Nyheter

Den politiska viljan finns. Det vi behöver nu är samsyn och gemensam plan för hur vi ska säkerställa havsmiljöernas välstånd. Inom och utanför EU. Helcoms Baltic Sea Action Plan lyftes fram som ett steg i rätt riktning på en internationell konferens.

Under två dagar har runt 150 personer samlats i Stockholm för att diskutera de värden som havet erbjuder oss. De som deltog var speciellt inbjudna tjänstemän och beslutsfattare på nationell nivå i framförallt EU:s medlemsländer. Mötet är ett av de expertmöten Naturvårdsverket arrangerar under ordförandeskapet.

Syftet med konferensen var att ge en bättre förståelse för marina ekosystemtjänster, hur de förhåller sig till varandra och vilka värden de ger oss.

 Budskapet från deltagarna var tydligt. Förutsättningen för en blomstrande framtid är hälsosamma ekosystem. Vi har nu ett gemensamt ansvar för att utveckla åtgärder och arbetsformer för att se till att vi når dit, säger Björne Olsson chef för havsmiljöenheten.

Under mötet fick deltagarna ta del av exempel på hur dessa värden kan lyftas in i politiska beslutsprocesser och bidra till att utforma lämpliga styrmedel.

Bland talarna fanns bland annat professor Terry Hughes som delade med sig av sina erfarenheter från Stora Barriärrevet. Där har man, bland annat genom att skapa olika zoner, lyckats få många fiskbestånd att återhämta sig.

I vissa zoner har fiske varit helt förbjudet, i andra har fritidsfiskare fått fiska men inte yrkesfiskare och på ytterligare andra ställen har man även haft ett kommersiellt fiske. Det går att dra paralleller till andra områden, bland annat Östersjön.

 Det är samma problem med utsläpp av näringsämnen och överfiske. Och sedan har vi den stora okända faktorn, klimatförändringen, säger Terry Hughes.

Björne Olsson, chef havsmiljöenheten, 08-698 85 48, bjorne.olsson@naturvardsverket.se

Seglingsarrangören Croatia Yacht Club som arrangerar seglingssemestrar i Kroatien har gått in i Hummingbird Lifestyle Travels familj av specialiserade researrangörer.

Sedan 1985 har Croatia Yacht Club hjälpt tusentals svenska seglare att förverkliga sina drömresor i den kroatiska skärgården. Medarbetarna är själva seglare och alla har under perioder arbetat på basen i Kroatien, seglat många av båtarna och besökt de flesta av de bästa hamnarna. Och med egen personal på plats, servicebåt och egen segelbåtsflotta har Croatia Yacht Club under många år fokuserat på att kunna erbjuda en garanterat lyckad seglingssemester i Kroatien.

Croatia Yacht Club är specialiserade på uthyrning av segelbåtar med eller utan skeppare. Med en egen flotta av segelbåtar kan gästerna välja att enbart hyra båt alternativt boka färdiga paket med flyg från Stockholm, Göteborg eller Köpenhamn. Det är även möjligt att boka seglingskurser eller kombinera seglingssemestern med en Kroatiensemester på land.

Det svenska kontoret har nu flyttat in på Gibraltar Herrgård i Göteborg tillsammans med övriga bolag i Hummingbird Lifestyle Travel-familjen.

Länk: www.croatiayachtclub.se

Länk: www.hummingbirdtravel.se

Holländska båttillverkare är väldigt skickliga på att bygga båtar i stål. Finishen på ytbehandlingen är mycket hög och båtarna ofta väl genomtänkta med goda funktioner som bobåt. Nu kommer en ny Hardtopversion av en av Pedro-Boats storsäljare på 44 fot.

Båten heter Levanto 44’ och har tagits fram efter särskilda önskemål från kunder i Ryssland och Skandinavien. De vill ha ett fast styrhus som alternativ till den öppna modell av båten som redan finns. Därför har Pedro-Boats tagit fram en Hardtop i aluminium.

– Vi har tagit fram denna Hardtop som ett alternativ för våra kunder. Den kan enkelt monteras av om båten behöver transporteras i kanaler med låg höjd eller på vägen, säger André van der Velde, utvecklingsansvarig hos Pedro-Boats.

Den första båten av modell Levanto 44 Hardtop har redan lämnat varvet för destination Ryssland. Varvet har även intresserade kunder i Norge och Sverige.

Länk: www.pedro-boat.nl.

Fakta om båten
Technical specifications Levanto 44’
Length o.a. 13,40 m
Width 4,30 m
Beam 1,25 m
Fueltank 750 liter
Fresh water tank 600 liter
Waste water tank 350 liter
Berths 4 – 12
Weight 16.000 kg
Engine Perkins M150Ti,
109 kW (148 hp)
CE-designcategory B

Simrad Yachting presenterar två nya produkter i sin NSE-serien inom multifunktionella enheter (MFDs). NSE produkterna har ett mycket bra användargränssnitt på en marknadsledande nivå. Detta gäller även när det kommer till robust konstruktion och kraftfull prestanda. NSE serien består av NSE8 och NSE12 vilka baseras på ljusstarka och högupplösliga 8”- respektive 12” LED skärmar. NSE serien levererar “det bästa av det bästa” inom radar-, kartplotter- och ekolodsteknik.

