Nyheter

Sjöpolisen i Stockholms länhar fått ett nytt tipsnummer för allmänheten. Det nya numret är: 0739-10 00 01

Jabscos senaste lösning på avfallshantering ombord har raffinerad elektronisk fjärrkontroll och mätfunktioner, komplett med en kraftig tömningspump, och denna första modell omfattar en rejäl 30 liters avfallstank av polyeten.

Fjärrkontrollens pekskiva, som kan placeras på lämplig plats var som helst ombord, visar nivån i tanken till närmaste ökningssteg på 1/8 av tankvolymen. När den kopplas på lyser indikatorn i en minut innan den släcks. När tanken är 3/4 full, tänds lysdioden automatiskt och blinkar kontinuerligt. Om blinkandet irriterar kan dock denna funktion försättas i viloläge och den aktiveras då bara om nivån i tanken förändras eller vid elavbrott.

För att garantera mycket exakt mätning av tanknivån tar elektroniska sensorer två slags genomsnittliga avläsningar: en vid påfyllning och en vid tömning. Detta kompenserar eventuella båtrörelser under gång eller i hårt väder. Urpumpningsknappen måste tryckas in under tre sekunder innan den startar. Detta minskar risken att den aktiveras av misstag.

Pumpen stoppar automatiskt när den registrerar att tanken är tom. Den stängs också av om den inte avkänner någon vätskerörelse. Detta skyddar motor och impeller mot skador och minskar också risken att ett rör spricker under t.ex. pumpning mot en stängd bottenförskruvning. En lysdiod blinkar på styrpanelen för att varna handhavaren beträffande felet.

De tre utloppen på tanken gör det möjligt att tömma över sidan genom en förskruvning i bordläggningen eller pumpa ur vid kajen, och det finns också ett ventilationsrör. Tanken kan rengöras med hjälp av en inspektionslucka.

Paketet är enligt Jabsco ett lättinstallerat system med allt som behövs, antingen för tillverkare av originalutrustning eller som eftermontering av båtägarna själva. Maximala dimensioner är 31 cm hög x 44 cm lång x 36 cm bred.

Länk: www.jabsconews.com

Italienska Ferretti – världens största fritidsbåtskoncern – lyckades undvika en konkurs i sista ögonblicket. Företaget har fått grönt ljus för en rekonstruktionsplan av sina lånegivare samtidigt som grundaren och styrelseordföranden Norberto Ferretti sätter in friskt kapital i bolaget. Norberto Ferretti får en 45-procentig andel tillsammans med Italiens största oberoende investmentbank, Mediobanca SpA, som investerar 15 miljarder kronor i företaget. Inför konkurshotet var skulderna över 10 miljarder kronor och trots flera försök att rädda företaget såg det allt mörkare ut. I koncernen Ferretti SpA ingår nio olika välkända båtmärken: Ferretti Yachts, Pershing, Itama, Bertram, Riva, Apreamare, Mochi Craft, CRN och Custom Line.

Företaget grundades av Norberto Ferretti redan 1968. Idag är det en mycket stor företagsgrupp med totalt 3 000 anställda i 80 länder.

Den senaste utvecklingen innebär att den spanska banken Caja Madrid har blockerat en rekonstruktion av Ferretti för att ge företaget en chans att starta om. Enligt denna plan skulle den italienska banken Mediobanca och ledningen för Ferretti tillsammans komma överens om en överlevnadsplan som även innebar en nedskrivning av företagets skulder.

Den bank som har störst fordringar på Ferretti är Royal Bank of Scotland — samma bank som först fick problem i England i den nu pågående lågkonjunkturen. Caja Madrid har fordringar på totalt 50 miljoner Euro av Ferrettis totala skuldberg på över 1 miljard Euro.

I februari meddelade ledningen för Ferretti tillsammans med en anonym investerare att de var långt framme i förhandlingar för att köpa tillbaka hela företaget. Riskkapitalbolaget Candover skulle då köpa en majoritetsandel i gruppen för 1,7 miljarder Euro (nästan 20 miljarder kronor) med hjälp av bankerna Mediobanca och RBS.

Om det inte går att rädda företaget kan flera välkända båtmärken försvinna eller hamna hos helt nya ägare.
Lars-Åke Redéen

Länk: www.ferrettigroup.com

Den 19 april dukar Restaurang Bryggan på Gåshaga fram en barnvänlig buffé till förmån för SOS-Barnbyar. Söndagseftermiddagen innebär också specialerbjudanden på tuffa barnkläder från webbshopen Rebuz Kidz.

