Efter sex dagar till havs har Ostindiefararen Götheborg lagt till på Skeppsholmen i Stockholm där hon kommer att ligga under hela bröllopsveckan. Det var runt klockan 12.00 i förmiddags som man kunde börja skymta skeppet och efter att ha hälsat på den kungliga huvudstaden med 21 skott salut la skeppet till vid Drottningbryggan, akter om af Chapman.
– Den sex dagar långa resan från Göteborg till Stockholm har i huvudsak gått bra. Vi hade lite otur med vindarna i början men kunde sätta segel just söder om Ystad och nu ser vi fram emot festligheterna i Stockholm, det ska bli mycket trevligt, säger kapten Peter Kaaling.
Vid ankomstceremonin hade ett hundratal personer samlats både på Skeppsholmen men också längs Skeppsbron för att se Ostindiefararen Götheborgs ankomst till Stockholm.
De som valde att stå på Skeppsholmen kunde lyssna till guiden och Göteborgsprofilen Ove Andersson som berättade historien kring Ostindiefararen Götheborg. De kunde även lyssna till artisten Stefan Andersson som spelade några av sina specialskrivna låtar om Götheborg och det Svenska Ostindiska Companiet.
– Ju närmare skeppet kom, desto fler människor samlades på både Skeppsholmen och på Skeppsbron för att hälsa oss välkomna till huvudstaden. Det var mycket roligt att se, säger kapten Peter Kaaling.
Ostindiefararen Götheborg kommer att vara öppen för allmänheten dagtid tisdagen den 15 juni till fredagen den 18 juni. Skeppet är en del av arrangemanget ”Love Stockholm 2010” som har pågått sedan nationaldagen den 6 juni och håller på fram till och med bröllopsdagen den 19 juni.
www.soic.se
I år kommer fler seglare än någonsin ur världseliten i matchracing till start i Stena Match Cup Sweden. Den 5-11 juli seglas den femte av nio VM-deltävlingar i World Match Racing Tour i Marstrand. Sex svenska toppseglare av totalt 16 herrar och tio landslagsdamer ur den yppersta seglareliten gör upp om titlarna.
Pressrelease:
– För 16:e året i tävlingens historia lockar vi världens bästa seglare i matchracing. Vi befäster nu vår position som en världsmästartävling av högsta sportsliga klass, säger Erik Centerwall, sportsligt ansvarig i GKSS för Stena Match Cup Sweden.
De flesta av de 16 manliga elitbesättningarna har seglat i Marstrand tidigare, men det dyker även upp ett par nykomlingar. Nytt för i år är också att damklassen seglar i den nya sexmeters OS-båten Elliott med bara tre i besättningen istället för den DS37 som används av de manliga besättningarna. Landslagsseglarna Anna Kjellberg och Linda Rahm försvarar de svenska färgerna.
– Vi valde att segla med Elliotten eftersom de flesta damlandslag i matchracing tränar för fullt på båttypen inför OS. Det ger fler och starkare elitdamteam än tidigare, tio mot åtta, berättar Martin Sohtell, projektledare hos arrangören Brandspot.
Australiensisk storsatsning
Sjufaldige mästaren i Marstrand, australiensaren, seglarnestorn och förra årets segrare i Stena Match Cup Sweden, Peter Gilmour, är tillbaka för att om möjligt vinna sin åttonde titel. Bara de svenska seglarna, Magnus Holmberg, Mattias Rahm, Björn Hansen och Johnnie Berntson, känner de svåra vattnen nedanför klipporna vid Marstrands inlopp bättre än världsstjärnan Gilmour.
Gilmour är bara en ur en stark australiensisk satsning i den svenska VM-deltävlingen med tre herrbesättningar och en dambesättning på plats. Hans adept, världstvåan, Torvar Mirsky, som var i final 2008 då Mattias Rahm vann, satsar på revansch. I år kommer dessutom ytterligare en lovande matchracingseglare från Perth, Australien, Keith Swinton. Han erhöll sista kvalplatsen till Stena Match Cup Sweden genom sin andraplats i GKSS Spring Cup i Långedrag. Keith känner till Marstrand sedan tidigare eftersom han 2007 var båtmekaniker och funktionär på tävlingen.
Herrtävlingen anförs av Världscupens högst rankade seglare och regerande världsmästaren Adam Minoprio från Nya Zeeland. Just nu ligger Minoprio tvåa i serien bakom förra årets marstransfinalist, Mathieu Richard från Frankrike, som också är självklar på startlinjen. Dessutom kommer fyrfaldiga OS-medaljören och America’s Cup-skepparen Ben Ainslie samt förre världsmästaren Ian Williams, båda från Storbritannien. Återkommande utmanare som tidigare gjort försök på titeln i Marstrand är italienaren Francesco Bruni, med bred internationell erfarenhet från både Americas cup, Farr40 och TP52, samt Åländske Staffan Lindberg seglandes för Finland.
Nordiska seglare på topp
Dansken Jesper Radich är den sjätte utmanaren bland de nordiska teamen. Han var nyligen tvåa i den tyska deltävlingen i World Match Racing Tour och har stora chanser till topplacering i denna elit.
Stenungsundsbon Johnnie Berntsson har visat god form internationellt, liksom America’s Cup-skippern Magnus Holmberg som satsar med en Nya Zeeländsk besättning ur Phil Robertsons team. Världstian och segraren från 2007, Björn Hansen, är den ende svensk med ett Tour-kort och därmed garanterad plats i World Match Racing Tour. Hansen har inte nått sin formtopp än men brukar alltid placera sig väl i Marstrand. Ytterligare en tidigare segrare i Marstrand som visat på gryende form är GKSS-seglaren Mattias Rahm som man aldrig kan räkna bort i Stena Match Cup Sweden.
Alla kan vinna i nya OS-damklassen
Två svenska damseglare, Anna Kjellberg och Linda Rahm, satsar nu stenhårt på att få segla OS för Sverige. I den satsningen är Stena Match Cup Sweden given som på damsidan seglas i just OS-klassen Elliott. De utmanas av favoriten och världsettan Lucy MacGregor från Storbritannien och förra årets segrarinna, världstrean Katie Pellew, som innan hon gifte sig hette Spithill. Även den unga tyskan Silke Hahlbrook, världsfyra, meriterade Lotte Meldgaard Pedersen från Danmark och ryskan Ekaterina Skudina, som vann EM mot MacGregor i maj i år, är heta kandidater till finalen.