– Vi har utvecklat ett system som ger båtfolk bästa prestanda, ett otroligt intuitivt användargränssnitt och möjlighet att expandera systemet på ett mycket enkelt sätt. Detta i silrena och sobert eleganta utformade multifunktions displayer, säger Mike Fargo, Simrad’s Product Line Director på Navico.

– Designad för högsta kvalitet och maximal pålitlighet, är det marknadsledande konceptet. Enheterna är idealiska för alla som seglar, åker motorbåt samt för sportfiske entusiaster som endast nöjer sig med det bästa inom marin elektronik. NSE serien kan likaväl installeras på en lyxjakt eller i styrhytten på en arbetsbåt.

Simrad NSE8 och NSE12 är lätta att installera och använda. De omfattar allt som krävs för att navigera med förprogrammerad kartografi av exceptionellt hög kvalitet. Alla NSE system som säljs i Europa är installerade med den prisbelönta Navionics® Platinum kartografi som även omfattar satellitfoto och 3D presentation.

Den mångsidiga Simrad NSE kombinerar den ledande tekniken från varumärkena inom Navico koncernen, vilket ger tillgång till den bästa och allra senaste teknologin från världens främsta experter på sitt område. Simrad NSE har direktfunktionsknappar som ger helt lysande och enkel hantering. Resultatet är ett smart nytt menybaserat användargränssnitt som innehåller särskilda lägen för att maximera funktionalitet och tillgänglighet för yrkes- och fritidsanvändare.

Den vridbara multifunktionsratten har inbyggd tryck funktion som ger kontroll över menyer och viktiga funktioner. Zoomingen av denna produkt sker endast genom att vrida på multifunktionsratten, och dess snabbhet i zoomningen är marknadens allra bästa. Man måste helt enkelt se det för att tro på det.

Simrad NSE-serien är kompatibel med några av de mest kraftfulla tekniska innovationer som finns tillgängliga, inklusive prisbelönta BR24 Broadband Radar, HD Digital Radar, BSM-1 Broadband Ekolod modul och GS15 High Speed 5Hz GPS-antenn.

Mike Fargo fortsatte:
– Simrad Yachting har höjt ribban för navigation och GPS-teknik med NSE8 och NSE12. Den nya serien multifunktionsdisplayer har utformats för kvalitet och prestanda, integrering “Best in class” teknik på alla nivåer.

Länk: www.simradyachting.com

Länk: www.sportmanshipmarin.se

Under augusti ökade Statoils försäljning av etanolbränslet E85 med 6 procent jämfört med föregående månad. Jämfört med augusti förra året minskade försäljningen med 21 procent. – Det är glädjande ur klimatsynpunkt att vår försäljning av E85 ökar något igen. Vi kan konstatera att prisförhållandet mellan bensin och E85 påverkar försäljningsvolymerna på E85. Även miljöbilisten är prismedveten, säger Sofia Sjöström, drivmedelsansvarig, Statoil.

Under augusti sålde Statoil över 6,4 miljoner liter E85. Statoil har under flera år satsat kraftigt på utbyggnad av E85 och säljer nu E85 på totalt 388 stationer över hela landet. Samtidigt som Statoil satsar på tankställen för E85 vill företaget också snabbt öka låginblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel.

– Ett effektivt sätt att minska trafikens klimatpåverkan är att öka låginblandningen av etanol i bensin, från dagens fem till tio procent. EU har gett klartecken och nu måste den svenska regeringen agera för att möjliggöra denna låginblandning så snart som möjligt, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Svenska Statoil.

Försäljningen över Statoils stationer under augusti 2009 utgjordes till 8,1 procent (7,8 procent i juli) av biodrivmedel (etanol i E85, biogas samt låginblandning i bensin och diesel). Andelen bensin utgjorde 60 procent, medan andelen diesel uppgick till 31,9 procent. Statoils totala försäljning av biodrivmedel i hela landet under augusti 2009 minskade utsläppen av växthusgaser med 22 156 ton. Det motsvarar utsläpp från 7 451 genomsnittliga bensindrivna personbilar.

Etanolen i Svenska Statoils E85 uppfyller StatoilHydrokoncernens hållbarhetskrav som ställer krav på koldioxidreduktion, goda arbetsförhållanden och antikorruption.

Helgen den 25-27 september blir det stor båtfest i Limhamns Småbåtshamn. Det kommer att visas nya båtar och tillbehör i sjön och på land. På bilden syns Delphias huvudkontor i Limhamns småbåtshamn.

Limhamns Småbåtshamn är idag en av landets största och bästa småbåtshamnar dock har man tidigare inte lyckats marknadsföra den till en bredare målgrupp. En väl fungerande småbåtshamn lyfter hela Malmö som turistattraktion och resmål. Det har i stort sett varit tyst kring båtlivet i Malmö sedan Americas Cup.

– Vi som jobbar direkt med båtlivet i Malmö satsar nu på att marknadsföra oss genom att visa upp oss under mässan ”Öppen Brygga” i Limhamns småbåtshamn, säger Axel Billquist, initiativtagare till mässan .

