Du Soleil, en IMX40 från 2001 och vinnare i Lidingö Runt, utsågs på tisdagskvällen till totalvinnare i årets upplaga av Gotland Runt. Dessutom vann Du Soleil IMS-klassen, racing klassen, i Gotland Runt.
Med en besättning på nio man seglade Du Soleil hem årets totalseger i Gotland Runt. En bragd med tanke på att hela besättningen endast seglar på sin fritid och saknar sponsorer.
– Jag har haft en dröm om att vinna en stor tävling som Gotland Runt utan sponsorer, vilket känns fantastiskt att vi klarat av, säger Ingvar Hertzman, skeppare och ägare av Du Soleil. Nu vill vi fortsätta satsa ännu mer på seglingen och för att nå ännu högre är det nödvändigt för oss att inleda ett samarbete med sponsorer.
För närvarande arbetar hela besättningen med seglingen helt utan ersättning och står även för alla kostnader i samband med seglingen. Dessutom har alla ”vanliga” jobb vid sidan om.
– De flesta av oss har seglat tillsammans över 20 år, fortsätter Ingvar Hertzman. Gemensamt för alla är en passion för segling och i princip all vår fritid ägnar vi åt segling och båten. Tillsammans har vi över 100 starter i Gotland Runt.
Besättningen har gemensamt flera vinster och pallplatser. Exempelvis ett antal Östersjömaror, div SM guld i olika klasser, EM, VM och Baltic Championship. Efter Gotland Runt väntar nu SM för IMS klassen i Sandhamn, VM i Norge och Baltic Championship i Danmark.

Besättningen på Du Soleil består av:

Skeppare Ingvar Hertzman

Afterguard (taktiker/navigatör) Patrik Hahne

Rorsman Johan Ericsson

Stortrim Mats Karlsson

Pit Fredrik Hertzman

Mast Christian Hertzberg

Fördäck Boe Sjöberg

Genua/spinn trim Leif Bergström

Genua/spinn trim Fredrik Forssman

Du Soleil är en IMX40 från 2001. Seglas i klassen IMS 600 alt. IMS, vilket anses vara den största klassen i Sverige och Europa. Båten har en helt ny segelgarderob som införskaffades 2006, samt en del kompletteringar i år. Bla Kevlarsegel från Quantum. Du Soleil har även den senaste tekniken inom navigation, elektronik och taktikprogram.

Damseglarna i Match Cup Sweden, Jenny Axhede, Malin Millbourn och Claire Leroy vann var sin match mot herrarna i tisdagens matchracetävlingar i Match Cup Sweden i Marstrand.
Gavin Brady gick obesegrad genom tre matcher i Grupp A, och dansken Jesper Radich vann alla sina fyra matcher i Grupp B, just före Magnus Holmberg, tre segrar.

Hällregn på förmiddagen och sol på sena eftermiddagen men det var vindarna som var problematiska.

– Det var tufft, vi är en bunt amatörer med heltidsjobb som slåss mot professionella killar, men vi drog nytta av de snabba vindskiftena och att vi känner båtarna och Marstrand bra, förklarade Malin Millbourn, som liksom Claire Leroy vann över Eric Monnin i sin match.

– Vi kan bättre, sa Claire Leroy, men vi har problem med att förstå varandras språk ombord, och jag är dålig på engelska, men vi blir bättre och bättre.

Jenny Axhede tog sin poäng och seger under de regniga förmiddagstävlingarna mot britten Ian Williams.

– Taktiken var klar, vi körde vårt eget lopp, och vi hittade vinden – och vi vrålade av glädje på båten när vi vann, berättade en glad Jenny.

Men det var dansken Jesper Radich och Nya zeeländaren Gavin Brady som gick obesegrade genom Match Cup Swedens första dag, och som därmed har tagit ledningen i Grupp A respektive B, som imorgon seglar tre matcher var.

– Tuffaste matcherna var mot tjejerna och Magnus Holmberg, där jag förlorade starten. Jag hade nog stor fördel av att har seglat de här båtarna många gånger förr, sa dansken Jesper Radich som också menade att han har fördel av att ha känner sin besättning så väl.

Gavin Brady var nöjd med dagen efter tre av tre möjliga segrar i grupp A och tyckte att DS 37-båtarna var mycket snabba att manövrera.

– Det blev en riktig ögonöppnare, menade Brady, som 4 juli seglar fyra matcher i Match Cup Sweden.

Match Cup Sweden i Marstrand 2-8 juli är årets största seglingsevenemang i Sverige. Det långsiktiga evenemangskonceptet innehåller tre olika delar, ett världsmästerskap i Match race-segling, ett omfattande underhållnings- och publikevenemang samt ett högklassigt näringslivsseminarium, Corporate Event Marketing Forum. Initiativet kommer från Brandspot, som i sportsligt samarbete med GKSS arrangerar Match Cup Sweden.

Segern i Gotland Runts X-35-klass gick igår kväll till Audi R8 och det alpina herrlandslaget som korsade mållinjen som första båt. ”Tävlingen i tävlingen” – de alpina herrarna mot det alpina damlandslaget – slutade därmed med seger för herrarna då damernas båt Audi R10 till slut tog sig in på en fin fjärde plats.

X-35:an Audi R8 och skepparen Jonas Häggbom, med bland annat de alpina landslagsherrarna Mattias Hargin, Oscar Andersson och Johan Brolenius i besättningen, stod för en stark bedrift när de behöll den ledning som de i går natt kämpat till sig ända in i mål.

– Vi kände att vi hade en betryggande ledning och segern var egentligen aldrig hotad efter att vi tog oss förbi den finska båten som då låg etta, säger Jonas Häggbom, skeppare på Audi R8. Vi gjorde en bra tävling från start till mål där vi tappade lite i början men sedan seglade riktigt bra och tålmodigt väntade på rätt tillfälle att segla om ledarbåten.

För killarna i det alpina herrlandslaget var det en spännande erfarenhet att få segla Gotland Runt.

– Just nu känns det väldigt bra, säger en glad men trött Oscar Andersson efter målgång. Att få segla med professionella seglare som Roger Nilsson och dessutom vinna är otroligt roligt. Vi har haft riktigt bra stämning på båten och fast vi har varit trötta har vi plockat fram tävlingsinstinkten gång på gång.

– Teamkänslan på båten har varit total där killarna verkligen visat att de är tävlingsmänniskor uti fingerspetsarna, säger Jonas Häggbom.

