoncernens hybridkoncept I-SAM – Integrated Starter Alternator Motor – att presenteras i detalj. I-SAM kan ge bränslebesparingar på upp till 35 % beroende på användningsområde och körförhållanden. Även fordonens underhållskostnader kan sänkas genom minskat slitage av bromssystem. Volvokoncernen utvecklar också hybridteknik för anläggningsmaskiner som t ex hjullastare, där bränslebesparingen kan bli ända upp till 50 %.

”Den allt större uppmärksamheten kring klimatfrågan och osäkerheten kring tillgången på olja med åtföljande ökade bränslekostnader, gör vårt hybridkoncept mycket intressant både för våra kunder och för samhället i stort,” säger Jan-Eric Sundgren, ansvarig för samhällsfrågor i Volvos koncernledning.

Volvokoncernen är ledande inom hybriddrift för tunga fordon som lastbilar och bussar och presenterade i mars förra året en unik hybridlösning som har stor potential att bli kommersiellt gångbar. De första fordonen beräknas komma i produktion 2009.

Pressmeddelande
87 procent av befolkningen i Sverige är positivt inställda till friluftsliv och lika många anser att friluftsliv leder till ökad hälsa. Det visar en aktuell SIFO-undersökning.

– Resultatet från undersökningen bekräftar den bild vi länge haft och ger legitimitet till det arbete som vi bedriver inom Svenskt Friluftsliv, säger Ulf Silvander, generalsekreterare.

Även forskning pekar på det positiva sambandet mellan fysisk aktivitet och ökad hälsa. Samtidigt finns det mycket som tyder på att den fysiska aktiviteten minskar generellt sett i samhället. En studie vid Lunds universitet visar att kostnaderna för den utvecklingen är höga – oavsett om man räknar i pengar eller välmående.

I studien kommer forskarna fram till att bristen på fysisk aktivitet kostar samhället sex miljarder kronor om året, vilket är i samma storleksordning som kostnaden för rökning. Samtidigt är de möjliga besparingarna stora; skulle andelen människor som rör på sig öka med tio procent blir den rent ekonomiska besparingen för samhället cirka 1,7 miljarder kronor.

– SIFO-undersökningen visar att vi värdesätter vårt friluftsliv och de unika möjligheter som allemansrätten ger oss. Samtidigt vet vi att vi rör på oss allt mindre på arbetet, på fritiden och på väg till och från arbete och skola. Stillasittandet är på väg att utvecklas till ett folkhälsoproblem. För att få bästa hälsoeffekt bör vi röra på oss varje dag och därför är det viktigt och riktigt att vi inom Svenskt Friluftsliv fortsätter att arbeta för att skapa goda förutsättningar för det svenska friluftslivet, säger Ulf Silvander.

– En viktig slutsats i undersökningen är också att vi inte kan finna några stora variationer i attityden till friluftsliv mellan grupper med olika politisk tillhörighet, inkomst eller utbildning. I vårt svenska friluftsliv finns något för alla, säger Ulf Silvander.

Vandring, fiske, skidåkning och cykling är de aktiviteter som svenska folket förknippar starkast med friluftsliv. SIFO intervjuade 1 000 personer över 15 år.

Pressmeddelande 070316

Klockan 15.05 inkom larm till Sjöräddningscentralen att bogserbåten Bohus gått på grund mellan Vallerö och Härmanö huvud norr om Käringön, efter att ha drabbats av maskinhaveri.

Situationen bedömdes som allvarlig i den tilltagande vinden, varför en massiv räddningsinsats påbörjades. Följande enheter engagerades:

• Victoria från SSRS Käringön

• Dan Broström från SSRS Käringön

• KBV 303, Kustbevakningen, Skärhamn

• Lotsbåt 740 från Lysekil

• Helikopter Lifeguard 991 från Norrlandsflyg, Säve

• Bogserbåten Boss, Röda Bolaget, Lysekil

Klockan 16.00 vinschades de fyra besättningsmedlemmarna upp av helikoptern och flögs till Säve för medicinsk kontroll, dock förefaller ingen vara skadad.

Bohus, som har 60-70 ton bunkerolja ombord, förefaller ha sprungit läck och uppgifter föreligger om att det finns olja i vattnet

Sjöfartsinspektionen och Kustbevakningen samråder nu för vidare åtgärder avseende eventuell bärgning och miljöräddning.

Sjöräddningsinsatsen beräknas vara avslutad 16.30, varefter Kustbevakningen övertar räddningsledarskapet för eventuell miljöräddningsarbete.

Insatsen leds och koordineras från Sjöfartsverkets sjöräddningscentral i Göteborg.

Inför år 2007 lanserade Sveaskog tillsammans med Statens fastighetsverk Sverigefiskekortet. Hittills har försäljningen visat på en positiv trend. Nu fortsätter satsningen genom etablerandet av en ny samarbetspartner och medverkan på Sportfiskemässan. I dagarna har det blivit klart att Naturkompaniets 22 butiker blir återförsäljare av Sverigefiskekortet.

