Tisdagen den 5 maj kl 12.00 inleds årets utsättning av lax och havsöring vid Stockholms ström. Fiskutsättningen är ett samarbete mellan Vattenfall, Stockholms idrottsförvaltning och fiskeklubbarna Strömstararna och Stockholms Tk.
I årets vårutsättning släpps 5 700 öringsmolt och 14 300 laxsmolt ut i Strömmen. Den 5 och 6 maj kl.12.00 görs utsättningarna vid Strömbron/Operan.
Första veckan i juni görs ytterligare utsättning av 10 000 ettåriga öringar från odlingen vid Gålö. Totalt kommer 176 000 öringar och laxar att utplanteras i Strömmen, i bäckar och i skärgården 2009. Öringen härstammar från Åvaån och Indalsälven, laxen från Indalsälven.
Vårtecken
I april-maj blir den tvååriga lax- och havsöringsungen smolt och gör sig beredd för livet i havet. Det är då som Stockholms stad och Vattenfall gör sina återkommande utsättningar. Smolten präglas på det vattendrag den utplanteras i eller vuxit upp i. På så sätt kan öring introduceras i nya lämpliga bäckar som kan fungera som naturliga barnkammare åt havsöringen i framtiden.
Även vid Strömmen präglas den utplanterade öringen och laxen. Vuxna fiskar återvänder efter ett par år, öringen från skärgården och laxen ända från södra Östersjön. Det är då de skapar det unika fisket i Strömmen.
Utsättningarna skapar ett världsunikt öringfiske i en fantastisk miljö.
För många människor är det en drömupplevelse att lyckas fånga en lax i Strömmen eller en öring bland skärgårdens kobbar och skär. I Strömmen har öringar över 10 kg fångats och lax över 20 kg. Under sommarlovet brukar ungdomar erbjudas att lära sig fisket vid Strömmens Sportfiske på Skeppsholmen.
De fiskar som utplanteras får man enligt lag inte fiska upp ännu, de måste först växa till sig innan de blir lovliga. Minimimåttet för öring är 50 cm, den väger då cirka 1,5 kg. För lax är minimimåttet 60 cm, för gös och gädda 40 cm.
Nya havsöringsbäckar
Bäverdämmen, kvarndammar och annan verksamhet har tidigt berövat många åar i länet sin ursprungliga stam av havsöring. Restaureringsinsatser görs tillsammans med sportfiskeklubbar för att återintroducera öring och idag finns havsöring i ett 50-tal strömvattendrag i länet.
Länk: www.vattenfall.se
I maj öppnar en ny utställning som berättar om hur Vasa konserverades och hur man idag framgångsrikt arbetar för att bevara skeppet för framtiden. Vasamuseet har en över miljon besökare per år vilket utsätter skeppet för hårda påfrestningar. På museet bedrivs världsledande forskning för att motverka nedbrytningsprocesserna. Det bästa vore att ställa Vasa i ett mörkt, syrefritt rum. Men ska man bärga en kulturskatt i världsklass som ingen får se?
När Vasa bärgades 1961 och åter kom upp i luften efter 333 år på havsbotten började en kamp mot naturens krafter. Kemiska och biologiska processer sattes igång i skeppets trävirke och för första gången i världshistorien stod man inför uppgiften att konservera ett så stort träföremål.
Under 17 år besprutades Vasa så gott som dygnet runt med konserveringsmedlet PEG (polyetylenglykol) som ersatte det vatten som fanns i träets celler. Det hindrade träet från att torka och kollapsa. Vasa har kunnat bevaras nästan intakt och världen har idag en ovärderlig kulturskatt. Ingen annanstans finns ett så väl bevarat 1600-talsskepp.
Museets nya permanenta utställning ”Bevara Vasa” berättar om den högteknologiska kamp mot naturens krafter som pågår och om allt som Vasa gått igenom, alltsedan förlisningen 1628. Vad hände på havets botten? Vad hände när hon togs upp? Vad väntar i framtiden? Vad säger forskarna?
– Vi ger djuplodande information om vilka kemiska processer som pågår och vi beskriver det komplicerade arbetet med att konservera ett skrov av Vasas kaliber. För snabbspolsbesökaren finns en tidslinje som fungerar för sig men som också kopplas till resten av utställningen. Tidslinjen slutar dock inte utan tonar ut med plats för nya upptäckter och åtgärder i framtiden, säger Elin Harland som tillsammans med Pia Frände har producerat utställningen.
Den regniga sommaren 2000 kom katastroflarm. Den ökade fuktigheten i skeppshallen skyndade på de kemiska reaktionerna och man upptäckte svavelutfällningar på skeppet och på föremålen. 2003-2006 pågick ett internationellt forskningsprojekt för att förstå de kemiska och biologiska processerna. 2008-2011 kommer ett nytt forskningsprojekt att pågå för att hitta metoder att stoppa dessa processer. Men den kanske viktigaste åtgärden har museet redan gjort genom att installera ett nytt klimatsystem.
– Läget för Vasa är under kontroll tack vare det nya klimatsystemet och våra forskare har fått ett nytt utgångsläge för de åtgärder som behövs för att stävja nedbrytningsprocessen, säger museichef Marika Hedin.
Utställningen ”Bevara Vasa” öppnar 8 maj och är formgiven av Electric Dreams.
Fakta:
Vasas trä innehåller höga halter av järn på grund av de många järnbultar som fanns i skrovet samt lasten av kanonkulor som fanns ombord vid förlisningen 1628. Svavlet kommer från de 333 år då skeppet låg på botten i Stockholms hamn. Vattnet var förorenat på grund av gångna tiders avfallshantering. Svavel kan oxideras till svavelsyra i närvaro av syre och vatten och finns järn påskyndas processen eftersom järn är en katalysator för den kemiska reaktionen. Cellulosa kan brytas ner både genom inverkan av syror och genom angrepp av fria radikaler, som kan bildas i reaktioner mellan järn och luftens syre. Idag innehåller Vasa 2,5 ton svavel och över 5000 järnbultar. Ett internationellt forskarlag arbetar med att stävja nedbrytningsprocessen. Bland annat byts bultarna sakta men säkert ut mot bultar i syrafast stål och kolfibrer, ett projekt som kommer att pågå i många år.
Forskningen om Vasa har erhållit stöd från av forskningsråden VR och Formas, av innovationsmyndigheten VINNOVA, Riksbankens Jubileumsfond och av Stiftelsen för Strategisk Forskning.
Vasamuseet är en del av Statens maritima museer, tillsammans med Marinmuseum och Sjöhistoriska museet.
Länk: www.vasamuseet.se
I marinbranschen är japanska Suzuki välkänt över hela världen för sina utombordsmotorer. Företaget startade dock med helt andra produkter och firar i år sitt 100-årsjubileum. Ett helt sekel har gått sedan Michio Suzuki startade sitt företag år 1909. Suzuki är numera den äldsta motorcykelfabriken i Japan och en av de största motorcykeltillverkarna i världen.
– Suzuki är ett fantastiskt företag med en fantastisk historia. Det hela startade med vävstolar och i dag är företaget världsomspännande, säger Peter Söderhäll affärsenhetschef på KGK Motor.
Det är 100 år sedan Michio Suzuki byggde sin första vävstol i en barrack i tjugoårsåldern. Hans första kund blev hans mor. Affärerna blomstrade snart för Michio och han bestämde sig för att utöka produktsortimentet. 1937 började utvecklingen av en mindre bil och det blev början till fordonsproduktionen som är den verksamhet som Suzuki är känt för i dag.
Första motorcykeln en teknisk sensation
Den första riktiga, egna motorcykeln kom till år 1954. Suzuki frångick tvåtaktsmotorn, som vid den tiden i Japan betraktades som opålitlig och ineffektiv. I stället ritade Suzukis tekniker en 90 cc fyrtaktsmotor med integrerad treväxlad transmission.
Teknikerna hos Suzuki lade särskilt stor vikt vid att göra den lättskött och lättservad. Oljefilter var standard och det var den första japanska motorcykeln som var standardutrustad med hastighetsmätare. För att tillfredställa två marknader gjorde Suzuki två versioner av Colleda. En version hade en tung men stark ram, den andra var av en “sportigare” typ av rör-ram. Än i dag producerar Suzuki ett brett spektrum av motorcyklar för att kunna tillgodose alla marknader.
