Tisdagen den 26 maj presenterades vid universitetet i Zürich de första resultaten från de hållfasthets- och livstidsanalyser som ingår i ett större program för att verifiera Stormfågelns prestanda i förhållande till konkurrerande system. Analyserna visar att Stormfågelns drivlina möter uppställda krav på livstid och underhållscykler – både avseende militärt bruk och kommersiell sjöfart. Resultatet betecknas av bolaget som ett stort steg närmare en kommersialisering av Stormfågelns produkter.
Bolagets VD Peter Wasmuth viktar utfallet från hållfasthetsberäkningarna som lika eller mer betydelsefulla än höstens bränslemätningar:
– Att visa att vår teknologi och konstruktion ger en låg bränsleförbrukning utgör en förutsättning för att vi ska vara kommersiellt intressanta. Det innebär dock inte med automatik att konstruktionen är kommersiellt gångbar. Det senare förutsätter att vår design av drivlinan motsvarar högt ställda krav på hållfasthet och därmed lång livslängd och långa underhållscykler. Resultaten visar att vi svarar upp till dessa krav och vi har undanröjt ett avgörande hinder i vägen för att få ut våra produkter på marknaden.
Nytt skede tillsammans med intressanta OEM-partners
De verifierande testerna går nu vidare och siktar på att ge ett solitt paket som Stormfågeln kan gå med till en rad identifierade och potentiella OEM-partners. Peter Wasmuth menar att de nu redovisade resultaten är så övertygande att man redan nu kommer att presentera dem för de intressenter som bolaget sedan en tid haft kontakt med:
– De har efterfrågat just dessa verifieringar och vi ser med tillförsikt fram emot att få presentera dem. Vi går in i ett mycket intressant skede.
Kommersiellt mycket intressanta resultat
Analyserna har på uppdrag av Stormfågeln utförts av IMES, Institute of Mechanical Systems vid Zürich University of Applied Sciences, och CTD Marine, Computational Turbomachinery Design. Universitets arbete har letts av Prof. Dr. Jürg Meier, som i sin rapport från den 26 maj konstaterar:
– Vi har genomfört en rad analyser, som en del av projektet “Stormfågeln Driving Unit Transient dynamic Analysis”. Analyser av frekvens och statisk stress av propellerbladen och propulsorns mekanism under dynamisk belastning visar att det inte finns några kritiska svagheter, som inte kan åtgärdas via mindre konstruktions- och/eller materialförbättringar. Baserat på resultaten från dessa analyser, kompletterat med en utmattningsanalys, kan vi konstatera att Stormfågelns drivlina kommer att möta uppställda livstidskrav. Med resultaten från det kommande steget i projektet – en dynamisk analys – kan vi fastställa den exakta livstiden samt föreslå detaljerade förslag till konstruktions- och materialförbättringar.
Lennart Berghult vid CTD Marine har i en CDF-modulering fastställt verkningsgraden på Stormfågelns propeller. Denna trust, som utgjort underlag för professor Meiers analyser, har beräknats utifrån de belastningar drivlinans mekanism utsätts för vid maximal belastning i full fart (58 knop). Enligt Berghult står det klart att Stormfågeln har ett robust system med avseende på lång livstid:
– Universitetets livstidsanalyser överensstämmer med standarden för livstidsberäkningar för kommersiella och militära system. Resultaten är entydiga och av stor betydelse i flera avseenden. De indikerar till exempel att Stormfågelns underhållscykler är mer fördelaktiga än vad dagens vattenjetapplikationer och konventionella propellersystem för fartyg kan uppnå.
Stor potential att nå mycket hög verkningsgrad
Verkningsgraden från Stormfågelns propellrar är enligt CTD Marines CDF-modulering fastställd till 62 procent. Lennart Berghult poängterar dock att Stormfågelns propellerblad är resultatet av “antaganden i designarbetet och i avsaknad av adekvata designverktyg” och att det därför borde finnas en stor optimeringspotential.
CDF-moduleringen visar att små justeringar av bladens design sannolikt kan öka verkningsgraden till över 70 procent, vilket ligger i linje med andra ytskärande propellersystem. De senare systemen har dock en rad avgörande akilleshälar – till exempel svårighet att nå planingsläge och manövrera vid backslag – som Stormfågeln löst. I jämförelse med vattenjetsystem har Stormfågeln potential att nå samma eller högre verkningsgrad och dessutom i ett avsevärt bredare fartområde. Optimeringsanalyser av propellerbladen, tillsammans med direkta jämförelser med konkurrerande system och IMES dynamiska analyser av mekanismen, kommer enligt planerna att avsluta de verifierande testerna av Stormfågelns prestanda.
En mer utförlig redogörelse för resultaten från IMES och CTD Marines analyser kommer inom kort att presenteras på Stormfågelns hemsida www.stormfagel.se.
Om Stormfågeln AB
Stormfågeln är ett företag som skapats för att kommersialisera ett fartygsprojekt, som bygger på en uppfinning som består i en kombination av ett skrov och en propellerkonstruktion som radikalt minskar miljöpåverkan, genom en minskad bränsleförbrukning och mindre vågsvall, jämfört med traditionella snabbgående båtar och fartyg. Uppfinningen är patenterad i 20 och patentsökt i 8 sjöfartsländer.
Länk: www.stormfagel.se
Den 29 maj öppnade Sjöhistoriska museet Titanic i Båthall 1 vid Vasamuseet i Stockholm. Det är den största utställningen om det mytomspunna fartyget som någonsin visats i Norden. Utställningen visar fler än hundra originalföremål, återskapade miljöer och modeller. Den handlar om fartyget, om myterna och om sanningen men framför allt om de människor som fanns ombord.
– Titanic är en väldigt gripande historia om människors liv och drömmar och för många ett fruktansvärt slut. Jag är mycket glad över att vi lyckades få den här starka utställningen till Sverige, säger Hans-Lennart Ohlsson, museichef på Sjöhistoriska museet.
Utställningen är producerad av det spanska företaget Musealia. En av världens främsta Titanic-experter, fartygshistorikern och författaren Claes-Göran Wetterholm, har också deltagit i produktionen, som innehåller många svenska inslag.
– Lite tillspetsat kan man säga att svenska var det näst mest talade språket ombord. Titanic kan betraktas också som ett svenskt emigrantfartyg. Samtidigt fanns det få ställen som kunde erbjuda en så överdådig lyx, säger Claes-Göran Wetterholm.
