Nyheter

TV4 sänder den världsomspännande seglingstävlingen Volvo Ocean Race. I Nyhetsmorgon och i ett nytt seglingsmagasin i TV4 och i TV4 Sport med start i höst och nio månader framöver kan tv-tittarna följa en av världens tuffaste och farligaste tävlingar. Av de sju båtarna som tävlar i år är två svenskägda och en av dem har skandinavisk besättning, med svenske Anders Lewander som skeppare. Båtarna bevakas dygnet runt och tittarna erbjuds därmed unika och exotiska bilder från världens alla hav.

Varje båt i Volvo Ocean Race är utrustad med åtta kameror och ombord finns en filmare som gör intervjuer med den tio man starka besättningen. Tävlingen kräver inte bara den bästa seglingskunskapen och fysiska uthålligheten av besättningen – en enorm vinnarinstinkt är också ett måste för att klara av de tuffa påfrestningarna som kappseglingen innebär. Risken att spolas över bord är alltid närvarande medan möjligheterna till god hygien, mat och sömn är begränsade. Den längsta sträckan är den mellan Kapstaden och Rio de Janeiro, en segling som beräknas ta 35 dagar.

Nyhetsmorgon gör en unik resa och följer racet på nära håll från början till slut. Det finns reportrar på plats vid de olika hamnarna och vid tre tillfällen flyttas studiosändningarna till Alicante, Kapstaden och Rio de Janeiro. Som alltid blir Nyhetsmorgonsändningarna en härlig mix av nyhetsdebatt, musik och kultur, en mix som påverkas av de länder och miljöer programmen sänds från.

I ett veckomagasin som sänds i TV4 och TV4 Sport får tittarna följa det hårda livet ombord. TV4Sportens Andreas Odén tar emot kända seglare, experter och meteorologer som varje vecka ger sin syn på vad som hänt och vilka utmaningar och faror som väntar framöver. Det blir också en tittartävling där förstapriset är att få segla en sträcka på en av båtarna.

Det är tionde gången Volvo Ocean Race hålls – tidigare hette tävlingen Whitbread Around the world – och för första gången ska de asiatiska kusterna anlöpas och Stockholm besöks också för första gången. Starten går från Alicante i Spanien den 4 oktober.

Nyhetsmorgon varje dag

Volvo Ocean Race – veckomagasin i TV4 Sport måndagar 18.30

Volvo Ocean Race – veckomagasin i TV4 måndagar 23.00

TV4 sänder den världsomspännande seglingstävlingen Volvo Ocean Race. I Nyhetsmorgon och i ett nytt seglingsmagasin i TV4 och i TV4 Sport med start i höst och nio månader framöver kan tv-tittarna följa en av världens tuffaste och mest spännande tävlingar.

Av de sju båtar som tävlar i år är två svenskägda och en av dem har skandinavisk besättning, med svenske Anders Lewander som skeppare. Båtarna bevakas dygnet runt och tittarna erbjuds därmed unika och exotiska bilder från världens alla hav.

Varje båt i Volvo Ocean Race är utrustad med åtta kameror och ombord finns en filmare som gör intervjuer med den tio man starka besättningen. Tävlingen kräver inte bara den bästa seglingskunskapen och fysiska uthålligheten av besättningen – en enorm vinnarinstinkt är också ett måste för att klara av de tuffa påfrestningarna som kappseglingen innebär. Risken att spolas över bord är alltid närvarande medan möjligheterna till god hygien, mat och sömn är begränsade. Den längsta sträckan är den mellan Kapstaden och Rio de Janeiro, en segling som beräknas ta 35 dagar.

Nyhetsmorgon gör en unik resa och följer racet på nära håll från början till slut. Det finns reportrar på plats vid de olika hamnarna och vid tre tillfällen flyttas studiosändningarna till Alicante, Kapstaden och Rio de Janeiro. Som alltid blir Nyhetsmorgonsändningarna en härlig mix av nyhetsdebatt, musik och kultur, en mix som påverkas av de länder och miljöer programmen sänds från.

I ett veckomagasin som sänds i TV4 och TV4 Sport får tittarna följa det hårda livet ombord. TV4Sportens Andreas Odén tar emot kända seglare, experter och meteorologer som varje vecka ger sin syn på vad som hänt och vilka utmaningar och faror som väntar framöver. Det blir också en tittartävling där förstapriset är att få segla en sträcka på en av båtarna.

Det är tionde gången Volvo Ocean Race hålls – tidigare hette tävlingen Whitbread Around the world race – och för första gången ska de asiatiska kusterna anlöpas och Stockholm besöks också för första gången. Starten går från Alicante i Spanien den 4 oktober.

Nyhetsmorgon varje dag

Volvo Ocean Race – veckomagasin i TV4 Sport måndagar 18.30

Volvo Ocean Race – veckomagasin i TV4 måndagar 23.00

Länk: www.volvooceanrace.org

Garmin Nüvi 500/550 fungerar lika bra i bilen och båten som på motorcykeln, skotern, cykeln och till fots i natur och stad. Fyra specialanpassade menylägen för bil, båt, cykel och fotgängare gör att visningen och presentationen av respektive område anpassas till sjökortspresentation, vägkartor eller topografiska kartor.

