SMHI:s statistik över Göteborgsvädret de senaste 50 åren indikerar att det vid Ostindiefararens hemkomst till Göteborg blir 15 grader varmt och 5 m/sek sydsydvästlig vind ankomstdagen 9 juni. Och inte en enda droppe regn!

Om det händelsevis blåser in ett litet mörkt moln in över Göteborg mitt på dagen, då skeppet stävar in mot Älvsborgsbron, så faller endast 2 mm regn.
Allt om man ska tro på det statistiska medelvärdet för Göteborgsvädret den 9 juni ända sedan 1957.

För de säkert hundratusentalet åskådare som tar emot Ostindiefararen blir det nära nog ett kanonväder. Men hur blir det för besättningen ombord?

– Under Kinaexpeditionen har Götheborg klarat tropiska stormar, skyfall och extrem värme, så även om det skulle bli lite motvind i Kattegatt ska det inte störa skeppets slutspurt mot hemmahamnen, säger kapten Peter Kaaling.
Och solsken är så klart ett plus!

Av 50 års Göteborgsväder att döma är risken för ett ruskväder nästan obefintlig. Bara en gång kröp termometern ner till 10 plusgrader, det var för 22 år sen. Toppnoteringen från 1988 lyder på +22,3 grader för lunchtid en 9 juni under de senaste 50 åren.

Vanligast för just detta datum är sydliga och sydvästliga vindar och inget regn. På 50 år har det bara åtta gånger kommit mer än 5 mm under hela dygnet.

– Låt oss hoppas att vädrets makter också läst SMHI-statistiken, säger Anki Sande, evenemangsansvarig för mottagningen i Frihamnen den 9 juni.

Göteborgarna kan lugnt packa kaffekorgen för att hitta sig en bra utsiktsplats vid älven.

I en storsatsning som kallas KlassDraget gör nu Sportfiskarna tillsammans med fiskeredskapsbranschen en storsatsning för att intressera Sveriges skolbarn för naturen och för fiske. 5000 mellanstadieelever över hela landet kommer att fiska med den lokala fiskeklubben.
Inspiration till satsningen kommer från Norge där projektet ”Skolestang” blivit en dundersuccé och mer än 100 000 skolbarn har deltagit sedan starten 2002. Skolor erbjuds en välorganiserad friluftsaktivitet. Den lokala fiskeklubben står för instruktörer och Sportfiskarna tillsammans med sponsorer står för utrustning och material. Efter fiskeutflykten får skolan och fiskeklubben behålla fiskeutrustningen.
– Vi märker att intresset för KlassDraget är stort bland våra klubbar och ambitionen är att ta med ännu fler skolbarn på fiske nästa år, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.
– Återväxten i sportfiskeleden är en förutsättning för branschens framtid och ungdomsarbetet är en hjärtefråga för oss. Att sponsra KlassDraget med lämplig utrustning var en självklarhet för oss, säger Rolf Baum, ordförande i branschorganisationen Spofa Spöfiske.
Info www.sportfiskarna.se/klassdraget.

Idag invigdes ett nytt besökscenter vid Hjälmare kanal. Besökscentret är en del i upprustningen av Hjälmare Kanal som pågått under flera år.
Hjälmare kanal och Hjälmare docka är ett viktigt regionalt besöksmål. Genom samverkan mellan EUs strukturfonder, Länsstyrelsen i Västmanland, Arboga kommun och markägaren Sveaskog har arbetet med att rusta kanalen och färdigställa besökscentret kunnat genomföras.
Det nya besökcentret innehåller en helt ny utställning som berättar om
kanalen och dess historia. Om sjöfart då och nu och om människor och kulturhistoria.
Utställningen skildrar också det spännande djurlivet som finns utefter kanalen
samt det delvis särpräglade växtlivet. En ny caférörelse har också etablerats.
Traditionsenligt skedde även så kallad kanalinspektion. Det sker årligen efter vårens reparations- och underhållsarbeten. Styrelsen fann kanalen säker och farbar och beslutade att årets seglationssäsong på kanalen kan inledas.
Läs mer på:
www.hjalmarekanal.se
www.sveaskog.se