De stora klasskillnaderna ombord, med passagerare som tillhörde de rikaste i världen och emigranter som sålt sina hem för drömmen om ett bättre liv på andra sidan Atlanten har bidragit till det stora intresset för och mytbildningen kring Titanic.
– Vad som fascinerar människor är olika men det finns ett sug i den här historien som tar tag. På många sätt är det här den ”perfekta” katastrofen. Titanic sjönk tillräckligt långsamt för att tillräckligt många skulle se. Rika och fattiga människor räddades eller gick under bredvid varandra. Och alla som överlevde hade sina historier att berätta, säger Claes-Göran Wetterholm.
Andra rötter till mytbildningen var de historier om hjältemod och brittisk heder som lyftes fram för att försöka dölja misstagen och vända tragedin till triumf samt det då helt otänkbara i att Titanic skulle kunna sjunka. Det första sjöförhöret hölls direkt efter förlisningen och ur Titanic-katastrofens efterspel kommer den moderna sjösäkerhetslagstiftningen.
– Med Titanic trodde man sig ha byggt det osänkbara fartyget, hon var ett bevis på att den tekniska utvecklingen övervunnit havets alla faror. Men den stilla, stjärnklara natten mellan den 14 och 15 april 1912 gick denna tro sakta men säkert till botten. Vi berättar om Titanic som en del i vår gemensamma sjöhistoria på samma sätt som Vasamuseet berättar om Vasa och på samma sätt som vi i en tidigare utställning berättat om m/s Estonia, säger Hans-Lennart Ohlsson.
Med hjälp av audioguider får besökarna i första hand följa de människor som reste med Titanic men utställningen beskriver också fartygets korta historia från byggnationen till hur vraket ser ut idag. De originalföremål som visas är personliga tillhörigheter inlånade från privatpersoner. Bärgat från vraket finns endast ett stycke stenkol.
Titanic visas i Båthall 1 vid Vasamuseet fram till den 1 november i år.
Länk: www.sjohistoriska.se/titanic
FAKTA TITANIC
Källa: Sagoskeppet av Claes-Göran Wetterholm
Titanics jungfruresa började i Southampton den 10 april 1912. Den 14 april klockan 23:40 hamnade hon i sjönöd efter att ha gått på ett isberg cirka 600 sjömil sydost om Newfoundland. Klockan 02:20 den 15 april sjönk Titanic med fören först.
Passagerare och besättning
Titanic hade certifikat att ta 3547 människor: 905 i första klass, 564 i andra klass, 1134 i tredje klass samt besättning på 944.
Totalt antal ombordvarande på jungfruresan: 2207 varav 898 besättningsmän.
Kapten: Edward J. Smith
Räddade och omkomna
Av de 2207 ombord omkom 1495 personer. Många miste livet i det iskalla vattnet och de överlevande räddades ombord på det tillskyndande fartyget Carpathia. Ombord fanns 123 svenskar, varav 89 omkom. Totalt räddades 712 människor.
Titanic
Rederi: White Star Line, via IMM ägt av John Pierpont Morgan.
Systerfartyg: Olympic, Britannic
Byggnadsvarv: Harland and Wolff, Belfast
Konstruktör: Thomas Andrews
Rederichef: Bruce Ismay
Sjösatt: 31 maj 1911
Hemmahamn: Liverpool
Längd överallt: 269,68m (882 fot 9″)
Största skrovbredd: 28,19m (92 fot 6″)
Höjd från skorstenstopp till köl 55,33m (175 fot)
Deplacement: 66 000 ton vid 10,51m (34 ½ fot) djupgående
Antal däck: 8, förutom orlopdäcket
Maskin: Två fyrcylindriga trippelexpansionsångmaskiner som drev sidopropellrarna och en lågtrycksturbin som drev centerpropellern – sammanlagt ca 50 000hkr drivande tre propelleraxlar.
Propellrar: 1 fyrbladig i mitten och 1 trebladig på varje sida.
Ångpannor: 29 st. 159 eldstäder.
Bränsleåtgång: ca 620 ton kol per dag.
Skorstenar: 4 st. varav den aktersta var en attrapp, men som användes för ventilation.
Hastighet: 20 knop, max 24 knop.
Livbåtar: 16 st. i trä, 4 st. hopfällbara s.k. Engelhardtbåtar
Livbåtarnas kapacitet: 1178 passagerare
Livbälten: 3 560 st.
Biljettpris
En enkel biljett från Göteborg via Hull till New York kostade då 181 kr i tredje klass och ca 320 kr i andra klass. (En tredjeklassbiljett kostade mer än vad en vanlig svensk arbetarfamilj betalade i årshyra för en lägenhet)
Vraket
Vraket ligger på 3 800 meters djup ungefär 600 sjömil sydost om Newfoundland. Det lokaliserades av dr Robert Ballard och Jean-Louis Michel under en amerikansk-fransk expedition den 1 september 1985.
Bildtexter:
Titanic lämnar Belfast den 2 april 1912.
Foto: Sjöhistoriska museets arkiv
I utställningen finns bland annat en målning av den
berömda trappan som fanns på Titanic.
Utställningen visar flera återuppbyggda miljöer som hytter
och sviter.
Foto: Musealia
Här finns också många intressanta föremål,
som till exempel passagerarlistor.
Foto: Musealia
Enligt rådets förordning (43/2009) bilaga III, p. 5a, har vissa redskapsbegränsningar fastställts för fiske efter torsk i Skagerrak och Nordsjön med hjälp av bottentrålar, snurrevad och liknande släpredskap, med undantag av bomtrålar.
Begränsningarna har införts i syfte att minska utkast av torsk. Medlemsstaten ska upprätta kvartalsmål för sina torskkvoter som kommissionen ska underrättas om. Om utnyttjandet av torskkvoterna överstiger kvartalsmålen med mer än 10 % i slutet av något av de första tre kvartalen år 2009, ska medlemsstaten vidta redskapsbegränsande åtgärder.
Åtgärderna ska möjliggöra en minskning av torskfångster i tillräcklig omfattning för att uppnå målet för utnyttjande av kvoten i slutet av följande kvartal.