– Suzuki är en väldigt pigg 100-åring och bygger några av de mest tekniskt fulländade motorcyklarna i världen. Bland de moderna klassikerna finns kraftpaketet Hayabusa och den tidigare koncepthojen B-king, säger Peter Söderhäll.
Länk: www.suzuki.se
Forskare vid Göteborgs universitet har i samverkan med Kemikalieinspektionen och färgtillverkare utvecklat en helt ny, miljövänlig båtbottenfärg som enligt forskarna till nästan 100 procent håller borta havstulpaner. Nästa generation av färgen ska bli effektiv mot all påväxt, utan att organismer i det öppna vattnet och i sedimenten tar skada.
Pressmeddelande från Naturvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet:
De flesta kommersiella färger mot marin påväxt, så kallade anti fouling-färger, fungerar genom att bekämpningsmedel innesluts i färgen för att långsamt erodera i vattnet varvid organismen som försöker etablera sig på ytan antingen dör eller försöker simma därifrån.
Koppar är ett av de vanligaste medlen, med följd att cirka 40 ton koppar varje år sprids längs västkusten.
Forskare vid Göteborgs universitet har nu i samarbete med bland annat Kemikalieinspektionen och färgproducenten International Paint AB utarbetat en ny princip för effektiva båtbottenfärger kallad “post settlement inhibition”, eller PSI. Även här används bekämpningsmedel – men till skillnad från i andra miljöskadliga färger är PSI-medlet hårt bundet till färgens bindemedel så att endast mycket små mängder löses ut i havsmiljön. Genom att tillsätta ett högmolekylärt lösningsmedel i färgen kanaliseras medlet istället direkt till organismen.
Färgen tillåter havstulpanerna att kolonisera bottenytan med sina larver. Anti-fouling-effekten inträder först när havstulpanen försöker fästa tätare mot ytan, och då kommer i kontakt med bekämpningsmedlet som får den att släppa taget (därav beteckningen “post settlement inhibition”). Omfattande tester utförda med frivilliga båtägare visar att PSI-principen fungerar mycket effektivt: koloniseringen av havstulpaner begränsas till minst 90 men ofta upp till 100 procent.
Principen är hämtad från naturliga förebilder där vissa alger använder liknande metod för att undgå påväxt på sina bladytor. Den nya PSI-färgen frisätter försumbara mängder bekämpningsmedel i den marina miljön och den mängd bekämpningsmedel som finns i färgsskikten är förhållandevis låg. När båten tas upp kan PSI-färgen skrapas av och tas om hand med hjälp av de befintliga rutiner som finns i de flesta marinor.
– På sikt hoppas vi kunna bekämpa påväxt även av alger och andra djur med hjälp av PSI-principen. Slutmålet är en marin färgformulering som ska vara effektiv mot all påväxt men ge försumbara ge effekter på andra organismer i den marina miljön, säger professor Hans Elwing vid Institutionen för cell- och molekylärbiologi, Göteborgs universitet, som är ansvarig för projektet.
Genombrottet i arbetet med färgen kom då forskarna upptäckte de speciella lösningsmedel som ingår i PSI-systemet.
– Vi hade stor tur när vi gjorde den upptäckten. Samtidigt har det tagit oss tio års forskning för att komma dit vi är nu. Det har varit en väg kantad av många misslyckanden, men det har också funnits en brinnande entusiasm hos mina medarbetare och hos många båtägare, säger Hans Elwing.
Utvecklingen av den nya PSI-principen sker i samverkan med forskningsprogrammet MARINORD som finansieras av NordicInnovation. Forskningen sponsras också av Statens Provningsinstitut i Borås och flera färgföretag. Förhoppningen är att färgen ska finnas i handeln inom två år.
Bildtext: Skrovet på en segelbåt målad med färg som innehåller PSI-substanser, jämfört med obehandlad kontrollyta. Notera den täta beväxningen av havstulpan på kontrollytorna. Båten har legat i vattnet vid västkusten under fyra sommarmånader 2008. Foto: Jesper Löve.
Länk: www.science.gu.se
Marint centrum i Simrishamn står värd för Havsresan 2009 som genomförs 4-17 maj. Då kommer delar av havsbotten utanför Österlen att med hjälp av modern teknik karteras och inventeras på natur- och kulturvärden. Forskare och andra undersöker bl.a. “den sjunkna skogen” utanför Österlens kust och visar olika sätt att göra kartor över marina miljöer.
Havsbotten utanför Simrishamns kust är i dagsläget ett relativt outforskat område och ett av syftena med projektet Havsresan 2009 är att genomföra en inventering och kartläggning av bottenmiljön. Genom att synliggöra havets värld skapas en ökad medvetenhet om de marina natur- och kulturvärden som eventuellt riskerar försvinna i framtiden, menar arrangörerna. Projektet bör ses som en pusselbit i ett bredare arbete för att vårda Östersjöns havsmiljö och det kulturarv som finns gömt under ytan.
– Den övergripande målsättningen med projektet är att visa på värdet av de tillgångar som finns dolda under havsytan, säger Kjell Andersson vid Teknisk geologi vid Lunds tekniska högskola.
Simrishamns kommun och Marint centrum värd för Havsresan 2009
För Simrishamns kommun är projektet Havsresan 2009 en pusselbit bland flera i arbetet för att vårda Östersjöns havsmiljö och bidra till ekologiskt hållbar utveckling. Kommunen menar att ett lokalt engagemang är ett nödvändigt komplement till det mellanstatliga samarbetet runt Östersjön och vill ta sin del av ansvaret för Östersjöns miljö. Ett led i detta är etablerandet av ett Marint centrum. Visionen är att skapa en mötesplats som samlar information, kompetens, kunskap, företagande, kultur och upplevelser knutet till Östersjöns marina miljö. Sannolikt tas det första spadtaget redan i höst.
– En rad aktiviteter och delprojekt arrangeras under året inom ramen för Marint centrum i Simrishamn, med syftet att knyta intressenter till projektet och bidra till att bygga upp verksamheten i Marint centrum. Havsresan 2009 är ett sådant spännande delprojekt, säger Madeleine Lundin, projektkoordinator för Marint centrum i Simrishamns kommun.
Med den senast tekniken i outforskade vatten
I Havsresan 2009 ingår många aktiviteter. 4-17 maj genomförs fältstudier under havsytan utanför Österlen. Sammanlagt medverkar ett trettiotal organisationer, myndigheter, företag och andra aktörer. Även Sjöfartsverket, Kustbevakningen och SGU deltar i forskningsarbetet med egna fartyg. Andra aktörer som medverkar under fältveckorna är företagen Marin Miljöanalys, Sea Labs, LYYN och Aanderaa, liksom Malmö Sportdykarklubb med flera.
Vid undersökningarna används avancerad marin teknik, bl. a. kommer tredimensionella kartor över havsbotten att framställas med hjälp av ett flerstråligt ekolod. Vidare tas akustiska bilder med sidtittande sonarer, liksom traditionella videofilmer och stillbilder. I projektet testas också en ny teknik att förbättra videofilmning under vatten, s.k. Visibility Enhancement Technology (V.E.T.). Dessa tekniker kompletteras med provtagningar och dykinspektioner. Vädret får styra exakt vilka dagar som arbetena görs.
Karteringarna ger bl. a. maringeologerna och biologerna svar på om havsbotten består av sand, lera eller sten samt om botten är täckt av vegetation eller musselbankar. Kulturhistorikerna å sin sida får reda på om det finns några skeppsvrak eller fornlämningar i området.
En gemensam aktivitet är en undersökning av “den sjunkna skogen” utanför Kivik. Genom en grundlig undersökning av “skogens” torvbankar och fossila trädrester hoppas forskarna göra nya, spännande upptäckter. Hur gammal är skogen, finns där dolda stenålderslämningar, vilka djur och växter finns där?
Bland övriga aktiviteter under fältveckorna ingår bl.a. undersökningar av strandzonen i Brantevik samt pedagogiska aktiviteter för barn och ungdomar från kommunens grundskolor. Dessa aktiviteter sker i samarbete med Malmö museer, SEA-U, Österlens museum och Riksantikvarieämbetet Glimmingehus.
Seminariedag för kustkommuner och länsstyrelser
Den 14 maj, mitt under pågående fältstudier, arrangeras en seminariedag för bl.a. kustkommuner och länsstyrelser där framtidens havsplanering diskuteras med bl.a. Claes Pile från Miljödepartementet. Samma dags eftermiddag ges det möjlighet för deltagarna att i mindre grupper besöka olika mät- och miljöskyddsfartyg, samt att tala med representanter för företag, myndigheter och forskare.
