Watski presenterar möbler och inredningsdetaljer i bambu. Detta är en del i företagets satsning som de kallar – Climate smart. Materialet kan på sikt bli ett av flera alternativ till att använda teak i båtar.

Bambu är en tålig naturresurs som lämpar sig utmärkt som ersättare för utsatta exotiska träslag. Det är oerhört starkt, och i Asien flitigt använt inom byggindustrin. Materialet är både starkare och hårdare än andra träslag, 30 % hårdare än ek och 20 % högre flexibilitet än till exempel stål.
Det finns över 1 000 bambuarter på jorden, och variationen gör att materialet kan användas inom mängder av produktområden.

Länk: www.watski.com

Just nu pågår ett intensivt arbete i landets hamnar med att iordningställa fritidsbåtarna inför båtsäsongen. I samband med det här uppstår årligen 2000 ton farligt avfall som ska hanteras på rätt sätt erfar SITA.

Det svenska båtlivet är med drygt en miljon fritidsbåtar och två miljoner utövare en av landets största folkrörelser. Inför årets säsong ska båtarna i vanlig ordning servas och iordningställas före sjösättningen. Något som också innebär hantering av stora mängder farligt avfall.

– I Torekovs hamn har vi 400 båtplatser och hanterar årligen uppemot två ton farligt avfall. Eftersom vi vill underlätta för båtägarna och gästerna att sortera sitt avfall rätt använder vi ett system som erbjuder säker och enkel insamling och transport. Och det fungerar bra, säger Hans Fagerberg, hamnkapten i Torekovs hamn.

Systemet, som heter Eco Simplex, är en smidig och enkel lösning för insamling och hantering av farligt avfall som sedan hämtas av godkänt fordon. Vid tömningen lämnas också nödvändiga transportdokument och avfallsstatistik.

Spillolja, oljefilter, lösningsmedel, glykol, bilbatterier och aerosoler är exempel på farligt avfall som uppkommer i hamnarna runt om i landet. Avfall som måste hanteras säkert eftersom det annars kan åstadkomma stor skada i naturen.

– Systemet kostar en liten slant men det blir inga stora pengar om man slår ut det per båtägare. Dessutom är det en service för båtägarna att kunna lämna ifrån sig sitt farliga avfall i hamnen istället för att ta det med sig, säger Hans Fagerberg.

Totalt finns det 1,3 miljoner fritidsbåtar i Sverige. Om de lämnar ifrån sig cirka 1,5 kg farligt avfall om året blir den totala summan för Sveriges fritidsbåtar närmare 2000 ton. Men troligtvis är siffran betydligt högre, erfar SITA.

Totalt samlas cirka 26 000 ton farligt avfall in från hushållen varje år.

För mer information kontakta gärna Jessica Engvall, pressansvarig på SITA, tel 0708-89 57 94 eller Björn Nordén, säljchef i region Syd, tel 0708-87 50 89.

SITA har cirka 1100 anställda på ett 60-tal platser i Sverige; från Örnsköldsvik i norr till Tomelilla i söder. Företaget, som ingår i den franska koncernen Suez Environment, har en årlig omsättning på närmare två miljarder kronor.

Foreca har i samarbete med Audi öppnat en vädertjänst för båtfolk, Audi foreca.mobi – båtvädertjänst.

Båtvädertjänsten innehåller de för planeringen viktiga vind- och
lufttryckskartorna. I tjänsten ingår även aktuella kustobservationer
samt radar- och satellitanimationer. Audi foreca.mobi – båtvädertjänsten
omfattar hela Östersjön. Därför kan båtfolk använda samma vädertjänst
även när siktet är inställt utanför de svenska kustområdena.

”Båtfolk som rör sig på Östersjön behöver inte längre använda sig av
olika vädertjänster och tjänsteleverantörer” , säger Forecas Country
Manager i Sverige Elina Heed. ” All väderinformation finns kompakt på
samma ställe. Vid planeringen av Audi foreca.mobi -båtvädertjänsten
använde vi oss av respons från båtfarare.”

Audi foreca.mobi – båtvädertjänsten är lättanvänd. Det räcker att
användaren skriver in foreca.mobi i mobiltelefonens webbläsare.
Båtvädret finner man när man rullar nedåt på sidan som öppnas. Tjänsten
fungerar i alla mobiltelefoner med färgdisplay och internet-uppkoppling.

Audi foreca.mobi -båtvädertjänsten är riktad till båtfarare på Östersjön
och finns tillgänglig på svenska, engelska och finska.

Audi presenterar båtvädertjänsten under hela säsongen. Tjänsten är
gratis för användaren, men användaren rekommenderas kontrollera
eventuella kostnader för dataöverföring hos sin telefonoperatör.
Utomlands måste man även ta hänsyn till roaming priser.

På foreca.mobi finns även noggranna väderprognoser för över 80.000 orter
runt om i världen. För golfare finns Audi foreca.mobi golfväder.

Maj-solen har fått tusentals svenskar att ge sig ut i sina kajaker, och paddlingssäsongen är igång på allvar. Svenska kajaktillverkarna Point 65 lanserar inför 2008 de första kajakerna som utvecklats av paddlingslegenden Nigel Foster. – Whisky 16 och Double Shot är resultatet av Nigel Fosters enorma erfarenhet inom paddling. Här har han fått skapa just de kajaker han själv helst vill paddla, säger Tomas Öhman, vd Point 65.

Det är nu 12 år sedan Point 65 sjösatte sin första kajak. Sedan dess har mycket hänt, idag har företaget 16 olika kajakmodeller för allt från nybörjare till proffs och som säljs i 22 länder. I takt med att kajakpaddling blivit en folksport har Point 65 riktat in sig mot fler och bredare målgrupper. I Sverige säljs kajakerna av återförsäljare från Malmö i söder till Luleå i norr, bland annat på detaljhandelskedjan Stadiums butiker.