Detta gör nya nüvi 500-serien till den mest kompletta produkten på marknaden. All menyhantering sker på den klara stora pekskärmen.

nüvi 500/550 levereras med förprogrammerade detaljerade City Navigator vägkartor. 500-modellen med detaljerade kartor över Norden och 550-modellen med kartor över hela Europa. Friluftskartan Pro och BlueChart g2 vision sjökort finns att köpa till på microSD kort.

nüvi 500/550 är TMC kompatibla, de har kompassida, Rikets Nät d v s med x/y koordinater, vilket innebär att om du knappar in givna koordinater så guidar nüvi dig dit. I vägkartografin får du automatisk ruttberäkning med turn-by-turn guidning till vald destination. Med fotonavigering kan du ladda ner koordinatsatt bild från Garmin Connect och navigera dit, du kan ruttplanera, använda Trackback funktion. nüvi 500/550 stödjer Geocaching.com GPX för kompletta beskrivningar och ledtrådar.

Batteriet av lithium-ion typ är uppladdningsbart och urtagbart. Batteritid upp till åtta timmar. Båda modellerna levereras med sugkoppsfäste/platta för bil, 12V strömkabel, svensk manual. Tre års garanti och fri support.

Ca pris nüvi 500 2999:- och nüvi 550 3499:-.

Länk: www.garmin.se

Sjösportskolan Långedrag har investerat och byggt om bryggan i gamla Långedrag. Den nya marinan har plats för sju stora segelbåtar, två mindre motorbåtar och en räddningsbåt. Båtarna används i båtlivsutbildning och till charter under sommarsäsong. Kändast i hamnen är förmodligen M/S Nawica som varje år tar ut över 2 000 kursdeltagare från hela Västkusten.

– Nawica har varit ett flaggskepp för Sjösportskolan i många år. Nästan alla som har tagit förarintyg eller kustskepparintyg de senaste 20 åren i Göteborgstrakten har gjort sin praktik på henne, säger Karl Nordström, VD.

– Om det blir ett båtkörtkort, vilket jag tror, berättar Nina Nordström, så kommer antalet praktikturser kanske att fördubblas. Vi använder nu fler båtar för båtpraktik; allt från snabba RIBar till vår största segelbåt, en Farr 65 fot. På den genomför vi den internationella Master of Yachts utbildningen. Även här ser vi lite av en ”boom” med mycket förfrågningar och fler genomförda kurser än på flera år.

– Ingen vet ännu vad som kommer att ingå i utbildningen för nya båtkörkortet, fortsätter Kalle Nordström. Jag tycker det lutar åt att båtförarbeviset, eller vad det nu kommer att kallas, kommer att vara uppdelat i tre olika delar beroende på båtars storlek och hastighet.

Utbildningarna kommer förmodligen ha större krav på praktik än vad som finns nu. Det kommer höja kvaliteten att få utföra praktiskt det som lärs ut i teori.

De senaste åren har Sjösportskolan nyanställt och företaget har nu sju fast anställda. Under hösten har en person anställts på heltid för att utveckla och hålla yrkeskurser. Johan Tengström som hållit många kurser som inhyrd instruktör, bytte ut gymnasieklassrummet mot Sjösportskolans intensivkurser. Nu håller han kurs för Fartygsbefäl klass VIII, Maskinbefäl klass VIII och Kustskepparintyg etc.

– Det är spännande att ha så motiverade deltagare och att få vara med och utveckla och påverka framtidens båtförare, berättar Johan Tengström.

Sjösportskolan sysslar med utbildning och båtcharter. Företaget har funnits i Långedrag i 40 år. Sedan 2007 finns kansliet/kontoret i Sjöräddningshuset, som står på den plats där Långedrags Värdshus låg. I samma hus finns nu även nya Långedrag Värdshus.

Ångbåtsbryggan har sedan 1870-talet varit en viktig på och avlastningsplats för området. Den gamla biljettkiosken för ångbåtarna står kvar och bredvid har tillkommit en vit sjöbod för Långedrags Segelsällskap och Sjösportskolan.

Länk: www.sjosportskolan.se

På 1 000 bananskal kan man komma hela 96 km. Om vi producerade biogas av allt matavfall som är möjligt att samla in, skulle det kunna ersätta nästan 67 miljoner liter bensin. Det räcker till att hålla igång drygt 55 000 bilar under ett år och skulle kunna minska utsläppen av koldioxid med 327 000 ton.

Biogas är det renaste drivmedel vi idag har tillgång till. Genom att byta en bensindriven bil mot en biogasbil minskar klimatpåverkan med 90 %.

Idag är det 133 kommuner som har infört separat insamling av matavfall. Ytterligare 90 har planer på att införa det. Redan idag produceras biogas från avfall som räcker till årsförbrukningen för 12 000 bilar. Hushållens ansträngningar att sortera ut matavfall har alltså gett resultat.

Utöver biogas ger rötning också ett högvärdigt biogödsel, som kan ersätta konstgödsel inom jordbruket. Det sparar både naturresurser och energi, det också. Genom att röta vårt matavfall får vi alltså dubbelt igen!

Genom att röta matavfall istället för att deponera det skonas miljön också. Den metangas som bildas i deponier har nämligen 20 gånger större påverkan på klimatet än koldioxid.

