Ännu en mycket välkänd och aktad amerkansk motorbåtstillverkare är på väg att gå över styr. Det är Fountain Powerboats i North Carolina som har ansökt om konkursskydd enligt chapter 11, på samma sätt som företag som GM och Genmar tidigare har gjort.
Det är den ansedda båtbranschtidningen IBI Magazines hemsida som uppger att Fountain Powerboats är konkursfärdigt. Helt överraskande är det kanske inte med tanke på att företaget bygger extremt snabba och bränsleslukande powerboats, något som knappast är särskilt gångbart med tanke på både miljö och ekonomi.
Fountain ska nu försöka sälja tillgångar som till exempel fabriker och verktyg. Även varumäket lär vara till salu, enligt IBI. Detta gäller även systerföretaget Baja Boats. Värdet av dessa uppskattas till mellan US$6m och US$8m.
Den största fordringsägaren är en bank, som har fordringar på närmare 150 Mkr på Fountain. Förra bokslutet redovisade företaget en förlust på 15 Mkr.
Fountain Powerboats startades och har drivits av Reggie Fountain, som fortfarande äger en stor del av aktierna. Under hans ledning har Fountain Powerboats haft en dominerande ställning bland tillverkarna av snabba och stora motorbåtar, främst på den amerikanska marknaden.
Fountain har vunnit fler nationella och internationella mästerskap än världens 100 övriga båttillverkare tillsammans, enligt Fountains egna uppgifter.
Idag förrättade statsrådet Åsa Torstensson namngivning av den sjöräddningsbåt som Sjöfartsverket anskaffat för att ställa till Sjöräddningssällskapets förfogande. Ceremonin ägde rum vid Sjöräddningssällskapets räddningsstation i Visby hamn. År 2007 fyllde Sjöräddningssällskapet 100 år och med anledning av det ville Sjöfartsverket bidra med en ny sjöräddningsbåt ur Sjöräddningssällskapets Victoriaklass.
Den nya sjöräddningsbåten ska vara stationerad i Visby som en förstärkning av möjligheterna för Sjöräddningssällskapet att undsätta nödställda kring Gotland och i Östersjön.
Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för sjöräddningen i Sverige. Ansvaret omfattar efterforskning och räddning av människor i sjönöd, sjuktransporter från fartyg och förmedling av medicinsk rådgivning. Den svenska sjöräddningen bygger på en bred samverkan mellan flera myndigheter och organisationer, till exempel Sjöräddningssällskapet, Polisen, Kustbevakningen, Försvarsmakten, kommunal räddningstjänst samt Sjöfartsverkets alla båtar och fartyg.
Sjöräddningssällskapet, SSRS, är en frivilligorganisation som i ett avtal förbundit sig att utan kostnad ställa alla sina sjöräddningsresurser till Sjöfartsverkets förfogande. Sjöräddningssällskapet är helt beroende av gåvor, donationer och medlemsavgifter, då de inte begär några statliga medel.
Med närmare 2000 frivilliga sjöräddare vid 64 sjöräddningsstationer kring Sveriges kust och i de stora sjöarna, deltar Sjöräddningssällskapet i 70 procent av sjöräddningsinsatserna i Sverige.
Länk: www.ssrs.se
På onsdagen 25 augusti flygs Kustbevakningens två äldre flygplan av typen Casa till Uruguay. Piloter och operatörer från Uruguays militära flygskvadron har nu avslutat en veckolång kurs hos kustbevakningsflyget på Skavsta inför hemflygningen.
– Det är främst operatörerna som lärt sig övervakningssystemet. De har fått en snabbkurs som kommer att följas av ytterligare utbildning i Uruguay under hösten, säger chefsoperatör Björn Erlandsson vid Kustbevakningen.
Kontraktsskrivningen har föregåtts av ett halvårs intensiva förhandlingar.
– Det känns skönt att det är klart. Och roligt att det är just Uruguay som köpt planen eftersom de också ska använda dem till havsövervakning, säger kustbevakningsflygets kvalitetschef Per Lindelöw, som har arbetet intensivt med försäljningen under flera månader.
I Uruguay svarar landets försvarsmakt för all havsövervakning. Flygplanen kommer att baseras i Montevideo och användas för liknande arbetsuppgifter som i svenska Kustbevakningen.
– Det handlar om miljöövervakning, sjöräddning och fiskekontroll, berättar Lieutenant Colonel (överstelöjtnant ) Luis de Leon, som är ansvarig för hela operationen med att ta hem de nya flygplanen.
Själva typen är inte ny för dem; skvadronen har flera Casor av olika modell och KBV 587 har ju en gång i tiden flugits just i Uruguay.
– Det mest intressanta för oss med dessa plan är övervakningssystemet MSS från Rymdbolaget, vi har ingenting liknande, säger Luis de Leon.
På tisdagen lyfte f.d. KBV 583 och 587 från Skavsta för sista gången – uppfräschade inuti och med de svenska kustbevakningstecknen övermålade och med Uruguays registreringsbeteckning. På grund av deras begränsade räckvidd blir det många stopp längs vägen, bl.a. i Norge, Island, Grönland, Kanada och USA. Resan beräknas ta tolv effektiva flygdagar.
Därmed har en gammal trotjänare definitivt lämnat svenskt luftrum och samtidigt avslutat en epok i kustbevakningsflyget.