Franska OS-kandidaten Anne-Claire Le Berre och har valts ut av landslagsledningen att representera Frankrike i Marstrand istället för förväntade storstjärnan Claire Leroy, som ännu inte startat sin satsning mot OS 2012. Holländskan Renee Groeneveld är en av de nya elitseglarna i världstoppen. Hon är en snabbklättrare på rankingen och har varit väldigt framgångsrik i världscupen hittills och får ses som en dark horse.
– Årets damtävling skiljer sig från tidigare år genom att det är förbunden som håller i lagen och har anmält dem till tävlingen. De gör proffsigare satsningar av landslagskaraktär och tar med sig coacher, dietister och tränare till Marstrand, förklarar Erik Centerwall, GKSS.
Med den nya, mindre Elliottbåten är förhållanden i Marstrand helt nya för seglarna. Den har lägre mast, bara tre damer i besättningen och är en båt som kräver betydligt mer fysiskt av teamet än den 11 meter långa båten som tidigare seglats. Damerna kommer inte att kunna falla tillbaka på tidigare års erfarenheter i årets upplaga av den prestigefyllda tävlingen.
– Intresset för tävlingen har varit större än någonsin internationellt. Damklassen blir ett riktigt getingbo, med helt nya och mer krävande förutsättningar kommer vem som helst kunna vinna, menar Martin Sohtell från Brandspot.
Stena Match Cup Sweden inleds den 5 juli i Marstrand med en Round Robin-serie. Damfinalerna seglas lördagen den 10 juli och herrarnas final går söndagen den 11 juli.
Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.
Stena Match Cup Sweden 2010 – skeppare
Skeppare herrar
Adam Minoprio, NZL, 1
Torvar Mirsky, AUS, 2
Ben Ainslie, GBR, 3
Mathieu Richard, FRA, 4
Ian Williams, GBR, 6
Peter Gilmour, AUS, 8
Franceso Bruni, ITA, 9
Björn Hansen, SWE, 10
Johnie Berntsson, SWE, 11
Keith Swinton, AUS,
Mattias Rahm, SWE, 20
Staffan Lindberg, FIN, 23
Magnus Holmberg, SWE, 49
Jesper Radich, DAN, 320
Skeppare damer
Lucy MacGregor, GBR, 1
Katie Pellew, AUS, 3
Silke Hahlbrook, GER, 4,
Anne-Claire Le Berre, FRA, 7
Anna Kjellberg, SWE, 9
Lotte Meldgaard Pedersen, DAN, 12
Renee Groenevald, NED, 14
Linda Rahm, SWE, 20
Ekaterina Skudina, RUS, 22
www.matchcupsweden.com
Rep- och tamptillverkaren Liros, som sedan en tid tillbaka är svenska seglingslandslagets samarbetspartner i satsningen mot OS 2012, utökar nu ytterligare sin satsning ihop med SWE Sailing Team. På ett ”Camp/Utvecklingsläger” initierat av Liros i samarbete med Viamare och Hotell Skansen i Båstad skall Sveriges bästa seglare drillas mot nya höjder med medaljer som mål. Eventet skall vara ett årligen återkommande arrangemang som genomförs under ett par dagar i samband med Mästarnas Mästare.
Åressrelease:
– Liros har sedan 2004 årligen arrangerat ”campen” ihop med GKSS, men tar nu steget och breddar eventet att gälla alla seglare i SWE Sailing Team. Vi vill bidra till att utveckla svensk segling och erbjuda möjligheten till att prata om lite andra ämnen som ett komplement till träning, säger Johnny Källman, VD för LIROS Skandinavia AB
Syftet är att bredda och fördjupa kunskapen hos nya och etablerade elitseglare inom ämnen som vinnarkultur, materialkunskap, kommunikation, aerodynamik, kost, fysisk och psykisk balans med mera. Lägret kommer 2010 att arrangeras i Båstad och innehålla både segling och seminarier, huvudtemat för 2010 är ”Vinnarkultur”.
– För att bli bäst i världen på segling får vi aldrig sluta försöka hitta nya vägar till framgång. Detta läger är ett försök att hjälpa våra elitseglare att få upp ögonen för nya annorlunda vägar som man som seglare har svårt att se när man står upp till öronen med daglig träning, säger Stefan Rahm, sportchef och förbundsdirektör på Svenska Seglarförbundet.
Årets Eurocard Gotland Runt ser ut att locka ett rekordstort startfält. En månad före start är över 200 båtar anmälda till den stora havskappseglingen, något som tyder på att 300 eller fler segelbåtar kommer att trängas på startlinjen utanför Sandhamn den 7 juli. Bland dessa återfinns minst 13 ståtliga, klassiska yachter i den särskilda regatta som officiellt heter Eurocard Classic Baltic Race, men som i seglarmun vanvördigt brukar kallas för ”antikrundan”, också det ett rekordstort startfält.
Att ta sig till Sandhamn i Stockholms ytterskärgård dagen före starten för Eurocard Gotland Runt, liksom att följa starten från öarna och kobbarna utanför Sandhamn eller från en fritidsbåt, har blivit ett folknöje för mängder av seglingsintresserade svenskar. Det är här ute, på randen av Östersjön, som de häftigaste seglingsmaskinerna samlas och tampas och det är här ute som segelbåtsälskarna får en möjlighet att på nära håll studera några av de verkligt klassiska yachterna under segel – och i hamn.
Av de 13 yachter som hittills är anmälda till årets upplaga av Eurocard Classic Baltic Race återfinns en rad riktiga yachtklenoder. Bland båtarna, som alla måste vara byggda före år 1968, finns ”Refanut”, med Fredrik Wallenberg som skeppare, i fjol första båt i mål i hela Eurocard Gotland Runt. Den klassiska Yachten ritades av berömda Sparkman & Stevens och som byggdes på Neglingevarvet för 55 år sedan. Där finns ”Ballad” med Patrik Salén som skeppare, R 12:an ”Clipper” och R 10:an ”Itaka”, de två stora skärgårdsnittiofemmorna ”Britt-Marie” och ”Kerma” samt tyska ”Arndt” från Kieler Yacht Club och ”Aura” från Helsingfors Segel Sällskap.
