Pioneer introducerar tre SD CD-radio, som ger mångsidigheten av både SD-kort och USB-anslutning. Den nya line-upen består av DEH-7200SD, DEH-5200SD och DEH-4200SD som ger användaren möjligheten att ansluta en iPod, iPhone, bärbara MP3-spelare, USB-enheter, eller helt enkelt sätta in ett SD-kort.
Varje spelare erbjuder samtidigt full flexibilitet när det gäller anslutning av extra slutsteg, högtalare och subwoofers. Pioneer strävar alltid efter att ha det bästa ljudet i sin klass och de nya enheterna är inga undantag. De kan t.o.m. förbättra ljudkvaliteten på komprimerad musik så att man får en dynamisk ljudupplevelse i bilen.
Pioneers nya SD CD-radio har alla en varsin SD-kortplats diskret bakom frontpanelen, kompatibel med både SD-och SDHC-kort. Enheterna möjliggör uppspelning av MP3, WMA, WAV och AAC-filer från SD. DEH-7200SD levereras med en motordriven frontpanel som öppnas med ett enkelt knapp tryck för att ge tillgång till CD´n och SD-kortplatsen. Den vänder sedan tillbaka för att bibehålla ett jämnt och rent utseende med instrumentbrädan. Andra mångsidiga anslutningar inkluderar en USB-ingång på fronten med hög-hastighetsöverföring i och med version 2,0. Gränssnittet gör det enkelt att koppla ihop USB-ljudenheter och genast njuta av ett urval av låtar. Tillvalet CD-IU50 iPod till USB-kabel gör att även en iPod eller iPhone lätt kan kopplas in.
De tre nya modellerna är utformade som den mest kompletta lösningen att ansluta och förbättra uppspelningens prestanda för iPod och iPhone. Med iPod Direct Control, kan konsumenten koppla sin iPod direkt till spelarens USB-ingång på fronten och få tillgång till sin musik bakom ratten. Som en extra förmån laddas iPod medan den är ansluten.
DEH-7200SD och DEH-5200SD kommer med en blå OEL-display av punkttyp som visar tre rader av information. OEL-tekniken möjliggör också bred tittvinkel, aktiv 3D-grafik, hög kontrast och ljusstyrka, även i solljus. Viktiga iPod och mobilfunktioner – såsom artist/album/låtval och spellista är enkelt att styra. Alla funktioner hanteras genom den valfria fjärrkontrollen eller Pioneers egna Rotary Commander: gränssnittet som sätter riktmärket för intuitiv kontroll.
Den överlägsna ljudprestanda som ges av de nya SD CD-radios beror på en intelligent blandning av teknik. Enheterna innehåller en 24-bit Delta Sigma D/A-omvandlare tillsammans med den egenutvecklade Advanced Sound Retriever (ASR). Genom att justera frekvensomfång och ljudtryck, speciellt i de höga och låga frekvensområdena, återskapar ASR övertoner som gått förlorade under kompressionen av exempelvis MP3 . Enkelt uttryckt så blir ljudet och djupet i musiken återskapat med exceptionell kvalitet: kvalitet som kommer att frigöra den fulla kraften i Pioneers berömda MOSFET-förstärkare på 4 x 50W.
Skulle extra effekt behövas, finns en RCA-pre-out tillgänglig till ett extra slutsteg och med ett inbyggt låg- och högpassfilter, blir subwoofer kontroll mycket enkelt. Ljudet kan även anpassas till ens personliga smak genom en 5-bands grafisk equalizer (GEQ). Den tillåter användaren att justera fem separata frekvensband så att man kan justera nivåerna mer exakt för att motsvara akustiken i bilen. För enkel användning har GEQ´n sju förinställda equalizer-kurvor, som kan väljas när som helst.
Tillgänglighet
DEH-7200SD, DEH-5200SD och DEH-4200SD kommer att finnas tillgängliga från januari 2010 hos Pioneer Bilstereo återförsäljare. För ytterligare information om priser och erbjudanden, kontakta din lokala Pioneer-återförsäljare.
Länk: www.pioneer.se
Casio lanserar en ny linje digitalkameror i sin EXILIM-serie. Först ut är HIGH SPEED EXILIM® EX-FH100. Kompaktkameran kombinerar Casio’s High Speed-teknik med ett kraftfullt långzoom-objektiv. De andra tre, EX-H15 som är en förbättrad version av Casio’s testvinnare EX-H10, EX-Z2000 och EX-Z550 har alla nya och mycket spännande funktioner.
Flaggskeppen i denna lansering, EX-FH100 och EX-H15 har båda 10x optisk zoom. Medan EX-FH100 drar nytta av Casio’s High Speed-teknik kommer EX-H15 med en ny, snabb bildprocessor — inte bara för att förbättra bildkvalitén som kanske är det viktigaste men också för att klara funktioner som underlättar och gör fotografering roligt för användaren.
HIGH SPEED EXILIM EX-FH100
Denna High Speed-kamera med 10.1 effektiva megapixel har i sin nätta och kompakta kropp ett objektiv med 10x optisk zoom och 24mm vidvinkel. Den ger användaren möjlighet att fotografera 30 bilder per sekund i så hög upplösning som 9 megapixel. Nu funkar även High Speed-seriebildstagning även vid fotografering av avlägsna motiv tack vare den långa zoomen. Kameran klarar även High Speed-videoinspelning på 1000 bildrutor per sekund för att fånga rörelser som är alldeles för snabba för det mänskliga ögat att registrera.
EX-FH100 låter både den mer avancerade amatörfotografen och nybörjaren att njuta av High Speed-fotografering. Kameran klarar High Speed-fotografering med manuella inställningar men också enkla bildserier som sker med hjälp av automatik. Det finns speciella scenval för just High Speed-fotografering – allt för att göra det enkelt och roligt. Med denna modell ger Casio bilderna hög kvalitet med en låg brusnivå även vid dåligt belysta inomhusmiljöer med hjälp av en mycket känslig CMOS-sensor.
EXILIM EX-H15 / EX-Z2000 / EX-Z550
Dessa tre modeller har alla 14.1 effektiva megapixel och till hjälp för bättre bilder har de även Casio’s nya bildprocessor – EXILIM Engine 5.0. Funktionen Dynamic Photo har med hjälp av denna nya bildprocessor kunna avancera. Funktionen gör det möjligt att klippa ut ett rörligt motiv ur en film för att sen placera den i en annan stillbild som fungerar som en ny bakgrund. Med dessa nya kameror kan rörliga motiv även placeras i andra rörliga bilder, dvs filmer. Dessa modeller gör det roligt för användaren att skapa bilder men de har också funktioner som gör det enklare att dela sina bilder. Med medföljande programvara kan man lätt publicera sina bilder och filmer på YouTube™ eller på sin blogg.
Kamerorna kommer med den nya funktionen Premium Auto som är ett state-of-the-art. En helautomatisk funktion som hjälper användaren att ta vackra bilder bara genom att trycka på avtryckaren. Premium Auto justerar kamerans inställningar automatiskt efter motivet som ska fotograferas. Användaren behöver alltså inte ens välja rätt Best Shot-läge för att lyckas. Kameran hittar själv motivet och fokuserar på det vare sig det gäller en nattscen, bakgrundsbelyst scen eller en solnedgång. Den bildbehandlar bilden i förhållande till detaljer i scenen, t.ex. gör den olika korrigeringar för människor och bakgrunder. Utöver dessa funktioner som dessa 3 kameror har gemensamt så kommer EX-H15 med en 10x optisk zoom.
Vidare följer mer information per ny kameramodell
HIGH SPEED EXILIM EX-FH100
En kamera som har allt! High Speed-fotografering kombinerat med en kraftfull zoom och en snygg design
10x optisk zoom och 24 mm vidvinkel
Kameran som mäter 105.0 mm bred x 63.2 mm hög x 29.9 mm tunn* har ett riktigt kraftfullt objektiv som har en 10x optisk zoom och en 24 mm vidvinkel.