– På plats finns flera ledande aktörer som har sina företag i och runt Malmö. Det är första året vi gör detta och intresset att ställa ut har varit stort, långt över förväntan, fortsätter Axel Billquist.

I anslutning till bryggan där båtarna kommer att ligga kommer utställarna på land att finnas och vissa utställare som normalt finns i hamnen kommer att ha öppet hus under mässan. Man bjuder även in de som vill skall sälja sin begagnade båt att visa upp den och på så sätt nå nya spekulanter.

– Det är bara att kontakta oss så berättar vi mer. Visningen får man göra själv så det kan vara klokt att ha kaffetermosen fylld ombord, avslutar Axel Billquist.

Länk: www.oppenbrygga.se

Fotoauktion, Sveriges seglarelit, tävlingsbåt från Volvo Ocean Race och Mange Olsson som berättar om den senaste seglingen runt jorden. Allt detta kan man uppleva på Restaurant J i Nacka Strand den 21 september när bilder från världens mest extrema kappsegling auktioneras ut till förmån för Stiftelsen Min Stora Dag. Auktionsförrättare är Tom Österman från Bukowskis och Martin Timell.

Bilderna från sommarens fotoutställning i Nacka Strand — ”History of the Extreme” auktioneras nu ut. Auktionsförrättare är Tom Österman från Bukowskis och Martin Timell som också är ambassadör för Min Stora Dag. Budgivningen startar klockan 17.00 på Restaurang J i Nacka Strand. Utropspriset är 500 kronor/bild och den som bjuder högst har möjlighet att bli ägare till fantastiska extremseglingsbilder i storformat och samtidigt göra en insats för barn med livshotande sjukdomar.

— Fotoutställningen har haft många besökare och varit mycket uppskattad. Bilderna är otroligt häftiga och det stora formatet stärker känslan ytterligare, säger Marika Karlsson, marknadschef på Vasakronan. Nu hoppas vi att alla som blivit entusiastiska över bilderna också passar på att lägga ett bud den 21 september.

Vid bryggan i Nacka Strand ligger under kvällen en av tävlingsbåtarna från Volvo Ocean Race förtöjd och stora delar av Ericsson Racing Team finns på plats. Klabbe Nylöf, vd på Whyshore och Mange Olsson, skeppare på Ericsson 3 i senaste upplagan av Volvo Ocean Race, delar också med sig av sina seglingsäventyr.

Om “History of the Extreme”
Fotoutställningen ”History of the Extreme” som under sommaren visades i Nacka Strand var en hyllning från Vasaskronan till världens mest dramatiska och farofyllda kappseglingar — Whitbread Round the World Race och Volvo Ocean Race. Bilderna som visar extremsegling ur dess häftigaste vinklar är tagna av Rick Tomlinson, Oskar Kihlborg, Thierry Martinez, Daniel Forster och Malcolm Hanes. Fotograferna har alla omfattande erfarenhet av att fotografera extremsegling, bland annat som officiella fotografer för Volvo Ocean Race. Fotograferna har skänkt sina bilder till förmån för Min Stora Dag.
Om Nacka Strand
Nacka Strand är en populär plats för båtfolk och har tidigare varit hemmahamn till tre extremseglingsprojekt: Swedish Match, The Card och SEB. Området har sin egen båtklubb, Nacka Strand Yacht Club och segling och båtliv är en del av området.

NÄR: Måndag 21 september kl. 17.00
VAR: Restaurant J, Augustendalsvägen 52, Nacka Strand

Länk: www.nackastrand.se/extreme

Azzura Marine i Australien har sjösatt en 32 m lång supersnabb seglingskatamaran efter en omfattande renovering. Det blir en av världens snabbaste flerskrovssegelbåtar. Båten hette från början Lady Barbaretta, men har under renoveringen bytt namn till Necker Belle. Nu hoppas ägarna på ett långt och fint liv för henne.

Necker Belle är en på många sätt unik båt. Hon är byggd som en lättviktskonstruktion med skrov och mycket av överbyggnaden med mera i kolfiber. Hon är byggd för att klara farter upp till 25 knop, vilket är en imponerande siffra för en båt på 32×14 m.

Förutom ytbehandling har Necker Belle fått en rejäl uppgradering i sitt segelsystem, inklusive nya segel, beslag och en ny 38 m hög mast.

När hon är helt färdigrenoverad ska Necker Belle med besättning segla tillbaka till hemmavattnen i Karibien, en seglats på mer än 10 000 Nm. För att klara de senaste reglerna inom charterbranschen har hon även uppgraderats från MCA LY1 till MCA LY2.

Länk: www.azzuramarine.com

Under sju dagar har Östersjön övervakats dygnet runt med miljöflygplan från sex länder. Endast tre mindre utsläpp av mineralolja kunde konstateras. – Detta visar att vi är på god väg att nå våra mål om att utsläppen i Östersjön ska vara försumbara senast 2010, säger Kustbevakningsflygets stabschef Leif Welming.

