Chipolo är en liten (som en femkrona), färgrik Bluetooth-aktiverad spårbricka som du enkelt fäster på dina värdesaker. Med Chipolo app kan du enkelt spåra förlorade prylar på några sekunder genom att klicka på Chipolo appen, datorn, eller via Chipolo Network GPS.
Sök efter dina bilnycklar via appen och inom ett avstånd på 60 meter får du en stark signal från spårbrickan – 90 dB. Finns nycklarna längre bort, visas de på en karta.
Om man skakar på sin Chipolo ger telefonen sig tillkänna med en ringsignal. Chipolo appen är gratis och tillgänglig för, IOS, Apple Watch, Android, och Windows Phone.
Chipolo finns i nio färger: Rosa, Röd, Orange, Gul, Grön, Blå, Lila, Svart och Vit och har ett batteri som räcker minst ett halvår. Pris 249 kr.
Info: www.kala.se
Trygghet till sjöss stod i centrum när Gullholmen tidigare i veckan arrangerade Sjöräddningens dag för tredje året i rad. Närmare 400 besökare infann sig och möttes av både livsviktig information och efterlängtat solsken.
Uppslutningen från sjöräddningsaktörerna var mangrann och alla gav de prov på sina olika förmågor och på den samverkan som har kommit att kallas ”den svenska modellen”. Denna samverkan syftar till att skapa maximal sjösäkerhet så att nödställda till sjöss ska kunna få hjälp inom 60 minuter.
Både stora och små besökare flockades kring sjöräddningsaktörernas olika demonstrationer, prövade själva allt från helikopterhjälmar till brandsprutor och klev ombord på såväl helikopter som fartyg. Försvarsmakten deltog för första gången och besättningen på HMS Jägaren konstaterade att de aldrig hade kunnat förvänta sig det publiktryck som de möttes av på Gullholmen.
Besökarna på Sjöräddningens dag fick en rad tips på hur de själva kan bidra till säkerheten till sjöss genom att, i alla väder, bära en bra (och korrekt knäppt!) flytväst och genom att, vid nödläge, larma sjöräddningen så tidigt som möjligt och vid behov göra en egen våtdräkt av regnkläder och ligga still i vattnet i väntan på hjälp.
– Karlar över 50 år har extra stor nytta av att lyssna på de här råden. De tror ofta att de har samma ork och simförmåga som när de var 18 år. Men orken är inte densamma och dessutom gör simmandet att nedkylningen går mycket snabbare, konstaterade presentatören vid Sjöräddningsdagens dag, Gunnar Arwidsson.
Text: Ann Bernes
Bildtexter:
Sjöfartsverkets helikopter fick många besökare när den deltog i Sjöräddningens dag på Gullholmen. Både barn och vuxna ville titta in, pröva hur det kändes att sitta bakom spakarna och ställa frågor om sjöräddningsarbetet. Foto: Erik Bernes.
Besökarna på Sjöräddningens dag på Gullholmen följde med stort intresse de demonstrationer som genomfördes. Här får de se prov på hur olika flytvästar fungerar och hur de bär sig åt när de är knäppta respektive oknäppta. Foto: Hans Pettersson.
Engelska båttillverkaren MasterCraft har tagit fram denna fräcka superyacht tender. Båten är utrustad med en Yanmar inombords dieselmotor till skillnad från många andra liknande båtar som traditionellt har bensinmotorer.
MasterCrafts serie med sportbåtar på 6,10 till 7,75 m finns nu också tillgängliga med Yanmars dieselmotorer. Båtarna kan även utrustas med en rad andra skräddarsydda tillbehör.
– Efter att ha jobbat med många ägare av superyachts, kaptener och andra i yachtindustrin under många år har vi insett fördelarna med en dieseldriven tenderbåt. Det innebär inte bara ökad säkerhet utan gör även att båten kan tankas ombord, där det finns redan finns diesel, säger Michael Hardicker, vd för MasterCraft Boats UK.
Företaget valde Yanmar som motorpartner för att deras V8-diesel som är godkänd enligt EPA Tier 3 (8LV) är extremt mjuk i gången, kompakt och tyst. Den har ett bredare effektområde (320–370 hk) med justerbart tomgångsvarvtal från 550 rpm och uppåt. Toppeffekten nås vid 3 800 rpm.
MasterCrafts ingenjörer har jobbat i flera månader för att installera motorn enligt kundens önskemål, utan kompromisser. Den har även testats ordentligt i både Medelhavet och Mellanöstern.
Båten premiärvisas vid Monaco Yacht Show i september.
MasterCraft introducerade sin serie båtar för saltvattenbruk för drygt tio år sedan. Deras djupa V-formade skrov ger en mjuk gång i sjön. Den största modellen är X55 med 7,75 m längd. Den är bland annat utrustad med wet bar och bogpropeller.
MasterCraft Boat Company etablerades i USA 1968. Det är idag en ledande båttillverkare. Företaget har varit verksamt i England sedan 1978.
Yanmars dieselmotor 8LV-320Z / 370Z har högt vridmoment i kombination med låg vikt. Den ger 320 hk vid 3 800 rpm respektive 370 hk vid 3 800 rpm. Motorvolymen är 4,46 liter.
Under måndagen genomförde Kustbevakningens fartyg KBV 001 Poseidon sitt hittills största räddningsarbete i Medelhavet. Under tisdagen förs 665 räddade migranter till hamn i Italien.
Begäran från ICC Rom att bistå i en sjöräddning cirka 55 Nm nordväst om Tripoli kom under måndagen till KBV 001 Poseidon som då patrullerade vattnen söder om Malta. När fartyget vid lunchtid anlände fann besättningen en 15-20 meters öppen träbåt väldigt tungt lastad med 353 personer. Enligt uppgift hade de varit på sjön omkring nio timmar i den över 30-gradiga värmen.
Många i migrantbåten var barn och kvinnor, varav två gravida kvinnor i åttonde månaden. De flesta var vid god vigör och behövde ingen läkarvård trots omständigheterna. Händelsen är den 12 SAR-räddningen som KBV 001 Poseidon deltagit i hittills under Frontex operation Triton.
I samband med återraporteringen till ICC fick KBV 001 en fråga om att möta upp en båt från Läkare utan gränser och ta hand om ytterligare 312 migranter som de hade räddat under dagen. KBV 001 mötte upp fartyget under måndagsnatten. Under tisdagen är KBV 001 Poseidon på väg till hamn i Italien med de sammanlagt 665 räddade migranterna och beräknas vara fram under onsdagen.
Kustbevakningens fartyg KBV 001 Poseidon har hittills deltagit i 12 sjöräddningar och fört 3 539 personer i säkerhet till Italien. Besättningen ombord består av personal från Kustbevakningen och Polisen. Uppdraget i Operation Triton, som koordineras av Frontex, sträcker sig från 1 juni till 31 augusti.
Bilden:
Operation Triton i Medelhavet Foto: Kustbevakningen.
Svenske Richard Göransson styrde brittiska Team Aquas båt till sex segrar och bara en förlust vid tisdagens matchracing i RC44 Marstrand Cup. Därmed kliver laget upp till tredje plats på rankingen.