– Med sina citylägen är Naturkompaniets butiker ett jättebra komplement till våra befintliga återförsäljare, som ofta finns vid våra vatten på landsbygden. Tillgäng-ligheten av kortet ökar vilket är viktigt, eftersom det ska vara enkelt att köpa Sverigefiskekortet, säger Christopher Toll, affärsområdeschef Sveaskog Naturupplevelser.

Som ytterligare ett led i satsningen medverkar Sverigefiskekortet med en monter på Sportfiskemässan i Jönköping helgen den 16-18 mars.

Fakta om Sverigefiskekortet

Sverigefiskekortet är en produkt från Sveaskog och Statens fastighetsverk, som också är ägare till den mark där fiskevatten finns. Kortet lanserades i januari 2007 och ersatte då Sveafiskekortet, som kritiserats för ett komplicerat upplägg i regioner och valörer. Till skillnad från sin föregångare gäller Sverigefiskekortet i hela landet. Kortet ger tillgång till 1 200 fiskevatten i 50 av landets kommuner.

Förutom hos de 120 återförsäljarna (se lista på www.sverigefiskekortet.se) kan Sverigefiskekortet köpas på www.inatur.se, som lanseras i dagarna. Sajten som ska bli den största för naturturism i landet, förväntas bli en viktig försäljningskanal för Sverigefiskekortet. Sverigefiskekortet finns i fyra former; års-, sommar-, vecko- och dygnskort och gäller för hela familjen (två vuxna och barn).

Mer information och pressbilder finns på www.sverigefiskekortet.se

Pressmeddelande från Kustbevakningen

Fartyget Sylve togs på bar gärning när hon släppte ut olja öster om Gotland 2004. Först nu är ärendet avslutat efter en rad överklaganden. Domen: dagsböter för befälhavare och maskinchef plus en vattenföroreningsavgift på 110 040 kr. − Detta är ett starkt prejudikat för Kustbevakningen, säger förundersökningsledare Kenneth Hedström.

Det cypern-registrerade fartyget togs på bar gärning av kustbevakningsflyget KBV 583 den 11 november 2004, när hon öster om Gotland släppte ut minst 6 000 liter diesel i svensk ekonomisk zon. Fartyget beordrades in till Slite där befälhavaren och maskinchefen anhölls och senare häktades.
Kenneth Hedström ledde förundersökningen, som blev unik på flera sätt.

− Det var första gången någon över huvud taget blev anhållen i ett vattenföroreningsärende, och samtidigt första gången en utlänning blev häktad för ett brott begånget i den ekonomiska zonen, säger han.
Häktningsbeslutet prövades i alla instanser ända upp till Högsta domstolen. Själva förundersökningen tog åtta intensiva dygn.
− Det var väldigt forcerat med tanke på all bevisning vi skulle ta fram i form av förhör, undersökningar av fartyget och liknande. Kustbevakningspersonalen i Slite gjorde ett otroligt jobb, säger Kenneth Hedström.

I december 2004 föll domen i Gotlands tingsrätt för befälhavaren och maskinchefen, som båda dömdes att betala 120 dagsböter à 30 kr för brott mot vattenföro-reningslagen. Enligt Havsrättskonventionen är böter det enda straff som kommer i fråga för utländska medborgare som begår brott i svensk ekonomisk zon.
Domen överklagades till Svea hovrätt men fick inget prövningstillstånd.

Vattenföroreningsavgiften på 110 040 kr, beslutad av Kustbevakningen, överklagades också, men utan bifall.
Två år och tre månader senare, den 27 februari i år, avslutades ärendet i och med att vattenförorenings-avgiften betaldes. Kenneth Hedström är glad att kunna lägga det till handlingarna.
− Ärendet var jobbigt på grund av tidspressen under förundersökningen, men det har varit intressant och gett oss värdefull information om sådant vi inte prövat juridiskt tidigare. Man kan säga att det gick vår väg.

Fotnot: Svensk ekonomisk zon = den delen av havet mellan territorialgränsen (drygt 22 km från land) och gränsen mot annat lands vatten.

Text: Johanna Holmer
Foto: Calle Borg, Krister Lundgren

Pressmeddelande

Fiskeriverkets och SCB:s undersökningar visar att 100 000 människor årligen deltar helt ideellt i fiskevårdsarbete. Tillsammans lägger alla entusiaster ner 775 000 fiskevårdsdagar hos bland annat sina sportfiskeklubbar. På sportfiskemässan i Jönköping kommer 200 000 kronor av Sportfiskarnas Fiskevårdsfond delas ut till några sportfiskeklubbar.

