Sportfiskarna och 12 svenska rockband har gett ut ett samlingsalbum under namnet “Ge fan i våra” vatten för att samla in pengar till miljö- och fiskevård. Första projektet som de 300000 kr som samlats in satsas på blir gäddforskningsprojektet pikereg.se.
Tyvärr har gäddan, den populäraste sportfisken i Sverige, minskat kraftigt längs stora delar av ostkusten på senare år.
– Kunskapen om gäddbestånden är bristfällig och för att kunna genomföra effektiva fiskevårdsåtgärder och hjälpa gäddan att komma tillbaka behöver vi förbättra kunskapen. Därför känns det angeläget att satsa de insamlade pengarna i detta projekt, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.
Startskottet för projektet går 5 oktober då mer än 500 gäddfiskare samlas för gäddfisketävlingen Värtan cup utanför Stockholm. I projektet pikereg.se (pike=gädda på engelska) kommer duktiga och engagerade sportfiskare och fiskeguider att bidra till genom att samla in data om sina fångster.
Dels kommer de som deltar i projektet att föra journal över sina fångster och dels kommer gäddor som släpps tillbaka att märkas med ett litet märke under ryggfenan. När samma fisk registreras igen får forskarna reda på hur mycket den växt, om den har flyttat sig, i vilken kondition den är och så vidare.
Med uppgifterna från fångsterna kommer Fiskeriverkets forskare att kunna bedöma bland annat i vilket skick gäddbestånden är, hur storleksfördelningen ser ut, hur väl fisk som återutsätts klarar sig med mera.
– På sikt kan uppgifterna också användas för att utvärdera genomförda fiskevårdsprojekt och förändringar i fiskeregler och fisketryck, säger Lars Ljunggren från Fiskeriverkets kustfiskelaboratorium.
Idag är yrkesfisket efter gädda litet i Sverige och det är därför viktigt att samla in uppgifter om gäddbestånden från dem som fiskar efter gädda, det vill säga sportfiskare. Gäddan är den viktigaste sportfisken som de senaste åren bara ökat i popularitet.
– Gädda är en av mina egna favoritfiskar. Att Ge fan i våra vatten kan bidra till att förbättra situationen för gäddan känns riktigt bra, säger Erik Ohlsson, fiskande bandmedlem i Millencolin och en av initiativtagarna till skivan Ge fan i våra vatten.
Pikereg.se är i första skedet ett pilotprojekt för att utveckla metoder som möjliggör insamling av uppgifter om fångster från sportfiskare. Projektet är ett samarbete mellan Sportfiskarna, Fiskeriverket, Länsstyrelsen i Stockholm och Sveriges Organiserade Fiskeguider. Pikereg.se finansieras genom pengar som samlats in i samband med Sportfiskarnas projekt “Ge fan i våra vatten” samt med medel från Fiskeriverket och Länsstyrelsen i Stockholm. Projektets webbsidor finns på www.pikereg.se.
På samlingsplattan “Ge fan i våra vatten” medverkar följande artister:
Soundtrack Of Our Lives, Millencolin, Moneybrother, Backyard Babies, Weeping Willows, The Hellacopters, Voice Of A Generation, Randy, Bitter Twins, Bombshell Rocks, The Hives, The Accidents.
27-29 mars 2009 firar Sportfiskemässan 5-årsjubileum på nya, moderna Kistamässan strax norr om Stockholm. Under tre hektiska dagar möts branschens alla aktörer och tusentals sportfiskare under ett och samma tak.
Sveriges största drag-show Sportfiskemässan i mars är Sveriges största mässa för all sorts sportfiske . Här kan besökarna få råd och tips, testa nya produkter eller pröva på några av mässans alla aktiviteter. För vuxna sportfiskare finns bland annat flera flugkastbanor och dragbassänger, seminarier med kända föreläsare samt möjlighet att testa flugbindning, Trolling, Jerkfiske, Vertikalfiske, Dropshootfiske och Specimen.
Hos Rullakuten kan man få sin Shimano-eller Ambassadeurrulle servad. I Sportfiskeskolan får sportfiskare mellan 7-12 år lära sig om olika fiskesätt och för de allra minsta blir det fiskdamm.
– Sportfiskemässan har besökts av mängder med intresserade sportfiskare som fått se och uppleva allt de förväntat sig och lite till. Alla fiskemetoder och aktörer från samtliga delar av sportfiskebranschen finns representerade. Nu vänder mässan åter till sin födelseort men i nya lokaler. Kistamässan med sina stora öppna ytor och en takhöjd på upp till 10 meter är idealisk, säger Pär Lindberg, på Normark, en av branschens största grossister.
Här finns nyheterna inför kommande sportfiskesäsong Sportfiskemässan arrangerades första gången 2005 i Stockholm/Sollentuna. Efter några år på turné ute i landet är man nu tillbaka i stockholmsområdet. På plats med nyheter inför kommande Sportfiskesäsong finns branschens ledande leverantörer, återförsäljare, båtföretag, skolor, föreningar, guider, destinationer, hantverkare, fiskevård och bokförlag m fl. Det breda utbudet och en lång rad aktiviteter bidrar till att göra Sportfiskemässan till en angelägenhet för hela familjen. Men Sportfiskemässan är också en viktig marknadsplats – 2008 handlade 9.000 besökare för i snitt ca 800 kronor per person.