Pampas Kajak. Så heter Sveriges största kajakcentrum, som ligger i Pampas Marina vid Karlbergs strand och blir landets största i sitt slag. Den 300 kvadratmeter stora butiken med glasfasader är ett nytt och spektakulärt inslag i Stockholms stadsbild, inte minst eftersom den flyter på vattnet.
Här erbjuds ett brett utbud av kajaker och tillbehör från alla stora märken, men även uthyrning av kajak med tillbehör för endast 149 kronor per dygn.
– Stockholm har perfekta paddelvatten runt hela staden och med vårt strategiska läge vill vi göra det lätt för stockholmarna att komma ut på sjön. Sjösättningen direkt från butiken ger extra krydda på turen, säger Richard Öhman, grundare av Pampas Kajak.
Kajakpaddling ligger i tiden och allt fler har upptäckt det nya folknöjet. Mitt i kajakboomen storsatsar Pampas Kajak med en ny och annorlunda butik, som blir landets största kajakcenter. Här säljs kajaker från märken som Point 65, RTM, Seaward Kayaks, Hobie och Current Design. Med sitt läge i Pampas Marina strax utanför Stockholms stadskärna och med paddlingsvatten av toppklass precis vid butiken hoppas Pampas Kajak locka dit såväl de redan paddlingsbitna som alla som är nyfikna på sporten. Och tidpunkten för lanseringen av kajakcentrat är ingen slump.
– Intresset är enormt och det känns kul att kunna ha ett inspirerande center med både uthyrning och försäljning under samma tak, säger Richard Öhman.
Designen på Pampas Kajaks butik är en mix mellan en genuin sjöbod och modern arkitektur och kompletterar den befintliga marina miljön på Pampas Marina.
– Det nya kajakcentrat gör Pampas Marina mer mångsidigt då det drar en ny målgrupp hit. Dessutom bidrar Pampas Kajak till ”marina-känslan” med sin oerhört vackra butik, säger Richard Bergström, grundare och ägare av Pampas Marina.
Utöver försäljning och ett komplett kursprogram startar Pampas Kajak även uthyrning av kajaker från Point 65 till ett pris långt under konkurrenternas. Priset är 149 kronor för ett dygn och 349 kronor för en långweekend, torsdag till måndag. Detta inklusive paddel, flytväst och kapell. Sedan är det bara att sjösätta och ge sig ut på Mälaren.
– Genom att tillämpa dygnshyra slipper man känna stress när man är ute. Kajakpaddling handlar om att njuta, gärna med en liten picknick redo i packningsluckan, säger Richard Öhman.
Pampas Kajak invigs officiellt onsdagen den 23 maj. Då kommer Nigel Foster, en av paddlingsvärldens absoluta toppnamn, till butiken. Foster kommer att klippa invigningsbandet och ger även en kostnadsfri exklusiv kurs, en paddlingsuppvisning och en föreläsning om sin expedition i Labrador.
Allmänheten är bjuden och erbjuds även kostnadsfri prova-på-paddling med eller utan instruktör samt mat och dryck.
Info www.pampaskajak.se.

Lördagen den 19 maj passerade Ostindiefararen Götheborg uppför Themsen, passerade under Tower Bridge och in i London Pool. I The Pool kommer hon att hälsa Londonborna med traditionell salut. Det berömda museifartyget HMS Belfast kommer att besvara saluten.
– Vi har en gedigen expedition bakom oss, en resa som starkt har positionerat Sverige som en nation med många starka varumärken och med en lång tradition av handel och sjöfart. London som finalhamn innan hemkomsten till Göteborg, blir ett värdigt avslut på en enastående resa, säger Stellan Mjärdner, VD SOIC.
Ostindiefararen går från London Pool in i West India Docks, Isle of Dogs, där hon kommer att ligga i South Quay. En ankomstceremoni kommer att hållas vid kaj i South Quay, kl.16.30 på lördagseftermiddagen.
Under hamnstoppet i London blir det diverse arrangemang, bland annat seminarier, filmvisning för att uppmärksamma Carl von Linné samt konserter med svenska artister.
I London finns skeppet öppet för allmänhetens besök den 22, 26 samt 29 maj.
Götheborgs vistelse i London sträcker sig till den 2 juni, då hon kommer att segla av för återkomsten till hemmahamnen i Göteborg, den 9 juni.
Info www.soic.se.

GYS stiftelses stipendium för år 2007 tilldelades s/y Isola en under renovering varande nätt liten Neptun 12. Linnéa Lundin är lycklig ägare till Isola, som nu står utan köl, på plankan således, och undergår en grundlig renovering och uppbyggnad. GYS stipendium kommer väl till pass. Virke och annat smått och gott behövs under gång. Linnéa studerar och då är stålar en bristvara.
Som stöd och inpiskare fungerar pappa Ragnar Hallgren, inbiten seglare och snickare. Även han ägare till en Neptun 12, som emellrtid är segelklar till instundande sommar. Isola stod utomhus med bristfällig täckning i 13 år. Mycket murket blir mycket nytt.
– Jag bygger med pappas hjälp sittbrunnsarg och liten kapp, modell stjärnbåt. Så man kan röra sig och få skvättskydd. Linnéa trivs kring Svenska Högarna. Bra om man inte blir sjöblöt och vattenfylld ute i havet.
Hur många som byggdes vet ingen säkert men det finns nummer upp till 74 men så många byggdes säkert inte. Även om siffran 80 nämts av en framstående nepparbåtbyggare i Roslagen. Här finns mörkertal. Var seglar båtarna? I Erstaviken öster om huvudstaden. I sjön Runn. Tre i Storsjön vid Sandviken. Helt klart är att Neptun 12:an är en udda båt och ovanlig. Och vackrare än Neptunkryssaren enligt vissa konässörer.
– Pappa har också en Neptun 12 i bättre skick och till sommaren segelbar. Jag lär inte komma under segel förrän till säsongen 2008 menar Linnéa. Här har fått bytas mycket och bottenstockar och annat litet varje. Däcket blir nytt. Oregon pine på plywood och uppsäkrat med epoxy och glasfiber där så är lämpligt och känns rätt. Isola har nr 16 i seglet. Någonstans finns självklart utförlig dokumentation. Gäller bara att få fram den. Mast finns. Hänger här skjultaket.
Var och vem som har byggt Linnéas ögonsten Isola är höljt i dunkel. Ännu så länge är bäst att tillägga. Niclas Skärlund halvmodellkonstnären skall dyka i Neptunkryssareförbundets digra korrespondens från förr. Där bör dimmor kunna skingras. Och halvmodeller skapas.
Årets GYS-stipendium på 10 000 kr delas ut under våren/sommaren i samband med större GYS-evenemang.
GYS Stiftelses ändamål är, att genom utdelande av stipendier stödja bevarande av äldre, kulturhistoriskt eller på annat sätt intressanta segelbåtar av trä eller annat byggnadsmaterial samt äldre segel- och riggtyper. Därigenom skall GYS Stiftelse genom sin verksamhet söka motverka likriktningen inom segelsporten. GYS stipendium utdelas i första hand som erkänsla och uppmuntran till ägare av äldre segelbåt, som underhålls, rustas, förbättras eller seglas på ett sätt som är berömvärt, intressant, eller eljest särskilt förtjänstfullt.