Fakta
2006 fanns det 223 anläggningar för biogasproduktion i Sverige. De 14 samrötningsanläggningarna behandlade främst källsorterat matavfall, avfall från livsmedelsindustrin och gödsel. I övrigt fanns det 138 anläggningar som rötade slam från avloppsreningsverk, 60 fanns på deponier, 3 rötade industriavlopp och 8 var gårdsanläggningar. Beroende på vilket material som rötas kan den biogödsel som produceras i vissa fall användas som gödning inom jordbruk. Biogödseln kan certifieras, vilket garanterar att den uppfyller högt ställda krav på bland annat smittskydd och metallinnehåll.

Havstulpaner på båtskrovet är ett gissel för både båtägare och miljö. Valet har stått mellan att använda sig av giftig bottenfärg eller få skrovet överväxt med havstulpaner, med ökade bränslekostnader och långsammare båt till följd. För att öka medvetenheten hos allmänheten och få fler båtbottentvättar har Skärgårdsstiftelsen inlett ett samarbete med stiftelsen Håll Sverige Rent. Intresset hos båtägare växer stort och nu behövs fler frivilliga kontrollanter.

Havstulpanen är ett litet kräftdjur som börjar sitt liv som frisimmande larv. När den blir äldre slår den sig ned på en lämplig yta och bygger sig ett skyddande skal av kalk. Det är i detta skede den blir till ett problem för båtägarna Om havstulpanen tas bort i ett tidigt skede, när den precis slagit sig ner, är skalet tunt och lätt att få bort. När den sitter för länge hinner den bygga så starkt skal att den inte går bort med tvätt utan måste skrapas bort, vilket kan vara väldigt mödosamt.

Allt större intresse bland båtägare

I Östersjön går havstulpanerna från larvstadie till vuxenstadie under cirka en till två veckor per år och med hjälp av undersökningsstationer går det att se när det är dags att tvätta båten för bästa resultat. I en båttvätt borstas båtbotten ren från havstulpaner och alger utan att skada skrovet, vilket gör att den giftiga bottenfärgen inte behövs. Och intresset bland båtägare har ökat starkt.

– Det är mycket glädjande, ju fler som använder sig av båttvättmetoden i stället för giftiga bottenfärger desto bättre för miljön, säger Jessica Ångström på Håll Sverige Rent.

För att båtägare lättare ska kunna hantera havstulpanproblemet har Skärgårdsstiftelsen tillsammans med Länsstyrelsen och stiftelsen Håll Sverige Rent ett projekt som syftar till att undersöka och sprida information om när havstulpanerna sätter sig fast.

För att driva projektet har skärgårdsbor, båtklubbar och tillsynsmän från Skärgårdsstiftelsen engagerat sig för att kontinuerligt undersöka havstulpanernas fastsättning vid ett antal kontrollstationer. Men fler behövs för att nå ostkusten utanför Stockholm.

– I Stockholms skärgård har vi gott om kontrollanter men på resten av ostkusten behöver vi fler frivilliga för att få veta när havstulpanerna börjar slå sig ner. Vem som helst kan bli kontrollant, det enda som krävs är att kontinuerligt undersöka en kontrollplatta som sitter utsatt under vattnet för att se när fastsättningen börjar, säger Karin Strandfager.

www.giftfrimiljo.nu finns en förteckning över båtbottentvättar på ostkusten.

Länk: www.giftfrimiljo.nu

Tisdagen den 30 september avslutades årets fiskesäsong vid Mörrumsån, ett av landets mest kända fiskevatten. Totalt fångades 2 039 fiskar – lax och öring – under året, varav 1 233 återsattes. Resultatet är det bästa på tretton år.

Fångstresultatet innebär att Mörrumsån har hittat tillbaka till fornstora dagar.

– Det började vända redan under år 2007 och har fortsatt i samma stil i år. Den ökade tillgången på fisk kan med stor säkerhet knytas samman med de senaste årens satsning på olika fiskevårdande åtgärder. Trots en sommar med riktigt många soltimmar har fisket stundtals varit helt briljant, säger Percy Assarsson, platschef vid Mörrums Kronolaxfiske.

– Våra satsningar på havsöringen har varit en dundermedicin. Och om de återgärder som vidtagits i Östersjön med bland annat drivgarnsstopp ger samma positiva utdelning för laxen så kommer vi att gå mot en mycket positiv framtid.

Tillgången på fisk har ökat de senaste åren, det visar den räkning som pågår vid kontrollstationerna i Marieberg och Hemsjö. Fram till slutet av september hade cirka 1 200 fiskar passerat Marieberg och 300 fiskar Hemsjö.

Totalt vägdes det in 820 fiskar under säsongen, därutöver återutsattes 1 233 stycken, totalt alltså
2 039 stycken fångade fiskar. Denna siffra skall jämföras med 1 523 stycken under 2007 års säsong. För att notera lika höga fångstresultat måste man gå tillbaks till mitten av 1990-talet. Noteras kan att 60 procent av fångsterna har återsatts på frivillig basis under år 2008.

Fiskepremiären år 2009 äger rum fredagen den 27 mars.

Fakta:
Största laxen vägde 19.86 kg och fångades av Francesco Fedeli, Italien.
Största havsöringen vägde 9,6 kg och fångades av Stefan Brecht, Tyskland.

Länk: www.morrum.com

Flera nordisk båtindustriföretag tvingas nu anpassa kostymen till en marknad som inte växer. Hallberg-Rassy har varslat 25 personer om uppsägning, Nimbus Boats lägger ner sin tillverkning i Visby och Ryds Båtindustri säger upp 24 personer.