– Sportfiskemässan är en manifestation för hela branschen. Vi är glada att vara tillbaka och visa stockholmarna vad sportfiske har att erbjuda, säger Klas Elm, VD för Spofa Spöfiske som är en av mässans samarbetspartners.
Länk: www.sportfiskemassan.se
Regeringen har idag utsett Judith Melin till ny generaldirektör och chef för Kustbevakningen. Hon tillträder tjänsten den 13 oktober. Judith Melin kommer närmast från en anställning som generaldirektör för dåvarande Statens Kärnkraftsinspektion (SKI).
Judith Melin har också innehaft tjänster som enhetschef i Miljödepartementet och vid dåvarande Statens strålskyddsinstitut (SSI).
Judith Melin har varit särskild utredare för organisation och finansiering av kemikalietillsynen i Sverige.
Judith Melin har också haft internationella uppdrag, bland annat vid internationella atomenergiorganet IAEA som svensk styrelserepresentant och som Ordförande i Western Nuclear Regulators Association, en sammanslutning av Europas chefer för kärnsäkerhetsmyndigheter.
Länk: www.kustbevakningen.se
Pressrelease från Statens Maritima museer: Regeringen tillsatte 2006 en utredning av det svenska havsmiljöarbetet, hur det kan förbättras nationellt och i samverkan med andra länder. I maj kom utredarnas betänkande med titeln ”En utvecklad havsmiljöförvaltning” (SOU 2008:48). Senast 29 augusti skulle remissvar vara lämnade till regeringskansliet. Statens maritima museer har lämnat sina synpunkter till regeringskansliet, trots att myndigheten inte finns med i listan över remissinstanser.
– Ämnet berör oss i hög grad, och många av tankarna i rapporten är bra, bland annat de om en framtida förvaltningsorganisation. Men Havsmiljöutredningens betänkande är helt inriktat mot naturmiljön. Utredarna har tyvärr exkluderat kulturmiljön, säger Björn Varenius, chef för kulturmiljöavdelningen vid Statens maritima museer som varit med och sammanställt remissvaret.
I sitt svar efterlyser de maritima museerna därför en bättre diskussion av hur kulturmiljöfrågorna ska beaktas. En bärande tanke i till exempel miljöbalken är att natur- och kulturvärdena är starkt sammanlänkande och att ett väsentlig mål för miljöpolitiken är att skydda kulturmiljön, menar Björn Varenius.
Ett tydligt exempel där kulturmiljö och naturmiljön går hand i hand är problemet med dumpning av ballastvatten. Enligt SMHI:s beräkningar kan varje år miljardtals kubikmeter ballastvatten komma att dumpas i södra Östersjön från passerande fraktfartyg. Det medför inte bara en risk för föroreningar utan också att havslevande arter från främmande vatten kan komma in och etablera sig i Östersjön.
– Ett skräckscenario för marinarkeologer är att skeppsmasken, eller Teredo navalis som den heter, anpassar sig till Östersjöns låga salthalt och sprider sig. Den finns redan nu i södra Östersjön och hotar de unika trävraken där, säger Björn Varenius.
I remissvaret understryker Statens maritima museer också behovet av samverkan när det gäller exploateringar i den ekonomiska zonen. Exempelvis påpekas behovet av att kunna styra trålfisket så att värdefulla vrak och andra lämningar kan skyddas från skador. Även andra slag av exploateringar som vindkraftparker kräver ett bättre samarbete mellan myndigheterna. Havsmiljöförvaltningen bör på ett naturligt sätt integrera kulturmiljöfrågorna, och då gärna enligt kulturminneslagens principer, även i de fall exploateringen äger rum i ekonomisk zon där kulturminneslagen inte är tillämplig.
Länk: www.maritima.se
Den 28 november invigs Vasamuseets nya pedagogiska rum. Rummet är en del av projektet ”Alla ombord! – det salutogena museet”. Målet är att skapa förutsättningar för att alla barn och unga, oavsett funktionsnedsättning, ska kunna tillgodogöra sig, uppleva och aktivt delta i den pedagogiska verksamheten på jämställda och värdiga villkor.
Till exempel ska personer som använder sig av Bliss-symboler för att kommunicera kunna delta på samma villkor som alla andra. Bliss är ett system av symboler där ord och begrepp representeras av bilder i stället för av bokstäver. Det är ett internationellt språk som används av barn och vuxna som inte kan prata. De kommunicerar genom att peka på en symbolkarta.
– Vi har varit tvungna att arbeta fram helt nya bliss-symboler. Det fanns exempelvis inget tecken för ordet ”kollerstock” som är namnet på den stora rorkult som man styrde Vasa med, säger Carina Ostenfeldt som ansvarar för konceptet och är projektledare för ”Alla ombord!” på Statens maritima museer.