Var tredje timme, dygnet runt, under tiden 12 – 17 september har ett flygplan lyft från Visby på Gotland för att flyga en förutbestämd rutt över trafikstråken i Östersjön. Syftet med operationen, som är en så kallad Super CEPCO (Co-ordinated Extended Pollution Control Operation) har varit att spana efter oljeutsläpp från fartyg, att dokumentera eventuella miljösyndare och att kontrollera de indikationer på utsläpp som kommer från satellitbilder över området.

Under veckan har sammanlagt 1812 fartyg observerats under de sammanlagt 103 timmar som miljöflygplanen övervakat Östersjön. Under 86 procent av dygnets alla timmar har alltså ett flyg befunnit sig i luften över Östersjön. Ändå har bara tre utsläpp av mineralolja kunnat konstateras. Ett av utsläppen, som sågs strax söder om Gotland, upptäcktes efter en satellitindikation och bekräftades senare av den holländska besättningen. De två andra utsläppen upptäcktes av de deltagande flygplanen strax sydväst om Finland.

De tre utsläppen var mycket små; 5, 50 respektive 273 liter.

– Operationen var mycket lyckad. Resultaten bekräftar inte bara att antalet utsläpp minskat rejält i Östersjön under senare tid, utan också att volymerna blivit mindre. Detta trots att fartygstrafiken ökat, samtidigt som våra möjligheter att upptäcka utsläpp blivit allt större, säger Leif Welming.

En av Kustbevakningens huvuduppgifter är att arbeta för ett renare hav. Regeringens mål är att utsläppen av olja och kemikalier från fartyg i Östersjön ska minska och vara försumbara senast 2010.

– Resultaten från SuperCEPCOn visar att vi gör ett bra jobb och att vi gör nytta. Det är uppenbart att vår flygövervakning har bidragit stort till att minska utsläppen, eftersom fartygen är väl medvetna om att deras utsläpp kan bli upptäckta från luften och att förövarna döms, säger Leif Welming.

Länk: www.kustbevakningen.se

Förra hösten utlyste det amerikanska branschmagasinet Professional BoatBuilder en konstruktionstävling. Målet var att ta fram en bränslesnål, liten motorbåt. I juli i år utsåg en enhällig jury svenske Rolf Eliasson till vinnare.

I kölvattnet av de senaste årens eskalerande bensin- och dieselpriser utlyste den amerikanska branschtidningen Professional BoatBuilder i november 2008 en designtävling under devisen ”The Pursuit of Pleasure at 2 Gallons per Hour” (”Jakten på njutning vid 7,6 liter i timmen”).

Över 70 bidrag kom in från hela världen, men juryn var enhällig i sitt beslut att utse den svenske båtkonstruktören Rolf Eliasson som vinnare. Det vinnande bidraget, RM-18, är en flexibel 5,5-meters ”snurrebåt” i vakuuminjicerad sandwichkomposit.

– Att jag byggt flera båtar själv hjälper mig att göra konstruktioner som också är byggbara både ekonomiskt och praktiskt, säger Rolf Eliasson. Flexibel, praktisk och billig har varit målsättningen med denna konstruktion, där form fått följa funktion.

Basmodellen har enbart en styrpulpet med förarsäte. Resten av båten är tom. Via kompletteringar – såsom passagerarsäte och pulpet, soffor/kojer med bord i för och akter, samt hardtop i stället för standardkapellet – går båten från att vara en enkel transportbåt till en fullfjädrad campingbåt. Kompletteringarna kan göras successivt utan att man behöver göra ändringar i grundkonstruktionen.

– Först hade jag inte tänkt delta i tävlingen eftersom jag tyckte att kriterierna var för enkla att uppfylla. Men när jag ändrat mig och började skissa på ett bidrag, insåg jag till min fasa att detta var en av de största designutmaningar som jag någonsin ställts inför. Liten båt innebär små problem för ägaren men definitivt inte för konstruktören. Så det var bara att bita ihop, lägga allt annat åt sidan och jobba, jobba, jobba, säger Rolf Eliasson.

Rolf Eliasson är en av Sveriges mest namnkunniga båtkonstruktörer med båtar av märken som Winga, Nimbus och Aquador som bär hans design. Han har även ritat bland annat oceanseglaren OverSeas, räddningsbåtar för Sjöräddningssällskapet samt spektakulära one-offbyggen som exempelvis Björn Borgs uppmärksammade powerbåt ”Thundercan” på 1980-talet.

Förutom begränsningarna i bränsleförbrukningen fanns ett antal kriterier att uppfylla:
• Längd: Max 5,6 meter
• Motoreffekt: Max 25 hk
• Bränsleförbrukning: mindre än 7,6 liter/timme under marschfart 15 knop
och med en last på 300 kilo (4 personer)
• Vikt: Trailerbar vikt, inklusive motor, på mindre än 1,2 ton
• Övrigt: Förmåga att säkert ta sig fram i 8 meter/sekunds motvind och mer i vindbyarna, samt mot vågor på 0,6–0,9 meter.