– Kunskapen om de förhållanden som råder under havsytan är idag låg, samtidigt som kommunernas behov av underlag för kustzonsplanering är stort, säger Peter Jonsson vid Teknisk geologi vid Lunds tekniska högskola och fortsätter: Modern teknik gör det billigare och enklare att framställa ett bra underlag för planeringen.
Utställning i Simrishamn
Under perioden 20 juli-2 augusti ordnas en publik utställning i lokalen Skeppet, i Simrishamns hamn. På utställningen visas resultat från fältveckorna men också material från deltagare, företag och myndigheter med både allmän information om deras verksamhet och specialframtaget material med anknytning till Simrishamn/Hanöbukten.
Värd för Havsresan 2009 är Marint centrum, Simrishamns kommun. Projektet Havsresan drivs av Teknisk geologi LTH, Lunds universitet sedan 1990.
Fältveckornas deltagare: Simrishamns kommun, Teknisk geologi vid Lunds tekniska högskola, Kvartärgeologi och Arkeologi vid Lunds Universitet, Malmö kulturmiljö, Malmö museer, SEA-U Malmö, Kustbevakningen, Sjöfartsverket, Sveriges Geologiska Undersökningar, Malmö sportdykarklubb, Sea Labs Stockholm, Marin Miljöanalys AB Göteborg, LYYN AB Lund, Aanderaa AB, DHI AB Lund, BioMaringruppen Lund, IK Foundation, Österlens museum, Riksantikvarieämbetet Glimmingehus m.fl.
Läs mer om fältaktiviteterna inom Havsresan 2009, temadagen den 14 maj 2009 och Marint centrum på www.havsresan.se och www.simrishamn.se/naringsliv/marint-centrum.
Kommentarer
Inge Lennmarks senaste nerladdning från den 17 april 2009 är mycket intressant:
http://www.lennmark.se/Bocker/Inneh_o_nedladdn/Frameset_se.htm
I hans pågående bok finns foto av tall-stubbarna på bottnen utanför Ravlunda-fältet.
I augusti kommer världens snabbaste båtar till Göteborg för en av deltävlingarna i Powerboat P1 World Championship 2009: Scandinavian Grand Prix of the Sea. Inom båtsporten är detta lika stort som en formel 1-tävling och de tävlande offshorebåtarna är lika extrema som sina motsvarigheter på land.
Att arrangörerna valt Göteborg för den tredje deltävlingen i serien är en bekräftelse på stadens starka ställning som evenemangsstad. Förra året var det premiär för Göteborg City Race, en STCC-tävling med miljöprofil mitt i stan och Scandinavian Grand Prix of the Sea får ett liknande upplägg. Miljöfrågan är prioriterad även nu och en miljöutredning har gjorts som grund för evenemanget.
Scandinavian Grand Prix of the Sea är den tredje deltävlingen i världsmästerskapsserien och arrangeras 7-9 augusti. På Frihamnspiren mitt i stan blir det ett evenemangscentrum med teamdepåer och vattensportaktiviteter. Här är publiken nära de 20-talet båtarna och kan följa tävlingarna via storbildskärmar. Själva tävlingsbanan ligger vid Saltholmen och Långedrag och tävlingarna avgörs i två klasser med tillsammans fyra lopp.
– Skandinavien, men speciellt Sverige, är en viktig marknad för oss som är en växande organisation, säger Asif Rangoonwala, ägare och VD för Powerboat P1. Sverige har högst antal båtar per invånare i Europa och är en prioriterad ort i vår tävlingskalender. Vi har ett nära samarbete med Mario Hytten på Admirantys AB i Göteborg som är lokal arrangör och representant för vår organisation. Vi tror att Göteborg kommer att bli en idealisk plats för att visa upp våra världsmästerskapstävlingar som ett förstklassigt sport- och underhållningsevenemang.
– Jag är speciellt glad över att P1-organisationen kommer att offentliggöra ett nytt miljöinitiativ innan tävlingshelgen. Det är viktigt för staden och har gjort mitt jobb som lokal arrangör betydligt enklare, säger Mario Hytten på Admirantys. Detta blir en stor händelse som stärker Göteborg som evenemangsstad.
Länk: www.powerboatp1.com
Havets Hus i Lysekil är en av Västkustens mest besökta marina sevärdheter. Placerat mitt i stan och intill gästhamnen bjuder Havets Hus på massor av spännande upptäckter för hela familjen och kanske främst barnen. I år har Havets Hus fått flera nya, spännande djur att visa upp.
De nya djuren som förevisas på Havets Hus i Lysekil är:
Havsaborren (Dicentrarchus labrax) liknar gösen men är mer grå i färgen med en svart fläck på gällocket. Det är en relativt sällsynt gäst i Skagerack och Kattegatt men är en mycket eftertraktad sportfisk söderut i Europa längs hela Atlantkusten, Medelhavet och Svarta havet. Även i Norge dyker den upp ibland. Vi har fått vår havsaborre från Risör Akvarium i Norge. Den kan väga upp till 14 kilo med en längd på ungefär 1 meter. Den lever i kustnära vatten på 10-100 meters djup. Under våren och sommaren närmar den sig stränderna och kan även gå långt upp i flodmynningar. På senhösten drar den åter till havs. Leken äger rum under vår och sommar, såväl i havet som i bräckt eller sött vatten. Tillväxten är snabb och vid höstens slut vandrar ungarna ut i havet. Unga havsaborrar lever främst av räkor och blötdjur medan vuxna individer äter fisk.
Limamusslan (Acesta excavata) är Sveriges största mussla. Den kan bli uppemot 20 cm lång. Den har två relativt tunna ljusa skal, medan kroppen är vackert orange med långa tentakler som den använder för att fånga mat. Arten lever på hårdbotten, gärna under utskjutande klippor på 40 till 800 meters djup. Arten kräver en stabil miljö med temperaturer på 6-8 grader och en salthalt på ca 35 promille. I Sverige finns Limamusslan främst i Kosterfjorden, utanför Strömstad där den ofta hittas på djupa korallrev (Lophelia pertusa). Annars finns den i nordöstra Atlanten, från Island till södra Europa. Tidigare ansåg man att arten var relativt ovanlig, då man sällan fick upp dem vid trålning. Men med moderna tekniker så som undervattensfilmning med ROV (liten ubåt som styrs från båten), har gjort att man upptäckt stora ansamlingar av arten på de djupa klipppväggarna i Kosterrännan.
Tretandskrabban (Geryon tridens) påminner lite om en stor strandkrabba men har en bredare ryggsköld med tre tydliga taggar på var sida om ögonen och relativt långa och smala ben. Den är ofta rödbrun till färgen och lever nedåt 100 meters djup på lerbottnar där den gräver gångar på liknande sätt som havskräftor gör. Den finns i bl.a. Skagerrak och Kattegatt där man då och då fångar den vid bottentrålning. Även i Gullmarsfjorden påträffas arten. Det är dock sällan som arten dykt upp i Havets Hus akvarier.
Påfågelmasken (Sabella pavonina) är en havsborstmask som kan bli 25 cm lång. Kroppen skyddas i ett mjukt, långsmalt rör som masken bygger av sand, lera och slem. Röret sitter oftast fast nedtill vid en sten eller ett skal. Masken visar oftast bara sina fjäderformade tentakler som bildar en tät krona runt munnen, vilket ser ut som en blomma. Tentakelkronan kan bli 10 cm i diameter. Tentaklerna har ofta mörkröda, bruna eller lila tvärband. Huvudet är litet med små ögon. Den gråa, lila eller orange kroppen smalnar av och plattas till bakåt. Den lever på 5 till 750 meters djup på alla typer av bottnar.
Fynden kommer från:
Limamussla: Akvariet på Sven Lovens center för marina vetenskaper -Tjärnö
Havsaborre: Risør akvarium, Norge
Tretandskrabba: Sven Lovens center för marina vetenskaper – Kristineberg
Påfågelmask: Gullmarsgymnasiets marinbiologelever och lärare
Havets Hus är tacksamma för att kunna visa upp och berätta om dessa unika djur.
Läs mer om Havets Hus på www.havetshus.se
Pierre Lundin från Sverige var med i det vinnande teamet Drakkar Inshore, som segrade i Rouens 24-timmars båtrace på floden Seine. Klockan 16 gick teamet i mål med mindre än ett varvs marginal till tvåan. Detta efter en fenomenal uppkörning under de sista två stinten.