Nyligen presenterade hon projektet på ett internationellt Bliss-konvent. Intresset för de nya tecknen var stort. Och de är nu godkända och registrerade.
– Totalt har vi fått ett 30- tal nya tecken godkända av sekretariatet i Kanada. Vasamuseet är det första museet i världen som kommer att använda egna bliss-symboler, berättar hon.
Innan invigningen kommer man att ha testverksamhet under en månad för att finjustera rummet innan barnen i rehabilitering tar det i besittning. Verksamheten vänder sig i första hand till barn och unga från 6 till 14 år. Det pedagogiska rummet på Vasamuseet kommer att användas tillsammans med en pedagog och måste bokas i förväg.
Professor Vidal Ashkenazi vid Nottingham Scientific Ltd har i sommar dekorerats med Royal Institute of Navigations allra finaste utmärkelse, Harold Spencer-Jones guldmedalj. Före professor Ashkenazi har bara en annan person fått medaljen under Royal Institute of Navigations 60-åriga historia. Professor Ashkenazi har under hela sin karriär arbetat i East Midlands och har starkt bidragit till regionens exceptionella kompetens inom satellitnavigering.
Professor Ashkenazi var med och grundade Institute of Engineering, Surveying and Space Geodesy (IESSG) vid University of Nottingham, där han arbetat i nästan 40 år. Han har också varit en drivande kraft bakom implementeringen av det stora pan-europeiska satellitnavigeringsprojektet Galileo.
Professor Ashkenazi har en lång karriär som forskare, rådgivare och expert inom satellitnavigering. Här är några axplock:
• Har arbetat som konsult för en rad myndigheter och företag jorden runt.
• Har handlett över 50 doktorander.
• Har publicerat över 500 vetenskapliga artiklar.
• Fick 1996 en medalj gemensamt av Storbritanniens Royal Society och Institution of Civil Engineers.
• Startade för 10 år sedan Nottingham Scientific Ltd (NSL), som arbetar med utveckling av robust och tillförlitlig satellitnavigationsteknik.
Enligt Ann Nilstoft, som är East Midlands representant i Skandinavien, attraherar regionens satsning på forskning och innovation allt fler företag: “Satellitnavigering är ett bra exempel på en bransch som verkligen har nytta av East Midlands satsning på innovation. Många internationella spjutspetsbolag finner den kompetens och företagsmiljö som de behöver här i Nottingham, Leicester eller Derby. Vårt team av specialister hjälper kostnadsfritt till med information och med att knyta kontakter med intressanta människor i branschen, som förstår svenska bolags affärsutmaningar och som kan ge konkret hjälp att hitta lösningar i East Midlands”.
Det svenska bolaget Hexagon Machine Control, som utvecklar GPS- och laserstyrda maskiner, har sedan lång tid haft sitt huvudkontor och utvecklingscenter i regionen. Julian Grant, som är Hexagon Machine Controls marknadsdirektör, är oerhört nöjd med etableringen i East Midlands: “Detta är en idealisk plats för Hexagon Machine Control. Vi är nära många av våra nyckelkunder och partners, med utmärkta kommunikationer via såväl flyg som bil. Och minst lika viktigt är att vi nu får tillgång till regionens expertis inom exempelvis satellitnavigering.”
Regionen East Midlands är känt för sitt företagsvänliga klimat, och cirka 1 400 utländska bolag har etablerat sig i regionen, främst inom sektorerna energisystem, fordonsindustri och bioteknik.
East Midlands ligger mycket centralt i England och har mycket goda kommunikationer, t ex är flygplatsen East Midlands Storbritanniens största fraktflygplats. Regionen är även känd för sitt relativt sett låga kostnadsläge, välutbildade befolkning och sin vackra natur.
Den gångna helgen avgjordes världsmästerskap i Offshore racing på Guernsey. 2-liters klassen anses vara den tuffaste och hårdaste klassen att tävla i.
Tre Svenska ekipage kom till start bland de andra 17 båtarna. Vädret var mycket hårt och dom första tävlingsdagarna fick ställas in men man kunde dock till slut kora en segrare. Roy Smith från Guernsey vann till slut med sin B-23 batboat designad av Ocke Mannerfelt. Detta var Roys tredje VM seger med denna båtmodellen.
Thomas och Annika Wrenkler kom på 6te plats, Johan och Magnus Sjölander kom 8a och Thomas Rosen och Magnus Söderkvist kom 9a.
Ocke Mannerfelts batbåtar tog även 3dje, 7de och 11te plats – totalt har denna B-23 båtdesignen vunnit VM 6 VM de senaste 10 åren. Mycket av erfarenheterna har överförts till normala båtar för att höja säkerheten och minska bränsleårgången.
Länk: www.guernsey2008.worldoffshore.com/news
http://www.svera.org/
Foto: David Ormiston
Intresset för dieselelektrisk drift inom den kommersiella sjöfarten har ökat på senare år – och miljövinsterna är betydande. Med Volvo Pentas 16-litersmotorer är de miljöskadliga utsläppen bara är en bråkdel jämfört med en traditionell fartygsdiesel.