BMW ORACLE Racing och Desafío Español stod inför en situation som de måste vinna under söndagens Louis Vuitton Cup. Men Spanjorerna vann och får fortsätta tävla medan amerikanerna eliminerades från Louis Vuitton Cup.
Det amerikanska teamet seglade under ledning av sin nye skeppare, Gavin Brady, och med sin nye rorsman, Sten Mohr, medan den tidigare skepparen och rorsman Chris Dickson klev av båten. Men det förändrade inte slutresultatet – Luna Rossa Challenge ledde hela seglingen och säkrade därmed segern.
Spanjorerna gjorde i kontrast till amerikanerna inga förändringar alls förutom vanlig rotation ombord. Rorsman på den spanska båten var Karol Jablonski. Seglingen startade i en bris på tio knop som senare toppade 15 knop. En enorm flotta av åskådarbåtar fanns på plats och stöttade hemmateamet Desafío Español.
Seglingarna fortsätter med Louis Vuitton Cup på tisdag då Emirates Team New Zealand möter Desafío Español 2007.
För mer information besök America´s Cup hemsidan www.americascup.com

Är du mellan 9 och 13 år? Då har du möjlighet att upptäcka naturen och sportfisket på ett enkelt sätt i sommar. I ett unikt samarbete ger Abu Garcia, organisationen Sportfiskarna och utvalda sportfiskebutiker runt om i Sverige 8 000 barn mellan 9 och 13 år chansen att prova på sportfiske helt utan kostnad.
– Vi tycker det är viktigt att barnen får komma ut naturen med till exem­pel ett fiskespö i handen. Den tid man tillbringar i naturen är värdefull och måste tas tillvara. Gärna då i sällskap med en eller båda föräldrarna, säger Olle Lidesjö från det svenska fiskeredskapsföretaget Abu Garcia.
Ett aktivt utövande av friluftsliv anses vara bra för hälsan och skapa förståelse för varför naturen är viktig att bevara. Samtidigt kommer allt färre barn och ungdomar kommer ut i naturen medan stillasittande aktiviteter ökar.
– Det är en utveckling vi vill ändra på och hoppas att denna storsatsning kan bidra i den riktningen, säger Stefan Nyström, generalsekreterare i Sportfiskarna.
Under hela sommaren – från 15 maj till 15 augusti – erbjuds ungdomar mellan 9-13 år:
• Lån av ett haspelset från Abu Garcia
• Gratis medlemskap i Sportfiskarna
• Folksams olycksfallsförsäkring ingår när du registrerat ditt medlemskap
• 32-sidig fiskehandbok
• Du behöver bara betala 100 kr i deposition + underteckna ett låneavtal tillsammans med målsman
Tänk att kunna fiska varje dag i sommar och lämna tillbaka utrustningen när skolan börjar. Bättre kan det inte bli!
“Upp till 13” är ett unikt samarbete mellan Abu Garcia, Sportfiskarna och utvalda sportfiskebutiker.
Lista över alla butiker där du kan låna fiskeset finns på www.sportfiskarna.se/upptill13

Spanien ställer upp med två båtar i det kommande Volvo Ocean Race 2008–09. Deras deltagande tillkännagavs officiellt 16 maj av Francisco Camps Ortiz, regionspresidenten för Valencia.
Därmed är antalet anmälda båtar uppe i stycken. Förutom Spanien är tre båtar klara för racet; Mean Machine (Nederländerna), Ericsson (Sverige) och PUMA (USA).
Pedro Campos, som ansvarade för team Movistar i Volvo Ocean Race 2005–06 race, tar ansvaret för den spanska utmaningen. Sponsorerna för de två båtarna kommer att tillkännages under de närmaste två veckorna.
Volvo Ocean Race 2008–09 blir den femte upplagan av denna världsomspännande utmaning i havskappsegling. Starten går i Alicante och tävlingen angör för första gången hamnar i Mellanöstern, Sydostasien, Kina och Indien. Volvo Ocean Race spänner den här gången över 39 000 Nm, 8 000 Nm mer än i den förra upplagan som seglades 2005–06. Tävlingen angör elvahamnar och tar över nio månader att genomföra.
Info www.volvooceanrace.org