* Enligt Camera & Imaging Products Association (CIPA) standard.
De avgörande ögonblicken kan fångas med en High Speed-fotografering som klarar 40 bilder per sekund
Kameran klarar av att ta hela 30 bilder med en hög upplösning på hela 9.0 megapixel. Om kameran står i Förinspelnings-läget så blir det svårt för användaren att missa ett avgörande ögonblick då kameran fotograferar kontinuerligt bara genom att avtryckaren är nedtryckt till hälften.
High Speed-videoinspelning med upp till 1000 bildrutor per sekund
EXILIM EX-FH100 kan spela in video på rörelser som i vanliga fall är omöjliga att registrera för det mänskliga ögat. Användaren kan välja mellan hastigheterna 1000, 420, 240 och 120 bildrutor per sekund. Kameran klarar också ändra mellan hastigheterna 240 och 120 bildrutor per sekund under pågående videoinspelning. För detta finns en enskild och lättillgänglig knapp. High Speed-videoinspelning gör det möjligt att avnjuta film i slow motion.*
* T.ex. så kan en film som är inspelad i 420 bildrutor per sekund spelas upp i över 14 sekunder till en hastighet av 30 bildrutor per sekund.
Väldigt känslig CMOS-sensor
Casio fortsätter att jaga efter god bildkvalitet, grunden för kamerans prestanda. Denna modell har bakgrundsbelyst CMOS-sensor som ger en nästan dubbelt så bra känslighet som en vanlig CMOS. Detta gör så att användaren kan fånga vackra bilder utomhus såväl som i dåligt belysta inomhusmiljöer. Modellen har självklart också en CMOS-stabilisator.
BEST SHOT® -lägen som underlättar High Speed-seriebildstagning och High Speed-videoinspelning
High-speed Nattscen och Porträtt
Med EX-FH100 kan användaren ta vackra bilder – även på mänskliga motiv på natten utan att behöva oroa sig för brus I bilderna. Detta gör kameran genom att kombinera fler bilder tagna med en knapptryckning och blixt, till en enda kristallklar bild.
High Speed-belysning
EX-FH100 tar 3 bilder med hjälp av High Speed-seriebildstagning. En normalt exponerad bild, en överexponerad bild och en underexponerad bild tas alltså med en knapptryckning. Dessa 3 bilder blir sen sammansatta av kameran till 1 bild. På så sätt undviker man dåliga bilder där motivet försvinner på grund av bakgrundsbelysning.
BEST SHOT för High Speed-seriebildstagning/ BEST SHOT för High Speed-videoinspelning EX-FH100 har BEST SHOT-program som gör både High Speed-seriebildstagning och High Speed-videoinspelning väldigt enkelt att använda och det med väldigt fina resultat. Det är bara för användaren att välja ett passande program för det motiv som skall fotoggraferas eller filmas i High Speed. Exempelvis finns programvalen – Barn, Husdjur och Sport att välja mellan.
Filma i HD-format
EX-FH100 har en filmfunktion för inspelning i HD-format. Det är bara att trycka på filmknappen så spelar man in vackra filmer i formatet 1280×720 pixlar. Kameran har både en HDMI-utgång och mikrofon för ljudinspelning i stereoformat. Anslut kameran direkt till din stora TV-skärm och få perfekt ljud och bild.
EXILIM EX-H15, EX-Z2000 och EX-Z550
Tre digitalkameror som är utrustade med en ännu mer avancerad Dynamic Photo-funktion för att kombinera olika bilder samt andra användarvänliga helautomatiska inställningar.
Nyutvecklade EXILIM Engine 5.0
Casio har nu avancerat sin processor EXILIM Engine 4.0 som hade både vanlig CPU samt bildbehandlings-CPU. Den nya processorn EXILIM Engine 5.0 ökar nu hastigheten för bildbehandlingen med 30%. Processorn klarar att återge än mer färgstarka bilder med otroligt lite brus tack vare sin känsliga sensor.
Dynamic Photo: En sammansättning av olika bilder
Casio har utvecklat sin Dynamic Photo-funktion ytterligare. Förut har det varit möjligt att klippa ut rörliga motiv ur en bild för att klistra in det I en annan stillbild. Nu går det även att klistra in det rörliga motivet i en helt annan rörlig bakgrund. Detta gör skapandet av bilder och filmer ännu mer kreativt och spännande. Detta gör det roligt för användaren att skapa bilder men det finns också funktioner som gör det enklare att dela sina bilder. Med medföljande programvara kan man lätt publicera sina bilder och filmer på YouTube™ eller på sin blogg.
Premium Auto: Ta vackra bilder bara genom att trycka på kamerans avtryckare
Premium Auto är funktionen som hjälper kameran att på egen hand analysera scenen som skall fotograferas – den känner igen olika förhållanden så som nattscen, motljus, blå himmel, gröna träd och solnedgång – men också vilka motiv som scenen består av, position av motivet, rörelse i scenen, om där finns ett ansikte och om ett stativ används eller inte. Premium Auto ställer efter all denna information in faktorer som exponering, ISO-värde, fokus, färgbalans, tonomfång och brusreducering för att kunna ge den bästa bilden. Premium Auto är en fullt automatisk funktion som gör det väldigt enkelt för användaren att ta vackra bilder bara genom att trycka på avtryckaren genom att funktionen kan utföra olika korrigeringar på mänskliga objekt och på bakgrunder.
Art Shot: Bilder blir till vackra konstverk
Med den nya funktionen Art Shot som är möjlig tack vara EXILIM Engine 5.0 kan användaren direkt i kameran fotografera bilderna så att de ser ut som vackra målningar. Man kan direkt se på LCD-skärmen hur motivet kommer att se ut om man använder Art Shot vid fotograferingen. Art Shot finns i 4 olika konstformat. En för akvarell, två för olja och en för krita.
EX-H15
EXILIM Hi-Zoom EX-H15 med har ett extremt kapacitetsstarkt batteri för upp till 1 000 foton på en enda laddning*. Med 14,1 megapixel, 24 vidvinkelobjektiv, 10x optisk zoom och den nya EXILIM Engine 5.0 är kameran den eleganta lösningen för riktigt starka foton och HD-videoinspelning. Ännu starkare blir fotona med hjälp av den mekaniska bildstabilisatorn.
* Enligt Camera & Imaging Products Association (CIPA) standard.
EX-Z2000
Förstklassig prestanda i fulländad design – Den ovanligt eleganta EXILIM Zoom EX-Z2000 tar utomordentligt bra foton i alla situationer. Utöver nya EXILIM Engine 5.0, 26 mm vidvinkelobjektiv med 5x optisk zoom och 14,1 megapixel har den ett extremt kapacitetsstarkt batteri för upp till 580 foton på en enda laddning* och flera praktiska funktioner. Ett starkt argument för denna kamera är dess Super Clear LCD som är en tydlig förbättring med sin upplösning på hela 460 000 pixlar. Den fotograferar säkert med sin mekaniska bildstabilisator och filmar skarpt med sin HD-video.
* Enligt Camera & Imaging Products Association (CIPA) standard.
EX-Z550
Tack vare 14,1 megapixel, 26 mm vidvinkelobjektiv, 4x optisk zoom med mekanisk bildstabilisator, EXILIM Engine 5.0 och flera praktiska funktioner är du med den nya EXILIM Zoom EX-Z550 utrustad på bästa sätt i alla situationer. Även här filmar användaren i HD-format.
Kamerorna kommer att finnas tillgängliga i butik våren 2010, ännu är inga priser satta.
EX-Z550 – mars
EX-Z2000 – mars
EX-FH100 – slutet av mars
EX-H15 – slutet av februari
Länk: www.casio.se
Vilda lekar i vinterrusket med barnen, en fisketur i regnet, dokumentation av bygget – till alla vardagsäventyr passar Olympus nya µ TOUGH-3000 perfekt. En kamera som pallar för det mesta och som kombinerar hög bildkvalitet med HD video. Oavsett om kameran slängs ner i ryggsäcken eller skickas runt på familjefesten, behöver du inte oroa dig för µ TOUGH-3000. Men den är inte bara extra tålig: vattentät ner till 3 meter, klarar fall på upp till 1,5 meter och fryssäkra ner till -10°C.