Den traditionella fartygsdieseln är mekaniskt kopplad till fartygets propeller via ett backslag och en drivaxel. Motorns varvtal är det enda sättet att påverka propellerns, och därmed båtens, hastighet.
Eldrivna propellrar
Med dieselelektrisk drift har fartyget ett antal (ofta fyra till sex) mindre dieselmotorer som driver varsitt generatoraggregat. Den producerade elen driver två eller flera drivenheter placerade under båtens skrov.
Drivenheterna är “allt-i-ett-enheter” med elmotor och propeller. Och genom att de är vridbara sköter de också styrningen. Farten kan här regleras genom elmotorerna i drivenheterna och även genom att variera antalet dieselmotorer som körs. Eftersom elmotorerna har låg ljudnivå och det är betydligt lättare att ljudisolera dieselelektriska generatoraggregat än traditionella marindieslar, så går t.ex. färjor med dieselelektrisk drift betydligt tystare än motsvarande fartyg med traditionell framdrift.
– Tillämpningar med stora variationer av båtens last eller hastighet, får oftast bättre bränsleekonomi och även avsevärt lägre emissioner med dieselelektrisk drift. Detta är två områden som blir allt viktigare för världens rederier och vi ser därför en starkt ökad efterfrågan på dieselelektriska alternativ vid de upphandlingar som görs, säger Gerard Törneman, produktplaneringschef för marina yrkesmotorer på Volvo Penta.
Bort med svavlet och kväveoxiderna
Istället för svavelhaltig bunkerolja går motorerna i ett modernt dieselelektriskt system på samma sorts diesel som används av exempelvis lastbilar.
Volvo Pentas D16-motor, som är ett vanligt alternativ för dieselelektrisk drift, uppfyller alla miljökrav för yrkestrafik, inklusive de omfattande europeiska för kanaltrafik. Miljöskadliga svavelemissioner är en bråkdel jämfört med en traditionell fartygsdiesel och NOx utsläppen nästan halverade jämfört med för bara några år sedan.
Antal motorer efter behov
Varje motor är som mest effektiv vid ett visst varvtal. Att köra på halvfart kan bli oekonomiskt och ge kraftigt ökade emissioner.
Med dieselelektrisk drift kan en eller flera motorer helt stängas av. Ett fartyg med sex motorer kan köra tre av dessa på full effekt och gå i halvfart, med bästa möjliga bränsleekonomi och lägsta möjliga emissioner. Just för passagerarfärjor och supplyfartyg, som kör med varierande last och fart, ger dieselelektrisk drift stora miljöfördelar – ofta så mycket som 15 procent lägre emissioner.
Ökad lastkapacitet
Framgången för dieselelektrisk drift beror inte bara på de direkta miljöegenskaperna. Tack vare att motorerna kan placeras var som helst blir last- och passagerarutrymmen större, vilket skapar möjligheter för effektivare sjötransporter.
Att fartygen kan köras – trots att en eller flera motorer är avstängda – ökar också säkerheten, eftersom det inte riskerar att bli drivande om en motor havererar. Det är också möjligt att göra service på motorerna utan att tvingas till kostsamma stillestånd.
I slutet av augusti åkte 20 elever från klass 5 C på Nygårdsskolan i Billdal utanför Göteborg med lärare till Stenungsund för en tvådagars segelkurs. Anledningen var att de tidigare i våras vann Båtmässans förstapris i en tipstävling för ungdomar.
– Det här blev en jätterolig upplevelse där eleverna fick samarbeta i båtarna och göra det med klasskamrater de inte vanligtvis brukar leka med, säger lärarinnan Sofie Sjödin.
Under två dagar fick eleverna lära sig hur man riggar, hissar segel, kastar loss och seglar optimistjolle av Stenungsunds segelsällskap. För många var det första gången på en segelbåt.
– Vår skola satsar mycket på att ge barnen gemensamma upplevelser, eftersom vi är övertygade om att det motverkar mobbing att göra roliga saker tillsammans. Det här blev en aktivitet där barnen svetsades samman och fick en rolig start på den nya terminen.
Även på nästa Båtmässa som går den 31 januari – 8 februari 2009, kommer det att finnas en rad tävlingar och aktiviteter för barn och ungdomar.
Bilden:
Christopher Kewenter och Jakob Holtback Yeter lär sig segla optimist under Nygårdsskolans seglarläger.
En ”klunk” på tre kubikmeter i sekunden strömmar sedan den 21 augusti genom Mörrumsån. Klunken i kombination med de senaste veckornas regn gör att det stundande havsöringsfisket kan bli rekordbra. Sommarens mestadels torra och varma väder har lett till ett lågt vattenflöde i Mörrumsån. Sveaskog har därför, via Fiskeriverket och den vattendom som reglerar flödet i Mörrumsån, begärt ett extra tillsläpp av vatten från fördämningen uppe vid Granö. Detta kallas för en ”klunk” och den innebär en nästan 50-procentig ökning av vattenflödet från de sju kubikmeter i sekunden som Mörrumsån haft under sommaren.