– Vi vill att barnfamiljer ska få njuta av god mat till ett bra pris, samtidigt som man bidrar till barn i andra delar av världen genom SOS-Barnbyars viktiga arbete, säger Camilla Renz, grundare av Rebuz Kidz, som arrangerar eftermiddagen på Gåshaga tillsammans med shoppingportalen MiaShopping.

Restaurang Bryggan på Gåshaga ligger vid vattnet, som gjord för en långlunch. Den 19 april blir det en perfekt söndagsutflykt för hela familjen att åka till Gåshaga på Lidingö.
Buffébesökare kommer att få veta mer om SOS-Barnbyar, det finns också möjlighet att bli fadder på plats. 45 kr per betalande lunchgäst går direkt till SOS-Barnbyar.

En procent av försäljningen i Rebuz Kidz går också löpande till SOS-Barnbyar, och i samband med lunchen blir det försäljning av välkända klädmärken till förmånliga priser. Alla matgäster får ett presentkort som ger 20 % på Rebuz Kidz sortiment vid ett köptillfälle.

Tid och plats:
Söndag 19 april 12.00-15.00
Restaurang Bryggan, Gåshaga Marina

(Gåshaga Pirar och Strand Följ skyltar mot Gåshaga Marina om du kommer via land. Om du kommer med båt ligger det en bit in i början av Kyrkviken på Lidingö. Båtplatser finns två meter från restaurangen)

Rebuz Kidz

Rebuz Kidz säljer barn- och babykläder på nätet. Vårt engagemang för barn visar sig genom ett kreativt sortiment av flexibla och funktionella kläder med en genomtänkt design. Och också genom att vi arbetar för att barn i andra delar av världen ska få möjlighet att vara barn med ett rättvist och roligt liv. Det tycker vi är att vara barnslig på riktigt.

Länk: www.rebuzkidz.se

Kommentarer

Angela 14:23:36 2009-04-14

Detta ska jag tipsa mina vänner på Lidingö om. Verkar supermysigt!!!
Kan ni inte har ett reportage om barnkläder för sjön? Det kommer ju fler och fler bra kläder.

På väldigt kort tid har korvetterna HMS Malmö och HMS Stockholm samt stödfartyget Trossö gjorts klara för att operera i helt andra farvatten än de från början var avsedda för. FMV har ansvarat för en rad modifieringar av fartygen.

Den 19 december kom beslutet från regeringen att Sverige ska delta i EU-insatsen i farvattnen runt Somalia. Sedan dess har det varit full fart på förberedelserna. I ett team bestående av Marinbasen i Karlskrona och 3:e sjöstridsflottiljen, som ska genomföra insatsen, har FMV deltagit i förberedelsearbetet och ansvarat för en rad åtgärder för att göra fartygen bättre lämpade att operera i tropiska farvatten.

Korvetterna har genomgått en så kallad tredjepartsverifiering i syfte att verifiera fartygens sjösäkerhet för operation i andra farvatten än de ursprungligen var avsedda för. Tredjepartsverifieringen, som gjordes av klassificeringssällskapet Det Norske Veritas, identifierade behov som nu är genomförda.

Fartygen har bland annat kompletterats med räddningsutrustning och säkerhetsrelaterad sambandsutrustning. Räddningsbåt med dävert har monterats och vidare har fartygen fått en förbättrad ventilation och kylkapacitet för att operera i varmare omgivning samt förbättrad satellitkommunikation.

För att göra fartygen interoperabla med andra nationer har fartygen utrustats med ny sambandsmateriel, bland annat utrustning för secure text och secure voice samt kryptomateriel. Beväpningen har kompletterats med tung kulspruta och ballistiskt skydd för skyttar.

Arbetena har genomförts parallellt med översynsåtgärder och i nära samverkan med Marinbasen. Arbetena har genomförts under stor tidspress.

– Tack vare kloka beslut under hösten och en kraftsamling nu i slutet från alla inblandade har vi lyckats genomföra de här åtgärderna på kort tid, säger Ingvar Backman, koordinator för Somaliainsatsen vid FMV.

Stödfartyget Trossö har genomgått motsvarande åtgärder som korvetterna, dessutom har fartyget fått ett nytt ledningssystem. Fartyget har dessutom utrustats med flera tunga kulsprutor samt ballistiskt skydd för skyttar.

Fredag den 3 april påbörjas upplastningen på den så kallade “ship-lift” som ska transportera de tre fartygen till operationsområdet i Adenviken. Korvettstyrkan kommer att ha hemmahamn i Djibouti, som gränsar till Somalia och har ett strategiskt läge vid Röda havets mynning.

Uppgiften är att först och främst agera eskort åt de hjälpsändningar som FN (World Food Program) skickar till området. Men det kan även bli aktuellt att agera i områden där pirater verkar och där visa sin närvaro.

