Franska Rhéa Marines succévåg över Skandinavien fortsätter. Efter framgångarna med Rhéa 650, 750, 850 och 900 är det nu dags att presentera Rhéa 800. Båten hade skandinavisk premiär på Båtmässan i Göteborg.

Rhéa 800 är en klassisk ”trawler” med samma walk around-koncept som Rhéa 750. Skrovet har fått en accentuerad V-form för mjukare gång och den utökade bredden har gjort att motorn kommer helt under akterdäcket. Rhéa 800 har full ståhöjd i hytten och stor salong med soffa, bäddbar till stor dubbelkoj. Pentry med 85 liters kylskåp, två-lågigt kök med diskho och tryckvatten. Förkabinen har dubbelkoj och toalett / dusch .

Det stora plana självlänsande akterdäcket har sittplatser för sex personer på bänkar i U-form. Som alltid i franska Rhéa Marines design präglas materialval och detaljer av högsta kvalitet.

Ädelträet och de sobra färgerna, samt retroformen på skrovet får Rhéa 800 att stå ut i mängden.

Info www.rheamarine.se

Den sakkunniga juryn hade lång överläggning om vilka som skulle bli pristagare i 2008 års ”båtbyggartävling” på Båtmässan. Efter två dagars drillning i teori och praktik av eleverna, kunde så äntligen Pelle Petterson dela ut prischeckarna!

Återigen var det Orust Båtbyggarutbildning i Henån som vann genom Pontus Andersson. Tvåa var Niklas Andersson från Uddevalla Gymnasium och från samma skola kom trean Pontus Larsson.

Juryn var samstämmig i sin motivation – att årets upplaga av elever var den bästa hittills i Båtbyggartävligens historia. Och det var en fin uppvisning i båtbyggeriets fina konst av dessa tredjeårselever inom båtbyggarlinjen. Båtvarven söker skickliga hantverkare hela tiden och i vilket hantverkaryrke kan man direkt efter skolan få ett spännande jobb med bra begynnelselön och förmodligen inga studieskulder?

I år deltog tre elever från varje skola; Vadsbogymnasiet i Mariestad, Båtbyggarutbildningen i Henån på Orust, Uddevalla Gymnasium och Vimmerby Gymnasium (Storebro).

Förstapriset var ett stipendium på 15 000 kr, andrapriset 5 000 kr och tredjepriset 2 500 kr. Tävlingen arrangeras årligen av Kärnsund WoodLink AB i samarbete med Båtmässan, Hallberg-Rassy, Apelmans Båtbyggeri och Windö Marin.

Text & foto: Mats Strömberg

Info www.batmassan.se

Finlands största mässa för båt- och sjöliv Vene 08 Båt öppnas igen i Helsingfors Mässcentrum. Här presenteras över 600 båtar och allt om båtsport, livet till sjöss och skärgårdsturism. Som vanligt kan du resa till mässan med Båtlivs specialresa tillsammans med Viking Line (se annons på www.batliv.se). Mässan pågår 9-17 februari.

Pröva på dykning med aggregat, få tips om spinnfiske, se sköna naturbilder och upplev paddling. Det är några av aktiviteterna på Vene 08 Båt i Helsingfors – Finlands största evenemang i båtbranschen

Årets mässtema, alla de olika möjligheterna som sjölivet ger, betonas av sloganen “Trodde Du att mässan bara handlar om båtar?” Mässans utbud riktas särskilt till dem som än så länge inte är båtfolk.

På mässan presenteras motor- och segelbåtar, träbåtar, småbåtar som rodd- och stugbåtar, kanoter och s.k. RIB-båtar. Likaså visas ett stort urval båttillbehör och -elektronik samt skärgårdsturism, dykning, fiske och kanotsport. 320 utställare är med på mässan.

Program för barn och vuxna
Sjön fascinerar de flesta och erbjuder fina fritidsmöjligheter. Om båtlivet är nytt för Dig, kan Du på mässan få fina tips om hur Du bäst kommer igång, i den information för nybörjare som hålls av Sjöfartsstyrelsen. Är Du intresserad av dykning kan Du pröva på dykning med andningsaggregat, med handledning av erfarna instruktörer från PADI. Vid en bassäng med höga vågor kan Du följa med erfarna kanotisters kamp i bränningarna, och du kan försöka Dig på att manövrera radiostyrda segelbåtar. Upplevelsen i simulatorn för segling i Volvo Ocean Race görs extra realistisk med kalla vattenstänk.

Sportfiskebitna serveras tips om hur lax och gädda fås att nappa på drag. Föreningen Ulkosaariyhdistys visar medryckande diabilder av skärgårdsnaturen i Finska viken, Skärgårdshavet, Ålands hav och Bottniska viken. Andra fotoutställningar från kanotturer och skärgården visar naturen i hela dess prakt.

Skärgårdsdelegationen och turistorganisationerna för skärgårds- och sjöturism håller en gemensam monter för främjande av turismen i skärgården. Fyrtio turistföretagare från skärgården och Insjöfinland håller informationsshower med musik och presentationer av intressanta turistmål, från Fredrikshamn till Nådendal, från Lovisa till Björneborg.

För barn blir det särskilda programpunkter. Sjöräddningssällskapets livbåt Elias, välkänd från en film, hjälper barn i bassängen. Elias informerar också om hur man rör sig säkert till sjöss, med hänsyn till andra människor och med respekt för naturen.