”Klunken” i kombination med regnvädret de senaste veckorna gör att aktiviteten bland havsöringarna som vandrar upp genom Mörrumsån förväntas bli intensiv.
– September månad är havsöringens högtidsstund i Mörrumsån. Med ett bra vattenflöde kommer höstfisket att bli fantastiskt, säger Percy Assarsson, chef vid Mörrums Kronolaxfiske,
Det varma sommarvädret till trots har fisket i Mörrumsån i år varit bra. Från premiären den 28 mars till och med den 3 augusti har det fångats 925 havsöringar (585 i fjol) och 454 laxar (295 i fjol).
Med de olika fiskevårdsåtgärder som gjorts under senare år är förutsättningarna goda för att det ska finnas gott om vandringsbenägen havsöring kvar i Östersjön. Vid en flödesökning kommer dessa fiskar med stor säkerhet att vandra upp i Mörrumsån.
– Vi hoppas att någon eller några öringar som simmar upp genom Mörrumsån till sina lekområden väger mer än tio kilo. Det är en drömgräns för alla fiskare att få en så stor havsöring.
Fakta: Mörrums Kronolaxfiske
Laxfisket i Mörrum är mycket gammalt och sedan uråldrig tid regalt (dvs tillhört kronan).
Det beskrivs första gången redan år 1231 i Valdemar II:s jordebok. I äldre tider användes ljuster för att fånga laxen i Mörrumsån. Efterhand tillkom redskap som laxkar, håv, laxnot, laxgarn. Dessa redskap var i bruk ända fram till 1960-talet. Numera är allt kommersiellt laxfiske nedlagt, men de gamla fasta fiskeplatserna vid Kungsforsen och Hönebygget kan fortfarande beskådas.
Vissa dagar under sommaren och i samband med höstfisket efter avelslax till fiskodlingen, håvas det fortfarande på gammalt vis. Allt annat lax- och öringfiske utövas idag som sportfiske.
Sveaskog äger och förvaltar Mörrums Kronolaxfiske
Hallberg-Rassy Varvs AB lanserar NavEye produkter på sina båtar från storleken HR 31′ till HR 62′. Introduktionen till Hallberg-Rassys kunder sker under hösten och under på kommande svenska och internationella båtmässor.
– Hallberg-Rassy har i alla tider specialiserat sig på långfärdsbåtar. Idag är en HR-båt det första man tänker på när man säger ordet “långfärdssegling”. Vart man än vänder sig i världen, lär man hitta en HR-båt i hamnen. Hallberg-Rassykonceptet har etablerat sig på alla de sju haven. En HR-båt är det riktiga valet vart man än vill segla säger försäljningschef Roland Olsson på Hallberg-Rassy
Framgången är en bekräftelse på att Hallberg-Rassykonceptet är rätt. Konceptet att leverera trygghet och säkerhet till våra kunder ligger helt i linje med vår interna vilja och där är NavEye produkterna helt rätt i tiden fortsätter Roland Olsson.
– På grund av vår starka internationella ställning har vi lyckats etablera ett nära och vällyckat samarbete med en av vår tids allra bästa yacht designers – Germán Frers från Argentina. Frers har blivit speciellt känd för sina kappseglingsframgångar, bl a i Whitbread och America’s Cup. Faktum är dock att han kommer från en riktig båtbyggarfamilj. Han känner väl till skillnaden mellan cruising och racing. Vi på Hallberg-Rassy är stolta över det fruktbara samarbetet och är samtidigt medvetna om att det förpliktigar till arbete i högsta världsklass. Senaste generationen Hallberg-Rassy-båtar erbjuder redan idag det allra bästa som kunder kan komma att få tag på de närmsta åren när det gäller seglingsegenskaper, komfort och helhetskvalitet och där vi som företag sätter stora krav på allt som installeras i våra båtar. säger Magnus Rassy VD på Hallberg-Rassy
– Det är fantastiskt roligt att få in en trendsättare som Hallberg-Rassy som kund till Aqualiv. Med sin höga kvalitet och marknadsposition både på den svenska och internationella segelbåtsmarknaden är det ett stor förtroende vi fått och som vi stolt kommer att axla. Ser man till Hallberg-Rassys höga nivå och tekniska kompetens är jag övertygad att samarbetet kommer ge ytterligare spinoffeffekter på båtmarknaden säger Kjell Hansson på Aqualiv AB
Länk: www.aqualiv.com
Från 15 augusti är RTC Båtkontakten AB ny generalagent för Elan Marine segelbåtar på den Svenska marknaden. ”Elan passar mycket bra in i vår mix av segelbåtar”, säger Mats Runström, delägare och försäljningsansvarig för nya båtar hos RTC.
”Elans höga kvalitet i kombination med design och goda seglingsegenskaper är något som tilltalar oss i Norden”, fortsätter Mats.