– Men det räcker inte bara med engagemang och ideellt arbete. Pengar behövs till material och maskiner för att bygga vandringsvägar förbi vandringshinder och restaurera skadade livsmiljöer för fiskarter i sjöar och vattendrag. Det stöd på 200 000 kr vi får från Fiskevårdsfondens huvudsponsorer: Sportfiskemässan, OK/Q8 och BingoLotto är mycket värdefullt för fiskevårdsarbetet, säger Stefan Nyström, Sportfiskarnas Generalsekreterare.

– Sportfisket är en av Sveriges bredaste folkrörelser med många miljoner utövare och sportfiske ger människor rika möjligheter till avstressning och att komma ut i naturen. Sportfiskebranschen är en växande näring som omsätter miljarder och skapar uthålliga arbetstillfällen samtidigt som fiskbestånden beskattas skonsamt och på ett ekologiskt uthålligt sätt, säger Joakim Ollén, Sportfiskarnas Förbundsordförande.

– En effektiv fiskevård är givetvis bra för många hårt trängda fiskbestånd och naturvården, men till slut också för hela sportfiskebranschens framtid. Därför är det naturligt och viktigt för oss att stödja Fiskevårdsfonden säger Eva Anbert som ansvarar för Sportfiskemässan.

Bidragen ur Fiskevårdsfonden delas ut av Joakim Ollén fredagen den 16 mars kl. 15.00 i samband med seminariet ”Sportfisket och Kommunen” på ELMIA Konferenscenter Meetings i Jönköping, Konferenslokal 11.

2007 års bidragstagare är:

50.000 kr, Norsjö SFK, Norsjö, restaurering av den flottledsrensade Skräppträskån och Malån.

15.000 kr, Varbergs Kust- och Fisketillsynsförening, opinions- informationsarbete och fisketillsyn för att följa upp fiskevården i vattendragen.

10.000 kr, Stockholmsdistriktet av Sportfiskarna, Åtgärder för att förbättra tillgången på fiskungar och vuxen fisk i distriktets sjöar.

20.000 kr, Skånedistriktet av Sportfiskarna, Biotopvård i Rydebäcken, Helsingborg, lek- och uppväxtområde för havsöring.

9.000 kr, FK Sydfiskarna, Skåne, Restaurering av Skivarpsån, inventering och fiskevårdsåtgärder.

30.000 kr, SFK Storfiskarna, Örnsköldsvik, Återställning av den flottledsrensade Brattbacksälven i Moälvens vattensystem.

16.000 kr, Gotlands SFK, Biotopvårdsåtgärder i Lummelundaån, återställning av rätad och rensad sträcka.

20.000 kr, SFK Uttern, Dalälven, Biotopvård i tidigare igenlagd sidofåra som öppnats för vattengenomströmning, potentiellt lekområde för öring och harr.

20.000 kr, Tibro SFK, Fiskevård i Gärebäcken och Smulebergsbäcken, Tidans vattensystem. Del av ett större naturvårdsprojekt där Tibro SFK svarar för fiskevårdsdelen.

10.000 kr, Stenungsunds SFK, Bidrag till arbetet i naturvårdsprojektet i fjordsystemen innanför Tjörn och Orust, främst arbetet med att lokalisera lekområden för hotade lokala lekbestånd av torsk samt opinions- och informationsarbete.

Pressmeddelande

Norra Hamnen i Lysekil genomgår en total förändring. Befintliga industrier försvinner och lämnar plats för en ny fullvärdig stadsdel med bostäder, skola, kontor, hotell, butiker, restauranger, samt en nybyggnation av cirka 200 båtplatser.

Fastigheterna projekteras och ägs av PM Fastigheter.
Här i denna expansiva hamn öppnar Nordic Marine nu en fullserviceanläggning med Nordens första Honda Marine Center. Anläggningen är en båtmässa året om på cirka 650 m2 och 200 m2 verkstad med inriktning på båtar med utombordare och i samarbete med Honda.

För Honda är detta ett pilotprojekt för att öka servicen till båtägarna på den svenska marknaden. Honda är världens största motortillverkare och erbjuder idag marknadens bredaste program av fyrtaktare från 2,3 till 225 hk. Bränslesnåla motorer bland annat baserade på teknik från Hondas personbilstillverkning. Ett stort sortiment av tillbehör och navigationsutrustning från Raymarine, Garmin och Robship kommer också att rymmas i anläggningen. Nordic Marine har specialiserat sig på båtar, motorer och utrustning för nordiskt klimat och temperament.