Länk: www.marinen.se

Bilden:
Längst fram HMS Sundsvall och HMS Gävle, två av flottans fartyg som deltagit i internationella insatser.
Foto: Patrik Östlund/Försvarsmakten.

OS-seglaren Karin Söderström har haft svårt att hålla vikten uppe för att klara laser radialen i alla väder. Hon byter därför till tvåmansjollen 470 och tar med sig Martina Söderbom i båten. Tillsammans satsar de mot OS i London 2012.

Martina, som kommer från Vänersborg men numera bor i Göteborg, har seglat både EM och VM i e-jolle. Precis som Karin har hon gått på Lerums Seglargymnasium och deltagit i Ungdoms-VM. De senaste åren har hon varit verksam främst som coach och även seglat en del kölbåt.

– Det känns väldigt naturligt för mig att vara tillbaka och jag tycker att jag har kommit tillbaka in i seglingen väldigt lätt. Jag har testat 470 tidigare och nu känner jag mig riktigt motiverad, säger Martina.

Tjejernas första tävling blir GKSS olympiska regatta som seglas i Långedrag den 9–10 maj.

– Karin har tidigare visat att hon kan konkurrera i världstoppen och nu har hon hittat en båttyp som kanske passar ännu bättre. Det kommer att ta henne och Martina ett tag att lära känna båten men jag tror att det bara är en tidsfråga innan de kan konkurrera i toppen. Det är fantastiskt roligt att vi nu har hela fyra riktigt duktiga dambesättningar i 470. Det har aldrig hänt förut, säger Sveriges förbundskapten Magnus Grävare.

Bilden:
Karin Söderström, rorsman (t.h) • Född: 1985 • Moderklubb: Lerums SS • Klubb: GKSS
Meriter: Karin slutade på 14:e plats i Laser Radial på OS i Qingdao. Förra året blev hon också åtta i VM och trea i Miami OCR.

Martina Söderbom • Född: 1982 • Moderklubb: Vänersborg SS • Klubb: GKSS
Meriter: Martina har deltagit i ett flertal VM och EM i E-jolle. De senaste åren har hon med framgång coachat ungdomar i optimist och då bland annat medverkat på flera nordiska mästerskap.

Deltagare från SWE Sailing Team
Finnjolle
Björn Allansson, GKSS

Laser
Arvid Claeson, KSSS
Johan Wigforss, GKSS
Emil Cedergårdh, GKSS
Jesper Stålheim, KSSS
Max Salminen, KSSS
David Jonsson, KSSS
Victor Västernäs, GKSS

Laser radial
Josefin Olsson, GKSS

470
Anton Dahlberg/Sebastian Östling, KSSS
Viktor Bergström/Marcus Dackhammar, GKSS
Lisa Ericsson/Astrid Gabrielsson, GKSS
Sandra Sandqvist/Karin Berg, KSSS

49er
Carl Sylvan/Niclas Düring, GKSS

Länk: www.ssf.se

Efter de ekonomiska problemen under förra året för den nybyggda Briggen Tre Kronor inleddes en företagsrekonstruktion. Räddningen av Tre Kronor lyckades och förra veckan presenterades arbetet med detta.

Bolagets rekonstruktör var Mikael Kubu, VD på Ackordcentralen. En av hans uppgifter var att säkra en stabil ekonomi i ett längre perspektiv. Parallellt med rekonstruktionen har därför briggens anställda, ledning och styrelse lagt ned ett omfattande arbete på att planera kommande års verksamheter, vilka efter den lyckade rekonstruktionen är möjliga att genomföra.

Briggen, som av internationell expertis bedömt vara “ett av världens främsta segelfartyg”, kan nu se fram mot en spännande säsong 2009.

Briggen har i det så kallade Kolskjulet etablerat en av Stockholms mer unika konferens- och evenemangslokaler, vilken nu är öppen för företag, organisationer och enskilda. Kolskjulet inrymmer även briggens verkstad, vilken tillsammans med utsikten mot stadens vattenfront ger området karaktär av genuin maritim miljö.

Briggen Tre Kronor är ett unikt projekt som efter tolv år från starten kan utvecklas till en för många parter attraktiv verksamhet. Bolagets varumärkesposition, en Ambassadör för Östersjöregionen, har framgångsrikt etablerats inom handel, miljö och ungdomsverksamhet. Under 2009 väntar en rad spännande äventyr och viktiga projekt, som t ex deltagandet i det stora Klimatmötet i Köpen-hamn dit vi seglar tur och retur i december, Tall Ships Races med hamnar som St Petersburg och Gdynia, den första seglingen för en brigg på ett sekel i Mälaren, samarbete med Fryshuset mm.