Sedan två år är brittiske Nigel Foster ansvarig för design och utveckling på Point 65. Foster har vigt sitt liv åt paddling och blivit en av kajakvärldens absoluta frontfigurer. Han är internationellt känd för sina kurser, böcker, artiklar, design av kajaker och inte minst för sina paddlingsexpeditioner i krävande vatten över hela världen.

Inför säsong 2008 kommer nu de första kajakerna från Point 65 som designats helt och hållet av Nigel Foster – Whisky 16 och Double Shot. Dessutom kommer SeaCruiser som är folk-kajaken för långturer på sjön eller i skärgården.

SeaCruiser – folkkajaken för långturer

Tusentals svenskar börjar paddla varje år, och de flesta gör det med syftet att kunna ge sig iväg på dags- och flerdagarsturer på sjöar och i skärgården. Det är för denna stora målgrupp som Point 65 tagit fram SeaCruiser.

SeaCruiser är gjord såväl för träningspass på hemmasjön som för äventyrsexpeditioner med mycket packning. Att den är lättdriven och kursstabil underlättar vid långa paddlingsturer samtidigt som den styva plasten gör den snabb i rörelserna och därmed rolig att paddla. Det svagt v-formade skrovet gör att SeaCruisern är en fröjd att paddla även i grov sjö.

Stabiliteten och det humana priset gör kajakmodellen lämplig som första köp för den som vill ha en kajak att utvecklas i många år i.

SeaCruiserns stabilitet lockar dessutom många äldre paddlare.

Målgrupp:

● Expeditionspaddlaren som söker en stryktålig kajak för alla vatten

● De som vill paddla på långturer.

● Tränings- och motionspaddlare.

● De som söker en allroundkajak som också är rolig att paddla.

● Nybörjare som vill ha en kajak att utvecklas i.

● Äldre paddlare eller andra med krav på bra stabilitet.

Pris: 13 995 kr (med roder 14 995 kr) Längd: 525 cm

Bredd: 58 cm Vikt: 26 kg

Konstruktion: Trelagers sandwich Design: Johan Wirsén

Färger: Röd, orange, gul, grön och blå.

Whisky 16 – för paddlingsvirtuosen

Det här är Nigel Fosters kajak för den avancerade paddlaren. Genom sin stabilitet är den också utmärkt för nybörjare. Tillsammans med Double Shot är Whisky 16 den första svenska kajaken designad i ”brit style”, alltså gjord för paddling i vågor. Whisky 16 är extremt lättmanövrerad och framtagen för lek och surfpaddling i vågigt vatten, till exempel längs stränderna runt Sveriges långa kuststräcka.

– För den som behärskar tekniken är Whisky 16 underbar att paddla nära vågbrytet längs oroliga sten- och klippstränder, vilket Sverige har så mycket av. Men den är också utmärkt att ta på långturer, säger Nigel Foster, utvecklings- och designansvarig på Point 65.

Namnet Whisky 16 kommer från det engelska ordet ”whisk”, som betyder vispa, och Whisky 16 kommer bäst till sin rätt i ”vågvispat” vatten.

– Att det efter en lång paddlingstur kan smaka fantastiskt med en skvätt fin single malt vid en vacker strand har också bidragit till namnet, säger Nigel Foster.

”16” kommer från kajakens längd, 16 fot.

Målgrupp:

● Erfarna paddlare.

● Den som paddlar i vågiga vatten.

● Den som vill leka och trickpaddla.

Pris: 21 999 kr Längd: 489 cm

Bredd: 56 cm Vikt: 25 kg

Konstruktion: Vakuumbakad glasfiber eller kevlar/karbon (Pro Lite version)

Färger: Gul, orange, röd, vit, grå, ljusblå, blå och turkos.

Double Shot – för gemensamma utmaningar

”Varför skulle inte en tvåmanskajak kunna vara lika rolig att paddla som en enmanskajak?” frågade sig Nigel Foster för två år sedan. Sedan satte han igång med utvecklingen av Double Shot. Resultatet kan ses i vår – en tvåmanskajak som kan hänga på i kölvattnet från Whisky 16.

Double Shot är den första svenska tvåmanskajaken som är designad enligt ”brit-style”, vilket ger en större rörlighet än konventionella kajaker avsedda för två personer. Det sänkta däcket gör också att paddlaren kommer nära vattnet, vilket inte brukar vara fallet i tvåmanskajaker.

Point 65 Double Shot är gjord främst för havspaddling, paddling på stora sjöar och fjärdar. I lugna vatten är den ett tryggt val för ovana paddlare. Skrovets utformning med stor volym i för och akter och en svagt rundad bottenform ger den god stabilitet och manöverförmåga. De fem packluckorna erbjuder gott om plats vid längre expeditioner.

Målgrupp:

● Par som vill ha singelkajakens rörlighet

● De som paddlar i stora och vågiga vatten

● De som vill kunna packa för långturer

Pris: 22 999 kr Längd: 610 cm

Bredd: 66 cm Vikt: 33 kg

Konstruktion: Vakuumbakad glasfiber eller kevlar/karbon (Pro Lite version)

Färger: Röd, orange, gul, vit, grå, ljusblå och blå.

Länk: www.point65.se

Åter igen arrangerar Marinmuseum och förlag Albinsson & Sjöberg den populära veteranbåtsdagen i Karlskrona. Ett event för alla som älskar gamla båtar och bilar.

Sista helgen i juni har blivit en tradition för veteranbåtsintresserade och till sommaren satsar Marinmuseum ännu en gång på detta populära evenemang. I år görs det dessutom ännu större med fler deltagare och utställare.

Under veteranbåtsdagen visar båtsägare upp sina klenoder och vi utlovar flera häftiga sevärdheter. Ingrid Bergmans Chris Craft Cavalier 25 från 1960 med namnet ”My Fair Navy” och fortifikationsbefälhavarens inspektionsbåt ”Carl Stuart” kommer till exempel att finnas på plats.