Pierre som körde det näst sista fick tillåtelse att gasa för att komma ikapp. Fortfarande med behärskning förstås, utan att komma i mål vinner ingen. Svensken plockade 5 placeringar genom att köra c:a 10 sekunder snabbare per varv än planerat. Det behövs god planering för att få att allt hålla hela vägen. Teamet låg mellan andra och femte plats hela loppet innan. Först när det var 18 minuter kvar av de 24 timmarna gick man upp i ledningen. Oerhört taktiskt rutinerat. Pierre var en av fyra förare i teamet.
Pierre Lundin kör normalt VM-serien i Formula 1 på vatten. Han har visat sig vara en enormt pålitlig förare. Han har väldigt sällan brutit och plockat poäng i princip i varje tävling. Han som bäst tagit en sammanlagd fjärde plats 2007. Pierre har tävlat sedan 12 års ålder och tagit en mängd mästerskap, varav världsmästartiteln i F2
1998 bör räknas som tidigare toppnotering.
Rouens 24-timmarsrace är legendariskt, det är 46 gången det körs! Det kräver uthållighet, planering och en viss tur. Under racet passerar flodpråmar, det finns alltid risk att korsande vågor kan ställa till det när man minsta anar. Ett annat ovanligt moment är att köra i mörker med strålkastare på båtarna.
Tävlingens hemsida:
http://www.24heuresrouen.com
Pierres Lundins hemsida:
http://www.lundinf1racing.se
Var med i vår tävling här på Båtlivs hemsida och du kan vinna en fin Magellan GPS-navigator värd 7 000 kr! Tävlingen finns längre ner på den här sidan. Frågan är enkel att besvara för alla som har någon form av nautisk utbildning.
Navigatorn är en Magellan Triton GPS.
Mer info på Magellans hemsida:
www.gpsatwork.se
Gustav Hallén fick nyligen det presigefyllda “Red Dot” Design Award för “Arrow Hanger” som tillverkas och säljs av Design House Stockholm. Som grädde på moset har MoMA (Modern Museum of Art) tagit in Arrow i sitt sortiment. Den kommer att sälja i deras butiker från och med 2009.
– En perfekt lösning för en modern klädhängare, säger Gustav Hallén. Den går att använda både i utfällt som infällt läge samtidigt som det är en iögonfallande och dekorativ inrenings¬detalj. Hänger du upp flera så skapar du ett mönster.
– Idén kom då jag var ute och seglade. När jag satt på bomkapellet, klättrat ner och fällt in maststeget mot masten kom jag att tänka på att maststegsprincipen bör vara en perfekt konstruktion för en modern klädhängare. Men för att det skulle vara en riktigt bra idé så måste hängaren gå att använda även i infällt läge. Det är det som gör Arrow Hanger unik. I infällt läge (2,5 cm från väggen) har du tre rejäla krokar att hänga kläder på. När du får gäster så fäller du ut armen och kan hänga på galgar. Samtidigt har du två rejäla krokar kvar på väggen att hänga på.
Tanken var främst att kroken skall vara en inredningsdetalj till hem och offentlig miljö. Men varför inte hänga badrocken, tamparna eller fiskeredskapen på kroken i sjöstugan?
Red Dot design award är en stor internationell designutmärkelse som delas ut av Design Zentrum, Tyskland. Syftet med priset är att hylla ”outstanding design” kvalité och trendsättare. Vissa kallar priset för “Designernas Nobelpris”. Sedan 1955 har designers och producenter kunnat söka priset som presenteras på den årliga ceremonin i Aalto �eatre i Essen. Vinnande produkter presenteras i Red Dot Design Museum vid Zollverein World Cultural Heritage i Essen. Det äldsta av de tre priskategorierna är produkt design. I årets tävling deltog ca 1400 företag från 49 länder med totalt 3,231 bidrag.
Arrow Hanger är tillverkad i pulverlackerad aluminium och den kommer i svart, grå, vit, röd, grön. Lackade skruvar och plugg medföljer.
Länk: www.hallendesign.se
Det finns redan gott om bra AIS-mottagare på marknaden. Den mottagare som syns på bilden här intill kommer från Digital Yacht och är en verkligt kompetent AIS-mottagare med dubbla mottagare. Den heter AIS400 och tar emot signaler från alla fartyg utrustade med en AIS Class A eller B transponder (obligatoriskt på fartyg över 300 nettoton) och ger besked om identitet, position, kurs och fart via VHF-bandet.
AIS-mottagare kan kopplas upp till en kompatibel plotter och visar sina uppgifter i ett överlägg, det vill säga ett skikt ovanpå kartbilden. Den ger besked om fartyg inom 20-30 Nm.
AIS400 har kopplingar till både ordinarie kartplottrar via NMEA och en USB-koppling för PC-baserade plottersystem som till exempel Maxsea, Seapro, Maptech och Nobeltec.
Den här AIS:en har dessutom inbyggd GPS-mottagare och kan ge GPS-positionsinformation tillsammans med AIS-data via utgångarna.
AIS400 är en riktig dubbelkanalig mottagare med två individuella, väldigt känsliga enheter för att bättre kunna uppskatta målens fart. Tillverkaren, Digital Yacht, erbjuder även en uppgradering till en riktig Class B transponder, som även sänder data.
Mått 255 x 120 x 35mm. Pris €499.99 med moms.
Länk: www.digitalyacht.co.uk
Malöklubben har utsett 15 så kallade ambassadörer som skall representera olika Malömodeller. Dessa skall inspirera och stötta dels befintliga Malöägare, dels kunder som tänker att köpa en Malö, ny eller begagnad.
– Jag är imponerad av engagemanget som finns bland våra Malöägare och Malöklubben. Att så många vill vara med och bidra till att sprida information och erfarenheter om sina Malöbåtar är inspirerande för oss på Malövarvet. Jag hoppas att dessa ambassadörer skall kunna medverka till att våra befintliga kunder och ägare och kommande kunder skall känna sig ännu mer välkomna till Malöfamiljen, säger Lars Olsson, VD för Malö Yachts.
En ambassadör ska kunna inspirera andra, berätta sin historia och dela med sig av sina erfarenheter som Malöägare. Syftet är att bidra till att öka kunskaper om vad ett Malöägande innebär och att inspirera andra båtägare att lära sig mer om Malöbåtarna.
Ambassadörerna kommer utöver sin kunskap och erfarenhet av Malöbåtar, även att hållas uppdaterade om aktuella händelser på varvet.
– Arbetet sker på volontärbasis och ambassadörerna är utvalda av Malöklubben, säger Kay Kjellgard ordförande i Malöklubben i Sverige . Ambassadörerna blir genom insatsen del av ett nätverk av ambassadörer och ges möjlighet att knyta värdefulla kontakter. Ambassadörerna finns uppräknade på Malö Yachts hemsida.
Länk: www.maloyachts.se
HanseYachts AG, ett av världens största segelbåtsvarv, förvärvar Dehler Yachts. Genom förvärvet av detta starka varumärke skapar Hansegruppen en språngbräda in i premiumsegmentet av performance yachts samtidigt som Dehler Yachts får ett hem och solid industriell ägare med stora resurser, långsiktighet och värdefull know-how. Detta är en perfekt match. HanseYachtsAG är börsnoterad på Frankfurtbörsen och i gruppen ingår varumärkena Moody, Fjord och Hanse Yachts.
Med denna nye ägare bevisas återigen det unika i Dehler varumärkets styrka och värdet i båtarnas koncept och konstruktion.
Dehler Yachts kommer att vara en självständig enhet inom HanseYachts-gruppen med sin egna ledning och organisation. Givetvis kommer de inneboende styrkor inom gruppen att nyttjas då det gäller inköp, logistik och andra vitala komponenter för att stödja en stark utveckling av Dehle r Yachts.
Dehler startade för över 25 år sedan när båtbyggare Willi Dehler inte bara byggde den tidens största tyska segelbåt utan han revolutionerade även konstruktionen och utrustningen av segelbåtar till en metod som fortfarande används. Han gjorde därmed segling till en sport för en betydligt bredarre publik än tidigare i Tyskland.
I våra dagar är det svårare att bibehålla produktionen och kvaliteten i båtarna på en hög nivå och fortfarande ha ett lönsamt företag. De skandinaviska båtföretagen, och särskilt de på Orust, har varit lysande undantag från detta och klarat sig bra i många år.