Kameran bjuder även på:
* HD video och HDMI interface
* 1 GB internminne och plats för SD-kort
* Photo Surfing
* [ib] bildprogramvara
* USB laddning
Filma i HD och få bättre koll på bilderna
Filma all action i HD (720p) och visa upp på din HD-TV via HDMI. Bläddra snabbt genom dina bilder med Photo Surfing. Tack vare nya bildprogramvaran [ib] hittar du snabbt bilderna du letar efter. Dina bilder är taggade med information om datum, personer, platser och händelser. Ny teknik för ansiktsigenkänning håller koll på vänner och GPS-teknik var bilden tagits. Datumet har kameran koll på och händelser lägger du till.
Bilderna på kompisgänget eller favoritbandet, blir som du tänkt dig. Den kompakta 3,6x optiska vidvinkelzoomen, 12 megapixel bildsensor, dubbel bildstabilisator och smarta bildfunktioner hjälper dig fånga bilden perfekt.
Lättanvänd, stryktålig och kompetent
Den inbyggda manualen guidar dig snabbt till bästa bildinställning eller så låter du i-AUTO sköta allt åt dig. Med 1 GB internminne och SD kortplats finns det gott om utrymme för alla dina högupplösta bilder och filmer.
Precis som övriga modeller i Olympus µ TOUGH sortiment har µ TOUGH-3000 den senaste bildtekniken som AF-tracking, Beauty Mode, Magic Filters osv.
Pris ca 2 500kr.
Länk: www.olympus.se
Gennaker’s och Code 0 segel har blivit alltmer populära under senare år. Att rulla dessa segel, ungefär som man rullar en vanlig genua, är en kombination av seglingsglädje och bekvämlighet. På vinterns båtmässor kommer Seldén att presentera nyutvecklade rullsystem för denna typ av segel.
– Det blir tre modeller för maximala arbetslaster från 1,5 till 4,0 ton. För Code 0 segel, med ett uppsträckt förlik, blir arbetslasterna som högst och med det sortiment vi nu presenterar kommer vi att täcka in båtar i storleksordningen 25 – 50 fot, säger Seldéns marknadschef Mats-Uno Fredrikson.
– Man kan segla förhållandevis högt med ett Code 0 segel och det tryck i seglet och den fartökning det ger lämnar ingen oberörd. Det är som att lägga in en överväxel, fortsätter Fredrikson.
Rullsystemen manövreras med en ändlös manöverlina som löper över en lintrumma. Ett linledarbeslag styr in linan på trumman för bra grepp vid inrullning. En kilformad avdelare separerar linan från trumman vid utrullning så att trumman kan spinna fritt. Manöverlinan leds oftast hela vägen akterut till sittbrunnen och Seldén erbjuder för detta ändamål ett fiolblock med dubbla linlås som gör det lätt att låsa linan. Alternativt används en kortare lina som hanteras av fördäcksgasten.
De nya rullsystemen kommer att kallas Selden CX15, CX25 respektive CX40. ”CX” står för ”Code X” dvs de fungerar för alla typer av Code segel och sifferbeteckningen anger maximal arbetslast i kN.
CX25 kommer att få ett rekommenderat pris på SEK 10 600:- inkl moms och beräknad leveransstart är januari 2010.
Code 0 seglet har en förhållandevis liten buk och man kan därför segla högre i vind jämfört med en gennaker. Eftersom det under bidevindsegling utsätts för större krafter tillverkas det oftast i Aramidarmerad segelduk. Gennakern är ett bukigare segel för något lägre bogar och tillverkas i nylonduk. Både gennakern och Code 0 seglet tar över på bogar högre än vad spinnakern bär och de kräver varken spinnakerbom, upp- eller nedhal. Segling på öppna bogar blir okomplicerad, mer effektiv och roligare vilket både cruisingseglaren och kappseglaren uppskattar.
Ytterligare ett användningsområde för rullarna är sättning av stagsegel i genuafallet som ett komplement till Code 0, gennaker eller t o m spinnaker.
Länk: www.seldenmast.se
Den här megayachten – med namnet “A” – observerades av en av våra läsare på Malta för drygt ett år sedan. “A” är en av världens tio största privatyachter och ägs av en ung rysk miljardär. Hon är 118 m lång och 19 m bred och har en toppfart på 23 knop. Text & foto: Anders Bejting.
2008 fick jag möjligheten att kryssa med en större båt i Medelhavet. I Malta, Valettas hamn, fick jag se denna fantastiska båt (notera de två personerna som står i land vid fören, så förstår ni storleken). Fel att säga båt, minst skepp vore mer rätt och Mega Yacht är helt rätt. Med sina nästan 400 foot placerar hon sig bland de 10 största privat ägda M/Y i världen, och platsar in strax efter ”Octopus”, 416 foot, vilken ägs av Microsoft gurun Paul Allen.
Namnet är M/Y ”A” och sjösattes 2008. Ägs av den ryske Andrey Melnichenko, 36 år gammal (ung är väl ett bättre ord) och är bland annat grundaren till av en av Rysslands största banker, MDM Bank, och han sägs vara god för mer än 50 miljarder kronor. Namnet ”A” skall stå för hans hustrus namn, ”catwalk modellen”, Aleksandra Nikolic.
”A” har ritats av fransmannen Philippe Starck, känd för sina hotell designer. Byggnationen av ”A” har skett i största tystnad och varvet, tyska Blohm and Voss (konstruerade bla det kända slagskeppet ”Bismarck”, nazitysklands stolthet under andra världskriget), har inte släppt någon information att tala om. Dock gör rykten gällande att, en hangar för helikopter finns, samt två 30-fot, snabbgående båtar kan sjösättas från sidan och ett garage för bilen, samt en svävare och lite annat lull-lull skall finnas.
I övrigt skall den 42 man starka besättningen se till att alla är nöjda, även så de 14 gästerna som kan dela på 6 lyxgästkabiner, swimmingpools, mm. Vidare säger de som arbetat med ”A” att inredningen har bla väggar med Panama beige läder och mycket rostfritt . Mahogny, guld och bronze är andra material som syns. De sex gästkabinerna har löstagbara väggar för att kunna förändras till fyra super-sviter. De flesta kabinerna har bubbelpooler i rostfritt. Ägarsviten ligger högst upp i tornet och har en gigantisk säng som kan snurra 360 grader, vilket ger en panorama utsikt via de stora fönstren.
När Andrey Melnichenko startade byggnationen, var han ungkarl och tanken då, var att bygga en yacht för detta ändamål. Bla skulle det inrymmas ett stort disco i aktern, med en bar gjord av Baccarat kristall och en vattensäker Karoke plattform. Efter giftermålet med Aleksandra, gjorde hon flera förändringar i utförandet och Starck fick ändra från designen av ett mer flytande hotell till ett mer liknade av ett hem.
Jag brukar skämta om, att det kostar mig mer att åka med min båt tor Stockholm/Sandhamn än att flyga Malaga tor. I jämförelse med ”A” får jag nog ändra det sistnämnda till en jordenrunt- resa. Ca 2500 liter i timmen vid en fart om ca 19 knop och topp om ca 23. Att tanka fullt är inte gratis. Tankarna rymmer 800 000 liter bränsle. Med våra priser om ca 10:-/liter är det som att köpa en ny 50 fots båt vid varje tankning.
Säkerheten är stor . Alla dörrar är försedda med en platta, där du placerar fingret för att kontrollera att rätt fingeravtryck öppnar rätt dörr och gästerna kan inte komma in till ägarsviten eller kontrollrum. Kameror, rörelsedetektorer mm, finns givetvis.
Priset är att ej förglömma: 300 millioner. Dollar!