I Lysekil erbjuder Nordic Marine bland annat Nordkapp, Crescent, Ribcraft, Zodiac, Honwave och Arronet. Nordic Marine har också verksamhet i Marstrand med försäljning av större båtar med inombordsmotorer, däribland finska Targa och norska Cormate. Marincentrat i Lysekil kommer också att erbjuda kunderna vinterförvaring i en nybyggd varmhall på över 1200 m2. Målsättningen är att ge båtägarna den fullservice som tidigare saknats i Lysekil med närområde.
Info www.nordicmarine.se

Pressrelease

Den 32:a America´s Cup avgörs i Valencia i april – juni 2007. Spänning på första parkett i Medelhavet ges på kryssningsfartyget MSC Sinfonia. Titelförsvararen Alinghi från Schweiz sponsras av kryssningsrederiet MSC Cruises som även under finalveckorna arrangerar kryssningar till Valencia.

För första gången kan MSC Cruises erbjuda svenska seglingsintresserade en plats på första parkett under finalseglingarna i America´s Cup. Under tre mödosamma år har seglingsvärlden försökt hitta utmanaren som ska få möta schweiziska Alinghi. I juni 2007 ska Team Alinghi nu försvara sin titel i America´s Cup. I april sker den sista förregattan inför Louis Vuitton Cup som sedan pågår fram till finalen i America´s Cup i juni. MSC Cruises sponsrar både titelförsvararen och en av utmanarna, Team Shosholoza från Sydafrika.

– Resenärerna på denna kryssning kommer få uppleva något unikt under dagarna i Valencia. De kommer att befinna sig mitt i centrum för denna spektakulära och publikvänliga seglingstävling. Vissa av kryssningarna möjliggör till och med för passagerarna att besöka regattabasen, säger Claes Tamm, nordenchef för MSC Cruises.

Kryssningar med stopp i Valencia i samband med America´s Cup sker mellan den 8 april och 17 juni. Under en sju nätter lång kryssning i Medelhavet med MSC Sinfonia sker avresan från Rom, med dagsbesök i Genua, Monte Carlo, Valencia, Valletta, Tunis och Rom. Paketpris från 11 870 kr för flyg t/r Stockholm-Rom, transfer och 8 dagars kryssning med helpension.

Fakta om America´s Cup:
År 2007 seglas den 32:a upplagan av tävlingen i Valencia i Spanien. Där möter de regerande mästarna i Team Alinghi den båt och besättning som vinner utmanartävlingen Louis Vuitton Cup. Den 32:a America´s Cup består för första gången i historien av tre delar: Louis Vuitton Acts som är ett antal förregattor som ger poäng till Louis Vuitton Cup och avslutas i april 2007 i Valencia. Sedan följer Louis Vuitton Cup som är en serie tävlingar mellan utmanarna. Här avgörs slutligen vem som ska få tävla mot titelförsvararen Alinghi och även detta sker i Valencia i april. Slutligen sker den 32:a America´s Cup Match där Alinghi kommer att möta vinnaren av Louis Vuitton Cup i juni 2007. Läs mer på www.americascup.com

Pressrelease

En ny stark båtsäsong står för dörren. Det var det allmänna intrycket när Allt för sjön 2007 stängde i går den 11 mars. Över 110.000 personer besökte den 10 dagar långa mässan som bjöd besökarna att titta på över 1000 båtar.

Årets Allt för sjön var rekordstor och den största båtmässan som någonsin hållits i Norden. Överallt i mässhallarna talades det om en försäljning som är bättre än på länge – och då har båtbranschen ändå flera rekordår bakom sig.
– Det är ingen överdrift att tala om högtryck i båtbranschen, vilket märktes tydligt under mässdagarna, så det känns verkligen spännande inför den stundande båtsäsongen. Vi ser också att intresset för mässan är mycket bra . Vår undersökning visar att över 97 procent av de som besökte mässan var positiva till den och lika många uppgav att de förmodligen kommer tillbaka nästa år. Så båtintresset lär hålla i sig säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.

På årets mässa kunde en del nya trender skönjas. En trend är att båtarna blir större och bekvämare. För tio år sedan räknades en 32-fots segelbåt som ”normal”. I dag är normalsegelbåten snarare 40 fot. Även motorbåtarna har ”vuxit till sig”, samtidigt som vi ser fler typer av motorbåtar. De lite mörkare mahognyinredningarna ersätts ofta av ljusare träslag och vitt, vilket ger ett rymligare och modernare intryck.

Antalet segelbåtar på marknaden ökar, och nytillskottet är kanske som störst bland de mindre segelbåtarna. På mässan sågs en rad nya segelbåtar runt sex – sju meter, både ”bobåtar och kappseglingsbåtar, som inte kostar mer än någon tusenlapp i månaden och som är ett bra alternativ för till exempel ungdomar som vill ut på sjön.
Båtmarknaden blir också allt mer internationell. Till Sverige kommer båtar från världens alla hörn, vilket berikar utbudet av båttyper. På mässan visades båtar från Kina, USA, Turkiet, Polen och de flesta andra europeiska länderna. Gemensamt är att i stort sett alla håller en mycket hög kvalitet.

Antalet besökare var ungefär som förra året, 111.521 människor besökte Allt för sjön, vilket gör den till Nordens största årligen återkommande evenemang alla kategorier.