Bakgrund
Fiskeriverket bedömer att kvartalsmålen för det andra kvartalet år 2009 kommer att överskridas med mer än 10 %. För att målet för kvartal tre ska kunna hållas, måste begränsningar av fisket efter torsk med bottentrål och snurrevad göras. Enbart selektiva redskap som inte fångar torsk tillåtes. Begränsningen ska gälla tills vidare.
Angående egenskaperna för den tillåtna bottentrål med maskor på 90mm eller större som är tillåten under stoppet säger TAC och kvotförordningen (Rådets förordning (EG) nr 43/2009) i tillägg 4 till bilaga III följande:
1. Den första mittsektionen (fäst vid undertelnen), de översta och understa vingarna ska vara minst två maskor långa. För dessa nätsektioner ska den utsträckta längden av varje enskild maska vara minst 240 cm.
2. Varje maska i den första övre panelen (fäst vid övertelnen) och i den andra mittsektionen ska vara minst 80 cm. Varje maska i den andra övre panelen och den tredje undre mittsektionen ska vara minst 20 cm.
Länk: www.fiskeriverket.se
Metsäliitto och Vapo har kommit överens om ett samarbetsprojekt för att förbereda grundandet av en biobränslefabrik i Östersjöområdet. Alternativa etableringsorter är Kemi, Äänekoski, Jönköping i södra Sverige och Kunda i Estland. På de här orterna inleds miljökonsekvensbedömningar. Man fortsätter också att utreda andra etableringsorter.
På basis av resultaten förbereder parterna ett investeringsbeslut, som kan genomföras tidigast 2010. Som råvara ska fabriken använda skogsenergifraktioner av olika slag, torv från skogsdikade myrar samt rörflen. Slutprodukterna är syntetiska biobränslen och biogaser som framställs genom delprocesser som t.ex. bygger på förgasning och Fischer-Tropsch-teknik.
Inom projektet koncentrerar man sig på att utreda affärsförutsättningarna för verksamheten. Om ett investeringsbeslut fattas grundar parterna ett i lika delar ägt bolag som fortsätter förberedelserna.
Metsäliitto och Vapo har betydande trä- och torvråvarutillgångar och vill tillsammans öka utnyttjandet av dem kostnadseffektivt och i enlighet med hållbar utveckling. Finland har utmärkta förutsättningar att bli en föregångare inom sådana biobränslen som står utanför matförsörjningskedjan och baserar sig på inhemska råvaror.
”För torvanvändningen innebär syntetiska bränslen en ny möjlighet, som kan göra oss mera självförsörjande på energi i enlighet med hållbar utveckling”, säger Vapo AB:s VD Matti Hilli.
Både engelska Princess Yachts och australiensiska Riviera Yachts måste nu ta till ytterligare neddragningar för att möta den minskade försäljningen. Princess säger upp 300 anställda och Riviera säger upp 157 personer.
För Princess Yachts, som har 2 100 anställda, är det en stor förändring eftersom de uppsagda får lämna företaget redan i juni. Förändringarna drabbar inte bara de anställda i produktionen utan ska även beröra tjänstemän och ledningen. Princess har fabriker i Stonehouse, Coypool, Langage och Lee Mill.
Neddragningarna är dock mindre än befarat efter Princess förhandsbesked i mars i år. Då sa ledningen att upp till 450 anställda kunde vara tvungna att lämna företaget.
För Riviera är situationen lite annorlunda. det såg länge ut som om det australiensiska varvet, med huvudkontor i Coomera vid Brisbane, klarade sig bättre än sina europeiska och amerikanska kollegor. Men nu har försäljningsminskningen nått även Riviera.
Hos Riviera får 157 av totalt 445 anställda sluta. Senast i januari i år avskedade företaget 117 personer.
Knappt har besättningarna i Volvo Ocean Race hunnit pusta ut efter seglingen över Atlanten förrän det är dags igen för ett in port race. Även dessa kappseglingar är viktiga för sammandraget eftersom det finns många poän att hämta även här. På bilden ovan besiktigare Ericsson 3:s besättning skadorna på kölen efter det senaste racet då båten seglade på en val.
Läs fler nyheter och följ racet i Galway på tävlingens hemsida.
Länk: www.volvooceanrace.org
Länk: www.volvooceanrace.tv
Foto: Oskar Kihlborg / Ericsson Racing Team.
Besättningslistor in port race Galway:
DELTA LLOYD
1. Roberto Bermúdez De Castro/ESP – skipper
2. Wouter Verbraak/NED – navigator
3. Sander Pluijm/NED – MCM
4. Stuart Wilson/NZL – mainsheet
5. Nick Bice/AUS – pit
6. Andre Fonseca/BRA – tactician
7. Ben Costello/NZL – trimmer
8. Ed Van Lierde/NED – grinder
9. David Pella/ESP – pitman
10. Gerd-Jan Poortman/NED – bowman
11. Morgan White/AUS – mid bow
12. Juan Meseguer/ESP – trimmer
13. Marcos Iglesias/ESP – grinder
ERICSSON 4
1. Torben Grael/BRA – skipper
2. Jules Salter/GBR – navigator
3. Guy Salter/GBR – MCM
4. Brad Jackson/NZL – mainsheet
5. Stu Bannatyne/NZL – tactician
6. Dave Endean/NZL – pitman
7. Horacio Carabelli/BRA – trimmer
8. Tony Mutter/NZL – trimmer
9. Joao Signorini/BRA – trimmer
10. Ryan Godfrey/AUS – bowman
11. Phil Jameson/NZL – bowman
12. Brian McInnes/CAN – grinder
13. Carl Williams/NZL – grinder
ERICSSON 3
1. Magnus Olsson/SWE – skipper
2. Aksel Magdahl/NOR – navigator
3. Gustav Morin/SWE MCM
4. Arve Roaas/NOR – mainsheet
5. Richard Mason/NZL – mainsheet
6. Thomas Johanson/FIN – helm
7. Eivind Melleby/NOR – trimmer
8. Martin Strömberg/SWE – trimmer
9. Jens Dolmer/DEN – pitman
10. Anders Dahlsjö/SWE – mastman
11. Martin Krite/SWE – bowman