Nacka Strand Waterfront Days som gick av stapeln för 6:e året i rad under maj månads första helg är över för i år. Det var sol, vind och vatten för hela slanten och evenemanget slog rekord med närmare 3000 besökare.
– Vi hade bokstavligen vind i seglen i år och det blev en mycket lyckad helg som förstärker Nacka Strands position som Stockholms närmaste seglarmecka, konstaterar Viktoria Westholm, AP Fastigheter AB, som är ägare av Nacka Strand.
Nacka Strand visade upp sin allra bästa sida under helgen som var 2007 års start på seglingssäsongen. Flertalet arrangörer längs med Nacka Strand fick ta emot mängder av besökare då det rådde perfekta förhållanden för både besökare och kappseglare. Man bjöds på spännande tävlingar, segelflygning, en fullspäckad båtmässa och en inte minst soldränkt veranda hos Resturang J som passade på att sparka i gång sommarsäsongen på riktig.
– Det är en perfekt start på utomhussäsongen, med kanonväder och så alla båtarna som ligger i hamn och ute i vattnet, säger Mikael Schölander, källarmästare på Restaurang J.
Nytt för i år var det mycket populära sjöflyget som för en billig peng tog besökare upp i luften för att se Nacka Strand och skärgården från ovan.
Precis som förra året arrangerade Marinmäklarna en flytande båtmässa som detta år drog 28 utställare. Många båtintresserade flockades till för att inspireras till nya inköp.
Även Nacka Strand Yacht Club som är Nacka Strands egen båtklubb är mycket nöjda med arrangemanget som lockade 21 kappseglande båtar.
Nacka Strand Waterfront Days är ett samarbete mellan hyresgäster i Nacka Strand och ägarna till Nacka Strand, AP Fastigheter.

Nu lanserar Nordisk Mobiltelefon, den enda operatören med ett rikstäckande 3G-nät, mobilt bredband i praktiskt taget hela Sverige – även för de som bor långt utanför tätorterna.

Trots den intensiva marknadsföringen av 3G och mobilt bredband har människor utanför storstäderna fortfarande svårt att få tillgång till dessa tjänster. Många människor saknar även möjlighet att få fast bredband, enda möjligheten för dessa har varit långsamma telefonmodem. Men nu kan alla få bredband.

Nordisk Mobiltelefons nät öppnades för trafik under första kvartalet 2007. Sedan dess har nätet förtätats och förstärkts över hela landet. Idag täcker nätet mer än 70 procent av Sveriges yta till skillnad från andra operatörers nät som täcker cirka 30-35 procent. Målsättningen är en täckning som är bättre än för dagens GSM-nät, men redan idag kan människor i praktiskt taget alla befolkade delar av landet börja använda mobilt bredband.

– Vi kan idag erbjuda robust mobilt bredband på både Stureplan i Stockholm och Avenyn i Göteborg, men till skillnad från andra operatörer är det i landsbygden och längs kusterna som vi är starkast, säger Rikard Slunga, VD på Nordisk Mobiltelefon. Gång på gång får vi höra att 3G görs tillgängligt för över 99 procent av Sveriges befolkning, men verkligheten ute i landet ser helt annorlunda ut. Där finns det ofta inga 3G-nät överhuvudtaget.

Nordisk Mobiltelefon finns i Sverige, Norge och Danmark, och erbjuder mobilt bredband baserat på den amerikanska 3G-teknologin CDMA2000. Den är världens mest utbredda 3G-standard med över 350 miljoner användare i främst Nord- och Sydamerika, Asien och nu även i Europa. Genom att återanvända frekvenserna från det analoga NMT450 får man fördelen att radiosignalen färdas betydligt längre än med den 3G-teknik som används av andra operatörer i Sverige idag. Det betyder att lösningen är mer robust och därför lämpar sig bättre för de förhållanden som råder här i Norden

– Jag har använt modemet under en sjöresa utmed Norrlandskusten från Umeå till Roslagen. Hela tiden har vi haft kontakt med Internet. Detta trots att modemet stått nere i ruffen. Min kompis Anders satt också uppkopplad med sin GSM smartphone mot Nordisk Mobiltelefons WLAN-modem. Jag är lyrisk över hur bra det funkar, säger Bengt Utterström på Vi Båtägare som för närvarande testar utrustningen.

I januari 2008 börjar försäljningen av 3G-telefoner. Fokus kommer att ligga på 3G-modeller med utökad funktionalitet som inbyggd GPS-navigering och push-to-talk (gör att telefonerna även kan användas som komradio). Nordisk Mobiltelefon kommer att erbjuda den absolut bästa täckningen även för dessa tjänster.

– Vi tror att våra kunder framför allt prioriterar praktiska funktioner som täckning, integrerad GPS, integrerad komradio samt en robust och pålitlig kommunikationslänk. Vi kan naturligtvis även erbjuda videosamtal och andra 3G-funktioner och dessa kommer att introduceras om kunderna visar intresse för dessa funktioner, säger Dan Abrahamsson, marknadschef på Nordisk Mobiltelefon.

Nordisk Mobiltelefon erbjuder som första tjänst robust mobilt bredband med en praktisk hastighet på 0,3 till 1 Mbit/s inom hela täckningsområdet. Den teoretiska maxhastigheten är idag 2,4 Mbit/s, men till skillnad från andra 3G-operatörer väljer Nordisk Mobiltelefon att marknadsföra tjänsten med den hastighet som den stora majoriteten av användarna kommer att uppleva. Priset för tjänsten startar från 249 kr/månad.