Ledningen för HanseYachts Group menar att varumärket Dehler har betydligt bättre förutsättningar att klara sig i framtiden som en del av Hanses storskaliga produktion. Vid fabriken i Meschede-Freienohl planerar Hanse nu att bygga medelstora Dehlerbåtar medan de större modellerna ska byggas i en separat anläggning vid Hanses huvudkontor och fabrik i Greifswald.
Ett annat syfte med Hanses agerande är att de får tillgång till Dehlers anläggning i Freienohl och därmed kommer över en fin bas för service och underhåll till sina kunder.
Länk: www.hanseyachts.com
Bilden: Hanse 630e.
Magnus Olsson, skeppare på Ericsson 3, har fått klartecken från läkaren att fortsätta segla i Volvo Ocean Race. Det var efter fem dygn av den förra etappen (16 april), från Rio de Janeiro till Boston, som Mange slogs omkull av en våg, föll olyckligt in i ratten och bröt ett revben.
– Situationen är stabil. Magnus har ett brutet revben, men han har inga andra inre skador. Det handlar bara om hans egen smärta och den kan vi kontrollera med smärtstillande medel, säger Ericsson Racing Teams läkare Antonio Zoido Alvarez.
– Jag blir bättre för varje dag som går. Det är ändå den fantastiska besättningen som står för det hårda arbetet, säger Magnus och skrattar.
När olyckan inträffade var Ericsson 3 utanför den nordbrasilianska kusten och ett tag diskuterades om Olsson skulle lämna båten. Men Mange själv ville vara kvar ombord och efter några dygn i sängläge började han sakta kunna röra sig igen. När vädret då och då bjöd på lättare vindare var han uppe och styrde båten som vanligt.
Trots Manges skada lyckades han leda sin båt och besättning till en andra plats på etapp sex. Och tursamt nog för Magnus så väntar ett ovanligt långt stopp i Boston. Nästa åtagande är in port-racet i Boston 9 maj och 16 maj smäller sedan starskottet för etapp sju från USA till Galway på den irländska västkusten.
Länk: www.ericssonracingteam.com
Bilden: Magnus Olsson i Boston. Foto: Rick Tomlinson/Volvo Ocean Race.
Under mars ökade Statoils försäljning av E85 med 20 procent jämfört med föregående månad. Men jämfört med samma månad förra året minskade försäljningen med 25 procent.
– Vår försäljning av E85 ökar igen vilket är glädjande ur klimatsynpunkt. Nu när bensinpriset stiger ser vi att fler etanolbilister väljer att tanka E85 igen. Vinterns nedgång i E85 försäljningen visar hur priskänsliga även kunder med ett uttalat miljö- och klimatintresse är, säger Niclas Lundberg, drivmedelsansvarig Statoil.
Under mars sålde Statoil över 4 miljoner liter E85. Statoil har under flera år satsat kraftigt på utbyggnad av E85 och säljer nu E85 på totalt 370 stationer. Samtidigt som Statoil satsar på tankställen för E85 vill företaget också få tillstånd att öka låginblandningen av biodrivmedel i både bensin och diesel.
– En effektiv åtgärd för att minska koldioxidutsläppen är att öka inblandningen av biodrivmedel i bensin, från dagens fem till tio procent. Nyligen sa EU ja till ökad låginblandning. Nu återstår det för svenska politiker och myndigheter att se till att den ökade låginblandningen kan införas så snart som möjligt i Sverige, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör, Svenska Statoil.
Försäljningen över Statoils stationer under mars 2009 utgjordes till 7,2 procent av biodrivmedel (etanol i E85, biogas samt låginblandning i bensin och diesel). Andelen bensin utgjorde 58,7 procent, medan andelen diesel uppgick till 34,1 procent. Statoils totala försäljning av biodrivmedel i hela landet under mars 2009 minskade utsläppen av växthusgaser med 16 202 ton, motsvarande 5 449 genomsnittliga bensindrivna personbilar.
All etanol i Svenska Statoils försäljning av E85 är verifierat hållbar, enligt vår leverantörs definition. Det innebär bland annat att etanolen är producerad under acceptabla arbetsförhållanden och kraftigt minskar koldioxidutsläppen. Vår etanol minskar koldioxidutsläppen med minst 85 procent jämfört med bensin.
Länk: www.statoil.se
På fredag den 1 maj öppnar Göta kanal slussarna till en ny kanalsäsong med kulinariska höjdpunkter och ett kryssningsutbud större än någonsin. En av årets särskilda satsningar är att lyfta fram den matkultur som finns i området längs med hela kanalen.
– Under juli lyfter vi bland annat regionens närproducerade råvaror i satsningen Mat & Möten med ett 10-tal matevenemang, som kockdueller och grillfester med temat lokalproducerat, säger Anna Meyer, marknads- och informationschef på Göta kanalbolag.
Mer än 3 miljoner väljer att besöka Göta kanals upplevelseområde varje år. Området rymmer många välbesökta klassiker och dolda pärlor. En av årets särskilda satsningar är att lyfta fram den matkultur som finns i området längs med hela kanalen. Bondens Creperi i Söderköping och Brittas Nära Kött i Norsholm, är exempel på kulinariska stopp med både restaurang och lanthandel som saluför egen- och närproducerad mat.
– Göta kanal kantas av många charmiga krogar och pensionat med matupplevelser alldeles intill kajkanten, säger Anna Meyer.
Fler skräddarsydda kryssningspaket
Utbudet av olika kryssningspaket är större än någonsin i år och dagens tio Göta kanalbåtar har fått förstärkning av kanalbåten m/s Lindön II som ska trafikera sträckan mellan Motala och Berg. De senaste årens trend med fler och kortare semestrar har gjort att 2-dagarskryssningar med övernattning i land blivit särskilt populära, ett exempel är att upptäcka Göta kanal med både cykel och båt under två dagar med ett kombinerat båt och cykelpaket.
Historisk sjösättning vid Göta kanal
En av sommarens höjdpunkter är sjösättningen av hjulångaren Eric Nordevall II den 6 juni vid Forsvik. Eric Nordevall II är en rekonstruktion av den första generationens ångfartyg som ursprungligen byggdes för att trafikera Göta kanal.
Mycket mer än båtliv
Kanalbåt är inte det enda sättet att ta sig längs Göta kanal, allt fler upptäcker kanalen med cykel. Utbudet av paket är stort, må-bra-paket med cykel och spa eller cykelpaketet med guldkant med kulinariska stopp och boende på hotell eller kanske kombinera cykel och kanot för en lite äventyrligare semester.
– Att cykla längs kanalen är enormt populärt och fortsätter att öka. Konceptet att cykla i kanalmiljö mellan matupplevelser och slussar är en upplevelse utöver det vanliga, säger Anna Meyer.
Länk: www.gotakanal.se
Ett urval av höjdpunkter längs Göta kanal under sommaren 2009
– Mat & Möten, under juli arrangeras ett 10-tal matevenemang längs kanalen i Västergötland. Det blir allt från kockdueller till grillfester och kräftskivor med kända matprofiler www.upplevgotakanal.com
– ”Göta kanal 3 – Kanalkungens hemlighet” spelas in längs med kanalen från maj
– Hjulångaren Erik Nordevall II sjösätts den 6 juni i Forsvik och bogseras till Motala för isättning av ångmaskin och ångpanna. www.nordevall.com
– Premiär för ångslupen ”Moa” som går korta kanalturer från Söderköping i juli
– Karlsborgs fästning fyller 100 år och firar det den 6 juni
– Kryssningspaket Spännande avkoppling tar resenärerna på m/s Sandön, boende på kanalhotell och äventyrstur på Karlsborgs
dramatiska fästning.
– En perfekt dagstripp, ta tåget till Töreboda, där väntar kanalbåten m/s Ceres och en fem timmars kanalresa till Karlsborg, bussning tillbaka till Töreboda, ta tåget hem – allt på samma dag.
– Färjan Lina fyller 90 år, Sveriges minsta reguljära färja över Göta kanal i Töreboda. Färden tar 20-25 sek och kostar 50 öre.
– ”Fri fart på Göta kanal” – klassisk fartfest och nostalgiskt kanalrace vid Museihuset i Ljung den 25 juli. Gamla mahognybåtar och gnistrande krom. www.museihuset.se
– Visioner vid vatten, nytt kanalkonstverk i Töreboda med vernissage den 6 juni
– Sveriges längsta kafferep, kaffe och sju sorters kakor från Sjötorp till Mem, 10-12 juli
– Kräftival i Motala den 1 augusti, fiska och ät kräftor under festivalstämning med god musik och tävlingar.