Anledningen till minskningarna är att marknaden snabbt har dämpats i spåren av den finansiella oron. I kombination med ett väldigt starkt försäljningsår 2007, då det såldes 24 000 nya båtar i Sverige, anpassar sig båtindustrin till verkligheten som gällde 2005.

Äveni våra grannländer har båttillverkarna dragit ner på tempot. I Finland håller Bella Boats stängt i de flesta av sina fabriker och flera andra varv går på sparlåga. I Norge har Askeladden permitterat hela sin produktionspersonal på cirka 150 personer fram tll påsk 2009 och Windy har skurit ner styrkan med en tredjedel.

Här är ett aktuellt pressmeddelande från Ryds Båtindustri som på ett bra sätt beskriver situationen:

Ryds är ett av Sveriges starkaste båtvarumärken inom små och mellanstora fritidsbåtar. En position man byggt upp över åren genom att ständigt fokusera på hög kvalitet och ett brett utbud av modeller från 15 fot upp till 23 fot. Ryds är ett helägt dotterbolag till Nimbus Boats AB.

Höstens turbulens på världens finans- och kreditmarknader har påverkat efterfrågan på små och mellanstora båtar. Flera av våra konkurrenter har redan varit tvungna att permittera eller helt stänga sina båtfabriker i Norden.

På grund av rådande läge på marknaden är vi nödgade att anpassa vår produktion till den nya marknadsbilden som vi bedömer vara ca 15 till 20 % lägre än säsongen 2007/2008. Detta innebär att vi är tillbaka på 2005 år nivå för försäljningen av små och mellanstora fritidsbåtar.

För att möta denna nya marknadsnivå blir konsekvensen att vi idag, i vår anläggning i Ryd har för avsikt att inleda MBL förhandlingar om att varsla 24 personer om uppsägning. Under varseltiden kommer permittering av ett 30-tal anställda att ske under 6-8 veckor för att stoppa lageruppbyggnad. Både tjänstemän och kollektivanställda är berörda.

Samtidigt med ovanstående marknadsanpassning kommer vi investera i extra marknadsföringsåtgärder för att förstärka vår position i Norden med fokus på att ytterligare utveckla återförsäljarnäten av Ryds båtar i Norge och Finland samt mer fokus på att utveckla eftermarknaden för våra båtar.

Ledningen i Ryds gör bedömningen att åtgärderna ovan är nödvändiga för att säkerställa långsiktig konkurrenskraft för bolaget.

Moody har gett Bryggan i Väst AB förtroendet att importera och sälja deras segelbåtar i Sverige. Båtarna produceras av Hanses varv i Tyskland, som sedan tidigare alltid levererat båtar av hög kvalitet. Premiären blir på Scandinavian Boat Show, Stockholmsmässan den 5‐9 november 2008. Vi på Bryggan i Väst är stolta att kunna erbjuda Moodys spännande segelbåtprogram för den svenska marknaden och få tillfället att visa upp Moody 41 Classic (bilden) under mässdagarna.

Idag kan man välja mellan den nya Moody 41 Classic och modernare Moody 45 DSe. Nya Moody 41 Classic påminner mycket om de klassiska Moodybåtarna. Man har tagit det bästa från klassikerna och byggt en båt som är anpassad efter dagens behov. Resultatet har blivit en elegant båt med goda seglingsegenskaper och hög komfort.

Båten har världspremiär i slutet av oktober på hanseboot, Hamburg Messe i Tyskland. Moody 45 DSe är en av de få däcksalongsbåtar på marknaden med ett skrov i epoxi. Det som gör båten unik är att salongen är på samma nivå som sittbrunnen – en design som annars är vanlig hos motorbåtar. Men båten har mer att erbjuda än snygg design. Båten erbjuder seglaren hög komfort, goda seglingsegenskaper med mjuk gång och bra prestanda. Båten har nu blivit nominerad till Yacht of the Year 2008/09. Kombinationen av denna nya djärva design och de goda seglingsegenskaper som är baserad på 200 års traditioner av båtkonstruktion gör den till en stark kandidat i tävlingen.

Bryggan i Väst AB har sedan tidigare byggt upp flera starka varumärken på båt- och motormarknaden i Sverige såsom Hanse, FJORD, SELVA och Volkswagen Marine.

– Sedan år 2000 har vi sålt Hanse segelbåtar som idag är ett av de mest säljande segelbåtsmärkena i Sverige. Nu breddar vi vårt utbud och lanserar Moody i Sverige. Vi tror att dessa båtar kommer uppskattas av den svenska marknaden och tas emot positivt. Att Moody också tillverkas i Hanses moderna och effektiva produktionsanläggningar ger en prisbild på båtarna som marknaden kommer att uppskatta, säger Per Witte, Bryggan i Väst AB.

Länk: www.bryggan.net

Ericsson 3, med svenske skepparen Anders Lewander, fick inte riktigt den inledning de hoppats på när Volvo Ocean Race startade med ett kort In-Port race i spanska Alicante på lördagen. Ericsson 3 var femma i båda bankappseglingarna.

I normala fall hade det betytt en sammanlagd femteplats av totalt åtta båtar i Volvo Ocean Race 2008-2009. Men då den nordiska båtens kölblad inte godkänts av tävlingsjuryn så får de en poängs avdrag. Därmed halkar Ericsson 3 ner till sjunde plats – men man har protesterat och hoppas att beslutet om poängavdrag ska ändras.