Alla veteranbåtsägare är speciellt inbjudna till Marinmuseum för att visa sina båtar och delta i den maritima delen av Nostalgia Festival på Stumholmen i Karlskrona. Älskare av vackra träbåtar och tidiga plastbåtar garanteras en upplevelserik dag när vinnarna i ”Concours d’Élegance”, ”Concours de Charme” och ”Bästa originalbåt” koras. Presentatör är båtredaktörern Anders Værnéus.

Under dagen kan man också få se mängder med veteranbilar. Nostalgia Festivals veteranbilsrally startar och går i mål utanför museet.

Marinmuseums uppgift är att stödja bevarandet av Sveriges flytande kulturarv. Veteranbåtar är en del av denna skatt.

Veteranbåtsdagen, Marinmuseum, Karlskrona söndagen den 29 juni kl. 9-17

För mer information: www.marinmuseum.se

Foto: Helena Grännsjö/SMM

Tisdagen den 22 maj öppnar utställningen Jagaren Halland – en värld i miniatyr på Sjöhistoriska museet i Stockholm. Sjöhistoriska har en unik samling fartygsmodeller och när museet nu firar 70-årsjubilem står en ny modell i centrum – HMS Halland, flottans största jagare i skala 1:50. Modellbyggaren Göran Forss har skapat ett mästerverk, som det har tagit honom 10 000 timmar att färdigställa.

– Fast jag hade nog kunnat hålla på några år till, det finns alltid detaljer att arbeta med på en modell, säger Göran Forss, idag pensionär men tidigare anställd som modellbyggare och konservator på Sjöhistoriska museet.

Utställningen är uppbyggd på tre teman som kretsar kring modellen och följer en tidsaxel. Det första temat fungerar som en bakgrund till modellen och handlar om jagarens historia. Det andra temat handlar om Göran Forss och hans arbete med modellen. Dessa två teman ligger i det förflutna medan det tredje temat blickar framåt. Framtiden representeras av Geovanny Hägg, som utbildar sig till modellbyggare på Formakademin i Lidköping.

– Målet har varit att skapa en informativ utställning som också visar upp människan och arbetet bakom modellbygget. Tanken är att i utställningen ge en balans mellan fakta och drömmar för att våra besökare ska känna att de fått reda på någonting konkret samtidigt som de blivit inspirerade när de lämnar utställningen, säger Elin Harland, utställningsproducent på Sjöhistoriska museet.

För att göra stora fartyg gripbara har man sedan flera hundra år byggt modeller. De äldre örlogsmodellerna som finns i Sjöhistoriska museets samlingar har tillkommit av flera olika skäl. De användes till exempel i flottans undervisning och som hjälpmedel för skeppsbyggare. Många av de senare fartygsmodellerna i samlingarna är byggda i museets egen modellverkstad. De är vackra och effektiva representanter för föremål som är för stora att bevara och levandegöra i original.

– Modeller kan visa och berätta mycket, för många säger till exempel en ritning ingenting. Folk är ofta intresserade av modeller och framför allt är det nog detaljrikedomen och ett bra hantverk som fascinerar. Men för mig som modellbyggare är det själva arbetet, att hitta lösningarna som är grejen. När modellen är klar är det roliga över, säger Göran Forss

Sjöhistoriska museets samling av fartygsmodeller hör till de finaste i Europa. Totalt består samlingen av närmare 2000 modeller från 1600-talet och framåt. Den 28 maj är det 70 år sedan museet öppnade och den nya utställningen Jagaren Halland – en värld i miniatyr är en del av jubileumsfirandet.

– Gemensamt för Göran Forss och Geovanny Hägg är att de älskar att bygga modeller. Därför går vi i utställningen också in på vad det är som fascinerar med modeller och miniatyrer. Utställningen riktar sig till såväl gammal som ung och till intresserade av modeller och örlogshistoria, säger Elin Harland.

Jagaren Halland – en värld i miniatyr öppnar den 22 maj.
Utställningsproducent: Elin Harland, Sjöhistoriska museet
Formgivning: Unna Design

Tips: Göran Forss har också varit med och byggt den stora modellen av Vasa (skala 1:10) på Vasamuseet. Modellen har nu bemålats så som man tror att Vasa såg ut 1628. Färgsättningen bygger på mer än 12 år av forskning kring skeppets bemålning. Läs mer på www.vasamuseet.se.

Konsultföretaget WSP har valt att sponsra de svenska seglarna Vendela Santén och Therese Torgersson inför deras deltagande vid sommarens OS i Peking. Vendela och Therese seglar i klassen 470 och tog brons vid OS i Athén 2004. Vendela Santén är i det civila anställd som transportanalytiker på WSP. Nu är hon dock tjänstledig för att satsa fullt ut på seglingen.

De har gjort bra ifrån sig Vendela Santén och Therese Torgersson i sin 470 vid de senaste årens tävlingar. Med undantag av VM 2007 har de varvat guld och bronsmedaljer i EM, VM och OS sedan 2004. Nu satsar de för fullt inför sommarens OS i Peking och som stöd i ryggen har de bland annat Vendelas arbetsgivare WSP.

– Det känns rätt att på detta sätt få ge vårt stöd till Vendela och Thereses satsning säger Siv Axelsson, Personal- och informationsdirektör hos WSP. Att Vendela sedan tidigare är anställd hos oss är förstås en viktig faktor men segling är dessutom en lagsport som ligger väl i linje med WSPs värderingar; förtroende, nytänkande, samverkan, kvalitet och engagemang samt miljömedvetenhet.

Vendela och Therese seglar en så kallad 470, en lätt tvåmansjolle som seglas i både dam- och herrklass vid OS. 470 är en av de mest utbredda seglingsklasserna i världen och till OS tas det endast ut 20 stycken besättningar och som en av de 20 finns i sommar Vendela och Therese. Med sin historik inom detta område får de ses som ett av Sveriges medaljhopp.