För den andra Audi-sponsrade X-35:an, Audi R10, med skepparen Leif Carlsson och de alpina landslagstjejerna blev det till slut en fin fjärde plats av totalt elva startande båtar i klassen.

– Det har varit riktigt roligt men nu är vi rejält trötta och det känns ganska skönt att vara tillbaka på land, säger Maria Pietilä Holmner. Vi har varit i aktiva i stort sett hela tiden och genom att vi hela tiden hade koll på båtarna vi jagade kändes det verkligen som ett race. Ett tag hade vi killbåten inom synhåll men tyvärr lyckades vi inte riktigt komma i kapp.

– Vi har haft fantastiska dagar med jättegod stämning på båten, säger Leif Carlsson. Lite besvikna är vi dock för missen vid Gotlands norra udde som innebar stenhårt jobb för att komma i kapp. Men vi kämpade oss upp från en åttonde till en fjärde plats.

Utförsåkaren Oscar Andersson i vinnarbåten är inte främmande för fler upplevelser till havs:

– Men då får det nog bli en lite annorlunda båt, med gourmetkock och riktiga sängar!

Besättning Audi R8: Jonas Häggbom (skeppare), Tom Whitmore, Oscar Claesson, Roger Nilsson, Daniel Winberg, Oscar Andersson, Mattias Hargin och Johan Brolenius.

Besättning Audi R10: Leif Carlsson (skeppare), Bosse Ahlström, Claes Olivecrona, P-O Söderberg, Hans Bauer, Therese Borssén, Maria Pietilä Holmner och Jessica Lindell Vikarby.

Internationellt har Audi länge varit engagerade inom segling, bland annat genom Audi X-35 cup i Holland. I Sverige är Audi bland annat huvudsponsor till företagsseglingen Sony Ericsson Sailing Cup. Seglingarna i Eurocard Gotland Runt genomfördes i samarbete med Sune Carlsson Båtvarv AB i Saltsjöbaden som representerar X-Yachts i Sverige.

Den sjätte delseglingen i America’s Cup blev väldigt tajt. Brisen var lätt, endast 8–10 knop, och vindriktningen skiftade ofta. Vattnet var plattare än i de senaste två racen och deltävlingen avgjordes därför till stor del av hur besättningarna hanterade vinden.
Alinghi leder nu med 4–2. Följ tävlingen på www.americascup.com

Foto: Chris Cameron

Stockholm 3 juli 2007- Ericsson Racing Team blev första båt över mållinjen i Gotland Runt. Klockan 09.45 på tisdagsförmiddagen gick de i mål i Sandhamn efter knappt två dygns kappsegling på Östersjön.

Ericsson och den 16 man starka besättningen kom iväg lite dåligt vid söndagens start utanför Sandhamn. Men vid första rundningen vid Svenska Björn var de precis före värsta konkurrenten, storfavoriten och Volvo Ocean Race-vinnaren, ANB Amro One. Holländska ABN Amro kom ikapp och gick förbi, när de två båtarna gippade sig söderut utanför Gotlands ostkust. Medan Ericsson valde att gå längre ut till havs kom ABN för nära land och seglade på grund. Ingen ombord på ABN skadades men den stora VO70-båten tvingades bryta tävlingen.

Ericsson rundade Gotlands sydspets, Hoburgen, tillsammans med många andra båtar. Men upp mot målet i Sandhamn seglade de förbi samtliga konkurrenter. I strålande solsken och med 16 knops fart kunde de segla i mål, i ensamt majestät, med stora spinnakern uppe.

– Det har varit en fantastisk segling och vi har verkligen varit med i racet hela tiden, säger skepparen Anders Lewander som gjorde sin första kappsegling i Sverige med Ericsson. Jag hade faktiskt lite på känn att vi verkligen skulle bli första båt i mål.

För skepparen Lewander väntar nu ytterligare några dygn ute till havs. Tio nya besättningsmän ska mönstra på båten och ge sig ut på en tre dygn lång “rekryteringssegling”.

Anders letar besättning till nästa Volvo Ocean Race som startar hösten 2008 och nu ska nya kandidater testas. Det blir tre intensiva dygn med “spelad” kappsegling, dygnet runt. Anders tänker skapa situationer och konflikter ombord för att se vem som passar att ingå i Ericssons nordiska jorden runt-besättning.

Och när de tre dygnen är över kommer tio nya potentiella jorden runt-kappseglare för tre nya, intensiva dygn av segling ute på Östersjön. Så det är en tuff vecka som väntar Anders Lewander. Firandet av Gotland Runt-framgången får vänta.

Alla skeppare är nu klara för att segla i världsmästerskapstävlingen Match Cup Sweden i Marstrand 2-8 juli. Idag lämnade två nya och nordiska America’s Cup-seglare klartecken att fylla de 15:e och 16:e platserna, Victory Challenge’s svenske andre rorsman och strateg, Mattias Rahm, och dansken Jesper Radich, från spanska Desafio Español.

– Vi har nu sju skandinaver bland de 16 skeppare som bjudits in och tackat ja, det är oerhört roligt och garanterar att årets tävlingar blir av högsta kvalitet, säger Erik Centerwall, GKSS sportslige projektledare i Match Cup Sweden.

Mattias Rahm, 34-årig seglare från Torslanda, har varit en av centralfigurerna ombord på svenska Victory Challenge vid förseglingarna 2005 och 2006 inför America’s Cup och under Louis Vuitton Cup. Han utsågs till strateg ombord i alla förregattor och därefter till andre rorsman under Louis Vuitton Cup. Mattias är bror till Stefan Rahm som var taktiker ombord på Victory Challenge.

Mattias har fyra VM-medaljer, två guld i E-jolle, silver och brons i 470, och seglade OS i Sydney 2000. sedan dess har han varit skeppare och strateg med Magnus Holmberg i Match racing och Victory Challenge.

Jesper Radich inledde sin Match racing karriär 1996 i de Danska mästerskapen med en hedrande 4:e plats som resultat. 2001 började han segla i Match race-touren på heltid. Under åren har Jesper deltagit i Swedish Match Cup flera gånger med framskjutna placeringar. Han ingår sedan en tid tillbaka i Spaniens America’s Cup-satsning där han som en del av Desafio Español tog sig hela vägen till semifinal i Louis Vuitton Cup.