Motorerna (två) är en av världens effektivaste, MAN RK280. Tillverkas som V12, V16 samt V20 och kan ge en kontinuerlig effekt om ca 11000 Hk vid (endast) 1000 rpm.
Övriga data:
Längd 387 feet, ca 118 meter
Bredd: 19 meter
Djupgående: 5 meter
Material: Stål/aluminium
Range: 6-7000 sjömil
Max.speed: 23 knop
Cruising: 19 knop
Bränsle: 800 000 liter
Vatten: 100 000 liter
Vikt: 5800 ton
Nu återstår det att se vad Melnichenko:s ”kollega”, ryssen Roman Abramovich, (bla ägare av Chelsea fotbollsklubb) nya Mega Yacht kommer att se ut. Abramovich har ju redan fyra super yachts och den största, Pelorus, är ”bara” 377 ft. Den nya skall bli 484 ft och tror sig bli den tredje största i världen.
För Er som tycker om Mega Yachter kan jag rekommendera www.yachttrails.com/. Här finns data på det mesta som flyter och är över 100 ft.
Foto & text Anders Bejting.
Svenska Agapi Marine AB har tagit fram en revolutionerande nyheter bland RIB-båtar. Den heter Agapi 900 Walk Around och har bland annat en unik kombination av egenskaper. Det är den första RIB som kombinerar RIB-ens överlägsna sjöegenskaper, en svensk modern design med en familjeorienterad kabinlösning med fyra sovplatser och en Day Cruiserkapacitet att ta upp till 10 personer – allt med en båt som enkelt trailas efter en vanlig familjebil och inom kort med vanligt B-körkort (totalvikt c:a 2100 kg).
Båten kombinerar dessutom prestanda och miljöhänsyn på ett unikt sätt; Med minsta motorn kan man komma under litern/Nm samtidigt som båten kan nå farter över 55 knop med en 350 hk utbordare. Miljöhänsynen förstärks av traileregenskaperna där allt tradionellt “båtmeck” i princip elimineras och onödiga transportkostnader minimeras.
Upptäck Skandinavien med en högpresterande båt där sjösättningen är så enkel tack vare den anpassade trailern att man ensam tar i eller upp båten på under 10 minuter!
Agapi 900 W.A rekommenderas med en motor på 175 hkr upp till 350 hk och kostar från 649 000 kr i basutförande. Båtarna säljs direkt från generalagenten med visningslokal i Vallentuna.
Länk: www.agapimarine.se
Kustbevakningen ska leda ett projekt som ska förbättra möjligheterna till en integrerad övervakning av de nordeuropeiska havsområdena. Målet är att informationsutbytet mellan ländernas system ska bli effektivare. Projektet kommer att ledas från ett projektsekretariat i Karlskrona.
– Projektet ska föreslå hur medlemsländerna bör samarbeta för att lättare kunna utbyta information och vilka lagmässiga ändringar som bör göras, säger Dan Thorell, chef för Kustbevakningen region Syd.
Arbetet med integrering av sjöövervakning ingår i den europeiska havspolitiken. Det är framförallt rättsliga och administrativa frågor som måste besvaras för den framtida integreringen. En samordnad sjöövervakning har varit en prioriterad fråga för det svenska EU-ordförandeskapet. En större samordning ökar förmågan att gemensamt hantera kriser och katastrofhändelser i Östersjö- och Nordsjöregionen. Det ger också bättre brottsbekämpning, fiskerikontroll, tull och gränskontroll, sjö- och miljöräddningstjänst, sjösäkerhet och sjöfartsskydd. Ett annat mål är att göra myndighetsutövningen effektivare, spara kostnader och att underlätta för sjötransporter genom enklare anmälningsrutiner för sjöfarten.
Avtalet med EU-kommissionen innebär att Kustbevakningen inrättar ett projektkontor i Karlskrona med fyra till fem medarbetare. I projektet deltar 24 myndigheter från tio länder som projektmedlemmar: Belgien, Estland, Finland, Frankrike, Lettland, Litauen, Norge, Polen, Sverige och Tyskland. Tio svenska myndigheter deltar: Kustbevakningen, Fiskeriverket, Försvarsmakten, Naturvårdsverket, Rikspolisstyrelsen, Sjöfartsverket, Sveriges geologiska undersökning, Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut, Transportstyrelsen och Tullverket. Budgeten för det tvååriga projektet är på drygt tre miljoner.
Länk: www.kustbevakningen.se
Efter nyår börjar fem fiskefartyg att använda elektronisk loggbok vid sidan av pappersloggbladen. Inom kort införs e-loggboken på de 70 största svenska fiskefartygen. Förändringen innebär att alla konsumenter i framtiden, på ett enkelt sätt, ska få reda på var fisken har fångats. Dessutom blir kontrollen effektivare.
Från årsskiftet börjar fiskefartyg använda e-loggböcker istället för de traditionella loggbladen i pappersformat. Fem fartyg testas i ett pilotprojekt och därefter kommer närmare 70 fartyg att beröras – de svenska fiskefartyg som är över 24 meter. Chefen för Fiskeriverkets kontrollavdelning, Johan Löwenadler Davidsson, menar att systemet har många fördelar.
– Fartygen kommer att sända rapporter från att de lämnar hamn till att de kommer tillbaka. Eftersom rapporteringen sker i realtid kan vi följa upp fiskekvoterna på ett säkrare sätt. Risken för felaktigheter minskar och vår administration blir effektivare, säger Johan Löwenadler Davidsson.
Med e-loggböckerna försvinner de många fel som kan förekomma när man fyller i för hand. All rapportering sker på samma sätt, vilket gör det nya systemet mer jämlikt.
Underlättar för konsumenter
Men den kanske största vinsten är att e-loggböckerna skapar grunden för en bättre spårbarhet, det vill säga ett enklare sätt att spåra fisken genom hela livsmedelskedjan. Bland annat kan e-loggböckerna visa var varje fångst geografiskt har tagits upp. Detta kan så småningom vidareförmedlas till spårbarhetsorganisationer, exempelvis de som har miljömärkningar, som i sin tur kan informera konsumenter i affären.
– E-loggböckerna skapar goda förutsättningar för en framtida spårbarhet. Eftersom informationen är elektronisk kan vi lättare göra den tillgänglig för alla som har nytta av den, säger Johan Löwenadler Davidsson.
Fem fartyg testar systemet
Under hösten utbildades de fiskare som ingår i en första testgrupp. De ska testa systemet parallellt med de gamla pappersloggbladen under en tid. Jan Ziethén, fiskare på Rönnfors TG 72, som vanligen ligger i Simrishamn, är en av dem. Han tycker att det nya systemet verkar bra.
– Utvecklingen går ju inte att stoppa och jag tycker att det här är bra. Det är rätt dumt att hålla på och skicka papper på posten år 2009, när det finns möjligheter elektroniskt, säger han.
Inte fiska om systemet är nere
Men det finns en nackdel jämfört med papperssystemet och det är driftsäkerheten.
– Det här systemet kan krascha och då får vi inte gå ut. Då måste vi stanna vid kaj och det är ju inte bra. Tidigare har vi ju VMS-en, där gäller samma sak. Om den inte fungerar får vi inte gå ut. Nu blir det ytterligare ett system som måste fungera, säger Jan Ziethén.
Men han tycker ändå att det är dags att lägga de gamla pappersloggbladen på hyllan.
– Då känns e-loggboken mer tidsenlig. Framtiden finns ju där, säger Jan Ziethén.
Fakta: e-loggboken
Den nya e-loggboken införs i hela EU. I ett första steg ska fartyg större än 24 meter använda e-loggbok. Från och med 1 juli 2011 ska även fartyg större än 15 meter använda den. I nästa steg, år 2012, ska fiskefartyg över 12 meter använda e-loggbok.
Fiskeriverket tillhandahåller programvara som ska finnas ombord men fiskaren får stå för dator och kommunikationskostnad.
Fiskare kan få ett särskilt bidrag, upp till 95 procent av kostnaden, för att investera i ny dator ombord.