Länk: www.briggentrekronor.se

En av de få kvarvarande sjöpolisstationerna – den i Kungshamn i Bohuslän – dras nu in. Båten med sin fyra man starka besättning får i stället jobba med Göteborg som bas. Båten kanske flyttas redan innan årets sommarsäsong.

Det är de senaste årens utveckling i våra skärgårdar som nu även drabbar Kungshamn, som ligger intill Smögen – en av landets mest välbesökta gästhamnar.

– En katastrofal försämring av sjöpolisens verksamhet i norra Bohuslän, säger Christer Magnusson, facklig företrädare för sjöpolisen i Västra Götaland till tidningen Bohusläningen.

Både personalen och de boende i Kungshamn samt båtfolket är mycket upprörda över förändringen. I stället för sjöpoliser får de nu i stället vänja sig i att Kustbevakningen fortsätter med en del av Polisens uppgifter.

Svenska Båtunionen fick en ny styrelse på årets Båtriksdag, som hölls ombord på Viking Line i Helsingfors 3–5 april. Styrelsen består av elva personer som representerar båtlivet i hela Sverige.

Svenska Båtunionen är med sina 162 000 medlemmar moderorganisation åt landets båtklubbar. Totalt organiserar Unionen 889 båtklubbar, fördelade på 26 regionala förbund.

Den nya styrelsen har flera viktiga frågor att ta tag i. Bland de allra färskaste båtpolitiska ämnena finns diskussionen om utsläpp i havet och miljöregler för båtklubbar och marinor där spolplattor är ett av de hetaste ämnena.

En förstärkning av Svenska Båtunionens varumärke var den viktigaste diskussionen på årets Båtriksdag. Den frågan, som kan leda fram till ett nytt namn och en ny logotyp, är dock inte färdigbehandlad.

Länk: www.batunionen.com

Bildtext:
Fr. v. Lars Afzelius, Göteborg, Ingemar Wahlman, Gävle, Carsten Syverstad, Stockholm, Sten Olsson, Piteå, Bengt Gärde (ordf.), Lidingö, Denis Helin, Sollentuna, Tommy Engvall, Ronneby, Leif Stenlund, Skellefteå, Carl R Hellström, Lidköping, Lasse Carlsson, Göteborg. Saknas på bilden: Martin Nordström, Hasslö.

Kommentarer

Åsa 00:55:47 2009-04-07

Call in the girls

Nisse 15:38:54 2009-04-07

Varför det? Gubbvälde som över allt annars.

Per 23:12:09 2009-04-07

Åsa, har du något förslag på någon kvinna som är mer kvalificerad? Annars om vi ska frångå kvalifikationerna så har jag en homosexuell häst som är rätt trevlig och brun-fläckig… Den kan säkert göra någon nytta och framför allt så täcker den ju upp en ganska underrepresenterad grupp i samhället.

Gustav 09:33:46 2009-04-11

Fruntimmer och båtar? Jag har en tant här hemma och hon begriper då inte alls nåt om båtar!

Ann 14:39:03 2009-04-14

med en sådan här höjd på medlemsdiskussionen skapas verklig respekt för organisationens åsikter! Lycka till styrelsen!

Olof 10:30:26 2009-04-15

Ja riktigt imponerande.

Seglaren och advokaten Bengt Gärde från Lidingö valdes enhälligt till ny ordförande för Svenska Båtunionen vid årets Båtriksdag, som hölls 3–5 april. Han efterträder Göran Andersson, som har varit Unionens ordförande i fem år.

Bengt Gärde har lång erfarenhet av båtliv med sin egen familj som seglar på semestrarna varje sommar. Bengt, som är 57 år, är medlem i Lidingö Segelsällskap och ordförande i Lidingö Båtförbund sedan tolv år. Familjen har en Bavaria segelbåt, som används flitigt både på semestrar och annan ledig tid.

Till yrket är Bengt Gärde advokat med eget företag. Han har viss anknytning till båtbranschen och har även varit medlem av Unionens Juridiska Kommitté i flera år.

Bildtext:
Bengt Gärde, ny ordförande för Svenska Båtunionen.

Kommentarer

Anders Arnell 18:41:42 2009-04-08

Grattis till valet av Bengt!
Han kommer att vara en garanti för att försvara båtlivets frihet mot klåfingriga kommuner och statliga regleringsambitioner!

Hans 10:48:19 2009-04-09

Jag håller med. Ett mycket klokt val.

Skepparen Bouwe Bekking och hans besättning ombord på Telefónica Blue vann in port racet i Rio de Janeiro. PUMA (Ken Read/USA) gjorde en stabil insats genom att komma tvåa, men den verkliga överraskningen stod pånyttfödda Delta Lloyd med sin spanske skeppare, Roberto Bérmudez, för genom att komma trea.