Seglingarna i RC44 Marstrand Cup, den tredje deltävlingen av fem på RC44 Championship Tour, inleddes under tisdagen med matchracing. Svenske Richard Göransson styrde brittiska Team Aquas båt till sex segrar och bara en förlust, ett resultat som tog laget upp till tredje plats på rankingen. Andraplatsen bakom ryska Bronenosec hålls fortfarande av Artemis Racings Torbjörn Törnqvist, som kunde summera tisdagens resultat till 5 – 2:
– Vi tappade de två första matcherna men vann resten. Tanken är förstås att vi ska fortsätta vinna under veckan, och vi ser fram emot härliga seglingsdagar här på Marstrand, säger han.
Den första tävlingsdagen i årets upplaga av RC44 Marstrand Cup ägnades som brukligt åt matchracing, där de tio båtarna möts en mot en i spännande enviger som sätter besättningarna på hårda prov. Rutinerade tävlingsledaren Peter Reggio lyckades få till inte mindre än 35 utslagsgivande och händelserika matcher, flertalet med all den dramatik och de täta situationer som är så typiska för matchracing. Desto ovanligare i sammanhanget var den moderata nordostliga vinden, regnskurarna och det förhållandevis platta vatten som Marstrandsfjorden erbjöd. Det är ju annars frisk västlig sjöbris, strålande sol från klarblå himmel och grov sjö som är mer välkända Marstrandsförhållanden:
– Om det regnar eller är soligt spelar inte så stor roll. Trots att båtarna är så pass överriggade klarar de hårda vindar fint. Däremot kan alltför stora vågor ställa till problem, förklarar Torbjörn Törnqvist.
Tack vare fem segrar och bara två förluster under dagen behåller Törnqvist och hans Artemis Racing från Kungliga Svenska Segelsällskapet i Stockholm andraplatsen i den rullande matchracingtabellen med sina 12 poäng. Ryska Bronenosec med Vladimir Liubomirov vid rodret leder fortfarande på 14 poäng, medan brittiska Team Aqua på 11 poäng klättrat till tredjeplatsen. Aquas taktiker Cameron Appleton öste lovord över svenske rorsmannen Richard Göransson från Stockholm, som vikarierar för ordinarie Chris Bake:
– Vi förlorade bara en match idag, men ingen av vinsterna kom vidare enkelt. Richards insatser vid rodret var en nyckel till dagens framgångar. Vi drev på honom lite extra, och han överträffade förväntningarna, berömmer nyzeeländaren.
– Det var min andra regattadag någonsin i matchracing, så jag får verkligen vara nöjd. Att segla med det bästa laget hjälper förstås till, liksom att vi tränat hårt hela helgen före tävlingen, kommenterar Göransson.
Artemis Racings ungdomsbåt kunde med Gustaf Lidvall vid rodret inte räkna ner någon lysande score, utan vann bara en enda match. OS-guldmedaljören i Starbåt från Weymouth 2012, Fredrik Lööf, som trimmar storseglet ombord, tyckte dock att dagen varit bättre än resultatet visade:
– Absolut. Vi seglade på bra och hade god fart och bra känsla i båten, det känns positivt inför resten av veckan. Våra brister idag var starter och acceleration, men med några mindre justeringar ska vi få ordning på det också, hoppas han.
RC44 Marstrand Cup fortsätter onsdag till lördag med fleetracing, då alla de tio deltagande båtarna startar och seglar samtidigt runt samma bana. Det innebär tight och spännande kappsegling där varje millimeter räknas.
Resultat i matchracing vid RC44 Marstrand Cup 2015 (lag, nationalitet, rorsman, vinster – förluster):
1. Team Aqua, GBR, Richard Göransson, 6 – 1.
2. Bronenosec Sailing Team, RUS, Vladimir Liubomirov, 6 – 1.
3. Artemis Racing, SWE, Torbjörn Törnqvist, 5 – 2.
4. Charisma, MON, Nico Poons, 5 – 2.
5. Anywayanyday, RUS, Kirill Podolsky, 4 – 3.
6. Peninsula Petroleum Sailing, GBR, John Bassadone, 3 – 4.
7. Team Nika, RUS, Vladimir Prosikhin, 2 – 5.
8. MAG Racing, POL, Artur Kasner, 2 – 5.
9. Katusha, RUS, Alexander Novoselov, 1 – 6.
10. Artemis Racing Youth, SWE, Gustaf Lidvall, 1 – 6.
Ställning i matchracing i RC44 Championship Tour efter tre av fem deltävlingar (lag, nationalitet, rorsman, poäng):
1. Bronenosec Sailing Team, RUS, Vladimir Liubomirov, 14.
2. Artemis Racing, SWE, Torbjörn Törnqvist, 12.
3. Team Aqua, GBR, Richard Göransson, 11.
4. Charisma, MON, Nico Poons, 10.
5. Peninsula Petroleum Sailing, GBR, John Bassadone, 10.
6. Anywayanyday, RUS, Kirill Podolsky, 8.
7. Team Nika, RUS, Vladimir Prosikhin, 7.
8. Team Cereef, SLO, Igor Lah, 5.
9. Katusha, RUS, Alexander Novoselov, 5.
10. MAG Racing, POL, Artur Kasner, 5.
11. Aleph Racing, FRA, Hugues Lepic, 3.
12. Artemis Racing Youth, SWE, Gustaf Lidvall, -1.
Tack vare Örebro kommun får de som använder segelbåtar eller andra båtar med låg förbrukning av diesel möjligheten att prova EcoPar. Bränslet kan köpas vid Tekniska förvaltningens kontor på Aspholmen dagtid mån-fred (öppettider 700 -16.00 frukost 9.00-9.30, lunch 13.00-13.30).
Intill pumparna finns en byggnad med skylten FÖRRÅDET. Gå in där och lägg upp er som kund sedan kan ni köpa önskad volym i egen dunk. Betalning sker mot faktura.
EcoPar® binder ingen fukt. EcoPar® får betydligt lägre fukthalt än marin dieselolja. Därför minimeras risken för tillväxt av mikrober i tankarna. EcoPar® är svavelfritt och ger därför inga utsläpp alls av SO2 och SO3. EcoPar® är giftfri. Detta innebär en speciell fördel när man använder EcoPar® i marint bruk, då EcoPar®, vid ev läckage eller spill, inte förgiftar vattenlevande organismer såsom fisk, rom, yngel,musslor, kräftdjur, alger mm. EcoPar® är dessutom biologiskt nedbrytbar i naturen. Mängden sot minskar och totala giftigheten på avgaserna minskar kraftigt. Nettoutsläppen av koldioxid går ner med ca 40%. Användare som tidigare fått hälsobesvär av dieselavgaser upplever att dessa besvär minskar kraftigt eller försvinner helt med EcoPar®. EcoPar® klarar den marina standarden 150 DMA. Mer info på EcoPar;s hemsida.
Försäljningen sker på prov eller tills en privat aktör tar vid.
Nyligen meddelade Hurtigruten att de för första gången på nästan tio år har köpt ett nytt fartyg. I samband med detta anordnar kryssningsjätten en namntävling. Är du kreativ nog att kunna bidra med det vinnande förslaget?
Det nya tillskottet i Hurtigrutens flotta ersätter MS Midnatsols rutt längs den norska kusten när hon från hösten 2016 seglar mot nya polaräventyr kring Antarktis, på det södra halvklotet.