Internationella konstruktionstävlingar som Rolf Eliasson deltagit i (arrangör, nationalitet och år – placering inom parentes):
Yachting World, UK, 1975 (1), Cruising World, US, 1976 (1), WoodenBoat, US, 1978 (2),
Yachting World, UK, 1981 (1), Professional BoatBuilder, US, 2009 (1)

Länk: www.proboat.com

Kommentarer

Ahmet Sukan 15:48:16 2011-03-10

Hi,
i dont understand this language, i just want to communicate with Mr. Rolf Eliasson.
Thank you
ahmetsukan@provital.com.tr

Michael Geraci 17:26:18 2011-11-03

Hi Rolf
Its been a long time. I just wanted to say hello.
I hope you remember me. Winga Yacht Clearwater Fl. , Gunnar Wedlin. My e-mail address is mjg34695@yahoo.com love to here from you some time.

Med joystick och drev eller IPS-liknande drivenheter blir det väldigt mycket enklare att hantera även stora motorbåtar. Cummins MerCruiser Diesel har en version av detta, kallad Axius. Det fungerar likadant som Volvo Pentas version, det vill säga man styr motorbåtens drev via joysticket och får en helt ny dimension av att hantera båten.

Systemet använder ett datorprogram som styr dreven helt individuellt. Axius kan kopplas till motorer som använder CMD:s Zeus pod drive system

En Axius-försedd båt kan enkelt manövreras på alla ledder, även när det är trångt i hamnen. Båtliv har provkört systemet i olika båtar med både bensin- och dieselmotorer. Vi tycker att det är väldigt smidigt att jobba med, men lite mer våldsamt än Volvo Pentas version som är mer mjukt i hanteringen. Volvos system jobbar med mindre tydliga smällar i mekaniken.

Av de båtar som säljs i Sverige har vi kört Axius i en Aquador 33 HT. Men systemet används även i bland annat Jeanneau Presige 38S, Four Winns 338V, Sealine SC 35 och SC 38, liksom i Sea Ray 330 Sundancer och 350 Sundancer. Systemet kommer att visas upp på alla större europeiska båtmässor i höst och vinter.

Länk: www.cmdmarine.com

Nu kommer en ny version av CR 360, CR 360 Sport. Till skillnad ifrån CR 360 Cruising har sport versionen fått en 7/8 dels rigg ifrån Selden, optimerad däckslayout med utrustning ifrån Lewmar, Spinlock och Andersen. Standardspecifikationen har också förändrats gentemot Cruising versionen alltför att kunden själv ska kunna få båten precis som han vill.

CR 360 Sport har en blyköl monterad på en kölficka som sticker 43 cm nedanför skrovet, detta tillsammans med ballast ratio på ca 43 % (2 750 kg) ger en stabilitet som är bland de bästa i klassen. Bränsle (ca 120 l) och vattentankar ( 2 x 130 l) är centralt och lågt placerade för att uppnå en perfekt viktfördelning.

Skrov, däck och alla övriga plastarbeten görs i vår egen plastfabrik för att säkerställa att kraven på kvalitet och styrka uppnås.

CR 360 går att få med 2 eller 3 kabiner, varje båt byggs efter kundens önskemål där det går att få stora delar av båten anpassade. Det finns möjlighet att få olika träsorter i inredningen, standard är mahogny, men det går att få den i Amerikansk vit ek eller teak.

Fakta:
Lh: 11,1 m
Lwl: 9,75 m
Beam: 3,63 m
Draft: 1,99 m
Displacement: 6 400 kg
Keel: 2 750 kg

Mainsail: appr. 46 sqm
110% Jib: 34 sqm
P: 14 650 mm
E: 4 950 mm
FH: 14 700 mm
FB: 4 200 mm

Pris: 2,2 Mkr

Länk: www.cryachts.se

Mattias Rahm och hans Stena Bulk Sailing Team slutade på en 4:e plats när världscuptävlingen Danish Open avgjordes i Århus, Danmark. Mattias förlorade den rafflande semifinalen mot australiensaren Torvar Mirsky med 3-2. I matchen om 3:e pris vann sedan Peter Gilmour, även han Australien. Danish Open vanns av hemmaseglaren Jes- Gram Hansen.

Mattias och hans besättning, Johan Barne, Daniel Björndahl, Oscar Angervall och Fredrik Aurell, lyckades bra i grundomgången. Efter 11 seglade matcher hade Stena Bulk Sailing Team, resultatet 7-4. Vindarna var skiftande, vilket gjorde det väldigt svårseglat.

– Efter misslyckandet i Marstrand tidigare i somras var det skönt att åter prestera och ta sig till semifinal. Semifinalen var stentuff och vi var nära att gå hela vägen till final. Nu satsar vi mot nästa tävling, som går på Bermuda i början av oktober, säger Mattias Rahm, skeppare Stena Bulk Sailing Team.

Följ Mattias och hans besättning på http:/stenabulksailingteam.blogspot.com/

Regeringen har beslutat om direktiv till en särskild utredare som ska utreda förutsättningarna för att ombilda vissa verksamheter vid Lantmäteriet till aktiebolagsform (bolagisering).

