nyhetstest

Statistiskt sett är det Björn Hansens tur att vinna i den fjärde VM-deltävlingen i Matchracingsegling, Match Cup Sweden i Marstrand nästa vecka. De senaste fem tävlingarna i World Match Racing Tour har sett fem olika vinnare, fem av de sex bäst rankade seglarna i världen. Björn Hansen i Alandia Sailing Team, fyra i VM just nu, saknar seger i år.

– Det blir riktigt tufft, startfältet är hårdare än förra året, men vi vill försvara segern, säger Björn Hansen.

Björn Hansen är sedan förra året Sveriges främste Matchracingseglare och har parkerat i den absoluta världstoppen. Fyra i VM i fjol, segrare i Match Cup Sweden och i år ligger Hansens Alandia Sailing Team på en fjärde plats totalt efter tre deltävlingar i VM, bara en poäng efter tvåan.

– Vi började ju riktigt bra i Brasilien med final och andraplats mot Paolo Cian – i svårseglad stiltje, berättar Björn.

I Korea och Tyskland tog sig Björns team till semi- respektive kvartsfinal.
– Vi ledde mot Radich med 120 meter när vi hamnade i ett vindhål i rundningen. Jesper hade tur där, men de seglade bättre med de små marginaler som fanns, säger han.
I de senaste fem tävlingarna har fem olika av sex-i-­topp-seglarna vunnit. Men Björn Hansen har sin seger kvar att “ta ut”, om statistiken ska stämma.

Inför Match Cup Sweden är läget i Hansens gäng på topp. Träningslägret i Mittelfart i Danmark nu i helgen mot konkurrenterna Sebastien Col, Paolo Cian och Jes Gram-Hansen är ett effektivt genrep på båttypen DS37, som han vann Marstrandstävlingen med förra året.

– Det brukar gå bättre och bättre för varje dag för oss, som inte är heltidsproffs, som de andra seglarna. Men vi måste vara på topp varje dag nästa vecka, första tävlingen är lika viktig som den sista. Alla tolv seglare kan vinna, och alla blir svåra att slå, menar Björn Hansen.
Konkurrensen är svårare i Match Cup Sweden än på många år. Tio av de tolv världsnamnen är i Marstrand. Och Peter Gilmour och Magnus Holmberg gör aldrig dåliga race i Marstrand.
– Alla får segla med kniven på strupen i varje match. Men vi är taggade till tänderna. Vi ska trimma in segling på undanvind och putsa några detaljer. Vi är riktigt starka på kryssen och i starterna.

Hoppas du på busväder som förra året.
– Nej, sol och en laber bris blir fint, så det kommer mycket folk och vi får stabilare segling. Får jag önska så vill jag ha jämn och stabil vind utifrån havet.

Vattnen runt Pampas, Riddarfjärden och Karlbergskanalen är som gjorda för kajakpaddling. Men – längs stränderna och i vattnet flyter mängder med skräp. För att bidra till en renare strandmiljö ger PampasKajak nu kunderna chansen att betala halva hyran med skräp som plockats längs stränderna. – Två skräppåsar går fort att samla in, men om många nappar på erbjudandet kan det göra stor skillnad längs våra stadsnära vatten, säger Richard Öhman, grundare och delägare av PampasKajak.

Pampas kajak är Stockholms största kajakbutik, byggd på vattnet i Pampas Marina nära Karlbergs slott. Förutom försäljning av kajaker och tillbehör erbjuder PampasKajak uthyrning, organiserade paddlingar, kurser och gratis stadspaddling varje tisdag och torsdag. Det gör att flera tusen paddlare varje säsong utgår ifrån PampasKajaks brygga.

Rent praktiskt går erbjudandet med att betala kajakhyran delvis med skräp till så att alla som hyr kajak kan välja om de vill ta med två 30-liters plastpåsar när de ger sig ut från PampasKajak. Om de plockar påsarna fulla med skräp under kajakturen behöver de bara betala halva dagshyran på 149 kronor. Soppåsarna får plats i kajakens lastluckor även när de är fyllda.

– När man glider ljudlöst i en kajak och ser vår vackra huvudstad från vattnet vill man inte behöva kryssa mellan plastpåsar, ölburkar och gamla förpackningar som kastats av tanklösa personer, säger Richard Öhman.

Stöds av Stockholms stad
Initiativet från PampasKajak stöds av Stockholm stads Parkmiljögrupp.

– Vi uppmuntrar allt som gör Stockholm renare. Våra entreprenörer plockar skräp på gator och längs stränderna så långt de kommer åt. Men ju fler som hjälps åt desto finare blir staden, säger Anders Lindgren, chef för parkmiljögruppen i Stockholms norra innerstad.

Om PampasKajaks alla tusentals hyrkunder rent teoretiskt skulle nappa på erbjudandet skulle det bli över 100 000 liter skräp som försvinner från Stockholms stränder under säsongen.

Gratis stadspaddling hela sommaren
Under sommaren anordnar PampasKajak gratis stadspaddling för allmänheten varje tisdag klockan 11.00 och torsdag klockan 18.00. Deltagarna utrustas då gratis med kajak, flytväst och andra tillbehör. Turerna går runt Kungsholmen under ledning av erfarna paddlingsinstruktörer.

Nu kan du få uppdaterad väderprognos för båtresan genom ice.net:s mobila bredband och SailPlanners strategi- och väderverktyg.

Tillsammans med SailPlanner kan bredbandsoperatören ice.net erbjuda ett bättre och tryggare båtliv. Sailplanner är ett strategi- och väderverktyg för alla som är intresserade av väder och ruttplanering. Sailplanner fyller gapet mellan moderna navigatorer/kartplotters och verklig segling genom att utnyttja att båtmänniskor nu i allt högre grad är nätuppkopplade.

– Med hjälp av SailPlanner och mobilt bredband från ice.net kan alla ute på sjön ladda ned den senaste väderprognosen. Tillsammans med ice.net maximerar vi båtlivet både för kappseglare, fritidsseglare samt motorbåtsägare, säger seglaren Magnus Woxén, en av Sailplanners utvecklare.

ice.net kombinerar pålitlig täckning i likhet med det analoga NMT 450-nätet med hög datahastighet från modern 3G teknologi. Detta innebär en unik kombination av täckning och hastighet i hela nätet och långt ut i kustbandet. Mikael Ryking, Radiochef för ice.net, seglade i slutet av maj kappseglingen Östersjömaran och använde sig då av denna konstellation.

– Under tävlingen streamade vi rörliga bilder från vår båt med webbkamera in till fastlandet som där sändes live. Vi hade god täckning från Oxelösund till Visby, ner till Borgholm och sedan tillbaka, vilket är unikt. Under hela tävlingen använde jag mig av SailPlanner vilket gav ett mycket bra resultat, säger Mikael Ryking, Radiochef för ice.net i Sverige.

ice.net är samarbetspartner till Eurocard Gotland Runt. Under tävlingen kommer SailPlanner erbjudas utan extra kostnad till samtliga deltagare.

ice.net erbjuder mobiltelefoni och mobilt bredband med Turbo 3G i hela Sverige. Företaget kombinerar pålitlig täckning i likhet med det analoga NMT 450-nätet med hög datahastighet från modern 3G teknologi. Affärsidén är att erbjuda såväl privatpersoner som företag avancerade kommunikationslösningar i form av mobiltelefoni och mobilt bredband med nationell täckning. ice.net är det gemensamma varumärket för Sverige, Norge och Danmark. Företagsnamnet Nordisk Mobiltelefon Sverige AB kvarstår och är ett helägt dotterbolag till Nordisk Mobiltelefon AB. Läs mer på www.ice.net.