Fartyget uppnår redan Hurtigrutens höga miljökrav, men ytterligare justeringar är planerade för att kunna minska bränsleförbrukningen och utsläppen än mer. Det riktigt unika med det nya fartyget är dess optimala manövreringsegenskaper som gör det möjligt att komma otroligt nära naturen. På det sättet kan resenärerna verkligen uppleva naturen och djurlivet på ett nytt sätt.
– Vi finns till för att erbjuda våra gäster unika naturbaserade upplevelser till sjöss. Därför känns det naturligt för oss att låta just gästerna bestämma det nya fartygets namn, och därmed även vara med och skriva nästa kapitel i norsk sjöfartshistoria. Norge och Hurtigruten är idag världsledande inom upplevelser och äventyr kring den norska kusten och i polarvattnen. Med det nya fartyget förstärker vi den positionen ytterligare. Det är något vi vill att folk ska få vara delaktiga i, säger koncernchef Daniel Skjeldam.
Tävlingen:
Skeppet har fått det tillfälliga namnet MS Norway Explorer, men ska från och med hösten få ett nytt norskt namn.
Namnet måste börja med MS (motorfartyg) samt innehålla ett norskt ord eller ett ord av norskt ursprung. Förslag som inte är norska ska kunna översättas väl.
Idag är alla Hurtigrutens fartyg uppkallade efter naturfenomen – såsom MS Nordlys, MS Midnatsol och MS Polarys – eller efter platser Hurtigruten seglar till; exempelvis MS Trollfjord och MS Nordkap. Historiska personer som Kung Harald och Hurtigrutens grundare Richard With har också legat som grund till några av rederiets fartygsnamn. Det vinnande förslaget ska på ett naturligt sätt samspela med dessa namn.
De inskickade namnen bedöms av en intern jury, som kommer samråda med både externa experter och Hurtigrutens gäster innan ett slutgiltigt beslut fattas. Förslag postas på Hurtigrutens Facebook-sida https://www.facebook.com/Hurtigruten.
Tävlingen pågår fram till 10 augusti. Vinnaren kommer tillsammans med valfri vän få följa med på en speciell och upplevelsespäckad kryssning som kaptenens hedersgäst.
Info: www.hurtigruten.com
När årets upplaga av Lysekil Women’s Match drar igång på tisdag i nästa vecka, samlas 72 av världens främsta seglingstjejer inom matchracing för att göra upp om 300 000 kronor i prispengar.
Dessutom står värdefulla poäng i Women’s International Match Racing Series (WIM Series) på spel. Att sju av de åtta första skepparna på världsrankingen kommer till Lysekil, garanterar de många åskådarna på Släggös naturliga läktare intensiva och spännande matcher på nära håll:
– Vi är både stolta och glada över gensvaret från världseliten. Det är ett helt fantastiskt startfält vi får se, säger Anna Holmdahl White, projektledare för Lysekil Women’s Match.
Startfält i Lysekil Women’s Match 2015 (namn, nationalitet, världsranking 22 juli):
Camilla Ulrikkeholm Klinkby, DEN, 1
Med fyra raka segrar i Lysekil är titelförsvarande 32-åriga Camilla och hennes besättning evenemangets okrönta drottningar. Sedan 2003 har denna ständigt leende danska enbart seglat matchracing och ständigt hållit sig i toppen av världsrankingen, men hon började sin seglingskarriär i olika jolleklasser. Camillas specialitet är de stora DS-båtarna som seglas både i Lysekil och vid hennes eget träningscenter på hemmaklubben KDY i Skovshoved. Camilla är arkitekt och nybliven mamma.
Anna Östling (f d Kjellberg), SWE, 2
Hon började segla matchracing på fördäck, men i förre America’s Cup-utmanaren Magnus Holmbergs Sailing Factory tog nu 31-åriga Anna Östling steget till rodret. Efter VM-brons i Lysekil 2009 och OS-premiär 2012 slutade hon 2013 på silverplats i nystartade Women’s International Match Racing Series (WIM Series). I fjol blev Anna mamma för första gången, och några veckor senare slog hon till med ett VM-guld i matchracing, men i WIM Series 2014 blev det ännu ett silver.
Anne-Claire Le Berre, FRA, 3
33-åriga Anne-Claire Le Berre från Brest på den franska Atlantkusten blev 2013 fransk mästarinna på sina hemmavatten, och följde upp det med en mästerskapsseger även 2014. De två senaste åren har hon slutat på sjätte plats i Lysekil Women’s Match. Hon har seglat matchracing sedan 2005, rankats trea i världen som bäst, och gjort en OS-satsning i Yngling. Anne-Claire Le Berre har vunnit många grade 1-evenemang de senaste åren, och arbetar numera som båtdesigner hos välkända FinotConq.
Stephanie Roble, USA, 4
26-åriga Stephanie Roble inledde sin karriär som framgångsrik jolleseglare i Lake Beulah Yacht Club, men efter att ha provat på matchracing är det numera bara den typen av kappsegling som gäller. Tillsammans med Maggie Shea var Stephanie 2012 först någonsin att vinna både damernas och de öppna amerikanska mästerskapen i matchracing. I fjol vann hon VM i Etchells och de amerikanska dammästerskapen i matchracing, samt tog brons i matchracing-VM för damer. Även i år blev det VM-brons.
Pauline Courtois, FRA, 6
26-åriga idrottsläraren Pauline Courtois från franska Brest började segla som sjuåring och tävlade från nio års ålder. Sedan 2011 har hon seglat matchracing på olika positioner, och tog som taktiker för Julie Bossard andraplatsen när WIM Series 2013 kom till Saint-Quay-Portrieux. Samma år blev det en bronsmedalj i de franska dammästerskapen i matchracing. I fjol debuterade Pauline som rorsman på WIM Series, och kommer i år till Lysekil för första gången. Förra OS-båten Elliot är hennes favorit.
Caroline Sylvan, SWE, 7
Precis som ”alla andra” svenska seglare inledde 26-åriga Caroline Sylvan sin seglingskarriär i Optimist och E-jolle, och seglade såväl SM och EM som VM. Hon är dubbel svensk mästare i Laser Radial och när hon 2010 började med matchracing så vann hon ungdoms-SM direkt. 2012 följde Sylvan upp med ett EM-brons i matchracing och blev femma i Lysekil. I fjol slutade hon fyra både på matchracing-VM och i Lysekil. Caroline Sylvan arbetar med funktionshindrades segling i hemmaklubben GKSS.
Klaartje Zuiderbaan, NED, 8
42-åriga Klaartje Zuiderbaan är utbildad ingenjör och en av världens mest erfarna kvinnliga matchracingseglare. Hon blev Europamästare 2000, rankades tvåa i världen 2006 och tog två år därefter sin senaste seger, när hon vann Grade 1-tävlingen i Trentino, Italien. Efter att ha coachat den holländska Sonarbåten till guld i Paralympics i Weymouth 2012, kom Zuiderbaan tillbaka till matchracingen och slutade i fjol på sjunde plats i WIM Series. 2001-02 seglade hon Volvo Ocean Race på Amer Sports Too.
