
Stena Bulk har beställt tre MR-tankers på 50.000 dwt av IMOIIMAX-typ från det kinesiska varvet CSSC Offshore & Marine Engineering (CSSC OME*) i Guangzhou. Dessutom har option lagts på ytterligare två fartyg och totalt uppgår ordern till MUSD 200. Första leverans planeras till slutet av 2017 och därefter levereras fartygen med tre månaders mellanrum. Läs hela artikeln….




Naturskyddsföreningen, Skärgårdsstiftelsen, Sportfiskarna och Svenska Båtunionen kommer tillsammans med en rad samarbetsorganisationer under två år driva vidare ett pågående informationsprojekt med syfte att minska användningen av giftiga båtbottenfärger på båtar. Läs hela artikeln….



Läs om hur ett nytt kraftverk i Sigtuna ledde till ett rikare fågelliv, hur bygget av Botniabanan ledde till fem nya naturreservat och hur stålverket i Oxelösund bidrog till flera nya våtmarker. Läs hela artikeln….

I år firar tävlingen ARC hela 30 år och More Sailing, som drivs av svenskar, är med för tredje året i rad.
”I år deltar vi för första gången med vår egna båtmodell More 55. Pixel som båten heter är den första tillverkade More 55 från vårt varv”, skriver More i en pressrelease.
Ombord på båten finns två skeppare från More Sailing och nio betalande gäster. Följ Pixels position via länken nedan.
Info: http://www.worldcruising.com/arc/arc/eventfleetviewer.aspx

SBU är medlemsorganisationen för cirka 900 av landets 1 000 båtklubbar. De är organiserade i båtförbund, som är ett ”mellanled” mellan klubbarna och SBU.
Med totalt cirka 170 000 medlemmar har SBU därmed ett oerhört omfattande kontaktnät i hela Båtsverige. Hemsidan i sitt tidigare utförande har varit ett kontaktforum för alla som vill komma i kontakt med Unionen. Här finns också en stor mängd protokoll, kontaktuppgifter och mycket mera som båtägare, klubbar och förbund kan ha nytta av i sitt dagliga arbete.
Info: www.batunionen.se

Tillväxten för FAREAST 28R har varit mycket starkt. 120 båtar har sålts under det första året sedan båten lanserades i oktober 2014. Båtliv beskrev i en test i nr 2–15 båten som snabb och välbyggd., priset till konsument är under 400 000 kr.
– FAREAST 28R har sålts till flera länder under sitt första år. Med ISAF status kommer vi att se ytterligare tillväxt, säger Mats Runström, som är internationell marknadsföringschef för Fareast.
FAREAST 28R kommer att visas på den stora båtmässan BOOT Düsseldorf i januari 2016.
Info: www.fareast28R.com

– Min uppväxt i skärgården med naturen och djurlivet inpå knuten samt tillgång till i stort sett alla typer av båtar har präglat mitt liv. Visionen om en miljövänlig och sjöduglig motorbåt resulterade i mitt miljöbåtprojekt ”Skärgårdsströvaren”. Ett mycket bra koncept sas det från många håll men jag fick också höra att jag var för tidigt ute – marknaden var inte mogen för denna helhetslösning med focus på miljöhänsyn. Det var för fyra år sedan. I dag låter det annorlunda! Inte minst utvecklingen när det gäller elmotorer och på batterisidan samt även att elbilarna får allt större marknadsandelar och allt fler konsumenter får upp ögonen för det praktiska med eldrift, säger Sören Colbing.
Nu är det med andra ord rätt tid för ”Skärgårdsströvarna” som nu är ett helt modellprogram från 20 fot upp till 32 fot. De oerhört lättdrivna skroven passar som hand i handske för eldrift.
– Mitt arbete som skärgårdsskildrare – fotograf och författare – har hittills resulterat i ett tiotal böcker. Nu har jag bok- och filmprojekt som kommer att ta all min tid de närmaste tre till fyra åren. Jag inser att ”Skärgårdsströvarnas” egenskaper kommer att bli allt viktigare, inte minst för vår miljös skull, och att det behövs en kraft som kan engagera sig nu! Jag önskar därför finna någon som vill ta över det här som jag ser det – framtidsprojektet, säger Sören Colbing.
Bilderna:
Skärgårdsströvare som har måtten längd 6,1 meter och bredd 1,7 meter. Denna 20-fotare är i första hand avsedd för eldrift.
Skärgårdsströvare som kabinbåt.
Copyright: STRÖVAREN AB,2015.

