RIB-båtar är erkända som de bästa havsgående båtar som finns. Nu kommer det en riktigt extrem version av dessa havets SUV-ar. Den heter BWA 40 WL och är en ny och sportigare version av en RIB som funnits sedan tidigare. Bland annat har stäven och hela förpartiet förstärkts och designats om för att klara mer och tuffare sjö. Samtidigt har båten fått mer däcksytor för solbadare. Även badplattformen på denna maffiga båt har utökats ordentligt.
BWA 40 WL har försetts med räcken och handtag på flera platser för att skapa en säkare känsla för besättningen. Båten i sig är extremt säker, men när det går undan ordentligt är det skönt att kunna hålla i någonting stabilt.
Den utbyggda badplattformen ligger i vattenlinjen, vilket gör den till en läcker plats att lapa sol under fina dagar. Den hjälper även till att ge båten en lång våt yta för att ytterligare befästa farten och de goda egenskaperna.
Vid förarplatsen finns två anatomiskt utformade stolar och alla passagerare är väl skyddade i aktersoffan.
Trots båtens strömlinjeformade yttre finns det övernattningsmöjligheter ombord. Framför förarplatsenb finns en stor kabin med en king size säng, en soffa, bord och ett separat badrum med dusch.
I kabinen finns även allt övrigt man behöver: luftkonditionering, varmvatten, ismaskin, LCD-TV, DVD, Hi-Fi, LED-belysning och mycket mer.
Skrovet är förstärkt med Kevlar och byggt för verklig havskörning. Båten har två stycken turbodieslar med common rail och 24 ventiler. De kommer från Fiat (Iveco) Powertrain Technologies N60 och är på 400 hk styck. Räckvidden är 400 Nm vid en marschfart på 30-35 knop med en förbrukning på 40 liter i timmen.
Båten är försedd med ytskärande drev från Jolly Drive Marine och propellrarna har optimerats för hög fart. Maxfarten är 45 knop.
Dimensions and technical data
Construction material: fiberglas
Length o.a.: 12.60 m – 41’ 13”
Beam max: 3.90 m – 12’ 31”
Tube diameter: 68 cm – 2’ 9”
Tube stage: 7
Draft at propellers: 0,7 m – 2.29 ft
Dry displacement engines included: 5,5 t – 12.125 lb
Fuel tank capacity: 1000 litres – 220 gal (GB) – gal 264 (USA)
Engines: 2 FPT N60 400 hp
Max power: 2 x 500 hp
Surface Drives: Jolly Drive Marine
Speed with 2 x 400 hp: 45 knots
Cruising speed with 2 x 400 hp: 35 knots
People on board: 16
Berths: 2
CE category: B
Price: 259.000,00 Euro (VAT not included)
www.bwa.it
Regeringen har idag beslutat att Försvarsmakten får anskaffa ett nytt signalspaningsfartyg som ersättare för det nuvarande signalspaningsfartyget, HMS Orion. Det nya fartyget ska byggas i enlighet med internationella klassningsregler och upphandlas genom öppen upphandling.
– I den nya inriktningen för försvaret är närområdesperspektivet tydligt. Östersjöområdet är stabilt. Långsiktigt går dock aldrig att utesluta risk för olyckor, militära incidenter och intressekonflikter. Med dagens beslut säkrar regeringen fortsatt tillgång till fartygsburen signalspaning i närområdet, säger försvarsminister Sten Tolgfors.
I och med att ett nytt fartyg med civil klassning anskaffas kommer det att kunna drivas med lägre drifts- och underhållskostnader. Fartyget kommer också att kunna användas under en lång tid framöver.
Det nuvarande signalspaningsfartyget projekterades och byggdes 1984 efter då gällande regelverk för en livslängd fram till 2014. Förändringar av detta regelverk och en successiv övergång till civila regler gör att fartyget idag inte motsvarar dagens sjösäkerhetsregler. Omfattande åtgärder skulle krävas för att fortsatt bruka fartyget.
En groda utan lungor, en kärlekskrank snigel som skjuter hormonpilar mot sin partner och världens största insekt. Det är några av de 123 nya arter som upptäckts av forskarna i de tropiska regnskogarna i hjärtat av Borneo de senaste tre åren, enligt en ny rapport från Världsnaturfonden WWF.
Forskarnas upptäcktsfärder på Borneo – ett av världens mest biologiskt rika områden – fortsätter att överraska. En rad nya spektakulära fynd från 2007 har nu sammanställts av WWF i rapporten Borneo’s New World: Newly Discovered Species in the Heart of Borneo. Totalt har 67 växter, 29 ryggradslösa djur, 17 fiskarter, 5 grodor, 3 ormar, 2 ödlor och en helt ny fågelart upptäckts under den här tiden.
– De nya fynden är fantastiskt glädjande. Tre nya arter upptäcks per månad. Ju mer forskarna letar desto mer hittar de. Men hoten är fortfarande många och mer resurser krävs om skogarna ska kunna skyddas på sikt, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på WWF.
I de avlägsna och svårtillgängliga skogarna på Borneo lever också spektakulära arter som Borneonoshörningen sida vid sida med orangutang, gibbon, trädleopard, månråtta och malajbjörn.
Bland de nyupptäckta arterna finns världens största insekt (Phobaeticus chani) och en brandfärgad orm (Dendrelaphis kopsteini) som växlar färg. En endemisk art av sniglar (familjen Ariophantidae) som lever på höga altituder i Borneos bergsregnskogar skjuter harpunliknande pilar med hormoner mot sin partner, vilket tros öka fortplantningsförmågan.
Genom ett historiskt avtal – den så kallade Borneodeklarationen mellan Indonesien, Borneo och Brunei som slöts 2007 – ska länderna öka samarbetet kring naturskydd, hållbar utveckling och fattigdomsbekämpning i Borneos hjärta. Målet är att bevara 220 000 kvadratkilometer oersättliga och värdefulla regnskogsområden. Som ett resultat kommer 58 procent av Brunei Darussalam att skyddas i någon form.
Ett ökad skydd gynnar bland andra en av de nyupptäckta grodarterna (Rhacophorus penanorum) som är sju centimeter lång och saknar lungor. Den lilla grodan andas genom huden och dess platta form tros underlätta navigeringen i de kraftiga forsar som utgör dess livsmiljö.
Under de senaste hundra åren har hälften av Borneos skogar försvunnit och bara 25 procent av låglandsregnskogen finns kvar. Bakom förlusten av regnskogarna ligger expansionen av oljepalmsplantager, skogsavverkning för virke och pappersmassa och bränder.