– Det är roligt att min arbetsgivare finns med bland våra sponsorer säger Vendela Santén. Att jag valde WSP som arbetsgivare en gång i tiden berodde mycket på deras kompetens och engagemang när det gäller miljöfrågor. Allt detta rimmar nu väl med det seglingen kan tänkas stå för. Samtidigt finns det många paralleller med ingenjörsyrket generellt som noggrannhet, planering och uthållighet. Något jag måste tillämpa både i båten och på kontoret.

Följ Vendelas och Thereses uppladdning inför OS på www.wspgroup.se/os2008.

Bilden: Therese och Vendela. Foto: Håkan Ivarsson

Förra sommaren stals båtar och båtmotorer för mer än en miljon kronor om dagen. Trots den höga siffran har antalet stulna båtar i Sverige minskat betydligt under senare år. Värdet på de stulna båtarna är däremot konstant. Nästan var tredje båt stjäls i Stockholm.

Varje år stjäls båtar och båtmotorer för omkring 250 miljoner kronor. Räknat i antal har stölderna av båtar minskat successivt under 2000-talet. Förra året var minskningen drygt 10 procent, 2 371 båtar stals 2007 jämfört med 2 642 året innan (BRÅ). Däremot minskade inte det totala värdet på de stulna objekten, eftersom det är allt dyrare båtar som stjäls.

– Vi ser hur tjuvarna söker sig till hamnar med dålig bevakning medan de som sköter vakthållningen bra klarar sig nästan helt utan stölder, säger Dan Falconer, båtexpert på If.

Båtförsäljningen har ökat markant det senaste decenniet. Det minskande antalet båtstölder, trots att beståndet har ökat, visar att skadeförebyggande åtgärder faktiskt ger resultat.

– Redan några enkla tips kan bidra dramatiskt till att minska risken för stöld, säger Dan Falconer.

De flesta båta stjäls från hamnar med dålig bevakning. Därför lanserade If under 2007 en trygghetscertifiering av svenska småbåtshamnar, sk Säker hamn. Intresset från hamnarna var stort och vid årets slut låg 22 000 svenska småbåtar i Säker hamn.

Tips för att förhindra stölder och inbrott:
• Låt om möjligt båten ligga i en bevakad hamn.
• Lås utombordsmotorn med ett klass 3-lås.
• Lås din utombordare vid bryggan med en härdad kätting (10-13 mm) och säkerhetslås.
• Försäkra dig om att du och ditt försäkringsbolag har tillräckligt detaljerade identifikationsuppgifter om din båt och utombordsmotor. Både båtens och motorns tillverkningsnummer och speciella kännetecken som skrapor och skavanker ska tas med.
• Ta med dig snabbt löstagbar elektronisk utrustning när du lämnar båten.
• Skyddsmärk båten och motorn.
• När du ska förvara båten på en trailer, se till att trailern är låst och att båten är låst vid trailern.
• Skaffa en If Tracker. När trackerns ankarvakt är aktiverat går det larm direkt till en larmcentral om båten flyttas av en obehörig. Polisen kan agera omedelbart. Med If Tracker får du upp till 5 000 kr lägre självrisk och 20 procents rabatt på båtförsäkringen.

Det finns över 1 miljon fritidsbåtar i Sverige. Förra året såldes cirka 20 000 nya fritidsbåtar i Sverige. Det är trettonde året i rad som antalet fritidsbåtar i Sverige ökar (Sweboat).

Mer än två tredjedelar av alla båtar är försäkrade i någon form. Närmare 40 procent är försäkrade genom speciella båtförsäkringar. Knappt 30 procent är i stället försäkrade genom hemförsäkringen.

Bilden: Nimbus 30S Nova. Foto: Nimbus Boats.

Navico, världsledande tillverkare av marinelektronik för fritidsbåtar, har tecknat ett långsiktigt avtal med den Finska båtbyggaren Bella Boats för att kunna erbjuda ett fantastiskt erbjudande till deras kunder.

Under första halvan av 2008 kommer Bella att erbjuda ett specialpaket ihop med sju av sina mest populära båtmodeller. Paketet inkluderar en motor och en Northstar Explorer 550 kartplotter med motorinterface.

Northstar Explorer 550 är en kraftfull, 12.7cm kartplotter i färg med en mängd olika navigations möjligheter, delad skärm samt kan fås med både extern och inbyggd antenn. Med motorinterface som tillbehör kommer den även att visa bränsleflöde, hur mycket bränsle som är kvar, räckvidd och bränsle ekonomi.

Northstar´s serie av navigations och kommunikations instrument har ökat I popularitet i Europa sedan Nortstar integrerades i Navico. Erbjudandet från Bella Boats gäller I Finnland till slutet av Juni och finns till följande sju modeller: Bella 512EX, Bella 530EX, Bella 572C, Bella 621DC, Bella 600 Twin, Flipper 520 HT och Flipper 630CC.

Navico, världsledande tillverkare av marinelektronik för fritidsbåtar, kommer att stödja Earthrace vid sitt försök att sätta ett nytt rekord för en motordriven världsomsegling under 2008.

Earthrace är en unik 78-fots (23.75 meter) våg genomträngande trimaran byggd helt i karbon. Båten drivs med biodiesel, projektets mål är att öka miljötänkandet och medvetenheten vad det gäller långvarig resurshantering.

Rekordförsöket kommer att ställa stora krav på besättning, båt och utrustning eftersom Earthrace har en toppfart på 40 knop. Adam Carlson, navigatör på Earthrace säger att: “Navico har försett oss med special utrustning, inklusive Northstar and Navman produkter, vilket är avgörande i våra försök att slå rekord.

“Båten är utrustad med två radarskärmar vilket innebär att vi kan ha två personer på vakt hela tiden som följer stormar och dåligt väder. Allt för att optimera navigationen för att få den bästa rutten. Annan utrustning ombord är; VHF-radio och GPS, utan dessa skulle det vara helt omöjligt för oss att starta vårat äventyr än mindre försöka slå rekord!”