– Nu kan vi till hundra procent koncentrera oss på att utveckla de nya systemen säger Lars Franzén, chef för kustbevakningsflyget.
Länk: www.kustbevakningen.se
I Hyundai Cup tävlar alla på samma villkor och man använder sig av en så kallad jaktstart, där minsta båt får starta först. Hittills har hela 128 båtar anmälts till tävlingen. Och precis som i fjol så startar Hyundai-båten SWE 11000 sist av alla, flera timmar efter första båt.
Hyundai-båten är Sveriges största segelbåt, en Super Maxi 100, som mäter 100 fot (30,5 meter) i längd och 40 meter i masthöjd. Båten väger 32 ton har storseglets segelyta är 290 kvadratmeter (spinnakern 700 kvadratmeter). Hyundai-båten ska seglas av Bertil Söderberg som också är initiativtagaren till tävlingen Hyundai Cup.
I Hyundai Cup tävlar deltagarna om en bil, första pris är nämligen en ny, miljövänlig Hyundai i10. Första båt i mål beräknas till ca 16-tiden och på kvällningen vidtar prisutdelning.
Hyundai-båten deltar i tävlingen men kommer inte – oavsett resultat – att finnas på prispallen.
Länk: www.ksss.se
Efter bland annat en artikel i Dagens Nyheter om bristande effektivitet och vidhäftningsproblem med bottenfärger har Ekomarin gått ut med en pressrelease om företagets bottenfärger. Där förklarar företaget att färgerna har “Vidhäftningsproblem under vissa förhållanden”.
Pressrelease:
Inför båtsäsongen 2009 lanserades en primer för att förbättra vidhäftningen av den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula.
I slutet av augusti har det visat sig att den nya primern i vissa fall inte har fungerat fullt ut. Vi vet att cirka fyra procent av våra kunder har drabbats av att bottenfärgen inte har haft tillräckligt bra vidhäftning. Detta beror på att primern, som innehåller en mjukgörande ingrediens, lett till att färgen, under vissa förhållanden, blivit mjuk och därför nötts ner allt för snabbt.
Vi tar alla rapporter på största allvar och välkomnar de som drabbats eller har frågor att kontakta oss på e-post eller på telefon. Självklart gäller nöjd kund-garantin för de som fått problem med färgen.
Samtidigt är det fantastiskt roligt att upptäcka att fler och fler har upptäckt fördelarna med Neptune Formula den här säsongen. Det innebär att mindre gifter sprider sig i Östersjön och visar att många båtägare vill hitta alternativ som inte skadar havet.
Neptune Formula-produkterna är biologiskt verksamma och därmed helt oskadliga för havsmiljön. Färgen innehåller proteiner som lockar bakterier som finns naturligt i vattnet att bilda en biofilm på båtbotten.
Biofilmen skapar ett tunt syrefritt skikt närmast skrovet, som avskräcker havstulpanernas larver från att fästa. Neptune Formula som lanserades i februari 2008 finns till försäljning hos svenska och finska återförsäljare.
Med vänlig hälsning
Claes Tarras Ericsson, VD, Ekomarine
Länk: www.neptuneformula.com
Tjockläppad Multe är en invandrad fiskart som i spåren av varmare hav bildar allt starkare bestånd längs svenska kuster. Ny rekordnotering för arten blev det när Markus Witte fångade en tjockläppad multe på hela 5,210 kg vid Björlanda utanför Göteborg. Fisken har nu godkänts som rekord av Sportfiskarna.
Den 8 augusti blev minnesvärd för Torslandabon Markus Witte. Markus siktade på att ta en havsöring vid småbåtshamnen i Björlanda Kile och svingade ut sitt 12 grams Tobydrag.
– En riktigt stor fisk följde efter och när jag gjorde vevstopp så högg den fast, berättar Markus.
Kampen blev lång och hård. Folk samlades på bryggor och i båtar och hejade på. Men Markus insåg snart att detta inte var en havsöring. Med bara händerna lyckades han lyfta upp fisken ur vattnet. Vad är det här? 80 cm lång. Någon åskådare trodde att det kunde vara en ovanligt stor multe.
– När jag kollat internet så fick jag bekräftat att det var en multe. Jag såg också att det svenska rekordet från 1996 var på 5,196 kg, säger Markus.
När Markus förstod att det kunde vara en rekordfisk han fångat fick han bråttom att föra fisken till en krönt butiksvåg. På en nattöppen mack i Göteborg kunde konstateras att vikten räckte precis till svenskt rekord: 5,210 kg. Efter granskning av alla uppgifter är fisken nu också godkänd som svenskt sportfiskerekord av Sportfiskarna.
Sportfiskarna, Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund, driver sedan 1971 Storfiskregistreringen där man registrerar stora exemplar för alla tänkbara svenska fiskarter fångade på spö i hav eller sötvatten. Över 20 000 stora fiskar av över 70 olika arter finns registrerade! Hela rekordlistan finns på www.sportfiskarna.se.
Fakta tjockläppad multe (Chelon labrosus)
Tjockläppad multe är en till svenska Västkusten och Öresund invandrad fiskart. Genom den globala uppvärmningen av haven så sprider sig flera fiskarter norrut. Under de senaste 30 åren har multarna etablerat fina bestånd och går gärna och betar alger och snäckor på stenar och bryggstolpar ända inne i hamnarna. Men det är skygga och stridbara fiskar som inte låter sig fångas så lätt. Vanligaste fiskemetoden brukar vara mete med brödbitar. Men ibland tar de också ett spinnfiskat drag eller en fluga.