Alla programpunkter för allmänheten ingår i inträdespriset. De exakta programtiderna finns att läsa på Båtmässans förnyade webbplats www.venemessut.fi

Toppförmågorna i båtbranschen premieras
Under mässan väljs Mässans motorbåt och Mässans segelyacht. Finalisterna som tävlar om titlarna presenteras på öppningsdagen och vinnarna koras på onsdagen den 13 februari. Finnboat delar som vanligt ut pris till Årets båthandlare och Årets båttillbehör. Båtjournalistföreningen rf publicerar på pressmötet den 8 februari Årets Båtbragd 2007.

Ett tips för alla som reser iväg under sportlovet: torsdagen den 14 februari är båtmässan öppen ända till klockan 21! Det är ju samtidigt Alla hjärtans dag, så en glad sambaprocession tågar genom mässan kl. 18.30 och 20.00!

Vene 08 Båt, Helsingfors Mässcentrum 9-17.2.2008. www.venemessut.fi Öppettider må-fre kl. 11-19, lö och sö kl. 10-18. På torsdagen 14.2 är det förlängd tid till kl. 21. Fredagen 8.2 kl. 10-18 reserveras mässan för yrkesfolk i båtbranschen samt media.

Det går fortsatt mycket bra för svenska AB Volvo Penta. Den marina försäljningen är stark i hela världen utom på den nordamerikanska marknaden.

Starkare marinmarknad i Europa, svagare i USA
Totalmarknaden för marinmotorer i Europa var fortsatt stark under fjärde kvartalet, främst tack vare stark efterfrågan på större fritidsbåtar, från cirka 35 fot och uppåt. I USA däremot noterades en fortsatt försvagad totalmarknad för marinmotorer. Den totala efterfrågan på industrimotorer stärktes i Europa, Fjärran Östern och på många andra tillväxtmarknader, exempelvis Indien och Turkiet.

Volvo Penta har fortsatt att öka sina marknadsandelar på marinsidan, inte minst på marknaden för bensinmotorer i USA. I inombordssegmentet har Volvo Penta väsentligt stärkt sina positioner tack vare en mycket stark utveckling för drivsystemet IPS. Antalet sålda IPS-system under fjärde kvartalet var 80% högre än motsvarande period föregående år.

Volymen i orderboken var den 31 december 2007 i nivå med samma tidpunkt föregående år.

Försäljningen ökade med 9%
Volvo Pentas försäljning under det fjärde kvartalet uppgick till totalt 2 859 Mkr (2 612), vilket är en ökning med 9% jämfört med föregående år. Justerat för förändrade valutakurser steg nettoomsättningen med 10%. Försäljningen fördelades mellan de tre affärssegmenten enligt följande: Marin Fritid 1 773 Mkr (1 609), Marin Kommersiellt 306 Mkr (275) och Industri 780 Mkr (718).

Rörelseresultatet uppgick till 177 Mkr (227). Resultatet påverkades negativt av beslutade kostnader avseende investeringar i logistik- och IT-struktur för att säkerställa högt kapacitetsuttag och kortare ledtider i produktionssystemet. Rörelsemarginalen uppgick till 6,2% (8,7).

För helåret 2007 steg nettoomsättningen med 9% till 11 719 Mkr (10 774). Rörelseresultatet steg med 6% till 1 173 Mkr (1 106) och rörelsemarginalen var 10,0% (10,3).

Nya industrimotorer
Volvo Penta lanserade under fjärde kvartalet en ny 13-liters industrimotor baserad på Volvokoncernens gemensamma dieselmotorplattform. Den nya motorn lanseras i tre olika effektklasser anpassade för dieseldrivna generatoraggregat, s.k. gensets – Volvo Pentas viktigaste segment inom industrimotorer. Under kvartalet lanserades också uppgraderade versioner av Volvo Pentas 16-litersmotor anpassad för marina gensets i kommersiell sjöfart.

Kustbevakningen har valt mobilt bredband från TC Connect och Nordisk Mobiltelefon till sina fartyg och båtar. Detta betyder att Kustbevakningen nu fått en mobil dataförbindelse som fungerar utmed hela den svenska kusten. Att bredbandet även fungerar i våra grannländer som Norge, Danmark och mot finländska gränsen uppe i Bottenviken förbättrar funktionen ytterligare.

Sedan hösten 2007 finns mobilt bredband via CDMA450-nätet installerat på ett antal fartyg och båtar utmed hela den svenska kusten. Uppkopplingen till internet sker via det nya CDMA450-nätet som opereras av Nordisk Mobiltelefon. Nätet utnyttjar de tidigare NMT450-frekvenserna där ny digital teknik är installerad. Nätet är uppbyggt med en standard som heter CDMA2000. Idag är CDMA2000 världens största 3G standard med mer än 400 miljoner användare över hela världen.

– När alla fartyg har installerat mobilt bredband kan besättningen få en kontinuerlig tillgång till myndighetens nättjänster inom hela det normala operationsområdet. Stor bandbredd är bra, men än viktigare är att ha tillgång till bra räckvidd. Dessutom slipper man beroendet av uppringda förbindelser, säger Jan Gustafsson, TC Connect.