Två klassiska Sparkman & Stevenskonstruktioner kommer också att finnas med i regattan, bägge representerande värdklubben, KSSS. Den ena är Bengt Haganders ”Elske” och den andra är ”S/Y Volonté”, ägd av Mikael Krafft, mannen bakom kryssningsrederiet Star Clippers, och seglad av Marie Krafft, som basar över en av Eurocard Gotland Runts duktiga tjejbesättningar.
Banan som seglas av de klassiska yachterna är 215 M lång. Från startlinjen utanför Sandhamn går den via Nynäshamns angöring, rundar Visby-bojen och fortsätter väster om Gotska Sandön till mållinjen vid Skanskobb. Sträckningen runt Visby angöring är en nyhet för årets regatta.
Huvudsponsor för tävlingen är som tidigare Eurocard.
www.ksss.se
Konceptet med vattentäta och stöttåliga kameror lanserades för fem år sedan av Olympus. Numera har i stort sett alla kameratillverkare en vattentät kamera i sortimentet, men fortfarande är mer än varannan äventyrskamera som säljs i Sverige en Olympus. Företaget är nu inne på sin åttonde generation av äventyrskameror och kan erbjuda tre olika modeller.
– Förklaringen till framgången ligger i den extrema tåligheten samt kombinationen av både vatten- och stöttålighet i en och samma kamera berättar Marknadschef Johan Wredström.
Kameran ska vara både vattentät och stöttålig
Sedan två år tillbaka använder polisen Olympus TOUGH kameror, valet av leverantör var enkelt då det helt enkelt inte finns utrymme för några kompromisser i deras tuffa vardag.
Ola Skinnarmo valde, enligt Olympus, märket för att berätta om den äventyrliga seglingen genom Nordostpassagen hösten 2009. Marinbiologen Lloyd Godson dokumenterade sina 12 dagar under vattnet i en biotop och i den danska fredsstyrkan används Olympus äventyrskameror på fältet.
I maj 2009 följde äventyrskameran den första helt finländska expeditionen upp på Mount Everest. Våren 2011 är det dags igen, då Annelie Pompe som första svenska kvinna och en av de yngsta i världen, ska försöka nå toppen utan syrgas. Med sig har hon en Olympus för att ta bilder och filma klättringen. ”En perfekt äventyrspartner för mitt bloggande från världens tak”, berättar Annelie som nu ligger i hårdträning.
Hög bildkvalitet och HD-video
Det finns knappast en mer praktisk kamera än en som du kan tappa från två meter rakt ner i en sten och den håller. En kamera du kan dyka ner till 10 meters djup eller spola av om du spiller saft på den. En kamera som dessutom fungerar när det är minusgrader, utan att du ens behöver ta av dig handskarna.
Dagens äventyrskameror från Olympus bjuder inte bara på en tålighet i särklass, utan även en imponerande bildprestanda. Den kompakta designen rymmer ett linssystem med upp till 5x optisk vidvinkelzoom, 14 megapixel bildsensor och dubbel bildstabilisator. Dessutom kan du filma i äkta HD-kvalitet (720p med 30 bilder/s).
Upp till 2 GB internminne och LED-ljus
TOUGH-kamerorna har upp till 2 GB internminne och plats för SD kort. De är utrustade med den senaste bildtekniken och användarvänligheten är suverän, även med handskarna på. Tilta kameran och du scrollar, knacka och du väljer funktion. När du dyker lyser deninbyggda LED-lampan (ej TOUGH-3000) upp och manometern håller koll på djupet (TOUGH-8010).
www.olympus.se
I oktober 2005 gavs den första djuplodande boken i ämnet ut på svenska. Nu kommer den efterlängtade andra utgåvan. – Den tekniska utvecklingen, nya internationella standarder, nya begrepp inom sjösäkerhet och överlevnad till sjöss har medfört ett uppdateringsbehov och nytryck. Det har därför varit naturligt att helt och hållet omarbeta flera av bokens kapitel, berättar författaren Stefan Nilsson som till vardags arbetar med överlevnads- och säkerhetsutbildning vid Scandinavian Safety Training Centre.
Utvecklingen har varit enorm de senaste fem åren. Flyg- och sjöräddning är nu en sammanslagen funktion. I Sverige finns idag världens mest avancerade simulator för att öva nödlandning i havet och med därtill hörande överlevnadsmoment.
– Och den nya, andra utgåvan är utökad med 28 sidor, mer än 150 nya bilder så att boken nu omfattar 256 sidor fakta och erfarenheter baserade på verkliga händelser och övningar. Flera kapitel är helt omskrivna och anpassade efter dagens regler och principer för räddning och överlevnad. Boken omfattar nu även ett nytt kapitel om överlevnad i vattnet samt två nya bilagor om första hjälpen och eftersökningsmetoder till sjöss fortsätter Stefan Nilsson.
Handbok för överlevnad till sjöss ger en råd och lyfter fram viktig fakta rörande överlevnadssituationer i marina miljöer. Den behandlar överlevnad i vattnet, i livflottar samt på land i kustmiljö. Boken beskriver konsekvenserna av olika nödsituationer och hur vedertagna nödsignaler och livräddningsutrustning ska användas. Boken beskriver också sjöräddningen, både organisatoriskt, metodik och samverkan samt tips hur läsaren själv bör hantera olika nödsituationer till sjöss.
Oavsett om man är yrkessjöman, havskappseglare, sjösportare eller flygare som regelbundet flyger över öppet hav så innehåller Handbok för överlevnad till sjöss ovärderliga fakta, bilder och råd för alla. Den är också mycket lämplig som kurslitteratur i sjösäkerhetsutbildning och överlevnadsutbildning i marin miljö. För överlevnadsnördar är denna bok ett måste i bokhyllan! Flera av landets sjöbefäls- och sjömansskolor kommer att fortsätta använda boken i sin utbildning.
www.seasafety.se
Sveriges första exemplar av nya Pursuit OS 345 finns nu i Gulves Stockholms showroom i Älvsjö, Stockholm. Pursuit OS 345 är en av årets mest intressanta nykomlingar inom motorbåtarnas premiumklass och erbjuder mycket kraft och hög komfort med dubbla Yahama 350 hästars V8-motorer och gott om utrymme. – Båten är ett riktigt kraft- och lyxpaket! Yahama F350 är dessutom världens största, starkaste och första V8 fyrtaktsutombordare. Dessutom har båten en läcker design och är mycket bra planerad där varje millimeter utnyttjas optimalt. Och den erbjuder hemmets alla bekvämligheter utan att göra avkall på prestanda och fart, säger Mats Andersson på Gulves Stockholm.