Match Cup Sweden i Marstrand 2-8 juli är årets största seglingsevenemang i Sverige. Det långsiktiga evenemangskonceptet innehåller tre olika delar, ett världsmästerskap i Match race-segling, ett omfattande underhållnings- och publikevenemang samt ett högklassigt näringslivsseminarium, Corporate Event Marketing Forum. Initiativet kommer från Brandspot, som i sportsligt samarbete med GKSS arrangerar Match Cup Sweden.

Foto: Dan Ljungsvik

Info www.matchcupsweden.com.

Onsdagen den 27 juni knöt Göta kanal vänskapsband med världens äldsta och tillika längsta kanal, Kejsarkanalen i Kina. Ceremonin ägde rum vid Bergs slussar utanför Linköping i närvaro av en delegation från Kejsarkanalens ledning. Närvarande var även representanter för Göta kanals vänkanal Caledonian Canal i Skottland, med vilken Göta kanal har starka historiska band. Vid ceremonin sattes en minnestavla upp och både kinesisk och svensk musik framfördes.
Gästerna deltar i ett tredagarsprogram längs Göta kanal, som bland annat innefattar det officiella firandet av Göta kanals 175-årsjubileum den 28 juni i Sjötorp.

– Under ett besök vid Kejsarkanalen i Kina förstod jag att vi hade många gemensamma beröringspunkter, säger kanaldirektör Claes-Göran Österlund.
– På vissa punkter ligger vi långt framme, till exempel med arbetet att utveckla turismen längs Göta kanal och vår höga standard på gästhamnsservice. Det imponerade på kineserna, som önskade ett samarbete och utbyte för att lära.
Vi imponerades i vår tur av Kejsarkanalens intressanta och oerhört långa, nästan 2500-åriga, historia.
– Vi på Göta kanal är mycket stolta och glada över att nu bli vänkanal med Kejsarkanalen, avslutar Claes-Göran Österlund.

Kejsarkanalen i Kina är världens äldsta och längsta kanal. Redan 486 före Kristi födelse påbörjades bygget och tog 1800 år att bygga – färdig blev den först år 1314. Kanalen är 1794 km lång och går från Beijing i norr till Hangzhou i söder.

Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Kanalen byggdes mellan 1810 och 1832. Totalt deltog 58.000 indelta soldater i arbetet. Initiativtagare och byggherre var Baltzar von Platen.Göta kanal sträcker sig mellan Sjötorp vid Vänern och Mem vid Östersjön och har
58 slussar. Kanalens totala längd är 190,5 km, varav 87 km är grävd kanal. Kanalen når sin högsta punkt, 91,8 m, i sjön Viken. I år är det 175 år sedan Göta kanal invigdes i Mem den 26 september 1832 i närvaro av kung Karl XIV Johan. Det 22 år långa arbetet med att förena Östersjön med Västerhavet var slutfört. Läs mer på www.gotakanal.se

Idag meddelade Sveriges Radio P1 – Vetenskapsradion Historia – att med drygt 20 % av rösterna placerade sig Göta kanal först bland Sveriges sju Underverk ibland 21 nominerade.

Under tre veckor har Sveriges Radios lyssnare fått rösta på sina favoritkandidater för att bland de nominerade välja ut 7 svenska underverk. Idag presenterades vinnarna i Vetenskapsradion Historia och Göta kanal var en klar vinnare. De övriga framröstade underverken är Ale Stenar, Malmö Moské, Lunds Domkyrka, Karlskrona stad, Visby ringmur och Hällristningarna i Tanumshede.

– Vi är stolta och lyckliga och skänker en extra tanke till Baltzar von Platen under kanalens 175-årsjubileum, säger kanaldirektör Claes-Göran Österlund.

Liksom i elitgolf är det ovanligt att topprankade kvinnliga seglare möter männen i samma tävling. Men i världscupen för match racing i Marstrand första veckan i juli är det dags för ett unikt möte. Tre av världens bästa kvinnliga seglare, Jenny Axhede, Malin Millbourn och Claire Leroy, rankad etta i världen, utmanar världens främsta manliga seglare i årets åttonde världstourtävling, Match Cup Sweden.

– Vi är grymt laddade inför att få tampas med killarna, säger Jenny Axhede.

Jenny Axhede från Göteborg har de senaste åren seglat in i världseliten i match racing, en av de svåraste disciplinerna inom seglingssporten. Hon ligger på åttonde plats i världsrankingen.

– Vi längtar efter att segla i Marstrand, och att möta herrarna är ytterligare en dimension.

Malin Millbourn, som bor i Stockholm men har besättning från Göteborg, har seglat på världsnivå i Match racing sedan 1998 och rankas som 14e i världen.

– Vår möjlighet är att slå killarna med överraskning i lättare vindar. Det blir kul att se vad vi kan hitta på, men att segla mot män som är välbetalda året-runt-proffs med betydligt längre erfarenhet, dubbelt så mycket vikt, som orkar fler manövrar – ja, det blir bra träning, förklarar nygifta Malin Millbourn, som vann damernas VM 2003 och Match Cup i Marstrand 2005.

Nu får de dels segla mot männen, vilket sannolikt är en av deras hittills tuffaste utmaningar, men de får också hård matchning av världens främsta kvinnliga seglare, Claire Leroy, som är världsdametta och vann den svenska deltävlingen senaste gången den kördes, 2005.

Kvinnliga match race-båtar har en besättning på totalt sex personer medan männen, med sin högre vikt, endast får ha fem. I match racing möts två identiska båtar mot varandra i utslagningstävlingar, precis som i America’s Cup. Teknik, taktik, styrka och båtfart avgör på en läns-kryss-bana som seglas i två varv.

I årets upplaga av den svenska deltävlingen i världscupen World Match Race Tour, Match Cup Sweden, kommer 16 av världens främsta seglare till Marstrand, bland andra America’s Cup-seglarna Magnus Holmberg, Peter Gilmour och Gavin Brady samt Björn Hansen, Sebastien Col och Mathieu Richards, rankad etta i världen.

– Vi är oerhört nöjda med att få hit så många seglare ur världstoppen. Tjejerna har länge varit en naturlig del här, med nyheten i år att de får segla mot världens bästa herrar. Det blir en fin nystart på Match Cup Sweden, säger Erik Centerwall, sportslig projektledare i GKSS.