Ännu en storhelg nalkas och med detta beger sig många svenskar ut på vägarna med destination vänner, bekanta, familj eller sommarhus på olika platser i landet. Att planera resandet i förväg med hitta.se innebär att man kan undvika bilköer, oväder och andra hinder i resandet. På hitta.se får storhelgsfiraren en komplett reseguide direkt i kartorna med vägbeskrivningar, väderrapporter(ny tjänst) och trafikinformation för hela resvägen. Resenärer som vill ta en paus i resandet för mat eller boende får förslag på detta i hitta.ses branschregister som visas direkt i kartan med de övriga tjänsterna.

Även till sjöss
För alla Sveriges båtägare som ska ge sig ut på sjön i helgen så är ett sök på hitta.se en god investering för en lyckad resa. hitta.se levererar en komplett bild av väderlek, temperatur, vindriktning och vindstyrka längs med den planerade rutten.
hitta.se hjälper dagligen hundratusentals svenska privatpersoner och företag att komma i kontakt med varandra. hitta.se grundades i juni 2004, och är Sveriges snabbast växande internetsajt. På hitta.se finns mobilnummer, telefonnummer och adresser till alla svenska företag och privatpersoner, samt kartor och satellitbilder över alla landets adresser och platser. För mer information se: www.hitta.se

Inför 2007 års festival har Risörs träbåtsfestival förnyat sig ordentligt. Denna Europas största träbåtsfest arrangeras i år 2–5 augusti, som alltid i Risörs hamn.
Förändringarna har gjorts för att festivalen ska bli en upplevelse för hela familjen. För första gången på 24 år utökas festivalen med en dag och startar därför redan på torsdagen.
Under festivaldagarna bjuder arrangörerna på fler än 30 olika konsertupplevelser och arrangemang runt om i staden. Det blir bland annat bryggdans, shantykör, konserter med temat ”Erik Bye” och teater i ett traditionsrikt träbåtsbyggeri. Hamnen är som alltid full av träbåtar och människor.
Info www.trebatfestivalen.no

Delphia Yachts, båtarna med de vinröda skroven, har nu sin största marknad i Skandinavien. Generalagenten på den skandinaviska marknaden, Delphia Yachts AB, har sedan starten i mars 2005 till mars 2007 levererat 60 st båtar och orderblocken är fyllda fram till februari 2008 för en del modeller.

Det stora genombrottet och förvandlingen från okänd nykomling till ”allemansbåt” kom i samband med lanseringen av Delphia 33 i november 2006. Då man på två månader sålde slut på alla båtar med leverans till säsongen 2007. Femtio båtar är beställda och orderblocken fylls kontinuerligt på. Delphia 29 har tack vare detta fått ge vika som storsäljare, hon säljer fortfarande näst bäst för att följas av Delphia 37 och 40.

Framgången beror på, om man får tro våra kunder, personlig service, en kvalitet som är högre än i båtar i samma prisklass och seglingsegenskaper som verkar passa alla, säger Bengt Odenmark, vd Delphia Yachts AB. Varvet planerar nu flera utbyggnader för att kunna fördubbla sin produktion de närmaste åren och på så vis möta den ökade efterfrågan.

Vi är inte förvånade över mottagandet, men överraskade över att det har gått så snabbt. Det bekräftar bara vår grundidé om att sälja en segelbåt vi själva vill ha – med en serviceambition utöver det vanliga, avslutar Bengt Odenmark.

Delphia Yachts är Polens största varv. Landet är numera ett av de största tillverkarländerna av nöjesbåtar i Europa. Delphia Yachts AB bildades 2005 och marknadsför Delphias segelbåtar i Skandinavien. Bolaget har återförsäljare i *Stockholm, *Malmö, och Göteborg samt agenter i Oslo och Köpenhamn. *Delphia Democenter

Info www.delphiayachts.se

Nu är kursen inställd och seglen hissade för Stenungsbaden Yacht Club. Med klassisk Newportstil och oceanångarromantik i svensk tappning har det skapats en unik anläggning i Sverige. Totalt har 60 miljoner kronor satsats på ett nytt koncept där det gamla namnet har tagits tillbaka. Detta tillsammans med den maritima historien gör anläggningen till en Yacht Club värd namnet.

– Vårt nya koncept tillsammans med vår historia och vårt unika läge gör oss till en otroligt intressant anläggning, som saknar motstycke i Sverige, säger Daniel Stenbäck, som är t.f. VD för Stenungsbaden Yacht Club.

Arbetet med att utforma hotellets nya koncept inleddes under 2005. Inspirationen hämtades från såväl segling som det omgivande vattnet samt från den egna historien. Under 80-talet inledde hotellets dåvarande ägare Tomas Wallin en omfattande satsning på ett svenskt deltagande i den prestigefyllda segeltävlingen Americas Cup. I samband med detta skapades Stenungsbaden Yacht Club som under ett antal år utgjorde bas för den svenska satsningen och det var känslan kring detta som man nu ville hitta tillbaka till.

– Vi har utgått från vår historia och använt oss av godbitarna som vi ytterligare vässat i modern tappning. Känslan idag är modern och exklusiv, samtidigt som vi knyter an till vattnet utanför fönstret och hotellets egna maritima historia. På så sätt har vi skapat en känsla som kännetecknas av avslappnad elegans och stilig sportighet, fortsätter Daniel Stenbäck.