12. Jann Neergaard/DEN – grinder
13. Rasmus Koster/DEN – tactics
GREEN DRAGON
1. Ian Walker/GBR – skipper/tactician
2. Neal McDonald/GBR – mainsheet
3. Guo Chuan/CHN – MCM
4. Damian Foxall/IRL – strategy
5. Ian Moore – navigator/tactician
6. Anthony Merrington/AUS – trimmer
7. Phil Harmer/AUS – trimmer
8. Andrew Mclean/NZL – pitman
9. James Carroll/IRL – pit assistant
10. Justin Slattery/IRL – bow
11. Freddy Shanks/GBR – mid bow
12. Winston Macfarlane/NZL – grinder
13. Johnny Mordaunt/IRL – grinder
PUMA OCEAN RACING
1. Ken Read/USA – skipper
2. Andrew Cape/AUS – navigator
3. Rick Deppe/GBR MCM
4. Craig Satterthwaite/NZL – trimmer
5. Robert Greenhalgh/GBR – tactician
6. Rob Salthouse/NZL – pit
7. Justin Ferris/NZL – trimmer
8. Shannon Falcone/ANT – trimmer/pit
9. Casey Smith/AUS – bowman
10. Erle Williams/NZL – mainsheet trimmer
11. Francis Tregaskis – mid bow
12. Andrew Taylor/NZL – grinder
13. Michael O’Mullahan/IRE – grinder
TELEFÓNICA BLUE
1. Iker Martinez/ESP – skipper
2. Bouwe Bekking/NED – tactician
3. Simon Fisher/GBR- navigator
4. Gabriele Olivo/ITA – MCM
5. Jonathan Swain/RSA – trim
6. Jordi Calafat /ESP – mainsheet
7. Xabier Fernandez/ESP – trimmer
8. Pablo Arrarte/ESP Spanish – trimmer
9. Laurent Pages/FRA – trimmer
10. Daryl Wislang/NZL – bowman
11. Pepe Ribes/ESP – bowman
12. Federico Giovanelli/ITA – grinder
13. Carlo Castellano/ITA – grinder
TELEFÓNICA BLACK
1. Fernando Echávarri/ESP – skipper
2. Luis Doreste/ESP – Tactician
3. Anton Paz/ESP – MCM
4. Antonio (Ñeti) Cuervas-Mons/ESP – trimmer
5. Gonzalo Araujo/ESP – watch captain
6. Jaime Arbones/ESP – watch captain
7. Pablo Iglesias/ESP – trimmer
8. Javier de la Plaza/ESP – trimmer
9. David Vera/ESP – bow
10. Michael Pammenter/RSA – bow
11. Maciel Cicchetti/ARG – trimmer
12. Iñigo Losada/ESP – grinder
13. Pedro Campos/ESP – helmsman
Volvokoncernens enhet för motor- och växellådstillverkning, Volvo Powertrain, har tecknat ett avtal med IF Metalls lokala klubbar i Skövde och Köping om arbetstidsförkortning med åtföljande inkomstminskning. Avtalet innebär att varslet om uppsägning av 600 arbetare i Skövde och Köping från den 22 april i år hävs.
Avtalet med IF Metallklubbarna i Köping och Skövde löper från den 1 juni 2009 till och med den 31 mars 2010.
Arbetstiden sänks med 20 procent, lönen sänks med maximalt 8 procent under avtalsperioden och årets lönerevision flyttas till den 31 mars 2010. Företaget garanterar även att inget nytt varsel läggs under avtalstiden. I de omröstningar som ägde rum bland IF Metalls medlemmar tidigare i veckan röstade en majoritet på 86 % för det föreslagna avtalet i Skövde och 93 % i Köping. Avtalet gäller 2 450 arbetare i Skövde och Köping.
Volvo Powertrain tecknade den 18 maj även ett avtal med tjänstemannaklubbarna i Köping om arbetstidsförkortning med inkomstreduktion. Avtalet, som gäller 180 tjänstemän i Köping, omfattar också ledningsgruppen för Volvo Powertrain i Köping och innebär att det varsel om 25 tjänstemän som lades den 22 april har hävts. Förhandlingar pågår avseende ett avtal om arbetstidsförkortning också för övriga tjänstemän inom företagets svenska division.
”Avtalen om arbetstidsförkortning är mycket viktiga för oss då de gör det möjligt att behålla kompetensen i företaget trots den mycket kraftigt minskade efterfrågan”, säger Peter Karlsten, verkställande direktör för Volvo Powertrain.
”Genom denna lösning står vi bättre rustade då marknaden vänder uppåt igen.”
Det skulle bli en revolution för båtlivet. Och blev det också. Volvo Penta har i vår levererat den 10.000:e enheten av IPS-systemet sedan starten 2005.
Introduktionen av Volvo Penta IPS (Inboard Performance System) – världens första s.k. pod-system – innebar en fundamental förändring av båtindustrin.
Med unika tekniska lösningar åstadkom Volvo Penta ett drivsystem som skapade helt nya förutsättningar för båtar som dittills utrustats med traditionell rak axel.
Nyckeln till framgången är de framåtriktade propellrarna och de individuellt styrbara drivenheterna. Med dessa, och systemets övriga fördelar, får båten överlägsen effektivitet och förbättrade egenskaper inom i stort sett alla områden; bränsleförbrukning, prestanda, komfort, ombordutrymme, manöverbarhet och installation. Och med joysticken, som avsevärt förenklar manövrering av båten vid tilläggning, har båtlivet gjorts tillgängligt för helt nya kundgrupper.
De flesta av världens ledande båtbyggare tog snabbt till sig det nya drivsystemet och idag finns IPS i fler än 250 olika båtmodeller från båtbyggare över hela världen.
Inom många segment har den traditionella raka axeln helt ersatts av IPS. Och i vår har Volvo Penta levererat det 10.000:e IPS-systemet sedan starten 2005.
– Det är mer än de mest optimistiska kalkylerna vi hade vid introduktionen. Men fördelarna med det nya systemet, inte minst de miljömässiga, är överväldigande och det har branschen snabbt insett, säger Volvo Pentas VD Göran Gummeson.
Precis som när det gäller Volvo Pentas övriga världsunika innovationer i marinindustrin, exempelvis Aquamaticdrevet och de motroterande propellrarna Duoprop, så har andra tillverkare följt efter Volvo Penta genom att lansera liknande system som IPS – dock med lägre effektivitet.