Pressrelease:
Pursuit OS 345 följer sin storasyster OS 375 vad gäller design och komfort. I styrhytten har du 360 graders fri sikt och i det välutrustade pentryt finns gott om utrymmes- och arbetsplats.
Även kojplatserna är väl tilltagna och bekväma med plats för minst fyra vuxna. Den avancerade klimatanläggningen håller temperaturen på en bekväm nivå oavsett väder och årstid. Och självklart finns en rymlig dusch och toalett ombord, allt med genomtänkta designdetaljer av högsta klass.
www.gulvestockholm.se
Längd: 11,09 m
Bredd: 3,65 m
Vikt: 6 800 kg
En fångst av det ovanligare slaget gjorde Johnny Nyström utanför Strömstad. En knappt 4 hg tung fisk av den mycket ovanliga arten rödtunga gör Johnny till rekordman. Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdförbund i, dagligt tal Sportfiskarna, godkänner sedan 1971 de nya svenska sportfiskerekord som allmänheten lyckas fånga på spö. En minimigräns på 300 gr finns för ovanliga arter. Detta för att det ska ”kännas att det nappar” och för att yngre småfiskar av flera arter kan vara förvillande lika till utseendet, innan de växer till sig.
– Ungefär vart annat år dyker det upp någon ny art som aldrig tidigare har storfiskregistrerats, berättar Sportfiskarnas Storfiskregistrerare Håkan Brugård.
Fångst av en ny art var just vad som hände i vattnen utanför Strömstad i Bohuslän. Där ute i havsbandet bor Johnny Nyström. Han och hustrun Lillian åker ofta ut och spöfiskar från sin sköna båt. På ett speciellt ställe brukar det dyka upp litet ovanliga fiskarter ibland.
Men fisken som nu nappade på Johnnys bottenmetade krok agnad med mussla och räka hade nog ingen väntat sig där. Det såg ut som en ”urblekt” sjötunga. Men med böcker och experters hjälp kom man fram till att detta var en rödtunga (Glyptocephalus cynoglossus på latin). Efter kontrollvägning och mätning till längden 44 cm återutsattes den ovanliga fisken levande i havet igen.
– Kontrollvägningen visade på 397 gr. Efter granskning av uppgifterna har fångsten godkänts som svenskt sportfiskerekord. Det ger Johnny ett snyggt rekorddiplom och plats i den svenska rekordlistan, säger Håkan Brugård.
Aktuell rekordlista för både söt- och saltvatten hittas på www.sportfiskarna.se under Storfiskregistret. Storfiskregistret fylls ständigt på med nya kontrollerade storfångster och innehåller mer än 22 000 olika fiskar av alla tänkbara arter från Sverige.
Nu är Ostindiefararen Götheborg på väg till Stockholm och det kungliga bröllopet. Det var igår omkring klockan 17.30 som Ostindiefararen kastade loss från hemmapiren i Götheborg och satte segel mot huvudstaden. Seglatsen väntas ta cirka sex dagar och måndagen den 14 juni klockan 12.00 lägger hon till vid Skeppsholmen i centrala Stockholm. Skeppet kommer att vara en central del i bröllopsfirandet och det arrangeras bland annat en middag ombord med Sveriges landshövdingar, kungaparet och kronprinsessparet.
Omkring klockan 17.30 kastade Ostindiefararen Götheborg loss från hemmapiren i Göteborg, sköt salut och satte sedan kurs mot Stockholm. Seglatsen väntas ta cirka sex dagar och måndag den 14 juni klockan 12.00 lägger hon till vid Skeppsholmen i centrala Stockholm där hon kommer att ligga under hela bröllopsveckan.
– Att segla från Göteborg till Stockholm är en väldigt fin sträcka men oturligt nog ser det ut att bli ganska dåligt väder. Förhoppningen är att det ska spricka upp under vägen och att de sista dagarna blir riktigt fina, säger Peter Kaaling, kapten ombord på Ostindiefararen Götheborg.
Väl framme i huvudstaden kommer skeppet vara en central del i det kungliga bröllopsfirandet. Den 16 juni arrangeras bland annat en middag ombord med Kungaparet, Kronprinsessparet och Sveriges landshövdingar där varje län är representerat med landshövdingen och tre särskilt utsedda invånare. Underhållningen står bland annat Göteborgsoperan och artisten Stefan Andersson för. Middagen lagas av ett kockteam på cirka 16 personer med stjärnkocken Leif Mannerström i spetsen.
– Ostindiefararen Götheborg är en perfekt plats för den här typen av arrangemang och det ska bli ett sant nöje att tillsammans med några av Sveriges bästa kockar få servera den här menyn som är framtagen och inspirerad av svenska landskapsrätter, säger Leif Mannerström.
Klockan 12:00 den 14 juni lägger Ostindiefararen Götheborg till vid Skeppsholmen i centrala Stockholm. Skeppet kommer att vara öppet för allmänheten dagtid tisdagen den 15 juni till fredagen den 18:e. Skeppet är en del av arrangemanget ”Love Stockholm 2010” som pågår i två veckor, från och med nationaldagen den 6 juni, fram till och med bröllopsdagen den 19 juni.
www.soic.se
Ett stort fartyg sjunker långt ute till havs. Tusentals människor hamnar i vattnet. Det är ett mardrömsscenario som flera gånger blivit verklighet. Nu visar svenska Sjöräddningssällskapet (SSRS) och Stena Line en ny metod för att snabbare kunna genomföra en massevakuering till sjöss. Projektet kallas för FIRST (First Independent Responder Safe Transfer) och visas upp på den internationella konferens om massevakuering som hölls i Göteborg den 7-8 juni. Metoden är tänkt att användas av handelsfartyg, som oftast är först på plats vid olycksplatser långt från kusten.
– Vårt mål är att utveckla metoden så långt att det under nästa år kan lämnas rekommendationer till FN-organet IMO (International Maritime Organization) om ett nytt regelverk för massevakuering till sjöss, säger Rolf Westerström, Sjöräddningssällskapets VD.
FIRST bygger på att de livflottar som det sjunkande fartyget sätter i vattnet med passagerare snabbt kan lyftas ombord på ett annat fartyg. Detta är idag inte möjligt, eftersom det inte är tillåtet att lyfta flottar med människor direkt i vinschar. Därför har en ny konstruktion utvecklats i projektet, en korg som flottarna lyfts i med vinsch.