Tillsammans med företaget Stylt Trampoli, inriktat på att utveckla koncept för hotell och restauranger världen över, utarbetades hotellets nya identitet som beskrivs som klassisk Newportstil och oceanångarromantik i en svensk tappning. Utifrån detta har alla rum totalrenoverats och helt nyligen stod den nya receptionen och lobbyn klar. Totalt har 60 miljoner satsats vilket även innefattar den nya, exklusiva konferensvillan ”JC Stevens” för avskilda möten samt den kompletta wellnessanläggningen ”Bluewater Sports & Health Club” som slår upp portarna vid årsskiftet. Därtill har en ny grafisk profil utarbetats och sedan den första januari i år har man återtagit det tidigare namnet – Stenungsbaden Yacht Club.

På söndag 13 maj kl 15.00 hålls en invigningsceremoni för den allkristna organisationen Elidas nya segelbåt – Elida V.
Ceremonin äger rum vid Eriksbergstorget på Norra Älvstranden i Göteborg och kommer bland annat att bjuda på mycket sång och musik av Elidas besättning under ledning av pianisten och artisten Per-Erik Hallin.
Under eftermiddagen finns även möjlighet att få en rundvandring ombord Elida V, som med sitt 40 meter långa skrov och 45 meter höga mast är Sveriges största segelbåt.
Stefan Abrahamsson, skeppare och verksamhetsansvarig på Elida, är mycket glad över att nu få inviga det nybyggda fartyget.
– Äntligen är det dags! utbrister han.
– Fyra års hårt slit och byggande är över. Nu kan vi fokusera på vår huvuduppgift: att segla runt och berätta om Jesus.
Förberedelserna för invigningen pågår in i det sista i Fiskebäcks hamn, där Elida V ligger fram tills på söndag. Riggningsarbetarna från mastföretaget i Holland anlände så sent som på onsdagen, och med början fredag eftermiddag kommer de två höga masterna att monteras på plats.
– Vi vill hälsa alla varmt välkomna till vår invigningsfest på söndag! tillägger Stefan Abrahamsson.

Tid: Söndagen 13 maj kl 15.00

Plats: Eriksbergstorget, N:a Älvstranden, Göteborg

Nettoomsättningen det första kvartalet minskade med 3% till 61,0 Mdr (62,7) 1)
Justerat för förändrade valutakurser samt förvärvade och avyttrade enheter steg försäljningen med 2%
Rörelseresultatet minskade med 2% till 5 328 Mkr (5 430)
Periodens resultat sjönk med 6% till 3 756 Mkr (3 998)
Resultatet per aktie uppgick till 1,85 kronor (1,96) efter utspädning 2)
Förvärvet av Nissan Diesel fullföljt
I mars fullföljde Volvokoncernen förvärvet av den japanska lastbilstillverkaren Nissan Diesel. Aktiviteten är för närvarande hög för att integrera Nissan Diesel i koncernen och därmed uppnå samordningsvinster. Nissan Diesel konsolideras i Volvokoncernens balansräkning från och med utgången av det första kvartalet 2007. Försäljning och resultat redovisas från och med början av det andra kvartalet.
Volvo köper Ingersoll Rands division för väganläggningsmaskiner
Det andra kvartalet slutförde Volvokoncernen förvärvet av amerikanska Ingersoll Rands division för väganläggningsmaskiner. Det pågår ett intensivt arbete med att skapa en ny division för vägbyggnadsmaskiner inom Volvo Construction Equipment.
Volvokoncernen

Volvo Penta – positiv försäljnings- och resultatutveckling
• Stark utveckling inom industrimotorer
• Stärkt rörelsemarginal
• Nya produkter väl mottagna på marknaden
Volvo Penta fortsätter att ta marknadsandelar
Totalmarknaden i Västeuropa var stark under det första kvartalet, såväl för marinmotorer som för industrimotorer. I Nordamerika var utvecklingen stabil för marina dieselmotorer, men svagare för bensinmotorer. I många övriga delar av världen var utvecklingen positiv, bland annat i Östeuropa och i Sydamerika.
Volvo Penta har fortsatt att ta marknadsandelar bland både båtbyggare och industrimotorkunder. IPS-systemet utvecklas väl och har bidragit till väsentligt stärkta marknadsandelarna i inombordssegmentet. Industrimotoraffären utvecklas väl och har lett till ökad försäljning och stärkta marknadsdelar i Europa.
Volymen i den totala orderboken var per den 31 mars 11 % högre än motsvarande period förra året.
Ökad försäljning och stärkt lönsamhet
Volvo Pentas försäljning steg med 6% till 2 942 Mkr (2 786). Justerat för förändrade valutakurser gick försäljningen upp med 10%. Försäljningen per affärssegment var: Marin Fritid 1 873 Mkr (1 803), Marin Kommersiellt 303 Mkr (307) och Industri 766 Mkr (676).
Rörelseresultatet steg till 293 Mkr, jämfört 247 Mkr motsvarande period förra året, en ökning med 19%. Resultatet påverkades positivt av en gynnsam produktmix inom marinsegmentet. Rörelsemarginalen uppgick till 10,0% (8,9%).
Volvo Penta lanserade under kvartalet en ny 7-liters dieselmotor för generatoraggregat. Den nya motorn är toppmodern, elektroniskt styrd och stärker Volvo Pentas ställning inom motorer för dieseldrivna generatoraggregat, som är Volvo Pentas kärnsegment för industrimotorer.