Annabel Vose, GBR, 13
20-åriga Annabel Vose är en erfaren jolleseglare med VM- och EM-titlar i 420 i bagaget, som studerar till ingenjör vid universitetet i hemstaden Southampton. I fjol vann hon både universitets-VM och de brittiska ungdomsmästerskapen i matchracing, och slutade på en tiondeplats i WIM Series. När Annabel nu kommer till Lysekil för första gången får äldre och mer rutinerade skeppare se upp, för hon har också kappseglat framgångsrikt i kölbåt. Både 2011 och 2013 blev Annabel Vose Quarter Ton Cup Champion.
Sanna Häger, SWE, 18
27-åriga Sanna Häger från Västerås är en nykomling på matchracingscenen, men med stor erfarenhet från olika jolleklasser. Som seglingsfostrad på Mälaren är hon något av en expert på de skiftande och byiga vindförhållanden som också ofta uppträder vid matchracing. I Stockholm har Sanna nu samlat ett matchracingteam av tjejer från hela landet, med målet att under 2015 slå sig in på världsrankingens topp-tio. Hittills har de dock bara vunnit lokala matchracingtävlingar på hemmavattnen.
Alexa Bezel, SUI, 21
På den västra stranden av den långsmala Zürichsjön och precis där färjan går över till Meilen, har 24-åriga Alexa sin hemmahamn. Hon är en språkbegåvning som fixar att hålla ihop sin fransk- och tyskspråkiga besättning. Deras seglingsbakgrund finns i såväl jollarna 470 och Laser som i kölbåtar och katamaraner. När tjejerna i Team ChicaCER kom till Lysekil 2012 hade de mestadels seglat lokala matchrace, men chockade alla genom att slå många högre rankade seglare för att ta sig till final och en andraplats!
Juliana Senfft, BRA, 26
Som heltidsseglare inom den brasilianska marinen tillbringar 26-åriga Juliana Senfft en hel del tid på vattnet, där hon tränar hårt för att ytterligare förbättra sina gedigna kappseglingskunskaper. Hon har seglat matchracing sedan 2007, men ägnat de senaste åren åt en OS-satsning i 49er FX inför Rio 2016. Hennes HA Sailing Team siktar i år på att försvara sin titel från Nations Cup i danska Middelfart 2013, och ska också segla flera tävlingar i WIM Series. Juliana Senfft är första sydamerikanska att delta i Lysekil.
Johanna Bergqvist, SWE, 111
Team X Matchracing från Göteborgsklubben GKSS leds av 19-åriga skepparen Johanna Bergqvist, som har seglat många internationella mästerskap i olika jolleklasser, men först nyligen inlett sin matchracingkarriär. Besättningen består av unga tjejer mellan 18 och 21 år, med blandad kappseglingserfarenhet från jollar och kölbåtar. I samband med Båtmässan i februari i år överraskades de av Lysekil Women’s Match med ett wildcard till årets tävling, och har sedan dess legat i hårdträning för att nå bästa möjliga resultat.
Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som nästa gång arrangeras 3 – 8 augusti 2015 av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.
Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar 2015 i Danmark, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 40 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.
Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem, med Lysekils Kommun som värdstad. Carpe Diem Beds of Sweden, Marbodal, Sebago och Svitzer är partners. BMW är officiell bil.
Artemis Racings Torbjörn Törnqvist från Kungliga Svenska Segelsällskapet i Stockholm vann onsdagens första delsegling i RC44 Marstrand Cup. Svenskbåten ligger nu bara en poäng efter ledande ryska Nika, med Vladimir Prosikhin vid rodret, som prickade in segrar i dagens båda följande race.
– Det är alltid kul att vinna ett race, och idag gick det ganska komfortabelt. Vi ledde i stort sett hela vägen, kommenterar Törnqvist lagets första delsegling.
– Torbjörn var en tuff motståndare i början, men sedan fick vi bättre fart på vår båt. I det sista racet seglade vi upp oss från näst sist till seger, och det tycker jag är en prestation, säger Prosikhin.
Onsdagsförmiddagen på Marstrandsfjorden bjöd på både kyla och regn, men hyfsat stabila vindar, när fleetracingen i RC44 Marstrand Cup drog igång. Med det uppsprickande molntäcket och den västliga sjöbrisen senare under dagen följde också grövre sjö, som besättningarna utmanades att bemästra. Tre race genomfördes under dagen, och Artemis Racing följde upp sin inledande seger med en femteplats och en andraplats. Bara Prosikhins Nika lyckades bättre, och toppar nu tabellen med serien 5, 1 och 1:
– Vi hade riktigt bra fart idag, men Nika var ändå ett strå vassare, konstaterar Törnqvist, och passar på att berömma sin brittiska taktiker Iain Percy, som har flera internationella mästerskapsmedaljer och ett par OS-guld på meritlistan.
– Idag gällde det att hitta rätt spår i vindskiftena, och den taktiken satt fint, tycker Törnqvist.
Brittiska Team Aqua, som leder RC44 Championship Tour sammanlagt, inledde onsdagen mindre imponerande med två sistaplaceringar, men kom tillbaka något och tog en tredjeplats i dagens tredje och sista race. Laget ligger nu på sjunde plats och rorsmannen Richard Göransson från KSSS suckar djupt över det resultatet:
– Det var tungt idag. Vi gjorde fina starter men hade stora svårigheter att hålla fart i båten. Ett tag trodde vi att vi seglat in i något skräp som hängde under båten, men tack och lov kom vi igång till slut, analyserar den svenske skepparen, som också tvingades segla med trasig hydraulik till förstaget.
– Därför kunde vi inte justera förstagsspänningen, utan fick binda fast den i ett läge, men jag vet inte hur mycket det egentligen påverkade farten, funderar Göransson vidare.
Artemis Racings ungdomsbåt repade sig något efter tisdagens mindre lyckade insats i matchracing, och ligger nu med placeringarna 7, 4 och 7 på sjätte plats i RC44 Marstrand Cup:
– Det är oerhört små marginaler i det här fältet, konstaterar rorsmannen Gustaf Lidvall, och fortsätter:
– Besättningsarbetet flöt prickfritt idag, men däremot lyckades vi inte riktigt med kryssfarten.
Fleetracingen i RC44 Marstrand Cup fortsätter fram till lördag, då segraren ska koras.
Ställning i fleetracing vid RC44 Marstrand Cup 2015 (lag, nationalitet, rorsman, poäng):
1. Team Nika, RUS, Vladimir Prosikhin, 7
2. Artemis Racing, SWE, Torbjörn Törnqvist, 8
3. Charisma, MON, Nico Poons, 8
4. Bronenosec Sailing Team, RUS, Vladimir Liubomirov, 11
5. Peninsula Petroleum Sailing, GBR, John Bassadone, 16
6. Artemis Racing Youth, SWE, Gustaf Lidvall, 18
7. Team Aqua, GBR, Richard Göransson, 23
8. Katusha, RUS, Alexander Novoselov, 25
9. MAG Racing, POL, Artur Kasner, 25
10. Anywayanyday, RUS, Kirill Podolsky, 25
Bilden:
Torbjörn Törnqvists Artemis Racing vann onsdagens första race och ligger nu tvåa i RC44 Marstrand Cup, efter ryska Nika med Vladimir Prosikhin vid rodret. Foto: Pedro Martinez/RC44 Class.
Sjöräddningssällskapet startar en räddningsstation på försök i Storsjön, Jämtland. – Det lokala engagemanget för att starta en station har varit mycket stort. Vi ser med glädje att många i hela Jämtland är intresserade av att bidra med ideella krafter, säger Andreas Arvidsson, operativ ledare på Sjöräddningssällskapet.