Att i en vinschning ta upp en hel flotte ombord på ett fartyg ökar effektiviteten avsevärt i en räddningsaktion. Metoden som används idag är att skicka ner ytbärgare med helikopter, vilket innebär att bara en person i taget kan tas upp ur vattnet eller ur flottar.
I FIRST används också Sjöräddningssällskapets lilla livräddningsfarkost Rescuerunner. I vanliga fall används Rescuerunnern för att bärga personer i vattnet, men i FIRST drar den flottarna och kopplar ihop med det assisterande fartyget.
Metoder för att manövrera det hjälpande fartyget på ett rätt sätt har också testats inom ramen för FIRST. Målet är att besättningen som jobbar i vattnet med att dra in flottarna ska få en så enkel och säker miljö som möjligt att jobba i.
Hade Estonia kunnat sluta annorlunda?
I modern tid finns många exempel på färjekatastrofer, som exempelvis Herald of Free Enterprise (Engelska kanalen, 1987, 197 döda) och Jan Heweliusz (södra Östersjön, 1993, 54 döda, varav sex svenskar). Det mest närliggande svenska exemplet på en stor olycka är Estonia. Med 852 döda är de också en av de största katastroferna i världen under det sena 1900-talet. Hade den katastrofen kunnat sluta annorlunda om FIRST funnits 1994?
– Det stora problemet med Estonia var att många människor inte ens kom i flottarna. Vi betonar att det är lika viktigt med besättningens utbildning och att säkerhetsrutinerna följs, som att alla fartyg har rätt teknisk utrustning för att snabbt få upp folk ur vattnet, säger Rolf Westerström. Men vid Estoniaolyckan fanns 28 fartyg inom en radie av två timmar. Ändå kunde de inte göra mycket för att hjälpa till.
– Estonia var på många sätt en väckarklocka för oss, och fick oss att ställa om hela vår flotta till betydligt snabbare enheter som på kort tid kan operera långt ut från kusten. Men FIRST tar steget längre och är användbart för att rädda fler liv även ute på världshaven.
Många av Sjöräddningssällskapets frivilliga och anställda har bidragit vid testerna av FIRST. Dessutom har Stiftelsen Sveriges Sjömanshus och Sjömanna Sällskapet i Göteborg bidragit ekonomiskt till projektet.
FIRST har framgångsrikt visats i Göteborg
Sjöräddningssällskapet står som värd för IMRF:s (International Maritim Rescue Foundation) konferens om massevakuering i Göteborg den 7-8 juni. Konferensen inleds med att FIRST-metoderna visas under en världsunik övning till havs utanför Vinga. Ett antal flottar lyfts ombord på Stena Jutlandica som ”assisterande fartyg”. Rescuerunnern används som räddningsbåt ombord på Stena Jutlandica och dessutom flygs en rescuerunner in med helikopter för att ytterligare snabba på räddningsarbetet.
Fakta: FIRST steg för steg – ett tänkt scenario
• Passagerarna på det nödställda fartyget fyller räddningsflottarna som sjösätts.
• Första bästa fartyg/färja som kommer till platsen sjösätter en eller flera Rescuerunner
• Med hjälp av Rescuerunnern kopplas flottarna till en kran (med korg för lyft) på den hjälpande färjan.
• Flottarna lyfts upp på lastdäck, soldäck, eller annan lämplig plats.
• Ombord på det hjälpande fartyget finns värme, trygghet, med mera
Stora fartygskatastrofer med många människor i vattnet är varje sjöräddningsorganisations värsta mardröm.
IMRF – International Maritime Rescue Federation – inleder nu ett arbete för att komma fram till bättre lösningar när det gäller massevakuering till sjöss.
– Det är snart 100 år sedan Titanic, men vi har fortfarande inget riktigt bra sätt att hantera massevakuering till sjöss. Det vill vi ändra på, säger Gerry Keeling, chief executive för IMRF.
Ett av målen med konferensen i Göteborg är att kunna ta fram rekommendationer kring nya metoder och regler för massevakuering till FN:s sjöfartsenhet, Internation Maritime Organization (IMO).
Vid konferensen kommer också nya metoder och idéer att visas upp. Bland annat kommer den svenska sjöräddningsorganisationen Sjöräddningssällskapet, som också arrangerar konferensen, att visa upp ett projekt, FIRST, där handelsfartygen får en viktigare roll i arbetet med att bärga människor ur vattnet vid en stor fartygsolycka.
– Handelsfartygen är ofta först på plats och har dessutom möjlighet att ta ombord mycket fler människor än exempelvis helikoptrar, säger Rolf Westerström, VD för Sjöräddningssällskapet.
Fakta – de fem värsta fartygskatastroferna i modern tid (under fredstid)
Fartyg Plats År Antal omkomna
MV Doña Paz Filippinerna 1987 > 4350 (osäker uppgift)
S/S Kiangya Shanghai 1948 2700–3900 (osäker uppg.)
MV Joola Gambia 2002 1863 (osäker uppgift)
RMS Titanic Newfoundland 1912 1517
M/S Toya Maru Honshu 1954 1153
Fakta – IMRF
The International Maritime Rescue Federation (IMRF) (originally The International Lifeboat Federation) brings the world’s maritime search and rescue organizations together in one truly global and internationally well-accredited body. IMRF’s member organizations, from over 65 different countries, openly share their life saving-ideas, technologies and experiences and freely cooperate with one another to achieve their common humanitarian aim: “Preventing loss of life in the world’s waters”.
www.ssrs.se
Det Belgiska gummibåtsmärket ULYZ håller på att lansera sina nya 2010 års modeller med en ny och modern ”touch.” Första produkten som lanseras är FREEDOM 300+, en båt som framhäver ULYZ som en klar ledare i industrin.
Pressrelease:
Med målet att starta nya trender inom gummibåtsmarknaden skapade ULYZ huvuddesigner, Jonathan Mahieddine, ett elegant samt energiskt mönster för att ge båtarna ett nytt fräscht utseende. Han inspirerades av ”rörelserna av vågorna i medelhavet,” och valde därmed en djup blå färg till fören blandat med grått, samt en skvätt av briljerande gult för att ge liv till båten.
Med sitt nya dynamiska utseende och sin tilltalande nya logga lyckas ULYZ senaste modeller utstråla både lyx och funktionell elegans.