Projektet har sin bakgrund i olyckan med kryssningsfartyget Costa Concordia i Italien 2012. Olyckan innebar stora utmaningar för de italienska dykarna som deltog i räddningsarbetet. Vid en föreläsning i Karlskrona samma år berättade en representant för italienska försvarsmakten att arbetet hade kunnat göras bättre om de nationella dykeriresurserna kartlagts och om det funnits gemensamma rutiner för hur dessa resurser snabbt kan mobiliseras.
Det blev starten på det nationella projektet DykSMART som Kustbevakningen och Försvarsmakten bedriver 2013-2016. Syftet är att kartlägga och föra in data över Sveriges dykerikompetenser och dykutrustning i en databas tillgänglig för alla samverkanspartners samt att ta fram gemensamma manualer för räddningsarbetet, och öva ihop. Förutom Kustbevakningen och Försvarsmakten omfattar nu projektet samtliga Räddningstjänster med dykare, och polisens dykgrupp, och målsättningen är att skapa ett nationellt centrum för kompetens och utveckling inom dykeri.
Internationell nivå
Med DiveSMART Baltic lyfts nu arbetet till en internationell nivå genom att omfatta Östersjöregionen.
– Vi är utomordentligt nöjda att vi fått förtroendet att leda utvecklingen inom en viktig del av krisberedskapen i Östersjön, och tar oss med glädje an utmaningen säger Dan Thorell, Chef för Avdelningen för Räddningstjänst och Sjöövervakning, Kustbevakningens Huvudkontor.
Målet med projektet är att:
Kartlägga och föra in data över kompetenser och utrustning i en databas tillgänglig för räddningsorganisationer runt Östersjön.
Ta fram rutiner för hur dessa resurser kan mobiliseras
Skapa utbildnings- och övningstillfällen
Ta fram gemensamma manualer för räddningsarbete
Studera räddningsutrustning och dykutrustning
Skapa möjligheter till kunskapsutbyte mellan professionella dykskolor och forskare inom dykeri och navalmedicin, runt Östersjön
Huvudsamarbetspartners
Kustbevakningen leder projektet, men arbetet genomförs i samverkan med
Försvarsmakten
Finska gränsbevakningen
Sjöfartskontoret i Gdynia/Polska sjökrigsskolan
URSUK (finskt företag inom dykutrustningssektorn)
Cold Cut Systems (Sverigebaserat företag specialiserat på vatten-/sandskärmaskiner)
YRGO (Yrkesdykarskola i Göteborg)
Dessutom deltar The Royal Danish Naval Diving Centre och tysk sjöpolis.
Finansiering
Projektet kommer att pågå i tre år och finansieras dels med nu beviljade EU-medel, dels av deltagande myndigheter, organisationer och företag. Projekt Totalbudgeten är cirka 27 miljoner kronor .
Östersjöprogrammet är EU:s program för territoriellt samarbete.
Källa och foto: Kustbevakningen.