Flera av besättningarna på de havskappseglingsbåtar som deltar i Eurocard Gotland Runt kommer att blogga om sina upplevelser ute på banan samtidigt som de delar med sig av det som händer både ombord och hos konkurrenter. Av nästan 300 anmälda båtar är det ett tiotal som har datoriserade besättningar som kommer att blogga om vad som verkligen händer under Eurocard Gotland Runt. Vi kan t ex läsa om Falubesättningen Lake Runn’s satsning eller om Trosa Lustjakter vars båt Atena seglade Eurocard Gotland Rund första gången 1957. Genom besättningarnas bloggar kan massor av människor ta del av Sveriges och en av världens största havskappseglingar. Snacka om att bidra till att göra segling till en folksport med verklig bredd!

Lagom till semestertider lanseras Sveriges första rikstäckande användargenererade webbsida helt ägnad åt landets badplatser – www.badkartan.se. Badkartan gör det möjligt att söka information om 3000 badplatser runt om i Sverige, från Pajala i norr till Smygehamn i söder.

För den badsugne som vill veta mer om vilket badställe som har rent vatten, barnvänlig miljö eller algblomning finns nu informationen samlad på ett enda ställe. Kommunerna och Smittskyddsinstitutet hjälps åt att samla in vattenprover och badtemperaturer från badplatserna runt om i landet.

På Badkartan.se kompletteras denna information med badgästernas egna åsikter och omdömen. Den som vill kan nämligen recensera baden, ladda upp bilder och lägga till sina egna favoritbadplatser.

– Småbarnsföräldrar har tex börjat tipsa om vilka bad som är barnvänliga, och tonåringar skriver om vilka bad som är bäst att flirta på. Det är ju jättebra information för de grupperna, säger Ted Valentin, som utvecklat sajten.

Ju fler recensioner som kommer in, desto bättre vägledning kommer sajten att kunna ge.

Bakom Badkartan.se ligger internetentreprenören och programmeraren Ted Valentin, som tidigare utvecklat liknande internetbaserade kartor för bland annat sushirestauranger.

– Att bada är kul och inför semestern ville jag hjälpa landets alla badare att både hitta vettig information om badplatser och kanske nya smultronställen, säger Ted Valentin.

Exempel – sök efter badplatser nära:
—————————
www.badkartan.se/Helsingborg
www.badkartan.se/Fårö
www.badkartan.se/Båstad

Den mobila bredbandsleverantören ice.net inleder ett samarbete med Sjöräddningssällskapet. Sjöräddningssällskapet har valt mobilt bredband från ice.net till sina stationer och båtar runt om i Sverige.

Sedan våren 2008 finns modem från ice.net installerade på flera av Sjöräddningssällskapets stationer. Detta innebär att Sjöräddningssällskapet nu har tillgång till mobilt bredband längs hela den svenska kusten, på insjöar och även i våra grannländer som Norge, Danmark samt mot finländska gränsen uppe i Bottenviken.

– Vi är mycket glada över samarbetet med ice.net. Vi har under våren startat upp detta samarbete och vi upptäckte snabbt att detta underlättar vårt dagliga arbete. Vi driver 160 räddningsenheter längs kusten samt i de fyra största insjöarna. Med mobilt bredband från ice.net har vi täckning nästan överallt, säger Rolf Westerström, VD Sjöräddningssällskapet.

ice.net har Sveriges största Turbo 3G-täckning av mobilt bredband med 90 procent av Sveriges geografiska yta, utmed hela den svenska kusten samt till havs. Sjöräddningssällskapet nyttjar ice.net:s mobila bredband till att exempelvis rapportera olyckor. Då uppkopplingen är mobil innebär detta att Sjöräddningssällskapet enkelt kan sköta all rapportering oavsett vart de befinner sig.

– Sjöräddningssällskapet bedriver en otroligt viktig och betydelsefullt verksamhet och vi är mycket stolta över samarbetet. De utvecklar ständigt räddningstjänsten till sjöss och vi är mycket glada att få vara delaktiga, säger Peter Simonsson, försäljningsdirektör för ice.net i Sverige.

ice.net erbjuder mobiltelefoni och mobilt bredband med Turbo 3G i hela Sverige. Företaget kombinerar pålitlig täckning i likhet med det analoga NMT 450-nätet med hög datahastighet från modern 3G teknologi. Affärsidén är att erbjuda såväl privatpersoner som företag avancerade kommunikationslösningar i form av mobiltelefoni och mobilt bredband med nationell täckning. ice.net är det gemensamma varumärket för Sverige, Norge och Danmark. Företagsnamnet Nordisk Mobiltelefon Sverige AB kvarstår och är ett helägt dotterbolag till Nordisk Mobiltelefon AB.

Länk: www.ice.net

Svenskarna anser att miljögifter och övergödning är de största hoten mot Östersjön. Det visar en ny Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av WWF. Hela 66 procent uppger att de är mycket eller ganska oroade över övergödningen och algblomningen. WWF uppmanar regeringen att ta krafttag för att rädda Östersjön.

Av de intervjuade svarar 41 procent att jordbruket är orsaken bakom problemen med övergödning och algblomning i Östersjön – 22 respektive 16 procent tycker att avloppen och sjöfarten är de viktigaste orsakerna.

Störst möjlighet att stoppa övergödningen och algblomningen har EU (41 procent), regeringen (22 procent) samt industrin (16 procent), enligt SIFO-undersökningen.

– Skattefinansierad övergödning är något vi vill få bort från sommarmenyn. Därför är det viktigt att vi snarast förändrar EUs bidragssystem som bidrar till läckaget av näringsämnen, säger Lasse Gustavsson, generalsekretare på WWF.

WWF uppmanar i ett brev statsminister Fredrik Reinfeldt att tillsammans med andra regeringschefer agera kraftfullt och driva på för att genomföra förändringar av EUs jordbrukspolitik och minska övergödningen. Det är bara med stöd från den högsta politiska ledningen som tillståndet i Östersjön långsiktigt kan börja förbättras, anser WWF.

För att öka tyngden i budskapet startar WWF och LRF ett nytt gemensamt samarbete mot övergödningen. Organisationerna vill att Östersjön blir en central fråga för EU och att satsningen Greppa Näringen sprids i övriga Östersjöländer.

Men WWF anser inte att det går att lasta de enskilda jordbrukarna för Östersjöns miljötillstånd.

– Det är politikerna som är ansvariga för algblomningen genom skattestöd utan tillräckliga krav på miljöskydd, säger Lasse Gustavsson.

Övergödningen leder till exempel till bottendöd. Området med döda bottnar täckte förra året en yta dubbelt så stor som Sveriges samlade åkerareal, motsvarande cirka 70 000 kvadratkilometer, säger Lennart Gladh, projektkoordinator för WWFs Östersjöarbete.

För stora mängder kväve och fosfor fungerar som gödningsämnen i vattnet och ökar produktionen, inte minst av alger. 7 av de 10 största döda bottnarna i världshaven finns i Östersjön, visar en WWF- sammanställning av forskningsdata från World Resources Institute (WRI). Forskare i världen ser med ökad oro hur arealen döda bottnar i kustområden ökar.