Förutsättningarna för att överföra hela eller delar av verksamheten vid Lantmäteriets uppdragsdivision Metria till aktiebolagsform ska utredas. Bakgrunden är att Metrias verksamhet till stor del bedrivs på en konkurrensutsatt marknad och omfattar bl.a. fältmätning, flyg- och satellitbilder, kartor, geografisk IT och positioneringstjänster. Verksamheten omfattar knappt 400 personer på cirka 35 orter i Sverige. Utredaren ska redovisa sina förslag senast den 31 december 2009.

Till utredare har utsetts Christina Rogestam. Rogestam har tidigare utrett bolagiseringen av trafikverken.

Regeringen säger ja till att Vänerskärgården med Kinnekulle ska få status som biosfärområde enligt de riktlinjer som är fastställda av Unescos program Man and the Biosphere . Ansökan från Götene, Lidköpings och Mariestads kommuner tillstyrktes i ett beslut idag.


– Vänerskärgården med Kinnekulle uppfyller väl de kriterier som Unesco har lagt fast för biosfärområden. Många har medverkat i processen, som har sina rötter i ett starkt lokalt och kommunalt engagemang, vilket är grundläggande för ett framgångsrikt biosfärområde, säger miljöminister Andreas Carlgren.

Ansökan kan nu sändas vidare till Unesco som sedan kan besluta att ge området officiell status som biosfärområde. De berörda kommunerna har i samarbete med såväl lokala och regionala organisationer och föreningar som med enskilda tagit fram ansökan. Regionala och centrala myndigheter bl.a. Länsstyrelsen i Västra Götaland, Naturvårdsverket och Skogsstyrelsen kommer att medverka i förvaltningen.

Biosfärområdena kan ses som lokala experimentverkstäder för hållbar utveckling. Just i dag invigs Biosfärkontoret Vänerskärgården Kinnekulle i Mariestad. Det är positivt att satsningarna lokalt och regionalt fortsätter i väntan på Unescos behandling av ansökan.

Man and Biosphere-programmet är ett koncept som betonar sambandet mellan människa och natur- och kulturlandskapet. Synsättet att koppla ihop människans behov av att nyttja naturen och ekosystemen med miljöfrågorna har manifesterats genom t.ex. konventionen om biologisk mångfald och den s.k. ekosystemansatsen som har växt fram inom ramen för den. Det uttrycks också genom begreppet hållbar utveckling.

Bakgrund
Syftet med ett biosfärområde är flera. Biologisk mångfald ska bevaras samtidigt som social och ekonomisk utveckling gynnas. Ett biosfärområde ska dessutom vara arena för forskning och undervisning.

Tre olika slags funktioner ska uppfyllas:
– bevarandefunktionen: att bidra till bevarande av landskap, ekosystem, arter och genetisk variation,
– utvecklingsfunktionen: att främja ekonomisk utveckling och samhällsutveckling som är hållbar,
– logistiska funktionen: att fungera som stöd för demonstrationsprojekt, miljöutbildning och praktik, forskning och miljöövervakning.

I Sverige finns sedan tidigare endast två biosfärområden, Torneträskområdet i Kiruna kommun, och Kristianstad Vattenrike i Kristianstads kommun.

Den ser ut som en vanlig Volvo C30 och har samma säkerhet, komfort och utrymmen som standardbilen. Skillnaden är att den drivs på enbart el, helt utan emissioner, med en räckvidd på upp till 15 mil.

Volvo Personvagnars offensiva elektrifieringsstrategi har snabbt gett konkreta resultat. Förutom marknadsintroduktionen av en plug-in-hybrid 2012, utvärderas också möjligheten för en helt eldriven bil, en så kallad BEV (Battery Electric Vehicle).

Under 2009 har ett fåtal prototypversion av C30 BEV byggts och testats internt av Volvo. Förutom fokus på prestanda och säkerhet inriktar sig arbetet på att integrera eldriftsystemet med resten av bilen.

– Volvo C30 är den modell som vi först prövar för eldrift. Bilens goda egenskaper i stadstrafik och relativt låga vikt gör den särskilt väl lämpad, eftersom elbilar framförallt förväntas användas i och runt städer och för daglig pendling, säger Lennart Stegland chef för Volvo Personvagnars specialbilsdivision.

Teknisk lösning

Elektricitet är väl lämpat som drivmedel för personbilar. En elmotor har hög verkningsgrad och förbrukar ungefär en femtedel så mycket energi som motsvarande motor driven med fossila bränslen. Just den överlägsna energieffektiviteten hos en elmotor jämfört med en förbränningsmotor talar för att elbilar kommer att bli allt vanligare i framtiden i takt med att bränslepriserna väntas öka och kraven på låga CO2-utsläpp hårdnar.

Volvo C30 BEV drivs av ett litium-jonbatteri som laddas via ett vanligt eluttag i hemmet.

Att ladda ett helt urladdat batteri tar vid normal elförsörjning (230 v 16A) cirka åtta timmar. Om bilen laddas med förnyelsebar el innebär det att utsläppen – från elproduktionen till användningen på vägen – i princip blir obefintliga.