Pete Bethune, skeppare på Earthrace avslutar: “Tack vare Navico kan vi på ett säkert sätt få Earthrace att gå i rätt riktning och komma segrande tillbaka till Spanien”.

“Earthrace strävan efter en hållbar miljö ligger helt i linje med Navico´s förhållningssätt” säger Navico´s VD Jens-Thomas Pietralla. “Navico lägger stor vikt vid att ta hand om och återvinna förbrukad marinelektronik och är stolta över en marknadsledande position i utvecklingen av motorstyrsystem som tillåter båtägare att maximera sin bränsleekonomi vid bibehållen prestanda.”

Även Earthrace rekordförsök under 2007 gjordes med produkter från Navico, tyvärr var den tvungen att avbrytas efter 51 dagar då båten fått betydande skador under en storm i Medelhavet . Under årets rekordförsök kommer båten att vara utrustad med en Northstar 6100i integrerad navigations system ihop med en 4kW HD digital radar och en Navman 3380 autopilot.

Länk: www.navico.com

Länk: www.earthrace.net

Nu startar högsäsongen för båtstölder. Förra sommaren stals båtar och båtmotorer för mer än en miljon kronor om dagen. Trots den höga siffran har antalet stulna båtar i Sverige minskat betydligt under senare år. Värdet på de stulna båtarna är däremot konstant. Nästan var tredje båt stjäls i Stockholm.

Varje år stjäls båtar och båtmotorer för omkring 250 miljoner kronor. Räknat i antal har stölderna av båtar minskat successivt under 2000-talet. Förra året var minskningen drygt 10 procent, 2371 båtar stals 2007 jämfört med 2642 året innan (BRÅ). Däremot minskade inte det totala värdet på de stulna objekten, eftersom det är allt dyrare båtar som stjäls.

– Vi ser hur tjuvarna söker sig till hamnar med dålig bevakning medan de som sköter vakthållningen bra klarar sig nästan helt utan stölder, säger Dan Falconer, båtexpert på If.

Båtförsäljningen har ökat markant det senaste decenniet. Det minskande antalet båtstölder, trots att beståndet har ökat, visar att skadeförebyggande åtgärder faktiskt ger resultat.

– Redan några enkla tips kan bidra dramatiskt till att minska risken för stöld, säger Dan Falconer.

Säker hamn

De flesta båta stjäls från hamnar med dålig bevakning. Därför lanserade If under 2007 en trygghetscertifiering av svenska småbåtshamnar, sk Säker hamn. Intresset från hamnarna var stort och vid årets slut låg 22 000 svenska småbåtar i Säker hamn.

– Det är mycket glädjande att så många valt att gå med redan första året. Det räcker med ganska enkla åtgärder för att avskräcka tjuvarna. Certifieringen bidrar till att höja tryggheten för båtägare i hela landet, säger Dan Falconer.

För att bli certifierad som Säker hamn krävs först och främst att hamnen ska ha bevakning på nätterna. Syftet med vakthållningen är att minska risken för båtstölder, det kanske största gisslet för båtägarna.

Det andra certifieringskravet är att hamnen ska vara skyddad mot öppen sjö och mot svall från utomstående båttrafik.

Ett ytterligare kriterium är att hamnen ska ha kontroll över andrahandsuthyrningen av båtplatser.

If kommer att presentera Säker hamn på följande platser i sommar:

Borstahusen, Landskrona 27 april
Oxnö, Stockholm/Dalarö 1 maj
Föreningshamn, Ängelholm 4 maj
Sandö Hamn, Göteborg/Onsala 4 maj
Saltholmen, Göteborg 4 maj
Björlanda, Göteborg 11 maj
Stora Enen, Göteborg/Onsala 17 maj
Karlslund, Stockholm/Dalarö 17 maj
Getterön, Varberg 24 maj

Det finns över 1 miljon fritidsbåtar i Sverige. Förra året såldes cirka 20 000 nya fritidsbåtar i Sverige. Det är trettonde året i rad som antalet fritidsbåtar i Sverige ökar (Sweboat).

Mer än två tredjedelar av alla båtar är försäkrade i någon form. Närmare 40 procent är försäkrade genom speciella båtförsäkringar. Knappt 30 procent är i stället försäkrade genom hemförsäkringen.

Ifs tips för att förhindra stölder och inbrott:
– Låt om möjligt båten ligga i en bevakad hamn.
– Lås utombordsmotorn med ett klass 3-lås.
– Lås din utombordare vid bryggan med en härdad kätting (10-13 mm) och säkerhetslås.
– Försäkra dig om att du och ditt försäkringsbolag har tillräckligt detaljerade identifikationsuppgifter om din båt och utombordsmotor. Både båtens och motorns tillverkningsnummer och speciella kännetecken som skrapor och skavanker ska tas med.
– Ta med dig snabbt löstagbar elektronisk utrustning när du lämnar båten.
– Skyddsmärk båten och motorn.
– När du ska förvara båten på en trailer, se till att trailern är låst och att båten är låst vid trailern.
– Skaffa en If Tracker. När trackerns ankarvakt är aktiverat går det larm direkt till en larmcentral om båten flyttas av en obehörig. Polisen kan agera omedelbart. Med If Tracker får du upp till 5 000 kr lägre självrisk och 20 procents rabatt på båtförsäkringen.

Fredagen 2 maj levererades det första av tre nya flygplan till svenska Kustbevakningen vid en ceremoni i Toronto i Kanada. Leverantören Field Aviation överlämnade KBV 501, ett plan av typen DASH 8 Q300, till Kustbevakningen och en symbolisk nyckel till Kustbevakningens generaldirektör Hans Lindqvist.