– För Östersjön kan de döda bottnarna orsaka total kollaps av ekosystemet om utvecklingen får fortsätta, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.

Övergödningen av Östersjön leder inte bara till algblomning och en växande bottendöd utan drabbar också djur, natur och sommarens bad- och fisketurer. Därför startar nu WWF i samtliga nio Östersjöländer en kampanj och presenterar en vision om hur EUs jordbrukspolitik kan och bör förändras. Parollen är ”Stoppa övergödningen! Hissa Östersjövimpeln”.

Nyhet för i år är en grön och blå vimpel för både rockslaget och båten.

– WWF arbetar långsiktigt tillsammans med alla länder runt Östersjön för att vårt gemensamma innanhav ska tillfriskna. Förra året samlade vi in sms. I år lanserar vi Östersjövimpeln som gör det lättare för människor att visa att vi vill ha ett levande Östersjön, säger Åsa Andersson, programchef för WWFs Östersjöarbete.

Med annonsrubriker som ”Varsågod, årets näringsrika lantsoppa” och ”Varsågod, årets gröna strandcocktail” lånar WWF bildmanéret från sommarens matreportage men byter ut de läckra rätterna mot äckliga alger – en årligen återkommande ”sommarmeny” som WWF vill att politikerna ska sluta bjuda semesterfirarna på.

WWFs krav:
• Gör Östersjön till en EU-angelägenhet. I EU finns den politiska och ekonomiska kraft som krävs för att rädda Östersjön.
• Stoppa direkta eller indirekta produktionsstöd till jordbruket snarast
• Inför obligatorisk miljörådgivning och öka stöden för miljöåtgärder i jordbrukssektorn
• Inför skärpt lagstiftning enligt principen att förorenaren betalar även för jordbruk
• Förbjud fosfat i tvätt- och diskmedel i alla Östersjöländer
• Förbjud fartyg att släppa ut orenat avloppsvatten

Bilden: WWF:s Östersjökampanj “Varsågod, årets pikanta sommardressing”. Foto: Lasse Kärkkäinen / Bauer.

Länk: www.wwf.se

DataCom vann SM i havskappsegling (ORC International) i överlägsen stil. SM avgjordes 6-8 juni utanför Sandhamn. Av 8 genomförda seglingar blev det 7 förstaplatser och en andraplats.

Data Communication AB´s kappseglingsbåt ”DataCom” har samma mål som bolaget som gett dess namn dvs att alltid leverera toppresultat. Årets stora mål är EM i Marstrand där målsättningen är en placering ”på pallen”.

Samarbete är ledordet när Data Communication AB levererar IT lösningar till sina kunder. För ett bra slutresultat på en IT investering krävs att samarbetet mellan kund och deras partners fungerar perfekt. På samma sätt är det inom kappsegling, alla i besättningen är lika viktiga för ett bra slutresultat, alla har ett delat ansvar och samarbetsförmåga betyder allt för ett lyckat slutresultat säger Ralf Aspholm, skeppare på DataCom.

Tre svenska, två danska, en fransk, en australiensisk och en amerikansk seglare ur den kvinnliga världstoppen i Matchracing jagar segern i Match Cup Sweden i Marstrand 30 juni – 6 juli. Över 300 000 kronor i prispengar och en nyinstiftad trofé för damklassen står på spel. Det nya priset, Marstrand Lysekil Women’s Double, är en vacker glastrofé som går till den besättning som placerar sig bäst i både Match Cup Sweden och Lysekils Women’s Match 29 juli-2 augusti.

I årets upplaga av Match Cup Sweden tävlar åtta av världens kvinnliga toppbesättningar i en egen damklass. Med ett starkt startfält, 50 000 dollar – över 300 000 kronor – i prispengar och en helt nyinstiftad trofé, Marstrand Lysekil Women’s Double, har damklassen i Marstrand nu fått hög status i seglarvärlden.

Trofén är ett nyinstiftat pris till den kvinnliga besättning som placerar sig bäst i såväl Match Cup Sweden som Lysekil Women’s Match i slutet av juli. Sju av de åtta seglarna i Marstrand tävlar också i Lysekil Women’s Match, och kan därmed ta hem den åtråvärda glastrofén Sails från Kosta Boda.
– Vi är glada över det här samarbetet mellan Lysekil och Match Cup Sweden, det är viktigt för att stärka intresset för damernas Matchracing ytterligare, säger Jan Torstenson, vd för Brandspot som arrangerar Match Cup Sweden i sportsligt samarbete med GKSS.
– Den nya trofén tillför en spännande och intressant extra dimension till de båda tävlingarna. Det är glädjande att världens bästa tjejer spenderar så mycket tid i Sverige, tycker Anna-Holmdahl-White, initiativtagare till Lysekil Women’s Match.

Claire Leroy, Frankrike, Lotte Meldgaard Pedersen, Danmark, och Katie Spithill, Australien, är etta, tvåa och trea på världsrankingen för damer. Claire Leroy har toppat världsrankingen sedan 2005. Lotte vann i Lysekil 2006 och 24-åriga Spithill har seglat Matchracing sedan hon var 16 år.

Topptrion utmanas av Linda Rahm och Jenny Axhede i svenskornas hemmavatten, två skickliga seglare som känner både båtarna och förhållandena i det vackra hamninloppet till Marstrand mycket väl. Linda Rahm vann Lysekils Women’s Match 2007 och ligger idag nia på världsrankingen.
– Vi måste vara balanserat aggressiva, det blir tajta matcher, men vi har bara ett mål – att vara i final, säger Linda Rahm, som har haft en bra inledning på säsongen. Vi har tränat mycket mer än tidigare, seglat sju tävlingar och teamet fungerar väldigt bra ihop. Bättre utsikter än så här har vi aldrig haft.

Jenny Axhede tog redan tidigare över delar av Marie Björlings besättning och har under våren trimmat teamet med tuff sparring mot franska landslaget och Linda inför Match Cup Sweden. Förra året vann Team Axhede Portugals Women’s Cup och blev bästa svenska damteam i Match Cup Sweden, då de tävlade i samma klass som herrarna.
– Vi har i år satsat mycket tid på att trimma manövrar och starter och känner oss riktigt samtrimmade. Vi är riktigt taggade och har siktet inställt på en topplacering, menar Jenny Axhede som idag ligger tia på damrankingen.

Men i damklassen har också GKSS Anna Kjellberg fått chansen i internationella sammanhang. Hennes team blev fyra i EM 2007, men det är första året hon seglar storbåt. Danskan Camilla Ulrikkeholm, rankad 14:e, är däremot något av specialist på tävlingsbåten DS37, och har sedan starten 2004 klättrat stadigt på rankingstegen. Även Sandy Hayes, från America’s Cup-orten Newport på amerikanska östkusten, rankad 16, känner till både DS37 och Marstrand väl. Hon har tävlat här både som skeppare och gast och gör sällan dåliga resultat.

– Damklassen har alla förutsättningar att bli en verklig thriller, säger Erik Centerwall, sportslig projektledare i Match Cup Sweden.

Fakta om Marstrand Lysekil Women’s Double

Marstrand Lysekil Women’s Double är ett nyinstiftat pris till den kvinnliga besättning som har den bästa sammanlagda placeringen efter Match Cup Sweden 2008 och Lysekil Women’s Match 2008. Trofén är en vacker pjäs från Kosta Boda som heter Sails.