VM i laser startade i Halifax i går, torsdag. Från SWE Sailing Team deltar sju seglare. Av dem är Johan Wigforss den som med en 16:e-plats gjorde bäst ifrån sig på EM för knappt en månad sedan. – Johan har haft en lite besvärlig period men det känns som om det har vänt nu och jag hoppas att han nu kan börja närma sig världstoppen på allvar, säger förbundskapten Magnus Grävare.
Ett annat intressant namn är 21-årige Emil Cedergårdh, som det senaste året har gått framåt rejält.
– Han behöver bli jämnare i starterna men under EM lyckades han med stark segling ändå ta flera fina placeringar och han har alla möjligheter att göra en bra regatta, säger Grävare.
Torsdagens seglingar genomfördes i vindar runt 6-9 m/s. Bäst bland svenskarna klarade sig Johan Wigforss med en åtta och en sjua. Totalt ligger han på delad 16:e-plats. Efter en 15:e-placering i första seglingen vann Emil Cedergårdh den andra i sin grupp. Även Arvid Claeson seglade stabilt, med en femteplacering i första racet. Därefter fick han materialproblem och tappade från topp tio till 19:e plats i andra seglingen.
Under fredagen är tre seglingar planerade.
Laser-VM 20-26 augusti
Deltagare från SWE Sailing Team
Arvid Claeson, KSSS
Johan Wigforss, GKSS
Emil Cedergårdh, GKSS
Victor Västernäs, GKSS
Max Salminen, KSSS
Jesper Stålheim, KSSS
Övriga svenska deltagare
Victor Svärd
Andreas Axelsson
Fler regattor med svenska deltagare:
VM i 470 i danska Rungsted
VM i 470 startar i Rungsted söndagen den 23 augusti. Från SWE Sailing Team deltar tre herr- och fyra dambesättningar. Bland dessa finns fjolårets OS-seglare Anton Dahlberg/Sebastian Östling som i våras även tog brons i en världscuptävling.
– Det är fina seglingsvatten i Danmark och det känns bra nu. Vad gäller målsättningen så siktar jag och Sebastian i alla tävlingar vi deltar i att först och främst nå medaljfinal, säger Anton Dahlberg.
Flera av de övriga besättningarna är tämligen nya konstellationer, bland annat finns Karin Söderström, som i fjol seglade OS i laser radial, med tillsammans med Martina Söderbom. Tjejerna gjorde, liksom Ingrid Söderström/Linnéa Wennergren samt Filip Bolmgren/Emil Malmström internationell 470-debut först i våras.
– Vi vill att så många som möjligt av de nya besättningarna ska ta sig in bland de 20 främsta och känna att de lyckas göra en riktigt bra tävling. Det viktiga är att de kan hålla ihop sin segling i en tuff serie, säger förbundskapten Magnus Grävare.
– För Anton och Sebastian gäller det nu att visa att de på allvar tillhör världstoppen. De borde kunna komma bland de tio främsta, att de kan vinna enstaka race efter en perfekt start vet vi redan.
En grundserie med sex planerade race seglas de tre första dagarna. Därefter delas fältet upp i finalseglingar de sista fyra dagarna. Senast Sverige tog VM-guld i 470 var 2004, då genom Therese Torgersson/Vendela Zachrisson (nu Santén).
470-VM 23-29 augusti
Deltagare från SWE Sailing Team
Anton Dahlberg/Sebastian Östling, KSSS
Victor Bergström/Marcus Dackhammar, GKSS
Filip Bolmgren/Emil Malmström, GKSS
Lisa Ericson/Astrid Gabrielsson, GKSS
Sandra Sandqvist/Karin Berg, KSSS
Karin Söderström/Martina Söderbom, GKSS
Ingrid Söderström/Linnéa Wennergren, GKSS
EM i finnjolle i Bulgarien
EM i finnjolle seglas i Bulgarien med start måndag 24 augusti. Svensk deltagare är Björn Allansson, GKSS.
Länk: www.ssf.se
Under flera expeditioner har forskare från Göteborgs universitet undersökt Stilla havets djuphavsområden med hjälp av fjärrstyrda farkoster. I djupet påträffades sju tidigare okända arter – varav fem utrustade med självlysande bomber. Nu uppmärksammas det sensationella fyndet i tidskriften Science.
Marinbiolog Fredrik Pleijel vid Institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet, utförde expeditionerna tillsammans med amerikanske kollegor från bland annat Scripps Institution of Oceanography i San Diego, USA. Syftet var att med hjälp av specialbyggda, fjärrstyrda djuphavsfarkoster fotografera och samla in arter från djuphavsområdena i västra och nordöstra Stilla havet. Och forskarna fick napp.
Inte mindre än sju tidigare helt okända arter av havsborstmaskar fångades av farkosterna. De säregna djuren, mellan 18 och 93 millimeter långa och helt blinda, demonstrerade sig som mycket skickliga simmare och kunde med hjälp av många små paddelorgan röra sig både framåt och bakåt. Än mer fantasieggande: fem av de nyupptäckta arterna har förmågan att fälla självlysande ”bomber”, som när de knoppas av från kroppen lyser kraftigt under flera sekunder.