”Vidare så erbjuder Elans flera modeller för både Cruisingseglaren såväl som för den lite mer prestanda orienterade”. -”Att sedan Elan även tillverkar skidor som bland andra Ingemar Stenmark vunnit alla sina segrar på ger bara en extra krydda till varumärket”, säger Mats.
Sedan tidigare är RTC generalagent för Italienska Grand Soleil och återförsäljare av Delphia Yachts.
Elan erbjuder 2 linjer med båtar, Performance och Impression.
Elan Performance: 340, 380, 410 and 450
Elan Impression: 334, 384, 434 and 514
RTC Båtkontakten AB grundades 1974 och förmedlar båtar företrädelsevis i Sverige. Vi verkar inom fyra områden: Båtuthyrning, Begagnatbåtförsäljning, Nybåtsförsäljning, och Charter & Event. Vi är generalagenter för Grand Soleil och Elan, samt återförsäljare för Delphia. Företagts kontor är beläget på Bullandö Marina.
Länk: www.rtc.se
Nu behöver du inte längre ödsla tid på att leta efter rätt verktyg när du vill förverkliga dina hobbydrömmar. Företaget Crossroads har startat en ny handelsplats – BD Online. Den nya online butiken är den första på marknaden som levererar hela Black & Deckers sortiment. Handla allt i lugn och ro hemifrån.
En rolig fritidssyssla skänker ofta glädje och stimulans till vardagen. Samtidigt kan den kräva mycket tid och pengar. För att underlätta jakten på rätt verktyg har företaget Crossroads, som bedriver flera olika online butiker, startat en ny konceptbutik som levererar hela Black & Deckers sortiment. Den nya butiken har inte enbart marknadens bredaste utbud av Black & Decker, den ger även en god överblick och vägledning när du står inför valet av produkt.
– Sverige är fullt av kreativa människor som älskar sin hobby. Genom BD Online vill vi underlätta för dessa personer att hitta sina verktyg och tillbehör på ett enkelt och prisvärt sätt. Internethandel är en växande trend och vi ser stor potential i en online shop med produkter från Black & Decker, som är ett starkt och populärt varumärke. Dessutom kan vi med Internets hjälp erbjuda ett bredare sortiment än vad som är möjligt i butik, säger Petter Lomander, Crossroads Loyalty Solutions AB.
Länk: www.bdonline.se
Alde International presenterar en modern elpatron och en snygg radiator för fritidsbåtar med vattenburen värme. Företaget är marknadsledare när det gäller utrustning för vattenburen värme i fritidsfordon och använder nu den erfarenheten för att utveckla produkter anpassade för den marina miljön.
Först ut är en rostfri 230V elpatron med två effektlägen, 1 050 respektive 2 100W och en inbyggd 230V cirkulationspump. Temperatur och effektläge styrs av en 12V rumstermostat som får ström från en integrerad transformator. Alla som kompletterar sitt vattenburna värmesystem med en elpatron får en ekonomisk och trygg värme när de ligger på landström. Till exempel en pålitlig underhållsvärme i hemmahamnen. Ca pris 3.900 kr.
Företaget lanserar också en designad radiator med kompakta mått avsedd för montage i trånga utrymmen där det är svårt att få plats med en vanlig konvektor, till exempel på toaletten och i garderoben. Bredden är 220 mm, höjden 700 mm och effekt 150W. Panelradiatorn levereras som standard vitlackerad och i anodiserad aluminium.
Länk: www.alde.se
Nu tar arbetet fart med att utveckla Oceanum – Sjöfartens Värld i Skärhamn. En modell har idag presenterats för kommunstyrelsens arbetsutskott i Tjörns kommun. Huset är ritat av Gert Wingårdh som utformat det utifrån vissa givna förutsättningar såsom tillgänglighet, miljö och övrig hamnutveckling. Husets har en central placering och knyter samman verksamheten i Södra hamnen med torget i Skärhamn.
Projektet lämnade i juni in en framställan om tomt till Tjörns kommun och inom kort ska kommunstyrelsen ta ställning i ärendet.
– Förslaget på placering utgår från den plats som tidigare anvisats av politikerna i Tjörns kommun, säger Annika Kristensson, projektledare för Oceanum. Platsen uppfyller också de önskemål som finns från projektets sida med anslutning till hamnen och båtlivet.
Under 2011 beräknas Oceanum stå färdigt för invigning.
– Med Oceanum vill vi visa hur vi människor påverkas av den verksamhet som pågår på och vid havet och hur havet dikterar förutsättningarna för långt mycket mer än vi oftast tänker på. De maritima näringarna har stor betydelse för allt från det lilla kustsamhället till nationell ekonomi, både historiskt, i nutid och inte minst i framtiden, säger Annika Kristensson.
Oceanum ska vara ett science center som vill synliggöra nationell sjöfart och maritim verksamhet genom utställningar, som mötesplats och informationsbas. Det gäller allt från maritim forskning till havet som arbetsplats och däremellan kulturhistoriska nedslag. Målsättningen är att skapa en ökad kunskap och ökat intresse kring maritima frågor. Oceanums främsta målgrupp är ungdomar.