Kombinationen av den låga frekvensen 450 MHz och CDMA-tekniken passar mycket bra utmed våra kuster och även ute på internationellt vatten där Kustbevakningen opererar. Nätets geografiska täckning på 90 procent av Sveriges yta i kombination med en bandbredd på upp till 3,1 Mbit/sek är idag unikt. Dessutom erbjuder systemet marknadens bästa bandbredd vid sändning av data, upp till hela 1,8 Mbit/s*.

– Vi är stolta över att kunna erbjuda Sveriges största Turbo 3G-täckning till professionella användare längs hela den svenska kusten, säger Rikard Slunga vd på Nordisk Mobiltelefon.

– Vi är mycket glada att vi fått förtroendet att få leverera denna nya tjänst vilken har överlägsen radiotäckning och unika bredbandsprestanda till Kustbevakningen. Vårt goda samarbete med operatören Nordisk Mobiltelefon säkrar att vi tillsammans kan ge den bästa servicen till Kustbevakningen och deras personal, säger Jan Gustafsson.

För andra året i rad kommer Bothnialoppet fylla isarna mellan Luleå och Piteå med långfärdskridskoåkare från 5 olika nationaliteter. En riktig folkfest utlovas med många nyheter för hela familjen.

Med drygt en månad kvar till genomförande har Bothnialoppet 475 st anmälda, det är att jämföra med fjolårets siffra som vid samma tid var 31 st. Ett tak på 1000 tävlande har sats i år för att deltagarna ska bli garanterade en dag med hög service.

– Det är roligt att loppet växer i den takten. Vi har infört ett sista anmälningsdatum för att underlätta planeringen av evenemanget. Den 22 februari stängs anmälningstiden till årets lopp. Om det finns platser kvar kommer det att vara ett eftersläpp under tävlingsdagen, berättar Björn Dahlfors, informationsansvarig för Bothnialoppet.

Nyheter under året som kommer
Men även om det är fullt på tävlingsbanorna kommer det under årets evenemang att finnas något att göra för alla. Vid både start och målområdet kommer bland annat Lilla Bothnia loppet att köras för första gången.

– Vi vill att hela familjen ska få något roligt att göra. Så detta gör vi för att barnen som inte orkar åka hela sträckan ska få prova på att få ha en startlapp, få medalj och pröva på lite, säger Björn.

På både start- och målområdena kommer det att finnas flera olika aktiviteter utöver Lilla Bothnialoppet. Alla nyheter som planeras kommer att presenteras närmare loppet och det utlovas många spännande och isande aktiviteter.

Förnyad bansträckning
Det är inte bara kringaktiviteterna som är förnyade och förbättrade. I fjol genomfördes en enkätundersökning bland loppets deltagare och ett genomgående önskemål var en förbättrad bansträckning. Ifjol fanns det vissa problem med vatten på isarna i strax innan Luleå.

– Under natten innan loppet hade det blivit högvatten och på de grundare delarna av banan hade vattnet tryckts genom isen, berättar Ove Persson, ordförande för Bothnialoppet.

Därför förändras bansträckningen i år och går över större djup för att undvika flödesvatten, men även för att minska gångstråken under loppet.

Även det var ett önskemål från fjolårets åkare, speciellt var det många som reagerade på passagen vid Trundön, säger Kjell Skogsberg, is- och säkerhetskommiten. I år ska loppet gå utanför istället för över Trundön.

Totalt kommer det att bli tre landpassager, men detta är till stor del bra för deltagarna.

– På en så lång åksträcka som 65 km är det bra att få ta en paus i skridskoåkandet för att gå några sträckor, annars är det lätt att man får kramp i benen, säger Kjell Skogsberg.

Naturens krafter
I år saknas än så länge de långa kalla perioderna som gör att isarna fryser. Man behöver inte komma långt utanför kuststräckan för att möta öppet vatten. För att loppet ska genomföras krävs en istjocklek på 40 cm.

– Det är naturens krafter vi arbetar med, inget är konstlat. Vi gör det allra bästa av det för att få en unik upplevelse, säger Björn Dahlfors. Men enligt prognosen kommer nu kallare vinterdagar här framöver.

Bothnialoppet arrangeras av STIL och Friluftsfrämjandet i Luleå och Piteå men har stor hjälp av lokala föreningar. Längs banan kommer det att finnas 6 st servicestationer, de är anpassade för att ge bästa möjliga förutsättning för energipåfyllning och dessa sköts av de lokala föreningarna.

Bra länkar:
www.bothnialoppet.se
www.pitea.se
www.lulea.se

För första gången lanseras nu en giftfri bottenfärg baserad på det svenska miljöteknikföretaget Ekomarines patent. Färgen, Neptune Formula, innehåller enligt tillverkaren varken tungmetaller eller andra gifter.

Neptune Formula har utvecklats sedan 2001 och utvecklingen har skett bland annat i samarbete med Tjärnö Marinbiologiska Laboratorium i Bohuslän. Genom att utnyttja naturliga processer i havet fungerar Neptune Formula på ett helt annat sätt än andra båtbottenfärger.

– Färgen fungerar som ett underlag för mikroorganismer som skapar ett syrefattigt tunt skikt i vattnet närmast skrovet, säger Claes Tarras Ericsson, VD på Ekomarine. Det avskräcker havstulpaner och annan beväxning från att sätta sig där.