Det var väldigt lugnt på havet i Rio när tävlingen skulle hållas och den sköts därför upp ett par timmar. Därför begränsades racet till endast en tävling i stället för två, som det var tänkt.

Till slut kom i alla fall en stadig bris på 5 m/sek över Guanabara Bay och båtarna kunde börja tävla igen. Ian Walker och Green Dragon ledde fältet över startlinjen med Ericsson 4 (Torben Grael/BRA), som seglade med kronrpisessan Victoria ombord.

Vid den första rundningen ledde PUMA, tätt följd av Ericsson 3 med Magnus Olsson som skeppare. Det lönade sig dock inte för svenskarna att de hade en färsk vinst bakom sig. I mål var Telefónica Blue först, tätt följd av PUMA och Delta Lloyd kom på tredje plats.

Starten av leg sex går 11 april. Den deltävlingen är på 4 500 Nm från Rio till Boston i USA.

Resultet
The Light In-Port Race Rio de Janeiro Results (Provisional)
1. Telefónica Blue 4.0 points
2. PUMA 3.5 points
3. Delta Lloyd 3.0 points
4. Ericsson 4: 2.5 points
5. Telefónica Black 2.0 points
6. Green Dragon 1.5 points
7. Ericsson 3: 1 points
8. Team Russia DNS
Overall Leaderboard
1. Ericsson 4 (Torben Grael/BRA): 66 points
2. PUMA (Ken Read/USA): 56.5 points
3. Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED): 54.5 points
4. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE): 44.5 points
5. Green Dragon (Ian Walker/GBR): 41 points
6. Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP): 23 points
7. Delta Lloyd (Roberto Bermudez/ESP): 15 points
8. Team Russia (Andreas Hanakamp/AUT): 10.5 points

Länk: www.volvooceanrace.org

Bildtext:
Kronprinsessan Victoria seglade med Ericsson 4 i Rio. Foto: Oskar Kihlborg/Ericsson Racing Team.

Årets besökare på mässan ShipRepair & Conversion kan se exempel på Amtico Internationals moderna stil och eleganta golv i den nya kollektionen Amtico Marine. ShipRepair & Conversion 2009 är en mässa för alla aspekter av båtvård, bland annat fortlöpande underhåll, ombyggnad, reparationer och upprustning, och äger rum den 28-30 april. Mässan hålls på National Hall, Olympia, en av centrala Londons mest stämningsfulla lokaler, och kommer för första gången att innefatta Passenger Shipping Expo.

Amtico Marine, som är utformad för att uppfylla den marina marknadens specifika krav, är en kombination av hög prestanda och flexibel design. Det är dessutom en av de första produkterna i sin klass som uppfyller alla kraven i modulerna B och D i direktivet om marin utrustning (MED) och som har erhållit Wheelmark- certifieringen från Lloyds Register.

Den kompletta Amtico Marine-kollektionen kommer att visas upp och besökarna kan prata med Cedric Heathcote och Carl Johan Cederbom som ingår i Amtico Internationals europeiska säljteam. De har ingående kunskap om Amtico Marine- serien, installation och tekniska specifikationer. Dessa båda representanter finns till hands för att diskutera produktfördelar, svara på frågor och diskutera specifika projektkrav.

I Amtico Marines monter, som finns på PSE -A13, kan besökarna se exempel på olika projekt där Amtico Marine-kollektionen har använts med enastående resultat. Besökarna i montern kan få information om Amtico Internationals skräddarsydda service och diskutera vilken design som kan passa just deras projekt.

Sophia McKain, kommersiell marknadsföringschef på Amtico, säger: “Med besökare från hela Europa, bland annat höga chefer inom färjebranschen, är Passenger Shipping Expo en mycket bra möjlighet för oss att visa upp vårt omfattande produktsortiment.”

Amtico Marine-golven, som är varma och tysta att gå på, kan användas i alla typer av allmänna utrymmen. Kollektionen innehåller en spännande, elegant uppsättning mönster som gör alla golv dekorativa. Golven är dessutom tåliga mot slitage i lokaler som används mycket.

Alla Amtico Marine-golv är vackra och eleganta, har enastående prestanda och lång hållbarhet. De levereras med sju års slitagegaranti.

Länk: www.amtico.com

Nu finnsdet ett nytt, svenskt ankare som passar bra när man vill lägga sig i en vik nånstans och ta en fika eller förtöja en mindre båt. Det är ett ankare som inte gör märken i båten om det råkar slå i skrovsidan. Göteborgsföretaget Gecea Euro Trading AB har tillsammans med underleverantörer tagit fram ett mjukt tallriksankare, en plätt, som inte gör några märken i båtens gelcoat.