– Här finns en enorm biologisk mångfald som måste bevaras för framtiden, säger Niklas Pettersson, biolog och naturvårdshandläggare på WWF.
Upptäcktsresanden har besökt ön Borneo i århundraden, men vidsträckta områden återstår fortfarande att undersöka, ofta under tuffa förhållanden för forskarna.
Fakta: I Heart of Borneo – Borneos hjärta – lever ett tiotal arter av primater, 350 fågelarter, 150 reptil- och groddjursarter och cirka 10 000 växter. WWFs kontor i Malaysia och Indonesien arbetar för att öka skyddet och att få hållbart förvaltade skogar. Svenska WWF har med stöd av bidragsgivare, djungelfaddrar och biståndsorganet SIDA varit med att finansiera och stötta flera naturvårdsprojekt på Borneo och arbetet med att ta fram kriterier för uthålligt producerad palmolja.
Rapporten samt pressbilder med några av de spektakulära arterna finns på:
www.wwf.se/borneonyaarter2010
Bildtext:
En av de nyupptäckta grodarterna (Rhacophorus penanorum) är 7 cm lång och saknar lungor. Den finns på Borneo. Foto: Stefan Hertwig
Det är en ny generation gästhamnar som utvecklas längs våra kustlinjer. Viamares gästhamnsbolag Promarina har ”livets goda” i fokus – spännande arkitektur har en given roll där. Nu tas första spadtaget för en ny byggnad för gästhamnsfaciliteter i Oxelösunds Gästhamn ritad av YAJ arkitekter.
– Idag är en gästhamn mycket mer än nödvändig basservice för båtfolk. Modern gästhamnsverksamhet går ut på att göra båtlivet mer angenämt och skärgården mer lättillgänglig för fler under en större del av året, säger Ylva Lindstedt, arkitekt och VD för YAJ arkitekter.
– I samarbete med Promarina utformar vi anläggningar som förlänger båtsäsongen, erbjuder rekreativa upplevelser även i dåligt väder, och som också har attraktionskraft off season. Vi utformar anläggningarna så att de både länkar båtgäster med ortens attraktioner och erbjuder allmänheten från land en upplevelserik länk till vattnet – ett sätt att boosta hela orten som turistdestination!
– Gästhamnens arkitektur skall vara en attraktor i sig, som tillsammans med anläggningens innehåll och bemötandet där skapar nya reseanledningar till platsen, berättar Ylva Lindstedt.
– Byggnaden för gästhamnsfaciliteter i Oxelösund är en monolit i massivträ, beskriver Jonas Nyberg, arkitekt och delägare i YAJ. Massivträstommen är exponerad exteriört i fasaderna, takbeläggningen är ett också i trä, ett sk faltak. Hela exteriören skall ytbehandlas med väldoftande ”bryggsmörja” eller ”Roslagsmahogny” – en mörkpigmenterad, traditionstyngd blandning av tjära med linolja. Interiörerna blir havsblått monokroma med detaljer i teak.
Byggnadens speciella form är genererad utifrån optimala solvinklar och väderstreck för dels solpanelens funktion (i takfallet mot söder), dels för takfönstrens funktion som dagsljusintag, där den mest intensivt uppvärmande solinstrålningen undviks genom att takfallen vikts bort från södersolen (takfallen mot nordost och nordväst).
– Vi har en grön baktanke med alla våra projekt, vilket stämmer väl överens med Promarinas miljöambitioner, berättar Jonas Nyberg.
– Anläggningen kommer att innehålla miljöteknik i form av solpaneler och värmepump för tappvarmvatten, rörelsedetektorer och sensorer för reglering av belysning, tappvatten och vädring via takfönster. Energisnål belysning och apparatur kommer att användas.
– Förutom att integrera cleantech-system i byggnader, har vi som arkitekter möjlighet att åstadkomma verkliga besparingar vad gäller både miljö och förvaltningskostnader. Det görs genom själva utformningen, väderstrecksorienteringen och placeringen av byggnader. Exempel på vårt arbete med sådana sk passiva klimatsystem i Oxelösund är utjämning av temperatursvängningar under dygnet via en stomme i massivträ – den tunga stommen ackumulerar värme under dagen, värmen återges under kalla nätter. Ett annat exempel är dagsljusintag via takfönster placerade där den mest intensivt uppvärmande solinstrålningen från söder undviks, samt evakuering av fukt och överskottsvärme via självdrag genom takfönstren.
En annan, självklar miljöaspekt av anläggningen är genomgående miljöriktiga byggmaterial. Gästhamnsanläggningen är i sin helhet Blå Flaggklassad. Promarina samarbetar också med Håll Sverige Rent. Utöver den nya byggnaden för gästhamnsfaciliteter i Oxelösund kommer inför sommaren nya bryggor på plats.
Inför nästa säsong får anläggningen ytterligare ett arkitektoniskt tillskott i form av nytt hamnkontor med butik, café och en gästhamnslounge, avslöjar Mats Bylund, VD för Promarina.
www.promarina.se
En ny segelbåtsratt har sett dagens ljus. En ratt till en segelbåt måste alltid uppfylla två motsägelsefulla kriterier säger Jan Smede som är uppfinnare. Den skall vara tillräckligt stor så att man kan sitta på sargen och styra. Den skall vara tillräckligt liten så att man enkelt skall kunna passera fram och åter i sittbrunnen. Men är ratten för stor kan man inte passera och är ratten för liten kan man inte styra båten ifrån sargen.
Den nya ratten kan utföras med stor diameter samtidigt som den medger god passage i sittbrunnen. Den utnyttjar det faktum att en ratt till en segelbåt endast behöver vridas ca ett halvt varv åt vardera hållet för fullt roderutslag. Vid normal styrning behöver man endast vrida ratten ca 45 grader åt vardera håller för full kontroll.
Ratten består av två segment. Det första segmentet innefattar en del av en cirkulär ring som används för att styra båten. Det andra segmentet innefattar en rak del, som en korda i en cirkel, och som när den riktas lodrät medger en fri passage fram och åter i sittbrunnen. I en första position är ratten centrerad kring lodlinjen då rodret är riktat midskepps. I denna position kan ratten vridas drygt 90 grader åt vardera hållet precis som en vanlig cirkulär ratt. I en andra position är ratten roterad så att det raka partiet sammanfaller med lodlinjen. I denna position medges fri passage.
Den nya ratten kan i motsats till sådana som innehåller vikbara partier göras mycket stabil säger Jan Smede. Han har också sökt patent för den nya ratten och letar nu efter samarbetsparter för att kunna utveckla ratten.