Innehållsmässigt innebär e-loggboken inga förändringar jämfört med pappersloggbladen. Men man kommer att kunna använda e-loggboken för att anmäla vissa saker som idag rings in.
Fortum har tidigare ansökt om att bygga ett kraftverk i Stackmora, men fått avslag i både Miljödomstolen som Miljööverdomstolen. Då det för tillfället inte verkar vara möjligt att bygga ett kraftverk kommer Fortum, som ett av handlingsalternativen, att utreda möjligheterna att riva ut dammen.
-Vi vill sätta igång utredningen nu för att så snart som möjligt få fram beslutsunderlag för ett ställningstagande vad som ska ske med dammen, säger Hans Rohlin, projektledare för utredningen.
Då det gäller den befintliga dammen så har vi, Fortum, underhållsansvaret. Fortum är skyldiga att underhålla dammen så att det inte uppkommer skada för allmänna eller enskilda intressen genom ändringar i vattenförhållandena.
– Oberoende av utredningen om utrivning så har vi en handlingsplan för dammen för att så långt det är möjligt säkerställa att skador inte uppkommer och för att kunna hantera en vårflod, säger Jukka Revell, ansvarig för underhållsverksamheten för vattenkraften inom Fortum.
Fortum är ett ledande energibolag som fokuserar på Norden, Ryssland och området runt Östersjön. Vår affärsverksamhet omfattar produktion, försäljning och distribution av el och värme samt drift och underhåll av kraftverk. Vi erbjuder tjänster som leder till en hållbar utveckling – nu och i framtiden.
Under 1500- till 1800-talen var det bättre att dricka öl än vatten eftersom vattnet var av så dålig kvalitet. Det är ett resultat från ekonomihistorikern Ulrika Söderlind forskning. Nu har hon fått Vin & Sprithistoriska Museets lilla stipendium för att fortsätta sina studier av bryggerinäringen i Sverige mellan åren 1500 till 1800. Vin & Sprithistoriska Museets stora stipendium har tilldelats Paulina Rytkönen, fil dr, som ska svara på frågan hur det gick till när vin blev så populärt i brännvinslandet Sverige under 1900-talet.
Hur gick det till när vin blev så populärt i brännvinslandet Sverige? Det kommer Paulina Rytkönen, fil dr och vinhistoriker vid Södertörns högskola att undersöka. I sitt forskningsprojekt ”Vinkonsumtion i Sverige- ett stycke svensk 1900-tals historia”, som belönas med Vin & Sprithistoriska Museets stora stipendium på 75 000 kr, kommer hon att undersöka och belysa vinets väg in i det svenska folkhemmet. Syftet med studien är att utreda orsakerna bakom den ökning av vinkonsumtionen som skedde i vårt land under 1900-talet och att analysera förändringarna i svenskarnas dryckesmönster.
Trots att det skrivs åtskilliga spaltkilometer om vin varje år i svenska tidskrifter och tidningar är den svenska vinhistorien med få undantag ännu oskriven. Paulina Rytkönens forskning kommer att fylla denna kunskapslucka och Rytkönen, som undervisar om vinets ekonomiska historia, har även för avsikt att skriva en lärobok om vinet i Sverige under 1900-talet.
Bryggerinäringen i Sverige 1500-1800
Stipendiet på 25 000 kr tilldelas ekonomhistorikern Ulrica Söderlind, Stockholms universitet, för en studie av bryggerinäringen i Sverige mellan åren 1500-1800. Under denna period utgjorde ölet en stor del av det dagliga kalori- och näringsintaget. En vanlig dagsranson var 3-4 liter och i svenska flottan drack mannarna ofta så mycket som 5 liter per dag. Att det faktiskt var mer hälsosamt att släcka törsten med öl än med vatten, som ofta var av dålig kvalitet under denna period, har Söderlind tidigare visat i sin forskning. När flottan bytte ut ölet mot färskvatten under 1700-talet ökade nämligen sjuktalen ombord.
En av de viktigaste ingredienserna i öl är just färskvatten och dessutom krävs då som nu också malt och humle till ölbryggningen. Det är tillgången och efterfrågan på dessa tre råvaror som Ulrica Söderlind kommer att studera ur ett ekonomhistoriskt perspektiv.
Bildtext: Paulina Rytkönen. Foto: Johan Nygren, Vin & Sprithistoriska Museet.
Fakta:
Vin & Sprithistoriska Museets stipendium syftar till att främja vetenskaplig forskning kring alkoholdrycker och delas ut årligen. För att belönas ska forskningen bedrivas inom svensk alkoholkultur med inriktning på traditioner, attityder och dryckesmönster. Vidare kan forskning bedrivas inom teknik- och tillverkningshistoria samt inom handel och politik. Stipendiet vänder sig till såväl studenter som doktorander och disputerade.
Skellefteå Hamn har köpt en Multidocker CH65 från den svenska tillverkaren Multidocker i Oskarshamn. Den nya kranen är en liten kran som i huvudsak lastar sågade trävaror och timmer samt högläggning.
– Multidockern effektiviserar vår hantering av vissa varor med upp till 40 procent jämfört med den gamla vikarmskranen. Den gamla kranen, Essemkon finns kvar för lättare lastningar och som backup för mindre haverier, säger hamnchef Lars Widelund. Vi räknar med att den nya kranen ska vara i full produktion i mitten av Januari.
Multidocker bygger sin kran på en beprövad Caterpillar grävmaskin som modifierats för att fungera i hamnar och andra tuffa omgivningar.
– Med två vikarmskranar ökar Skellefteå Hamn sin flexibilitet och konkurrenskraft på ett bra sätt och blir då en intressantare samarbetspartner för leveranser med båt och järnväg.
Fakta
Multidocker är en svensk tillverkare av hamnkranar som ägs av Österström gruppen.
Skellefteå Hamn omsätter 1 700 000 ton per år. Skellefteå Hamn ägs av Skellefteå kommun och drivs som en avdelning inom tekniska kontorets verksamhet.
Nu har kylan kommit även till hela Sverige. Många sjöar och vattendrag har börjat få en tunn is. En is som kan vara livsfarlig att vistas på. Det var inte bara kylan som kom utan också snön. En snö som på många platser lagt sig som ett isolerande lager ovanpå den tunna isen. Det krävs kunskap och stor försiktighet innan man ger sig ut på dessa isar.
Kärnisen skall vara minst 10 cm för att kunna betecknas som säker att gå eller åka på. Is som bildas i samband med snöfall bör vara minst 15 cm för att vara säker att vistas på.
Var och en som ger sig ut på isen måste själv försäkra sig om att den håller. Lättast gör man det med hjälp av en ispik. Snö på isen försvårar denna kontroll. Snö isolerar också vilket innebär att strömmande vatten kan försvaga isen på vissa platser vilket kan vara svårt att upptäcka. Rapporter om isarnas tjocklek ska alltid betraktas som färskvara.
Med fart kommer man långt ut på tunn is. Om isen brister har man stora problem att ta sig tillbaka säker is och räddning. Hjälpinsatser blir också mycket riskfyllda.
Barn kommer också lätt långt ut på svag is. Skulle den då brista blir räddningen mycket svår. Barn ska aldrig lämnas utan tillsyn nära isar!
Prova alltid och ofta isens tjocklek med en ispik. Ha isdubbarna rätt fastsatta runt halsen och vistas aldrig på isen utan sällskap.
Länk: www.issakerhet.se
Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har tecknat ett kontrakt med LIG Nex1 för produktion av Saabs marina signalspaningssystem, avsett för delserie två av Sydkoreas ubåtar i 214-klassen. Kontraktet är värt närmare MEUR 11 (cirka MSEK 114).
Kontraktet innebär att LIG Nex1 lokalt ska tillverka delar av Saabs signalspaningssystem (så kallade ESM-system, Electronic Support Measures), för leverans till Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH (HDW). Systemet är avsett för delserie två av Sydkoreas ubåtar i 214-klassen.