– Jag är givetvis besviken med dagen. Vi borde ha varit på pallen, men vi gjorde för dåliga starter. När vi väl seglade var det bättre. Vi avancerade genom fältet och jag är nöjd med vår båtfart, sade Anders Lewander.

Med ombord på den nordiska båten fanns också Prins Carl Philip som seglande gäst och han höll med Lewander.

– Vi kom inte iväg så bra, men när vi väl seglade gick det undan. Och det är verkligen ett sammansvetsat gäng ombord på Ericsson 3, sade Prins Carl Philip.

Ericsson 4, med brasilianaren Torben Grael, och hans internationella besättning, blev fyra i de båda seglingarna och ligger därmed på en sammanlagd fjärde plats.

– Det var ingen underbar dag, men inte heller en katastrof. Jag tar på mig att vi gjorde två svaga starter, vilket placerade oss längre bak i fältet än nödvändigt. Men vi känner inte att vi har några direkta problem med båten eller farten, säger Torben Grael. Däremot har vi en del bankappseglingsträning att jobba vidare med.

De som imponerade mest i de lätta vindarna utanför Alicante var de spanska Telefonicabåtarna. Telefonica Blue, med holländska skepparen Bouwe Bekking, vann båda seglingarna medan systerbåten Telefonica Black blev sammanlagd tvåa efter en andra- och en tredjeplats. En fantastisk framgång för det spanska teamet inför en stor och entusiastisk hemmapublik.

Nu väntar ytterligare en vecka av förberedelser och finslipningar innan det är dags för den första etappen av jorden runt-kappsegling. Lördag 11 oktober kl 14.00 smäller startskottet för tävlingens näst längsta etapp, från spanska Alicante till Kapstaden i Sydafrika.

Ericssons deltagande i Volvo Ocean Race är en plattform för försäljning och marknadsföring. Tävlingen ger företaget en unik möjlighet att nå kunder runt hela världen och diskutera gemensamma utmaningar och möjligheter.

Med den nya bansträckningen kommer tävlingen att passera städer i både Indien, Sydostasien och Kina vilket för Ericsson innebär en möjlighet att nå längre in i viktiga utvecklingsregioner.

Det blåser kring mästerseglaren Pelle Pettersons varumärke för seglarkläder, Pelle P, som nu expanderar kraftigt i Norden. Det amerikanska klädmärket Pelle Pelle har fått PRV (Patent- och Registreringsverket) att ändra sitt godkännande för varumärket Pelle P, baserat på risken att bli förväxlade med varandra. Men nu blåser det mildare vindar. Pelle Petterson räknar med att få gehör i nästa instans, Patentbesvärsrätten, för att varumärkena är helt olika och tror också på en överenskommelse med Pelle Pelle om att varumärkena kan samexistera.

– Vi är övertygade om att PRVs beslut kommer att ändras i Patentbesvärsrätten, och att vi får behålla vårt registrerade varumärke Pelle P. Företagen har helt olika målgrupper och typ av kläder och vi har gott hopp om att Pelle Pelle också håller med om detta, säger Christina Berggren, Pelle Pettersons juridiska ombud på advokatbyrån MAQS. Hon förklarar att det inte är ovanligt med invändningar kring företags varumärken, men att de flesta varumärkesfrågor oftast löses mellan företagen.

Svenska Pelle Petterson har tagit upp frågan om en överenskommelse om hur varumärkena kan existera vid sidan av varandra med amerikanska Pelle Pelle sedan en tid tillbaka och i det svenska klädföretaget hoppas man på en snar lösning. Pelle Pelle (Pelle betyder läder på italienska) säljer skinnkläder med design som s k Street wear, men inte alls riktat till de marina målgrupperna. Varumärket Pelle P är helt inriktat på tekniska seglarkläder och marina fritidskläder.

– Antingen kommer Patentbesvärsrätten att ändra PRV:s beslut eller så kommer vi överens med Pelle Pelle om hur varumärkena ska användas, säger Christina Berggren.

Pelle Petterson är ett starkt varumärke inom den marina sektorn. Den kände seglaren är inte bara olympisk mästare utan även prisad designer av en mängd bilar och båtar, bland annat Volvo P1800, Maxi segelbåtar och Nimbus motorbåtar. Han var tidigt ute med att skydda sina varumärken och har nu skydd för bland annat Pelle Petterson Yachting, PPY Production, Pelle Petterson, Pelle P och figurmärket P.

Klädvarumärket Pelle P är på stark frammarsch med helt nya kollektioner för tekniskt avancerade seglarkläder och marina fritidskläder. De designas av Pelle Pettersons dotter Cecilia Petterson som också är majoritetsägare och vd i företaget PPY Production AB, som producerar och marknadsför kläderna under varumärket Pelle P.

– Vi upplever ett mycket stort intresse för Pelle P, flera kända och internationella kappseglarteam använder våra kläder. Våra nya kollektioner har gått hem hos målgrupperna och vi har mer än fördubblat antalet återförsäljare i Norden och Europa, berättar Cecilia Petterson.

– Vi storsatsar nu på att bygga ut varumärket Pelle P i hela Europa och målsättningen är att etablera Pelle P internationellt som ett ledande varumärke inom seglarkläder.