– En teori är att maskarna använder den här bioluminiscensen som ett försvar, för att distrahera predatorer. Ljusbomberna blir en kraftig ljuschock för de rovdjur som har ögon, säger Fredrik Pleijel.
Fyndet av de nya djuphavsarterna uppmärksammas i det senaste numret av tidskriften Science. Samtidigt går studierna vidare, och Fredrik Pleijel utgår från att fler mystiska varelser återstår att upptäcka i havsdjupen.
– Att vi upptäckt en grupp stora, aktiva maskar med en unik morfologi understryker bara hur lite vi vet om djuphavens djursamhällen, säger han.
Sveriges nyaste båttillverkare Golden-Cut Yachts kunde i sista minuten anmäla sin medverkan på Öppna varv på Orust. Egentligen skulle den tredje tillverkade båten ha levererats till ”Draken” och affärsmannen Sven Hagströmer i Stockholm.
– Det var väldigt generöst av honom att jag kunde låna hans ”Fafner”, speciellt som jag vet att han verkligen längtat efter sin båt och i sommar fått se på medan hans ”Drakkompisar” farit runt i sina Golden-Cut, säger Richard med ett leende.
Sedan Richard Granbergs medverkan i SVT:s TV-program ”Draknästet”, där entreprenörer kunde söka investerare till sina affärsidéer, så har verksamheten fått en fantastisk start. Visserligen valde ingen av ”Drakarna” att investera i företaget, men tre av dem – båtentusiasterna Mats Gabrielsson, Richard Båge och Sven Hagströmer – valde däremot att köpa varsin Golden-Cut 28 för egen del. Richard och Mats har redan fått sina båtar levererade och verkar mycket nöjda.
– Mats har ringt till och från hela sommaren och berättat hur mycket han gillar sin båt som han döpt till ”Draco”. ”Drakarna” har förutom att vara de första kunderna även varit oerhört värdefulla som rådgivare i hela uppbyggnadsskedet av verksamheten, bättre första kunder går inte att hitta, konstaterar Richard.
Efter försäljning följer leverans och med endast Håkan Södergrens ritningar och en stor portion entusiasm och energi så var det mycket som behövde komma på plats innan ”Drakbåtarna” var i sjön. Lösningen blev ett sällan skådat samarbete på ostkustens svar på Orust, båtbyggarstaden Västervik.
– Alla Golden-Cuts samarbetspartners i Västervik har verkligen gjort sitt yttersta för att vi skall få en bra start. Det har jobbats på semestern på det flesta håll och utan det nära samarbetet med Windy Scandinavia i Västervik hade det aldrig gått, säger Richard Golden-Cut Yachts varv ligger i anslutning till Windys Scandinavias svenska varv i Västervik och genom ett tillverkningssamarbete så kunde Golden-Cut snabbt komma igång och produceras med högsta kvalité.
För leverans till säsongen 2009 hann 4 båtar tillverkas. TV-äventyret ledde till 3 försäljningar och den 4:e och sista båten för leverans denna säsong är också såld.
− Nr. 4 kan dock ev. finnas tillgänglig för försäljning då det är Golden-Cuts första återförsäljare som köpt den och som offentliggörs i samband med Flytande båtmässan i Stockholm om ett par veckor, säger Richard.
En 5:e båt är redan under tillverkning och för intresserade spekulanter tas nu order för leverans till säsongen 2010 samt att man även söker återförsäljare i södra Sverige innan planerna för utlandsexpansion tar vid.
– Fram till nu har Golden-Cut dels varit en vision om en fantastisk båt baserad på passionen till båtar. Nu har vi allt på plats, ett fantastiskt gensvar från de första kunderna och kan på allvar gå in i nästa fas vilket är väldigt roligt, säger Richard
Länk: www.golden-cut.se
SANDHAMN 21 augusti 2009 – Svenska Team Thule med Martin Strandberg och Johan Örtendahl vann fredagens båda etapper av Archipelago Raid i Stockholms inre skärgård. Därmed är det upplagt för dramatik inför lördagens avslutning. Kampen om segern står mellan svenskarna och franska Citus som vann ifjol.
Med ett dygn kvar av totalt sex i Archipelago Raid är det avsaknaden av sömn som är det största problemet för de 21 teamen som fortfarande kappseglar. Det har varit oerhört fysiskt krävande seglingar under långa etapper. Och med begränsad diet så försvinner krafterna snabbt.
– Men jag måste säga att jag känner mig ovanligt fräsch. Vi vann ju båda etapperna idag och då blir allting mycket lättare, säger Martin Strandberg och fortsätter:
– Nu har vi slagläge på fransmännen. De är bara tre poäng före oss och det är ingen omöjlighet. Vi hoppas på lite lättare vindar, för när det blåser rejält så är de jäkligt snabba, säger han
Kanske blir han bönhörd – kanske inte. Prognosen för lördagen talar om allt från fyra till nio sekundmeter.
Fredagen bjöd inledningsvis på tuff segling i vindar över 10 sekundmeter och mycket svår navigering inomskärs. Det är få båtar som har hela centerbord. De flesta har haft bottenkänning och tre team tvingades bryta under fredagen. Bland dem fanns tyska Teamet W4 med Michael Walther och Marcus Mattis. Det är fjärde gången de deltar i Archipelago Raid – och de har brutit tre gånger.