– Det här kontraktet är ett bevis på vår kompetens inom marina signalspaningssystem och vår goda relation med både LIG Nex1 och HDW. Vi ser med tillförsikt fram emot ett lovande partnerskap med ett av de största försvarsföretagen i Sydkorea, säger Micael Johansson, affärsenhetschef för Saab Avitronics.
Som huvudentreprenör tar LIG Nex1 fullt ansvar för signalspaningssystemet. Saab och LIG Nex1 etablerar tillsammans en integrerad testutrustning för systemacceptans och underhåll vid LIG Nex1 tillverkningsanläggning i Gumi i Sydkorea, vilket garanterar framtida support för systemet.
– Det här givande partnerskapet med sydkoreansk industri och det utmärkta samarbetet med den sydkoreanska flottan är en bra grund för fortsatta framgångar, säger Micael Johansson.
Saab i Sydafrika fick 2002 kontrakt på signalspaningssystem till HDW för den första delserien av sydkoreanska ubåtar i 214-klassen. Detta andra kontrakt bekräftar återigen Saabs position som världsledande inom signalspaningssystem för konventionella ubåtar. Dessa system har tidigare sålts och levererats till Grekland, Sydkorea, Portugal och Sydafrika.
Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov.
Länk: www.saabgroup.com
Brödrene Aa AS och Kockums AB, som ingår i ThyssenKrupp Marine Systems, har undertecknat ett samarbetsavtal för marknadsföring, utveckling och produktion av passagerarfartyg i kolfiber/sandwich-struktur.
Användning av kolfiber har gett Brödrene Aa en fantastisk utveckling inom passagerarfartyg byggda i kolfiber och av katamarantyp. Under de senaste sju åren har Brödrene Aa producerat 23 passagerarbåtar och har ytterligare sex båtar i orderboken.
Kockums har utvecklat sin kompositerfarenhet under mer än 45 år och är ledande inom militärt-marina komposittillämpningar. Största erfarenheten inom kolfiberutveckling är Visby Klassen för den svenska Marinen, som är det största fartyg i världen som hittills byggts i detta material. Kockums har tidigare också aviserat order för civila servicebåtar i kolfiber, CarboCAT, för vindparkstillämpning.
Kolfiber ger 40 procents viktreduktion jämfört med aluminium. Kolfiber är vidare icke-korrosivt och sandwichtekniken ger stora underhållsbesparingar och hög säkerhet. Detta ger en avsevärd kostnadsreduktion av bränsleförbrukning och underhåll. Mindre motorer kan användas för framdrivning för att uppnå jämförbara prestanda till båtar byggda i andra material och därmed minskas påverkan på miljön.
Länk: www.kockum.se
När världens högst ansedda regatta hålls för 33:e gången står Peak Performance som officiell klädsponsor. Nästa års America’s Cup blir inte första gången Peak Performance jobbar med segling. Tidigare har det svenska sportmodeföretaget sponsrat båtar i Whitbread Around the World Race, och senast i september var Peak Performance officiell klädsponsor till Challenge Julius Baer på Genèvesjön.
– America’s Cup är segelsportens mest prestigefyllda tävling. Ett perfekt tillfälle för ett premiummärke som Peak Performance att nå fler i en värld vi redan är en del av, säger Jonas Ottosson, VD på Peak Performance. Många båtmänniskor åker dessutom skidor och spelar golf.
I samband med kappseglingen lanseras en limiterad America’s Cup-kollektion. Kollektionen kommer att bäras av all personal under tävlingsdagarna och kommer även att finnas i speciellt utvalda Peak Performance-butiker. Dessa finns listade på www.peakperformance.com från mitten av januari.
America’s Cup-pokalen från 1851 är den äldsta inom internationell idrott och prissumman den högsta.
Den amerikanska båtbyggaren Magnum Marine tar i ordentligt när de planerar sin nästa modell. Det är en daycruiser på hela 100 fot (29 m) som får rartresurser på över 50 knop tack vare enorma motorer på 2 600 hk styck och ytskärande Arensondrev. Det lär bli en båt i verklig superklass avsedd för de med stor plånbok och litet miljösamvete.
Jänkarna, särskilt i de sydligare staterna, är inte särskilt blyga när de tar fram nya modeller. Hittills har detta varit ett framgångsrecept eftersom båtar som till exempel Donzi, Cigarette och Baja har fått mycket utrymme i media.
Men när Magnum Marine presenterar sin nyhet är det en ung italienare, Alberto Mancini, som står för designen. Linjerna känns delvis igen från båtar som Wally Yachts och även Fjords kantiga daycruiser och kabinbåtar. Men det här är mycket större och ännu häftigare.
Den nästan 30 m långa och 6 m breda båten är inte så miljöförstörande som man kan tro vid en första anblick. Tillverkaren har lagt stor vikt vid att använda lätta och starka material och båten är byggd i kolfiber. Enligt Magnum sparar detta motsvarande 20 procent vikt jämfört med en glasfiberbåt. Dessutom blir båten betydligt starkare i hela sin konstruktion.
När föraren inte behöver höga fartresurser finns det elmotorer som räcker till för att föra fram båten i några knop. Magnum har även valt LED-belysning i båten för att minska elförbrukningen och därmed kunan ha en mindre och lättare batteribank.
Magnum 100, som får fyra rymliga kabiner med dubbelkojer, är planerad att få sin premiär 2012.
Tekniska fakta
Längd: 20 m
Bredd: 6 m
Djupgående: 1,37 m
Vikt: 66,7 ton
Bränsletankar: 7 570 liter
Färskvattentankar: 1 514 liter
Toppfart: 48-55 knop
Motorer: MTU dieslar à 2 600 hk, dubbel- eller trippelmontage
Framdrift: Arneson ytskärande drev
Länk: http://magnummarine.com
Under 2009 genomförde Sjöräddningssällskapets frivilliga besättningar ca 3000 uppdrag. Ca 2000 av dem var förebyggande sjöräddning, uppdrag då läget inte är akut men som förebygger olyckor till sjöss. Ca 1000 var sjöräddningslarm och sjöambulanstransporter, uppdrag med fara för liv. Hela nio av dem var i fjol vinter isräddning – i merparten av dem räddade man personen direkt ur vaken.
Ett ökat intresse för olika aktiviteter på isen har lett fram till att Sjöräddningssällskapet utökat verksamheten, vintertid, med svävare. Den första svävaren togs i bruk 2007 och inför den kommande säsongen har vi nio svävare att tillgå. Det är befintliga räddningsstationer som med frivillig besättning bemannar svävarna. Vissa kan flyttas landvägen på släpvagn för att snabbare nå olycksplatsen. Förutom räddning med svävaren på isen är den också en räddningsenhet som är bäst lämpad för insatser den tid då isen varken bär eller brister.
Sjöräddningssällskapet har svävare placerade i Mälaren, Stockholmsområdet samt i Vadstena i Vättern. Det är en drygt fem meter lång svävare med plats för bår. Sjöräddningssällskapet tittar också på en mindre, och billigare, svävare att placera på samtliga stationer med risk för isläge vintertid.
Fakta Sjöräddningssällskapets svävare:
• längd 5,25 m
• bredd 2,5 m
• lyfthöjd 0,3 m
• torrvikt 670 kg
• lastkapacitet 500 kg
• bränsletank 70 l
• fart; 25 knop i vatten, 34 knop på is
• Kostnad 850 000 kr
Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss. Tack vare 1.800 frivilliga finns det alltid besättning som ställer upp, dygnet runt längs hela vår kust och i de stora sjöarna. Idag står Sjöräddningssällskapet för 70 procent av all sjöräddning i Sverige, utan några statliga bidrag.
Länk: www.ssrs.se
Östersjön ska bli pilotprojekt i EU:s havsmiljöarbetet. Fosfater i tvättmedel ska förbjudas inom EU. Ett förslag med sikte på utfasning och förbud ska nu tas fram av EU-kommissionen. Det blev resultatet när EU:s miljöministrar på dagens miljöråd antog rådsslutsatser om regionala havsfrågor och genomförandet av EU:s strategi för Östersjöregionen.