Förra året stals båtar och båtmotorer för 200 miljoner kr. De flesta från hamnar med dålig bevakning. Därför genomför försäkringsbolaget If nu en trygghetscertifiering av svenska småbåtshamnar.

– Det räcker med ganska enkla åtgärder för att avskräcka tjuvarna. Certifieringen kommer att höja tryggheten för båtägarna över hela linjen, säger Dan Falconer, båtspecialist på If.

En lista över antal båtbrott 2006 i riket och per län finns längst ned i pressmeddelandet.

Totalt finns det cirka tusen hamnar i Sverige som är stora nog för att vara aktuella för Ifs säkerhetsmärkning. Här har omkring hälften av de cirka 300 000 småbåtar som finns försäkrade i Sverige sin hemmahamn.

För att bli certifierad som så kallad ”Säker hamn” krävs först och främst att hamnen ska ha bevakning på nätterna. Syftet med vakthållningen är att minska risken för båtstölder, det kanske största gisslet för båtägarna.

– Vi ser hur tjuvarna söker sig till hamnar med dålig bevakning medan de som sköter vakthållningen bra klarar sig nästan helt utan stölder, säger Dan Falconer.

Räknat i antal har stölderna av båtar och båtmotorer minskat successivt under 2000-talet. Förra året var minskningen cirka åtta procent. Men talen är fortfarande höga, 2006 anmäldes närmare 6 500 stulna båtar och båtmotorer. Och ser man till stöldvärdet så har det ökat med närmare 30 procent de senaste fem åren.

Det andra certifieringskravet är att hamnen ska vara skyddad mot öppen sjö och mot svall från utomstående båttrafik.

– Många båtar har bytt från tvåtaktsmotorer till tunga fyrtaktare vilket gör att aktern hänger ner och risken för att få vatten över akterspegeln ökar. Flera nya segelbåtar som är lättare och bredare i kölen vickar lättare vid sjögång med ökad risk för att masten slår ihop med en annan båts, säger Dan Falconer.

Ett ytterligare kriterium är att hamnen ska ha kontroll över andrahandsuthyrningen av båtplatser.

– En alltför frekvent andrahandsuthyrning leder till anonymitet mellan båtägarna i hamnen – och det är tjuvarnas bästa vän, säger Dan Falconer.

Ifs mål är att 30 000 småbåtar ska ligga i en ”Säker hamn” när båtsäsongen 2007 är slut. Huvudvinsten för båtfolket är att risken för att få båten stulen eller skadad minskar när trygghetstänkandet förstärks. Dessutom får den som har sin båt i en Säker hamn rabatt på försäkringen hos If.

If är näst störst på den svenska båtförsäkringsmarknaden.

ANMÄLDA BÅTBROTT 2006 (ANTAL)

Hela landet 6462

Stockholms län 1656
Västra Götalands län 1140
Södermanlands län 407
Skåne län 390
Blekinge län 281
Östergötlands län 281
Värmlands län 235
Kalmar län 230
Kronobergs län 218
Norrbottens län 210
Västmanlands län 181
Uppsala län 172
Örebro län 163
Dalarnas län 150
Jönköpings län 143
Västernorrlands län 143
Gävleborgs län 135
Västerbottens län 122
Hallands län 118
Jämtlands län 77
Gotlands län 10

Källa: Brå

Foto: Hagen Hopp

Nu finns den populära boken Arholma–Landsort i en ny, uppdaterad och utökad upplaga – även på engelska! Denna populära och moderna hamnbeskrivning över Stockholms skärgård kombinerar såväl naturhamnar som gästhamnar med öarnas historia, sevärdheter, affärer, krogar m.m. Nu har boken utökats med uppdaterad information, ny text och 41 nya natur- och gästhamnskartor i Stockholms skärgård.
Den nya upplagan av Arholma-Landsort innehåller cirka 210 flygfototolkade och fältmätta naturhamnar som presenteras på 166 sjökort i skalor från 1:3 000 till 1:10 000. Alla sjökorten är i fyrfärg och kompletteras av en förklarande text som beskriver angöring och lämplighet vid olika väderförhållanden. Alla gästhamnar har flygfotograferats och till varje hamn finns en informationstext om dess lämplighet för olika vindar, service etc. Ett tjugotal nya gästhamnskartor, som anger djup och förtöjningsmöjligheter, kompletterar fotografierna.
Arholma-Landsort behandlar även ämnen som naturreservat och skyddsområden, fiske och jakt, båtcharter, paddling och sjösäkerhet. Målgruppen är främst båtägare, men genom sitt breda innehåll är boken intressant för alla som vistas i Stockholms skärgård och på Gotland. Boken är rikt illustrerad med vackra flyg- och naturfotografier tagna av fotografen Malcolm Hanes.
Till Nautiska Förlagets serie med hamnguider hör även böckerna
Landsort–Skanör och Skanör–Strömstad.
Lars Hässler har tidigare skrivit boken Yrke: Världsomseglare där han beskriver sina år som jordenruntseglare och boken Medelhavet tur och retur. Efter tio spännande år på världshaven kom Lars tillbaka till Stockholms skärgård 1998. Avsaknaden av en modern seglingsbeskrivning över ”världens vackraste skärgård” gav honom idén till denna bok.
Lars Granath är biolog, naturgeograf och kartograf och landets ledande expert på sjökortsproduktion vid sidan av Sjöfartsverket. Han undervisar i kartografi vid flera universitet och högskolor. Med tillstånd från militära myndigheter har han med modern teknik sjömätt samtliga naturhamnar i boken med en hittills okänd detaljrikedom och noggrannhet.
Pris 495 kr. Info www.nautiskaforlaget.se