Fredagen började med väckning runt kl 05 och start kl 06 vid Norra Stavsudda. Sedan var det fram och tillbaka bland öarna i Stockholms inre skärgård innan etappmålet på Grinda nåddes. Dit kom svenska Thule först och plockade därmed in några poäng på Team Citus.
Eftermiddagens etapp gick sedan från Grinda via Lådna, Bullandö, Rumnarö och ut till Sandhamn. Tävlingsledningen hade då valt att låta besättningarna vila lite extra och kortade ner banan eftersom några seglare var på gränsen till utmattning. Vindarna var något lättare på eftermiddagen vilket var vad Martin Strandberg hade hoppats på. Och även den andra etappen vanns av Strandberg-Örtendahl före fransmännen Eric Proust/Romain Motteau i Team Citus
Archipelago Raid 2009 avslutas på lördagen med sista etappen, från Sandhamn in till AtSea konferenscenter på östra Lidingö utanför Stockholm. Målgången är beräknad till cirka kl 14.
Länk: www.archipelagoraid.com
Bilden: Team Blue. Foto: Thierry Martinez.
Öppna Varv pågår hela helgen på Orust i hamnarna i Ellös, Kungsviken, Henån och på Vindön. En av motorbåtsnyhetern a är denna Nord West 370 SportsTop, som är en av de första båtarna som är utrustade med Volvo Pentas nya drev med joystick.
Nord West är ett av de första produktionsvarven som har installerat Volvo Pentas nya drivsystem ”Sterndrive Joystick” och presenterar detta i en fullt färdig båt.
Båtliv har provkört den aktuella båten i samband med Öppna Varv. Likheten med IPS-system från Volvo Penta är slående med ett elektriskt styrsystem och manövrering i hamn som sköts med joystick. Varje båt av den här typen kan utrustas med upp till fyra joysticks.
Nord West var bland de första båttillverkarna att serietillverka en båt designad för IPS när detta lanserades 2005 och Nord West 420 Flybridge har sedan dess levereras i 94 exemplar varav majoriteten med IPS tack manövreringen med joystick.
Båten med det nya systemet – drev med joystick – är installerat i varvets senaste båtmodell Nord West 370 SportsTop, en sportscruiser med elektriskt tak. Men även Coupé och Flybridge samt 42 fot kan fås med denna nyhet.
Länk: www.nordwest.se
Det var dramatik in på mållinjen när orienteringskappseglingen Archipelago Raid avslutades på lördagen. Svenska Team Thule med Martin Strandberg och Johan Örtendahl var allra snabbast under den sista dagen och därmed passerade de fjolårsvinnarna Team Citus från Frankrike, som också var titelförsvarare.
– Jag visste inte att det skulle vara så här tight att vinna Archipelago Raid den här gången. I morse var vi sena till starten på grund av att vi hade problem med riggen vilket gav dem andra lite försprång. Vi är snabba i lite lättare vindar vilket vi hade idag och tack vare Johans fantastiska navigering var vi först vid alla checkpoints utom en, säger Martin Strandberg, OS-seglare och svensk mästare i F18..
Redan under fredagen stod det klart att kampen om segern skulle stå mellan dessa två. Fransmännen Eric Proust och Romain Motteau i Team Citus har varit i ledningen under stora delar av tävlingen men på fredagskvällen var svenskarna nästa ikapp efter att ha vunnit båda etapperna på fredagen. Då skilde ynka en poäng mellan de två.
Båtarna lämnade Sandhamn kl 05.00 på lördagsmorgonen och seglade till Gällnö och vidare till Stora Sandön utanför Grinda. En fantastisk soluppgång mötte de 20 katamaranerna vid starten med sydostliga vindar följt av regn under dagen. Målgången var vid At Sea konferenscenter på Lidingö i Stockholm.
– Team Citus är väldigt snabba i hård vind och vi är bättre i lättare vind, vilket vi hade idag. Vi är också ett bra team med två olika arbetsuppgifter. Jag håller fart i båten och Johan är en mycket bra navigatör. Det är vår fördel, säger Martin Strandberg och fortsätter:
– Jag trodde i tisdags att första platsen var ur räckhåll för oss när vi förlorade 8 poäng på en delsträcka mot Team Citus, så för oss är det fantastiskt att vinna hela racet idag, avslutar en trött men glad Martin Strandberg.
Länk: www.archipelagoraid.com
Bilden: Team Thule. Foto: Thierry Martinez.
STOCKHOLM 20 augusti 2009 – Efter fyra dagar av totalt sex är det tre team som har ryckt ifrån i toppen av Archipelago Raid. Franska Team Citus leder före brittiska Team Audio Network. Bakom dem jagar svenska Thule med svenske mästaren Martin Strandberg och Johan Örtendahl.
– Fransmännen är tuffa motståndare. Vi hade inte det sista som behövdes för att slå dem idag, säger Martin Strandberg.
Det fortsätter att blåsa rejält i Stockholms skärgård och torsdagens två etapper av Archipelago Raid bjöd på flera tillbud. Många båtar kapsejsade, men ingen gav upp. Samtidigt visade Stockholms skärgård upp sitt allra bästa ansikte med strålande sol och varma sydliga vindar – även om de var starka. Och mer lär det bli.
– Men vi hoppas på lättare vindar. Vi hade det för några dagar sedan och då var vi snabbare än fransmännen, säger Strandberg.