Info:
jan.smede@gmail.com
Göteborgs Kungl. Segelsällskap, GKSS, firar bland annat sitt 150-årsjubileum med att arrangera BMW Dragon Gold Cup 5-13 augusti 2010 i Marstrand. På startlinjen kommer att finnas välkända svenska och utländska företags- och seglingsprofiler bland andra Jacob Wallenberg ordf. i KSSS och Danmarks prins Henrik och kronprins Fredrik.
Draken hör i dag till en av världens främsta entypsklasser bland kölbåtarna. Detta innebär att många kända seglare kommer att vara på plats och tävla om BMW Dragon Gold Cup titeln i Marstrand. Att segla Drake bland de främsta är attraktivt och kappseglingarna lockar ständigt många tidigare OS-medaljörer och andra framstående namn inom seglingsvärlden.
Det är en startlista full med välkända seglare och företagsprofiler i de dryga 80 båtarna som startar samtidigt, säger Peter Klock VD GKSS. Att nämnas bör bland många andra Peter Hjörne, chefredaktör på Göteborgsposten, Jacob Wallenberg ordf. KSSS och känd näringslivsprofil, Danmarks prins Henrik och kronprins Fredrik, Christer Gyberg, tidigare ordförande i GKSS, Jörgen Sundin välkänd västkustseglare, Olle ”Jo” Johansson, tidigare bland annat rorsman på 12:an New Sweden, Henrik Dahlman, skeppsredare från Åland, Gurra Krantz framgångsrik allroundseglare och TV-profil, Frank Berg, duktig dansk seglare i bland annat Finnjolle, Gutta Johansson, 470- och havskappseglare, Lars Molse, både Drak- och Snipemästare, Lasse Ahlström, ägare av välkända Fiskekrogen i Göteborg, Peter Kolni framgångsrik Drakseglare och OS-seglare i Flying Dutchman och Tornado.
På startlinjen kommer att finnas båtar från hela världen representerade. Mest utmärkande är ett 10-tal båtar från Ryssland. Övriga länder som är representerade, utöver Sverige, är båtar från Tyskland, Danmark, Belgien, USA, Portugal, Storbritannien, Holland, Finland, Frankrike och Litauen. I dagsläget är 56 båtar anmälda och startlistan fylls på kontinuerligt. Seglingen avslutas med en hejdundrande regattafest på Societetshuset i Marstrand dit både svenska och danska kungahuset väntas.
För mer information om tävlingen kontakta:
Kerstin Holmberg – Principal Race Officer dragongoldcup@gkss.se
Peter Klock – VD GKSS klock@gkss.se
Tord Johansson – VD Bilia Group Göteborg tord.johansson@bilia.se
Mer information finns på: http://www.gkss.se/en/Events/DragonGoldCup2010
Allt är nu klart med förberedelserna för det skandinaviska teamet 77 LUCAS OIL Scandinavian Offshore Challenge inför årets första P1 World Championship, som körs i Jalta i Ukraina. Båten är en Vector med motor från Ilmor. Båten med lastbil, trailer och supportlastbil transporteras nu till Trieste i Italien för vidare färd till Jalta.
Jalta i Ukraina är den första deltävlingen i 2010 UIM P1 World Championship series. Tävlingen har redan fått rubriker sedan “flyttat” rent organisatoriskt till UIM, som är den internationella organisationen för all vattensport. Jean-Marie Van Lancker är ny ansvarig för UIM Pleasure Navigation.
De båda förarna i den skandinaviska båten heter Michael Silfverberg och Nigel Hook. De är på väg till sina hemmabaser i Stockholm respektive San Diego medan delar av det övriga teamet fördelas på en rad andra platser.
Förväntningarna var väldigt höga inför de slutliga testerna av båten, som har ritats av Ocke Mannerfelt. Båten har dubbla maskiner – Ilmor V10 – vilka gav 77 LUCAS OIL / SOC kapacitet att dåna rätt genom upp till 2 m hög sjö på Nordsjön utanför Zeebrugge. Inne i båten uppmättes G-krafter på upp till 6,4.
Högkvarteret för Scandinavian Offshore Challenge finns hos Bernico International (www.bernico.be). Basen ägs av Nico Bertels, som har tillgång till en rad olika anläggningar med bland annat testmöjligheter för high speed propellrar.
Alla data från testkörningarna, som delvis hölls i Miami, loggades i det nya Race Technology systemet (www.race-technology.com), som synkroniserar fyra videokameror, all information från Ilmormotorernas ECU-enhet samt data från flera elektriska och hydrauliska system ombord.
Lucas Oil är leverantör av oljor och smörjmedel till projektet.
Länkar:
* Lucas Oil (www.LucasOil.com)
* Scandinavian Offshore Challenge (www.SOCRacing.se)
* Ilmor (www.Ilmor.com)
* Vector Powerboats (www.VectorPowerboats.com)
* Premier Shipping and Packaging (www.psap.co.uk)
Våröversynen av farlederna är senare än vanligt på grund av att islossningen är ungefär en månad senare i år. Det går inte att lita på de flytande säkerhetsanordningarna i farlederna fullt ut förrän våröversynen, som nyligen har påbörjats, är klar. Det arbetet kommer att fortsätta i åtminstone sex veckor till.
Varje år efter islossningen gör Sjöfartsverket en översyn av farledssystemet. Det innebär att farlederna ses över så att allt är i gott skick efter vintern. Sjösäkerhetsanordningar, exempelvis prickar och bojar, som har försvunnit ersätts och positionerna kontrolleras på det som finns kvar. Skadat material byts ut och statusen på förankringar ses över.
– Det är viktigt att sjöfarare är medvetna om att det i år kan vara extra mycket sjösäkerhetsanordningar som kan ha flyttats och skadats av isen. Dessutom genomförs våröversynen senare än vanligt på grund av isläget i år, säger Hans Sjöström, chef farledsdrift på Sjöfartsverket.
När våröversynen är klar meddelas detta i Underrättelser för sjöfarare, samt på Sjöfartsverkets hemsida, http://www.sjofartsverket.se
Nynäshamn har Sveriges bästa förutsättningar för båtliv. Det är resultatet av en riksomfattande undersökning som Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – har låtit göra. I undersökningen mättes bland annat tillgänglighet, kostnader och kommunalt engagemang. – I Nynäshamn är det enkelt och jämförelsevis billigt för vanliga människor att ta del av båtlivet. Detta i kombination med en hög servicenivå och ambitiösa, påkostade kommunala utvecklingsprojekt gör Nynäshamn till en värdig vinnare av Årets Båtkommun 2010, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.