Syftet är att attrahera världens bästa kvinnliga besättningar till de svenska Match Racing-tävlingarna. Priset kan endast vinnas av den besättning som deltar i båda tävlingarna. Reglerna för poängberäkning är följande:
1. Vinnare är den som har lägsta sammanlagda placering.
2. Vid lika sammanlagda, så vinner den som har bästa placering, ex etta-fyra är bättre än tvåa-trea.
3. Vid lika sammanlagda poäng och lika bästa, så vinner den som har bäst placering i senaste segling, t ex trea-tvåa är bättre än tvåa-trea.

Deltagare i Match Cup Sweden, Marstrand 30/6-6/7:
Claire Leroy, FRA, Ranking: 1
Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, Ranking: 2
Katie Spithill, AUS, Ranking: 3
Linda Rahm, SWE, Ranking: 9
Jenny Axhede, SWE, Ranking: 10
Camilla Ulrikkeholm, DEN, Ranking: 14
Sandy Hayes, USA, Ranking: 16
Anna Kjellberg, SWE, Ranking: 23

Deltagare Lysekil Women’s Match, 39/7-2/8:
Claire Leroy, FRA, Ranking: 1
Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, Ranking: 2
Katie Spithill, AUS, Ranking: 3
Silke Hahlbrock, GER, Ranking: 4
Elisabeth Baylis, USA, Ranking: 5
Linda Rahm, SWE, Ranking: 9
Jenny Axhede, SWE, Ranking: 10
Sabrina Gurioli, ITA, Ranking: 12
Camilla Ulrikkeholm, DEN, Ranking: 14
Lucy MacGregor, GBR, Ranking: 22
Anna Kjellberg, SWE, Ranking: 23
Anne-Claire Le Berre, FRA, Ranking: 61

Match Cup Sweden i Marstrand är Sveriges största internationella seglingsevenemang och svensk deltävling i världsmästerskapet i Matchracing, World Match Racing Tour. Tolv av världens bästa skeppare och herrbesättningar tävlar om en prispott på 200 000 dollar, ca 1,25 miljoner kr. I en egen damklass tävlar åtta av världens kvinnliga toppbesättningar om 50 000 dollar (över 300 000 kr) i prispengar.

Lysekil Women’s Match, som seglas 29 juli-2 augusti 2008, är med 400 000 kronor i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Stena Bulk, med Carpe Diem Beds of Sweden, Ridderheims Delikatesser, Evidens och Musto som partners. Nästa år får Lysekil Women’s Match VM-status.

Den 28 juni sker sjösättning av en seglande räktrålare för första gången i Sverige, på Skeppsholmen, Stockholm. Båttypen är en så kallad Nobby som byggdes på den engelska västkusten kring Liverpool fram till mitten av 1930-talet.

Plats: Östra Brobänken, Skeppsholmen, Briggen Tre Kronors ponton vid Kastellholmsbron.
Tid. 28 juni 16.00

Den här typen av båtar var kända för att vara snabba och sjövärdiga. Besättningen på dessa räktrålare använde båtarna för kappsegling när de inte trålade.

Idag finns en förening med ett 40-tal båtar kvar som varje år ordnar regattor (se länk nedan).

Längd: 10,5 m
Förtöjningslängd: 14,5 m
Bredd: 2,60 m
Djup: 1,20 m
Segelarea: 75,5 m. Gaffelriggad.
Motor: OZecoDrive elmotor
Material: furu på ek, målad med linoljefärg, segelduk Canvas Clipper.

Båten är byggd av Tobias Ed, skeppstimmerman med lång och gedigen erfarenhet av renovering av skutor och båtar.
De senaste sju åren har han varit med och byggt Briggen Tre Kronor, som nu är ute på sin jungfruresa.
Byggandet av denna “Nobby” har varit ett fritidsprojekt.

Förhoppningen finns att kunna bygga fler Nobbys i Stockholm, då det är en båt som utseendemässigt tilltalar såväl kappseglare som träbåtsentusiaster.

Länk: www.nobbyownersassociation.co.uk

Länk: www.briggentrekronor.se

Bo Streifferts oumbärliga hjälpreda för båtfolk innehåller snabbfakta om det mesta när skepparen behöver friska upp minnet. Perfekt att alltid ha till hands i sittbrunnen eller vid styrpulpeten.

Sjömärken och navigering, fartygsljus och signaler, ankring och förtöjning, sjösjuka och första hjälpen.
Salta boken är en båtlivets klassiker som utkom i sin första upplaga redan 1968. Boken har aktualiserats elva gånger under årens lopp i takt med bland annat ändringar i utprickning och sjökortens utformning. Boken fångar också upp de elektroniska navigationshjälpmedlens snabba utveckling under senare år.

Salta boken innehåller allt fritidsskepparen behöver kunna för att säkert framföra sin båt, både vad gäller navigering och praktiskt sjömanskap – mer än nog för att klara Kustskepparintyget – allt på bara 24 sidor.
Materialet är överskådligt, koncentrerat och lättbegripligt presenterat i samspelande texter och pedagogiska färgillustrationer. Salta boken är tryckt på fukttålig, laminerad kartong, och fakta finns omedelbart till hands där de bäst behövs – ute i sittbrunnen!

Under sommaren kommer sjöpolisen i Västra Götaland att satsa extra resurser för att förebygga olyckor till sjöss. – Genom att kontrollera hastigheten med laser och ha en hög polisnärvaro i skärgården medverkar vi till att säkerheten till sjöss förbättras, menar Owe Magnusson, chef för sjöpolisen.

Redan nu utökar sjöpolisen sin verksamhet. Under våren har flera nya sjöpoliser utbildats och under sommaren utgör de ett extra tillskott för sjöpolisen. I Kungshamn kommer arbetsstyrkan fördubblas vilket gör det möjligt att öka sjöpolisens närvaro i norra Bohuslän.

Många larm under sommaren
Under sommar ökar båttrafiken kraftigt vilket innebär fler larm om fylleri och olyckor. Inte minst midsommar är en intensiv helg för polisen och särskilt vid kusten. Under midsommar kommer därför sjöpolisen att ha samtliga sina båtar igång för att bevaka bland annat Marsstrand, Kungshamn/Smögen och Göteborg.

Ny lättare båt
Under sommarmånaderna polisen hyrt in en snabbare och lättare båt för att kunna köra utryckning utan att orsaka olägenheter.
– Med den nya båten kan vi att på ett bättre sätt genomföra kontroller och utryckningar i hamnar och farleder, säger Owe Magnusson.

Fartkontroller
Sjöpolisen har fartkontroller till sjöss i stort sett varje dag. Med hjälp av laser mäts fartyg som inte håller hastighetsbegränsningarna i farleder och hamnar. Att köra sex knop över den tillåtna hastigheten kan kosta föraren 1 500 kronor.

Sjöpolisen vill inför sommaren uppmana att båtägare att vara extra uppmärksamma på de hastighetsskyltar som finns uppsatta vid hamnar och farleder samt att undvika alkohol i samband med båtkörning.

7 av de 10 största döda bottnarna i världshaven finns i Östersjön, visar en sammanställning av Världsnaturfonden WWF baserad på forskningsdata från World Resources Institute (WRI). De döda bottnarna täcker områden som är dubbelt så stora som Sveriges samlade åkerareal.