Det här rekordförsöket av Dona Bertarelli och Yann Guichard med besättning startade för fyra år sedan. Nuvarande rekordhållare är Loïck Peyron. Hans båt Banque Populaire V satte rekord med en genomsnittsfart på 19,75 knop (36,58 km/h) på den teoretiskt kortaste distansen 21 600 Nm, men de seglade i verkligheten 28 965 Nm med en genomsnittsfart på 26,5 knop (49,08 km/h) under sex veckor. Totaltiden blev imponerande 45d 13h 42m 53s.
Enligt Yann Guichard var vinden vid starten 8–10 knop. Förhållandena var tuffa med en stark ström. Vinden beräknades dock nå upp till 30 knop (cirka 15 m/sek) på Biscaya.
För att slå nuvarande rekordtid måste Spindrift 2 återvända till Ushant innan 17:43:51 GMT 6 januari 2016, det vill säga en minut snabbare än nuvarande tid. De 14 seglarna ska segla jorden runt via de tre hornen (Good Hope, Leeuwin och Horn) på världens snabbaste racing trimaran. De får stöd från sin bas i land, som leds av Jean-Yves Bernot i La Rochelle i Frankrike.
THE JULES VERNE TROPHY:
- Start and finish: a line between Créac’h lighthouse (Ushant island) and Lizard Point (England)
- Course: non-stop around-the-world tour travelling without outside assistance via the three capes (Good Hope, Leeuwin and Horn)
- Minimum distance: 21,600 nautical miles (40,000 kilometres)
- Ratification: World Sailing Speed Record Council, www.sailspeedrecords.com
- Time to beat: 45 days, 13 hours, 42 minutes and 53 seconds
- Average speed: 19.75 knots
- Date of current record: January 2012
- Holder: Banque Populaire V, Loïck Peyron and a 13-man crew
- Stand-by start date for Spindrift 2: October 19th, 2015
SPINDRIFT 2 CREW:
- Yann Guichard, skipper
- Dona Bertarelli, helmsman-trimmer
- Sébastien Audigane, helmsman-trimmer
- Antoine Carraz, helmsman-trimmer
- Thierry Duprey du Vorsent, helmsman-trimmer
- Christophe Espagnon, helmsman-bowman
- Jacques Guichard, helmsman-trimmer
- Erwan Israël, navigator
- Loïc Le Mignon, helmsman-trimmer
- Sébastien Marsset, bowman
- François Morvan, helmsman-trimmer
- Xavier Revil, helmsman-trimmer
- Yann Riou, onboard reporter
- Thomas Rouxel, helmsman-bowman
- Jean-Yves Bernot, onshore router
Photos © Eloi Stichelbaut – Spindrift racing et Thierry Martinez I Spindrift racing
Info: www.spindrift-racing.com/jules-verne
Info: www.spindrift-racing.com/jules-verne/en/live
Twitter: @spindriftracing
Instagram: https://instagram.com/spindrift_racing/
Facebook: www.facebook.com/spindriftracing

Årets kalender omfattar bland annat bilder från Volvo Ocean Race at Cape Horn, Royal Yacht Squadron Bicentenary Regatta, Sir Ben Ainslie’s Americas Cup utmaning, segling i Grönland plus flera andra bilder från internationella regattor.
Action och fina bilder har alltid varit Ricks kännetecken.
– Varje bild kommer att hänga på väggen under en hel månad och därmed ge betraktaren något som man inte alltid ser vid första anblicken, säger Rick.
– Min särskilda favorit i år är en bild av Brunel vid Kap Horn.
Kalendern kostar £17.50 (cirka 200 kr) plus frakt och paketering. En Desk Calendar kostar £7.50 plus p&p.
Info: www.rick-tomlinson.com
Om Rick Tomlinson
Rick har deltagit i fyra Whitbread Round the World Races ombord på Drum, The Card, Intrum Justitia och Team EF.
Han grundlade sin karriär genom att fotografera ombord på Drum och har därefter blivit en av de mest uppskattade marina fotograferna i världen. Bland hans många projekt finns Volvo Ocean Race, America’s Cup och många uppdrag med olika Superyachts. Han var nyligen även officiell fotograf för Team SCA.
Rick arbetar med sitt galleri i Cowes på Isle of Wight som bas.