Sweboat har under vintern 2009/2010 kartlagt och jämfört förutsättningarna för båtliv i svenska kommu¬ner. I undersökningen fick kommuner, båtklubbar och privata aktörer svara på frågor om bland annat kostnader och kötider för båtplatser, service i anslutning till hamnar och förekomst av miljöstationer. Kommunernas förvaltningar ombads dessutom redovisa för investeringar och utvecklingsprojekt för båtlivet.
Resultatet av undersökningen, som 136 kommuner valde att delta i, visar att Nynäshamn är den kommun i Sverige som skapat de bästa förutsättningarna för båtliv. Nynäshamn placerade sig i topp när svaren i undersökningen poängsattes och jämfördes kommunvis. Nynäshamn utses därmed till Årets Båtkommun 2010.
– Svenskt båtliv ska hålla hög kvalitet, vara miljövänligt och inte minst vara tillgängligt för så många människor som möjligt. I Nynäshamn har kommunen, föreningslivet och privata intressen tillsammans bidragit till att skapa fantastiska förutsättningar för båtliv, vilket gynnar såväl kommuninvånare som turister, säger Mats Eriksson.
I Nynäshamn har investeringstakten i hamnområdet varit hög de senaste åren. Man har bland annat satsat på nya bryggor, nya anläggningar för båtbottentvätt, nya anläggningar för tömning av båttoaletter och renovering av serviceanläggningar. Det finns även långtgående planer på en ny detaljplan som möjliggör en kraftig kapacitetsökning av både gästhamnsplatser och kommunala båtplatser. Investeringarna har bland annat inneburit att antalet gästnätter har ökat med 21 procent de tre senaste åren till 7 500 (sommaren 2009). Kommunens gästhamn har dessutom tilldelats miljöutmärkelsen Blå Flagg tio år i rad.
Andra kommuner som placerade sig högt i Sweboats undersökning Årets Båtkommun var Strömstad, som kom på andra plats och Karlshamn som kom på tredje plats. (Se nedan för lista med de femtio bäst placerade kommunerna.)
www.sweboat.se
FAKTA: ÅRETS BÅTKOMMUN 2010
• Undersökningen är utförd av marknadsanalysföretaget K2 Analys på uppdrag av Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, inom ramen för projektet Upptäck Båtlivet.
• Samtliga svenska kommuner, samtliga båtklubbar som är anslutna till Svenska Båtunionen och ett stort antal privata aktörer erbjöds att delta i undersökningen.
• 136 kommuner (huvudsakligen kustkommuner), 343 båtklubbar och 153 privata aktörer valde att medverka i undersökningen.
• Frågorna i undersökningen berörde bland annat:
– priser för båtplatser
– kötider för båtplatser
– priser för vinteruppläggningsplatser
– priser för gästplatser
– förekomst av båtbottentvättar
– förekomst av sugtömningsstationer för båttoaletter
– service i anslutning till gästplatser i form av toalett, dusch, elektricitet, tvättmaskin, färskvatten, livsmedelsbutik, serviceverkstad, allmänna kommunikationer
– förekomst av återvinningsstationer för avfall/miljöfarligt avfall
– förekomst av sjösättningsramper
– kommunala investeringar för fritidsbåtlivet
– kommunala utvecklingsprojekt för fritidsbåtlivet
– medlemsavgifter och inträdesavgifter i båtklubbar
• Svaren har värderats och omvandlats till poäng. Därefter har resultatet jämförts kommunvis.
ÅRETS BÅTKOMMUN – TOPP 50:
De femtio bäst placerade kommunerna i Sweboats undersökning Årets Båtkommun 2010
1. Nynäshamn
2. Strömstad
3. Karlshamn
4. Piteå
5. Valdemarsvik
6. Tanum
7. Haparanda
8. Helsingborg
9. Kalmar
10. Lysekil
11. Ekerö
12. Norrköping
13. Gotland
14. Västervik
15. Sotenäs
16. Trosa
17. Tjörn
18. Västerås
19. Simrishamn
20. Kungälv
21. Hudiksvall
22. Orust
23. Stenungsund
24. Vaxholm
25. Sundsvall
26. Karlskrona
27. Falun
28. Kristianstad
29. Söderköping
30. Oskarshamn
31. Mörbylånga
32. Ystad
33. Österåker
34. Örebro
35. Örnsköldsvik
36. Gävle
37. Stockholm
38. Mönsterås
39. Halmstad
40. Malmö
41. Åmål
42. Luleå
43. Ängelholm
44. Söderhamn
45. Uddevalla
46. Båstad
47. Sigtuna
48. Jönköping
49. Robertsfors
50. Nyköping
BILDTEXT (från vänster): Leif Stenquist, kommunalråd, och Stefan Andersson, chef tekniska avdelningen, Nynäshamns kommun, tillsammans med Sweboats vd Mats Eriksson. Foto: Janne Danielsson.
Vilken effekt får klimatförändringarna på yt- och grundvattnet? Hur kan vi förutse kraftiga regnfall och sjöar och floder som svämmar över? Kan vi minska avloppssystemets klimatpåverkan genom att effektivisera energianvändningen och minska utsläppen av växthusgaser? Om detta handlar de 6 projekt som fick pengar av Formas forskarråd och Svenskt Vatten (SVU) idag.
– Det här är viktiga frågor och det är glädjande att vi genom ett bra samarbete med näringslivet kan bevilja medel till flera spännande projekt, säger Anna Ledin, huvudsekreterare på Formas.
– För att vattentjänstleverantörerna ska ha en god beredskap inför förväntade klimatförändringar krävs ett nära och omfattande samarbete med forskarvärlden. Vi har stora förväntningar på att projekten ska ge vägledning i för våra medlemmar, de svenska vattentjänstleverantörerna, viktiga frågor, säger Lena Söderberg, VD för Svenskt Vatten.
Formas bidrar tillsammans med Svenskt Vatten Utveckling, de kommunala vattentjänstleverantörerna och andra aktörer inom VA-branschen med cirka 25 miljoner kronor på en gemensam satsning ”Sustainable Water Management”. I utlysningen prioriterades områdena Effekter av klimatförändringar – teknik för rening och skydd av vattenresurser, Dagvattenavrinning i samband med extrem nederbörd, Anpassning av avloppssystem till klimatförändringar samt Energieffektivitet och andra åtgärder för att minska effekterna av klimatförändringar – vattenreningsverk och avloppsreningsverk.
www.svensktvatten.se
AktieTorget har godkänt Ekomarine AB för upptagande till handel. Första handelsdag är den 27 april. Ekomarine AB (publ) utvecklar marknadens enda giftfria bottenfärg, Neptune Formula. Neptune Formula lanserades 2009 och bygger på Ekomarines egen forskning. Ekomarine har två dotterbolag, Ekomarine Paint och Ekomarine Ballast. Vd i bolaget är Claes Tarras Ericsson och styrelseordförande är Ulf Holmström.