Årets Volvo Ocean Race har en helt ny sträckning och blir den längsta och tuffaste hittills. Vid startlinjen i Alicante den 11 oktober finns åtta segelbåtar. Varje båt är utrustad med två dieselmotorer från Volvo Penta.

Om båtarna är extrema är motorerna dess raka motsats. Det är vanliga standard¬motorer som monteras i vanliga segelbåtar världen över. Motorerna är av en ny modell som uppfyller världens mest omfattande emissionskrav.

Global service
Genom hela tävlingen har tävlingssyndikaten tillgång till service från någon av Volvo Pentas mer än 5 000 serviceställen över hela världen. Vid varje stop-over finns också en representant från Volvo Penta med för att assistera syndikaten.

Likadana motorer i alla båtar
Alla båtar i Volvo Ocean Race har samma typer av motorer ombord. Den ena motorn producerar el och vatten ombord. Den andra motorn används för att ta sig säkert in och ut ur hamn eller vid nödlägen.

De är hämtade ur Volvo Pentas standardprogram för segelbåtar D-serien med effekter från 12 till 75 hk. Den nya generationen motorer i D1- och D2-serien har tagits fram för att klara de strängaste miljökraven US EPA Tier 3. Från en redan låg nivå har partikelemissionerna halverats.

Hjälpmotor
Hjälpmotorn producerar el till kommunikations- och navigationsutrustning, live-sändningar, belysning och svingkölen. Motorn ger också besättningen dricksvatten genom att driva en avsaltningsanläggning ombord.

Volvo Penta D1-30
Konfiguration: Rak 3-cylindrig marindiesel
Cylindervolym: 1,1 l
Vevaxeleffekt: 28 hk (21 kW)
Vikt: 130 kg

Framdriftsmotor
Volvo Penta D2-75
Konfiguration: Rak 4-cylindrig marindiesel
Cylindervolym: 2,2 l
Vevaxeleffekt: 75 hk
Vikt: 258 kg

Den nya 6-cylindriga 6CX530 är det senaste tillskottet i Yanmar Marins produktsortiment av elektroniskt styrda diesel motorer. Det är en motor med mycket effekt som samtidigt är bland de relativt sett lättaste på marknaden.

Med bara 855 kg (torr vikt) är den lättast i sin klass, mer än 200 kg lättare än motsvarande motorer. Det är, för närvarande, den enda 7.4 liters motor som finns tillgänglig för nöjesbåtsmarknaden.

Speciellt för denna motor har Yanmars ingenjörs team har tagit fram ett nytt common rail insprutningssystem med dubbla sensorer för vevaxelläge, kamaxelläge och rail-tryck. Till motorn har det också tagits fram ett helt nytt hydrauliskt backslag KMH70.

Motorn är på 530 hp (390kW) vid 2,900 rpm. Kraft-vikt förhållandet är 0.63 hp/kg

Motorn har samma dimensioner som sin föregångare, höjd 933 mm, längd utan backslag 1,340 mm och bredd 886 mm.

6CX530 är till fullo godkänd inom de senaste EPA och RCD gränsvärden.

Länk: www.yanmar.se

ZT350 är ett helt nytt sterndrive, designat och tillverkat av Yanmar Marine för BY och LP serien av Yanmars dieselmotorer.

Det tysta, hydrodynamiska ZT350 har en ny typ av hydraulisk koppling för smidig växling, precisionsgjutna kuggar för att förlänga livslängden, plus två mot-roterande propellrar för att maximera accelerationen och för stabil kurshållning.

Vikten för drevet, inklusive propellrar, är endast 112kg.

Vid en maxeffekt på 350 hp (257kW) vid 3,800 rpm så finns det tillgängliga reduktioner på 1.65 and 1.78. Vid ett maxeffekt på 260mhp (191kW) vid 4,000rpm, så finns det även tillgängligt 1.97 eller 2.18.

Det nya Yanmardrevet har samma installationsdimensioner som motsvarande drev som för närvarande finns tillgängliga i marknaden.

Drevet kommer att premiärvisas i Sverige på Scandinavian Boatshow 5-9 November i Stockholm.

Länk: www.yanmar.se

Navico, världsledande tillverkare av marinelektronik för fritidsbåtar, har valt att Navpoint AB skall distribuera varumärkena Simrad och B&G på den svenska markanden med start den 1 oktober.

Navpoint började sin relation med Navico som distributör för varumärkena Lowrance och Eagle och och blev även distributör för varumärket Northstar i april 2008. Tillägget av B&G och Simrad innebär att Navpoint nu är exklusiv distributör för alla Navico´s varumärken.

“Vi är mycket nöjda med att samarbetet med Navpoint har kommit till en logisk slutsats” kommenterade Navicos CEO Jens-Thomas Pietralla. “De har visat sig vara förstklassiga ambassadörer för varumärkena Eagle, Lowrance och Northstar, och tillägget av B&G och Simrad i deras portfölj kommer att stärka dem och möjliggör en hög kvalité och servicenivå till Navicos kunder i Sverige som kommer bli bättre än någonsin”.

B&G är världens främsta tillverkare av navigation och instrumentering för extrema racingbåtar, samt den främsta leverantören av system avsedda för superyachts och långfärdseglare världen över. Simrad Yachting tillverkar och utvecklar integrerade navigationssystem, autopiloter, VHF radio, instrumentering och säkerhets elektronik för nöjesbåtar, superyacht och den professionella marknaden.