– Vi tar nu krafttag mot övergödningen i Östersjön och för att förbättra miljön i alla EU:s hav. Att göra Östersjön till ett pilotprojekt och fosfatförbudet har varit två av svenska ordförandeskapets viktigaste miljöfrågor, säger Andreas Carlgren.
– Östersjön är ett av Europas mest förorenade innanhav, där vi nu kan gå före med viktiga insatser för bättre miljö. Åtgärderna och de regionala strategier som prövas i Östersjön kan senare användas i andra hav i Europa.
Kommissionen kommer skyndsamt att ta fram ett förslag till förbud i hela EU mot fosfater i tvätt- och rengöringsmedel i syfte att minska övergödningen.
– Fosfater i tvättmedel bidrar kraftigt till övergödningen av våra vattendrag, hav och sjöar. Detta gäller särskilt i de områden där avloppsreningen är bristfällig. Fosfor är en viktig källa till den återkommande algblomningen. Flera EU länder har infört eller börjat överväga förbud men genom dagens beslut går vi mot ett generellt förbud på EU-nivå, säger miljöminister Andreas Carlgren.
Slutsatserna i miljörådet innebär också att EU:s miljöministrar uppmanar kommissionen att skyndsamt utse Östersjön till pilotprojekt för snabbare och strängare åtgärder, och med särskilda stödmöjligheter. I EU:s direktiv för havsmiljön, det marina strategidirektivet, har en möjlighet skapats att utse ett havsområde som är särskilt förorenat till ett pilotprojekt där åtgärderna vidtas snabbare och mer effektivt än vad som krävs av direktivet i övrigt. När ett havsområde blir pilotprojekt stöds åtgärderna av EU-kommissionen. Beslutet idag innebär att kommissionen snabbt skall besluta om att göra Östersjön till pilotprojekt.
Beslutet i miljörådet innebär också att de regionala havskonventionerna kommer att få en mer betydande roll för att förbättra havsmiljön. EU ger ett starkt stöd till den aktionsplan för Östersjön som tagits fram av Helcom. Miljörådet gav också särskild uppmärksamhet till EU:s strategi för Östersjöregionen, som antogs av Europeiska rådet i oktober. Strategin är ett exempel på tvärsektoriellt regionalt samarbete för att stärka insatserna för en bättre havsmiljö.
Båtåret 2009 är snart till ända. Tidningen Båtliv önskar alla våra läsare och besökare av den här hemsidan en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Båtår! Trots att den ekonomiska verkligheten var väldigt tuff under den gångna säsongen så var båtintresset på topp. Det har även märkts på den fantastiska respons som vi har fått på tidningen och hemsidan.
Bland de mest intressanta båtnyheterna från våra svenska tillverkare finns Nimbus nya 27 fots elbåt. Det är världens första produktionsinriktade elbåt som är avsedd att säljas till konsument. Troligen börjar försäljningen inom 2-3 år.
En annan tillverkare som alltid levererar intressanta nyheter är Nord West Yachts, som har sin fabrik och sitt huvudkontor på norra delen av Orust. Företaget presenterade i somras sin nya Nord West 370 Sports Top försedd med IPS och joystick. Båten är ett mästarprov på hur bra båtar som svensk båtindustri bygger.
Även från de svenska segelbåtsvarven har nyheterna varit många. Ett av de bästa exemplen är den helt nya Hallberg-Rassy, som vi kommer att presentera i ett av vårens nummer i Båtliv 2010.
Det tyska storvarvet Bavaria, som är en av världens största båtproducenter, har under 2009 bland annat visat en helt ny Cruiser 32 segelbåt, som bär tydliga drag av det lyckosamma samarbetet med Farr Yachts och Group DesignworksUSA.
Slutligen kan vi inte låta bli att visa en bild på Riviera 70. Just det här exemplerat tillhör en lojal kund i Australien. Båten är extrautrustad för motsvarande närmare 6 Mkr svensk valuta. Den har bland annat försetts med uppgraderade MTU dieselmotorer som ger 4 000 hk, Furuno elektronik för över 2 Mkr och en ismaskin som vräker ut 12 kg is i timmen. Det kan vara nåt att längta till för oss svenskar som skottar snö och njuter av julvädret.
God Jul!
Redaktionen
Skeppsmasken håller på att spridas till Östersjön, där den hotar ett stort marint kulturarv. Forskare vid Göteborgs universitet misstänker att klimatförändringen gynnar den fruktade masken, och deltar nu i ett EU-projekt för att kartlägga vilka arkeologiska fynd som hotas.
Skeppsmasken, som när den angriper marinarkeologiska fynd kan äta upp och förstöra dem inom tio år, har hittills undvikit Östersjön eftersom den inte är anpassad för de låga salthalterna. Nu har skeppsmasken påträffats både i danska och tyska Östersjövatten.
– Vid till exempel Rügen har skeppsmask angripit vrak som legat oskadda från angrepp ända sedan 1300-talet, och vi ser nu också angrepp längs den svenska kusten, bland annat på Ribersborgs kallbadhus i Malmö, säger Christin Appelqvist, doktorand vid Institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet.
Enligt Christin Appelqvist och hennes kollegor kan skeppsmaskens framfart vara en effekt av klimatförändringen, där en högre vattentemperatur gjort det lättare för masken att klara bräckt vatten. För att ta reda på vilka marinarkeologiska fynd som hotas samarbetar Christin Appelqvist med kollegor i EU-projektet WreckProtect, med forskare från Sverige, Danmark och Holland, samt experter från Frankrike och Tyskland.
Syftet är att hitta metoder för att skydda vraken, till exempel att täcka dem med geotextil och bottensediment, samt att försöka förutsäga till vilka områden skeppsmasken kan tänkas spridas i framtiden. Enligt forskarna finns över 100 000 vrak i Östersjön.
– Ett hundratal vrak är redan angripna, och då har vi än så länge inte sett skeppsmasken passera Falsterbo. Den klarar att leva i så låga salthalter som Stockholms skärgård , men behöver saltare vatten för att kunna fortplanta sig, säger Christin Appelqvist.
Foto skeppsmask: Christin Appelqvist. Foto bryggangripen: Jon Havenhand. Bildtext: Bryggpåle i Tjärnö utanför Strömstad som angripits av skeppsmask.
Projektet Wreck Protect koordineras av Charlotte Björdal, Statens Provningsanstalt. Läs mer om Wreck Protect och se Youtube-klipp från vrakdykning: http://www.wreckprotect.eu/
Tre år efter de tidigare ägarna sålde finska Oy Finn-Marin Ltd i Kokkola har de nu köpt tillbaka företaget, som de senaste åren har ägts av ett riskkapitalbolag. De tidigare ägarna, Osmo Roukala och Jarmo Kinnunen, har köpt tillbaka samtliga aktier i Oy Finn-Marin Ltd.
För Finn-Marin innebär detta att företaget får ett ökat rörelsekapital och en ny finansiering.
Företaget drivs vidare från Kokkola i tre moderna fabriker.
Finn-Marins varumärken är:
– FinnMaster
– Grandezza
Länk: www.finnmarin.fi
Australiens ledande motorbåtstillverkare, Riviera yachts med huvudkontor i Brisbane, gör en riktig storsatsning på nya modeller. De kommer bland annat att presenteras på den stora båtmässan Miami International Boat Show, som i början av nästa år hålls för 69:e gången. Flera av båtarna är utrustade med Volvo Penta IPS.
Över 100 000 besökare väntas till Miamimässan 2010, som sträcker sig över ett gigantiskt område intill Miami Beach Convention Centre 11-15 februari.
Riviera kommer att visa upp några av sina senaste modeller, inklusive Riviera 41, 45 och 47 Open Flybridges, 43 med IPS och 48 Offshore Express samt 4400 Sport Yacht med IPS.
– Båtmässan i Miami är en av de viktigaste i världen, både för den amerikanska marknaden och för den europeiska, säger Chris McCafferty, vVD för Riviera Yachts.