Bolagets kortnamn är EKOM och ISIN-koden är SE0003174754
En handelspost omfattar en (1) aktie.
www.ekomarine.se
Vid OS i London 2012 är det premiär för Matchracing för damer. OS kommer att seglas i den krävande båten Elliot 6m, som seglas med 3 tjejer ombord. Sverige har länge legat i framkant inom Matchracing för damer. Därför satsar nu SWE Sailing Team på Linda Rahm, Anna Skarenhed och Anna Carlunger i Team Stena Bulk, som en av två rutinerade dambesättningar i utvecklingslandslaget.
– Det är grymt inspirerande att satsa mot OS. Vi kommer att göra allt vi kan för att prestera bra resultat i vår satsning på 2012, säger Linda.
– Förutom att Annika, Anna och Linda är ett av världens bästa matchracingteam, är de även vid sidan av seglingen seriösa och positiva personer. När teamet beslutade sig för att satsa mot OS i London 2012, kändes det naturligt att vi ville vara med och stötta den satsningen, säger Philip Ericson, VD på svenska Mustodistributören Trendmark.
Trendmark har en lång tradition av att stödja svensk segling och är även samarbetspartner med SWE Sailing Team i satsningen mot OS 2012.
Trendmark AB marknadsför och representerar noga utvalda och världsledande varumärken inom fotbeklädnad och konfektion för aktivt bruk. Trendmark har idag ca 30 anställda, huvudkontor och lager i Billdal söder om Göteborg, samt försäljningskontor i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.
Bilden:
OS-satsande Team Stena Bulk. Fr. v. Annika Carlunger, Anna Skarenhed och Linda Rahm.
Amerikanska Sea Ray introducerar en helt ny modell: 235 Weekender. Det är en 23-fots mindre båt som enligt Sea Ray har mycket komfort och en modern design. Båten kommer i tre olika utföranden: Mediterranean Cockpit Lounge Package, Fishing Package och Overnighter Galley Package. Båten kan dessutom skräddarsys helt enligt kundernas önskemål.
Standardmodellen introduceras med ett par UV-resistenta och hopfällbara sittplatser i en rymlig cockpit. Den har även aktersoffa. I standardutrustningen ingår även en förlängd badplattform och en öppningsbar vindruta med trappa ner i dockpit.
Räcken och andra detaljer är tillverkade i rostfritt. I kabinen finns V-koj med sovutrymmen för ett par personer samt toalett.
Sea Ray 235 Weekender har som standard en MerCruiser4,3L MPI Alpha sterndrive på 220 hk med servostyrning och power trim. Den kan även förses med V8 och en dieselversion sägs vara på gång.
Sea Ray 235 Weekender
Overall length (w/standard extended swim platform) 24’ 7” 7.49 m
Hull Length (w/o swim platform and anchor roller) 21’11 6.68 m
Beam (w/o rub-rail) 8′ 3″ 2.54 m
Draft (sterndrive down) 37″ 0.94 m
Draft (sterndrives up) 20″ 0.51 m
Dry weight 4,770 lbs. 2.164 kg
Fuel capacity 50 gal. 190 L
Water capacity (optional) 8 gal. 30 L
Holding tank (optional) 6 gal. 25 L
www.searay.com
Den 30 april är sista dagen att under våren ansöka om k-märkning för din fritidsbåt. Sjöhistoriska museet hoppas på många nya ansökningar om k-märkning av fritidsbåtar – även om folkbåten Bums, Pettersonbåten Fiorella och snipan Lilli och ytterligare ett 20-tal fritidsbåtar redan blivit k-märkta.
Sista ansökningsdag under våren är den 30 april och ansökningshandlingar och information kan man finns på Sjöhistoriska museets hemsida. Beslut om k-märkning sker två gånger om året och höstens sista ansökningsdatum är 30 september.
Att ha en k-märkt fritidsbåt är en ren hedersbetygelse och inget som kringgärdas varken av lagstiftning eller förbud.
– Tanken är att uppmärksamma en viktig del av det flytande kulturarvet – som idag ägs av privatpersoner runt om i landet, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska.
Läs mer om k-märkning och hämta ansökningshandlingar här:
http://www.sjohistoriska.se/amnen/Fartygsbevarande/Kulturhistorisk_markning/K_markt_fritidsbat.aspx
Den 19 april lanserade PostkodLotteriets Project Oceans, ett internationellt projekt där 7 miljoner euro satsas för att skydda världshaven. Aktiviteter kommer att pågå i Sverige, Holland och Storbritannien där lotteriet är verksamt. Världsnaturfonden WWF får miljonstöd för ökat skydd av djuphaven, blåfenad tonfisk och för att minska bifångster av havssköldpaddor.
Havens ekosystem är oerhört viktiga och ett matskafferi för miljontals människor. Få internationella överenskommelser finns för livet långt ned i djuphaven. Det storskaliga fisket och moderna fiskemetoder har under några decennier kraftigt påverkat situationen. Många djuphavsarter växer långsamt, förökar sig i ganska hög ålder och kan inte reproducera sig varje år. Arterna är mycket känsliga för intensivt fiske och det tar många generationer för dem att återhämta sig från överfisket.
Våra öppna oceaner och djuphav är några av planetens sista outforskade områden. För att förhindra att vi förlorar dem för alltid krävs både mer kunskap och handling, anser WWF.
– Djuphaven är vår sista vildmark och är en fantastisk värld som är okänd för de flesta. Tack vare det extra stödet från Postkodlotteriets Project Oceans får WWF en möjlighet att satsa extra för att skydda invånare som den blåfenade tonfisken och de marina sköldpaddorna. En bättre förståelse av det ”stora okända blå” behövs för att kunna skydda djuphavens arter och miljöer, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på WWF.
– Syftet med PostkodLotteriet Project Oceans är dels att sprida information om havets tillstånd och vad man själv kan göra, dels att stärka organisationernas möjligheter att rädda haven genom att ge dem ett stort finansiellt stöd, säger Niclas Kjellström-Matseke, vd på Postkodlotteriet.
Den blåfenade tonfisken i Atlanten löper en stor risk att försvinna på grund av utfiskning och illegalt fiske. Tonfisk färdas långa avstånd över djuphaven för att föröka sig. För att arten ska kunna återhämta sig krävs långsiktiga politiska beslut utifrån vetenskapliga fakta.