– När vi introducerade IPS-systemet så gjorde vi bedömningen att vi hade skaffat oss ett försprång på minst fem år gentemot konkurrenterna. Den faktiska marknadsutvecklingen hittills visar att den bedömningen troligen stämmer ganska väl, säger Göran Gummeson.
Volvo Penta har fortsatt att vidareutveckla IPS-konceptet och i år presenteras en ny och kraftfullare drivenhet kopplad till Volvos 11-liters dieselmotor, vilket gör att allt fler och allt större båtar nu får tillgång till IPS-systemets fördelar
IPS lanserades från början som en dubbelinstallation, dvs med två drivsystem i varje båt. Men ganska snart visade det sig att systemets stora flexibilitet möjliggör multi-installationer (tre och fyra system), vilket i sin tur innebär att Volvo Penta idag kan erbjuda IPS-systemet i båtar från cirka 40 fot till uppemot 100 fot.
Länk: www.volvopenta.se
Skärgårdsfotografen Sören Colbing från Nynäshamn håller på med ett nytt projekt för att bygga en miljövänlig båt. – Mina snart 54 års erfarenhet av båtar och skärgård, och då inte minst de senaste 25 åren som professionell åretruntskildrare av skärgård, kust och hav, har resulterat i en båt som jag kallar Skärgårdsströvaren, säger Sören Colbing.
– Det är en aluminiummotorbåt med stark miljöprofil. Man kan kalla det ett totalkoncept med avseende på miljön som omfattar bränsleförbrukning, utsläpp, fart, svall, ljud, underhåll, livslängd, återvinning, mm. Miljöaspekterna är alltså mycket viktiga, så är även säkerhet, sjöegenskaper, funktion och design.
Båten är självlänsande och är utrustad med en utombordsmotor som sitter väl skyddad och är extra ljudisolerad. Det finns också ett fäste för en reservmotor, samt ett speciellt fack för denna motor där den kan förvaras när den inte används.
En hög stäv gör att båten inte tar över sig sjö i första taget. En specialdesignad stävstege gör att man kan ta sig ner på låga berghällar eller stränder, och lika lätt ta sig ombord igen. Avsikten är att det ska vara mycket lätt och säkert att röra sig i båten. Rejäla räcken och pulpits i både för och akter, en dörr i vindrutans front som leder till en trappa. Väl på durken går man akteröver under targabågen, som har en fri höjd på cirka 2,20 m. En räddningsstege värd namnet i aktern är också en mycket viktig detalj.
Tunn is är inget problem för Skärgårdsströvaren tack vare det kraftiga aluminiumskrovet. I grunda arkipelager är det bara att trimma upp utombordaren så att den arbetar i skydd av aluminiumkölen och sedan smyga fram. Båten ska gå lika bra i alla farter upp till 10 knop. Sören planerar att ha båten klar så att den kan visas på Scandinavian Boat Show i höst.
Preliminära mått är 9,0×2,6 m, djupgående 0,5 m och vikt utan motor 1 500 kg. Motorstyrka 40–60 hk.
Länk: www.colbing.se
Kommentarer
Snygg båt! Påminner om klassiker i flottan.
Hur mycket kommer den att kosta med en lagom motor?
Ändringar i Fiskeriverkets föreskrifter (FIFS 2004:25) om resurstillträde och kontroll på fiskets område Särskilt tillstånd för fiske av industriarter i norska vatten i Nordsjön (4 kap. 5 a, c, d och e §).
Som industriarter i norska vatten i Nordsjön kvotavräknas strömsill/guldlax, tobisfisk, blåvitling/kolmule, glyskolja, vitlinglyra och taggmakrill/hästmakrill. I praktiken är det arterna tobis, blåvitling och taggmakrill som fångas.
Fiskeriverket har beslutat att fördela fiskemöjligheterna av tobis, blåvitling och taggmakrill som industriarter i norska vatten i Nordsjön genom särskilt tillstånd.
Tillstånd beviljas i mån av kvotutrymme och ska avse en bestämd fångstmängd av nämnda industriarter som får behållas ombord, omlastats eller landas. Vid tillståndsgivningen beaktas i vilken utsträckning fiske av industriarter har bedrivits under referensperioden 2003-2007. Fisket ska ha omfattat minst 50 ton under referensperioden.
I övrigt får industriarter i norska vatten i Nordsjön endast tas som bifångst. En sådan bifångst får utgöra högst fem procent av den totala kvantitet som behålls ombord, omlastas eller landas.
Fiske av blåvitling och tobis fördelas sedan tidigare genom särskilda tillstånd enligt 4 kap 5 a och 5 c §§ FIFS 2004:25. Ett förtydligande görs i dessa paragrafer att fiske av tobis eller blåvitling som industriarter i norska vatten i Nordsjön kräver särskilt tillstånd enligt 4 kap 5 d och 5 e §§.
Fiskeriverket och Naturvårdsverket kommer under september att starta arbetet med att ta fram förslag till hur Sverige bör arbeta med reglering av fiske i marina skyddade områden. Representanter för länsstyrelserna kommer att bjudas in att delta i arbetet.
Fiskereglering för att skydda särskilt känsliga naturvärden bör övervägas framförallt i så kallade Natura 2000 områden, vilka ingår i ett europeiskt nätverk av skyddade områden.
Marina naturreservat som kräver särskild hänsyn kan också komma i fråga för fiskereglering.
Frågan om reglering av fiske har aktualiserats på flera håll under senare år, bland annat har EU-kommissionen formulerat ett vägledande dokument om hur medlemsstaterna bör gå tillväga för att införa fiskerestriktioner i nationella havsområden där andra nationer fiskar.
Länk: www.naturvardsverket.se
Sedan förra sommaren erbjuder Sjöräddningscentralen tjänsten MRCC Online, där de rapporterar om i princip alla sjöräddningsinsatser. Du hittar den på Sjöfartsverkets hemsida: www.sjofartsverket.se/mrcconline (eller starta från Sjöfartsverkets hemsida, klicka på Press och sedan MRCC Online). Verkets målsättning är att “hellre kunna skriva kort om allt, än att bara skriva (långt) om de största fallen”.
Sjöfartsverket försöker, i mån av tid, att skriva i omedelbar anslutning till det inträffade. Så här på sommaren händer det ibland, att ett stort antal händelser inträffar samtidigt. I dessa lägen måste de förstås prioritera de livräddande insatserna, men MRCC Online kommer att fyllas på i efterhand – så snart de får tid över.