Forskare i världen ser med ökad oro hur arealen döda bottnar i kustområden ökar. Under de senaste åren har antalet ökat från 44 (1995) till 169 stycken. Området med döda bottnar täckte förra året en yta dubbelt så stor som Sveriges åkerareal, motsvarande 70 000 kvadratkilometer.

– För Östersjön kan de döda bottnarna förorsaka total kollaps för hela ekosystemetom utvecklingen får fortsätta, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.

Döda bottnar förorsakas av övergödning och kan förekomma både i sjöar och hav. För stora mängder kväve och fosfor fungerar som gödningsämnen i vattnet och ökar produktionen, inte minst av alger.

Bottendöden uppkommer när alger och andra organismer sjunker till botten och bryts ned av bakterier som förbrukar allt tillgängligt syre under den processen. I Östersjön är jordbruk den absolut största enskilda källan men avlopp, industrier, förbränning av fossila bränslen inom transport och energisektorn bidrar också.

WWF visar i en annan forskningsrapport att effekterna av klimatförändringarna gör att de föreslagna åtgärderna för att minska övergödningen är otillräckliga. Ett varmare klimat ökar med största sannolikhet mängden alger i Östersjön, speciellt där algförekomsten är stor. Klimatförändringen leder till mera regn och stigande medeltemperaturer. Mildare vintrar och minskat istäcke leder till att mer näringsämnen – främst fosfor och kväve – rinner ut i Östersjön. Speciellt utsatta områden är Finska viken, Skärgårdshavet och Rigabukten.

– Det enda sättet att stoppa utvecklingen är att drastiskt skära ner på utsläppen i Östersjön, säger Lasse Gustavsson.

WWF kräver snabba och resoluta åtgärder för att minska utsläppen inte minst från jordbruket runt Östersjön.

Länk: www.panda.org/baltic
Länk: www.wwf.se

Bilden: Algblomning. Foto: Anders Modig/Naturbild.

Med anledning av pressmeddelande från Svenska Kryssarklubben och artikeln “Olycklig statistik” i senaste numret av På Kryss och till rors, lämnar Sjöfartsverket följande kommentar. Svenska Kryssarklubben beskriver på ett bra sätt hur sjöräddningen fungerar och hur de olika insatserna klassas som ”nöd, ovisshet eller beredskap”. Dessa klassningar följer SAR-konventionen och den internationella flyg- och sjöräddningsmanualen, vilket innebär att exakt samma bedömningssystem används över hela världen.

Emellertid kan man få intrycket från både artikeln och den pressrelease som kopplades till denna att Sjöfartsverket ansåg att samtliga fall var nödsituationer eller som man uttrycker det “olyckor till sjöss”. Anledningen tycks vara en tidigare pressrelease från Sjöfartsverket där vi har använt ordet “nödsituation” på ett olyckligt sätt, eftersom “nödsituationen” i det sammanhanget ska ses mot bakgrund av hur den potentiellt nödställde uppfattar situationen då han larmar sjöräddningen – inte hur Sjöfartsverket uppfattat och sedan bedömt den. Sjöfartsverkets uppfattning om situationen framgår av den klassning som räddningsledaren sedan gör, d.v.s. nöd, ovisshet eller beredskap.

Vid tidpunkten för den aktuella pressreleasen från Sjöfartsverket var det inte klarlagt hur stor del av insatserna som representerade var och en av de olika klassningsgrunderna. Därför tillsatte Sjöfartsverket i samråd med Sjösäkerhetsrådet en utredning om orsaken till det ökade antalet sjöräddningsinsatser som alltså omfattar samtliga klassningsgrunder.

Vi anade redan vid den aktuella pressreleasen att det var ett ökat antal beredskapslägen som orsakat det ökade antalet sjöräddningsinsatser. Utredningen, som kommer att publiceras när den färdigställts, visar att detta verkligen var den huvudsakliga orsaken.

I övrigt kan Sjöfartsverket meddela att man sedan en tid arbetar med att utveckla datasystemet för sjöräddningsstatistik, så att det i framtiden blir enklare att följa upp antalet sjöräddningsinsatser och vad som föranlett dessa. Vi har även lanserat MRCC Online, där man på vår webbplats kan följa aktuella sjöräddningsinsatser. Sidan hade redan under den första veckan ett rekordhögt antal besökare.

Länk: www.sjofartsverket.se

Årets upplaga av Eurocard Gotland Runt blir den lättaste att följa för kappseglingsintresserade världen över. Fler än 60 av de ca 300 deltagande yachterna är nämligen försedda med automatisk positionsrapportering och båtarnas position på banorna från runt Gotland kan hela tiden följas på den stora havskappseglingens egen webbsida, www.gotlandrunt.se eller via KSSS egen sida www.ksss.se

Systemet med sk AIS-transponders, där AIS står för Automatic Identification System, har varit med och utvecklats av det svenska företaget True Heading och används huvudsakligen för den kommersiella sjöfarten, där de automatiska positionssändarna identifierar och ger fartygens position, något som bidrar till kraftigt ökad säkerhet till sjöss, inte minst i mörker och dålig sikt. Genom att utveckla prisvänliga AIS-sändare också för fritidsbåtar har True Heading emellertid också skapat helt nya förutsättningar för både aktiva tävlingsdeltagare och publiken i land att i realtid följa tävlingsdramatiken ute på de stora havskappseglingsbanorna med hjälp av Sjöfartsverkets nätverk med kontinuerlig realtidsrapportering av identifikationssignalerna från AIS-transpondrarna.

I årets Eurocard Gotland Runt deltar ett sextiotal yachter som är utrustade med egna AIS-system. Dessutom installerar True Heading ett antal lånesystem i andra deltagande segelbåtar. Det betyder att kanske så mycket som en fjärdedel av tävlingsdeltagarna kontinuerligt kommer att rapportera sin position på banorna vilket i sin tur gör att såväl tävlingsledning som publik kan följa tävlingsdramatiken i Eurocard Gotland Runt.

– AIS ger havskappseglingen en ny dimension, säger Anders Bergström på True Heading, som själv deltar i tävlingen med en Grand Soleil 40:a med namnet ”True Heading”. Systemet, som skapades för att öka säkerheten till sjöss visar nu också hur tävlingen utvecklar sig timme för timme och skepparna har fått en ny möjlighet att segla taktiskt genom att följa hur konkurrenterna utnyttjar vindskiften och väljer väg på sjön. Det här ger en extra kick för tävlingsdeltagarna och gör att vem som helst i land med tillgång till Internet kontinuerligt kan följa tävlingen som om de nästan själva var med.

För att uppmuntra fler tävlande att använda sig av AIS-systemet har True Haeding och tävlingsledningen för Eurocard Gotland Runt i år utlyst en tävling i tävlingen bland de båtar som är utrustade med transponders. Vinnaren i den tävlingen kammar hem utrustning från True Heading för 20 000 SEK. Ännu ett skäl av visa vem och var man är!

Ett AIS-system för fritidsbåtar kostar i dag ca. 6 900 SEK.

I ett öppet brev till över 100 kommunpolitiker protesterar boende på Ljusterö mot Kraftö ABs förslag att förstöra en svensk skärgårdsidyll. Det privatfinansierade företaget har för avsikt att storskaligt etablera 23 vindkraftverk mitt i den känsliga mellanskärgården. De 150 meter höga kraftverken är de största i sitt slag och största delarna av ön kommer att beläggas med en bullermatta på nivåer som överstiger naturvårdsverkets rekommendationer i miljöer som fjäll och skärgårdar där en bullerfri miljö eftersträvas.