För ett år sedan besökte Sjöräddningssällskapet Östersund och Storsjön under Storsjöyran. Målet var att visa upp verksamheten med två båtar, och samtidigt undersöka möjligheterna för att starta en räddningsstation i Jämtlands län.
Under året som gått sedan dess har en grupp aktivt intresserade frivilliga kring Östersund arbetat hårt för att kunna dra igång verksamhet. Och nu är det dags. Från och med onsdag 29 juli är Räddningsstation Storsjön ett projekt inom Sjöräddningssällskapet.
– Det innebär att vi utbildar frivilliga till att bli sjöräddare och placerar enheter, i det här fallet en båt, i sjön. Den första tiden är en lärotid, fram till dess att projektet kan ackrediteras och bli en sjöräddningsstation fullt ut. Det är en process som tar cirka två år, säger Andreas Arvidsson.
Projekt RS Storsjön blir den tredje sjöräddningsstationen som inte ligger inom svenskt sjöräddningsområde (kusterna samt Vänern, Vättern och Mälaren). Sedan tidigare finns även stationer vid Hjälmaren och i Kronoberg. Sjöräddningssällskapet har också ett samarbete med räddningsvärnet vid Bolmen, samt undersöker möjligheterna till att starta en station i Dalarna.
– Idag sker merparten av alla drunkningsolyckor i insjöar. För att verkligen nå vår vision – noll omkomna i svenska vatten – måste vi agera i allt större utsträckning vid insjöar, säger Andreas Arvidsson.
Bilden:
Rescuerunner räddar person ur vattnet. Foto: SSRS.
Länsstyrelsen beslutade i tisdags att svävare ska få köra i upp till 30 knop till Ekerö och Rindö i samband med tester under september och oktober. Syftet är att förbereda för SL:s snabbgående pendelbåtslinjer.
– Vi ska mäta hur stort vågsvallet blir och dess påverkan på miljön, mäta hur mycket buller båtarna ger och se hur tidtabeller kan utformas. Precis som vi kristdemokrater lovade före valet kan vi genom högre hastigheter få ner restiderna ungefär en halvtimme och underlätta arbetspendlandet till sjöss, säger Christina Blom Andersson (KD), ersättare i landstingets trafiknämnd och ordförande för Kristdemokraterna i Ekerö.
Stockholms läns landsting har beslutat att införa flera nya pendelbåtslinjer efter framgångarna för Sjövägen som Kristdemokraterna tagit initiativ till. Nu har Länsstyrelsen gett dispens för tre sträckor: Riddarholmen-Ekerö, Slussen-östra Rindö samt Mariefred-Ekerö. Enligt beslutet får dessutom svävare användas på sträckorna.
– Det specialutvecklade eldrivna svävarfartyget BB Green kommer att användas vid testerna. Fördelarna är att mindre energi går åt, att svallvågorna blir mindre och att det är mycket miljövänligt. Förhoppningsvis kan de som bor i Ekerö och Rindö få sina nya pendelbåtar på plats nästa år eller 2017, säger Christina Blom Andersson.
Bara några månader efter införandet av den lag som förbjuder tömning i hav och sjöar av fritidsbåtars toatankar är det dags för ännu en nyhet med fokus på att göra det enklare för båtägare att uppfylla lagen. Den nya generationen av Gobius gör att varje båtägare med endast en knapptryckning kan installera sin mätare. Båtägaren behöver inte funderar på vilken typ av tank han har eller vilket material tanken är gjord av.
Gobius är marknadens enda mätare för septiktankar som mäter från utsidan tanken. Det innebär att båtägare som väljer Gobius också väljer enkelhet att installera, trygghet och inte minst en kladdfri bekvämlighet. Gobius mäter med unik metod, ”knacka och lyssna”, ungefär som när man knackar på ett vattenglas och får olika ljud beroende på mängden vätska i glaset.
– Tidigare versioner har krävt vid installation att tankens material och tankväggstjocklek anges, säger skaparen av Gobius, Anders Meiton.
– Detta har av en del kunder upplevts som krångligt och tidsödande. Men nu har vi eliminerat alla manuella inställningar. Allt sker nu helautomatiskt. Nya Gobius gör nu själv detta arbete åt kunden. Denna nya version förbättrar även mätarens prestanda.
Jämfört med konkurrerande mätare, som alla kräver att du borrar hål i tanken, är detta en dramatisk förbättring av Gobius patenterade mätteknik, Gobius Sensor Technology.
Nya Gobius visas för första gången på Öppna Varv i Ellös, 21–23 aug och på Allt på Sjön i Gustavsberg, 28–30 aug.
Info: www.fmmarin.se
När Galeon presenterar ritningarna av sin nya 500, designad av Tony Castro yacht design, är det en annorlunda och spännande båt som visas upp. Båten är utfällbar på flera platser och blir rena flytande plattformen en härlig sommardag.
Nya Galeon 500 står för en rad nyheter för alla båtälskare. Lösningarna med en utfällbar båt har vi tidigare främst sett på större yachter, men nu har Tony Castro alltså lyckats få det att fungera även i en mer normalstor båt.
Galeon 500 finns med valfritt V-drive eller Pod drive motorer. Det sistnämnda ger mest plats över i båten för att kunna utnyttja alla möjligheter till max.
Salongen har två lika nivåer med en dinette föröver, en roterande förarplats som kan vändas för att bli en del av båtens sociala ytor och stora fönsterytor som ger en ordentlig panoramautsikt.
I de aktre utrymmena i salongen finns bland annat ett välutrustat pentry på styrbord sida. På båda sidor i salongens akterkant finns stora skjutbara fönster, som gör att det blir direktutgång från dessa ut till akter- och sidodäcken när båten ”fälls ut” Genom att öppna skjutdörrar och fönster på olika sätt kan båtens utrymmen ökas på ett helt nydanande sätt.
Det finns också olika möjligheter att kombinera inner- och uteutrymmen för den som vill ha stora solytor, mer komfortabla sittytor med mera. Hela idén är att båtägaren och hans eller hennes gäster ska kunna slappna av tillsammans med vänner och njuta av sol, värme och bad när båten ligger för ankar.
Som framgår av bilderna finns det plats för väldigt många gäster tack vare de olika utrymmen som kan skapas med det nya konceptet. Till och med flybridge kan skräddarsys med upp till tre zoners layout med solbäddar föröver, en social yta etc.
Tekniska fakta
Längd: 16 m
Bredd: 4,45 / 6 m
Djupgående: 0,9 m
Info: http://www.galeon.se/
För elfte gången körs i helgen Fri fart på Göta kanal. Ett stort antal klassiska motorbåtar finns på plats för att ta chansen att köra riktigt snabbt på kanalen.
Läs reportaget i Corren för att få bilder och film från denna fartfyllda upplevelse.
Info: http://www.corren.se/nyheter/tusentals-hastkrafter-pa-an-8306146.aspx
På torsdagsmorgonen nådde KBV 001 Poseidon hamnen i Reggio Calabria, på det italienska fastlandet, med 328 migranter som räddats i havet öster om Sicilien.