Tyvärr lär hans önskan inte slå in. Åtminstone inte om väderprognosen håller. Där talas det om sydliga vindar mellan 12 och 15 sekundmeter. Det betyder kuling.
Båtarna lämnade Mariehamn på Åland på torsdagsmorgonen för att segla en etapp över till norra Arholma. Dagens andra etapp gick söderut till Norra Stavsudda, via Rödlöga.
Fransmännen, som vann Archipelago Raid förra året, fortsätter att visa att de behärskar skärgårdssegling genom att bli tvåa på dagens första etapp och etta på den andra. Vinner de i år igen blir de tillsammans med svenske Magnus Woxén de enda som vunnit tävlingen två gånger.
Men britterna på Team Audio Network och det svenska teamet på Thule är också med och hugger i toppen av det 25 båtar starka fältet. På torsdagen blev de trea och fyra. På fredagen är det kappsegling i Stockholms skärgård som gäller innan båtarna når etappmålet Sandhamn och på lördagen går de i mål på Lidingö utanför Stockholm.
Länk: www.archipelagoraid.com
Bilden: Team Thule med Martin Strandberg och Johan Örtendahl. Foto: Thierry Martinez.
Den 19 augusti öppnar Henri Lloyd sin första Flagship Store i skandinavien. Det brittiska lifestylevarumärket har sedan tidigare 16 konceptbutiker i Storbritannien och ytterligare 14 i övriga länder. Den första butiken kommer att ligga på Södra Larmgatan 16 i Göteborg, ett område som just nu är Göteborgs bästa shoppingområde med ett antal butiksöppningar med kända varumärken såsom Tiger of Sweden och Whyred nära beläget.
Henri Lloyd har sedan tidigare använt sig konceptinredningen tillsammans med nyckelkunder som shop-in-shop koncept, och den uppdateras löpande. Känslan i den nya butiken kommer att andas Henri Lloyds grundvärderingar som framför allt speglar en närhet till havet.
Förutom Henri Lloyds Lifestylekolletktion kommer Henri Lloyd Marine, sjöklädeskollektionen samt Henri Lloyd Footwear att säljas i butiken.
– Det känns riktigt roligt att få vara med om den första öppningen och att kunna göra ett statement till marknaden i den konjunktur som råder, att Henri Lloyd satsar fullt när det blåser, säger Magnus Liljeblad – nytillträdd VD för Sportmanship AB, som är distributörer för Henri Lloyd i Sverige sedan 1985.
Läs mer: www.sportmanship.se
Den 21–23 augusti är det åter dags för Öppna Varv 2009 på Orust.I år visas ett 15-tal båtar i sjön, varav 23 stycken är premiärer. Dessutom medverkar ett 90-tal utställare på land. Öppna Varvomfattar hamnarna i Ellös, Kungsviken, Henån och Vindön.
Öppna Varv har blivit en riktig folkfest för båtälskare från stora delar av norra Europa. De utställande företagen bjuder in intressanta kunder från när och fjärran. Företagen öppnar sina dörrar för allmänheten och flera av dem passar på att bjuda både kunder och personal på skaldjursfest.
Ett av dragplåstren i år är Handelsbankens före detta VD Arne Mårtensson, som tillsammans med sin hustru Heléne Mårtensson håller ett föredrag på kvällen 22 augusti hos Hallberg-Rassy. Anmälan sker till varvet.
Hallberg-Rassy är navet i Öppna Varv tillsammans hamnar i Henån, Kungsviken och på Vindön. På dessa platser visas båtar på 7,5–20 m vid kajerna.
– I dagsläget är det cirka 150 båtar anmälda, varav 23 båtar som visas för första gången, antingen som Sverigepremiärer eller som världspremiärer, säger Annika ”Nicke” Lindqvist, projektledare för Öppna Varv.
– Det är något färre båtar än de senaste åren, men det är trots det fler båtmodeller än tidigare år att botanisera mellan för besökarna.
Årets stora nyhet under Öppna Varv är att det vid motorbåtsmarinan på Vindön även finns tillbehörsutställare på plats inne i den nybyggda inomhushallen. Det är en blandning av motorer, elektronik, däcksmaterial samt försäkringar som visas på Vindön.
På Vindön är det motorbåtsmarina. Dessutom visar Regina af Vindö sina segelbåtar där eftersom det är företagets hemmahamn. I Henån ligger bland andra Najad och Bavaria, i Kungsviken finns Malö Yachts som visar en ny 54-fotare och dessutom 70-årsjubilerar i år och har lite extra aktiviteter i samband med detta. I Ellös visas både segel- och motorbåtar längs bryggorna och ett 80-tal tillbehörsutställare finns med på land.
Detta är 14:e året som Sweboat arrangerar Öppna Varv – Årets båtfest – i samarbete med Orustvarven Hallberg-Rassy Varvs AB, Malö Yachts AB, Najadvarvet AB, Nord West Yachts AB, Regina af Vindö Yachts AB samt Vindö Marin AB.
På måndagen gick starten för den nionde upplagan av Archipelago Raid – den största seglingsorienteringstävlingen i världen. De 26 katamaranerna fick friska västliga vindar när de gav sig iväg från Lidingö, ut i Stockholms skärgård.