Match Cup Sweden i Marstrand 2-8 juli är årets största seglingsevenemang i Sverige. Det långsiktiga evenemangskonceptet innehåller tre olika delar, ett världsmästerskap i Match race-segling, ett omfattande underhållnings- och publikevenemang samt ett högklassigt näringslivsseminarium, Corporate Event Marketing Forum. Initiativet kommer från Brandspot, som i sportsligt samarbete med GKSS arrangerar Match Cup Sweden.

Info www.matchcupsweden.com

Årets Eurocard Gotland Runt ser ut att bli det intressantaste och största på många år. I den nya och spännande entypsklassen X-35 ställer alpina landslagets tjejer upp och utmanar killarna. Eliten i havskappsegling, IMS, startar med fler båtar än någonsin. Succén är given för årets nya folkklass LYS, över 90 båtar anmälda. En tuff duell är att vänta i Volvo Ocean Race-klassen mellan Ericsson och ABN Amro.

Efter några år med lägre deltagarantal visar årets Eurocard Gotland Runt på ett verkligt trendbrott, totalt 250 båtar är anmmälda hittills. Hela 71 båtar från elitklassen i havskappsegling, IMS, har anmälts till årets klassiska havskappsegling, vilket gör IMS-klassen mer intressant och konkurrenskraftig än någonsin.
– Kampen mellan stora och små IMS 1 och 2-båtar är stenhård, båda kan vinna med sina olika mätetal, och besättningarna är ofta lika trimmade som elitidrottsmän, så utgången är oviss, säger Fredrik Feldreich, KSSS tävlingsledare.

Förra årets segrare, Ralf Aspholm på Data Communication, kommer, liksom HQ Banks Gutta Johansson, med rena elitbesättningar. I tävlingen Sandhamn Open för en vecka sedan var de något mindre IMS 2-båtarna Matrisen och Muchacha lika snabba i fattiga vindar, och blev tvåa och trea totalt. Från Finland, liksom några från Estland, Tyskland och Ryssland kommer ett 20-tal ytterligt kompetenta båtar och besättningar som är minst lika aktuella för den åtråvärda segern.

KSSS tog ett nytt grepp inför årets Eurocard Gotland Runt, och införde en folkklass enligt den beprövade och enkla mätregeln LYS för att locka fler ”vanliga” seglare och segelbåtar. Tricket lyckades och plötsligt är LYS den största klassen med över 90 båtar.
– Vi är oerhört glada för det ökande intresset. Vissa av båtarna kommer från ORC, men det är ett stort antal nya deltagare också, berättar Fredrik Feldreich.

En annan nyhet är entypsklassen X-35 som kommer med 14 identiska 35 fot långa båtar tillverkade av danska X-Yachts. På två av båtarna, Audi R8 och Audi R10, seglar det alpina herr- och damlandslaget, som byter alpbackar mot vågdalar. Maria Pietilä Holmner, Jessica Lindell-Vikarby och Therese Borssén ska utmana de alpina manliga åkarna Oscar Andersson, Mattias Hargin och Johan Brolenius. Ombord på Audibåtarna finns också några mer rutinerade havskappseglare och skeppare för att komplettera lagen.

Eurocard Gotland Runt startar söndag 1 juli kl. 12.00 och går i mål med början tisdag 3 juli.
Presskonferens på Seglarhotellet i Sandhamn, fredag 29/6 kl. 14.00.

Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS, är Sveriges största och äldsta segelsällskap. Grundat 1830 och med över 6000 medlemmar är KSSS i dag ett aktivt och ledande segelsällskap. Verksamheten omfattar kappsegling, träning, utbildning, eskaderseglingar och klubbaktiviteter. KSSS driver även hamnverksamhet i Saltsjöbaden och Sandhamn. Året runt bedrivs en intensiv ungdoms- och träningsverksamhet. De flesta av KSSS bankappseglingar äger rum på Baggensfjärden. Med utgångspunkt från klubblokalerna i Sandhamn och på Lökholmen bedrivs på sommaren även havskappsegling varav den största, i antal båtar och deltagare räknat, är Gotland Runt.

Info www.gotlandrunt.se

Måndagen 30 juli 2007 startar den sjunde upplagan av seglingstävlingen Archipelago Raid i Stockholm. 29 professionella team från elva länder har nu anmält sig. Men tävlingsledningen håller fortfarande på ett par ”wild cards”.

I fem intensiva dygn seglar och navigerar de 31 teamen genom en skärgård fylld av öar, skär och grynnor i nära samspel med naturen på sina snabba Formula 18 katamaraner. Längs vägen måste de navigera sig fram till 30 checkpoints som är utplacerade på klippor, bryggor, båtar och fyrar. Tävlingen är organiserad i sann äventyrsanda därav benämningen Raid, något som kräver respekt för naturen samtidigt som otroliga krav ställs på uthållighet och styrka. Banan som seglas varierar mellan 300 och 500 sjömil beroende på vindstyrkan.

Seglare från hela världen kommer nu samman för att delta i Archipelago Raids ”quest through beauty”. Några av de starkaste och mest erfarna teamen kommer från, Frankrike, Sverige, England, Australien och USA. I och med detta blir tävlingen allt mer internationell och drar till sig nya talangfulla seglare varje år. För första gången sedan starten har nu Archipelago Raid fler internationella team än svenska på startlistan. Hälften av teamen tävlar för första gången i Archipelago Raid. Sannolikheten att några av dessa team ska vinna är låg men det är inte omöjligt. De som startar för första gången kan alla vara med och tävla om priset ”årets Rookie”. En av nykomlingarna i år fransmannen J. Christophe Mourniac med besättningsman Frank Citeau.

Från Frankrike kommer också Yvan Bourgnon som seglar med belgaren Olivier Gagliani. Bourgnon är inte ny i dessa sammanhang och tävlar för fjärde gången. En annan nykomling kommer från England;
Matt Eeles som seglar tillsammans med Jamie Butterworth för Team Blue.