• Navico är företaget bakom fem olika världsledande varumärken: B&G, Eagle, Lowrance, Northstar and Simrad. Navico har ungefär 2,500 anställda globalt, 2007 års omsättning var ca. USD 332 miljoner och huvudkontoret ligger i Oslo, Norge. Företaget har utveckling och tillverkning i USA, Mexico, England, Norge och Nya Zeeland.

• Navico är en världsomspännande tillverkare som marknadsför och distibuerar produkter i över 100 länder världen över.

• Företaget grundades efter sammanslagningen av Simrad Yachting AS och Lowrance Electronics Inc i mars 2006, och blev formellt Navico den 1 september 2006.

• Navicos strategi är att differentiera sina varumärken på marknaden, samtidigt utnyttjar man de erfarenheter och resurser som finns när det kommer till utveckling och tillverkning.

Länk: www.navico.com

• Navpoint AB är en av Sveriges ledande distributörer av marinelektronik med varumärkena Lowrance, Eagle, Northstar, B&G och Simrad.

• Lorentz Simonson, och hans personal på Navpoint AB, har mycket erfarenhet och djupgående kunskaper om den svenska marknaden. Företaget är välkänt för sitt stora kunnande och sin höga service grad.

Länk: www.navpoint.se

Det svenska företaget Ekomarine startar en massiv forskningsinsats för giftfria båtbottenfärger. Våren 2008 lanserades Neptune Formula, den första biologiskt verksamma båtbottenfärgen. Utvecklingen inför säsongen 2009 görs i samarbete med ett flertal samarbetspartners.

– Intresset för båtbottenfärgen Neptune Formula har varit mycket stort, säger Claes Tarras Ericsson, VD för Ekomarine. Många som har fritidsbåtar vill kunna göra något för miljön. Debatten om båtbottenfärgernas skadliga miljöpåverkan tycks ha överraskat tillverkarna av traditionella giftfärger.

– När vi nu etablerat oss på marknaden kan vi satsa ännu mer på att ta fram bättre färger, säger Claes Tarras Ericsson.

Den stora satsningen består i att Ekomarine startar en rad nya samarbeten. Ekomarine är numera ett medlemsföretag hos Ytkemiska institutet, YKI. Samarbetet ger Ekomarine möjlighet att utveckla en grundfärg, en så kallad primer, optimerad för Neptune Formula. YKI bedriver forskningen med spetskompetens inom ett flertal områden.

Institutet är internationellt ledande inom industriell tillämpad ytkemi.

Ekomarine anlitar även två marina forskningsstationer, Askölaboratoriet i Trosa skärgård samt N-research i Lysekil. Målet är att finjustera färgen Neptune Formula för såväl Ostkusten som Västkusten.

– Neptune Formula är den enda biologiskt verksamma färgen på marknaden som undantagits från Biociddirektivet, säger Mikael Haeffner, forskningsansvarig på Ekomarine.

– Den skyddande effekten bygger på en samverkan mellan komponenter i färgen och befintliga mikroorganismer i haven. Ökad förståelse för dessa biologiska principer är spännande och viktiga i vårt fortsatta utvecklingsarbete. Vårt mål är att ha en fartygsfärg klar inom några år, säger Mikael Haeffner.

– Det här är ett av flera viktiga initiativ, säger Lena Kautsky, professor vid Stockholms Universitet och föreståndare för Askölaboratoriet. De senaste åren har vi fått mycket ny kunskap om farorna med giftiga båtbottenfärger för livet i Östersjön. Därför är det också glädjande att satsningar görs för att utveckla hållbara alternativ.

Ekomarine inleder även ett samarbete med Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, SP. Detta kommer att leda till kunskap om produkternas beteende under långvarig klimatpåverkan.

Ekomarine utför även tester i Indien under vinterhalvåret för att kunna utvecklas ännu snabbare.

Länk: www.neptuneformula.com

Söndag 5 oktober samlas mer än 500 gäddfiskare för att göra upp i den prestigefyllda gäddfisketävlingen Värtan cup utanför Stockholm. I samband med tävlingen startar ett forskningsprojekt som ska öka kunskapen om gäddbestånden.

Åtta båtar med utbildad personal kommer att se till att deltagarnas fångster mäts, vägs och förses med ett litet märke under ryggfenan innan de släpps tillbaka. På sikt är förhoppningen att Fiskeriverkets forskare med hjälp av uppgifterna om fångsterna ska kunna dra slutsatser om hur gäddbestånden i olika vattenområden mår.

Bakom projektet som fått namnet pikereg.se står Sportfiskarna, Fiskeriverket, Länsstyrelsen i Stockholm och Sveriges organiserade fiskeguider. Projektet finansieras bland annat genom Sportfiskarnas insamlingsprojekt med svenska rockband, “Ge fan i våra vatten”. Efter tävlingen fortsätter projektet genom att fiskeguiderna samlar in data i sin verksamhet.
– Gäddan är den populäraste sportfisken. Det är mycket roligt att vi lyckats få så många parter att engagera sig för att öka kunskapen om gäddbestånden, säger Joel Norlin från Sportfiskarna.