– Vi kommer att introducera flera nyheter för den amerikanska marknaden. Bland annat Riviera 5000 Sport Yacht med Zeus pod drives, 5800 Sport Yacht med trippelinstallation av Volvo Penta IPS, 51 Enclosed Flybridge med trippel IPS och en nydesignad flybridge och vår nya serie Motor Yacht .
Rivieras populära 51 Series II Flybridge modeller är en av de serier som erbjdus med Volvo Penta IPS. Det är efter omfattande tester i USA som båtarna förses med trippelinstallation av IPS. 51 Open och Enclosed Flybridge kommer dock även i fortsättningen enbart att säljas med rak axel.
För Riviera innebär lanseringen av Motor Yacht serien att företaget ger sig in i ett nytt produktområde. Riviera 73, 78 och 85 Motor Yachts har samtliga den höga kvalitet och design som kännetecknar den aurtaliska tillverkaren. De är även tänkta att ge märket en plats bland de bästa båttillverkarna i välden.
Riviera tillverkar 20 olika modeller från 36 till 85 fot i serierna Flybridge, Sport Yacht, Offshore Express och Motor Yachts.
Länk: www.riviera.com.au
Regeringen har i dag beslutat att utse Gunnar Malm till generaldirektör och chef för den nya myndigheten Trafikverket. – Jag är mycket glad över att kunna utse Gunnar Malm till generaldirektör för Trafikverket. Gunnar har ett digert arbete framför sig och jag är fullständigt övertygad om att han kommer göra ett utmärkt arbete, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Gunnar Malm är sedan 2008 vd för Arlandabanan Infrastructure AB, och är särskild utredare i organisationskommittén för Trafikverket. Tidigare har Malm bland annat varit vd för ASG AB samt ekonomi- och finansdirektör samt ställföreträdande generaldirektör för SJ.
Gunnar Malm har en ekonomexamen från Stockholms universitet med inriktning redovisning och investering samt finansiering.
Trafikverket är den nya myndighet som den 1 april 2010 tar över verksamheten vid Vägverket och Banverket, verksamheter rörande långsiktig infrastrukturplanering och riksintressen vid Sjöfartsverket, verksamheter rörande långsiktig infrastrukturplanering, driftbidrag och investeringsbidrag till icke statliga flygplatser samt verksamheter rörande modellutveckling/analysverktyg vid Statens institut för kommunikationsanalys.
– Den nya Trafikverket har en viktig roll i arbetet med att ställa om de svenska transporterna från fossildrivna till gröna. Att driva denna utveckling samt göra det i samklang med att förenkla människors och företags vardag genom smidiga kommunikationer blir Gunnar Malms huvuduppgift i sin nya roll, säger Åsa Torstensson.
Gunnar Malms förordnande som generaldirektör och chef för Trafikverket gäller för tiden den 1 april 2010 till och med den 28 februari 2015.
Regeringens särskilde utredare Johan Franson överlämnade i dag betänkandet Sjöarbetskonventionen – om Sveriges anslutning (SOU 2009:95) till infrastrukturminster Åsa Torstensson. På några områden krävs ändringar i lag eller förordning för att konventionen ska kunna ratificeras. I övrigt kan nödvändiga ändringar göras i myndighetsföreskrifter.
Utredningen har haft i uppdrag att lämna de förslag till författningsändringar som är nödvändiga för att undanröja hinder för Sveriges ratificering av 2006 års sjöarbetskonvention, som beslutats av Internationella arbetsorganisationen (ILO).
Genom sjöarbetskonventionen revideras och moderniseras ett antal tidigare konventioner och rekommendationer. Syftet är att införa ett samlat instrument med alla aktuella krav på arbets- och levnadsförhållanden till sjöss.
I konventionen ställs krav på att ett effektivt system för tillsyn och certifiering av arbets- och levnadsförhållandena till sjöss inrättas. Utredningen föreslår till följd av detta att två nya dokument införs sjöarbetscertifikat och försäkran om överensstämmelse med sjöarbetskonventionen.
Enligt konventionen får alla fartyg som anlöper en hamn i en medlemsstat inspekteras för att efterlevnaden av kraven i konventionen ska kunna granskas, även fartyg registrerade i en stat som inte har ratificerat konventionen. Utredningen föreslår att Transportstyrelsen vid kontroll av utländska fartyg i fråga om arbets- och levnadsförhållanden ska följa 2006 års sjöarbetskonvention om sådana kontroller.
Krav på certifikat
I konventionen stadgas att sjömän som är anställda som fartygskockar ska vara utbildade och kvalificerade för sin befattning ombord. Utredningen föreslår bestämmelser om krav på certifikat för att få arbeta som fartygskock.
Redare ska enligt konventionen svara för de kostnader som uppstår till följd av en sjöman som arbetar på deras fartyg blir sjuk. Redaren ska även betala sjuklön till en sjuk sjöman. Enligt konventionen får den tid redaren ansvarar för kostnader och sjuklön inte understiga 16 veckor. Utredningen föreslår därför ändringar genom vilka tiden som redaren ansvarar för förlängs.
Sjömän ska enligt konventionen ha tillgång till akut tandvård vilken arbetsgivaren ska betala. Utredningen föreslår nya regler om detta i sjömanslagen.
Socialförsäkringsskydd till sjömän
På socialförsäkringsområdet föreskriver konventionen att varje medlemsstat ska vidta åtgärder, för att ge ett kompletterande socialförsäkringsskydd till de sjömän som är varaktigt bosatta på dess territorium. Skyddet får inte vara mindre förmånligt än det som landbaserad personal som bor i landet har. Utredningen föreslår därför att de sjömän som bor i Sverige men som arbetar på ett utländskt fartyg och som inte omfattas av förordning (EEG) 1408/71 eller en bilateral konvention om social trygghet, ska omfattas av den svenska arbetsbaserade socialförsäkringen.
Sjöarbetskonventionen träder i kraft 12 månader efter den dag då minst 30 medlemsländer som tillsammans står för 33 procent av världshandelstonnaget har ratificerat konventionen. Fem länder har hittills ratificerat konventionen. Utredningen föreslår därför inte något datum för ikraftträdande av de föreslagna författningsändringarna.
Vid dagens regeringssammanträde beslutades att förordna Ann-Catrine Zetterdahl som generaldirektör och chef för Sjöfartsverket.
– Det känns oerhört roligt att vi lyckats rekrytera Ann-Catrine Zetterdahl som ny generaldirektör för Sjöfartsverket. Sjöfarten står inför stora utmaningar och Ann-Catrine kommer både kunna delta i utvecklingen av svensk sjöfart samt påverka den internationella sjöfarten, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Ann-Catrine Zetterdahl har sedan 2006 arbetat som direktör/Vice President för Customer Operations inom TeliaSonera. Zetterdahl har sedan 2004 haft ledande befattningar inom TeliaSonera samt varit vd för bland annat Telia Installation AB samt haft styrelseuppdrag i bland annat Telaris samt i Statens lokalförsörjningsverk. Ann-Catrine Zetterdahl är civilingenjör med inriktningen industriell ekonomi.
Ann-Catrine Zetterdahl förordnas som generaldirektör och chef för Sjöfartsverket från och med den 1 maj 2010 till och med den 30 april 2016. Från den 1 januari 2010 till dess att Ann-Catrine Zetterdahl tillträder har regeringen i dag också beslutat att Sjöfartsverkets nuvarande ekonomidirektör, tillika ställföreträdande generaldirektör, Noomi Eriksson vikarierar som generaldirektör och chef för Sjöfartsverket.
Kommentarer
Fortum har alltså blivit rädda efter den rad av polisanmälningar som har skett, senast om brott mot strandskyddsreglerna vid uppförandet av den olagliga betongdammen. Dags för länsstyrelsen att förelägga Fortum om att riva ut dammen och återställa miljön, kanske göra lite åtgärder så att harren kan återkomma även till det området i Oreälven!