Yvan Bourgnon är tillbaka för sin fjärde omgång av Archipelago Raid. Varför det? “För att vinna. Det här är världens tuffaste seglingstävling för små katamaraner. Efter tävlingens slut känns det som att du har korsat Atlanten. Detta tillsammans med den otroliga naturen i skärgårdarna gör det till en fantastisk upplevelse!” Yamaha sponsrar tre lag i den här tävlingen, ett mixat lag med amerikanen David Scully (USA) och hans partner engelskan Claire Bailey. Yamaha sponsrar också en holländsk båt med hobiecat specialisten Micha Heemskerk och Bastiian Tentji. Ett annat starkt fransk team är Billy Besson och Yann Guichard. Detta helfranska team har nått upp på prispallen under de flesta stora tävlingarna i år. Två tidigare vinnare ställer också upp i årets Archipelago Raid. Anders Lewander från Sverige som vann 2004. Lewander har också nyligen blivit kontrakterad som skeppare för Ericssons båt i kommande Volvo Ocean Race. Denne topprankade seglare har en härlig kämparanda och kommer med stor sannolikhet att slåss om segern bl a mot sin bror Tore Lewander som tävlar tillsammans med fransmannen Thibault Vauchel. Vauchel som också vann raiden 2005!
Hobie Cat Nissan ställer upp med fyra team i Archipelago Raid 2007. Ett tyskt, ett svenskt, ett franskt och ett finskt;

J. Christophe Mourniac / Frank Citeau FRA
Kalle Kjerstadius / Johan Templeman SWE
Jorg Gösche / Arne Gösche GER
Patrik Neuhaus / Sampo Koskenohi FIN

Far och son Gösche från Tyskland är också en unik duo. Jorg Gösche (50) har vunnit Kielregattan tre gånger och blev europeisk mästare i Hobie Cat Tiger 2003! Hans son Arne (23) var den yngsta att någonsin vinna ett nationellt mästerskap i formula 18. Jorg säger “I flera år har jag velat ställa upp i Archipelago Raid som har varit på vår önskelista, men vi har aldrig haft tid. Därför känns det extra bra att vara med i årets tävling!”

Info www.archipelagoraid.com

Bild från Archipelago Raid 2007

Fartyg är kulturarv! Det anser Statens maritima museer som k-märker kulturhistoriskt värdefulla fartyg som varit i yrkesmässig trafik i Sverige. Fartygsägarna får ansöka om att få sitt fartyg k-märkt och nu har ytterligare sju fått den åtråvärda klassningen: ”Elfkungen” (Trollhättan), ”Thomée” (Östersund), ”Tingvalla” (Karlstad), ”Pamela” (Kalmar), ”Tunia” (Södertälje), ”Ilse” (Fjällbacka), ”Malmö” (Stockholm). Totalt finns nu 81 k-märkta fartyg i Sverige.
Elfkungen (Trollhättan)
Passagerarångfartyg från 1875
Levererad som ”Wärsta” till Medelpads Ångfartygs AB i Sundsvall och gick i trafik mellan Sundsvall och Wärsta via Alnö. Fartyget byggdes om 1887 och 1919. Motoriserades 1957, fick namnet ”Sommarö” och gick i trafik mellan Gävle och Limön. Efter att i flera år legat upplagd såldes fartyget till Wäddö Kanalbolag i Stockholm och genomgick en total renovering. Fartyget såldes därefter till Göteborg och fick namnet ”Astrea” och har sedan varit uthyrd till Stockholm och Söderköping. Sedan 2005 hemmahörande i Trollhättan.
Ägare: Rederiaktiebolaget Strömkarlen

Thomée (Östersund)
Passagerarångfartyg från 1875
”Thomée” byggdes av Motala Verkstad och monterades samman vid Revsundassjön 1875. Ångaren byggdes för person- och godstransporter och trafikerade Revsundssjön fram till 1879 då den på järnväg flyttades till Storsjön. 1908 förlängdes skrovet med 3,5 meter och på 1930-talet fick hon isbrytarstäv samt ombyggnad av däcksöverbyggnad. 1933 installerades en ny ångmaskin från Bergsunds. Pannan eldades främst med ved men på 1960 talet övergick man till koleldning. Efter ett antal ägarbyten i början av 1970-talet hotade en nedskrotning av ”Thomée”. En vänförening bildades och 1972 köpte Östersunds kommun fartyget. En omfattande reparation gjordes men fortfarande är fartygets exteriör idag detsamma som efter ombyggnaden på 1930-talet. Interiören är ett resultat av 1970-talets ombyggnad.
Ägare: Östersunds kommun

Tingvalla (Karlstad)
Bogserbåt från 1920
M/s ”Tingvalla” byggdes år 1920 på Wennbergs Mekaniska Werkstad i Karlstad och köptes av Wermlands Rederi AB, som sysselsatte henne med pråmbogseringar till och från Göteborg. I mitten av 20-talet blev pråmbogseringarna olönsamma och fartyget gick över till bogsering av massaved till Vargöns Bruk. Vintertid användes hon som isbrytare i Karlstads hamn och på Vänern. Den 13 juni 1941 togs ”Tingvalla” i anspråk för marinens räkning av chefen för ostkustens marindistrikt. År 1944 överfördes hon till chefen för Göteborgs Kustartelleris försvar. År 1946 övertog Karlstad Hamn fartyget och ägde henne fram till 1988 då hon överläts då till Ångbåts AB Polstjärnan, som påbörjade en omfattande restaurering av fartyget och bevarar henne som teknikhistoriskt minnesmärke. Tingvallas historia är knuten till Karlstad och Vänern där fartyget i dag är hemmahörande.
Ägare: Ångbåts AB Polstjärnan

Pamela (Kalmar)
f.d. Seglande frakt- och fiskefartyg från 1916
Fartyget är byggd 1916 i Studseröd i ek och furu och var ursprungligen riggad som galeas, senare som jakt. Fartyget har varit verksamt i svensk fraktfart. ”Pamela” är intressant eftersom hon är ett av mycket få bevarade fartyg av den typ mindre rundgattade jakter/galeaser som förr var vanligast längs våra kuster. ”Pamela” har tidigare haft en rad olika namn. Namnet ”Gubben” hade fartyget under den tid hon seglade silltunnor åt Gubbens sillfabrik i Lysekil. En omfattande förbyggnad med målet att återställa exteriören i originalskick pågår vid Ekenäs varv. Fartyget har fått skutstöd från Statens maritima museer vid två tillfällen.
Ägare: Magnus Pettersson, Jens Nilsson, Jörgen Nilsson, Mikael Nilsson