Varje år delar Svenska Seglarförbundet ut en rad utmärkelser till de seglare som gjort en extra stor prestation under det gångna året.

2006 års utmärkelser delas ut på Allt för sjön, Stockholmsmässan, fredagen den 2 mars kl 14.30. Utdelningen sker i nära anslutning till Svenska Seglarförbundets monter C22:38. Enklare förtäring serveras i montern efter ceremonin. Då finns också möjlighet till intervjuer med pristagare och förbundskapten Magnus Grävare.

Pristagare:
Therese Torgersson och Vendela Zachrisson, GKSS – Årets seglare, bästa kappseglingsprestation.
Sandra Sandqvist, KSSS – Reimerspokalen, årets bästa kvinnliga kappseglingsprestation
Rasmus Myrgren, GKSS – Vinges Kanna, bästa manliga seglare eller besättning
Emil Cedergårdh, Lerums Segelsällskap och GKSS – Geddapokalen, mest meriterade junioren
Roger Nilson, KSSS – Nakterhuset, bästa havskappseglaren
Johan Tillander, Jollekappseglarna Västerås – Lyftet, årets Rookie
Victor Bergström, SS Kaparen – Halvan, bästa juniorresultat på internationellt mästerskap
Emma Aspington – Årets tränare

Motiveringarna
Årets seglare har utdelats till förtjänta seglare sedan 1978. Pokalen är uppsatt av Svenska Seglarförbundet och är ständigt vandrande. Pokalen tilldelas den eller de seglare som under året enligt Svenska
Seglarförbundets styrelse gjort den bästa kappseglingsprestationen. För andra gången går utmärkelsen till Therese Torgersson och Vendela Zachrisson, GKSS. Under 2006 lyckades de vinna den för-olympiska regattan i Qingdao, Kina, ta medalj på VM, då de efter en fantastisk sista segling gick från sjätte till tredje plats, och nå en fin fjärdeplats på EM. 2006 var därmed det fjärde året i rad som paret tog en mästerskapsmedalj. De tar nu definitivt en plats bland våra främsta seglare genom tiderna.

Reimerspokalen tilldelas av Svenska Seglarförbundet den kvinnliga kappseglare som gjort den främsta prestationen. Sandra Sandqvist, KSSS, vann E-jolle-VM i så överlägsen stil att hon inte behövde ställa upp i de två sista seglingarna. Tidigare under veckan hade hon tagit silvret på Open Week. Hon visade också i sin kölbåtsdebut i ”Mästarnas Mästare” med en fjärdeplats att hon besitter stora all round-egenskaper i sporten. Vinges Kanna tilldelas till den manlige seglare som gjort årets seglingsprestation. Rasmus Myrgren, GKSS gjorde 2006 en fantastisk comeback i Laserklassen efter ett par års uppehåll. Med en bronsmedalj på världsmästerkapet i Jeu jeu, Sydkorea, i den mest spridda och konkurrenskraftiga jolleklassen visar Rasmus att han är en talang utöver den vanliga med förmågan att prestera när konkurrensen är som tuffast.

Geddapokalen skänktes till Svenska Seglarförbundet 1965. Pokalen ska årligen delas ut till den mest meriterade junioren. 18-årige Emil Cedergårdh, Lerums Segelsällskap och GKSS, har på mycket kort tid etablerat sig i Sverigeeliten i Laser. Vid årets ungdoms-VM i Weymouth i England blev Emil tvåa efter att länge ha lett regattan. Med ambition, vilja och stor träningsflit har Emil vad som krävs för en lång karriär inom sporten.
Nakterhuset (Diones vandringspris) Detta antika, stiliga nakterhus skänktes av Ola Wettergren 1985 till Svenska Seglarförbundet för att årligen utdelas till välförtjänta havskappseglare. Roger Nilson, KSSS, har under mycket lång tid havskappseglat med stora framgångar och inte minst som en mycket god navigatör och initiativtagare till nya projekt.

Svenska Havskappseglingsförbundet anser att Atlantrekordet 2006 gör Roger Nilson till en värdig vinnare. Lyftet tilldelas den eller de seglare som genomgått en dramatisk utveckling under året eller gjort ett imponerande ”lyft” inom seglingen. Johan Tillander, Jollekappseglarna Västerås, har vid 29 års ålder tagit steget in i världseliten i Finnjolle. Han blev sjua både på VM i Split, Kroatien, och EM i Palamos, Spanien. Med en fjärdeplats vid de förolympiska seglingarna i Qingdao, Kina, visade Johan att han nu efter en envis satsning gjort det stora lyftet och blivit en het OS-aspirant inför 2008.