Vid de mindre insatserna, skrivs rapporterna i notisform – det vill säga ett enda stycke som sammanfattar hela insatsen. Under rubriken står då bara en tid.
Vid mera omfattande insatser, skriver verket i dagboksform. Under rubriken finns då ett tidsintervall. Det innebär, att man kan klicka på rubriken och komma vidare till en sida med alla noteringar i ärendet. Det är sådana fall vi ibland förstärker staben med en presstalesman, som endast ägnar sig åt denna rapportering.
Fjärran Vatten har nu funnits i åtta år. Från och med det här numret har vi fått en ny utformning. Fjärran Vatten kopplas också till den nya avdelningen Global utveckling på Fiskeriverkets hemsida.
Detta det första numret av “nya” Fjärran Vatten har visst fokus på Asien. Vi rapporterar från vårt samarbete med indonesiska Fiskeriministeriet och om den utbildning i marin förvaltning som Fiskeriverket medverkat i. Bland artiklar och reportage märks bland annat:
Indonesien: Småskaligt fiske i stort behov av förvaltning
Utveckla rutiner för beståndsuppskattning, förbättra fartygsregister och loggböcker samt stödja kustzonförvaltning. Det är huvudlinjerna i Fiskeriverkets insats för att utveckla det indonesiska fisket. Sedan 2006 har Fiskeriverket haft ett nära samarbete med Ministry of Marine Affaires and Fisheries i Indonesien.
Marin förvaltning ger god styrning
Under fyra vårveckor är 25 deltagare från åtta asiatiska länder i Sverige för att studera marin förvaltning. Fiskeriverket är en av fyra svenska myndigheter som driver den Sida-finansierade utbildningen. Vi presenterar tre kursdeltagare och deras personliga projekt.
SOFIA berättar om tillståndet i världens fiske
Av större ekonomisk betydelse, men i ökande behov av ansvarsfull förvaltning. Så kan läget för det globala fisket sammanfattas. Det visar den senaste utgåvan av SOFIA, the State of World Fisheries and Aquaculture 2008.
Länk: www.fiskeriverket.se
Videoövervakning är ett effektivt sätt att hålla koll på eventuella tjuvar som besöker båtklubben. I medierna har vi under den senaste tiden kunnat läsa om att det ska betalas tv-licens för övervakningssystem med kameror och oron spred sig bland såväl installationsföretag som slutanvändare.
Med anledning av det har Swelarm varit i kontakt med Radiotjänst i Kiruna AB för att klarlägga vilka kriterier som gäller för TV-licens om man innehar ett kamerasystem med monitor.
”Svensk Författningssamling Lag 1989:41 Om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst” I ovan nämnda lag definieras en TV-mottagare enligt följande:
2§ En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798)
Men i samma lagtext finns också beskrivet när och hur avgiftsplikten inte gäller. 5§ Skyldighet att betala TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggning eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskild vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2008:798)
Charlotta Elenius, marknadschef på radiotjänst i Kiruna, bekräftar också för Swelarms talesman Lennart Person att monitorer i övervakningssystem omfattas av lagen, men BARA om de kan användas som TV-mottagare också. Görs mottagaren obrukbar för TV-mottagning, vilket kan ske t ex genom att plombera antenningången, behövs inte licens erläggas. Meddelande om detta ska emellertid göras till Radiotjänst i Kiruna.
Viktigt att känna till är också att för den som är licenspliktig, behöver endast en avgift betalas för samtliga TV-mottagare som finns på samma objekt eller företag. Begränsningen är maximalt 10 TV-mottagare per avgift. Detsamma kommer att gälla för våra datorer. Men först den dagen då fullständig mottagning från minst en TV-kanal kan erhållas. Alltså ej om endast delar av programutbudet kan tas emot.
Länk: www.swelarm.se
OBH Nordica fortsätter att underlätta vardagslivet för svenska folket genom att ta fram finurliga, praktiska och snygga produkter. Den nya induktionsplattan som företaget nu lanserar framstår som den felande länken mellan det moderna hemmaköket med all upptänklig köksutrustning och den enkla kokvrån i sommarstugan med några gamla uttjänta kokplattor som det tar evigheter att få varma.
Just matlagning kan vara svårt att få till på semestern på grund av dåligt utrustade sommarkök. Ofta har sommarstugor, båtar och husvagnar ganska undermåliga spisar och kokplattor som sett sina bättre dagar. Du hinner förgås av hunger innan potatisvattnet kokat upp. Pannbiffarna blir grådaskiga i stället för den läckra stekytan du hade tänkt dig på grund av den dåliga värmen i stekpannan. Men lugn, med den nya induktionsplattan från OBH Nordica har du löst sommarens matlagningsproblem.
Det fiffiga med OBH Nordicas nya induktionshäll i kokplattsformat är storleken och snabbheten. Med en bredd på 28 cm och ett djup på 32 cm får den plats i även den minsta kokvrå. Och så går det fort! I stället för en vanlig spis där själva plattan blir varm, alstras värmen främst av magnetism. Tekniken går ut på att varierande magnetfält under hällen inducerar strömmar i kastrullen eller stekpannan för att på så vis skapa värme. En induktionshäll blir alltså inte varm i sig, utan det är endast kastrullen eller stekpannan som värms upp. Verkningsgraden blir också högre än på en vanlig spishäll. Att koka upp vatten går ungefär lika fort som i en vattenkokare.
Det enda man behöver tänka på är att inte alla kokkärl fungerar på en induktionshäll. Kastruller och pannor måste vara ferromagnetiska, till exempel gjorda av järn. Däremot kan man inte använda kokkärl av glas, aluminium eller av de flesta typer av rostfritt stål. Men det kan vara värt att investera i några nya kastruller för att få uppleva matlagning på induktionshäll. Har man en gång prövat vill man aldrig tillbaka!
OBH Nordicas induktionsplatta har keramisk glashäll, LED-display med blått bakgrundsljus, timer upp till 180 minuter, digital temperaturinställning 60-220°C och automatisk avstängning efter 60 sekunder.