Bland de som deltog vid det högtidliga tillfället var också Sveriges ambassadör i Kanada Ingrid Iremark, ordföranden i Field Aviations moderbolag Richard Hunting, projektledaren vid FMV Philippa Boman och Kustbevakningens projekansvarige tekniska direktören Åke Dagnevik. Som hedersgäst och blivande fadder till flygplanet deltog också Mats Sundin, svensk lagkapten i Toronto Maple Leafs.

– Mats är ju en av de största hockeyprofiler vi har i Sverige. Han är kanske ännu större här i Toronto där han spelat i många år och där man också bygger våra nya flygplan. Han är en mycket populär representant för Sverige och har stort intresse för sjöliv, fiske, natur och miljö. Därför tycker vi det är mycket roligt att han ville vara med här och åta sig det symboliska fadderskapet, säger chefen för Kustbevakningsflyget Lars Franzén.

– Det känns otroligt bra att snart kunna starta resan hem till Sverige i vårt nya flygplan. Det är efterlängtat och kommer att betyda mycket för Kustbevakningens förmåga att övervaka farvattnen runt Sverige i framtiden. De nya flygplanen är utrustade med den absolut bästa tekniken för spaning, övervakning och räddningstjänst och detkommer att innebära väsentligt ökad förmåga till upptäckt, dokumentation och räddningsinsatser, säger Lars Franzén.

Torsdagen den 8 maj kl.1300 landar KBV 501 på Stockholm Skavsta flygplats. Även här kommer en ceremoni att genomföras med representanter för Kustbevakningen och inbjudna gäster, däribland representanter från leverantören. De övriga två flygplanen beräknas anlända till Sverige inom några månader.

Länk: www.kustbevakningen.se

Det svenska miljöteknikföretaget Ekomarine har tecknat avtal med återförsäljare i Finland. Den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula säljs nu på den finländska marknaden av företaget Aquastore.

För några månader sedan lanserade Ekomarine färgen Neptune Formula i Sverige. Färgen bygger på företagets patenterade teknik för att skydda mot marin beväxning på båtbottnar utan att använda gifter.

– Intresset för färgen är större än vi väntade oss, så här första säsongen, säger Claes Tarras Ericsson, VD på Ekomarine. Att vi börjar sälja Neptune Formula i Finland är en framgång. Dessutom finns färgen redan tillgänglig hos dubbelt så många svenska återförsäljare som vi planerade för. Intresset för färgen grundar sig framförallt i att många båtägare efterfrågar ett miljösäkert alternativ till giftfärgerna.

– Det är roligt att kunna vara en föregångare när det gäller att erbjuda miljötrygga alternativ, säger Erkki Aaurinkoski, försäljningschef på Aquastore i Finland. Som återförsäljare har vi märkt att miljöintresset bland båtägare är stort, så det är viktigt att kunna möta den efterfrågan.

Färgen Neptune Formula har utvecklats i Sverige av Ekomarine i samarbete bland annat med Tjärnö Marinbiologiska laboratorium och Ytkemiska institutet. Tekniken är patentskyddad i Sverige och skyddas även i bland annat EU, USA, Japan och Sydkorea. Företaget bygger sin teknik på upptäckten att en naturlig bakteriefilm skapar ett syrereducerat skikt närmast skrovet som avskräcker bland annat havstulpaner.

Länk: www.neptuneformula.com

Både Björn Hansen i Alandia Sailing Team och Magnus Holmberg, Victory Challenge, tog sig till semifinalen i VM-seglingarna i Vitoria i Brasilien. Nu möter de varandra i den andra semifinalen på lördagen. Och därmed är också en svensk klar för att segla finalen i årets första VM-deltävling i World Match Racing Tour.

– Vilken kanonstart på året. Vi lyckades riktigt bra i starterna och kunde hålla farten genom båda racen, kommenterar Björn Hansen efter sin hyggligt komfortabla 2-0-seger i kvartsfinalen mot dansken Peter Wibroe.

Det blev Hansens andra raka seger mot Wibroe, som han även slog i serieseglingen.

Magnus Holmberg slog Mattias Rahm i den andra kvartsfinalen med två raka segrar. Rahm gjorde en felmanöver i den andra flighten, och fick ett straff som Holmberg förvaltade till sin fördel.

Det var ännu inte klart vilka två andra team som möts i den andra semifinalen. Men klart är att en svensk kommer att segla finalen i årets premiärtävling i VM för Matchracing.

Foto: Dan Ljungsvik.

Länk: www.brasilsailingcup.com

Nu kan du hålla koll på båtvädret direkt via Båtlivs hemsida. Genom ett samarbete med SMHI får du snabb och konkret information om båtvädret i just det område som du är intresserad av. Du når båtvädret genom att trycka på länken till vänster på den här sidan.

Jonas Andersson skrällde till ordentligt vid årets första Formel 1 race, genom att vinna tävlingen i Qatar för en månad sedan. Det var första gången på 10 år som en svensk vunnit i Formel 1. Nu till helgen körs säsongens andra deltävling i Portimao vid Algarve kusten i Portugal. Här får Jonas sällskap av fjolårets bäste svensk i F1, Pierre Lundin. Det blir en högintressant racerbåthelg.

Jonas Andersson gjorde en storstilad insats i Qatar. Han var snabbast under tidsträningen, hade loppets snabbaste varv och vann så också tävlingen. Det var klass på den vinsten. Det ger dock inga garantier för fortsatta framgångar. Regerande världsmästaren Sami Seliö som vunnit två av de tre senaste F1 loppen blir livsfarlig liksom superstjärnan Guido Cappellini. Italienaren har vunnit 9 VM titlar och kommer nu med en ny båt. Hans företag DAC bygger de flesta båtarna i F1, nu kommer han med en ny generation av dessa båtar. Den ska vara något längre och stabilare i gången. Cappellini har vunnit sju gånger i Portimao, han vet vad som krävs. En annan storfavorit är Emirat teamets Al Qamzi som ledde premiärloppet i Qatar när hans motor lade av. Det finns en rad stora utmaningar för Jonas, som under fjolåret var snabb i många tävlingar och tidsträningar. Men ifjol var han också den förare som fick bryta mest för motorhaverier. Nu hoppas Jonas att vinterns idoga arbete ger fortsatt resultat i form av en hållbarare maskin. Dessutom har han tränat upp sin fysik på ett helt annat sätt än tidigare.