Halvan tilldelas den junioridrottsman/lag som under året erhållit den bästa placeringen på ett VM, EM,JVM eller JEM. 2006 tilldelas priset Victor Bergström, 17 år från SS Kaparen. Han tog silver vid årets Ejolle-VM som hölls i vattnen utanför Skovshoved, Danmark. I vår tuffaste juniorklass visade Victor återigen att han är en av de största talangerna som kommit fram i svensk segling på senare år. Han blev dessutom svensk mästare i klassen.
Årets Tränare utdelas varje år till den tränare/coach som under året bidragit med värdefull utveckling av en enskild seglare eller besättning men kan även tilldelas tränare/ledare för ett lag eller en förening. Utmärkelsen går till Emma Aspington som har gjort en stor insats inför ungdoms-VM, med förberedelser och träningsläger. Hon coachade också det svenska laget på ett förtjänstfullt sätt.

Pressmeddelande

Den 1-2 april gör Ostindiefararen Götheborg sitt första stopp med renodlat kulturell inriktning. Alexandria var under en tid den antika världens vetenskapliga och kulturella centrum och är idag en viktig plats för dialog mellan Europa och länderna i Mellanöstern och norra Afrika.

Under det två dagar långa stoppet kommer Bohuslän Big Band från Vara Konserthus att bjuda allmänheten på utomhuskonserter varav flera med Saad, en av Egyptens största chaabisångare som också är med ombord de sista dagarna före Alexandria. Chaabi var ursprungligen en musik som spelades på gatorna och i basarerna i Kairo. Idag betraktas den ofta som festmusik och är omåttligt populär i hela arabvärlden. Besökare och Alexandriabor kommer också kunna ta del av arrangemang inom ramarna för Anna Lindh-stiftelsen och dess egyptiska nätverk, med syfte att lära känna varandra och staden.

Med evenemanget vill Västra Götalandsregionen, som finansierar stoppet, ytterligare fördjupa och förankra det kulturella samarbetet med Alexandria. Tidigare har Västra Götalandsregionen genomfört många projekt där dans, teater och biblioteksutveckling varit i fokus. Syftet är att stärka den interkulturella dialogen enligt EU:s så kallade Barcelonaprocess, som strävar efter att utveckla Medelhavsregionens välstånd och stabilitet.

Evenemanget genomförs också tillsammans med det världsberömda biblioteket i Alexandria, Svenska institutet i Alexandria och svenska ambassaden i Egypten.
Statens museer för världskultur ansvarar för evenemangets innehåll och genomförande på uppdrag av kulturnämnden i Västra Götalandsregionen. Statens museer för världskultur är också kontaktpunkt för Anna Lindh-stiftelsens svenska nätverk.

Pressmeddelande

Den 1 mars släpptes Skärgårdsstiftelsens årliga rapport Levande skärgårdsnatur, en stor inventering av hotade djur och växter i Stockholms skärgård. Årets rapport visar bland annat att sälstammen i Stockholms skärgård har återhämtar sig efter att ha varit nära utrotning på grund av miljögifter.

– Genom inventeringar kan vi följa utvecklingen av sälstammen från år till år. Det materialet bearbetas sedan av forskare, och fungerar som en larmklocka när Östersjön mår dåligt, säger Cecilia Wibjörn på Skärgårdsstiftelsen.

Förra året räknades till cirka 24 000 sälar i Stockholms skärgård, mot bara 4 000 under

70-talet. Den positiva utvecklingen hotas av en annan trend som Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän och forskare kan se. I rapporten konstateras att sälarna blir allt magrare och har invärtes sår på tarmarna, utan att någon kan förklara vad det beror på.

Projektet Levande skärgårdsnatur har pågått i mer än 20 år och fungerar som en väckarklocka för miljöfrågor i skärgården. Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän gör inventeringar av vissa djur och växter och resultatet utvärderas av forskare.

– De arter vi har med i Levande skärgårdsnatur är utvalda eftersom de reagerar på förändringar i miljön. Hur sälarna mår och hur populationen utvecklas är ett mått på hälsotillståndet i hela Östersjön, säger Cecilia Wibjörn.

Blåstången visar att Östersjön mår bättre

En art som visar på en positiv utveckling i Östersjön är blåstången, som på vissa lokaler åter finns på samma havsdjup som på 1940-talet. Det är ett tecken på att vattnet i skärgården i vissa områden har blivit renare. Blåstången är viktig för många djur- och växtarter och därmed för Östersjöns ekosystem.

Rapporten Levande Skärgårdsnatur 2007 är en redovisning av resultat från förra årets inventeringar. Några exempel på vad rapporten tar upp är:

Svärta har minskat i antal och nu befaras att arten helt kommer att försvinna från Stockholms skärgård.

Mellanskarven fortsätter att öka , förra året gjordes toppnoteringen på över 5000 häckande par. Mellanskarvar ringmärkta i Stockholms skärgård har påträffats i Estland, Frankrike och Spanien.

En sillgrissla som ringmärktes för 30 år sedan har fått sin utslitna ring utbytt.