Informationsmaterial om Göta kanal
Resemagasinet Göta kanal 2009 presenterar turlistor för passagerarbåtar, paketresor och tips på utflyktsmål längs med Göta kanal.
SkepparGuide Göta kanal 2009 innehåller praktisk information för fritidsbåtar på Göta kanal: slussning, gästhamnar, öppettider och priser, m m.
Ladda ner broschyrer: Resemagasin Göta kanal och SkepparGuiden kan laddas ner på www.gotakanal.se, välj Pressrum under Meny-knappen. Pdf-sidorna finns där även som bläddringsbara flashsidor.
För digitala bilder på www.gotakanal.se, välj Pressrum under Meny-knappen.
För mer information och intresse för pressresor, kontakta:
Anna Meyer, marknads- och informationschef, AB Göta kanalbolag, 070-687 90 60, anna.meyer@gotakanal.se
Elias Notini, Vår PR-byrå, 08-660 02 50, 073-253 45 75, elias.notini@varprbyra.se
Fakta om Göta kanal
Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Varje år går cirka 3000 fritidsbåtar genom Göta kanal, och området besöks av 3 miljoner människor. Kanalen byggdes mellan 1810 och 1832. Totalt deltog 58 000 indelta soldater i arbetet. Initiativtagare och byggherre var Baltzar von Platen. Göta kanal sträcker sig mellan Sjötorp vid Vänern och Mem vid Östersjön och har 58 slussar. Kanalens totala längd är 190 km, varav 87 km är grävd kanal. Kanalen når sin högsta punkt, 91,8 m, i sjön Viken. I år är det 177 år sedan Göta kanal invigdes i Mem den 26 september 1832 i närvaro av kung Karl XIV Johan. Det 22 år långa arbetet med att förena Östersjön med Västerhavet var slutfört.
Göta kanal är öppen den 1 maj till 27 september 2009.
Vår jords yta består till 75 % av vatten men mindre än 1 % av allt vatten är färskvatten som vi kan använda som livsmedel. Färskvatten är en stor bristvara över stora delar av vår jord, ändå använder vi ungefär 25 % av vårt färskvatten till att spola våra toaletter, det är ett otroligt slöseri med naturens resurser.
Det är inte för ro skull som många har förstått att en vakuumtoalett är lösningen på deras problem. Miljöer som flygplan, kryssningsfartyg och tåg använder samtliga idag vakuumtoaletter pga den låga vattenförbrukningen.
Norska Jets A/S har idag över 50 % av världsmarknaden på den marina sidan, alla fartyg som byggs idag har vakuumtoaletter. Jets bygger vakuumtoalettsystem för flera tusen toaletter, inte bara till fartyg utan även till slott och koja på landbacken.
Vakuumtoaletter använder luft istället för vatten som transportmedel och med mycket klenare avloppsrör. Det behövs inte heller fall på rörledningarna. Vakuumtoaletter sparar ca 90 % spolvatten mot en traditionell toalett. Det är inte bara mängden spolvatten utan även mängden avloppsvatten som skall renas som minskar i samma grad.
CombuTech AB, delägt av Jets, är ett svenskt företag som har en innovativ och miljövänlig toalettlösning för alla oavsett vilka förutsättningar som gäller.
Du får en vattentoalett till ditt fritidshus, lika bekväm som hemma i stan, miljövänlig och med extremt låg vattenförbrukning utan de konventionella kraven på indraget vatten eller avloppssystem. Avfallet går antingen till förbränning, tank eller till befintligt avlopp.
Vill du veta mer kontakta Jan Wennebring, försäljningschef på CombuTech AB.
Länk: www.combutech.se
Kommentarer
Vatten är inte en ändlig resurs, med rätt rening så kan det till och med gagna vattenkvalitén att använda den för spolning!
Volvos nya tekniker för motorer visas sällan i marinmotorer först. Nu visar Volvo stora stadsbussar med hybriddrift. När Volvos nya hybridbuss för första gången börjar köra med passagerare, sker det i Göteborg. Göteborgs Spårvägar deltar i ett fältprov med hybridbussen som ger stora bränslebesparingar tack vare eldrift och avstängning av dieselmotorn vid hållplatserna.
Miljöfrågorna står högt upp på agendan bland politikerna i Göteborg och det gäller i allra högsta grad inom trafikpolitiken. Det finns tydliga miljökrav hela vägen från politikerna i trafiknämnden via tjänstemännen på Trafikkontoret, de ansvariga för upphandlingen på Västtrafik till operatörerna, bland dem Göteborgs Spårvägar.
”Ett konsekvent och systematiskt miljöarbete är kärnan i Västtrafiks strategi”, säger Västtrafiks ordförande Leif Blomqvist. ”Vi ska ligga i framkant när det gäller att erbjuda långsiktigt hållbara resor. Att fånga upp nya tekniker är viktigt för oss och med hybridbussen minskas såväl avgasutsläpp som buller.”
Hybridlösningar för tunga fordon har funnits i många år, men de har varit för dyra och minskat bränsleförbrukningen för lite och har därför inte fått något genomslag på marknaden. Volvokoncernens nya hybridteknik ändrar på detta. Företaget har utvecklat en teknik som är gemensam för bussar, lastbilar och anläggningsmaskiner. På så sätt får koncernen stora komponentvolymer och därmed lägre kostnader.
Tyst vid hållplatser
I Volvos hybridbuss finns det två motorer som samverkar, dels en dieselmotor som tack var möjligheten till eldrift kunnat göras mindre än vanligt, dels en elmotor. Bussen kan köras på bägge motorerna tillsammans eller på var och en för sig, vilket är en av de stora fördelarna med den parallellhybridteknologi som Volvokoncernen använder.
När bussen bromsar återvinns bromsenergin som lagras i ett batteri som är monterat i taket på bussen. Energin används sedan för att driva elmotorn. När dörrarna öppnas vid hållplatserna, stängs dieselmotorn av helt. Bussen startar sedan enbart med hjälp av elmotorn och först när bussen nått 15-20 km/h går dieselmotorn igång vilket sker automatiskt.
Volvos hybridteknik bidrar både till en tystare och renare stadsmiljö. Bränsleförbrukningen, och därmed också utsläppen av växthusgasen koldioxid, minskar med upp till 30 procent beroende på var bussen går i trafik. Utsläppen av kvävoxider och partiklar minskar med 40-50 procent jämfört med en vanlig dieselbuss.
”Vi minskar energianvändningen per passagerare med upp till 50-75 % jämfört med om de hade kört bil”, säger Edward Jobson, miljöchef på Volvo Bussar. Med så stora miljövinster och en så stor besparing på bränslekostnaderna, är vi övertygade om att hybridbussarna kommer att bli ett oerhört attraktivt och svårslaget alternativ för persontransporter inom några år.
Serieproduktion 2010
Volvo räknar med att starta serieproduktion av hybridbussen i början av 2010. Företaget har redan fått sina första order på bussen, bland annat från Luxemburg och Schweiz. Det fältprov som nu inleds i Göteborg är till för att göra de sista finjusteringarna.
För Göteborgs Spårvägar var det naturligt att delta i fältprovet.
”Vi har som mål att vi skall vara föregångare och därmed arbeta kontinuerligt för att minska busstrafikens negativa miljöpåverkan, säger Pierre Modini, operativ chef på Göteborgs Spårvägar Buss AB. ”Självklart är det viktigt för oss att testa ny miljöteknik i våra bussar”.
Volvo Bussar kommer också inom kort att starta fältprov med de första av sex hybrid-dubbeldäckare i London.
Stoppet i Boston för deltagarna i Volvo Ocean Race blir cirka tre veckor långt och därmed en efterlängtad chans till vila för besättningarna. “Vi är ganska glada för detta, säger Johnny Smullen, Green Dragons shore manager. Alla hans kollegor håller med efter den 4 900 Nm långa seglingen från Rio de Janeiro till Boston.
De sju båtarna har samtliga lyfts ur vattnet och setts över av sina team. De väntar nu och förbereder sig inför Bostons in-port race, som seglas 9 maj.
Detta innebär att Green Dragon har ett betydligt lättare program än vad som väntar fyra av de övriga båtarna, bland andra Ericsson 3 och Telefonicas båda båtar. De ska i vattnet igen på tisdag.