Efter att ha fått en exakt position från det spanska spaningsflygplan som också ingår i Operation Triton, kunde Kustbevakningens Poseidon påbörja räddningsarbetet tidigt på onsdagen. Vädret var blåsigare med mer dyningar än det varit den senaste tiden, men de nödställda kunde lugnt och metodiskt föras över till Poseidon.
Av de räddade var 64 kvinnor och 38 barn.
– Många av barnen var väldigt små, under ett år gamla. Vi kunde också notera flera fall av diabetes och att flera var uttorkade. Vi har kunnat sätta in åtgärder som gör att de återhämtat sig säger Joakim Håkansson, befälhavare ombord på KBV 001 Poseidon.
– Migranterna uppger att de kommer från bland annat Eritrea, Somalia, Syrien, Sudan, Iran och Egypten, och att de varit till sjöss i sex dagar, säger Joakim Håkansson, befälhavare ombord på KBV 001 Poseidon.
Båten de färdades i tog in vatten, och kunde inte bogseras till hamn.
Kustbevakningens fartyg KBV 001 Poseidon har hittills deltagit i 11 sjöräddningar och fört 2 874 personer i säkerhet i Italien. Besättningen ombord består av personal från Kustbevakningen och Polisen. Uppdraget i Operation Triton, som koordineras av Frontex, sträcker sig från 1 juni till 31 augusti.
Foto: Kustbevakningen.
Den 24-25 juli är det dags för Nordiska Mästerskapet i Formel 4 och efter två VM-deltävlingar där det har blivit stolpe ut laddar Morgan Jernfast om – nu är det revansch som gäller och båten ska få de extra knop i fart som behövs för att nå prispallen.
– Vi har inte levererat de resultat vi hade hoppats på i VM och nu jobbar vi för fullt för att rätta till det som inte har fungerat, säger Morgan Jernfast. Vi har byggt om växelhuset i båten för att ge mindre lyft och testerna visar på förbättrade egenskaper i vattnet. Gångläget blivit mer balanserat.
Senast i Italien tvingades Morgan bryta det första heatet på grund av tekniska problem, i det andra fick han stå vid sidan av då radiokommunikationen, väsentlig i sammanhanget, lade av precis före start. I den första VM-tävlingen i Frankrike gick var det ännu tuffare tag – Morgan slog runt, båten tog in vatten och dessutom fick motorn sig en smäll.
– Vi är lite oroliga för att en vevstake har krökts i den motorn, därför kommer vi att testa två motorer på NM, säger Morgan. Det har inte varit den start på säsongen vi hade önskat men vi får sätta upp detta på lärkontot och ta nya tag. Vi vet vår kapacitet och när vi har ordning på grejerna så är vi med där uppe, det visade vi ändå i träningspassen och ena kvalet i Italien där vi var med bra tidsmässigt.
Samtidigt i Finland kör Morgans lillebror Marcus VM i klassen GT-15, även det i en VEIDEC-sponsrad båt.
– Vi får beröm för den grafiska designen på båten överallt dit vi kommer, säger Morgan. Kör Marcus lika fort som båten är snygg har han chans till bra resultat. Banan påminner om de svenska banorna och vi tror att vi har hittat rätt med propellrarna och inställningarna inför den tävlingen.
VEIDEC är marknadsledande när det gäller tillverkning av miljöanpassade kemtekniska produkter – VEIDEC GREEN WORLD heter konceptet som lanseras under året och marknadsförs bland annat genom en rad sponsorsatsningar inom roadracing, dragracing, rallycross, STCC och båtsport.
I helgen inleds Louis Vuitton America’s Cup World Series i Portsmouth, England. Det svenska utmanarlaget Artemis Racing siktar på att vinna världens mest prestigefulla seglingstävling och om drygt en månad kommer tävlingen och de flygande katamaranerna till Göteborg.
– Efter många månader av träning och förberedelser känns det väldigt skönt att äntligen börja kappsegla, säger Artemis Racings taktiker Fredrik Lööf. Det är viktigt för oss att få en bra start i serien och att ta pulsen på våra konkurrenter.
Fredrik Lööf är en av Sveriges mest meriterade seglare med flera OS-medaljer och framförallt en guldmedalj i Starbåt från OS i London 2012. Nu satsar han på att vinna den 35:e upplagan av America’s Cup med det svenska laget Artemis Racing. Och målen är högt ställda i den multinationella besättningen som består av några av världens mest framgångsrika och respekterade seglare och designers.
Mellan dess medlemmar har teamet redan samlat ihop 61 America’s Cup Kampanjer, inklusive 14 segrar. Lagmedlemmarna (inklusive två designers) har tävlat i 21 olympiska spel, vunnit 10 medaljer, varav 6 guldmedaljer.
Svensklaget kommer dock möta hårt motstånd i helgen och inte bara från de regerande mästarna i America’s Cup Oracle Team USA. Hemmalaget Land Rover BAR Racing har den fyrfaldiga OS-guldmedaljören Ben Ainslie som skeppare och Groupama Team France leds av skepparen Franck Cammas som vann Volvo Ocean Race 2011-12.
I Louis Vuitton America’s Cup World Series 2015-och 2016 samlar lagen poäng som de tar med sig till America’s Cup Challenger Series på Bermuda 2017. Där utses vilket lag som får utmana Oracle Team USA om den åtråvärda America’s Cup-bucklan i finalen som avgörs i Bermuda samma år.
I serien seglar lagen med 45 fot långa katamaraner som foilar, det vill säga att de lyfter från vattenytan och bokstavligt talat flyger fram i upp till 40 knop.
– Detta är ju första gången alla lagen samlas på startlinjen och det kommer att bli en väldigt häftig tävling i Portsmouth. Med sex flygande katamaraner som gör upp mot varandra kommer det inte att likna någonting åskådare sett tidigare, säger Fredrik Lööf.
Tävlingen i Portsmouth kan följas i direktsändning på TV4 Play – www.tv4play.se/program/americas-cup-artemis-racing
Nästa deltävling i Louis Vuitton America’s Cup World Series avgörs i Göteborg 27 – 30 augusti.
Deltagande lag:
Artemis Racing, Sverige
Land Rover BAR, Storbritannien
Groupama Team France, Frankrike
Emirates Team New Zealand, Nya Zeeland
Softbank Team Japan, Japan
Oracle Team USA, USA, (Försvarare av America’s Cup-titeln)
Program för Louis Vuitton America’s Cup World Series i Portsmouth 23 – 26 juli:
Lördag 25 juli klockan 14.30 – 16.00: Race 1 & 2 (direktsändning i TV4 Play)
Söndag 26 juli klockan 14.30 – 16.00: Race 3 & 4 (direktsändning i TV4 Play)
Söndag 26 juli klockan 17.15 – 18.00: Prisutdelning
Franska Beneteau, som är en av världens ledande motorbåtstillverkare, har presenterat ritningarna till sin senaste hard-top sportscruiser, Beneteau Gran Turismo 40. Båten drivs med två stycken Volvo Penta dieselmotorer och är kapabel att klara toppfarter på cirka 35 knop.
Enligt Beneteau går skrovet till den nya båten extra lugnt och mjukt tack vare båttillverkarens senaste generation med så kallade ”Air Step” planande skrov. Bland de övriga finesserna märks en hydraulisk badplattform som kan sänkas 1,3 m och en centralt placerad förarplats med sittplatser för tre personer.