Eskilstuna förare Pierre Lundin gjorde en fantastisk säsong ifjol. Var tillförlitligheten själv och knaprade åt sig poäng i rader av race. Det slutade på en sensationellt stark fjärdeplats totalt. Över alla förväntningar. Ifjol körde Pierre för ett italienskt Comparato team. Det fungerade alldeles utmärkt. Ett problem inför årets säsong var dock att teamet fordrade mer i betalning i år, något som Pierre trots en sällsynt fin marknadsföringskampanj hade svårt att nå upp till. Nyligen så fick Pierre dock en förfrågan från ett fransk-kinesiskt team om styrningar i år. Den kinesiske föraren lyckades ifjol inte så väl och fick inte med sig några VM poäng. Kina teamet var stolta över sin inhemske förare, men man ville ha resultat också. Därför gick budet nu över till Pierre Lundin som villigt tackade ja. En poäng i historien är att Lundin och Kina föraren i fjolårets avslutning krockade kraftigt ihop. Det renderade två gula kort till Kinesen. Nu får Pierre sätta sig i den. Den båten är också modernare än den båt Pierre körde till sig sin 4:e plats med! Pierre har också lite blandade känslor inför Portimao. För några år sedan så rullade han kraftigt runt just här, vilket medförde att han ådrog sig en ryggskada som medförde ett drygt års tävlingsuppehåll. Nu är dock Pierre Lundin tillbaka, med bättre fysik en fantastisk fokusering på sin körning och nu med bättre material än någonsin i Formel 1.

På lördag körs trädning och tidsträning i Portugal, medan Grad Prix loppet startar på söndag (4 maj) eftermiddag.

Länk: www.svera.org

Om tre månader, närmare bestämt den 29 juni, går starten för årets upplaga av Eurocard Gotland Runt utanför Sandhamn. Som vanligt blir tävlingen en av seglingsvärldens stora fester – och en av världens absolut största havskappseglingar alla kategorier.

Redan 90 dagar före starten och i början av den officiella anmälningstiden, kan tävlingsledningen se klara tecken på att intresset för den klassiska regattan, som nu anordnas för 49:e gången, ökar. Ett fyrtiotal båtar finns redan på startlistan och antalet förfrågningar är betydligt större än i fjol. Då samlade Eurocard Gotland Runt 246 båtar och drygt 2000 aktiva deltagare, och tog ett stort steg mot de gamla rekordsiffrorna från 70- och 80-talen.

– Det är roligt att se hur intresset för Eurocard Gotland Runt stadigt ökar igen, säger Fredrik Feldreich. Det är ett tecken på att seglingen är på ordentlig frammarsch, både som miljövänlig fritidssysselsättning och som en sport som utnyttjar den mest förnyelsebara av alla energiformer, vindkraften. Vi kanske aldrig får se de stora startfälten från Gotland Runts rekordår, men allt tyder på att ett av världens största seglingsarrangemang går mot en ny storhetstid. I dag är de tävlande båtarna så mycket större och kräver fler besättningsmän än förr i tiden. Vårt mål är därför en hygglig ökning av antalet yachter och en betydande ökning av antalet seglare.

Precis som i fjol seglas årets upplaga av Eurocard Gotland Runt på fem banor, Bana Alfa 567M, Bana Bravo 446M, bana Charlie 361M och bana Delta 309M.
Bana Classic Yacht Baltic Race på 177M seglas av de klassiska båtarna, som inte rundar Gotland utan vänder vid Salvorev, norr om Gotland.

Årets tävling seglas i nio olika samlingsklasser, ORC International, ORC Club, Grand Open, IRC, LYS, Swanklassen, Multihull 30 och 60 samt Classic Yachts. Dessutom seglas European Gotland Runt i ett antal entypsklasser om minst tio båtar i varje klass.

Huvudsponsor för tävlingen är som tidigare Eurocard.

Länk: www.ksss.se

Bilden är tagen under Gotland Runt 2004. Foto: Fredrik Forsman.

Varje sommar besöker miljontals personer Stockholms skärgård. Många av dem övernattar hos någon bed & breakfast-värd. Och nu är den här, den kompletta guiden för boende i skärgården – katalogen Bed & Breakfast. – Bed & Breakfasts popularitet beror på att den gör Stockholms skärgård tillgänglig för alla. Det är billigt, personligt och mysigt att övernatta hos en bed & breakfast-värd. Dessutom får man som en personlig guide till området, säger Mats Wåhlin, projektledare på Skärgårdsstiftelsen.

I Stockholms skärgård går det alltid att få tak över huvudet. I Bed & Breakfast-katalogen finns 564 sängplatser hos 80 värdar utspridda mellan Singö och Landsort samlade.

I årets katalog är det Roslagen som ökar mest, nu finns en fjärdedel av alla bed & breakfast-värdar i norra skärgården.

Den numer klassiska Bed & Breakfast ges för femtonde året ut av Skärgårdsstiftelsen och Waxholmsbolaget. Här finns en kort beskrivning om varje boende och området, information om pris, hur man tar sig dit, vilka språk värden talar, om det går att hyra även under vintern samt kontaktuppgifter. Dessutom anges om det finns cykel-, båt- eller kanotuthyrning och liknande.

Bed & breakfast, eller rum och frukost, är en enkel form av skärgårdsturism.

– Vad du har att vänta sig är en säng, tak över huvudet, ett vänligt bemötande och frukost – serverad eller egengjord, säger Mats Wåhlin.

Allt fler besökare under våren

Kerstin Öhman Moberg är bed & breakfast-värd på Nämdö. Hon tar emot gäster året om och har de senaste åren märkt ett ökat intresse även utanför högsäsong.