Ankaret är tillverkat i ett vattentätt plastmaterial, och lämnar varken märken, skav eller rostfläckar efter sig.

Det mjuka ankaret ”Soft Dish” finns än så länge i storlekarna 5,5 kg och 8 kg. Soft Dish är utvecklat i Sverige av göteborgska familjeföretaget Gecea Euro Trading. All tillverkning sker i Sverige.

Finns att köpa i tillbehörsbutiker och hos Gecea. Priset i butik beräknas vara cirka 825 kr.

Länk: www.gecea.com

Efter att noga ha studerat hur deras lyxiga RIB-modell X-Craft 9.0 med inombordare togs emot på miljonärsmässan Millionaire Fair i Amsterdam introducerar X-Craft en ännu sportigare version av båten: X-craft 8.0. Lanseringen sker på båtmässan Ribex Boat show på Isle of Wight 8-10 maj.

Typiska egenskaper för denna nya RIB (rigid inflatable boat) är dess goda fartegenskaper, komfort i båten och en mycket lyckade konstruktion, enligt företaget. Liksom för övriga modeller från företaget finns det ett stort utbud av motorer att välja mellan. Standard är en 250 hk Mercury Pro XS, vilket ger en fartpotential på över 100 km/h.

RIB-båtarnas popularitet växer ständigt tack vare båttypens goda sjöegenskaper och enkla hantering. X-Craft finns att köpa hos återförsäljare i Danmark, Spanien och Nederländerna. Priset för X-Craft 8.startar på cirka 80 000 Euro.

Länk: www.xcraft.nl

Segelbåtsägarna har vind i seglen under den pågående finanskrisen. Det är de som har bäst förutsättningar att använda sina båtar till låg kostnad och låg miljöpåverkan. Det framgår av en studie som försäkringsbolaget If har gjort bland svenska båtägare.

Enligt undersökningen har var fjärde båtägare i Sverige fått sitt båtliv påverkat av finanskrisen. Många kommer inte att kunna åka ut med båten lika ofta som tidigare, och planerade båtköp måste skjutas upp. Och krisen ger vind i seglen för segelbåtar. Det visar den färska undersökningen från försäkringsbolaget If.

Nära var sjätte svensk äger en motor- eller segelbåt. Enligt Västsvenska Turistrådet färdas mer än hälften av Sveriges befolkning med fritidsbåt minst en gång per säsong. Men det ser ut som att det inte kommer att bli riktigt lika trångt i landets farvatten det här året. Undersökningen från If visar att den rådande lågkonjunkturen gör att var fjärde båtägare måste dra ned på båtlivet i sommar.

– Det är tydligt att intresset för segelbåtar ökar i kristider, eftersom de oftast är billigare att köra/använda. Stora motorbåtar med bensinmotorer – särskilt dubbla har däremot blivit mer svårsålda. I en lågkonjunktur har man helt enkelt inte lust att bränna 5 000 kronor i bränsle på en helg, Sedan gör säkert det ökande miljöintresset sitt till säger Matts René, båtspecialist på If.

24 procent av båtägarna i undersökningen uppgav att man påverkats av finanskrisen. Majoriteten av dem som uppgett att de påverkas av krisen säger att de inte kommer att kunna åka ut med båten lika ofta som tidigare. Det är heller inte ovanligt att ett planerat båtköp måste skjutas på framtiden.

Så här svarade de båtägare som påverkats av krisen:
Kommer inte att kunna åka ut med båten lika ofta som tidigare (46 procent)
Hade planerat ett båtköp men kan inte genomföra det (19 procent)
Tvingas sälja båten (7 procent)
Har både motor- och segelbåt, och kommer att använda segelbåten mer (7 procent)
Kommer att hyra båt istället för att äga egen (4 procent)
Påverkas på annat sätt (23 procent)

Frågan om huruvida finanskrisen påverkat båtlivet ingår i en större undersökning som gjordes av You Gov på uppdrag av If i mars 2009. Totalt ingick 3 508 personer i undersökningen. 514 av dessa var båtägare och besvarade frågan om huruvida man påverkats av krisen.

Länk: www.if.se

Länk: www.sweboat.org

Foto: Peter Szamer/Hallberg-Rassy och Rydsbåtar.

Besättningarna på Ericsson Racing Teams båda båtar har knappt hunnit vila efter det ansträngande Leg 5 innan det är dags för nästa etapp i Volvo Ocean Race. Nu väntar in port race i Rio de Janeiro, vilket blir en betydligt lättare uppgift rent fysiskt. Både Ericsson 3 och Ericsson 4 är med i fredagens övningsseglingar och följande två race i morgon, lokal tid.