Färgen är helt giftfri och innehåller varken tungmetaller som koppar eller zink eller några andra gifter. Att få bästa möjliga prestanda på färgen har varit högsta prioritet under utvecklingsarbetet.

– Alla vi som tycker om att segla vet ju att det helt enkelt inte fungerar med beväxning på botten, säger Claes Tarras Ericsson, VD på Ekomarine. Beväxt båtbotten leder också till försämrad bränsleekonomi samt lägre hastigheter och därmed ökade utsläpp. Samtidigt vet jag att jag inte är ensam om att oroa mig för hur vi påverkar livet i vattnet.

Den första versionen av Neptune Formula kommer att vara främst till för den svenska Ostkusten på båtar som går upp till 12 knop. Men en Västkustfärg väntas vara testad och klar till nästa säsong. Neptune Formula är en självpolerande, men inte kritande, färg som dessutom enbart innehåller lågaromatiska lösningsmedel, vilket gör den mindre hälsovådlig att arbeta med än många andra bottenfärger.

Under utvecklingen av färgen har den utprovats både i laboratorieförsök och på båtar runt Sveriges kuster samt i Danmark. Dessutom utvecklas färgen under vintersäsongen även i Florida, i USA där värmen och salthalten i vattnet gör att beväxningen är kraftigare än i svenska vatten.

Info www.ekomarine.se

Mer om färgen www.neptuneformula.com

Sex världspremiärer och massor av nya båtmodeller! Det väntar besökarna på Båtmässan, som öppnar på lördag. – Vi upplever ett enormt drag just nu, säger Bengt Wallin, mässansvarig.

Måndagen 28 januari började det välla in båtar till årets Båtmässa, som arrangeras 2-10 februari på Svenska Mässan i Göteborg.

Totalt visas runt 500 båtar på årets mässa, som på förhand ser ut att bli något alldeles extra.

– Vi hade 95 000 besök i fjol och vi hoppas kunna matcha den siffran i år. Årets mässa är ovanligt fullmatad och förhandsintresset är på topp, säger Bengt Wallin.

Över 350 utställare, fler än i fjol, har bokat in varenda kvadratcentimeter i alla mässhallar.

Sex av dem väljer att lansera helt nya modeller, d v s världspremiärer, på årets mässa. Ytterligare ett 30-tal visar nya båtmodeller för första gången i Sverige eller Skandinavien.

Världspremiärerna är Nord West som visar upp sin nya Nord West 37 Flybridge. Från Stockholm tar Fair Marin med sig 40-fotaren Gannet 40AWC.

I mindre storlekar visar West Line, Linder och Grisslan från Sverige samt Buster Boats från Finland helt nya modeller.

I övrigt innehåller årets Båtmässa bl a ett stort antal kostnadsfria föredrag kring bl a segling, sportfiske, mat ombord och äventyr. I samarbete med Svenska Kanotförbundet blir det också en satsning på kanot/kajak. Bl a medverkar OS-guldmedaljören Henrik Nilsson.

Två tävlingar avgörs på mässan: dels båtbyggartävlingen mellan elever från båtbyggarskolor, dels finalen av Tekniktävlingen bland sjätteklassare, i samarbete med Tekniska Samfundet.

Foto: Jorma Valkonen

Info www.batmassan.se

Trött på naturhamnar med stök, stoj och störiga båtgrannar? Alternativ är på gång. Redan i sommar planerar Länsstyrelsen i Västra Götalands län att införa två hänsynsområden längs Bohuskusten. – Vi vet att många har längtat, säger Kerstin Harvenberg, länsmiljöingenjör på Länsstyrelsen.

Fågelvägen mellan Göteborg och Strömstad är 20 mil, men med vikar, öar och fjordar handlar det om en kustlinje på hela 150 mil. Sommartid har gästhamnarna hälften av Sveriges totala beläggning och trycket på naturhamnarna är maximal. Men alla tillfälliga gäster är inte lika förtjusta i volymstark musik, högljutt festande eller gummibåtar som kör runt.

– Det ska finnas plats för alla typer av människor, säger Kerstin Harvenberg. I somras genomförde vi en enkätundersökning med båtfolk och majoriteten var positiv till ett införande av lugnare alternativ. Vi vet att vi har ett stort stöd för våra planer.

Idén med hänsynsområden kommer att lanseras runtom i landet, men Västra Götalands län hör till pionjärerna tillsammans med Stockholms län. Redan i sommar är det meningen att två områden ska öronmärkas. Fem alternativ är just nu ute på remiss. Skyltar kommer att markera varje beslutat hänsynsområde. Kryssarklubben har lovat att uppmärksamma nyheten i sina pärmar och på sikt kommer troligen även sjökorten att utmärkas med de aktuella områdena.

– En hastighetsbegränsning på 5 knop är det enda som handlar om lagstiftning, säger Kerstin Harvenberg. Annars är det bara omtanke och sunt förnuft som gäller. Vi uppmanar exempelvis till dämpad volym för prat och musik, att inte tomgångsköra motorer, åka vattenskidor eller tömma toaletter och skräpa ner. Hänsyn helt enkelt – precis som namnet antyder.

Länsstyrelsen finns med på årets Båtmässa, som pågår under tiden 2-10 februari på Svenska Mässan i Göteborg, i monter H05:03 som delas med Västkustens Båtförbund.