Ljusterö med närskärgård utgör en central del av den unika och levande mellanskärgården. Naturupplevelser, fridlysta djur och fågelarter, rekreation, turism och småskalig affärsverksamhet utgör grunden för hundratusentals besökare och de trettiotusen som bor på och kring ön. Ljusterö är tätbefolkad med stor visibilitet från närskärgården och få små fria naturområden. Ljusterö har dessutom en vindprofil som inte är lämplig för vindkraftverk. Detta försöker Kraftö AB lösa genom att föreslå en etablering av 23 av Sveriges högsta vindkraftverk, 150 meter höga och jämförbara med Kaknästornet, för att nå vindströmmar som kan ge en lönsam energiproduktion.

Stockholms skärgård är ett område av riksintresse. De stränga reglerna för strandskydd, fridlyst natur djur och fågelliv samt bebyggelse värnar skärgårdens sköra och unika miljö, samt kulturskydda den bebyggelse som är genuin i landskapet. Detta skydd borde omöjliggöra byggandet av en så dominant vindpark i området. Större delen av norra mellanskärgården, vilket även innefattar flera naturreservat, kommer att påverkas av den tänkta ”vindkraftfabriken” på Ljusterö. Boverket och Länsstyrelsen i Stockholm avråder klart i sina omfattande utredningar från storskalig utbyggnad av vindkraft i Stockholms skärgård av hänsyn till dess världsunika och känsliga karaktär, betydelsen för rekreation, upplevelseturism samt mångfald av intressen.

– Vi har skrivit ett öppet brev till våra kommunpolitiker för att få dem att öppna ögonen för en osannolik exploatering för privata intressens skull. Ljusterö är en mycket populär natur och kulturbyggd och att en exploatering i linje med den som KRAFTÖ AB föreslagit riskerar att förstöra stora ekonomiska värden för kommunen, påverka den unika skärgårdsmiljön med flera fridlysta arter så som havsörn. Vi hoppas att genom detta brev får stöd från våra folkvalda och att det nu lyssnar till sina väljare, säger Mats Gröndahl från Bevara Ljusterö

Småskalig vindkraft kan lösa lokala behov energi runt om i Sverige, så även på Ljusterö. Storskalig vindkraft däremot kräver etablering på av riksintresse lämpliga platser, där såväl vindkraftspark och infrastruktur har förutsättning att etableras av långsiktiga ägare och utan att känsliga miljöområden påverkas. I en nyligen presenterad översyn av Energimyndigheten presenterar de områden som är lämpliga för etablering av vindkraftverk. Enligt Energimyndigheter gäller goda vindförhållanden i främst södra Sveriges och Norrlands inland samt till havs. Ljusterö ingår inte i denna lista.

Länk: www.bevaraljustero.nu

Eric Proust och Romain Motteau, Team Kalix, har genomfört en enastående insats under den sex dygn långa katamaran-orienteringen i Stockholm, Åland och Finlands skärgård. Sedan första dagen har det erfarna laget jagats av skåningarna Martin Strandberg och Johan Örtendahl, Team Thule, som tog en hedervärd andre plats. Sedan i fredags har deltagarna passerat 47 kontrollpunkter and seglat totalt 550 – 600 sjömil.

Det var skepparen Eric Prousts femte deltagande i Archipelago Raid. I år har den franska duon visat sig vara laget att slå och efter flera tidigare pallplaceringar tog de äntligen hem segern. ”Vi har förberett oss väl i år. Romain har tränat i en månads tid enbart för raiden!” kommenterar Proust efter framgången och summerar tävlingen i tre ord ”svår, superb, unik”.

Av de 22 startande lagen passerade 20 av dem mållinjen utanför Djurgården i Stockholm efter sex dygns intensivt seglande på små Formula 18-katamaraner. Archipelago Raid är betraktad som en av världens tuffaste seglingstävlingar med fysisk segling 14-16 timmar om dagen. De korta nordiska nätterna innebär lite sömn, 2-5 timmar per natt. Navigeringen är komplicerad med alla öar, grynnor och skär utspridda i skärgården. Den höga nivån på deltagarna ger inget rum för taktiska misstag. Uthållighet, laganda och en god förmåga att reparera båtar är också viktiga ingredienser för att lyckas.

De segrande fransmännen hela tiden i nära konkurrens med en intressant mix av internationella lag, där svenskarna Martin Strandberg och Johan Örtendahl, Team Thule, ofta var i täten. Efter en mycket väl utförd tävling slutade de erfarna match racing-seglarna totalt tvåa. Det var Martins andra deltagande i Raiden och Johans första! “Det är första gången vi seglar en lång tävling tillsammans och det gick jättebra. Johans navigering var lysande. Hade det varit ett pris för bäste navigatör hade han tagit hem det utan tvekan! Raiden är lång och otroligt slitsam men ett fantastiskt sätt att segla i skärgården och uppleva naturen,” säger Martin Strandberg efter målgång.

Det har varit nästintill idealiska förhållanden för den åttonde upplagan av Archipelago Raid, med varierande vind och väder. I år seglades den längsta banan sedan tävlingens start 2001. Ytterst lite paddling har varit nödvändigt och bra taktik har varit avgörande.

Finaldagen, som betraktades som den tuffaste med starka vindbyar, inleddes med en tidig start klockan 02.00 utanför Sandhamn i Stockholms skärgård. Medan semesterfirare kom ut ur nattklubbarna på Sandhamn kämpade de 20 lagen i en tät strid över startlinjen! Team Thule ledde fältet under morgonen men gick på grund och centerbordet gick sönder i tre delar. Vid nästa kontrollpunkt fick laget vända på båten och använda såg för att få ut det trasiga centerbordet! De lämnade ön som nionde båt med endast ett centerbord men lyckades ta in på ledarfältet, ta täten, riva sönder förseglet i en stark vindby före mållinjen, stanna vid kaj för att rulla in det och ändå avsluta dagen utanför Djurgården i Stockholm på en hedervärd första plats, och tvåa totalt.

Den världsberömde soloseglaren Ellen MacArthur var en av fyra deltagande tjejer i tävlingen. Det var hennes andra Archipelago Raid och med sin besättningsman Greg Homann (Aus) på BT slutade de på en nionde plats. “Det har varit fantastiskt, tävlingen är superb. Vi visste att vi inte kunde vinna eftersom vi har lite erfarenhet av den här båttypen. Men tävlingen har varit lysande och vi har lärt oss mycket. Stämningen har varit avslappnad trots den höga nivån på seglarna.”