Havssköldpaddorna har överlevt i hundratals miljoner år men minskar i antal på grund av bifångster och försämrad havsmiljö. Bifångsterna kan minskas genom att man byter ut J-formade fiskekrokar mot cirkelformade. Men för att det ska ske måste förvaltningen av fisket och kraven skärpas.
WWF vill också skydda känsliga arter som blåfenad tonfisk och marina sköldpaddor genom att etablera marina skyddsområden i haven. Idag är mindre än 1 procent av alla hav skyddade. Det behövs nu större skyddade områden på viktiga platser för att skapa säkra vandringsvägar.
http://www.projectoceans.com/sv
Bildtexter:
Atlantisk blåfenad tonfisk (Thunnus thynnus).
Foto: Brian J. Skerry. National Geographic Stock / WWF.
Havslädersköldpadda (Dermochelys coriacear).
Foto: Roger Leguen / WWF-Canon.
Nu är rutten offentlig för Volvo Ocean Race 2011-12. Den här upplagan av tävlingen avgörs i ett helt nytt format främst i de städer som står som värdar för kappseglingen. Starten går från Alicante i Spanien och målgången sker i Galway på Irland. För första gången avslutas Volvo Ocean Race med ett In-Port race, som alltså hålls i Galway. Flera mycket välkända platser får besök av kappseglarna, bland andra Azorerna, Fernando de Noronha vid Brasiliens kust och Fastnet Rock, den sydligaste platsen på Irland.
Det nya schemat för seglingen omfattar bland annat fulladdade seglingar vid de olika stoppen i hamnarna. Förr om åren kunde båtarna ligga stilla flera veckor i hamnar i väntan på nästa start och för mindre reparationer, men nu hålls tempot uppe på ett helt annat och mycket bättre sätt.
– Vi hade två målsättningar med att förändra programmet vid våra stopover, säger Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race.
– För det första har vi minskat tiden som teamen kan vara i land och tiden mellan In-Port race och starten av varje leg. På så sätt sänker vi kostnaderna för teamen och deras sponsorer, men vi har samtidigt ökat den tid som varje team kan lägga ner på reparationer och underhåll av sin båt.
– För det andra kan vi underhålla den lokala publöiken på ett bättre sätt. Det är spektakulärt att få se båtarna i Volvo Ocean Race och under en lång weekend kan vi bjuda på väldigt mycket fin underhållning.
Pro-Am race står först på programmet vid stopovers. Dessa seglingar räknas dock inte med i den totala poängsumman.
Därefter följer Volvo Ocean Race teams seglingar i två In-Port races och finalen vid varje sopover är starten av följande leg.
www.volvooceanrace.com/ports/
Höjning av torskransonen för trålfiskande fartyg i ICES-delområde 25—32 i Östersjön. Ändring i Fiskeriverkets föreskrifter (FIFS 2004:25) om resurstillträde och kontroll på fiskets område Efter samråd med fiskerinäringen har Fiskeriverket beslutat om att höja torskransonen för trålfiskande fartyg under kvartalsperioden 5 april—30 juni i östra Östersjön. Höjningen är en anpassning till en bättre utnyttjandegrad av kvoten under första halvåret.
Författningen innehåller också ett förtydligande rörande vissa särskilda tillstånd (3 kap 8 d, 8 e och 8 g §§).
Fisk & Fiske heter Havets Hus temahelg, lördag 24 och söndag 25 april. Programmet börjar med att ArtdataBanken lanserar den nya rödlistan för marina djur. Flera institutioner och intresseorganisationer kommer att finnas på plats för att presentera sin verksamhet utifrån perspektiven hållbart fiske, praktisk naturvård och tillståndet i havet. Dessutom pågår många andra aktiviteter i huset såsom tipspromenader, tävlingar och guidningar bland akvarierna.
Med anledning av detta kommer Sveriges Radio P1 att sända programmet Naturmorgon från Havets Hus den 24 april. Förutom Havets Hus egen marinbiolog Emma Nohrén kommer även Anna Karlsson och Mikael Svensson från ArtdataBanken att vara gäster i programmet. Lyssna på SR P1 den 24 april mellan kl 06.14 – 07.53, med repris 21.03 – 21.45.
Läs mer:
Om Havets Hus: www.havetshus.se
Om Temahelg Fisk & Fiske: www.havetshus.se välj kalendarium och sedan Fisk & Fiske
Om Artdatabanken: www.artdata.slu.se
Om programmet Naturmorgon: www.sverigesradio.se/p1/naturmorgon
Havets Hus kalendarium 2010
v.6 13 februari, Invigning av utställningen – Havsmonster
v.7-8 Sportlovsaktiviteter
v.14 Påsklovsaktiviteter
v.15 17 april, Marinbiologernas projektdag – Gullmarsgymnasiet
v.16 24-25 april, temahelg – Fiskar & Fiske
v.18 5 maj, Stefan Edman inviger Havets Hus nya butik
v.19 15-16 maj, temahelg – Valar och sälar
v.24 Landshövding Lars Bäckström inviger ett nytt akvarium till bebisar av småfläckig rödhaj och knaggrocka.
v.25-34 Sommarlovsaktiviteter på Havets Hus
v.26-32 Sälsafari
v.27 Västerhavsvecka
v.27-31 Strandskola
v.30 Aktiviteter i samband med LWM
v.31 Hav & Land sommarläger
v.38 18-19 september – Hummerdag
v.40 Höstlovsaktiviteter på Havets Hus
v.42 23-24 oktober Hajar temahelg i samband med European Shark week
v.44 Höstlovsaktiviteter på Havets Hus
Havets Hus ligger i Lysekil, bland annat känt för friluftsliv och konservindustri. Med Sveriges bästa dykning och klättring i närområdet, fina hamnar för båtburna och Bohusläns vackra klippor.
www.lysekil.se
Henrik Bark, Trollhättan och David Tiger, Luleå vann i höstas Sail Racings tävling -Win a Voyage Round Cape Horn. Priset var en plats ombord på Pelagic Australis och att medverka på en seglingsexpedition som ska runda Kap Horn. 22 april börjar äventyret och deras tuffa resa kommer att kunna följas via en blog på sailracing.com.
Höstens tävling rönte stort intresse och de lyckliga vinnarna kan om tre veckor mönstra på båten Pelagic Australis i hamnen i Ushuaia i Argentina. Sen väntar en 12 dagars lång expedition enligt den rutt som äventyrsseglaren och legendaren Skip Novak (medlem i Sail Racings test team) har lagt upp och där höjdpunkten är rundningen av Sydamerikas sydligaste punkt, mytomspunna Kap Horn.