Info www.o.lst.se/o/amnen/Miljoskydd/hansynsomraden

De tre svenska seglarna Martin Krite, Martin Strömberg och Anders Dahlsjö kommer att ingå i besättning på en av Ericsson Racing Teams två kappseglingsbåtar i Volvo Ocean Race som startar hösten 2008.

Samtliga tre seglare har sina rötter på den svenska västkusten och står nu inför sina livs första jorden runt-kappsegling. Ericsson Racing Team ställer upp med två båtar varav den ena har en renodlad nordisk besättning. Tanken är bland annat att ge unga nordiska seglare en chans att slå sig in i en mycket liten internationell kappseglingsvärld.

– I våras läste jag om att Ericsson skulle satsa på en nordisk besättning och då såg jag min chans. Det är oerhört svårt att få in en fot bland de internationella besättningarna men nu förstod jag eventuellt hade en möjlighet att komma med, säger Anders Dahlsjö, som precis som sina kompisar kan se fördelar med att vara med för första gången.

– Erfarenhet i all ära, men man seglar inte enbart på gamla meriter, säger Martin Krite och fortsätter: Jag lovar att ingen av oss på den nordiska båten kommer att segla jorden runt och vara nöjda med att bara få vara med. Jag tror att med bra laganda och rätt inställning så ska vi nog kunna överraska några.

Yngst i Ericssons nordiska besättning är 25 årige Martin Strömberg:

– Jag tror de har letat efter personligheter som passar med de andra ombord. Det känns som om alla i det nordiska gänget är ganska lugna och ödmjuka personer. Och det tror jag passar in på mig också.

Ericsson Racing Team har sin träningsbas på Lanzarote där teamet tränar och testar båtar och utrustning. I oktober 2008 startar Volvo Ocean Race i spanska Alicante för att avslutas i S:t Petersburg, Ryssland i juli 2009.

Ericssons deltagande i Volvo Ocean Race är en plattform för försäljning och marknadsföring. Tävlingen ger företaget en unik möjlighet att nå kunder runt hela världen och diskutera gemensamma utmaningar och möjligheter.

Med den nya bansträckningen kommer tävlingen att passera städer i både Indien, Sydostasien och Kina vilket för Ericsson innebär en möjlighet att nå längre in i viktiga utvecklingsregioner.

Volvo Ocean Race är världens längsta och mest krävande kappsegling. Ericsson Racing Team deltar med två båtar i tävlingen. För uppdateringar och bilder på Ericsson Racing Teams deltagande i Volvo Ocean Race, besök www.ericssonracingteam.com

Doghouse Marine har blivit utsedda och utbildade till auktoriserande installatörer av Nexus samtliga produkter.

Pressrelease:

”Doghouse Marine har ett geografiskt läge som passar Nexus kunder, vid bryggan med mastkran, de är riggspecialister och duktiga hantverkare vilket säkerställer bra montering av vindinstrument. Doghouse Marine arbetar nära seglare, Nexus stora målgrupp, man kappseglar – vilket är otroligt viktigt för oss och de förstår vikten av precision i data man läser av på sina instrument. Sist men inte minst är de ett trevligt gäng som gilla båtar” säger Mathias Hellgren, Sales Executive Nexus Marin.

Doghouse Marine erbjuder installation, service och försäljning av hela Nexus Marines produktlinje. Servicen görs i första hand på Svinninge marina. Ambitionen är att kunna erbjuda snabb och effektiv installation direkt vid bryggan. Samtliga båtklubbar och marinor i Stockholms nordostsektor ses av Doghouse Marine som hemmaplan. I mån av resurser och tid görs även installation på andra platser.
– Sedan starten av Doghouse Marine har det varit en målmedveten strävan att utföra tjänster och sälja produkter som både ökar seglingsupplevelsen och förenklar hanteringen av båten. Nexus instrument passar mer än väl in i denna strävan samtidigt som det ger oss en än mer heltäckande service och produktportfölj, säger Gunnar Sahlin grundare och ägare av Doghouse Marine.
Info www.doghousemarine.se

För femte gången har några av Europas ledande båtjournalister valt Europas bästa motorbåt. Årets vinnare blev Fjord 40 Open, som därmed är European Powerboat of the Year 2008.

Juryn hade att välja mellan över 90 nya motorbåtsmodeller. Utseendet med en distinkt och tydligt modern design samt konceptet hos Fjord 40 Open gjorde dock att valet föll just på denna båt.

Bakom designen står ingenjörerna hos Patrick Banfield. Framdrivningen sköts med dubbla Volvo Penta IPS-motorer, som ger en toppfart på 44 knop.

Läs mer om Fjord 40 Open och systerbåten Fjord 40 Cruiser i nästa nummer av Båtliv.

Info www.fjordboats.com

Fjolårets mässa slog alla rekord, men Båtmässan 2008 är redan ännu bättre. – Det gick så otroligt bra 2007 att det kanske är svårt att tro, men Båtmässan fortsätter att växa. Alla mässans hallar är fulla och vi har fler utställare än förra året, säger mässansvarig Bengt Wallin.