Elmotorn hittas i motorrummet, precis som på en konventionell bil. Ett prioriterat område inom BEV-projektet är att hitta en optimal placering av batteriet. Den mest troliga placeringen är där bränsletanken normalt sitter samt i kardantunneln som löper i bilens längdriktning. Dessa positioner ligger innanför bilens deformationtionszon i de vanligast förekommande krockscenarierna. Eftersom bilen är enbart eldriven kräver den ett större batteri med högre kapacitet (24 Kwh) än hos en plug-in-hybrid (12 Kwh).

Batterikapacitet och stödsystem

En C30 BEV har en reglerad toppfart på ca 130 km i timmen, något som troligen kommer vara mer än tillräckligt för de flesta användarna av den här biltypen. Accelerationen 0-100 kilometer per timme kommer att vara under 11 sekunder. Räckvidden är upp till 15 mil, vilket är betydligt längre än vad 90 procent av Europas bilister kör varje dag.

Samma säkerhetskrav som alltid

Volvo Personvagnar ställer samma höga säkerhetskrav på sina produkter oavsett vilket typ av bränsle eller drivkälla som används. Volvos säkerhetsarbete utgår alltid från människan och baseras på gedigen kunskap om verkliga trafiksituationer. Dessutom genomförs omfattande interna tester både virtuellt och i Volvos mycket avancerade krocklaboratorium. Om Volvo väljer att introducera en helt eldriven bil på marknaden kommer man se till att den är lika säker som övriga biltyper.

Volvo har teoretiskt identifierat samtliga säkerhetsscenarier kopplade till elektrifiering i faserna före, under och efter en kollision. Efter en noggrann studie av dessa scenarier kommer Volvos ingenjörer att skapa en strategi för att hantera dessa och som garanterar att också de kommande elbilarna lever upp till Volvos höga säkerhetskrav.

Marknadspotential – Volvo C30 BEV

Volvo Personvagnars huvudspår de kommande decennierna inom elektrifiering är plug-in-hybrider. I synnerhet gäller detta på de större bilmodellerna. Kombinationen el och förbränningsmotor är den man tror har störst potential både tekniskt och kommersiellt. Plug-in-hybrider möjliggör lång räckvidd, bra miljöprestanda och samtidigt ett begränsat beroende av dyr batteriteknik.

Det finns flera faktorer som styr hur framgångsrika rena elbilar kommer att bli i framtiden:

– Konsumenterna måste uppleva att den här biltypen är attraktiv att både köra och äga. För att de skall göra det tror vi att elbilarna måste vara lika komfortabla, säkra och ha likvärdig prestanda som bilar med andra drivkällor. C30 BEV-projektet kommer att leva upp till dessa kriterier och visa på Volvos ambition att driva utvecklingen framåt inom elektrifieringsområdet, säger Paul Gustavsson, ansvarig för elektrifieringsstrategin på Volvo Personvagnar.

Beskrivningar och fakta i detta pressmaterial avser Volvo Personbilar Sverige AB:s nationella modellurval. Den utrustning som anges kan vara extrautrustning. Fordonsspecifikationerna kan skilja sig åt mellan olika länder och kan ändras utan föregående varning.

Länk:
https://www.media.volvocars.com/go/78cc2a63-a48d-462c-a16e-04fb236702f7.aspx

Den grova organiserade brottsligheten försöker på ett otillåtet sätt att påverka myndighetsföreträdare och journalister i deras yrkesutövning. Det är dock mycket ovanligt att otillåten påverkan i form av hot eller trakasserier övergår i våld. Det framgår av Säkerhetspolisens första nationella hotbild om den grova organiserade brottslighetens otillåtna påverkan på det demokratiska statsskicket.

Säkerhetspolisen har av regeringen fått huvudansvar att förebygga, kartlägga och motverka den grova organiserade brottslighetens otillåtna påverkan på viktiga samhällsfunktioner. Idag kom den första nationella hotbilden.

Enligt aktuell information har sammanlagt 135 misstänkta fall av otillåten påverkan identifierats mellan januari 2007 och juli 2009. De är spridda över i stort sett hela landet.

Cirka två tredjedelar av de misstänkta fallen avser olika former av påtryckningar. I huvudsak handlar det om att grovt kriminella personer genom hot eller trakasserier misstänks ha försökt påverka en journalist eller myndighetsföreträdare i deras yrkesutövning.

Ungefär en tredjedel (40 misstänkta fall) gäller myndighetsföreträdare som missbrukat sin tjänsteställning. Det gäller främst så kallad vänskapskorruption och dubbla lojaliteter.

– Inget tyder på att det är vanligt att myndighetspersoner på det här sättet samarbetar med kriminella. Men det är naturligtvis allvarligt att det överhuvudtaget förekommer, säger Säkerhetspolisens generaldirektör Anders Danielsson.

Under perioden har inga fall påträffats där personer inom den grovt organiserade brottsligheten försökt påverka politiker.

Sammanfattningsvis kan det sägas att det finns en förhöjd hotbild mot polisväsendet, tullväsendet och åklagarväsendet. Däremot finns det i dagsläget inte någon identifierad hotbild från den grova organiserade brottsligheten mot förtroendevalda eller mot det demokratiska statsskicket i sin helhet. Det är mycket ovanligt att otillåten påverkan i form av hot eller trakasserier övergår i våld.