Båten har ett rejält V-format skrov och låt motstånd i vattnet, enligt tillverkaren. Detta tillsammans med ett stegat skrov med låg tyngpunkt ger många fördelar vad gäller sjöegenskaperna i båten.
Axopar kör hårt med sina fyra grundkonfigurationer på skroven – T-Top, Cabin T-Top, Cabin och Aft Cabin. Den nya Axopar 38 är en större version av grundmodellen på 28 fot, men här finns mycket mer av utrymmen och storlek som gynnar bland annat levandskomforten ombord.
– Med god respons i manövreringen och en intuitiv styrning med god båtkänsla är det här en väldigt kul båt att köra. Axopar 37 har på alla sätt överträffat vår målsättning med båten, säger Jan-Erik Viitala, VD för Axopar.
För Axopar 37 är motorvalet unikt beroende på köparens önskemål, men tillverkaren rekommenderar Mercury Verado L6 motorer från 200 Pro till 350 hk med XL rigglängd för dubbelmontage. Med Mercury Enertia ECO propellrar kan toppfarten ökas ytterligare upp mot 20 %.
Under testkörningarna av TTop klockades farter upp till 50 knop med den ultimata utrustning med dubbla Verado 350 XL och Cabins toppfart uppmättes till 47knop med dubbla Verado 300 XL.
Med en normal marschfart på 21–35 knop är den mest bränsleeffektiva farten cirka 28 knop med en uppmätt bränsleförbrukning på 2,3 l/Nm. Max räckvidd blir därmed med 770 liters tankar 330 Nm och även vid farter runt 35 knop är räckvidden cirka 300 Nm.
Båten får sin världspremiär i Düsseldorf i januari. Prisbilden blir klar inom den närmaste månaden.
Tekniska fakta
- Length (excl. engine) 11.20m / 36ft 9inch
- Beam 3.30m / 10ft 10inch
- Draft to props 0.85m / 2ft 9inch
- Weight (excl. engine) 2950kg / 6500lbs
- Berths / Max Passengers 2 / 10
- Hull Design Twin stepped / 20° ‘sharp entry’ V
- Construction Resin Infused GRP
- Classification B-offshore
Info www.axopar.fi
– Med snabbgående pendelbåtar kan vi nästintill halvera restiden för pendlare i Vaxholm. Det skulle också innebära att vi knyter ihop delar av länet med SL-trafiken så att fler kommuner kan växa och utvecklas, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.
Arbetet fortsätter med två av landstingets tre planerade pendelbåtslinjer. Trafikförvaltningen har däremot inte hittat någon medfinansiering för bryggor och andra investeringar när det gäller den tredje linjen mellan Solna strand och Årstadal. Där avbryts planerna tills vidare, vilket frigör 21 miljoner kronor för 2016 och 51,5 miljoner för 2017.
– På den här sträckan kan vi använda bryggor och annan infrastruktur som redan finns, och därför behövs inte lika stora investeringar. Kristdemokraternas initiativ Sjövägen är ett exempel på en pendelbåtslinje som har uppskattats mycket av både resenärerna och de inblandade kommunerna, säger Karl Henriksson.

Paret tävlar i Dubais båt med nummer sju. De lyckas flippa över på sidan två gånger vid Gold Coast GP i Australien i augusti, en gång i träning och en gång i racet Dubai Duty Free Speed Cat Run, och missade därmed alla möjligheter att ta poäng där.
Men de gjorde det allra bästa av förutsättningarna på hemmaplan under torsdagen och slutförde ett varv på 2:37.25. Teamet French Yachts med Francois Pinelli och Saul Bubacco var näst snabbast på 2:37.62 medan Swecat (Mikael Bengtsson och Erik Stark) kom in som trea på 2:37.73.
De nuvarande totalledarna, XDubai, var fjärde snabbaste team med 2:37.76, men Arif Al Zaffain och Nadir har mycket kvar att ge och kommer tillbaka vid själva racet.
Speed Cat Run kör en drag race bana över 1km. Huvudracet Dubai GP körs på söndag, 21 november kl. 14.00.
Info: www.xcatracing.com
Info: https://www.facebook.com/swecatracing