Båtmässan 2008 är även något av premiärernas mässa. Ett flertal båtmodeller har svensk-, skandinavisk- eller världspremiär under mässdagarna. Bland annat visas:

Gannet 40AWC – en ny 40 fots motorbåt för åretruntbruk, framtagen av Fair Marin i Stockholm
Sportsman 445 – som fyller luckan mellan Sportsman 400 och Arkip 460
GP700 SE – en ovanligt rymlig 23 fots motorbåt
Rhea 800 – en vidareutveckling av Rhea 750
Buster XXL – en utveckling av konceptet enkelt båtägande
– Det är jättekul att Göteborg är en så viktig marknadsplats att företag väljer att presentera sina produkter här, säger mässansvarig Bengt Wallin.

Men det är inte bara båtar som har premiär. Tre nya restauranger påminner om att Båtmässan är så mycket mer än häftiga båtar.

– Båtliv är livskvalitet, god mat är livskvalitet och tanken är att man ska tänka: kommer du ihåg det där sköna vädret då vi satt och käkade räkor efter en dag på havet. Det är helhetsupplevelsen som är viktig.

I Filéalen presenterar Båtmässan en meny inspirerad av samarbetspartnerna Åstols Rökeri och Grebbestad Bryggeri, vilket bland annat innebär en härlig buffélunch. I D-hallen erbjuder RIB Café mat och dryck i en miljö präglad av RIB-båtar – ett av de just nu snabbast växande segmenten av båtar. Och i nya Suzukihallen bjuder Skaldjurscaféet på allt från Hotel Gothia Towers räkmacka till fisksoppa och ostron. Allt serverat på en brygga högt över mässgolvet.

Bilden föreställer den helt nya Linder 445 Sportsman.

Info www.batmassan.se

KGK Suzuki inför nu 5 års motorgaranti på alla sina utbordare från 2,5hk till 300hk. Den nya motorgarantin borgar för ett tryggt ägande som i kombination med tidigare Suzukiförsäkring också kan ge upp till 48 procent rabatt på premien.

KGK Suzuki är en av de båt- och motorleverantörer som expanderade snabbast under 2007. De nya framgångarna följs nu upp med ytterligare ett konkurrenskraftigt erbjudande.

Den nya garantin gäller för Suzukis utombordsmotorer från DF2.5 till DF300 och som sålts efter den 1 oktober 2007. Den täcker ursprungliga tillverkningsfel och följer produkten, oavsett ägare, bara service och de vanliga villkoren uppfylls.

– Med vår nya femårsgaranti vill vi visa våra kunder att de köper en utbordare med hög kvalitet, säger Lasse Johansson, produktchef på KGK Suzuki AB. Motorgarantin ihop med vår egen båtförsäkring som tagits fram tillsammans med Atlantica och det nya Suzukikortet ger kunden en trygg investering.

48 procent på premien
I försäkringen erbjuder KGK Suzuki ett säkerhetspaket som gör det svårare för tjuven att ta båten och lättare att spåra den. I säkerhetspaketet ingår bland annat ett aktivt söksystem, elektronisk startspärr och märkning av motorn med Securmark Stöldskyddsmärkning.

– Kunden får upp till hela 48,7 procents rabatt på premien, säger Lasse Johansson. I det ingår bland annat 25 procents rabatt när båten utrustas med Defa Stöldskydd och Defa Tracking och ytterligare 20 procent vinterförvaringsrabatt på försäkringspremien när utombordaren vinterförvaras hos marinverkstad.

Räntefritt med nya Suzukikortet
Med det nya Suzukikortet kan kunden lägga upp en betalningsplan på upp till 72 månader. Vid avbetalning på 12 månader utgår ingen ränta alls. Maximalt kreditbelopp är 100 000 kr. Kortet kostar inget och kan beställas direkt på nätet.

Info http://www.suzukimarin.se/show.php?id=1074323

Goovinns och North Sails håller gemensamma seminarium för seglingsintresserade på Båtmässan i Göteborg, som hålls 2-10 februari. Seminarierna är bra tillfällen för att höra hur mästarna nått sina framgångar. Seminarierna 3 och 4 kör North sails utan Goovinn med Mattias Gustavson.

Progframmet för seminarierna är:

Björn Österberg, VD North Sails Sverige och flerfaldig Svensk Mästare – Berättar om segeltrim och seglens samverkan för optimal fart.

Lars Idmyr, VD Goovinn och rorsman i Team Zystems – Berättar om det vinnande konceptet bakom Team Zystems mästerskapsframgångar i Express, H-båt och Drake.

Tillfälle 1:
Plats: Svenska Mässan, konferensrum J1 (beläget i anslutning till seglarbaren)
Datum: 08-02-02
Tid: 15:00 till 16:15

Tillfälle 2:
Plats: Svenska Mässan, konferensrum J1 (beläget i anslutning till seglarbaren)
Datum: 08-02-03
Tid: 13:00 till 14:15

Tillfälle 3:
Plats: Svenska Mässan, konferensrum J1 (beläget i anslutning till seglarbaren)
Datum: 08-02-09
Tid: 13:00 till 14:15

Tillfälle 4:
Plats: Svenska Mässan, konferensrum J1 (beläget i anslutning till seglarbaren)
Datum: 08-02-10
Tid: 13:00 till 14:15

Seminariet är kostnadsfritt.

Inträdesbilljetten till Båtmässan i Göteborg 2008 måste du lösa själv.

Bilden föreställer Peter Krull Andersson på North Sails, en av arrangörerna.