Länk: www.sakerhetspolisen.se

För andra gången samma vecka har Sportfiskarna godkänt ett sportfiskerekord på en för svenska vatten helt ny art. Denna gång handlar det om djuphavsfisken havsmus. Under samma fisketur i Skagerrak fångades även en vitrocka över gällande sportfiskerekord.

Med hjälp av modern teknik och har stort kunnande en grupp sportfiskare från Kungsbackaområdet de senaste åren utforskat svenska havsdjup i jakt på stora och ovanliga fiskar. Efter att tidigare noterat ett tiotal svenska sportfiskerekord, bland annat för arter som blålånga, håkäring och skoläst (jo, fisken heter faktiskt så) så var det under en fisketur i början av augusti dags för ett dubbelt rekord.

Det kanske mest uppseendeväckande fångsten var arten havsmus (Chimaera monstrosa).

– Havsmusen är en djupt levande musliknande fisk med stora bröstfenor, gifttagg på ryggfenan och en halvmeterlång smal “råttsvans”. Arten har aldrig tidigare fångats på spö i svenska vatten, berättar Sportfiskarnas storfiskregistrerare Håkan Brugård.

Den första rekordnoteringen för havsmus noteras till 1,132 kg och 77 cm. Oscar Bergstrand från Vallda fångade rekordfisken i Skagerrak på hela 407 meters djup. Kroken var agnad med en bit makrill.

– Havsmusen är annars vanligare längs norska kusten, södra Island och av någon svårförklarlig anledning också utanför Västafrika, säger Håkan Brugård.

Saken blir inte sämre av att fiskekamraterna tidigare samma dag fångat en rekordstor vitrocka. Denna fisk nappade på Håkan Wings makrillagnade krok, vägde 10,205 kg och var 117 cm lång. En ökning av rekordet med närmare ett kilo. Även denna fisk fångades lika djupt och är liksom havsmusen efter granskning av Sportfiskarna godkänd som officiellt Svenskt sportfiskerekord.

Sportfiskarna, Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund, driver sedan 1971 Storfiskregistreringen där man registrerar stora exemplar för alla tänkbara svenska fiskarter fångade på spö i hav eller sötvatten. Över 20 000 stora fiskar av nästan 90 olika arter finns registrerade!

Länk: www.sportfiskarna.se

Den finska utmaningen i seglingstävlingen Clipper 09-10 van den första delsträckan genom att gå i mål i La Rochelle igår efter en dramatisk segling. Det blev en hel del protester under delsträckan, även mot den finska skepparen, Eero Lehtinen, och hans team som ledde under största delen av de två daygnens seglats från Humber till La Rochelle.

– Det här var en bra uppvärmning, kostaterade Eero vid målgången i Bassin des Chalutiers utanför La Rochelle.

– Det har inte riktigt sjunkit in i mig än att vi verkligen är igång och har hunnit med första delsträckan. Vår seger var nästan för enkel, för att vara helt ärlig. Vi seglade 740 Nm med en gemomsnittsfart på över 10 knop, så det var ganska bra segling.

Team Finland måste nu vänta tills senare i veckan innan de vet säkert att segern är OK. Alla resultat och protestförhandlingar måste först hanteras av Race Committee.

– Vi hoppas att vi inte får för mycket bestraffning för vår segling, säger Orla Mellett på den irländska båten Cork som anklagades för att ha seglat mot TSS, en av de andra deltagarna.

Den störsat delen av den tio månader långa 35 000 Nm seglingen återstår fortfarande och kan följas på flera sätt via hemsidan.

Länk: www.clipperroundtheworld.com

Kölen är nu sträckt för ett av de fräckaste yachtbyggena på länge, designat av Porsche Design Group och den Singapore-baserade megayachtbyggaren Royal Falcon Fleet. Båten kallas RFF135 och är den första i en hel serie med gemensamma projekt från de båda företagen. Det är en lyxig katamaran på över 40 m.

Ytterskrovet och interiören håller en tidlös, funktionell stil med tydliga drag av Porsche Design Studio, som har sitt designkontor i Zell am See i Österrike.

RFF135 är särskilt anmärkningsvärd eftersom hon på kundens begäran har ritats som ett “rymdskepp på vattnet”. Formen av en katamaran låter designernas fantasi flöda och det bäriga skrovet med mycket stor ytan gör det möjligt för dem att ta i ordentligt.

Till skillnad från många andra lyxiga megayachts är den här båten på 41,2 m längd extremt modern under skalet. Konstruktionen av RFF135 började i september 2008. När skrovet är färdigt kommer det att flyttas till Sverige för att utföra installationer av bland annat interiören. Det är Kockums och företaget Incat Crowther som har tagit på sig detta arbete. Kockums, som numera är ett dotterbolag inom tyska Thyssen-Krupp, är känt för att ligga i framkant inom marintekonologi.

Tekniker från Australienbaserade Incat Crowther har årtiondens erfarenhet av att konstruera och motorisera stora katamaraner, vilket kommer väl till pass i den här båten.

Sjösättningen av den första Royal Falcon Fleet katamaranen designad av Porsche Design är planerad till fjärde kvartalet 2010.

Länk: www.porsche-design.com