Tunia (Södertälje)
f.d. Fraktmotorfaryg från 1906
Fartyget byggdes som motorfartyg vid Ekensbergsvarv för Stockholms Transport- och Bogserings Ab. Ursprungligen hade fartyget en fotogenmotor på 32 hkr men den ersattes 1910 av en ångmaskin på 39 hkr. Som lastfartyg med namnet ”Tomtematts” trafikerade hon bland annat Strömsholms kanal och användes främst för oljetransporter. En 60 hkr June Munktell motor installerades 1934 som fortfarande är i bruk. Efter en rad äga- och namnbyten fick hon 1948 namnet ”Tunia”. I slutet av 1950-talet blev hon förrådsfartyg och från 1962 finns notering att hon inte längre används för sjöfart. Såldes sedan, i början av 1970-talet, som fritidsfartyg och nuvarande ägare har haft fartyget sedan 1994. Tunias historia är knuten till de farvatten hon i dag är hemmahörande vid.
Ägare: Göran Nordberg

Ilse (Fjällbacka)
f.d. Tjänstebåt från 1908
Tjänstebåt 532, lotskuttern ”Ilse”, sjösattes på Lindholmen i Göteborg vid Jesper Andersson & H Hanssons Varv. Hon var beställd av Kungliga Lotsstyrelsen som en så kallad 3:e klassens lotskutter, dvs en gaffelriggad koster med klyvare och toppsegel enligt specifikation fastställd av Lotsstyrelsen 1905. Åren 1908–1958 brukades hon som lotskutter på Väderöarnas lotsplats. 1924 motoriserades båten med en June Munktell på 25 hkr och under åren 1934-35 utfördes en större ombyggnad då bland annat fribordet ökades och styrhytt tillkom. Ägaren har nu sänkt skrovet till ursprunglig nivå och inredningen och däckslayouten är åter i skick som vid leveransen 1908. Arbetet har gjorts material- och hantverkstroget utifrån äldre dokumentationsmaterial. Fartygets historiska egenskaper har potential att förmedla både personhistoria, teknikhistoria och samhällshistoria.
Ägare: Stiftelsen lotskuttern Ilse

Malmö (Stockholm)
f.d. Tjänstefartyg från 1943
M/s Malmö beställdes av Sjöfartsverket som lotsdistriktsfartyg/tjänstefartyg och byggdes på Helsingborgs varv 1943. Malmö har exteriör i huvudsak i samma utformning som under sin aktiva tid som tjänstefartyg. Från 1984 övertogs fartyget av Malmö skolstyrelse och brukades som skolfartyg. Nuvarande ägare förvärvade fartyget 2003. Tjänstefartyget Malmös historia är kopplad till verksamhet för Lotsverket och Sjöfartsverket. Fartyget brukades för utprickning och gasning av fyrar. Det finns en hel del dokumentationsmaterial samlat på olika håll som beskriver fartygets historia. Fartyget är teknikhistoriskt-, samhälls-, och personhistoriskt intressant. Bland annat var Frithiof Nilsson Piraten ofta gäst ombord.
Ägare: Björn Degermalm

Läs mer om k-märkning av fartyg på Statens maritima museers webbplats:
http://www.maritima.se/Myndigheten%20SMM/Verksamhet%20och%20Projekt/Fartygsbevarande/K-markning.aspx
Foto: Stefan Evensen/SMM

Skärgårdsstiftelsen har i veckan lämnat in en skrivelse till regeringen där den kräver att de historiska ångfartygen S/S Blidösund och S/S Saltsjön får fortsätta att trafikera Stockholms ytterskärgård. Sjöfartsverket har tidigare i år stoppat dessa resor med hänvisning till ett säkerhetsdirektiv från EU.
– De här gamla ångfartygen är unika i sitt slag, och deras resor till ytterskärgården är för många människor det enda sättet att besöka de yttersta skären och njuta av den speciella naturen där, säger Berndt Festin, vd på Skärgårdsstiftelsen.
Skärgårdsstiftelsen har redan tidigare hemställt hos Sjöfartsverket att ge dispens till S/S Blidösund och S/S Saltsjön så att de ska kunna fortsätta att göra samma resor de har gjort i snart hundra år. Eftersom Sjöfartsverket har avslagit den begäran skickar Skärgårdsstiftelsen nu en skrivelse till regeringen.
I sin skrivelse lyfter Skärgårdsstiftelsen fram att EU ger medlemsländerna möjlighet att ge dispens från säkerhetsdirektivet just till historiska fartyg. S/S Blidösund och S/S Saltsjön har gjort mycket lyckade testresor i ytterskärgården där säkerheten har visat sig vara god ombord. Alltså anser Skärgårdsstiftelsen att regeringen bör vidta åtgärder så att fartygen får den dispens som EU:s säkerhetsdirektiv medger.

Gamla damer som skött sig väl
De båda fartygen S/S Blidösund och S/S Saltsjön brukar på somrarna göra populära resor till ytterskärgården, ett område som är svårt att nå för den som inte har egen båt. S/S Blidösund, byggd 1911, är skärgårdens sista koleldade ångbåt med en välbevarad miljö ombord. Ångfartyget S/S Salstjön byggdes år 1925 och har en unik fartygsmiljö från den tiden.
– Nu hoppas vi att regeringen ska förstå värdet i att både Stockholmare och turister kan besöka Stockholms skärgårds unika naturområden med ångbåtar. De här gamla damerna har ju trafikerat ytterskärgårdens farvatten i snart hundra år och skött sig fint hela tiden. Låt oss hoppas att de har minst hundra år till framför sig, säger Berndt Festin.

Info www.skargardsstiftelsen.se

En undersökning utförd av Världsnaturfonden WWF i länderna runt Östersjön visar att Sverige ligger efter när det gäller att åta sig att ta hand om avloppsvattnet från kryssningsfartyg och färjor som trafikerar Östersjön.

WWF uppmanade i våras de kryssningsfartyg och färjor som trafikerar Östersjön att skydda den marina miljön genom att frivilligt förbinda sig att stoppa alla utsläpp av avfallsvatten till havs och säkra att det antingen renas ombord eller lämnas i hamn till reningsanläggningar.
Det är fortfarande lagligt att släppa ut orenat vatten tre nautiska mil från kustområden.

– Utsläpp av avfallsvatten från fartyg tillför årligen Östersjön upp till 460 ton kväve och 150 ton fosfor.
De flesta rederierna ger inte ut information om hur avfallsvattnet hanteras men vi har anledning att tro att en stor del slutar i havet, säger Lasse Gustavsson, tillträdande generalsekreterare Världsnaturfonden WWF.