Info www.batmassan.se

Finska Sea Star har fått en generalagent för sina båtar i Sverige från och med 2008. Det är KGK Suzuki som nu ytterligare förstärker sitt båtprogram och som i och med det får ännu en akterspegel till företagets utbordare. För det finska båtföretaget innebär det att de nu får ett stort återförsäljarnät som ska bidra till att öka företagets båtförsäljning i Sverige.

Sea Star 660 blir den första båten i KGK Suzukis program, en modell som kommer att visas i nya Suzukihallen på Svenska Mässans båtmässa och på Allt för sjön på Stockholmsmässan.

– Båtmodellerna från finska Sea Star som är anpassade för oss nordbor blir ett mycket bra komplement i vår båtflotta, säger Lasse Johansson produktchef på KGK Suzuki Marin.

Sea Stars båtar är byggda av handupplagd glasfiberarmerad plast och håller en hög och jämn kvalitet. Säkerheten är högt prioriterad och märks till exempel på de stabila rostfria räckena på både för- och akterdäck och på tak. Den skyddande styrhytten, med klassens bästa ståhöjd, ger bra skydd i sjögång.

– Båtarna är väl genomtänkta för att klara alla typer av sjötransportbehov på ett enkelt och praktiskt sätt, fortsätter Lasse Johansson. Sea Star 660 har en stor transportkapacitet och det är lätt att komma ombord tack vare det stabila peket och en bred dörr in i styrhytten.

Välutrustade båtar
Utrustningen i Sea Stars båtar är av hög kvalitet med exempelvis rostfria syrafasta räcken samt fönster och dörrar med aluminiumramar. Inredningen i teak och de utvalda textilierna ger en varm och ombonad känsla i hytten.

I standardutrustningen finns till exempel trimplan, hydraulstyrning, en integrerad dubbel badplattform, rostfri syrafast badstege, ankarbox i fören, stuvutrymmen i för och akter, rikligt med stuvutrymmen i hytten, klädkrokar och en bred taklucka med flera fasta lägen.

För att erbjuda ägarna en bra säkerhet kan detaljer som kompass, lanternor, elektrisk länspump och brandsläckare nämnas i standardutrustningen.
KGK Suzuki har under de senaste åren genomfört en medveten satsning på att ökat sitt marina program. Från att ha varit en generalagent för Suzukis båtmotorer till att idag kunna erbjuda marknaden både utbordare, båtar, stöldskydd, tillbehör och speciella Suzukiförsäkringar.

KGK Suzuki är idag generalagent för Suzukis utbordare, Sea Star, AMT, MV-Marin, Capelli och Suzumar gummibåtar. I det marina programmet ingår också samarbeten med RING Powercraft, Galeon boats, Ideal båtar, HR boats och Rocad.

Info www.suzuki.se

En grupp av europeiska båtjournalister har utsett Jeanneau Sun Fast 3200 till Årets Båt 2008. Redan förra året utsåg den tyska seglingstidningen Segeln Sun Fast 3200 som den mest innovativa båten på marknaden.

Utmärkelsen till Årets Båt delades ut på den pågående båtmässan i Düsseldorf i Tyskland, som är Europas största båtmässa alla kategorier. Journalister från elva länder var med i juryn, bland andra Curt Gehlin från Båtnytt i Sverige.

Övriga tidningar som var representerade var Badnyt i Danmark, Voile Magazine i Frankrike, Fare Vela i Italien, Seilas i Norge, Swissboat Yachting i Schweiz, Waterkampioen i Nederländerna, Yacht i Tyskland, Yachting World i England, Yacht Revue i Österrike och Yate i Spanien.

Jeanneau Sun Fast 3200 vann klassen “European Yacht of the Year” för båtar på över 10 m. Båten har redan väckt stor uppskattning och 15 stycken är sålda till nästa Transquadra ocean race.

Info www.jeanneau.com

Panasonic lanserar två nya videokameror – en för äventyraren och en för den spontana vardagsfilmaren. Modellen SDR-SW20 är den optimala kameran för snorkelsemestern då man kan dokumentera både det som sker ovan och under vattenytan. Modellen SDR-S7 är den lilla nätta citykameran som enkelt och snabbt filmar av alla de vardagssituationer som kandiderar till en plats på ett webbforum.

Panasonics mål är att göra filmandet lika enkelt och naturligt som fotograferandet. Modellerna SW20 och S7 börjar filma efter bara 0,6 sekunder efter det att den 2,7 tums stora LCD-skärmen öppnats. Detta är tre gånger så snabbt som det tar för en vanlig videokamera som spelar in på DVD-skiva.

Istället för DVD-skiva lagrar de båda nya modellerna all information på antingen ett SD- eller ett SDHC-kort vilket räcker till drygt tretton timmar filmat material med ett 16 GB stort SDHC-kort. Lagringen på SD- och SDHC-kort gör kamerorna även mycket stöttåliga då de inte innehåller den känsliga mekanik som lagring på DVD innebär.

– Mängden stillbilder på internet har fullkomligt exploderat i takt med alla användargenererade communities som startats de senaste åren. Samma utveckling kommer vi nu att få se vad det gäller rörlig bild. SW20 och S7 passar olika kunder med olika önskemål men är både en del i denna utveckling och kommer drastiskt att förenkla och göra filmandet mer spontant och roligt, säger Anders Jonsson, nordisk produktchef för camcorders på Panasonic.