Ericsson 3 och Ericsson 4 placerade sig som etta respektive tvåa i racet till Rio efter 40 väldigt jobbigadygn till havs från Qingdao i Kina. Men besättningarna är redan redo att ge sig ut på havet igen.

– Vi har fått lite tid att vila eftersom vi intehar fått vistas i marinan, säger Mange Olsson, skeppare på Ericsson 3.

– En del av besättningen har åkt hem till sina länder men de som är kvar har försökt koppla av på bästa sätt.

In-Port racen har varit Ericsson 3:s akilleshäl, men nu hoppas besättningen på ett bättre resultat.

Första starten på lördagen går 1600 GMT (1300 lokal). Tävlingen sänds på Internet video med start 1545 GMT (1245 lokal).

Länk: www.VolvoOceanRace.com

VOLVO OCEAN RACE LEADERBOARD
(Through Leg 5)
1. Ericsson 4, 63.5 points
2. Puma, 53
3. Telefónica Blue, 50.5
4. Ericsson 3, 43.5
5. Green Dragon, 39.5
6. Telefónica Black, 21
7. Delta Lloyd, 12
8. Team Russia, 10.5

Förra året hölls Ornö Runts 35-årsjubileum lördag 31 maj. Det var en i grunden NO vind som under dagen påverkades av sjöbris och det krävde en extra vaken rorsman. Som vanligt var det högsommarvärme och strålande solsken från morgon till kväll så det blev en alldeles underbar tävlingsdag för de 183 båtarna.

Årets regatta avgörs lördagen 30 maj (pingstafton) med både världsomseglare, svenska mästare och familjeseglare som samsas på den 23 Nm långa banan runt Ornö. Efter målgång arrangeras after sail samtidigt som det gedigna prisbordet dukas upp.

Tävlingen ingår även i år i Stockholm LYS Cup.

Länk: www.ornorunt.se

Sex ingenjörer får Volvos Teknikpris 2009 för sitt arbete med att utveckla världens första kommersiellt gångbara hybridlösning för tunga fordon. Priset delas ut av Leif Johansson, Volvos vd och koncernchef, idag den 1 april i samband med AB Volvos årsstämma.

Volvos Teknikpris uppmärksammar i år arbetet med att utveckla I-SAM, Integrated Starter Alternator Motor, en kombinerad startmotor, generator och framdrivningsmotor i en så kallad parallellhybrid, som utöver en elmaskin även har en liten kompakt dieselmotor.

Kombinationen kan minska bränsleförbrukningen för bussar med upp till 30 procent, för lastbilar med upp till 20 procent, och för hjullastare i bästa fall med hela 50 procent. Detta sänker bränslekostnaderna och ger stora miljövinster då utsläppen av koldioxid minskar. Den tysta och avgasfria eldriften förbättrar också miljön i närheten av fordonen.

I-SAM presenterades i mars 2006 och var marknadens första parallellhybridkoncept för bussar och tunga lastbilar. Lösningen kan användas i så gott som samtliga Volvokoncernens affärsområden eftersom den bygger på en gemensam plattform med en hög andel standardkomponenter, vilket underlättar volymtillverkning.

– I framtiden kommer parallellhybriden inte att vara en speciallösning utan en teknologi som kommer att finnas i merparten av alla nya stadsbussar och distributionslastbilar. Vi ser goda möjligheter att utveckla hybridteknik för alla segment inom tunga fordon. Det är en självklarhet att Volvokoncernen med sin ledande position inom miljöområdet och som en av världens största tillverkare av kommersiella fordon ska driva utvecklingen av morgondagens transporter, säger Leif Johansson, Volvos vd och koncernchef.

Parallellhybridteknologin passar utmärkt för stadsbussar, sopbilar och distributions-lastbilar som kör i olika hastigheter och startar och stannar upprepade gånger. När en hybridbuss startar från en hållplats används först bara elmaskinen, som är tyst och utan avgaser, medan dieselmotorn träder in när bussen uppnått en viss hastighet. När bussen bromsar för att stanna vid nästa hållplats tas bromsenergin om hand av elmaskinen och lagras i batterierna – för att sedan användas vid nästa acceleration. Allt kontrolleras av en avancerad styrenhet, som också har utvecklats av Volvokoncernens ingenjörer.

Ingenjörer från många delar av Volvokoncernen har deltagit i utvecklingen av I-SAM. Vid prisutdelningen representeras de av sex personer. Volvo Powertrain representeras av Anders Kroon, Volvo Technology representeras av Jerker Lennevi, Joakim Lindström och Lars Carlhammar, Volvo Bussar representeras av Peter Jönsson och Volvo 3P representeras av Christer Ehn.