Berguvarnas häckning gav dåligt resultat , endast tre ungar kläcktes. Orsaken kan vara den sena våren med snö ända fram i april, eller fågelinfluensan.

Ejderboräkning har pågått i mer än hundra år och antalet bon är nu rekordlågt, kanske på grund av den ökade populationen av mink och havsörn.

Mnemosynefjärilen är sällsynt men har ökat något i antal.

Guckuskons antal halverades från 300 till 150 blommande individer. Den sällsynta orkidén finns på en av Möjaskärgårdens öar.

För att ladda ner rapporten Levande Skärgårdsnatur , gå in på www.skargardsstiftelsen.se

Pressmeddelande

Den 1 mars släpptes Skärgårdsstiftelsens årliga rapport Levande skärgårdsnatur, en stor inventering av hotade djur och växter i Stockholms skärgård. Årets rapport visar bland annat att sälstammen i Stockholms skärgård har återhämtar sig efter att ha varit nära utrotning på grund av miljögifter.

– Genom inventeringar kan vi följa utvecklingen av sälstammen från år till år. Det materialet bearbetas sedan av forskare, och fungerar som en larmklocka när Östersjön mår dåligt, säger Cecilia Wibjörn på Skärgårdsstiftelsen.

Förra året räknades till cirka 24 000 sälar i Stockholms skärgård, mot bara 4 000 under

70-talet. Den positiva utvecklingen hotas av en annan trend som Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän och forskare kan se. I rapporten konstateras att sälarna blir allt magrare och har invärtes sår på tarmarna, utan att någon kan förklara vad det beror på.

Projektet Levande skärgårdsnatur har pågått i mer än 20 år och fungerar som en väckarklocka för miljöfrågor i skärgården. Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän gör inventeringar av vissa djur och växter och resultatet utvärderas av forskare.

– De arter vi har med i Levande skärgårdsnatur är utvalda eftersom de reagerar på förändringar i miljön. Hur sälarna mår och hur populationen utvecklas är ett mått på hälsotillståndet i hela Östersjön, säger Cecilia Wibjörn.

Blåstången visar att Östersjön mår bättre

En art som visar på en positiv utveckling i Östersjön är blåstången, som på vissa lokaler åter finns på samma havsdjup som på 1940-talet. Det är ett tecken på att vattnet i skärgården i vissa områden har blivit renare. Blåstången är viktig för många djur- och växtarter och därmed för Östersjöns ekosystem.

Rapporten Levande Skärgårdsnatur 2007 är en redovisning av resultat från förra årets inventeringar. Några exempel på vad rapporten tar upp är:

Svärta har minskat i antal och nu befaras att arten helt kommer att försvinna från Stockholms skärgård.

Mellanskarven fortsätter att öka , förra året gjordes toppnoteringen på över 5000 häckande par. Mellanskarvar ringmärkta i Stockholms skärgård har påträffats i Estland, Frankrike och Spanien.

En sillgrissla som ringmärktes för 30 år sedan har fått sin utslitna ring utbytt.

Berguvarnas häckning gav dåligt resultat , endast tre ungar kläcktes. Orsaken kan vara den sena våren med snö ända fram i april, eller fågelinfluensan.

Ejderboräkning har pågått i mer än hundra år och antalet bon är nu rekordlågt, kanske på grund av den ökade populationen av mink och havsörn.

Mnemosynefjärilen är sällsynt men har ökat något i antal.

Guckuskons antal halverades från 300 till 150 blommande individer. Den sällsynta orkidén finns på en av Möjaskärgårdens öar.

För att ladda ner rapporten Levande Skärgårdsnatur , gå in på www.skargardsstiftelsen.se

Pressrelease

(2007-02-28, Valencia) För vinterträningen i Dubai behövde Victory Challenge temporärt förstärka seglingsteamet. Eftersom några i besättningen samtidigt var inblandade i färdigställande av Järv (SWE 96) i Valencia.
En av extra-seglarna var Keats Keeley, 33, mittfördäckare i Young America i America’s Cup 2000.
Han är nu den 40e medlemmen i Victory Challenges seglingsteam för 32a America’s Cup.
– Jag hade tur. Det är mycket som är annorlunda från senaste utmaningen jag var med om. Allt är större. Jag är imponerad.

Keats Keeley har varit professionell seglare i mer än 15 år. Han har mycket erfarenhet, inte bara från America’s Cup utan också från en rad internationella regattor och världsmästerskap. De senaste två åren har han i huvudsak seglat på Rosebud, en Transpac 52-yacht, som varit framgångsrik i en rad regattor särskilt i Karbibien. Från Rosebud känner han två av Victory Challenges seglare, Morgan Larson och Matt Smith. Det var dessa som rekommenderade honom när Victory Challenge behövde extra-seglare för vinterträningen i Dubai.