Henrik och David kommer att få uppleva en fantastisk natur och dess olika mer eller mindre extrema skepnader, ett exotiskt djurliv samtidigt som de hela tiden får hjälpa till med hårt arbete på båten för att driva igenom
expeditionen. Längre vandringar och en del bergsklättring på expeditionens olika destinationer kommer krävas av deltagarna. Under expeditionen och dess olika moment använder hela besättningen kläder från Sail Racing.
-Det här ska bli helt kanon! kommenterar David. -Jag har gjort många tuffa fjällvandringar i extremt hårt vinterväder, dock har jag aldrig satt min fot på en båt vilket självklart kryddar mitt deltagande i expeditionen!
www.sailracing.com
Kommentarer
Hoppas att allt går bra, det blir nog en mycket spännande resa, vi tänker på dig o din kompis.
NOA har en ny vridbar solpanelhåller med ett kraftigt 40 mm vertikalt rör. Hållaren kan vridas och vinklas 360 grader. Monteras på däck eller akterspegel samt med NOA kryssfäste i push-pit. Foten kan vinklas 180 grader. Solpanelhållaren är tillverkad i anodiserad aluminium och är 1 850 mm hög, stagen för montering av solpanelen är 650 mm. Pris 2 295 inkl. moms. www.noa.se
– Nu har Scania alla de tekniska lösningar och den motorplattform som behövs för att möta de utsläppskrav som införs i slutet av 2013 (Euro 6). Det sade Jonas Hofstedt, Senior Vice President Powertrain, när Scania vid en presskonferens för internationella branschjournalister tidigare idag presenterade den nya V8 som innebär att motorplattformen för Euro 6 är komplett. Scanias nya topp-V8 har med sina 3500 Nm och 730 hk det högsta vridmomentet och den högsta effekten av alla lastbilsmotorer.
Den nya V8an är helt integrerad i Scanias moduluppbyggda motorprogram. Motorn bygger på den modulariserade plattform och den teknik som används i Scanias senaste raka 5- och 6-cylindriga motorer, samtidigt som den delar flera funktioner och komponenter med nuvarande V8-motorer.
I samband med lanseringen av den nya toppmotorn får samtliga Scania V8-lastbilar en unik identitet som speglar det höga anseende bilarna har på marknaden, både bland förare och åkerier.
– Scanias V8-lastbilar har skapat en egen nisch på lastbilsmarknaden, säger Henrik Henriksson, Senior Vice President Trucks på Scania. En majoritet av V8-kunderna gör sitt val på rationella grunder. De behöver prestandan, driftsäkerheten och tillgängligheten för att utföra sina uppdrag så effektivt som möjligt.
Scanias V8-modeller dominerar lastbilsmarknadens högeffektsegment med över hälften av försäljningsvolymen över 600 hk. Med en fjärde effektnivå får nu Scanias krävande V8-kunder ett brett urval som ingen kan matcha.
Pressmaterialet om Scanias nya V8-lastbilar finns på www.scania.com/media/V8/SE , där det från kl 16:30 även går att se en inspelning av presskonferensen.
Fortsatt satsning trots finanskris
Introduktionen av den nya serien V8-lastbilar är den fjärde stora produktlanseringen från Scania det senaste året. Satsningen inleddes med en ny plattform för industrimotorer som klarar de utsläppskrav som införs inom denna bransch 2011 och 2014.
I september 2009 presenterades den nya R-serien, som utsetts till International Truck of the Year 2010. I nya R-serien har inte bara bilarnas förarvänlighet och bränsleekonomi förbättrats, den har också förbättrad kylkapacitet för motorerna, vilket krävs för att uppfylla de europeiska utsläppsregler som införs i Europa från 2014. I oktober 2009 premiärvisades Scania Touring, som är en helt ny serie långfärdsbussar som byggs i samarbete med den kinesiska tillverkaren Higer.
www.scania.com
Hanterbara båtar har gjort en båt som kan användas av alla oavsett rörelseförmåga. Båten är unik i sitt slag och välkomnar ett familjeliv till sjöss som tidigare inte varit möjligt för rörelsehindrade. Båtlivet brukar innebära en massa klättrande, något som Fred 25 löser med en fjärrstyrd ramp i fören. Rullstolsburne Erik Mared har tidigare haft en båt som han anpassat själv, något som resulterade i många kompromisser.
– Jag blev kär första gången jag såg Fred 25, den ger mig frihet att göra vad jag vill på sjön. Till skillnad från min förra båt är denna genomtänkt och byggd från grunden med väldigt bra utrymmen, säger Erik Mared.
Båten kommer att extrautrustas med ett system för joystickstyrning som gör det möjligt att gasa och styra båten med en enda spak, att styra med en vanlig ratt och gasreglage är inte en möjlighet för Erik Mared.
– I vår strävan efter den maximala tillgängligheten erbjuder vi ett styrsystem helt efter kundens behov, säger Fred Bergqvist, produktansvarig på Hanterbara Båtar.
Båten som är beställd är en Fred 25 hyttmodell, och för att möjliggöra övernattning kommer den också att utrustas med akterkapell och en bäddsoffa som kan fällas ut och bli en dubbelsäng.
– Jag ser fram emot en sommar med mer båtåkande, mer fiske och en och annan övernattning. Istället för att bara transportera mig själv som jag gjort i min tidigare båt kan jag ta del av skärgården på ett helt annat sätt, sola, fiska eller ta en fika tack vare de stora utrymmena, säger Erik Mared.
Fred 25 är välutrustad från början med bl.a. bogpropeller, hydraulisk styrning och fjärrstyrd bogramp. Tack vare det modulbaserade tillbehörsprogrammet kan man skräddarsy sin båt från avskalad arbetsbåt till familjebåt.
Läs mer på www.hanterbarabatar.se
Om Hanterbara Båtar
Hanterbara Båtar tillhandahåller funktionella, vackra & kostnadseffektiva fritidsbåtar av hög kvalitet som kan brukas av alla oavsett rörelseförmåga. Bolagets ambition är att skapa en ny standard för fritidsbåtar där funktionen står i centrum kombinerat med en tydlig och ändamålsenlig design.
Fred 25 är Hanterbara Båtars nyskapande 7,5 meters aluminiumbåt med flexibel inredning, t.ex. så kan alla stolar fällas upp och vikas undan för att skapa maximal tillgänglighet och hanterbarhet. Förarstol och pulpet kan justeras för bästa komfort och pulpeten är förberedd för infälld GPS/Ekolod.
Principen är enkel – alla ska kunna köra och använda Fred 25, vilket resulterat i en båt som är praktisk, tillgänglig och säker. Skrovet är extremt stabilt och erbjuder trygg färd i alla väder och bogpropeller i fören garanterar full hanterbarhet av en ensam skeppare.