Mer än 200 båtar och 500 sportfiskare väntas till den prestigefyllda Värtan cup. Tävlingen växer för varje år och i år får alltså deltagarna även bidra till att öka kunskapen om gäddbestånden.
– Det ger naturligtvis en extra dimension till tävlingen och som arrangörer tycker vi det känns jättebra att kunna bidra, säger Mikael Boettge från arrangerande Sportfiskeboden i Täby.

Foto: Sportfiskarna, Joel Norlin.

Emirates, det Dubaibaserade globala flygbolaget, har bekräftat att de fortsätter att stödja Nya Zealand och deras seglingssport i partnerkap med Emirates Team New Zealand.

Näst seglingssatsning för Team New Zealand är TP52 regatta som hålls i Medelhavet nästa år. TP52:orna är en ren tävlingsplattform md högpresterande enskrovsbåtar som kan användas offshore eller på bana. Båtarna är 52 fot långa och har 15 mans besättning.

TP52 har ingen vattenbarlast eftersom ägarna vill hålla båtarna så enkla som möjligt. De har heller inga avancerade kölar eller annorlunda backstag utan konstruktörerna har satsat på relativt enkla och pålitliga lösningar. Båtarna kan trots det ofta komma upp i farter på över 25 knop.

Nya Zealändarnas båt har redan börjat byggas i Auckland och den sjösätts 17 februari i Europa. Skeppare är Dean Barker.

TP52 – vital statistics

Maximum length 15.85 m (52ft)
Maximum beam 4.42 m (14.5ft), minimum 3.962m (13ft)
Maximum weight 7711kg (7.58tons)
Maximum Draft 3.2 m (10.5ft)
Mast height 19.72m (64ft)
Mainsail area 91.51 m2
Spinnaker 247.6 m2

Provisional dates for the five events on the 2009 Audi MedCup circuit are:

2009 Audi MedCup circuit

Event 1 19th – May 24
Event 2 16th – June 21
Event 3 21st – July 26
Event 4 18th – August 23
Event 5 15th – September 20

I veckan bärgas och undersöks galjonsfiguren från det intakta Dalarövraket från slutet av 1600-talet. Galjonsfiguren är cirka 1,90 meter lång, utformad som ett lejon och har stora likheter med Vasas galjonsfigur. Med hjälp av avancerad utrustning ska träfiguren 3D-skannas på land innan den på torsdag läggs tillbaka på vrakplatsen där arkeologerna fann den.

Sedan våren 2007, då nyheten om det sensationellt välbevarade vraket släpptes, har arkeologer från Statens maritima museer dykt på platsen vid flera tillfällen för att dokumentera vraket och ta reda på mer om dess historia. Vraket är cirka 20 meter långt och trots att en kanon står kvar i sin lavett på fördäck så tror arkeologerna inte att det har använts som ett rent krigsfartyg. Men lejonet kanske kan ge arkeologerna en fingervisning om vem som ägde fartyget.

– Det var inte vilka skepp som helst som fick ett lejon som galjonsfigur. På 1600-talet var lejonet en symbol för makt och galjonsfiguren var ett sätt för fartygsägaren att kommunicera sin ställning och status, säger Andreas Olsson, chef för arkeologiska enheten vid Statens maritima museer.

DOKUMENTATION
– Lejonet har legat på sidan i bottensedimentet och har blivit eroderat och det är svårt att dokumentera det under vattnet. Därför tar vi upp galjonsfiguren tillfälligt. Den är intressant att jämföra med Vasas skulpturer. Bland annat ska vi ta prover som kan visa om den en gång var målad och i så fall hur, berättar Andreas Olsson.

Dokumentationen på land sker med en optisk 3D-skanner som kommer från Vasamuseet, där den används för säkerhetskopiering av träskulpturer. Skannern kan ge en noggrannhet ner till en tusendels millimeter vilket gör att ett skannat föremål kan rekonstrueras tredimensionellt, ned i minsta detalj, utifrån en datafil.

ETT MUSEUM UNDER VATTEN
Galjonsfiguren bärgades i måndags. Arbetet med att skanna galjonsfiguren beräknas ta två dagar. På torsdag läggs den tillbaka där man fann den, på bottnen framför Dalarövrakets förskepp.

– Många undrar nog varför vi lägger tillbaka den. Vår ståndpunkt är att vrakplatsen är en unik, orörd och helt magisk 1600-talsmiljö som bör bevaras som den är – ett fantastiskt museum under vatten. Genom planerna på en dykpark i Dalarö så är vår förhoppning att den här och andra vrakplatser i området ska bli mer tillgängliga för allmänheten i framtiden, säger Andreas Olsson.

Bilden:
I måndags bärgades Dalarövrakets galjonsfigur. Under två dagar ska den dokumenteras med hjälp av 3D-skanning. Foto: Anneli Karlsson, SMM.

Den kommande upplagan av Volvo Ocean Race blir det mest välbevakade någonsin. Ericsson har tagit fram en lösning för att sända olika typer av media från sina båda båtar, via telefon, Internet och IPTV.

Alla deltagande båtar i Volvo Ocean Race är utrustade med fem fast monterade HD-kameror och två radiomikrofoner. Eftersom allt detta ska skötas av en mediaperson ombord blir det helt nya möjligheter för TV-publiken att följa med i händelserna ombord i båtarna.

“Vår publik vill ha sändningar fyllda med spänning och det ska vara enkelt att koppla upp sig”, säger Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race och tidigare skeppare i tävlingen.

Länk: http://m.volvooceanrace.org