SDR-SW20 kommer till Sverige i februari och SDR-S7 i april. Priset kommer då att hamna på cirka 4500 kronor för SW20 och 3500 kronor för S7.

Mer teknisk information

• SW20 tål att filma med ner till ett djup av 1,5 meter.
• SW20 är utrustad med ett skal som håller tätt från dammpartiklar och gör att den tål att bli tappad från 1,2 meters höjd.
• Både SW20 och S7 är utrustad med 10 x optisk zoom och en 2,7 tum stor LCD-skärm.
• För att slippa ställa om klockan manuellt när man färdas mellan tidszoner väljer man destination direkt i displayen för att få rätt lokal tid. Befinner man sig ofta på två olika orter med olika tidszoner ställer man in och byter enkelt mellan dessa med hjälp av ett knapptryck.
• För att så enkelt som möjligt föra över det inspelade materialet från SD/SDHC-kortet till en DVD-skiva medföljer en USB-kabel som smidigt kopplas direkt från kameran till en DVD-spelare, förutsatt att DVD-spelaren har en bränningsfunktion. Detta gör att man slipper föra över det inspelade materialet först till en dator för att därefter bränna ut materialet till DVD-skiva.

Miljöbilsmässan Miljöbil 2008 invigdes på torsdagsmorgonen. Ett femtiotal miljöbilar, som alla uppfyller Vägverkets definition av miljöbilar, är samlade under ett tak.

Andra mässor i Sverige har kallat sig störst i världen. Vi är ännu större, så nu aspirerar vi på världsrekordet, kommenterar Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister och medarrangör till mässan. Hit är alla intresserade välkomna för att se och imponeras av vad dagens biltillverkare redan har att erbjuda.

Miljöminister Andreas Carlgren besökte mässan på morgonen och lovade långsiktiga villkor för miljöfordonsägare.

Mässan är öppen enbart för de bilar som är klassade som miljöbilar, och som finns tillgängliga på marknaden idag.

– Vi ville visa på det stora utbud, och den variation som finns på marknaden i år, kommenterar Johan Grape, BRG Kommunikation som tillsammans med Sollentuna Expo Center ligger bakom mässan. Nu är vi etablerade, och vi kommer att i fortsättningen varje år inleda året med att visa vad marknaden har att erbjuda miljömedvetna konsumenter.

Program och vidare information: www.miljobil2008.se och www.gronabilister.se

Skärmen är så stor att GPS-kartorna verkligen syns fint. Och som resekamrat bjuder Samsungs i550 också på musikspelare och 3,2-megapixelkamera. i550 är Samsungs andra GPS-mobil som lanseras i Norden. Det är också den andra med Symbian.

Den smidiga inställningsbara styrkulan lyser blå på slimmade i550. Strax bredvid sitter direktknappen för GPS.

Med i550 har du hittat rätt! Om du vill hitta något annat kan i550 hjälpa till eftersom den har inbyggd GPS. Och i och med en rejäl skärm på 2,6 tum är det lätt att följa instruktionerna vare sig du sitter bakom ratten på en bil eller springer runt till fots på gatorna i en storstad.

Medan du låter i550 guida dig runt kan du med den inbyggda musikspelaren slappna av med lite musik. Eller varför inte välja en radiostation som spelar de senaste balladerna. För full trådlös frihet finns stöd för stereobluetooth som gör att du kan ansluta trådlösa stereohörlurar.

Passerar du något spännande under resans gång är det bara att aktivera 3,2-megapixelkameran med autofokus och knäppa en snabb bild. Eller kanske spela in en kort videosnutt av ett oförglömligt ögonblick.

Jobba kan du göra på flyget. i550 har flygläge som stänger av telefonifunktionen men låter dig använda övriga funktioner så att du kan läsa pdf-filer, Office-dokument och e-post under flygresan och landa väl påläst inför mötet. Och det utan att du behöver släpa med dig en bärbar dator.

Men i550 har ännu mer att erbjuda. Eftersom den baseras på operativsystemet Symbian öppnar sig helt nya möjligheter som gör det möjligt att ladda ner och installera nyttoprogram, affärsapplikationer och spel i mobilen. Det finns tusentals applikationer att välja mellan som både underhåller och underlättar vardagen. i550 är Samsungs andra mobil med operativsystemet Symbian som lanseras i Sverige. Den första var musikmobilen i450, med innovativ touchnavigering och inbyggd högtalare, som lanserades tidigare i höstas.

i550 har GPS, 3,2-megapixelkamera och en kamera för videotelefoni, 3,6 mbps mobilt bredband (hsdpa) inklusive 3G, edge och fyrband, Symbian, videoredigeringsprogram, FM-radio, PIM, e-post, 150 megabyte minne plus plats för externt minneskort(microSD), 1 gb minneskort med GPS-kartor medföljer med 10 dagars prövotid, 2,6 tum TFT-skärm med stöd för 262144 färger, stöd för stereobluetooth, usb 2.0 med full hastighet och flygläge. Den mäter 115 x 53 x 13,8 mm och väger 109 gram. Taltiden är på upp till 8 timmar och vilotiden är på upp till 450 timmar. Priset i butik ligger runt 4800 kronor. Finns i handeln i april