Dessförinnan väntar en mängd rutinarbete och service, men det är för tillfället påtagligt lugnt i hamnområdet och extrapersonal har kallats in för att ta hand om en del av arbetsuppgifterna.
Telefonica Black verkar, vid en första inspektion, vara mest skadad. Besättningen upplevde en skräckfylld natt när de seglade på en val och fick flera skador. Kollisionen gav flera skador i skrovet och balkarna i båten, speciellt runt kölen, och flera hål i båten ska nu lagas.
Även Telefonica Blue har en lång lista med mindre skador som måste åtgärdas. Bland annat ska kölbladet målas efter att ha fått en del skador under den senaste seglingen.
Ericssons shore manager, Herve Le Quillec, är nöjd med sina båda båtars kondition. Ericsson 4 kom ju först i mål med Ericsson 3 tvåa, bara några minuter efter. Båda två var i fint skick.
“När båtarna vinner en etapp innebär det oftast att de är i bra skick. Vi har en del underhållsarbete att utföra, vilket tar 5-6 dagar, men inget allvarligt har gått sönder på någon av båtarna, säger han.
“Vår båt ser också bra ut och vi har inte behövt ta in någon extrahjälp. Vi har planerat 3-4 dagar för underhållsarbetet, säger Pumas shore manager, Neil Cox som också är på gott humör.
Länk: www.volvooceanrace.org
En sensommarkväll 1782 vid Munkbron i Stockholm gick ekonomiintendenten Johan Fischerström ombord på mälarjakten S:t Jacobus för att segla till Torshälla. Det var hans första påtagliga upplevelse av Mälaren som farvatten, och den skulle inspirera honom på mer än ett sätt. Det är lätt att instämma i hans förundrade slutsats att “… denna insjö knapt lärer äga sin like i verlden”.
Reseskildringar var vanliga vid denna tid, med Linnés landskapsresor som förebild. Fischerströms beskrivning av Mälaren skiljer sig till karaktären helt från hans övriga, mycket omfattande författarskap och envisa arbete med den Nya Economiska Dictionnairen. Här förmedlar han sina intryck med lätt hand, impressionistiskt och i inspirerade avsnitt nästan poetiskt. Fischerström var även nära vän med Hedvig Charlotta Nordenflycht och sägs ha varit föremål för hennes kärlek i dikten Öfver en Hyacint.
Björn Hallerdt har i denna nyutgåva skrivit en inledning som på ett levande sätt placerar Fischerström och hans gärning i sitt sammanhang.
Sommarens turné närmar sig för Ostindiefararen Götheborg och turnéplanen börjar nu ta form. Turnén kommer att omfatta ca 11 hamnar i Danmark, Norge och Sveriges västkust. Preliminärt ska skeppet lämna Göteborg i mitten av juni för att vara tillbaka i mitten av augusti.
Vid Pir 4 i Göteborg börjar Ostindiefararen bli seglingsklar för sommarens turné. I mitten av juni ska skeppet lämna Göteborg för att besöka ca 11 hamnar i Danmark, Norge och Sveriges västkust. De kommande veckorna kommer alla hamnarna att spikas och intresset i våra skandinaviska grannländer är stort.
– Det märks att kännedomen om Ostindiefararen har spridit sig i våra skandinaviska grannländer och intresset är stort för att vi kommer. Ute i många städer, dit vi planerar att gå i sommar, har man följt skeppet sedan bygget, säger SOIC:s expeditionsledare Emanuel Persson.
Under flera av hamnstoppen som planeras i sommar anordnas evenemang med koppling till 1700-tal, hantverk och skeppsbyggnad. I de sammanhangen kommer Ostindiefararen utgöra en huvudattraktion.
Länk: www.soic.se
Nästa sommar har vi produktion av vindkraftverk i Västsverige. I alla fall om det går som Pininfarina, Mattssongruppen, Innovatum Teknikpark och Power Circle planerar.
– Nu går vi från ord till handling med vindkraften! Det säger Mats Vikholm från Pininfarina som projektleder en kraftsamling för att få igång produktion av vindkraftverk i Västsverige. Tillsammans med Sören Forsberg från Mattssongruppen, som är initiativtagare till satsningen, och Lillemor Lindgren från Innovatum Teknikpark och med starkt stöd av Power Cirkel, letar man efter industriparter och finansiärer.
– Vi är inne i ett paradigmskifte där traditionell industri ställer om mot nya affärsmöjligheter inom Energi- och miljöområdet. Utbyggnaden av vindkraft har en enorm potential och i Västsverige behöver vi samla ihop den stora kompetens som finns här för att vår industri ska kunna ta för sig av marknaden. Annars är risken mycket stor att kakan istället går till utländska vindkraftstillverkare, säger Mats Vikholm.
Första steget är att genomföra en förstudie med syfte att sammanföra industriparter i Fyrbodal som vill utveckla sin framtida produktstrategi mot vindkraftsproduktion. Förstudien är ett tillägg till Power väst med inriktning mot produktion och service och har fått det passande namnet Storm.
– Vi räknar med att ha fyra till fem parter i ett samägt bolag eller annan typ av konstellation inom sex månader och planerar vara i gång med konkret produktion av vindkraftverk i Västsverige nästa sommar, säger Mats Vikholm och fortsätter.
– Vårt initiativ ska präglas av nytänkande och driv. Här ska skapas företag, lönsamhet och nya arbetstillfällen. Därför är Innovatum Teknikpark en självklar samarbetspartner. Eftersom det handlar om både affärs- och teknikutveckling, är det viktigt att ha med en part som tillför kunskap och drivkraft inom just dessa områden.
– Vindkraft är helt klart framtidens teknikområde där vi vill driva på utvecklingen i Västsverige. För att lyckas krävs en kombination av teknisk produktutveckling, effektiva sätt att producera och smarta affärskoncept, säger Lillemor Lindberg som koordinerar satsningen från Innovatum Teknikpark.
Förstudien har beviljats 150 000 kr i tillväxtmedel från Fyrbodals kommunalförbund.
Den 2 maj inleds årets upplaga av STCC – Swedish Touring Car Championship. Volvo och Polestar ställer upp med ett eget tvåbils-team där förarna Robert Dahlgren och Tommy Rustad slåss om titeln i var sin E85-driven och DRIVe-förädlad Volvo C30. Lika mycket spänning var det i luften 1994 fast då på en annan plats och med en annan bil. Det året började Volvo officiellt tävla i det brittiska standardvagnsmästerskapet BTCC. På startplattan då fanns en ung relativt okänd yngling vid namn Rickard Rydell iklädd Volvo racing-overall.
Herrgårdsvagn och katalysator i racing? Javisst!
Volvo hade två ytterligheter med sig denna första BTCC-säsong. Man ställde upp med en herrgårdsvagn och hade monterat in något så otroligt udda i racingsammanhang på den tiden som katalysator.
Det dröjde dock inte länge innan Rydell var en vinnare och rikskändis både i England och i Sverige och katalysatorer var för alltid inskrivna som krav i regelverken för standardvagnsracing.
Volvo vann BTCC 1998 och hade även debuterat i STCC två år innan. Volvo var med officiellt redan från första STCC-tävlingen med Jan “Flash” Nilsson bakom ratten.
En dieselbil som blev lite för stark
Parallellt med sin satsning i STCC startade Volvo ett antal enhetsklasser som S40 och S60 Challenge för att hjälpa fram unga talanger.
År 2002 bestämde sig Volvo för att testa sin D5 dieselmotor i racingsammanhang och byggde en bil som skulle gå i S60 Challenge. Bilen blev ett monster med ett vridmoment på 500 Nm som Jens Edman fick i uppdrag att tygla.
– Jag fick köra utom tävlan för att inte förstöra toppstriden i klassen och höll mig på treans och fyrans växel samtidigt som Volvos motorsportorganisation gång på gång sa åt mig att hålla igen. Det blev bara en säsong och lika bra det. Det går egentligen inte att blanda diesel och bensin i samma klass, det är orättvist. Men vilken bil och vilket vrid, minns Edman.
Gas eller bio-etanol?
År 2005 började det klia i tekniksinnet rejält. Volvos motorsportorganisation hade tidigare lyckats para teknik med gröna inslag och motorsport och nu hade man både gas och etanolbilar till salu. Frestelsen blev helt enkelt för stor. Man bestämde sig att utvärdera båda spåren parallellt. Bio-etanol E85 kunde man hantera fullt ut från gatan till banan men för gas behövdes en partner med ut på banan för att förse tävlingsbilarna med komprimerad gas.