OM FREEDOM 300+
Denna allvädersbåten är ämnad för både yrkesmässiga- och nöjes- användare. Den är perfekt för helgutflykter med familj och vänner. Med sin unika design är den i klass även med veteranerna i branschen.
FREEDOM 300+ är gjord av ett 0.8 mm tjockt trippel lager av 1100 Decitex PVC material och kan därför motstå tuffa vatten och intensiv användning. Den kommer med hög-tåligt marin trä däck, rymmer bekvämt 4 pers, tar en motor med up till 10 Hk, och är utrustad med 2 bärhandtag, ett säkerhetsvalv, 1 super L-D-ring och 2 D-ringar för tillägning.
ULYZ är ett Belgiskt varv som tillverkar RIB och gummibåtar. ULYZ båtarna är välkända bland yrkesmässiga båtanvändare, inklusive fiskare, dykare, båtkörningskolor, brandmän och säkerhetstyrkor i flodslättar. Båtarna säljs i över 30 europeiska länder.
www.ulyz.com
Enligt Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 5 personer omkom under maj i år jämfört med 6 personer under maj 2009. Totalt har 13 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 24 under 2009.
2010 maj 2009
2 fritidsbåt 4
1 fritidsbåt, utländsk 1
2 övriga 1
5 totalt 6
Drunknade till och med maj månad 2005-2010
2005 2006 2007 2008 2009 2010
Maj 7 5 6 9 6 5
Totalt t.o.m. maj 34 25 30 31 24 13
Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under maj 2010.
10/5, Övrigt
Bysjöstrand, Ockelbo, X-län
En 90-årig man har hittats död i vattnet vid Bysjöstrand
15/5, Övrigt
Lill-Saxaren, Värmdö, AB-län
En 65-årig man hittades på lördagen drunknad utanför ön Lill-Saxaren. Mannen hade av okänd anledning hamnat i vattnet och hittades cirka femton meter från en brygga. Hjärt- och lungräddning startades av Räddningstjänsten, men hans liv gick inte att rädda.
22/5, Fritidsbåt/kanot
Lidan, Borga, Vara, R-län
En 54-årig man befaras ha drunknat efter en kanotolycka. Vittnen såg hur mannen föll ur kanoten. Räddningspersonal som kom till platsen kunde inte hitta mannen.
23/5, Fritidsbåt/fiske
Sjön Riipijärvi, Övertorneå, BD-län
En 50-årig man som rapporterats som saknad efter en fisketur, har hittats död av räddningstjänst och polis. Mannen ska enligt uppgift inte ha varit simkunnig.
30/5, Båt
Gottskär, Kungsbacka, N-län
En 60-årig man från Tyskland hittades i havet utanför Gottskär i Kungsbacka. Mannen försvann tillsammans med en annan tysk man i 20-årsåldern i Göteborgs skärgård för cirka en vecka sedan.
Sedan en vecka tillbaka kan man skåda en liten vacker Sankt Persfisk inne på Havets Hus. Det var när ett forskarlag från Sven Lovén centrum för marina vetenskaper med doktorand Gry Sagebakken i spetsen var ute och håvade som de fick upp den ovanliga fisken. Forskningsingenjör Bengt Lundve tog hand om den och skänkte den sedan vidare till Havets Hus så att alla ska kunna få se den.
St. Pers fisk (latin: Zeus faber, engelska: John Dory )är en diskusformad fisk med vackra fenor som lever i de fria vattenmassorna. Den kan bli upp emot 90 cm men vanligtvis sällan över 40 cm. Havets Hus exemplar är dock en liten fisk som mäter knappa decimetern över kroppen och vars vackra fenor ännu inte nått sin fulla längd. Den jagar genom att smyga sig på sitt byte för att sedan blixtsnabbt skjuta ut sina stora käkar och snappa upp godsaken. Vuxna fiskar gillar att äta sill, tobis och bläckfiskar men Havets Hus lilla ungdom nöjer sig med märlkräftor och småräkor.
Den har fått sitt namn efter en legend om aposteln Petrus (Sankte Per). Det sägs att när Petrus, som ju var fiskare, en gång skulle erlägga skatt stoppade han handen i vattnet istället för pengapungen och fick upp en fisk som hade ett guldmynt i munnen. Fisken var en St. Pers fisk och från den dagen har de alla St. Pers fiskar en stor svart fläck på båda sidor av kroppen, märken efter Petrus tumme och pekfinger.
Havets Hus öppnade sommaren 1993. Verksamheten organiserades som egen förvaltning under kommunstyrelsen. År 2005 övergick verksamheten till det kommunägda bolaget ”Havets Hus i Lysekil AB”. Havets Hus i Lysekil AB ägs av Lysekil Stadshus AB som i sin tur ägs av Lysekils kommun. Bolaget driver publikt havsakvarium i Lysekils kommun med verksamhet som har en naturlig anknytning därtill. Ändamålet är att visa och lära om den marina världens djurliv och förhållanden, främst med inriktning på närområdet Västerhavet, samt därmed förenlig verksamhet. Bolaget skall vända sig till olika besökskategorier såsom skolelever samt aktivt medverka i marknadsföring och turismutveckling för Lysekils kommun.
www.havetshus.se
Det har varit svårt att hitta samlad information om vad båtägare kan göra för att minska påverkan på havsmiljön. Ett flertal organisationer arbetar med frågan i stort som smått och från olika utgångspunkter, men ett större grepp har saknats. Därför lanserar vi nu Båtmiljö.se med information och miljövänliga tips och idéer för båtlivet.
Båtmiljö.se är ett samarbete mellan stiftelsen Baltic Sea 2020, Världsnaturfonden WWF och Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län. Ambitionen har varit att skapa en trovärdig och oberoende webbplats som ska vara lättillgänglig och ge praktisk och konkret vägledning om vad konsumenter och producenter själva kan göra för att skona vår havsmiljö.
Så här säger initiativtagarna till Båtmiljö.se om varför de står bakom sidan:
Conrad Stralka, Verksamhetschef på Baltic Sea 2020
– Baltic Sea 2020 stödjer hemsidan Båtmiljö.se för att viktig information om miljöhänsyn till sjöss skall kunna samlas på ett ställe och göras tillgänglig för båtfolk i hela Sverige. Baltic Sea 2020 hoppas att hemsidan kommer att bli välbesökt och att den kan bidra till att miljöengagemanget ute till havs ökar.