Totalt Resultat

11 seglade delsträckor
1. Team Kalix, Eric Proust & Romain Motteau – Fra
2. Team Thule, Martin Strandberg & Johan Örtendahl – Swe
3. X-Leisure, William Sunnucks & Simon Farren – UK
4. Team BLUE Oceans, Conrad Humphreys & Ryan Crawford – UK
5. RBSC Huysman, Patrick Demesmaeker & Michel Proot – Bel
6. Team Garmin, John Bäck & Gustav Morin – Swe
7. One Design Center, Martin Hållsten & Malcom Hanes – Swe
8. SWE 558, Ola Person & Tomas Westergren – Swe
9. BT, Ellen MacArthur & Greg Homann – UK/Aus
10. Dare 2, Vincent Andre & Alessandro Vercio – Belg/Ital
11. N-Group, Matti Nieminen & Mikko Nieminen – Fin
12. HH-Marin, Thomas Ekefalk & Carl Johan Söder – Swe
13. GB Glace, Karin Almquist & Karin Berg – Swe
14 Cottonfield, Jouni Romppanen & Jari Pekka Kiiski – Fin
15. Team GUL Sweden, Noel Barkelius & Henrik Gattberg – Swe
16. ÅBIT, Ronny Haals & Jonathan Barck – Ål
17. Stelacon, Lars Linder & Karl Petersson – Swe
18. First Hotels, Rune Aasberg & Kristian Ask – Nor
19. Berotec, Paul Rosenquist & Charlotte Willemse – Ned
20. Team NCC, Olof Berensson & Magnus Wadstein – Swe

Avbrutit:
Klinger (14/6), Thommy Sundström & Markus Lagerqvist – Swe
Sundvalls Bygg (16/6), Fredrik Ekman & Gustav Tempelman – Swe

Den 21 startade den mycket tuffa engelska racerbåtstävlingen Round Britain Rrace. På startlinjen fanns bland annat tre båtar designade av svenska Ocke Mannerfelt Design.

De “svenska” båtarna är:

Klass RB3

Båt nr 9 Vilda – website http://www.vildarib.se/teamvilda/swe-index.html och http://vilda.proevo.nu/

Team Vilda har dessutom kört till tävlingen i England från Nacka Strand i Stockholm på tre dagar, i motvind.

Båt nr 11 no worries

Klass RB4

Båt nr 45 Team Jersey – website http://teamjsy.com/

Båt nr 96 Mr Mako – website http://www.theunagroup.co.uk/noworries/

Länk: www.roundbritainrace.co.uk

Åtta av tio svenskar anser att det borde vara samma fyllerilag på sjön som det är på vägarna. Det visar en undersökning som Gallup gjort på uppdrag av försäkringsbolaget If. Det innebär att gränsen för sjöfylleri skulle gå vid 0,2 promille istället för 1,0 som idag (grovt sjöfylleri).

Från och med den 1 juli 2008 får även Kustbevakningen och Tullen ta alkoholutandningsprov till sjöss. Tidigare var det endast polisen som hade den befogenheten. Man kommer också att få rätt att omhänderta båtnycklarna vid sjöfylla.

Men majoriteten av svenskarna tycker att det behövs kraftigare åtgärder för att komma tillrätta med problemen med alkohol på sjön. Över 82 procent av personerna i undersökningen om båtliv, som If gjort, tycker att det borde ske en kraftig skärpning av sjöfyllerilagen, från 1,0 promille som idag, till 0,2 promille som är gränsen för rattfylleri.

– Många allvarliga olyckor på sjön orsakas av alkohol. Undersökningen visar att många svenskar tar frågan på stort allvar. Återstår att se vad regeringen är beredd att göra för att tackla problemet, säger Dan Falconer, båtexpert på If.

Alkoholkonsumtionen har ökat kraftigt efter Sveriges inträde i EU, idag till över 10 liter ren alkohol per invånare över 15 år.

– Svenskarna dricker oftare idag än för 10 år sedan. Därmed ökar risken att drickandet sammanfaller med att man behöver ta sig från en plats till en annan. Somliga tar då tyvärr det synnerligen okloka beslutet att ge sig ut på sjön eller sätta sig i bilen, trots att de är alkoholpåverkade, säger Dan Falconer.

Det finns omkring 1,3 miljon fritidsbåtar i Sverige.

Fakta om sjöfylleri
Promillegränsen för grovt sjöfylleri är 1,0. Föraren kan dömas till fängelse i högst två år. Det finns ingen nedre promillegräns för sjöfylleri. Polisen gör istället en bedömning i varje enskilt fall. Om föraren anses vara en fara för sig själv och sin omgivning kan hon eller han dömas för sjöfylleri även med en lägre promillenivå i blodet. Straffet för sjöfylleri är böter eller fängelse i högst 6 månader.

Undersökningen gjordes av Gallup i april. Frågor om båtliv besvarades av 1000 personer i åldern 16-74 år.

Kommentarer

Rickard andreasson 18:39:31 2011-09-07

Båtlivs-undersökningen: "88,8% är positiva lagen. Av de som känner till att det kommit en ny lag om sjöfylleri vet knappt tre fjärdedelar
(73,9 %) vad den nya lagen innebär". OCH !: "Undersökningen genomfördes via telefonintervjuer med slumpmässigt utvalda individer
baserade på ett stratifierat urval. Undersökningen riktade sig till hushåll i Sverige där någon av personerna är mellan 20 och 74 år. " Kyss mig i aktern för denna undersökning!

Olof Malmlöf 13:12:55 2011-09-09

Den"undersökningen" saknar totalt trovärdighet. Jag känner inte en enda båtägare som tycker denna nya lag om "fylleri" för bra

Söndagen 15 juni spelades en scen in till nya biofilmen ”Brölloppsfotografen” med Johannes Brost i en av rollerna på en Hallberg-Rassybåt. Utgångspunkten var Mollösund och filmteamet seglade en dag ut på havet i en stor Hallberg-Rassybåt.

Andra skådespelare i filmen är Tuva Novotny och Kjell Bergqvist. Produktionsbolag är Bob Film. Filmens är en komedi och manus och regi görs av Ulf Malmros, som bland annat vunnit två Guldbaggar. Filmen får biopremiär i september 2009.

Länk: www.hallberg-rassy.com

Nu startar Båtliv en ny blogg – bara om båtar. Vi kommer att ge dig massor av rykande het information som vi inte hinner få med i tidningen Båtliv eller information som av någon annan anledning passar bättre på en blogg.

Håll utkik på den här sidan. Snart drar vi igång.

Lars-Åke Redéen
Chefredaktör

En sommarresa med Hurtigruten, Världens vackraste sjöresa, är inte bara en färd längs en av världens mest spektakulära kuster, den är också en resa som erbjuder en rad unika och mycket spännande specialarrangemang och utflykter, från havsörnsafari och ishavsfiske till glaciärbesök, båtutflykter i Polcirkellandet och närkontakt med ishavskusten så långt norrut det går att komma i Skandinavien.

Att resa med Hurtigruten är att uppleva både det vackraste och mest ödsliga som de nordiska kusterna har att erbjuda. Den nästan 200 mil långa resan från Bergen i söder till Kirkenes i norr är full av intryck, naturupplevelser, kultur och gammal och ny historia. Men Hurtigruten nöjer sig inte med att erbjuda sina resenärer världens vackraste sjöresa, rederiet arrangerar också ett stort antal specialarrangemang och utflykter av många olika slag under resan från söder till norr – och tillbaka.

För den som väljer att resa norrut från t.ex. Tromsö, som ju i sommar får flygförbindelser direkt från och till Stockholm erbjuds bland annat en fascinerande utflykt på 2,5 timmar mellan två av världens nordligaste fiskelägen, Kjöllefjord och Mehamn. Utflykten kallas “En smak av Lappland” och innehåller besök vid världens nordligaste kulturcenter och i ett samiskt sommarläger. Kostnaden är 655 SEK. Vid Hurtigrutens vändpunkt, Kirkenes nära den ryska gränsen, erbjuds två intressanta utflykter, en tur till själva gränsen och en safari med traditionell nordnorsk flodbåt på gränsfloden med stora möjligheter att få se både ren och björn. Utflykterna är 2 respektive 2,5 timmar långa och kostar 350 respektive 950 SEK.