Liksom många andra nya motorbåtar är det rymd och ljus som gäller, mycket tack vare stora glasytor. I Gran Turismo 40 finns skjutbara takluckor och elektriskt manövrerade sidorutor. Båten har plats för totalt tolv personer.
Nya Beneteau Gran Turismo 40 levereras som standard med två kabiner, badrum med separat dusch, komplett utrustat pentry och salong. Ombord finns även gott om utrymmen för dem som vill koppla av, bland annat ett 4m² stort soldäck.
För designen av den nya båten har Beneteau samarbetet med de erkända designerna designers Nuvolari och Lenard, som redan står bakom flera båtar av den här typen.
Båten kommer att visas på följande båtmässor i höst:
Cannes, 8 – 13 september 2015
Southampton, 11 – 20 september 2015
La Rochelle, 16 – 21 september 2015
Genes, 16 – 21 september 2015
Barcelone, 14 – 18 oktober 2015
Paris, 4 – 13 december 2015
Tekniska fakta
Längd: 12,55 m
Bredd: 3,87 m
Vikt: 7 650 kg
Djupgående: 0,91 – 1,1 m
Bränsle: 2 x 325 l
Vatten: 200 l
Motorer: Volvo 2 x D4 300CV
Volvo 2 x D4 300CV Joystick
Volvo 2 x D6 370CV Joystick
Info: www.beneteau.com
Transportstyrelsen arbetar för att minska antalet omkomna i båtolyckor. Nu går myndigheten ut och uppmanar alla som ska tillbringa tid till sjöss att använda ett vattentätt fodral.
Transportstyrelsen uppmuntrar också den som bedriver uthyrningsverksamhet (kanot, vattenskoter och andra typer av fritidsbåtar) att tillsammans med sin uthyrningsverksamhet även sälja, hyra ut eller låna ut vattentäta fodral.
– Vi har noterat att det är fler som ringer 112 efter att de har ramlat i vattnet än tidigare. Det har de kunnat göra tack vare att de har använt vattentäta mobilfodral och att det har funnits täckning för mobilsamtal, säger Jonas Ekblad, analytiker på Transportstyrelsen.
Redan i år har de vattentäta fodralen räddat livet på minst åtta personer vid olyckor i Blekinge, Gävlekusten och i Dalsland.
– Vi hoppas att det här får fler att använda de hjälpmedel som finns för säkerhet på sjön, som flytväst och vattentätt fodral till sin mobiltelefon, säger Jonas Ekblad.
Under Västerhavsveckan 1–9 augusti kommer Projekt Ren och Attraktiv Kust Bohuslän tillsammans med forskare från Göteborgs Universitet, kommunernas miljösamarbeten samt KIMO Sverige att besöka sju hamnar på Västkusten med den seglande projektbåten Hrimfare af Ranrike. De ska skapa opinion kring problemet mikroplast i havet samt problemen med nedskräpningen av Bohuskusten med skrymmande plastskräp.
När de under förra årets expeditionsvecka visade vi filmen ”Strömmar av plast – Västerhavets dilemma” kom efter en visning en 11-årig pojke fram till expeditionsdeltagarna med tårar i ögonen och sa: ”Man borde inte få visa sådana filmer för barn!”
Därför har expeditionen i år fått namnet ”Don’t tell the children”. Filmen visas även under årets expedition.
Under våren har den interaktiva Strandstädarkartan blivit klar och omfattar nu hela Bohuslän. Under Västerhavsveckan kommer arrangörerna att informera mer om hur den fungerar.
Möt fartyget i följande hamnar
Tid: lördag 1/8 kl. 11.00-15.00
Plats: Båten ligger vid Västra
bryggan, Nordkoster. Informationstält
vid naturum på Sydkoster
Tid: måndag 3/8 kl.11.00-15.00
Plats: Fiskkajen, Grebbestad
Tid: onsdag 5/8 kl.12.00-16.00
Plats: Smögenbryggan vid
auktionshallen
Tid: lördag 6/8 kl.11.00-15.00
Plats: Ångbåtsbryggan,
Stenungsund
Tid: fredag 7/8 kl.12.00-16.00
Plats: Stenkajen, hamntorget,
Skärhamn
Tid: lördag 8/8 kl.12.00-16.00
Plats: Hönö Klåva
Info:
http://www.renkust.se
http://vasterhavsveckan.se
Hanse 315 visas för första gången på Öppna Varv på Orust 21-23 augusti 2015. Båten har en ny design med hög prestanda, modern design och mycket lättseglad.
Under utvecklingen av nya Hanse 315 var detta ledorden för denna modell. Resultatet talar för sig självt. Sportig utsida, mycket bra seglingsegenskaper, lättseglad och stabil. Modern, rymlig välplanerad inredning med mycket ljus och dessutom marknadens största sittbrunn i sin klass.
Nya Hanse 315 uppfyller alla köpares krav oavsett om du föredrar sportig segling, avkopllande semestersegling eller vill leva båtliv ombord med familj och vänner.
Utmärkande design är den branta stäven och raka aktern vilket ger en lång vattenlinje och eleganta sportiga linjer. Detta tillsammans med den djupa kölen ger Hanse 315 betydligt med prestanda än andra båtar i sin klass.
Seglingsegenskaperna kännetecknas av god balans och fart på alla bogar. Mycket tack vare det stora storseglet och den djupa L-kölen (1,85 cm djupgående) och den breda aktern. Focken är självslående som på vanligt Hanse-vis. Detta ger en snabb och välbalanserad båt som är lättseglad och trygg.
Hanse 315 styrs i grundutförandet med en rorkult och kan fås med dubbla rattar som tillval. Aktern kan stängas med den stora badplattformen. När den är öppen ger den mer utrymme i sittbrunnen för exempelvis barn som vill leka. Väljer man versionen med dubbla rattar ingår också ett fast, hopfällbart sittbrunnsbord.
Inuti är Hanse 315 ljus, luftig och rymlig. Ny design för sidofönstren med riktigt reptåligt glas och många öppningsbara ventiler som släpper in massor av ljus och luft. Det finns gott om stuvutrymmen i salong, pentry och kabiner liksom stora förvaringsutrymmen i sittbrunnen. Hanse 315 erbjuder gott om utrymmen för en besättning på 4-5 personer. Ståhöjd på 1,92 cm vid nedgång och pentry samt med sina 1,77 cm i fören imponerar. Denna ståhöjd som finns i de ytor där man är mest som pentry, våtutrymme, nedgång osv. uppnås via sänkt golv med helt ny balkkonstruktion undertill.
Två inredningslayouter erbjuds i förpiken. Antingen med öppet främre skott och stor dubbelkoj eller ett slutet skott med kabindörr. Akterut finns en dubbellkoj under sittbrunnen, med bekväm “king-size”-bädd. Alla bäddar har en längd på över 2,0 m och inbjuder med de sköna dynorna till bekväm sömn.
Info: www.bohuscharter.com
Under perioden 15–19 juli har Kustbevakningen satsat extra på sjösäkerhet genom förannonserade fart- och nykterhetskontroller över hela landet. Resultatet bekräftar trenden från förra året, fler kör nyktra och följer gällande regler.