Insatserna under den hårda racingen i Förenade Arabemiraten ledde till att han erbjöds jobb av Magnus Holmberg, Victory Challenges skeppare och rorsman.

– Han fick hoppa in på en rad positioner och gjorde ett kanonjobb. Han är stor och stark, har rätt attityd och har rätt erfarenhet, säger Magnus Holmberg.

För Keats Keeley betydde det ändrade planer:

– Min kalender var fylld för våren, men det gick inte att tacka nej och Rosebud Racing var generösa och gav mig ledigt, säger Keats Keeley.

– Victory Challenge är ett team som är betydligt större och med helt andra resurser än vi hade i Young America som var privat sponsrat av en yachtklubb.

Han är den 40e seglaren – och den femte amerikanen – i Victory Challenges besättning. För Auckland 2002-2003 var det uteslutande seglare från Sverige, Danmark, Norge och Finland under utmanarserien Louis Vuitton Cup.

När Louis Vuitton inleds denna gång – den 16 april – har Magnus Holmberg seglare av elva olika nationaliteter att välja från.

Av de 40 ingick 14 i seglingsteamet i Auckland. Ytterligare 15 har America’s Cup-erfarenhet, varav sex från GBR Challenge i Auckland. Merparten av de övriga har seglat Volvo Ocean Race eller OS.

Victory Challenges utmaning för 32a America’s Cup sker i partnerskap med Tele2, Red Bull och MTG. Metro och Viasat Broadcasting är mediepartners. Sail Racing, LIROS Yacht Ropes, Rutgerson Marin, Pergo och OM Pimespo Ibercarretillas är officiella leverantörer. Teamleverantörer är Sebago, Oakley, Optimus, Svenska Flaggfabriken, Fitness First i Valencia och Nordic Sea Hotel i Stockholm.

Kommentarer

Henrik 13:36:37 2013-03-22

heja heja!

Pressrelease

(2007-02-28, Valencia) För vinterträningen i Dubai behövde Victory Challenge temporärt förstärka seglingsteamet. Eftersom några i besättningen samtidigt var inblandade i färdigställande av Järv (SWE 96) i Valencia.
En av extra-seglarna var Keats Keeley, 33, mittfördäckare i Young America i America’s Cup 2000.
Han är nu den 40e medlemmen i Victory Challenges seglingsteam för 32a America’s Cup.
– Jag hade tur. Det är mycket som är annorlunda från senaste utmaningen jag var med om. Allt är större. Jag är imponerad.

Keats Keeley har varit professionell seglare i mer än 15 år. Han har mycket erfarenhet, inte bara från America’s Cup utan också från en rad internationella regattor och världsmästerskap. De senaste två åren har han i huvudsak seglat på Rosebud, en Transpac 52-yacht, som varit framgångsrik i en rad regattor särskilt i Karbibien. Från Rosebud känner han två av Victory Challenges seglare, Morgan Larson och Matt Smith. Det var dessa som rekommenderade honom när Victory Challenge behövde extra-seglare för vinterträningen i Dubai.

Insatserna under den hårda racingen i Förenade Arabemiraten ledde till att han erbjöds jobb av Magnus Holmberg, Victory Challenges skeppare och rorsman.

– Han fick hoppa in på en rad positioner och gjorde ett kanonjobb. Han är stor och stark, har rätt attityd och har rätt erfarenhet, säger Magnus Holmberg.

För Keats Keeley betydde det ändrade planer:

– Min kalender var fylld för våren, men det gick inte att tacka nej och Rosebud Racing var generösa och gav mig ledigt, säger Keats Keeley.

– Victory Challenge är ett team som är betydligt större och med helt andra resurser än vi hade i Young America som var privat sponsrat av en yachtklubb.

Han är den 40e seglaren – och den femte amerikanen – i Victory Challenges besättning. För Auckland 2002-2003 var det uteslutande seglare från Sverige, Danmark, Norge och Finland under utmanarserien Louis Vuitton Cup.

När Louis Vuitton inleds denna gång – den 16 april – har Magnus Holmberg seglare av elva olika nationaliteter att välja från.

Av de 40 ingick 14 i seglingsteamet i Auckland. Ytterligare 15 har America’s Cup-erfarenhet, varav sex från GBR Challenge i Auckland. Merparten av de övriga har seglat Volvo Ocean Race eller OS.

Victory Challenges utmaning för 32a America’s Cup sker i partnerskap med Tele2, Red Bull och MTG. Metro och Viasat Broadcasting är mediepartners. Sail Racing, LIROS Yacht Ropes, Rutgerson Marin, Pergo och OM Pimespo Ibercarretillas är officiella leverantörer. Teamleverantörer är Sebago, Oakley, Optimus, Svenska Flaggfabriken, Fitness First i Valencia och Nordic Sea Hotel i Stockholm.

Kommentarer

Henrik 13:36:37 2013-03-22

heja heja!