För den som reser norrut med Hurtigruten från Trondheim, som ju sedan länge har direkta flygförbindelser med Arlanda står flera spännande utflykter på schemat. Här kan passagerarna välja att ta en paus från det stora fartyget och med små, snabba motorbåtar bege sig till Svartisen, Norges och Skandinaviens näst största glaciär, för att efter närmare 6 timmar och ett besök i ett av kustens intressanta, små fiskelägen åter ansluta till sin kryssning i Bodö, Nordlands huvudstad. För den som älskar att beskåda vår största havsrovfågel och som dessutom vill uppleva världens starkaste tidvattenström är havssafarin till Saltströmmen, söder om Bodö den optimala upplevelsen. Det är en fyra timmar lång utflykt som kostar 935 SEK och som är värd vartenda öre i spänning och upplevelser.

Hurtigruten erbjuder under sommaren flera paketresor till specialpaket med flyg från och till både Tromsö och Trondheim.

Medvetenheten om solens farliga strålar i kombination med ett ökat resande har lett till ett behov av nya barnkläder. Lagom till sommarsäsongen lanserar svenska Solkatt en serie unisexkläder för såväl strand som stad. Solkatts kläder erbjuder det bästa dokumenterade skyddet mot UV-strålning som finns, 50+.

Solkatts tyg har genomgått marknadens strängaste tester och är certifierat av International UV Testing Laboratories i USA.
– Solsäkra och väldesignade kläder med ett brett användningsområde är nytt, säger Åsa Carlberg. Solens strålar når barnen med samma styrka överallt. Solkatts kläder är därför lika användbara i parken, ombord på båten, på dagisutflykten eller då barnet leker vid vattnet.

Textilen andas och är skön mot huden samtidigt som den stänger ute 97 procent av solens farliga strålar.
– Som föräldrar letade vi efter sköna, skylande solkläder till våra barn och förvånades över att utbudet var så litet, säger Åsa Carlberg. När vi efter mycket letande fann det bästa tyget i USA bestämde vi oss för att ta fram en egen serie.

Resultatet blev en kollektion av fem kombinerbara plagg – unisexbyxa, skjorta, tunika, solhatt och solrock – i storlekarna 62-104. Premiärkollektionen går i färgerna oliv, khaki och vanilj.

– Det var viktigt att färgerna skulle kännas svala samtidigt som de skulle passa både tjejer och killar. Idén till färgskalan fick vi då vi promenerade längs en strand på Österlen, strandvassens grågröna ton mot sanden tilltalade oss.

Solkatts kläder finns till försäljning på www.solkatt.nu

sdag 8 juli 2008 kl 1400 – 1500 Folkuniversitetets lokaler Skeppsbron 18 Visby Vad betyder fritidsbåtslivet för det lokala näringslivet i skärgårdsglesbygden? En skärgårdsbo har ofta många uppdragsgivare. Det finns exempel på öar där 30 boende har cirka 20 företag för att kunna bedriva sina olika verksamheter. Skärgårds- och kustsamhällenas ekonomi vilar ofta på flera ben, ett av de ben som ökat betydligt på senare tid är besöksnäringen.

Mer än 2,5 miljoner svenskar vill vara ute på sjön. De är också intresserade av upplevelser runt båtlivet. I praktiken ställer dessa grupper nya krav på besöksorten som tillgång på övernattning, varvsservice, restauranger, guider m.m. Många fritidsbåtsägare har idag möjlighet att nyttja sin båt under perioden maj till september. Men de möts ofta av ett begränsat serviceutbud under våren och hösten, den tid då skärgården erbjuder en fantastisk naturupplevelse. Detta innebär ett krav på en ökad mångfald av det lokala serviceutbudet. För att skärgårdsbefolkningen ska få lönsamhet på sin serviceverksamhet till skärgårdsturisterna är det dessutom nödvändigt med en säsongsförlängning av skärgårdsturismen.

Under 2008 har frågan om bränsletillgången i skärgårds- och kustsamhällena ställts på sin spets då ett av de större bränslebolagen sagt upp kontraktet med alla sina sjöstationer. Vad händer när sjömacken inte finns kvar? Kommer båtturisterna då också eller väljer de att åka till andra platser. Kan avvecklingen av sjöstationer innebära att den så kallade ”dunkningen” ökar.

Behövs det ett riksgemensamt utvecklingsprogram för Sveriges skärgårdar?

Seminariedeltagare: Riksdagsman Rune Wikström, Landstingsrådet Gustav Andersson, Kommunalrådet Peter Roslund, Direktör Bisse Alm, Visit Skärgården och Generalsekreterare Hans W Berglund, Svenska Båtunionen.
Seminarieledare Bengt Anderhagen.

Efter seminariet bjuder SBU på kaffebuffé. där man kan ventilera sina tankar med övriga deltagare. För att kunna välja storlek på kaffepannan är vi tacksamma om du mailar din anmälan till visby@batunionen.com

Foto: Nimbus Boats.

Just nu växer ett vikingatida stadskvarter fram på världsarvet Birka/Björkö. Husen byggs med vikingatida byggnadsteknik, och under sommaren kommer besökare att kunna träffa snickare, smeder och textilhantverkare som fyller kvarteret med liv samtidigt som de färdigställer husen och inredningen. Kvarteret med fem hus är bara ett första steg mot ett rekonstruerat stadsområde. – Projektet Birka Vikingastaden är helt unikt i sitt slag eftersom det är rekonstruktioner från utgrävningar som gjorts på ön, och eftersom vi bygger helt enligt gamla traditioner, säger Magnus Krantz, produktchef på Strömma Kanalbolaget.

Rekonstruktionerna av de vikingatida byggnaderna görs av Strömma Turism & Sjöfart i samarbete med Högskolan på Gotland, som under fem år förlägger kursen Vikingatida byggnader till Birka. Många av studenterna får jobb som vikingatida hantverkare under sommaren, när Birka/Björkö tar emot cirka 35 000 svenska och 8 000 utländska besökare.

Strömma Turism & Sjöfart har under våren tecknat ett femårigt avtal med Riksantikvarieämbetet som gör det möjligt att planera för Birka Vikingastaden på längre sikt. Fram till år 2012 kommer 16 hus med inredning att stå klara, men också ett långhus, pålspärrar och bryggor med vikingaskepp. Alla byggnader är rekonstruktioner av utgrävningar som gjorts på Birka/Björkö av arkeologerna Björn Ambrosiani och Lena Holmquist Olausson. Under tiden som Birka Vikingastaden växer fram kommer området också att befolkas av hantverkare och besökare.

– Redan nu har vi barn på skolresor som sover över i de rekonstruerade miljöerna, men i framtiden tänker vi oss att kunna hyra ut husen även till familjer och andra sällskap som får komma ut och leva vikingaliv, säger Magnus Krantz.

I avtalet med Riksantikvarieämbetet ingår också att Strömma Turism & Sjöfart ska hyra museet, restaurangen och gästhamnen på Birka/Björkö.

Under högsäsong (28 juni – 17 augusti) finns dagliga avgångar till Birka från Stockholm, Hovgården, Södertälje, Strängnäs och Härjarö.

Länk: www.strommakanalbolaget.com