Efter WWFs påtryckningar har tio av de 50 tillfrågade rederierna frivilligt förbundit sig att ta hand om allt sitt avfallsvatten på ett ordentligt sätt – bara en svensk rederi har förbundit sig att stoppa utsläppen av avfallsvatten till havs. WWF hoppas att de rederier som ställer upp ska inspirera övriga rederier att följa deras goda exempel och att resenärer och turister ska välja rederier med en bra hantering av avfallsvatten före dem som fortsätter att förorena Östersjön.

Majoriteten av de svenska rederier som kontaktats har inte besvarat WWFs uppmaning. Av dem som svarat klagar mindre kryssningsfartyg framför allt på bristen av tillgängliga hamnresurser där avfallsvatten kan tas emot eller brist på ekonomiska resurser för att förändra båtkonstruktionerna så att avfallsvatten kan samlas och tas iland eller renas ombord.

– Det är beklagligt att rederierna inte tar sitt ansvar för att bekämpa övergödningen och bevara Östersjöns unika biologiska mångfald. Men det är lika beklagligt att hamnar runt Östersjön inte tillgodoser behovet av de anläggningar för avloppsvatten som enligt lag ska finnas, säger WWF

Av de tio rederier som har skrivit under det frivilliga åtagandet trafikerar de flesta Östersjöns internationella farvatten och är några av de ledande kryssningsfartygen och färjerederierna.

– WWF välkomnar de rederier som visar gott ledarskap och ett tydligt engagemang för att skydda Östersjöns känsliga miljö. Även om mängden näringsämnen från utsläpp av avloppsvatten är liten i jämförelse med till exempel jordbrukets utsläpp, har det en lokal betydelse eftersom orenat vatten från fartyg ofta släpps ut i begränsade områden längs större sjöfartsleder, säger Lasse Gustavsson, WWF.

– Det är beklagligt att svenska rederier inte känner mer ansvar speciellt med tanke på att de är beroende av Östersjöns unika skönhet och rena miljö för att locka resenärer. Flera länder har redan förbjudit fritidsbåtar att släppa ut avfallsvatten och därför är det svårt att förstå att kryssningsfartyg och färjor inte tvingas hålla samma standard.

WWF har även kontaktat internationella kryssningsfartyg och färjor, baserade utanför Östersjöns gränser, för att uppmana dem att senast vid årsskiftet förbinda sig att inte släppa ut orenat avfallsvatten när de återkommer till Östersjön nästa sommar.

Se listan över samtliga rederier som kontaktats och en lista med de rederier som hörsammat WWFs uppmaning att stoppa utsläppen till havs på:
www.panda.org/europe/baltic

Volvo Penta har godkänt installation av Mobwatcher, man överbord- och startspärrsystem för dieselmotorerna D3, D4 och D6.

– Detta är ett viktigt genombrott för Mobwatchers säkerhetsprodukt, säger Mattias Malmgren, vd på Mobwatcher AB.

Kraven från Volvo Penta är att installationen utförs av Mobwatcher AB auktoriserad personal. Dessutom ska Volvo Pentas tekniska specifikation för installation av säkerhetsspärr och bränsleavstängning uppfyllas.

– För oss innebär godkännandet från Volvo Penta nya möjligheter för efterinstallation av Mobwatcher i båtar i bruk, men även en tydlig öppning hos de båtvarv som har Volvo Penta som leverantör, säger Mattias.

Hemsida: www.mobwatcher.com

Vid årsskiftet stängs nmt-nätet. De kunder som väljer Telias mobiltelefoni kommer att ha ett fullgott alternativ i det växande gsm-nätet som nu byggs ut för fullt.

– Vi får många samtal från oroliga kunder i glesbygden som undrar vad som kommer att hända när nmt läggs ner. Därför är vi glada över att kunna ge besked att gsm-nätet redan nu täcker mer än 80 procent av Sveriges yta. Inom ett år räknar vi med över 90 procents täckning, säger Tommy Ljunggren, chef för de mobila näten på TeliaSonera i Sverige.

Innan årets slut kommer Telia också att vara klar med utbyggnaden av edge-tekniken. Edge kallas ibland för turbo-gsm och fyrfaldigar hastigheten i gsm-nätet. Det innebär bland annat att kunderna kan surfa snabbare. Det är också ett bra sätt att skapa högre surfhastigheter i de delar av landet dit inte 3G-nätet når, som till exempel i stora delar av Norrland.
Telia är den enda mobiloperatören i Sverige som har förstärkt sitt gsm-nät med edge. Målet är att alla basstationer ska vara uppgraderade i slutet av 2007 och att gsm-nätet under 2008 ska täcka 90 procent av landets yta.

En efterlängtad bok för alla fritidsbåtsägare, historieintresserade och sjöfarare har nu kommit: “Sjömärken – vägvisare och kulturminnen”. I tre års tid har författaren Johnny Söderlund på uppdrag av Statens maritima museer och Riksantikvarieämbetet inventerat och dokumenterat hundratals fasta sjömärken i svenska farvatten. Många av dem har han fångat med kamera från sittbrunnen i sin kajak. Lagom till sommarsäsongen presenteras arbetet i en generöst illustrerad bok att ha med sig ombord men som lika gärna kan avnjutas på landbacken.

Pressbilder: http://press.maritima.se

Flera böcker har under senare år utkommit om fyrar, men det är första gången någon tar sig an våra sjömärken. Johnny Söderlunds bok bygger på en genomgång av den officiella sjöfartslitteraturen från Johan Månssons sjöbok 1644 till Svensk Lots cirka 1950. Dessutom har omfattande studier vid Riksarkivet, Krigsarkivet, landsarkiv och Sjöfartsverkets arkiv genomförts.

Tidigt utmärktes farleder av lokalbefolkningen genom stenrösen, kasar eller enklare stångmärken och till en början fick skepparen själv hålla reda på allt detta. Sjökort med ordentlig utprickning kom först på 1800-talet.

Idag navigerar vi med stor precision med hjälp av GPS, men de gamla båkarna, stångmärkena och kumlen tjänar fortfarande sitt syfte och utgör ett stycke unik kulturhistoria. Många är vackra och bär fantasieggande namn. Vem blir inte nyfiken på Södra Syster, Likskär, Lördaghällan eller Fulingen? Ett stort antal hotas av förfall i takt med att de inte längre behövs för sjöfarten.