Sammanlagt har Kustbevakningen under dessa dagar utfärdat 13 ordningsböter och två rapporter för fortkörning samt sex rapporter om misstänkt sjöfylleri. Under dessa dagar har Kustbevakningen även larmats till incidenter med bland annat en vägfärja som körde upp på land i Mälaren och en kollision mellan två fartyg utanför Göteborg.
Syftet med satsningen har varit att dels öka kunskapen om de regler som gäller till sjöss och öka regelefterlevnaden, dels ge allmänheten möjlighet att möta Kustbevakningens medarbetare.
− Det är lätt att fokusera på det antal som rapporteras för brott mot lagen. Vänder vi på det ser vi att under den här satsningen så har 324 hållit fartgränsen, och 220 har kört nyktra av dem vi har kontrollerat. Det vi ser är att det stora flertalet sköter sig på sjön, och det är mycket positivt för sjösäkerheten, säger Ulrica Carlson, ställföreträdande regionchef i Kustbevakningens nordöstra region.
Att rapportera brott är ett sätt att skapa en ökad regelefterlevnad. Ett annat är att förannonsera kontrollerna och informera om reglerna som gäller, med målet att alla ska kunna färdas tryggt och säkert på sjön.
− Det är stor skillnad på båttrafiken nu och för tio år sedan. Den pedagogiska effekten av att ha en promillegräns för större och snabbare båtar syns tydligt ute bland ägarna till fritidsbåtar som idag nästan undantagslöst har en nykter båtförare vid kontrollerna, vilket är positivt. Ägarna av fritidsbåtar har blivit bättre på att följa regler till sjöss och det är positivt för sjösäkerheten. Att de som är till sjöss tar det lugnare med både fart och nykterhet bidrar till en tryggare miljö till sjöss, säger Ulrica Carlson, ställföreträdande regionchef i Kustbevakningens nordöstra region.
En av Kustbevakningens många uppgifter är att arbeta för en ökad säkerhet till sjöss. Vår verksamhet ska minska antalet olyckor och skapa en trygg miljö för alla som är till sjöss. Av erfarenhet vet vi att fart- och nykterhetskontroller har en hög förebyggande effekt som i sin tur skapar förutsättningar för just ökad sjösäkerhet.
MerCruiser hr presenterat en ny kraftfull V8-motor med drev. Den här gången är det en 6.2-liters maskin i två effektversioner på 300 respektive 350 hk, specialbyggd för marint bruk.
Mercury MerCruisers nya 6,2-liters V8 på 300 respektive 350 hk är byggda för sterndrive och marint bruk, Motorerna ger mycket hög effekt och högt vridmoment samtidigt som de ger en lugn och tyst gång främst när de körs på lägre varv.
– Med introduktionen av våra nya 6,2-liters V8 motorer fortsätter vi att bygga på den tradition med kraftfulla, bekymmersfria och smidiga framdrivningspaket som vi har tagit fram genom åren, säger John Pfeifer, vd för Mercury Marine.
Maskinerna delar flera av de nya tekniska lösningar som fanns på den marina 4,5 liters V6-motorn med sterndrive som presenterades för ett år sedan. Den motorn finns idag i två effektversioner på 200 respektive 250 hk.
Den nya V8:an har tagits fram vid Mercurys fabriker i Fond du Lac i Wisconsin. Bland nyheterna i motorn märks ett nytt luftintag som optimerar luftens väg in i motorn och därmed ger ett högre vridmoment. Motorns stora slagvolym medverkar också till vridmomentet och motorns goda vikt-effekt-förhållande.
Liksom i den nya V6:an har den här motorn Adaptive Speed Control (ASC), en teknik som gör att motorn automatiskt håller samma varvtal oavsett belastning. Till exempel i tvära girar, en situation då många äldre motorer tappar mycket fart men där de här nya maskinerna bibehåller samma fart genom svängen.
Som tillbehör för 6,2L V8 med DTS finns bland annat Axius Joystick Piloting för sterndrives.
Trots väl fungerande avfallshantering i de nordiska länderna hamnar mycket skräp på stränderna och i havet. Det vanligaste skräpet är av plast och frigolit och kommer från förpackningar och engångsföremål, främst från privatpersoner. Det visar en nordisk pilotstudie där upplockat skräp från olika stränder har analyserats.
– Studien visar att skräpet i havet till stor del kommer från vår tids konsumtion. En del av skräpet kommer troligen långt bortifrån, men trots att vi har bra avfallshantering i de nordiska länderna hamnar även mycket av vårt skräp i havet, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.
För att få bukt med nedskräpningen måste man veta var skräpet kommer ifrån. I studien har Håll Sverige Rent tillsammans med Nordiska Ministerrådet och andra nordiska organisationer utvecklat en modell där skräpet kategoriseras ur ett produktperspektiv. Syftet är att försöka hitta riktade åtgärder för att kunna begränsa nedskräpningen i havet, så kallad marin nedskräpning.
I samtliga nordiska länder är det främst plast och frigolit som hittas på stränderna. Förpackningar och engångsföremål är de vanligaste typerna av skräp på alla stränder. Denna typ av skräp kommer främst från privatpersoner. På den studerade stranden i Norge kom dock många förpackningar från fiske- och jordbruksindustrin samt förpackningar kopplade till transport av varor.
I rapporten identifieras tre högprioriterade åtgärder i det fortsatta arbetet mot nedskräpning i havet:
Kunskap. Det är viktigt att ta reda på var skräpet kommer ifrån för att hitta effektiva åtgärder. Därför bör alltid skräpets ursprung analyseras ur ett produktperspektiv när man mäter skräp på stränder.
Politiska åtgärder. EU-kommissionens förslag om att producenter ska stödja förebyggande av nedskräpning och initiativ för strandstädningar bör genomföras i EU:s avfallsdirektiv. Åtgärder för det landbaserade skräpet bör vara i fokus, med tanke på att hela 80 procent av skräpet i havet kommer från land.
Kommunikation. Att öka medvetenheten hos människor med hjälp av till exempel skräpplockarkampanjer, som är en effektiv och viktig del i det förebyggande arbetet mot marin nedskräpning.
K’lla och foto: Håll Sverige Rent.
Nya Merry Fisher 795 ersätter Jeanneaus storsäljare Merry Fisher 755, som har byggts och sålts i mer än 1 000 exemplar. Den nya modellen bygger vidare på samma traditionellt v-formade skrov, som är både sjövärdigt och mycket stabilt.
Merry Fisher 795 är byggd för utombordsmotor, vilket ger stor innervolym och håller kostnaderna nere både för produktion och underhåll.
Båtens nya design visar på Merry Fishers signum att ge maximal ljus och rymdkänsla i båten, en trend som gäller de flesta båtar idag. Den har stora fönsterrutor och en panoramaruta framför föraren för att ge riktigt god sikt.
I taket finns en skjutbar, transparent lucka, som förutom ljus även ger bra ventilation. I salongens bakre ände finns en tredelad skjutdörr, som gör att hela akterdäck kan utnyttjas på ett effektivt sätt.
I salongen finns bland annat matbord och pentry. På akterdäck finns en U-soffa som både kan användas som sittyta och som soldäck (tillbehör).
För den som vill använda båten för att bo i finns det kojer både i förkabinen och i salongen, där sittytorna kan ändras till en bädd.
Tekniska fakta:
Längd: 7,90 m inklusive badplattform
Bredd: 2,80 m
Motor: Max 200 hk