Projektet är ett samverkansprojekt och drivs av en ideell förening med omkring 25 medlemmar från både myndigheter, företag, föreningar och privatpersoner. Föreningens styrelse representeras av Länsstyrelsen genom Landshövding Lars Bäckström som ordförande, Västra Götalandsregionen, Tjörns kommun, Chalmers, Göteborgs universitet, Sveriges Redareförening och Nordiska Akvarellmuseet. Statens maritima museer är adjungerande till styrelsen. Idag finansieras projektet genom projektstöd från Regionala utvecklingsnämnden och Kulturnämnden i Västra Götalandsregionen samt från Statens maritima museer.
Yachtbook är först i Sverige med att erbjuda en strukturerad service- och underhållsbok för fritidsbåtar som garanterar servicehistoriken. Yachtbook är Internetbaserat och båtägaren får enkelt access via www.yachtbook.se med sitt personliga login. Båtägaren kan få en service- och underhållsplan till båten och då alla ombordvarande system och annan teknik finns registrerat i båtens profil går det smidigt att få hjälp snabbt, varvet vet exempelvis direkt vilket serienummer motorn har om reservdelar behöver beställas.
Båttillverkare/varv/marinor får genom Yachtbook ett organisations- och planeringsverktyg för de arbetsordrar som utförs genom Yachtbook. Den person som ansvarar för att jobbet blir gjort går efter utfört jobb själv in och dokumenterar tids- och materialåtgång, något som underlättar administrationen.
Målet med att använda Yachtbook för båtägaren:
• Att få hjälp med en service- och underhållsplan för att förebygga driftstörningar under båtsäsong.
• Arbeten blir dokumenterade och läggs i en logg. Vid försäljning av båten går det att visa att båten är väl servad och underhållen.
• Båtägaren kan enkelt sköta kommunikationen med varv och marinor genom att beställa önskade arbeten och få offerter på dessa online.
Målet med att använda Yachtbook för Båttillverkare/varv/marinor:
• Kvalitétsäkring av arbeten på båtarna
• Underlättande av organisering och planering av jobb som ska utföras på båtarna.
• Ett forum för kontakt med båtägaren utan att använda telefon.
• Ökad merförsäljning genom ökad kunskap om kunders båtar och deras ombordvarande system.
• Förenklad arbetsgång då varvet direkt kan få åtkomst till båtens data vid eventuellt fel.
Företaget som har utvecklat Yachtbook har redan fått ett antal kunder bland annat Ramsövarvet och Yacht Help Stockholm. Det har även kommit många förfrågningar från både svenska och internationella intressenter.
Länk: www.yachtbook.se
Sail Racing International AB startar ett samarbete med Skip Novak, en av världens mest erfarna seglare. Skip Novak kommer att vara delaktig i utvecklingen av Sail Racings produkter, främst för höst/vinter, och därmed också att vara en viktig del av Sail Racing Test Team.
Skip Novak har lång erfarenhet inom många olika former av segling. 1988 var han högt involverad i jordenrunt-seglingar med fyra Whitbread-projekt på sin meritlista. Vid den här tidpunkten seglade han med sin 54 fots stålbåt Pelagic för att göra sin första segling/klättrings-expedition till de Antarktiska öarna. Hans passion för segling och äventyr i både de södra och norra breddgraderna har sedan dess utvecklats till en respekterad och välkänd charterrörelse.
2003 sjösatte han en av de få specialbyggda expeditionsbåtarna, den 74 fot långa Pelagic Australis. Detta flagskepp för Pelagic Expeditions tar idag inte bara turister långt söderut för att besöka platser som Antarktis, Cape Horn och Falklandsöarna, utan fungerar även som en plattform för dykare, bergsklättrare och skidåkare, filmteam och forskare.
Under de senaste 20 åren har Skip och The Pelagic figurerat i många dokumentär- filmer och böcker världen över, då intresset för segling i de södra och norra breddgraderna har utvecklats till ett “måste” för alla äventyrslystna seglare
Sail Racing International AB, grundat 1999, återupptog produktionen av kläder under varumärket Sail Racing som hade varit vilande sedan mitten av 80-talet. Grundidén bakom Sail Racing var att skapa innovativa produkter som baserades på seglarnas erfarenheter och behov. Detta vid en tidpunkt då utvecklingen av seglarkläder var långsam jämfört med andra segment som skidkläder, och kläder för klättring, där den hårda konkurrensen skapade krav på mer tekniska material och konstruktioner.
Sedan starten 1999 skapar Sail Racing innovativa och funktionella produkter i material som ger helt nya förutsättingar för rörlighet, andningsförmåga och komfort i en av de mest krävande sporter som finns.
Sail Racing har deltagit som partner till seglingsteam i flera internationella tävlingar som Volvo Ocean Race, Nokia Oops Cup och World Match Racing Tour. Sail Racing var också partner till det svenska syndikatet Victory Challenge som seglade för Americas Cup 2007.