Tryggö röse vid inloppet till Sotenskanalen i Bohuslän uppfördes för 4000 år sedan och används än idag för sjöfarande. Stora, synliga träd har länge fungerat som sjömärken och försågs med spira och tavla för att öka synbarheten. Liksom för övriga sjömärken finns prydliga ritningar över märkesträden i Lotsstyrelsens arkiv, konstverk som handmålats med akvarellfärger. Idag finns tre träd markerade på sjökortet. Även högt belägna byggnader såsom kyrkor har använts som känningsmärken, däribland Öja Kyrka vid Burgsvik på Gotland som dessutom ensam förmår skapa en enslinje.

I boken får vi också lära känna ett par udda sjömärken, som Dassastenen i Karlshamn. Där fanns ett grund som skärgårdsborna positionsbestämde efter en enslinje mellan en liten udde och ett dass. När den nye husägaren rev dasset kom en upprörd delegation fiskare och frågade varför han berövat dem möjlighet att navigera!

“Sjömärken – vägvisare och kulturminnen” innehåller över 280 fotografier och ritningar. I de inledande kapitlen presenteras sjömärken ur ett historiskt perspektiv, därefter följer ett antal kapitel om specifika typer. Slutligen en registerdel med kortfattade fakta om 429 sjömärken, från Svinesund till Haparanda.

Blekinges främsta besöksmål Marinmuseum är det enda statliga museet som inte tappat besökare sedan entréerna återinfördes vid årsskiftet. I sommar firar man tioårsjubileum i läget alldeles invid vattnet.
Marinmuseum i Karlskrona är inte bara södra Sveriges mest besökta statliga museum utan också det mest besökta enskilda turistmålet i Blekinge. Sedan invigningen av den nya museibyggnaden för tio år sedan har den speciella arkitekturen fått pris och 1,4 miljoner besökare har passerat portarna. I sommar firas de tio åren. Men museets anor går längre tillbaka än så.

Örlogsstaden Karlskrona med sina välbevarade marina 1600- och 1700-talsmiljöer är sedan 1998 införd på Unescos världsarvslista. Marinmuseum ligger mitt i världsarvet, på Stumholmen. Ön var under närmare 300 år en viktig del av örlogsbasen. Sin grund har museet i flottans modellkammare, som instiftades år 1752. I Marinmuseum av idag finns flera av de ursprungliga världsunika modellerna utställda. Bland museets utställda samlingar märks också bevarade galjonsfigurer och marina praktmålningar. I museet finns även Sveriges enda publika fartygssimulator. Utanför museet ligger flera museifartyg, bl a Sveriges första ubåt Hajen med drygt hundra år på nacken.

Under två dagar firar man de tio åren på Stumholmen. Den 30 juni och 1 juli blir det kapprodd och kappsegling, hantverk, musik och dramatiserade visningar för barn. Under helgen går också Nostalgia Festival 2007 loss utanför museet med veteranbåtar, veteranbilar och veteranmotorcyklar i en salig blandning. Dessutom kommer museets utställningar bokstavligen att få liv när de befolkas av olika rollfigurer ända fram till midnatt.

Jubileet firas även med en mindre fotoutställning där Anneli Karlssons bilder av övergivna båtar på land berättar en säregen historia: Båtkyrkogårdar – när fernissan flagnat. Utställningen står under hela sommaren.
Foto: Erling Klintefors /SMM

Nordisk Mobiltelefon, den svenska operatören med Sveriges största 3G-nät, förstärker kapaciteten med en nya sändare på Ljusterö och Sandhamn. Med Nordisk Mobiltelefons mobila bredband får alla tillgång till Internet, e-post och annat även utanför gästhamnarna.
– Eftersom befolkningen i Stockholms skärgård förväntas öka många gånger om under sommarsemestern har vi förstärkt vår infrastruktur med flera nya sändare i Stockholms Skärgård. Till skillnad från andra operatörers turbo-3G sträcker sig vårt när över hela skärgården vilket går att man alltid kan lita på att få kontakt med nätet när man behöver – inte bara i de mest populära gästhamnarna, säger Rikard Slunga.
Nordisk Mobiltelefon finns i Sverige, Norge och Danmark och erbjuder mobilt bredband baserat på den amerikanska 3G-teknologin, CDMA2000. Det är världens mest utbredda 3G-standard med över 350 miljoner användare i främst Nord- och Latinamerika, Asien och enstaka länder i Europa. När CDMA2000 används på 450 MHz-bandet kallas den för CDMA450 och har fördelen att radiosignalen färdas betydligt längre än med den 3G-teknik som används av andra operatörer i Sverige idag.
– Många som handlat upp sig på mobilt bredband riskerar att bli besvikna när de kommer till sina sommarstugor eftersom många andra operatörers 3G i allmänhet, och turbo 3G i synnerhet, har dålig täckning utanför tätorterna. Med Nordisk Mobiltelefon är detta inget problem.
Nordisk Mobiltelefon erbjuder som första tjänst robust mobilt bredband med en teoretisk maxhastighet på 2,4 Mbit/s. Den praktiska uppmätta hastigheten ute i landsbygden ligger vanligtvis på mellan 0,3 till 1 Mbit/s. Kostnaden för tjänsten startar från 249 SEK/månad.
Foto: Magnus Wegler

Richard Bauer blir ny chef för Marinmuseum i Karlskrona. Han tillträder sin tjänst i oktober och kommer då från en tjänst som näringslivschef i Ronneby kommun.

Beslutet togs igår av Robert Olsson, överintendent för Statens maritima museer där Marinmuseum ingår. Rekryteringen har pågått under en längre tid och Robert Olsson är mycket nöjd:

– Det här känns fantastiskt bra. Jag tillhör dem som tror att museivärlden behöver inspiration utifrån. Richard Bauer har bra erfarenheter som chef och utvecklare inom näringslivet. Dessutom har han erfarenheter av internationellt arbete vilket passar mycket bra in i de visioner vi har för Marinmuseum och hela myndigheten.

Richard Bauer har en internationell chefskarriär inom Trelleborgkoncernen bakom sig liksom en flerårig tjänst inom marinen, bl a som dykinstruktör och dykare i ubåtsräddningssystemet. Han har även ett stort intresse för marinhistoria och har varit verksam i marinarkeologiska sammanhang, bland annat på Kronan, och var med vid upptäckten av Gustaf III:s linjeskepp Hedvig Elisabeth Charlotta som förliste vid det Viborgska gatloppet.