Närmare häften av teamen är svenska men det var de utländska teamen som kom iväg bäst. Brittiska Team Cobalt, med Luke Yeats and Conrad Humphries tog starten före belgiska FG Porsche med Francis Proot and Simon Van Acker. Bästa svenska team var Team Hållsten-Torlén med Martin Hållsten och Kalle Torlén. De kom iväg som fjärde båt
Första etappen avslutas i Stockholms nordöstra skärgård och tidigt på tisdagsmorgonen ger sig båtarna iväg över Ålands hav, mot Åland. De är tillbaka på svenskt vatten på fredag då båtarna når etappmålet i Sandhamn. På lördagseftermiddagen går de i mål där det hela startade, utanför Lidingö. Då har de avverkat drygt 500 sjömil av seglingsorientering.
Länk: www.archipelagoraid.com
Foto: Thierry Martinez.
Länsförsäkringar går in som delägare med 20 procent i Huges Marina genom en riktad nyemission och samtidigt stärker Huges Marina sin marknadsnärvaro i Göteborg genom ytterligare etablering. Länsförsäkringars investering är en direkt följd av ambitionen att stärka positionen inom försäkring och finansiering för fritidssektorn.
Huges Marina är Sveriges största marinkedja med en ledande position inom service och försäljning av fritidsbåtar, tillbehör samt tilläggstjänster. Vår vision är erbjuda svenska folket en rikare fritid genom en enkel tillgång till båtlivet. Huges målsättning är att konsolidera marknaden för försäljning och eftermarknad av fritidsbåtar, genom att nå en marknadsandel om 25%. Strategin för att nå marknadsledarskap är att bli en totalleverantör av produkter och kringtjänster så som försäkring, finansiering, service, förvaring och utbildning.
Huges har sedan 2005 expanderat genom förvärv av lokala aktörer, en process som fortgår som en naturlig del av strategin. För att ytterligare öka tillgängligheten och enkelheten för kunderna etablerar Huges i Göteborg nordens finaste och största showroom med en utställningsyta om två tusen kvadratmeter. Detta ger stora möjligheter att erbjuda kunderna ett tryggt båtköp och erbjuda ”båtmässa” året runt med goda möjligheter till rådgivning och jämförelse bland nordens ledande varumärken på kundernas villkor.
”Båtmarknaden är idag mycket fragmenterad och det finns en stor förbättringspotential både i kundservice och i lönsamhet. De flesta aktörer är små och har svårt att leva upp till dagens krav på service och effektivitet. Genom vårt kundfokus, vår storlek och våra system kommer vi kunna erbjuda kunderna en allt bättre service. Detta samarbete möjliggör en snabbare expansion samtidigt som vi får tillgång till kompetens och tjänster inom försäkring och finansiering som är en viktig del i vårt helhetskoncept.”, säger Janne Lundmark VD Huges Marina
Länsförsäkringars dotterbolag Wasa Kredit har utvecklat ett skräddarsytt försäkrings- och finansieringserbjudande som kommer att marknadsföras genom Huges Marinas anläggningar.
”Fritidsmarknaden är en viktig del i vårt erbjudande som vi bedömer kommer att växa sig starkare i framtiden. På samma sätt som via vår satsning Länshem, där vi etablerat en direktkanal med bostadsköpare, får vi en direktkanal att erbjuda våra försäkrings- och finansieringslösningar i ett sammanhang där det handlar om större kapitalinvesteringar”, säger Hans Benndorf, VD Länsförsäkringar i Stockholm.
”Huges Marina är en fortsatt strategisk investering för Gillesvik och vi kommer att kvarstå som långsiktig huvudägare, men tack vare Länsförsäkringar får vi en kompetent partner som gör att vi kan öka takten på konsolideringen och möjliggöra utveckling av ett komplett erbjudande”, säger Matts Kastengren, VD Gillesvik Invest och styrelseordförande i Huges Marina.
Pernilla Andersson släpper ett nytt album på engelska tillägnad projektet “Ge fan i våra vatten” som syftar till att samla in pengar för att hjälpa hotade vattenmiljöer och fiskbestånd. – “Ashbury Apples”-projektet är ett sätt att kombinera mina två passioner fiske och musik, säger Pernilla Andersson.
“Ge Fan I Våra Vatten” startades av svenska rockmusiker tillsammans med Sportfiskarna för två år sedan.
– Det känns bra att kunna använda min musik för att ge uppmärksamhet till miljöproblemen under ytan och samla in pengar för att förbättra situationen, säger Pernilla Andersson.
Hittills har pengar från Ge fan i våra vatten satsats på ett viktigt gäddforskningsprojekt. I samband med att Ashbury Apples släpps kommer Sportfiskarna att berätta om flera nya projekt för att förbättra fiskens livsvillkor i olika delar av landet.
– Det finns enorma behov av fiskevård i svenska vatten och hittills har inte regeringen skjutit till de pengar som fattas. Därför är initiativ som detta väldigt viktiga, säger Joel Norlin från Sportfiskarna.
Ett av projekten kommer att handla om att förbättra förutsättningarna för havsöringens reproduktion i Stockholmsområdet där Pernilla fiskar.
– För mig är det extra roligt att ett av projekten finns på hemmaplan, menar Pernilla.
Det var Pernilla Andersson själv som kontaktade Sportfiskarna och ville tillägna nya skivan till Ge fan i våra vatten. Och hon har stora förhoppningar på skivan.
– Förhoppningsvis upptäcker många sportfiskare min musik samtidigt som det blir en rejäl slant över till Ge fan i våra vatten.