Samarbetet med Skip Novak innebär en möjlighet för Sail Racing att använda Skip och The Pelagic som grund för utvecklingen av produkter för höst/vinter vilket säkert kommer att generera nya Sail Racing-produkter på marknaden. Samarbetet med Skip Novak är även strategiskt viktigt för Sail Racings pågående lansering i övriga världen. Sail Racing är mycket stolta över att ha Skip Novak med i sitt Test Team.
Andra medlemmar i Sail Racing Test Team är Klabbe Nylöf – välmeriterad internationell flerskrovs-seglare, Magnus Holmberg – skeppare på Victory Challenge och internationell match racing-seglare och Malin Millbourn – internationell match racing-seglare.
Sail Racing finns nu etablerat i Sverige, Norge och Japan. Klara marknader för 2009 är Italien, Danmark, Holland, Belgien och Luxemburg. Expansionen ska fortsätta med en stadig tillväxt med fokus just nu på Skandinavien och länderna kring medelhavet.
Länk: www.sailracing.com
Lördagen den 30 augusti samlades drygt 80 segelbåtar i Sandhamn i strålande väder för att delta i Sveriges nya seglartävling Hyundai Cup. Hyundai Cup är en kappsegling med jaktstart där båtarna startar med olika tidsintervaller beroende på lystal. Man tävlar således på så lika villkor som möjligt. Vilket betyder att en vanlig familjebåt har lika stora chanser att ta hem segern som en avancerad kappseglare.
Det blev också en vanlig fritidsbåt, en Omega 30, med Anders Joachimsson från BOBK som skeppare, som tog hem segern. Men första båt att korsa mållinjen var Hyundaibåten, en 100-fots Super Maxi med Bertil Söderberg som skeppare.
Hyundaibåten deltog utom tävlan, men på samma villkor som alla andra båtar. På grund av sin kapacitet fick Hyundaibåten starta 2 timmar och 40 minuter efter första startande båt. Ändå blev man först i mål. En lika beundransvärd bedrift som att vinna tävlingen med en Omega 30.
Förstapriset var en ny Hyundai i10 miljöbil värd ca 100 000 kronor, andra priset bestod av en Hyundai 46” full HD LCD TV och tredjepriset av seglarställ signerade Pelle Pettersson.
Den gångna helgen avslutades 2008 års seglarevent The Yacht Week. Under två veckor har deltagarna seglat i en armada i Kroatien med 100 båtar och 1 000 personer från tio olika nationaliteter.
Förutom svenska skeppare, moderna yachts, studentpriser och en arrangerad rutt deltog alla i olika event under The Yacht Week, varav de mest populära var två konserter med Andreas Kleerup och Adam Tensta.
En Yacht för en veckas segling kostar från 300 Euro.
Detta tre år unga projekt, startat och drivet av studenter och unga människor på deras fritid, växer för varje år och har som mål att få så många unga människor som möjligt att inse att alla som vill kan och har råd att segla.
Möjligheten att demokratisera segling är något vi tror är på gång i Sverige och runt om i Europa. Precis som skidsemestern under vintern, kan seglingssemestern bli ett välkommet obligatoriskt inslag under sommaren.
Bilder, videor och loggbok
Via länkarna kan du se bilder på blaand annat Andreas Kleerups efterspel ombord på en av båtarna, vår regatta, sagolika dyk, glada ungdomar, YouTubevideor, vår blogg samt en massa härliga seglingsbilder.
Glöm OS och besvikelserna där, för racerbåtsporten har sommaren varit mycket ärorik med tre VM-titlar – hittills! Racerbåtförarna har varit mycket framgångsrika under åren och en titel om året ”brukar” de kunna köra hem. Årets tilldelning har däremot varit över förväntan med hela tre VM guld!
De som lyckats köra hem VM-titlar är syskonen Niklas o Linda Hultberg, Vaxholm som i Offshore 3B (90 hk motorer) tog den första VM-titeln någonsin i klassen i Finland. Niklas körde bättre än någonsin, medan Linda såg till att de inte gjorde några navigeringsmisstag, vilket ett par av konkurrenterna drabbades av.
På rundbana har de svenske lyckats köra till sig två VM-titlar i nya moderna klasser enbart för miljövänliga motorer. Det känns dubbelt bra att de svenska ligger längst fram i de nya klasserna. Unge Douglas Matton, Östhammar har väldigt mycket båtar och båtracing i kroppen o knoppen. Douglas är blott 16 år och torde vara den yngste världsmästare vi haft inom båtracing. Han hade kanske en liten fördel av att VM tävlingen kördes på hemmaplan.
Den tredje titeln går till en ”veteran” Daniel Sparring, Stockholm, som efter några års uppehåll från racing gjort comeback och kör en ny katamaranklass på detta mästerliga vis. Ifjol gjorde han en försmädlig felkörning i den nordiska finalen när han ledde. Att ta hem VM titeln torde därför kännas som en välförtjänt revansch.
Racerbåtsäsongen är ännu inte slut och ett par större VM tävlingar återstår under hösten. Det är inte uteslutet att det kan bli mer VM-guld.
Länk: www.svera.se
Kommentarer
skip for the win! Inte dåligt!