Åsa Andersson, Chef för Svensk Natur och Östersjön på Världsnaturfonden, WWF:
– WWF har länge arbetat för ett friskare Östersjön. För att komma tillrätta med Östersjöns miljö behövs både av regler och frivilliga åtaganden. Båtmiljö.se handlar om att informera båtfolket så att de kan agera på ett sätt som inte skadar vår havsmiljö. Det är den perfekta platsen för båtfolk som vill dra sitt strå till stacken för ett välmående Östersjön.
Lena Nyberg, VD Skärgårdsstiftelsen:
– För Skärgårdsstiftelsen är det helt naturligt att vara med och ta ett initiativ som Båtmiljö.se. Vi ser dagligen hur miljö- och båtlivsfrågorna hör ihop med vårt arbete. Vi hoppas nu att satsningen Båtmiljö.se ska leda till ökad tillgänglighet och kunskap, och därmed inspirera till ett aktivt miljöintresse inom båtlivet.
www.batmiljo.se
Naturvårdaren Bengt Frizell har i Kosterhavet skapat en unik samverkan mellan forskare och yrkesfiskare. I betydligt kallare klimat verkar oceanografen Karen Heywood, som är ledande inom den internationella polarforskningen. Båda blir nu nya hedersdoktorer vid Göteborgs universitets naturvetenskapliga fakultet.
Utnämnandet av hedersdoktorer är Naturvetenskapliga fakultetens sätt att belöna och uppskatta personer som bidragit till den naturvetenskapliga forskningen och utbildningen vid Göteborgs universitet. Årets två hedersdoktorer hämtas båda från havsmiljön, där de gjort stora insatser.
Bengt Frizell har i många år arbetat med naturvård vid länsstyrelsen i Västra Götaland. Som projektledare för Kosterhavets nationalpark har han lagt grunden för en välfungerande samverkan mellan yrkesfiskare, forskare och myndigheter; en insats som rönt stort internationellt intresse och som lyfts fram som ett exempel på framgångsrik naturvård.
Överenskommelsen har bland annat inneburit fiskefria zoner, utbildning i marin ekologi och utveckling av mer selektiva, miljövänliga redskap, vilket lett till att Bengt Frizell tidigare varit en av mottagarna till det prestigefyllda priset Kungsfenan.
– Bengts banbrytande arbete har öppnat för en helt ny syn på hur naturvård ska demokratiseras, förankras och utformas. Det har inte minst öppnat forskarnas ögon för hur viktigt det är att sätta forskningen i ett brukarperspektiv, säger professor Kerstin Johannesson vid Institutionen för marin ekologi.
Karen Heywood från Storbritannien hör till världens främsta forskare inom fysisk oceanografi. Med nära 70 publikationer om oceancirkulationen i främst Antarktis och Arktis och med ledande uppdrag inom polarforskningens internationella organ, bland annat som ordförande i Antarctic Zone Programme, har hon flera gånger mottagit internationella priser och utmärkelser. Karen Heywood är professor vid University of East Anglia i Norwich. Hon är dessutom redaktör för de välrenommerade tidsskrifterna Ocean Dynamics och Ocean Science.
– Otillgängligheten gör att oceanografi vid ishaven kräver ett starkt internationellt samarbete, till exempel för att kunna skicka med instrument och erhålla plats för forskare ombord på expeditioner. Genom sitt engagemang i styrande organ och med sin stora erfarenhet är Karen Heywood redan en viktig samarbetspartner för Göteborgs universitet, med hedersdoktortiteln knyts hon ännu starkare till universitetet och vår institution. Det kommer bli mycket värdefullt för vår forskning i Arktis och Antarktis, säger Gun Selldén, prefekt vid Institutionen för geovetenskaper.
Promotionshögtiden äger rum den 22 oktober. Hedersdoktorstitlarna kommer att delas ut av promotor Elisabet Ahlberg, som är professor vid Institutionen för kemi, Göteborgs universitet.
www.science.gu.se
För den som längtar efter en lite rymligare båt till sommarsemestern är här ett rejält alternativ. Holländska Mulder presenterar ett flaggskepp på 92 m efter introduktionen av Mulder 68 Convertible och Mulder 68 Wheelhouse. Det första exemplaret av den helt nya Mulder 92 Flybridge är redan levererat till sin stolta ägare. Båten är helt byggd i aluminium och är nu på väg till Medelhavet, där den nya hemmahamnen blir på den franska rivieran. Cote d’Azur. Kunden har de senaste fem åren haft en Mulder 76 Flybridge baserad i Turkiet.
Det nya flaggskeppet har klassiska linjer och en modern interiör med all den lyx som yachtägare förväntar sig. Bland annat har båten en hel del högklassig mahogny.
Utrymmena ombord är som sig bör väl tilltagna. Här finns bland annat relaxavdelning och en matsal med plats för åtta personer. Styrhuset är helt avskilt från salongen men anslutet till pentryt så att besättningen kan få mat.
Under däck finns en rejäl owner’s cabin med walk-in closet och ett väl tilltaget badrum. För gästerna finns två gästkabiner med separata badrum. Ombord finns även separata utrymmen för besättningen.
Den stora flybridgen rymmer bland annat en dinette, solbäddar och en jacuzzi, wet bar och kyl med mera.
Skrovet på Mulder 92 Flybridge har en ganska rund, halvplanande design. I maskinrummet finns två stycken Caterpillar à 1 015 hk, vilket ger en toppfart på 18 knop och en marschfart på 16 knop.
Bränsletankar på hela 18 000 liter ger en räckvidd på 3 400 Nm vid en fart på 10 knop.
Specifikationer
Längd: 28,00 m
Bredd: 6,40 m
Djup: 1,75 m
Toppfart: 18 knop
Marschfart: 16 knop
Vikt: 88 ton
Dieseltank: 18 000 liter
Vattentank: 3 000 liter
Räckvidd: 10 knop ca 3 400 Nm
Motorer: 2x Caterpillar C18 1015 hk
Optioneel motoren:
Design: Guido de Groot / Van der Kamp Design
www.jachtwerfmulder.nl
Solteknik HB har nu utökat området för de finska sjökorten i BSB format. Det nya området är den Finska västkusten och innehåller kustkorten och de specialer som ingår i kustkorten. Företaget har även lagt till de svenska översiktskorten.