Volvos Teknikpris instiftades 1988 och delas i år ut för 22:a gången. Priset är ett uttryck för uppskattning av särskilt framstående tekniska insatser inom Volvokoncernen, vilka bidrar till den tekniska profileringen och stimulerar till insatser som för koncernens tekniska kompetens framåt.

Bilden: Volvo Penta D11 dieselmotor.

Länk: www.volvogroup.com

Skrotningsbidrag och överföring av så kallade kilowattdagar ska få den svenska torskfiskeflottan i Västerhavet att i det närmaste halveras. Fiskeriverket har nu antagit en plan för anpassning av fiskeflottan av bottentrålande fartyg i Skagerrak, Kattegatt och Nordsjön.

– Det svenska yrkesfisket står inför en dramatisk förändring. Den kommer att bli smärtsamt för många yrkesfiskare, säger Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad.

– En drastiskt minskning av fiskeflottan tillsammans med en satsning på skonsamma fångstredskap är nödvändiga åtgärder för att skapa ett lönsamt och såväl miljömässigt som socialt uthålligt fiske.

Den 1 februari införde EU ett system med tilldelning av så kallade kilowattdagar för fiske i Västerhavet. Samtidigt minskades torskkvoten i Kattegatt med omkring 25 procent. I december 2008 enades Sverige och Danmark dessutom om att införa ett fiskefritt område i Kattegatt för att skydda torskbestånden.

Beräkningar som gjorts av Fiskeriverket visar på en överkapacitet på drygt 50 procent inom den svenska torskfiskeflottan i Västerhavet. Den plan som nu antagits ska få fiskeflottan att minska med omkring 40 procent fram till år 2015. Det ska ske genom en ny skrotningskampanj i kombination med en möjlighet att överföra tilldelade kilowattdagar mellan fiskefartyg.

I den havspolitiska propositionen som regeringen lämnade till riksdagen den 17 mars aviserades ytterligare medel för svensk medfinansiering av EU:s fiskerifond, vilket skulle kunna ge utrymme för en ökad skrotning av fiskefartyg. Detta är dock beroende av ett positivt beslut i Övervakningskommittén för strukturprogrammet som leds av jordbruksdepartmentet.

Den 19 mars 2009 överlämnade regeringen även en proposition om att införa överlåtbara fiskerättigheter till riksdagen.

För Stenungsunds stolthet Johnie Berntsson var det tredje gången gillt när han och besättningen som första skandinaver någonsin lyckades vinna det prestigefyllda matchracet Congressional Cup i Long Beach i Californien den 28 mars.

– Det känns väldigt bra att vinna mot så här tufft motstånd, berättar Johnie Berntsson, som är en av få amatörseglare som är med och slåss i seglingens absoluta elitskikt.

Johnie och hans besättning vann 11 av 13 seglingar i ett startfält bestående av bl a dubble OS-guld-medaljören Ben Ainslie, världsrankingledaren Sebastian Col och Americas Cup-skepparen Francesco Bruni. Tuffaste motståndet under inledande seglingarna bjöd dock fransmannen Mathieu Richard.

Finalen gick mot italienaren Francseco Bruni, som länge ledde den första delfinalen. Johnie Bernstson lyckades dock till slut vinna med minsta möjliga marginal och den goda formen höll i sig till den avslutande seglingen som man vann med bred marginal. Utöver prispengarna fick Johnie även motta den åtråvärda röda kavajen, ”the Crimson Blazer”, som tillfallit segraren varje år under de 45 år Congressional Cup har genomförts – denna trofé kommer att finnas att beskåda på Stenungsbaden Yacht Club.

För Johnie Berntsson med Stenungsbaden Yacht Club som en av sina huvudsponsorer, var det här en välkommen seger, efter att ha kommit tvåa i samma tävling två år i rad. Den segrande besättningen bestod av Daniel Wallberg, Johan Barne, Niklas Carlzon, Björn Lundgren och Johan Bäckman.

Johnie, som förra året vann klassiska King Edward VII Gold Cup på Bermuda, har övertygat starkt i den internationella matchracingen på senare tid. Den fortsatta säsongen för teamet handlar mycket om kvalificeringen inför sommarens stora begivenhet på hemmaplan – Match Cup Sweden i Marstrand i månadsskiftet juni-juli, där världseliten samlas för att göra upp. Närmast på programmet står uppvisningsseglingen Spring Regatta 09 under Valborgshelgen hemma på Stenungsbaden Yacht Club.

Länk: www.bsteam.se

Kommentarer

Pelle 17:00:59 2009-04-02

Grattis Johnny!