Alexander Murdzevski Schedvin, motorsportchef på Volvo Personbilar Sverige AB vid den tiden, fick uppdraget att söka upp en gaspartner tillsammans med Christian Dahl på Polestar. Valet föll på Eon.
– Vi presenterade vårt koncept som gick ut på att konvertera våra befintliga FIA Super 2000 motorer och inleda tävlan under 2007. Under 2006 års säsong skulle vi utföra en öppen teknikstudie med STCC AB för att utvärdera, skriva regelverk och öppna upp möjligheten för andra team att hänga på. När gas-spåret inte gick i lås, gjorde vi i stället exakt samma resa med E85, berättar Alexander Murdzevski Schedvin.
Grön seger direkt och C30 DRIVe tar över på banan
Resan lönade sig. År 2007 stod Volvo mycket riktigt på startlinjen med E85 i sina S60 tävlingsbilar som första officiella märke med detta i FIA Super 2000. Ännu bättre, bränslet var godkänt i STCC:s regelverk och tillgängligt för alla. Robert Dahlgren vann premiären och nästkommande race och säsongen kröntes av en dubbelseger tillsammans med teamkollegan Alexander Storckenfeldt.
Av bara farten utvecklade Volvo en helt ny tävlingsbil till 2008 och denna baserades på kommande Volvo C30 DRIVe. Denna modell har optimerad aerodynamik som på gatan ger lägre luftmotstånd och därmed lägre förbrukning.
På banan ger samma optimerade grundaerodynamik bättre stabilitet och toppfart. Grön teknik från gatan blir grunden för en vinnarbil på bana. Och mycket riktigt, efter en tuff start levererade Volvos gröna C30 fem pole positions och segrar i de avslutande två deltävlingarna. Bäst av allt, resan tog bara 11 månader från blankt papper.
16:e säsongen den tuffaste och mest teknikspäckade
Den 2 maj inleder Volvo sin 16 raka tävlingssäsong i standardvagnar laddade till tänderna med duktiga chaufförer och mer grön teknik i sina bilar än någonsin tidigare. Målsättningen är seger i mästerskapet för både förare och team. Motståndet kan inte heller vara bättre med bland andra, BMW, Alfa Romeo, Chevrolet och två gasdrivna VW med turbo och specialdispens.
– Dessa första femton år har gått fort och det är för vi har genomgående utvecklat nya och stimulerande ideer. Och ändå känns det bara som en början för vår del ur ett tekniskt perspektiv. Årets säsong kommer att bli jättetuff och jättespännande. Speciellt kul är att gasidén till slut letade sig ut på banan – om än med rejäla genvägar genom regelverket. Vilket utmärkt exempel på återvinning. Nu kör vi! , avslutar en laddad Derek Crabb, motorsportdirektör på Volvo Personvagnar AB.
Bilderna:
Diesel racer (stora bilden):
Volvos diesel racer utvecklade ett vridmoment på 500 Nm.
850 herrgårdsvagn:
Volvo gick in i BTCC med sin 850 herrgårdsvagn utrustad med katalysator.
Gasdriven prototyp:
Så här skulle en gasdriven Volvo racer kunna se ut.
Nu startar säsongen för vikingastaden Birka och en av nyheterna för året är helgkurser i vikingatida hantverk. Kurserna är öppna för allmänheten och behandlar urgamla seder och kunskaper som var självklara under vikingatiden men som idag i stort sett fallit i glömska.
– Vi har märkt av ett stort intresse för det vikingatida hantverket hos våra besökare och vet att många själva vill lära sig mer om till exempel fornnodisk besvärjelsekonst, eldtillverkning och växtfärgning. Nu finns chansen att göra det i vår unika historiska miljö, säger Peder Ling, platschef för Strömma Kanalbolagets Birkasatsning.
Hantverkskurserna pågår i två dagar på ön Björkö i Mälaren, och för den som önskar ingår övernattning i de rekonstruerade husen i det vikingatida stadskvarteret. Deltagarna får även tid att ströva runt på Björkö och blir guidade mellan fornminnen i kulturlandskapet.
I kursen fornnordisk besvärjelsekonst får kursdeltagarna kunskaper som tidigare var belagda med dödsstraff i Sverige. Den fornordiska besvärjelsekonsten är runbaserad och är en av de kraftfullaste företeelserna inom hednisk magi. Kursdeltagarna får lära sig att använda rúnar (”runor”) och stafi (”stavar”) och det muntliga framförandet av lióđ (”trolldomssånger”) och galdr (”galdrar/besvärjelser”).
Bland sommarens kurser finns också nålbindning, som är en vikingatida form av virkning. Med nålbindningstekniken tillverkas allt från mössor och strumpor till fiskenät. Även fiskskinnsgarvning finns med i kursutbudet. Här får deltagarna lära sig grunderna i olika garvningsmetoder och att sy egna alster av de färdiggarvade fiskskinnen. De övriga kurserna är smide, eldtillverkning, växtfärgning och korgflätning.
– Det känns oerhört roligt att föra vidare hantverk som annars går förlorade för alltid. Hantverkarna som leder kurserna är verkligt kunniga och är vill inget hellre än att dela med sig av sina specialkunskaper, säger Peder Ling
Schema för sommarens kurser:
9-10 maj Nålbindning
16-17 maj Fornodisk besvärjelsekonst
30-31 maj Fiskskinnsgarvning
6-7 juni Smide
13-15 juni Eldtilverkning och växtfärgning under vikingatid
22-23 augusti Smyckessmide och Nålbindning
29-30 augusti Korgflätning
5-6 september Fornnodisk besvärjelsekonst
Länk: www.stromma.nu
Den 1 maj öppnar vikingastaden Birka för säsongen. I år kommer ett rekonstruerat vikingatida stadskvarter att stå färdigt, bestående av fem hus som är uppbyggda utifrån arkeologiska utgrävningar gjorda på ön. Under högsäsong kommer det nya stadskvarteret att myllra av liv och rörelse, med hantverkare arbetar med tidsenligt smide, skinngarvning och textilhantverk. På kvällarna, när sista båten gått från ön, fungerar husen som övernattning för tillfälliga vikingafamiljer.
– Vanliga familjer kan övernatta och bo i riktiga vikingahus, laga mat över öppen eld och sova under fällar. En riktigt häftig upplevelse, säger Peder Ling, platschef för Strömma Kanalbolagets Birkasatsning.
Birka grundades på 750-talet och brukar kallas Sveriges första stad. Fornlämningar på platsen visar att Birka var en levande handelsstad och en knutpunkt för internationell handel. Birka ligger på ön Björkö i mälaren och är upptaget på UNESCO:s världsarvslista.
De fem rekonstruerade husen som färdigställts i år har byggts av elever från kursen Vikingatida byggnader som ges vid Gotlands Högskola. Tillsammans med Strömma Turism & Sjöfart har Gotlands Högskola arbetat i tre år för att bygga upp rekonstruktion av hus från vikingastaden Birka. Projektet fortsätter under kommande år och sammanlagt ska 16 husrekonstruktioner stå färdiga år 2012.
– Alla de hus vi bygger är rekonstruktioner utifrån de arkeologiska utgrävningar som gjorts på Björkö, vi har bara flyttat på dem lite för att inte förstöra fornlämningarna efter förlagorna, säger Peder Ling.
Viking för en dag
De rekonstruerade vikingahusen är sedan tidigare öppna för övernattning för skolklasser, nytt för i år är att även familjer kan spendera natten i dem. En sådan övernattning innebär att familjen får leva som vikingar, äta som vikingar och klä sig som vikingar under ett dygn. Med sig på äventyret får vikingafamiljen en kista med mat, kläder och andra förnödenheter för att klara livet i byn.
En annan av årets nyheter är att man förlänger säsongen för båttrafiken från orterna Härjarö och Strängnäs, med dagliga avgångar från den 6 juni till den 16 augusti. Från Stockholm går båtarna från den 1 maj till den 6 september.
– Birka är ett populärt utflyktsmål och vi för att möta efterfrågan från resten av mälardalen förlänger vi nu säsongen från både Härjarö och Strängnäs, säger Peder Ling.
Länk: www.stromma.nu





.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)




















Kommentarer
ser ju rätt lovande ut faktiskt