Kommentarer
vart löper man styrsystemet med joystick?
Allt är nu klart för införandet av den nya sjöfyllerilagen om en nedre gräns på 0.2 promille alkohol för båtfolket. Lagen träder i kraft 1 juni 2010. Samtidigt ändras sjölagar och en del andra lagbestämmelser för att ge Kustbevakning och Sjöpolis möjlighet att utföra så kallade sållningsprov på båtförare. Bestämmelserna gäller alla båtar och fartyg som antingen är längre än 10 m överallt eller kan gå fortare än 15 knop.
Regeringens proposition som bordlades förra året har nu behandlats i de olika utskotten, senast i Civilutskottet. Samtliga berörda utskott har tillstyrkt och samtidigt avslagit de motioner om uppföljning och skärpning av bestämmelserna som lämnats av en del rödgröna riksdagsmän.
Detta innebär att polis och Kbv utan vidare kan borda fritidsbåtar och låta båtförare och andra som ”fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss…” genomgå utandningsprov.
Om båtfolket av någon anledning vägrar ta provet har poliser och kustbevakare rätt att ta blodprov på vederbörande.
Straffet för sjöfylleri – inte grovt – kan vara böter eller fängelse i högst sex månader. Samma straffskala gäller den som bord haft uppgift av väsentlig betydelse för säkerhetens till sjöss.
Vem detta kan vara – förutom båtföraren själv – i en fritidsbåt anges inte.
Text: Lasse Bengtsson
Kommentarer
– Bra att Polis och KbV kan agera.
– Luddigt och odefinerat om vem som är kapten vs. vem som kör/seglar båten (fullgör en uppgift av väsentlig etc)
– För låg promillehalt 0.2. Tvivlar på att båtfolk kommer att ta det på allvar. Inte jag i alla fall. Därmed inte sagt att man skall vara full. i USA är det 0.8 och det är inget som tyder på mer problem här.
Ja säga vad man vill, inget bra beslut med så låg promillegräns, ett politiskt beslut, när övervakande myndigheter vill ha högre promillegräns, förmodligen går det bra med en macka och kall lättöl, för att komma över 0,2 gränsen
Vilka djä dumheter!! Återigen oinitierade som skall jämföra bilar med båtar. 0.2 är helt sjukt
Hur ska detta funka ute i landet, i våra tusentals insjöar. när Polisen ska prioritera att åka omkring med en trailerbåt i våra insjöar och ta alcoprov på allt som rör sej.
Allt detta för att våra politiker ser ett problem i Stockholms skärgård. Varenda liten jolle med snurra kan antas göra 15 knop. Vilka uppgifter ska Polisen prioritera bort för att klara att hålla koll på oss som plötsligt har blivit kriminella?
För den som inte vill förstå är allt svårt. På de flesta fartyg finns det en rorgängare, men det är knappast han som kör, eller? Om jag låter mitt barn under 15 år styra båten, men det är jag som talar om vart han ska köra eller hur fort han ska köra, vem är då straffbar?
Lagen är ju skriven så att man inte ska kunna komma undan genom att säga att min nyktra morsa som var med körde båten, fast hon inte kan lägga till eller har en aning om navigation, men hon satt vid rodret då båten stoppades. Lagskrivarna må vara landkrabbor, men skriva lagtexter, det kan dom. För en sjöman som Bengtsson borde det inte vara så svårt att räkna ut hur de tänkt…
Peter Eriksson. Jag är Jurist, har varit på sjön i hela mitt liv och jag anser att detta är utomordentligt luddigt skrivet.
Varför skulle inte Kbv och polis kunna hantera den här lagstiftningen när det enligt mig går bra med all annan lagstiftening? När en lagstiftning är ny så finns det alltid en viss oklarhet över vad lagstiftaren har avsett, därför finns domstolar och med tiden en rättspraxis.
Tack för en ökad sjösäkerhet för det är vad som kommer att ske tack vare den nya lagstiftningen, jag med mina barn kommer att kunna vara lite säkrare på sjön i sommar!
Pehr-om nu du är jurist, på vilket sätt är lagen luddigt skriven? Kan du komma med några konkreta argument så är jag beredd att lyssna
Hur ORKAR någon bara skriva eller ens TÄNKA: "Tack för en ökad sjösäkerhet för det är vad som kommer att ske tack vare den nya lagstiftningen, jag med mina barn kommer att kunna vara lite säkrare på sjön i sommar!" NAIVT är bara förnamnet!
Vänd på steken! Om man är beredd att bryta mot alla lagar som är svåra att kontrollera skulle man leva ett väldigt skenheligt liv om det inte skulle visa sig att man måste bryta mot lagarna för att överleva. Jag tycker det bra att man skärper både promillelagen och inför ett totalförbud mot toautsläpp. Alkohol och nedskitninng till sjöss hör inte ihop och skall i alla fall kunna ge lagbrytarna dåligt samvete om de inte kan fällas för brottet.
Larvik Yacht Club står som värd när VM för H-båtar hålls i Norge 6-14 augusti i år. Arrangörerna hoppas självklart på deltagande från samtliga länder där den vitt spridda H-båten är representerad med egna märkesklubbar.
Antalet deltagare är begränsat till 73 båtar.
http://www.lyc.no/
http://reg.lyc.no/
Från och med 15 april tar Sverige över ledningen av EU:s marina insats utanför Somalias kust – operation Atalanta. Insatsens örlogsfartyg kommer under fyra månader att ledas av ett styrkehögkvarter ombord på HMS Carlskrona. – Det är mycket glädjande att Sverige har fått möjlighet att leda EU:s första marina insats. Det visar på förtroende för vår förmåga att ta ett ledande ansvar inom EU:s krishantering, säger utrikesminister Carl Bildt och försvarsminister Sten Tolgfors i ett gemensamt uttalande.
Det svenska deltagandet i Atalanta utgör en del av ett brett svenskt engagemang för Somalia. Inte minst utgör insatsen ett viktigt stöd till FN:s verksamhet vars humanitära hjälpsändningar är beroende av militärt eskortstöd.
Sedan mars i år bidrar Sverige, genom Kustbevakningen, dessutom med ett sjöövervakningsflyg inom ramen för Atalanta.
Kommentarer
En uppgift saknas och det är om det i anslutning till båtrampen finns parkeringsplats för bil o båttrailer.
Typiskt att Nacka o Värmdö som kallar sig skärgårdskommuner i sin marknadsföring inte ens finns med på listan. För att inte nämna Stockholm.