Den allra viktigaste förhoppningen enligt Pernilla är att politiker och beslutsfattare ska förstå att de måste fatta kloka beslut och skjuta till de pengar som fattas för att skydda och återställa fiskens livsmiljöer.
– Jag hoppas att vi slipper berätta för våra barn att fisken är slut och vattnen förstörda. Ansvariga politiker får gärna följa med på en fisketur. Det var så mitt engagemang och min förståelse för livet under ytan väcktes, avslutar Pernilla Andersson.
Fakta Ashbury Apples
Ashbury Apples är en skiva med nyskrivna låtar blandat med gamla favoriter som aldrig tidigare funnits på skiva. Dessutom är Twisted Sister-covern “Dont let me down” med, samt en nyinspelad cover på Judee Sills “The Pearl”. Albumet är producerat av Pernilla själv, är nedskalat, personligt och med hennes röst i fokus. På förstasingeln “Moody Tuesday” medverkar Nicke Andersson från Hellacopters. Säljstart 23 september.
Fakta Ge fan i våra vatten
Ge fan i våra vatten är ett samarbete mellan svenska musiker och Sportfiskarna och syftar till att uppmärksamma miljöproblemen under ytan och samla in pengar till fiskevård. Tidigare har bland annat ett samlingsalbum med 12 svenska rockband getts ut. Hittills har insamlingen resulterat i över 400 000 kronor till fiskevård som bland annat används till ett gäddforskningsprojekt och ett projekt för havsöring i Stockholms skärgård. Flera nya projekt planeras. Läs mer på www.sportfiskarna.se/gefan.
Fakta Pernilla Andersson
Utöver den engelskspråkiga repertoar vi möter Pernilla Andersson med på “Ashbury Apples”, är denna produktiva dam i allra högsta grad alltjämt aktuell med hyllade svenska albumet “Gör dig till Hund” som släpptes förra året. På TV och i radio har vi hört “Ystad Badflicka 1957”, “Vintern blev lång”, Olle Ljungströms gripande “Jag o min far” och förstås “Johnny Cash & Nina P” som senast sågs framföras inför en entusiastisk publik i TV4’s “Sommarkrysset”. I dagarna avslutades också sommarturneprojektet “Packmoppeturnen” där Pernilla tillsammans med bland andra Plura, Pugh och Anders Glenmark tog sig mellan värmländska städer medelset just moped. Under hösten kommer flera chanse att se Pernilla live på egna spelningar i landets större städer.
STOCKHOLM 19 augusti 2009 – Årets upplaga av kappseglingen Archipelago Raid har utvecklats till en stenhård kamp mot hårda vindar och besvärlig sjö. Skärgårdshavet bjuder på starka nordliga vindar och på onsdagen ställdes etappen från Åland till Nagu utanför Åbo in. Båtarna blev kvar i den åländska skärgården och på torsdagen vänder tävlingen tillbaka mot Stockholms skärgård.
Anders Lewander, tidigare skeppare på Ericsson 3 i Volvo Ocean Race, kapsejsade på onsdagens första etapp men fick sedan ändå ordning på utrustningen och kunde avsluta etappen. På dagens andra etapp hade Lewander och hans gast Hanse Thorslund problem med storseglet, men till slut fick de ordning även på det. Men alla problem har givetvis gjort att de sammanlagt ligger en bra bit ifrån täten.
– Allt gick bra till en början och vi forsade fram längst med Ålands kust. Men efter en halvtimme lossnade rodret och så låg vi där i vattnet. Men det tog bara några minuter så seglade vi igen. Men det är givetvis svårt att ta tillbaka förlorad mark, säger Anders Lewander.
Lewanders kollega från Ericsson 3 – den finske OS-mästaren Thomas Johanson – hade också problem och tappade masten strax innan onsdagens tävling skulle börja. Men eftersom startskottet inte gått kunde Johanson och hans kollega Brad Marsh få hjälp utifrån och kom iväg en stund efter de andra.
– Men det tog nog 25 minuter innan vi kom iväg och då såg vi de andra båtarna långt borta vid horisonten. Men vi fick bra fart på båten och dagen har bjudit på fantasiska seglingsförhållanden, säger Brad Marsh.
Totalledare är franska Citus med Eric Proust och Romain Motteau. Brittiska Audio Network med William Sunnucks och Simon Farren är på andra plats. Bästa svenska team är Thule med Martin Strandberg och Johan Örtendahl på en tredjeplats.
I och med att etappen från Åland till Finland ställts in så lämnar båtarna troligen Åland och Mariehamn på torsdagsmorgonen och kappseglingen fortsätter i Stockholms skärgård. Vindarna beräknas dock inte avta utan prognosen talar om vindar upp mot 10 meter per sekund vilket är mycket för dem som kappseglar i små katamaraner. Archipelago Raid avslutas utanför konferenscentret AtSea på Lidingö på lördag eftermiddag.
Länk: www.archipelagoraid.com
Foto: Thierry Martinez.
Kommentarer
Även jag har haft förmånen att få styra Hyundai ett par timmar en vacker vårdag på Ålands Hav. Det var en mycket intressant upplevelse.
Eckeröfärjan gick faktiskt långsammare
Missade texten på bommen i min kikare
new ideas new ?
FANTASTISK SEGELBÅT SNYGG SNABB – !!