– Under sommarsäsongen har det alltid varit fullbokat, men på sistone har intresset för helgvistelser även nu under våren ökat. De som kommer är allt från par, grabb- och tjejgäng till sportfiskare och människor som bara längtar efter en helg med tystnad och lugn, säger Kerstin Öhman Moberg.

I Bed & Breakfast finns även alla vandrarhem och hotell i Stockholms skärgård samlade. Tillsammans med bed & breakfast-värdarna blir det mer än 1800 sängplatser ute på öarna. Lägg där till skärgårdens alla campingplatser, som också finns listade.

Skärgårdsnatur 2008 – med fakta om Skärgårdsstiftelsens kulturbyggnader

De som ska ut i skärgården behöver självklart också information om vad som finns där. Skärgårdsnatur 2008 innehåller information om Skärgårdsstiftelsens områden, om natur- och gästhamnar, krogar och utflyktsställen. Här kan läsaren också få veta lite mer om sälar, havsörn och skarv och om Skärgårdsstiftelsens naturvårdsarbete.

Nytt för i år är avsnittet om några av de kulturbyggnader som Skärgårdsstiftelsen förvaltar. Där står till exempel om 1700-talsfyrarna på Örskär och Grönskär, Simesgården på Arholma,
Utö kvarn, doktorsvillan ”Kongo” på Fejan med mer.
Guideboken Skärgårdsnatur är rikt illustrerad med inspirerande foton från några av Sveriges mest erkända kustfotografer.

Bed & Breakfast och Skärgårdsnatur delas ut gratis på Skärgårdsstiftelsens områden, i gästhamnar och turistbyråer, Waxholmsbolagets terminaler, Sverigehuset och genom Skärgårdsstiftelsens kansli. De går även att ladda ner digitalt från www.skargardsstiftelsen.se

Både Björn Hansen i Alandia Sailing Team och Magnus Holmberg, Victory Challenge, tog sig till semifinalen i VM-seglingarna i Vitoria i Brasilien. Nu möter de varandra i den andra semifinalen på lördagen. Och därmed är också en svensk klar för att segla finalen i årets första VM-deltävling i World Match Racing Tour.

– Vilken kanonstart på året. Vi lyckades riktigt bra i starterna och kunde hålla farten genom båda racen, kommenterar Björn Hansen efter sin hyggligt komfortabla 2-0-seger i kvartsfinalen mot dansken Peter Wibroe.

Det blev Hansens andra raka seger mot Wibroe, som han även slog i serieseglingen.

Magnus Holmberg slog Mattias Rahm i den andra kvartsfinalen med två raka segrar. Rahm gjorde en felmanöver i den andra flighten, och fick ett straff som Holmberg förvaltade till sin fördel.

Det var ännu inte klart vilka två andra team som möts i den andra semifinalen. Men klart är att en svensk kommer att segla finalen i årets premiärtävling i VM för Matchracing.

För mer information om VM i Matchracing och Brasil Sailing Cup, kontakta Lars-Ola Nordqvist, Presschef Match Cup Sweden, 070-689 11 20, lars@comvision.se, eller besök www.brasilsailingcup.com, www.worldmatchracingtour.com och www.matchcupsweden.com

Den 25 april uppvaktades miljö- och fastighetsborgarråd Ulla Hamilton (m) av representanter från Skärgårdsstiftelsen. Stiftelsens ärende var att bekräfta sitt intresse för att överta de markområden på Södertörn som Stockholms stad planerar att sälja. – Vi vill säkerställa att allmänheten också i framtiden kommer att få tillträde till de populära naturområdena runt Häringe och Hammersta, säger Raymond Svensson, ordförande för Skärgårdsstiftelsen.

Skärgårdsstiftelsen äger och förvaltar mark i Stockholms skärgård och har uppdraget att göra skärgården tillgänglig för alla. I verksamheten ingår att främja utvecklingen av friluftsliv, rekreation, kultur, turism och dessutom att verka för en levande skärgård.

För att förhindra att Stockholms stad säljer ut områdena i Hammersta och Häringe till privata intressen vill nu Skärgårdsstiftelsen att marken överlåts till dem.

Utför stora naturvårdsinsatser

Skärgårdsstiftelsen förvaltar sedan 1998 redan områden i Häringe och Hammersta, där de arrenderar ut två jordbruk. Gårdarna håller genom sin verksamhet landskapet öppet och varierat. Dessutom utför arrendatorerna, enligt avtalet med Skärgårdsstiftelsen, omfattande naturvårdsarbeten på de delar av gårdarna som är naturreservat, till exempel fågelområdet Bobäcken i Häringe.

Jordbruken riskerar gå omkull

Betydande delar av de två gårdarnas åker-, skogs- och ängsmark ligger dock på de delar som ägs och utarrenderas av Stockholms stad. Det är de som nu planeras säljas ut. En försäljning innebär att det kan komma att byggas till exempel bostäder eller golfbanor på marken, och att den därmed inte längre blir tillgänglig för allmänheten. Om marken säljs minskas även odlingsmarken för gårdarna väsentligt, vilket får ekonomiska följder.

– Gårdarnas nuvarande storlek är en förutsättning för att de ska kunna gå runt ekonomiskt – och därmed för att Skärgårdsstiftelsen ska klara av att utföra naturvårdsarbetet i naturreservaten i Häringe och Hammersta, säger Raymond Svensson.

Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län äger och förvaltar mark i Stockholms skärgård. Stiftelsen verkar för att bevara skärgårdens egenart, naturvärden och landskapsbild och främjar utvecklingen av friluftsliv, kultur, rekreation, turism och en levande skärgård. Totalt har Skärgårdsstiftelsen cirka 70 anställda och stöds av 21 000 vänner. www.skargardsstiftelsen.se

Bilden:

Rågskär. Foto: Johan Ahlbom.