Området har Solteknik döpt till:
• CDF13 Bottniska viken
Övriga områden är:
• CDF10 Finska viken
• CDF11 Skärgårdshavet
Inom kort kommer också hela Finland som en CD. Den nya CD skivan heter CDF14 och sträcker sig från Tornio i norr och hela Finländska väst och sydkusten till Ryska gränsen. Översiktskortet går till och med ända till S:t Petersburg.
www.soltek.se
Det anrika svenska varumärket Pellevävare har alltsedan starten 1893 försett Sverige med det bästa när det gäller frotté. Idag har företaget fått nya ägare, Nordic Brands AB, som med nya VD:n Lars Carlén i spetsen har stora planer för framtiden. – Vår vision är att bli världsledande inom morgonrockar, badrockar och tillhörande accessoarer. Vi vill göra morgonrocken/badrocken viktig och mer synlig. Det är ett plagg som vi bär ofta och vill känna oss bekväma i. Vi vill att din morgonrock/badrock ska leva med dig, kännas modern och åldras med bibehållen stil.
– Med Pellevävares gedigna traditioner och goda renommé tillsamman med ett kreativt nytänkande har vi goda förutsättningar att nå nya målgrupper både inom och utanför vårt lands gränser, säger Lars Carlén, som är både VD och delägare i Nordic Brands AB.
Pellevävare producerar morgonrockar/badrockar och handdukar i modern, kvalité och design. Företaget vill föra in ett nytt tänk vad gäller morgonrockar/badrockar och göra dem både trendigare, roligare och mer spännande. Detta genom att ständigt vara innovativa i fråga om design och produktutveckling.
Med en tydlig svensk design och en lång historia kommer man långt. Ingenting lämnas åt slumpen, och stor vikt läggs vid detaljerna som tillsammans med den höga kvalitén får det vardagliga morgonrocksbärandet att kännas lite lyxigare och mer spännande.
Kollektionen inför höst/vinter 2010 innehåller allt från klassiker i tidstypisk Pellevävarestil till mer moderna produkter med nya, spännande detaljer, snitt, färger och mönster. Färgskalan spänner från marint, rött, vintervitt, och svart, till turkos, aubergine och gammelrosa. Matcha gärna morgonrocken/badrocken med tillhörande handdukar och accessoarer.
I helgen körde Carl-Hampus Lundberg sin debuttävling i F1000 klassen. Carl-Hampus, som tidigare har tävlat i klassen T400, har till i år gått upp i klassen F1000. Skillnaden mellan klasserna är enorm. I F1000 kör man katamaranbåtar, där man sitter fastspänd i en cockpit. Toppfarten är 75 knop, i kurvorna utsätts föraren för cirka 3 G.
Skillnaden på båtarna mellan klasserna är så stor att man de två första tävlingarna räknas som debutant och får starta ca 5 sekunder efter det övriga startfältet. Trots detta lyckades Carl-Hampus göra en kanontävling och efter de tre heaten hade han kört till sen en tredjeplats.
– Jag är verkligen nöjd med resultatet. Speciellt eftersom jag såg tävlingen som ett test och jag testade olika propellrar och inställningar i alla heat. Det kändes väldigt bra att få lite race tid i båten, och veta att den hänger med konkurrenterna helt okej. Att få kliva upp på pallen som debutant i premiär racet var förståss väldigt kul och motiverande säger Carl-Hampus.
Nästa tävling som blir den sista tävlingen då Carl-Hampus behöver starta som debutant går i Kil den 24 juli. Teamet hoppas att kunna nå ännu bättre resultat där genom att träna och testa ihärdigt.
Foto: Linda Grimborg
Nu ökar SMHI och Finlands miljöcentral SYKE gemensamt övervakningen av miljötillståndet i Bottniska Viken, Östersjön och Kattegatt. Ett av TransAtlantics handelsfartyg som trafikerar haven nonstop har utrustats med en ”FerryBox”. Var 20:e sekund görs automatiska mätningar i vattnet och luften, och resultaten skickas via satellit en gång i timmen. Även vattenprover – som indikerar exempelvis algblomning – tas automatiskt på upp till 24 platser.
– Vi får snabb och viktig information om allt från algblomning och övergödning till isläggning och klimatövervakning. Lite längre fram kommer resultaten att göras tillgängliga för alla via våra webbplatser, säger Henrik Lindh på SMHI.
– Täta mätningar är viktigt eftersom många processer i havet sker med korta tidsskalor som liknar vädrets, från några dagar till en vecka. Ferryboxen ger oss nu mer och snabbare information om temperatur i hav och luft, ytvattnets syre- och salthalt, förekomsten av olika alger och andra miljödata kopplat till klimat och övergödning. Den är ett mycket bra komplement till våra forskningsfartyg, satelliter och mätbojar, säger Bengt Karlson, forskare på SMHI.
Från turister till naturvård
– Informationen är viktig för många grupper, bland annat sjöfart, fisket, turism, båtfolk, nationella och internationella naturvårdsinstitut, säger Seppo Kaitala på SYKE.
– Övervakningen blir långsiktig och planeras pågå under de kommande 10 åren eller längre, säger Annelie Rusth Jensen på TransAtlantic, som bidrar med fartyg och personal ombord.
Mätsystemet Ferrybox driftsattes i maj på TransPaper, som veckovis trafikerar rutten Göteborg-Kemi-Uleåborg-Lübeck-Göteborg. Var tjugonde sekund görs automatiska mätningar av ytvattnets temperatur och salthalt, och data skickas via satellit till SMHI och Finlands miljöcentral. Prover på växtplankton m.m tas på upp till 24 platser och analyseras på SMHIs oceanografiska laboratorium i Göteborg.
System och data delas mellan Östersjöländerna
Ferryboxen på TransPaper är ett viktigt komplement till havsövervakningen som nu kopplar på Bottniska Viken och Kattegatt till ett liknande övervakningssystem, Alg@line, i Finska Viken och centrala Östersjön. Det drivs i samarbete mellan Finland, Estland och Tyskland.
– Den nya Ferryboxen och det vidgade samarbetet gör att Östersjöländerna nu får en förstärkt övervakning över alla våra hav i nära realtid. Länderna delar dessutom data mellan sig i det gemensamma oceanografiska systemet BOOS, säger Henrik Lindh på SMHI.
Mätsystemet finansieras av de tre parterna samt Naturvårdsverket.
http://www.rabt.se/Flottan/Industriell-Sjofart/TransPaper/