Pris: 1 195 kr
Kommentarer
En liknande produkt (för knappt halva priset) säljer Kjell & Co sen länge:
http://www.kjell.com/?item=48250&path=402000000,415500000
Och här har vi Julas som är ännu billigare:
http://www.jula.se/induktionsplatta-2000w-230v-138596
just nu 399:- på Järnias butiker. Gäller fram till den 10/3 2013
Lägg till ordet "marin" framför produktnamnet och du kan sälja den för dubbla priset hos båttillbehörs handlare. Funkar alltid…
Holiday Club Resorts AB och Sunborn Oy har undertecknat ett samarbetsavtal kring de nya semesterlägenheterna som ligger i direkt anslutning till Nådendals Spa. Den nya resorten blir Holiday Clubs 21:a semesteranläggning och den kommer att heta Holiday Club Naantali Residence. Efterfrågan på Holiday Club-andelar (Ownership) växer och företaget anställer nu 25 nya medarbetare inom försäljning och marknadsföring.
– Nådendals Spas goda rykte och fantastiska läge var viktiga skäl till att det blev ett avtal. Holiday Club Naantali Residence gör vårt Ownershipprogram ännu mer mångsidigt än förut. Nu kan vi erbjuda ett nytt, lyxigt alternativ till våra kunder i Sydfinland som uppskattar en högklassig och lugn semester. Vi förväntar oss också stora resandeströmmar från Sverige, säger Holiday Club Resort Oy:s VD Vesa Tengman.
Holiday Club Naantali Residence blev klart sommaren 2008 och ligger i omedelbar närhet av Nådendals Spa. Den moderna hotellanläggningen har byggts av Sunborn Oy och är planerad och utvecklad för att öka serviceutbudet hos Nådendals Spa samt att möjliggöra en längre semester i Nådendal.
Holiday Club Naantali Residence har 40 högklassiga lägenheter på 1-2 rum, alla med magnifik sjöutsikt. Holiday Clubs Ownershiplägenheter är andelar i en bostadsrättsförening och berättigar till en veckas semester under den tidsperiod man äger. Om man vill kan man ansluta sin veckoandel till det världsomspännande semesterbytessystemet RCI och bestämmer själv på vilket av deras cirka 4000 semestermål över hela världen man vill tillbringa sin semester.
– Det nu ingångna avtalet är början på ett samarbete mellan två starka företag. Holiday Club Resorts Oy är Europas största operatör av andelsägt semesterboende och ett naturligt val som samarbetspartner, eftersom de förstår vår idé gällande högklassiga semesterandelsprodukter. Samarbetet ger mervärde både till Nådendals Spas kunder och Holiday Clubs andelssägare, säger Sunborn Oy:s operativa direktör Hans Niemi och fortsätter:
– Holiday Club säljer och marknadsför enligt avtalet även andelar i Sunborn Oy:s egna veckoandelsbolag Sunborn Vacation Club som bildades 2004.
Nådendals Spa är det ledande privata konferens- och semestercentret i Norden. Det har två gånger valts till ett av de 100 bästa badhotellen i världen, fem gånger till årets konferenshotell i Finland (senast 2009) och flera gånger till Finlands bästa spa. Nådendals Spa har årligen över 300000 besökare, varav cirka 200000 är övernattande gäster.
Även Holiday Club Resorts Oy, som i höstas övergick i helfinsk ägo, har haft en stadig tillväxt. Under det bokföringsår som började i oktober har Ownershipverksamheten ökat med nästan 10 procent. Holiday Club Resorts Oy öppnar även ett nytt försäljningskontor på Holiday Club Naantali Residence.
Länk: www.holidayclub.se
Nynäshamn lockar ytterligare ett stort evenemang. Svenska mästerskapen i wakeboard avgörs i kommunen 14-16 augusti. Drygt 10 000 personer väntas strömma till Nynäshamn för att se Sverigeeliten göra upp om titeln svensk mästare i wakeboard.
– Det här är ännu en fantastisk möjlighet för Nynäshamn att attrahera tusentals besökare. Det är otroligt roligt att vi har ett så aktivt föreningsliv i kommunen. Att nu en av dessa får möjlighet att arrangera SM känns toppen, säger Ilija Batljan (S), kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn.
Evenemanget är ett i raden av stora arrangemang i Nynäshamn under sommaren och hösten. I helgen invigdes första etappen av väg 73, 26 september blir det stor folkfest vid invigningen av etapp två av väg 73, EU:s transportattacheér besöker kommunen 27 till 29 juli, 29 augusti hålls Skärgårdsmarknaden och 14-16 augusti arrangeras alltså Svenska mästerskapen i wakeboard.
– Sveriges främsta wakeboardförening, Nynäshamns Wakeboardklubb, firar 50-årsjubileum så vi kommer att göra evenemanget till något alldeles extra. Bra arrangemang i kombination med att Nynäshamn är en perfekt plats att hålla SM i bäddar för succé, säger Claes Scheffer, Nynäshamns Wakeboardklubb.
Länk: www.nynashamn.se
Eftersom de flesta barn gärna badar även när vattnet är kallt finns i år våtdräkter till barn 2 – 8 år och ”Babywarmup” i storlek 6 månader och 1 år i vårt sortiment. Materialet är stretchig och mjuk 2 mm neopren som håller värmen.
Våtdräkten är enkel att ta på och av med dragkedja i ryggen.
Babywarmup går att öppna både över armarna och i grenen och är enkel att ta på och av även hos känsliga barn. Förslutningen är gjord i mjuka kardborreband och det går därmed enkelt att justera storleken på längden. En babysimbyxa alt. blöja får plats!
Solskyddet är UPF 50+ som i våra övriga solskyddsprodukter.
Finns hos barnfackhandeln i Sverige.
Pris våtdräkt: SEK 499
Pris: babywarmup: SEK 349
Färger: Black/blue, Black/pink
Länk: www.sunblock.se
Nu inleds en omfattande uppgradering av gästhamnen i Mariefred – mittemellan Gripsholms slott och värdshus. Spännande arkitektur, verksamheter med koppling till sjösport och livets goda samt ett stort antal nya gästplatser skall boosta Mariefred som turistdestination och samtidigt göra staden tillgänglig för fler. YAJ arkitekter står för den arkitektoniska scenförändringen.