(2007-05-08, Valencia) Varma, långa applåder möter besättningen på Järv (SWE 96) när man kommer tillbaka till basen i Valencia.
– Självklart känns det tufft en dag som denna. Men jag tycker vi gjort ett enormt jobb. Vi har kämpat så in i helvete för att ta oss till semifinalerna, i slutet lyckades det inte, säger Magnus Holmberg, skeppare och rorsman.
Även i matchen mot Emirates Team New Zealand idag levde hoppet länge – eftersom Victory Challenge ledde racet hela första kryssen och ner på halva första länsen.

I och med att det till slut blev förlust – med 34 sekunder för Victory Challenge mot Emirates Team New Zealand – hjälpte det inte att BMW Orace Racing, sju minuter senare, besegrade Desafío Español.

Därför utbröt glädjescener på den spanska båten efter att man förlorat mot den amerikanska med 55 sekunder, eftersom Desafío Español är vidare till semifinalerna, tillsammans med Emirates Team New Zealand, BMW Oracle Racing och Luna Rossa Challenge, oavsett vad som händer i avslutande flight elva i round robin två imorgon.

Victory Challenge blir femma i Louis Vuitton Cup.

Men vilken föreställningen teamet bjudit på, framför allt den senaste veckan, en föreställningen som skapat en tilltagande spänning i just kampen om en plats i semifinalerna.

Det var i matchen mot BMW Oracle Racing förra onsdagen den föreställningen började, när Victory Challenge ledde, med 13 och 17 sekunder vid de två första rundningarna och inte passerades av det amerikanska teamet förrän vid toppmärket för sista gången (Oracle rundade en sekund före). Det blev en förlust på 14 sekunder, men var samtidigt ett tecken på det Magnus Holmberg säger idag:

– Vi har lyckats bli bättre och bättre för varje dag i round robin-serien, vilket vi visste från början var nödvändigt i en serie matcher som denna.

Efter den täta matchen mot BMW Oracle Racing fortsatte besättningen på Järv med fyra segrar på rad, över United Internet Team, +39 Challenge, Areva Challenge och så igår över Desafío Español.

Man visste samtidigt att förutsättningarna för att ta sig till semifinalerna fortsatt var hårda, sedan Desafío Español, genom jurybeslut, fått segla om sin förlustmatch i round robin två mot Mascalzone Latino, och vunnit den.

Det behövdes seger både idag över nya zeeländarna och imorgon över Mascalzone Latino, och förlust för spanjorerna mot BMW Oracle Racing idag och mot Luna Rossa Challenge imorgon.

– Vi har blivit starkare och starkare, men det räckte inte, säger Magnus Holmberg.

Nu återstår för Järv matchen mot Mascalzone Latino imorgon.

Utgången av den påverkar inte placeringen för Victory Challenge i Louis Vuitton Cup.

I matchen mot Emirates Team New Zealand inledde Järv med att vinna starten med 18 sekunder. Vid toppmärket hade nya zeeländarna tagit in åtta sekunder och halvvägs ner på första länsen hade de passerat.

– De pressade oss genom att vara alldeles bakom oss på länsen, vi var tvungna att göra något. Vi ville inte få en samtidig gipp, för då hade de stört vår vind. Därför var vi glada att de inte gippade när vi gjorde det. Det var ett vänsterskifte just då, tyvärr fortsatte vinden att vridas ytterligare till vänster, vilket var till nackdel för oss. De tog över ledningen, säger Magnus Holmberg.

– Vi hoppades fortfarande vi skulle kunna passera dem. Vi kämpade så hårt vi kunde, på kryssen och på länsen, men vi kom aldrig tillräckligt nära.

Det var inte Emirates Team New Zealand, utan Desafío Español som blev vinnaren, genom att de är vidare till semifinalerna som inleds på måndag.

– Desafío är ett starkt team med många begåvade seglare. De har varit välfinansierade och tränat med två båtar länge. I det här läget kan vi bara gratulera dem, säger Magnus Holmberg.

Victory Challenges utmaning för 32a America’s Cup sker i partnerskap med Tele2, Red Bull och MTG. Metro och Viasat Broadcasting är mediepartners. Corum är officiell tidtagare. Sail Racing, LIROS Yacht Ropes, Rutgerson Marin, Pergo och OM Pimespo Ibercarretillas är officiella leverantörer. Teamleverantörer är Sebago, Oakley, Ascom Wireless Solutions, Optimus, Flaggfabriken National, Fitness First i Valencia och Nordic Sea Hotel i Stockholm.