I samband med att Strängnäs kommun lämnar över driften av Mariefreds Gästhamn och Marina till en privat operatör, Viamare Promarina Management AB, kommer gästhamnen att genomgå ett ordentligt lyft. YAJ arkitekter, som är nischade på varumärkesbyggande arkitektur inom turistnäringen, anlitades för den arkitektoniska scenförändringen. Hamnplanen – idag en grusad parkeringsplats – skall etappvis utvecklas med moderna magasinsbyggnader, kajstråk med uteserveringar, bryggor och ett stensatt torg, som tillsammans knyter ihop staden med vattnet. Magasinsbyggnaderna skall förutom gästhamnsanknutna funktioner hysa verksamheter med koppling till sjösport och livets goda.
– Vår målsättning har varit att i samarbete med Promarina utforma anläggningen så att den förlänger båtsäsongen, erbjuder rekreativa upplevelser även i dåligt väder och också har attraktionskraft off season. Anläggningen skall både länka båtgäster med ortens attraktioner och erbjuda allmänheten från land en upplevelserik länk till vattnet, säger Ylva Lindstedt, VD för YAJ arkitekter.
– Det är också vår ambition att gästhamnens arkitektur skall vara en attraktion i sig, som tillsammans med anläggningens innehåll och bemötandet där skapar nya reseanledningar till Mariefred. Det är en lågmäld, modern arkitektur med stark förankring i sitt sammanhang.
– Det traditionella hamnmagasinet är vår utgångspunkt för byggnationen: Enkla, längsgående byggnader med sadeltak – fast med en twist. Nocklinjen vrider sig och skapar dynamik och variation längs kajstråket. Magasinen öppnar sig både mot vattnet och mot staden med glaspartier och stora skjutportar. Magasinen är däremot diskreta i storlek, form och kulör. Järnvitriolbestruket trä täcker gavlar och tak, beskriver arkitekten Jonas Nyberg.
– Anläggningens maritima innehåll återspeglas i skjutpartiernas klarlackade mahogny och detaljer i rostfritt stål.
I Mariefred är historien extra närvarande. Här finns bland annat Vasaborgen Gripsholm från 1537, 400-åriga Gripsholms Värdshus där svenska kocklandskapet har sin bas, Grafikens hus (Mamma Andersson ställer ut där under sommaren!), Mälarångaren S/S Mariefred, museijärnvägen ÖSlJ och inte minst Mariefreds historiska stadskärna. Det gäller att de byggnader, stråk och platser vi skapar samspelar och genererar synergieffekter med sin omgivning.
– Vi har en grön baktanke med alla våra projekt, vilket stämmer väl överens med Promarinas miljöambitioner, berättar Ylva Lindstedt. -Anläggningen skall innehålla solpaneler, miljöriktiga byggmaterial, energisnål belysning och apparatur. Anläggningen kommer också att erbjuda sina båtgäster cykeluthyrning. Promarina siktar till miljöutmärkelsen Blå Flagg. De samarbetar även med Håll Sverige Rent.
Länk: www.yaj.se
Kommentarer
Hallå! Jag, Vikotria, Har planer på att öppna ett café i Mariefred. Vart vänder jag mig för att kunna anmäla mitt intresse av hyrning av lokal?
Mvh Viktoria
v.hog@hotmail.com
070-7795059
Trots det bistra tiderna sjösätts det fortfarande fantastiskt lyxiga båtar. Yachten på bilden är en 65.22 m (214’) Trident från holländska Feadship. Båtens interiör och exteriör är designade av Donald Starkey och för skeppskonstruktionen står De Voogt. Den här båten visar varför Feadship är den odiskutabla ledaren när det gäller att bygga lyxiga megayachts. Trident blandar linjerna från klassiska Feadship med mer moderna stilar med till exempel glas och andra nya material.
Båten har tre däck, som är förbundna dels via trappor, dels med en hiss.
Ägarens kabin är extremt lyxigt och upp till tolv gäster kan bo ombord i en lyx som knappast finns någon annastans på hotell eller liknande. Hissen som leder upp till översta soldäck är till exempel inbyggd i vad som känns som ett solitt marmorblock.
Tekniska specifikationer:
Builder: Feadship – Royal Van Lent Shipyard
Type: Twin screw motoryacht, steel hull and aluminum superstructure
Length overall: 65.22m 214’
Beam max: 11.50m 37’9”
Draft (loaded): 3.40m 11’2”
Fuel capacity: 148,000 l 39,100 US Gallons
Fresh water capacity: 29,000 l 7,650 US Gallons
Design: De Voogt Naval Architects / Donald Starkey Design
Naval Architect: De Voogt Naval Architects
Interior design: Donald Starkey Design
Propulsion
Main engines: 2x MTU 16V4000M60R, 1400kW @ 1600 rpm
Propellers: 2x Wärtsilä Fixed pitch 5-bladed propellers
Propeller shaft: Rubber Design
Reduction gears: ZF
Stabilizers: Naiad Marine/ zero speed stabilization
Max. speed: 16 knots
Range: 4700 NM
Classification: Lloyd’s 100 A1, SSC, Yacht(P), Mono, G6, LMC, UMS, SCM,
EP and MCA
Air conditioning: Heinen & Hopman
Entertainment system: Van Berge Henegouwen
Electric system
Generators: 3x MTU 8V2000M50A 308ekW
Main electric system: 400/230 VAC/50 cy
Shore connection: 400/230 VAC/50 cy/150 kVA
Accommodation
Owner: Full beam master stateroom
Guests: Twelve guests in six staterooms
Crew: Up to eighteen
Watersports: Two 22’ tenders, wave runner, jet-ski, kayaks, laser, dive gear, etc.
Interior: Exotic woods and marbles with elegant combinations of white washed
and high gloss finishes.
Holländska Feadship är ett samarbetsprojekt mellan tre av de mest välkända företagen inom yachttillverkning: Koninklijke De Vries Scheepsbouw, Royal Van Lent och De
Voogt. De har jobbat ihop sedan 1849.
Feadship är erkänd ledare bland världens största byggare av kundanpassade megayachts och har i många år varit förebilden för många andra varv. Totalt finns det över 200 megayachts från Feadship i världen.
Länk: www.feadship.nl











.jpg)








Kommentarer
Min svärmor, 99 år i höst, hade biljett till returresan hem. Nu blev det inte så, familjen fick ta en annan båt…
Skall bli intressant att se vad hon "missade".